(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 اسفند 1389- شماره 19888

تجمع اعتراض آميز در واشنگتن عليه استراق سمع از شهروندان آمريكايي
سودان جنوبي روابط با خارطوم رابه حال تعليق درآورد
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اعتراض به شكنجه استعفا كرد
مقاومت شجاعانه انقلابيون ليبي مزدوران قذافي از پيشروي باز ماندند
السفير: سيدحسن نصرالله بهترين گزينه براي رهبري انقلاب هاي خاورميانه است
آغاز سفر دوره اي كلينتون به ليبي، مصر و تونس
اعتراض گروه هاي سياسي لبنان به موضع گيري حريري عليه حزب الله
گسيل نظاميان سعودي به منامه انقلاب بحرين وارد مرحله تازه اي شد
اخوان المسلمين: مصر را بدون دموكراسي آمريكايي مي سازيم
37 كشته و 34 مجروح در انفجار شمال افغانستان
تظاهرات هزاران نفري عليه دولت در اسپانيا و بلغارستان
10 تن از نيروهاي امنيتي عراق در عمليات تروريستي كشته شدند



تجمع اعتراض آميز در واشنگتن عليه استراق سمع از شهروندان آمريكايي

صدها شهروند آمريكايي با اجتماع در واشنگتن، به جاسوسي ماموران دولت اين كشور از زندگي خصوصي مردم و نقض آزادي هاي مدني اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صدها نفر از مردم آمريكا ديروز با اجتماع مقابل كاخ سفيد در واشنگتن، عليه قانون «ميهن دوستي» شعار دادند. اين قانون كه به پيشنهاد كاخ سفيد، بهمن ماه گذشته توسط كنگره تصويب شد، به دولت آمريكا اجازه مي دهد مكالمات تلفني شهروندان را استراق سمع كند و هر كس را كه صلاح بداند تحت بازجويي قرار دهد و علاوه بر موارد فوق، به سوابق افراد دسترسي پيدا كند.
در گذشته نيز بارها مردم آمريكا به اين سياست دولت اعتراض كردند ولي كاخ سفيد به اين اعتراض ها پاسخ قانع كننده اي نداده است.

 



سودان جنوبي روابط با خارطوم رابه حال تعليق درآورد

در حالي كه تنها حدود يك ماه از استقلال بخش جنوبي سودان از اين كشور مي گذرد، سودان جنوبي روابط ديپلماتيك خود را با خارطوم به حال تعليق درآورد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه الجزيره، سودان جنوبي كه به تازگي و پس از برگزاري همه پرسي از سرزمين اصلي سودان جدا شده است ضمن به حال تعليق درآوردن همه روابط ديپلماتيك خود با سودان شمالي، اين كشور را به تلاش براي بي ثبات كردن بخش جدا شده متهم كرد.
اين اقدامات پس از آن صورت گرفت كه حمله اي به شهر ملكال در سودان جنوبي انجام گرفت.مقامات اين بخش جدا شده همچنين «عمر البشير»، رئيس جمهوري سودان را به كمك مالي به جنگجويان متهم مي كنند.تجزيه سودان با حمايت كشورهاي غربي صورت گرفت.

 



سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اعتراض به شكنجه استعفا كرد

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا به دليل اختلاف با مقامات اين كشور و همچنين انتقاد از شكنجه يك سرباز آمريكايي مجبور به استعفا شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «فيليپ كراولي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا كه به شدت نسبت به شكنجه «برادلي مانينگ»، سرباز متهم به افشاي اطلاعات محرمانه به «ويكي ليكس» از سوي آمريكا معترض بود، از قدرت بركنار شد.
«برادلي مانينگ» سرباز 23 ساله اي است كه منابع آمريكايي مي گويند به دليل افشاي اسناد محرمانه آمريكا به پايگاه «ويكي ليكس» در زندان نيروي دريايي آمريكا در ايالت «ويرجينيا» به سر مي برد.
«كراولي» كه انتقاداتش از شكنجه اين سرباز را بي نتيجه مي ديد يكشنبه در استعفانامه خود اعلام كرد: هدف من از اين انتقادها شفاف سازي شرايط و رفتارهاي مخفيانه اي بود كه مسئولان امنيت ملي كشور هر روز به طور پنهاني با زندانيان انجام مي دهند.
اكنون با توجه به پيامدهاي اظهاراتم كه مسئوليت كامل آنها را بر عهده مي گيرم، از سمت خود استعفا مي دهم.»
يادآور مي شود «كراولي» پيش از اين شيوه برخورد پنتاگون با سرباز آمريكايي بازداشت شده را «احمقانه» توصيف كرده بود كه نه تنها نتيجه اي عايد آنها نخواهد كرد بلكه «نتايج معكوس» در پي خواهد داشت.
يادآور مي شود «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا ضمن دفاع از نحوه برخورد انجام شده با سرباز بازداشتي، اعلام كرده بود: «بازداشت وي كاملاً بجا و به حق است.»

 



مقاومت شجاعانه انقلابيون ليبي مزدوران قذافي از پيشروي باز ماندند

انقلابيون ليبي ضمن متوقف كردن پيشروي نيروهاي وفادار به ديكتاتور اين كشور به سمت شرق و باز پس گيري شهرها، اعلام كردند كه «معمر قذافي» راهي جز خودكشي و يا تسليم شدن ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد الحاسي» سخنگوي شاخه نظامي انقلابيون ليبي به خبرنگاران گفت، مردم مسلح و انقلابي توانستند نيروهاي وفادار به قذافي را از شهر «البريقه» عقب برانند. به گفته اين سخنگو، 20 نيروي وفادار به قذافي طي نبردهاي خياباني شهر مذكور به هلاكت رسيدند و 25 نفر ديگر نيز توسط انقلابيون به اسارت گرفته شدند.
تلاش نظاميان رژيم ليبي براي تسلط بر دو شهر حساس «الزاويه» و «مصراته» نيز بي نتيجه ماند. به گفته منابع آگاه، شماري از نيروهاي دولتي از تيراندازي به سوي ساكنان بي دفاع شهر مصراته خودداري كردند و همين موضوع سبب بروز شكاف در نيروهاي قذافي شده است. «العقيله» از جمله شهرهاي ديگري است كه انقلابيون توانستند از نيروهاي قذافي پس بگيرند.
واحد مركزي خبر نيز به نقل از شبكه الجزيره گزارش داد، جنگنده هاي قذافي شهر «اجدابيا»را ديروز شديدا بمباران كردند. از تلفات اين حمله گزارشي نرسيده است. «علي زيدان» سخنگوي سازمان حقوق بشر ليبي، شمار كل تلفات مردمي طي روزهاي اخير در اين كشور را 6500 نفر اعلام كرد. هفت خبرنگار و روزنامه نگار نيز كه حوادث ليبي را پوشش مي دادند، در اين كشور ناپديد شدند. كميته حمايت از خبرنگاران در مورد سلامتي اين افراد، ابراز نگراني كرد.
هر چند قذافي و پسرش «سيف الاسلام» شدت عمل و كشتار كور غيرنظاميان را سرلوحه كار خود قرار داده اند، ولي گزارشات حاكي است كه عرصه كارزار روز به روز بر ديكتاتور ليبي تنگ تر مي شود؛ در همين رابطه، «عبدالفتاح يونس»، فرمانده نظامي شوراي ملي انتقالي ليبي، به خبرنگاران گفت: قذافي راهي جز خودكشي يا تسليم ندارد. يونس كه وزير كشور كابينه قذافي بوده و با شروع انقلاب مردمي، از سمت خود استعفا كرده بود، احتمال داد كه «ابوبكر جابريونس» وزير دفاع ليبي، كه در ملأ عام ديده نشده است، توسط نيروهاي قذافي دستگير و زنداني شده باشد. عبدالفتاح يونس وزير دفاع را فردي وطن دوست و متدين دانست و گفت كه او نمي تواند مردم خود را به قتل برساند.فرمانده نظامي شوراي ملي انتقالي ليبي با تاكيد بر اينكه توازن قدرت در ليبي نابرابر است و نيروهاي قذافي تسليحات سنگين و پيشرفته در اختيار دارند، گفت كه كشورهاي دوست و برادر از جمله مصر، در صورت درخواست سلاح توسط انقلابيون، با آنها همكاري خواهند كرد.
ساير رويدادها
¤ رئيس جمهور روسيه اعلام كرد ورود قذافي و خانواده اش به خاك روسيه ممنوع است.
¤ دولت قذافي ضمن محكوم كردن قطعنامه اخير اتحاديه عرب در مورد ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي، از ابتكار عمل اتحاديه آفريقا براي حل بحران ليبي استقبال كرد.
¤ رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، ضمن مخالفت با دخالت نظامي آمريكا و ناتو در ليبي، اين اقدام را مشابه دخالت نظامي در عراق دانست.
¤ سازمان ملل از رژيم حاكم بر ليبي خواست، امكان دسترسي فرستادگان اين سازمان به مناطق درگيري را فراهم سازد.
¤ روزنامه «زمان» چاپ تركيه پيش بيني كرد كه ليبي به سوي ماجراهاي خونين تر پيش مي رود.
¤ يك روحاني سرشناس شهر بنغازي، ادعاي قذافي درباره نقش القاعده در حوادث ليبي را بي اساس خواند.
¤ سفير آمريكا در لندن اعلام كرد: به صراحت مي گوييم كه قذافي بايد از قدرت كنار برود.
¤ آمريكا، انگليس و فرانسه در اجلاس سران گروه هشت وعده داده اند كه منطقه پرواز ممنوع را بر فراز ليبي به اجرا در آورند.
¤ يك منبع در حزب رئيس جمهور فرانسه فاش كرد، نيكلا ساركوزي از قذافي براي تبليغات انتخاباتي خود در سال 2007 كمك مالي دريافت كرده بود.

 



السفير: سيدحسن نصرالله بهترين گزينه براي رهبري انقلاب هاي خاورميانه است

يك روزنامه لبناني با اشاره به خلأ رهبري در انقلاب هاي جاري خاورميانه، «سيدحسن نصرالله» را گزينه اي مناسب براي پر كردن اين خلأ ذكر كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «السفير» طي تحليلي از اوضاع جاري خاورميانه به قلم «عفيف النابلسي»، نوشت، دبير كل حزب الله لبنان شخصيتي است كه مي تواند خلأ رهبري انقلاب هاي منطقه را پر كند و اين انقلاب ها را از انحراف نجات دهد. نويسنده مذكور نبود رهبر ديني برجسته را يك نقص و شكاف در انقلاب هاي جاري دانست. در اين مقاله آمده است: از تناقضات قابل توجه در فضاي انقلابي حاضر در جهان عرب اين است كه مردم خود به تنهايي راه را گشوده و بيش از حد تصور، قيام هاي توده اي پي در پي را ايجاد كرده اند. اين انقلاب ها در مدار رهبري كه مردم به دستوالعمل هاي وي توجه كنند و به راهنمايي او گوش فرا دهند. قرار ندارند؛ در خارج هم كسي را ندارند كه برايشان موضع تعيين كند و بگويد چگونه حركت كنند و در مسير رهايي خود گام بردارند.
نويسنده مي افزايد: وجود يك رهبر ضروري است فردي كه بتواند اين شور و حماسه را به سمت تحقق اهداف مورد نظر سازماندهي و هدايت كند. مقتدرترين فرد در به دست گيري اين امانت سنگين و پذيرش اين ماموريت خطير، شخص سيد «حسن نصرالله» است.

 



آغاز سفر دوره اي كلينتون به ليبي، مصر و تونس

وزير امور خارجه آمريكا، براي گفت وگوهاي ديپلماتيك درباره قيام مردم ليبي و بررسي دولت هاي جديد در تونس و مصر عازم اروپا و خاورميانه شد.
هيلاري كلينتون، به نمايندگي از دولت اوباما قرار است با يكي از مخالفان دولت قذافي كه خواستار مداخله نظامي براي سرنگوني دولت معمر قذافي است در پاريس ديدار كند.
روز دوشنبه كلينتون همچنين بطور مستقيم درباره درخواست فرانسه براي سرعت بخشيدن به تلاش هاي چند جانبه براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي به منظور فلج كردن نيروي هوايي قذافي با مقامات اين كشور گفت وگو خواهد كرد. اين ديپلمات ارشد آمريكايي از فرانسه به مصر و تونس خواهد رفت.
از زمان قيام مردمي در مصر و تونس و سرنگوني دولت هاي اين دو كشور، كلينتون بلندپايه ترين مقام آمريكايي است كه به اين دو كشور سفر مي كند. كلينتون روز دوشنبه و سه شنبه در پاريس با همتايان فرانسوي، روسي، انگليسي، كانادايي، آلماني، ايتاليايي و ژاپني براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع و بررسي ديگر راه ها براي كمك به مخالفان دولت ليبي گفت وگو خواهد كرد. اتحاديه عرب نيز در نشست روز شنبه در قاهره از ايجاد منطقه پرواز ممنوع كه مخالفان دولت قذافي نيز خواهان آن هستند، حمايت كرد.

 



اعتراض گروه هاي سياسي لبنان به موضع گيري حريري عليه حزب الله

گروهها و شخصيت هاي اسلامي- ملي لبنان موضعگيري جريان 14مارس عليه مقاومت را محكوم و آن را در جهت خواست رژيم صهيونيستي دانستند.
به گزارش خبرگزاريها گروههاي اسلامي لبنان ضمن مخالفت با بيانات سعدالدين حريري و ديگر افراد منتسب به گروه 14مارس و موضعگيري آنان عليه مقاومت، بر ضرورت بكارگيري سلاح مقاومت بر ضد اسرائيل تاكيد كردند.
برپايه اين گزارشها حتي احزاب اسلامي اي كه در گذشته از همپيمانان جريان حريري بودند ديروز بطور علني ضمن ابراز مخالفت با گردهمايي جريان 14مارس در روز يكشنبه، اظهار داشتند جريان موسوم به 14مارس كه تحت حمايت غرب و كشورهاي سازشكاري چون عربستان سعودي است در حالي خواستار خلع سلاح مقاومت شده اند كه سلاح مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي به لبنان قدرت مقاومت و عزت بخشيده است.

«عزام الايوبي» كه رياست يكي از گروههاي اسلامي لبنان را به عهده دارد ضمن تاكيد بر ضرورت حمايت مردم لبنان از نيروهاي مقاومت گفت: نبايد موضوع سلاح مقاومت در بگومگوهاي داخلي مطرح شود. وي تصريح كرد: سلاح مقاومت يك قدرت قوي براي تمامي لبناني ها به منظور مقابله با دشمن صهيونيستي است.
همچنين رئيس جريان ملي آزاد لبنان در واكنش به اظهارات كينه توزانه و تحريك آميز حريري بر ضد مقاومت و تلاشهاي مذبوحانه براي خلع سلاح مقاومت، آن را به نفع رژيم صهيونيستي دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از المنار، «ميشل عون» گفت: برخي تلاشها براي به كارگيري سلاح در داخل وجود دارد تا همانند هفتم مه از آن استفاده كنند.وي افزود: چه كسي مي تواند نقش سلاح مقاومت را انكار كند. نيروهاي مقاومت خون خود را به خاطر كشور داده اند. چه جنايتي از سوي مقاومت سر زده است؟ چه كسي مردم را تيرباران كرده است؟ به طور حتم، مقاومت آن را انجام نداده است.
ميشل عون با بيان اينكه گروه 14مارس با سلاح تجارت مي كند و همانند سلاحي سياسي از آن بهره مي برد تصريح كرد دفاع حق مشروع ماست و آمريكا، اسرائيل، شوراي امنيت و دادگاه بين المللي نمي توانند لبناني ها را خلع سلاح كنند.
«مصطفي حمدان» از نمايندگان جريان 8 مارس نيز كه از مقاومت حمايت مي كند تاكيد كرد موشكهاي حزب الله در چارچوب بازدارندگي عربي بر ضد رژيم صهيونيستي بكار مي رود.
از سوي ديگر سرتيپ بازنشسته ستاد مشترك ارتش لبنان با اشاره به تجمع روز يكشنبه طرفداران جريان 14مارس در ششمين سال تاسيس اين جريان گفت: اين تجمع مورد توجه و استقبال اكثريت مردم لبنان قرار نگرفت.
«امين حطيط» در گفت وگو با خبرنگار بين الملل خبرگزاري فارس با اشاره به تجمع تعدادي از هواداران ائتلاف 14مارس در ميدان شهداي بيروت و سر دادن شعارهايي عليه سلاح مقاومت گفت: اين تجمع در مقايسه با تجمعات بزرگي كه در لبنان برگزار شده يك تجمع كوچك و محدود محسوب مي شود. اينان طرفداران جرياني بودند كه از راس هرم قدرت سرنگون شده و هيچ چشم اندازي براي صعود مجدد ائتلاف 14مارس به قدرت وجود ندارد.
گفتني است حريري، نخست وزير سابق و معزول لبنان كه با پيوستن «وليد جنبلاط» به جبهه مقاومت، علاوه بر از دست دادن پست نخست وزيري، اكثريت پارلماني را نيز از دست داده است روز يكشنبه به محض بازگشت از سفر به عربستان سعودي، در سالروز تشكيل جريان غربگراي 14مارس در جمع هواداران خود به صراحت خواستار خلع سلاح مقاومت شد.
تاثير تحريكات غرب و كشورهاي سازشكار عرب به سردمداري عربستان سعودي در موضعگيري حريري عليه مقاومت به قدري عيان بود كه تصويري بزرگ از «ملك عبدالله» پادشاه عربستان هنگام سخنراني وي پشت سرش نصب شده بود. حريري كه با ژستي خاص، هنگام سخنراني با درآوردن كت و كراواتش آستين هاي خود را بالا مي زد و با هيجان صحبت مي كرد با اين حال به شيشه هاي ضد گلوله پناه برده بود.
همچنين در اين تجمع كه با وجود فراخوان ها و تبليغات فراوان از انبوهي در حد انتظاري برخوردار نبود عده اي نيز حضور داشتند كه در پلاكاردهايي حمايت خود را از سلاح مقاومت به نمايش گذاشته بودند.

 



گسيل نظاميان سعودي به منامه انقلاب بحرين وارد مرحله تازه اي شد

منابع خبري از استقرار نيروهاي نظامي عربستان در مراكز حساس و تأسيسات مهم بحرين براي سركوب معترضان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از اتخاذ تصميم اعزام نيروهاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس و به خصوص عربستان در نشست اخير اين شورا براي حمايت از رژيم آل خليفه، شبكه خبري العالم و بي بي سي روز دوشنبه از ورود نيروهاي عربستاني به بحرين و استقرار آنها در مناطق مختلف اين كشور خبر دادند.
كشور بحرين كه به عنوان ثروتمندترين شيخ نشين در منطقه خليج فارس به شمار مي رود، به علت حاكميت غلط خاندان آل خليفه اكثريت جمعيت شيعه از كوچكترين حقوقي محروم هستند و حكومت براي تحقير و دور نگه داشتن آنها، با اعطاي تابعيت به خارجي ها، تلاش مي كند تركيب جمعيت را برهم بزند.
خاندان آل خليفه پس از آنكه مقدمات سركوب معترضان را در بحرين با حمله اراذل و اوباش به تجمع هاي مسالمت آميز و مردمي فراهم كردند، از شوراي همكاري خليج فارس كه در راس آن عربستان قرار دارد براي حفظ نظم و امنيت دعوت كردند.
به گفته شاهدان عيني در بحرين نيروهاي عربستاني با يونيفورم ارتش اين كشور، ابتكار عمليات سركوب عليه معترضان را در كنار نظاميان بحريني به دست گرفت.
روزنامه بحريني «الايام» نيز به نقل از منابع نزديك به حاكميت اعلام كرد: نيروهاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس براي حفظ امنيت در اين كشور روز دوشنبه وارد منامه شدند.
اين روزنامه كه روابط نزديكي با خاندان آل خليفه دارد، روز دوشنبه خاطرنشان كرد كه منابع مطلع اعلام كردند، نيروهاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس براي حفظ امنيت و حكومت، وارد بحرين خواهند شد.
اين در حالي است كه برخي از خبرگزاري هاي كشورهاي خليج فارس، اخبار مشابهي در مورد ورود نيروهاي نظامي منطقه و به خصوص عربستان به بحرين منتشر كردند.
پيشتر نيز مخالفان دولت بحرين اعلام كرده بودند كه در سركوب تظاهرات منامه، گروهي از نيروهاي ارتش هاي عربستان و امارات حضور داشته اند.
قبلاً نيز امارات و عربستان چندين گروه را براي بررسي وضعيت بحران زده بحرين به منامه اعزام كرده بودند و پس از شكست خاندان آل خليفه در مهار تظاهرات مردمي، راساً وارد عمل شدند.
به گزارش بي بي سي تصميم استقرار نيروهاي شوراي همكاري خليج فارس پس از نشست اخير شورا و سفر ناگهاني رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا براي انجام هماهنگي هاي لازم اتخاذ شد.
بحرين كه به دليل موقعيت استراتژيك خود به عنوان بزرگترين پايگاه دريايي آمريكا در خاورميانه به شمار مي رود و ناوگان پنجم در آن مستقر هستند، مورد توجه خاص واشنگتن است.
قيام مردم بحرين كه وارد يكمين ماه خود مي شود، عليه خاندان آل خليفه كه از 200 سال پيش تاكنون بر منابع و ذخاير اين كشور تسلط دارند، صورت گرفته است و مردم خواهان سرنگوني رژيم فاسد و نامشروع بحرين در روزهاي اخير شده اند. از سوي ديگر، اعزام نيروهاي سعودي براي سركوب قيام مردمي بحرين، نگراني و انتقادات فراواني در اين شيخ نشين را باعث شده است.
«نبيل رجب» دبيركل مركز حقوق بشر بحرين در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» روز دوشنبه اظهار داشت: اخباري كه در شبكه هاي اجتماعي در اينترنت، به نقل از «نبيل الحمر» مشاور رسانه اي پادشاه بحرين مبني بر گسيل نيروهايي از كشورهاي حاشيه خليج فارس به منامه براي حفظ رژيم حاكم منتشر شده، نگران كننده است.
وي اضافه كرد: اعزام اين نيروها به بحرين موجب تشديد اقدامات بر ضد مردم مي شود به طوري كه در تظاهرات روز يكشنبه صدها تظاهركننده بر اثر اقدام خشونت آميز نيروهاي امنيتي و مزدوران رژيم حاكم زخمي و تعدادي از شهروندان نيز شهيد شدند.
نبيل رجب با هشدار درباره دخالت نيروهاي بيگانه در امور بحرين متذكر شد: تقويت رژيم حاكم با استفاده از نظاميان شوراي همكاري خليج فارس، بسيار خطرناك و غيرقابل قبول است و موجب پافشاري بيشتر ملت بر مطالبات خويش مي شود.
به گفته دبيركل مركز حقوق بشر بحرين، تاكنون بيش از 1500 نفر بر اثر حملات نيروهاي امنيتي و اراذل و اوباش وابسته به حكومت روانه بيمارستان شده اند كه حال تعدادي از آنها وخيم است.
تصاوير منتشر شده از تظاهرات بحرين در روز دوشنبه حكايت از اين دارد كه نيروهاي پليس، امنيتي ها و مزدوران وابسته به آل خليفه براي سركوب تظاهرات مردمي از فاصله نزديك سر معترضان را هدف گيري و با گلوله واقعي به آنها شليك مي كردند.
منابع بيمارستان السلمانيه بحرين از مردم اين كشور درخواست كرد، تا براي اهداي خون به تظاهركنندگان كه به دست نيروهاي وابسته به رژيم بحرين زخمي شده اند، اقدام كنند.
منابع پزشكي اعلام كرده اند كه ده ها آمبولانس، زخمي ها را به بيمارستان هاي شهر منامه منتقل كرده اند.
در همين حال اتحاديه سنديكاهاي كارگري بحرين با صدور بيانيه اي، در اعتراض به سركوب مردم از شروع اعتصاب خود بر ضد رژيم آل خليفه در روز دوشنبه خبر داد.
گزارش شبكه خبري الجزيره حكايت از اين دارد كه تمامي كاركنان بنادر، تاسيسات نفتي و اداري بحرين روز دوشنبه در اعتصاب كامل به سر مي بردند.
جمعيت معلمان بحرين نيز روز دوشنبه از تعطيلي مدارس و پيوستن دانش آموزان به معترضان در منامه خبر دادند.
از سوي ديگر، حزب الله لبنان در واكنش به حملات وحشيانه، عليه تظاهر كنندگان بحريني، با صدور بيانيه اي، آمريكا را عامل اصلي اين حوادث دانست.
در بيانيه حزب الله آمده است: حمله به تظاهركنندگان بحريني پس از آن صورت گرفت كه وزير دفاع آمريكا از منامه ديدن كرد و چراغ سبز واشنگتن را به رژيم آل خليفه نشان داد.
تحصن در اردن
ده ها تن از شهروندان اردني كه از روز يكشنبه در مقابل پارلمان اردن تحصن كردند، خواستار انحلال مجلس و برگزاري انتخابات پارلماني شفاف و آزاد در كشور شدند.
تحصن كنندگان با در دست داشتن پارچه نوشته هايي با مضمون «آزادي، دمكراسي و ملت خواهان انحلال پارلمان است»، به تحصن خود در روز دوشنبه ادامه دادند.
اعتراضات در اردن كه پس از خيزش اسلامي در جهان عرب آغاز شده، همچنان ادامه داردو معترضان خواهان لغو مناسبات با رژيم صهيونيستي از سوي ملك عبدالله پادشاه اين كشور هستند.
رژيم حاكم بر اردن از چندي قبل براي فرونشاندن خشم معترضان اقدام به لغو افزايش قيمت موادغذايي و واردات آن از طريق گمرك كرده است.
همچنين 4000 پزشك اردني در پاسخ به دعوت اتحاديه پزشكان اين كشور از روز يكشنبه اعتصاب نامحدود خود را آغاز كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است كه اين اعتصاب موجب تعطيلي حدود 350 مطب، 80 درمانگاه و 30 بيمارستان خواهد شد.
«احمد العرموطي» رئيس اتحاديه پزشكان به العالم گفت: اين اعتصاب تا هنگام پاسخ مثبت دولت اردن در اين كشور ادامه خواهد يافت، چرا كه در صورت افزايش درآمد پزشكان، خدمات وزارت بهداشت به شهروندان اردني، بهبود خواهد يافت.
تظاهرات دريمن ادامه دارد
اعتراضات مردمي در يمن كه وارد دومين ماه خود در اين كشور مي شود، روز يكشنبه با حمله پليس و اراذل و اوباش به معترضان در مقابل ميدان دانشگاه صنعا به خشونت گرائيد.
به نوشته روزنامه «بوستون گلوب»، پليس يمن روز يكشنبه به سوي معترضان در ميدان التغير در صنعا آتش گشود كه حداقل 100 نفر مجروح شدند.در همين حال، «جنبش شيعيان الحوثي» با صدور اطلاعيه اي، از جنبش اعتراض آميز مردم حمايت و بر سرنگوني علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن تاكيد كرد.
رئيس جمهور يمن روز دوشنبه در واكنش به افزايش اعتراض هاي مردمي يكي از وزيران كليدي دولت را كه مورد انتقاد شديد مخالفان قرار گرفته بود، از كار بركنار كرد.

 



اخوان المسلمين: مصر را بدون دموكراسي آمريكايي مي سازيم

يك عضو برجسته جماعت اخوان المسلمين گفت: مصر را بدون دموكراسي آمريكايي مي سازيم.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «عصام العريان» اظهار داشت: ما مي توانيم مصر جديد را بسازيم و براي برقراري دموكراسي واقعي به حضور تانك هاي آمريكايي نياز نداريم.
براساس اين گزارش، عضو برجسته جماعت اخوان المسلمين مصر گفت: اصلاحات، گامي براي تدوين قانون اساسي شايسته مصر، زمينه سازي براي برگزاري انتخاباتي آزاد و سالم و ايجاد نوعي توافق ملي است كه بايد براي برگزاري انتخابات پارلماني با يك فهرست يك پارچه ملي يا حداقل با هماهنگي بسيار بالا ادامه يابد.
وي افزود، ما بايد ترس در درون خود و ترس از تحمل مسئوليت در مرحله آتي را از بين ببريم و به همه جهانيان بگوييم ما مي توانيم كشوري جديد بسازيم كه دموكراسي واقعي را بدون نياز به حضور تانك هاي آمريكايي برقرار مي كند.از سوي ديگر شوراي عالي نظامي مصر روز شنبه را به عنوان روز برگزاري رفراندوم قانون اساسي در اين كشور اعلام كرد.به گزارش خبرگزاري ها، شوراي عالي نظامي مصر با صدور اطلاعيه اي شنبه 19 مارس (28 اسفند) را به عنوان روز همه پرسي اعلام كرد.
از سوي ديگر، «ائتلاف جوانان انقلابي» روز دوشنبه در واكنش به تعيين روز همه پرسي از سوي نظاميان از مردم خواست راي منفي به اصلاحات ارائه شده در قانون اساسي بدهند.

 



37 كشته و 34 مجروح در انفجار شمال افغانستان

انفجار انتحاري در شمال افغانستان 37 كشته و 34 مجروح در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك فرد انتحاري ديروز پس از ورود به جمع تماشاچيان واليبال در استان قندوز افغانستان بمب همراه خود را منفجر كرد. اين انفجار قوي، مرگ 37 تماشاچي و جراحت 34 نفر ديگر را در پي داشت. براساس گزارشات رسيده، انفجار در نزديكي مركز جذب داوطلبان ارتش افغانستان رخ داده است. به گفته منابع بيمارستاني، در ميان قربانيان و زخمي هاي اين حادثه، شماري كودك و نظامي افغان نيز مشاهده شدند.
خبر ديگر اينكه، حملات نظاميان ناتو در استان «كنر» افغانستان به مرگ پنج غيرنظامي انجاميد.

 



تظاهرات هزاران نفري عليه دولت در اسپانيا و بلغارستان

هزاران نفر از مردم اسپانيا و بلغارستان در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولتشان تظاهرات كردند.
به گزارش پايگاه خبري «پيپل ديلي»، هزاران نفر از مردم اسپانيا شنبه در اعتراض به طرح پيشنهادي دولت براي افزايش سن بازنشستگي و كاهش حقوق كاركنان دولت در خيابان هاي مادريد تظاهرات كردند.
در اين تظاهرات كه بنا به فراخوان اتحاديه هاي كارگري اسپانيا برگزار شد، مخالفان از «خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو»، نخست وزير كشورشان خواستند تا مانع از افزايش سن بازنشستگي كارگران شده و از حقوق كاري و اجتماعي آنها نيز دفاع كند.
از سوي ديگر ديروز بيش از 20 هزار نفر از مردم بلغارستان نيز در اعتراض به افزايش قيمت سوخت، برق و غذا تظاهرات كردند.
به نوشته شبكه اينترنتي «پرس تي وي» تظاهركنندگان كه در بين آنها شمار بسيار زيادي موتورسوار نيز حضور داشتند؛ در برخي خيابان ها و مناطق اصلي و معروف شهر «صوفيه»، پايتخت اين كشور تجمع كرده و خواستار كاهش مجدد قيمت ها شدند. گروهي از معترضان نيز با تجمع مقابل ساختمان هاي دولتي خواستار بركناري برخي مقامات شدند. گفتني است، قيمت سوخت ديزل در بلغارستان از ابتداي سال جاري تاكنون تا 40 درصد افزايش داشته است.

 



10 تن از نيروهاي امنيتي عراق در عمليات تروريستي كشته شدند

انفجار يك كاميون حامل مواد منفجره در مجاورت اداره اطلاعات ارتش عراق در استان دياله، جان 10 نيروي امنيتي را گرفت و 12 نفر ديگر را مجروح كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك فرد انتحاري ديروز با انفجار يك كاميون حامل مواد منفجره در مجاورت ساختمان اداره اطلاعات ارتش عراق در منطقه «كنعان»، واقع در استان دياله، جان 10 نيروي اطلاعاتي را گرفت و 12 تن ديگر را زخمي كرد.كنعان در 70 كيلومتري شمال شرق بغداد قرار دارد. خبر ديگر اينكه، زندانيان زندان «التسفيرات» واقع در مركز شهر تكريت، با زندانبانان درگير شدند كه بر اثر آن، 16 نفر از جمله شش پليس، دو افسر و هشت زنداني زخمي شدند. براساس گزارشات رسيده، شماري از زندانيان كه در بين آنها تروريست هاي القاعده نيز حضور دارند، توانستند از زندان بگريزند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14