(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 اسفند 1389- شماره 19886

انهدام يك شبكه جاسوسي موساد در لبنان
يك شهيد و 25 مجروح در انفجار كركوك
اعتصاب و تظاهرات عليه برلوسكني در شهرهاي ايتاليا
قتل عام وحشيانه در ليبي فاجعه انساني در راه است
راهپيمايي هزاران آمريكايي عليه فرماندار ويسكانسين
روز خونين در پايتخت يمن علي عبدالله صالح مجوز كشتار را صادر كرد
گروه عماد مغنيه مسئوليت عمليات در يك شهرك صهيونيستي را برعهده گرفت
وضعيت قرمز در عربستان و بحرين گيتس در منامه، كلينتون در راه رياض
كيسينجر دخالت آمريكا در رويدادهاي منطقه را مشكل ساز خواند
كرزاي از اشغالگران خواست به حملات خود پايان دهند



انهدام يك شبكه جاسوسي موساد در لبنان

يك شبكه جاسوسي ديگر صهيونيستي در لبنان منهدم شد.
روزنامه السفير لبنان در خبري به نقل از منابع موثق در اطلاعات ارتش لبنان اعلام كرد كه ارتش موفق شده در چند روز گذشته يك شبكه جاسوسي صهيونيستي را در كشور منهدم و مغز متفكر آن را بازداشت كند.
اين شبكه از سال ها پيش در منطقه جزين و كفرحونه فعاليت مي كرده است.
مغز متفكر اين شبكه جاسوسي اسرائيلي بازداشت شده و براي تحقيقات و كشف جزئيات فعاليت هاي آنها تحت بازجويي قرار گرفته است.
اين منابع تأكيد كردند كه تعداد ديگري از عناصر اين شبكه همچنان متواري هستند و سازمان اطلاعات ارتش در حال تعقيب آنهاست.

 



يك شهيد و 25 مجروح در انفجار كركوك

انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در استان كركوك عراق، يك شهيد و 25 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، شب شنبه يك خودروي بمب گذاري شده در محله كردنشين شهر كركوك عراق منفجر شد.به گفته منابع بيمارستاني، اين انفجار، شهادت يك غيرنظامي و جراحت 25 نفر ديگر را در پي داشت كركوك و ساير شهرهاي عراق طي روزهاي اخير از نظر حملات با خودروهاي بمب گذاري شده و حملات انتحاري، آرام تر از ماه هاي گذشته بود.همچنين، در استان كركوك هفته گذشته يك گور جمعي متعلق به دوره «صدام» كشف شد.طبق گمانه زني هاي اوليه، 300 جسد پيدا شده در اين گور را عمدتاً زنان و كودكان كردزباني تشكيل مي دهند كه در سال 1991 توسط نيروهاي سركوبگر حزب بعث كشته شده اند.

 



اعتصاب و تظاهرات عليه برلوسكني در شهرهاي ايتاليا

اعتصاب و تظاهرات گسترده سنديكاهاي كارگري ايتاليا عليه سياست هاي اقتصادي نخست وزير بسياري از شهرها را به حال نيمه تعطيل درآورد.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از اعضاي سنديكاها و اتحاديه هاي كارگري ايتاليا جمعه در اعتراض به سياست هاي اقتصادي «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير اين كشور دست از كار كشيده و تظاهرات كردند.
كاركنان شبكه حمل و نقل عمومي «رم» نيز با پيوستن به اين اعتصاب سيستم حمل و نقل عمومي همچون مترو، اتوبوس و تراموا را به تعطيلي كامل كشاندند.
براساس گزارش هاي دريافتي، با تعطيلي سيستم حمل و نقل عمومي رم، هزاران نفر از مردم در خيابان ها سرگردان شدند.
بهبود وضعيت اقتصادي، تامين امنيت حقوقي و شغلي، تامين و تضمين حق بازنشستگي، كاهش فشار مالياتي از جمله درخواست هاي تظاهركنندگان ايتاليايي بود كه با تجمع مقابل مجلس نمايندگان اين كشور در «رم» آن را با صداي بلند فرياد مي زدند.
براساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي كه در اطراف ساختمان مجلس مستقر شده بودند، از سوي معترضان با تخم مرغ، رنگ و ترقه مورد حمله قرار گرفتند.
بسياري از شهرهاي مهم ايتاليا نيز با اعتصاب 24 ساعته در بخش هاي مختلف به حال نيمه تعطيل درآمدند.
خيابان هاي اطراف ساختمان نخست وزيري و برخي ساختمان هاي دولتي هم كه توسط پليس ضد شورش محافظت مي شدند، به دليل تعطيلي مترو و اتوبوس، مملو از مردم سرگردان، عابران پياده و خودروهاي شخصي شد. گزارش هاي دريافتي حاكي است در مناطق حساس رم و برخي شهرهاي ديگر تدابير شديد امنيتي حاكم بود.
گفتني است، «سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا در حالي با اين اعتراض ها روبه روست كه طي چند روز آينده بايد به اتهامات مربوط به فساد مالي نيز پاسخ دهد. وي علاوه بر متهم بودن به پرداخت رشوه، به داشتن روابط غيراخلاقي نيز متهم است.

 



قتل عام وحشيانه در ليبي فاجعه انساني در راه است

حملات مداوم و گسترده توپخانه اي و جنگنده هاي قذافي به مراكز مسكوني و پرجمعيت شهرهاي آزاد شده، ليبي را در آستانه وقوع يك فاجعه بزرگ و كشتار جمعي قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري ها، رژيم «معمر قذافي» طي دو روز اخير همه سلاح هاي سنگين و زرادخانه هاي خود را عليه مردم بي سلاح ليبي به كار گرفت. در اين حملات، كه با سكوت سران دولت هاي عربي و رياكاري دولت هاي آمريكا و انگليس همراه است، قذافي از توپخانه سنگين، تانك، هلي كوپتر، جنگنده هاي مدرن، كشتي هاي جنگي و موشك هاي زمين به زمين و دريا به زمين استفاده مي كند.
ديكتاتور ليبي در اين يورش وحشيانه خود، فقط انقلابيون مسلح و عمدتا آموزش نديده را هدف قرار نمي دهد، بلكه همه شهروندان در هر كجا هدف قرار مي گيرند و به خصوص در شهرهاي شمالي خانه هاي مردم بر سرشان خراب مي شود و حتي مساجد و مراكز پزشكي نيز هدف قرار مي گيرند. نيروهاي قذافي ديروز توانستند به مثل نيروهاي اجنبي، شهر الزاويه را در هم بكوبند و بخش هايي از آن را اشغال كنند. شماري از خبرنگاران نيز در اين حمله، به اسارت نيروهاي قذافي درآمدند.
هيچ كس آمار دقيقي از تلفات مردمي در اين شهر ساحلي 200 هزار نفري ندارد.
قتل عام مردم شهر «مصراته»، واقع در 200 كيلومتري جنوب شرق پايتخت (طرابلس) را نيز تهديد مي كند.
خبرگزاري ايسنا نيز به نقل از شبكه «الجزيره» گزارش داد، گردان هاي قذافي بر بندر «السدره» و بخش هايي از «راس لانوف» مسلط شدند. به گفته خبرنگار اين شبكه، اوضاع در راس لانوف به گونه اي است كه نمي توان گفت چه كسي پيروز شده است. به گفته وي، اين شهر طي روز جمعه شديدا بمباران شد. دو شهر «العقيله» و «البريقه» نيز از بمباران شديد جنگنده هاي قذافي بي نصيب نماندند.جمعه گذشته شهر طرابلس شاهد تظاهرات مردم منطقه «تاجورا» در اين شهر عليه رژيم قذافي بود.
در اين تظاهرات مردم پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود: «انقلاب تا پيروزي». اين تظاهرات با حمله متقابل پليس رژيم ليبي مواجه شد. تظاهركنندگان توقف حملات هوايي نيروهاي قذافي عليه شهرهاي ليبي را خواستار شدند.
قذافي نيز در آخرين اظهارات خود، خطاب به انقلابيون گفت: هركس سلاح بر زمين بگذارد، عفو مي شود.
ساير رويدادها
¤ اتحاديه عرب از ناتو خواست با اجراي طرح ممنوعيت پرواز در ليبي، جلو كشتار مردم اين كشور توسط قذافي را بگيرد.
¤ هوگوچاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا، حمله احتمالي نظامي آمريكا به ليبي را ديوانگي خواند.
¤ منابع مصري فاش كردند ارتش اين كشور درخواست قذافي براي كمك نظامي به دولتش را رد كرد.
¤ باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، اعلام كرد كه دولتش به آرامي فشار بر قذافي را افزايش مي دهد.
¤ به گزارش ايرنا، محافل نظامي رژيم صهيونيستي سرنگوني قذافي را خطري استراتژيك براي اين رژيم مي دانند.
¤ روزنامه انگليسي اينديپندنت نوشت كه مشت آهنين ديكتاتور ليبي به او كمكي نخواهد كرد و او مجبور به ترك قدرت است.
¤ نخست وزير انگليس اعلام كرد كه موضع سران اتحاديه اروپا (در قبال ليبي) كاملا روشن است: قذافي بايد برود.
¤ وزارت خارجه ليبي اعلام كرد اين كشور روابط ديپلماتيك خود را با فرانسه قطع مي كند.
اين تصميم در پي به رسميت شناخته شدن شوراي ملي انتقالي ليبي توسط پاريس، اتخاذ شده است.
¤ هيلاري كلينتون، وزيرخارجه آمريكا، اعلام كرد كه هفته آينده در طي سفرش به مصر و تونس، با چهره هاي مخالف رژيم ليبي ديدار مي كند.

 



راهپيمايي هزاران آمريكايي عليه فرماندار ويسكانسين

منابع خبري از برگزاري بزرگترين تظاهرات اعتراضي به تصويب لايحه ضد حقوق كارگري مقابل ساختمان كنگره ويسكانسين آمريكا خبر دادند.
به گزارش پايگاه خبري «پست كريسنت»، پس از تصويب لايحه پيشنهادي «اسكات واكر» فرماندار «ويسكانسين» در راستاي حذف حقوق اتحاديه هاي كارگري اين ايالت آمريكا، معترضان ديروز تظاهرات گسترده اي را در «مديسون» عليه اين قانون برپا كردند.
اين رسانه با اعلام اينكه «100 هزار نفري كه در طول دو هفته اخير عليه اين قانون و حذف حقوق ائتلافي اتحاديه هاي كارگري دست به اعتراض زده بودند در اين تجمع شركت كردند» افزود، 14 تن از چهره هاي دموكرات ايالت ويسكانسين نيز در اين تجمع شركت كردند.
برخي گزارش هاي دريافتي حاكي است، پليس آمريكا برابر مقابله با خشونت هاي احتمالي اين تظاهرات خود را با تجهيزات كامل ضد شورش مسلح كرده بود.
يادآور مي شود فرماندار ويسكانسين براي جبران كسري بودجه لايحه اي را به تصويب رساند كه نتيجه آن حذف حقوق قشر متوسط كارگري و كارمندي آمريكا شد، «واكر» روز جمعه با امضاي لايحه تصويب شده به آن جنبه قانوني بخشيد.
گفتني است روز جمعه صدها دانشجوي معترض به اين قانون نيز در «مديسون» تظاهرات كردند. پليس شماري از تظاهركنندگان اين ايالت را دستگير كرد.

 



روز خونين در پايتخت يمن علي عبدالله صالح مجوز كشتار را صادر كرد

سرويس خارجي-
حمله نيروهاي امنيتي يمن به معترضاني كه در ميدان التغيير تجمع كرده بودند سه كشته و بيش از1000 زخمي بر جاي گذاشت.
نيروهاي امنيتي از انتقال مجروحاني كه روي زمين رها شده بودند جلوگيري كردند و همين امر احتمال افزايش تعداد كشته ها را افزايش داده است.
منابع بيمارستاني تعداد كشته ها را سه نفر اعلام كردند اما با وخامت حال برخي از مجروحان احتمال دادند تعداد كشته ها افزايش يابد.
درگيري ميان نيروهاي امنيتي يمن و معترضان در روز جمعه زماني رخ داد كه نمازگزاران يمني در ميدان التغيير تجمع كرده بودند و شعار مي دادند «علي عبدالله صالح بايد برود» نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان حمله كردند و اقدام به شليك گلوله و گازهاي اشك آور كردند.
پزشكان يمني اظهار داشتند كه نيروهاي امنيتي صنعا در حمله به تحصن كنندگان به جاي گاز اشك آور از گازهاي سمي خطرناك استفاده كرده اند.
مردم يمن با شنيدن خبر حمله گسترده پليس رژيم يمن به تظاهركنندگان در روز جمعه به خيابان ها ريختند و عليه رئيس جمهور خونخوار خود شعار دادند. اين درحالي است كه نيروهاي امنيتي يمن به حالت آماده باش كامل درآمده و تمامي ورودي هاي ميدان التغيير شهر صنعا بسته شده تا مانع از گسترش تظاهرات به خيابان هاي ديگر پايتخت شوند.
به گفته يكي از رهبران مخالفان يمني، حمله نيروهاي امنيتي صنعا به تحصن كنندگان در ميدان التغيير توسط نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن با همكاري يگان هاي ويژه صنعا به فرماندهي «احمد علي عبدالله صالح» فرزند رئيس جمهور يمن صورت گرفته است.
خبرنگار الجزيره از صنعا با بيان اينكه درگيري سختي بين معترضان به رژيم علي عبدالله صالح با نيروهاي دولتي در جريان است، حال و هواي پايتخت يمن را سرشار از هرج و مرج و در وضعيتي فوق العاده دانست.
هشت روزنامه نگار نيز بر اثر حملات نيروهاي امنيتي و لباس شخصي هاي رژيم علي عبدالله صالح زخمي شدند.
همچنين «احمد الشلفي» شاعر مشهور يمني در يورش نيروهاي امنيتي به ميدان التغيير صنعا كشته شد.
تظاهركنندگان يمني اظهار داشتند كه علي عبدالله صالح از نزديكان خود و اراذل و اوباش براي حمله به تظاهركنندگان استفاده كرده است.
شهرهاي بزرگ جنوب يمن نيز روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده اي بود كه طي اين تظاهرات 12 نفر زخمي شدند.
تعدادي از مزدوران رژيم با استقرار در بام ساختمان هاي بلند به طور مستقيم به روي تظاهركنندگان آتش مي گشودند و آنها را زخمي مي كردند.
تظاهرات يمن از روز جمعه و به اين دليل روبه افزايش گذاشت كه علي عبدالله صالح پيشنهاداتي براي حل بحران اين كشور مطرح كرد كه با مخالفت معترضان روبه رو شد.مخالفان يمني اظهار داشتند علي عبدالله صالح دچار توهم شده و مي خواهد به خيال خود مردم آگاه و هوشيار يمن را فريب دهد ولي معترضان زير بار اين فريب ها نخواهند رفت.
مردم يمن همچنين اعلام كردند كه تا به حال درصدد برگزاري تظاهرات به صورت مسالمت آميز بودند ولي با توسل به زور و خشونت از سوي نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح و سركوب تظاهرات، مردم شيوه اي ديگر در پيش مي گيرند و اين تظاهرات را به قيام تعيين كننده تبديل خواهند كرد.
تونس
در درگيري نيروهاي امنيتي با معترضان تونسي در استان «قفصه» در جنوب غربي اين كشور دو نفر كشته و 20 نفر ديگر مجروح شدند.
در درگيري هاي روز پنجشنبه پنج نفر بر اثر شليك گلوله توسط نيروهاي پليس مجروح شدند، ولي اعتراضات روز جمعه بسيار خشونت آميزتر از روز پيش بود و درگيري شديدي ميان معترضان تونسي و نيروهاي پليس روي داد. «راشد الغنوشي» رئيس جنبش اسلام گراي نهضت تونس طي سخناني اظهار داشت، ملت تونس خواستار اصلاحات هستند و به كارگيري خشونت عليه آنها توسط نظام اعتراض آنان را تبديل به انقلاب كرد.
اردن
هزاران تن از شهروندان اردني نيز پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به وضعيت سياسي و اقتصادي كشور تظاهرات كردند.
شهروندان اردني خواستار آزادي زندانيان اردني در زندان هاي اردن، عربستان سعودي و عراق شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها شعارهايي مبني بر لزوم اصلاحات سياسي و اقتصادي، لغو پيمان سازش با رژيم صهيونيستي، مبارزه با فساد و مبارزه با خصوصي سازي شدند.
بجز تظاهرات در امان پايتخت اردن در ديگر شهرهاي اين كشور نيز تظاهرات گسترده اي برپا شد و مردم خواستار اصلاحات سياسي و انحلال پارلمان و كناره گيري دولت «معروف نجيت» شدند.

 



گروه عماد مغنيه مسئوليت عمليات در يك شهرك صهيونيستي را برعهده گرفت

سرويس خارجي -
گروه عماد مغنيه وابسته به گردان هاي شهداي الاقصي مسئوليت اجراي عمليات در شهرك صهيونيستي «ايتمار» كه به هلاكت پنج صهيونيست منجر شد را برعهده گرفت.
گروه شهيد عماد مغنيه با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه بامداد روز گذشته يكي از مبارزان اين گروه موفق شد پنج صهيونيست را به هلاكت برساند.
گروه مغنيه اين عمليات را پاسخ طبيعي به جنايت هاي رژيم صهيونيستي عليه ساكنان نوار غزه و كرانه باختري دانست و اعلام كرد كه اشغالگران صهيونيست از انتقام خون شهدا هيچگاه در امان نخواهند بود.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير بر تجاوزات خود نسبت به مردم فلسطين افزوده و در تازه ترين حملات خود به غزه روز گذشته چهار بار غزه را بمباران كرد.
همچنين نظاميان صهيونيست تظاهرات مردم فلسطين در منطقه سيلوان در شرق بيت المقدس و تظاهرات هفتگي فلسطينيان در اعتراض به ساخت ديوار حائل در روستاهاي بلعين و نعلين را سركوب و تعداد زيادي از شهروندان فلسطيني را زخمي كرد.

 



متحدان آمريكا در كما
وضعيت قرمز در عربستان و بحرين گيتس در منامه، كلينتون در راه رياض

كاخ سفيد با ابراز نگراني از تشديد بحران سياسي در عربستان و بحرين فرستادگان خود را براي بررسي اوضاع به منطقه اعزام كرده است.
رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در منامه اوضاع اين كشور نفت خيز را با مقامات بلندپايه مورد بررسي قرار داد. هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز اين هفته به رياض مي رود تا اوضاع سياسي را با ملك عبدالله مورد بررسي قرار دهد.
منابع خبري از تشديد اقدامات امنيتي در اطراف تاسيسات نفتي در مناطق شرق عربستان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، مقامات عربستان سعودي در مناطق شرقي اين كشور به دليل هراس از گسترش اعتراض ها دست به تشديد اقدامات امنيتي در اين مناطق زده و نيروهاي خود را به حالت آماده باش در آورده اند.
براساس اين گزارش، مقامات امنيتي عربستان اين امر را عادي توصيف مي كنند، در حالي كه دعوت براي برپايي تظاهرات اعتراض آميز از سوي مخالفان رژيم آل سعود، از طريق سايت هاي اجتماعي روز به روز ابعاد تازه تري مي يابد.
به گزارش ايسنا به نقل از رويتر، دو ائتلاف بزرگ متشكل از ليبرال ها و فعالان شيعه و سني عربستان طي روزهاي اخير، خواهان، ادامه برگزاري تظاهرات ضددولتي در عربستان شدند.
بر پايه اين گزارش، بيش از 200 تن از فعالان عربستاني در شهر «الهفوف» در شرق عربستان دست به تظاهرات اعتراض آميز در روز جمعه زدند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
شهر الهفوف در نزديكي ميدان نفتي الخوار قرار دارد و طي دو هفته گذشته شاهد تظاهرات گسترده اي از سوي شيعيان عليه رژيم آل سعود بود.
در همين حال شاهدان عيني از استقرار نيروهاي امنيتي در شمال پايتخت عربستان كه محل استقرار ساختمان هاي تجاري است براي دومين روز پياپي خبر دادند.
همچنين «شيخ نمر» از روحانيون برجسته شيعي در خطبه هاي نمازجمعه از به كارگيري مفرط خشونت عليه تظاهركنندگان توسط پليس و نيروهاي امنيتي در روز جمعه انتقاد كرد.
اين روحاني برجسته شيعي با اشاره به بازداشت صدها تن از جوانان توسط نيروهاي امنيتي، از دولت عربستان خواست كه زندانيان را آزاد كند.
از سوي ديگر، «ناوي پيلاي» كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگراني از سركوب مخالفان رژيم آل سعود در عربستان، از دولت اين كشور خواست به برگزاري تظاهرات مسالمت آميز احترام بگذارد.
در همين حال و با افزايش احتمال بروز ناامني هاي جديد در عربستان، «هيلاري كلينتون» وزيرخارجه آمريكا روز جمعه به عربستان خواهد رفت.
وزيرخارجه آمريكا در اين سفر، قرار است موضوع تحولات اخير در جهان عرب، روند سازش در خاورميانه و نحوه سركوب تظاهرات در شبه جزيره عرب را مورد بحث و بررسي قرار دهد.
بحرين
منامه پايتخت بحرين از جمعه شب شاهد درگيري هاي خونين بين نيروهاي امنيتي و طرفداران شاه اين كشور با تظاهركنندگاني بود كه درمقابل كاخ بحرين تجمع كرده بودند معترضان بحريني جمعه شب راهپيمايي خود را با عنوان سقوط قانون اساسي سال 2002 نامگذاري كرده بودند و پس از آنكه اين تظاهرات مسالمت آميز با حمله نيروهاي امنيتي و چماق به دستان طرفدار حكومت به خاك و خون كشيده شد تظاهرات رنگ و شكل ديگري به خود گرفت.
در اين تظاهرات 774 نفر زخمي شدند كه به گفته وزارت بهداشت بحرين حال 107 نفر آنها وخيم است. معترضان بحريني پس از مشاهده خشونت نيروهاي امنيتي كه به زخمي شدن صدها نفر منجر شد اعلام كردند كه به تظاهرات خود ادامه خواهند داد و تا زمان برآورده شدن كامل مطالباتشان در خيابان ها مي مانند.
تظاهرات مشابهي نيز در شهر ريفا برگزار شد كه طي آن نيز ده ها نفر زخمي شدند.
طرفداران حكومت با شمشير، چماق، لوله هاي فلزي و سنگ و چوب به معترضان حمله كردند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهاي ضد حكومتي خواستار اجراي خواسته هاي خود توسط شاه بحرين شدند.حدود 8000 نفر از مردم بحرين با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در بحرين از سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در اين كشور انتقاد كردند.
بحرين يك ماه است كه با تظاهرات ضد دولتي مواجه است و تظاهركنندگان خواستار كناره گيري دولت، آزادي زندانيان سياسي و محاكمه عاملان قتل عام تظاهركنندگان هستند.
اين در شرايطي است كه شاه بحرين بدون توجه به خواسته هاي ملت سعي در سركوب تظاهرات دارد.
از سوي ديگر، يكي از فعالان سياسي بحرين فاش كرد كه مزدوران رژيم آل خليفه در زندان ها به برخي بازداشت شدگان تجاوز جنسي كرده اند و درج اين خبر به بيرون از زندان باعث اوج گيري تظاهرات مردمي شد.
همچنين تظاهركنندگان به دخالت آمريكا و ديگر كشورهاي منطقه در امور داخلي بحرين اعتراض و اعلام كردند كه دخالت اين كشورها تأثيري در اوج گيري قيام مردمي بحرين ندارد.
وزير دفاع آمريكا روز جمعه پس از شركت در نشست ناتو در بروكسل در سفري غيرمنتظره وارد منامه پايتخت بحرين شد.
آمريكا با وجود حضور ناوگان پنجم دريايي خود در اين كشور استراتژيك تحولات بحرين را به دقت زير نظر دارد و نسبت به پيامدهاي آن ابراز نگراني كرده است.از سوي ديگر برخي از كشورهاي عرب منطقه با اختصاص كمك مالي قابل توجهي براي بحرين درصدند از گسترش تظاهرات مردمي جلوگيري كنند.

 



كيسينجر دخالت آمريكا در رويدادهاي منطقه را مشكل ساز خواند

وزير خارجه اسبق آمريكا با اشاره به قيام هاي جاري مردم خاورميانه، دخالت واشنگتن در اين تحولات را مشكل ساز خواند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «هنري كيسينجر» گفت: دخالت آمريكا براي حل نگراني هاي امنيتي جاري در كوتاه مدت، بيشتر مشكل ساز است. كيسينجر افزود: آنچه آمريكا هم اكنون به آن نياز دارد، تحليل درست از شرايط منطقه و تعيين اهداف خود است. وزير خارجه اسبق آمريكا كه در كنفرانس سالانه انرژي سخن مي گفت، به نقل از ديگر كارشناسان اين كنفرانس گفت، نتيجه نهايي تحولات خاورميانه بايد(براي آمريكا) مثبت باشد و توليد نفت نيز بايد ثابت بماند. كيسينجر هرچند در اين كنفرانس ابراز اميدواري كرد كه حكومت هاي دموكراتيك در خاورميانه روي كار بيايند، ولي منظور وي، حكومت هايي است كه منافع غرب و به ويژه آمريكا را در منطقه همچنان حفظ كنند و نگاه آنها نه به مردم، بلكه به غرب باشد.

 



كرزاي از اشغالگران خواست به حملات خود پايان دهند

رئيس جمهور افغانستان در ديدار با خانواده هاي 9 تن از كودكان كشته شده توسط اشغالگران، از آمريكا و ناتو خواست به حملات خود در افغانستان پايان دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «حامد كرزاي»، طي ديداري كه با خانواده هاي 9 كودك كشته شده توسط نيروهاي ناتو در استان «كنر» در شرق افغانستان اظهار داشت: من از ناتو و آمريكا مي خواهم كه به حملات خود در سرزمين ما پايان دهند.
كرزاي با اشاره به مناطق مرزي اين كشور با پاكستان به عنوان مخفيگاه تروريست ها، افزود: اگر اين جنگ عليه تروريسم بين المللي است، آنها (ناتو و آمريكا) بايد به جايي بروند و بجنگند كه ما طي 9 سال اخير به آنها نشان داده ايم و اين مناطق براي آنها شناخته شده است.
كرزاي افزود: ما مردم صبوري هستيم، ولي اكنون ديگر صبر ما به سرآمده است.
خبر ديگراز افغانستان اينكه، «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا، در مورد خروج عجولانه و ناهماهنگ نيروهاي اروپايي عضو ناتو از افغانستان هشدار داد. گيتس نام كشوري را در اين خصوص ذكر نكرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14