(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 اردیبهشت 1390- شماره 19911

سران پيشين جهان براي ميانجيگري به كره شمالي مي روند
پزشكان و نظاميان بازنشسته اردن به صف معترضان پيوستند
دادستان بحرين : اعتراض ها ادامه يابد همه را مي كشيم
هشدار وزير دادگستري سوريه به آشوبگران نمي گذاريم عده اي نظم عمومي را برهم بزنند
موج بيداري اسلامي به مغرب رسيد مردم : پادشاه بايد برود
انتقال ديكتاتور مصر به زندان قاهره
تظاهرات ضد آمريكايي ساكنان موصل عليه حضور اشغالگران در عراق
قربانيان خشونت هاي انتخاباتي در نيجريه به 500 نفر افزايش يافت
موافقت سودان با برگزاري همه پرسي در منطقه دارفور
حمله صهيونيست ها به فلسطيني هاي ساكن نابلس
مردم يمن: در خيابان ها مي مانيم تا ديكتاتور زودتر از موعد كنار رود
اصابت بمب هاي ناتو به مقر قذافي در طرابلس
حزب الله خواستار تشكيل فوري دولت لبنان شد
ديكتاتورهاي نگران
اعلام مخالفت رسمي دولت كابل با احداث پايگاه دائمي آمريكا در افغانستان



سران پيشين جهان براي ميانجيگري به كره شمالي مي روند

گروهي از رهبران پيشين جهان براي ديدار با رهبران كره شمالي به پيونگ يانگ مي روند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، گروهي از رهبران جهان همچون «جيمي كارتر»، رئيس جمهور سابق آمريكا، «ماري رابينسون»، رئيس جمهور سابق ايرلند، «مارتي آهتيساري»، رئيس جمهور فنلاند و رئيس پيشين سازمان بهداشتي به زودي با هدف رفع بن بست مذاكرات اتمي و كسب اطلاعات از اوضاع معيشتي مردم به پيونگ يانگ سفر مي كنند.
برپايه اين گزارش، اين افراد قرار است پيش از ملاقات با «كيم جونگ ايل» و جانشين وي، با يكديگر مذاكراتي انجام داده و گزارشي براي تحويل به رهبران كره شمالي تهيه كنند.در اين گزارش به واكنش پيونگ يانگ اشاره اي نشده اما زمان اين سفر روز سه شنبه اعلام شده است.

 



پزشكان و نظاميان بازنشسته اردن به صف معترضان پيوستند

در ادامه اعتراضات اقشار مختلف اردن به وضعيت سياسي و اقتصادي اين كشور پزشكان اردني به طور دسته جمعي استعفا كردند و نظاميان بازنشسته اردني دست به تحصن زدند.
رئيس اتحاديه پزشكان اردن با اعلام خبر فوق اظهار داشت، پزشكان اردني 12 روز است كه دست به اعتصاب زده اند ولي دولت توجهي به خواسته هاي آنان نكرده و همين مسئله باعث شد كه آنها به طور دسته جمعي استعفا دهند.پزشكان اردني همچنين اعلام كردند كه با بر تن كردن لباس سفيد پزشكي به ديگر اقشار مردم پيوسته و با شركت در تظاهرات، اعتراض خود را نسبت به سياست هاي دولت ابراز خواهند كرد.نظاميان بازنشسته ارتش اردن نيز در اعتراض به وضعيت اقتصادي خود و بي تفاوتي دولت به خواسته هاي آنها در برابر دربار اين كشور دست به تحصن زدند.

 



دادستان بحرين : اعتراض ها ادامه يابد همه را مي كشيم

سرويس خارجي-
رژيم آل خليفه در ادامه سياست ارعاب خود اعلام كرد شركت كنندگان در تظاهرات ضد دولتي را به طور دسته جمعي اعدام خواهد كرد.
دادستان كل نظامي بحرين در راستاي اعمال فشار هرچه بيشتر بر مخالفان و ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم اعلام كرد كه معترضان شركت كننده در تظاهرات ضد دولتي از اين پس به صورت دسته جمعي و در ملاءعام به دار آويخته خواهند شد.
وي خواستار صدور حكم اعدام عليه هفت نفر از شركت كنندگان ضد دولتي شد.اين دادستان براي توجيه اظهارات خود ادعا كرد كه تظاهركنندگاني كه نيروهاي پليس را هدف قرار مي دهند تروريست هستند و بايد اعدام شوند.
بر اساس اخبار رسيده از زمان شروع انقلاب مردم بحرين نزديك به 1000 نفر از جمله 30 زن در بازداشت مقامات بحريني به سر مي برند و تعداد زيادي از مردم به شهادت رسيده و مجروح شده اند اما به دليل سانسور شديد خبري آمار دقيقي از شهداي قيام مردمي در اين كشور در دست نيست.
مسئولان بحريني اكثر شبكه هاي خبري اينترنتي را فيلتر كرده و بسياري از رسانه ها را تعطيل كرده اند.
اين در حالي است كه رژيم آل خليفه به خبرنگاران خارجي نيز اجازه پوشش خبري حوادث اين كشور را نمي دهد و از ورود آنان به كشور جلوگيري مي كند.
با وجود اين، تظاهرات و اعتراض هاي جمعي مردم بحرين در برابر خشونت و سركوبگري رژيم آل خليفه همچنان ادامه دارد و مخالفان اعلام كرده اند تا سرنگوني دولت و تحقق كامل خواسته هايشان دست از اعتراضات برنمي دارند.از سوي ديگر، محكوميت اقدامات غيرانساني خاندان آل خليفه از سوي كشورهاي مختلف همچنان ادامه دارد و روز گذشته واشنگتن نيز مانند ديگر شهرهاي جهان شاهد تظاهرات يكپارچه مردمي بود كه حمايت خود را از قيام مردمي در ليبي و بحرين اعلام كردند.

 



هشدار وزير دادگستري سوريه به آشوبگران نمي گذاريم عده اي نظم عمومي را برهم بزنند

وزير دادگستري سوريه اعلام كرد در صورتي كه امنيت و نظم عمومي كشور در معرض خطر واقعي قرار گيرد امكان برقراري مجدد وضعيت فوق العاده در سوريه وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «تيسير قلاعواد» اظهار داشت، دستورات اخير بشار اسد رئيس جمهور سوريه در راستاي انجام اصلاحات در كشور است ليكن در صورت بي توجهي به امنيت و نظم عمومي امكان برقراري مجدد وضعيت فوق العاده وجود دارد.
وي افزود، دستور رئيس جمهور مبني بر برگزاري تظاهرات مسالمت آميز با هدف ايجاد هماهنگي ميان امنيت كشور و شهروندان و تضمين حق قانوني آنان صورت گرفته و اين تظاهرات با به خطر افتادن منافع كشور لغو خواهد شد.
گفتني است شهرهاي مختلف سوريه ظرف روزهاي گذشته شاهد برگزاري تظاهرات پراكنده از سوي طرفداران و مخالفان بشار اسد بوده است كه در جريان آن تعدادي كشته و زخمي شده اند.
آمار كشته ها و زخمي ها در ناآرامي هاي اخير سوريه ضد و نقيض است و رسانه هاي سوري تاكنون آماري در اين مورد منتشر نكرده اند.
در اين حال مردم سوريه با تجمع مقابل شبكه تلويزيوني الجزيره در دمشق مخالفت خود را با پوشش جهت دار حوادث جاري اين كشور ابراز كردند.
تجمع كنندگان اظهار داشتند بزرگ نمايي تحولات كشور از سوي رسانه هاي غربي امري عادي است اما اين اقدام از سوي يك شبكه عربي قابل تامل است.
رسانه هاي سوريه و مقامات اين كشور گروههاي مسلح و سلفي را به دست داشتن در ناآرامي هاي اخير سوريه متهم مي كنند. بنا بر اعلام خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) روز جمعه پنج نيروي ارتش اين كشور كشته و دهها نيروي امنيتي زخمي شده اند.
وزارت كشور سوريه نيز تعداد نيروهاي امنيتي و پليس اين كشور كه در جريان ناآرامي هاي اخير مجروح شده اند را 240 نفر اعلام كرد.
گروههاي حقوق بشري سوريه نيز تعداد كشته شدگان حوادث اخير سوريه را بيش از 300 نفر اعلام كردند.
از سوي ديگر، امارات متحده عربي پشتيباني خود را از رهبري سوريه و مردم اين كشور در مقابله با حوادثي كه اخيرا در سوريه به وجود آمده اعلام كرد.
وزارت خارجه تركيه نيز با انتشار بيانيه اي از ناآرامي ها در سوريه ابراز نگراني كرد و افزود، تركيه اهميت فراواني براي ثبات سوريه قائل است.
كشور سوريه حدود 22 ميليون نفر جمعيت دارد كه اكثريت بالاي 70درصد اين كشور را مسلمانان تشكيل مي دهند.
سوريه به دليل بافت مذهبي و وجود آرامگاه حضرت زينب(س) در اين كشور از جاذبه توريستي برخوردار است ليكن حوادث اخير اين كشور باعث تعطيلي آرامگاه زينبيه در اين كشور شده است.
از ديگر اخبار اينكه دولت آمريكا در اقدامي مداخله جويانه و با هدف ايجاد هرج و مرج در سوريه اعلام كرد دارايي مقامات بلندپايه سوري را مسدود خواهد كرد.
رئيس جمهور آمريكا بدون آنكه از آغاز اعتراضات مردمي بحرين به سركوبگري رژيم آل خليفه واكنشي نشان دهد حوادث اخير در سوريه را محكوم كرد.

 



تظاهرات ميليوني در پايتخت و چند شهر مراكش
موج بيداري اسلامي به مغرب رسيد مردم : پادشاه بايد برود

هزاران تن از مردم مغرب با برپايي تظاهراتي گسترده بار ديگر خواستار انجام اصلاحات در اين كشور، بستن زندان ها و سرنگوني نظام پادشاهي شدند.
هزاران نفر از مردم مغرب با برگزاري تظاهرات گسترده در رباط پايتخت اين كشور و شهرهاي كازابلانكا، صافي، الجديده و ديگر شهرها نسبت به سياست هاي دولت اعتراض كردند و خواستار سرنگوني نظام پادشاهي شدند.
تظاهركنندگان از فساد مالي، شكنجه و نرخ بالاي بيكاري انتقاد كردند و خواستار انجام اصلاحات واقعي در كشور شدند.
يكي از معترضان گفت: وقت آن رسيده كه دولت دست از وعده و وعيد بردارد و شرايط كشور را تغيير دهد.
يك معترض 74 ساله نيز تأكيد كرد، ما در اينجا جمع شده ايم تا صداي خود را به گوش مقامات كشور برسانيم و بگوييم كه جوانان حق دارند نسبت به شرايط فعلي كشور معترض باشند.
وي تصريح كرد، جوانان تحصيل كرده نياز به كار دارند به كاري كه احتياج به پارتي و رشوه دادن نداشته باشد.
مقامات مغرب براي جلوگيري از افزايش اعتراض ها، تغييراتي را در امور اين كشور اعمال كرده بودند اما معترضان اين تغييرات را ناكافي دانسته و خواستار اصلاحات واقعي در كشور هستند.
معترضان خواستار آزادي تمامي زندانيان سياسي هستند.
همسر يكي از زندانيان سياسي كه در تظاهرات شركت كرده بود با اعلام اينكه همسرش در زندان شكنجه شده است تأكيد كرد، تمامي زندانيان سياسي بايد آزاد شوند.
برخي ديگر از تظاهركنندگان از فقر شديد در بين مردم انتقاد و خواستار اصلاحات اقتصادي و سياست هاي سازنده از سوي دولت شدند.

 



انتقال ديكتاتور مصر به زندان قاهره

دادستان عمومي مصر دستور انتقال رئيس جمهور مخلوع اين كشور به زندان قاهره را صادر كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبري مصر، انتقال «حسني مبارك» ديكتاتور سابق مصر قبل از هرگونه بازجويي از وي درباره اتهامات وارده در زمينه فساد مالي و سوءاستفاده او و اطرافيانش از قدرت صورت گرفته است.
«عبدالمجيد محمود» دادستان كل مصر در حكم خود به وزير كشور دستور داده است كه مبارك 82 ساله را به بيمارستان مركزي قاهره(طرّه) منتقل كند تا از وي بازجويي شود. حكم بازداشت مبارك كه دو هفته پيش صادر شده بود، به علت حمله قلبي و بستري شدن وي در بيمارستان شرم الشيخ به تعويق افتاد، اما پس از اين كه پزشكان از بهبود و تثبيت نسبي حال رئيس جمهور مخلوع در روزهاي اخير خبر دادند، تصميم به انتقالش به بيمارستان زندان مركزي قاهره از سوي دادستان اتخاذ شد.
از سوي ديگر مقام هاي قضايي مصر از آغاز محاكمه مسئولان سابق رژيم مبارك در روز سه شنبه خبر دادند و گفتند كه نخست وزير و وزيران پيشين دارايي و كشور امروز به اتهام فساد و كشتار معترضان در دادگاه محاكمه خواهند شد.
اين در حالي است كه جمال و علاء مبارك فرزندان رئيس جمهور مخلوع مصر، «صفوت شريف» رئيس سابق پارلمان، «زكريا عزمي» رئيس سابق دفتر مبارك و ده ها تن از شخصيت هاي حزب حاكم سابق در زندان طره در انتظار روز محاكمه هستند.

 



تظاهرات ضد آمريكايي ساكنان موصل عليه حضور اشغالگران در عراق

مردم موصل با برگزاري تظاهرات گسترده، خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از خاك عراق شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، حدود 5000 نفر از مردم موصل، كه اعضاي شوراي استانداري و سران قبايل نيز در جمع آنها حضور داشتند، عليه تمديد حضور نظامي آمريكا در عراق تظاهرات كردند. تظاهركنندگان شعارهايي عليه آمريكاسر دادند. «شيخ برزان البدراني»، رئيس قبيله البدراني در موصل گفت كه دولت بغداد نبايد در فكر تمديد حضور نيروهاي آمريكايي درعراق باشد. براساس گزارش شبكه الجزيره رهبران قبايل ساير مناطق عراق، از جمله رمادي، فلوجه، نجف و كركوك و شماري از طرفداران جريان «صدر» نيز در اين تظاهرات شركت كردند. جريان صدر اعلام كرد در صورت ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، اين جريان عمليات نظامي عليه اشغالگران را از سر مي گيرد.
طبق قرارداد بغداد - واشنگتن، آمريكا متعهد است همه نيروهاي نظامي خود را تا 10 دي ماه آينده از خاك عراق خارج كند. اما، طي روزهاي اخير مقامات آمريكايي تمايل خود را مبني بر ادامه حضور درعراق اعلام كرده اند. اين تمايل تازه واشنگتن، با واكنش منفي «نوري مالكي»، نخست وزير عراق مواجه شد. «علي الدباغ»، سخنگوي دولت عراق نيز يكشنبه بار ديگر اعلام كرد: دولت بغداد هرگز از نيروهاي آمريكايي نخواسته است كه پس از موعد مقرر در عراق بمانند.
خبر ديگر اينكه دولت مالكي سران اتحاديه عرب را تهديد كرد در صورت برگزار نشدن اجلاس اين اتحاديه در بغداد، عراق از عضويت اتحاديه عرب خارج مي شود. گفتني است، سران اتحاديه عرب قبلاً وعده برگزاري اين اجلاس در بغداد را داده بودند، ولي بعداً از اين تصميم منصرف شدند.

 



قربانيان خشونت هاي انتخاباتي در نيجريه به 500 نفر افزايش يافت

يك سازمان حقوق بشري از كشته شدن دستكم 500 نفر در خشونت هاي پس از انتخابات در نيجريه خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از تلويزيون اتريش، «شهوساني» رئيس كنگره حقوق مدني نيجريه گفت: تاكنون اجساد 516 نفر از قربانيان خشونت هاي پس از انتخابات در اين كشور شمارش شده است.
وي گفت: هنوز آمار رسمي درباره شمار كشته شدگان از سوي دولت اعلام نشده است، اما صليب سرخ تعداد آنان را بيش از اين رقم اعلام كرده و از برجا ماندن 74 هزار آواره در نتيجه اين حوادث خشونت آميز، خبر داده است. اين در حالي است كه دولت نيجريه به علت نگراني از افزايش خشونت ها و تمايل خانواده قربانيان براي انتقام جويي، از سخن گفتن درباره تعداد كشته شدگان پس از انتخابات خودداري مي كند.
به گفته رئيس مسلمان كنگره حقوق مدني نيجريه، برخي گزارش ها حاكي از انداختن اجساد كشته شدگان در چاه ها، سوزاندن و يا دفن قربانيان در خشونت هاي پس از انتخابات حكايت مي كند.
كنگره حقوق مدني نيجريه همچنين اعلام كرد: بدترين درگيري هاي مذهبي در شهر «كادونا» بوده است كه در آن بيش از 300 تن كشته شدند.
اين سازمان حقوق بشري كه سرپرستي آن را يك فعال مسلمان برعهده دارد اعلام كرد: براثر خشونت هاي داخلي همچنين تعداد نامعلومي در شهرهاي كامانچان و رانگون قرباني شده اند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نيز به نقل از پليس شهر بائوچي در شمال نيجريه اعلام كرد: دستكم 11 تن از افرادي كه به تازگي از دانشگاه فارغ التحصيل شده بودند و در برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور، با اماكن اخذ رأي همكاري داشتند در درگيري هاي پس از انتخابات كشته شدند.
حاميان جناح مخالف مسلمانان پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري در 16 آوريل (27 فروردين) در اعتراض به پيروزي «گودلاك جاناتان» نامزد مسيحيان به خيابان ها ريختند اما به شدت سركوب شدند.
مسلمانان نيجريه بر اين اعتقادند كه با توجه به جمعيت مسلمان اين كشور، رئيس جمهور بايد مسلمان باشد، با حمايت از ژنرال «محمد بهاري» رئيس جمهور سابق به نتايج انتخابات اعتراض كردند، اما دولت مسيحي باحمايت ارتش در بخش هاي وسيعي از شمال اين كشور كه مسلمانان در آن سكونت دارند، وضعيت فوق العاده اعلام كرد و سپس به ضرب و شتم و بازداشت مخالفان پرداخت.
در همين حال منابع خبري از وقوع سه انفجار قوي در شمال شرقي نيجريه در روز دوشنبه خبر دادند.در اين انفجارها كه در يك هتل و پايانه مسافربري در شهر مادوگوري به وقوع پيوست تعدادي كشته و زخمي شدند، اما آمار واقعي قربانيان هنوز اعلام نشده است.

 



موافقت سودان با برگزاري همه پرسي در منطقه دارفور

كميته ملي انتخابات سودان از برگزاري همه پرسي در مورد نحوه اداره منطقه آشوب زده «دارفور» در ماه ژوئيه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه كميته ملي انتخابات سودان آمده است: انتخابات در مورد نحوه اداره استان دارفور در روز اول ژوئيه (دهم تيرماه) و به مدت دو روز برگزار خواهد شد.
شهروندان استان دارفور كه از سال 2003 تاكنون شاهد خشونت هاي بي شماري بوده است، در اين انتخابات در مورد ادامه وضعيت كنوني اداره آن يا تشكيل يك اقليم اداري واحد شامل چند ولايت به پاي صندوق هاي رأي خواهند رفت. اين اقدام كميته ملي انتخابات در راستاي توافقنامه صلح كه در سال 2006 در ابيجان امضا شده، صورت مي گيرد.
منطقه دارفور كه در غرب سودان واقع است از سال 2003 شاهد جنگ داخلي است و طبق آمار سازمان ملل تاكنون 300 هزار نفر كشته و دو ميليون و 700 هزار نفر آواره شده اند.
دولت سودان اين آمار را اغراق آميز دانسته و قربانيان خشونت هاي داخلي در دارفور را فقط 10 هزار نفر عنوان كرده است.
درگيري ها و خشونت هاي دارفور پس از اعلام جدايي و استقلال منطقه جنوب در ژانويه سال جاري افزايش چشمگيري پيدا كرد. اگرچه خود سودان جنوبي نيز درگير نبردهاي داخلي است و از زمان برگزاري همه پرسي تاكنون طي سه ماه گذشته 800 نفر كشته و 92 هزار نفر در آن آواره شده اند.

 



حمله صهيونيست ها به فلسطيني هاي ساكن نابلس

صدها شهرك نشين صهيونيست در تازه ترين جنايت خود به فلسطيني هاي ساكن شهر نابلس در كرانه باختري حمله بردند و به منازل، تأسيسات و خودروهاي آنان خسارات زيادي وارد كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، شهرك نشينان صهيونيست حملات خود نسبت به فلسطيني هاي ساكن اين منطقه را افزايش دادند و ضمن بستن خيابان ها و آتش زدن خودروها به منازل، مغازه ها و اماكن عمومي خسارت هاي زيادي وارد كردند.
ارتش رژيم صهيونيستي نيز به دنبال اين حادثه گذرگاه هاوارا در جنوب نابلس را بست و با اتخاذ تدابير شديد امنيتي از ورود مسلمانان به بيت المقدس جلوگيري كرد.
نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين با ايجاد پست هاي ايست و بازرسي ورود و خروج مسلمانان و مسيحيان به شهر قدس را كنترل كرد.اين در حالي است كه حمله صهيونيست هاي افراطي به منازل و خودروهاي فلسطينيان باعث درگيري هاي پراكنده بين صهيونيست ها و آنان شد.
در اين درگيري شماري از فلسطيني ها به دليل اصابت سنگ و چوب از سوي صهيونيست هاي افراطي زخمي شدند.
در اين حال سخنگوي جنبش جهاد اسلامي گفت، اشغالگران هر روز جنايت تازه اي را عليه شهروندان، كشاورزان و زمين هاي فلسطينيان مرتكب مي شوند و كسي پاسخگوي اين جنايات نيست.
گروه هاي مقاومت فلسطين در نوار غزه نيز بر ادامه مقابله با هرگونه زياده خواهي صهيونيست ها تأكيد كردند.
اين گروه ها از جمله جنبش حماس، جبهه خلق براي آزادي فلسطين (فرماندهي كل)، جبهه مبارزه مردمي فلسطين جنبش مقاومت مردمي پيشگامان جنگ هاي مردمي موسوم به نيروهاي صاعقه و جنبش فلسطيني الاحرار ضمن اشاره بر ضرورت تحقق آشتي ملي فلسطين به خصوص بين دو جنبش فتح و حماس، بر مقابله با هرگونه توسعه طلبي و تجاوزگري صهيونيست ها تأكيد كردند.
گروه هاي مقاومت فلسطين در نوار غزه همچنين تأكيد كردند همه تلاش خود را براي تحقق آشتي ملي فلسطين و بازسازي ساختار داخلي فلسطين به كار خواهند گرفت.در همين رابطه جنبش حماس اعلام كرد كه براي آزادي اسيران فلسطين نظاميان صهيونيست بيشتري را به اسارت خواهد گرفت.

 



مردم يمن: در خيابان ها مي مانيم تا ديكتاتور زودتر از موعد كنار رود

سرويس خارجي -
معترضان يمن با تاكيد بر خواسته خود مبني بر استعفاي هر چه سريع تر علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن اعلام كردند در خيابان ها مي مانيم و به تظاهرات ادامه مي دهيم تا ديكتاتور پيش از موعد كنار رود.
مخالفان يمني روز گذشته با برگزاري تظاهرات بار ديگر بر خواسته هاي خود تاكيد و اعلام كردند كه به اعتراض هاي خود تا بركناري هرچه سريع تر علي عبدالله صالح ادامه خواهند داد.
اين در حالي است كه رئيس جمهور يمن موافقت خود را با انتقال قدرت به معاونش طي 30 روز اعلام كرده است.
وي در عين حال اظهار داشت كه فقط با برگزاري انتخابات رياست جمهوري از قدرت كنار خواهد رفت و قدرت را به مخالفان حكومتش واگذار نخواهد كرد.
معترضان يمني طرح شوراي همكاري خليج فارس را مانوري سياسي به منظور تقسيم قدرت ميان علي عبدالله صالح و برخي از احزاب مخالف ارزيابي كردند.
به همين دليل به رغم موافقت رئيس جمهور با طرح شوراي همكاري خليج فارس درگيري ها در يمن همچنان ادامه دارد و بر اثر حمله نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان در استان لحج واقع در جنوب كشور دست كم هشت نفر كشته شدند.
در صنعا و تعز نيز تظاهراتي با هدف بركناري هرچه سريع تر رئيس جمهور يمن برگزار شد.
يكي از رهبران مخالفان در شهر تعز گفت، جوانان يمني تا بركناري هرچه سريع تر علي عبدالله صالح دست از تظاهرات برنخواهند داشت و هيچ مذاكراتي انجام نخواهند داد.
مخالفان يمني همچنين تاكيد كردند كه ديكتاتور بايد محاكمه شود و طرح انتقال قدرت به معاون علي عبدالله صالح به صورت شرافتمندانه به هيچ وجه مورد رضايت مخالفان نيست چرا كه علي عبدالله صالح جنايتكار است و جنايتكار بايد محاكمه شود.

 



اصابت بمب هاي ناتو به مقر قذافي در طرابلس

جنگنده هاي ناتو در حملات بي سابقه خود به مركز شهر طرابلس، دفتر ديكتاتور ليبي را بمباران و به طور كامل ويران كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، حملات شبانه جنگنده هاي ناتو به مركز شهر طرابلس، كه يكشنبه شب رخ داد، باعث ويراني كامل دفتر قذافي شد. اين دفتر در منطقه «باب العزيزيه» قرار داشته است. در حمله مذكور، سه ساختمان به طور كلي ويران شده است.
به گزارش مهر، يك مقام وابسته به دولت قذافي گفت: 45 نفر براثر اين بمباران زخمي شدند كه جراحت 15 تن از آنان خطرناك است. وي احتمال داد كه در زيرآوار حاصل از اين بمباران، اجسادي نيز وجود داشته باشد.
اين مقام ليبيايي تأكيد كرد كه حملات مذكور به طور قطع، براي ترور قذافي در دفترش صورت گرفته است.
در پي ديدار «جان مك كين» سناتور جمهوريخواه آمريكا، از بنغازي، حملات به پايتخت ليبي تشديد شده است.
آمريكا و ناتو قصد دارند خود را ناجي مردم ليبي جا بزنند و در لباس ميش، منابع اين كشور را غارت كنند.
در حملات ناتو به پايتخت ليبي، برنامه هاي سه شبكه تلويزيوني نيز براي مدت كوتاهي قطع شده بود. حمله مذكور، شديدترين حمله ناتو به ليبي طي يك ماه اخير دانسته شد. از شهر «مصراته» نيز خبر مي رسد، در تازه ترين حملات موشكي گردان هاي قذافي به مناطق مختلف اين شهر، 30 تن جان خود را از دست دادند و 60 نفر ديگر مجروح شدند.
ساير رويدادها
¤ روزنامه آمريكايي «يواس دي تودي»، با اشاره به جنگ ليبي نوشت: اوباما وارد جنگي طولاني و بدون استراتژي شده است.
¤ اميرنشين كويت 181 ميليون يورو به انقلابيون ليبيايي كمك كرد.
¤ قذافي نماينده اي از جانب خود عازم اتيوپي كرد تا با مقامات آديس آبابا در ارتباط با طرح صلح اتحاديه آفريقا گفت وگو كند.
¤ سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه اعلام كرد كشورش در ارتباط با اقدامات غرب در ليبي، فقط يك نظاره گر صرف نخواهد بود.
¤ انقلابيون ليبي از دولت مصر خواستند مانع ارسال كمك از اين كشور براي نظاميان قذافي شود.

 



حزب الله خواستار تشكيل فوري دولت لبنان شد

حزب الله لبنان با هشدار نسبت به توطئه هاي آمريكا در منطقه بر ضرورت تسريع در تشكيل دولت تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شيخ محمد يزبك عضو شوراي مركزي و شيخ نبيل قاووق نايب رئيس شوراي اجرايي حزب الله در سخناني جداگانه بر ضرورت تشكيل دولت تأكيد كردند.
شيخ محمد يزبك گفت، برخي از كشورهاي خارجي در امر تشكيل دولت دخالت مي كنند و حتي برخي تلاش دارند تا كشور را وارد منجلاب فتنه هميشگي كنند لذا ما مي خواهيم دولت براي حل مسايل امنيتي و مسايل معيشتي مردم هر چه سريع تر تشكيل شود.
وي تصريح كرد، آمريكا با خواسته هاي ملت هاي عرب همراه نيست و براي تحقق منافع خود از زيرپا گذاشتن حقوق مردم واهمه اي ندارد. شيخ يزبك تأكيد كرد، مقاومت چشم فتنه را كور كرد و حفظ سلاح آن ضروري است و حزب الله هميشه با اين سلاح رژيم صهيونيستي را نشانه خواهد گرفت.
شيخ نبيل قاووق نايب رئيس شوراي اجرايي حزب الله نيز تأكيد كرد گروه 14 مارس با حمايت آمريكا تلاش دارد تا تلاش هاي نجيب ميقاتي نخست وزير جديد براي تشكيل دولت را به شكست بكشاند چرا كه آنها قصد دارند به هر قيمتي كه شده در كشور هرج و مرج به راه اندازند و قدرت را به دست گيرند.
وي با اشاره به دسيسه هاي آمريكا در منطقه تصريح كرد، براي محافظت كشور از توطئه ها بايد هر چه سريع تر دولت تشكيل شود.
جنبش امل لبنان نيز خواستار سرعت بخشيدن به روند تشكيل دولت شد.
گفتني است حدود سه ماه از سقوط دولت سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان مي گذرد ولي هنوز دولت تشكيل نشده است.
نجيب ميقاتي تلاش هاي زيادي براي تشكيل دولت به عمل آورده و گام هاي خوبي برداشته اما كارشكني برخي گروه هاي 14 مارس و به ويژه جريان المستقبل به رهبري حريري باعث شده كه تشكيل دولت با موانعي روبه رو شود.

 



ديكتاتورهاي نگران

ديكتاتورهاي منطقه با مشاهده نوع واكنش آمريكا در برابر همپيماناني چون «حسني مبارك» و «بن علي» نگران تكرار اين سناريوي غم انگيز براي خود هستند. به گزارش فارس، به نقل از مؤسسه پژوهش ديپلماسي عمومي آمريكا نحوه عملكرد آمريكا در قبال هم پيمانان كليدي اش به خصوص هنگام مواجه شدن با انقلاب هاي مردمي «باعث نگراني عميق ديكتاتورهاي حاكم بر برخي كشورهاي منطقه شده است.
در اين گزارش به چند نمونه از اقدامات ناجوانمردانه آمريكا در قبال دوستان و متحدانش اشاره شده كه درك علت نگراني ديكتاتورهاي هم پيمان اين كشور را آسان مي كند.
در بخشي از اين گزارش مي خوانيم: در آوريل 1961 آمريكا براي براندازي «فيدل كاسترو»، 14 سرباز كوبايي تبعيد شده از كشورشان را مسلح و به خليج خوك ها در سواحل جنوبي اين كشور اعزام داشت. اما مقاومت جانانه فيدل كاسترو در كمتر از 48 ساعت مزدوران آمريكا را مجبور به عقب نشيني كرد. واكنش رئيس جمهور وقت آمريكا چيزي نبود جز تنها گذاشتن تمام سربازان كه در نهايت كشته يا اسير شدند. جالب اينكه گروهي از اين سربازان كه كشته شدند آمريكايي بودند. با گذشت حدود نيم قرن از اين عمليات، مشاهده مي كنيم چنين رويكردي هنوز بر رفتار حاكمان سياسي اين كشور سايه افكنده است. اكنون كه نوبت به كشورهايي چون عربستان سعودي، بحرين، يمن، اردن و... شده است، حاكمان اين كشورها به شدت نگران دچار شدن به سرنوشت حسني مبارك، بن علي و قذافي هستند.
در بخش پاياني اين گزارش آمده است «هنري كسينجر» وزير پيشين خارجه آمريكا در كنايه اي قابل تأمل گفته «دشمن آمريكا بودن ممكن است خطرناك باشد اما، دوست آمريكا بودن مصيبت بار ومهلك است.»
مروري گذرا بر تاريخ سياسي آمريكا به خوبي نشان مي دهد قاعده آمريكا چنين بوده كه براي حفظ منافع و اعتبار جهاني خود، بارها و بارها نزديك ترين هم پيمانان و دوستان خود را رها كرده و قطعاً هم پيمانان فعلي اين كشور در منطقه نيز كه با خيزش هاي اسلامي روبه رو شده اند، از اين قاعده مستثني نخواهند ماند.

 



اعلام مخالفت رسمي دولت كابل با احداث پايگاه دائمي آمريكا در افغانستان

وزير كشور دولت «حامد كرزاي» رسما اعلام كرد كابل با ايجاد پايگاه هاي نظامي دائمي آمريكا در افغانستان مخالف است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بسم الله محمدي» با حضور در كميسيون امنيت داخلي مجلس افغانستان، رسما اعلام كرد، رئيس جمهور اين كشور مسئله ايجاد پايگاه هاي نظامي دائمي آمريكا در افغانستان را رد كرده است. محمدي افزود: كسي طرفدار ايجاد پايگاه هاي دائمي آمريكا نيست، بلكه بحث همكاري هاي استراتژيك مطرح است و اين نيز بدون موافقت پارلمان انجام نمي شود.
دولت آمريكا قصد دارد با ايجاد پايگاه دائمي در خاك افغانستان، از نزديك بر ايران، روسيه، آسياي مركزي، چين و شبه قاره هند اشراف داشته باشد. «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، قبلا وعده داده بود، همه نيروهاي آمريكايي را تا تابستان آينده از خاك افغانستان خارج كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14