(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 اسفند 1389- شماره 19887

خانه تكاني
باورهاي درست و غلط در مورد ازدواج
كودكم قد نمي كشد
چرا نوزادان آروغ مي زنند
9 ماده غذايي چربي سوز
كودكان بهانه گير
آنهايي كه طالب موهاي سالم هستند



خانه تكاني

كندن آدامس از مو:
- اگر آدامس به موي شما چسبيد، مي توانيد براي كندن آن از دو روش زير كمك بگيريد:
روش اول: يك تكه يخ را روي آدامس چندبار بكشيد تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا كنيد.
روش دوم: كمي كرم مرطوب كننده به همان قسمت مو بكشيد سپس با يك دستمال خشك، مو را چند بار پائين بكشيد آدامس از موي شما جدا خواهد شد.
شستشوي ظروف
چند نكته در مورد ظروف روي
بعداز خريدن ظروف روي قبل از اينكه از آن استفاده كنيد مي توانيد داخل ظرف را آب بريزيد. چند قاشق سركه به آن اضافه كنيد و آن را چند دقيقه روي اجاق قرار دهيد، تا بجوشد و بعد آب آن را خالي كرده و از ظرف استفاده كنيد هرگز سياه نمي شود.
2- اگر ظروف روي شما سياه شده براي تميز كردن آن از سيم ظرف شويي و صابون استفاده كنيد.
3- اگر ظروف روي شما براثر سرخ شدن يا پختن غذا سياه شده مي توانيد، ظرف خالي را روي اجاق گاز قرار دهيد و شعله را روشن كنيد. با اين كار تمام قسمت هاي سياه ظرف به صورت دود از ظرف خارج مي شود و ظرف شما كاملا سفيد مي شود. به شرط اينكه بعداز خاموش كردن اجاق تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشيد. چون اين كار باعث سوراخ شدن ظرف مي شود.
تميز كردن ظرفي كه در غذا سوخته است
اگر غذا به ته قابلمه چسبيده هرگز كارد، قاشق يا كفگير فلزي براي پاك كردن آن بكار نبريد. كافي است آن را از آب گرم پر كنيد و يك مشت نمك نيز به آن اضافه كنيد.
اگر غذا خيلي محكم به قابلمه چسبيده است مقداري سركه در آن بريزيد و بجوشانيد تا كاملا پاك شود.
برطرف كردن بوي پياز از كارد
اگر كارد شما بوي پياز مي دهد با كارد هويج را حلقه حلقه ببريد. با اين كار بوي پياز از بين مي رود.
تميز كردن قوري استيل:
اگر قوري شما جرم گرفته بود، قوري را پر از آب كرده مقداري آبليمو در آن ريخته و روي اجاق بگذاريد تا بجوشد قوري شما كاملا تميز مي شود.
شستن فلاسك چاي:
ابتدا تفاله هاي چاي را از فلاسك خالي كنيد، سپس مقداري آب گرم در فلاسك ريخته، كمي مايع ظرفشويي به آن اضافه نموده و يك اسكاج نرم داخل فلاسك انداخته در آن را ببنديد و خوب تكان دهيد، تا تميز شود و بعد با آب گرم خوب شستشو دهيد.
پاك كردن ظروف آلومينيومي:
براي پاك كردن اين ظروف مي توانيد از سركه استفاده كنيد: چند قاشق سركه داغ داخل ظروف بريزيد. ظروف شما كاملا نو و درخشان مي شود.
شستن بشقابها:
قبل از اينكه شروع به شستن بشقابها كنيد، آنها را درون ظرف بزرگتري قرار دهيد و درون آن را آب بريزيد. سپس چند قاشق سركه به آب اضافه كنيد. چند دقيقه اي صبر كنيد سركه تمام چربي ها را به خود مي گيرد، سپس بشقابها را بشوييد.
شستن ظروف بلوري:
براي شستن ظروف بلوري به اين صورت عمل كنيد: در كف گودي ظرفشويي يك حوله پهن كنيد تا اگر ظروف بلوري از دستتان ليز خورد لب پر نشود.
شستشوي لباس و پارچه
شستن لباسهاي استرج و كشي:
در نظر داشته باشيد كه هرگز اين لباسها را پس از شستن روي طناب آويزان نكنيد زيرا سرازير شدن آب، باعث كش آمدن لباس مي شود و زيبائي خود را از دست مي دهد. به همين منظور هميشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته بگذاريد تا خشك شود با اينكار هيچ صدمه اي به لباس شما وارد نمي شود.
شستن ملافه:
براي اينكه ملافه هاي شما تميز شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسيب نرسد از مواد پاك كننده استفاده نكنيد. بلكه به جاي اين كار ملافه ها را داخل ماشين لباسشويي بريزيد. و مقداري پودر صابون و يا تكه اي از صابون رنده شده را به آن اضافه كنيد. بعد از 15 دقيقه شستن، مي بينيد كه ملافه ها بسيار تميز شده اند بدون اينكه لكه اي داشته باشند.
مشكل شستن دستمال آشپزخانه:
به دليل كوچك بودن دستمال هاي آشپزخانه شستن آنها مشكل مي باشد. براي رفع اين مشكل يك كيسه بدوزيد. تمام دستمالها را داخل كيسه بريزيد و دهانه آن را با كش جمع كنيد و كيسه را داخل ماشين لباسشويي بيندازيد، با اين كار مشكلتان حل خواهد شد.
شستن لباس با نوشابه:
اگر لباس هاي شما بسيار كثيف شدند، مي توانيد از نوشابه گازدار كمك بگيريد. به اين صورت كه يك شيشه نوشابه را همراه با پودر لباسشويي روي لباس هاي كثيف بريزيد و بطور معمولي آن را بشوييد. خواهيد ديد كه لباس ها چقدر تميز مي شوند.
شستن لباسهايي كه اپل دارند:
همان طور كه مي دانيد وقتي لباسهاي داراي اپل را داخل ماشين لباسشويي مي اندازيم، اپل آنها از بين مي رود. براي جلوگيري از اينكار از چند روش مي توانيد كمك بگيريد:
1- اپل ها را با سنجاق به لباس وصل كنيد، و در موقع شستن اپل را از لباس جدا كنيد و بعد اپل ها را به لباس وصل كنيد.
2- مي توانيد از چسب هايي كه در بازار هستند و براي بستن كفشها هم از آن استفاده مي شود كمك بگيريد. به اين صورت كه يك طرف چسب را به لباس و طرف ديگر را به اپل بدوزيد تا در موقع شستن اپل را براحتي از لباس جدا كنيد.
3- مي توانيد هر كدام از اپل ها را داخل پلاستيك كرده و خيلي محكم گره بزنيد و بعد لباس را داخل لباسشويي بيندازيد، با اينكار اپل ها سالم مي مانند.
نظافت پرده حمام:
پرده حمام را روي يك سطح صاف پهن كنيد، با اسفنج آغشته آب و صابون دو طرف آن را تميز كنيد.
سپس با آب گرم بشوييد و آنرا در آفتاب خشك كنيد. در ضمن در نظر داشته باشيد كه پرده حمام را لوله نكنيد و آنرا براي آبگيري فشار ندهيد.
پاك شدن يقه بلوز مردانه:
براي پاك كردن يقه بلوز مردانه از مايع ظرفشويي استفاده كنيد.
تميز كردن اسفنج:
براي نو كردن اسفنج آن را يك شب داخل آب نمك و يا محلول آب و جوش شيرين بگذاريد كاملا تميز مي شود.

 



باورهاي درست و غلط در مورد ازدواج

بيشتر مردم به خوبي مي دانند كه زندگي واقعي با قصه هايي كه هميشه پايان خوشي دارند، متفاوت است. داستان مردان منحصر به فردي كه يكباره در سر راه زنان قرار مي گيرند و پس از ازدواج با آنها تا ابد خوشبخت زندگي مي كنند ريشه اي در واقعيت ندارد. در واقع بسياري از ما نمي دانيم انتظارات و باورهاي مان در امر ازدواج تا چه حد نادرست است.
با خواندن افسانه ها به اين نتايج مي رسيم:
1-جر و بحث كردن = دردسر
2-دوري= دردسر
3-جذابيت تفاوت ها
4-چرب زباني شما را به جايي نمي رساند
5-شما و همسرتان بايد بر روي مسائل اساسي اتفاق نظر داشته باشيد.
6-طلاق زماني صورت مي گيرد كه رابطه شما و همسرتان كمرنگ مي شود.
7-علت طلاق، مسن تر شدن زوجين و تغييرات جسماني آنهاست.
8-هر چقدر نيازهاي عاطفي شما بهتر برآورده شود ازدواج موفق تري خواهيد داشت.
9-يك زن چاق علاقه همسرش را از دست مي دهد.
10-در يك ازدواج موفق، مردان و زنان بايد از هر لحاظ برابر باشند.
ولي حقيقت چيست؟
1-مشاجره كردن به خودي خود مشكل محسوب نمي شود. اگر احترام دوجانبه، توانايي آرام كردن يكديگر و قابليت بروز احساسات مثبت وجود داشته باشد گرايش به مشاجره در ميان زوجين، بيشتر از آن كه به خاطر مشكل در رابطه آنها باشد در شخصيت شان ريشه دارد. برخي از زوجين ترجيح مي دهند مستقيما با يكديگر در مورد مشكلات حرف بزنند. اگر هر دو طرف چنين خصلتي داشته باشند. مي توانند به سرعت و با كمترين رنجش خاطر مشكلات خود را حل كنند.
2-گروه ديگري از زوجين تودار هستند. در واقع مهارت حل مشكلات مهم تر از شيوه به كار رفته مي باشد. زماني كه دو نفر ترجيح مي دهند از مشاجره بپرهيزند ضرورتا به دردسر نمي افتند، مگر اينكه نگاه مثبت خود را نسبت به يكديگر از دست بدهند. اگر آنها تفاوت هاي يكديگر را بپذيرند و همچنان علاقه خود را حفظ كنند، قادر خواهند بود براي مدتي طولاني از مشاجره احتراز نمايند. مشكل زماني بروز مي كند كه يكي از طرفين تودار بوده و ديگري به روبه رو شدن با مشكلات معتقد باشد. البته اگر زوجين نگاه مثبتي به يكديگر داشته باشند، مي توانند اختلافات را كنار بگذارند.
3- تفاوت ها مي توانند به جذابيت بيشتر رابطه بينجامد ولي ممكن است يك رابطه بادوام را دچار مشكلات بيشتري كنند. با اين حال تمام تفاوت ها يكسان نيستند. از مهم ترين تفاوت هايي كه مي تواند مشكل ساز باشد مي توان به تفاوت در موارد زير اشاره كرد:
نحوه برخورد با مشاجرات، احترام دوجانبه به آرزوهاي طرف مقابل، نياز به مسائل عاطفي شيوه زندگي (تمايل به سادگي با اسراف) و... البته امكان دارد در يك رابطه سالم تمام اين اختلافات وجود داشته باشد. اين مساله ضرورتا زنگ خطر را به صدا در نمي آورد .ولي كار زوجين را دشوارتر مي كند.
4- برخي از مردم بر اين باورند كه كليد حل تمام مشكلات زناشويي، صداقت است و زوجين بايد همواره آنچه در ذهن دارند بر زبان بياورند ولي تحقيقات نشان مي دهد اين كار مي تواند بي احترامي و تحقير را به همراه داشته باشد و اين مسائل بسيار خطرناك هستند. درست است كه زوجين بايد آزادانه به بيان احساسات خود بپردازند ولي آنها بايد زيركانه رفتار كنند. در ضمن ممكن است رفتاري كه در يك لحظه «روراستي» ناميده مي شود در يك زمان ديگر نامربوط جلوه كند.
اگر چرب زباني به مفهوم تمجيد از همسرتان- در حضور و غياب- و نشان دادن محبت به او باشد بسيار موثر خواهد بود. منظور ما اين نيست كه حرفهايي را كه حقيقت ندارند بر زبان بياوريد. ولي يادتان باشد تاكيد بر روي نقاط قوت و ابراز احساسات مثبت در نحوه برخورد شما با مشكلات تاثير زيادي خواهد گذاشت.
5-امروز نمي توان زوجي را پيدا كرد كه با مشكلات بزرگ دست و پنجه نرم نكنند ولي مطمئنا آنها گزينه هاي زيادي در اختيار دارند.
تحقيقات نشان مي دهد 60درصد مشكلات زوجين در نهايت حل نمي شود. يادتان باشد مساله مهم، خود مشكل نيست بلكه نحوه كنار آمدن زوجين با آن است. اين نكته اهميت زيادي دارد. بسياري از مشكلات مدتي طولاني با ما مي مانند و با برخي از آنها نيز تا پايان زندگي دست به گريبان هستيم.
مسأله مهم اين است كه ما چگونه با اين حقيقت كنار مي آييم. آيا به دلداري همسرمان مي پردازيم؟ آيا مي پذيريم كه همه چيز كامل نيست ولي با اين حال دست از تلاش برنمي داريم؟ آيا مهارت لازم براي مقابله با مشكلات را داريم؟ يكي از روانشناسان اين مهارت را «گفت وگو با مشكلات هميشگي» مي نامد. فراموش نكنيد. نحوه اين «گفت وگو»- و نه جدي بودن مشكل- است موفقيت اين رابطه را تضمين مي كند.
6- از آنجا كه شخصيت زوج هاي جوان به سرعت تغيير مي كند گاهي كمرنگ شدن رابطه ميان آنها منجر به طلاق مي شود. با اين حال در بيشتر موارد آنها از اين موضوع به عنوان بهانه اي براي پوشاندن دلايل اصلي استفاده مي كنند. بنابراين اگر مشاجره كردن، توداري، تفاوت ها، كمرنگ شدن رابطه و «صداقت» مشكلات اصلي محسوب نمي شوند، و از سوي ديگر اختلاف نظر در مورد مسائل مالي و عاطفي و كودكان فاجعه آميز نيستند پس، علت آمار بالاي طلاق چيست و چه بايد كرد؟ به عقيده يكي از روانشناسان، انتقاد، حالت تدافعي، تحقير و سرسختي عوامل اصلي ناكامي در ازدواج هستند و زماني كه اين چهار عامل در يك زندگي مشترك بروز مي كند پايان آن نزديك است. با اين وجود براي اين مشكلات نيز راه حل هايي وجود دارد. به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- انتقاد؛ بدون اينكه از همسرتان انتقاد كنيد با لحني ملايم از مشكلات ابراز نارضايتي نماييد.
2- حالت تدافعي: سعي كنيد مسئوليت بخشي از مشكلات را بپذيريد.
3- تحقير: ياد بگيريد كه به جاي تحقير همسرتان، از او تمجيد كنيد.
4- سرسختي؛ آرامش خود را حفظ كنيد و به احساسات همسرتان توجه نشان دهيد.
7-جذابيت يك رابطه بيشتر از آنكه به ظاهر افراد بستگي داشته باشد مربوط به احساسات زوجين است. اگر نبود جذابيت يا تغييرات ظاهري به عنوان بهانه اي براي طلاق يا انتقادات مداوم مورد استفاده قرار گيرد، معلوم مي شود شخصي كه به اين كار اقدام مي كند دچار مشكلات هويتي يا عزت نفس پايين است. در اين گونه موارد بايد اقدام به درمان كرد ولي يادتان باشد تغييرات فيزيكي نقش كليدي را در كيفيت يك رابطه بازي نمي كند.
8- نحوه ارضاي عاطفي زوجين- و نه ميزان آن- اهميت زيادي دارد.
وقتي نياز زوجين به اين گونه مسائل با يكديگر تفاوت داشته باشد مشكلاتي- و البته غيرقابل حل- بروز مي كند.
مسأله مهم ايجاد صميميت در ميان زوجين مي باشد.
با اين حال بروز مشكل در ارضاي عاطفي بيشتر از آنكه به خودي خود يك معضل باشند يك نشانه محسوب مي شود.
9-نمي توان گفت كه از دست دادن تناسب اندام باعث جدايي زوجين مي شود. زوج هاي زيادي هستند كه علي رغم داشتن ظاهري مناسب طلاق مي گيرند و در عوض كساني نيز هستند كه با وجود نداشتن تناسب اندام به زندگي زناشويي خود ادامه مي دهند. اگر نگاه مثبتي در رابطه دو نفر وجود داشته باشد، جذابيت ظاهري اهميتي ندارد.
اگر زوجين به تناسب اندام اهميت زيادي مي دهند بايد براي رسيدن به اين هدف تلاش كنند و در ضمن به خواسته هاي طرف مقابل احترام بگذارند.
رويارويي با فرهنگ حاكم بر جامعه كار آساني نيست ولي اعضاي يك خانواده مي توانند براي ايجاد فرهنگ عشق و احترام در خانه تلاش كنند، فرهنگي كه حتي مشكلات بزرگتر از ظاهر نامناسب را حل خواهد كرد.
10- راههاي زيادي براي زوجين وجود دارد تا بدون اينكه نيازي به برابري آنها در تمام زمينه ها باشد قدرت و مسئوليت را با يكديگر تقسيم كنند. مسأله مهم اين است كه هر كدام از زوجين نفوذ يكساني بر ديگري داشته باشد. در واقع اعتماد آنها بايد به قدري باشد كه بدون گرفتن حالت تدافعي انتقادات و پيشنهادات طرف مقابل را بشنوند. لزومي ندارد كه زوجين در تمام زمينه ها با هم موافق باشند. بلكه مهم اين است كه بخواهند در مورد اختلافات مذاكره كنند.
منظور ما اين نيست كه در زمان بروز مشاجرات مي توان اميدي به تقويت عشق و علاقه داشت. در حقيقت جدا شدن از اين مدار منفي نياز به تلاش و كسب مهارت هاي لازم دارد. تأكيد كردن بدون دليل، مشكلي را حل نمي كند. تنها زماني زوجين نگاه مثبتي نسبت به يكديگر پيدا مي كنند كه هر دو از رابطه فيمابين احساس امنيت و رضايت كنند.
ترجمه از آذر شايان

 



كودكم قد نمي كشد

اولين تحقيقات كمبود عنصر روي در انسان مربوط به اواخر دهه 1950 است كه نشان داد تاخير در رشد، ضايعات پوستي و نارسايي بلوغ در نوجوانان پسر ايراني و مصري مربوط به كمبود روي است.
به گزارش سلامت نيوز مقدار روي در بدن 5/1 تا 5/2 گرم است كه بيشتر آن درعضلات، استخوان ها و كبد جمع مي شود و مقداري هم در ناخن و پوست و مو يافت مي شود.
عنصر روي اساساً به سوخت و ساز مرتبط است. ديده شده است كه مكمل «روي» تأثير مثبتي بر رشد كودكان دچار كوتاه قدي تغذيه اي داشته است. كمبود روي يكي از مشكلات تغذيه اي شايع در كشور ما به شمار مي رود. تمام گروه هاي سني از جمله كودكان زير شش سال، نوجوانان دختر و پسر 20-14 ساله و همچنين زنان باردار از كمبود «روي» رنج مي برند. كمبود روي علاوه بر كاهش سرعت رشد در كودكان با تغييراتي در حس بويايي و چشايي همراه است و سبب بي اشتهايي و كاهش وزن مي شود.
تاخير در بلوغ جنسي از ديگر عوارض كمبود روي به شمار مي رود. كمبود روي در دوران بارداري مي تواند عوارضي همچون سقط جنين، نقص عضو مادرزادي، وزن كم در زمان تولد و زايمان دير يا زودهنگام را در پي داشته باشد.
¤ منابع غذايي روي
سازمان بهداشت جهاني و سازمان خواربار و كشاورزي ميزان نياز روزانه روي هر فرد را 5/5 گرم اعلام كرده است. اكنون ببينيم روي در كجاها يافت مي شود: «روي» در تمام مواد غذايي حيواني و گياهي كه منبع خوب پروتئين هستند، وجود دارد.
¤ منابع غني روي عبارتند از:
صدف، جگر و انواع گوشت ها به ويژه گوشت قرمز (گوشت مرغ و ماهي هم حاوي روي هستند، اما ميزان روي در گوشت قرمز بيشتر است) و تخم مرغ، اما حبوباتي مانند لوبيا و عدس، غلات سبوس دار، شير و مواد لبني و انواع مغزها نظير بادام زميني، گردو، بادام و فندق نيز حاوي عنصر روي هستند، اما به طور كلي قابليت جذب روي از منابع حيواني بيشتر از منابع گياهي است. گفته مي شود قابليت جذب روي از گوشت چهار برابر غلات است. ميزان جذب روي بسته به وضعيت روي فرد از 15 تا 40 درصد متفاوت است.
¤ عوامل كاهش دهنده جذب روي
اگر مس و كادميوم رقيب اصلي جذب روي به حساب مي آيند ولو اينكه اثر خود روي را دارند، دريافت بالاي آهن و كليسم جذب روي را كاهش مي دهد. جذب روي ممكن است كه توسط گلوكز، لاكتوز و يا پروتئين سويا كه به تنهايي و يا همراه با گوشت مصرف شود، افزايش يابد.
روي موجود در شير مادر مانند آهن در مقايسه با شيرگاو از قابليت جذب بالاتري برخوردار است و اين هم شايد خبر خوشي باشد براي مادراني كه فرزندشان شير آنها را مي خورد! روي ديگر سكه مصرف روي براي بزرگسالان است به طوري كه گفته مي شود مصرف طولاني مدت مكمل روي به مقدار بيشتر از 15 ميلي گرم در روز توصيه مي شود.

 



چرا نوزادان آروغ مي زنند

چرا بچه ها آروغ مي زنند؟ شيرخواران هنگام مكيدن شير هواي زيادي مي بلعند و زدن به پشت آنها به خالي شدن اين هوا از درون معده كمك مي كند. در واقع سيستم گوارش آنها هنوز كامل نشده است و براي تخليه هوا از معده به كمك والدين نياز دارند.
اگر فرزند شما زياد باد گلو دارد شايد به اين دليل باشد كه تند و با ولع شير مي خورد و درنتيجه هواي زيادي را همراه با شير مي بلعد.
چگونه به كودكان مان كمك كنيم آروغ بزنند؟ كافي است شيرخواران را سردوش بگيريد و راه تنفسي اش را باز نگه داريد. براي اينكه شيرخوار راحت آروغ بزند بايد كمر او كاملا صاف باشد و گردنش تكيه گاه داشته باشد. پيشنهاد مي كنيم پارچه اي روي دوش خود بيندازيد زيرا معمولا آروغ زدن با بالا آوردن كمي شير همراه است.
آيا آروغ نزدن مشكلي پيش مي آورد؟ خير. اگر شيرخوار شما بعد از شيرخوردن آروغ نزد به اين معني است كه هواي زيادي در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شيرخوردن كمي او را سردوش خود نگه داريد. اين كار هم محتاطانه تر است و هم باعث خواب راحت تر او خواهدشد.
چه زماني شيرخواران آروغ مي زنند؟ اين موضوع كاملا به فرزند شما بستگي دارد. اكثر شيرخواران بعد از خوردن كامل شير باد گلو مي زنند. برخي نيز وقتي دارند شير مي خورند باد گلو مي زنند. البته مادر به راحتي مي تواند متوجه اين موضوع شود. اين كودكان سينه يا سر پستانك را با زبان پس مي زنند و سرشان را به نشانه نخواستن شير كج مي كنند. شايد كمي نق بزنند و گريه كنند. دراين حالت كمي صبر كنيد. به آرامي فرزندتان را به حالت نشسته بگذاريد و سرش را با گذاشتن دست زير چانه اش بالا بياوريد تا راه تنفسي اش باز شود. مي توانيد چند ضربه آرام نيز به كمر او بزنيد.
آيا شيرخواران يك آروغ مي زنند يا چندتا؟ گاهي پيش مي آيد كه بعد از شيرخوردن نوزاد 2تا3 آروغ بزند. اين موضوع به سرعت شيرخوردن، وضعيتي كه در آن شيرخورده، ميزان تكامل دستگاه گوارش و... بستگي دارد.
چگونه متوجه شويم كه شيرخوار به دليل آروغ نزدن ناراحت است؟ مرتبا تكان خوردن، اين طرف و آن طرف بردن سر و ناراحت بودن، نگرفتن دوباره سينه يا شيشه مي تواند نشانه داشتن بادگلو باشد. دراين شرايط او را بنشانيد و با دست گردن او را نگه داريد و چند دقيقه اي صبر كنيد.
آيا شيرخواري كه از سينه شير مي خورد هم آروغ مي زند؟ شيرخواراني كه از سينه شير مي خورند در مقايسه با آن دسته كه از شيشه شير مي خورند كمتر بادگلو دارند. در واقع وقتي شيرخواري درست مقابل سينه مادر قرار مي گيرد و تمامي يا ميزان زيادي از هاله قهوه اي سينه را به داخل دهان مي كشد، هواي زيادي وارد معده او نمي شود. در حال حاضر بسياري از توليدكنندگان شيشه هاي شير نيز تلاش مي كنند سرشيشه هاي شبيه به سينه مادر بسازند با اين حال باز هم شيشه در مقايسه با سينه مادر سبب مي شود هواي بيشتر به داخل معده شيرخوار وارد شود.
بعد از اتمام شيرخوردن چه مدت بايد صبر كنيم تا شيرخوار آروغ بزند؟
حداكثر 20 دقيقه بعد از پايان شيردهي، بهتر است قبل از اين مدت شيرخوار را نخوابانيد. بهتر است او را سردوش بگذاريد يا اگر واقعا سرتان شلوغ است براي چند دقيقه اي او را به شكم بخوابانيد. البته در اين حالت بايد مراقب او باشيد. چرا خواباندن شيرخواري كه آروغ نزده اشتباه است؟ شيرخواري كه آروغ نزده خوابي پريشان و ناآرام دارد و مدام بيدار مي شود. براي اينكه فرزندتان راحت بخوابد كافي است چند دقيقه بعد از اتمام شيردهي او را نوازش كنيد يا تكانش دهيد تا درنهايت بادگلو بزند و آرام بخوابد.

 



9 ماده غذايي چربي سوز

اگر نمي خواهيد رژيم بگيريد اما دوست داريد وزن كم كنيد مي توانيد اين 9 ماده غذايي را خريداري و يخچال تان را با آن پر كنيد. اما فراموش نكنيد اينها موادغذايي جادويي لاغركننده نيستند بلكه مي توانيد آنها را جايگزين ساير موادغذايي روزانه تان كنيد تا كالري كمتري دريافت كنيد و وزنتان را پايين بياوريد. اگر مي خواهيد سريع و راحت وزن كم كنيد اين فهرست غذايي كمك كننده است.
1. آب
آب به طور طبيعي جلوي گرسنگي را مي گيرد. تحقيقات فراواني نشان داده نوشيدن آب فراوان، به كاهش سريع تر وزنتان كمك مي كند. طبق بررسي هاي محققان آلماني با خوردن روزانه 481 گرم آب، متابوليسم بدن 30درصد افزايش مي يابد: درضمن نوشيدن آب جلوي گرسنگي را هم مي گيرد و تا حدي سيركننده است.
2. چاي سبز
به جاي اينكه معتاد به مصرف چاي سياه و قهوه به دليل كافئين بالا شويد، چاي سبز بنوشيد. تحقيقات نشان داده است مصرف چاي سبز متابوليسم بدن را افزايش مي دهد و به كاهش وزن كمك مي كند. اين نوشيدني پرفايده خواص ضدسرطاني دارد و جلوي ناراحتي هاي قلبي- عروقي را مي گيرد.
3. سالاد روز
خوردن سالاد و سبزيجات قبل از غذا، روشي بسيار سالم و لذت بخش براي كنترل اشتها و كاهش وزن است.
4. شير
تحقيقات اخير پژوهشگران نشان داده كلسيم به كاهش وزن كمك مي كند. البته هنگام خريد لبنيات بايد اين نكته را مدنظر بگيريد كه لبنيات كم چرب تهيه كنيد.
5. سوپ
سوپ، پيش غذا يا عصرانه خوبي است. طبق بررسي هاي پژوهشگران دانشگاه pennstate افرادي كه به عنوان پيش غذا سوپ مي خورند 100 كالري كمتر در روز مصرف مي كنند و وزن كم مي كنند.
6. غلات كامل
متخصصان توصيه مي كنند به جاي نان سفيد و برنج سفيد فيبر بيشتري مصرف كنيد و غلات كامل را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. غلات كامل احساس سيري را القا مي كنند. درحالي كه غلات تصفيه شده حاوي قند بوده و گرسنه مي كنند. غلات كامل متابوليسم را بهبود مي بخشند و زمان هضم و جذب موادغذايي را افزايش مي دهند.
7. گوشت مرغ
تحقيقات فراواني نشان داده است مصرف پروتئين بالا مي تواند به كاهش چربي وافزايش بافت ماهيچه اي كمك كند. مصرف85 گرم گوشت مرغ بدون پوست حاوي 120كالري، 26 گرم پروتئين و يك گرم چربي است.
8. ميوه و سبزيجات تازه
فيبرهاي محلول و غيرمحلول دركنار مصرف آب، مي تواند به سوختن چربي ها كمك كند.
9. گريپ فروت
تمامي منابع ويتامينC مي تواند ميزان ترشح انسولين را كاهش دهد و سبب كاهش وزن شود. البته اگر دارو مصرف مي كنيد در رابطه با مصرف همزمان آن با مركبات با پزشك خود مشورت كنيد. زيرا گاهي اين مواد برهم تاثير منفي مي گذارند.

 



كودكان بهانه گير

به توصيه متخصصان اطفال بهتر است نسبت به اوقات تلخي، بهانه گيري و ناسازگاري هاي كودكان واكنش نشان ندهيد و كودك را وادار به پرخاش بيشتر نكنيد.
دومين سال كودكي اغلب همزمان با برنامه ريزي والدين براي قوانين و مقرراتي است كه كودكان موظف به اجراي آن هستند. كودك نيز سعي در تسلط بر زندگي و حركات دارد بنابراين ممكن است در پايان برخوردهاي اجتناب ناپذيري كه گاه ميان كودك و والدين روي مي دهد، اعتراضات كودك به فرياد يا اوقات تلخي تبديل شود كه نتيجه آن عجز بيش از حد كودك است.
كودكاني كه به طور مكرر اوقات تلخي مي كنند، معمولا بچه هاي سرزنده و احتمالا بسيار باهوش هستند؛ چرا كه مي دانند چه مي خواهند. البته اغلب خواسته آنها بيش از اندازه است و زماني كه كسي يا چيزي مانع آنها شود، اين رفتار را از خود بروز مي دهند.
والدين اغلب احساس مي كنند دراين رفتار كودك مقصرند درحالي كه واقعيت چيز ديگري است. شدت شور و هيجان كودك نسبت به هريك از تصميماتش دراين طغيان ها منعكس مي شود كه معمولا برخورد محكم و بدون درگيري بيش از هر عملي كمك كننده خواهدبود.
گرچه ممكن است ناديده گرفتن اوقات تلخي شديد كودك بي رحمانه به نظر برسد اما به والدين توصيه مي شود، به اين رفتار اعتنا نكنند تا خود به خود و به مرور حل شود. رفتارهايي كه در كودكان طي اوقات تلخي بروز مي كند متغير است. زماني كه كودك وارد دوران سه يا چهارسالگي مي شود، شدت سركشي هاي احساسي و همچنين نااميدي هاي شديد در وي كاهش مي يابد و بيان واضح، تفكر و تصور را مي آموزد.

 



آنهايي كه طالب موهاي سالم هستند

متخصصان پوست و مو تاكيد دارند رژيم غذايي نقش بسيار موثري در حفظ سلامت موها ايفا مي كند.
موهاي هر فرد در حالت طبيعي ماهيانه 3 تا 5/3 سانتيمتر رشد مي كند و كليد اصلي رشد موي جديد، پوست و يا رشد ناخن ها منوط به تغذيه صحيح و سالم است. اگر تغذيه شما سالم باشد، سلول هاي سالم و قوي تري در سراسر بدن توليد خواهد شد.
رژيم غذايي سرشار از پروتئين و آهن مي تواند كيفيت مو را به طور آشكار تحت تاثير قرار دهد.
متخصصان فهرستي از 9 ماده غذايي عنوان كرده اند كه موجب افزايش و تقويت رشد موها مي شوند. اين مواد غذايي عبارتند از:
- ماهي سالمون (آزاد): اين غذاي دريايي سرشار از اسيدچرب امگا 3، پروتئين، ويتامين ب12 و آهن است. اسيد چرب امگا 3 براي سلامت پوست سر مفيد و ضروري است و كمبود آن موجب خشكي پوست سر و ريزش مو مي شود.
- سبزيجات با برگ هاي سبز تيره: اسفناج، بروكلي و برگ چغندر سرشار از ويتامين هاي آ و ث هستند كه بدن به منظور ساختن چربي پوست به آنها نياز دارد و سلامت مو را تضمين مي كند. به علاوه سبزيجات سبز تيره سرشار از آهن و كلسيم هستند.
- حبوبات شامل لوبيا، عدس، نخود: اين مواد غذايي نه تنها سرشار از پروتئين هستند، بلكه آهن، روي و بيوتين نيز در آنها يافت مي شود كه تمامي اين مواد براي سلامت مو مفيد هستند.
- آجيل يا مغزهاي گياهي: اين دسته از مواد غذايي براي پرپشت شدن و درخشندگي مو لازم هستند. اين مواد سرشار از سلنيوم هستند كه براي سلامت پوست سر مفيد است. مغز گردو حاوي اسيد آلفا لينولنيك (نوعي اسيدچرب امگا 3) است كه حالت مو را بهبود مي بخشد. آجيل همچنين سرشار از روي است. گفته مي شود كه كمبود روي در رژيم غذايي منجر به ريزش مو مي شود.
- گوشت مرغ و بوقلمون: اين مواد سرشار از پروتئين هستند كه بالطبع سلامت مو را تضمين مي كند. كمبود پروتئين موجب شكنندگي و كم پشتي مو مي شود و كمبود شديد آن نتيجه اي جز ريزش مو و تغيير رنگ آن ندارد. اين مواد همچنين حاوي آهن هستند.
- تخم مرغ: سرشار از پروتئين است. همچنين بيوتين و ويتامين ب12 نيز به مقدار فراوان در آن يافت مي شود.
- غلات سبوس دار: اين مواد سرشار از آهن، روي و ويتامين هاي گروه ب هستند. همچنين انرژي را ارتقا مي بخشند. بنابراين خوراك خوبي به خصوص در بعدازظهرها محسوب مي شوند.
- لبنيات كم چرب: اين دسته از مواد به خصوص ماست و شير كم چرب سرشار از كلسيم هستند كه ماده معدني حياتي براي رشد مو مي باشد.
- هويج: هويج بهترين منبع ويتامين آ بوده و براي سلامت پوست سر و قدرت بينايي مفيد است.
پزشكان تاكيد دارند كه رژيم غذايي آشفته و نابسامان و غيرمغذي و همچنين كاهش وزن ناگهاني سلامت موها را به خطر انداخته و حتي مي تواند موجب ريزش مو شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14