(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 اسفند 1389- شماره 19887

پادشاه عمان اختيارات پارلمان را افزايش داد
تشكيل زنجيره انساني در آلمان عليه سياست هسته اي مركل
يورش پليس جمهوري آذربايجان به تجمع مخالفان علي اف در باكو
نبرد خياباني در پايتخت بحرين مردم براي شهادت كفن پوشيدند
حملات تروريستي در كراچي 18 كشته و 22 مجروح بر جاي گذاشت
تجمع اعتراض آميز مقابل وزارت كشور عربستان
نافرماني در نيروهاي مسلح ليبي32 نظامي قذافي به انقلابيون پيوستند
اعتراض هاي گسترده مردمي در شهرهاي ايتاليا و پرتغال
سركوب شديد تظاهرات اسلامگرايان در مغرب
درگيري هاي سنگين در كنار كاخ رياست جمهوري ساحل عاج



پادشاه عمان اختيارات پارلمان را افزايش داد

پادشاه عمان در پاسخ به درخواست هاي مردم براي انجام اصلاحات سياسي در كشور، اختيارات بيشتري را به پارلمان تفويض كرد .
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري كويت، سلطان قابوس بن سعيد، پادشاه عمان دستور داد تا اختيارات بيشتري از جمله اختيارات قانونگذاري و نظارتي بر اساس قوانين كشور به پارلمان عمان تفويض شود.
تشكيل كميته تخصصي متشكل از كارشناسان براي تدوين طرح اصلاح نظام اساسي كشور يكي از اين اختيارات است. قرار است اين كميته گزارش خود را طي 30 روز از زمان صدور اين دستور به پادشاه ارائه دهد.
اين اصلاحات بعد از تظاهرات مردمي و اعتراضات ساكنان عمان صورت گرفته است .

 



تشكيل زنجيره انساني در آلمان عليه سياست هسته اي مركل

ده ها هزار تن از شهروندان آلماني عليه سياست هاي هسته اي دولت اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، حدود 60 هزار آلماني با تجمع مقابل نيروگاهي در 45 كيلومتري شهر «اشتوتكارت» در جنوب غرب آلمان، به سياست هاي هسته اي دولت اين كشور اعتراض كردند. تظاهركنندگان اقدام به ايجاد يك زنجيره انساني طولاني كردند. فعالان حامي محيط زيست از مردم آلمان خواستند كه از امروز در سراسر اين كشور دست به اعتراض ضددولتي بزنند. يكي از فعالان محيط زيست ضمن اعتراض به فرسودگي نيروگاه هاي هسته اي آلمان، گفت كه صدراعظم آلمان و ديگر افراد مسئول در اين حوزه (هسته اي) خواهند فهميد كه افزايش عمر نيروگاه ها، با كاهش حيات سياسي آنها ارتباط مستقيم خواهد داشت.

 



يورش پليس جمهوري آذربايجان به تجمع مخالفان علي اف در باكو

نيروهاي امنيتي جمهوري آذربايجان بار ديگر با حمله به تجمع كنندگان مخالف دولت بيش از 50 تن را دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري ها از باكو، پايتخت جمهوري آذربايجان، حمله پليس اين كشور به تظاهركنندگان معترض در مركز شهر باكو، به دستگيري بيش از 50 تن از تظاهركنندگان انجاميد.
بر پايه اين گزارش ها تظاهرات مذكور روز شنبه به دعوت حزب مساوات و در مخالفت با «الهام علي اف»، رئيس جمهوري آذربايجان در ميدان فواره باكو برگزار گرديد. در اين تظاهرات كه صدها تن شركت كرده بودند، شعارهايي عليه دولت علي اف سر داده شد.
روز جمعه و يك روز قبل از اين تظاهرات نيز گروهي از جوانان در مقابل يكي از دانشگاه هاي باكو دست به تظاهرات زده بودند كه بيش از 10 تن از آنان بازداشت شدند.در همين حال «عيسي قنبر» رئيس حزب مساوات به خبرگزاري فرانسه گفت انقلاب در آذربايجان نزديك است اگر مقامات اصلاحات دموكراتيك را آغاز نكنند.

 



حكومت آل خليفه در آستانه سقوط
نبرد خياباني در پايتخت بحرين مردم براي شهادت كفن پوشيدند

سرويس خارجي -
اعتراض هاي مردمي عليه خاندان آل خليفه به جنگ خياباني در بحرين تبديل شده است.
در پي يورش وحشيانه نيروهاي امنيتي رژيم بحرين و مزدوران حكومتي به تظاهركنندگان بحريني در ميدان لولو كه به زخمي شدن بيش از 1000 تظاهركننده مخالف حكومت منجر شد، هزاران بحريني روز گذشته با برگزاري تظاهرات از ميدان لولو به سمت بندر اقتصادي «المرفاء العالي» حركت و راه هاي اصلي ورودي به اين بندر را بستند.
تظاهركنندگان بحريني در حالي كه كفن پوشيده و قرآن به دست داشتند اعلام كردند به تظاهرات و مخالفت خود عليه خاندان آل خليفه ادامه خواهند داد و حاضرند در راه احقاق حق خود و سرنگوني رژيم حاكم شهيد شوند.
تظاهركنندگان با تجمع و تحصن در ميادين اين بندر ضمن سر دادن شعارهايي عليه خاندان آل خليفه خواستار سرنگوني رژيم حاكم شدند، اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي و هواداران آل خليفه با تحصن كنندگان درگير و ماموران امنيتي به سوي آنان تيراندازي كرده و گازهاي اشك آور پرتاب كردند.
برخي از شاهدان اعلام كردند كه ارتش از گازهاي سمي و فلج كننده استفاده كرده است.
از سوي ديگر، نزديك به 8000 نفر از مردم منطقه «اشارات الحواج» با شنيدن خبر محاصره تظاهركنندگان از سوي نيروهاي امنيتي رژيم بحرين و مزدوران اين رژيم براي ياري رساندن به تحصن كنندگان به سمت بندر المرفاء المالي به حركت در آمدند.
نيروهاي امنيتي بحرين با اين تظاهركنندگان نيز درگير شدند و با ضرب و شتم آنان ده ها نفر را زخمي كردند.
تظاهركنندگان با دستان خالي در برابر نيروهاي امنيتي ايستادگي كردند در حالي كه نيروهاي امنيتي با سلاح و گازهاي خفه كننده با معترضان درگير شدند و مزدوران حكومتي نيز با شمشير، سلاح هاي سرد، سنگ و چوب به جان تظاهركنندگان افتادند.
مزدوران رژيم همچنين خودروها را در خيابان ها درهم شكستند و به ساختمان ها نيز خساراتي وارد كردند.
هواداران خاندان آل خليفه در تلاش بودند كه به بيمارستان ها هم حمله ببرند كه با مقاومت مردم ناكام ماندند.
اوباش رژيم بحرين و مزدوران نقاب دار به خبرنگاران و روزنامه نگاران خارجي نيز حمله بردند و دوربين هاي آنان را شكستند تا مانع از پوشش خبري رويدادهاي بحريني شوند.
در همين رابطه گروه هاي سياسي مخالف بحرين ضمن محكوم كردن اين اقدامات سركوبگرانه از سوي رژيم بحرين از مردم خواستند دست از مقاومت خود تا سرنگوني رژيم حاكم برندارند.
رابرت گيتس وزيردفاع آمريكا پس از سفر به بحرين و ديدار با مقام هاي خانواده سلطنتي اظهار داشت كه اين كشور بايد در راستاي اجراي اصلاحات سياسي بيشتر گام بردارد.
ناآرامي ها در بحرين باعث ايجاد چالش ويژه اي براي دولت اوباما شده است. همچنين اين نگراني وجود دارد تا ناآرامي ها در بحرين بر شرايط عربستان نيز تاثير بگذارد.
رابرت گيتس تصريح كرد: به رهبران كشورهاي عربي اعلام مي كنم كه يا آنها بايد در مسير تغييرات دموكراتيك واقعي گام بردارند و يا با افزايش ناآرامي ها مواجه شوند.
رابرت گيتس ارشدترين مقام دولت اوباما است كه از زمان آغاز ناآرامي ها در اين كشور به بحرين سفر كرده است.
رژيم حاكم در بحرين در پي ناتواني نيروهاي پليس براي سركوب تظاهرات گسترده مردمي در اين كشور نيروهاي گارد ملي خود را وارد عمل كرد.اين در حالي است كه تظاهرات معترضان بحريني همچنان ادامه دارد و مخالفان بر دامنه اعتراضات خود افزوده اند.
در همين رابطه همه كارگران و كارمندان دولتي كارهاي خود را ترك كرده و اعتصاب عمومي اعلام كرده اند.دانشجويان و دانش آموزان بحريني هم با ترك كلاس هاي خود به صف تظاهركنندگان پيوسته اند.
يمن
در پي درگيري هاي روز شنبه يمن كه به شنبه خونين معروف شد و به كشته شدن شش نفر و زخمي شدن 1700تن ديگر منجر شد رئيس جمهور يمن دستور تشكيل كميته تحقيقاتي را در مورد وقايع اخير صادر كرد.
علي عبدالله صالح در اين كميته از كارشناسان عرب و غيرعرب كمك گرفته تا با بررسي وقايع روز شنبه نوع گازهايي كه عليه مخالفان استفاده شده و به گفته آنان سعي و مخالف قوانين بين المللي بوده مشخص شود.
گروههاي مخالف، علي عبدالله صالح را مسئول اين جنايت توصيف كردند.
پزشكان يمني اعلام كردند كه آثار گازهاي سمي كه نيروهاي امنيتي استفاده كردند بر روي بدن زخمي شده ها وجود دارد و بر سيستم اعصاب تاثير مي گذارد و موجب بي هوشي مي شود.
اين در حالي است كه تظاهرات ضد دولتي در يمن روز گذشته هم ادامه داشت و نيروهاي امنيتي براي متوقف كردن تظاهرات به سوي تظاهركنندگان تيراندازي و دهها نفر را زخمي كردند.
در شمال يمن نيز هزاران تن در استان عمران تظاهرات كردند. سخنگوي جنبش يمن «جوانان به سمت تغيير» اعلام كرد، نيروهاي علي عبدالله صالح در درگيري هاي خونين شنبه به سوي دانش آموزان و كودكان نيز آتش مي گشودند كه طي آن 12دانش آموز زخمي شدند.
پايگاه خبري «نهرين نت» درباره سركوب تظاهرات مردمي يمن اظهار داشت كه اين جنايت با چراغ سبز آمريكا صورت گرفته است.
اين پايگاه خبري چنين استدلال كرد كه هنوز 24 ساعت از تماس تلفني ميان علي عبدالله صالح و «جان برينن» مشاور رئيس جمهور آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم نگذشته بود كه مزدوران رژيم صنعا به جان تظاهركنندگان يمني افتادند.در اين تماس تلفني ظاهرا واشنگتن از طرح ابتكاري علي عبدالله صالح كه اخيرا اعلام كرده است، استقبال كرد اما پس از آن نيروهاي امنيتي صنعا به سوي خيمه هاي برپا شده در ميدان «التغيير» اين شهر حمله كردند كه در نتيجه آن صدها كشته و مجروح برجاي گذاشت.
يمن يكي از هم پيمانان دولت آمريكا در منطقه به شمار مي آيد. در پي انتفاضه تونس و مصر و قيام مردمي در ليبي و برخي كشورهاي عربي ديگر خاورميانه، واشنگتن نگران از دست رفتن منافع خود در يمن با سرنگوني رژيم حاكم در اين كشور است. اين ابراز نگراني بارها در سخنان مقامات كاخ سفيد عنوان شده است.
در همين رابطه بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نسبت به اوضاع يمن شديدا ابراز نگراني كرد و استفاده بيش از حد خشونت عليه تظاهركنندگان را محكوم كرد.
اتحاديه جهاني علماي مسلمين نيز در بيانيه اي حمايت خود را از خواسته هاي ملت يمن اعلام كرد.
اتحاديه اروپا نيز سركوب مردم يمن توسط دولت اين كشور را محكوم كرد و خواستار پاسخ دولت علي عبدالله صالح به مطالبات مردمي شد.
تازه ترين خبرها از يمن حاكي از اين است كه بر اثر درگيري تظاهركنندگان يمني با نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح در شهرهاي مختلف اين كشور دست كم 100 نفر مجروح شدند.
در شهر «تعز» به گفته شاهدان چهار نفر زخمي شدند و در شهر عدن يك نفر از مجروحان به علت شدت جراحات وارده درگذشت.
در اردن نيز يك عضو بلندپايه جبهه عمل اسلامي اردن ضمن تاكيد بر ضرورت انحلال دولت و پارلمان اين كشور، نسبت به آغاز نافرماني مدني و تحصن فراگير در اردن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «زكي بني ارشيد» تصريح كرد: آنچه امروز شهروندان اردني خواستار آن هستند چنانچه فردا محقق شود ديگر قابل قبول نيست و ممكن است كشور را به سوي مسير ديگري هدايت كند و شاهد نافرماني، شورش يا تحصن هاي فراگير در كشور باشيم.
وي افزود: حكام عرب بايد پيش از دير شدن و از دست رفتن وقت به دنبال اجراي اصلاحات در كشورهاي خود باشند.
اين عضو بلندپايه اسلامگرايان اردن خطاب به دستگاه اطلاعاتي اردن نيز گفت: دستگاه اطلاعاتي بايد بداند كه منافع آن با منافع ملت گره خورده و از همين رو بايد به جاي حمايت از فساد در نظام، از ملت پشتيباني كند.
يك سازمان حقوق بشري در كويت نيز خواستار آزادي تظاهركنندگان اين كشور شد كه روز جمعه بازداشت شده بودند.
نيروهاي امنيتي كويت روز جمعه با استفاده از گاز اشك آور تظاهركنندگان را متفرق و دهها تن از آنان را بازداشت كرده بودند.

 



حملات تروريستي در كراچي 18 كشته و 22 مجروح بر جاي گذاشت

حملات تروريستي متقابل طرفداران احزاب مختلف در كراچي پاكستان، 18 كشته و 22 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، افراد مسلح وابسته به احزاب «جنبش متحده قومي»، «مردم» و «ملي عوام» و ساير احزاب و گروه هاي سياسي و مذهبي طي روزهاي جمعه و شنبه 18 تن را كشتند و 22 تن ديگر را زخمي كردند. بيشتر قربانيان و زخمي هاي مذكور، از سه حزب نامبرده بالا هستند. افزايش واحدهاي گشتي و استقرار نيروهاي امنيتي در خيابان هاي كراچي كاملاً مشهود است.
مردم شهر 5/14 ميليون نفري كراچي نيز ديروز در واكنش به افزايش ناامني، دست به تظاهرات زدند و دست كم چهار دستگاه خودرو سواري و اتوبوس را به آتش كشيدند. شهر بندري كراچي، كه به پايتخت اقتصادي پاكستان مشهور است، از جمله ناآرام ترين مناطق اين كشور به حساب مي آيد.

 



تجمع اعتراض آميز مقابل وزارت كشور عربستان

جمعي از مردم عربستان ديروز با تجمع در برابر وزارت كشور خواستار آزادي ده ها نفري شدند كه نيروهاي امنيتي آنها را در جريان تظاهرات مسالمت آميز هفته گذشته بازداشت كرده بودند.
به گزارش فارس، بنابر اعلام خبرگزاري رويترز جمعي از مردم عربستان ديروز در برابر وزارت كشور در رياض تجمع كردند و خواستار آزادي ده ها نفري شدند كه در جريان تظاهرات هفته گذشته و همچنين جمعه خشم اين كشور به خيابان ها آمدند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي سعودي در محل مستقر شدند تا امور را كنترل كنند.مردم شهرهاي مختلف عربستان جمعه گذشته با وجود تدابير شديد امنيتي و وضع قانون منع آمد و شد براي اعلام خشم عليه خاندان آل سعود به خيابان ها آمدند، اما با حمله نيروهاي پليس مواجه شدند كه به دستگيري و زخمي شدن شماري از آنها منجر شد.
خبر ديگر اينكه فعالان سياسي عربستان گفتند: تظاهرات روز خشم، مقامات آل سعود را غافلگير كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «ابوحسن زكريا» با اشاره به تظاهرات گسترده مردم عربستان در نقاط مختلف اين كشور اظهار داشت: تظاهرات روز جمعه خشم، علي رغم ميل خاندان آل سعود، به نقاط مختلف شبه جزيره عرب كشيده شد و بسياري از مردم به آن پيوستند.
وي با اشاره به ادامه تظاهرات مردمي در عربستان يادآور شد: مخالفان رژيم آل سعود با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف، مقامات عربستان را غافلگير كردند، زيرا آنها با وجود سركوب تظاهرات قبلي، پيش بيني نمي كردند كه چنين تظاهراتي در شهرهاي الاحساء، الهفوف و القطيف برگزار شود.

 



نافرماني در نيروهاي مسلح ليبي32 نظامي قذافي به انقلابيون پيوستند

يك سخنگوي انقلابيون ليبي اعلام كرد، 32 تن از نظاميان اين كشور به صفوف مخالفان «معمر قذافي» پيوستند و همزمان اتحاديه عرب از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي حمايت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جمال» سخنگوي انقلابيون شهر «مصراته» واقع در جنوب شرق پايتخت ليبي، اعلام كرد، 32 نفر از نظاميان ارتش اين كشور، از جمله يك سرتيپ به قذافي پشت كردند و به صفوف انقلابيون پيوستند. مردم شهر مصراته در مقابل حملات هوايي و زميني نيروهاي وابسته به قذافي به شدت مقاومت مي كنند و طي روز شنبه چهار تانك ارتش قذافي را منهدم كردند. «العقيله»، شهر ديگر ليبي نيز روز شنبه بمباران شد. طبق گزارشات تكميلي، انقلابيون دست به يك عقب نشيني تاكتيكي از اين شهر زدند و خودروهاي نظامي خود را به شهر «البريقه» منتقل كردند. بسياري از مردم نيز العقيله را ترك كرده و نيروهاي قذافي توانستند وارد اين شهر شوند. پيشروي آرام نيروهاي قذافي به سمت شرق ليبي نيز ادامه دارد. براساس برخي گزارشات«راس لانوف» كه در مسير شرق قرار دارد، بار ديگر به دست نيروهاي قذافي افتاد و حتي اين نيروها توانستند شهر البريقه را نيز تسخير كنند.
مردم ساير شهرهاي آزاد شده نيز در شرايط معيشتي بسيار سختي به سر مي برند، گزارشگر شبكه «بي.بي. سي» از شهر «بنغازي» خبر داد كه كمبود مواد غذايي بر مردم اين شهر يك ميليون نفري سايه افكنده است و حتي نان در اين شهر پيدا نمي شود. «عظيمي احمد»، يك كارشناس نظامي الجزايري اعلام كرد آمريكا به قذافي براي كشتار مردم ليبي چراغ سبز نشان داده است.
مخالفت با دخالت نظامي خارجي ها
«علي الريشي»، عضو شوراي ملي انتقالي ليبي، ضمن استقبال از پيشنهاد اتحاديه عرب مبني بر اعمال منطقه پرواز ممنوع در آسمان ليبي، تاكيد كرد كه اين شورا هيچ رغبتي به دخالت نظامي بيگانگان ندارد. وي افزود: ما خواستار دخالت بيگانگان در ليبي نيستيم و هنگامي كه دخالتي از سوي بيگانگان صورت گيرد، مردم ليبي احساس مي كنند كه به آنها توهين شده است.
وي از اتحاديه عرب نيز خواست موضع خود را در قبال انقلابيون شفاف كند. الريشي يك بار ديگر تاكيد كرد: ما در همه گفت وگوهاي خود با طرف هاي خارجي، از مخالفت خود با دخالت بيگانگان در امور ليبي سخن گفته ايم.
اتحاديه عرب شنبه گذشته خواستار اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي شده بود.
اجراي اين طرح توسط ناتو صورت خواهد گرفت.
انگليس، فرانسه و ايتاليا با طرح ايجاد منطقه ممنوعه پروازي بر فراز ليبي موافقند. اين در حالي است كه روسيه به عنوان يكي از اعضاي داراي حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل، با اين طرح مخالف است. به اعتقاد رهبران روسيه قصد ناتو از اجراي اين طرح، تثبيت جايگاه خود در شمال آفريقا است.
در همين حال، «كاترين اشتون»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد، همه گزينه ها براي مداخله در ليبي، در حال بررسي است.
آمريكا نيز از درخواست اتحاديه عرب براي اجراي منطقه پرواز ممنوع در ليبي استقبال و اعلام كرد: اين اقدام، نشانه فشار جامعه بين الملل بر رژيم قذافي براي متوقف كردن خشونت ها است.
ساير رويدادها
¤ عبدالمنعم الهوني، سفير سابق ليبي در اتحاديه عرب اعلام كرد، هر كسي زنده يا مرده قذافي را تحويل انقلابيو ن بدهد، 60 ميليون دلار جايزه مي گيرد.
¤ يك تصويربردار شبكه الجزيره توسط نيروهاي طرفدار قذافي در شرق ليبي كشته شد.
¤ عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد، اين اتحاديه شوراي انتقالي ليبي را به رسميت مي شناسد.
¤ به نوشته روزنامه شرق الاوسط، قذافي براي حمله به بنغازي و تسخير مجدد آن، 5000 مزدور آفريقايي را اجير كرده است.
¤ فعالان مدني و ضدجنگ انگليس با برگزاري تظاهرات در لندن، با هرگونه مداخله نظامي خارجي در ليبي مخالفت كردند.
¤ شبكه اروپايي يورونيوز مدعي شد، سيستم دفاع هوايي ليبي به راحتي قابل نابودي است.

c

 



اعتراض هاي گسترده مردمي در شهرهاي ايتاليا و پرتغال

صدها هزار نفر از مردم ايتاليا در رم و 100 شهر ديگر اين كشور عليه سياست هاي دولت «برلوسكني» به خيابان ها ريختند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، صدها هزار نفر از مردم ايتاليا شنبه در «رم» و 100 شهر ديگر اين كشور براي «دفاع از قانون اساسي» و عليه سياست هاي «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير اين كشور به خيابان ها ريختند.
براساس اين گزارش، دانشجويان، معلمان، كارمندان بخش آموزشي ايتاليا «برلوسكني» را «دروغگويي» خواندند كه با وعده هاي كذايي «جوانان ايتاليايي را به تدريج مورد چپاول قرار داده است.» بنا به اظهارات تظاهر كنندگان بخش آموزشي ايتاليا طي چند سال اخير به بهانه اصلاحات دستخوش تغييراتي شده كه نتايج آن بيش از هر چيز دامن كاركنان اين بخش را گرفته است.
حذف فرصت هاي شغلي و كاهش بودجه اين بخش به دليل آنچه «مبارزه با بحران جهاني اقتصاد» ناميده شده است، از ديگر پيامدهاي اصلاحات اقتصادي دولت «برلوسكني» است كه تظاهركنندگان به شدت نسبت به آن اعتراض دارند.
اين تظاهرات گسترده در حالي صورت مي گيرد كه «برلوسكني» جمعه لايحه اصلاحي را ارائه كرده كه براساس آن روساي دادگاه هاي اين كشور را مجبور مي كند يا به عنوان قاضي فعاليت داشته باشند يا دادستان. به عبارت ديگر اين لايحه در صورت تصويب از اختيارات قاضي به شدت مي كاهد. به اعتقاد مخالفان، «برلوسكني» با اين اقدام قصد گرفتن انتقام از قضاتي را دارد كه پرونده قطور فسادهاي مالي و اخلاقي وي را به جريان انداخته اند.
تظاهركنندگان در راهپيمايي گسترده و آرام خود در حالي كه پرچم كشورشان را در دست داشتند خواستار حفظ و اجراي قانون اساسي از سوي دولت شدند.يادآور مي شود يك روز پيش از اين تظاهرات نيز سنديكاهاي كارگري و كارمندي ايتاليا در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت دست از كار كشيده و «رم» و بسياري از شهرها را به حال تعطيل يا نيمه تعطيل درآوردند.
پرتغال
300هزار نفر در شهرهاي پرتغال عليه دولت به خيابان ها ريختند.
صدها هزار نفر از مردم سرتاسر پرتغال در اعتراض به «بيكاري و اوضاع بد معيشتي» تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بيش از 300هزار نفر از مردم «ليسبون» و ساير شهرهاي پرتغال شنبه با ريختن به خيابان ها و ميادين اصلي شهر فرياد زدند «هيچ امنيت شغلي وجود ندارد.»
روزنامه «فوكوس» آلمان نيز نوشت: فراخوان اين تجمع كه در شهرهاي «ليسبون» و «پورتو» بيش از انتظار بود، از سوي گروهي از جوانان بيكار صورت گرفت.گفتني است پرتغال 620هزار نفر بيكار دارد كه نزديك به 35درصدشان داراي مدرك ديپلم هستند. اين كشور به همراه يونان و ايرلند پس از اينكه از سوي مؤسسات بين المللي مالي مثل بانك جهاني و صندوق بين المللي پول تحت فشار قرار گرفت شاهد رشد فزاينده فسادهاي مالي بود كه در به وجود آمدن اين وضع نقش اساسي دارد. به اين اوضاع اظهارات وزير دارايي پرتغال را هم اضافه كنيد كه جمعه گفته بود، «براي تضمين تأمين كسري بودجه، پرتغال بايد رياضت اقتصادي را تحمل كند.» يادآور مي شود، پرتغالي هاي مقيم انگليس نيز در پاسخ به اين فراخوان، مقابل سفارت كشورشان در لندن تجمع كردند.
پرتغال حدود 11ميليون جمعيت دارد و عضو اتحاديه اروپاست.




 



سركوب شديد تظاهرات اسلامگرايان در مغرب

درحمله نيروهاي امنيتي مغرب به تظاهرات روز يكشنبه مردم اين كشور كه براي درخواست تغييرات سياسي برگزار شد، چندين تن زخمي شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم به نقل از خبرگزاري فرانسه نيروهاي امنيتي مغرب با تظاهركنندگان در «دارالبيضا» كه بيشتر آنها از فعالان و هواداران حزب اسلامي »عدالت و احسان« بودند، بشدت برخورد كردند.
مغربي ها قصد داشتند تا ميدان «محمد الخامس» به تظاهرات خود ادامه دهند اما نيروهاي امنيتي اين كشور مانع آنان شدند.جنبش عدالت و احسان از بزرگترين احزاب مغرب است كه فعاليت آن در اين كشور به صورت رسمي ممنوع اعلام شده است.
به گفته شاهدان عيني در حمله نيروهاي امنيتي مغرب به تظاهركنندگان دست كم 15 تن از جمله يك روزنامه نگار زخمي شدند.نيروهاي امنيتي مغرب با محاصره ميدان «محمد الخامس» تدابير امنيتي شديدي را برقرار كرده اند.
اين درحالي است كه در پي تشديد اعتراض ها در مغرب و همچنين بيداري ملت هاي عربي، پادشاه مغرب هفته گذشته با عقب نشيني از مواضع گذشته خود و اعلام برخي تعديل ها در قانون اساسي، تاكيد كرده بود از اين پس ديگر پادشاه، نخست وزير را انتخاب نخواهد كرد، بلكه نخست وزير جديد طبق قانون اساسي جديد از هر حزب سياسي كه بيشترين كرسي را در پارلمان به دست بياورد، انتخاب خواهد شد.

 



درگيري هاي سنگين در كنار كاخ رياست جمهوري ساحل عاج

منابع خبري از درگيري سنگين ارتش و مخالفان دولت ساحل عاج در پايتخت اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، ارتش وفادار به لوران گباگبو رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج روز شنبه از زمين و هوا مخالفان دولت را در نزديكي كاخ رياست جمهوري و تلويزيون دولتي اين كشور در ابيجان مورد حمله قرار داد. ايرنا به نقل از شبكه خبري فرانس 24 گزارش داد: نيروهاي ارتش ساحل عاج، روز شنبه حمله گسترده اي را با استفاده از هلي كوپتر، تانك و خودروهاي زرهي به منطقه «ابوبو» آغاز كردند، تا آن را از وجود مخالفان دولت پاكسازي كنند.
براساس اين گزارش، به گفته شاهدان عيني، تبادل سنگين آتش بين نيروهاي دو طرف در اين منطقه كه در همسايگي محل سكونت رئيس جمهور ساحل عاج موسوم به «كودكوي» در روز شنبه همچنان ادامه داشت.
از سوي ديگر، «حسن واتارا» نامزد ناكام انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج روز شنبه در گفت وگو با فرانس پرس، حمله ارتش به منطقه مسكوني ابوبو را محكوم و آن را قتل عام مردم دانست.
واتارا از جامعه جهاني و اتحاديه آفريقا خواست ضمن محكوم كردن دولت لوران گباگبو از نسل كشي بيشتر در ساحل عاج جلوگيري كنند.
از سوي ديگر، ديپلمات هاي مستقر در سازمان ملل اعلام كردند كه مقامات كشورهاي مختلف در حال بحث و گفت وگو درباره اعمال تحريم هاي جديد عليه ساحل عاج هستند.
دولت ساحل عاج تاكنون از واكنش جهاني در مورد حوادث ابيجان خبري مخابره نكرده است، اما از سوي تلويزيون دولتي اين كشور، اقدام ارتش، واكنشي براي پاكسازي منطقه از مخالفان عنوان شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14