(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 فروردین 1390- شماره 19901

عطار نيشابوري و اركان سه گانه
تبديل مجموعه سعدالسلطنه قزوين به بزرگترين مركز هنر در ايران
پژواك
آغاز تدوين اولين دايره المعارف شعر دفاع مقدس كشور در استان البرز
انتخاب پژوهشگران برتر فرهنگ و هنر آذربايجان شرقي
با محوريت «دا» و «لشكر خوبان» مسابقه نمايشنامه نويسي در تبريز برگزار مي شود
برگزاري نمايشگاه طراحي و سياه قلم در نيشابور
رونمايي از مجموعه شعرابن حسام خوسفي
پژوهشگر و عطارشناس كشور: عطار در مهم ترين مرحله تكامل عرفان فارسي قرار دارد
افتتاح سينماي 4 بعدي در گرگان
ساماندهي 69 گروه تئاتر در استان مركزي
از ترس دزدان محوطه فرمانداري اسكو موزه مي شود
برگزاري نمايشگاه نقاشي طبيعت در مرند
توزيع 6ميليارد ريال بن كتاب در نواحي محروم آذربايجان شرقي
شهرداري اصفهان سالن اجلاس غيرمتعهدها را احداث مي كند
برگزاري نمايشگاه خوشنويسي «پيامبر صادق» در اهر



عطار نيشابوري و اركان سه گانه

شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري از شعراي بزرگ و مشهور ادبيات فارسي است. وي مردي صاحب فكر و ژرف بين و خوش ذوق است كه بايد در درياي مواج و متلاطم و بي كرانه شعرش به غواصي پرداخت و اشعار نغز او را كه فراوان است و در عين حال فصيح ترين از حيث بيان معاني بلند انساني و عرفان مقامي ارج نهاد.
اين شاعر بزرگ پارسي گوي در قريه كدكن از توابع نيشابور ديده به جهان گشوده است و از قراين پيداست كه در هنگام وفات در شهر شادياخ (نيشابور فعلي) ساكن بوده است.
شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري در سال 540 هـ.ق متولد شد و در سال 618 هـ.ق در قتل عام نيشابور در فتنه مغول وفات يافت و در طول حدود 80 سال عمر با بركتش از سي سالگي تا هفتاد و اند سالگي اشعارش را سروده است.
شيخ عطار داروخانه اي داشته كه در آن به كار طبابت مي پرداخته است و گفته مي شود كه تاليف دو كتاب معروف خود مصيبت نامه و الهي نامه را در همان داروخانه آغاز كرده است و هر روز مراجعين فراواني به علت متمول و متمكن بودن عطار داشته است و همين بي نيازي اوست كه عطار را با مناعت طبع و همت بلند مي شناسد.
برخي مورخان كتب فراواني بيش از يكصد جلد را به عطار نسبت داده اند، ليكن در ميان كتب متعدد منسوب به وي آثاري بدون ترديد از عطار است كه خود شيخ عطار در خسرونامه از آنها نام برده است. بنابراين آثار مسلم شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري عبارتند از:
1-مصيبت نامه 2-الهي نامه 3-مختارنامه 4-اسرارنامه
5-منطق الطير 6-خسرونامه 7-ديوان غزليات و قصايد
8-تذكره الاوليا، كه سه ركن اصلي در آثار وي شامل زيبايي، عشق و درد است كه از اين سه ركن درد را ركن عمده و مايه ابتكار او بايد دانست.
اكنون آرامگاه شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري در شهر نيشابور كعبه اله دل و قبله عاشقان دل آگاه است كه از سراسر ايران و جهان براي عرض ادب و ارادت به آنجا مي آيند.
و همه ساله نيز در 25 فروردين ماه كه در تقويم ملي كشور به نام شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري نامگذاري شده است ويژه مراسم خاص در نيشابور و ديگر نقاط ايران و كشورهاي جهان برگزار مي گردد.
سيد باقر ميرعلمدار
خبرنگار كيهان در نيشابور

 



تبديل مجموعه سعدالسلطنه قزوين به بزرگترين مركز هنر در ايران

سرويس شهرستانها:
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي قزوين گفت: قصد داريم تا مجموعه سعدالسلطنه را به بزرگ ترين مركز هنر در ايران در تمام رشته ها اعم از معماري، خوشنويسي و صنايع دستي تبديل كنيم.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين، عليرضا خزائلي در حاشيه بازديد از نمايشگاه و جشنواره ملي بازي و اسباب بازي در قزوين بيان داشت: سراي سعدالسلطنه اين قابليت را دارد كه به يك جاذبه دائمي گردشگري تبديل شود و اين كالبد قديمي مي تواند دوباره به حيات خودش بازگردد و در زندگي امروز مردم نقش آفريني پررنگي داشته باشد.
وي با اشاره به فضاي سعدالسلطنه تصريح كرد: اين سرا بزرگ ترين مركز تجارت و مبادله كالا بين ايران و اروپا بوده است و قصد داريم تا اين فضا را به بزرگ ترين مركز هنر در ايران در تمام رشته ها اعم از معماري، خوشنويسي و صنايع دستي تبديل كنيم.
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين در خصوص كيفيت تلفيق اين اثر تاريخي با جشنواره اسباب بازي گفت: در بحث غرفه آرايي، اجراي بازي ها و نمايش دادن اشيايي كه در اختيار داريم، حساسيت خاصي را لحاظ كرده ايم تا مخاطبان هر دو موضوع را با هم دريافت كنند.

 



پژواك

چاپ آثار شاعران استان مركزي
اراك- خبرنگار كيهان: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي آثار شاعران استان را چاپ مي كند. مصطفي مشايخي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در ديدار با اعضاي انجمن ادبي نور اراك گفت: مجتمع فرهنگي- هنري ستارگان در مكان سينما استقلال اراك راه اندازي شده است و شاعران استان مي توانند برنامه هاي خود را به صورت منظم و منسجم در اين مكان برگزار كنند.
توليد فيلم مستند 5 آذر در گرگان
گرگان- خبرنگار كيهان: كار توليد فيلم مستند واقعه 5 آذر گرگان به نويسندگي و كارگرداني مهدي ناظريان و تهيه كنندگي حوزه هنري استان گلستان آغاز شده است. مهدي ناظريان كارگردان اين فيلم گفت: موضوع اين فيلم در رابطه با واقعه 5 آذر گرگان و مبارزات مردم گرگان در اين روز به يادماندني است.
برگزاري يادمان شهداي هنرمند گنبدكاووس
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: يادمان 9 شهيد هنرمند شهرستان گنبدكاووس با حضور مديركل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس گلستان و فرماندار و برخي مسئولان اين شهرستان برگزار شد. در اين مراسم كه در محل تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس برگزار شد، سخنرانان با گراميداشت ياد و خاطره همه شهيدان انقلاب بويژه شهيدان هنرمند اين شهرستان، بر لزوم ادامه راه شهيدان تاكيد كردند.
برگزاري نمايشگاه نقاشي در نيشابور
نيشابور- خبرنگار كيهان: نمايشگاه «آرزوي من» آثار بانوي هنرمند نقاش نيشابوري شيرين خاني در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
مسئول مجتمع هاي فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور به سابقه كار شيرين خاني نقاش اين آثار اشاره كرد و گفت:وي متولد نيشابور است و از سال 1387 كار نقاشي را آغاز نموده است و استاد وي آقاي جي افرام بوده است.
آتشي خاطرنشان كرد: كه اين آثار با تكنيك سيام قلم، رنگ روغن، مينياتور، مداد رنگي، نقاشي روي برزنت كار شده است و داراي سبك رئاليسم و با موضوع طبيعت، طبيعت بي جان و چهره پردازي است.
برپايي نمايشگاه نقاشي در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: 18 اثر نقاشي «ساناز بلوكي» در مجتمع هاي فرهنگي و هنري تبريز به نمايش گذاشته شد، اين آثار با موضوع آزاد و به صورت مدرن و با تكنيك «اكريليك» و «كلاژ» است. بلوكي، فوق ديپلم نقاشي از دانشگاه الزهرا است و در سال 85 نفر اول جشنواره هنرهاي تجسمي كشور شده بود.
برپايي نمايشگاه فن خراش در تبريز
¤نمايشگاه «فن خراش» با 30 اثر از «گيتي با حجب قدسي»، در موضوعات آزاد، در خانه فرهنگ تبريز، گشايش يافت.
معرفي آثار راه يافته به جشنواره نثر ادبي مراغه
¤ 102 اثر راه يافته به «جشنواره ادبي نثر معاصر» در مراغه، معرفي شدند. «احمد- دادرس فياض»، رئيس فرهنگ و ارشاد اسلامي مراغه با اعلام اين خبر گفت: از 183اثر ارسالي 102 اثر شامل 40 داستان كوتاه، 21 داستانك، 10 نقد و پژوهش و 31 اثر در حوزه نثر ادبي به مرحله مسابقه جشنواره، راه يافته اند.
برگزاري نمايشگاه عكس در تبريز
¤ نمايشگاه عكس «رهاورد نور» با آثار «حسن بلندي كرويق» در مجتمع سينمايي 22بهمن تبريز برپا شد كه در آن 92 عكس با موضوع سفر به مناطق عملياتي جنوب كشور، در معرفي ديد عموم گذاشته شده است.
نمايش آثار هنرجويان ميرك تبريز
¤ آثار و توليدات هنرجويان هنرستان هاي هنرهاي زيباي «استاد ابوالحسن اقبال آذر» و «ميرك» تبريز، از 3 تا 8 ارديبهشت، در قالب نمايشگاهي، در معرض ديد عموم قرار مي گيرند.
نمايشگاه مزبور، همزمان با هفته مشاغل در محل هنرستان اقبال آذر ترتيب مي يابد.

 



آغاز تدوين اولين دايره المعارف شعر دفاع مقدس كشور در استان البرز

كرج- خبرنگاركيهان:
معاون اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس از آغاز به كار تدوين اولين دايره المعارف شعر دفاع مقدس كشور در استان البرز خبر داد.
به گزارش روابط عمومي و تبليغات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان البرز «غلامحسين رنجكش» اظهار داشت: استخراج مفاهيم دفاع مقدس و انطباق ادبي آن با موضوعات متنوع و روزمره مردم به منظور ايجاد روحيه مقاومت و پايداري در همه عرصه هاي زندگي از اهداف تدوين اين دايره المعارف است.
وي تصريح كرد: در اين دايره المعارف لغات، مفاهيم و كليدواژه هاي دفاع مقدس معادل سازي شده و كاربرد آن در اصطلاحات رايج و روزمره به روزرساني خواهد شد.
معاون ادبيات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با مهم دانستن تدوين اين دايره المعارف گفت: اين كار براي اولين بار در كشور در حال اجراست و قابليت استفاده براي همه علاقه مندان به ادبيات دفاع مقدس حتي در ساير عرصه هاي هنري، تبليغي و فرهنگي را دارا است.

 



انتخاب پژوهشگران برتر فرهنگ و هنر آذربايجان شرقي

تبريز- خبرنگار كيهان
دوازدهمين دوره انتخاب پژوهش گران برتر حوزه فرهنگ، ادب، هنر، دين و مسائل اجتماعي استان آذربايجان شرقي در خانه فرهنگ تبريز، برگزار شد.
«علي-داننده» مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق گفت: 83 اثر پژوهشي در حوزه هاي فرهنگ عمومي، فرهنگ و رسانه هاي جمعي، فرهنگ و عفاف و حجاب، فرهنگ و دفاع مقدس، فرهنگ و جغرافياي فرهنگي آذربايجان شرقي و فرهنگ و ادبيات به دبيرخانه اين نشست ارسال شده است.
به گفته وي، خلاقيت و نوآوري، از شاخصه هاي اصلي انتخاب پژوهش هاي برتر بود و اين همايش 23 اسفند و در تالار خاقاني تبريز، برگزار شد و طي آن پژوهش ها و پايان نامه هاي برتر فرهنگي، هنري و اجتماعي-ادبي معرفي و از پژوهش گران فعال، تجليل شد.

 



با محوريت «دا» و «لشكر خوبان» مسابقه نمايشنامه نويسي در تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
به منظور اعتلاي فرهنگ ايثار و مقاومت و با محوريت دو كتاب «لشكر خوبان» و «دا» مسابقه نمايشنامه نويسي «قبه زرين» در تبريز، برگزار مي شود.
آثار منتخب، در قالب يك مجموعه به چاپ خواهد رسيد. موضوعات مسابقه نيز بر محور «نقش دعا»، توسل و توكل در تقويت خودباوري و اعتماد به نفس در دفاع مقدس، لشكر عاشورا و تأثير آن در پيروزي كسب شده در عرصه دفاع مقدس و نقش و جايگاه فرماندهان و بسيجيان در 8 سال دفاع مقدس، است.
نقش و جايگاه زن در پيروزي انقلاب اسلامي، جوانان، معنويت و دفاع مقدس از متن دو كتاب مزبور پرداخت خواهد شد.
«دا» نوشته «اعظم حسيني» از خاطرات «زهرا حسيني» و «لشكر خوبان» نيز نوشته «معصومه سپهري» از خاطرات «مهدي قلي رضايي» است.

 



برگزاري نمايشگاه طراحي و سياه قلم در نيشابور

نيشابور - خبرنگار كيهان
نمايشگاه «طراحي و سياه قلم» آثار هنرمند نقاش احمد كاشكي در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
حميد رضا آتشي مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق عنوان داشت: شهرستان نيشابور داراي توانمندي هاي زياد در رشته هاي مختلف هنري است كه باعث جذب هنرمندان از ديگر شهرهاي ديگر شده است و آن به علت مردم فرهنگ و هنردوست اين ديار است كه در تمامي خانه هاي آن هنرمندان هستند و مردم مشوق ايشان مي باشند و اين مهم باعث رشد و بالندگي هنر شده وبرپايي نمايشگاه ها در نيشابور محملي است براي ارايه هنر در رشته هاي نقاشي، خوشنويسي، طراحي، لباس و... با ديگران كه خود هنرمندند يا مشوق هنرمندان مي باشند.
وي گفت: نمايشگاه «طراحي و سياه قلم» مجموعه آثار هنرمند «احمد كاشكي» شامل 30 تابلو در ابعاد 35* 25 و 70* 50 مي باشد. مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور به سابقه كار اين هنرمند اشاره كرد و افزود: وي متولد سبزوار است و از سال 1379در هنرستان حرفه اي كمال الملك اين شهر كار نقاشي را آغاز نموده است و داراي فوق ديپلم رشته گرافيك مي باشد.
آتشي خاطر نشان كرد: كه اين آثار با تكنيك مداد، زغال، مداد كنته كار شده است و داراي سبك رئاليسم و با موضوع چهره پردازي است.
وي به هدف از برپايي اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه با هدف ارتباط و تعامل با هنرمندان و تشويق جوانان به هنر طراحي به مداد و سياه قلم از پرتره و آناتومي انسان و نقد و بررسي آثاربرپا شد.

 



رونمايي از مجموعه شعرابن حسام خوسفي

بيرجند- خبرنگاركيهان:
دردومين جشنواره شعرابن حسام خوسفي از كتاب شميم نرگس كه مجموعه اشعار اين شاعرگرانقدر است رونمايي شد.
رئيس حوزه هنري استان خراسان در جنوبي اختتاميه اين جشنواره تصريح كرد: اثر شعر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود كه بعد از داوري 10اثر منتخب شده اند.
حبيبي افزود: ديوان ابن حسام خوسفي نيز به مرحله پاياني رسيده است كه در 25 فروردين سال 90 رونمايي مي شود.
وي يادآور شد: زمينه برگزاري جشنواره شعرابن حسام خوسفي به صورت ملي درسال آينده فراهم مي شود.
وي انتشار نسخه خاوران نامه، سروده هاي حماسي و رونمايي از نرم افزار چند رسانه اي ابن حسام را از برنامه هاي آينده حوزه هنري خراسان جنوبي ذكركرد.

 



پژوهشگر و عطارشناس كشور: عطار در مهم ترين مرحله تكامل عرفان فارسي قرار دارد

نيشابور- خبرنگاركيهان:
عطار بسياري از كلماتي كه در لهجه نيشابوري تلفظ مي شده است، وارد شعرش كرده است و در شعر عطار جهان بيني عرفان ايراني نهفته است.
عضو هيئت علمي دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي، با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: پس از شعر سنايي دومين شعر برجسته عرفان فارسي، شعر عطار است و عطار از بيان نمادين و رمزگونه براي طرح مباحث فلسفي و عرفاني بهره گرفته است و در پيشبرد شعر عرفاني سهم عظيمي دارد.
دكتر محمد تقوي افزود: عطار در مهمترين مرحله تكامل عرفان فارسي قرار دارد كه بر شاعران پس از خود به ويژه مولوي بسيار تأثير گذاشت و او با شاعران و عرفاي روزگار خود و احوال آن آشنايي داشته است و متقابلاً سبك زندگي و حالات آنان بر شعر و انديشه عطار تأثير گذاشته است.
وي جلال الدين مولوي را پس از عطار در عرصه شعر عرفاني تأثيرگذار دانست و گفت: اين سه شاعر توانمند يعني سنايي، عطار و مولوي يكديگر را تكميل مي كنند و مولانا نيز بيان داشته است كه در عرصه شعر و عرفان وام دار سنايي و عطار است.
تقوي به سبك شعر عطار اشاره كرد و اظهار داشت: عطار شاعري است كه بر شاعران پس از خود بسيار تأثيرگذار بوده است و سبك خاص خود را دارد كه زبان او را از ساير شاعران متمايز مي گرداند و او در عروض شعرش تابع قوانين عصر خود نبوده و هنجارشكني در شعرش مشاهده مي شود.
وي خاطرنشان كرد: عطار بسياري از كلماتي كه در لهجه نيشابوري تلفظ مي شده است، وارد شعرش كرده است و همچنين چون به حرفه عطاري اشتغال داشته برخي از اصطلاحات اين حرفه در شعرش ديده مي شود و اين گونه است كه سبك شعري عطار متمايز مي گردد.
اين نويسنده و پژوهشگر، منطق الطير عطار را از برجسته ترين آثار عرفاني دانست و گفت: منطق الطير به لحاظ پختگي انديشه و گوناگوني افكار بسيار حائز اهميت است. منطق الطير گزارشي است از سفر پرندگان به سوي سيمرغ و دشواري ها و مشكلاتي كه براي آنها پيش مي آيد و برخي از آنان از ادامه راه انصراف مي دهند و سرانجام سي مرغ به مقصد مي رسند و اين منظومه بهترين اثري است كه سير و سلوك عارفانه را نشان مي دهد.
وي درباره آثار عطار اظهار داشت: علاوه برمنطق الطير چند اثر ديگر از عطار باقي مانده است كه از جمله آنها اسرارنامه عطار است كه شامل حكايات كوتاه عرفاني است و ديگري مصيبت نامه است كه پس از منطق الطير مهمترين منظومه او مي باشد و عطار ديوان غزليات و قصايدي دارد كه از همان دوران بسيار مورد توجه بوده است. همچنين عطار كتابي تحت عنوان تذكره الاوليا دارد كه دربردارنده احوال و زندگي مشايخ و عرفاي روزگار خود بوده است.
تقوي در توصيف منطق الطير عطار تصريح كرد: اين كتاب شگرف نشان دهنده تخيل شگفت انگيز عطار است و متني است كه چگونگي سير و سلوك يك عارف را به طور كامل بيان مي كند و كمتر اثري است در ادبيات فارسي كه اين چنين ساختار كاملي دارد و اين اثر از ظرايف آموزش هاي عرفاني برخوردار است.

 



افتتاح سينماي 4 بعدي در گرگان

گرگان- خبرنگار كيهان:
سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري گرگان در جهت پر نمودن اوقات فراغت شهروندان، سينماي 4 بعدي را با همكاري بخش خصوصي براي اولين بار در ناهارخوران افتتاح كرد.
سينماي 4 بعدي نوعي فضاي مجازي است كه علاوه بر تفريح مي تواند كاركردهاي آموزشي از قبيل آموزش درباره سيل و زلزله براي دانش آموزان و شهروندان در مقابله با بلاياي طبيعي را نيز دارا باشد.
وزش باد، پاشيدن آب به صورت تماشاچيان، خوردن چيزي به پشت پا، حركت صندلي ها، رعد و برق و چندين افكت پرهيجان ديگر از جمله جلوه هاي صوتي و تصويري و فيزيكي اين سيستم است.

 



ساماندهي 69 گروه تئاتر در استان مركزي

اراك- خبرنگار كيهان:
در سال گذشته 69 گروه تئاتر در هشت مركز استان مركزي ساماندهي شدند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي با اعلام خبر فوق گفت: در سال گذشته ضمن برپايي 56 اجراي نمايش خياباني، 22 جشنواره تئاتر با حضور اساتيد برجسته كشوري در اراك برگزار شده است.
مصطفي مشايخي افزود: در بخش تعزيه نيز در استان 90 گروه با حضور 400 نفر از تعزيه خوانان استان تشكيل شده و موفقيت هاي خوبي در جشنواره هاي مختلف كشوري نيز براي اين استان كسب شده است.

 



از ترس دزدان محوطه فرمانداري اسكو موزه مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
محوطه خالي فرمانداري اسكو، از ترس دزدان آثار ميراث فرهنگي و تاريخي، تبديل به «موزه سنگ» مي شود.
فرماندار اسكو، در كارگروه تخصصي ميراث فرهنگي اين منطقه با اشاره به وجود درب هاي سنگي، قوچ و ميش سنگي و نيز سنگ نوشته هاي تاريخي، تاسيس و راه اندازي «موزه سنگ» در اسكو را ضروري خواند و در عين حال خاطرنشان كرد: در صورتي كه ظرف 3 ماه آينده اين امر تحقق نيابد، محوطه خالي موجود در فرمانداري اسكو، براي ممانعت از به سرقت رفتن اين آثار، به «موزه سنگ» تبديل مي شود.
يونس فاتح، همچنين از تخريب بافت جديد و غيراصولي محوطه «كندوان» در سه ماهه دوم سال، خبر داد.
وي گفت: ساكنان اين منطقه به روستاي جديد پايين دست و در فاصله 2 كيلومتري روستاي جهاني و منحصر به فرد «كندوان»، انتقال مي يابند و اقدامات عمراني در روستاي جديد براي رفاه و اسكان اهالي، در نظر گرفته شده است.
شايان ذكر است: روستاي قديمي كندوان جزو 15 محوطه تاريخي ايران از لحاظ گردشگري و ميراث فرهنگي محسوب مي شود.

 



برگزاري نمايشگاه نقاشي طبيعت در مرند

تبريز- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه نقاشي طبيعت به سبك رئال با 40 اثر مربوط به «مريم- قاسمي» در مجتمع فرهنگي و هنري مرند، برگزار شد.
قاسمي، عضو انجمن هنرهاي تجسمي مرند است.

 



درسال 89 انجام شد
توزيع 6ميليارد ريال بن كتاب در نواحي محروم آذربايجان شرقي

تبريز- خبرنگاركيهان:
5 ميليارد و 700 ميليون ريال كتاب رايگان در مناطق و نواحي محروم استان آذربايجان شرقي در طول سال 89 توزيع شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در يك مصاحبه مطبوعاتي درمحل اين اداره كل به خبرنگاران گفت: اين امر در راستاي ترويج فرهنگ كتاب خواني صورت گرفته است.
علي داننده در عين حال افزود: درسال گذشته بيش از هزار و 300 تن از اهالي قلم «بن كتاب» دريافت كردند.
داننده از موفقيت ها درعرصه انتشار كتاب درسال گذشته خبر داد و در بخشي از اظهارات خود گفت: 879 عنوان كتاب اجازه انتشار دريافت كردند كه اين تعداد كتاب در بيش از يك ميليون و 660 هزار جلد چاپ شد. ضمن آن كه درسال گذشته بيش از 20 نمايشگاه كتاب درسطح استان برپا شد كه مهم ترين آنها نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز بود.

 



شهرداري اصفهان سالن اجلاس غيرمتعهدها را احداث مي كند

اصفهان-خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان از تحقق مديريت يكپارچه و هماهنگ شهري و واگذاري برخي از تصدي هاي دولت به شهرداري ها براساس برنامه پنجم توسعه كشور خبر داد.
دكتر عليرضا ذاكر اصفهاني در جمع اعضاي شوراي اسلامي شهر اصفهان به مكلف شدن دولت براي واگذاري 23 وظيفه خدماتي به شهرداري هاي كلان شهرها گفت: در برنامه پنجم توسعه مديريت واحد شهري به مديريت هماهنگ شهري تبديل شده است.
وي افزود: براساس اين برنامه دولت مكلف شده است نسبت به واگذاري برخي از تصدي هاي دولت به شهرداري ها و به روزرساني قوانين و مقررات شهرداري ها و ارتقاء جايگاه آنها و اتحاديه شهرداري ها اقدام كند.
ذاكر اصفهاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره بر اهميت احداث سالن اجلاس سران غيرمتعهدها در اصفهان گفت: اصفهان از تمام ظرفيت هاي لازم براي پذيرش چنين ماموريتي و ميزباني اجلاس آينده سران كشورهاي غيرمتعهدها و بازگرداندن جايگاه اصلي خود برخوردار است.
استاندار اصفهان از تشكيل دبيرخانه اي درخصوص ساخت سالن اجلاس غيرمتعهدها در استانداري خبر داد و افزود: عمليات اجرايي اين سالن به شهرداري اصفهان واگذار شده است كه اين پروژه در جهت ارتقاء استان و شهر اصفهان، اشتغال زايي و توسعه صنعت گردشگري نقش اساسي ايفا خواهد كرد.
وي كمبود آب را يكي از چالش هاي مهم استان و شهر اصفهان اعلام كرد و گفت: اميد است با آغاز عمليات اجرايي تونل بهشت آباد اين مشكل برطرف شود.
وي خواستار توسعه صنعت گردشگري در استان اصفهان براي جذب گردشگران داخلي و خارجي شد.

 



برگزاري نمايشگاه خوشنويسي «پيامبر صادق» در اهر

تبريز - خبرنگار كيهان:
نمايشگاه خوشنويسي «پيامبر صادق» با 40 اثر از 14 خوشنويس با موضوع احاديث، روايات و اشعار در كتابخانه آيت الله نجفي اهري شهرستان اهر، برگزار شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14