(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 اسفند 1389- شماره 19888

كوتاه اقتصادي
افزايش 9 درصدي حقوق كارگران در سال آينده
اعلام قيمت انو اع ميوه نوروزي در تهران
مراودات 40ميليارد دلاري ايران با 39 كشور دنيا
خدمت رساني 1100 اكيپ راهداري به مسافران نوروزي
با حضور وزير نيرو قرار داد احداث بلندترين سد ايران امضا شد
رويانيان خبر داد طرح خصوصي سازي ناوگان حمل و نقل روي ميز دولت
نامه آل اسحاق به لاريجاني براي جلوگيري از انباشت مطالبات معوق
از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها صورت گرفت صرفه جويي 60 ميليارد توماني در حوزه نان
حمايت بانك مركزي از موسسات مالي و اعتباري در شرف تاسيس
افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري با سود شناور ممنوع شد



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت بورس از پيش بيني افزايش ارزش بازار به 140هزار ميليارد تومان در سال آينده خبر داد و مهمترين برنامه هاي سال آينده شركت بورس را اعلام كرد.حسن قاليباف اصل با ارائه عملكرد سال 89 شركت بورس اظهار داشت: حجم معاملات بورس در سال جاري به 21 هزار ميليارد تومان رسيده است، اين آمار در سال گذشته 18 هزار و 400 ميليارد تومان بود كه نشان از رشد 15 درصدي اين متغير است.
¤ به منظور ساماندهي و تنظيم بازار شب عيد، امسال 310 هزار تن پرتقال در استان مازندران ذخيره سازي شده كه نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش داشته است و نياز به مركبات از توليد داخل تامين مي شود.
¤ در حالي كه برخي منابع خبري از تشكيل جلسه فوق العاده پول و اعتبار طي روز دوشنبه خبر داده بودند يكي از مسئولان ارشد بانك مركزي با رد اين خبر گفت: چهارشنبه هفته جاري بررسي هاي نهايي درباره نرخ سود و بسته سياستي-نظارتي سال 90 صورت خواهد گرفت.
¤ فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه در راستاي اصلاح نظام توزيع و تحقق اهداف دولت مبني بر گسترش سطح دسترسي مردم به كالاهاي ارزان قيمت و باكيفيت در كشور افزايش مي يابد.محمدرضا رشيدي عضو هيئت مديره و مديرعامل شركت در مراسم افتتاح فروشگاه هاي جديد با بيان مطلب فوق افزود: فروشگاه هاي «شهيد بهنام محمدي راد» و «شهيد نواب صفوي» در استان هاي البرز و قزوين همچون ساير فروشگاه هاي رفاه در دو بخش فروش نوروزي و سبد كالايي تخفيفي، اجناس شب عيد و اقلام پرمصرف را با قيمت مناسب عرضه مي كنند.
¤ دبيركل انجمن حسابداران ايران از برپايي پنجمين سمينار حسابداري مديريت از سوي اين انجمن با همكاري بانك پاسارگاد در روزهاي 27 و 28 ارديبهشت ماه سال آينده در پژوهشگاه نيروي تهران خبر داد.
¤ با اجراي عمليات ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2240 الي 2243، 2217، 2218، 8803 الي 8806، 8821، 8861، از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ يك مقام مسئول در شركت ملي گاز با اشاره به آغاز مرحله اول نصب و راه اندازي نسل جديد كنتورهاي گازي، هزينه كنتورهاي هوشمند گاز را كمتر از 200 هزار تومان اعلام كرد.مجتبي شيخ بهايي با اشاره به آغاز نصب و راه اندازي نسل جديد كنتورهاي گازي در سطح كشور، گفت: در حال حاضر اولين كنتور هوشمند گاز ايران توسط سازندگان داخلي نمونه سازي شده است.
¤ شعبه هاي فرمانيه، ديباجي شمالي، چهار راه اسكندري و زمرد در تهران افتتاح شد. خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بانك پاسارگاد با تبريك فرا رسيدن سال جديد گفت: با عملياتي شدن اين شعبه ها تعداد شعبه هاي موجود در سراسر كشور به بيش از 250 شعبه رسيد و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته امكان افزايش آن تا روزهاي پاياني سال وجود دارد.

 



افزايش 9 درصدي حقوق كارگران در سال آينده

شوراي عالي كار در جلسه بعدازظهر ديروز خود حداقل دستمزد كارگران براي سال آينده را با 9 درصد افزايش نسبت به سال قبل 330 هزار و 300 تومان تعيين كرد.
سيدمحمد ياراحمديان عضو شوراي عالي كار در گفت وگو با فارس اظهار داشت: شوراي عالي كار روز دوشنبه با حضور وزير كار و امور اجتماعي و نمايندگان گروه كارگري و كارفرمايي و دولت براي تعيين حداقل دستمزد كارگران در سال 90 تشكيل جلسه داد.
وي افزود: براساس مصوبه اين شورا حداقل دستمزد كارگران نسبت به سال گذشته 9 درصد افزايش يافت. مطابق اين مصوبه از آغاز سال 90، دستمزد روزانه كارگران در ساير سطوح معادل 6 درصد نسبت به سال گذشته به علاوه روزانه 304 تومان افزايش خواهد يافت.
به گفته وي با توجه به افزايش 9 درصدي رقم دستمزد و با در نظر گرفتن بن كارگري، افزايش دستمزد بيش از نرخ تورم در نظر گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: بن كارگري نسبت به سال گذشته 8 درصد افزايش داشته و به 28 هزار تومان رسيده است. براساس مصوبه شوراي عالي كار، ساير سنوات نسبت به سال 89 تغييري نداشته و روزانه 200 تومان در نظر گرفته شد.
اين عضو شوراي عالي كار ادامه داد:براي سال بعد حق مسكن كارگران افزايشي نخواهد داشت و 10 هزار تومان در اين قالب پرداخت خواهد شد.
وي با اشاره به در نظر گرفتن بسته هاي حمايتي كارگران براي سال آينده به عنوان دومين سال اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: اين موضوع در دستمزد سال آينده كارگران لحاظ شده اما به دليل اينكه در حيطه اختيارات شوراي عالي كار نيست، در نهادها و سازمان هاي مربوطه پيگيري مي شود.
وي با اشاره به در نظر گرفتن سه محور براي تعيين حداقل دستمزد كارگران گفت: پايداري شغلي كارگران و صيانت از بنگاه ها و كمك به اجراي بهتر هدفمندي يارانه ها ملاك تعيين حداقل مزد قرار گرفت.
اين عضو شوراي عالي كار با بيان اينكه صيانت از بنگاه هاي اقتصادي محور دستمزد بوده است، گفت: از ديگر محورهاي اين موضوع پايداري شغلي كارگران و جلوگيري از تورم كاذب در جامعه به همراه كمك به اجراي بهتر هدفمندي يارانه ها است.

 



اعلام قيمت انو اع ميوه نوروزي در تهران

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران قيمت انواع ميوه نوروزي را اعلام كرد.
عباس قبادي در گفتگو با مهر با تأكيد بر اينكه قيمت ميوه در هر استان به صورت مجزا تعيين مي شود، گفت: بر اين اساس، قيمت هر كيلوگرم پرتقال تامسون شمال اعلا 1180 تومان و سيب درجه يك 1500 تومان در تهران عرضه مي شود. ضمن اينكه هر كيلوگرم نارنگي و كيوي نيز 60 تومان كمتر از قيمت نرخ نامه سازمان ميادين ميوه و تره بار در جايگاه هاي مخصوصي كه در ميادين تدارك ديده شده است، عرضه خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران افزود: عرضه سيب و پرتقال، كيوي و نارنگي در 227 نقطه تهران با همكاري سازمان ميادين ميوه و تره بار صورت خواهد گرفت، ضمن اينكه به دليل امكانات مناسب ميادين وزارت بازرگاني ضرورتي براي در نظر گرفتن جايگاه هايي خارج از ميادين ميوه و تره بار براي عرضه ميوه هاي تنظيم بازاري در نظر نمي گيرد.
وي تصريح كرد: تلاش شده است تا پرتقال تامسون شمال از بهترين نوع پرتقال براي عرضه انتخاب شود، ضمن اينكه سيب نيز مربوط به تهران، اشنويه و مهاباد تامين شود.
قبادي اظهار داشت: عرضه ميوه تنظيم بازاري به صورت نامحدود روزانه انجام خواهد شد و مردم نبايد نگران تأمين ميوه باشند چرا كه تا هر زمان كه بازار نياز داشته باشد اقلام مذكور از سوي وزارت بازرگاني عرضه مي شود.
وي به مردم توصيه كرد از نقاطي كه وزارت بازرگاني اعلام مي كند كه همان ميادين ميوه و تره بار هستند ميوه مورد نياز شب عيد خود را تامين كنند و اجازه جولان و سوءاستفاده به گرانفروشان را ندهند.
به اعتقاد وي، سزاي گرانفروشان نخريدن كالا است و در اين ميان بهترين برخورد مردم تماس با شماره تلفن 124 و معرفي آنها و نيز نخريدن از گرانفروشان است.
قبادي گفت: سيب، پرتقال، نارنگي، موز و كيوي با تنوع بسيار بالايي در ميادين ميوه و تره بار عرضه خواهد شد و مردم مي توانند خريد مطمئني را انجام دهند.
وي با بيان اينكه عرضه ميوه تنظيم بازاري از امروز 24 اسفند ماه آغاز خواهد شد، گفت: ميوه ها با كيفيت هستند و وزارت بازرگاني دقت هاي لازم را در تامين ميوه انجام داده است.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در پايان تأكيد كرد: عرضه ميوه در ايام شب عيد ادامه خواهد داشت و تنها روزهاي اول و دوم نوروز ميادين تعطيل است و پس از آن عرضه ميوه تا زمان نياز بازار ادامه خواهد داشت.

 



مراودات 40ميليارد دلاري ايران با 39 كشور دنيا

بانك تسويه حسابهاي بين المللي، مراودات مالي ايران با بانك هاي 39 كشور دنيا را تا پايان شهريور 89 حدود 40 ميليارد دلار اعلام كرد.
به گزارش فارس، بانك تسويه حسابهاي بين المللي در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: ميزان سپرده هاي ايران در بانك هاي خارجي در پايان ماه سپتامبر 2010، شهريور 89، با 93/1 ميليارد دلار كاهش نسبت به سه ماه قبل از آن به
46/22ميليارد دلار رسيد. اين رقم در پايان سه ماهه دوم 2010 نسبت به سه ماه قبل از آن نيز حدود 5/2ميليارد دلار كاهش يافته بود.
براساس اين گزارش، بانك هايي كه در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته اند عمدتاً در كشورهاي اروپايي قرار دارند و كاهش سپرده هاي ايران در اين بانك ها در راستاي سياست تهران مبني بر انتقال ذخاير ارزي خود به مراكز مالي ديگري است كه تأثيرپذيري كمتري از سياست هاي خصمانه آمريكا عليه ايران دارند.
سپرده هاي ايران در بانك هاي اروپايي يكي از اهداف آمريكا در تلاش هاي ضد ايراني خود است. در برابر اين سياست، تهران نيز سياست برقراري موازنه ميان سپرده هاي خود در بانك هاي غربي با تعهدات خود به اين بانك ها را دنبال كرده است. به طوري كه اختلاف ميان سپرده ها و تعهدات ايران در برابر 39بانك بررسي شده در اين گزارش از 20ميليارد دلار در دسامبر 2008 به 5 ميليارد دلار در پايان سپتامبر 2010 كاهش يافته است. در دسامبر 2008 سپرده هاي ايران نزد اين بانك ها 20ميليارد دلار از تعهدات ايران در برابر آن ها بيشتر بود.
براساس اين گزارش: تعهدات ايران نسبت به اين بانك ها در پايان سه ماهه منتهي به سپتامبر 2010 با 46/0 ميليارد دلار افزايش نسبت به سه ماه قبل از آن مواجه شده است. اين رقم در سه ماهه دوم 2010 نسبت به سه ماه قبل از آن حدود 2ميليارد دلار كاهش يافته بود. تعهدات ايران نزد بانك هاي خارجي در دسامبر 2008 بالغ بر 4/20ميليارد دلار گزارش شده بود.
بدين ترتيب حجم كل مراودات بانكي ايران با بانك هاي 39 كشور خارجي در پايان سه ماهه سوم 2010 بالغ بر 6/39 ميليارد دلار بوده است. اين رقم در پايان سه ماهه دوم 2010، بالغ بر
07/41ميليارد دلار گزارش شده بود.مقر اصلي بانك تسويه حسابهاي بين المللي در شهر (بازل) سوئيس مي باشد و گزارش هاي آن تحت عنوان «بانكداري بين المللي و تحولات بازار مالي» چهار بار در سال منتشر مي شود.در اين گزارش ها سپرده ها و تعهدهاي مجموعه اي از بانكها و مؤسسه هاي مالي غيربانكي متعلق به 39 كشور دنيا كه عمدتاً اروپايي هستند عرضه مي شود.

 



خدمت رساني 1100 اكيپ راهداري به مسافران نوروزي

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از ارائه خدمات 1100 اكيپ راهداري و 605 راهدارخانه سيار و ثابت به مسافران نوروزي خبر داد.
شهريار افندي زاده زرگري با اشاره به اينكه تمامي ستادهاي نوروزي از بهمن ماه سال جاري تشكيل شده است و تا اواخر فروردين ماه 1390 ادامه خواهد داشت، تصريح كرد: از 25 اسفند ماه 89 تا 15 فروردين 1390، حدود يك هزار و 100 اكيپ راهداري در تمام نقاط كشور بخصوص در جاده هاي اصلي و گردنه ها حضور پيدا خواهند كرد.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت افزود: بيش از 605 راهدارخانه سيار و ثابت آماده ارائه خدمات به مسافران هستند و در صورت هرگونه تغيير شرايط جوي جاده ها، امكانات و تسهيلات لازم را در اختيار مسافران قرار مي دهند و رسيدگي به راه هاي كشور را برعهده دارند.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها با اشاره به اينكه در سال جاري همچنين حدود 100 كمپ سيار در جاده ها براي امدادرساني فعال هستند، اذعان داشت: در نوروز سال جاري پرسنلي كه در اختيار طرح نوروزي سازمان راهداري در بخش راهداري قرار مي گيرند، 10 هزار نفر خواهند بود كه متناسب با مسيرهاي اصلي و فرعي عمليات راهداري را انجام خواهند داد.
وي گفت: در سال جاري حدود 700 اكيپ تعميراتي و امدادي با امكانات وزارت راه و ترابري در خدمت هموطنان هستند تا اگر در مسيرهاي مواصلاتي با موانع و مشكلاتي مواجه شدند، بتوانند به راحتي مشكلات خود را برطرف كنند.
افندي زاده با اشاره به اينكه در سال جاري حدود هفت مركز مديريت راه ها در كشور فعال شده است، گفت: ايام نوروز در هر 100 كيلومتر يك گشت راهداري در جاده ها مستقر است و در مسيرها حركت مي كنند، البته اين گشت ها به دستگاه gps متصل هستند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه تمامي نيروهاي راهدار، حمل و نقل و ديگر ارگان ها فعال و بيدار خواهند بود تا مسافران در جاده ها بهترين نوع خدمات را دريافت كنند، خاطرنشان كرد: همچنين حدود 300 دستگاه تردد شمار آنلاين و آفلاين نيز وضعيت ترافيكي جاده هاي كشور را اطلاع رساني مي كنند.

 



با حضور وزير نيرو قرار داد احداث بلندترين سد ايران امضا شد

قرارداد احداث سد و نيروگاه بختياري ميان ايران و چين امضا شد.
مجيد نامجو در مراسم انعقاد قرارداد طرح سد و نيروگاه بختياري ميان ايران و چين در محل وزارت نيرو اظهار داشت: هيچ دولتي به اندازه دولت دهم در زمينه احداث سد و نيروگاه برق آبي فعال نبوده است بطوريكه سد كارون 4 در اوايل سال جاري آبگيري شد و حدود چهار هزار مگاوات نيروگاه برق آبي به بهره برداري خواهد رسيد.
وي ادامه داد: سدهاي گتوند، سيمره و سياه بيشه در دولت حاضر مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت و اين در حالي است كه قرارداد سد مهم و راهبردي بختياري نيز روز جاري ميان طرف ايراني و چيني به انعقاد رسيد و كار ساخت آن در دولت دهم آغاز مي شود.
وزير نيرو تاكيد كرد: چگونگي اجراي پروژه سد و نيروگاه بختياري از اهميت ويژه اي برخوردار است اما سرعت در انجام آن نيز امري ضروري است و در اين راستا وزارت نيرو براي اجراي اين پروژه به سراغ بهترين شركت هاي متخصص در زمينه سد سازي در دنيا رفت. نامجو، تصريح كرد: شركت ساينا هايدرو هم اكنون در حال اجراي بلندترين سد دنيا در كشور چين است و همكاري با اين شركت در پروژه سد بختياري كه از سد ياد شده نيز بلندتر است و يكي از بهترين سازه هاي آبي دنيا خواهد بود مثمر ثمر است.وي با بيان اينكه اين سد افتخاري براي دو كشور ايران و چين است، ابراز اميدواري كرد شروع اجراي اين سد زمينه همكاري ميان ايران و چين در كشورهاي ثالث را كه امري دور از انتظار نيست فراهم سازد.
نامجو در پايان اظهار داشت: در انجام پروژه هاي آب كشور نه تنها از همكاري كشورهاي چيني بلكه از همكاري تمام كشورهاي داراي قابليت فني مناسب استقبال مي كنيم. اين گزارش حاكي است:
سفير چين در ايران گفت: انعقاد قرارداد همكاري ميان ايران و چين در زمينه احداث سد بختياري به عنوان بلندترين سد بتني دنيا نشان دهنده گام مثبت در زمينه افزايش همكاري هاي ميان دو كشور در زمينه آب و نيرو است.
يوهونگ يانگ در مراسم انعقاد قرارداد احداث سد بختياري ميان ايران و چين اظهار داشت: از نهادهاي دولتي ايران به ويژه وزارت نيرو به واسطه خدماتي كه در زمينه پيشبرد و توسعه همكاري هاي ميان ايران و چين داشته اند قدرداني مي كنم.
وي ادامه داد: دو كشور ايران و چين داراي تمدني قديمي هستند و در عين حال هر دوي اين كشورها در حال توسعه به شمار مي روند.
سفير چين در تهران افزود: هم اكنون چين و ايران همكاري هاي متعددي در زمينه اجراي پروژه هاي عمراني مختلف با يكديگر دارند.وي تاكيد كرد: شركت سايناهايدور با تجربه 61 ساله و با در اختيار داشتن پيشرفته ترين فناوري ها در زمينه سد و نيروگاه هاي برق آبي در اجراي پروژه برق و نيروگاه بختياري در ايران نيز موفق عمل خواهد كرد.وي ابراز اميدواري كرد كه با تلاش و همكاري دو طرف ايراني و چيني پروژه ياد شده با كيفيت مناسب و به موقع مورد بهره برداري قرار گيرد.

 



رويانيان خبر داد طرح خصوصي سازي ناوگان حمل و نقل روي ميز دولت

هيچ طرحي در دولت براي خصوصي سازي ناوگان حمل و نقل مصوب نشده است.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در آخرين مصاحبه خود با خبرنگاران در سال جاري گفت: متأسفانه برخي سايت ها، خبرگزاري ها و روزنامه ها مطلبي را كه درباره خصوصي شدن ناوگان حمل و نقل گفته بودم اشتباه منعكس كرده اند.
وي يادآور شد: بحث خصوصي شدن ناوگان حمل و نقل عمومي، پيشنهاد ستاد مديريت حمل و نقل سوخت است كه در قالب بسته اي تدوين شده و قرار است سال آينده تقديم دولت شود. وي افزود: در صورت تصويب دولت، اين بسته اجرايي خواهد شد.
رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور بيان كرد: هنوز دولت هيچ تصميمي در رابطه با تغيير نحوه مديريت حمل و نقل در كشور نگرفته است بلكه برنامه هايي را براي بهبود حمل و نقل در سال 90 در دستور كار خود قرار داده است.
وي اقتصادي نمودن حمل و نقل، توانمندسازي حمل و نقل، متناسب سازي عرضه و تقاضا، جلب مشاركت سرمايه هاي خصوصي و توسعه گسترده انواع حمل و نقل در سراسر كشور را از ويژگي هاي بارز اجراي اين طرح عنوان كرد.
رويانيان در ادامه با اشاره به سهميه 60 ليتري بنزين در ايام نوروز گفت: با توجه به اين كه مسافرت هاي نوروزي از قبل عيد آغاز مي شود سهميه نوروزي از 25 اسفند ماه در كارت هاي بنزين هموطنان واريز مي شود.
وي اضافه كرد: سهميه بنزين فروردين ماه نيز همانند سهميه اسفند ماه است و به طور كلي در اسفند و فروردين ماه 3 سهميه واريز شده به كارت ها 180 ليتر بوده و براي 60 ليتر سهميه نوروزي، دولت 540 ميليون ليتر بنزين نيمه يارانه اي به هموطنان اختصاص داده است.
سردار رويانيان در ادامه به آخرين آمار مصرف بنزين و گازوئيل اشاره كرد و افزود: آخرين آمار مصرف بنزين 50 ميليون ليتر در روز بوده كه نسبت به قبل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها حدود 10درصد كاهش داشته است.
وي اضافه كرد: آخرين آمار مصرف گازوئيل نيز 82 ميليون ليتر در روز بوده است كه نسبت به گذشته از كاهش 20درصدي در مصرف گازوئيل برخوردار بوده ايم.
رويانيان درباره ذخيره بنزين كارت هاي سوخت نيز اظهار داشت: ذخيره بنزين 100توماني و 400 توماني باقي مي ماند و در كارت ها از بين نمي رود.
وي همچنين در خصوص كسر شدن بنزين 2 ليتري و 3 ليتري هموطنان در هنگام استفاده از كارت هاي سوخت گفت: مردم هنگام استفاده از كارت هاي سوخت با دقت عمل كنند و از زمان خارج كردن كارت ها با كمي مكث عمل كرده و در نهايت از جايگاه داران كمك بگيرند تا بنزين موجود در كارت هايشان كسر نشود.

 



نامه آل اسحاق به لاريجاني براي جلوگيري از انباشت مطالبات معوق

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با ارسال نامه اي به رئيس مجلس خواستار گنجاندن عباراتي به بند 29 لايحه بودجه شد كه در صورت تصويب نمايندگان، مشكل مطالبات شركت هاي پيمانكاري از دولت در عملكرد سال آينده رفع مي شود.
به گزارش فارس، يحيي آل اسحاق در اين نامه از علي لاريجاني خواسته است كه تمهيداتي انديشيده شود تا نمايندگان مجلس با گنجاندن پاراگرافي به بند 29 لايحه بودجه، عقد قراردادهاي بالاي 5 ميليارد تومان ميان دولت و بخش خصوصي را منوط به گشايش اعتبار ريالي و ارزي كنند.
اين پيشنهاد مورد موافقت نمايندگان دولت نيز قرار گرفته و در نشست هاي ويژه اي كه به همين منظور ميان نمايندگان دولت و بخش خصوصي در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران برگزار شده، نظر مساعد دولت جلب شده است.
با اين حال رئيس اتاق تهران با ارسال اين نامه به علي لاريجاني، از او خواسته است كه به منظور پيش گيري از انباشت مطالبات پيمانكاران بخش خصوصي از دولت، بند 29 ماده واحده لايحه بودجه سال 1390 تكميل و شرايط پرداخت حساب از طريق گشايش اعتبار ريالي و ارزي فراهم شود.
اين پيشنهاد رئيس اتاق تهران در راستاي اجرايي شدن بند «د» ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه ارايه شده و مطابق با بند 29 و 30 ماده واحده لايحه بودجه سال 1390 نيز هست.
در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است: «ساز و كار تامين مالي طرح هاي تملك دارائي سرمايه اي بزرگ و متوسط از طريق گشايش اعتبارات اسنادي ريالي و ارزي نزد بانكهاي داخلي و خارجي همراه با پيش بيني ابزارهاي مالي تضميني را به تدريج به گونه اي پياده كند كه در پايان برنامه رابطه تامين منابع مالي و اجراي طرحهاي فوق با نوسانات بودجه سالانه كاهش يابد».
در بند 29 لايحه بودجه نيز دولت اجازه يافته مبلغ 5 هزار ميليارد تومان از سهام قابل واگذاري متعلق به دولت و شركت هاي دولتي يا منابع حاصل از آن و يا ساير اموال و دارايي ها را بابت تأديه مطالبات و تعهدات به شركت هاي پيمانكاري مجري طرح هاي دولت و شركت هاي دولتي واگذار كند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران از مجلس خواسته است تا ذيل همين ماده، جمله اي براي دفاع از منافع بخش خصوصي اضافه شود.
در پيشنهاد آل اسحاق آمده است:«در اجراي بند د ماده 214 قانون برنامه پنجم، در سال 1390 عقد قرارداد براي اجراي طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي، با بيش از 50 ميليارد ريال، صرفاً از طريق گشايش اعتبار اسنادي مجاز است».

 



از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها صورت گرفت صرفه جويي 60 ميليارد توماني در حوزه نان

معاون وزير بازرگاني از صرفه جويي 60 ميليارد توماني در حوزه گندم، آرد و نان از زمان آغاز اجراي مرحله اصلي قانون هدفمندي يارانه ها خبر داد.
حميد عليخاني در مراسم تقدير از نانوايان برتر و سيلوسازان و رونمايي از سامانه خريد هدفمند گندم عنوان كرد: در سال زراعي جاري 11 ميليون و 200 هزار تن گندم خريداري شد و امسال نيز موجودي گندم كشور بيش از 14 ميليون تن شد.
وي با اشاره به عرضه گندم در بورس كشور و زمينه سازي براي صادرات، همچنين گفت: در سال جاري با احداث يك ميليون و 800 هزار تن سيلو ظرفيت كشور در حوزه سيلو 20 درصد افزايش يافت.
وي در اين مراسم كه با حضور وزير بازرگاني برگزار شد همچنين به تشريح كيفيت نان هاي توليدي پس از اجراي قانون هدفمندي آرد و نان پرداخت.
عليخاني ادامه داد: از مجموع 100 هزار پيامك دريافت شده كه در آن 60 هزار نانوايي مورد بررسي قرار گرفتند، مشخص شد متوسط نمره كيفيت نان توليدي در سراسر كشور 4/85 از 100 بوده است. وي نمره كيفيت نان در تهران را هم 3/84 از 100 اعلام كرد.
مديرعامل شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران گفت :بالاترين نمره كيفيت به ترتيب به استانهاي مازندران با 9/94، گلستان 4/93، آذربايجان غربي 3/92، بوشهر 7/91 و آذربايجان شرقي
2/91 توسط مردم داده شده است.وي با بيان اينكه نان هاي لواش و بربري بالاترين نمره كيفيت را از آن خود كرده اند، افزود: با بررسي روند كيفيت طي 9 هفته تنها نان تافتون رشد مثبت داشته و مابقي انواع نان كاهش كيفيت داشتند.
عليخاني تصريح كرد: بيشترين كاهش كيفيت مربوط به نان لواش با شش درصد بوده است.
وي ادامه داد: بيشترين تعداد پيامك ارسال شده به ترتيب از استانهاي سمنان، ايلام، تهران، فارس و خراسان رضوي بوده است.
معاون وزير بازرگاني از نانوايان شهرستانهاي سنندج، اراك، كرمان، زابل و ازناي لرستان به عنوان نانوايان برتر براساس ارزيابي هاي صورت گرفته به صورت پيامك نام برد.
يادآور مي شود: ارزيابي كيفيت نان توليدي در سراسر كشور از طريق شماره پيامك 30001518 از تاريخ
16/10/89 تا 15/12/89 صورت گرفته است و اين پيامك همچنان براي دريافت نظرات مردم فعال است.

 



حمايت بانك مركزي از موسسات مالي و اعتباري در شرف تاسيس

مديركل نظارت استاني بانك مركزي گفت: اقدامات بانك مركزي در راستاي حفاظت از دارايي هاي به امانت گذاشته شده مردم نزد موسسات اعتباري و بانك ها است.
ابراهيم درويشي اظهار داشت: مردم بايد بدانند اقدامات بانك مركزي در راستاي حفاظت از دارايي هاي به امانت گذاشته شده آنان نزد موسسات اعتباري و بانك ها است و تمام هدف اين بانك، پالايش بازار پول و نظام بانكي كشور از موسسات غير مجاز و فعاليت هاي غير شفاف است. در همين راستا، طي ماه هاي گذشته توانسته ايم اقدامات اصلاحي و نظارتي موفقي را با كمك و همكاري دستگاه هاي مختلف و بخش عمده اي از تعاوني هاي اعتبار به سرانجام برسانيم.
درويشي در تشريح بخش كوچكي از اين اقدامات به همكاري چند جانبه اي كه ميان بانك مركزي، وزارت تعاون، نيروي انتظامي و دستگاه قضايي وجود داشت، گفت: با وجود اين همكاري تنگاتنگ آنچه بيش از همه به ساماندهي اين بخش از بازار غير متشكل پولي كمك كرد، احساس مسئوليت و دركي بود كه مديران تعاوني هاي اعتبار آزاد داشتند. نمونه بارز اين مسئله را مي توان به روشني در پذيرش تجميع تعدادي از تعاوني هاي اعتبار آزاد در قالب 14 موسسه مالي و اعتباري در شرف تاسيس مشاهده كرد كه باعث شد تعاوني هاي اعتبار آزاد از فعاليت غير قانوني به سمت بسترهاي قانونمند و تحت نظارت بانك مركزي ساماندهي شوند.
وي اضافه كرد: حسن نيت و احساس مسئوليت اين موسسات مالي و اعتباري در شرف تاسيس در جريان ساماندهي تعاوني هاي اعتبار براي بانك مركزي ثابت شده است و اين موسسات بايد بدانند كه بانك مركزي تمام تلاش خود را براي بالندگي، ارتقا و پيشرفت سريع آنها بكار خواهد گرفت تا الگويي باشند براي تمامي بازيگران حوزه پولي و بانكي كشور كه تا به حال به هر علتي فرصت و امكان هماهنگ شدن با بانك مركزي را نيافته اند.
درويشي از موسسات مالي و اعتباري مولي الموحدين و صالحين كه در جهت حمايت از سپرده گذاران دو تعاوني بهمن ايثار و وحدت، كفالت اين دو تعاوني را پذيرفته اند، تشكر و اعلام كرد اين دو موسسه در اولويت برنامه هاي حمايتي بانك مركزي قرار خواهند گرفت.

 



افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري با سود شناور ممنوع شد

بانك مركزي افتتاح هرگونه حساب سپرده سرمايه گذاري برخوردار از سود شناور در بانك ها را ممنوع اعلام كرد.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي به كليه بانك هاي دولتي و غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه اعلام كرد: براساس مصوبه هشتاد و هفتمين جلسه كميسيون اعتباري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مورخ 20/11/1389 افتتاح هرگونه حساب سپرده سرمايه گذاري برخوردار از سود شناور به دليل ايجاد ريسك سررسيد، تغيير دادن چارچوب دوره هاي سپرده گذاري و ابهام در خصوص چگونگي محاسبه نسبت سپرده قانوني، ممنوع مي باشد.
با عنايت به مراتب فوق تاكيد مي گردد، افتتاح هرگونه حساب سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت و بلندمدت و پرداخت سود علي الحساب متعلق به آنها بايد براساس دوره هاي مصرح در بسته سياستي- نظارتي شبكه بانكي كشور انجام پذيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14