(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 اسفند 1389- شماره 19887

آيين نوروزخواني در آستانه فراموشي
يك كار خوب در سفر استاني دكتر احمدي نژاد به خوزستان
دعوتنامه هايي كه امام رضا«ع» صادر كرد...
ايران در كيهان
مهمان نوازي از مسافران بهار در نگين زاگرس
آموزش و پرورش استان مركزي پذيراي مسافران نوروزي است
انتصابات



آيين نوروزخواني در آستانه فراموشي

عليرضا غديركمالي -خبرنگاركيهان در آمل
نوروزخواني يكي از آداب و رسوم مقدماتي مازني ها بوده كه قبل از آغاز فصل بهار و در آخرين ماه زمستان در استان مازندران انجام مي شود اما متأسفانه امروز اين ميراث معنوي در آستانه فراموشي قرار گرفته است.
اگرچه امروزه از آن مراسم قديمي و سنتي در بسياري از شهرها و روستاهاي مازندران خبري نيست و هرازگاهي در روزهاي اول اسفند برخي از جوانان با خواندن ترانه هايي كه در وصف بهار است، نزديك شدن بهار را خبر مي دهند.
نوروزخواني در مازندران يكي از رسوم مردم اين منطقه از كشور ايران اسلامي است كه قبل از فرا رسيدن سال نو اجرا مي شود و خبر از آمدن بهار مي دهد.
بهاري كه شايد چندصباحي قبل خود را در شكفتن ياس زرد در پرچين ديوار، در رستن پامچالي در دل جنگل، در روييدن بنفشه اي در پارك هاي جنگلي و دربازشدن شكوفه هاي سفيد آلوچه نمايش داده است، اما چشمان خسته ما و گرفتاري هاي زندگي نگذاشته آن را خوب ببينيم.
به هرحال، نواي موسيقي آن دو جوان در كوچه پس كوچه هاي شهر، همه آن شكفتن ها و آمدن بهار را به ما خبر مي دهد. از قديم الايام نوروزخوان ها در سراسر ايران با خواندن سرودهاي خاص آمدن بهار را به مردم در كوي و برزن نويد مي دادند.
درگذشته نه چندان دور نوروزخوان ها معمولا از اولين روزهاي اسفندماه از راه مي رسيدند و تا يكي دو روز مانده به عيد كارشان را ادامه مي دادند.
آنها در روستاها معمولا شب هنگام با در دست داشتن يك چراغ، براي ديدن راه و يك چماق براي دوركردن سگ ها در كوچه ها حركت مي كنند و به هر خانه اي كه سر مي زدند، شعر مي خواندند و شيرين زباني مي كردند.
گروه نوروزخوان ها غالبا از سه نفر تشكيل مي شود كه يكي از آنها «سرخوان» است كه شعر مي خواند و بيشتر شعر نوروز و سال نو را اينگونه شروع مي كنند.
«فصل بهاران آمده، گل در گلستان آمده
مژده دهيد اي دوستان نوروز سلطان آمده»
و آن دو نفر ديگر نيز تكرار مي كردند، يك نفر از نوروزخوان ها كوله باري هم بر دوش داشت كه در آن هديه هايي كه مردم به آنها مي دادند، جمع مي كرد. نوروزخوان ها معمولا شاخه هايي از درخت هميشه سبز شمشاد به همراه داشتند كه به صاحبخانه ها مي دادند و برايشان دعا مي كردند.
مردم نيز آمدن نوروزخوان ها را به خانه خود خوش يمن مي دانستند و به نوروزخوان ها برنج، تخم مرغ، شيريني، پول و اجناس ديگري هديه مي دادند.
نوروزخوان هاي هر شهر و روستا معمولا اهل همان محل يا آدم هاي نزديك بودند، «آنها مردمان فقيري بودند كه با اين كار هم مردم را شادي مي بخشيدند و هم سور و سات نوروزي خانواده خود را مهيا مي كردند.»
شعرهاي نوروزخوان ها معمولا فارسي است، اما در هرجا بيت هايي هم به زبان هاي محلي مازندراني مي خواندند، مضمون شعرهاي محلي بيشتر وضعيت كسب و كار، سختي برنجكاري، ستم ارباب و مباشر و زبان حال روستائيان بود.
گاهي مواقع نيز مضمون شعر نوروزخوان ها عاشقانه مي شود و سرانجام هم با دعا و آرزوي سال خوش و سلامتي براي اهل خانه است به آخر مي رسد.
«به حق سوره ياسين و عمران به حق حرمت آيات قرآن
به حق آن تن شاه شهيدان بلا را دور از اين خانه بگردان»
نوروزخوان ها كه غالبا محلي بودند، اهل هر خانه و محله را خوب مي شناختند و در قالب شعر، دعايي موزون و آهنگين كه خودشان در دم مي سرودند، نام يك يك پسران هرخانه را مي آوردند و براي آنها آرزوي دامادي، خير و بركت و براي بزرگ ترهاي خانواده هم دعاي خير مي كردند كه سعادت زيارت مشهد، كربلا، سوريه و مكه را خدا نصيبشان كند.
سرانجام صاحبخانه را به دادن هديه بيشتر ترغيب مي كردند و براي صاحبخانه هايي كه ناخن خشكي مي كردند، شعرهاي مناسب حال او مي سرودند تا دل او را نيز به دست آورند: «بهار آمد، بهار آمد، بهار گل عذار آمد خوش آمد»
اما اين رسم كهن نيز در سالهاي اخير كم كم رو به فراموشي گذاشته و تنها در برخي مناطق و محل هاي قديمي اجرا مي شود كه بايد مسئولان فرهنگي امر در جهت حفظ چنين آيين هايي اهتمام جدي ورزند و با ثبت معنوي چنين آيين هايي لحظاتي خوش و ماندگار را ميهمان مردمان كنند.

 



يك كار خوب در سفر استاني دكتر احمدي نژاد به خوزستان
دعوتنامه هايي كه امام رضا«ع» صادر كرد...

گزارش از: سيد اميد عرب
سرويس شهرستان ها:
شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه روزي آرزويي دست نيافتني كنيد و چند روز و ماه و يا سال بعد، خواسته قلبي تان تحقق پيدا كند.
حلاوت دستيابي به آرزوها براي هر فردي در جامعه، طعمي فراموش ناشدني دارد علي الخصوص اگر آمال قلبي انسان، بعد معنوي هم داشته باشد... آدرس رسيدن به اين هدف ساده تر از آن چيزي است كه فكرش را مي كنيد و چيزي نيست جز شستن دست از دنيا و زدن قيد تمام متعلقات آن.
اگر مكه مكرمه و مسجدالحرام را زيارت كرده باشيد و مدينه منوره و مرقد مطهر امامان معصوم و مدفون در قبرستان بقيع و مسجدالنبي(ص) را هم ديده باشيد، شايد بتوانيد شيريني زيارت اولين بار اماكن زيارتي را درك كنيد.
قصد ندارم راه دوري ببرمتان. مي خواهم از حال و احوال هموطنانمان روايت كنم كه در كشور خودمان و شايد در همان ديوار كناري خانه مان زندگي مي كنند و مشهدالرضا را هم نديده اند.
¤ ¤ ¤
ماجرا از آنجا آغاز شد كه رئيس جمهور كشورمان در سومين سفر هيئت دولت به استان خوزستان طبق معمول ديگر سفرهاي استاني، تعداد زيادي از نامه هاي مردمي جمع آوري شد.
در آن سفر، 800 هزار نامه مردمي به رئيس جمهور رسيد كه عمده آنها متقاضي وام، كمك مالي، فرصت شغلي و رفع ديگر مشكلاتشان بودند.
در اين ميان، نامه اي متعلق به پيرمردي 89 ساله، توجه مسئولان استاني را جلب كرد كه نوشته بود: «آقاي رئيس جمهور! نه توان مالي دارم نه عمري كه بتوانم در واپسين روزهاي عمرم يك بار هم كه شده، توفيق زيارت بارگاه نوراني علي بن موسي الرضا«ع» را پيدا كنم.»
پس از بررسي وضعيت مالي نگارنده نامه و كسب اطمينان كامل از اوضاع اقتصادي او، استاندار خوزستان پيشنهاد اعزام رايگان چنين افرادي را با حمايت دولت به مشهد مقدس تسليم رئيس جمهور كرد.
دكتر احمدي نژاد نيز دارا بودن سه فاكتور بضاعت مالي كم، داشتن سن بالاي 50 سال و عدم عزيمت به مشهدالرضا يا انجام آخرين سفر در 30 سال گذشته به اين شهر مذهبي را براي اعزام آنها درنظر گرفت و بدين ترتيب دل هاي مشتاقان خوزستاني ديدار بارگاه ملكوتي امام رضا(ع)، آماده ورود به بيكران شهر «غريب الغربا» شد.
«علي جمال پور» مدير ارزيابي و رسيدگي به شكايات استانداري خوزستان به عنوان يكي از دست اندركاران اين پروژه به خبرنگار كيهان گفت: با پيگيري استاندار خوزستان، زمينه سفر افراد صاحب مشخصاتي كه رئيس جمهور تعريف كرده بودند به مشهد مهيا شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه ايده اوليه راه اندازي چنين پروژه اي خيرخواهانه متعلق به چه كسي بود افزود: بهتر است در پاسخ شما اعتراف كنم كه خود آقا امام رضا«ع» اين برنامه را كليد زدند و اميدواريم اين گونه برنامه ها به ديگر استان هاي كشور نيز تسري پيدا كند.
«علي اكبر حجاري» از جهادگران دوران دفاع مقدس و بازنشسته وزارت جهاد كشاورزي نيز از جمله افراد اصيلي است كه به عنوان خادم و ناظر برنامه اعزام سالمندان محروم خوزستاني فعاليت دارد.
وي در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: زماني كه در منزل افراد واجدشرايط براي اعزام به مشهد مقدس را مي زديم، ديدن چهره هاي متعجب آنها كه پس از ثانيه اي با اشك، ديده هايشان تر مي شد، خستگي از تنمان بيرون مي آورد و اميدواريم با كليد خوردن اين برنامه فرهنگي از جنوب سرزمين پهناور اسلامي مان، روزگاري شاهد تداوم و سراسري شدن آن در ديگر استان هاي كشورمان هم باشيم.
گفتني است از تاريخ
29/4/89 تا 20/7/89 كه فاز اول برنامه هاي اعزام كليد خورد، هزار و 620 نفر از واجدان شرايط خوزستاني به مشهدالرضا(ع) رفته اند.
در فاز دوم اين برنامه كه از تاريخ 20/7/89 تا 30/11/89 اجرا شد نيز سه هزار و 330 نفر از افراد صاحب شرايط به بارگاه ملكوتي امام هشتم شيعيان علي بن موسي الرضا«ع» رفته اند و بنا به گفته دست اندركاران استانداري خوزستان، قرار است چنين برنامه هايي در استان ادامه پيدا كند.
اميد است همان گونه كه ساكنان خطه جنوبي كشورمان روزگاري ميزبان و شاهد ورود آن امام رئوف به ايران عزيز بودند، برنامه اعزام رايگان محرومان جهت زيارت بارگاه نوراني آن امام همام نيز سراسري شود و كليد اين حركت ماندگار باز از خوزستان زده شود.

 



ايران در كيهان

رونمايي از يك كتاب
خرم دره- خبرنگاركيهان: همزمان با يكصدمين سال استقرار شهرداري در خرم دره با حضور فرماندار، جمعي از مسئولان محلي و آحاد مردم از كتاب «خرم دره پنجره سبز تاريخ» در فرهنگسراي امام خميني(ره) خرم دره رونمايي شد. اين كتاب گوياي تاريخ مشاهير، هنرمندان، بازي ها و مراكز علمي و فرهنگي بهداشتي وحيات وحش و طبيعت خرم دره است.
جشنواره غذا
برازجان- خبرنگار كيهان: در جشنواره غذاهاي محلي شهرستان برازجان كه با حضور بيش از يكصد دانش آموز دختر اين شهرستان برگزار شد هيئت داوران 10 نفر را به عنوان برگزيدگان اين جشنواره انتخاب و به آنان جوايزي اهدا شد.
گازرساني به 12روستا
گنبد كاووس- خبرنگار كيهان: عمليات اجرايي گازرساني به 12 روستاي بخش هاي مركزي و پيشكمر شهرستان كلاله طي مراسم خاصي آغاز شد.
«رمضانعلي سنگدويني» مديرعامل شركت گاز استان گلستان در مراسم متمركز آغاز عمليات اجرايي اين پروژه در شهر فراغي از توابع بخش پيشكمر شهرستان كلاله اظهار داشت: با بهره برداري از اين پروژه 11هزار و 452 نفر اهالي روستاهاي دهنه، قره جه، صوفيان، تمرقره قوزي، گوكجه، كولي بايندر، آق ياجي، زابل آباد، پيشكمر، عاشورمحمدي، چروك پيشكمر و كسرپيشكمر، شهرستان كلاله از نعمت گاز طبيعي برخوردار مي شوند.
جذب سرمايه گذاري يك خواست عمومي است
اروميه- خبرنگاركيهان: استاندار آذربايجان غربي گفت: با همكاري دستگاه هاي اجرايي استان آذربايجان غربي تمام تلاش خود را براي رفع موانع سرمايه گذاري در اين استان به كار بسته ايم به گونه اي كه اينك جذب سرمايه گذار در استان به يك مطالبه عمومي تبديل شده است.
جلال زاده با اشاره به اينكه نهادينه كردن فرهنگ جذب سرمايه گذار گام اول در راستاي فراهم كردن زمينه مناسب براي حضور سرمايه گذاران در آذربايجان غربي بود افزود: در اين راستا توانستيم موفق عمل كنيم به طوري كه امروز حتي در سفر به شهرهاي مختلف استان شاهد هستيم كه روحانيت نيز از ما مي خواهند كه سرمايه گذاران به سوي شهرستان هاي آنها سوق دهيم.
وضعيت نامناسب تغذيه
سنندج- خبرنگار كيهان: وضعيت تغذيه در كردستان نامناسب است و وجود سوءتغذيه، عادات بد غذايي بويژه در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان موجب اين وضعيت نامناسب شده و بايد با فرهنگ سازي مناسب وضعيت تغذيه در كردستان بهبود يابد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كردستان در نشست خبري هفته بسيج آموزش همگاني تغذيه با خبرنگاران با بيان مطلب فوق افزود: يكي از مشكلات اساسي ما در جامعه دسترسي به عادات بد تغذيه و غذايي و مصرف كم لبنيات بويژه شير در كودكان است. فرزام بيدارپور گفت: سوءتغذيه سبب بيماري هايي همچون قلب و عروق مي شود كه اولين علت مرگ در استان است.
وي متوسط دريافت كلسيم در استان را 55 درصد نياز روزانه اعلام كرد و گفت: 80 درصد از خانوارهاي استان كمتر از 70 درصد از كلسيم مورد نيازشان را دريافت مي كنند.
مرخصي زندانيان در ايام نوروز
كرمانشاه -خبرنگار كيهان: براساس دستورالعمل ابلاغي قوه قضائيه در ايام نوروز طيف گسترده اي از زندانيان كرمانشاه به مرخصي خواهند رفت.
اين خبر را مجتبي ملكي دادستان كرمانشاه در جمع خبرنگاران اعلام و تصريح كرد: براساس اين دستورالعمل اين مرخصي به محكومان جرائم خاص و سازمان يافته مثل سارقين سابقه دار، محكومان به اعدام، جاسوسان، قاچاقچيان، فروشندگان مشروبات الكلي و مجرمان با سابقه تعلق نمي گيرد.
طرح مرتعداري
¤ تاكنون براي تعداد 40 سامان عرفي در سطح 230 هزار هكتار در شهرستان گنبدكاووس طرح مرتعداري تهيه شده است.
«غلامحسن غفاري» مدير منابع طبيعي گنبدكاووس در مراسمي كه به مناسبت روز درختكاري برگزار شده بود افزود: از اين ميزان سطحي بالغ بر 129 هزار و 529 هكتار به موجب عقد قرارداد اجراي طرح مرتعداري به نماينده مجريان طرح با تعداد 771 نفر مرتعدار مجري واگذار شده است.
تشكيل شوراي نظارت بر داروخانه هاي خوزستان
اهواز- خبرنگار كيهان: براي نخستين بار در كشور به منظور هماهنگي بين متوليان نظارت بر نحوه فعاليت داروخانه ها، شوراي راهبردي نظارت بر عملكرد داروخانه در استان خوزستان تشكيل شد.
بهزاد شريف مخمل زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي اهواز با اعلام اين خبر گفت: بررسي نتايج حاصل از نظارت برعملكرد داروخانه ها، اتخاذ سياست هاي كلي و هماهنگ در راستاي نحوه بازرسي از داروخانه ها، تدوين پرونده جامع الكترونيك براي هر داروخانه، بررسي و به روز رساني فرم بازرسي از داروخانه ها، تدوين شاخص هاي كيفي مربوط به ارزيابي عملكرد داروخانه، و تدوين شرايط و نحوه برخورد با تخلفات دارويي را از مهم ترين دستاوردهاي تشكيل شوراي راهبردي نظارت بر داورخانه در استان عنوان كرد.
بهره برداري از بخش جراحي مغز و اعصاب
برازجان- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه با حضور مسئولان استان بوشهر و شهرستان برازجان در بيمارستان 17شهريور اين شهرستان برگزار شد بخش جراحي مغز و اعصاب بيمارستان 17شهريور برازجان با اعتباري بالغ بر 650ميليون تومان به بهره برداري رسيد. همچنين يك دستگاه ام.ار.آي در همين بيمارستان و يك دستگاه ديگر در درمانگاه شبانه روزي نويد برازجان مورد بهره برداري قرار گرفتند.
عمليات اجرايي 15هزار واحد مسكوني
بهارستان- خبرنگاركيهان: همزمان با هفته منابع طبيعي و آبخيزداري، طي مراسمي عمليات اجرايي پروژه 15هزار واحدي مسكن مهر شهر بهارستان و ايجاد فضاي سبز آن به همت شركت عمران اين شهر و سازمان منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان آغاز شد.در اين مراسم به برخي از بازنشستگان و تلاشگران نمونه اداره كل منابع طبيعي استان اصفهان هدايايي تقديم شد و سپس كلنگ احداث 3000 واحد مسكوني در فاز اول پروژه مسكن مهر توسط استاندار به زمين زده شد.
تجليل از دانشجويان نيكوكار
گرگان- خبرنگاركيهان: در همايشي از دانشجويان نيكوكار و مهرورز دانشگاه منابع طبيعي گرگان و عضو كانون رستگاري كه طي يك سال توانستند كفالت مادي و معنوي 75 يتيم را برعهده بگيرند تجليل به عمل آمد.
اين كانون با همكاري دانشجويان نيكوكار و گروه هاي دانشجويي تشكيل شده و دانشجويان در قالب گروه هاي پنج تا ده نفره سرپرستي ايتام را به عهده گرفته اند.

 



مهمان نوازي از مسافران بهار در نگين زاگرس

كرمانشاه - خبرنگار كيهان:
در ايام تعطيلات نوروز كرمانشاه نگين زاگرس پذيراي دو ميليون گردشگر است.
كرمانشاه كه يكي از اولين زيستگاههاي بشري به شمار مي رود، از لحاظ موقعيت كشوري از شمال به استان كردستان، از شرق به استان همدان و استان لرستان، از جنوب به استان ايلام و از غرب به كشور عراق محدود است.
اين استان با مركزيت شهر كرمانشاه داراي دو ميليون نفر جمعيت، يكي از استان هاي كردنشين جهان به حساب مي آيد. موقعيت اجتماعي منحصر به فرد، طبيعت زيبا، آب و هواي مطبوع، چشمه سارهاي زيبا و فراوان با آب گوارا، قلل برف گير، منظره هاي بسيار ديدني و جاذبه هاي بكر طبيعي و گردشگري استان كرمانشاه منجر شده كه همه ساله گردشگران بسياري از اين استان حاصل خيز ديدن كنند.
تاريخچه كرمانشاه:
بناي كرمانشاه را به بهرام چهارم پادشاه ساساني نسبت داده اند كه قبلاً در كرمان حكومت داشته و پس از به حكومت رسيدن در اين منطقه و احداث اين شهر آن را كرمانشاه خوانده اند.
كرمانشاه را پايتخت پادشاهان ساساني دانسته اند كه ايشان قصرهاي فراوان در آن احداث كرده اند.
انوشيروان درنزديكي طاق بستان كاخ هايي بنا كرده و در آن قصرها از فغفور چين، قيصر روم و راي هند پذيرايي كرده است.
تاريخ اين مرز و بوم كهن درگوشه گوشه استان نقش بسته بر دل سنگ همگان را به نظاره و تحسين اين همه زيبايي فرا مي خواند.
استان كرمانشاه پيشينه تاريخي كهن دارد و در گذر زمان پيشينيان ما، بارها از پيشامدهاي ناگوار و قهر طبيعت همچون سيل، زلزله و بلايايي مانند طاعون رنج برده و شاهد تاخت و تاز و وحشي گري هاي بيگانگان و دشمنان اين مرز و بوم بوده اند.
در هزاره يازدهم تا نهم قبل از ميلاد (11تا 13 هزا سال پيش) مردم اين سامان از دانه هاي غلات براي غذا بهره مي جستند. در سال 1945 ميلادي باستان شناسان دانه اي به نام امر در منطقه كرند فعلي يافتند كه مي توان آن را دانه ابتدايي گندم توصيف كرد.
يكي از كهن ترين مردماني كه بعد از غارنشيني (با آثاري درغارشكارچيان بيستون غاز آوازا در دينور و....) به ساخت خانه روي آوردند مردم اين سامان بوده اند كه آثار فراواني از آن تمدن درپهنه استان به جاي مانده از آن دوره آثار اولين خشت هاي خام دست ساخته بشر كه درساخت خانه به كار مي رفته درتپه آسياب كرمانشاه وگنج دره هرسين و گودين تپه كنگاور بازمانده است كه باستان شناسان قدمت آن را پايان هزاره دهم و ميانه هزاره نهم پيش از ميلاد دانسته اند.
استان كرمانشاه از دير باز درمسير بازرگاني ميان چين و آسياي جنوب شرقي تا بين النهرين قرارداشته و راه باستاني مراودات و تجارت وبعد از اسلام نيز مسير براي رسيدن به حج و... محسوب مي شده و بخشي از جاده معروف ابريشم كه شهرهاي ماوراء النهر و صحراي چين تا بين النهرين و بغداد و سرزمين حجاز را به هم متصل مي كرده از كرمانشاه مي گذشته و حاكمان دوران هاي مختلف قرارداشته است تا جايي كه گذشتگان هريك به نوبه خود آثار ارزشمندي براي نسل هاي آينده دراين استان به يادگار گذارده اند.
دراستان كرمانشاه يادمان هاي گران بهائي از دوران حكومت لولويي ها، مادها، هخامنشي ها، سلوكي ها، اشكانيان، ساسانيان و اسلامي به جاي مانده و علاقه مندان به ميراث كهن و فرهنگ غني اين مرز و بوم را به خود جلب كرده است.
زاك دومورگان مولف كتاب هاي هيئت علمي فرانسه در ايران نقش برجسته انوباني ني پادشاه لولويي ها كه از هزاره سوم قبل از ميلاد در سرپل ذهاب به جاي مانده را از قديمي ترين و يا مهم ترين سنگ نوشته اي آسيا مي داند.
از مهم ترين اين آثار مي توان به سنگ نگاره هاي بيستون يادگار داريوش، شاه هخامنشي كه از سوي سازمان جهاني يونسكو به عنوان اثربين المللي معرفي شده و نيز سنگ نگاره ها و نقوش زيبا و نفيس طاق بستان از آثار دوران ساساني با 1600سال قدمت و صدها اثر جاودان و با شكوه كه هنرمندانه دردل كوه هاي سر به فلك كشيده و دشت هاي وسيع و سر سبز اين استان خلق شده اند اشاره كرد و از آثار دوران اسلامي شايسته است به تكيه معاون الملك كه چون نگيني درشهر كرمانشاه مي درخشد اشاره كرد كه اثر جاودانه و هنرمندانه اي است از عشق و ذوق هنرمندان مسلمان و دايره المعارفي است الوان نقش بسته بركاشي هاي زيبا و متضمن داستان ها و تصاوير حماسه هاي اسلامي، داستان هاي قرآني، نقوش اساطيري و افسانه اي و تاريخي از سراسر جهان در قالب سه بناي با شكوه حسينيه، زينبيه و عباسيه كه هر بيننده اي را مجذوب خود مي كند.
همچنين پل ها، بازارها، كاروانسراها و صدها اثر ارزشمند ديگر همه از آثار دوران بعد از اسلام دراين سرزمين است.
سنت ها:
درسفر به استان كرمانشاه با نحوه زندگي عشايري كه پس از قرن ها هنوز دركوچ هستند و در زير سياه چادر به زندگي و دامداري سنتي اشتغال دارند و همچنين با فرهنگ متفاوت و لباس هاي بومي و موسيقي هاي سنتي خاص منطقه آشنا خواهيد شد.
صنايع دستي:
صنايع دستي استان از پيشينه اي استوار برخوردار و از دير بازرفع كننده احتياجات زندگي مردم بومي منطقه بوده و نقش مهمي دراقتصاد اهالي ايفا كرده است. از مهم ترين توليدات صنايع دستي استان مي توان به موارد زيراشاره كرد: قالي بافي، گليم بافي، موج بافي، جاجيم بافي، بافت سبد و حصير، بافت سجاده، ريسندگي و نمدمالي، بافت و دوخت گيوه، سفالگري، چيخ بافي و ساخت و ساز چاقو و ابزار آلات فلزي و آلات موسيقي مانند تنبور كه هريك از اين دست ساخته ها از زيبايي و اعتبار خاصي برخوردار هستند.
غذاهاي محلي:
كرمانشاهيان نيز مانند ديگر هموطنان غذاهاي سنتي و خاص خود را دارند كه مشهورترين آنها دنده كباب، چلو خورش خلال و آش عباسعلي است كه دررستوان ها و سطح شهر عرضه مي شود. كباب سنقري، چلوگوشت، آش ترخينه و ديگر غذاهايي كه از گياهان بومي كوهستان هاي منطقه تهيه مي شود نيز به نوبه خود طرفداراني دارد.
حيات وحش:
استان كرمانشاه داراي حيات وحش غني و ممتازي است كه در كوه ها، جنگل ها، بيشه زارها و مناطق حفاظت شده گونه هاي متفاوتي از چرندگان، پرندگان، خزندگان و آبزيان گوناگون را مي توان مشاهده كرد. برخي از حيوانات مذكور عبارتند از: شوكا، كل، بزكوهي، خرس قهوه اي، گراز سياه گوش، گوسفند ارمني، پلنگ، گربه وحشي، كفتار، قوچ، ميش، مارهاي سمي و نيمه سمي، خرگوش، روباه، شغال- گرگ، عقاب، كبك، مرغ، تيهو، دراج و...
سوغات كرمانشاه:
در پايان سفر به استان كرمانشاه علاوه بر كوله باري از خاطرات شيرين و به يادماندني كه همواره در ذهن شما خواهد ماند، مي توان براي عزيزان انواع لباس هاي محلي، گيوه، گليم، كاك تخم مرغي، نان برنجي، نان شكري، نان خرمايي، نان روغني، تخمه سنقري، انجير ريجاب، انار گلين، رب انار پاوه، گردوي جوانرود، عسل كوهستان هاي پر از گل هاي وحشي و درنهايت روغن معروف كرمانشاهي را به ارمغان برد.
جاذبه هاي طبيعي و گردشگري:
از نظر آب و هوا موقعيتي استثنائي دارد و شايد تنها استان كشور باشد كه از نظر طبيعي و اقليمي بسيار متنوع و داراي كوه هاي سر به فلك كشيده و برف گير، جنگل هاي انبوه، صحراهاي نسبتا خشك، نخلستان هاي پربار، تپه ماهورهاي وسيع و دشت ها و جلگه هاي حاصلخيز است.
استان كرمانشاه در سمت شمال غربي رشته كوه با عظمت زاگرس واقع و استاني كوهستاني محسوب مي شود.
امتداد رشته كوه زاگرس دشت هاي متعددي را در استان به وجود آورده است.
مهم ترين پهنه هموار استان ماهيدشت در جنوب غرب كرمانشاه قرار دارد.
از ديگر دشت هاي وسيع سرسبز استان مي توان به دشت حسن آباد، گواور، دشت ديره، دشت دينور، دشت چمچمال، اسلام آباد غرب و كرند، دشت بشيوه باطاق، دشت ذهاب، دشت سومار و... اشاره كرد.
در اين دشت ها، چشمه ها، نهرها، رودها و سراب هاي بسياري كه از دل كوه هاي سر به فلك كشيده جاري گشته اند مناظر زيبا و بديعي را خلق كرده اند.
پرآب ترين رود خروشان استان سيروان است كه پس از گذر از دل كوهستان هاي پاوه و اورامانات وارد خاك عراق شده و در پشت سد دربندي خان در سليمانيه آرام مي گيرد.
رودخانه مرگ پس از مشروب كردن قسمتي از زمين هاي ماهيدشت و با اتصال چند رود و نهر ديگر از جمله سراب روانسر، رودخانه قره سو (جاري در كنار شهر كرمانشاه) را تشكيل مي دهند و درنهايت با وارد شدن به رودخانه گاماسياب كه از استان همدان به اين سو مي آيد با دينور آب همراه شده به لرستان رفته و با نام سيمره به خوزستان مي رسد و درنهايت با نام كرخه به خليج نيلگون فارس مي پيوندد.
مهم ترين ارتفاعات استان كوه سفيد، پراو، بيستون، شاهو، دالاهو، كوه نوح، دالاخاني، هزارخاني و بازي دراز است. ارتفاع متوسط استان از سطح دريا 1200 متر است.

 



آموزش و پرورش استان مركزي پذيراي مسافران نوروزي است

اراك- خبرنگاركيهان:
آموزش و پرورش استان مركزي آمادگي دارد در ايام نوروز 30 هزار مسافر را اسكان دهد.
مديركل آموزش و پرورش استان مركزي در اين باره گفت: دراين راستا 27 مركز آموزش و 629 كلاس درس براساس درجه يك، دو و سه ساماندهي شده است كه هزينه اسكان هريك به ازاي هر شب به ترتيب 80 هزار، 60هزار و 40 هزار ريال است.
سيف الله كريم زاده افزود: اولويت اسكان در مراكز آموزشي با فرهنگيان است كه در صورت وجود جاي خالي غيرفرهنگيان نيز مي توانند با پرداخت دوبرابر هزينه هاي يادشده ازمحل هاي مدنظر استفاده كنند.

 



انتصابات

¤ هويزه- خبرنگار كيهان: طي حكمي مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان «كاظم عابدي» را به عنوان رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان هويزه معرفي كرد.
زنجان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي «حميد حسني» به عنوان مدير روابط عمومي و امور فرهنگي تربيت بدني استان زنجان تعيين شد.
سوادكوه- خبرنگار كيهان: طي احكام جداگانه اي از سوي «علي اكبر طاهايي» استاندار مازندران لهراسب رحمتي به عنوان معاون فرمانداري سوادكوه و مجيد احمدي خطير به عنوان شهردار شيرگاه انتخاب شدند.
¤ طي حكمي از سوي مديرعامل شركت آب منطقه اي زنجان، مهندس رضا پارسامنش به سمت مديرامور منابع آب شهرستان زنجان، منصوب شد. همچنين مهندس هادي رضايي به سمت معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب استان زنجان منصوب و مشغول به كار شدند.
زاهدان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور جمعي از مسئولان استان سيستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد «محمدرضا زاهد شيخي» به عنوان مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان معرفي شد.
¤بجنورد- خبرنگار كيهان: براساس حكم استاندار خراسان شمالي سيديحيي هاشمي نژاد به عنوان سرپرست جديد روابط عمومي استانداري خراسان شمالي منصوب و مشغول به كار شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14