(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 فروردین 1390- شماره 19891

6 تفنگدار آمريكايي در جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند
شيعيان عربستان خواستار آزادي هاي سياسي شدند
اعتراض گسترده در قندهار و مزارشريف عليه اقدام موهن كشيش آمريكايي
راهپيمايي گسترده در حمايت از نظام سوريه بشار اسد : با فتنه گران مقابله مي كنيم
حماس : جنايات اخير صهيونيست ها را بي پاسخ نمي گذاريم
ادامه جنگ خونين ليبي رژيم قذافي در آستانه فروپاشي قرار گرفت
مردم بحرين : خواست ما تغيير نكرده رژيم آل خليفه بايد برود
حمله پليس جمهوري آذربايجان به صف معترضان در باكو
روزهاي خونين در ساحل عاج تلويزيون دولتي به تصرف مخالفان درآمد
تظاهرات ميليوني در اسكندريه مصرعليه تخريب اماكن مقدس شيعيان
آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني نيجريه
اوج گيري اعتراض ها در يمن عليه حكومت 33 ساله علي عبدالله صالح



6 تفنگدار آمريكايي در جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند

شش نظامي آمريكايي در ناآرامي هاي جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند و 15 نظامي ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اشغالگران خارجي جمعه گذشته در استان جنوبي «كونار» افغانستان از سه جهت هدف حمله قرار گرفتند. در اين حمله غافلگيرانه، شش نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند و حداقل 15نظامي ديگر خارجي نيز زخمي شدند. يك مترجم افغان نيز در اين حمله كشته شد.فرماندهان آمريكايي با پذيرش اين تلفات، مدعي شدند كه نظاميان خارجي نيز بيش از 50 شبه نظامي طالبان را طي اين درگيري كشتند. خبرگزاري فارس نيز از عمليات انتحاري سه شبه نظامي وابسته به طالبان در منطقه شرق كابل خبر داد. سخنگوي طالبان مدعي شد، در اين عمليات، هفت نظامي آمريكايي كشته شدند، ولي منابع دولتي كابل تنها از مرگ سه شبه نظامي فوق خبر دادند.

 



شيعيان عربستان خواستار آزادي هاي سياسي شدند

صدها تن از فعالان شيعه عربستان سعودي در حمايت از مردم بحرين و درخواست آزادي هاي سياسي در داخل در شرق اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه اي «القدس العربي »، صدها تن از مردم در روستاي العواميه واقع در نزديكي شهر القطيف محل تجمع شيعيان، پس از اقامه نماز جمعه در حالي كه پرچم هاي بحريني و سعودي در دست داشتند، تظاهرات كردند.
تظاهر كنندگان كه خواستار پايان دادن به تبعيض عليه شيعيان در عربستان بودند شعارهايي همانند «نفت و بيكاري...عدالت كجاست » و «بحرين آزاد است...نيروهاي سپر جزيره بيرون بروند » سردادند و پلاكاردهايي با خود حمل مي كردند كه روي آن نوشته شده بود ملت خواهان حقوق بشر است.

 



اعتراض گسترده در قندهار و مزارشريف عليه اقدام موهن كشيش آمريكايي

تظاهرات در قندهار افغانستان در اعتراض به اهانت يك كشيش آمريكايي نسبت به قرآن كريم، هشت كشته و بيش از 40 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز مردم شهر قندهار در اعتراض به آتش زدن قرآن كريم توسط يك كشيش آمريكايي، دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات كه با حمله برخي از معترضان به خودروها و تاسيسات عمومي همراه شد، به درگيري با پليس افغان انجاميد. طبق آخرين آمارها، شمار كشته شدگان اين درگيري، هشت نفر و تعداد زخمي ها نيز بيش از 40تن اعلام شد.
«تري جونز» كشيش افراطي كه از وي به عنوان سرپرست يك فرقه كوچك ضاله در فلوريداي آمريكا ياد مي شود، در اقدامي جنون آميز روز 29اسفند يك جلد قرآن كريم را در كليساي خود به آتش كشيد.
شهر مزارشريف در شمال افغانستان نيز جمعه گذشته شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به اقدام مذكور بود. در اين تظاهرات شماري از معترضان به دفتر سازمان ملل در اين شهر حمله كردند و هشت كارمند خارجي اين سازمان را كشتند.
«حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان، تظاهرات را حق مردم دانست، ولي حمله به دفتر سازمان ملل را تقبيح كرد و آن را اقدامي غيرانساني دانست.
تعدادي از شهرهاي ديگر افغانستان نيز طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات مسالمت آميز مردمي عليه اقدام موهن كشيش مذكور بود.

 



راهپيمايي گسترده در حمايت از نظام سوريه بشار اسد : با فتنه گران مقابله مي كنيم

در پي اغتشاشاتي كه به تحريك غرب و عوامل رژيم صهيونيستي در برخي مناطق جنوبي سوريه انجام گرفت، صدها هزار تن از مردم سوريه در شهرهاي مختلف اين كشور، و در حمايت از «بشاراسد» و عليه اغتشاشگران دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين تظاهرات كه بطور خودجوش برگزار گرديد صدتاهزار تن از مردم سوريه سه شنبه هفته گذشته در دمشق و ديگر شهرهاي سوريه به خيابان ها آمدند و با تجمع در ميادين اصلي اين شهرها عليه فتنه گران و در حمايت از بشاراسد شعار دادند.
بنابر همين گزارش، «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه نيز روز چهارشنبه با حضور در مجلس اين كشور آشوب هاي روي داده در اين كشور را چالشي براي وحدت سوريه دانست.
بشاراسد طي سخناني با متهم كردن قدرت هاي خارجي به تلاش براي بر هم زدن ثبات سوريه، بر مقابله با توطئه هاي دشمنان تاكيد كرد.بشار اسد در ميان كف زدن هاي ممتد نمايندگان مجلس سوريه همچنين از ايجاد اصلاحاتي در اين كشور خبر داد كه از جمله آنها مي توان به بررسي لغو حالت فوق العاده كه از 48 سال پيش در اين كشور برقرار گرديده خبر داد.
بشار اسد كه به مدت نيم ساعت به سخنراني پرداخت، همچنين از پايبندي خود به حضور در خط مقدم مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي تاكيد و حمايت خود را از حزب الله و مبارزان فلسطيني اعلام كرد.
هزاران سوري ساكن بخش اشغالي جولان كه در اشغال رژيم صهيونيستي قرار دارد ديروز در حمايت از «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» بيش از 4000 تن از ساكنان اشغالي جولان در روستاي بقاتا با حمل پرچم هاي سوريه و تصاوير بشار اسد در حمايت از وي دست به تظاهرات زدند.

 



حماس : جنايات اخير صهيونيست ها را بي پاسخ نمي گذاريم

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) ضمن هشدار به رژيم صهيونيستي نسبت به افزايش حملات به غزه اعلام كرد كه انتقام خون شهداي فلسطيني را خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري قدس، گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس در بيانيه اي اعلام كرد كه عواقب بسيار بدي در انتظار رژيم صهيونيستي خواهد بود. اين گردان ها در واكنش به حملات رژيم صهيونيستي اعلام كردند تل آويو منتظر پاسخ كوبنده حماس باشد.
گفتني است رژيم صهيونيستي طي چند روز گذشته حملات خود را به نوار غزه افزايش داده است و در كمتر از دو هفته حدود 10 مبارز فلسطيني را به شهادت رسانده و ده ها نفر را زخمي كرده است.
در تازه ترين اين حملات هوايي به جنوب نوار غزه سه نفر از اعضاي حماس كه در يك خودرو در سطح شهر خان يونس تردد مي كردند مورد حمله قرار گرفته و به شهادت رسيدند.
ازسوي ديگر، جنبش حماس به مناسبت سي و پنجمين سالگرد روز زمين طي بيانيه اي با ملت فلسطين براي پايبندي به راهكار مقاومت در مقابل طرح هاي صهيونيستي و دفاع از سرزمين و مقدسات و حقوق ملت فلسطين تجديد پيمان كرد.
در اين بيانيه آمده است فلسطين همچنان پابرجا و استوار باقي خواهد ماند و قدس و هويت و مقدسات خود را حفظ خواهد كرد و حملات، تجاوزات و طرح هاي توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي هيچ اثري بر عزم و اراده مردم فلسطين و مبارزان آن نخواهد گذاشت.
در بيانيه حماس از كشورها و ملت هاي عربي و اسلامي خواسته شده كه به مسئوليت هاي تاريخي خود در قبال ملت فلسطين عمل كرده و به منظور دفاع از مسجدالاقصي و پايداري و مقاومت فلسطين استراتژي عملي و قاطع اتخاذ كنند.
تظاهرات هفتگي مردم فلسطين عليه ديوار نژادپرستانه حائل در روستاهاي بلعين، نعلين، العبود، نبيه صالح و بيت امر در كرانه باختري نيز صورت گرفت و نظاميان رژيم صهيونيستي براي سركوب تظاهرات وارد عمل شده و ده ها نفر را زخمي كردند.
فلسطيني هاي ساكن سيلوان نيز در نزديكي بيت المقدس به همراه شماري از فعالان بين المللي صلح روز جمعه در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از منابع فلسطيني، شركت كنندگان در اين تظاهرات سياست هاي مقامات رژيم صهيونيستي و شهرك نشينان مبني بر اخراج فلسطيني هاي ساكن سيلوان در شرق بيت المقدس را به شدت محكوم و اعلام كردند كه به اين تظاهرات خود تا توقف كامل سياست هاي نژادپرستي رژيم صهيونيستي ادامه خواهند داد.
رژيم صهيونيستي نيز از ترس، بازداشت ها در اين منطقه را افزايش داده است.

 



ادامه جنگ خونين ليبي رژيم قذافي در آستانه فروپاشي قرار گرفت

تشديد حملات انقلابيون ليبي و هواپيماهاي ناتو عليه مواضع نظاميان وفادار به ديكتاتور اين كشور و استعفاي مقامات بلندپايه و فرار آنها از كشور، رژيم «معمر قذافي» را در آستانه فروپاشي قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري ها، حملات پي درپي هوايي ناتو و پيشروي زميني نيروهاي مردمي، رژيم قذافي را مجبور كرده است كه همه تلاش خود را براي حفظ مواضعش در طرابلس (پايتخت) و حومه آن متمركز كند. انقلابيون در آخرين حملات خود، توانستند كنترل شهر نفتي «بريقه» را به طور كامل در دست بگيرند. در اين نبرد، شماري از نظاميان وفادار به قذافي كشته شدند و تعداد زيادي از تجهيزات و ادوات زرهي آنها منهدم شد.
هواپيماهاي ناتو نيز طي حملات روزهاي اخير خود بيش از 100 حمله هوايي عليه مواضع دولتي در ليبي انجام دادند و طي اين مدت حدود 150موشك كروز به مراكز و اهداف نظامي و دولتي در ليبي شليك شد.
اكنون ارتش وابسته به قذافي ديگر آن رمق و توان روزهاي نخست درگيري را ندارد و به نظر مي رسد ژريم قذافي به روزهاي آخر عمر خود نزديك مي شود.
با اين حال، قذافي به درخواست آتش بس مخالفان داخلي خود جواب منفي داد؛ به گزارش ايسنا، «مصطفي عبدالجليل»، رهبر شوراي ملي انتقالي ليبي، جمعه گذشته اعلام كرده بود، در صورتي كه شهروندان ليبيايي داراي آزادي بيان باشند و نيروهاي قذافي از شهرهاي تحت محاصره عقب نشيني كنند، انقلابيون آماده پذيرش آتش بس هستند.
«موسي ابراهيم»، سخنگوي رژيم قذافي در واكنش به اين درخواست، اعلام كرد: مخالفان خواستار صلح نيستند؛ آنها خواسته هاي غيرقابل قبولي را ارائه كرده اند. ما شهرها را ترك نخواهيم كرد، چرا كه ما دولت هستيم، نه آنها.
در همين حال، با بروز شكاف و تزلزل در اركان رژيم قذافي، مقامات بلندپايه دولت قذافي، از وي فاصله مي گيرند؛ به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «موسي كوسا»، وزير خارجه ليبي با خروج از اين كشور، از دولت انگليس تقاضاي پناهندگي كرد. شماري از مشاوران بلندپايه دولتي نيز از ليبي وارد تونس شدند و در صدد كسب پناهندگي از كشورهاي خارجي هستند. قذافي براي متوقف كردن اين جريان پناهندگي مقامات، خروج كارمندان ارشد را از ليبي ممنوع اعلام كرد.
به نوشته «شرق الاوسط»، شمار ديگري از مقامات ليبيايي، از جمله نخست وزير و رئيس مجلس نيز اين كشور را ترك كرده اند. از زمان شروع قيام مردمي تاكنون، صدها سفير، ديپلمات و مقام ليبيايي از سمت خود استعفا داده اند. با افزايش احتمال سقوط رژيم قذافي، غربي ها كه قبل از هر چيز نگران نفت ليبي هستند، هفته گذشته كنفرانسي را در لندن برگزار كردند؛ مقامات و فرستادگان دولت هاي غربي از جمله آمريكا، انگليس، فرانسه و ايتاليا كه در اين كنفرانس حضور داشتند، از پذيرش نمايندگان انقلابيون ليبي در كنفرانس خودداري كردند. به اعتقاد تحليلگران، قدرت هاي غربي هنوز نسبت به انقلابيون ليبيايي و آرمان هاي آنها اعتماد ندارند و به همين خاطر، تلاش مي كنند نظم مورد نظر خود را بر انقلابيون و مردم ليبي تحميل كنند تا در روند انتقال سوخت فسيلي از ليبي به غرب، خللي ايجاد نشود و خود نيز جاي پايي در شمال آفريقا داشته باشند. ليبي تا قبل از بحران جاري، روزانه يك ميليون و 600 هزار بشكه نفت به بازارهاي غربي صادر مي كرد.در همين حال، راديو دولتي صداي روسيه نيز اعلام كرد، آمريكا و ناتو در صدد تاسيس پايگاه هاي نظامي در ليبي هستند.
تحليلگران منطقه معتقدند كه آمريكا و ناتو برخلاف ادعاي خود داير بر حمايت از انقلابيون ليبي قصد دارند با رژيم قذافي كنار بيايند و قدرت او را حفظ كنند.

 



مردم بحرين : خواست ما تغيير نكرده رژيم آل خليفه بايد برود

به رغم سركوب شديد مخالفان حكومت آل خليفه در بحرين تظاهرات گسترده مردم همچنان ادامه دارد و تظاهركنندگان اعلام كرده اند كه درخواسته هاي ما هيچگونه تغييري به وجود نيامده و رژيم بايد سرنگون شود.
تظاهرات گسترده مردم بحرين در مخالفت با رژيم آل خليفه با وجود سركوب شديد مخالفان و افزايش بازداشت تظاهركنندگان همچنان ادامه دارد.
مردم بحرين با وجود تدابير شديد امنيتي كه از سوي نيروهاي امنيتي آل خليفه با مشاركت نظاميان سعودي و اماراتي انجام مي شود به تظاهرات در اقصي نقاط كشور ادامه مي دهند و بر مطالبات خود همچنان تأكيد دارند.
مخالفان اعلام كردند كه تا سرنگوني كامل رژيم آل خليفه در خيابان ها باقي مي مانند و با نظاميان بيگانه و نيروهاي امنيتي رژيم مقابله خواهند كرد.
«مطر ابراهيم مطر» از مقامات جمعيت وفاق ملي بحرين كه از اصلي ترين گروه هاي مخالف رژيم آل خليفه به حساب مي آيد گفت، با بازداشت 20 نفر ديگر از تظاهركنندگان تعداد كل بازداشت ها به بيش از 400 نفر مي رسد.
وي تصريح كرد، معترضان همچنان به تظاهرات خود ادامه مي دهند و بر مطالبات خود در زمينه حكمفرمايي دموكراسي بر اين كشور و تغيير سيستم به مشروطه پادشاهي تأكيد دارند.
گزارش ها نشان مي دهد كه علاوه بر افراد بازداشت شده در جريان قيام اخير ده ها نفر نيز مفقود شده اند كه از سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست.
مردم بحرين به رغم وعده هاي خاندان آل خليفه در انجام اصلاحات همچنان بر خواسته هاي خود اصرار مي ورزند و معتقدند كه اين وعده هاي توخالي نمي تواند آنان را از خواست اصلي شان كه تغيير رژيم است باز دارد.

 



حمله پليس جمهوري آذربايجان به صف معترضان در باكو

پليس جمهوري آذربايجان با سركوب شديد تظاهرات مردمي در اين كشور ده ها نفر را بازداشت كرد.
پليس آذربايجان در جريان تظاهرات مردمي كه روز گذشته صورت گرفت ده ها نفر را بازداشت وعده ديگر نيز در اين تظاهرات زخمي شدند.
نيروهاي امنيتي اين كشور با باتوم و گلوله و ماشين هاي آب پاش به مردم حمله كردند كه در جريان اين حمله ده ها نفر زخمي و عده بي شماري نيز دستگير شدند.
تظاهركنندگان با استقرار در خيابان هاي منتهي به ميدان چشمه در شهر باكو به سياست هاي ضدديني دولت و فساد اجتماعي و اقتصادي اعتراض كردند.
فعالان سياسي آذربايجان تاكيد كردند كه سركوب مخالفان نتيجه اي نخواهد داشت و تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز همچنان در اين كشور ادامه خواهد يافت. برگزاري تجمعات اعتراض آميز عليه سياست هاي دولت الهام علي اف طي روزهاي اخير افزايش پيدا كرده و مطبوعات آذربايجان از اين حركت ها با عنوان موج تحولات خاورميانه نام برده اند.
گروه هاي حقوق بشري خواستار آزادي بازداشت شدگان شده اند اين در حالي است كه رهبران دو حزب «جبهه مردمي آذربايجان» و «مساوات» كه از احزاب اصلي مخالف دولت به شمار مي آيند روز جمعه به پليس باكو احضار و درباره ادامه تظاهرات به آنها هشدار داده شده است.

 



روزهاي خونين در ساحل عاج تلويزيون دولتي به تصرف مخالفان درآمد

در درگيري هاي چند روز اخير ساحل عاج صدها تن از نيروهاي دو طرف مدعي پيروزي در انتخابات اين كشور كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري هاي ساحل عاج در ابيجان پايتخت اقتصادي اين كشور آفريقايي شدت يافته و براساس اخبار ارسال شده هواداران «حسن اوتارا» يكي از كانديداهاي مدعي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري كه از سوي مجامع بين المللي نيز به رسميت شناخته شده اقامتگاه «لوران گباگبو» را به محاصره خود درآورده اند.
همچنين گفته مي شود كه درگيري هاي شديدي بين طرفداران گباگبو و اوتارا در نزديكي ساختمان تلويزيون دولتي ساحل عاج صورت گرفته و برخي منابع خبري از تصرف تلويزيون ساحل عاج توسط هواداران اوتارا خبر مي دهند.
اين در حالي است كه نيروهاي اوتارا پايتخت سياسي ساحل عاج (ياموسوكرو) را به تصرف كامل خود درآورده اند.
«چوي يانگ-جين» رئيس هيئت سازمان ملل به شبكه خبري «فرانس -اينفو» گفت: حدود 50 هزار سرباز، پليس و نيروي امنيتي گباگبو را ترك كرده اند و فقط گارد رياست جمهوري و نيروهاي ويژه به او وفادار مانده اند.
آفريقاي جنوبي نيز اعلام كرد كه رئيس ستاد مشترك ارتش گباگبو و خانواده اش خواستار پناهنده شدن به خانه سفير آفريقاي جنوبي شده اند.
در همين حال برخي خبرگزاري ها از جمله خبرگزاري فرانسه از فرار «گباگبو» به مكاني نامعلوم خبر داده اند. هنوز از تلفات اين درگيري گزارش دقيقي مخابره نشده است اما سازمان ملل از درگيري هاي خونين روزهاي اخير ابراز نگراني كرده است.

 



تظاهرات ميليوني در اسكندريه مصرعليه تخريب اماكن مقدس شيعيان

مردم مصر با برپايي تظاهرات ميليوني تخريب اماكن مقدس شيعيان توسط وهابي ها را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از قاهره، حدود يك ميليون تن از شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) در استان اسكندريه مصر در اعتراض به اقدامات سلفي ها و وهابيون براي تخريب اماكن مقدس و زيارتگاه هاي شيعيان دست به تظاهرات زدند.
بنابر همين گزارش معترضان مصري پس از اقامه نمازجمعه در شهر اسكندريه، با برپايي تظاهرات، اقدام برخي وهابيون تندرو معروف به سلفي ها را در تخريب ضريح اهل بيت در برخي استان هاي مصر محكوم كردند و از شوراي نظامي حاكم بر اين كشور خواستند تا اين اماكن را بازسازي و محافظت كند.
شوراي عالي حمايت از اهل بيت(ع)، رهبر طريقت هاشميه شاذليه مصر و مجمع تحقيقات اسلامي مصر اقدامات انجام گرفته عليه اهل بيت(ع) را محكوم كردند.«السيد هاشمي» رهبر طريقت هاشميه در اين باره گفت: «ما جان خود را فداي اهل بيت مي كنيم و تا زماني كه وهابي هاي تندرو از اقدامات خود دست برندارند ساكت نمي نشينيم».
گفتني است وهابيون تندرو كه از سوي عربستان حمايت مي شوند، پس از انقلاب مصر به تكاپو افتادند و با اقداماتي از جمله بريدن گوش يك مسيحي، حمله به قبطي ها، پاشيدن اسيد بر روي دختران، ضرب و شتم و تهديد آنها، دخالت و تقلب گسترده در نظرسنجي اخير قانون اساسي در اين كشور و تشويق راي دهندگان به دادن راي منفي، نفرت شديد مردم مصر را برانگيختند.
از سوي ديگر، مردم مصر روز جمعه با فراخوان جوانان انقلابي مصر در ميدان التحرير قاهره تظاهرات ميليوني برگزار كردند و از شوراي نظامي حاكم اين كشور خواستند كه محاكمه سردمداران فاسد دولت حسني مبارك را سرعت بخشند. اين تظاهرات نيز پس از اقامه نمازجمعه در ميدان معروف التحرير و با حضور اقشار مختلف مردم مصر برگزار گرديد.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني نيجريه

با پايان انتخابات پارلماني در نيجريه، كار شمارش آرا آغاز شد.
به گزارش ايسنا، انتخابات پارلماني روز گذشته به دليل جو متشنج در كشور در ميان تدابير شديد امنيتي برگزار شد.
مردم با حضور در اين انتخابات اميدوارند كه يك نظام دموكراتيك در اين پرجمعيت ترين كشور آفريقا مستقر شود. دولت كنوني از سال 1999 قدرت را در اختيار دارد.
اين انتخابات براي برگزيدن 360 عضو مجلس نمايندگان و 109 عضو سنا در حالي برگزار مي شود كه انتخابات رياست جمهوري نيز در 9 آوريل و انتخابات مجمع ملي در 16 همين ماه برگزار خواهد شد.
حزب حاكم مردم دموكراتيك اكثريت كرسي هاي پارلمان را در اختيار دارد اما برخي تحليلگران بر اين باورند كه حزب حاكم در انتخابات ديروز اكثريت خود را از دست بدهد.

 



اوج گيري اعتراض ها در يمن عليه حكومت 33 ساله علي عبدالله صالح

مخالفان رژيم علي عبدالله صالح در يمن تاكيد كردند كه همچنان بر تحقق خواسته هاي خود اصرار مي ورزند و خواستار سرنگوني رژيم حاكم هستند.
مخالفان رژيم علي عبدالله صالح با برگزاري تظاهرات گسترده در نقاط مختلف يمن اظهار داشتند اقدامات جديدي را عليه اين رژيم به كار خواهند گرفت و تا سرنگوني حكومت علي عبدالله صالح همچنان به تظاهرات و تجمعات خود ادامه خواهند داد.
مخالفان اعلام كردند، 33 سال ظلم، دروغ و استبداد و غارت اموال مردم ديگر كافي است و بايد علي عبدالله صالح از قدرت كنار برود.
يكي از مخالفان اظهار داشت، ما همچنان به تظاهرات خود ادامه مي دهيم و از گلوله و سركوب و كشتار ترس و واهمه اي نداريم.
وي افزود: وعده هاي علي عبدالله صالح در خواسته هاي مخالفان اثري ندارد و آنها را از تظاهرات و مخالفت بازنمي دارد.
در كشور عمان نيز تظاهرات مردم كه براي ايجاد اشتغال و بهبود دستمزدها صورت گرفت دست كم يك نفر كشته و ده ها زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويتر طي درگيري اخير صدها معترض عماني با نيروهاي امنيتي دست كم يك نفر كشته و چندين نفر ديگر زخمي شدند.
در اين تظاهرات كه روز جمعه و در شهر صنعتي «صحار» برگزار شد، معترضان خواستار ايجاد اشتغال و بهبود دستمزدها بودند.
پس از آنكه معترضان با حضور گسترده نيروهاي امنيتي مواجه شدند اقدام به پرتاب سنگ به سوي آنها كردند كه بعد از آن نيروهاي امنيتي اقدام به تيراندازي هوايي كردند.
شاهدان عيني گفتند كه پليس از خودروهاي آب پاش براي پايان دادن به تظاهرات استفاده كرده است.
بيش از ده ها نفر طي هفته هاي گذشته در ميدان اصلي شهر صحار اعتصاب كردند و خواستار توجه به مطالبات خود بودند.
برخي از فعالان سياسي گفتند كه نيروهاي امنيتي از گاز اشك آور و ضرب و شتم مردم براي متفرق كردن معترضان استفاده كرده اند كه در جريان آن بيش از 80 نفر زخمي شده و به بيمارستان منتقل شدند.
در اردن نيز هزاران تن از شهروندان اردني در اعتراض به سياست هاي دولت و نيز محكوم كردن سركوب مخالفان از سوي نيروهاي امنيتي در يكي از ميدان هاي شهر امان تحصن كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي افزايش نارضايتي شهروندان اردني از وضعيت سياسي و اقتصادي اين كشور، تعدادي از شهروندان معترض با برگزاري يك تحصن تحت عنوان «جنبش 24 مارس» در ميدان «جمال عبدالناصر» امان، اعتراض خود را به وضعيت موجود در كشور نشان دادند، ولي نيروهاي امنيتي اردن از يك طرف و نيروهاي لباس شخصي و مزدوران حكومت از طرف ديگر، با حمله به تحصن كنندگان، يك نفر را شهيد و بيش از 100 نفر را مجروح كردند.
شهروندان اردني همچنين در ادامه اعتراضات خود به وضعيت مديريتي كشور و نيز محكوم كردن اقدام دولت در سركوب مخالفان، تحصني را در ميدان «راس العين» شهر «امان» برگزار كرده اند.
در اين تحصن كه توسط جنبش «24 مارس» برگزار شده، جوانان اردني، بانوان، اعضاي احزاب، اتحاديه هاي صنفي و برخي شخصيت هاي سابق سياسي و تني چند از نمايندگان پارلمان اردن حضور دارند. شركت كنندگان در اين تحصن با سردادن شعارهايي خواستار تغيير قانون اساسي و اعلام دولت منتخب شده اند.
لزوم كناره گيري رئيس دستگاه اطلاعاتي اردن نيز از ديگر شعارهاي مطرح شده در اين مراسم است.
تحصن كنندگان همچنين خواستار اصلاح نظام، تصويب قانون جديد انتخابات، برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام، تعديل قانون اساسي كه براساس آن، حق انتخاب نخست وزير از پادشاه سلب و به ملت و يا نمايندگان آنان داده شود.


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14