(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 اردیبهشت 1390- شماره 19911

سخني با فرمانده محترم راهور ناجا
حريم گسل ها در تهران رعايت نشده است
اكران انيميشن سطل پرنده با هدف فرهنگسازي كاهش توليد زباله
زلزله درتهران جدي است درسي كه ايران بايد از ژاپن بگيرد
آيا از حقوق خود درباره نرخ بليت و شرايط ابطال آن مطلعيد؟
حركت لاك پشتي وزارت بهداشت در جمع آوري زباله هاي بيمارستاني



سخني با فرمانده محترم راهور ناجا

روح الله امين آبادي
1- يك ماه از تعطيلات نوروز گذشت، روزهايي كه مردم براي استراحت و تفريح به سفر رفته و همراه خانواده به گشت و گذار مي پردازند،اما عده اي از هموطنان درجاده ها خيابان ها، بزرگراهها و... مشغول خدمت به مردم و مسافران هستند. رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي خود به اين گروه اشاره و از آنان قدرداني كردند.
آمار سوانح و كشته هاي جاده اي به روشني نشان مي دهد كه سوانح جاده اي هر سال كمتر از سال پيش از آن است و اين خود يك قدرداني ويژه را مي طلبد.
2- شوراي محترم نگهبان در آخرين جلسه خود در سال 89 قانون جديد راهنمايي و رانندگي را تاييد كرد و اين قانون براي اجرا توسط رئيس جمهور محترم ابلاغ شد. سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهور نيروي انتظامي در جلسه اخير خود با خبرنگاران اين وعده را به مردم دادند كه طبق قانون جديد اجازه نخواهند داد هيچ اجحافي بر مردم صورت گيرد و حتي از يك تخلف مأموران راهنمايي و رانندگي گذشت نخواهد كرد.
3- صبح زود هنگامي كه از خانه بيرون مي زنيم تا در محل كار حاضر شويم مأموراني را مشاهده مي كنيم كه بدون اطلاع رانندگان شماره آنها را ثبت و براي آنان برگه جريمه صادر مي كنند. راقم اين سطور در مصاحبه با چندين راننده شاهد اعتراض و بي اعتمادي شديد اين رانندگان نسبت به صحت و صداقت تشخيص مأموران بود. رانندگان معتقد بودند ماموران براي اينكه برگه هاي جريمه را پر كنند بدون اطلاع راننده اقدام به اين كار مي كنند و هنگامي كه براي اخذ خلافي مراجعه مي كنيم با جريمه هاي سنگين مواجه مي شويم. در اين نوشتار قصد آن را نداريم كه زحمات پرسنل راهور نيروي انتظامي را ناديده بگيريم چرا كه زحمات نيروهاي خدوم و زحمتكش نيروي انتظامي در جاده ها چيزي نيست كه بشود آن را انكار كرد و يا ناديده گرفت. بلكه با توجه به سخنان سردار مومني كه در گفت وگو با خبرنگاران از رعايت حقوق مردم سخن گفته و اضافه كردند از هيچ تخلفي گذشت نخواهند كرد از ايشان مي خواهيم با نظام مند كردن جريمه رانندگان متخلف راه را بر هرگونه بي قانوني چه از جانب مردم و چه از سوي مأموران ببندند. چرا كه اعتماد مردم به راهور نيروي انتظامي راهگشا خواهد بود. تا زماني كه اعتماد مردم جلب نشود اجراي قانون جديد هر چند مترقي و منطبق با نيازهاي روز با موفقيت همراه نخواهد شد.

 



حريم گسل ها در تهران رعايت نشده است

موقعيت گسل هاي تهران يكي از بزرگترين دغدغه هاي كارشناسان شهرسازي و علم زلزله است كه با افزايش بلند مرتبه سازي در اين محدوده فراتر رفته و به يك بحران تبديل شده است.
هرچند صحبت هاي اخير مسئولان شهري مبني بر تعيين حريم گسل ها در طرح تفصيلي و ايجاد ساخت و سازها در چارچوب ضوابط جرقه هايي از اميد را براي كاهش خطرات ناشي از زلزله احتمالي به وجود مي آورد و به قول شفيق، مشاور طرح تفصيلي تهران از تداوم سيكل معيوب شهرسازي در اين محدوده ها جلوگيري مي كند؛ اما واقعيتي كه وجود دارد و نگران كننده نيز هست، اين است كه تاكنون درصد بالايي از ساخت و سازها روي گسل صورت گرفته است. به گونه اي كه كارشناسان علم زلزله آن را تهديدي جدي براي تهران برمي شمارند.
بهرام عكاشه، پدر علم زلزله ايران، از جمله اين افراد است كه تندترين انتقادها را در اين رابطه داشته و معتقد بوده دامنه خسارات را با اين اقدام به 100 رساندند.
وي مي گويد: حريم هيچ گسلي در تهران رعايت نشده و اين موضوع با توجه به نوع ساخت و سازهايي كه در اين محدوده صورت گرفته نگراني ها را عميق تر مي كند.
پدر علم زلزله ايران، در اين رابطه چنين تحليل مي كند كه سبك شهرسازي و ارتفاع ساختمان ها در حريم گسل از اهميت بالايي برخوردار است كه اين موضوع در تهران به فراموشي سپرده شده و جايي كه نبايد بلندمرتبه سازي صورت مي گرفته، برج هاي چندين طبقه ساخته اند.
عكاشه، مي گويد: اولا انتخاب تهران براي پايتخت شدن اشتباه بوده و نكته دوم اين كه فارغ از اين مسئله، با توجه به موقعيت جغرافيايي آن از نظر زلزله خيز بودن بلندمرتبه سازي در محدوده استقرار گسل ها صورت مي گرفت؛ چرا كه اين موضوع دامنه تخريب را در گسترده ترين سطح افزايش مي دهد و شايد اگر شاهد اوج گرفتن ساختمان ها در محدوده استقرار گسل ها نبوديم نگراني ها اندكي كاهش مي يافت.
وي اين اهمال و بي توجهي را بيشتر متوجه مسئولان شهري مي داند كه در طول شكل گيري تهران مهمتر از آن توسعه ارضي آن طرح و برنامه جامعي را در اين رابطه تهيه نكردند تا راهبردهايي را براي ساخت و ساز مشخص كند.
عكاشه مي گويد: بيش از 200 سال از عمر تهران مي گذرد و نزديك به 60 شهردار هم براي مديريت آن سركار آمده اند؛ ولي هيچ كدام به اين موضوع توجه نكرده اند و هيچ كدام از آنها حريم گسل ها را جدي نگرفته اند.
انوشيروان محسني بندپي، نائب رئيس فراكسيون مديريت شهري، از جمله افرادي است كه مي گويد چنان كه در تهران زلزله اي رخ دهد امدادرساني با مشكل جدي مواجه خواهد شد.
وي مي افزايد: بيشتر كوچه هايي كه بلندمرتبه سازي در آنها صورت گرفته تنگ و باريك بوده و امدادرساني را دشوار مي سازند و اين در حالي است كه در بسياري از آنها امدادرساني غيرممكن است و اين موضوع دامنه خسارات را به 100 درصد مي رساند كه اتفاق بدي است. موضوعي كه در حال حاضر نيز امدادرساني را با مشكل مواجه كرده است.
مقاومت خانه هاي تهران فقط براي زلزله 6 ريشتري است
پدر علم زلزله ايران، در ادامه به وضعيت مقاومت ساختمان هاي تهران اشاره مي كند و مي گويد: در يك برآورد كلي ساختمان هاي نوساز تهران صرفا در برابر زلزله اي با درجه تخريب 6 ريشتري مقاومت دارند و در درجات بالاتر زلزله به تخريب آنها مي انجامد كه اين موضوع در بافت فرسوده به زير 5 ريشتر مي رسد.
عكاشه اين مسئله را از آن حيث مطرح مي كند كه برخي گسل هاي تهران قدرت ايجاد زلزله اي 8 ريشتري و 9 ريشتر را دارند.
وي در توضيح اين مسئله چنين مي گويد: يكي از گسل هاي اصلي تهران در شمال واقع شده و نياوران از جمله خيابان هايي است كه روي اين گسل ها قرار گرفته است. هرچند تمامي خيابان هاي شمال تهران از اين نظر در خطرند و نمي توان آنها را مستثني كرد؛ اين موضوعي كه در مورد نياوران مطرح است، اين است كه بافت نياوران قديمي بوده و فعاليت گسل ها آثار تخريبي بالايي در آن به بار مي آورد و ممكن است تمامي ساختمان ها در آن تخريب شود.
موضوعي كه به صورت هاي ديگر نيز مطرح شده و كارشناسان معماري و شهرسازي در مورد اين كه بلندمرتبه سازي در آن صورت نگيرد صحبت هايي كرده اند. از ديدگاه وي، گسل نياوران بزرگ ترين گسل تهران بوده و 17 كيلومتر طول دارد كه اين موضوع مي تواند زلزله اي به قدرت هشت ريشتربه وجود بياورد و ديگر كارشناسان زلزله شناسي نيز بر اين نكته صحه مي گذارند و معتقدند بزرگ ترين گسل تهران متعلق به نياوران است. البته كارشناسان زلزله شناسي علت خطرناك بودن گسل شمال تهران را وسعت آن مي دانند و بر اين باورند كه اين گسل طولاني ترين گسل پايتخت به حساب مي آيد.
پدر علم زلزله ايران مي افزايد: طول گسل شمال تهران 120 كيلومتر است كه توانايي ايجاد زلزله اي به قدرت هفت ريشتر را دارد و پرخطرترين بخش هاي اين گسل از خيابان سوهانك، آجودانيه، زعفرانيه و كن مي گذرد و در مجموع مناطق يك و دو تهران در معرض اين گسل هستند و يكي ديگر از گسل هايي كه اثر تخريبي همانند اين گسل را دارد. گسل كهريزك و ري در جنوب تهران است كه توانمندي آن براي ايجاد زلزله 5/6 ريشتري است.
از ديدگاه وي هرچند هر دو گسل در شمال و جنوب شهر اثر تخريبي يكسان دارند و قدرت ايجاد آن بين 5/6 تا هفت ريشتر است؛ اما در كهريزك و ري به علت تراكم بالاي جمعيت و بافت فرسوده ساختمان ها، تخريب عميق تر خواهد بود.
اين استاد زلزله شناسي كه تحقيقات مختلفي را در اين رابطه انجام داده و توانمندي ديگر گسل هاي تهران را به اين صورت عنوان مي كند كه گسل مشا فشم كه از فيروزكوه به سمت شمال تهران ادامه مي يابد و 400 كيلومتر طول دارد مي تواند زلزله اي به قدرت هشت ريشتر ايجاد كند و دو گسل شمال و جنوبي ري كه در جنوب تهران واقع شده 25 كيلومتر طول دارد كه توانمندي آن براي ايجاد زلزله اي به قدرت هفت ريشتر است.
به گزارش فارس گفتني است گسل هاي تهران در دو دسته بندي اصلي و فرعي در نقاط مختلف شهر پراكنده شده اند و پايتخت نشينان را تهديد مي كند به گونه اي كه پيش بيني مي شود اثرات تخريبي به مراتب وسيع تر ازز لزله هاي بزرگ تاريخ به وجود بياورد و مطابق بررسي هاي علمي صورت گرفته، ايران به چهارمنطقه زلزله خيز تقسيم شده كه تهران جزو اين مناطق به حساب مي آيد و گفته هاي كارشناسان رشته زلزله شناسي نيز بر آن صحه مي گذارد.

 



اكران انيميشن سطل پرنده با هدف فرهنگسازي كاهش توليد زباله

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران گفت: فيلم سينمايي انيميشن 90 دقيقه اي «سطل پرنده» با مشاركت اين سازمان و بخش خصوصي براي نخستين بار در كشور آماده اكران در سينماها شد.
سيدمحمد فياض با بيان اينكه براي نخستين بار است كه فيلم سينمايي با موضوع زباله و محيط زيست در سينماهاي كشور اكران خواهد شد تاكيد كرد: اكران اين فيلم تلاش تازه اي براي فرهنگ سازي در موضوع زباله خواهد بود.
وي افزود: پروژه سينمايي انيميشن سه بعدي پيشول ميشول و سطل پرنده به مدت 90 دقيقه همراه با شعر و كليپ مناسب به سفارش اين سازمان و توسط بخش خصوصي پس از دو سال به اتمام رسيده و آماده پخش در سينماهاي كشور شده است و مناسب تمام گروه هاي سني به ويژه كودكان و نوجوانان است.
مضمون اصلي اين فيلم موجودات فضايي است كه از نسل باكتري ها و ميكروب ها مي باشند و به ناگاه موفق به كشف كره زمين شده و تصميم مي گيرند با زميني ها كه در گذشته با اجدادشان دشمني مي كردند مبارزه كنند.
شخصيت هاي اصلي داستان پيشول و ميشول به اتفاق آقاي پاكي با ترفند و زيركي نقشه هاي موجودات فضايي را نقش برآب نموده و دوباره پاكيزگي را به شهر بازگردانده و موجودات كثيف را نابود مي كنند.
اواخر ارديبهشت برگزار مي شود جشنواره ملي «باران» در تهران
دبير دومين جشنواره ملي باران گفت: حدود 1300 اثر در بخش هنري، ادبي، پژوهشي، اينترنتي و نشريات با موضوع نماز و نيايش در دبيرخانه اين جشنواره مورد قبول واقع شده است و داوري مي شوند.
احمد عادلي دبير دومين جشنواره ملي باران با بيان اين كه ميزان استقبال از جشنواره فراتر از انتظار ما بوده است، گفت: علاقه جامعه دانشگاهي به فعاليت درباره موضوع نماز و همچنين لحاظ شدن عرصه هاي گوناگون در جشنواره در قالب بخش هاي مختلف كه پاسخگوي علايق، سلايق و تخصص هاي متفاوت است از جمله دلايل اين استقبال گسترده است.
وي قالب هاي ارسال آثار را شعر، داستان، قطعه ادبي، خاطره، نمايشنامه و فيلمنامه در بخش ادبي و عكس، نقاشي، گرافيك، نگارگري و تذهيب، خوشنويسي و فيلم كوتاه در بخش هنري، مقاله در بخش پژوهشي، وبلاگ نويسي در بخش اينترنتي و نشريات دانشجويي در بخش ويژه عنوان كرد.
مراسم اختتاميه و اهداي جوايز برگزيدگان دومين جشنواره ملي باران روز يكشنبه 25 ارديبهشت ماه در تالار ابن سينا دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار مي شود.
هزينه مصرف موادمخدر در كشور 45 برابر كل بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر است
رئيس بيست ودومين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: براساس يك پژوهش انجام شده در كشور، مشخص شد، هزينه مستقيم مصرف موادمخدر در كل كشور در سال 1386 بيش از 2687 ميليارد تومان يعني حدود 45 برابر كل بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر در همان سال است.
دكتر ايرج خسرونيا كه به مناسبت برپايي بيست ودومين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي كه 22 تا 25 ارديبهشت ماه در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود، سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: شايع ترين مواد مصرفي معتادان در سال مورد مطالعه به ترتيب عبارت بوده از كراك و هروئين (5/44 درصد) و ترياك (8/32) درصد اين در حاليست كه اين آمار در سال 1383 در مورد كراك و هروئين 7/20 و در مورد ترياك 8/25 برآورد شده بود كه در هر دو مورد شاهد تشديد الگوي مصرف بوده ايم.وي با اشاره به اينكه برخلاف بسياري از مشكلات بهداشتي، اجتماعي، ابعاد پديده اعتياد به راحتي قابل شناسايي نيست، بر ضرورت توجه به معضل اعتياد و هم انديشي ميان متخصصان تاكيد كرد و گفت: در بيست ودومين كنگره پزشكان متخصص داخلي، موضوع اعتياد در قالب سخنراني، ارايه پوستر و گفت وگوهاي دورميزي مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
دكتر خسرونيا ادامه داد: رابطه گسترش اعتياد و ابتلا به سرطان، تغيير عادات غذايي مردم و رابطه آن با سرطان ها طي نشست هايي در اين كنگره به بحث و هم انديشي گذاشته خواهد شد.
نزاع، بيشترين علت مراجعات مردم
به پزشكي قانوني است
سازمان پزشكي قانوني كشور بيشتر علت مراجعات مردم به اين سازمان در سال 89 را نزاع دانست.
عبدالرزاق برزگر معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: شمار مراجعات نزاع در سال 1389 با افزايش 6/7 درصدي نسبت به سال قبل از آن، به رقم 629 هزار و 36 نفر رسيد.وي افزود: در سال 1388 شمار مراجعان نزاع به مراكز پزشكي قانوني سراسر كشور، 585 هزار و 509 نفر بود كه اين رقم در سال گذشته با افزايش قابل توجهي مواجه بود.
برزگر با اشاره به آمار مراجعه كنندگان نزاع در فاصله سال هاي 1385 تا 1389 گفت: در اين سال ها، بيشترين شمار مراجعه بخاطر نزاع مربوط به سال 1389 با 629 هزار و 36 مورد و كمترين آن با رقم 547 هزار و 521 مورد در سال 1386 بوده است.
وي با اشاره به آمار مرگ ناشي از سلاح سرد در سال هاي 1385 تا 1389 افزود: بيشترين رقم مرگ ناشي از سلاح هاي سرد، مربوط به سال 1385 با رقم يك هزار و 219 نفر و كمترين آن با رقم 976 نفر مربوط به سال 1388 بوده است.
معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشور، يادآور شد: با وجود بالا بودن آمار مراجعه در مورد نزاع در سال 1389 نسبت به چهار سال قبل از آن، آمار فوتي هاي ناشي از سلاح سرد در اين سال، رقم هزار و 93 نفر را به خود اختصاص داده است درحالي كه بيشترين موارد فوت ناشي از سلاح سرد در پنج سال اخير، مربوط به سال 1385 با يك هزار و 219 نفر بوده است.
بنابر آمار سازمان پزشكي قانوني، بيشترين مراجعات به اين سازمان در همه استان هاي كشور، پرونده هاي مربوط به نزاع است.

 



زلزله درتهران جدي است درسي كه ايران بايد از ژاپن بگيرد

استاندار تهران گفت: زلزله تهديدي جدي براي تهران است و بايد از حادثه اي كه دركشور ژاپن به وقوع پيوست درس گرفت.
مرتضي تمدن كاهش خطرپذيري حوادث غيرقابل پيش بيني براي تهران از جمله زلزله را بسيار با اهميت دانست و گفت: اين موضوع به طورجدي دردستوركار دولت قرارگرفته است.
مرتضي تمدن بيان كرد: كشوري كه خود را تجهيز كرده و مدعي بود كه در برابر زلزله، قلعه نفوذ ناپذير است اين گونه درهم كوبيده شد. پس بايد هوشيار بود كه زلزله چه بلايي سر تهران خواهد آورد.
وي تاكيد كرد: البته زلزله آنجا شكل ديگري بود و ممكن است براي ما شكل ديگري باشد، ولي بايد آماده بود.
رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران استان تهران ادامه داد: ستاد مديريت تهران در استان تهران شروع به كاركرده و كارگروه هاي تخصصي دراستانداري دست به دست هم داده اند تا هم درمسيري كه اشاره شد، حركت كنند و هم درزمينه كاهش خسارات زلزله احتمالي تهران، اقدامات اساسي انجام شود.
صدور مجوز صنايع آلاينده در شعاع 120 كيلومتري تهران همچنان ممنوع است
تمدن در ادامه يادآور شد: براي كاهش آلودگي هواي تهران، مجوز استقرار صنايع آلاينده درشعاع 120كيلومتري تهران مانند گذشته داده نخواهد شد.
وي اظهارداشت: شركت هايي كه دفاتر آنها دراستان هاي ديگر مستقر است و درتهران نيروي انساني وشعبه دارند، تعطيل شده و به استان هاي خود برگشت داده مي شوند.
اين مسئول افزود: طرح هاي كاهش آلودگي هوا و كاهش جمعيت شهر تهران به صورت بلند مدت و كوتاه مدت درحال اجرا و پيگيري است.
وي بيان كرد: خروج كاركنان و شركت هاي دولتي از تهران و آمادگي براي مديريت بحران از جمله برنامه هاي سال گذشته بود كه پيگيري آنها هنوز به قدرت خود باقي است.
رئيس شوراي اداري استان تهران شتاب بخشيدن به كاهش جمعيت تهران را در دستوركار استانداري دانست و ادامه داد: اين برنامه به كاهش آلودگي هوا و ترافيك نيز كمك مي كند.
وي گفت: اجراي طرح زوج و فرد و محدوديت هاي خاص ترافيكي در روزهاي خاصي از سال، از جمله برنامه هاي كوتاه مدت است و ارائه توضيح بيشتر درباره محدوديت هاي خاص ترافيكي درآينده تشريح خواهد شد.
محدوديت ساخت و ساز دراستان تهران عملي مي شود
تمدن محدود كردن ساخت وساز ها دربرخي مناطق استان تهران را از ديگر برنامه هاي اين بخش عنوان كرد و افزود: سياست هاي جديدي درتوسعه شهر تهران در راستاي جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه و حاشيه نشيني مدنظر است.
وي تأكيد كرد: صادرنكردن مجوز ساخت وساز در برخي مناطق تهران از جمله بالاي 1800 و شرق و شمال شرق، سياست بلند مدت است كه دركنار عدم صدور مجوز براي استقرار صنايع آلاينده درشعاع 120كيلومتري تهران خودنمايي مي كند.
استاندار تهران به طرح ترغيب كاركنان دولت براي خروج از تهران، براساس سياست هاي تشويقي اشاره كرد و افزود: اين طرح با رفع موانعي كه داشته است، استمرار مي يابد و هفته آينده نشستي با معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در زمينه سبك سازي جمعيت تهران وانتقال شركت ها وكاركنان دولت از تهران برگزار مي شود.
وي خاطرنشان كرد: دولت در روستاها وشهرهاي دور افتاده سرمايه گذاري مي كند، به جهت اين كه جمعيت آن مناطق، گروه گروه به تهران سرازير نشود و اين امر نيز ازطرح هاي بلند مدت است.
اين مسئول ادامه داد: انتقال شركت ها و كاركنان دولت به استان ها وشهرهاي ديگر به صورت بلند مدت ارزيابي شده تا مشكل آلودگي هواي تهران رفع شود.
در رويا سخن نگوييم انتقال كارمندان ازتهران زمانبر است
وي اظهار داشت: نبايد در رؤيا سخن گفت، بلكه بايد متناسب با واقعيت ها اظهار نظر كرد؛ برخي مي خواهند طرح انتقال كاركنان دولت و شركت ها طي 24 ساعت به طوركامل اجرا شود، درحالي كه سالها اين وضعيت وجود داشته و كسي اقدام نكرده و دولت فعلي، كار را شروع كرده و زمانبر بودن آن امري طبيعي است.
تمدن اضافه كرد:آمارها در دست استخراج است تا مشخص شود پس از آنكه دولت سياست هاي بلند مدت را دراستان تهران به اجرا گذاشته، ميزان مهاجرت به تهران چقدركاهش داشته است.
وي يادآور شد: سال هاي طولاني هرچه صنعت دركشور بوده اطراف تهران حلقه مي زده و هرچه خانه براي ساخت منظور مي شده، اطراف شهر تهران ساخته مي شده است و افرادي كه همواره سخن منفي مي گويند، كساني هستند كه اين رويه ها را نظاره كرده اند.
به گزارش مهررئيس شوراي اداري استان تهران گفت: دولت اعلام كرده است كه مسكن مهر را در مناطق پيراموني تهران مي سازد و به شهرهاي ديگر كشور گسترش مي دهد.

 



آيا از حقوق خود درباره نرخ بليت و شرايط ابطال آن مطلعيد؟

مسافران داراي حقوقي درباره نرخ بليت هواپيما هستند كه بنا به اعلام سازمان هواپيمايي كشوري شركت هاي هواپيمايي و ايرلاين ها موظف به رعايت آن هستند.
متصدي حمل و نقل (شركت هواپيمايي) بايد به موجب قوانين نسبت به صدور بليت كه بايد حاوي مشخصات لازم از قبيل نام و نشاني متصدي حمل و نقل، تاريخ و محل صدور باشد اقدام كند.
همچنين درج بهاي بليت در مسيرهاي داخلي ومطابقت آن با نرخ مصوب در مسير مربوطه الزامي است و كليه بليت هاي مسافرت هاي هوايي از مقررات ابطال بليت ها تبعيت مي كنند و درج عنوان چارتر و غيرقابل استرداد تخلف محسوب مي شود.
براين اساس پروازي چارتر محسوب مي گردد كه تأييد سازمان هواپيمايي كشوري را داشته باشد.
همچنين تخفيف هاي مربوط به بليت خردسال (دو تا 12سال) در مسيرهاي داخلي 50درصد و بليت كودك تا دو سال و فاقد صندلي پرواز معادل 90درصد بهاي بليت بزرگسال است اين در حالي است كه بهاي بليت كودك در صورت استفاده از صندلي پرواز معادل بهاي بليت خردسال بوده و دريافت هرگونه وجهي مازاد بر آن تخلف محسوب مي شود.
در صورت استفاده از خدمات تور، بهاي بليت در بهاي كل خدمات درخواستي لحاظ مي شود و امكان تفكيك آن از سوي سازمان هواپيمايي كشوري ميسر نيست لذا مرجع رسيدگي به بهاي خدمات تور، سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري است.
در اين راستا چنانچه مسافر تا ساعت 12ظهر سه روز قبل از تاريخ پرواز به هر دليلي از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بليت را داشته باشد، پنج درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر مسترد مي گردد و چنانچه مسافر از ساعت 12ظهر سه روز قبل از پرواز تا ساعت 12ظهر روز قبل از تاريخ پرواز به هر دليلي از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بليت كند، 10 درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر پرداخت مي شود.
براين اساس اگر مسافر از ساعت 12ظهر روز قبل از تاريخ پرواز تا 30دقيقه قبل از پرواز به هر دليلي از انجام پرواز منصرف شود و درخواست ابطال بليت كند، 30درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر مسترد مي شود.
اين در حالي است كه چنانچه مسافر در فاصله زماني كمتر از 30 دقيقه مانده به ساعت پرواز مندرج در بليت به كانتر پذيرش مسافر مراجعه نمايد يا درخواست ابطال صندلي رزرو شده خود را داشته باشد، غايب از پرواز محسوب شده و 50درصد از نرخ خالص بليت بدون احتساب عوارض از بهاي پرداختي توسط مسافر كسر و مابقي به مسافر مسترد مي شود.
بهاي بليت در مسيرهاي داخلي به صورت مصوب بوده و توسط دولت تعيين شده است و در مسيرهاي بين المللي ميزان بهاي بليت از نرخ منتشره توسط ياتا (انجمن شركت هاي حمل و نقل هوايي) نبايد بيشتر باشد.
همچنين در مسيرهاي بين المللي قيمت بليت با توجه به شركت هواپيمايي، مدت اعتبار بليت، تاريخ خريد بليت، تاريخ پرواز و كلاس پروازي و ساير شرايط تعيين شده مي تواند متفاوت باشد و اين تفاوت حمل بر گرانفروشي يا ارزان فروشي نيست بنابراين تشخيص اين امر توسط افراد متخصص امكان پذير بوده و دفاتر فروش بليت ملزم به ارائه اطلاعات كافي به مسافران در اين خصوص هستند.
به گزارش ايسنا بر اين اساس در صورت عدم اجراي هر يك از بندهاي اين منشور توسط شركت هاي هواپيمايي يا دفاتر خدمات مسافرت هوايي و گردشگري، مسافران مي توانند مراتب را از طريق مديريت ترمينال با شماره تلفن 1870 به سازمان هواپيمايي كشوري منعكس نمايند تا برخورد لازم صورت بگيرد.

 



حركت لاك پشتي وزارت بهداشت در جمع آوري زباله هاي بيمارستاني

معضل زباله هاي بيمارستاني همچنان به صورت يك مسئله حل نشده ادامه دارد. قرار بود وزارت بهداشت با ايجاد مراكز امحاي بهداشتي زباله هاي بيمارستاني اين مشكل قديمي را حل كند. اما هنوز اقدامي صورت نگرفته است.
موضوع جمع آوري زباله هاي بيمارستاني سال هاست كه بلاتكليف مانده و تاكنون وزارت بهداشت در جهت جمع آوري، دفن و امحاي زباله هاي بيمارستاني اقدام جدي انجام نداده است.
طبق قانون پسماند، وزارت بهداشت بايد زباله هاي بيمارستاني را جمع آوري و امحا كند؛ولي سال هاست وزارت بهداشت به بهانه نبود پول از زير بار انجام اين كار شانه خالي مي كند.
شهرداري تهران سالانه ميلياردها تومان براي جمع آوري اين زباله ها هزينه و آنها را به كهريزك (حاشيه شهر) منتقل و دفن مي كند و مسلما اين كار مي تواند خطرات زيادي به همراه داشته باشد.
يكي از مسئولان شهري چندي پيش اعلام كرد كه در زباله هاي بيمارستاني جنين ديده شده و همچنين موارد زيادي از وسايل بيمارستاني كه بي خطر نشده بود در زباله ها يافت شده كه اين امر مي تواند خطرساز باشد.
معضل زباله هاي بيمارستاني همچنان به صورت يك مسئله حل نشده ادامه دارد. قرار بود وزارت بهداشت با ايجاد مراكز امحاي بهداشتي زباله هاي بيمارستاني اين مشكل قديمي را حل كند. اما هنوز اقدامي صورت نگرفته است.
مواد زايد شيميايي شامل جامدات، مايعات و گازهاي زايد است كه به وفور در بيمارستان ها وجود دارد، در بخش هاي تشخيص و آزمايشگاه ها ماحصل نظافت و ضدعفوني بيمارستان، وسايل و ابزار تنظيف و ضدعفوني به انضمام داروها و وسايل دور ريختني اطاق عمل بخش ديگري از اين فضولات را تشكيل مي دهند كه بايد اين مواد به درستي امحا شود ولي تاكنون اين كار به درستي انجام نشده است.
زباله هاي بيمارستاني در كهريزك دفن مي شود
محمد فياض مديرعامل سازمان مديريت در خصوص زباله هاي بيمارستاني در تهران مي گويد؛ زباله هاي بيمارستاني را از سطح شهر جمع آوري ودر كهريزك دفن مي كنيم.
وي با تأكيد بر اين موضوع كه طبق قانون مديريت پسماند دفن و امحاء زباله هاي بيمارستاني جزء وظايف شهرداري نبوده و توليد كننده اين نوع زباله ها بيمارستان ها هستند، مي گويد: براساس قانون دفن و امحاء زباله برعهده وزارت بهداشت بوده و موظف هستند پسماندها را بي خطر كرده و هزينه هاي حمل آنها را نيز بپردازد.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند تصريح مي كند: روزانه 80 تا 90 تن زباله بيمارستاني توسط شهرداري تهران دفن و امحاء مي شود.
وزارت بهداشت بايد زباله هاي بيمارستاني را جمع آوري كند
مسئولان شهري معتقدند كه شهرداري تهران وظيفه اي در قبال جمع آوري زباله هاي بيمارستاني ندارد ولي به دليل آنكه اگر اين اقدام صورت نگيرد سلامت شهروندان به خطر مي افتد شهرداري اين كار را انجام مي دهد.
محمد باقر قاليباف شهردار تهران در اين باره مي گويد: شهرداري براي جمع آوري و امحاء زباله هاي بيمارستاني، وظيفه اي ندارد و براساس قانون، جمع آوري اين زباله ها برعهده خود بيمارستان هاست.
وي اضافه مي كند: اين مشكل را، بارها دادستاني به عنوان مدعي العموم پيگيري كرده، اما هنوز نتيجه اي حاصل نشده است و ما آماده هرگونه همكاري در اين زمينه هستيم.
كمتر بيمارستاني در زمينه امحاي زباله به ايده آل رسيده است
وزارت بهداشت در امحاي پسماندهاي بيمارستاني عقب مانده است. اين جمله را فرهاد پورسخا مديركل دفتر آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست عنوان مي كند و مي گويد: تعداد كمي از بيمارستان ها پسماندهاي عفوني را امحا مي كنند و وزارت بهداشت در امحاي زباله هاي بيمارستاني از برنامه عقب مانده است.
پورسخا درباره مشكل پسماندهاي بيمارستاني گفت: عقب ماندگي وزارتخانه هايي نظير وزارت بهداشت در زمينه پسماندهاي بيمارستاني مورد بررسي قرار گرفته است.
مديركل دفتر آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: معتقديم اتفاقات خوبي در بخش تفكيك در بيمارستان ها صورت گرفته اما هنوز در زمينه امحاي زباله هاي بيمارستاني به شكل اصولي كارهاي زيادي وجود دارد كه بايد انجام شود.
پورسخا تصريح مي كند: كمتر بيمارستاني داريم كه در زمينه امحاي زباله هاي بيمارستاني خودش را به نقطه نهايي و ايده آل رسانده باشد؛ بنابر اين از نظر كيفي بايد اتفاقات ديگري در اين زمينه رخ دهد.
پورسخا مي گويد: اقدامات خوبي براي مشكل پسماندهاي بيمارستان شروع شده ولي از نظر كمي و كيفي عقب ماندگي وجود دارد؛ آن چيزي كه مدنظر مسئولان محيط زيست به عنوان سازمان ناظر است در كمتر بيمارستاني انجام شده است. معضل جمع آوري زباله هاي بيمارستاني سال هاست وجود دارد و تاكنون مسئولان مربوط براي برطرف كردن اين مشكل اقدام اساسي انجام نداده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14