(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 فروردین 1390- شماره 19893

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تشكيل كميسيون ويژه جهاد اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي
خارج از دستور
 تصويب 1713 برنامه بازرسي در سال 90
باقري در نشست روز بين المللي آگاهي از خطر مين:جشن پاكسازي آخرين مين در ايران به زودي برگزار مي شود
تقدير از سردار فضلي در صدا و سيما
دلايل مخالفت آمريكا با بسته شدن پرونده هسته اي ايران



تشكيل كميسيون ويژه جهاد اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي

اهالي خانه ملت ديروز با پيشنهاد 50 نماينده مبني بر تشكيل كميسيون ويژه جهاد اقتصادي موافقت كردند.
صحن علني بهارستان صبح روز گذشته شاهد اولين حضور وكلاي ملت در سال 90 بود كه رئيس مجلس، رسميت اين جلسه را با حضور 202 نماينده اعلام كرد و اهالي بهارستان هم در اولين جلسه كاري سال جديد، تقاضاي كتبي 50 نماينده براي تشكيل كميته اي ويژه در راستاي عملي كردن انديشه جهاد اقتصادي را بررسي و تصويب كردند.
نمايندگان مجلس با 113 راي موافق، 55 راي مخالف و 23 راي ممتنع با اين طرح موافقت كردند پيش از رأي گيري هم باهنر نماينده تهران به عنوان طراح، مطهري نماينده تهران در مخالفت و عباسي نماينده رودسر در موافقت با اين پيشنهاد نظرات خود را ارائه دادند.
در همين راستا باهنر به عنوان يكي از پيشنهاددهندگان تشكيل كميسيون ويژه عملياتي كردن انديشه جهاد اقتصادي، وظايف و اقدامات اساسي اين كميسيون را تشريح كرد.
وي پس از مطرح شدن پيشنهاد تعدادي از نمايندگان مبني بر تشكيل كميسيون ويژه در راستاي عملياتي كردن انديشه جهاد اقتصادي، به عنوان يكي از پيشنهاددهندگان تشكيل اين كميسيون اظهار داشت: مقام معظم رهبري سال 90 را سال جهاد اقتصادي نام گذاري كردند، لذا وظيفه سنگيني برعهده دولتمردان از جمله قواي مجريه و مقننه است كه براي ايجاد شتاب و جديت و همت بيشتر در پيشرفت و تعالي كشور بايد به وظايف قانوني خود عمل كنند.
باهنر يادآور شد: كميسيون هاي ويژه تحول اقتصادي و هدفمند كردن يارانه ها و نظارت بر اصل 44 مجلس، وظايف خود را به خوبي انجام داده و آثار مثبتي از فعاليت هاي آنها قابل مشاهده است، لذا اين درخواست نمايندگان با 50 امضا تقديم شده كه البته به خاطر ضيق وقت ما به دنبال جمع آوري بيشتر امضاها نبوديم.
اين نماينده مجلس ايجاد شتاب فزاينده در پيشرفت كشور و بهبود شاخص هاي اقتصادي مانند سرمايه گذاري، بهره وري، اشتغال، بررسي طرح ها و لوايح اقتصادي مرتبط با منويات مقام معظم رهبري و معطوف كردن فضاي كسب و كار و تقويت و توسعه كارآفريني در كشور را از جمله اقداماتي دانست كه در اين كميسيون انجام خواهد شد.
باهنر همچنين معطوف كردن نظام ديوانسالاري و مديريت كلاني و مياني كشور به معيشت مردم و مشكلات اقتصادي و حمايت از ايده هاي جديد و نوآوري و نوانديشي جديد در فضاي كشور را از ديگر مسائلي دانست كه در اين كميسيون مطرح و بررسي خواهد شد.
وي يادآور شد: براساس ماده 59 آئين نامه داخلي مجلس تعداد اعضاي كميسيون هاي ويژه 15 نفر است كه اين اعضا با رأي مستقيم نمايندگان انتخاب مي شوند.
اين نماينده تهران خطاب به نمايندگان اعلام كرد كه توقع داريم مسئولان كميسيون هاي اقتصادي، برنامه و بودجه، صنايع، عمران، انرژي و اعضاي هيئت رئيسه كه علاقمند به فعاليت در اين كميسيون هستند، در اين كميسيون حضور يابند تا اين كميسيون مقتدرانه و فعال به وظايف خود عمل كند.
نظرات موافق و مخالف
در صحن علني ديروز همچنين علي مطهري در مخالفت با پيشنهاد تشكيل كميسيون ويژه جهاد اقتصادي گفت: به اعتقاد من بهترين كار مجلس در سال جاري اين است كه بر اجراي دقيق قوانين موجود نظارت كنيم.
اين نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: من معتقدم حتي المقدور بهتر است از كارهاي احساسي خودداري كنيم، سال گذشته هم كه به عنوان همت مضاعف و كار مضاعف از طرف رهبر معظم انقلاب اعلام شد، بحث هايي شد كه زمان كار كميسيون ها افزايش يابد اما ديديم كه عملاً كاري در اين رابطه صورت نگرفت.
وي افزود: من معتقدم تكثير كميسيون هاي ويژه چندان به صلاح نيست، ما كميسيون ويژه اصل 44 و طرح تحول اقتصادي را داريم و تشكيل كميسيون ويژه ديگر باعث تكثير قوانين خواهد شد و بهتر است بر اجراي اصل 44 و هدفمندي يارانه ها نظارت بيشتري داشته باشيم كه در اين صورت موثرتر است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: قطعاً كميسيون ويژه قوانيني را به تصويب خواهد رساند كه ممكن است با رويه دولت متفاوت باشد و يا تداخلي در كار دولت ايجاد كند، لذا ما پيش از تشكيل چنين كميسيوني نياز به كار فرهنگي و نظارت بر قوانين موجود داريم.
مطهري تأكيد كرد: اگر همان چيزي كه در قانون برنامه پنجم توسعه و همچنين در موضع تسهيل فضاي كسب و كار مطرح شده اجرا شود به نظر من گام بلندي برداشته ايم و نيازي به تأسيس كميسيون ويژه نيست چرا كه در اين صورت به مقصود خود نخواهيم رسيد.
اسدالله عباسي نماينده مردم رودسر هم كه به عنوان موافق تشكيل كميسيون ويژه جهاد اقتصادي سخن مي گفت اظهار داشت: مقام معظم رهبري با تشخيصي كه دادند سال 90 را به نام جهاد اقتصادي مزين كردند و اين سال نياز به جهاد دارد.
وي افزود: ما معتقديم نبايد با اين موضوع سطحي برخورد شود و اينكه مخالف محترم گفتند كه اين كار احساسي است ما معتقديم اين كار احساسي نيست بلكه تكليف مجلس اين است كه قدمي در عرصه قانون گذاري بردارد چرا كه اين فرمان براي آحاد ملت و به ويژه مسئولين است و ما بايد تكليف خود را به درستي انجام دهيم.
عباسي يادآور شد: همه قواي كشور وظيفه دارند با تمام وجود در اين رابطه تلاش كنند چرا كه جهاد اقتصادي نيازمند عزم ملي است و ما نمايندگان هم بايد در سال 90 اين موضوع را به عنوان فرمان و اصلي اساسي سرلوحه كارمان قرار دهيم.
نماينده مردم رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي، با موفق خواندن تجربه تشكيل كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي و اصل 44، خاطرنشان كرد: ما در كشورمان در بخش توليد و اشتغال دچار مشكل هستيم و لذا بايد فرصت هاي شغلي ايجاد كنيم و رشد اقتصادي كشور را افزايش دهيم چرا كه بايد كارنامه خود را به پيشگاه رهبري و مردم ارايه كنيم.
لاريجاني: كميسيون ويژه اي
براي پيگيري جهاد اقتصادي تشكيل شود
علي لاريجاني نيز در اولين نطق قبل از دستور خود در سال 90 با تبريك سال جديد به ملت ايران و نمايندگان اظهار داشت: سال جديد در شرايطي آغاز مي شود كه حركت هاي انقلابي منطقه صفحه جديدي از آگاهي و بيداري مسلمانان را با شتاب تحسين برانگيزي باز نموده است.
رئيس قوه مقننه تصريح كرد: جنبش عظيمي كه در كشورهاي منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا به راه افتاده رويدادي كم نظير در تاريخ است كه حكومت هاي ديكتاتور و حاميان غربي آنان را دچار سردرگمي كرده است.
لاريجاني در ادامه خاطرنشان كرد: يكي از پيروزي هاي بزرگ در اين عرصه آشكار شدن بيش از پيش اهداف پشت پرده و عدم صداقت آمريكا است، امروز آنها نمي توانند بگويند طرفدار حقوق بشر هستند و در كنار ملت ها ايستاده اند چرا كه در بحرين اجازه مي دهند ارتش هاي بيگانه به سركوب مردمي كه بدون سلاح و با رفتار مسالمت آميز مطالباتي دارند بپردازند و در ليبي قبل از نجات مردم از زير آتش هايي كه ارتش هاي غربي و حكومت ليبي برافروخته است به دنبال امضاي قراردادهاي نفتي به صورت آشكار و پنهان هستند.
وي اظهار كرد: سخني كه امروز بايد با برخي از حكومت هاي منطقه در ميان گذاشت پندآموزي از سرنوشت محمدرضا پهلوي است؛ او كه مورد حمايت كامل غرب بود نتوانست در مقابل اراده ملت ايران كه با دست خالي به رويارويي با رژيم ديكتاتوري پرداختند مقاومت كند و آمريكا در روزهايي سخت او را تنها گذاشت و رها كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اضطراب آمريكا را در رفتار كينه ورزانه آنان در بحث حقوق بشر نسبت به ايران مي توان مشاهده كرد. در اين اقدام عجولانه كاملا آشكار بود كه به دليل دست رد ملت هاي منطقه به ديكتاتورهاي دست نشانده آنان و براي انحراف اذهان اين موضوع را برجسته كردند، البته بايد بدانند با اين اقدام مشكل حقوق بشر موسسين زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو و حمايت هاي آمريكا از رژيم هاي ديكتاتور و ضد حقوق بشر كه حتي اجازه راي دادن و رانندگي به زنان را نمي دهند حل نخواهد شد.
وي با اشاره به پيام نوروزي اوباما به ملت ايران تصريح كرد: در اين رابطه پيام نوروزي اوباما به ملت ايران تاسف آورتر است، به نظر مي رسيد وي لباس رئيس جمهوري يك كشور بزرگ را از تن به درآورد و در حد رئيس حزب سبز شعبه يكي از شهرهاي دورافتاده اروپا سخن راند، ولي به همان ميزان كه براي رئيس جمهور يك كشور اين اقدام مضحك بود براي ايرانيان درس آموز بود كه پشت صحنه دغل كاري يكي دو سال آنان در پيگيري گفت وگو با جمهوري اسلامي را بهتر بشناسند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه نطق قبل از دستور امروز خود اظهار كرد: مساله ديگري كه براي دولت و مجلس و قوه قضائيه در سال جاري پراهميت است هم راستايي در طراحي حركت پرشتاب اقتصادي مي باشد كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي (دامت بركاته) از آن به عنوان جهاد اقتصادي نام بردند.
لاريجاني افزود: انتخاب اين راهبرد تيزهوشانه هم پاسخ درخور به دسايس دشمنان ملت است كه قصد غبارآلود كردن فضاي واقعي منطقه را دارند و هم علاج مشكلات اصلي كشور كه همانا مساله بيكاري و بهبود وضع معيشت مردم است.
وي اظهار اميدواري كرد، كميسيون هاي تخصصي مجلس از ابتداي جلسات امسال اين موضوع را در دستور بررسي هاي خود قرار دهند و با كمك مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي پيشنهادات خود را ارائه كنند.
لاريجاني در ادامه تصريح كرد: هم چنين با توجه به بررسي بودجه سال 90 فرصت مغتنمي براي كميسيون تلفيق خواهد بود كه در همين راستا لايحه بودجه را تكميل و جهت تصويب به مجلس ارائه كنند و در اين رهگذر از نظرات پيشنهادي كميسيون هاي تخصصي بهره جويند.
وي افزود: آنچه در سياست هاي برنامه و قانون برنامه پنجم مورد توجه قرار گرفت كه رشد اقتصادي كشور به هشت درصد و نرخ بيكاري به زير هفت درصد برسد مي تواند مهم ترين هدف در اين مجاهدت اقتصادي باشد كه همكاران عزيز در كميسيون تلفيق زمينه هاي تحقق آن را فراهم نمايند.
لاريجاني گفت: با همه اين تمهيدات چنانچه نمايندگان ملت لازم بدانند از نظر آيين نامه مجلس اين امكان وجود دارد كه براي تمركز بر موضوع جهاد اقتصادي كميسيون ويژه اي متولي اين امر شود تا در طول سال جاري طرح هاي موثر نظير تسهيل فضاي كسب و كار را به مجلس ارايه نمايند و طبعا از نظرات تخصصي كميسيون هاي مربوطه استفاده خواهد شد.
حوزه فعاليت سازمان هاي مردم نهاد تعيين شد
نمايندگان همچنين در جلسه علني صبح ديروز و در بررسي جزئيات طرح تاسيس فعاليت و نظارت بر سازمان هاي مردم نهاد، حوزه فعاليت اين سازمان ها را تعيين كردند.
براساس ماده 2 اين طرح حوزه فعاليت سازمان در امور اجتماعي، فرهنگي، حقوقي، عمراني و امدادي، كشاورزي و منابع طبيعي، محيط زيست، مذهبي، زنان و خانواده، كارآفريني، نيكوكاري و امور خيريه، علمي، بهداشتي و تندرستي، توانبخشي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و نظاير آنهاست.
همچنين دستگاه هاي تخصصي هر يك از حوزه هاي فعاليت هاي سازمان ها توسط هيئت عالي موضوع اين قانون تعيين مي شود.
به موجب ماده ديگري از اين طرح هيئت موسس تقاضاي تاسيس سازمان را حسب حوزه جغرافيايي فعاليت آن در سطح ملي، استان و شهرستان به ترتيب به دبيرخانه هيئت عالي و هيئت هاي نظارت استان و شهرستان تسليم مي كند.
به موجب تبصره يك اين ماده هيئت موسس سازمان بايد داراي حداقل 5 عضو باشد.
تبصره 2 اين ماده هم مقرر مي كند كه هيئت موسس شبكه از سازمان هاي متقاضي تاسيس شبكه تشكيل مي شود.
نطق ميان دستور نمايندگان هم روز گذشته موضوعات متعددي را دنبال كرد. در اين ميان سيداحمد لطفي آشتياني نماينده مردم اراك ضمن انتقاد از بلاتكليف ماندن طرح خدمت رساني به ايثارگران اظهار داشت: متاسفانه شاهد بي مهري هاي زيادي نسبت به ايثارگران هستيم.
محمود احمدي بيغش نماينده مردم شازند هم ابراز اميدواري كرد كه به همين زودي شاهد نابودي پادشاهي قرون وسطايي و ديكتاتوري ظالمانه عربستان خواهيم بود. حميدرضا كاتوزيان نماينده تهران نيز با بيان اينكه اجراي صحيح قانون هدفمندي يارانه ها مي توانست مانع از به وجود آمدن بخشي از مشكلات شود از دولت خواست تا نسبت به اصلاح روش اجرايي خود اقدام كند. تذكرات كتبي نمايندگان به مسئولان اجرايي كشور هم در پايان جلسه علني ديروز قرائت شد و در اين ميان يحيي زاده نماينده تفت و ميبد به وزراي كشور و فرهنگ درباره برخورد قانوني با توزيع گسترده لوح فشرده مشكوك و مبهم «ظهور نزديك است» تذكر داد.

 



خارج از دستور

مخالفت كميسيون آموزش با پيوستن دانشگاه علمي كاربردي به سازمان ملي مهارت
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از مخالفت اين كميسيون با پيوستن دانشگاه علمي كاربردي به سازمان ملي مهارت خبر داد.
سعدالله نصيري قيداري در گفتگو با مهر در ارتباط با نظر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در خصوص تشكيل سازمان ملي مهارت تأكيد كرد: ما در كميسيون آموزش و تحقيقات نسبت به تأسيس اين سازمان مشكلي نداريم.
وي افزود: در صورتي كه تشكيل سازمان ملي مهارت در چارچوب سازمانهاي موجود شكل گيرد، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با آن مخالفتي ندارد و حتي تشكيل اين سازمان مي تواند مفيد باشد.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با ادغام سازمان فني و حرفه اي با سازمان ملي مهارت نيز گفت: در صورتي كه فني و حرفه اي با سازمان ملي مهارت ادغام شود به صورت يك سازمان به فعاليت خود ادامه مي دهد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين در ارتباط با پيوستن دانشگاه علمي كاربردي به سازمان ملي مهارت نيز تأكيد كرد: اما كميسيون با پيوستن دانشگاه علمي كاربردي به سازمان ملي مهارت مخالف است و اصرار ما اين است كه دانشگاه به خصوص بعد آكادميك همچنان زير نظر وزارت علوم باقي بماند.
وي يادآور شد: اما بخش مهارتي و حرفه اي مي تواند زير نظر سازمان ملي مهارت قرار گيرد و نظر وزير علوم تحقيقات و فناوري بر اين است كه دانشگاه علمي كاربردي منفك نشود و تنها رشته هاي مهارتي آن با سازمان ملي مهارت ادغام شود.
قدرداني نمايندگان مجلس
از زحمات دولت و شهرداري در ايام نوروز
200 نماينده مجلس با صدور بيانيه اي از خدمات همه مسئولان در وزارت خانه هاي دولتي، نيروي انتظامي و پليس راهنمايي براي تامين آسايش مردم در ايام نوروز قدرداني كردند.
متن بيانيه 200 نماينده مجلس شوراي اسلامي كه توسط محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس در صحن علني قرائت شد، به شرح زير است:
نوروز سال 1390 و تعطيلات آن فرصتي پديد آورد تا ميليون ها نفر از هموطنان عزيز به قصد استفاده از اوقات فراغت، استفاده از نعمت هاي الهي در طبيعت زيباي ايران زمين، بازديد از ميراث فرهنگي و معنوي كشور و ديدار با دوستان و خويشاوندان سفر انجام دهند.
اكنون با عنايت به پايان تعطيلات كه با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در سال جهاد اقتصادي كار و كوشش آهنگ پرشتاب تري يافته، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن عرض تبريك سال نو به حضور يكايك مردم عزيز ايران، وظيفه خود مي داند از تلاش و مديريت شايسته همه وزارت خانه هاي دولتي و موسسات و دستگاه هايي كه بار سنگين اداره كشور را در تعطيلات، قبل و بعد از آغاز سال به عهده داشتند تشكر نمايد.
نمايندگان مجلس سپاس خود را به وزارت كشور، نيروي انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي كه با تلاش شبانه روزي و كاهش سرقت ها و تصادفات جاده اي به ميزان 15 درصد امنيت و آسايش مسافران و مردم را درجاده ها و شهرها تامين كردند و بخش هاي مختلف مديريت حمل ونقل و سوخت و وزارت راه و ترابري در جا به جايي مسافران نوروزي از طريق هواپيما و راه آهن در حمل ونقل جاده اي تقدير مي كند و از زحمات مردم و راهداران در باز نگه داشتن جاده ها در شرايط نامساعد جوي و زحمات مسئولان وزارت بهداشت و درمان، شهرداري هاي سراسر كشور، واحدهاي اورژانس و نيروهاي هلال احمر مستقر در راه ها و مسئولان سازمان گردشگري و همچنين مسئولان، مديران و كاركنان وزارت بازرگاني كه در تامين ارزاق و مايحتاج عمومي و مهار قيمت ها و برگزاري نمايشگاه ها عرضه مستقيم كالاها موفق نموده اند، تشكر مي كند.
نمايندگان مجلس همچنين از سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي در سراسر كشور كه پذيراي جمعيت عظيم بازديدكنندگان آثار تاريخي و اقامت مهمانان در مهمانسرا بودند و نيز از وزارت آموزش و پرورش كه امكانات و مدارس خود را در سراسر كشور به اسكان مهمانان نوروزي اختصاص داده اند سپاسگزاري مي نمايند و اميدوارند سال 1390 سالي پربركت و سرشار از همدلي و اميد براي ملت بزرگ ايران و سال خدمات بزرگ دولت و مجلس و قوه قضائيه به مردم عزيز ايران اسلامي باشد.

 



رئيس سازمان بازرسي كل كشور خبر داد
 تصويب 1713 برنامه بازرسي در سال 90

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: براي سال جديد 1713 بازرسي برنامه اي تصويب شده كه نسبت به عملكرد سال 89 از رشد 5/16 درصدي برخوردار است.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در نخستين جلسه عمومي با كارشناسان و بازرسان سازمان بازرسي كل كشور در سال جديد، به عملكرد سال 89 و برنامه هاي سال 90 سازمان بازرسي كل كشور اشاره كرد و افزود: اگر بازرسي هاي موردي و فوق العاده اي را كه در طول امسال انجام مي شود به برنامه هاي تصويب شده سال 90 اضافه كنيم حدود 30 درصد رشد برنامه خواهيم داشت.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطر نشان كرد: با برنامه اي كه تنظيم كرده ايم مي توانيم مدعي باشيم كه در سال جديد، حركت جهادگونه خواهيم داشت.
براساس گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، پورمحمدي در پايان تصريح كرد: كار و همت مضاعف و در ادامه آن، جهاد اقتصادي نيازمند برنامه اي كامل و اقدامي دقيق است كه اميدواريم دستگاه هاي مختلف با حركت جهادي در راستاي برنامه پنجم توسعه كشور اين خواست رهبري را محقق كنند؛ البته اين انتظار جدي است كه ارائه و تصويب برنامه ها به تاخير نيفتد و حركت غيربرنامه اي نداشته باشيم.

 



باقري در نشست روز بين المللي آگاهي از خطر مين: جشن پاكسازي آخرين مين در ايران به زودي برگزار مي شود

معاون مهندسي و پدافند غيرعامل وزير دفاع گفت اميدواريم در آينده نزديك جشن برداشت آخرين مين و مواد منفجره را به طور بين المللي در ايران برگزار كنيم.
حسين باقري معاون مهندسي و پدافند غيرعامل وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در نشستي كه به مناسبت روز بين المللي آگاهي از خطر مين و مقابله با مشكل مين برگزار شد، اظهار داشت: آلودگي به مواد منفجره و مين در كشور نه تنها يك تهديد نيست بلكه فرصت مناسبي براي بدست آوردن تجربيات و استفاده از فن آوري هاي روز در امر پاكسازي ميادين مين و مواد منفجره است و ايران با اين تجربه و با تبيين برنامه هاي كلان و راهبردي به عنوان يك فعاليت خيرخواهانه، آماده ارائه آن به كشورهاي مختلف جهان است.
باقري با بيان اينكه استانداردهاي پاكسازي مناطق آلوده را براي اولين بار در دنيا تدوين كرده ايم، خاطرنشان كرد: فن آوري و ابزار و تجهيزات براي پاكسازي از مسائل مهم است و با توجه به گراني توليد اين ابزار و امكانات در سطح دنيا، بسياري از شركت ها حاضر نيستند در اين زمينه سرمايه گذاري كنند به همين دليل وزارت دفاع در امر استفاده و توليد تجهيزاتي كه در امر پاكسازي كمك مي كند، گام هاي موثري برداشته است و اين تجهيزات با اعتبارات بين المللي و منطقه اي مي تواند در سطح توليد قرار گيرد و در كشورهاي مختلف استفاده شود.
معاون مهندسي و پدافند غيرعامل وزير دفاع با بيان اينكه در امر پاكسازي، سرعت قابل قبولي در ايران داشته ايم، اظهار داشت: وام ها و تسهيلات بين المللي مي تواند سرعت اين كار را افزايش دهد و اميدواريم در آينده نزديك، جشن برداشت آخرين مين و مواد منفجره را به طور بين المللي در ايران برگزار كنيم.
پيام وزير دفاع به مناسبت روز بين المللي آگاهي از خطر مين
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم به مناسبت روز بين المللي آگاهي از خطر مين و مقابله با مشكل مين پيامي صادر كرد.
در بخش هايي از پيام وزير دفاع كه در نشستي به مناسبت همين روز قرائت شد آمده است: چهارم آوريل مصادف با پانزدهم فروردين «روز بين المللي آگاهي از خطر مين و مقابله با مشكل مين» اهميت احترام به كرامت انساني و ضرورت ايجاد محيطي ايمن براي زندگي افراد بشر را به ملت ها و دولت ها يادآوري مي نمايد تا با اراده مقامات سياسي و نظامي كشورها و در سايه تلاش، همكاري و مساعدت هاي موثر بين المللي بتوان جهان امن و عاري از هرگونه مين و مواد منفجره به جا مانده از جنگ را به بشريت هديه داد.
جمهوري اسلامي ايران در طول هشت سال جنگ تحميلي رژيم صدام حسين - به استناد مدارك معتبر - به حدود 20 ميليون انواع مين و مواد منفجره ساخت كشورهاي مختلف جهان آلوده شده و تنوع، حجم و پراكندگي آلودگي در مساحتي حدود 000/200/4 هكتار از اراضي پنج استان آذربايجان غربي، كردستان، كرمانشاه، ايلام و خوزستان، آن را جزء آلوده ترين كشورهاي جهان قرار داد.
جمهوري اسلامي ايران پيشرفت هاي خود در عرصه مين زدايي بشردوستانه را مرهون اراده دولتمردان و عزم و خودباوري ملي دانسته و توانسته است با صرف هزينه اي حدود 6/8 ميليارد دلار تا پايان سال 1389 (2010 ميلادي) مساحتي حدود 000/130/4 هكتار از اراضي آلوده به مين و مواد منفجره بجامانده از جنگ را پاكسازي نمايد و با برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني مي شود، حدود 000/70 هكتار باقي مانده نيز با توكل به خداوند منان، در آينده اي نزديك مين زدايي و بستري ايمن براي توسعه پايدار و ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب براي جوامع آسيب ديده ايجاد شود.
فرصت را مغتنم شمرده ياد شهداي عظيم الشأن، جانبازان و كاركناني كه در اين عرصه جانفشاني و تلاش ها كرده اند را گرامي داشته و از زحمات آنها قدرداني مي نمايم.
هرچند فعاليت هاي انجام شده و فناوري هاي بدست آمده در حوزه مين زدايي بشردوستانه در سال هاي اخير در سطح بين المللي قابل توجه بوده است اما بايد به اين نكته توجه داشت كه كاهش درد، رنج و آلام بشري و حركت به سمت توسعه پايدار اقتصادي و اجتماعي در جوامع آلوده به مين و مواد منفجره بجامانده از جنگ ها، نه تنها با اجراي برنامه هاي آگاه سازي، پاكسازي، سازماندهي و هدايت افراد بومي و حمايت از قربانيان و مصدومين، بلكه با جلوگيري از ايجاد شرايط تهديدآميز عليه كشورها، خروج نيروهاي بيگانه و اشغالگر از مناطق مختلف جهان، حذف ملاحظات سياسي در ارائه مساعدت هاي مالي و انسان دوستانه، ارائه و انتقال تجربيات و فن آوري ها به كشورهاي آلوده امكان پذير خواهد بود و جامعه جهاني مي بايست هم راستا با فعاليت هاي بشردوستانه مين زدايي در اين زمينه نيز فعاليت نمايد. ما در اين راستا با دولت عراق در قالب كميته مشترك همكاري هاي موثري داشته ايم.
ما عمليات مين زدايي را امري مقدس مي دانيم كه علاوه بر نجات جان كودكان، زنان و مردان بي گناه، ملت ها و دولت ها را يك گام به سمت توسعه پايدار، عدالت محوري و صلح نزديك تر خواهد نمود و در اين روز ضمن اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران به مساعدت، مشاركت و ارائه تجربيات خود به ساير كشورها در حوزه مين زدايي، همه كشورها را به تلاش و توجه بيسشتر به اين امر مهم دعوت مي نمائيم.
اميدوارم در سالي كه به نام جهاد اقتصادي نامگذاري شده با اقدامات جهادي ضمن تسريع در عمليات پاكسازي اراضي باقي مانده آلوده به مين در كشور شاهد توسعه و پيشرفت اقتصادي در مناطق مذكور باشيم.

 



تقدير از سردار فضلي در صدا و سيما

رئيس سازمان صدا و سيما از مجاهدت هاي سردار حاج علي فضلي تجليل كرد.
رئيس سازمان صدا و سيما در مراسم تقدير از برنامه سازان و مديران رسانه ملي در برنامه هاي مربوط به كاروان هاي راهيان نور با تجليل از شخصيت ماندگار سردار علي فضلي وي را الگوي صبر و مقاومت و يادگار ارزشمند دوران دفاع مقدس خواند و گفت رابطه بين رزمندگان و بسيجيان لشكر سيدالشهدا(ع) با سردار فضلي رابطه(مريد و مرادي) بود و اين رابطه هنوز نيز ادامه دارد.
به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، ضرغامي مديريت سردار فضلي در برنامه امسال راهيان نور را بسيار موفق ارزيابي كرد و ابتكار تداوم اين حركت در طول سال را مفيد و هوشمندانه دانست.
رئيس رسانه ملي در مراسم تقدير از برنامه سازان و مديران صدا و سيما در برنامه هاي مربوط به راهيان نور با تشريح ويژگي هاي ارزشمند كاروان هاي راهيان نور گفت: سياست هاي 4گانه اميد، آگاهي، دين و اخلاق كه از سوي رهبر فرزانه انقلاب براي دوره جديد مديريت سازمان طرح شده به طور جامع در برنامه سازي هاي مربوط به راهيان نور وجود دارد.
ضرغامي با تاكيد بر ضرورت پرداختن به ابعاد مختلف اين حركت پربركت در سازمان گفت: قرارگاه رسانه اي راهيان نور در اين رابطه تشكيل خواهد شد و در طول سال با همكاري نهادهاي ذيربط برنامه سازي هاي متنوعي را انجام خواهد داد.

 



يك كارشناس روس بررسي كرد
دلايل مخالفت آمريكا با بسته شدن پرونده هسته اي ايران

يك تحليلگر برجسته روس با انتشار تحليلي مبسوط استدلال كرده است كه در برنامه هسته اي ايران هيچ مشكلي وجود ندارد ولي آمريكا مايل نيست اين پرونده بسته شود چرا كه مي خواهد همچنان ابزاري براي فشار به ايران داشته باشد.
نيكلاي كوزيرف، مشاور انستيتو مشكلات بين المللي آكادمي ديپلماتيك وزارت خارجه روسيه در مقاله اي كه روز 11 فروردين 1390 (31مارس 2011) در پايگاه اينترنتي روسي زبان «ايران» (iranru) منتشر كرده مي نويسد: «ايران قاطعانه بر پاي بندي خود به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي تاكيد مي كند و به همكاري با آژانس انرژي اتمي ادامه مي دهد و در اين اواخر بارها اعلام كرده كه قصد ساخت سلاح اتمي ندارد. از قرار معلوم مشكل غرب با ايران اصلا ربطي به تمايل تهران به غني سازي مستقل اورانيوم تا سطح صنعتي ندارد كه به گفته مخالفانش شرايط توليد اورانيوم با غناي بالا و مورد استفاده در صنايع نظامي را فراهم مي كند. كارشناسان مي دانند كه اين روند طولاني و دشوار است و هزينه هاي فراوان و فناوري هاي بسيار ويژه اي مي طلبد. پس علت تشنج پيرامون برنامه هسته اي ايران چيز ديگري است».
نويسنده ادامه مي دهد: «بررسي دقيق و همه جانبه روند گفت وگوهاي مربوط به برنامه هسته اي ايران كه با شركت گروه 6 انجام مي شود نشان مي دهد كه اختلاف نظرهاي غيرقابل حلي بين طرفين وجود ندارد. هر دو طرف انعطاف ناپذيري و سرسختي نشان مي دهند ولي اين بيشتر طرف آمريكايي است كه چنين كاري مي كند».
كوزيرف سپس در توضيح اينكه چرا عقيده دارد درون مذاكرات حق با ايران است مي نويسد: «ايران با انعقاد بيانيه همكاري در زمينه تبادل مواد هسته اي با تركيه و برزيل در واقع با خارج ساختن اورانيوم غني شده ضمن دريافت همزمان سوخت آماده موافقت كرد. انتظار مي رفت كشورهاي ديگر از اين اقدام حمايت كنند ولي چنين چيزي رخ نداد چون ايران همچنان برگنجاندن موضوع سلاح هسته اي اسرائيل و ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي در خاورميانه در دستور كار گفت وگو با گروه 6 اصرار دارد. ولي اين موضوع بررسي نمي شود. همچنين هيچ كس به اين موضوع توجه نمي كند كه اسرائيل در اين اواخر بر حمله پيشدستانه به تاسيسات هسته اي ايران اصرار مي كند».
نويسنده همچنين تاكيد مي كند در روابط ايران و آژانس هم مشكل خاصي وجود ندارد. وي مي نويسد: «در مورد آژانس بين المللي انرژي اتمي هم بايد گفت اين سازمان شكايت خاصي از تهران ندارد و فقط خواهان توضيح برخي مسائل باقي مانده است كه ايران آنها را بسته مي داند ولي آمادگي بررسي آنها را در صورت رعايت چند شرط دارد اما آژانس با شرايط ايران موافقت نمي كند و آمريكا خواهان توقف غني سازي اورانيوم و خارج كردن اورانيوم با غناي 20 درصد از اين كشور به منظور از سرگيري گفت وگوهاست».
كوزيرف پس از بيان اين مقدمات استدلال اصلي خود را دراين باره كه چرا عقيده دارد آمريكا اساسا مايل به بستن پرونده هسته اي ايران نيست، عرضه مي كند. اين تحليلگر برجسته روس نوشته است: «تصور مي شود علت اصلي نبود پيشرفت در گفتگوهاي هسته اي ايران اين است كه آمريكا بستن پرونده هسته اي اين كشور را مفيد نمي داند و مايل است درآينده هم از آن براي تشديد هر چه بيشتر تحريم ها و شوراندن مردم ايران و ساير كشورها و تضعيف رژيم اين كشور استفاده كند. واشنگتن مايل است با نمايش وقت و بي وقت آمادگي براي به كار گرفتن مشت نظامي عليه ايران اين كشور را در تشنج دائمي نگهدارد. به نظر مي رسد آمريكا و متحدانش مي خواهند نشان دهند كه به توافق رسيدن با رهبران فعلي ايران فوق العاده دشوار است و در نتيجه بايد فشار بر آن را ادامه داد. ضمناً آمريكا عقيده دارد ايجاد وجهه سازش ناپذير و پيامدهاي تحريم ها به ايجاد شكاف در رژيم اين كشور كمك مي كند».
كوزيرف سپس به اين نكته اشاره مي كند كه برخي در غرب عقيده دارند راهي به جز حمله نظامي براي متوقف كردن ايران وجود ندارد. او در رد اين ديدگاه مي نويسد: «شايد طرح ترسيم شده توسط شركاي غربي از نظر آنها بهترين گزينه ممكن باشد و مانع مطمئني در مسير دستيابي ايران به سلاح هسته اي ايجاد كند ولي در واقع اين طرح اصلا سازنده نيست و مي تواند پيامدهاي سنگيني نه تنها براي ايران بلكه براي خود آمريكا و متحدانش در ناتو و نيز كشورهاي منطقه و خارج از منطقه به همراه داشته باشد. موضوع از اين قرار است كه مدت هاست مشخص شده تحريم ها هرچه قدر هم كه سخت باشند تاثير چنداني ندارند. تحريم چندين ساله ايران غير از اين كه باعث خودكفايي ايران و تكيه آن به نيروهاي خود شود حاصل ديگري نداشته است. علاوه بر اين فشار دائمي بر اين كشور و به خصوص تهديد نظامي فقط احساسات ملي و ميهن پرستانه نه تنها ايرانيان داخل كشور بلكه ايرانيان مهاجري را تحريك مي كند كه هر چند بيشترشان مخالف رژيم فعلي هستند، در صورت حمله به كشور احتمالا با هموطنانشان منسجم مي شوند».

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14