(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 فروردین 1390- شماره 19901

نمايندگان مجلس عراق : اجازه نمي دهيم مهلت حضور اشغالگران تمديد شود
آزادي 7000 زنداني در عربستان به دنبال توصيه اوباما به ملك عبدالله
تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت آخر)
تازه ترين دستور آمريكا به آل خليفه ؛ شيعيان را اخراج كنيد
اعتراف يك گروه تروريستي در سوريه ؛ براي خرابكاري از حزب حريري پول مي گرفتيم
حمله پليس ساركوزي به مخالفان دخالت نظامي فرانسه در ساحل عاج
10 تن از سران قبايل افغانستان در انفجار بمب كشته شدند
تظاهرات گسترده ضددولتي در الجزاير، سوازيلند و يمن
بازجويي از حسني مبارك روي تخت بيمارستان شرم الشيخ
اجلاس 20 كشور در دوحه براي بررسي بحران ليبي
حاميان فلسطين در پاكستان پرچم اسرائيل را آتش زدند



نمايندگان مجلس عراق : اجازه نمي دهيم مهلت حضور اشغالگران تمديد شود

نمايندگان مجلس عراق فاش كردند، ايالات متحده براي تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، دولت بغداد را شديداً تحت فشار قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، پايگاه اينترنتي «النهرين» به نقل از »جواد الحسناوي» عضو فراكسيون «صدر» در مجلس عراق فاش كرد، آمريكا براي تمديد حضور نيروهاي اين كشور در عراق، فشار مضاعفي را متوجه دولت بغداد كرده است. وي افزود: همه گروه هاي سياسي بر تمديد نشدن اين حضور تأكيد دارند و دولت عراق هم تمايلي براي اين تمديد ندارد؛ ما در پارلمان نيز مانع تمديد آن مي شويم. اشغالگران بايد ظرف هشت ماه آينده خاك عراق را ترك كنند. «علي شبر» نماينده ديگر مجلس نيز گفت: همه نمايندگان به استثناي برخي كه سرنوشت آنها در گرو حضور نيروهاي آمريكايي است، با تمديد اين حضور مخالف هستند.

 



آزادي 7000 زنداني در عربستان به دنبال توصيه اوباما به ملك عبدالله

شاه عربستان در ديدار با مشاور امنيت ملي آمريكا پيام «باراك اوباما» را دريافت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، به نقل از روزنامه عربستاني «الوطن»، «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان در ديدار با «تام دانيلون» مشاور امنيت ملي آمريكا كه به عربستان سفر كرده است، پيام اوباما رئيس جمهور آمريكا را دريافت كرد.
به نوشته روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست»، سفر با عجله دانيلون به «رياض»، اندكي پس از سفر گيتس وزير دفاع آمريكا صورت مي گيرد و مقامات كاخ سفيد، تحويل نامه رسمي اوباما به ملك عبدالله را تأييد كرده اما از ذكر جزئيات آن خودداري كردند.
به نوشته اين روزنامه آمريكايي، سردمداران عربستان با نااميدي، شاهد تحولات عميق سياسي در كشورهاي همجوار خود نظير يمن، بحرين و مصر هستند.

 



تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
چه رابطه اي ميان انسان هاي مصنوعي و مسئله حقوق بشر وجود دارد؟ دكتر «پي دبليو سينگر» از بنگاه تحقيقاتي بروكينگز واشنگتن و مؤلف كتاب «سيم كشي براي جنگ» اظهار مي دارد كه سهامداران، سازمان ها و شركت ها در 50درصد از كل معاملاتي كه امروزه در بورس نيويورك انجام مي شود نقشي ندارند و اين معاملات با تصميم و حتي تأييد ماشين هاي روباتيك تجاري و كامپيوترها انجام مي گيرد. دكتر سينگر در ادامه اين سؤال را مطرح مي كند كه در وضع كنوني تصميم گيري جنگ ها در كنترل و اراده انسان هاي حقيقي است يا در اختيار انسان هاي مصنوعي (روبات ها)؟ (مصاحبه پروفسور فيليپ آلستون و دكتر پي دبليو سينگر با شبكه تلويزيوني الجزيره، 9آذر 1389ــ 30 نوامبر 2010)
به خاطر توسعه اينگونه تكنولوژي هاست كه جرج سوروس، ميلياردر ليبرال مجارستاني الاصل در آمريكا، تصميم گرفته است يكصد ميليون دلار از ثروت خود را براي اشاعه ارزش هاي حقوق بشر در غرب تقديم سازمان «ديدبان حقوق بشر» كند. «بنياد دفاع از دموكراسي ها» كه به سوروس تعلق دارد ميليون ها دلار به انقلاب هاي به اصطلاح مخملي اروپاي شرقي و قفقاز كمك كرده است (مجله نيشن، 4 اكتبر2010).
سال هاست كه از گسترش سياست اسلام ستيزي دولتمردان و گروه هاي نژادپرست و ارتجاعي كشورهاي اروپايي مانند اسكانديناوي (نروژ، دانمارك و سوئد)، فرانسه، انگليس، آلمان، ايتاليا، سوئيس و همچنين ايالات متحده مي گذرد. پس از سقوط شوروي و جريان 11سپتامبر 2001 در آمريكا بر شدت و ابعاد اين مسئله تحت لواي عناويني چون «مبارزه با تروريسم»، حفظ امنيت و هويت ملي»، جلوگيري از «مهاجرت نامشروع» و «پاسداري از ارزش هاي سكولاريسم» (غيرديني) افزوده شده است. در گزارش 43 صفحه اي چند ماه قبل گروه «مركز غيرحزبي سياستگذاري» مركب از فرماندار سابق ايالت نيوجرسي و يك عضو سابق كنگره آمريكا آمده است «خطري كه اكنون آمريكا را تهديد مي كند با خطري كه در سپتامبر 2010 وجود داشت تفاوت دارد.» طبق اين گزارش خطر جديد از طرف مهاجران و مسلمانان داخلي آمريكا است (واشنگتن پست، 11سپتامبر 2010).
در سال گذشته كه دكتر احمدي نژاد در مجمع سازمان ملل متحد ضمن سخنراني خود اسلام ستيزي را محكوم كرد، روزنامه نيويورك تايمز (شايد بدون اينكه حتي خود سردبيران آن ملتفت شوند) گزارش مفصلي درباره تبعيض مذهبي و اسلام ستيزي در محيط هاي كاري منتشر كرد. طبق اين گزارش آژانس هاي كار و اشتغال «گزارشات اسف باري از انواع تبعيض مذهبي و نژادي و كشمكش با مسلمانان» جمع آوري كرده اند (نيويورك تايمز 24 سپتامبر 2010)
مقاله «گري يونگ» نويسنده و روزنامه نگار آمريكايي در مجله نيشن (11 اكتبر 2010) درباره اسلام ستيزي در آمريكا و اروپا گواهي آشكار بر اين مدعاست. طبق نوشته يونگ «صرف نظر از آنچه درباره جرج دبليو بوش گفته مي شود او (بوش) به مسلماناني كه مي كشت احترام مي گذاشت؛ حتي موقعي كه آنها (مسلمانان) را به شلاق مي بست و آن ها را شكنجه مي داد هم براي دين و مذهب آنها احترام قائل مي شد و مي گفت مذهب مسلمانان بر پايه صلح و دوستي است، درست برعكس آنچه در القاعده و ديگران هست.» يونگ مي افزايد: «بوش از دين مسلمانان نفرت نداشت، او فقط از طريق تسخير عراق مسلمانان را با اظهاردوستي به كام مرگ فرستاد.»
بوش بايد دورويي خود را در برابر مردم آمريكا حفظ مي كرد به همين جهت تا موقعي كه مسلمانان عراق را بمباران مي كرد، نيازي نمي ديد كه در داخل آمريكا از مسلمانان و اسلام انتقاد كند ولي سياست و عمل او بيش از هر چيز بوي اسلام ستيزي مي داد. پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 دولت او بيش از 1200 مسلمان مقيم آمريكا را بازداشت كرده و به زندان انداخت؛ 19 هزار نفر مسلمان از سوي پليس تلويحا مجبور به مصاحبه و بازجويي شدند و بيش از 82 هزار نفر مسلمان براي نام نويسي به منظور تشخيص هويت به سازمان هاي امنيتي فراخوانده شدند. نكته جالب توجه اينجاست كه در پايان تمام تحقيقات، پليس آمريكا نتوانست حتي يك نفر را به علت تخلف از قانون محكوم كند.
وحشتي كه دولت بوش براي مسلمانان آمريكا ايجاد كرد بسيار شبيه ترس و وحشت ژاپني هاي مقيم آمريكا در زمان جنگ جهاني دوم بود. سياست ايجاد ترس و وحشت دولت بوش نتيجه داد چرا كه نظرسنجي انجام شده توسط «بنگاه پيو» در آمريكا نشان مي داد كه مسلمانان در آمريكا بيش از مسلمانان در اروپا تحت فشار افكار عمومي قرار دارند علاوه بر آن بنگاه نظرسنجي «گالوپ» گزارش داد كه 39 درصد آمريكايي ها از اينكه مسلمانان بايد كارت هويت ويژه اي همراه داشته باشند، حمايت مي كنند (مجله نيشن، 11 اكتبر 2010). اسلام ستيزي در قاره آمريكا سبب تشديد اسلام ستيزي در قاره اروپا شد. دراين ميان به استثناي گروهي انگشت شمار هيچ يك از سازمان هاي به اصطلاح حمايت كننده از حقوق بشر در اروپا و آمريكا لب به اعتراض نگشوده و از حقوق مسلمانان دفاع نكردند.

 



پس از قتل عام مردم و ربايش و شكنجه رهبران
تازه ترين دستور آمريكا به آل خليفه ؛ شيعيان را اخراج كنيد

سرويس خارجي-
رژيم آل خليفه در بحرين در راستاي سياست ارعاب و اعمال فشار هرچه بيشتر به شيعيان و نشان دادن خوش خدمتي به آمريكا دستور داد شيعيان را از بحرين اخراج كنند.
رژيم آل خليفه براي اعمال فشار هر چه بيشتر به شيعيان باكمك و همراهي نظاميان عربستاني و اماراتي اقدام به محاصره كامل مناطق شيعه نشين كرده است. دبير كل مركز حقوق بشر بحرين در اين باره گفت، رژيم بحرين شيعيان را تحت فشار قرار داده و به طور جنون آميز به اقدامات سركوبگرانه عليه مخالفان و به ويژه شيعيان ادامه مي دهد.
نبيل رجب درباره اخراج شيعيان از بحرين تصريح كرد، مقام هاي بحريني حتي كارگران شيعه مذهب آسيايي را از ورود به كشور باز مي دارند و از دادن ويزا به شيعيان امتناع مي كنند.
وي خاطرنشان كرد، كارمندان ادارات دولتي يا شركت هاي خصوصي هم به دليل شيعه بودن از كار اخراج شده اند.
وزارت خارجه بحرين روز گذشته در يك اقدام ضد شيعي از شيعيان خواست تا كشور را ترك كنند.
رژيم آل خليفه همچنين دستور اخراج همه ايرانيان مقيم اين كشور را صادر كرده است. اين در حالي است كه بازداشت، شكنجه و تهديد و ارعاب شيعيان طي روزهاي اخير در بحرين افزايش پيدا كرده است و چند تن از بازداشت شدگان تظاهرات اخير در اين كشور به دليل شكنجه هاي غير انساني به شهادت رسيدند. روي بدن اين شهدا جاي كابل، سوختگي و شكستگي به چشم مي خورد و آنان را در محل هاي عمومي قرار مي دهند تا ديگران عبرت بگيرند. دو تن از شهدا به نام هاي سيد حميد محفوظ و شهيد صقر به دست نيروهاي اماراتي شكنجه شدند و پيكر شهيد محفوظ كه از 23 اسفند سال گذشته در شكنجه گاه به سر مي برد در كيسه زباله در يكي از خيابان هاي منامه پيدا شد.
انتشار تصاوير جراحات شديد اين شهدا در غسالخانه بازتاب هاي زيادي داشت و موج انزجار از خاندان آل خليفه را افزايش داده است. وزارت كشور بحرين ادعا كرد كه اين تصاوير غير واقعي است.
از سوي ديگر شبكه هاي اجتماعي بحرين تصاويري را منتشر كردند كه در آن نيروهاي نظامي آل سعود و بحرين اقدام به آتش زدن قرآن كريم كردند. نيروهاي وابسته به آل سعود و مزدوران حكومت بحرين در جريان حمله به مسجد الكويكبات در روستاي الكوره قرآن ها را به آتش كشيدند و به مقدسات مردم توهين كردند.
رژيم آل خليفه براي ارعاب و ترساندن مردم اين تصاوير راپخش كرده است.
«سعيد الشهابي» دبير كل جنبش احرار بحرين نيز در اين باره گفت، رژيم بحرين تصميم گرفته كه شيعيان را از بين ببرد.
وي افزود، بركناري جمعي شيعيان از سازمان ها و ادارات دولتي و هدف قراردادن جان و مال شهروندان شيعه در همين راستا صورت مي گيرد.
الشهابي افزود: رژيم بحرين فعالان سياسي را نيز هدف قرار داده است. پزشكان نيز هدف كينه توزي رژيم آل خليفه قرار گرفته اند و بيش از 180 پزشك و پرستار از كار بركنار شده اند. حتي ورزشكاران شيعي نيز از باشگاه هاي ورزشي خود اخراج شده اند.
دبير كل جنبش احرار تأكيد كرد: تحولات اخير به سوي خطرناكي در حال حركت است و رژيم بحرين به طور مستقيم شيعيان را فقط به دليل مذهبشان هدف قرار داده است.
وي همچنين تصريح كرد، با وجود همه اين فشارها و اقدامات جنون آميز، مردم عقب نشيني نمي كنند و همچنان برخواسته هاي خود اصرار مي كنند.
اين فعال بحريني گفت، آمريكا، عربستان و ديگر كشورهاي عربي با حمايت از رژيم آل خليفه در كشتارهاي اين رژيم سهيم هستند و بايد پاسخگوي اعمال جنايتكارانه شان باشند.
وي تأكيد كرد، مطمئنم نيروهاي عربستان و امارات با خفت و خواري بحرين را ترك خواهند كرد و خداوند آل سعود را خوار و ذليل خواهد كرد چرا كه اين خاندان ظالم و ستمگر به كشتار مؤمنان و هتك حرمت بزرگان پرداختند و خداوند در كمين آل سعود است و آنان را به سزاي اعمالشان خواهد رساند.
«عبدالرئوف الشايب» دبير كل جنبش خلاص بحرين نيز گفت، نظاميان مستقر در خيابان هاي شهرها و روستاهاي بحرين حملات شديد و وحشيانه نظامي عليه انقلابيون را در پيش گرفته اند و مردم را هدف شليك هاي مستقيم اسلحه هاي مرگبار قرار داده اند، به ويژه اينكه آنها انقلابيون را به طور مستقيم مورد هدف قرار مي دهند تا از گسترش و به نتيجه رسيدن جنبش مردم جلوگيري كنند، آنها مردم را به طور گسترده اي دستگير مي كنند تا مردم بحرين را دچار رعب و وحشت كنند و در همه اقدامات تجاوزكارانه خود از كمك هاي گسترده عربستان برخوردارند.
وي افزود: ستم ها و اقدامات سركوب گرانه هرگز باعث دلسرد شدن انقلابيون نخواهد شد و حتي در صورتي كه همه غربي ها و حاميان آل خليفه همه توانشان را در حمايت از نظام سلطه گر بحرين بسيج كنند، باز هم مردم به اعتراضات مسالمت آميز جهت تحقق خواسته هايشان ادامه خواهند داد.
گفتني است شمار زيادي از مخالفان بحريني براي كمك و همراهي با شيعيان محاصره شده و تداوم تظاهرات و فعاليت هاي سياسي به سوي محلات شيعه نشين حركت كرده اند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه فشارها و سبوعيت خاندان آل خليفه آنان را از ادامه تظاهرات و تحقق خواسته هايشان باز نخواهد داشت. در همين حال مدير اجرايي ائتلاف بين المللي پيگرد جنايتكاران جنگي اعلام كرد كه حدود 850 تن از كاركنان بخش دولتي و خصوصي در بحرين به دليل مشاركت در تظاهرات اخراج شده اند.
به گزارش ايسنا وي افزود: وزارت آموزش و پرورش بحرين 111 كارمند زن و مرد را به علت شركت در اعتراضات اخراج كرده است.
لويي ريپ گفت: شركت آلومينيوم سازي بحرين نيز 153 تن از كاركنان خود را اخراج كرده و تحقيقاتي عليه 270 كارمند نيز در حال انجام است.
وي اظهار داشت: شركت مخابرات 104 كارمند، خدمات فرودگاه 47 كارمند و شركت نفت و ديگر شركت ها نيز كارمنداني را به علت شركت در تظاهرات اخراج كرده اند.
مدير اجرايي ائتلاف بين المللي پيگرد جنايتكاران جنگي تأكيد كرد كه پيگردهاي بين المللي شامل مسئولان بحريني و عربستاني به علت جنايات عليه مردم بحرين خواهد شد.
وي تصريح كرد: بحرين در فهرست كشورهايي است كه زندانيان را در زندان هاي خود شكنجه مي كند و فقط اجازه بازرسي گزينشي از زندان ها را مي دهد و صليب سرخ يا سازمان هاي بين المللي مستقل در بازديد از زندان هاي اين كشور آزاد نيستند و اين اقدامات در عربستان نيز عليه بازداشت شدگان صورت مي گيرد.وي خاطرنشان كرد: فهرست كاملي از اسامي كساني كه شهروندان بحرين را شكنجه مي كنند، وجود دارد.
وي به صدور حكم بازداشت بين المللي عليه آنها تهديد كرد و گفت: اسامي و تصاوير آنها در جهان و براي افكار عمومي منتشر خواهد شد.

 



اعتراف يك گروه تروريستي در سوريه ؛ براي خرابكاري از حزب حريري پول مي گرفتيم

يك گروهك تروريستي در سوريه براي ضربه زدن به وحدت ملي و امنيت و ثبات اين كشور با حمايت گروه هاي خارجي اعتراف كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از سايت النشره، تلويزيون سوريه روز گذشته اعترافات اعضاي يك گروه تروريستي را كه در وقايع اخير سوريه دست داشتند پخش كرد.
افراد اين گروه اظهار داشتند كه پول هاي كلان، سلاح هاي مخصوص تك تيراندازان، مسلسل، بمب هاي دست ساز، تلفن هاي همراه پيشرفته و ديگر ابزارهايي كه براي تحريك تظاهركنندگان و براندازي نظام سوريه احتياج داشتند از طريق يكي از اعضاي گروه المستقبل لبنان به رياست سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان دريافت مي كردند.
اين افراد افزودند: گروه المستقبل افراد ديگري را نيز در نقاط مختلف سوريه براي اقدامات خرابكارانه و اخلال در امنيت سوريه آموزش داده و لوازم مورد نياز آنها را تامين مي كردند.
«انس اكنج» 29 ساله رئيس اين گروه تروريستي اعتراف كرد كه به لبنان بسيار سفر مي كرده و در راستاي جذب تك تيراندازان براي انجام عمليات خرابكارانه و تحريك تظاهركنندگان تلاش مي كرده است.
وي افزود: تلفن ها و دوربين هاي پيشرفته اي در اختيار ما قرار داده بودند كه از تظاهرات فيلمبرداري كرده و به تمام دنيا مخابره كنيم.
انس همچنين گفت، ما وظيفه داشتيم مردم را به تظاهرات تشويق كنيم و از آنها فيلمبرداري و عكس تهيه و به خبرگزاري هاي مختلف ارسال كنيم.
يك مسئول بلندپايه سوري پيش بيني كرد كه روز پنجشنبه اسامي اعضاي دولت جديد سوريه به نخست وزيري «عادل صفر» اعلام شود. اين مسئول سوري افزود: دولت جديد سوريه وظيفه مديريت دوران انتقال به منظور اجراي طرح هاي اساسي به ويژه در بخش هاي اقتصادي، اجتماعي، مبارزه با فساد و تغييرات داخلي اين كشور را برعهده دارد. وي خاطرنشان كرد: مقامات سياسي اين كشور نيز در صدد اجراي اصلاحات سياسي لازم هستند. روزنامه الوطن نيز در پايان اين خبر در ارتباط با دولت جديد و آينده اين كشور نوشت: مقامات سياسي درصدد تدوين قوانين دولت آينده هستند و ادامه اين روند و تصميم براي سرعت بخشيدن به روند اصلاحات؛ غيرقابل بازگشت است و اين مسئله با وجود چالش هاي داخلي سوريه ادامه خواهد داشت. بشار اسد رئيس جمهوري سوريه؛ 14 فروردين ماه عادل صفر را مامور تشكيل كابينه كرد.

 



حمله پليس ساركوزي به مخالفان دخالت نظامي فرانسه در ساحل عاج

صدها تن از ساكنان پاريس در اعتراض به دخالت نظامي فرانسه در ساحل عاج در خيابان شانزه ليزه دست به تظاهرات زدند و با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، حدود 300 تن از فرانسويان آفريقايي تبار با برپايي تظاهرات و سردادن شعارهايي نظير «ساركوزي فاشيست است»، «ساركوزي از ساحل عاج برو» و «ساركوزي قاتل و احمق است» مخالفت و اعتراض خود را نسبت به مداخله نظامي فرانسه و شخص ساركوزي در ساحل عاج اعلام كردند.
برپايه اين گزارش، پليس و نيروهاي امنيتي فرانسه به سرعت وارد عمل شدند و با خشونت هرچه تمام و ضرب و شتم تظاهركنندگان 9 تن از آنها را بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل كردند.
اين در حالي است كه از زمان آغاز بحران ساحل عاج از پنج ماه پيش تاكنون، چندين تظاهرات در اعتراض به مداخله نظامي فرانسه در اين كشور در پاريس برگزار شده است.
دولت فرانسه كه با روي كار آمدن ساركوزي چرخش محسوسي در سياست خارجي خود به عمل آورده است، در تلاش است كه با دخالت در امور آفريقا، اين موضوع را به اثبات برساند كه اين قاره حياط خلوت آن است.
«رولان دوما» وزير خارجه پيشين فرانسه نيز در يك افشاگري گفت: نيروهاي فرانسوي مستقر در ساحل عاج، «لوران گباگبو» رئيس جمهور خودخوانده اين كشور را بازداشت و به طرفداران واتارا تحويل دادند.
اين در حالي است كه هنوز از سرنوشت رئيس جمهور مخلوع ساحل عاج اطلاع دقيقي وجود ندارد و خبرگزاري فرانسه از احتمال حبس خانگي گباگبو از سوي رئيس جمهور پيروز در انتخابات خبر داده است.
در همين حال، خبرهاي دريافتي از ساحل عاج از وخامت اوضاع انساني و اعمال خشونت هاي فراوان حكايت مي كند.

 



10 تن از سران قبايل افغانستان در انفجار بمب كشته شدند

انفجار انتحاري در يك نشست قبيله اي استان «كنر» افغانستان، به مرگ 10 رهبر قبيله و جراحت هفت نفر ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك شبه نظامي ديروز با انفجار كمربند انفجاري خود در يك نشست قبيله اي، 10 ريش سفيد قبايل مختلف را كشت و هفت نفر ديگر را زخمي كرد. «خليل الله ضيايي»، رئيس پليس استان كنر، منطقه انفجار مذكور را «اسمر» ذكر كرد و گفت، «ملك زرين» از فرماندهان جهادي دهه 1980 نيز از جمله كشته شدگان فوق است. زرين مخالف طالبان بود. چهار روز قبل نيز پنج تن از بزرگان قبايل افغانستان در استان «فراه» توسط افراد ناشناس كشته شدند.

 



تظاهرات گسترده ضددولتي در الجزاير، سوازيلند و يمن

سرويس خارجي-
تظاهرات ضددولتي در كشورهاي سوازيلند، الجزاير و يمن همچنان ادامه دارد و مردم خواستار سرنگوني رهبران اين كشورها هستند.
تظاهرات سراسري ضددولتي در سوازيلند كه از روز سه شنبه آغاز شده است همچنان ادامه دارد و به رغم سركوب شديد اين تظاهرات از سوي نيروهاي امنيتي و پليس اين كشور، تظاهركنندگان اعلام كردند كه همچنان به تظاهرات ادامه مي دهند و در خيابان ها مي مانند.
به رغم استقرار نيروهاي امنيتي و برخورد شديد با تظاهركنندگان در خيابان هاي «امبانه» پايتخت سوازيلند و ديگر شهرهاي اين كشور، هنوز تعداد كثيري از تظاهركنندگان در خيابان ها باقي مانده اند تا با يافتن فرصتي مناسب و سازماندهي مجدد صف هاي جديدي تشكيل دهند و تظاهرات خودرا ادامه دهند.
تظاهركنندگان خواستار سرنگوني مسواتي سوم پادشاه ديكتاتور سوازيلند و انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي در كشور هستند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه سركوبي فيزيكي به معناي آن نيست كه دولت توانسته آتش اعتراضات را خاموش كند و اين مخالفت ها بالاخره كاخ پادشاه را ويران خواهدكرد.
سوازيلند كشوري كوچك واقع در جنوب آفريقا و هم مرز با موزامبيك است و به عنوان آخرين پادشاهي به سبك انگليس در جنوب قاره آفريقا است كه طي دو ماه گذشته به دليل بروز بحران سياسي در شمال آفريقا مردم آن جرئت يافتند صداي اعتراضات خود را به گوش پادشاه برسانند. اين كشور ثروتمند كه داراي منابع غني زيرزميني است مردمي فقير دارد كه پادشاهي مستبد 25سال در اين كشور سلطنت مطلقه دارد و با اينكه خود را يكي از خوشبخت ترين و ثروتمندترين مردان جهان مي داند ولي مردم خودرا از كمترين امكانات زندگي محروم كرده است.
مردم از پادشاهي مسواتي كه به عقيده آنان دست نشانده انگليس است خسته شده اند و خواستار كناره گيري وي هستند.
يمن
انقلابيون يمن روز گذشته با برپايي تظاهرات خشم در سراسر كشور بار ديگر اعتراض خود را به طرح شوراي همكاري خليج فارس براي حل بحران يمن اعلام كرده و اظهار داشتند همچنان به تظاهرات ادامه خواهند داد.
معترضان در اين تظاهرات ميليوني بر ضرورت كناره گيري علي عبدالله صالح ديكتاتور از قدرت و محاكمه وي تأكيد كردند.
شهرهاي «صنعا»، «تعز»، «الضالع»، «النادره» شاهد تظاهرات گسترده عليه رژيم علي عبدالله صالح بود.
معترضان با سر دادن شعارهايي اعلام كردند كه انقلابيون تا كناره گيري فوري صالح از قدرت هيچ گفت وگويي براي حل بحران يمن انجام نخواهند داد. تظاهركنندگان همچنين حمايت خود را از 16 نظامي بازداشت شده بوسيله رژيم علي عبدالله صالح اعلام كردند.
اين 16نظامي به اتهام فرار و پيوستن به انقلابيون بازداشت شدند.
تظاهرات در برخي از شهرهاي يمن با درگيري با نيروهاي امنيتي مواجه شد و نيروهاي امنيتي و مزدوران علي عبدالله صالح با باتوم، چوب و چماق و گلوله هاي پلاستيكي و گازهاي خفه كننده به مردم تظاهركننده حمله و شماري از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
الجزاير
هزاران دانشجوي الجزايري با شكستن كمربند امنيتي اطراف ميدان مركزي الجزاير به سوي كاخ رياست جمهوري اين كشور حركت كردند كه نيروهاي امنيتي مانع آنها شدند.
دانشجويان الجزايري با سردادن شعارهايي از جمله «ما از اين رژيم به تنگ آمده ايم» خواستار بركناري وزير آموزش عالي شدند.
نيروهاي امنيتي با باتوم و گاز اشك آور به دانشجويان حمله و آنها را متفرق كردند. دانشجويان الجزاير حدود يك ماه پيش نيز در برابر كاخ رياست جمهوري تجمع برگزار كرده و ليستي از درخواست هاي خود را به رئيس جمهور دادند اما پاسخي دريافت نكردند. اخيراً تظاهرات اعتراض آميزي در الجزاير برگزار شده است و درپي اين تحركات عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور اين كشور حالت فوق العاده در كشور را لغو كرده است.

 



بازجويي از حسني مبارك روي تخت بيمارستان شرم الشيخ

در اقدامي بي سابقه در تحولات داخلي مصر، دادستان اين كشور حكم بازداشت حسني مبارك را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «عبدالمجيد محمود» سخنگوي رسمي دادستاني مصر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: حكم بازداشت «حسني مبارك» رئيس جمهور مخلوع مصر براي انجام تحقيقات به مدت 15 روز صادر شده است. سخنگوي دادستاني مصر تصريح كرد: علاوه بر اين، حكم بازداشت جمال و علاء مبارك فرزندان ديكتاتور مصر نيز صادر شده است.
وي از جمله اتهامات مبارك و فرزندانش را تعرض به تظاهركنندگان مخالف حكومت عنوان كرد و گفت: به اين خاطر، دادستان كل مصر دستور بازداشت حسني مبارك و فرزندانش را به مدت 15 روز صادر كرده است.
به گفته سخنگوي دادستاني مصر، حكم بازداشت مبارك و فرزندانش به پليس ويژه صادر شده است.اين در حالي است كه حسني مبارك به دليل وضعيت نامناسب جسماني به بيمارستاني در شرم الشيخ منتقل شد و دادستاني مصر در آنجا به بازجويي از وي پرداخت.در همين راستا نيز روز سه شنبه پس از آغاز بازجويي از حسني مبارك، حال جسماني وي دوباره به هم خورد و به دليل عارضه قلبي، وي بستري شد. از سوي ديگر جمال و علاء مبارك براي انجام بازجويي به زندان «مزرعه طره» در قاهره احاله شدند تا طي 15 روز تحقيقات لازم از آنها به عمل آيد.همچنين روز چهارشنبه جوانان مصري با برگزاري تظاهرات كه به درگيري با پليس منجر شد، خواستار تسريع در محاكمه مبارك و نزديكان وي شدند.

 



اجلاس 20 كشور در دوحه براي بررسي بحران ليبي

نمايندگان 20 كشور اوضاع جاري ليبي را طي نشستي در پايتخت قطر، مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز نماينده 20 كشور جهان از جمله وزيران خارجه انگليس، فرانسه، دبير كل سازمان ملل، سه نماينده از وزارت خارجه آمريكا و وزير خارجه تركيه در «دوحه» نشست برگزار كردند. هدف از اين نشست، چگونگي حل بحران جاري ليبي بود. «شوراي ملي انتقالي ليبي» قبل از نشست دوحه به شركت كنندگان گوشزد كرده بود كه هر طرحي كه به كناره گيري «معمر قذافي» از قدرت اشاره نكند، مورد پذيرش اعضاي اين شورا قرار نخواهد گرفت.
«محمود شمام» مسئول تبليغات شوراي ملي انتقالي به خبرگزاري فرانسه گفت كه اين شورا هر طرحي كه بند اول آن به خروج قذافي و فرزندانش از ليبي اشاره نكند، را نمي پذيرد. «موسي كوسا»، وزير خارجه مستعفي ليبي كه در لندن به سر مي برد نيز ديروز به قطر آمده بود و در نشست فوق شركت كرد.
به اعتقاد كارشناسان، نشست دوحه كه با مديريت مشترك وزيران خارجه قطر و انگليس برگزار شد، بيشتر به دغدغه هاي غرب در ليبي توجه داشت و كمتر در مورد خواسته هاي مردم ليبي و برقراري دموكراسي در اين كشور بحث و مذاكره داشت. در نشست فوق نمايندگان شوراي ملي انتقالي ليبي نيز حضور داشتند.
درگيري
در مصراته و طرابلس
به گزارش خبرگزاري فارس، حملات نيروهاي قذافي به شهر مصراته همچنان ادامه دارد؛ طي ديروز انقلابيون توانستند دو حمله سنگين نيروهاي قذافي عليه اين شهر را دفع كنند. شهر طرابلس، پايتخت دولت ليبي نيز كه تاكنون نسبتا آرام بود، ديروز شاهد درگيري هاي سنگيني در خيابان هاي اين شهر بود. به گزارش شبكه الجزيره، طرفداران قذافي نتوانستند يكي از خيابان هاي طرابلس را از كنترل انقلابيون خارج كنند.
انقلابيون همچنين، شهرك «زاويه المحجوب» در 20 كيلومتري غرب مصراته را نيز از كنترل نيروهاي قذافي خارج كردند. شمار تلفات روز سه شنبه در مصراته نيز 12 نفر اعلام شد.
ساير رويدادها
¤اتحاديه اروپا اعلام كرد، دامنه تحريم ها عليه ليبي را گسترش مي دهد.
¤شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد نيروهاي قذافي از 17 فوريه (27 بهمن) تاكنون، بيش از 10 هزار شهروند ليبيايي را كشته اند.

 



حاميان فلسطين در پاكستان پرچم اسرائيل را آتش زدند

هزاران نفر از مسلمانان پاكستاني در اعتراض به حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه و همچنين حمايت هاي آمريكا از اين رژيم در شهر كراچي تظاهرات گسترده اي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) به نقل از منابع خبري، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم پاكستان روز سه شنبه با برگزاري راهپيمايي گسترده حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را محكوم و خواستار قطع حمايت هاي دولت آمريكا از اين رژيم شدند.
شركت كنندگان همچنين با در دست داشتن پلاكاردهايي حمايت خود را از مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه اعلام كردند و به نشانه اعتراض به جنايت هاي رژيم صهيونيستي در قتل عام مردم بي گناه غزه، پرچم اين رژيم را به آتش كشيدند.
خبر ديگر اين كه، مردم ايتاليا در حمايت از مردم فلسطين و محكوم كردن جنايات اسرائيل راهپيمايي مي كنند.
به گزارش ايرنا، فراخوان تظاهرات كه روز هفدهم ارديبهشت ماه برگزار مي شود، از سوي جنبش هاي صلح طلب ايتاليايي صادر شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14