(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 اردیبهشت 1390- شماره 19916

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مهمان پرست: آمريكا پاسخ دهد بشرها با هم متفاوتند يا حقوقشان
بخش عمده مبارزه با مفاسد اقتصادي پاك كردن محيط اقتصادي كشور از غارتگران بيت المال است
در روز ملي خليج فارس انجام شد رونمايي از تمبر يادبود خليج فارس
سفير ايران در دوحه: موضع جمهوري اسلامي حمايت از حركت هاي عدالتخواه در كشورهاي عربي است
سفارت آمريكا در منامه: مدركي دال بر دخالت ايران در ناآرامي هاي بحرين وجود ندارد
رئيس سازمان چاي كشور: برداشت برگ سبز چاي در گيلان آغاز شد
وزير علوم پذيرش رسمي دانشجويان پولي را تاييد كرد
دانايي فر: تمام ساكنان اردوگاه اشرف به جز كمتر از 100 نفر آنها مورد عفو ايران هستند
آغاز كوچ بهاره عشاير از شرق گلستان به خراسان شمالي
با حضور وزير مسكن و شهرسازي 6 هزار واحد مسكن مهر در هرمزگان به بهره برداري رسيد
تاكيد آيت الله سبحاني بر نقش داستان در تربيت كودك
دانش آموزان امروز مزار شهيد مطهري را گلباران مي كنند
پوشش چادر براي دانشجويان قم الزامي شد
عضو خبرگان رهبري: آثار شهيد مطهري سرمايه نسل جوان امروز است
5000 نفر مسابقات كشتي با چوخه قهرماني خراسان را به تماشا نشستند
وزير صنايع و معادن كلنگ ساخت كارخانه فولاد تربت حيدريه را به زمين زد
اخبار ادبي و هنري



در نشست مطبوعاتي در كوبا
مهمان پرست: آمريكا پاسخ دهد بشرها با هم متفاوتند يا حقوقشان

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، آمريكا را بزرگ ترين ناقض حقوق بشر خواند و تصريح كرد كه واشنگتن پاسخ دهد بشرها با هم متفاوتند يا حقوقشان.
رامين مهمان پرست كه در راس هيئتي به كوبا سفر كرده است در نشستي مطبوعاتي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي مستقر در هاوانا گفت: چگونه است كه آمريكايي ها و رسانه هايشان نسبت به وضعيت حقوق بشر فقط در برخي كشورها ابراز نگراني مي كنند و درباره سرنوشت مردم كشورهايي مانند بحرين و يمن پردازش خبري صورت نمي گيرد. آمريكا رفتار متناقض و استانداردهاي دوگانه در اين رابطه دارد.
وي در خصوص بمباران مردم ليبي توسط آمريكا يادآور شد: ما كاملاً نسبت به نيت آمريكا و ناتو در عمليات نظامي عليه ليبي ترديد داريم و به نظر مي رسد هدف آنها نجات مردم ليبي نيست بلكه هدف چاه هاي نفت اين كشور و حفظ قراردادهاي شركت هاي نفتي آنها است. آيا معيارهاي حقوق بشر در دنيا با يكديگر تفاوت دارد؟ بشرها با يكديگر متفاوتند يا حقوقشان؟ چرا زماني كه رژيم صهيونيستي 5 هزار زن و كودك را در غزه به شهادت رساند آمريكايي ها حاضر به محكوم كردن آن نشدند .چرا آمريكا و برخي كشورهاي غربي حامي گروه هاي تروريستي هستند و در كشورهاي خود به آنها پناه دادند.
مهمانپرست ادامه داد: متأسفانه مقامات آمريكا و برخي كشورهاي غربي از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسي براي فشار آوردن به كشورهاي مستقل استفاده مي كنند. ما اين اقدام را زشت و غيراخلاقي مي دانيم. آمريكايي ها خود بزرگ ترين ناقض حقوق بشر هستند. هنوز نتوانسته اند به افكار عمومي مردم دنيا راجع به زندان گوانتانامو پاسخ دهند. هنوز شكنجه ها و اعمال شرم آورشان را در زندان گوانتانامو را كسي فراموش نكرده است.
مهمان پرست در بخش ديگري از سخنانش گفت: بزرگ ترين سرمايه ما و كوبا و ونزوئلا و برخي ديگر از دوستانمان وجود مردم با انگيزه و حمايت هاي آنها از دولت هاي خودشان است. همكاري هاي ايران، كوبا و ونزوئلا در چارچوب روابط گسترده جمهوري اسلامي ايران با مردم آمريكاي لاتين تداوم يافته و آينده بسيار درخشاني براي مناسبات ايران با اين منطقه پيش بيني مي كنيم.

 



در بيانيه بسيج دانشگاههاي تهران تاكيد شد
بخش عمده مبارزه با مفاسد اقتصادي پاك كردن محيط اقتصادي كشور از غارتگران بيت المال است

بسيج دانشجويي دانشگاههاي تهران در سالروز صدور فرمان 8 ماده اي رهبر انقلاب مبني بر مبارزه با مفاسد اقتصادي، سهم عمده مبارزه با مفاسد اقتصادي را پاك كردن محيط اقتصادي كشور از غارتگران بيت المال دانستند.
در اين بيانيه با اشاره به اينكه 10 سال از صدور فرمان 8 ماده اي رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي مي گذرد آمده است: اگر بپذيريم كه عامل اصلي پيشرفت كشور، اقتصاد شامل، پويا و مولد است و اگر بپذيريم كه جهاد اقتصادي يعني تلاش مجاهدانه براي تحقق اين سه ويژگي براي اقتصاد، پرواضح است كه مبارزه با مفاسد اقتصادي و غارتگران بيت المال سهم عمده اي در تحقق جهاد اقتصادي دارد و اين نقش با درنظر گرفتن عدالت در كنار پيشرفت در دهه چهارم انقلاب پررنگ تر مي شود و يكي از شرايط اصلي پيشرفت و عدالت توامان، پاك كردن محيط اقتصادي كشور از زالوصفتان و غارتگران بيت المال است البته بايد اين مهم ضمن تضمين سرمايه گذاري سالم باشد.
اين بيانيه افزوده است: ما دانشجويان بسيجي دانشگاههاي سراسر كشور در دومين ماه از سال جهاد اقتصادي مطالب زير را به عنوان خواسته ها و مطالبات به حق بدنه دانشجويي كشور از مسئولان و روساي سه قوه بيان نموده و پيگيري اين مطالبات را وظيفه عمده خود مي دانيم:
1- مرجع اصلي مبارزه با مفاسد اقتصادي، قوه قضاييه و مرجع پيشگيري آن دو قوه ديگراند. هرچند كه در دوره جديد مسئوليت اين قوه، رويكرد مبارزه با مفاسد اقتصادي بهتر شده و اقداماتي نيز انجام گرفته است ولي هنوز اخبار خوشحال كننده براي مردم و برخورد قاطع و اثربخش در اين خصوص ملاحظه نمي شود پرونده هاي سنگين زمين خواري، اختلاس و بدهكاران بانكي هنوز مفتوح است و برخي نيز به دست فراموشي سپرده شده اند. هيچ كدام از پرونده هاي جنجال برانگيز سالهاي اخير به نتيجه رضايت بخش نرسيده و...
قاعده تميز كردن شيشه با دستمال پاك در اين قوه بيشتر مصداق دارد و لازم است در خصوص نظارت بر عملكرد قضات اهتمام بيشتري داشته و نسبت به جايگزيني قضات و كارمندان پاك و كارآمد اقدام فوري صورت گيرد.
برخورد با دانه درشت ها چندين سال است كه از طرف دانشجويان و مردم مطرح مي شود كه جا دارد قوه قضاييه در سال جهاد اقتصادي با روحيه جهادي و بدون درنظر گرفتن مصلحت اشخاص، مصلحت نظام اسلامي را ملاك قرار داده و برخورد با مفسدان دانه درشت را به نحو شايسته اي آغاز نمايند.
2- هرچند كه مبارزه با مفسد در درجه اول وظيفه قوه قضاييه است ولي جلوگيري و مبارزه عملي با فساد اقتصادي وظيفه قوه مجريه است و اين قوه است كه با تدوين و اعمال آيين نامه هاي جامع و مانع و همچنين به كارگيري مديران پاكدامن و كارآمد و اخراج مديران مفسد مي تواند نقش اصلي را در مبارزه با مفاسد اقتصادي اعمال نمايد.
هرچند كه ابتداي دولت نهم با شعارهاي انتخاباتي آقاي احمدي نژاد در افكار عمومي جامعه اميدواري ايجاد شده بود كه بالاخره قرار است كه با فساد مبارزه واقعي صورت گيرد ولي پس از گذشت 6 سال از دولت آقاي احمدي نژاد هنوز انتظار به وجود آمده محقق نشده است.
صادركنندگان اين بيانيه پرسيده اند؟ لذا اين يك سؤال جدي از رئيس جمهور محترم است كه چه شد آن شعارهاي انتخابات و چه شد آن شعار تحقق عدالت و مبارزه با فساد؟
3- نقش قوه مقننه نظارتي است و با نظارت درست بر عملكرد ساير قوا و دستگاهها ابتدا بايد خلأهاي قانوني را پر نمايد و قانون هاي جامع و مانع را تدوين و تصويب نمايد و در وهله دوم با ابزارهاي نظارتي كه در اختيار دارد از جمله ديوان محاسبات، كميسيون اصل 90 و سؤال از وزرا و... بايد بر عملكرد ساير مسئولان و مديران نظام نظارت داشته و كجروي ها و انحرافات را گوشزد و اصلاح نمايد.

 



در روز ملي خليج فارس انجام شد رونمايي از تمبر يادبود خليج فارس

سرويس شهرستانها-
همزمان با روز ملي خليج فارس زنگ مدارس و بوق كشتي ها به صدا درآمد و از تمبر يادبود و بزرگ ترين نقشه خاكي خليج فارس رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار كيهان در بندرعباس، مسئولان استان هرمزگان شنبه در مدرسه دخترانه لاله هاي انقلاب شهرك شهيد باهنر نيروي دريايي در بندرعباس حضور يافتند و زنگ «خليج فارس» به صورت نمادين در اين مدرسه نواخته شد و ساير مدارس اين استان زنگ «خليج فارس» را به صدا درآوردند و برنامه هاي ويژه اي اجرا كردند.براساس همين گزارش مسئولان فرهنگي استان هرمزگان با حضور در جزيره هرمز از بزرگ ترين نقشه خاكي خليج فارس رونمايي كردند.
اين نقشه حاصل تلاش يك هفته اي يك گروه 25 نفره از هنرمندان هرمزگاني است كه در ابعاد 25 در 25 متر تهيه شده است. نقشه يادشده در يكي از سواحل جزيره هرمز موسوم به «گل كني» ساخته شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان از قشم در همايش روز ملي خليج فارس كه با حضور مفاخر جغرافياي كشور در تالار وحدت قشم برگزار شد از تمبر يادبود خليج فارس رونمايي شد.
در اين همايش محمدحسن گنجي پدر علم جغرافياي ايران گفت: نشريه بين المللي در سطح رياست جمهوري براي آشنايي جهان با ماهيت خليج فارس چاپ شود.
در همين حال خبرنگار كيهان از كيش گزارش داد: به مناسبت روز ملي خليج فارس 400 نفر از جت اسكي سواران، قايقرانان، كايت پروازان، در سواحل جزيره كيش هنرنمايي كردند.

 



سفير ايران در دوحه: موضع جمهوري اسلامي حمايت از حركت هاي عدالتخواه در كشورهاي عربي است

سفير كشورمان در قطر در ديدار با معاون وزير خارجه اين كشور، موضع جمهوري اسلامي را در بالاترين سطوح حمايت از حركت هاي عدالتخواه در كشورهاي عربي دانست.
عبدالله سهرابي در ديدار محمدبن عبدالله الرميحي نماينده ويژه وليعهد قطر در توسعه روابط اقتصادي و معاون وزير خارجه اين كشور با تشريح و تبيين مواضع كشورمان در راستاي حمايت از حركتهاي عدالت خواه و تغيير و اصلاح در كشورهاي عربي در راستاي مصالح و منافع مردم و ثبات و امنيت اين كشورها تاكيد كرد: اين موضع جمهوري اسلامي ايران در بالاترين سطوح از سوي مقام معظم رهبري و رئيس محترم جمهور بيان شده و تاكيد گرديده كه ايران اسلامي با در نظر گرفتن اصول احترام متقابل و عدم مداخله در امور كشورهاي منطقه خواستار توسعه و گسترش همه جانبه روابط با كشورهاي منطقه است.
سفير ايران با اشاره به برخي فضاسازي هاي تصنعي براي ايجاد تنش و وقفه در روند توسعه روابط حسنه در روابط ايران و كشورهاي عربي بويژه در منطقه حساس خليج فارس تاكيد كرد: لازم است در اين شرايط حساس و سرنوشت ساز از تحولات راهبردي در خاورميانه با درايت و هوشمندي روند تحولات را در راستاي تعميق وحدت و دوستي بين كشورهاي اسلامي هدايت كنيم.
سفير ايران همچنين با انتقاد از مواضع سياسي و رويكرد تبليغاتي دوگانه و متناقض برخي كشورها و رسانه هاي منطقه خواستار اهتمام به مطالبات مشروع و حركتهاي مسالمت آميز مردمي بويژه در بحرين خواستار شد.
محمد بن عبدالله الرميحي معاون وزير خارجه قطر نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي و تقدير از نقش حمايتي كشورمان در روند پيوستن كشورش به موافقتنامه پنج جانبه ترانزيت و حمل و نقل كالا از آسياي ميانه به خليج فارس در كنار جمهوري اسلامي ايران، عمان، تركمنستان، ازبكستان تاكيد كرد: دولت قطر اهتمام خاصي به توسعه همه جانبه روابط با ايران بويژه در ابعاد اقتصادي دارد و پيوستن قطر به اين موافقتنامه نيز مصداق عيني اين اهتمام و نمونه ديگر از همكاري كارآمد بين دو كشور همسايه و مسلمان است.

 



سفارت آمريكا در منامه: مدركي دال بر دخالت ايران در ناآرامي هاي بحرين وجود ندارد

اسناد جديد منتشر شده در پايگاه ويكي ليكس حاكي از آن است كه سفارت آمريكا در منامه به طور صريح اعلام كرده است كه تاكنون مدركي مبني بر حمايت مالي يا تسليحاتي ايران از شيعيان بحرين وجود ندارد.
در بخشي از اين سند آمده است: مقامات بحريني در ملاقاتهاي خود با مسئولان آمريكايي، ايران را متهم به دخالت در امور اين كشور مي كنند اما در مقابل درخواست ارايه سندي در اين خصوص تا امروز هيچ مدرك متقاعد كننده اي درباره وجود سلاح هاي ايراني يا حمايت مالي آنها در بحرين بدست نيامده است.
در ادامه اين سند آمده است: به رغم اينكه مقامات بحرين حمايت پشت پرده خود از فشار آمريكا عليه ايران را ادامه مي دهند با اين حال احتمالا به روابط محتاطانه خود با تهران ادامه خواهند داد.
اين سند آشكار كرده است كه مقامات بحرين در گفت وگو با مسئولان آمريكايي، بارها ادعا كرده اند كه موشك هاي ايراني علاوه بر هدف گيري كاخ هاي پادشاه بحرين در منامه، تاسيسات نظامي ناوگان پنجم آمريكا در اين كشور را نيز در تيررس دارند.
مقامات سفارت آمريكا در منامه همچنين اذعان كرده اند كه محبوب ترين روحاني بحرين شيخ عيسي قاسم است كه از دكترين ولايت فقيه حمايت كرده است.
در اين سند آمريكا اعتراف كرده است كه 60 تا 70 درصد مردم بحرين شيعه و عرب هستند و غالبا از سني هاي اين كشور فقيرترند.
چندي پيش نيز پايگاه ويكي ليكس با انتشار سندي، پادشاه بحرين را رسوا و افشا كرد كه وي به وزير امور رسانه اين كشور دستور داده است تا از ذكر اسرائيل با عنوان «دشمن» و يا «رژيم صهيونيستي» خودداري كند.
«حمد بن عيسي آل خليفه» پادشاه بحرين علاوه بر صدور دستور عدم ذكر اسرائيل به عنوان دشمن يا رژيم صهيونيستي از مقامات دولتي تقاضا كرده در اظهاراتشان مسئوليت مستقيم ترور «رفيق حريري» نخست وزير فقيد لبنان را به گردن سوريه بيندازند.
از سوي ديگر اسناد ويكي ليكس نشان داد: ويليام مونرو» سفير وقت آمريكا در منامه در فوريه 2005 پس از ديدار با پادشاه بحرين پيامي با اين عنوان براي كاخ سفيد ارسال مي كند: مقامات بحرين تماسهايي در سطح امنيتي و اطلاعاتي با «موساد» برقرار كرده اند كه در آن از آمادگي خود براي توسعه همكاريها خبر داده اند.
رژيم آل خليفه هم اكنون با كمك نيروهاي نظامي عربستان و امارات مشغول سركوب انقلابيون بحرين است و اين نيروها شديدترين برخورد را با مخالفان داشته كه تاكنون دهها كشته برجاي گذاشته است.

 



رئيس سازمان چاي كشور: برداشت برگ سبز چاي در گيلان آغاز شد

رئيس سازمان چاي كشور از آغاز برداشت و خريد تضميني برگ سبز چاي توسط اين سازمان در استان گيلان خبر داد.
«علي محرر» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تاكنون 140 كارخانه چايسازي در استان هاي شمالي با سازمان چاي كشور قرارداد منعقد كرده اند و آماده خريد تضميني برگ سبز چاي از كشاورزان چايكار مي باشند.
وي افزود: همچنين 40 هزار دفترچه چايكاري از سوي ادارات چاي بين چايكاران استان هاي شمالي توزيع شده است.
رئيس سازمان چاي كشور ادامه داد: مبلغ 21ميليارد و 600 ميليون ريال تسهيلات بهزراعي بابت انواع هرس، تغذيه و نگهداري و همچنين بيش از هشت هزار تن انواع كود شيميايي بين چايكاران استان هاي شمالي توزيع شده است.
محرر اضافه كرد: حدود 400 ناظر خريد مالي و برگ سبز، كارشناسان و ساير عوامل در خريد تضميني با سازمان چاي كشور همكاري مي كنند.
ايران مركز فرآوري
چاي منطقه مي شود
معاون اول رئيس جمهور در بندرعباس با بيان اينكه دولت دست مفسدان اقتصادي را از چاي كوتاه كرده است، افزود: ايران در آينده اي نزديك به مركز فرآوري چاي در منطقه تبديل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا رحيمي صبح يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: دست مفسدان و برخي افراد سودجو از بازار چاي كشور قطع شده است. دولت براي كمك به چايكاران وارد كار شد و با ارائه تسهيلات به آنها و خريد محصولات آنها وضعيت چاي را ساماندهي كرد.
رحيمي با اشاره به اينكه واردات چاي از كشورهاي همسايه ضربه مهلكي را بر پيكره چايكاران كشور وارد كرده بود، اظهار داشت: برخي با استفاده از رانتها و ايجاد تنش در بازار سعي در فروش چاي هاي نامرغوب وارداتي داشتند كه دولت با ورود به موقع توانست صنعت چاي كشور را دوباره احيا كند.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: طي توافقات صورت گرفته با سرمايه گذاران كشور كنيا در آينده ايران به مركز فرآوري چاي در منطقه تبديل خواهد شد و ارزش افزوده خوبي عايد كشور خواهد شد.

 



وزير علوم پذيرش رسمي دانشجويان پولي را تاييد كرد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري به صورت رسمي اجراي طرح پذيرش دانشجويان پولي را تاييد و گزينش اين دانشجويان را از طريق كنكور سراسري اعلام كرد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد كه نوع مدرك تحصيلي دانشجوياني كه به روش پولي پذيرفته شوند، با مدرك فارغ التحصيلان دوره هاي روزانه دانشگاه ها متفاوت خواهد بود.
به گزارش ايرنا، كامران دانشجو، يكشنبه در جمع خبرنگاران گفت: نوع مدركي كه دانشجويان پولي دريافت مي كنند بايد با ديگر دانشجويان متفاوت باشد و كارفرماي آنان بايد بداند كه اين افراد از چه مسيري وارد دانشگاه شده اند.
وي با بيان اينكه پذيرش دانشجوي پولي سالهاست كه در دانشگاه ها اجرا مي شود و موضوع جديدي نيست، اظهار داشت: قبلا هم برخي دانشگاه ها با دريافت مجوز ازشوراي گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي، دوره هاي آموزشي را براي دانشجويان پولي تصويب و اجرا مي كردند و در نهايت به فارغ التحصيلان اين دوره ها مدرك معادل مي دادند.
دانشجو بيان كرد: الان مي خواهيم پذيرش دانشجوي پولي را به صورت ضابطه مند درآوريم تا يك دانشگاه نتواند به اندازه 150درصد ظرفيت پذيرش خود، دانشجوي پولي بپذيرد و يك دانشگاه اصلا اين دانشجويان را قبول نكند.
وزير علوم در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر شاخص هاي تعيين شهريه دانشجويان پولي اظهار داشت: تعيين شهريه با نظارت وزارت علوم و توسط هيات امناي دانشگاه ها صورت مي گيرد و ميزان شهريه بر مبناي كيفيت آموزشي، پژوهشي و رتبه بندي دانشگاه ها تعيين خواهد شد.
وي پذيرش دانشجوي پولي را يكي از راه هاي درآمدزايي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور برشمرد.
دانشجو ادامه داد: پذيرش دانشجوي پولي از طريق كنكور صورت مي گيرد به اين ترتيب كه پس از تكميل ظرفيت پذيرش در هر دوره، افرادي كه رتبه هاي پس از قبولي را مي آورند با رعايت سقف پذيرش، مي توانند با پرداخت پول به اين دوره ها راه يابند.
وي بيان كرد: براي نمونه، اگر نياز كشور به ميزان 100 نفر دانشجو در يك رشته باشد آن 100 نفر را از دوره هاي روزانه جذب مي كنيم و مازاد بر نياز را به پذيرش دانشجوي پولي اختصاص مي دهيم.
وزير علوم اضافه كرد: نحوه پذيرش دانشجوي پولي و ميزان شهريه آنها براساس نظر هيات امناي دانشگاه ها مشخص مي شود تا علاوه بر جلوگيري از اعمال سليقه هاي شخصي، حقي از دانشجويان روزانه تضييع نشود.
دانشجو با بيان اينكه كاهش طول دوره هاي چهار ساله كارشناسي دانشگاه ها در دستور كار وزارت علوم نيست گفت: در حال حاضر برنامه اي براي كاهش زمان دوره هاي كارشناسي نداريم و چنانچه مسئولان اجرايي دانشگاه ها و اعضاي هيات علمي به جمع بندي رسيده و نظر مشخصي در اين رابطه داشته باشند حتما آن را بررسي مي كنيم.
وي گفت: دانشجويان دانشگاه ها، وقت آزاد زيادي دارند و هر دانشجوي كارشناسي به طور متوسط، سه ساعت در روز به كلاس مي رود.
وزير علوم با مردود خواندن اين استدلال كه اعطاي بودجه دانشگاه ها از طرف وزارت علوم به استقلال دانشگاه ها لطمه مي زند گفت:براي دانشگاه ها چه فرقي دارد كه اعتبارات خود را از وزارت علوم و يا از جاي ديگر (معاونت راهبردي رياست جمهوري) دريافت كنند.
وي با گلايه از افرادي كه تمركز بودجه دانشگاه ها در وزارت علوم را مغاير استقلال دانشگاه ها مي دانند اظهار داشت: اين افراد كه خود نيز بعضا در دانشگاه هاي خارج از وزارت علوم، عهده دار مسئوليت هستند چگونه است كه در آنجا همه چيز را متمركز مي خواهند و در يك دانشگاه با 18 هزار دانشجو، حتي انتقال و يك ترم مهماني يك دانشجو بايد با اجازه و موافقت يك فرد خاص باشد اما امضاي تفاهم نامه بودجه اي يك دانشگاه با وزارت علوم را به معناي زير سوال بردن استقلال دانشگاه تلقي مي كنند.
كامران دانشجو همچنين شنبه شب در جمع اعضاي هيات علمي دانشگاه شيراز اظهار داشت: در كجاي دنيا ديده مي شود كه اعضاي هيات علمي براي انتخاب رئيس دانشكده راي بدهند و بعد هم اين كار را هنجار بدانند و اين روند به زودي تغيير خواهد كرد.
وي همچنين به ضوابط دست و پاگير در راه تبديل وضعيت اعضاي هيات علمي دانشگاه ها اشاره كرد و گفت: چرا بايد براي تبديل وضعيت يك مربي از پيماني به رسمي - آزمايشي و يا از رسمي -آزمايشي به رسمي - قطعي، فرد بايد 100درصد امتياز دانشياري را كسب كند و اين همه سخت گيري شود.
دانشجو گفت: ضوابطي براي تسهيل و تسريع روند تبديل وضعيت و ارتقاي رتبه اعضاي هيات علمي در آينده نزديك تعيين مي شود.
وزير علوم بيان كرد: حق جذبي كه سال گذشته به اعضاي هيات علمي دانشگاه ها اضافه شده است به بازنشستگان با مرتبه استاد تمامي نيز تعلق خواهد گرفت كه دستور آن تا يك ماه آينده ابلاغ مي شود.

 



دانايي فر: تمام ساكنان اردوگاه اشرف به جز كمتر از 100 نفر آنها مورد عفو ايران هستند

سفير كشورمان در بغداد تصريح كرد كه تمام ساكنان اردوگاه اشرف از نظر ما عفو هستند مگر كمتر از 100 نفر از آنها كه داراي پرونده قضايي اند.
حسن دانايي فر در گفت وگو با ايسنا، در مورد آخرين وضعيت منافقين در عراق گفت: صدام از سالهاي 1986-1987اركان قواي اجرايي اش سه ركن استخبارات، منافقين و ارتش بود، از اين رو در اكثر عمليات هايي كه عليه ايران صورت مي گرفت منافقين درگير مي شدند و حتي از ارتش عراق موفق تر عمل مي كردند و بسياري از رزمندگان ايراني را هم به شهادت رساندند. آنها در عمليات مرصاد در ايران و در انتفاضه 1990 (شعبانيه) در عراق بخش هاي اساسي بغداد و منطقه كردستان را به بهانه حفظ امنيت در اختيار گرفتند.
وي گفت: بعد از سقوط صدام استخبارات و ارتش از هم پاشيد، اما منافقين باقي ماندند كه داراي تجهيزات نظامي كافي و در شمال بغداد مستقر شدند. آمريكايي ها بعد از مدتي آنها را خلع سلاح كردند، اما سازمانشان را منحل نكردند. در حال حاضر 3400 نفر در اردوگاه اشرف حضور دارند كه تاكنون تعداد هزار نفرشان به ايران بازگشته اند و 750 نفرشان از طريق صليب سرخ خواهان ترك اردوگاه هستند.
وي درباره شرايط ايران براي پذيرش و عفو منافقين گفت: تمام ساكنان اشرف از نظر ما عفو هستند مگر كمتر از صد نفر از آنها كه داراي پرونده قضايي اند. سايرين مي توانند به كشور عزيزمان بازگردند و يا هر جايي كه مايل هستند مسافرت كنند.
دانايي فر با اشاره به شرايط زندگي منافقين به لحاظ اجتماعي و رواني تصريح كرد: شرايط آنجا مناسب نيست. اين افراد به لحاظ دسترسي به شبكه هاي اينترنتي، ماهواره اي، تلفن و حتي گفت وگوي دو يا چند نفره بسيار تحت فشار و محدوديت هستند و هر روز هم بايد اقرار به گناه كنند؛ آن هم درباره تصورات گناه آلودشان. به تمام معنا حق انتخاب و آزادي برايشان وجود ندارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر منافقين از اردوگاه به شدت مراقبت و محافظت مي كنند تا كسي از آنجا فرار نكند، چون از اين نظر بسيار لطمه مي خورند. اخيرا دو نفر از اعضاي شوراي رهبري از اين گروه جدا شدند كه لطمه بسيار زيادي به آنها وارد شد. منافقين اصرار دارند اردوگاه اشرف باقي بماند، چون سرمايه شان آنجاست. همه سازمان و تشكيلات شان آنجاست، اما دولت عراق مخالف حضور منافقين در كشورش است.
سفير ايران در عراق گفت: بزرگترين ائتلاف پارلمان عراق (ائتلاف ملي) در اعلاميه اي خواستار خروج منافقين از عراق شدند و اين مسئله نيز در هيئت دولت مطرح و مصوب شد تا پايان 2011 بايد عراق را ترك كنند.

 



آغاز كوچ بهاره عشاير از شرق گلستان به خراسان شمالي

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
كوچ بهاره عشاير از شهرستانهاي شرق استان گلستان به استانهاي خراسان شمالي و رضوي آغاز شد.
مدير امور عشايري استان گلستان ضمن اعلام خبر فوق افزود: كوچ بهاره 1978 خانوار عشاير كرد استانهاي خراسان شمالي و رضوي متشكل از 21 طايفه مستقل به سمت مراتع قشلاقي اين استانها انجام مي شود.
رضا عليپوري با بيان اينكه اين عشاير جمعيتي بالغ بر 11 هزار نفر را شامل مي شود، افزود: عشاير اين منطقه از سه ايلراه خشتلي، قازانقايه و شلمي به استانهاي خراسان كوچ و پس از عبور از اين سه ايلراه در شهرهاي بجنورد، شيروان اسفراين و قوچان مستقر خواهند شد.
وي گفت: دام هاي عشاير استان خراسان رضوي و شمالي به همراه عشاير كوچنده تركمن استان گلستان همه ساله در مراتع شهرستانهاي گنبدكاووس، كلاله و مراوه تپه چرا مي كنند.
عليپوري افزود: عشاير كوچنده تركمن استان گلستان كه جمعيتي بالغ بر 10 هزار نفرند در اين فصل از سال به سمت استقرارگاههاي ييلاقي خودشان حركت مي كنند.
قابل ذكر است، جامعه عشايري استان هاي خراسان شمالي، رضوي و گلستان با 410 هزار راس دام زمستان را در سطح 350 هزار هكتار از مراتع شرق استان گلستان سپري كردند.

 



با حضور وزير مسكن و شهرسازي 6 هزار واحد مسكن مهر در هرمزگان به بهره برداري رسيد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
با حضور وزير مسكن و شهرسازي افزون بر 6 هزار واحد مسكن مهر در هرمزگان به بهره برداري رسيد.
وزير مسكن و شهرسازي در اين مراسم گفت: با اقدام هايي كه اين وزارت خانه نظير ارايه زمين رايگان و تسهيلات مناسب براي ساخت مسكن انجام داده در سال آينده متقاضي مسكن را به صفر مي رسانيم.
علي نيكزاد افزود: در استان هرمزگان 82 هزار و 600 واحد مسكوني در دست ساخت داريم كه از اين تعداد 28 هزار مورد آن مربوط به روستا و مابقي شهري است.
وي تصريح كرد: بهره برداري از 6 هزار و 500 واحد مسكوني هرمزگان از جمله اين پروژه هاست.

 



تاكيد آيت الله سبحاني بر نقش داستان در تربيت كودك

آيت الله جعفر سبحاني گفت: صهيونيست ها هم اينك فعاليت هاي مختلفي را به منظور فاسد شدن جامعه انجام مي دهند كه يكي از مهمترين آنها در عرصه رسانه است.
به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، وي شنبه شب در ديدار اعضاي شركت كننده در همايش «دين، رسانه و كودك» افزود: براي خنثي كردن اين اقدامات راهي جز مقابله با همان روش آن ها، يعني استفاده از رسانه ها وجود ندارد.
وي ادامه داد: بر اين اساس بايد رسانه هاي ما، با فعاليت هايي با محتواي اسلامي، اقدامات آنان را خنثي كنند.
آيت الله سبحاني گفت: براي مثال انتشار مجله كودك مشترك كشورهاي اسلامي كه به زبان هاي مختلف اين كشورها ترجمه شود، امري ضروري است.
وي در ادامه با بيان اين كه براي تربيت كودكان از منظر اسلامي بايد به چند عامل توجه داشت: تصريح كرد: يكي از موثرترين راه ها در مورد كودكان، موعظه و نصيحت است، ولي بايد به اين نكته هم توجه داشت كه كودكان در مراحل مختلف بنابه دلايلي نمي توانند اندرز بگيرند.
وي، خطاب به فعالان عرصه رسانه گفت: با توجه به اين كه نقش داستان در تربيت كودكان بسيار مهم است، شما بايد از طريق داستان هاي سازنده و قصه هاي كوتاه، كودكان را به بهترين روش تربيت كنيد.

 



دانش آموزان امروز مزار شهيد مطهري را گلباران مي كنند

مزار شهيد مطهري در نخستين روز از هفته معلم توسط دانش آموزان و معلمان قمي گلباران مي شود.
دبير ستاد گراميداشت هفته معلم در استان قم در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرارسيدن هفته معلم اظهار داشت: براي تجليل از مقام معلمان دلسوز استان قم، برنامه هاي متنوعي چون نواختن زنگ سپاس در تمام مدارس استان قم، گلباران مزار شهيد مطهري توسط فرهنگيان، غبارروبي و عطرافشاني مزار شهداي معلم، ديدار با مراجع تقليد و تجليل از معلمين نمونه استاني و كشوري درنظر گرفته شده است.
اكبر حيدري از ديگر برنامه هاي تجليل از مقام معلم را نواختن زنگ انشا با موضوع معلم، برپايي نمايشگاه فرهنگي، برگزاري مسابقات فرهنگي، برگزاري مسابقه جام معلم، كوهپيمايي و حضور در نماز عبادي سياسي جمعه ذكر كرد.

 



پوشش چادر براي دانشجويان قم الزامي شد

فرمانده انتظامي استان قم از تصويب الزامي شدن پوشش چادر براي دانشجويان دختر كليه دانشگاههاي اين استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، سرتيپ مهدي توكلي صبح يكشنبه در نشستي با حضور اعضاي گروه جهادي امر به معروف و نهي از منكر بشير، در پاسخ به اظهارات يكي از حاضران در جلسه كه از وضعيت پوشش دانشجويان دانشگاه هاي اين استان انتقاد كرده بود، دغدغه وي را به جا دانست و گفت: اين موضوع در جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد پوشش چادر براي خانم ها در دانشگاه هاي قم الزامي شود.
وي خاطرنشان كرد: همچنين قرار شد امسال در دفترچه كنكور سراسري نيز الزامي بودن چادر براي دختران در دانشگاه هاي قم درج شود.
فرمانده انتظامي استان قم گفت: البته جلساتي با روساي دانشگاه ها و نمايندگان ولي فقيه در دانشگاه هاي استان برگزار و مسائل مورد نظر به آنها ابلاغ شد و اميدواريم وضعيت پوشش دانشجويان در دانشگاه هاي استان بهتر شود.
توكلي با ابراز خرسندي از تشكيل گروه هاي مردمي امر به معروف و نهي از منكر در استان قم به ويژه گروه جهادي امر به معرو ف و نهي از منكر بشير، اظهار داشت: چنانچه فرهنگ تذكر لساني در جامعه گسترش يابد، فضا براي عاملين منكر و حتي هنجارشكنان ناامن مي شود، بنابراين نيروي انتظامي حمايت از امران به معروف و ناهيان از منكر را وظيفه خود مي داند.
وي اضافه كرد: اعضاي گروه بشير به خاطر سبقه حوزوي بودنش، بيشتر از ما درگير بسط نظام هستند و نيازمندي هاي جامعه اسلامي را بيشتر از ما درك مي كنند، از اين رو نيروي انتظامي از فعاليت هاي اين گروه حمايت مي كند.

 



عضو خبرگان رهبري: آثار شهيد مطهري سرمايه نسل جوان امروز است

كاشان- خبرنگاركيهان:
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: شهادت متفكر، فيلسوف و فقيه مجاهد شهيد مطهري، عامل حيات تفكرات او در عرصه بين المللي و جهاني شد.
آيت الله عبدالنبي نمازي در جمع مربيان عقيدتي سياسي ناحيه مقاومت بسيج سپاه ناحيه كاشان اظهار داشت: تصور دشمن مبني بر حذف فيزيكي شخصيت شهيد مطهري از تاريخ انقلاب اسلامي نتيجه معكوس داشت.
وي با اشاره به ناشناخته بودن شهيد مطهري قبل از شهادت در كشور حتي براي دوستان و آشنايان وي، افزود: قدرت علم و فقاهت، اجتهاد و احاطه شهيد مطهري حتي براي حوزه هاي علميه ناشناخته بود، اما امروز هيچ كشوري در جهان تهي از آثار تفكرات قلمي او نيست و اين امر نشان از حيات جاويد شهيد مطهري است.
به گفته وي دست نوشته هاي شهيد مطهري امروز به زبان هاي زنده و رايج دنيا ترجمه شده و در اختيار مردم جهان است.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان خاطرنشان كرد: تصور دشمن مبني بر شهادت مطهري و حذف شخصيت او از تاريخ انقلاب اسلامي نقش بر آب شد و آثار و قلم او امروز به عنوان سرمايه زندگي نسل جوان در حوزه هاي علميه و دانشگاهها است.
وي با اشاره به نامگذاري روز عقيدتي سياسي در سپاه و تقارن آن با سالروز شهادت شهيد مطهري گفت: نامگذاري روز عقيدتي سياسي بايد در كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي اجرايي شود.
آيت الله نمازي، فلسفه نامگذاري روز عقيدتي سياسي در سازمانهاي نظامي جمهوري اسلامي را در معرفت، ايمان، طهارت و تقواي اين سازمانها دانست و اظهار داشت: فعاليت در نيروهاي مسلح ديگر كشورهاي جهان برخلاف جمهوري اسلامي كه به عنوان وظيفه تلقي مي شود، شغل و منبع درآمد است.

 



5000 نفر مسابقات كشتي با چوخه قهرماني خراسان را به تماشا نشستند

قوچان-خبرنگار كيهان:
مسابقات كشتي با چوخه قهرماني خراسان مورد استقبال بيش از 5000 نفر تماشاگر قرار گرفت.
مسابقات كشتي با چوخه قهرماني خراسان، جام سردار شهيد بابامحمد رستمي و شهداي بخش مرزي باجگيران با حضور 109 كشتي گير از خراسان رضوي، شمالي و جنوبي در روستاي گردشگري رهورد از مناطق شمالي قوچان برگزار شد.
اين مسابقات هر سال در ارديبهشت در گود طبيعي و پوشيده از چمن روستاي رهورد با شركت چوخه كاران خراساني، پهلوانان، پيشكسوتان و انبوه جمعيت تماشاگر و علاقمند انجام مي شود و امسال هم ششمين دوره از جام سردار شهيد بابامحمد رستمي و شهداي باجگيران در يك روز آفتابي و هواي پاك منطقه كوهستاني رهورد برگزار شد.
اين رقابت ها با انجام 110 كشتي به پايان رسيد و تيم ساوان قوچان در امتيازات تيمي مقام اول را كسب كرد.

 



وزير صنايع و معادن كلنگ ساخت كارخانه فولاد تربت حيدريه را به زمين زد

تربت حيدريه- خبرنگار كيهان:
كلنگ ساخت كارخانه توليد فولاد تربت حيدريه با حضور وزير صنايع و معادن در اين شهرستان به زمين زده شد.
در اين مراسم وزير صنايع و معادن گفت: استان خراسان رضوي از نعمات خدادادي فراوان و ظرفيت غني در موضوع معادن به ويژه فولاد و سنگ آهن كه ارزش بالايي در دنيا دارد برخوردار است و با تأكيد شخص رئيس جمهور و با فضايي كه با حضور ايشان بوجود آمد بر ما تكليف شده از شعار بايد گذر كرد و وارد عرصه عمل شد.
وزير صنايع و معادن اظهار داشت: اگر ما تأخير داشتيم به اين خاطر بود كه كلنگي كه مي زنيم حساب و كتاب داشته باشد و اگر مسئولين قولي مي دهند اين قول پشتوانه داشته باشد و مردم ببينند وقتي دولت قول مي دهد تمام تلاش خود را براي اجراي آن به ميدان مي آورد و امروز اگر كلنگي زديم اطمينان داريم عمليات اين طرح مثل طرح خواف سر موعد انجام و به بهره برداري خواهد رسيد.
علي اكبر محرابيان گفت: طرح اجراي كارخانه توليد فولاد تربت حيدريه نيز از مصوبات سفرهاي استاني است كه رئيس جمهور بر اجراي آن تأكيد فراوان دارند و اجراي اين طرح در تربت حيدريه با توجه به وجود استعدادها و معدن غني سنگ آهن و فولاد در استان خراسان رضوي ايجاد مي شود كه پشتيبان كارخانه توليد كنسانتره آهن در سنگان خواف خواهد بود.
وي اظهار اميدواري كرد، با انجام سريع عمليات اجرايي و بهره برداري از اين طرح تأخير چند ساله جبران، و مردم منطقه از مزاياي آن برخوردار شوند.
گفتني است، كارخانه توليد فولاد تربت حيدريه كه در زميني به مساحت 400 هكتار ساخته مي شود قادر خواهد بود سالانه يك ميليون تن شمش فولادي توليد كند و براي اجراي اين طرح كه 301ميليارد ريال سرمايه نياز دارد تاكنون 35ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است.اجراي اين كارخانه براي 927 نفر به طور مستقيم و بيش از 3000 نفر بطور غيرمستقيم اشتغال ايجاد خواهد كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

فردا با حضور رئيس جمهور، بيست و چهارمين
نمايشگاه بين المللي كتاب تهران افتتاح مي شود
بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران فردا با حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، نمايشگاه كتاب تهران با حضور ناشران داخلي و خارجي از 14 تا 24 ارديبهشت و از ساعت 10 صبح تا 20 در مصلاي بزرگ حضرت امام خميني (ره) برگزار خواهد شد.
امسال در مجموع دو هزار و 338 ناشر داخلي حضورشان نهايي شده كه با 208 هزار عنوان كتاب در بخش داخلي در نمايشگاه حضور دارند.
امسال در بخش بين المللي 196 هزار و 200 عنوان كتاب در معرض ديد و فروش قرار خواهد گرفت. در اين دوره، يك هزار و 614 ناشر حضورشان قطعي شده كه اين تعداد از 67 كشور حضور خواهند داشت.
شعار راهبردي براي بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران «ارتقا معرفت ديني و بصيرت فرهنگي در سال جهاد اقتصادي» انتخاب شده است.
در بخش ويژه نمايشگاه، خانه كتاب علاوه بر 200 نشست تخصصي، براي نخستين بار بخش ويژه سراي كرسي هاي آزادانديشي را هم راه اندازي كرده است.
سالن سراي بين الملل اهل قلم نيز در اين دوره از نمايشگاه داير خواهد شد كه مكان آن در داخل بازار جهاني در نظر گرفته شده است. در اين سرا، نشست هاي شركت كنندگان خارجي به صورت تخصصي برگزار مي شود.
طرح ضريح امام حسين(ع) رونمايي مي شود
همزمان با روز گراميداشت مقام معلم، بخشي از طراحي هاي استاد فرشچيان مربوط به ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) با حضور اين استاد، راس ساعت 10 صبح در مجموعه سعدآباد رونمايي مي شود.
در اين مراسم با حضور مدير مجموعه، اساتيد هنر مينياتور و جمعي از دانشجويان رشته هنر، بخش هايي از طرح ضريح حضرت امام حسين(ع) اثر ارزشمند استاد نگارگري ايران، محمود فرشچيان در ساعت 10 روز 12 ارديبهشت در موزه اختصاصي آثار وي در سعدآباد رونمايي و از اين استاد گرانقدر تجليل خواهد شد.
چند سالي است كه استاد فرشچيان نگارگر ايراني، به دعوت هيات امناي ساخت ضريح مقدس امام حسين(ع) و با كمك هنرمندان اصفهاني، طراحي و ساخت ضريح حرم حضرت اباعبدا... الحسين(ع) را كه در شهر قم در حال اجراست، محور فعاليت هاي خود قرار داده است.
استعفاي«جمال شورجه» از عضويت در شوراي عالي سينما
«جمال شورجه» كارگردان و تهيه كننده از عضويت در شوراي عالي سينما استعفا داد.
استعفاي اين عضو شوراي عالي سينما در شرايطي صورت مي گيرد كه وي در اختتاميه نخستين دوره جشنواره بين المللي فيلم كيش نيز به همراه هنرمنداني چون محسن علي اكبري، فرج الله سلحشور و... در اعتراض به حضور برخي چهره هاي سياسي در اين جشنواره، سالن را ترك كرد.
شورجه به فارس گفت: استعفاي من از حضور در جلسات شوراي عالي سينما بي ربط با جريانات اخيري كه در كشور رخ داد، نبوده است. البته فرصت و رغبتي براي حضور در جلسات را هم ندارم. «شورايعالي سينما» زيرنظر رئيس جمهور و در دفتر وي تشكيل مي شود.
رونمايي از هشت عنوان كتاب
با موضوع دفاع مقدس و جنگ نرم
هشت عنوان كتاب با موضوع هاي دفاع مقدس، جنگ نرم و رسانه در سراي اهل قلم رونمايي خواهد شد.
اين كتاب ها كه به دست موسسه انتشارات روايت منتشر مي شود، روز هجدهم ارديبهشت و در سراي اهل قلم نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در معرض نگاه بازديدكنندگان قرار مي گيرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14