(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 25 فروردین 1390- شماره 19901

كوتاه اقتصادي
دبير كل بانك مركزي خبر داد عرضه روزانه 15 هزار سكه در بازار
فراواني ميوه هاي لوكس خارجي در بازار به رغم اعلام ممنوعيت واردات
توزيع گسترده مرغ منجمد در بازار
فرزين: دولت در تامين منابع مالي هدفمندي يارانه ها هيچ مشكلي ندارد
همزمان با هفته دولت انجام مي شود معرفي دستگاه هاي ملي برتر سال هاي 88 و 89
اعلام كالا برگ برنج ايراني براي استان هاي شمالي
عليرغم تحريم هاي كاخ سفيد واردات آمريكا از ايران 3 برابر شد
پايان بررسي حساب متقاضيان جديد در سايت رفاهي
وزير اقتصاد : بورس بازان طلا شكست مي خورند
پذيرش دانشجو توسط پژوهشكده ساختمان و مسكن ممنوع شد
معاون رئيس جمهور: جزئيات نحوه اجراي دوركاري در بخش خصوصي به زودي اعلام مي شود



كوتاه اقتصادي

¤وزيران عضو كميسيون ماده(1) آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات به استناد اصل 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، سود بازرگاني 75 قلم از كالاهاي مشمول رديف هاي تعرفه، را تعيين كردند.
¤ مشاور اقتصادي موسسه تحقيقات برنج كشور گفت: فقط چند قدم تا خودكفايي برنج با كشت لاين جديد مشابه كيفيت هاشمي و با توليد دو برابري در هر هكتار فاصله داريم.
¤ كانون بانك ها و موسسات اعتباري خصوصي در واكنش به انتشار متن نامه كانون به رئيس كل بانك مركزي درباره بسته سياستي سال 90 اعلام كرد: در نامه مذكور به هيچ وجه قصد 12 بانك خصوصي عضو كانون اعتراض به بسته سياستي، نظارتي سال 1390 نبوده و صرفاً بيان ديدگاه هاي كانون مطرح بوده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4410 الي 4414، 4416، 4417، 2283،2228،2229،2610 الي 2613، 5590 الي 5593، 5595 الي 5597، 6620 الي 6624، 6629 الي 6632، 5590 الي 5593، 5595 الي 5597، 2244 الي 2247 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ 14 گرايش اصلي بخش تعاون تا پايان سال گذشته بالغ بر 1/2 ميليون شغل ايجاد كردند و از اين طريق 33 ميليون ايراني نيز در تعاوني ها عضويت يافتند. خدمات، صنعت، كشاورزي و مسكن حوزه هاي پركار و شلوغ تعاوني ها است.
¤ مديرعامل بانك سپه از پيشنهاد وزير صنايع و معادن به اين بانك براي پذيرش عامليت بخش صنعت در صندوق توسعه ملي خبر داد. رامين پاشايي فام در جمع مديران بانك سپه اظهار داشت: رشد بسيار خوبي كه در تمام شاخص هاي بانك سپه به وجود آمده بايد با تلاش مضاعف امسال بيشتر و پرقدرت تر از سال قبل ادامه پيدا كند.
¤ وزير نفت در پيامي به مناسبت گشايش شانزدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي ايران گفت: اهتمام هدفمند در جهت حضور رقابتي و فعالانه در عرصه هاي بين المللي از ضرورت هاي فراروي وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران است.
¤ نائب رئيس خانه معدن در واكنش به نگراني برخي شركت هاي بورسي مبني بر احتمال افزايش بهره مالكانه معادن در بودجه سال جاري، گفت: نرخ بهره مالكان معادن طبق قانون معادن براي معادن مختلف از صفر تا 10 درصد قابل تعيين است و تغييري در اين مورد در لايحه بودجه 90 اتفاق نيفتاده است.
¤ معاون توسعه خارجي وزير بازرگاني علت تأخير در چاپ كتاب مقررات صادرات و واردات كشور در سال 90 را ابلاغ نشدن برخي تغييرات تعرفه اي عنوان و اعلام كرد كه ظرف امروز يا فردا اين كار انجام خواهد شد.
¤ مجيد هدايت رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بازديد از پروژه صنعتي سازي مسكن در شهر جديد پرند عنوان كرد: ا يدرو در سال 90 برنامه گسترده اي براي ترغيب بخش خصوصي جهت احداث و توسعه كارخانه هاي توليد مصالح نوين ساختماني و ساخت مسكن با فناوري هاي پيشرفته در سطح كشور خواهد داشت.
¤ رئيس اتحاديه باغداران و مركبات با اشاره به وجود وافر كيوي و پرتقال در انبارهاي سرد، گفت: تا پايان ارديبهشت عرضه اين محصولات به قيمت مناسب و قابل رقابت با بازار جهاني ادامه دارد.
¤معاون وزير نفت با اشاره به كمبود خوراك اتان براي راه اندازي پتروشيمي كاويان توليد تجاري محصول در اين مجتمع پتروشيمي را در گروي راه اندازي فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي اعلام كرد.عبدالحسين بيات درباره آخرين وضعيت بهره برداري از فاز اول خط لوله اتيلن غرب با بيان اينكه هم اكنون ساخت اين خط لوله پتروشيمي از عسلويه تا كرمانشاه حدود 80 درصد پيشرفت دارد، گفت: با مصوبات سال گذشته هيئت دولت مقرر شده است كه يكسري انشعابات جديد براي خط لوله اتيلن غرب در نظر گرفته شود.

 



دبير كل بانك مركزي خبر داد عرضه روزانه 15 هزار سكه در بازار

دبير كل بانك مركزي از عرضه روزانه 10 تا 15 هزار سكه در بازار، براي تنظيم قيمت ها خبر داد.
سيدمحمود احمدي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه عرضه سكه تا زمان كنترل بازار و از بين رفتن قيمت هاي كاذب ادامه خواهد يافت، اظهار كرد: با توجه به ذخاير مناسب بانك مركزي، اين بانك با هدف كنترل بازار، عرضه سكه را ادامه خواهد داد.
وي از عرضه روزانه 10 تا 15 هزار سكه تمام بهار آزادي، نيم بهار، ربع سكه و سكه گرمي از سوي بانك مركزي و از طريق بانك كارگشايي خبر داد و گفت: ميزان عرضه سكه ميزان ثابتي ندارد اما قطعا نياز بازار پوشش داده خواهد شد.
در چند روز گذشته قيمت سكه از قيمت هاي جهاني فراتر رفته و با افزايش كاذب رو به رو بوده است و سكه طرح قديم به 450 هزار تومان هم رسيد.
نرخ سكه بهار آزادي
بالاتر از قيمت جهاني
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با اشاره به كاهش بيش از 20 دلاري قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني اعلام كرد: قيمت سكه بهار آزادي در بازارهاي داخلي حدود 15 هزار تومان بالاتر از قيمت جهاني است.
محمد كشتي آراي، ارزش جهاني قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي را با توجه به ميزان طلاي آن 390 هزار تومان اعلام كرد و گفت: اگر هزينه هاي ضرب را هم به آن اضافه كنيم قيمت آن حدود 395 هزار تومان مي شود اما اكنون در بازار حدود 412 هزار تومان فروخته مي شود كه حدود 15 هزار تومان قيمت حبابي دارد.
وي با بيان اينكه در بخش شمش و مصنوعات طلا افزايش حبابي قيمت وجود ندارد، اظهار داشت: هر گرم طلاي 18 عيار در بازار 39 هزار و 900 تومان فروخته مي شود كه تقريبا معادل قيمت جهاني است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر افزايش تقاضا براي خريد انواع سكه بهار آزادي را علت افزايش قيمت آن در بازارهاي داخلي دانست و درباره علت افزايش تمايل براي سرمايه گذاري در سكه بهار آزادي اظهار داشت: سال گذشته افرادي كه طلا خريدند از سود خوبي برخوردار شدند و اين موضوع تمايل براي سرمايه گذاري در بخش طلا را افزايش داده است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر علاوه بر تحولات منطقه اي، كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي و موضوع حذف سه يا چهار صفر از واحد پول ملي را از ديگر علت هاي افزايش تمايل براي خريد طلا دانست.

 



رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه خبر داد
فراواني ميوه هاي لوكس خارجي در بازار به رغم اعلام ممنوعيت واردات

رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه گفت: در حالي كه مسئولان وزارت جهاد كشاورزي با درخواست واردات ميوه برخي تا تاريخ 22 اسفند 89 به بهانه لوكس بودن مخالفت كرده بودند، اما در فاصله كمتر از يك هفته در ايام عيد بازار مملو از اين محصولات بود.
سيدرضا نوراني در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: قرار بود 30 درصد اين افزايش تورم از طريق جايزه هاي صادراتي تامين شود اما جايزه هاي صادراتي دو سال گذشته هنوز پرداخت نشده است.
وي با بيان اينكه دولت قرار است 400 ميليارد تومان جايزه صادراتي به صادركنندگان پرداخت كند، افزود: در اين خصوص قول واگذاري سهام شركت ها را داده اند كه تاكنون واگذار نشده است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه افزود: اگر كشور مي خواهد به اشتغالزايي و خودكفايي برسد بايد توليدكنندگان و صادركنندگان تشويق شوند و اگر سياست ما وارداتي باشد باعث توقف توليد و صادرات خواهد شد.
نوراني افزود: متاسفانه در حال حاضر سياست ها به نفع واردات است زيرا ارز ارزان قيمت را به واردات مي دهيم و از واردات انواع محصولات خارجي نيز حمايت مي شود و در اينصورت توليدكننده داخل نمي تواند با قيمت هاي وارداتي رقابت كند.
نوراني تصريح كرد: در حال حاضر قيمت محصولات وارداتي در كشور كمتر از قيمت محصولات توليد داخل است و دولت بايد با حمايت هاي خود از بخش توليد اين مشكل را برطرف كند.
وي افزود: صادركنندگان بايد در كنار اين مشكلات موانع تحريم ها را هم دور بزنند كه اين مسئله براي آنها هزينه بر است و مشكلات صادركنندگان را دو چندان كرده است.
نوراني با بيان اينكه جهاد اقتصادي با جهاد توليد آغاز مي شود، گفت: در اين سال بايد علاوه بر افزايش توليد هزينه هاي تمام شده هم كاهش يابد و سياست ها در جهت حمايت از توليد و صادرات باشد. در غير اين صورت تمام ذخاير كشور بايد صرف واردات شده و توليد كشور روز به روز تضعيف مي شود.
وي گفت: واردات ميوه هاي لوكس همانطور كه مسئولان بارها تاكيد كرده اند بايد متوقف شود اما هم اكنون بازار داخل مملو از ميوه هاي لوكس مانند زردآلو، آلو، شليل، انگور، آناناس، ليموترش، نارگيل، گلابي و هلو است كه با قيمت هاي سرسام آوري كه تنها بخش اندكي از مردم مي توانند آن را تهيه كنند عرضه مي شود.
رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه با انتقاد از سياست هاي متوليان واردات افزود: در صورتي كه مسئولان وزارت جهاد كشاورزي براي درخواست واردات يكي از اعضاء اتحاديه در تاريخ 22 اسفند 89 به صورت كتبي اعلام كرده واردات محصولات لوكس ممنوع است اما چطور شده كه اينگونه محصولات در ايام عيد در بازار خودنمايي مي كند در حالي كه واردات اين محصولات حداقل 60-45 روز طول مي كشد پس اين مطلب نشان دهنده اين است كه دست هايي در كار است كه قوانين را تنها براي عده اي اعمال كنند و خيلي ها از اين قوانين مستثني هستند.
رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه افزود: بانك ها بايد براي حمايت از سرمايه گذاري در بخش توليد بايد مشوق هايي مانند كاهش سود بانكي و معافيت مالياتي ارائه كند تا سرمايه گذاران براي اين كار ترغيب شوند.

 



توزيع گسترده مرغ منجمد در بازار

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران از توزيع گسترده مرغ منجمد 2950 توماني در بازار خبر داد و گفت: به زودي تخم مرغ با نرخ تنظيم بازاري و مصوب به صورت گسترده توزيع مي شود.
عباس قبادي در گفتگو با مهر گفت: وزارت بازرگاني برنامه ذخيره سازي و توزيع كالاها را مشابه ايام پاياني سال 89 استمرار خواهد داد و بر اين اساس، اقدامات مناسبي را در موضوع تامين و توزيع مرغ منجمد، گوشت گوساله منجمد، گوشت گوسفند منجمد و تخم مرغ در دستور كار دارد.
وي تصريح كرد: بهاي تخم مرغ به ازاي هر كيلوگرم در روزهاي پاياني سال 1950 تومان بود كه تا روزهاي ابتدايي سال جديد نيز اين روند ادامه داشت، اما هم اكنون نرخ اندكي تغيير كرده كه بر اين اساس، پارچه نوشته هاي جديدي آماده توزيع شده است و به محض نهايي شدن نرخ مصوب، به صورت گسترده و با نرخ تنظيم بازاري در اختيار مردم قرار مي گيرد.
به گفته قبادي، تخم مرغ تنظيم بازاري توسط شبكه هاي منتخب تعاوني مصرف كارمندي، كارگري، ميادين ميوه و تره بار، فروشگاههاي زنجيره اي كالا در اختيار مردم قرار مي گيرد. البته در اين ميان دستگاههاي دولتي كه تقاضاي دريافت تخم مرغ با نرخ مصوب را دارند مي توانند به سازمان بازرگاني استان تهران مراجعه كنند.
وي اظهار داشت: روند توزيع مرغ تنظيم بازاري همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه در سال 89 مباحثي در رابطه با ذخيره سازي مرغ مطرح شد كه البته هم اكنون نيز برنامه ريزي براي توزيع مرغ منجمد 2950 توماني در حال انجام است. اين مرغ در فروشگاههاي زنجيره اي و بازارهاي منتخب و ميادين ميوه و تره بار عرضه خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران خاطرنشان كرد: هم اكنون روند توزيع گوشت گوسفندي و گوساله منجمد و گرم نيز به روال طبيعي ادامه دارد و مشكلي در اين راستا به چشم نمي خورد.
وي تصريح كرد: با توجه به اختلاف نرخ اندك ميان مرغ منجمد و مرغ گرم، مردم ترجيح مي دهند كه از مرغ گرم استفاده كنند، بر همين اساس به هر اندازه كه بازار كشش داشته باشد، مرغ منجمد توزيع خواهد شد و محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد.به گفته قبادي، وزارت بازرگاني با همكاري وزارت جهاد كشاورزي و سازمان دامپزشكي، در حال برنامه ريزي براي حمايت از صنعت مرغداري با بسته هاي حمايتي است تا بتواند تقويت عرضه مرغ گرم و تثبيت قيمت آن را در حد كنترل شده داشته باشد. بر همين اساس، اين موضوع در دستور كار كميته تنظيم بازار قرار گرفته است.

 



فرزين: دولت در تامين منابع مالي هدفمندي يارانه ها هيچ مشكلي ندارد

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد دولت هيچ مشكلي در تامين منابع مالي اجراي هدفمندي يارانه ها ندارد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با فارس درباره انتقاد برخي نمايندگان مجلس مبني بر عدم تحقق درآمد 62 هزار ميليارد توماني هدفمندي در بودجه و اصلاح مجدد قيمتها در سال جاري براي تحقق اين درآمد گفت: برخي نمايندگان نظرات شخصي خود درباره درآمدهاي هدفمندي را مطرح مي كنند، در حالي كه استدلالهاي ما در كميسيون تلفيق بودجه ارائه شد، نمايندگان تلفيق آن را پذيرفتند و به پيشنهاد دولت راي دادند.
وي تصريح كرد: دولت با قيمتهاي كنوني حاملهاي انرژي هيچ مشكلي در تامين منابع مالي اجراي هدفمندي يارانه ها ندارد و با قيمت هاي كنوني منابع مالي طرح قابل تحقق است.
فرزين درباره احتمال اجراي فاز دوم اصلاح قيمتها در سال جاري نيز خاطرنشان كرد: همان طور كه زمان اجراي مرحله اول اصلاح قيمت ها اعلام نشد، زمان اجراي مرحله دوم نيز اعلام نخواهد شد.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها همچنين اظهار داشت: براساس درخواست هاي مردمي و تقاضاهاي نمايندگان مجلس پرداخت ماهانه يارانه نقدي خانوار در ستاد هدفمندي مورد بررسي قرار گرفت و تصويب شد. بنابراين مصوبه از ارديبهشت ماه يارانه نقدي خانوارها ماهانه و براي هر نفر 44 هزار و 500 تومان واريز مي شود.
واريز اين مبلغ هفته آينده صورت مي گيرد.

 



همزمان با هفته دولت انجام مي شود معرفي دستگاه هاي ملي برتر سال هاي 88 و 89

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اعلام كرد كه دستگاه هاي ملي برتر در سال هاي 88 و 89 همزمان با هفته دولت در سال جاري معرفي مي شوند.
احمد بزرگيان در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه دستگاه هاي استاني برتر در سال 88 و 89 انتخاب شده اند، گفت: گزارش اين انتخاب ها نيز به مركز ارسال شده است.
او ادامه داد: با توجه به شرايط خاصي كه پيش آمد و مذاكراتي كه با رئيس جمهور انجام شد قرار بر اين شد كه معرفي دستگاه هاي ملي برتر طي اين دو سال به هفته دولت سال جاري موكول شود.
بزرگيان با بيان اين كه اين انتخاب ها در راستاي برگزاري جشنواره شهيد رجايي برگزارشده است، گفت: به دليل اين كه بيشترين تحول اداري در دستگاه هاي دولتي طي سال گذشته رخ داده است، قرار بر اين شد كه همزمان با برگزاري جشنواره شهيد رجايي در سال جاري دستگاه هاي برتر معرفي شوند.

 



اعلام كالا برگ برنج ايراني براي استان هاي شمالي

رئيس ستاد بسيج اقتصادي از اعلام كالابرگ برنج ايراني براي استانهاي شمالي كشور خبر داد و گفت؛ براي اولين بار، برنج ايراني در قالب كالابرگ در اختيار مردم استانهاي شمالي قرار مي گيرد.
بهمن حاج علي در گفتگو با مهر گفت: بر اين اساس گيلاني ها، مازندراني ها و گلستاني ها مي توانند در قالب كالابرگ، 3 كيلوگرم برنج ايراني دريافت كنند.
رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور افزود: اعلام كالابرگ برنج ايراني، به منظور حمايت از كشاورزان و دلگرمي به آنها براي استانهاي شمالي اعلام شده است.
وي تصريح كرد: تاكنون براي بسياري از استانهاي كشور كالابرگ برنج با سرانه هر نفر سه كيلوگرم اعلام و مابه ازاي هر كيلوگرم نيز 500 تومان در نظر گرفته شده اما نرخ برنج كالابرگ ايراني متفاوت از اين رقم است.

 



عليرغم تحريم هاي كاخ سفيد واردات آمريكا از ايران 3 برابر شد

دفتر آمار آمريكا اعلام كرد: اين كشور در فوريه 2011 بالغ بر 300 هزار دلار كالا از ايران وارد كرد كه اين رقم نسبت به ماه قبل از آن 3 برابر شده است.
دفتر آمار آمريكا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: مبادلات تجاري ايران و آمريكا در دومين ماه سال 2011 ميلادي مطابق با بهمن ماه 1389 به 7/16 ميليون دلار رسيد. اين رقم نسبت به ماه قبل از آن بالغ بر 4 درصد رشد داشته است.
براساس اين گزارش: در فوريه 2011 بالغ بر 4/16 ميليون دلار از آمريكا به ايران صادر شده است. اين رقم در ژانويه 2011 بالغ بر 9/15 ميليون دلار بوده است كه بدين ترتيب صادرات آمريكا به ايران در فوريه 3درصد رشد داشته است.
به رغم اين كه در دسامبر 2010 هيچ كالايي از ايران توسط آمريكا وارد نشده بود در ژانويه 2011 واردات آمريكا از ايران به 100 هزار دلار رسيد و اين رقم در فوريه با افزايش سه برابري به 300 هزار دلار رسيده است.
آمريكا از ماه ژوئيه 2010 (تير 89) در راستاي مواضع ضد ايراني خود تحريم هاي يك جانبه اي را عليه ايران وضع كرده است.

 



پايان بررسي حساب متقاضيان جديد در سايت رفاهي

تاييد شماره حساب سرپرست خانوارهايي كه به تازگي براي دريافت يارانه نقدي اعلام شماره حساب كرده اند، آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، با مراجعه مردم به سايت رفاهي به نشاني http://wwwrefahiir از دو سه روز قبل پيامي به مراجعان داده مي شود كه هموطن گرامي شما قبلا شماره حساب بانكي خود را اعلام و تاييد كرده ايد.
در اين سايت مراجعان با ورود به پنجره «اعلام حساب» و درج كد ملي، سريال شناسنامه و رمزي كه درج شده، پيامي را دريافت مي كنند با اين مضمون كه «اعلام شماره حساب شما با موفقيت انجام شد، شما اين صفحه را به عنوان رسيد نزد خود نگه داريد»
همچنين پيامي به مراجعان داده مي شود كه اگر «قصد تغيير شماره حساب خود را داريد به بانك عامل خود مراجعه كنيد.»
در عين حال برخي در مراجعه به سايت رفاهي با اين پيام مواجه مي شوند كه حساب شما در دست بررسي است.
به نظر مي رسد اين گروه براي تاييد حساب خود كه به گفته مسئولان تا يكي دو روز قبل از واريز مرحله سوم يارانه ها انجام مي شود، بايد با مراجعه به سايت رفاهي اطلاعات خود را چك كنند.
گفتني است، وزير امور اقتصادي و دارايي روز گذشته در اتاق بازرگاني اعلام كرد يارانه نقدي به ازاي هر نفر ماهانه 44 هزار و 050 تومان از اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت سال جاري در حساب سرپرستان خانوارهاي متقاضي دريافت يارانه واريز مي شود.
همچنين بنابر گفته فرزين سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي پرداخت يارانه نقدي از ارديبهشت ماه به شكل ماهانه پرداخت مي شود.

 



وزير اقتصاد : بورس بازان طلا شكست مي خورند

وزير امور اقتصادي و دارايي با ارائه توصيه هايي به مردم درباره خريد طلا و سكه گفت: افرادي كه به عنوان بورس بازي وارد بازار سكه و طلا مي شوند، شكست خواهند خورد.
سيدشمس الدين حسيني در حاشيه آغاز به كار شوراي گفت وگو و در جمع خبرنگاران به تشريح برنامه هاي وزارت امور اقتصادي و دارايي براي كنترل بازار سكه پرداخت و گفت: بانك مركزي متناسب با قيمت بازارهاي جهاني، عرضه طلا و سكه را انجام مي دهد. در اين ميان افرادي كه براي خريد طلا و سكه به بازار مراجعه مي كنند دو گروه هستند كه عده اي از آنها، شامل مردم عادي هستند كه بايد نرخ ها را در خريدهاي خود، مدنظر قرار دهند.
وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: مردم بايد بدانند كه براي خريد منصفانه قيمت طلا در بازار جهاني را در نرخ ارز ضرب كرده و قيمت طلا در داخل را بر مبناي اين عمليات رياضي، محاسبه كنند؛ بنابراين اگر حاصل ضرب آنها كمتر از رقم پرداختي براي خريد بود، بايد بدانند كه طلا و سكه را گرانتر از عرف بازار خريده اند، ضرر كرده اند و بايد دير يا زود آن را با ضرر به بازار برگردانند.
وي تصريح كرد: گروه دوم عده اي هستند كه مي خواهند در بازار بورس بازي كنند، بنابراين ما يك بار ديگر به آنها ثابت خواهيم كرد كه در اين بورس بازي شكست خواهند خورد.
حسيني در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص نرخ سود بانكي تصريح كرد: در بسته سياستي آن بخشي كه مورد انتقاد برخي قرار گرفته است، اين است كه چرا در عقود مشاركتي سقف تعيين شده است، در حاليكه در عمل در عقود مشاركتي سقفي در بسته نظارتي تعيين نشده است؛ بلكه نرخي كه به صورت علي الحساب در قراردادها درج مي شود؛ نبايد از 17درصد بيشتر باشد.
وي ادامه داد: در اين ميان، اگر فعاليت اقتصادي منجر به سود بالاتري شد و گزارشهاي حسابرسي از اين موضوع حكايت داشت، سود بالاتر از 17درصد بايد توزيع شود.
حسيني گفت: در خصوص نرخ سود يا نحوه محاسبه نرخ يكي از نكاتي كه پيش بيني شده اين است كه فرمول محاسبه به صورت ساده باشد و بانك مركزي نيز آن را اجرايي كند.
شوراي گفت وگو
راهكاري براي رفع چالشها
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه با اشاره به برگزاري جلسات شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي گفت: اين امر يك قانون است و برگزاري اين جلسات نشان مي دهد كه دولت به تكليف قانوني خود عمل كرده و ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه را عملياتي كرده است.
وي با اشاره به اهداف مهم اقتصاد ايران همچون رشد متوسط 8درصدي، كاهش تورم، از بين بردن بيكاري و ايجاد 5/2ميليون شغل در سال جديد گفت: شوراي گفت وگو براي رسيدن به اين اهداف شكل گرفته است و البته اين شورا يك شوراي عملياتي و اجرايي نيست و نبايد انتظار داشت كه اين شورا به مثابه يك نهاد اجرايي عمل كند؛ بلكه موضوعات و مسائل سياستگذاري را به هم نزديك كرده و كمك به بهبود سياستگذاري ها و عملياتي كردن آنها را در دستور كار دارد.
وزير اقتصاد همچنين خواستار كاهش فاصله ميان بخش دولتي و خصوصي شد و گفت: ايران در بخش هاي دولتي و خصوصي ثروت هاي بسياري دارد كه بايد حداكثر استفاده را از آنها در جهت اعتلاي اقتصاد انجام داد.
خاطرنشان مي شود شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي ديروز طي همايشي رسما آغاز به كار كرد.
ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه درباره اين شورا مقرر كرده كه به منظور تبادل نظر دولت و بخش هاي خصوصي و تعاوني و تسهيل فعاليت هاي اقتصادي اين بخش ها، بررسي و رفع موانع كسب و كار و اتخاذ تصميم موثر براي اقدامات لازم در چهارچوب قوانين و مقررات موجود و ارائه پيشنهادها و راهكارهاي اجرايي مناسب به مراجع ذيربط، شوراي گفت وگو دولت و بخش خصوصي با تركيب اعضاي زير تشكيل مي شود: وزير امور اقتصادي و دارايي (رئيس شورا)، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري، وزراي صنايع، تعاون، بازرگاني، جهاد كشاورزي، كار و امور اجتماعي، نفت و نيرو، دو نفر از معاونان قوه قضاييه، روساي كميسيون هاي اقتصادي، برنامه و بودجه، صنايع و كشاورزي مجلس، رئيس اتاق بازرگاني، دبيركل اتاق تعاون، شهردار تهران و هشت نفر از مديران عامل شركت هاي برتر خصوصي و تعاوني.

 



با تجميع مراكز پژوهشي و تحقيقاتي زمين و مسكن
پذيرش دانشجو توسط پژوهشكده ساختمان و مسكن ممنوع شد

دولت در راستاي ساماندهي مراكز مطالعاتي و پژوهشگاهي وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي با ادغام مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري، پژوهشگاه مسكن و شهرسازي و پژوهشكده ساختمان و مسكن در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، شوراي عالي اداري بنابه پيشنهاد مشترك وزارت مسكن و شهرسازي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و به منظور ايجاد انسجام تشكيلاتي در موسسات و واحدهاي آموزشي و پژوهشي وابسته به وزارت مسكن و شهرسازي با ادغام مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري، پژوهشگاه مسكن و شهرسازي و پژوهشكده ساختمان و مسكن در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن موافقت كردند.
براساس اين مصوبه، مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري، پژوهشگاه مسكن و شهرسازي، پژوهشكده ساختمان و مسكن با كليه وظايف، اختيارات، نيروي انساني، اعتبارات، اموال، امكانات و تجهيزات در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ادغام (تجميع) مي شوند و همه امور تحقيقاتي و مطالعاتي مربوط به ساختمان، مسكن، شهرسازي و معماري توسط اين مركز انجام مي شود.
برپايه ا ين گزارش از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، پژوهشكده ساختمان و مسكن مجاز به پذيرش دانشجوي آموزش محور براي تحصيل در دوره هايي كه منجر به اخذ مدرك تحصيلي دانشگاهي مي شود، نيست. تحصيل دانشجويان فعلي پژوهشكده تا پايان فراغت از تحصيل در همان مقطع مطابق ضوابط و مقررات بلامانع مي باشد.
همچنين، برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي مورد نياز كاركنان بخش دولتي و بهره برداران بخش غيردولتي در زمينه ساختمان و مسكن و شهرسازي و معماري توسط مركز تحقيقات ساختمان و مسكن و در چارچوب اساسنامه اين مركز امكان پذير مي باشد.
بر اين اساس، وزارت مسكن و شهرسازي موظف است اهداف، شرح وظايف، ماموريت ها و ساختار سازماني مركز تحقيقات ساختمان و مسكن را متناسب با اساسنامه مراكز و موسسات آموزشي و پژوهشي ادغام شده و طي مدت دو ماه تهيه و براي تاييد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ارائه كند.
براساس اين مصوبه، وزير مسكن و شهرسازي مسئول حسن اجراي اين مصوبه بوده و دبيرخانه شوراي عالي اداري، گزارش نحوه اجراي آن را به شورا ارائه كند.

 



معاون رئيس جمهور: جزئيات نحوه اجراي دوركاري در بخش خصوصي به زودي اعلام مي شود

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: هم اكنون كارشناسان در حال بررسي چگونگي اجراي طرح در بخش خصوصي هستند و تا يك ماه آينده نتايج كار اعلام و جزئيات آن مشخص مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، لطف الله فروزنده درباره برنامه هاي دولت براي تشويق بخش خصوصي به منظور مشاركت در طرح دوركاري اظهار داشت: در حال حاضر يك گروه مشترك از بخش خصوصي و دولتي مأمور به انجام بررسي هاي لازم براي پيش بيني راهكارهاي مناسب در زمينه ايجاد تسهيلات براي كاركنان بخش خصوصي و تشويق آنها جهت شركت در طرح دوركاري هستند.
وي در ادامه اعطاي امتيازات ويژه، بخشودگي در زمينه هاي مختلف، خدمات بيمه اي، ارائه وام كم بهره را از جمله تسهيلاتي عنوان كرد كه مي توان براي تشويق كاركنان بخش خصوصي به منظور مشاركت در طرح دوركاري عنوان كرد.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تصريح كرد: هم اكنون كارشناسان در حال بررسي طرح هستند و زماني كه گزارش بررسي ها كامل شد، تا يك ماه آينده نتايج كار اعلام و جزئيات آن مشخص مي شود. فروزنده در پايان از بخش خصوصي دعوت كرد تا برنامه ها و نقطه نظرات خود را در خصوص اجراي هر چه بهتر طرح دوركاري به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اعلام كنند تا بتوان به يك جمع بندي كلي در اين خصوص رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14