(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390- شماره 19919

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله آملي لاريجاني: سرپيچي از اوامر رهبري خلاف شرع و قانون اساسي است
مجلس تصويب كرد اختصاص ده ميليارد تومان براي كمك به جذب سرمايه هاي خارجي
حقوق متقابل رهبر و مردم (1)
پرورش ببر بي دندان تحريم در دولت و كنگره آمريكا ادامه دارد
حجت الاسلام گلپايگاني: توطئه دشمنان نظام ناكام مانده است
باقري لنكراني: احكام حكومتي در مقاطع مختلف كشور را از غفلت ها و توطئه ها نجات داده است



آيت الله آملي لاريجاني: سرپيچي از اوامر رهبري خلاف شرع و قانون اساسي است

رئيس دستگاه قضايي عصيان در مقابل ولي فقيه و سرپيچي از اوامر رهبري را خلاف شرع و قانون اساسي دانست.
آيت الله صادق آملي لاريجاني روز چهارشنبه در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت فرا رسيدن ايام فاطميه و با اشاره به نگاه خيزش هاي منطقه به جمهوري اسلامي ايران افزود: درحالي كه نظام، با صلابت و استواري به پيش مي رود و خيزش هاي اسلامي جهان اسلام، ايران را الگوي خود قرار داده اند، همه بايد با اتحاد بر محور ولايت به انسجام و صلابت و قدرت كشور كمك كنيم.
وي با اشاره به جايگاه و مباني اصل ولايت فقيه در فقه و قانون اساسي، اجراي عملي نظريه ولايت فقيه را از جمله ويژگي هاي نظام جمهوري اسلامي برشمرد و گفت: حضرت امام قدس الله نفسه زكيه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در عملي ساختن اين نظريه با تمام وجود به صحنه آمدند و مقام معظم رهبري با اندوختن تجربيات گذشته آن راه را ادامه دادند. ولايت فقيه نظريه اي است مستند به كتاب و سنت و عقل و البته تقرير و تقريب هر يك نيازمند تفسيري است كه بايد در جاي خود طرح شود. ما فقيهي نداريم كه اصل ولايت فقيه را نپذيرفته باشد. منتها گاه در سعه و ضيق آن بحث كرده اند و آن هم بحث ظريف و فني است كه بسياري اوقات رهزن كوته نظران شده است.
وي عدم پذيرش ولايت مطلقه فقيه از ناحيه برخي فقها را به معناي مشروع بودن تصرفات غيرفقيه در نظام اسلامي ندانست و تأكيد كرد: ممكن است فقيهي ولايت مطلقه را نپذيرفته باشد ولي اين نپذيرفتن، معناي خاصي دارد و به هيچ وجه معنايش اين نيست كه تصرفات غيرفقيه در نظام اسلامي مشروع است. برخي از بزرگان كه ولايت مطلقه فقيه را نپذيرفته اند، اذن او را در جميع تصرفات حكومتي لازم مي دانند و روشن است كه از منظر سياسي و از منظر فلسفه سياسي فرقي بين ولايت و بين لزوم استيذان از فقيه وجود ندارد. گرچه به لحاظ فقهي فوارق ظريفي بين دو نظر وجود دارد اين نكته از آن جهت اهميت دارد كه برخي از مدعيان روشن فكري گمان كرده اند نفي ولايت مطلقه در كلام پاره اي از فقها به معناي دموكراسي غربي است و اين اشتباه فاحشي است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اصول قانون اساسي، تأكيد كرد: همه قواي كشور تحت نظارت ولايت فقيه است و در جمهوري اسلامي ايران بالاخره با همه دقتها و تلاشهاي خبرگان قانون اساسي و با تأكيدات امام راحل نظامي استوار شد كه بر اساس نص قانون اساسي بر محور ولايت فقيه اداره مي شود و در اصل 57 قانون اساسي پس از بازنگري آمده است كه همه قوا در جمهوري اسلامي ايران زيرنظر ولايت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول قانون اساسي كار مي كنند. بنابراين همه مسئولان نظام از بالاترين سطوح تا سطوح پايين تر بايد بدانند مشروعيت ديني و مشروعيت سياسي كارشان در التزام به ولايت فقيه است.
وي سرپيچي از اوامر رهبري و عصيان در مقابل ايشان را خلاف شرع و خلاف نص قانون اساسي دانست و تأكيد كرد: از هيچ كس پذيرفته نيست در فضايي كه جمهوري اسلامي با صلابت و استواري به پيش مي رود و به قله هاي كمال نزديك مي شود و در فضايي كه خيزش اسلامي جهان اسلام، ايران را الگويي براي خود انتخاب كرده است، از اوامر رهبري سرپيچي كند، عصيان در مقابل ايشان خلاف شرع و قانون اساسي است.
رئيس قوه قضاييه اظهار اميدواري كرد همه با اتحاد در محور ولايت به انسجام كشور و قدرت و صلابت آن كمك كنند و گفت: همه مسئولان با همدلي و هماهنگي راهي را كه امام راحل با قاطعيت و مجاهدت در جهان گشودند و مقام معظم رهبري مقتدرانه ادامه داده اند، مسير روشن خود ببينند و با حركت صحيح و مستقيم خود موجبات سربلندي بيشتر كشور را فراهم آورند.
آيت الله آملي لاريجاني مسئله امروز جهان اسلام را مظلوميت خيزشهاي مردمي در جهان اسلام دانست و افزود: هر روز شاهد اعمال ظالمانه حكام فاسد اين كشورها عليه مردم خود هستيم. گناه مسلمانان بحرين چيست؟ گناه مسلمانان يمن و ليبي چيست؟ ما در عين حمايت قاطع از مردم مسلمان اين كشورها به حكام جائر آنها اخطار مي كنيم كه بيش از اين موجب هتك حرمت مسلمانان نگردند و بر مردم خود جور روا ندارند. اينها زماني حسابرسي خواهد شد و جز ندامت و حسرت براي آنان چيزي باقي نخواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، در ادامه اين جلسه قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي بررسي و مقرر شد به ادعاي اعسار محكومان مهريه، ديه و ساير محكومان مالي خارج از نوبت رسيدگي شود و محكومان مالي مهريه و ديه كه اعسار آنان احراز مي شود از زندان آزاد شوند. هم چنين مقرر شد آيين نامه اجرايي رسيدگي به دعواي اعسار از سوي كارگروهي حقوقي تدوين و پس از تصويب ابلاغ شود.

 



مجلس تصويب كرد اختصاص ده ميليارد تومان براي كمك به جذب سرمايه هاي خارجي

وكلاي ملت در مصوبه اي مبلغ ده ميليارد تومان را براي كمك به جذب سرمايه هاي خارجي اختصاص دادند.
در شرايطي كه مراحل پاياني رسيدگي به بودجه امسال در حال سپري شدن است، مجلسي ها بندهاي انتهايي بخش هزينه اي و همچنين بندهاي الحاقي به لايحه بودجه را بررسي و تصويب كردند. نمايندگان مجلس با تصويب بند الحاقي 23 مقرر كردند كه مبلغ يكصد ميليارد ريال از محل سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران به منظور جلب سرمايه گذاري خارجي در اختيار سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران قرار مي گيرد تا براي حمايت و تشويق اشخاص حقوقي غيردولتي كه براي ارزيابي و جذب سرمايه خارجي فعاليت مي كنند متناسب با سرمايه جذب شده به صورت جايزه جذب سرمايه خارجي پرداخت و به هزينه قطعي منظور كند.
همچنين مقرر شد دستور العمل اين بند به پيشنهاد سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران و تاييد وزير امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تهيه و ابلاغ شود.
طبق مصوبه ديگر مجلس هم، بانك مركزي موظف شد مبلغ 2 هزار ميليارد ريال تسهيلات از منابع داخلي خود را در اختيار بانك مسكن قرار دهد تا براي پرداخت تسهيلات جهت احداث منازل مسكوني كاركنان دستگاه هاي داراي رديف در قانون بودجه سال 90 اقدام كند. همچنين با تصويب نمايندگان، حداقل مبلغ 2ميليارد دلار تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي براي قطارهاي شهري و حمل و نقل عمومي شهري اختصاص مي يابد تا طبق اساسنامه و ضوابط اين صندوق پرداخت شود.
مجلس شوراي اسلامي در مصوبه ديگري، عوارض خروج مسافر از كشور را 10 درصد افزايش داد تا درآمد حاصل از آن صرف تشويق گردشگري داخلي و حمايت از صادرات صنايع دستي شود.
همچنين وكلاي ملت، بند الحاقي 61 اين لايحه را به تصويب رساندند كه مطابق با آن به منظور ساماندهي و پرداخت به موقع كمك عائله مندي، حق اولاد و عيدي بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگان كشوري اجازه داده شد اعتبارات مربوط به اقلام مذكور با تاييد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از بودجه دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني كسر و به اعتبارات هزينه اي صندوق مذكور اضافه شود.
بودجه سپاه افزايش يافت
در سيزدهمين جلسه بررسي بودجه هم بهارستان نشينان با پيشنهاد كميسيون سياست داخلي و امور شوراها با 129 راي موافق، 9 راي مخالف و 6 راي ممتنع از 207 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان موافقت كردند كه براساس اين پيشنهاد مصوب شده، به منظور تامين هزينه هاي ماموريتي و ساير امور مربوطه، مبلغ 750 ميليارد ريال به اعتبارات پيش بيني شده در لايحه بودجه سال 1390 به رديف 111300 سپاه پاسداران اضافه و منظور مي شود.
نمايندگان همچنين مصوب كردند كه يك درصد از قيمت فروش هر بليت شركت هاي هواپيمايي ايراني براي امنيت پرواز و حفاظت از فرودگاه هاي كل كشور هزينه شود.
براساس مصوبه ديگر مجلس نيز سازمان ميراث فرهنگي موظف به پشتيباني از اردوهاي راهيان نور شد.
بهارستان نشينان صبح چهارشنبه در ادامه بررسي پيشنهادات براي الحاق بندهاي الحاقي به لايحه بودجه سال 90 با پيشنهاد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس كه از سوي كاظم جلالي مطرح شد، موافقت كردند.
در پيشنهاد الحاقي كميسيون امنيت آمده است كه سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري موظف است ده درصد از اعتبارات برنامه تشويق گردشگري داخلي را به منظور پشتيباني از اردوهاي راهيان نور براي بازديد از مناطق عملياتي جنوب و غرب در اختيار سازمان بسيج مستضعفين قرار دهد.
همچنين ده درصد از برنامه هاي توسعه زيرساخت هاي مورد نياز گردشگري را به منظور توسعه و تجهيز يادمان هاي دفاع مقدس در مناطق عملياتي جنوب و غرب در اختيار سازمان بسيج قرار خواهد گرفت.
دولت مكلف به ارائه راهكارهاي مبارزه با فرار مالياتي شد
مجلسي ها در ادامه دولت را مكلف كردند كه اقدامات قانوني لازم براي ارائه راهكارهاي مبارزه با فرار مالياتي و وصول معوقات را به عمل آورده و گزارش پيشرفت هر سه ماه يك بار را به كميسيون اقتصادي و اصل 90 مجلس ارائه دهد.
نمايندگان مقرر كردند كه دولت در جهت احياي مراكز تربيت معلم در آموزش و پرورش، بخشي از نيروي مورد نياز خود را بدون هرگونه بار مالي جديد تامين كند.
مجلس همچنين دولت را مكلف به تامين 120ميليارد ريال براي تكميل اجراي قانون بيمه هاي اجتماعي قاليبافان كرد. به علاوه مقرر كرد كه در جهت ارتقاي كيفيت توليد فرش، مبلغ 200 ميليارد ريال به اتحاديه مركزي فرش دستبافت روستايي اختصاص يابد.
دولت درباره معرفي وزير راه
و مسكن استفساريه ارائه دهد
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با فارس، با اشاره به موضوع تشكيل وزارت ورزش و جوانان و ادغام وزارتخانه هاي راه و مسكن گفت: در همين زمينه معاونت نظارت مجلس پيگيري هايي صورت داده و نامه اي هم در اين باره به دولت داده است؛ معاونت نظارت مجلس وظيفه دارد كه اين موضوع را پيگيري كند و موضع اين معاونت هم مورد تاييد هيئت رئيسه مجلس است.
وي افزود: هيئت رئيسه مجلس خواستار اين است كه سريع تر وزراي پيشنهادي براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي شوند چرا كه در غير اين صورت تخطي از قانون صورت گرفته است.
عضو هيئت رئيسه مجلس با بيان اينكه نمايندگان مجلس در ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه كشور مصوب كرده اند كه «دولت مكلف است كه يك يا چند وزارتخانه را به نحوي در وزارتخانه هاي ديگر ادغام كند كه تا پايان سال دوم برنامه تعداد وزارتخانه ها از 21 به 17 وزارتخانه كاهش يابد»، تصريح كرد: در ذيل اين ماده هم تاكيد شده كه وظايف و اختيارات وزارتخانه هاي جديد بايد با پيشنهاد دولت به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.
سبحاني نيا ادامه داد: اين مصوبه به معناي آن است كه دولت بايد شرح وظايف و اختيارات وزارتخانه اي را كه با ادغام تشكيل مي شود طي لايحه اي به مجلس ارائه دهد و مجلس هم آن شرح وظايف را تصويب كند، پس از طي اين مرحله دولت وزيري متناسب با اختيارات وزارتخانه جديد معرفي و مجلس در مورد وزير پيشنهادي تصميم گيري خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: وقتي قانون تصريح مي كند كه وظايف و اختيارات وزارتخانه جديد با پيشنهاد دولت به تصويب مجلس مي رسد، معنايش اين است كه وقتي وظايف و اختياراتي جديد به وزيري داده مي شود پس بايد وزير متناسب با اين وظايف هم از مجلس راي اعتماد بگيرد.
نماينده مردم نيشابور در مجلس تاكيد كرد: اعلام شرح وظايف جديد به معناي معرفي وزير جديد هم هست چرا كه وظايف و اختيارات جديد به وزير يك وزارتخانه داده مي شود لذا نياز به راي اعتماد مجدد هم هست.
سبحاني نيا همچنين اظهار داشت: مجموعه جمع بندي هاي مجلس اين است كه دولت بايد وزير وزارتخانه هاي ادغام شده را به مجلس معرفي كند اما اگر دولت ابهامي در اين زمينه دارد، مي تواند لايحه استفساريه اي به مجلس ارائه كرده و مجلس در مورد آن راي گيري كند.
وي افزود: اگر دولت نظرش اين است كه براي وزارتخانه راه و مسكن نيازي به معرفي وزير به مجلس نيست، مجلس هم نظرش اين است كه دولت بايد براي اين وزارتخانه به مجلس وزير معرفي كند، لذا دولت مي تواند استفساريه اي ارائه داده و از مجلس سؤال كند كه «آيا براساس مستفاد بند ذيل ماده 53 قانون برنامه پنجم نيازي به معرفي وزير پيشنهادي براي وزارتخانه هاي ادغام شده هست يا خير؟»عضو هيئت رئيسه مجلس به اين نكته هم اشاره كرد كه تفسير قوانين عادي به عهده مجلس و تفسير قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است.

 



حقوق متقابل رهبر و مردم (1)

جنگ صفين ، جنگ طولاني است كه بين اصحاب اميرالمؤمنين(ع) و حاكم شام، معاويه و يارانش اتفاق افتاد و از خونين ترين جنگ هايي بود كه در صدر اسلام واقع شد و نهايتاً در اثر شيطنت هاي عمرو عاص از يك طرف و ساده لوحي بعضي از ياران اميرالمؤمنين(ع) از طرف ديگر، آنطور كه بايد و شايد اين جنگ به نفع لشكر حق تمام نشد، خساراتي براي اصحاب اميرالمؤمنين(ع) به بار آورد و بعد هم منشأ اختلافي در سپاه اميرالمؤمنين(ع) شد و اصلاً خوارج از همان جا پيدا شدند و به دنبال آن، چند جنگ هم آنها با خود اميرالمؤمنين(ع) به راه انداختند.
عامل شكست در جنگ صفين
نكته مهم اين است كه آنچه در واقع اين جنگ را با ناكامي مواجه كرد و بعد هم منشأ اختلافهاي زيادي شد، خوارج و جنگ نهروان را به وجود آورد و تا بالاخره خود اميرالمؤمنين(ع) هم به دست يكي از خوارج به شهادت رسيد، آنچه نقطه اصلي اين شكست ها و ناكامي ها بود، در خطبه 216 نهج البلاغه به آن اشاره شده است. اگر اين خطبه( كه در جريان جنگ ايراد شد) درست جاي خودش را باز كرده بود و شنوندگان درست درك كرده بودند و مضامين آن را به كار بسته بودند سرنوشت جنگ صفين و به دنبال آن سرنوشت اسلام عوض مي شد.
اميرالمؤمنين(ع) نقش خودشان را ايفا كردند، نصيحت خودشان را كردند، راهنمايي شان را كردند؛ ولي مردم حاضر در صفين آمادگي كافي براي دريافت آن نكته و عمل كردن به آن را نداشتند. نظيرش هم زياد اتفاق افتاده است. در داستان غدير هم پيغمبر اكرم(ص) نقش خودش را به بهترين وجه ايفا كرد؛ اما مردم آمادگي نداشتند كه درست استفاده كنند. بعد از بيعتي كه با امام علي(ع) كردند، هفتاد روز بعد همه چيز را فراموش كردند.
به هر حال، آن نكته، محور اصلي اين خطبه است. عزيزاني كه اهل مطالعه هستند و دوست دارند در اين امور دقت كنند، من توصيه مي كنم خطبه 216 نهج البلاغه را كه بسياري از مطالب سرنوشت ساز در آن بيان شده، فلسفه حقوق اسلامي در آن جا تبيين شده، مهمترين مسائل فلسفه حقوق كه تا امروز حل نشده، اميرالمؤمنين(ع) در بياناتشان اشاره فرموده اند. مهمترين مسائل سياسي و رمز پيروزي امت ها در همين خطبه ـ با اين كه كوتاه است ـ بيان شده است. جمله اي كه در ميان همه اين خطبه انتخاب كرده ام ، براي توجه دادن به نكته اي است كه براي بسياري از ماها مورد غفلت واقع شده است.
منشأ پيدايش حق
حضرت در ابتداي خطبه اشاره مي كنند كه اصولاً حق از كجا پيدا مي شود و به مطلبي اشاره مي كنند كه در هيچ يك از مكاتب فلسفه حقوق درست تبيين نشده و به آن نرسيده اند. ايشان مي فرمايد: حق از جايي پيدا مي شود كه كسي مالك چيزي باشد، اختيارش را داشته باشد. همه هستي مملوك خداست؛ هر كس هر چه دارد از خدا به او اعطا شده است. ريشه همه حقوق از خداي متعال است. اولين حقي هم كه در عالم شكل مي گيرد حق خدا بر بندگان است. ولي خداي متعال از باب لطف و عنايتي كه به بندگان دارد حق را يك طرفه قرار نداده است؛ فرموده من بر شما حقي دارم، شما هم بر من حقي داريد. حق من بر بندگانم اين است كه اطاعت كنند، بندگي كنند؛ حق آنها هم بر من اين است كه پاداش درخوري به آنها عطا كنم. بعد از حق خدا نوبت به اين مي رسد كه خدا حقوقي براي بعضي بندگان بر بعضي ديگر قرار داده است. چون همه بندگان مال خدا هستند؛ هر چه داشته باشند از خداست. اگر حقي هم داشته باشند، خدا آن حق را به آنها داده است؛ چون خودشان كه چيزي ندارند. پس هر بنده اي هم هر حقي دارد خدا اين حق را به او داده است. مثل حقي كه پدر بر فرزند و فرزند بر پدر دارد، حقي كه همسايه بر همسايه دارد، همسر بر همسر دارد. اينها حقوقي است كه بندگان بر همديگر دارند؛ اما اين حقوق را خدا براي بندگان قرار داده است. آنها خودشان از خودشان چيزي ندارند؛ همه هستي شان از اوست، هر چه هم از لوازم هستي و آثار هستي است خدا به آنها داده است. اينها در مقدمه اين خطبه بيان شده است؛ تا مي رسد به اين جا: «و أعظم ما افترض سبحانه م ن ت لك الحقوق حقّ الوال ي علي الرّع يه و حقّ الرّع يه علي الوالي.»
بزرگترين حق انساني
از حق خدا كه اصل همه حقوق است بگذريم، بزرگترين حقي كه خدا براي انساني بر انسان ديگر قرار داده است حقي است كه والي بر مردم يا مردم بر والي دارند. دو حق متقابل: حقي كه سرپرست جامعه بر جامعه دارد و حقي كه مردم جامعه بر سرپرستشان دارند. اين دو بالاترين حقي است كه خدا براي انساني بر انسان ديگر قرار داده است.
چرا اين را عرض كردم؟ ما در اين جمعي كه هستيم و در اين فضايي كه هستيم و در اين زماني كه هستيم همه چيز گوياي اين است كه ما در يك محيط ديني و در فضاي فرهنگ اسلامي با هم گفتگو مي كنيم و همديگر را درك مي كنيم. در چنين فضايي لزومي ندارد ما از اصل اسلام و حقانيت اسلام صحبت كنيم. بسيج بر همين اساس شكل گرفته است كه در جامعه اسلامي بتواند سهم بيشتري در اجراي ارزش هاي اسلامي داشته باشد و هنرمندان، آن بخشي را كه بر عهده گرفته اند در حوزه كاري خودشان، اين تعهد را دارند كه اين ارزشها را در حوزه كاري خودشان پياده كنند تا اسلام در آنجا بيشتر جلوه كند. بنابراين از اسلام صحبت كردن براي كساني كه اين قدر خودشان را آماده كرده اند براي احياي ارزش هاي اسلامي، ضرورتي ندارد؛ شايد هم لغو باشد. آنچه مهم است اين است كه ـ هر كسي خودش فكر كند، ذهنتان را خالي كنيد ـ ببينيد وقتي ما يك كسي را ديندار مي دانيم و مي گوييم آدم متديني است، ديندار است، علاقه مند به اسلام است، چه چيزي به ذهنمان مي آيد؟ در گفتگوهاي روزانه مان با هم صحبت مي كنيم، مي گوييم فلاني آدم متديني است، آدم دينداري است، آنچه به ذهنمان مي آيد اين است كه نمازخوان است، روزه بگير است، در مراسم عزاداري شركت مي كند، احياناً اهل هيأت است، اهل سينه زني و زنجيرزني است، به زيارت مي رود، مشهد، اگر بتواند به كربلا، اگر بتواند به مكه؛ چنين كسي مي شود ديندار. يك مقدار بيشتر اين كه ظواهرش هم ظواهر ديني است؛ محاسني دارد و تسبيحي و انگشتري. يك مقدار عميقتر اينكه مستحباتي را هم در زندگي اش رعايت مي كند.
دين، منهاي سياست
حالا من اين سؤال را مي كنم: هيچ به ذهن شما آمده است كه وقتي مي گوييم ديندار است يعني از حاكم اسلامي بيشتر حمايت مي كند، اطاعت مي كند؛ آيا اين هم به ذهن ما مي آيد؟ يا نه، آن يك مسأله اجتماعي، سياسي است؟ يعني فرهنگي كه در طول قرنها در جامعه ما رواج پيدا كرده، فرهنگ ديني ما فرهنگي فردي است: من نمازم را بخوانم، روزه ام را بگيرم، دروغ نگويم، غيبت نكنم؛ دين را اينها مي دانيم. اما اين كه جزء فرهنگ ديني من اين باشد، جزء شرط دينداري من اين باشد كه وظايف سياسي ام را درست انجام بدهم، اين خيلي دور از ذهن ماست. تا قبل از پيروزي انقلاب، اين اصلاً، نه تنها دور از محيط ديني و فضاي ديني بود، احياناً اصلاً مغاير با دينداري هم شمرده مي شد. يادتان هست كه در فرمايشات حضرت امام(ره) اشاره مي كنند كه در يك زماني وقتي مي خواستند از يك نفر تعريف كنند و بگويند آدم ديندار و با تقوايي است، ضدش اين بود كه مي گفتند آدم سياسي است. آدم سياسي يعني آدم بي تقوايي است. اين معنايش اين بود كه مسائل اجتماعي و وظايف سياسي و اجتماعي ربطي به دين ندارد. اگر ضد دين نباشد، جزء دين نيست. در عصر ما كسي كه اين شعار را مطرح كرد مرحوم مدرس بود كه گفت: «سياست ما عين ديانت ماست» و كسي كه به اين شعار جامه عمل بپوشاند مرحوم امام- رض- بود. با زحمات زيادي، با سخنراني ها، نوشته ها، بيانيه ها، در درس هايشان و جاهاي ديگري، ده، پانزده سال زحمت كشيدند، تا اين را جزء فرهنگ اسلامي ما قرار دادند كه وظايف سياسي واجتماعي جزء دين است و بر اساس آن، اين انقلاب شكل گرفت و به عنوان انقلاب اسلامي در عالم تحقق پيدا كرد. انقلاب يك پديده سياسي، اجتماعي است و پسوند «اسلامي» فرع اين است كه اين مسائل ربط به اسلام داشته باشد. قبلاً اين حرفها اين طوري نبود. الان هم بعد از گذشت سي سال از پيروزي انقلاب، هنوز در بسياري از اقشار جامعه ما اين مطلب آنطور كه بايد و شايد جا نيفتاده است. هنوز هم مسائل ديني را يك دسته مي دانيم، مسائل سياسي را هم در كنار دين، در حاشيه، كم رنگ، با نقطه چين به دين وصل مي كنيم، در صورتي كه اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايند: عظيم ترين حقي كه خدا براي انساني قرار داده است حقي است كه مسئول جامعه، رهبر جامعه بر مردم و مردم بر او دارند. يعني اين جزء دين است، بالاترين ركن دين است. مسلمان نمي تواند از اين مطلب شانه خالي كند، خودش را كنار بداند؛ خودش را ديندار بداند، بدون رعايت اين عظيم ترين حقي كه خدا براي بندگانش قرار داده است.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در جمع گروهي از هنرمندان بسيجي، اعضاي حزب مؤتلفه، و اعضاي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها ـ قم ـ 21/5/88
زلال بصيرت درايام فاطميه، روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



آخرين خبرها از اظهارات مقام هاي آمريكايي درباره ايران
پرورش ببر بي دندان تحريم در دولت و كنگره آمريكا ادامه دارد

سرويس سياسي-
در حالي كه جامعه تحليلي آمريكا مدت هاست اصطلاح «ببرهاي بي دندان» را براي توصيف تحريم هاي اعمال شده عليه ايران به كار مي برد، برخي خبرها حكايت از آن دارد كه پرورش اين ببرهاي بي دندان ادامه خواهد يافت.
ديويد كوهن معاون امور ضد تروريسم در وزارت خرانه داري امريكا روز سه شنبه 13 ارديبهشت 1390 (3 مه 2011) در جمع سناتورهاي امريكايي گفته است به زودي تحريم هايي جديد عليه بخش بانكي ايران بويژه يك موسسه مالي در تركيه اعمال خواهد شد.
بنابرگزارش خبرگزاري رويترز از واشينگتن، كوهن گفته است: «ما اقدامات خود عليه بانك هاي مرتبط با ايران را تشديد مي كنيم. گزينه نخست ما متوقف كردن اين بانك ها است. گزينه دوم ما نيز به كار گيري تحريم است. ما در حال نزديك شدن به تصميم گيري در باره موسسات متعدد بانكي در اين زمينه هستيم. يك موسسه در تركيه به طور جدي تحريم ها را ناديده گرفته است. موسسه اي مالي در تركيه وجود دارد كه فعاليت هايش در تناقص با تحريم ها عليه ايران است و با اين موسسه به شدت برخورد خواهيم كرد».
اين تحريم ها مطابق قانوني اعمال مي شود كه در ژوئيه 2010 در امريكا تصويب شد.
كوهن چند ماه پيش و پس از بركناري ناگهاني استوارت لوي به عنوان معاون وزير خزانه داري آمريكا منصوب شد. لوي فرد اول دولت امريكا در پي گيري اعمال تحريم ها عليه ايران بود اما به دليلي كه هرگز صريحا اعلام نشد بي سر و صدا شغل خود را از دست داد. تحليلگران امريكايي عقيده دارند علت اصلي بركناري لوي شكست فاحش او در متقاعد كردن كشورها و شركت هاي مختلف به پيروي از تحريم هاي يك جانبه امريكا عليه ايران بود. ديويد كوهن سال هاي طولاني در دولت هاي بوش و اوباما معاون لوي بوده است.
كوهن در شرايطي به سنا رفت كه سناتورها از عملكرد وي در اجراي تحريم هاي عليه ايران به شدت ناراضي بودند. رابرت منندز، سناتور دموكرات از نيوجرسي اعتراض خودرا اين گونه بيان كرده است: «من نگران هستم خزانه داري امريكا اقدام جدي براي اجراي قانون تحريم ها انجام ندهد. من به عنوان يكي از نخستين افراد پي گير اجراي اين قانون نگرانم كه در نهايت به صورت جدي اجرا نشود و در واقع اين قانون را به ببري بي دندان تبديل كند».
مسئله اي به نام تركيه
تبديل شدن شركت ها و موسسات ترك به يكي از اهداف اصلي تحريم هاي آمريكا موضوعي است كه اخيرا در دولت آمريكا درباره آن زياد سخن گفته مي شود اما اقدامات عملي بسيار محدودي براي اجراي آن انجام شده است.
مسئولان دولت امريكا مدت هاست عقيده دارند تركيه نه فقط تحريم هاي مورد نظر امريكا عليه ايران را اعمال نمي كند بلكه روابط تجاري خود را با ايران گسترش داده و عملا اين تحريم ها را بي اثر كرده است. پاسخ مقام هاي ترك متقابلا اين است كه فقط تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران را اجرا مي كنند و اهميتي براي تحريم هاي يك جانبه آمريكا قائل نيستند.
آخرين رويارويي تركيه و آمريكا در مورد ايران هفته پيش و زماني رخ داد كه ديويد كوهن براي مذاكره باترك ها به استانبول رفت. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از استانبول كه روز 8 ارديبهشت 1390 منتشر شده تاكيد مي كند امريكا نگران است كه تركيه به يك نقطه ضعف در تلاش ها براي منزوي كردن ايران تبديل شود. در اين گزارش كه به قلم كريستوفر تورچيا نوشته شده، آمده است: «ديويد كوهن معاون وزير خزانه داري آمريكا در امور تروريسم و اطلاعات مالي در كنفرانسي خبري در كنسولگري آمريكا در استانبول گفت با توسعه مناسبات تجاري احتمال سوء استفاده از آن توسط ايران افزايش مي يابد. كوهن گفت ايران سابقه استفاده از روشهاي فريبكارانه براي تسهيل فعاليت هاي تسليحات هسته اي را دارد و تلاش مي كند كه اين گونه معاملات را در معاملات تجاري گسترده خود پنهان كند». اين گزارش ادامه مي دهد: «كوهن گفت: خودداري بانك هاي تركيه از برقراري مناسبات با بانك هاي ايران و موسسات مشكوك به فعاليت هاي تسليحات هسته اي حياتي است. وي افزود آمريكا شماري از كشورهاي اروپايي ژاپن كره جنوبي و چند كشور ديگر تشخيص داده اند. بانك ملت ايران در فعاليت هاي غير قانوني در اين كشور دست دارد و اين بانك و شعب آن در تركيه بايد به طور كامل منزوي شوند».
اكنون به نظر مي رسد سفر كوهن به استانبول نتيجه بخش نبوده است و امريكا احساس مي كند حالا كه از مذاكره نتيجه نگرفته بايد دست به اعمال تحريم بزند.
عبدالله گل رئيس جمهور تركيه ماه فوريه گذشته گفته بود تجارت سالانه با ايران به 10 ميليارد دلار رسيده است و اين رقم طي سال هاي آتي به 30 ميليارد دلار خواهد رسيد.
اما يكي از دلايلي كه باعث شده آمريكا اخيرا تمركز بيشتري بر تركيه داشته باشد اين است كه هندي ها اعلام كرده اند پس از به بن بست رسيدن طرح اين كشور براي پرداخت پول نفت خريداري شده از ايران از طريق بانك مركزي آلمان، احتمالا بانكي درتركيه را براي انجام اين كار واسطه خواهند كرد.
هند از ماه سپتامبر گذشته پول نفت خريداري شده از ايران را پرداخت نكرده و علت هم اين بوده كه اين كشور تحت فشار آمريكا پرداخت پول نفت به ايران از طريق اتحاديه تهاتر آسيايي را متوقف كرد و ناچار شد يك كانال بانكي براي اين پرداخت پيدا كند. هندي ها ابتدا سعي كردند اين كار را از طريق بانك ايران-اروپا مستقر در هامبورگ و با كمك بانك مركزي آلمان انجام بدهند اما اين روند هم در اثر فشار مستقيم امريكا و اسراييل در ماه مارس 2011 متوقف شد.
اتحاديه تهاتر آسيايي، مكانيسمي بود كه كمك مي كرد طرف هاي معاملات درون منطقه اي، هزينه هاي خود را از طريق ارزهاي داخلي ميان بانك هاي مركزي عضو تسويه كنند و به اين ترتيب به صرفه جويي در استفاده از ارز خارجي و هزينه هاي انتقال كمك قابل توجهي مي شد. هند، پاكستان، بنگلادش، نپال، ايران، ميانمار، بوتان، مالديو و سريلانكا از اعضاي اتحاديه تهاتر آسيايي هستند.
ايران دومين صادر كننده بزرگ نفت خام به هند است و هندي ها اكنون چند ميليارد دلار به ايران بدهكارند. هند چهار پنجم نفت مصرفي خود را وارد مي كند. هند در سال منتهي به 31 مارس 2010 ، 2/21 ميليون تن نفت خام از ايران وارد كرد كه اين مقدار 13 درصد از كل نفت وارداتي به اين كشور بود. شركت پالايش و پتروشيمي مانگالور هند كه سالانه حدود 6/7 ميليون تن نفت خام از ايران وارد مي كند اوايل اين ماه اعلام كرد در هر هفته پرداخت پول دو محموله نفتي ايران با تاخير مواجه مي شود.
راكش شارما در مقاله اي كه وال استريت ژورنال كه روز 8 ارديبهشت 1390 منتشر كرد مي نويسد هند در پي آن است كه اين مشكل را تا دو ماه ديگر از طريق تركيه حل كند و راز عصبانيت آمريكايي هم همين است.
كارشناسان در تهران مي گويند اين احتمال بسيار جدي است كه تركيه در مقابل درخواست هاي جديد امريكا براي اقدام عليه ايران مقاومت كند. ترك ها پيش از اين هم گفته اند كه تحت هيچ شرايطي تحريم هاي يك جانبه امريكا را اجرا نخواهند كرد.
پرورش ببرهاي بي دندان
در كنگره
در همين حال خبرها حكايت از آن دارد كه تلاش ها در كنگره آمريكا براي تصويب قانون هاي جديد تحريم عليه ايران شتاب گرفته است.
فارين پاليسي روز 14 ارديبهشت 1390 نوشت: «چندين اداره در كنگره در حال تنظيم لوايح جديد تحريم براي تشديد فشارها بر ايران هستند. سناتور مارك كرك تدوين يك لايحه جديد تحريم را كه قرار است در ماه مه ارائه شود روز چهار شنبه شروع مي كند. مسئله حقوق بشر ايران در اين لايحه مطرح است و از دولت مي خواهد كه يك نماينده ويژه در خصوص حقوق بشر و دموكراسي در ايران منصوب كند و شركت هايي را كه به رژيم ايران تجهيزات و ابزار سركوب مي فروشند تحريم كند».
كرك قرار است در يك كنفرانس خبري كه روز چهارشنبه برگزار مي شود ميزبان يك عضو خانواده رهبر بهايي زنداني در ايران باشد.
فارين پاليسي در عين حال نوشته است كه كنگره در حال تدوين يك قانون جديد تحريم جامع عليه ايران است. اين نشريه مي نويسد: «دو مشاور ارشد سنا گفته اند نمايندگان قصد دارند چندين لايحه را با هم تركيب و يك لايحه جامع تا پايان ماه مه ارائه كنند. احتمالا تا پايان اين ماه شاهد لايحه اي جامع خواهيم بود كه مسائل متعددي همچون حقوق بشر و انرژي را شامل خواهد بود. تاكيد اصلي اين لايحه يافتن روش هايي براي افزايش فشار بر شركت هايي است كه در ديگر كشورها مستقر هستند اما هنوز با بخش نفت و گاز ايران همكاري مي كنند».
برخي تحليلگران مي گويند دولت امريكا اگرچه درباره جديت در اجراي تحريم ها عليه ايران لفاظي مي كند اما عملا قادر نيست از حد اقدامات سمبليك فراتر برود. علت هم اين است كه آخرين ارزيابي اطلاعاتي دولت امريكا اين است كه به جاي اعمال تحريم هاي شديدتر بايد به گسترش روابط اقتصادي با ايران روي بياورد. اين ارزيابي را جيمز كلاپر مدير اطلاعات ملي امريكا اخيرا به سنا ارائه كرده است.
به اين ترتيب، احتمالا در بحبوحه درگيري هاي جمهوري خواهان و دموكرات ها در آستانه انتخابات 2012، مسئله هسته اي ايران و موضوع تحريم ها به عنوان يكي از مسائل اصلي مورد كشمكش مطرح خواهد شد.

 



حجت الاسلام گلپايگاني: توطئه دشمنان نظام ناكام مانده است

رئيس دفتر مقام معظم رهبري با اشاره به توطئه دشمنان ايران تصريح كرد كه افتخار ما برخورداري نظام جمهوري اسلامي از استقلال است.
حجت الاسلام «محمدي گلپايگاني» در مراسم تقدير از معلمان كشوري و منطقه اي شهر تهران كه ديروز در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شد. با تسليت سالگرد شهادت استاد شهيد مطهري گفت: مطهري در عمر كوتاهش آنچنان با بركت بودند كه حضرت امام فرمودند: «تمام آثار شهيد مطهري بدون استثنا قابل استفاده است.»
وي با اشاره به اين كه اين استاد شهيد با كلام و قلم مستدلشان همه شبهات را برطرف كرده است، گفت: مطهري معلمي پركار بود و تمام لحظات عمرش را يا مي نوشت يا سخنراني مي كرد و تراوشات فكري خود را با قلم زيبا كتابت مي نمود.
وي افزود: رمز موفقيت شهيد مطهري اخلاص، تعبد و پايبندي به واجبات و محرمات و آموزه هاي دين بود.
وي رسالت معلمان را انتقال ديدگاه هاي امام راحل به نسل آينده دانست و اظهار داشت: رسالت شما اين است كه وضعيت قبل و بعد از انقلاب و همچنين انديشه ها و ديدگاه هاي امام را براي نسل هاي بعد تشريح و تبيين كنيد.
وي در پايان تصريح كرد: علت اصلي دشمني ها با جمهوري اسلامي اين است كه دشمنان همواره تلاش مي كنند كه ما را در دنيا ناكارآمد نشان داده و استقلال و عزت ما را زير سوال ببرند، در حالي كه بيگانگان حتي نتوانستند در كوچكترين مسائل داخلي و خارجي ما تاثيرگذار باشند و همه افتخار ما اين است كه نظام جمهوري اسلامي از استقلال برخوردار است.
حاجي بابايي : آموزش و پرورش طي 2 سال آينده
دگرگون مي شود
دكتر حميدرضا حاجي بابايي در اين مراسم تاكيد كرد: در رويكردهاي جديد آموزش و پرورش، كتاب درسي تنها يكي از اجزاء بسته آموزشي است و در كنار آن از نرم افزار و كتاب گويا نيز بهره گرفته مي شود.
وي افزود: براي اول مهر كتاب هاي جديد اول ابتدايي را براساس الگوي تحول بنيادين آماده كرده ايم و تمام مدارس كشور طي 3 سال آينده بايد به سامانه مركز فناوري آموزش و پرورش متصل شوند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازي مركز آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات در وزارت آموزش و پرورش گفت: تمام مدارس كشور طي دو الي سه سال آينده بايد به سامانه اين مركز متصل شوند تا جديدترين داده هاي آموزشي در هر لحظه در اختيار معلمان قرار گيرد.
حاجي بابايي با بيان اينكه 70 درصد امور در آموزش و پرورش مديريتي است و تحول در آن نيز به مديريت افراد بستگي دارد، خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش بايد طي دو الي سه سال آينده دگرگون شود و تمام موانع حركت آن از ميان برداشته شود، در حال حاضر نيز به دليل گستردگي بخش هاي مختلف آموزش و پرورش تنها 30درصد توان خود را براي رشد آن به كار گرفته ايم.
حاجي بابايي در پايان خاطرنشان كرد: اگر ديوار بلندي در اطراف آموزش و پرورش بكشيم و ورودي زيبايي نيز براي آن طراحي كنيم، آموزش و پرورش روز به روز بيشتر قد خواهد كشيد و رشد خواهد كرد.

 



باقري لنكراني: احكام حكومتي در مقاطع مختلف كشور را از غفلت ها و توطئه ها نجات داده است

يك استاد دانشگاه تصريح كرد كه اگر گاهي يا با غفلت دوستان و يا با توطئه دشمنان نظام دچار چالش هايي شده ولي فقيه اين چالش ها و تهديدات را به فرصت تبديل كرده است.
كامران باقري لنكراني در گفت وگو با فارس با بيان اينكه احكام حكومتي ولي فقيه همواره بركات زيادي براي نظام ما داشته است، گفت: تفاوتي كه نظام مردم سالاري ديني ما با نظامات ديگر دارد وجود ولي فقيه در راس امور است؛ ما ولي فقيهي داريم كه آزاد از هواي نفس، بي عدالتي و تمايلات غيرالهي است و با نگاهي جامع از تمام جهت گيري هاي نظام مواظبت مي كند.
وي افزود: اين مواظبت در اين راستا صورت مي گيرد كه نظام در بن بست قرار نگيرد و ارزشها نيز در مسير روزمرگي ها قرباني نشوند.
وي همچنين با اشاره به تعدادي از احكام حكومتي ولي فقيه در طول تاريخ انقلاب خاطرنشان كرد: ما در تاريخ انقلاب شاهديم كه اگر گاهي يا با غفلت دوستان يا با توطئه دشمنان، نظام دچار چالش هايي شده است، ولي فقيه اين چالش ها و تهديدات را براي ما تبديل به فرصت كرده است.
وي ادامه داد: مثلا در سال 66 بر سر حدود اختيارات ولي فقيه بحث هايي صورت گرفت اما به بركت ورود ولي فقيه به اين مسئله و نظري كه امام راحل راجع به آن دادند گستره اختيارات ولي فقيه روشن شد و امام(ره) فرمودند كه ولايت فقيه استمرار ولايت انبيا است.
وي افزود: ما در جنگ و در دوران بازسازي نيز از اين دست احكام حكومتي كه توسط ولي فقيه صادر شده اند بسيار داشتيم كه هم نظام را از بن بست ظاهري خارج كرد و هم سبب شد كه مدار حركت نظام اسلامي ما ارتقا يابد.
باقري لنكراني در بخش ديگري از صحبت هاي خود همچنين به تزاحم اهرم هاي قدرت در گردش امور كشور اشاره كرد و با بيان اينكه اين مسئله در هر جامعه اي قابل تصور است، گفت: در اين ميان آنچه برطرف كننده اختلافات است، نقش بي بديل ولي فقيه است كه البته قانون نيز به اين مسئله اشاره دارد.
وي اضافه كرد: اين ولي فقيه است كه با ورود خود به مسائل اين چنيني و ارائه راهكارهاي لازم، نظام را در سمت اصولي خود هدايت مي كند و مانع ايجاد گره مي شود.
وزير سابق بهداشت همچنين با بيان اينكه در طول تاريخ انقلاب ما تاكنون هيچ وقت نبوده است كه مسئولان اجرايي كشور از امر ولي فقيه تخلف كنند، گفت: اگر هم افرادي گاهي حرفهايي را مطرح مي كنند، اما مسئولان ارشد كشور همواره ملتزم به احكام ولي فقيه هستند و همواره در اوج اختلاف نظرها نيز از مقام عظماي ولايت دفاع كرده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14