(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 فروردین 1390- شماره 19901

دوران پرتلاطم زندگي با جوان
كود كان مضطرب
رازهاي زوج هاي موفق
غذاهاي چربي سوز
روش هاي درست مصرف دارو
با اين گياهان به مقابله با بيماري برويد
دندان هاي سالم



دوران پرتلاطم زندگي با جوان

جواني دوره اي حساس در زندگي فرزندان ماست. نه نوجوان بودن آسان است و نه والدين يك نوجوان بودن.
يك اظهارنظر به ظاهر ساده از طرف شما مي تواند باعث ايجاد سوءتفاهم شود و فرزند نوجوانتان برنجد يا خشمگين شود. همين مسئله والدين را براي برقراري ارتباط دوستانه و مناسب با نوجوان گيج و سردرگم و حتي دلسرد مي كند. والدين بايد با يك رويكرد منطقي، هم به رشد شخصيتي فرزندانشان كمك كنند و به استقلال طلبي آن ها احترام بگذارند و هم با ملايمت به آنها نشان دهند كه خانواده بزرگ ترين حامي و پشتيبان آنها است.
كاترين ادگار متخصص رفتارشناسي دانشگاه شيكاگو مي گويد: از فرزند جوانتان توقع بيش از اندازه نداشته باشيد. اگر قصد داريد در چند مورد رفتار او را اصلاح كنيد، بايد در اين راه قدم به قدم پيش برويد و در هر مقطع زماني فقط روي يك جنبه از رفتارش كار كنيد، به عنوان مثال اگر اخيرا از او خواستيد كه هر روز سر ساعت مشخصي به خانه برگردد و او هم تازه شروع به عمل كردن مطابق ميل شما كرده است نبايد بلافاصله موضوع ديگري مانند كم كردن ساعات تماشاي تلويزيون را مطرح كنيد. هنگامي كه مشغول اصلاح رفتار او در زمينه اي خاص هستيد از نافرماني هاي كوچكش در ساير زمينه ها چشم پوشي كنيد.
تلاش بيش از حد براي اصلاح جنبه هاي متعدد رفتار فرزندتان هر دوي شما را خسته و نااميد مي كند. بيشتر بر روي مسائلي متمركز شويد كه به سلامت و امنيت او مربوط است، مانند موادمخدر، بي احتياطي در رانندگي و انتخاب دوستان مناسب.
اجازه دهيد براي حل مشكل تلاش كند
براي كمك و پشتيباني از فرزندتان هميشه حاضر باشيد ولي فقط هر وقت از شما خواست، نصيحتش كنيد. اگر فرزندتان دوست ندارد درباره موضوع خاصي با شما صحبت كند، اصرار نكنيد هر چه در سرش مي گذرد را برايتان تعريف كند. اصرار بيش از اندازه در اين مورد معمولا باعث خشمگين شدن جوانان مي شود. در عوض به او اجازه دهيد خودش براي حل مشكلاتش تلاش كند. بدين ترتيب به او نشان مي دهيد از اين كه كم كم شخصيت مستقلي پيدا كند حمايت مي كنيد و اين اولين قدم براي افزايش عزت نفس در جوانان است. البته بايد به او يادآوري كنيد كه هر زمان نياز به مشورت و يا كمك شما داشته باشد، هميشه در كنارش حاضر هستيد.
به حريم خصوصي جوانان احترام بگذاريد
آزادي هاي معمول جوانان را با دخالت هاي بي مورد محدود نكنيد. به حريم خصوصي فرزند نوجوانتان همانند بزرگسالان احترام بگذاريد. هرگز ايميل هاي او را نخوانيد و به مكالمه هاي خصوصي اش گوش ندهيد. هنگامي كه او خانه نيست اتاقش را مرتب نكنيد. جوانان از سرك كشيدن والدين به اتاق و وسايلشان بيزارند و مسلما شما هم دوست نداريد مرتبا ريخت و پاش آنها را جمع كنيد. فرزندانتان آن قدر بزرگ شده اند كه بتوانند اتاقشان را خودشان مرتب كنند.
فقط اعتدال را به جوانان ياد دهيد
بسياري از جوانان عادت به صحبت كردن بيش از حد با تلفن دارند. به آنها ياد بدهيد كه تلفن وسيله اي براي همه اعضاي خانواده است و همه حق دارند كه از آن استفاده كنند.
مي توانيد مدت زماني تعيين كنيد و از فرزندتان بخواهيد مكالمه هاي تلفني اش از آن مقدار بيشتر نباشد. اين كار فقط براي آزاد كردن خط تلفن نيست بلكه به فرزندتان اعتدال و ميانه روي و نظم مي آموزد.
درباره وضع ظاهري بيش از حد حساس نباشيد
جوانان درباره وضع ظاهري خود بيش از اندازه حساس هستند. ممكن است آنها مرتبا درحال ايراد گرفتن از سر و وضع و نحوه لباس پوشيدن اطرافيانشان باشند. اما معمولا هنگامي كه كسي از ظاهر خود آنها انتقاد مي كند، برخورد مناسبي ندارند. بايد به جوانان كمك كرد تا تصوير ذهني مناسبي از خودشان داشته باشند.
درباره نحوه لباس پوشيدن فرزندتان بيش از حد حساس نباشيد. البته اين به اين معني نيست كه در هر شرايطي از او تعريف كنيد. بلكه به دنبال راه هايي براي حمايت كردنش باشيد. هنگامي كه لباس هاي مناسبي را براي پوشش انتخاب مي كند او را تشويق كنيد و سعي كنيد باورهاي مثبت او را نسبت به خودش مستحكم تر كنيد.
عليرضا سزاوار

 



كود كان مضطرب

بسياري از والدين نمي دانند چگونه از اضطراب و نگراني فرزندان خود بكاهند. در گذشته دوران كودكي دوراني بدون دغدغه و شادي بخش بود ولي اكنون در بيشتر خانواده ها اين طور نيست. كودكان هر روز با اخبار ناگوار تلويزيون و روزنامه ها بمباران مي شوند. اگر بتوانيد بدون اينكه فرزندتان صحنه هاي خشن و ناراحت كننده را ببينند به همراه او برنامه هاي تلويزيون را تماشا كنيد آدم خوش شانسي هستيد!
امروزه بسياري از والدين با مشكلات دست و پنجه نرم مي كنند. اگر خود شما هم درگير مشكلات نباشيد به احتمال قوي در ميان همسايه ها و يا همكلاسي هاي فرزند خود شاهد چنين مشكلاتي هستيد. وقتي بزرگسالان دچارمشكل مي شوند معمولا توجهي به تأثيرات آن بر روي كودكان ندارند.
خواندن ذهن كودكان و نوجوانان كار بسيار دشواري است ولي والدين مي توانند در برطرف كردن احساسات منفي كودكان نقش مهمي داشته باشند.
اضطراب در كودكان
كارشناسان براين عقيده اند كه در سال هاي اخير اضطراب در ميان كودكان افزايش يافته است و اين امر مي تواند افسردگي و گرايش آنها به موادمخدر را به همراه داشته باشد.
در ضمن اضطراب كودكان، ابتلاي آنها به بيماري هاي مختلف را به دنبال خواهد داشت.
اقدام والدين
وقتي متوجه شديد اضطراب كودكتان بيشتر از قبل شده بايد دست به كار شويد. بهترين راه اين است كه خانواده را به روال طبيعي سابق برگردانيد. اگر به كودك خود قولي داديد حتما به آن عمل كنيد. هميشه فرض را براين قرار دهيد كه نگراني كودك شما موجه است. در اين صورت با درپيش گرفتن رفتاري مناسب مانع از اضطراب بيشتر او مي شويد. بهتر است روزي 10 دقيقه با كودك خود حرف بزنيد و به نوازش او بپردازيد. سعي كنيد نگراني هاي كودك خود را برطرف نماييد. شما مي توانيد دراين گفت وگوها در مورد احساسات خود نيز صحبت كنيد.
در ضمن زمينه مشاركت فرزند خود را در فعاليت هاي اجتماعي فراهم آوريد. به او يادآوري كنيد هر اتفاقي كه بيفتد شما در كنار وي خواهيد بود و همه چيز روبه راه خواهد شد.
شما احتمالا روش خاصي براي آرام كردن فرزندتان داريد ولي خواندن اين مقاله به شما كمك زيادي خواهد كرد.
نگراني والدين
رفتار غيرقابل پيش بيني والدين، گوش به زنگ شدن كودكان را به همراه خواهد داشت. دراين مواقع قلب كودكان تندتر مي زند، قدرت بينايي و شنوايي آنها بيشتر مي شود و آنان در انتظار اقدامات پيش بيني نشده آينده مي مانند.
به عنوان مثال اگر شما صداي خود را بالا ببريد، در را به هم بكوبيد، اشياء را به اين طرف و آن طرف پرت كنيد و دشنام دهيد كودكان، خود را در جايي پنهان مي كنند. دراين مواقع فشارخون كودكان بالا مي رود، معده درد، سردرد و ترس از حوادث آينده از ديگر پيامدهاي ناخوشايند است و حتي در موارد كم اهميت تر نيز كودكان گوش به زنگ مي شوند، مثلا وقتي شاهد دعواي شما با همسرتان باشند يا متوجه شوند كه در كارتان با مشكل مواجه شده ايد، دراين گونه مواقع خونسردي خود را حفظ كنيد و سپس به سراغ فرزندتان برويد. به او توضيح دهيد كه دچار خشم آني شده ايد و اكنون احساس بهتري داريد. به فرزند خود اطمينان دهيد كه راهي براي حل مشكلات پيدا مي كنيد و اين موضوع را بارها به او يادآوري كنيد. او بايد بداند كه شما مراقب وي هستيد.
متمايز كردن احساسات و افكار، راه ديگري براي اطمينان دادن به كودكتان است. به او بياموزيد كه ممكن است هراز گاهي مشكلاتي پيش بيايد، ولي شما با درايت آنها را حل خواهيد كرد.
تصميمات خود را بر روي كاغذ بياوريد و آن را به كودكتان نشان دهيد. او را در جريان اولويت ها بگذاريد. به عنوان مثال وقتي كودكان بفهمند كه در برنامه هاي شما ارجحيت دارند احساس آسودگي خواهند كرد. به سلامتي خود اهميت زيادي دهيد، زيرا در غيراين صورت نمي توانيد به كودك خود كمك چنداني بكنيد.
به او بگوييد در صورتي كه صدمه اي ببيند سركار نمي رويد و او را پيش پزشك مي بريد. به اين صورت نشان مي دهيد كه او براي شما از هر چيز ديگر مهمتر است. سپس از او بخواهيد در مورد مسائل مهم زندگي خود تصويري ارائه دهد. در مورد انتخاب هاي فرزند خود با او حرف بزنيد و چند هفته بعد از او بپرسيد كه آيا تغيير عقيده نداده است.
به هر صورتي كه توانستيد به كودكتان نشان دهيد كه در مقابل مشكلات، منطقي عمل خواهيد كرد.
قبل از خواب با فرزند خود حرف بزنيد و كاري كنيد كه با افكاري شيرين به خواب برود. والدين مي توانند در كاهش اضطراب فرزندشان نقش بسيار مهمي ايفا كنند، البته در صورتي كه به او يادآوري كنند هر اتفاقي كه بيفتد همچنان وي را دوست خواهند داشت.
اگر فرزندتان از آنچه از طريق تلويزيون يا در مدرسه و خيابان مي شنود ناراحت شده به او اطمينان دهيد كه هر اتفاقي كه بيفتد خانواده شما پابرجا مي ماند و شما هميشه در كنار او خواهيد بود.
به عنوان مثال اگر مي خواهيد اخبار تلويزيون را در كنار يكديگر تماشا كنيد بازوي خود را دور فرزندتان حلقه كرده و به او بگوييد: «هرچند به نظر مي رسد جهان امن نيست ولي ما در امنيت هستيم. من اينجا هستم و هميشه مراقب تو خواهم بود.»
حتي زماني كه در خانواده مشكلي پيش مي آيد والدين بايد به گونه اي رفتار كنند كه كودكان نگران نشوند.
مقابله با مشكلات خانوادگي
والدين بايد مراقب تاثيرات غيرمستقيم مشكلات بر كودكان خود باشند. اگر متوجه شديد حرفهاي يكي از خويشاوندان موجب هراس فرزندتان شده به او بگوييد: «پسر من از حرفهاي شما بسيار نگران شده است.»
اگر خويشاوند شما در دفاع از خود بگويد: «بله، ولي پسر شما بايد بداند كه زندگي پستي و بلندي دارد» ضمن موافقت با او پاسخ دهيد: «اما بچه ها نمي توانند اخبار ناگوار پي درپي را تحمل كنند.» شايد خويشاوندتان از اين حرفها خوشش نيايد ولي اگر شما به فكر فرزند خود نباشيد چه كسي بايد به فكر او باشد؟! اگر يك كودك با اخبار ناگوار بمباران شود سيستم عصبي او بسيار حساس خواهدشد. چنين كودكاني در بزرگسالي مستعد ابتلا به بيماري هايي مانند افسردگي و اعتياد به مواد مخدر خواهندبود.
اگر فكر مي كنيد با دادن اخبار ناگوار پي درپي به فرزندتان، او را قوي بار مي آوريد در اشتباه هستيد. شما بايد به تدريج او را در جريان اخبار تلخ قراردهيد و مراقب واكنش هاي وي باشيد.
پنج گام موثر
براي تربيت كودكاني كه بتوانند مشكلات را تحمل كنند به نكات زير توجه كنيد:
1-كودك خود را درمعرض بمباران اخبار ناگوار دنياي بزرگسالان قرار ندهيد.
2- مراقب تغذيه سالم و ورزش فرزند خود باشيد.
¤ هرچند كودكان در مدرسه از خوراكي هاي فاقد ارزش استفاده مي كنند ولي تا حد امكان در خانه از دادن اين مواد به آنها خودداري كنيد.
¤ ميزان مصرف خوراكي هايي مثل چيپس و بيسكوئيت را به حداقل برسانيد.
¤ پس از صرف شام، با فرزند خود به پياده روي برويد، زيبايي هاي طبيعت را به او نشان دهيد و به وي يادآور شويد پس از هر طوفان، آسمان آبي مي شود.
¤ اگر فرزندتان از مسئله اي ابراز نگراني كرد به سؤالات او دراين رابطه پاسخ دهيد و براي اينكه مطمئن شويد درست متوجه شده از او بخواهيد سخنان شما را جمع بندي كند.
3-هرچند در زمان بروز مشكلات با همسرتان به مشاجره مي پردازيد ولي فرزندتان بايد هردو جنبه قضيه را ببيند.
¤ اگر فرزندتان شاهد دعواي شما با همسرتان بود به او نشان دهيد كه اين مسئله، موقتي است.
¤ اگر نتوانستيد به راه حل مناسبي دست يابيد، با يك ريش سفيد يا مشاور مشورت كنيد.
¤ و مهم تر از همه اينكه غرور خود را كنار بگذاريد و آرامش را در محيط خانه حاكم كنيد.
4- هر اتفاقي كه بيفتد بين فرزند و همسرتان فاصله نيندازيد.
¤ كاري كنيد كه كودكتان تا زمان حل مشكلات از پيامدهاي آن دور باشد.
¤ اگر كودكتان قصد مداخله داشت (و غالبا همينطور است) مودبانه از او بخواهيد اجازه دهد خودتان مشكلات را حل كنيد. به او بگوييد: «اگر به كمك تو نياز داشتيم مي گوييم. ما مي توانيم اين مشكل را حل كنيم و مطمئن باش بلافاصله تو را در جريان تصميمات خود قرار خواهيم داد.»
¤ اگر موضوع به كودكتان مرتبط باشد آن وقت وضعيت فرق مي كند.
¤ يكي از راههاي آرام كردن كودكتان اين است كه از او بخواهيد افكار و پيشنهادات خود را بر روي كاغذ بياوريد. اين كار به برقراري آرامش در خانه كمك مي كند.
¤ يادداشت برداري باعث تمركز بيشتر اعضاي خانواده مي شود.
¤ كودكان با نوشتن افكار خود، در مهارت هاي كلامي تبحر بيشتري پيدا مي كنند و انسان هايي واقع گرا بار مي آيند.
¤ والدين مي توانند پس از جمع آوري پيشنهادات، با دقت به مرور آنها بپردازند و تصميمات لازم را اتخاد كنند.
¤ پس از تصميم گيري، وظايف آسان را برعهده كودكتان بگذاريد. اين كار باعث مي شود او احساس مهم بودن كند و دچار اضطراب كمتري شود.
¤ در ضمن به كارهاي روزمره خود ادامه دهيد و هرازگاهي راجع به مشكلات حرف بزنيد.
5- اگر فرزندتان در معرض اخبار ناگوار قرارگرفت براي كاستن از اثرات منفي آن تلاش كنيد.
¤ با گفتن جملات تسلي بخش، به آرام كردن فرزند خود بپردازيد.
¤ فرزندتان را از علاقه خود مطمئن كنيد و به وي يادآور شويد كه حتي در زمان ناراحتي شما، مي تواند به رويتان حساب كند.
¤ مهم تر از همه اينكه كودك بايد بداند كه مي تواند به شما تكيه كند. يادتان باشد حضور شما -چه فيزيكي و چه عاطفي- اهميت زيادي دارد.
هر اتفاقي كه بيفتد، حتي اگر مجبوريد به يك تماس تلفني يا اينترنتي بسنده كنيد بايد براي فرزندتان وقت بگذاريد و توجه و محبت خود را نثار او كنيد.
آذر شايان

 



رازهاي زوج هاي موفق

شادي مردان و زنان پيش از ازدواج حد و مرزي ندارد ولي آنها بايد مواظب باشند قايق خوشبختي شان غرق نشود! گروهي از زوجين هنگام ماه عسل دچار ترديد مي شوند و گروهي نيز پس از آن. چه بايد كرد؟ جواب اين است: بايد رازهاي خوشبختي زوج هاي موفق را بدانيم.
راز شماره 1: زوج هاي موفق صريح هستند.
¤ زوجين انتظارات متفاوتي از يكديگر دارند و غالبا در اين زمينه از والدين خود الگو مي گيرند. به عنوان مثال، شايد شما از اينكه همسرتان پيش از ازدواج دانشجو باشد احساس رضايت كنيد ولي از او انتظار داريد پس از آغاز زندگي مشترك به دنبال يك درآمد ثابت باشد. زوج هاي موفق پيش از ازدواج در مورد انتظارات خود با صراحت حرف مي زنند و اگر اختلافات عمده اي داشته باشند- مثلا برسرداشتن يا نداشتن بچه- آن را جدي مي گيرند. آنها پس از ازدواج به شنيدن نظرات يكديگر ادامه مي دهند و تا رسيدن به توافق دست از مذاكره برنمي دارند.
راز شماره 2: زوج هاي موفق فرديت خود را حفظ مي كنند.
¤ انسان هرچقدر هم كه مستقل باشد پس از ازدواج وابسته مي شود، به خصوص اگر پاي بچه در ميان باشد. انسان پس از ازدواج احساس مي كند همواره موجودي به او چسبيده است!
ولي زوج هاي موفق علي رغم علاقه اي كه به يكديگر دارند علائق خود را ناديده نمي گيرند. آنها به فرديت همسر خود احترام مي گذارند و بدين ترتيب طراوت ازدواج حفظ مي شود.
راز شماره 3: زوج هاي موفق علائق يكديگر را در اولويت قرار مي دهند.
¤ معمولا پس از ازدواج رفتار نزاكت آميز مرد و زن تا حدي تغيير مي كند و آنها كمتر به علائق يكديگر توجه دارند ولي در يك ازدواج موفق زوج ها همواره يكديگر را در اولويت قرار مي دهند و به عقايد همسرشان احترام مي گذارند. آنها زماني كه راجع به همسر خود با ديگران حرف مي زنند از الفاظ زيبا استفاده مي كنند. به عبارت ساده تر، زوج هاي موفق قدر يكديگر را دانسته و خود را به خاطر ازدواج با همسرشان خوشبخت مي دانند.
راز شماره 4: زوج هاي موفق مهارت جلوگيري از مشاجرات را پيدا مي كنند.
¤ هر زوجي ممكن است اختلاف نظر پيدا كند. مطمئنا شما نبايد اعتياد يا خشونت همسرتان را ناديده بگيريد ولي اگر ايرادات او قابل اغماض است بايد انعطاف نشان دهيد.
زوج هاي موفق هرچقدر هم كه اختلاف داشته باشند ارتباط خود را با يكديگر قطع نمي كنند و آن قدر در اين مورد بحث مي كنند تا به يك راه حل منصفانه برسند. زوج هاي مزبور به جاي عيب جويي و ناله كردن، از يكديگر حمايت مي كنند و قبول دارند كه گاهي عشق مهم تر از «برنده شدن» است!
راز شماره 5: زوج هاي موفق آتش علاقه خود را روشن نگه مي دارند.
¤ زوجين در اوايل ازدواج عشق زيادي نسبت به هم دارند ولي معمولا به تدريج از ميزان اين عشق كاسته مي شود، به خصوص پس از تولد بچه. زوج هاي موفق مي دانند كه بايد راه هاي تازه اي براي خشنودي طرف مقابل پيدا كنند. آنها براي روشن ماندن آتش محبت ميان خود تلاش مي كنند.
راز شماره 6: زوج هاي موفق همراه با يكديگر رشد مي كنند.
¤ يادتان باشد همسر شما پس از ده سال همان آدم زمان ازدواج نيست. در واقع هر دوي شما تغيير مي كنيد، به خصوص در برهه هاي حساس زندگي. زوج هاي موفق به اين موضوع واقف هستند، مسئله مهم اين است كه خود را با شرايط موجود وفق دهيد. زوج هاي موفق چنين ويژگي اي دارند.
آنها به جاي اينكه انتظار داشته باشند شخصيت همسرشان در طول سال ها ثابت بماند از تغييرات استقبال مي كنند.
راز شماره 7: زوج هاي موفق براي حل مشكلات تلاش مي كنند
¤ شايد احساس كنيد هيچ چيز نمي تواند پيوند شما با همسرتان را كمرنگ كند. ولي مراقب باشيد! گذشت زمان و احساس كاذب امنيت، ممكن است هر عشقي را نابود كند.
زوج هاي موفق به طور مرتب با يكديگر حرف مي زنند تا از روبه راه بودن اوضاع مطمئن شوند.
اگر زوجين- و يا يكي از آنها- احساس نارضايتي كنند بايد به فكر چاره باشند و از مشورت با ديگران خجالت نكشند. زوج هاي موفق براي مشورت با مشاور تا هنگام طلاق صبر نمي كنند و در اسرع وقت اين كار را انجام مي دهند. به اميد آنكه شما هم در زمره زوج هاي موفق باشيد.

 



غذاهاي چربي سوز

دغدغه اين روزهاي خيلي ها از جمله خانم هايي كه هر شب كابوس چربي اضافه بدن رهايشان نمي كند، اين است كه چه نوع رژيمي مي تواند به آنها در حال اين مشكل كمك كند.
در چنين مواردي برخي غذاهاي چربي سوز مؤثر مي تواند هم در ايجاد تنوع غذايي به افراد كمك كند و هم جاي رژيم هاي سرسختانه كاهش وزن را تا حد بسيار زيادي بگيرد.
فلفل هاي تند چيلي
ديگر لازم نيست تنها به ديد يك چاشني تند به فلفل چيلي نگاه كنيد، بلكه تحقيقات اخير نشان داده است، كاپسسين نام تركيبي در داخل اين ماده غذايي است كه علاوه بر خاصيت آنتي اكسيداني اش تأثير فوق العاده اي در كاهش حجم چربي در افراد چاق دارد. اين تركيب باعث افزايش سوخت و ساز در بدن مي شود و در حقيقت احساس داغي در فرد روشن شدن موتور سوخت و ساز بدن است كه اين گونه خود را به نمايش مي گذارد.
كلم بروكلي
اين روزها در اكثر سالادها ردپايي از كلم بروكلي به چشم مي خورد كه نكته مثبتي در سفره هاي ما ايراني هامحسوب مي شود. كلم بروكلي بهتر است به شكل خام يا بخار پز مصرف شود. اين ماده غذايي علاوه بر اين كه يك فيبر مناسب و حجيم به شمار مي رود به عنوان يك سركوبگر قدرتمند اشتها هم محسوب مي شود كه بهتر است قبل از وعده غذايي ناهار و شام حداقل 150 تا 200 گرم آن با آب ليمو ميل شود. (به شكل سالاد براي يك فرد متوسط الجثه).
گوشت بوقلمون
برخلاف تصورات عامه مردم گوشت بوقلمون به عنوان يكي از سالم ترين گوشت هاي حال حاضر در بازار ايران محسوب مي شود كه گوشتي كاملا فاقد چربي است (در حد بسيار جزئي). فقط مراقب باشيد در خريد اين نوع پرنده موارد لاغر آن را خريداري كنيد و ابتدا پوست آن را به طور كامل بكنيد و سپس تنها گوشت آن را به فرم كبابي يا آب پز ميل كنيد. در هفته تا 2وعده گوشت بوقلمون به اندازه هر بار 150 تا 250 گرم براي يك فرد متوسط الجثه كافي است تا هم حجم پروتئيني مورد نياز فرد را تأمين كند و هم خاصيت كاهنده چربي در بدن ايفا كند.
لبنيات
از لبنيات كم چرب هرگز غافل نشويد. در اين بين ماست كم چرب و دوغ بدون گاز البته خانگي از بهترين نمونه ها به شمار مي رود. حداقل در روز يك وعده ماست كم چرب معادل 100 گرم ماست را در وعده غذايي خود مخصوصا شام قرار دهيد تا هم خوابي راحت و آسوده داشته باشيد و هم از خاصيت چربي سوزي لبنيات بهره كافي ببريد.

 



روش هاي درست مصرف دارو

همه بيماران به خصوص بيماراني كه همزمان تحت درمان چند پزشك و دچار تداخل مصرف دارو هستند، لازم است بيش از ديگران به چند نكته توجه داشته باشند.
به گزارش وب دا، دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت اين نكات را به شرح زير اعلام كرد:
1- به پزشك خود بگوييد چه داروهايي مصرف مي كنيد.
2- برنامه مصرف داروها را بنويسيد.
3- با مشورت پزشك، از داروهايي كه تداخل اثر دارند، پرهيز كنيد.
4- داروهايتان را با كسي شريك نشويد.
5- براي تأثير دارو به جاي بالا بردن دوز دارو، صبور باشيد.
6- داروهاي تاريخ مصرف گذشته را دور بريزيد.
7- داروها را در تاريكي مصرف نكنيد.
8- قرص را نجويد، نشكنيد و خرد نكنيد.
9- هميشه ليست داروهاي خود را همراه داشته باشيد.
10- از بيشتر مصرف كردن دارو هنگام بدحالي بپرهيزيد.

 



با اين گياهان به مقابله با بيماري برويد

واژه فيتوريزه مغذي ها يا فتوكميال ها به مواد مغذي اطلاق مي شود كه از مواد گياهي گرفته مي شوند و مي توانند از بدن انسان حفاظت كنند.
به نظر مي رسد تركيب ابتدايي موجود در گياهان موسوم به «فتيوها» مي توانند از بدن ما مراقبت كرده و با بيماري هايي همچون سرطان مقابله كنند؛ سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و با فعاليت به عنوان آنتي اكسيدان ها به سلامت قلب نيز كمك كنند، اما چه گياهاني بايد بخوريم تا از اين مزايا بهره مند شويم.
به گزارش روزنامه اكسپرس پزشكان مي گويند: تمام انواع سبزيجات و ميوه ها در اين زمينه مفيد هستند و بايد مصرف شوند اما در اين ميان 10 گياه خوراكي مهم به لحاظ خواص آنتي اكسيداني و مفيد براي مقابله با بيماري ها شناخته شده تر هستند و مصرف آن ها بيشتر توصيه مي شود.
اولين گياه خوراكي «سويا» است. سويا به دليل دارا بودن ماده اي به نام «جنستين» خواص ضدسرطاني فوق العاده اي دارد و همچنين حاوي فتيواستروژن است كه خطر ابتلا و پيشرفت سرطان پروستات را كاهش مي دهد و همچنين تركيبي به نام ايزوفلاوون را دارد كه براي مقابله با سرطان سينه مفيد است.
گياه بعدي «گوجه فرنگي» است. رنگ گوجه فرنگي به دليل ماده اي به نام «ليكوپن» است كه يك كاروتنوئيد است و رشد برخي از سرطان ها را كاهش داده يا سركوب مي كند. همچنين در تقويت قدرت بينايي، سيستم ايمني بدن و كاهش عوارض پيري مفيد است.
گياه بعدي «كلم بروكلي» است كه يك فيتور ريزمغذي است و خاصيت آنتي اكسيداني دارد. آنتي اكسيدان ها با مولكول هاي مضر راديكال آزاد مقابله كرده و خاصيت سم زدايي دارند.
«سير» هم در اين گروه گياهان مفيد قرار مي گيرد. سير يك منبع خاص غني از نوعي فيتوريزمغذي ها موسوم به تركيبات ارگانوسولفور است كه خواص ضدالتهابي و آنتي اكسيداني دارد و به كنترل كلسترول نيز كمك مي كند. همچنين ريزمغذي هاي موجود در سير خاصيت ضدباكتريايي و ضدقارچي دارند.
گياه مفيد بعدي دانه هاي «كتان» است كه به لحاظ تعديل كردن هورمون هاي زنانه، بهبود قدرت باروري و كاهش علائم پيش از قاعدگي و نيز پيشگيري از سرطان سينه شناخته شده و معروف است. ريزمغذي هاي موجود در دانه كتان همچنين در پيشگيري از ديابت نوع دوم مفيد هستند.
«مركبات» نيز در اين گروه از گياهان بسيار مفيد قرار مي گيرند. ريزمغذي هاي مفيد موجود در مركبات شامل آلكالوئيدها، فلاوونوئيدها، فنول ها و تانيس ها هستند كه همگي خواص، ضدسرطاني، آنتي اكسيداني و ضدالتهابي دارند.
«ميوه هاي جاليزي» مثل هندوانه و طالبي نيز سرشار از ريزمغذي هاي گياهي مفيد هستند كه به ويژه براي سلامت قلب و عروق كاربرد دارند.
گياه خوراكي بعدي «توت آبي» يا گياه «قره قاطي» است. توت آبي سرشار از نوعي تركيب به نام آنتوسيانين است كه عامل رنگ آبي اين ميوه است. اين تركيب، التهاب را كاهش مي دهد از بدن در برابر سرطان محافظت مي كند و براي سلامت چشم، عروق سرخرگي و مغز نيز مفيد است.
دو گياه خوراكي باقي مانده و بسيار مفيد در اين فهرست «سيب زميني شيرين» و «فلفل تند» هستند كه خواص آنتي اكسيداني قوي دارند. فلفل تند حاوي تركيبي موسوم به «كاپساسيسين» است كه باعث تندي زياد فلفل مي شود. اين تركيب متابوليسم را تقويت مي كند، موجب آزادسازي آندروفين ها مي شود، در رشد سلول هاي سرطاني اختلال ايجاد مي كند و مانع از لختگي خون مي شود. فلفل تند همچنين سرشار از ويتامين «C»است.

 



دندان هاي سالم

فعاليت ميكروب ها عامل بروز پوسيدگي دندان در سطح دندان است كه باعث تخريب قسمت هاي سخت دندان مي شود.
اغلب دندانپزشكان در اين موارد به بيماران خود توصيه مي كنند كه از خوردن بعضي غذاها مخصوصا شيريني ها اجتناب كنند اما گروهي از محققان آمريكايي بر اين اعتقادند كه بعضي از غذاها براي سلامتي دندان ها بسيار مفيد هستند.
بنا به نظر اين محققان، خوردن آدامس هاي بدون قند تا حدود بسيار زيادي مي توانند از پوسيدگي دندان ها جلوگيري كند اما آدامس هايي كه داراي شيريني هاي فراوان هستند، مي توانند با آزاد كردن باكتري ساكاراز باعث پوسيدگي دندان ها شوند.
نوشيدن چاي سبز يا سياه نيز مي تواند به سلامتي دندان ها كمك كند، چاي با انتشار نوعي آنزيم در دهن از پوسيدگي مينايي دندان مي تواند جلوگيري كند.
نوشيدن آب آشاميدني داراي فلورايد، خوردن پنير، ميوه ها و سبزيجات تازه نيز تاثير بسيار خوبي در سلامتي دندان ها دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14