(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 اسفند 1389- شماره 19888

اروميه غرق درباران هاي چند دقيقه اي
بهار امسال در كنار الوند
ايران در كيهان
ساماندهي چادرهاي مسافرتي در 11شهرستان يزد
آمل شهري كه با افسانه ها پيوند خورد ه است
خانواده هاي ملبس به پوشش اسلامي از آثار تاريخي كاشان رايگان ديدن مي كنند



اروميه غرق درباران هاي چند دقيقه اي

غرق شدن شهر اروميه دراثر بارندگي هاي چند دقيقه اي و كوتاه مشكلي است كه سال ها گريبانگير خيابان ها و كوچه هاي اين شهرستان شده است. و دريغ از مسئولي كه زماني كه مردم اروميه تا زانو درآب خيابان ها فرو مي روند ككشان بگزد و براي رفع اين مشكل برنامه ريزي كنند.
درهفته هاي اخير كه رحمت الهي نصيب مردم شهر اروميه شده و باران الهي براي دشت ها و رودهاي تشنه آذربايجان غربي شادي را به ارمغان آورده مردم اروميه مانده اند كه خوشحال شوند از اين كه شايد اين باران ها درياچه اروميه را شفا خواهد داد و يا ناراحت از اين كه خيابان ها زير آب رفته اند و تا زانو در آب فرو مي روند.
هراز چند گاهي كه به دنبال مسئولان شهرداري و شوراي شهر مي رويم مي گويند«طرح داريم» ولي بارندگي كه تمام شد از طرح هم خبري نمي شود.
شهر اروميه كه نامش با كلانشهري نيز زينت يافته هرآنچه را كه ندارد نشانه اي از توسعه يافتگي است و مسئولان عمران شهري نياز است كه درگام هاي اول براي عمران و توسعه شهر، به جوي آب ها و شيب خيابان ها توجه كنند تا شايد مردم كمتر دچار مشكل شوند.
اروميه - خبرنگاركيهان

 



بهار امسال در كنار الوند

گزارش از : زهره شفيعي- خبرنگار كيهان در همدان
بر فراز كوه پايدار الوند و دامنه هاي سرسبز آن «بهار»، ديدني است.به لطف همين الوند سرافراز، همدان ما، چهار فصل است و هر چهار تاي آن در نوع خود ديدني است و جذاب، اما حديث فصل بهارش به خصوص با فروردين و ارديبهشت زيبا و بهشتي اش، حديث ديگري است كه تا به چشم خود نبينيد، در باورتان نمي گنجد.
نقطه به نقطه استان همدان داراي قدمتي ديرينه و جاذبه هاي تاريخي است كه با پديده ها و ديدني هاي طبيعي و مناظر بعضا بي نظير و كم نظيرش در هم آميخته و هر مسافر پا به ركابي را به خود فرا مي خواند.
امسال بيشتر به معرفي سه مكان ديدني كمتر شناخته شده و دو مكان بي نظير توريستي در همدان مي پردازيم: بدون شك وجود موزه ها در شهرهاي تاريخي يكي از امكاناتي كه به آشنايي بيشتر ديداركنندگان با تاريخ و سابقه مدنيت آن شهر كمك مي كند. اما متاسفانه اين مهم در استان همدان كمتر مورد توجه قرار گرفته و تبليغي در خور براي آنچه كه داريم نيز انجام نشده است. با اين حال فعاليت سه موزه در شهر همدان قابل توجه است.
¤ موزه هگمتانه:
تپه باستاني هگمتانه در حال حاضر به عنوان قديمي ترين اثر تاريخي شناخته شده شهر همدان مطرح است. اين تپه تاريخي وسعتي حدود 36هكتار دارد كه طبق گفته محققان و نيز نوشته هايي برخي منابع تاريخي، در برگيرنده كاخ ها و آثار دوره ماد و هخامنشي است. نتيجه انجام 11 فصل كاوش هاي باستان شناسي از سال 1362، يافتن يك شهر باستاني و بزرگ است كه داراي ساخت و سازي جالب توجه بوده و نشان از معبري به فاصله هاي مساوي و موازي يكديگر دارد كه در حد فاصل آنها واحدهاي ساختماني كاملا مشابه و قرينه هم احداث شده است. آغاز كاوش هاي جديد باستان شناسي جهت شناخت هرچه بيشتر ويژگي هاي اين شهر باستاني و يافتن و احتمالا دست يافتن به لايه هاي تاريخي قديمي تر، ضروري به نظر مي رسد.
با وجود آنكه اين شهر باستاني خود به مثابه موزه اي ديدني است اما هر آنچه كه از آثار و اشياي تاريخي و كتيبه ها در كاوش هاي آن به دست آمده در مكاني به نام «موزه هگمتانه» نگهداري مي شود كه در نوع خود بي نظير است.
¤ موزه تاريخ طبيعي
«موزه تاريخ طبيعي همدان» با وجود برخورداري از غناي بسيار، اما در سطح عموم حتي براي بسياري از اهالي استان، چندان شناخته شده نيست.
اين موزه با بهره گيري از الگوها و استانداردهاي بين المللي طراحي و تكميل شده و نه تنها در ايران، بلكه در خاورميانه و جهان نيز مطرح است.
وجود انواع ماهيان و آبزيان، خزندگان، پستانداران تاكسيدرمي شده و نمونه هاي كاني و فسيلي برخي جانوران، اين موزه را بسيار ديدني و جذاب ساخته است به طوري كه رنگارنگي طبيعت و حيوانات و محيط پيرامون آنها را مي توان در آن به نظاره نشست و لذت برد.
تاسيس موزه به سال 1351شمسي در جهت تامين اهداف علمي- آموزشي و پژوهشي دانشگاه بوعلي سينا و در محل دانشكده كشاورزي همين دانشگاه با زيربناي 2000مترمربع برمي گردد كه البته در سال هاي اخير با تلاش هاي بي دريغ اساتيد و دانشجويان دانشگاه بر غناي آن افزوده و بيشتر شناخته شده است.
¤ باغ موزه بي نظير دفاع مقدس
بدون شك وقوع جنگ تحميلي دشمنان عليه انقلاب نوپاي اسلامي و ملت تازه به پيروزي رسيده ايران، ويژگي هاي منحصر به فردي داشت به طوري كه واژه جنگ براي ما تبديل به واژه بي بديل «دفاع مقدس» شد كه حداقل در تاريخ معاصر جهان، نظيري براي آن نمي توان يافت. لزوم ماندگاري آثار و فرهنگ و تاريخچه دفاع مقدس، همداني هاي خوش فكر را به فكر ساختن موزه اي بزرگ انداخت كه اكنون بنا به اذعان دست اندركاران و مسئولان كشوري و استاني، بزرگ ترين و مجهزترين باغ موزه و دفاع مقدس كشور نام گرفته است.
اين باغ موزه كه در جوار ميدان قائم همدان واقع شده با وسعت 5/7 هكتار در 6فاز طراحي شده كه 4فاز آن تكميل و همزمان با برگزاري كنگره بزرگ شهداي استان به بهره برداري رسيد و براي بازديد عموم آماده است.
دو فاز باقي مانده آن از جمله پانوراما كه توسط هنرمندان كره شمالي اجرا مي شود، نيز در آينده با تامين اعتبارات مورد نياز به اتمام مي رسد كه اميدواريم هرچه زودتر اين مهم اتفاق بيفتد.
موزه كلاسيك اين مجموعه، شامل مروري بر عمليات هاي مهم دفاع مقدس به ويژه عمليات هايي است كه رزمندگان استان همدان در آنها حضور چشمگير داشته اند. استفاده از جلوه هاي كم نظير هنري، سمعي و بصري، از جمله حجم ها و ماكت ها و رنگ ها و نمونك ها و بازسازي مناطق عملياتي و نيز در ابتداي ديدار آرامگاه غريبانه «شهيد گمنام» اين بخش را بسيار ديدني ساخته است.
در فضاي بيروني نيز، حك نام 8 هزار شهيد استان بر روي قطعه سنگ هاي گرانيت و تعبيه آنها به صورت كاشيكاري بر ديواره بخشي از محوطه، تنديس هاي سرداران و فرماندهان و اميران، مجسمه شهيد در حال عروج، آب نماي زيباي موزيكال، پرده نمايش فيلم، جايگاه تماشاگران و فضاي سبز بسيار وسيع، يكي از ديدني ترين مكانهاي استان و بلكه كشور را در شهر همدان به وجود آورده است. مكاني فرهنگي، ارزشي، توريستي و تفريحي كه با يك بار ديدن آن، هرگز سيراب نشده و حتماً عاشق اين فضاي با صفا و نوراني خواهيد شد.
¤ گنج نامه با امكانات جديد و بي نظير:
«گنج نامه» همدان، با ويژگي هاي كه امروز دارد، به راستي خود، به تنهايي يك گنج گران بها براي اين شهر محسوب مي شود.
وجود دو كتيبه ارزشمند تاريخي به خط ميخي منسوب به داريوش اول و خشايار شاه هخامنشي، داشتن آبشار و رودخانه اي هميشه جاري و زلال و زيبا و فضاي طبيعي وسيع و سبزوخرم بر دامنه كوه الوند، و به تازگي افزودن امكانات و تجهيزات كاملاً جديد تفريحي و ورزشي، گنج نامه را تبديل به مجموعه اي ارزشمند و بي بديل ساخته است.
مجموعه بي نظير «تله كابين گنج نامه همدان»، مجهز به خط اصلي تله كابين به طول 1680 متر و اختلاف ارتفاع 600 متر است كه مسافران را در كمترين زمان ممكن از سايت گنج نامه به سايت ميدان ميشان منتقل مي كند.
اين مجموعه شامل امكانات ورزشي جديد بعضاً كم نظيري است كه در يك روز مي تواند خاطره اي فراموش نشدني را براي هموطنان و گردشگران خارجي رقم بزند.
از جمله «بانجي جامپينگ» يا سكوي پرش با ارتفاع 40 متر كه دومين سكوي پرش كشور است. «تعادل هوايي يا رنجر» به عنوان اولين سايت در كشور مطرح بوده و به شدت مهيج است، «تيرول» به عنوان اولين سايت تخصصي تيرول كشور، با امكانات تجربه پرواز به روي كابل براي تمام سنين، «ديواره سنگ نوردي» كه در نوع خود منحصر به فرد است و نخستين ديواره در كشور به لحاظ سازه و پانل هاي آن محسوب مي شود، همگي در «مجتمع تله كابين گنج نامه همدان» چشم انتظار ايجاد لحظاتي شاد و مفرح براي مسافران نوروزي هستند.
¤ غار عليصدر، هياهويي در دل خاك
هرگز نمي توان تصور كرد كه در دل آن تپه خاكي تيره گون و در زير زمين خدا، چه هياهويي از زيبايي هاي طبيعي برپاست.
هياهويي در عين سكوت! كه يكي از شگفت انگيزترين پديده هاي طبيعي جهان را رقم زده است. شايد كمتر كسي در ايران باشد كه نام غار معروف و بي نظير «عليصدر» را نشنيده باشد. تشكيل غارهاي آهكي پديده طبيعي معمول در برخي نقاط جهان است. اما هيچ يك از اين گونه غارها زيبايي و ويژگي منحصر به فرد «عليصدر» همدان را ندارد.
اين غار، طويل ترين غار آبي جهان است كه قابل قايق راني نيز هست و در شمال غربي همدان و محدوده شهرستان كبودرآهنگ و مجاورت رشته كوه زاگرس واقع شده و پيدايش آن را به دوره ژوراسيك (دوره دوم زمين شناسي، 136 تا 190 ميليون سال پيش) نسبت مي دهند. كشف غار نيز در سال هاي 42-1341 توسط كوهنوردان گروه سيناي همدان صورت گرفت و در سال 1346 با تعريض دهانه غار اولين قايق راني درون آن با وسايل ابتدايي انجام شده است.
آب و هواي داخل اين غار دمايي حدود 14 درجه سانتيگراد دارد و دماي آب آن حدود 12 درجه سانتيگراد ثابت است. آب آن بين نيم متر تا 14 متر عمق داشته و به دليل وجود آهك فراوان از سختي بالايي برخوردار بوده و غيرقابل استفاده براي شرب مستمر است. هوا به آرامي در غار جريان دارد و لذا حضور در داخل آن باعث تنگي نفس نمي شود. همچنين عدم وجود نور خورشيد سبب شده تا هيچ موجود زنده اي در غار نباشد. آب زلال و خنك كف غار و استالاگميت ها و استالاگتيت هاي فراوان كوچك و بزرگ كه از كف و سقف غار برآمده و به شكل هاي مختلف است، يكي از زيباترين مناظق جهان را روي ديدگان انسان مي گشايد. در مواقعي كه ساعات تعطيلي غار بوده و بازديدكننده اي نيست، سكوت قشنگي داخل آن حكمفرما مي شود كه تنها صداي سقوط گاه به گاه قطره اي آب از قنديل هاي بالاي سر، به زيبايي آن را مي شكند.
به همدان آمديد، اين غار عجيب و شگفت انگيز و نگين جاذبه هاي توريستي كشور، «عليصدر زيبا» را حتما ببينيد و از امكانات موجود رفاهي و تفريحي و... آن نيز لذت ببريد.
¤ و اما... جاي جاي استان زرخيز و تاريخي و فرهنگي همدان، ديدني هاي فراوان دارد كه آنچه آمد تنها مشتي بسيار كوچك از خروارها بود. بيش از 1800 اثر فرهنگي، تاريخي، طبيعي و توريستي در شهرستان هاي استان تاكنون شناسايي و به ثبت رسيده است.

 



ايران در كيهان

اعزام شهروندان قايني به اردوهاي راهيان نور
قائن- خبرنگار كيهان: در اولين مرحله اعزام شهروندان قايني به اردوهاي راهيان نور در مناطق جنوب 420 نفر از شهروندان به مناطق جنگي اعزام شدند.
فرماندار قاينات در مراسم بدرقه زائرين كربلاي شهداي جنگ تحميلي گفت: زيارت قبور شهدا، بزرگ ترين تاثير معنوي را دارد و با اين سفر، ديد فرزندان اين مرز و بوم عوض مي شود و درك مي كنند چه رشادت ها صورت گرفته است و چه انسان هاي بزرگ و شريفي جان خود را فداي انقلاب كرده اند.
كلنگ زني چند طرح عمراني
خرم دره- خبرنگار كيهان: توسعه مجموعه تاريخي حمام يان يان و ايجاد كمپينگ گردشگري درحاشيه رودخانه كبير با اعتبار اوليه يك ميليارد ريال، احداث ساختمان بنياد مسكن خرم دره با مساحت 648 مترمربع با اعتبار 150ميليون تومان، احداث پارك بانوان با مساحت يك هكتار با اعتباري بالغ بر 25 ميليون تومان، كانون بانوان با مساحت 800 متر با اعتبار 30 ميليون تومان از جمله طرح هايي است كه با حضور استاندار زنجان در خرم دره كلنگ زني شد.
توزيع هداياي رهبري
ساري- خبرنگار كيهان: مدير آموزش و پرورش نكا از توزيع هداياي رهبر معظم انقلاب دربين دانش آموزان مناطق محروم اين شهرستان خبرداد. حميدرضا فدايي نيا در مراسمي كه به مناسبت هفته احسان و نيكوكاري در مجتمع ورزشي شهيد بردبار نكا برگزار شد گفت: اين هدايا شامل 5 هزار و 300 دست لباس كامل به ارزش 210 ميليون تومان است.
بهره برداري از كارخانه توليد خوراك دام
برازجان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور مديركل دفتر امور تعاوني ها و مشاركت مردمي سازمان امور عشاير كشور و جمعي از مسئولان استان بوشهر و شهرستان برازجان برگزار شد اولين كارخانه توليد خوراك دام و طيور عشاير استان بوشهر در برازجان به بهره برداري رسيد.
تجليل از خادمان كتاب
زنجان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور استاندار زنجان و ساير مسئولان اين استان برگزار شد از خادمان عرصه كتاب و كتابخواني استان زنجان تجليل به عمل آمد.
پليس آب در شوشتر فعال شد
اهواز- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان، از تشكيل اكيپي تحت عنوان پليس آب به منظور شناسايي و برخورد با مشتركين غيرمجاز آب در شهرها خبر داد. محسن پويا بهينه سازي مصرف، كاهش هدر رفت آب و شناسايي اشتراك هاي غيرمجاز را از اهداف راه اندازي پليس آب عنوان كرد و افزود: با توجه به آغاز طرح هدفمند كردن يارانه ها و لزوم رعايت الگوي مصرف اين اقدام با هدف توزيع و مصرف بهينه آب دربين مشتركين انجام مي شود.
رئيس هيئت مديره آبفا استان گفت: از ابتداي فعاليت پليس آب تاكنون بيش از 500 مشترك غيرمجاز شناسايي كه برخي از آنان به محاكم قضايي معرفي شدند.
گردشگري هوايي
تبريز- خبرنگاركيهان: گشت هوايي نوروزي براي مسافران منطقه آزاد ارس، به منظور استفاده از طبيعت بكر و زيباي اين منطقه راه اندازي مي شود.
علي رضا مقيمي مديرعامل منطقه آزاد ارس گفت: در همين راستا، يك فروند بالگرد درنظر گرفته شده و از مسافران نوروزي، نام نويسي مي شود.
گردهمايي علماي شيعه و سني
بيرجند- خبرنگاركيهان: دومين گردهمايي علماي شيعه و سني با هدف بررسي آخرين تحولات حوزه اسلامي، آسيب شناسي وحدت اسلامي و نمايش وحدت فرهيختگان استان خراسان جنوبي در شهر بيرجند برگزار شد.
ساماندهي روشنايي معابر
اهواز- خبرنگاركيهان: در راستاي اصلاح زيباسازي و مبلمان شهري، ساماندهي پايه هاي روشنايي تلسكوپي ورودي هاي كلانشهر اهواز با استفاده از فن آوري جديد به منظور بازده نوري بالا و كيفيت مناسب روشنايي آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق اهواز، در اين طرح 75كيلومتر شبكه روشنايي معابر ورودي هاي شهرستان اهواز با نصب 3هزار و 342اصله پايه تلسكوپي در ارتفاع 9تا 11متر و 5هزار شعله چراغ 150 و 250وات ساماندهي مي شود.
اختصاص 455ميليون ريال اعتبار
گرگان- خبرنگاركيهان: مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان از اختصاص مبلغ 455ميليون ريالي از محل سفر سوم رئيس جمهوري به استان گلستان و به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خبر داد.
حسين سميعي گفت: مبلغ 3700ميليون ريال از اين اعتبار عمراني و مابقي آن به اعتبارات هزينه اي اختصاص داده شده است. وي تصريح كرد: اعتبار تخصيص يافته عمراني صرف هزينه ساخت مجتمع هاي فرهنگي هنري كودك و نوجوان گرگان و علي آباد كتول خواهد شد.
افزايش مناطق شهري
كرج- خبرنگاركيهان: شهردار كرج، از افزايش مناطق شهري كرج به 12منطقه خبر داد و گفت: اين افزايش تعداد مناطق با تغييرات كلي در نقشه تقسيم بندي مناطق شهري نيز همراه است. علي آقازاده افزود: تعديل در مرزهاي جغرافيايي به نفع مناطق است و در همين راستا منطقه 11 كه ابتدا ناحيه بوده تأسيس شده است و منطقه 12 نيز تأسيس مي شود.

 



ساماندهي چادرهاي مسافرتي در 11شهرستان يزد

يزد - خبرنگار كيهان:
ساماندهي نصب چادرهاي مسافرتي در 11 شهرستان استان يزد از جمله اقدامات ستاد تسهيلات ويژه تعطيلات نوروزي سال 90 نسبت به سال گذشته است.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: در ستاد تسهيلات سفر ويژه تعطيلات نوروزي سال 90، نصب چادرهاي مسافرتي در مكان هاي خاص 11 شهرستان استان يزد اطلاع رساني و ساماندهي شده است.
علي اكبر كاظمي با اشاره به نصب چادرها در پارك ها و بوستان ها به صورت متفرقه در نوروز 89، بيان داشت: در نوروز سال 90 نصب چادرها در پارك ها و مكان هاي داراي امكاناتي چون نانوايي سيار، سرويس بهداشتي، روشنايي، فضاي سبز، فروش مواد غذايي و حضور امنيت با استقرار نيروي انتظامي به صورت تمام روز و آژانس هاي مسافرتي براي معرفي تورهاي گردشگري ساماندهي شده است.
وي مهيا كردن سالن هاي ورزشي، حسينيه ها و تكايا براي استقرار چادرهاي مسافرتي در زمان بارندگي يا سرد شدن هوا را از ديگر اقدامات ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي سال 90 نسبت به سال گذشته عنوان كرد.
اين مقام مسئول با بيان اين كه اقداماتي نيز در راستاي هدفمندي يارانه ها انديشيده شده است يادآور شد: بر اساس دستورات ابلاغ شده از سوي استاندار به فرماندار برنامه ريزي براي تأمين سوخت مورد نياز مسافران با توجه به هدفمندي يارانه ها انجام گرفته است.
كاظمي در توضيح اين مطلب ادامه داد: بدين منظور ساماندهي جايگاه سوخت در سطح استان يزد براي خدمات رساني به گردشگران انجام مي شود.

 



آمل شهري كه با افسانه ها پيوند خورد ه است

گزارش از: عليرضا عزيز كمالي- خبرنگار كيهان در آمل
شهرستان آمل يكي از شهرستان هاي استان مازندران از شمال به محمودآباد، از مشرق به شهرستان بابل، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به خط الراس سلسله جبال البرز كه حد طبيعي بين اين شهرستان و شهرستان دماوند است، محدود مي شود. براي دسترسي به شهرستان آمل سه راه مهم وجود دارد.
جاده آمل- تهران به طول 201 كيلومتر
جاده آمل- ساري به طول 72 كيلومتر
جاده آمل- محمودآباد (كرانه دريا) به طول 22كيلومتر
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
آمل نيز از قديمي ترين مناطق استان مازندران است. تاريخ شهر آمل با افسانه ها پيوند خورده است، اما مدارك موجود درباره تاريخ آن، وجود شهري در دوره ساسانيان را مسجل مي سازد. بعد از اسلام، آمل در دو سوي رودخانه هراز گسترش يافت و قصر حاكم در جزيره اي كه وسط رودخانه قرار داشت، بنا شد. در دوره معاصر (دوره پهلوي اول) اين جزيره به وسيله پلي به دو قسمت تقسيم شد. بعضي از مورخان و جغرافي نويسان سابقه آن را به دوره پيشداديان و كيانيان نسبت داده اند. آمل با توجه به اشياء و سكه هايي كه از آن به دست آمده در دوره ساساني پايتخت يا مركز آن منطقه بوده است. احتمالا مردم آمل در زمان حكومت مهدي خليفه عباسي، به دين اسلام گرويدند و بعد از آن بناهاي اسلامي در آن جا ساخته شد. در زمان سلطان جلال الدين محمد خوارزم شاه به نام او در اين شهر خطبه خواندند، تا اين كه شهر دچار فتنه و غارت مغولان شد. در اين زمان ساري پايتخت آل باوند بود. اوايل قرن هفتم حسام الدين اردشير مركزيت را از ساري به آمل آورد و قصر خود را در آن جا به پا داشت. در سال 795 هـ.ق امير تيمور گوركاني آمل و ساري را غارت و فرمان قتل عام ساكنين آن ها را صادر كرد و سه قلعه مهم از جمله قلعه «ماهانه سر» را با خاك يكسان كرد كه از آن پس آمل روبه ويراني نهاد.
با آن كه سادات مرعشي پس از بازگشت از تبعيد، آمل را تجديد بنا كردند، اين شهر ديگر نقش اساسي خود را تا مدت ها باز نيافت. عده زيادي از مورخان و علماي بزرگ كه به طبري شهرت يافته اند از جمله محمد بن جرير طبري، اولين مؤلف بزرگ تاريخ و اولين مؤلف تفسير قرآن مجيد از آمل برخاسته است. آمل نه تنها بر اثر رخدادهاي طبيعي مانند زلزله و جريان سيل بلكه بارها در هجوم و تعقيب سلطان محمد خوارزم شاه و حمله امير تيمور هنگام حكومت سادات مرعشي ويران شده است. آمل جديد در جوار شمال آمل قديم بنا شده و امروزه يكي از شهرهاي آباد و زيباي شمال ايران به شمار مي رود.
صنايع دستي آمل:
مهم ترين صنايع دستي شهرستان آمل را پارچه پشمي، نمدمالي، صنعت حصيربافي و كلاه نمدي تشكيل مي دهد و سوغاتي انواع ترشي، برنج و زيتون و مرباجات و شيريني جات محلي را خريداري كنند.
بافت انواع پارچه هاي پشمي كه به اصطلاح محلي به نام چوخا، باشلق، شله (مچ پيچ) ناميده مي شوند، در منطقه آمل از جمله صنايع دستي مهم و معروف به شمار مي آيند. مواد اوليه اين پارچه ها پشم گوسفند است كه شده و روي كارگاه هاي دستي به نام (كپورچال) به پارچه تبديل مي شود.
نمدمالي نيز از ديگر صنايع دستي اين منطقه به شمار مي آيد. نمد كه از فشرده شدن پشم محلوج به دست مي آيد از دير زمان در ايران متداول بوده است.
حصيربافي نيز از ديگر صنايع رايج در منطقه آمل است كه انواع آن را از ني هاي نازك و كلفت كه در باتلاق ها مي رويد؛ صنايع دستي يكي از مهم ترين جاذبه هاي گردشگري شهرستان آمل را تشكيل مي دهند.
مكان هاي ديدني و تاريخي
جاذبه هاي طبيعي و گردشگري آمل:
آبشار شاهاندشت: جوار قلعه ملك بهمن لاريجان
آبشار تيمره: واناي آمل
آبشار پرومد: شمس آباد لاريجان
آب گرم رينه: روستاي رينه لاريجان
آب معدني استراباكو: جاده لاريجان در محلي بنام قلابن
آب معدني آمولو: مجاور رودخانه هراز
چشمه آب معدني آب آهن يا آب فرنگي: بالاي روستاي آب اسك لاريجان
چشمه آبگرم آب اسك: روستاي آب اسك بخش لاريجان
درياچه ساهون: آمل نزديك روستاي نوا
درياچه سدلار: ارتفاعات باختر پلور از جاده هراز
غار سياه پور: روستاي شاهاندشت لاريجان
امام زاده ابراهيم: آمل
12: امام زاده عبدالله: كيلومتري جنوب باختري آمل
بازار قديمي: آمل
بقعه ميرحيدر: آمل
پل دوازده پله: بر روي رودخانه هراز در وسط شهرآمل
قلعه شاهاندشت: روستاي شاهاندشت لاريجان
مشهد ميربزرگ (مرعشي): آمل
پارك جنگلي ميرزاكوچك خان در مدخل ورودي شهرستان
پارك هلومسر با دارا بودن امكانات رفاهي و تفريحي
پارك دهكده طلائي
صنايع و معادن آمل:
صنايع غذايي، صنايع نساجي، صنايع چوپ، صنايع چاپ و انتشارات، صنايع اشياي كائوچويي، صنايع غيرفلزي معدني و صنايع چرم سازي از عمده ترين صنايع موجود در شهرستان به شمار مي آيند. برنج، تره بار، مركبات، سيب، مواد غذايي، محصولات كاغذي و منسوجات، توليدات برقي، مصالح ساختماني و صنايع دستي اين منطقه را تشكيل مي دهند.
كشاورزي و دام داري آمل
كشاورزي، دام داري و گردشگري اساس اقتصاد شهرستان آمل را تشكيل از عمده ترين محصولات كشاورزي شهرستان آمل مي توان برنج، مركبات، سيب درختي، و تره بار را نام برد. آب كشاورزي اين شهرستان از رود هراز تأمين مي شود.

 



خانواده هاي ملبس به پوشش اسلامي از آثار تاريخي كاشان رايگان ديدن مي كنند

كاشان- خبرنگاركيهان:
رئيس كميته آمار ستاد نوروزي كاشان از بازديد رايگان اماكن تاريخي اين شهر توسط خانواده هاي با پوشش و حجاب اسلامي خبرداد.
مهدي نادعلي در جمع خبرنگاران با پيش بيني افزايش 20درصدي ميهمانان نوروزي شهرستان در نوروز90 به 2ميليون نفر، خاطرنشان كرد: اين شهرستان از معدود شهرهاي كشور است كه ورود هر مسافر در ايام نوروزي محاسبه و آمارگيري مي شود.
وي دليل افزايش ميهمانان نوروزي را قرارگرفتن كاشان در شاهراه اصلي شمال به جنوب و مركز كشور و انتخاب مسيرهاي كوتاه توسط مردم به دليل اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ذكر كرد.
وي با اشاره به ميهمان نوازي مردم كاشان، اسكان و سرويس دهي در پارك ها و مناطق كمپ گردشگري، ارائه امكانات اوليه مانند آب جوش و نان رايگان، پتو و چادرهاي مسافرتي، همچنين اجراي برنامه هاي فرهنگي هنري از جمله خدمات نوروزي اين شهرستان برشمرد.
نادعلي گفت: طرح آمارگيري از مسافران نوروزي از 28 اسفند تا 14 فروردين در 4نقطه ورودي شهركاشان شامل ورودي پليس راه راوند، بلوار امام رضا(ع)، باغ فين و بلوار امام علي(ع) صورت مي گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14