(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 اردیبهشت 1390- شماره 19916

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كتاب تهران !
3 درصد بودجه دستگاه ها به پژوهش و 5/0 درصد به امور قرآني اختصاص يافت
خارج از دستور
دليل عنايات ويژه پيامبر(ص) به حضرت فاطمه (س)
پناهيان : بدون تبعيت از ولايت نمي توان مدعي پيگيري عدالت شد
فيروزآبادي: سركوب مردم بحرين امنيت عربستان را تهديد خواهد كرد
مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك آمريكا: از دكترين جنگ نامتقارن سپاه نبايد غافل شد
دريادار اميري: زيرسطحي هاي ارتش به سامانه هاي مدرن موشكي مجهز مي شود
 28 شهيد در10 استان تشييع مي شود
انجمن روزنامه نگاران مسلمان فيلم «33 روز» را نمايش مي دهد



كتاب تهران !

پژمان كريمي
بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران فردا در محل مصلاي حضرت امام خميني(ره) آغاز بكار مي كند.
اين نمايشگاه را مي توان بزرگترين رويداد كتاب در جهان و ايران دانست. نمايشگاهي كه هر دوره نسبت به دوره پيش، اقبال چشمگيرتر ناشران و بازديدكنندگان را تجربه مي كند. به عنوان مثال سال گذشته بيش از پنج ميليون نفر به بازديد از نمايشگاه شتافتند و امسال 67 كشور غرفه برپا مي كنند.
بايد گفت با بر پايي چنين نمايشگاهي:
يك- بر اهميت و پيامدهاي مفيد رويكرد به كتاب و كتابخواني در كشور تاكيد مي شود.
دو- ناشران، سال كاري خود را بر مبناي برپايي نمايشگاه كتاب تعيين مي كنند و محصولات خود را در زمان برپايي و عرصه يك همايش بزرگ فرهنگي ارائه مي نمايند.
سه- علاقه مندان براي دسترسي به كتاب هاي تازه، امكان فراخ و فرصت مغتنمي مي يابند.
چهار- ناشران و مخاطبان در فضاي تعاملي مستقيم قرار مي گيرند. در اين فضا به منظور تعيين نوع محصول و رفع نارسايي ها، ناشران از خواست ها و نيازهاي مخاطبان و انتقادها نسبت به محصولات پيشين خود، آگاهي مي يابند. مخاطبان نيز از اهداف و ديدگاه ها و تنگناها و برنامه هاي آتي ناشران باخبر مي شوند.
پنج- اهل قلم با مخاطبان و دوستداران خود روبرو مي شوند.
در اين مجال، مخاطب مي تواند مفاهيم و ديدگاه هاي اهل قلم را بهتر درك كند و اهل قلم نيز، پس از برآورد نوع و ميزان تاثير اثر و آثارش، به سنجش نياز مخاطب دست مي زند.
شش- ناشران با به دست آوردن پيشخوان فروش، ابزار مادي لازم را براي ادامه كار نشر به دست مي آورند.
هفت- به دليل بعد بين المللي، بستري براي اشاعه فرهنگي فراهم مي گردد.
در اين ميان اما، نكته اي را نبايد از نظر دور داشت!
منطقي است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، براي برپايي بزرگ ترين رويداد كتاب در ايران و جهان، برنامه ها و انجام كارهاي گوناگوني را با جديت دنبال كند چنان كه براين مهم اهتمام دارد. اما «نظارت» چه؟!
نظارت بر محصولات ارائه شده در نمايشگاه داخلي و خارجي يك ضرورت است.
كتاب هاي مبتذل، مستهجن، تفرقه برانگيز، معاند با اسلام و انقلاب و يا مروج خرافه و ديدگاه هاي ماسوني، در تراز نمايشگاه ما نيست.
متاسفانه در دوره هاي پيشين نمايشگاه برخي كتاب هاي مسئله دار پيش روي مخاطبان قرار گرفت. ترديدي نيست كه «نظارت» بر محصولات ارائه شده در نمايشگاهي به اندازه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، كاري دشوار و طاقت فرساست. اما به ياد بسپاريم كه اگر در كنار صفت بزرگ ترين، صفت سالم ترين هم قرار گيرد، در اين حال نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، كاركردي مفيدتر و مؤثرتر مي يابد و وجهه «كم مانندي» آن برجسته تر مي شود.
به هر روي اميد است؛ رويداد ياد شده، هر ساله با همكاري نخبگان فرهنگي و اراده و كمك كارگزاران، مسير اصلاحي و تكاملي را موفق طي كند!

 



با مصوبه ديروز مجلس
 3 درصد بودجه دستگاه ها به پژوهش و 5/0 درصد به امور قرآني اختصاص يافت

اهالي بهارستان ميزان تخصيص اعتبارات دستگاه هاي اجرايي كشور به امور قرآني، پژوهشي و ورزشي را تعيين كردند.
ساكنين خانه ملت كه از روز شنبه رسيدگي به بخش هزينه اي لايحه اي بودجه امسال را در دستور كار قرار داده اند، بندهاي مختلف اين بخش را بررسي و تصويب كردند.
در همين راستا نمايندگان تصويب كردند كه علاوه بر اعتبارات پژوهشي كه ذيل هر دستگاه منظور شده است، كليه دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري و دستگاه هاي موضوع ماده 50 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مكلفند حداقل نيم تا سه درصد از اعتبارات خود به استثناي اعتبارات فصول يك و شش و سرانه دانش آموزي وزارت آموزش و پرورش، بودجه هزينه اي و هزينه هاي مستقيم توليد شركت هاي دولتي را براي انجام امور پژوهشي و توسعه علمي و دانش فناوري در قالب موافقتنامه متبادله هزينه نمايند.
بر اين اساس، دستگاه اجرايي موظف است با رعايت قوانين و مقررات به اصلاح جداول بودجه شركت هاي مذكور به نحوي اقدام نمايد كه اين اعتبارات در سر فصل جداگانه مشخص شود.
همچنين اعتبارات موضوع اين بند فقط در چارچوب سياست ها و نقشه جامع علمي كشور و با نظارت شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و اولويت هاي تحقيقاتي دستگاه ها و شركت هاي ذيربط كه به تصويب شوراي مذكور مي رسد و همچنين با رعايت ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و قوانين و مقررات هزينه مي گردد.
براساس مصوبه مجلس، اعتبارات موضوع اين بند در موافقتنامه هاي مربوط توسط هر دستگاه اجرايي منظور مي شود و مصرف آن نيز در موارد ديگر نيز ممنوع است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين دولت را مكلف كردند كه در اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي حداكثر نيم درصد از سقف بودجه مصوب هر يك از دستگاه هاي ملي و استاني را كسر و به اين امر اختصاص دهد.
براساس تبصره اين ماده حداقل 30 درصد از اعتبارات اين بند جهت فعاليت هاي قرآني روستاها و عشاير اختصاص يافته و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئوليت توزيع اعتبارات اين بند را برعهده دارد.
اهالي خانه ملت در ضمن به دولت اجازه دادند به منظور توسعه ورزش همگاني و قهرماني و توسعه زيرساخت هاي ورزشي (با رعايت ممنوعيت پرداخت هرگونه وجه از محل بودجه به ورزش حرفه اي) تا يك درصد از سقف اعتبار مصوب هر يك از دستگاه هاي ملي و استاني به استثناي «فصول 1 و 6 و بودجه هزينه اي و هزينه هاي مستقيم توليد شركت هاي دولتي و با نظر معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و وزارت ورزش و امور جوانان كسر و به سقف رديف اعتبارات موضوع توسعه ورزش همگاني، قهرماني و زيرساخت هاي ورزشي اضافه كند.
البته براساس اين مصوبه، تخصيص اعتبار قبل از تشكيل اين وزارتخانه ممنوع است.
نمايندگان همچنين در اين مصوبه مقرر كردند كه از محل منابع حاصل از اين بند حداقل 30 درصد جهت توسعه ورزش روستايي، 5 درصد به كانون فرهنگي و ورزشي حوزه هاي مقاومت بسيج و 20 درصد براي ساخت، توسعه و تجهيز فضاي ورزشي در مدارس كشور اختصاص يابد.
الزام وزارت نفت به ارائه طرح هاي سرمايه گذاري
به مجلس
با تصويب نمايندگان مجلس، وزارت نفت هم موظف شد از طريق شركت هاي تابعه فهرست طرح هاي سرمايه گذاري مربوط به نفت و گاز و مبالغ آن را تا پايان تير ماه امسال به مجلس ارائه كند.
نمايندگان مجلس در بررسي مواد هزينه اي بودجه 90، ضمن اين كه وزارت نفت را مكلف كردند كه از طريق شركت هاي تابعه فهرست طرح هاي سرمايه گذاري مربوط به نفت و گاز و مبالغ آن را تا پايان تيرماه سال 90 به مجلس ارائه كند تأكيد كردند كه كليه تغييرات بعدي اين طرح ها تا پايان سال به كميسيون انرژي و برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.
همچنين با تصويب مجلس واردات فرآورده هاي نفتي با رعايت كيفيت و استانداردهاي بين المللي و عرضه آن به قيمت آزاد بدون يارانه با رعايت قوانين و مقررات مربوط توسط بخش خصوصي مجاز است.
بر اين اساس وزارت نفت مكلف شد پس از ارزيابي شركت هاي متقاضي، پروانه بازرگاني فرآورده هاي نفتي براي فعاليت آنها صادر و تمهيدات لازم از جمله امكان بهره گيري از تأسيسات و زيربناهاي موجود با دريافت هزينه هاي مربوط براي اجراي مفاد اين جزء را مهيا كند.
با تصويب نمايندگان مجلس همچنين، سهم وزارت نفت از درآمد حاصل از صادرات نفت خام از طريق شركت هاي دولتي تابع ذي ربط از مازاد درآمد نسبت به ارقام پيش بيني شده در اين قانون، فقط جهت سرمايه گذاري در صنايع بالادستي نفت و گاز قابل هزينه است.
استفاده از منابع موضوع اين جزو در طرح هاي غيرمرتبط و خارج از وظايف و اختيارات قانوني وزارت نفت از طريق شركت هاي دولتي تابعه ذي ربط ممنوع است.
با تصويب مجلس، سود خالص شركت هاي دولتي تابعه وزارت نفت هم پس از كسر كليه پرداخت هاي قانوني حسب مورد به منظور تامين منابع لازم براي انجام هزينه هاي سرمايه اي شركت هاي ياد شده با اولويت ميادين مشترك نفتي و گازي با تصويب مجمع عمومي آن شركت ها و مراجع قانوني ذي ربط حسب مورد به حساب هاي اندوخته قانوني و افزايش سرمايه دولت در آن شركت ها منظور مي شود.
الزام وزارت مسكن به تأمين مسكن آزادگان، فرزندان شهدا و جانبازان
مجلس همچنين وزارت مسكن را به تامين مسكن آزادگان، فرزندان شهدا و جانبازان فاقد مسكن تا پايان برنامه پنجم موظف كرد.
وكلاي ملت بندالحاقي به بند 13را مصوب كردند كه مطابق با آن وزارت مسكن و شهرسازي موظف شد تا پايان برنامه مسكن جانبازان 50درصد و بالاتر،جانبازان 25درصد تا 50 درصد و همچنين آزادگان، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر فاقد مسكن را در صورتي كه قبلاً از زمين يا مسكن دولتي استفاده نكرده اند، تامين نمايد.
براساس اين گزارش اين پيشنهاد از سوي كامران عضو كميسيون ملي و سياست خارجي براي الحاق به بند 13مطرح شد و توانست راي لازم را كسب نمايد.
همچنين مجلس شوراي اسلامي بند 13لايحه بودجه 90 را تصويب نمود كه براساس آن ماليات و عوارض قانوني از كل وجوه دريافتي كليه درآمدهاي حاصل از فروش كالا و خدمات شركت هاي دولتي پس از واريز به خزانه داري كل كشور به طور مستقيم به دستگاه ها و مؤسسات مربوطه پرداخت مي شود.
با تصويب مجلس سازمان هاي بيمه گر خدمات درماني هم موظف شدند 60درصد صورتحساب هاي ارسالي از سوي مراكز بهداشتي طرف قرارداد را ظرف دو هفته به نماينده رسمي صندوق پرداخت كنند.
به موجب مصوبه مجلس كليه سازمان هاي بيمه گر خدمات درماني موظفند 60درصد صورتحساب هاي ارسالي از سوي مؤسسات و مراكز بهداشتي و درماني و بيمارستان هاي طرف قرارداد را قبل از رسيدگي حداكثر ظرف مهلت دو هفته به عنوان علي الحساب و بقيه مطالبات را حداكثر تا سه ماه پس از تحويل اسناد مربوط به نماينده رسمي صندوق مذكور پرداخت كنند.
گفتني است: در صورت عدم اجراي حكم اين بند، سازمان هاي بيمه گر موظفند ضرر و زيان آن را جبران كنند.
كارگران سربازان واقعي
جهاد اقتصادي هستند
لاريجاني هم طي سخناني در آغاز صحن علني پارلمان ضمن تبريك روز جهاني كارگر اظهار داشت: اين قشر زحمت كش ستون اصلي توليد كشور هستند و آباداني و توسعه كشور در گروي خدمات آنان است و به حق سربازان واقعي جهاد اقتصادي كارگران هستند.
وي افزود: در طول سال هاي پس از انقلاب كارگران چه در عرصه توليد و چه در دفاع مقدس، مجاهدانه دين خود را نسبت به انقلاب ادا كردند و اينك زمانه اي است كه براي دهه پيشرفت و عدالت بايد شرايط زندگي قابل پيش بيني را براي اين عزيزان فراهم كرد.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: دو گام مهم در اين راه عبارتند از قانون بيمه بيكاري كه شمول بر همه بيكاران داشته باشد تا اضطرار از زندگي اين مجاهدان عرصه توليد برداشته شود.
به گفته لاريجاني، عامل اضطرار موجب استثمارهاي بزرگ مي شود و وقتي قدرت اقتصادي در اختيار افراد محدودي قرار مي گيرد، بر طبقه كارگران آن چنان زندگي تنگ مي شود كه از روي اضطرار كار خود را به قيمت نازل مي فروشند.
وي اضافه كرد: داشتن نظام جامع بيكاري نيز مي تواند عاملي تعادل ساز در احقاق حقوق كارگران باشد كه خوشبختانه فوريت اصل اين طرح در مجلس به تصويب رسيد و اميدوارم كميسيون مربوطه سريع تر اين طرح را به تصويب برساند و به مجلس ارائه كند و اي كاش در لايحه بودجه سال 90 براي اجراي اين طرح مهم، بودجه مناسب در نظر گرفته مي شد.
لاريجاني در عين حال تصريح كرد: گام دوم طرح تسهيل فضاي كسب و كار است كه مي تواند فضاي رونق اقتصادي را در سال جهاد اقتصادي ايجاد كند كه اين طرح نيز در كميسيون هاي مربوطه در حال بررسي است و اين دو طرح كليد اصلي فعال كردن چرخه توليد و بسترساز زندگي آبرومند براي عزيزان كارگر است و اميدواريم در سال 90 هر دو طرح به سرانجام برسد.

 



خارج از دستور

كميسيون امنيت ملي مجلس
حكم سياسي اعدام چهار جوان بحريني را محكوم كرد
كميسيون امنيت ملي مجلس با انتشار بيانيه اي حكم سياسي اعدام چهار جوان بحريني را محكوم كرد.
در بيانيه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي آمده است: دستگيري گسترده، شكنجه و كشتار مردم بي گناه و بي دفاع بحرين توسط نيروهاي امنيتي و پليس اين كشور با همكاري اشغالگران صفحات سياهي را در تاريخ بحرين به نام آل خليفه و آل سعود به ثبت رساند كه كمتر دولتي حاضر است با كمك بيگانگان عليه ملت خود آن را رقم بزند.
در اين بيانيه تصريح شده است: محكوم كردن چهار جوان كم سن و سال بحريني به اعدام و صدور حكم حبس ابد براي سه جوان ديگر نشان دهنده اوج ضعف و زبوني تشكيلاتي است كه بنام سپر جزيره سال هاست توسط كشورهاي عربي حوزه خليج فارس بنام دفاع از امنيت منطقه تشكيل شده است.
براساس اين گزارش، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوم كردن ادامه كشتار و شكنجه مردم مظلوم بحرين به دولت اين كشور قويا تاكيد مي كند از اجراي حكم سياسي اعدام جوانان بحريني جلوگيري و بيش از اين زخمها را عميق نكنند و به عواقب اين گونه اقدامات كه قطعا كمكي به امنيت بحرين و تجاوزگران نخواهد كرد، بيانديشند و بحرين را در انظار جهانيان كه امروز با تعجب و محكوم كردن اين اقدامات به آن مي نگرند بيش از اين بدنام نكنند.
در اين بيانيه آمده است: اين اقدام كه بدون شرايط مورد نياز براي امر قضا انجام شده است، خلاف آشكار حقوق بشر و مقررات بين المللي است و انتظار مي رود نهادهاي بين المللي اقدام لازم را براي جلوگيري از اجراي حكم و ممانعت از اقدامات مشابه در دستور كار قرار دهند.
در بيانيه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تاكيد شده: اشغال كشور توسط نيروهاي نظامي ساير كشورها كه خلاف كليه معاهدات بين المللي به ويژه منشور سازمان ملل متحد است، اقدامي ناپسند، غيرقانوني و غيرمنطقي است كه دبير كل سازمان ملل بايد در اسرع وقت به اين اشغالگري رسيدگي كند و با دخالت مراجع ذيصلاح بين المللي به وضعيت اشغال كشور و كشتار مردم بي گناه پايان دهد.

 



دليل عنايات ويژه پيامبر(ص) به حضرت فاطمه (س)

دين براي پرورش جان انساني آمده است ومحور عنصري رسالت همه پيام آوران، مخصوصاً خاتم آنها (عليهم آلاف التحيّه والثناء) دو چيز است : يكي « تعليم كتاب و حكمت » و ديگري « تزكيه نفوس » : يعلّ مهم الك تاب والح كمه و يزكّيه م (1). نه تعليم كتاب و حكمت با تن و بدن كار دارد و نه تهذيب و تزكيه با تن كار دارد . هر دو با جان انسان در ارتباطند و جان انساني نه زن است و نه مرد ! روح از آن جهت كه مجرّد است ، نه مذكّر است ، نه مؤنث ! اما بدن يا مذكّر است يا مؤنث .
پس آنچه در قلمرو رسالت انبياء است ، جان آدمي است كه فراتر از تذكير و تأنيث است و آنچه محكوم به تذكير و تأنيث است ، در قلمرو مستقيم رسالت انبياء نيست . كارهاي اجرائي بر اساس ساختار گوناگون تن تقسيم شده است و هر كمالي را جان انساني كه تحصيل كرد ، توان آن را دارد كه در محدوده تن پياده كند .
گرچه زنان بي شماري به مقام والاي كمال بار يافته اند ، ولي افرادي چون فاطمه زهرا (س) اندكند ؛ چه اينكه مردان زيادي به كمالهاي والا راه يافته اند ، ولي افرادي چون علي بن أبيطالب (ع) كمند .
نزديكي حضرت زهرا (س) به مقام نبوت در انديشه الهي و نبوي
سخني را امام حسين ، سالار شهيدان (ع) نقل مي كند ؛ مي گويد : وقتي آيه: يا أيّها الّذ ين آمنوا لا تجعلوا دعاء الرّسول ب ينكم كدعاء بعض كم بعضاً (2) نازل شد ؛ يعني مؤمنين ! در هنگام خواندن، پيامبر را با افراد ديگر يكسان قرار ندهيد ، او را با اسم صدا نزنيد و نخوانيد ؛ مادرم فاطمه (س) هيبت زده شد ! گفت : اوّلين كسي كه موظّف است به اين آيه عمل كند ، ما خاندان رسالتيم . من از اين به بعد نمي توانم پدرم را به عنوان (يا ابه=اي پدر) خطاب كنم ! بلكه بايد او را به عنوان «يا رسول الله » صدا بزنم .
حسين بن علي (ع) از مادرش نقل مي كند ؛ مي گويد : تهيّبت (3). هيبت اين پيام مرا گرفت . من براي اوّلين بار كه خواستم پدرم را صدا بزنم ، گفتم : يا رسول الله! آنگاه پيغمبر (ص) به فاطمه (س) فرمود : أنت م نّي و أنا م نك . تو از مني و من هم از تو . تو بيگانه نيستي . اين آيه مال ديگران است . بيگانگان اگر بخواهند ما را صدا بزنند ، بايد با وصف ممتاز، رسالت ما را بخوانند، ولي شما كه آشنائيد و از خود منيد و من از شمايم ، نبايد شما هيبت زده مرا به عنوان « يا رسول الله » خطاب كنيد . تو بگو : « يا ابه » ! فنّه احبّ ل لقلب و ارضي ل لرّب (4). تو اگر مرا با عنوان « پدر » صدا بزني ، براي قلبم محبوبتر است و پيش ذات أقدس له مرضي تر ! خدا از اين راضي است كه تو مرا به عنوان پدر خطاب كني و من هم خرسندم كه تو مرا به عنوان پدر صدا بزني ! بسيار خوشحالم كه فرزندي چون تو دارم ، تو هم خوشحالي كه فرزند مني !
باريابي به مقام حجيّت و عصمت ، دليل عنايات ويژه پيامبر (ص)
به حضرت فاطمه (س)
اين جريان نشان مي دهد ، همانطوري كه وجود مبارك رسول گرامي نسبت به اميرالمؤمنين و امام حسن و امام حسين (عليهم السّلام) فرمود : أنت م نّي أنا م نك (5) ، به فاطمه زهرا (س) هم فرمود : أنت م نّي و أنا م نك و اين براي آن است كه وجود مبارك اين بي بي به مقام والاي عصمت و حجيّت كامل رسيده است . لذا اميرالمؤمنين در بخشي از سخنانش در نهج البلاغه ، به فتواي سيّده دو عالم استناد مي كند و مي فرمايد : اين مطلب را فاطمه چنين گفته و فتوا داده است !
قول فاطمه (س) مانند قول سيزده معصوم ديگر حجّت است . سنّت هر معصومي ، خواه به صورت گفتار ، خواه به صورت نوشتار ، خواه به صورت رفتار، حجّت است . درباره وجود مبارك پيامبر كه نوشتاري ندارد ، املاء اش مانند قولش حجّت است . ديگران ، يعني هر كدام از سيزده معصوم ديگر، اگر حرفي بزنند ، املاء كنند ، چيزي را بنويسند ، كاري را امضاء بكنند ، كاري را انجام بدهند ، شرعاً حجّت است . جامعه اسلامي مي تواند به استناد سنّت فاطمه (س) أعم از قول او ، فعل او ، املاي او ، كتابت او ، تقرير او استناد كند . چنين كسي به منزله جان پيامبر مي شود و اگر به منزله جان پيامبر شد ، آنچه در جان پيامبر مي گذرد ، او با خبر است ! اين أنت م نّي و أنا م نك يك تعبير تعارف آميز نيست . زيرا معصوم از گزند تعارف و مبالغه و اغراق مصون است . وقتي بفرمايد : تو از مني و من از تو ام، يعني در مقام نورانيّت ، آنچه من درك مي كنم ، تو با خبري . آنچه من مي يابم ، تو مستحضري . البتّه همه سيزده معصوم ديگر در شعاع ولايت رسول گرامي و رسالت و نبوّت او فيض مي گيرند . ولي در همان محدوده از فيض غيب برخوردارند . اگر روح قدس در قلب پيغمبر نازل مي شود و اگر روح امين در دل پيغمبر فرود مي آيد، كسي كه به منزله جان پيغمبر است ، از آنچه در جان پيغمبر مي گذرد ، او نيز با خبر است .
اينكه وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) به پيغمبر فرمود : نّي أري نور الوحي و اشّم ر يح النّبوّه (6)، و وجود مبارك رسول گرامي به اميرالمؤمنين فرمود : يا علي ! نّك تري ما أري و تسمع ما اسمع لا أنّك لست ب نب يّ و نّك لوزير(7) ، يعني يا علي! آنچه را من مي بينم ، تو مي بيني و آنچه را من مي شنوم ، تو مي شنوي ، لكن تو پيامبر نيستي و وزير مني و خليفه و جانشين مني ؛ براي آن است كه وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) به منزله جان پيغمبر است . اين يك مقدّمه و فرشته وحي در جان پيغمبر نزول مي كند ،كه خدا فرمود : نزل ب ه الرّوح الأمين علي قلب ك ل تكون م ن المنذ رين (8). اين دو مقدّمه .
پس كسي كه به منزله جان پيغمبر است ، از آنچه در جان آن حضرت فرو مي آيد، با خبر است . منتها آنچه كه فرو مي آيد ، بر جان پيامبر فرود مي آيد ، نه بر جان ديگران ! لكن كساني كه در حريم امن جان پيامبر راه دارند ، از بركت پيغمبر(ص) از اين معارف و مآثر برخوردار خواهند بود . خواه در حرم امن دل پيغمبر كسي چون علي باشد ، خواه چون فاطمه باشد .
مي بينيد در اين محدوده كه سخن از جان است و دل ، سخن از مذكّر و مؤنث نيست . وقتي سخن از جان است ، سخن از قلب است و روح انسان نه مذكّر است، نه مؤنث ، هر كس پرهيزكارتر و آگاهتر بود ، به پيغمبر نزديكتر است و از وحي اي كه بر آن حضرت فرود مي آيد ، با خبر تر .
نقش حضرت زهرا (س) به عنوان شافع و هادي در صحنه قيامت
نشانه اينكه اين بي بي جزء نزديكترين افراد به پيغمبر اسلام (ص) است ، اينكه : در همه موارد صحنه قيامت كبري ، بي بي مي تواند حضور داشته باشد . شرح قيامت كار آساني نيست ! روزي است كه انسانها را پير مي كند : يوماً يجعل الو لدان ش يباً (9). آن روز احدي حقّ سخن گفتن ندارد ، قهراً احدي حقّ حركت هم ندارد تا خدا اذن بدهد: يوم يقوم الرّوح والملائ كه صفا لا يتكلّمون لا من اذ ن له الرّحمن و قال صواباً (10). آن روز هيچ فرشته اي حقّ حرف ندارد ، مگر اينكه خدا اذن بدهد و آنگاه سخن صحيح بگويد . اگر هيچ كسي حقّ حرف ندارد ، هيچ كسي هم حقّ حركت ندارد، هيچ كسي حقّ هيچ كاري را ندارد ، مگر اينكه خدا اجازه بدهد، در چنين روزي اهل بيت (عليهم السّلام) سخنگويان الهي محسوب مي شوند.
اينكه در چند جاي قرآن دارد : وقال الّذ ين اوتوا الع لموالايمان لقد لب ثتم ف ي ك تاب الله لي يوم البعث فهذا يوم البعث (11). يا وعلي الأعراف ر جال يعر فون كلّاً ب سيماهم (12)، معلوم مي شود اين مردان الهي كه از علم برخوردارند و حقّ سخن دارند ، اينها اهل بيتند طبق روايات و مأذون از طرف خدايند .
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) در ديدار با جمعي از خواهران دانشجو به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در قم ، 24 / 8 / 1374
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره / 129 (2) نور / 63 (3 و4) كشف اليقين / 354
(5) بحار الأنوار / 43 / 33 / باب 2 ـ مناق ب ها و فضائ لها (6) نهج البلاغه / خ 192 /
(7) بحار الأنوار / 14 / 476 / باب 21 ـ ما ورد ب لفظ النّب ي م ن الأنبياء ...
(8) شعراء / 193 و 194 (9) مزّمل / 17 (10) نباء / 38
(11) روم / 56 (12) اعراف / 48
خوان حكمت در ايام فاطميه، روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



پناهيان : بدون تبعيت از ولايت نمي توان مدعي پيگيري عدالت شد

حجت الاسلام پناهيان با بيان اينكه ولايت محور گفتمان عدالت است تصريح كرد: اساسا قابل تصور نيست كسي بدون ولايت بخواهد به عدالت فكر كند.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان با بيان اينكه گفتمان انقلاب اسلامي توسط حضرت امام(ره) پايه گذاري شده و توسط همه انقلابيون به تناسب زمان بسط داده شده است، تصريح كرد: تداوم اين گفتمان اولا وابسته به مقام معظم رهبري و ثانيا وابسته به ديد عموم مردم و به ويژه نخبگان جامعه است.
وي افزود: همچنين آنهايي كه هوشمندانه گفتمان امام راحل را درك كردند و در پيروي از مقام معظم رهبري اين گفتمان را ادامه دادند نيز از عوامل مهم تداوم اين گفتمان بوده اند.
اين استاد حوزه و دانشگاه همچنين مسئله مهدويت و انتظار را يكي ديگر از مولفه هاي اصلي گفتمان انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: موضوع مهدويت همواره موجب نشاط گفتمان انقلاب و اميد جاري آن بوده است و راه آينده را به ما نشان مي دهد.
پناهيان كه با فارس گفت وگو كرد، ظلم ستيزي و استكبارستيزي را نيز از ديگر ابعاد گفتمان ناب انقلاب اسلامي دانست و بر اين نكته تاكيد كرد كه بايد اين چهره انقلاب را كه موجب عزت گفتمان انقلاب اسلامي است را به صورت دائمي مورد توجه قرار داد.
وي در ادامه به بحث عدالت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامي اشاره كرد و با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري گفتمان عدالت را از سالها قبل آغاز كردند، تصريح كرد: در ابتدا سخن ايشان به خوبي درك نمي شد و اين روند ادامه يافت تا اينكه در دولت اصلاحات، تمايز گفتمان عدالت با گفتمان اصلاحات كاملا محرز شد.
عضو شوراي مركز قرارگاه عمار با تاكيد دوباره بر اينكه عدالت، زيرمجموعه گفتمان انقلاب اسلامي است، اضافه كرد: تاكيدات مقام معظم رهبري موجب شد تا كساني كه در چارچوب اين گفتمان سخن گفتند راي بياورند و در مجلس و سپس دولت، قدرت را در دست بگيرند. در واقع اينكه مجلسي ها و دولتي ها بعد از دوران اصلاحات توانستند اين كرسي ها را به دست بياورند، جملگي نتيجه گفتمان سازي مقام معظم رهبري حول محور عدالت بود.
پناهيان تصريح كرد: در واقع اين افراد توانستند با نزديك كردن خود به گفتمان عدالت موفق شوند.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: هر جرياني كه از اين گفتمان فاصله بگيرد، ديگراني كه بهتر باشند جاي او را خواهند گرفت.
اين چهره مذهبي در ادامه با بيان اينكه يكي از مولفه هاي اصلي گفتمان ناب انقلاب اسلامي و عدالت؛ ولايت است، گفت: اساسا عدالت نمي تواند بدون ولايت باشد.

 



فيروزآبادي: سركوب مردم بحرين امنيت عربستان را تهديد خواهد كرد

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اقدامات ناجوانمردانه و غيراسلامي عربستان در بحرين گفت: اين اقدامات امنيت عربستان را تهديد خواهد كرد.
سردار سرلشگر سيدحسن فيروزآبادي با بيان اين كه عربستان سعودي طرف دعواي ما نيست، گفت: منافع عربستان در مقابل منافع ما نيست، ولي اين كشور از انقلاب مردم بحرين و حركت مردم يمن در دو سوي كشورش و حركت هاي مردمي در مصر، اردن، ليبي و تونس دستپاچه شده و احساس نگراني مي كند.
وي ادامه داد: آمريكا هم كه در بحرين پايگاه نظامي دارد، احساس نگراني كرده و با توجه به شرايط داخلي يعني كسري بودجه و مخالفت مردمي و شرايط جهاني چون نمي تواند جنگ جديدي راه بيندازد به عربستان به عنوان مزدور خود دستور داده است كه انقلاب مردمي مردم بحرين را سرنگون كند تا آنها بتوانند پايگاه خودشان را حفظ كنند.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح كه با مهر سخن مي گفت، با تاكيد بر اينكه عربستان سعودي هيچ توفيقي در بحرين بدست نخواهد آورد، گفت: اقدامات ناجوانمردانه و غيراسلامي عربستان موجب تحريك غيرت مسلمين در اين كشور خواهد شد و امنيت عربستان را تهديد خواهد كرد.

 



مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك آمريكا: از دكترين جنگ نامتقارن سپاه نبايد غافل شد

«مركز مطالعات بين المللي و استراتژيك» آمريكا در گزارشي به قلم «ادم سيتز» عضو دانشكده نيروي دريايي آمريكا به بيان ديدگاه هاي ايران در زمينه امنيت ملي پرداخته و تصميمات ايران را درباره رقابت با آمريكا ارزيابي كرده اند.
اين مركز با اشاره به اين سخن فرمانده سپاه پاسداران كه: «از آنجا كه دشمن ممكن است از جانب دريا، هوا و به وسيله موشك كشور را تهديد كند، سپاه پاسداران به توان خنثي سازي تجهيزات پيشرفته دشمن مجهز شده است.» نوشت: «چنين اظهاراتي به ارزيابي ديدگاه هاي ايران در مورد رقابت استراتژيك اين كشور با آمريكا كمك مي كنند. اين بيانات درك ارزشمندي را از نظر ايران در مورد حضور نظامي آمريكا در منطقه، پاسخ ايران به اين حضور و در نهايت تصميم اين كشور در مورد چگونگي مقابله استراتژيكي با آمريكا به دست مي دهند.»
بخش هايي از تحليل هاي اين مركز چنين است: «پيشرفت هاي ايران در زمينه فناوري موشك هاي بالستيك، به عنوان يكي از عناصر كليدي در قدرت بازدارندگي استراتژيك و دكترين جنگ نامتقارن اين كشور نبايد مورد غفلت قرار گيرند».
تهران ظرفيت هاي موشكي خود را عنصري كليدي در مسير جلوگيري از حمله و همچنين ابزاري براي حمله به اهداف مهمي مي داند كه حمله اين كشور را محتمل نمي دانند؛ به عنوان مثال مي توان به نيروهاي غربي و نيروهاي تحت حمايت غرب كه پايگاه هاي آمريكا در خليج فارس را نيز دربرمي گيرند، اشاره كرد.
موشك هاي بالستيك ميان برد ايران(MRBM) كه شامل شهاب 3 و انواع ديگر آن با برد بيشتر هستند بايد مورد توجه خاص قرار بگيرند. شهاب-3، بردي ميان 1000 تا 1500 كيلومتر دارد و مي تواند اهدافي را در سرتاسر خاورميانه مورد هدف قرار دهد. ديگر موشك هاي بالستيك ميان برد ايران عبارتند از انواع ديگر شهاب-3 مانند شهاب- A3، شهاب-B3، شهاب-4 (قدر)، سجيل و 25BM-. اين موشك ها بردي ميان 1500 تا 2500كيلومتر دارند و مي توانند اهدافي را در سرتاسر خاورميانه، تركيه و جنوب شرق اروپا را مورد هدف قرار دهند. نيروي دريايي ارتش آمريكا، در پاسخ به پيشرفت هاي مداوم ايران در زمينه موشك هاي بالستيك ميان برد و تحقيقات اين كشور در مورد موشك هاي بالستيك قاره پيما، ناوهاي مجهز به سپر دفاع موشكي را در خليج فارس مستقركرده است.
اخيراً ديگر مقامات باسابقه در دولت ايران نيز بر اهميت پيشرفت هاي كشور در زمينه موشك هاي بالستيك تأكيد كرده اند.
احمد وحيدي، وزير دفاع ايران، در يكي از مراسم هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تاريخ 21 سپتامبر 2010، اظهار كرد كه ظرفيت هاي عملياتي واحد موشكي هوا- فضاي سپاه پاسداران به كمك نسل سوم موشك فاتح-110 كه طراحي و ساخت آن در درون كشور صورت گرفته است، به طرز چشم گيري افزايش خواهند يافت.
بيان اين اظهارات توسط مقامي بلندمرتبه مانند وزير دفاع نشان دهنده تمايل پايدار ايران به افزايش ظرفيت ها در جنگ نامتقارن عليه آمريكا و بازدارندگي در مقابل حمله اين كشور است.
با توجه به اين پيشرفت ها واضح است كه جمهوري اسلامي به افزايش ظرفيت هاي خود در زمينه موشك هاي بالستيك ادامه خواهد داد تا با تجاوز احتمالي آمريكا مقابله كند.
با در نظر گرفتن كيفيت، برد و مقياس موشك هاي ايران تحقيقات و پيشرفت هاي اين كشور در اين حوزه در آينده نزديك تعادل قدرت و نيروي نظامي را در خاورميانه برقرار خواهد كرد.
اظهارات افراد كليدي در حكومت ايران از آغاز ماه سپتامبر 2010، جداي از تعصب يا درستي آن ها، نشان مي دهند كه ايران همچنان با حضور آمريكا در منطقه مخالف و به دنبال قطع دسترسي نيروهاي آمريكايي به خليج فارس و نفوذ اين كشور در منطقه اين منطقه است.
تا زماني كه ايران منافع منطقه اي خود را تحت تعرض و يا تهديد كشورهاي بزرگ تر و پيشرفته تر از لحاظ فناوري ببيند؛ مي توان گفت قطعاً به دنبال پيشرفت در ظرفيت هاي موشكي خود خواهد بود تا كمبودهاي معمول خود را جبران كند.
اگرچه در اين گزارش سعي شده است در بخش هايي به ايران هراسي در منطقه دامن بزند اما سابقه جمهوري اسلامي ايران نشان مي دهد كه قصد تجاوز و تعدي به هيچ كشوري را ندارد و شانتاژهاي رسانه اي و مراكز پژوهشي غرب عليه جمهوري اسلامي نه تنها باعث هراس مردم منطقه از جمهوري اسلامي ايران نشده است بلكه باعث محبوبيت بيشتر انقلاب اسلامي در اين كشورها شده است.

 



دريادار اميري: زيرسطحي هاي ارتش به سامانه هاي مدرن موشكي مجهز مي شود

معاون جهاد خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش از تجهيز زيرسطحي ها به سامانه هاي موشك انداز در آينده نزديك خبر داد.
دريادار فرهاد اميري در گفت وگويي با فارس خاطرنشان كرد: امروز ديگر مدتهاست كه ما هيچ تجهيزات عمده اي را از خارج كشور تهيه نكرديم و اين حرف براساس سند گفته مي شود چرا كه اگر چنين چيزي بود حتما اخبار آن از رسانه ها پخش مي شد.
اميري درخصوص تجهيز زيردريايي هاي ارتش به سامانه شليك موشك گفت: سلاح سازماني زيردريايي، مين و اژدر است كه سلاح هاي مهم و مهلكي محسوب مي شوند ولي استفاده از اژدر داراي محدوديت هاي خاص خود است كه اين محدوديت در تمام دنيا وجود دارد.
وي ادامه داد: براي برطرف كردن اين نقيصه، به سمت تجهيز زيردريايي ها به سامانه هاي پرتاب موشك رفته ايم كه البته نيازمند يك فناوري و دانش بسيار پيچيده است.
معاون جهاد خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش افزود: براي اين كار بايد اطلاعات مربوط به هدف و شليك موشك را به سرعت به زيردريايي منتقل كرد كه البته اين كار در حال انجام است و اميدواريم در آينده نزديك يعني حدود دو سال ديگر پروژه تجهيز زيردريايي ها به سامانه موشكي به سرانجام برسد.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به روند اجرايي پروژه موج 2، گفت: فرمانده معظم كل قوا در مراسم الحاق ناوشكن جماران در بهمن 88 با اشاره به روند طولاني ساخت جماران فرمودند: «انتظار من نصف اين زمان است» و در پي اين سخن رهبري ما اميدواريم با هماهنگي هاي صورت گرفته، در شهريور 91 كه رهبر انقلاب براي مراسم دانش آموختگي دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره) به نوشهر مي آيند، شاهد عملياتي شدن اين پروژه در درياي خزر باشيم.
معاون جهاد خودكفايي و تحقيقات صنعتي ارتش همچنين درخصوص تجهيزات بكار گرفته شده در اين پروژه و مقايسه آن با ناوشكن جماران افزود: رهبر انقلاب فرمودند من انتظار دارم موج 2 از يك، پيشرفته تر باشد و بر همين اساس براي نمونه سيستم هاي هوايي و راداري اين پروژه براي اولين بار به صورت كامل در داخل ساخته شده كه داراي ويژگي هاي خاص خود است.
اميري با بيان اينكه در رادار اين پروژه بجاي لامپ از ترانزيستور و آي سي استفاده شده و صفحه آن نيز بجاي شكل هذلولي، بصورت مسطح و تخت است، در بخش هاي ديگر مانند سيستم رانش و يا سامانه هاي موشكي و رزمي نيز تغييرات عمده اي صورت گرفته است.

 



در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)
 28 شهيد در10 استان تشييع مي شود

در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پيكر پاك 28 شهيد دفاع مقدس در 10 استان كشور تشييع و خاكسپاري مي شود.
پيكر پاك 28 شهيد دفاع مقدس همزمان با سالروز شهادت دخت گرامي پيامبر اسلام( ص) حضرت فاطمه زهرا(س) در روز 17 ارديبهشت در استانهاي تهران، خراسان رضوي، فارس، كرمانشاه، قم، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبي، خراسان شمالي و كرمان تشييع و خاكسپاري خواهد شد.
اين شهداي گرانقدر به عملياتهاي والفجر4، والفجر مقدماتي، كربلاي4، كربلاي6، محرم، خيبر، بدر و تك عملياتي دشمن در سالهاي 59 و 67 مربوط هستند.
پيكر اين شهيدان با درخواست عموم مردم و مسئولين در استان تهران در منطقه عباس آباد باغ موزه دفاع مقدس، در استان خراسان رضوي در مشهد مقدس دانشگاه فردوسي، شهرستان درگز، خواف، سلطان آباد، مه ولات(فيض آباد)، در استان خراسان جنوبي در دانشگاه بيرجند، در استان خراسان شمالي در دانشگاه علوم پزشكي بجنورد، در استان فارس در شهرستان فراشبند، در استان كرمانشاه در پادگان ابوذر شهرستان سرپل ذهاب، در استان قم در شهر جديد دستجرد و استان اصفهان، بوشهر و كرمان تشييع و تدفين خواهند شد.

 



انجمن روزنامه نگاران مسلمان فيلم «33 روز» را نمايش مي دهد

فيلم سينمايي «33روز» به كارگرداني جمال شورجه با موضوع مقاومت مردم لبنان در جنگ 33 روزه براي اعضاي انجمن روزنامه نگاران به همراه خانواده آن ها در مجتمع فرهنگي سيدالشهداء اكران مي شود.
انجمن روزنامه نگاران مسلمان با هدف به وجود آوردن فضايي در راستاي تعامل هنرمندان سينما با اصحاب رسانه، نزديك تر شدن اين دو طيف تاثيرگذار و ارايه راهكارهاي مناسب در راستاي توليد آثار فاخر، جلسه پرسش و پاسخ فيلم «33روز» را با حضور جمال شورجه برگزار مي كند.
بنابراين گزارش، اين جلسه پرسش و پاسخ با حضور هيات مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان، شخصيت هاي فرهنگي و اجتماعي و اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان عصر روز سه شنبه 13 ارديبهشت ساعت 17 در تالار مجتمع فرهنگي سيدالشهدا واقع در ميدان هفت تير برگزار مي شود.
فيلم «33 روز» دومين فيلم برگزيده اعضاي هيات داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان در بهمن سال گذشته بود. همچنين در جلسه نقد و بررسي فيلم «جمال شورجه» به همراه عوامل فيلم حضور دارند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14