(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 اسفند 1389- شماره 19887

كوتاه اقتصادي
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي:
از پس فردا قيمت بليت اتوبوس هاي برون شهري افزايش مي يابد
دستور رئيس جمهور براي كاهش قيمت مسكن
7 برنامه كلان بورس براي سال 90
خبرنگار كيهان حائز رتبه نخست پنجمين جشنواره تخصصي ماليات و رسانه شد
اقدامات ويژه دولت براي افزايش رفاه بازنشستگان كشوري
وزير بازرگاني: تجارت الكترونيك در كشور همگاني مي شود
تشكيل شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي
تسهيلات ويژه گمرك به واحدهاي توليدي
واريز هديه نوروزي به حساب مستمري بگيران و بازنشستگان
در جلسه ديروز شوراي عالي اشتغال تصويب شد ايجاد 5/2 ميليون شغل در سال آينده
جزئيات توافق جديد گازي ايران - عراق- سوريه
افزايش 15 درصدي ماليات بر درآمد اصناف



كوتاه اقتصادي

¤ وزير كار و امور اجتماعي هديه اين وزارتخانه در روزهاي پاياني سال را شروع به كار سازمان ملي مهارت پيش از آغاز سال 1390، اعلام كرد.
¤ ارزش كل معاملات فرابورس در 235 روز معاملاتي به پنج هزار و 629 ميليارد تومان رسيد و از ابتداي سال تاكنون سهام 9 شركت در اين بازار عرضه شدمصطفي اميد قائمي مديرعامل شركت فرابورس ايران به روند معاملات فرابورس در سال 89 اشاره كرد و گفت: بازار فرابورس در سال جاري 235 روز فعاليت داشت و ارزش كل معاملات اين بازار از ابتداي سال تا 16 اسفندماه به پنج هزار و 629 ميليارد تومان رسيد.
¤ مديرعامل تراكتورسازي تبريز گفت: به رغم افزايش هزينه هاي برق و گاز بعد از هدفمندي يارانه ها برنامه اي براي افزايش قيمت تراكتور نداريم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5564، 5568، 4470 الي 4476، 7790 الي 7795، 7797، از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مدير بازار شركت بورس از انجام معامله بلوك 73/13 درصدي سهام سرمايه گذاري نيرو به همان قيمت پايه هر سهم 200 تومان و بدون رقابت خبر داد.
¤ بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران بار ديگر از شركت هاي بيمه خواست كه خسارت زيان ديدگان حوادث رانندگي را كه از 20 شهريور 1387 به بعد رخ داده است موافق با مصوبه مورخ 14/11/1388 شوراي عالي بيمه بر مبناي «قانون اصلاح قانون بيمه شخص ثالث مصوب 1387 بررسي و پرداخت» كنند.
¤ يك مقام گازي پاكستان با تاكيد بر واردات گاز از ايران گفت: براساس قرارداد موجود پاكستان اگر تا 31 دسامبر 2014 از ايران گاز وارد نكند بايد به اين كشور جريمه بپردازد.
¤ دستمزد سال 90 كارگران در حالي امروز دوشنبه توسط شوراي عالي كار تعيين مي شود كه رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران از سه سناريوي افزايش دستمزد 90 كارگران خبر داد و گفت: اين اتاق موافقت خود را با افزايش دستمزد اعلام كرده است.
¤ رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از درخواست 6 شركت ديگر براي انتشار اوراق اجاره خبر داد و گفت: با انتشار نخستين صكوك اجاره در فرابورس، راه براي ورود هر چه بيشتر ابزارهاي مالي اسلامي در بازار سرمايه ايران فراهم شد.
¤ تازه ترين نظرسنجي رويترز ازكارشناسان اقتصادي غربي نشان مي دهد افزايش قيمت نفت مهمترين تهديد عليه اقتصاد آمريكا در سال 2011 و 2012 به شمار مي رود.
¤ وزير صنايع و معادن از تشكيل ستاد نوسازي صنعت سنگ خبر داد و گفت: براي نوسازي و رفع موانع فعالان صنعت سنگ و ساير صنايع وابسته، ستادي براي نوسازي و گسترش صنعت سنگ كشور راه اندازي خواهد شد.
¤ دفتر آمار آمريكا اعلام كرد مبادلات تجاري اين كشور با ايران در ژانويه 2011 با كاهش34 درصدي نسبت به ماه قبل از آن به 16 ميليون دلار رسيد.
¤ مديركل امور حقوقي و رسيدگي به شكايات سازمان حمايت گفت: مردم با نظارت بر روند تامين و توزيع كالا و ارتباط با سامانه 124 مانند ناظران افتخاري، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان را ياري نمايند.
¤ همه تعاوني هاي مصرف در شهرستان هاي كوچك مي توانند در هم ادغام شوند و يك تعاوني بزرگ فراگير را تشكيل دهند.احمد بيگدلي شاملو مديركل دفتر تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون گفت: در بحث ايجاد فروشگاه هاي بزرگ و چند منظوره بسياري از تعاوني هاي كوچك را كه توجيه اقتصادي كمتري دارند وارد اين طرح كرديم و از مدت ها قبل موضوع ادغام تعاوني هاي كوچك را در دستور كار قرار داديم.

 



رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي:
از پس فردا قيمت بليت اتوبوس هاي برون شهري افزايش مي يابد

رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي از احتمال افزايش قيمت بليت نوروزي اتوبوس براي كساني كه پس از 24 اسفند اقدام به تهيه بليط مي كنند، خبر داد.
شهريار افندي زاده زرگري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: طرح نوروزي امسال سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي از 25 اسفندماه 1389 تا 15 فروردين 1390 اجرا خواهد شد.
وي ادامه داد: با مساعدت انجمن هاي صنفي مسافري، كساني كه از يكم اسفندماه تا 24 اسفندماه از طريق پيش فروش اينترنتي و حضوري بليت تهيه كرده اند، هيچ گونه افزايش قيمتي در بليت آنها، طبق روال سال هاي گذشته، اعمال نشد.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي تصريح كرد: تشكل هاي صنفي تلاش كردند با مساعدت خود اين امكان را براي مسافراني كه از حمل ونقل عمومي جاده اي استفاده مي كنند، فراهم آورند تا بدون افزايش قيمت بليت سفر كنند و مسافراني كه برنامه ريزي سفر خود را با پيش خريد بليت انجام داده اند، طي برنامه ريزي مناسب تشكل هاي صنفي و سازمان راهداري، ناوگان براي آنها فراهم مي شود.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندسازي يارانه ها ادامه داد: به همين دليل تا 24 اسفندماه هر مسافري كه بليت خود را از طريق پيش فروش اينترنتي و حضوري خريداري كند، هيچ گونه افزايش قيمتي در بليت آنها اعمال نشده است، اما به هر حال در سفرهاي نوروزي و در راستاي ايجاد امكانات بيشتر براي مسافران مجبوريم سرويس هاي فوق العاده و زيادي را در نظر بگيريم كه معمولا با تردد يك سر خالي مواجه هستند.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت افزود: به همين دليل از سال هاي دور افزايش قيمت بليت اتوبوس تنها براي ايام طرح نوروز مطرح مي شد و بلافاصله با اتمام طرح نوروزي قيمت ها به روال سابق بازمي گشت؛ اين افزايش قيمت بدان دليل بود تا صنف حمل ونقل عمومي ترغيب شود تا نسبت به ايجاد سرويس هاي اضافي اقدام كنند كه به رفاه حال مسافر بيانجامد.
افندي زاده تصريح كرد: در روزهاي آتي جلسه اي با تشكل هاي صنفي برگزار خواهيم كرد و تصميم مبني بر افزايش درصدي قيمت بليت اتوبوس تنها براي طرح نوروزي و براي كساني كه از 25 اسفند اقدام به تهيه بليت مي كنند، اتخاذ مي شود.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: در صورت تصويب افزايش قيمت بليت اتوبوس براي ايام نوروز، درصدي از قيمت ها تا پايان طرح نوروزي افزايش مي يابد و اين افزايش قيمت بليت تنها براي كساني است كه پس از 24 اسفندماه تصميم به سفر مي گيرند و براي تهيه بليت دست به كار مي شوند.

 



دستور رئيس جمهور براي كاهش قيمت مسكن

رئيس جمهور، وزير مسكن را موظف به تهيه طرحي براي كاهش قيمت مسكن كرد.
به گزارش مهر، جلسه اخير شوراي عالي مسكن به رياست دكتر محمود احمدي نژاد سه تصميم دولت براي بازار مسكن را به دنبال داشت.
براساس اطلاعات دريافتي، رئيس جمهور در اين جلسه با بيان اينكه قيمت مسكن هنوز هم بالا است گفت: عليرغم تعديل قيمت و شكست حباب مسكن كه سال گذشته در بازار رخ داد، اما هنوز هم با توجه به قيمت تمام شده ساخت يك واحد مسكوني، قيمت مسكن بالا است و وزير مسكن و شهرسازي بايد براي كاهش قيمت مسكن چاره انديشي كند.
موضوع دوم ديدگاه رئيس جمهور درباره تغيير الگوي شهرسازي بود كه بر اين اساس، علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي. مامور شده است كه طرحي را براي اين موضوع تهيه و به شوراي عالي مسكن ارائه كند.
همچنين وزير مسكن مامور شده است تا ساخت و سازها را بهينه و وسعت آن را افزايش دهد، به نحوي كه از بلندمرتبه سازي آپارتمان به سمت ساخت واحدهاي مسكوني دوطبقه- در برخي استانها- پيش رويم.
موضوع سوم مرتبط با سامانه املاك و مستغلات مسكن بود كه آخرين وضعيت اين سامانه تشريح شد. در اين باره هم اعتقاد رئيس جمهور اين بود كه اين سامانه بايد محوريت كارهاي خود را توسعه بخشد و بانكها نيز بسياري از استعلام هاي مورد نياز خود براي وام دهي به افراد را از طريق اين سامانه صورت دهند به نحوي كه اين سامانه، كار كارشناسي بانك را در رابطه با قيمت ملك انجام دهد. البته اين موضوع در راستاي طرح دولت الكترونيك مطرح شده است.
در اين جلسه، گزارشي هم از نحوه ساخت و ساز مسكن مهر و موضوع تحويل آن از سوي وزير مسكن و شهرسازي ارائه شد.

 



7 برنامه كلان بورس براي سال 90

مهمترين برنامه هاي شركت بورس براي سال آينده در 7 محور كلان اعلام شد.
به گزارش فارس، برنامه هاي شركت بورس براي سال 90 در شرايطي به تصويب هيئت مديره رسيده كه در بخش اهداف كلان 7 هدف شامل: ارتقاي سهم بازار سرمايه در تامين مالي فعاليت هاي مولد اقتصادي، به كارگيري مقررات و رويه هاي موثر براي حفظ سلامت بازار و رعايت حقوق سهامداران، تعميق و گسترش بازار با بهره گيري از فناوري و فرآينده هاي به روز و كارآمد، توسعه دانش مالي و گسترش فرهنگ سرمايه گذاري، توسعه و تسهيل دسترسي به بازار از طريق كاربردهاي فن آوري اطلاعات، رعايت اصول پاسخگويي و شفافيت در تعامل با ذي نفعان و خلق ارزش براي سهامداران و توسعه مستمر دارايي هاي فكري و سرمايه انساني شركت درنظر گرفته شده است.
براي دستيابي به اين اهداف، رويكردهاي اصلي بورس تهران در قالب ارائه خدمت جديد به فعالان بازار، توجه به بازارهاي جديد و تحصيل مزيت هاي رقابتي جديد، تعريف شده است كه از آن جمله مي توان به ارائه اطلاعات پردازش شده، تامين دسترسي مستقيم و يكپارچه به بازار، معرفي ابزارهاي نوين مالي، تدوين قوانين و مقررات جديد منطبق با استانداردهاي جهاني و معرفي شاخص هاي جديد سنجش كارآمدي بازار در حوزه خدمات جديد، حضور موثر در شبكه جهاني بورس ها، ايجاد دسترسي آسان براي سرمايه گذاران خارجي، استفاده از تكنولوژي روزآمد و توسعه سرمايه انساني اشاره كرد.
براساس اين گزارش؛ با هدف شناسايي موانع و چالش هاي فراروي اهداف شركت، 13موضوع استراتژيك مرتبط با اهداف كلان شناسايي شده است.
اين موضوعات مشتمل بر بهبود فضاي فيزيكي و انضباط كاري، مهندسي مجدد فرآيندهاي عملياتي، برنامه ارتقا و پيشبرد در امور ناشران، مديريت بازاريابي و برنامه هاي جذب شركت هاي جديد، تنوع بخشي به ابزارها و خدمات، توسعه ارتباطات و مشاركت ها در سطح ملي و بين المللي، اصلاح و بازنگري مقررات موجود و تدوين مقررات جديد، كنترل و توسعه كاربردهاي فن آوري اطلاعات، آموزش ذي نفعان، توسعه منابع انساني، تجديد ساختار سازماني، تقويت منابع مالي و ايجاد ارزش براي سهامداران و مديريت منابع يكپارچه اطلاعات است.
در همين زمينه مسئولان شركت بورس راهبردهاي كلاني را در 47 مورد درنظر گرفته اند كه از آن جمله مي توان به بازنگري در مقررات و ساختارهاي شركت، همكاري و مشاركت با سازمان و ساير نهادها و امور نظارتي و توسعه فعاليت ها، ارائه سازوكارهاي جديد براي نظارت بر ناشران و ارتقاي كنترل داخلي، توسعه سرمايه گذاري هاي جمعي، توسعه راهكارهاي تعامل با ناشران پذيرفته شده، افزايش نقدشوندگي و كارايي بازار معاملات اوراق بهادار، به كارگيري ابزارهاي مالي جديد و سازوكارهاي جديد معاملاتي، بازنگري در قوانين و مقررات موجود با هدف انطباق با استانداردهاي بين المللي، مشاركت و همكاري با سازمان و ساير نهادهاي فعال در بازار سرمايه، طراحي و به كارگيري مقررات و ابزارهاي مناسب براي نظارت بر معاملات و اطمينان از اجراي موثر مقررات، كاهش ريسك سيستمي و افزايش اطمينان به بازار از طريق ثبات مقررات و رويه هاي اجرايي، برنامه ريزي براي حضور واسطه هاي خارجي در بازار و استفاده از زيرساخت هاي به روز و كارآمد با هدف تسهيل دسترسي داخلي و بين المللي به بازار اشاره كرد.

 



خبرنگار كيهان حائز رتبه نخست پنجمين جشنواره تخصصي ماليات و رسانه شد

خبرنگار كيهان در پنجمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها در حوزه ماليات، حائز رتبه نخست شد.
به گزارش خبرنگار ما، در پنجمين جشنواره تخصصي مطبوعات و خبرگزاري ها در حوزه ماليات كه عصر روز شنبه با حضور جمع كثيري از فعالان، خبرنگاران و پيشكسوتان مطبوعات و رسانه و برخي از مقامات سياسي، فرهنگي و اقتصادي كشور در سازمان امور مالياتي برگزار شد، «بابك اسماعيلي» خبرنگار و عضو تحريريه روزنامه كيهان در بخش يادداشت، موفق به كسب رتبه نخست شد.
اسماعيلي در مراسم اختتاميه اين جشنواره، پس از دريافت تنديس، لوح تقدير و جايزه جشنواره، با تمجيد از نقش شهداي انقلاب اسلامي، جايزه خود را به شهداي فتنه سبز پس از انتخابات تقديم كرد و طي سخناني گفت: «با سپاس از مسئولان سازمان امور مالياتي كشور، اين جايزه را به شهداي انقلاب اسلامي به ويژه شهداي حوادث پس از انتخابات سال گذشته تقديم مي كنم كه جانانه در مقابل جريان فتنه و كارگزاران داخلي و خارجي آن ايستادند و جانشان را خالصانه فداي آرمان هاي انقلاب اسلامي و ولايت فقيه كردند.»
در اين مراسم «محمدجعفر محمدزاده» معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با بيان اينكه تمامي خبرنگاران كشور بايد طبق قانون، مشمول معافيت مالياتي شوند، با انتقاد از تحقق نيافتن اين موضوع گفت: «اطلاع رساني، فعاليتي فرهنگي و بلكه فرهنگي ترين كار در كشور است و بر اين اساس از سازمان امور مالياتي كشور صميمانه مي خواهيم بر مبناي فهرستي كه اين معاونت از طريق نرم افزار جامع اطلاعاتي روزنامه نگاران در اختيار آن سازمان قرار خواهد داد و با استناد به بند «ل» ماده 139 قانون ماليات هاي مستقيم، خبرنگاران و روزنامه نگاران را از شمول معافيت مالياتي برخوردار كند، باشد كه نسبت به جامعه خدوم اطلاع رساني كشور، حق گزاري شده و بخشي از زحمات و خدمات آنان با اجراي قانون مذكور پاسخ داده شود.»
دكتر «سيدشمس الدين حسيني» وزير امور اقتصادي و دارايي كشور نيز در پيامي به اين جشنواره اظهار داشت: «ماليات به عنوان يكي از موثرترين ابزارهاي اقتصادي براي اعمال سياستگذاري در عرصه هاي اقتصادي و اجتماعي كشور، به عنوان اهرمي كارآمد براي حفظ تعادل و ثبات اقتصادي، ايجاد رفاه و امنيت اجتماعي و اقتصادي، توزيع عادلانه ثروت، نظم و شفافيت اقتصادي و رشد سرمايه گذاري و صادرات به شمار مي رود.»
وزير اقتصاد با اشاره به نقش آفريني موثر جريان هاي رسانه اي كشور در تقويت و كارآمدي نظام مالياتي و نهادينه سازي فرهنگ مالياتي جامعه افزود: «جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها در حوزه ماليات، به عنوان برجسته ترين آيين رسانه اي نظام مالياتي كشور، مصداق بارز و روشني از تعامل و پيوند نظام مالياتي و نظام رسانه اي كشور است، به گونه اي كه اين رابطه از يك ارتباط ساده دو سويه، به تعاملي اثربخش و همراهي و همسويي اين دو حوزه در سياست هاي كلان كشور بدل گشته و اين خود يكي از عوامل موفقيت سياست ها و طرح هاي اقتصادي كشور به شمار مي رود، چرا كه رسانه هاي جمعي بنا به مسئوليت و رسالت ذاتي خويش در خط مقدم جبهه اصلاحات فكري، فرهنگ سازي و اطلاع رساني در جامعه قرار گرفته و در ارتباط مستقيم با افكار عمومي جامعه هستند.
در ادامه اين مراسم، «سيدكاظم دلخوش» نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، نقش ماليات را در تامين هزينه هاي جاري اغلب كشورها بي بديل دانست و گفت: «ايران جزو كشورهايي است كه پايه هاي مالياتي متناسب با ظرفيت هاي اقتصادي كشور در آن گسترش نيافته است و همچنان بخشي از درآمدهاي نفتي به جاي سرمايه گذاري، صرف هزينه هاي جاري مي شود.»
اين نماينده مجلس با قدرداني از رسانه ها در توسعه فرهنگ مالياتي و جلوگيري از فرار مالياتي، افزود: «با توجه به اينكه تا پايان برنامه پنجم بايد هزينه هاي جاري كشور از محل ماليات تامين شود، نقش رسانه ها در تبيين اهميت اين موضوع انكارناپذير است.»
شايان ذكر است هيئت داوران اين جشنواره، از ميان بيش از 2000 اثر در بخش هاي مختلف، برترين ها را در رشته هاي يادداشت و سرمقاله، گزارش خبري، خبر، گزارش، گفتگو، مقاله و تيتر در سه رده انتخاب و معرفي كردند.

 



اقدامات ويژه دولت براي افزايش رفاه بازنشستگان كشوري

مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري خبر داد: اقدامات ويژه دولت براي افزايش رفاه وبهبود وضعيت اقتصادي بازنشستگان كشوري
ايراندخت عطاريان ضمن اعلام اين مطلب اقدامات موثر دربهبود وضعيت اقتصادي بازنشستگان را نقطه عطفي دركارنامه دولت هاي نهم ودهم عنوان كردوگفت: افزايش چشمگيرحقوق بازنشستگان كشوري به ويژه افزايش 50 درصدي حقوق ، نخستين اقدام دولت بود كه موجب تغيير اساسي در وضعيت حقوق بازنشستگان كشوري به ويژه بازنشستگان قديمي شد. وي افزود : اقدام ديگر ومهم دولت درسال جاري پرداخت مطالبات سنگين و ديرين بازنشستگان قبل ازسال 79 بود كه با حمايت وهمت رئيس جمهور وهمچنين تلاش ومساعدت وزير رفاه وتامين اجتماعي پس ازگذشت 10 سال اين مطالبات به تمامي بازنشستگان مشمول پرداخت شد مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري با اشاره به برنامه هاي گسترده ومتنوع فرهنگي اجرا شده براي بازنشستگان درطول سال جاري ، اعم ازاحداث 12خانه مهر برخي از استانها ، پرداخت وام ضروري ، برگزاري سفرهاي زيارتي وسياحتي همراه باپرداخت 260 هزار تومان سرانه سفر به هر بازنشسته وهمراهش ، صدور سفركارت وپرداخت وام 3 ميليون توماني وديعه مسكن گفت: اقدامات حمايتي دولت باعث شد تا نشاط ومشاركت بازنشستگان درفعاليتهاي فرهنگي افزايش يابد و همچنين اين افراد نيز از تسهيلات رفاهي خوبي برخوردار شوند . عطاريان آماده سازي مقدمات واگذاري 2000 ميليارد تومان سهام ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري را اقدام جديدي از برنامه هاي دولت عنوان كرد و گفت: خوشبختانه با حمايت و دستور اكيد رييس جمهور پرداخت اين بخش از مطالبات بازنشستگان در دستور كار صندوق بازنشستگي كشوري قرار گرفت و درحال حاضر پيشرفت هاي خوبي در مذاكره با مسئولان سازمان خصوصي سازي در مورد نوع سهام و نحوه واگذاري آن به بازنشستگان حاصل شده است كه به محض نهايي شدن نتايج آن به بازنشستگان كشوري اطلاع رساني خواهد شد.

 



وزير بازرگاني: تجارت الكترونيك در كشور همگاني مي شود

وزير بازرگاني سال آينده را سال همگاني كردن تجارت الكترونيك نام نهاد و گفت: در اين سال چهار اقدام اساسي امضاي ديجيتال، نماد اعتماد الكترونيك، اتحاديه فروشگاه هاي اينترنتي و تعيين مدل سنجش نفوذ تجارت الكترونيك، پيگيري مي شود.
مهدي غضنفري ديروز در مراسم افتتاح سومين دفتر صدور گواهي الكترونيك از تجارت الكترونيك به عنوان ابزار تسهيل كننده معاملات نام برد و گفت: وزارت ارتباطات نقش مهمي در بيشتر آشنا شدن مردم با اين حوزه دارد.
وي گفت: براي همگاني كردن تجارت الكترونيك، نيازمند امضاي ديجيتال، نماد اعتماد الكترونيك و شكل گيري اتحاديه فروشگاه هاي اينترنتي هستيم.
غضنفري با بيان اينكه هنوز اتحاديه مشخصي در فضاي مجازي و خريد و فروش اينترنتي وجود ندارد، افزود: اين اقدام مي تواند به سايت ها ساماندهي لازم را بدهد.
به گفته وي نماد اعتماد الكترونيك به اين نحو عمل مي كند كه هر سايت مدعي تجارت الكترونيك فروش كالا و خدمات براي دريافت اين نماد بايد به تأييد برسد و پس از آن نماد مورد نظر در سايت فروشنده براي مراجعان ظاهر مي شود.
وزير بازرگاني تأكيد كرد: هر چند كيفيت، قيمت كالا و خدمات در سايت دريافت كننده نماد اعتماد الكترونيك معتبر نيست، اما خريدار مطمئن خواهد بود كه سايت مورد نظر واقعي است و مسايل شركت هاي هرمي به وجود نمي آيد. به گفته غضنفري صدور گواهي الكترونيك مكاني است كه مردم مي توانند با مراجعه به آن درخواست صدور امضاي ديجيتال را ارايه كنند و اين مركز يكي از زيربخش هاي مركز صدور گواهي ديجيتال در وزارت بازرگاني خواهد بود.
به گفته وزير بازرگاني، مركز صدور گواهي امضاي ديجيتال به عنوان يك نهاد اجتماعي، امضاي ديجيتال افراد را بصورت رسمي از طريق دفاتر صادر مي كند.
اين گزارش حاكي است: رضاتقي پور وزير ارتباطات نيز در اين مراسم گفت: براي ارتقاي امنيت فضاي تبادل اطلاعات بايد بر روي مباحث احراز هويت بيش از پيش كاركرد تا با غالب شدن اعتبار به اين حوزه ديگر شاهد جرم و جنايت و سوء استفاده هايي در تجارت هاي الكترونيكي نباشيم.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات درباره برخي مشكلات در دنياي مجازي گفت: در حوزه مبادلات الكترونيكي تنها معضل فقدان اطمينان طرفين شركت كننده در معاملات است، در حالي كه هر كدام از معاملات الكترونيكي در نوع خودش به منزله مبادلات و تجارت در دنياي واقعي به شمار مي رود.
او ادامه داد: تعاملات بين سازماني و يكپارچگي در اين فرآيند مي تواند از تسهيل كنندگان مسير رسيدن به مبادلات الكترونيكي و تحقق دولت الكترونيكي باشد كه در اين راستا اين وزارتخانه با وزارتخانه هايي همچون جهاد كشاورزي و بهداشت و درمان نيز تفاهم نامه هايي را به ثبت رسانده است كه تمام اين ها يك مفهوم دارد و آن يكپارچگي در دسترسي اطلاعات و برقراري ارتباطات سازماني است.
وي با اشاره به اين كه احراز هويت يكي از موضوعات اساسي در مبادلات الكترونيك است خاطرنشان كرد: علاوه بر اينكه در مبادلات الكترونيكي احراز هويت يكي از مؤثرترين موضوع ها به شمار مي رود، در برقراري ارتباطات و دسترسي به اطلاعات بين سازماني نيز حائز اهميت است.

 



تشكيل شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي

رئيس اتاق بازرگاني ايران از آغاز به كار شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي خبر داد و گفت: همزمان با آغاز سال نو اين نهاد مهم اقتصادي شروع به كار مي كند و هماهنگي هاي لازم با وزير اقتصاد به عنوان رئيس شورا انجام شده است.
محمد نهاونديان در يك نشست خبري با بيان اينكه دبيرخانه اين شورا اتاق ايران است، افزود: در اين شورا هشت نفر از مديران بخش خصوصي و هشت نفر از وزرا حضور خواهند داشت و هر دو هفته يك بار مسائل اقتصادي كشور را مورد بررسي قرار مي دهند.
وي در اين نشست كه به مناسبت برگزاري هفتمين دوره انتخابات اتاق بازرگاني برگزار شد، رعايت اخلاق انتخاباتي، مشاركت واقعي بخش خصوصي، تنوع و تركيب آرا را از دستاوردهاي مهم اين دوره از انتخابات اتاق ايران ذكر كرد.
رئيس اتاق ايران مشاركت واقعي بخش خصوصي را از دستاوردهاي اين دوره از انتخابات اتاق بازرگاني بيان كرد و افزود: با وجود حذف آراي وكالتي و رفع شائبه هايي كه در دوره هاي قبل وجود داشت ميزان حضور مشاركت كنندگان بسيار قابل توجه بود.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن اتاق ايران ادامه داد: از سوي ديگر تنوع و تركيب آرا در اين دوره نشان داد كه فعالان اقتصادي بخش خصوصي به اشخاص و ديدگاهها نظر دارند و نه ليست هاي خاص چرا كه مشاهده شد در اين دوره افرادي از ليست ها آراي لازم را كسب نكردند.
نهاونديان با تاكيد بر اينكه انتخابات اين دوره انتخاباتي مبتني بر شناخت بود، تصريح كرد: امروز انتخابات تمام شده و اتاق به همه افرادي كه در انتخابات ثبت نام كرده بودند، نياز دارد و حتي در برخي از اتاق ها مثل اتاق تهران تصميم گرفته شد جلساتي با حضور همه افراد داشته باشيم.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با بيان اينكه فصل همكاري همدلانه آغاز شده است، خاطرنشان كرد: در دوره قبل هم همه سلايق توانستند با يكديگر همكاري كنند و به هيچ وجه مباحث غيراقتصادي در تصميم گيري ها دخيل نبوده است.
وي با بيان اينكه اغلب داوطلبان در اين دوره صلاحيت شان از سوي انجمن نظارت بر انتخابات احراز شد، گفت: غير از موارد نادري كه داوطلبي مدارك و يا شرايط لازم را نداشت و برخي از موارد كه نياز به بررسي هاي بيشتر بود زمان بيشتري را طلب مي كرد كه از همين رو انتخابات در 10 اتاق به تعويق افتاد تا حقي از كسي ضايع نشود.
وي تصريح كرد: در اين دوره شرايط 97 درصد از افراد مورد تاييد قرار گرفت و تنها در كمتر از سه درصد افراد شرايط لازم را نداشتند.

 



تسهيلات ويژه گمرك به واحدهاي توليدي

براساس بخشنامه رئيس كل گمرك ايران، واحدهاي توليدي داراي پروانه بهره برداري كه حقوق ورودي كالاهاي وارداتي آنها بيش از 500 ميليون ريال است، مي توانند با پرداخت نيمي از عوارض گمركي، كالاي خود را از گمرك ترخيص كنند.
عباس معمارنژاد رئيس كل گمرك ايران با صدور دستورالعملي به گمركات كشور اعلام كرد: در راستاي حمايت گمرك از واحدهاي توليدي، اين گونه واحدها مي توانند از تاريخ 14 اسفندماه سال جاري نسبت به ترخيص كالاهاي خود كه حقوق ورودي آنها بيش از 500 ميليون ريال است با پرداخت 50درصد حقوق ورودي به صورت نقدي و 50 درصد بقيه از طريق ضمانت نامه بانكي معتبر با سررسيد پايان خردادماه سال 90 و با رعايت ساير مقررات اقدام كنند.معمارنژاد سه هفته پيش اعلام كرده بود كه گمرك از ابتداي سال 90 تسهيلات ويژه اي را براي بيش از 20 واحد توليدي خوشنام درنظر گرفته است كه طبق آن كالاهاي وارداتي اين نوع واحدها از قرار گرفتن در مسير قرمز گمركي معاف و به مسيرهاي سبز و زرد هدايت مي شوند.

 



واريز هديه نوروزي به حساب مستمري بگيران و بازنشستگان

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي از ابلاغ بخشنامه پرداخت 500 هزار ريال هديه نوروزي سال جاري به مستمري بگيران و بازنشستگان اين صندوق خبر داد.
دكتر رحمت ا... حافظي با اعلام اين خبر افزود: به منظور مساعدت به معيشت مستمري بگيران اين صندوق، به هر پرونده مستمري اين هديه پرداخت مي شود.
وي اضافه كرد: مبلغ ياد شده در قبال هر پرونده مستمري فعال (اعم از بازنشسته، از كار افتاده كلي، بازمانده تك نفره و بازماندگان چند نفره) پرداخت مي شود.
دكتر حافظي تصريح كرد: اين مبلغ تا پايان هفته جاري در حساب مستمري بگيران و بازنشستگان تحت پوشش اين صندوق واريز مي شود.

 



در جلسه ديروز شوراي عالي اشتغال تصويب شد ايجاد 5/2 ميليون شغل در سال آينده

يك عضو شوراي عالي اشتغال گفت: در جلسه ديروز اين شورا مصوب شد كه از سال آينده در كشور 5/2 ميليون شغل ايجاد و سند توسعه اشتغال استانها تا پايان خردادماه سال آينده تدوين شود.
محمد روحي در گفت وگو با فارس، با اشاره به برگزاري آخرين جلسه شوراي عالي اشتغال در سال جاري، اظهار داشت: ديروز در جلسه شورا مباحث مربوط به هدف گذاري ايجاد اشتغال در سال آينده بحث و بررسي شد و در نهايت مصوب شد كه از سال آينده 5/2 ميليون شغل در كشور ايجاد شود.
اين عضو شوراي عالي اشتغال با بيان اينكه اشتغال از سال جديد براساس ظرفيت استانها انجام خواهد شد، گفت: همچنين سند اشتغال ملي و استانها توسط مشاور مادر اين طرح بايد تا پايان خردادماه تدوين شود تا به عنوان نقشه راه اشتغال كشور محور امور قرار گيرد.
به گفته اين فعال كارگري، در سال جاري بانكها به همه تعهدات خود راجع به اشتغال عمل نكردند و مقرر شد كه عصر امروز در جلسه هيات دولت با حضور استانداران و رئيس بانك مركزي اين موضوع بررسي شود.

 



جزئيات توافق جديد گازي ايران - عراق- سوريه

معاون وزير نفت با اشاره به برگزاري دور جديد مذاكرات سه جانبه گازي ايران، عراق و سوريه در تهران از توافق اين سه كشور براي استفاده از يك فاينانسور اروپايي براي تأمين منابع مالي اين خط لوله يكهزار و 500 كيلومتري انتقال گاز خبر داد.
جواد اوجي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت مذاكرات سه جانبه گازي ايران، عراق و سوريه با بيان اينكه از هفته گذشته دور جديد مذاكرات گازي سه كشور به ميزباني تهران آغاز شده است، گفت: در حال حاضر كارشناسان سه كشور مذاكراتي در خصوص مباحث فني و قراردادي را آغاز كرده اند.
مديرعامل شركت ملي گاز با تأكيد بر اينكه ايران، عراق و سوريه براي استفاده از يك فاينانسور بين المللي براي تأمين بخشي از منابع مالي اين پروژه مشترك گازي به توافق رسيده اند، تصريح كرد: هم اكنون يك فاينانسور اروپايي براي مشاركت در ساخت خط لوله انتقال گاز بين اين سه كشور اعلام آمادگي كرده است كه مذاكرات با اين شركت خارجي در حال انجام است.
معاون وزير نفت يكي ديگر از محورهاي مذاكرات سه جانبه گازي را تعيين مسير عبور خط لوله گاز اعلام كرد و افزود: پيش بيني مي شود به زودي يك توافق جديد در اين رابطه حاصل شود.
اين عضو ستاد تدابير ويژه اقتصادي وزارت نفت، روند مذاكرات سه جانبه گازي ايران، سوريه و عراق را مطلوب ارزيابي كرد و يادآور شد: با تكميل خط لوله گاز و عبور آن از كشورهاي عراق، سوريه و لبنان امكان تأمين گاز اين كشورهاي مسلمان فراهم مي شود.
به گفته نايب رئيس هيئت مديره شركت ملي گاز، با ساخت اين خط لوله و انتقال گاز تا سواحل درياي مديترانه امكان صادرات گاز ايران به كشورهاي اروپايي متقاضي هم فراهم خواهد شد.

 



افزايش 15 درصدي ماليات بر درآمد اصناف

قائم مقام سازمان امور مالياتي از افزايش حدود 15درصدي ماليات بردرآمد اصناف در سال آينده خبر داد.
محمد پاريزي در گفت وگو با فارس در مورد ماليات بر درآمد اصناف گفت: افزايش اين ماليات همانند سال گذشته در حد 15 درصد خواهد بود.
وي در مورد اين كه آيا مذاكرات ماليات بر درآمد اصناف در سال جاري قطعي شده گفت: نه، هنوز مذاكرات نهايي نشده است.
قائم مقام سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين كه تاكنون چند جلسه با اصناف داشته ايد گفت: جلسات به صورت داخلي در سازمان امور مالياتي در مورد ماليات بردرآمد اصناف بوده و جلسه عمومي نداشته ايم.
پاريزي در پاسخ به اين سوال كه در لايحه بودجه 90 چه ميزان درآمد ماليات اصناف پيش بيني كرده ايد؟ اظهار داشت: به طور مشخص براي ماليات بر درآمد اصناف هنوز معين نيست كه چقدر باشد، اما افزايش زيادي ندارد، در حد همان سال گذشته است.
قائم مقام سازمان امور مالياتي در مورد اين كه براي معافيت ماليات خبرنگاران چه كار كرديد؟ گفت: سعي مي كنيم راهي برايش پيدا كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14