(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 اردیبهشت 1390- شماره 19926

طرحي براي فرهنگ سازي!
بزرگترين پل رودخانه اي كشور در شوشتر احداث مي شود
ايران در كيهان
برگزاري يادواره سرداران و 10هزار شهيد آذربايجان شرقي در اصفهان
رهاسازي 4 رأس آهو در پارس آباد مغان
كارگاه هاي طلاسازي ميدان امام اصفهان پلمب مي شوند
كاهش قبولي همداني ها در كنكور
اقامه اولين نمازجمعه در شهر ديهوك
فرماندار : نرخ بيكاري در خوانسار تك رقمي شد
آغاز كار ساخت دانشگاه علوم و معارف اسلامي شهيد مطهري در بروجرد
درباره مسجد محدثين بابل
شهر تاريخي ماسوله و مشكلاتي كه در عمق ريشه دوانده است



طرحي براي فرهنگ سازي!

نسيم رحمت طرحي است كه با مبلغي بالغ بر يك ميليارد و دويست ميليون تومان با هدف آشنايي بيشتر مردم استان شيعي ايلام با احكام اسلامي و فرائض ديني به پيمانكار واگذار شد تا بتواند رشد فرهنگ ديني را در اين استان محروم از امكانات رفاهي ولي دريايي از علم و معرفت ديني تعالي بخشد. اين طرح با برگزاري جلسات مختلف و توزيع لوح هاي فشرده و كتاب هاي مذهبي از سال گذشته كار خود را آغاز و هم اكنون نيز ادامه دارد. هزينه كردن اين رقم در استان كوچكي همانند استان ايلام بايد ثمرات بسيار ارزنده اي را به دنبال داشته باشد و آثار آن پس از گذشت حدود يك سال تأثير خود را حداقل در بين ادارات و دواير دولتي گذاشته باشد. آغاز اين طرح با سكوت صاحب نظران و كارشناسان مذهبي روبه رو بود و همه منتظر بودند تا در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد كه آيا اين طرح با اعتبار قابل توجهي كه در اختيار دارد مي تواند در جامعه، خصوصا بين جوانان اين ديار، موثر واقع شود يا خير. استاندار ايلام در جلسات مختلف خصوصيات و آثار اين طرح را به اطلاع مردم و مسئولان رساند و اظهار اميدواري كرد كه اين طرح بهترين طرح فرهنگي است كه تاكنون در كشور اجرا شده است. اولين آثار اين طرح زماني مردم را نااميد كرد كه محصولات فرهنگي مذهبي اين طرح را كه بسته بندي شده بودند در فصل بارندگي از بالاي ديوار به خانه ها انداخته و تعداد قابل توجهي به علت بارندگي غيرقابل استفاده واقع شدند و وقتي مورد اعتراض قرار گرفتند سهل انگاري مسئولان پستي را بهانه كردند. با توجه به اعتراضات بسياري از سوي كارشناسان به اين طرح انتظار مي رفت كه مسئولان آن يا جواب قانع كننده اي داشته باشند و يا اينكه به حرمت كارشناسان فرهنگي و ديني طرح را متوقف و يا حداقل در شيوه كار خود تجديدنظر كنند و جالب اينكه بانيان برگزاري اين طرح عموما غيربومي و ناآشنا با فرهنگ غني ديني مردم استان ايلام بودند. گرچه براي اين طرح كارشناسان فرهنگي اساتيد دانشگاهي و به ويژه ائمه جمعه و جماعات و روحانيت معظم كه بعضا بنام در ايلام وجود دارد ولي هيچگونه وقعي به اين سرمايه هاي علمي و فرهنگي استان ننهادند و از منابع سرشار علمي آنها استفاده نكردند و با توجه به وجود بهترين نويسندگان و محققين متدين در ايلام براي تهيه كتاب هاي ديني از افراد غيربومي و ناآشنا با فرهنگ ايلام استفاده كردند و براي به كمال رساندن سرمايه هاي شخصي خود توجهي به آنان نكردند و مهمتر اينكه با وجود چاپخانه هاي داراي تجهيزات مدرن در استان از چاپخانه هاي تهران استفاده كردند كه به يقين هزينه هاي حمل ونقل و چاپ به مراتب بيشتر از ايلام بوده است.
در اين ميان وقتي اعتراضات و انتقادات كارشناسان به جايي نرسيد، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام كه كارد به استخوانشان رسيده بود، وارد ميدان شدند و در خطبه هاي نماز جمعه به انتقاد از آن پرداخته و از مسئولان توضيح خواستند و اجراي طرح نسيم رحمت را فقط پول زدن به جيب عده اي دانست. نكته جالب توجه اينكه جوانان ايلامي وقتي از اجراي اين طرح كاملا نااميد شدند خود دست به كار شده و بدون در اختيار داشتن اعتبار كار فرهنگي و ديني را آغاز كردند. هيئت مذهبي با اجراي برنامه هاي دعوت از شخصيت هاي فرهنگي و مذهبي صاحب نام كشور به استان و همچنين برگزاري كلاس هاي قرآن در نقاط مختلف استان اين نقيصه را كه ميلياردي براي آن هزينه شده بود پر كرده و مورد استقبال آحاد جامعه و تحسين كارشناسان فرهنگي و ديني قرار گرفتند.
حال حدود يك سال از اجراي طرح نسيم رحمت گذشته و نه تنها تأثيري نگذاشته بلكه متأسفانه تأثير عكس نيز داشته است كه اميد مي رود مسئولان با توجه به مشكلات فراوان استان ايلام و به خاطر جلوگيري از هدررفت بيت المال اولا قدري طرح هاي خود را به صورت بومي و كارشناسي تهيه و اجرا كنند و ديگر آن كه در اجراي هر طرح در با نظر گرفتن مشكلات و امتيازات استان به مواردي توجه شود كه از استعدادها و سرمايه هاي استان نيز استفاده شود و در پايان با انتقادپذيري و پذيرش مسئوليت فعاليت هاي انجام شده در اين حوزه درصدد جبران سهل انگاري و بي مسئوليتي افراد برآيند.
ايلام- خبرنگار كيهان

 



بزرگترين پل رودخانه اي كشور در شوشتر احداث مي شود

شوشتر- خبرنگاركيهان:
بزرگترين پل رودخانه اي كشور به طول 2 كيلومتر در شوشتر در دست ساخت است كه هم اكنون مراحل پاياني خود را طي مي كند.
مديركل راه و ترابري استان خوزستان با اعلام اين خبر گفت: طول اين پل با احتساب جاده هاي دسترسي بيش از 2 كيلومتر است و در ساخت اين پل كه از نوع قوسي فلزي است تاكنون بيش از 13 ميليارد تومان از محل هاي مختلف اعتبارات استاني هزينه شده است.
منوچهر رحماني افزود: اين پل يكي از مهمترين پروژه هاي نيمه تمام خوزستان محسوب مي شود.
وي گفت: اين پل داراي 11 دهانه 30 متري است و بر روي رودخانه كارون و شاخه شطيط احداث مي شود و بزرگترين پل چند قوسي كشور به حساب مي آيد كه با بهره برداري از آن شاهد تحول اساسي در رفع معضل ترافيك 30 ساله و بهبود سيماي شهري شوشتر خواهيم بود.

 



ايران در كيهان

توسعه شبكه حمل و نقل شهري
¤كرج- خبرنگار كيهان: شهردار كرج گفت: 200 دستگاه اتوبوس در نيمه نخست سال جاري به ناوگان حمل و نقل عمومي اين كلانشهر اضافه مي شود. علي آقازاده افزود: براي تامين تعداد اتوبوس هاي مذكور قرار داد مربوطه با شركت ايران خودرو منعقد شده است تا با افزايش تعداد اتوبوس، زمان انتظار مسافران براي استفاده از اين شبكه كاهش يابد.
وي تصريح كرد: تا پايان سال جاري نيز 200 ايستگاه مكانيزه اتوبوس در نقاط مختلف كرج به خصوص مناطق پرتردد راه اندازي مي شود.
تجليل از اعضاي شوراها
¤ سنندج- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور جمعي از مديران و اعضاي شوراهاي اسلامي استان كردستان در سنندج برگزار شد از 36 تن از اعضاي شوراهاي شهر و روستا اين استان شامل يك شوراي استان 10 شوراي شهر و 16 شوراي روستا تجليل به عمل آمد.
همكاري رسانه ها با روابط عمومي
¤ كيش- خبرنگار كيهان: نخستين نشست مديران نشريات محلي و تبليغاتي جزيره كيش با مديركل روابط عمومي، معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش برگزار شد. در اين نشست شركت كنندگان بر تعامل دوسويه رسانه ها با روابط عمومي و انعكاس صحيح خواسته هاي مردم و پاسخ مسئولان تاكيد كردند.
برگزاري يادواره شهدا
¤ طبس- خبرنگار كيهان: يادواره شهداي فرهنگي شهرستان طبس در سالن ميقات الرضا(ع) آستانه مقدس حسين بن موسي الكاظم اين شهرستان برگزار شد. در اين مراسم فرمانده ناحيه مقاومت بسيج طبس گفت: معلمان شهيد در دو جبهه نظامي و جهل و بيسوادي مبارزه كردند و به شهادت رسيدند و همسنگران شهدا در عرصه فرهنگي راه آنان را ادامه خواهند داد.
ارتقاي شاخص هاي فرهنگي
¤ قزوين- خبرنگار كيهان: معاون سياسي امنيتي استاندار قزوين گفت: تعداد 63 برنامه ويژه ارتقاي شاخص هاي فرهنگي از 328 طرح مصوب در شوراي برنامه ريزي اين استان براي اجرا از سوي نهاد رياست جمهوري به تصويب رسيده است.
وي طرح جامع قرآن و نهج البلاغه، درخت الكترونيك، عفاف و حجاب، استان قزوين در فضاي مجازي، تهيه فيلم مردان هور، تدوين سند راهبردي شهروندي و راه اندازي مركز تخصصي قرآن و عترت را از جمله برنامه هاي به تصويب رسيده در بخش ارتقاي شاخص هاي فرهنگي استان قزوين برشمرد.
افتتاح كلانتري
¤ شهركرد- خبرنگار كيهان: با حضور فرمانده انتظامي چهارمحال و بختياري، فرماندار شهرستان فارسان، جمعي از مسئولان محلي و خانواده معظم شهدا، كلانتري 13 باباحيدر افتتاح شد. افتتاح كلانتري 13 باباحيدر با پيگيري مسئولان امنيتي و انتظامي استان در جهت تقويت امنيت اين منطقه صورت گرفته است.
شبي در محضر قرآن
¤ نيشابور- خبرنگار كيهان: مراسم شبي در محضر قرآن به منظور گرامي داشت شهداي فرهنگي نيشابور با حضور قاريان و حافظان بين المللي قرآن در مسجد جامع اين شهر برگزار شد.
اجراي تواشيح، مرثيه سرايي و مداحي در مناقب حضرت زهرا(س) از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
برپايي همايش كلينيك هاي مددكاري
¤ درچه- خبرنگار كيهان: همايش كلينيك هاي مددكاري اجتماعي در اصفهان برگزار شد. در اين همايش شركت كنندگان راهكارهاي خروج انزواي كلينيك هاي مددكاري اجتماعي را مورد بررسي قرار دادند. همچنين در اين همايش انتخابات كانون هاي مددكاري اجتماعي برگزار شد و خانم درفشي پور به سمت نايب رئيس كانون هاي مددكاري كشور انتخاب شد.
كسب رتبه اول
¤ ايلام- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان ايلام گفت: اين شركت در ارزيابي عملكرد سال 89 دستگاه هاي اجرايي استان موفق شد رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. مهندس بيرانوندي افزود: در اين ارزيابي 56 دستگاه اجرايي شركت داشت كه شركت آب و فاضلاب روستايي استان ايلام در بين 12 دستگاه هم گروه خود موفق شد در شاخص هاي عمومي و اختصاصي مقام اول را از آن خود كند.
رونمايي از ضريح سعيدالعلما
¤ بابل- خبرنگار كيهان: رئيس اداره اوقاف شهرستان بابل با اشاره به فرا رسيدن كنگره جهاني سعيدالعلما گفت: با هزينه اي بالغ بر 20 ميليون تومان از ضريح علامه «سعيدالعلما» بابل رونمايي شد. به گفته وي اين عالم جليل القدر از مفاخر جهان تشيع است.
پيوستن به شبكه همكاري هاي بين شهري
¤ شيراز- خبرنگار كيهان: دبير فرهنگي كميسيون ملي يونسكو با اهداء لوح الحاق شيراز به شبكه همكاري هاي بين شهري ميراث فرهنگي گفت: موفق شديم دو شهر ايران را به عضويت ICCN درآوريم و شيراز يكي از شهرهاي اصلي اين شبكه است.عبدالمهدي مستكين افزود: نيشابور نيز از ديگر شهرهاي ايران است كه به شبكه همكاري هاي بين شهري ميراث فرهنگي يونسكو پيوسته است و براي عضويت اصفهان نيز در تلاشيم.
آموزش مديريت پزشكي
¤ تبريز- خبرنگار كيهان: رئيس قبلي مركز مديريت سلامت كشوري «ان.پي.ام.سي» در مراسم معارفه مدير جديد اين مركز گفت: طي 9 سال گذشته 40 هزار نفر در مركز سلامت كشوري در تبريز آموزش هاي تخصصي مديريت پزشكي را گذرانده اند. دكتر رضا قلي وحيدي افزود: برخي آموزش ها با همكاري و مشاركت سازمان بهداشت جهاني صورت گرفته است.

 



برگزاري يادواره سرداران و 10هزار شهيد آذربايجان شرقي در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
به همت دانشجويان و فراگيران آذربايجان شرقي مستقر در اصفهان، يادواره سرداران و 10هزار شهيد استان آذربايجان شرقي در حسينيه امام رضا(ع) مجتمع دانشگاهي اميرالمؤمنين(ع) نيروي زميني سپاه اصفهان برگزار شد.
در اين مراسم كه تعدادي از خانواده هاي سرداران و شهيدان استان آذربايجان شرقي و دانشجويان و فراگيران اين مجتمع دانشگاهي حضور داشتند، فرمانده سپاه 31عاشورا به نقش رزمندگان 8سال دفاع مقدس و تأثير شهيدان آن بر ماندگاري انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: در طول 200 سال گذشته كه چندين جنگ بر ايران تحميل شد 893 هزار كيلومتر از خاك ايران يعني بيش از نيمي از مساحت امروز كشور ما جدا شد كه در حال حاضر چند كشور از آن به وجود آمده است و معاهده هاي ننگين گلستان و تركمن چاي در همين دوران و به حاكميت سلاطين بي كفايت بسته شد.
سرتيپ دوم پاسدار علي اكبر پورجمشيديان افزود: تنها در دوران دفاع مقدس بود كه با هوشياري و بصيرت و تبعيت محض رزمندگان از ولايت فقيه نه تنها يك وجب از خاك ايران جدا نشد بلكه بر عزت و سربلندي ايران اسلامي نيز افزوده شد.
وي خطاب به دانشجويان و فراگيران گفت: امروز شما بايد هر كدام جايگاه شهيدان عزيزي چون خرازي، كاظمي، باكري، تجلايي و شفيع زاده را پر كنيد و حضور شما در سپاه به سرانجام پرخير و بركتي خواهد رسيد.
در ادامه اين مراسم همسر سردار شهيد علي تجلايي به ويژگي هاي اين شهيد بزرگوار آذربايجان شرقي پرداخت و همگان را برماندگاري بر سر پيمان با شهيدان فراخواند.
در پايان اين مراسم از تعدادي از خانواده هاي شهيدان و رزمندگان يادواره آذربايجان شرقي تجليل شد.

 



رهاسازي 4 رأس آهو در پارس آباد مغان

اردبيل- خبرنگار كيهان:
مرحله دوم طرح احياي آهوي مغان با رهاسازي چهار رأس آهو در پارس آباد مغان آغاز شد.
مديركل حفاظت محيط زيست در جريان رهاسازي اين آهوان گفت: با رهاسازي اين چهار آهو، تعداد آهوان رهاسازي شده در قالب اين طرح به 11 رأس افزايش يافت.
وي افزود: تا آخر ارديبهشت ماه سال جاري نيز پنج رأس آهوي ديگر در منطقه رها خواهد شد.
وي با اشاره به استقبال مردم از اين طرح گفت: به منظور اجراي درست و كامل اين طرح براي نگهداري آهوان 50 هكتار زمين، فنس كشي شده است.
وي در پايان افزود: براي توسعه صنعت توريسم در منطقه تا پايان امسال در كنار اين طرح، تفرجگاه احداث و راه اندازي خواهد شد.

 



كارگاه هاي طلاسازي ميدان امام اصفهان پلمب مي شوند

اصفهان- خبرنگاركيهان:
حدود 15كارگاه طلاسازي در محدوده ميدان امام اصفهان به دليل آلاينده هاي زيست محيطي و ايجاد مزاحمت براي شهروندان بزودي تعطيل و پلمب مي شوند.
مدير پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري اصفهان در اين باره گفت: 99درصد كارگاه هاي طلاسازي در اصفهان در بافت مسكوني و منازل دربسته واقع شده اند و با توجه به اين كه عمده ماده اوليه اين كارگاه ها تيزاب و سيانور است، از نظر زيست محيطي مشكلات بسياري را براي اهالي ايجاد كرده است.
احمدرضا شفيعي افزود: بنا به درخواست هاي مكرر شهروندان و شكايات واصله مبني بر فعاليت كارگاه هاي طلاسازي در محدوده منازل مسكوني واقع در منطقه سه به خصوص محدوده ميدان امام(ره) 3كارگاه طلاسازي كه باعث مزاحمت و سلب آرامش مردم شده بود از سوي اين مديريت پلمب شد.
وي افزود: كارگاه هاي طلاسازي در محدوده ميدان امام(ره) ايمن نيست، چرا كه در جداسازي طلا از سيانور استفاده مي كنند كه اين اقدام پساب هاي خطرناكي توليد مي كند، و بنابراين بايد اين كارگاه ها به مكان مناسبي منتقل شوند در اين راستا بزودي 11كارگاه ديگر در محدوده ميدان امام(ره) پلمب خواهد شد.
شفيعي اظهار داشت: اقدامات اوليه را براي انتقال كارگاه هاي طلاسازي از هسته مركزي شهر به انجام رسانديم و با توجه به اولويت امسال شهرداري اصفهان، مبني بر محله محوري، عمده ترين مشكل محله هاي چسبيده به بازار كه كارگاه هاي طلاسازي است به مرور شناسايي و با دادن اخطاريه نسبت به تعطيلي اين كارگاه ها د رمحلات اقدام مي شود.

 



كاهش قبولي همداني ها در كنكور

همدان- خبرنگار كيهان:
مديركل آموزش و پرورش استان همدان گفت: محدوديت ظرفيت آموزش عالي در اين استان بزرگ ترين مشكل ما در ميزان قبولي در كنكور است.
عباس حسني محتشم در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: همين موضوع باعث مي شود كه سالانه بيش از 40درصد از متقاضيان ورود به دانشگاه ها، بازمانده از سال هاي قبل باشند.
وي با اشاره به بوم و قطب استان همدان كه با استان هاي مرزي نظير كردستان، كرمانشاه، ايلام و... مشترك است، اظهار داشت: داوطلبان استان همدان رغبتي به قبول شدن در دانشگاه هاي استان هاي مرزي هم قطب نشان نمي دهند و اين امر عامل ديگري در كاهش تعداد قبولي هاي كنكور است.
حسني محتشم يادآور شد: سعي ما اين است كه با موافقت مسئولان كشوري، بوم و قطب و رنج پذيرش استان همدان را به استان هاي مركزي كشور منتقل كنيم.وي در ادامه اعلام كرد: دوره هاي مختلف آموزش و پرورش استان در سطح كشور و در كليه شاخص ها داراي جايگاه برتر است به طوري كه ما رتبه دوم پايه اول متوسطه، رتبه چهارم پايه سوم متوسطه، رتبه اول دوره ابتدايي، رتبه چهارم توليد محتوايي الكترونيك و رتبه هاي برتر در تحقيق و پژوهش كشور را دارا هستيم.

 



اقامه اولين نمازجمعه در شهر ديهوك

طبس- خبرنگاركيهان:
پس از سالها انتظار و در پي درخواست هاي اهالي و مسئولان، اولين نمازجمعه در شهر ديهوك از توابع شهرستان طبس اقامه شد.
درمراسم نمازجمعه كه ائمه جمعه شهرهاي طبس و عشق آباد، فرماندار، مسئولان دواير دولتي و اقشار مختلف مردم حضور داشتند، حكم حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا مرتضي نيا توسط حجت الاسلام خاني مسئول دفتر سياست گذاري ائمه جمعه در استان يزد قرائت و سپس بخشدار منطقه، حجت الاسلام سيدابراهيم مهاجريان امام جمعه طبس و عزيز بهزادي فرماندار طبس در سخنان كوتاهي از مسئولان امر در انتخاب امام جمعه شهر و فراهم كردن اقامه نمازجمعه ديهوك تقدير كردند.
گفتني است، شهر ديهوك از توابع شهرستان طبس 23 هزار كيلومترمربع وسعت وجمعيت دارد كه با مركز شهر طبس 85 كيلومتر و با مركز استان يزد 46 كيلومتر فاصله دارد.

 



فرماندار : نرخ بيكاري در خوانسار تك رقمي شد

خوانسار - خبرنگار كيهان:
فرماندار خوانسار گفت: نرخ بيكاري در شهرستان خوانسار در سال گذشته، 11 درصد بود كه امسال با اشتغال زايي انجام شده اين نرخ تك رقمي شده است.
سيد محمد باقر محمدي افزود: سهم سال گذشته خوانسار براي اشتغال زايي يك هزار و 330 مورد بوده كه در پايان سال اين شهرستان موفق به ايجاد يك هزار و 425 شغل شد.
وي با بيان اينكه تعهد امسال ما در زمينه ايجاد اشتغال يك هزار و 600 مورد است، گفت: علاوه بر ايجاد اشتغال شهرستان خوانسار در زمينه تأمين امنيت نيز در سال گذشته رتبه نخست را از فرماندهي انتظامي استان اصفهان دريافت كرد.
وي با اشاره به اهميت حوزه گردشگري در اشتغال زائي اضافه كرد: در ورودي شهرستان خوانسار يك دهكده گردشگري با وسعت 45 هكتار و با سرمايه گذاري و مشاركت كامل بخش خصوصي در دست ساخت است كه زمينه اشتغال بيش از 2 هزار نفر را در شهرستان فراهم خواهد كرد.
فرماندار شهرستان خوانسار اعتبار موردنياز براي اجراي اين طرح را 60 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: اين طرح در سه مرحله و طي مدت پنج سال به بهره برداري خواهد رسيد.
وي بيان داشت: راه اندازي هتل سه ستاره زاگرس و دهكده گردشگري كه در آينده مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت زمينه هاي تحول گردشگري درمنطقه غرب اصفهان و بهبود وضعيت اقتصادي اين شهرستان را رقم مي زند.

 



آغاز كار ساخت دانشگاه علوم و معارف اسلامي شهيد مطهري در بروجرد

بروجرد- خبرنگاركيهان:
با حضور آيت الله كاشاني، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، رئيس مجمع خيران مدرسه ساز كشور و جمعي از مسئولان محلي كار احداث ساختمان دبيرستان علوم و معارف اسلامي شهيدمطهري و دانشگاه علوم و معارف اسلامي شهيدمطهري آغاز شد.
اين دومركز علمي به مساحت 15هزار مترمربع و با صرف هزينه يك ميلياردو250 ميليون تومان احداث مي شود.
هزينه ساخت اين دو مركز از محل اعتبارات دولتي و ازسوي حافظي، رئيس مجمع خيران مدرسه ساز كشور تامين مي شود.
شايان ذكر است، دانشگاه علوم و معارف اسلامي شهيدمطهري داراي رشته هاي علوم سياسي، حقوق، مديريت دولتي، مديريت صنعتي، مديريت بازرگاني، رشته دبيري و فقه و اصول است.

 



درباره مسجد محدثين بابل

گزارش از خبرنگار كيهان در بابل
براساس آنچه در كتب قديمي آورده شده است و سينه به سينه از مردم اين شهر نقل شده است، مسجد محدثين در سال 1136 هجري قمري (حدود 300 سال قبل) در محدوده مركزي شهر بابل به دستور مستقيم حضرت ولي عصر (عج) به عالم جليل القدر محمد نصير بار فروشي معروف به ملا نصيرا اين مسجد بنا شده است و براساس تحقيقات متقن آيت الله محمد نصير بار فروش مازندراني از نوادر روزگار و داراي فضائل و كرامات بسياري بوده كه در بيداري به خدمت امام زمان (عج) تشرف يافته و آن حضرت نيز به وي امر فرمود تا در اين مكان مسجدي بنا كند و نام آن را محدثين (راويان حديث) بگذارد و براساس اسناد مكتوب و اقوال و افواه مردم باني اين مسجد ملانصيرا بار فروشي است كه قبر او در جوار اين مسجد باقي و موجود ومحل زيارت عوام و خواص است و آنچه بر تشرف ملانصيرا به محضر مبارك امام زمان (عج) دلالت مي كند كتيبه اي است كه بر بالاي محراب مسجد به زبان عربي نوشته شده است «لقد امر الشمس الخفي خاتم المعصومين بنا هذا و سما مسجدالمحدثين)، يعني محققا امر فرمود خورشيد پنهان آخرين معصوم به بنا و ساختمان اينجا و آن را مسجد محدثين نام نهاد اين مسجد تنها مسجدي است كه امام زمان (عج) براي آن نام در نظر گرفته اند كه همين محدثين خود سرشار از معارف و تعاريف است. گوئي حضرت از پس پرده غيب مردم را به وجود محدثين در جامعه خبرمي دهند.
سيدمرتضي ميرسراحتي يكي از محققين در اين باره مي گويد: دليل بر انتساب اين مسجد به ولي عصر (عج) علاوه بر وجود چنين كتيبه اي اين عبارت مي باشد: «اني بنيته يامر صاحب الزمان (ع) و اقيم الجمعه فيه بنيه الوجوب بفتواه عليه السلام»؛ يعني اين مسجد را به دستور حضرت مهدي (ع) بنا كردم و در آن نماز جمعه به نيت واجب به فتوا و دستور ايشان برپا مي كنم اين عبارت به ظاهر از باني مسجد يعني ملانصيرا مي باشد كه محقق فوق از آقا بزرگ تهراني نقل مي كند: به هر روي با توجه به محظوظات (نسخ خطي)، انتساب اين مسجد با توجه به شناختي كه از ديرباز وجود دارد، به حضرت ولي عصر (ع) برمي گردد.
موقعيت جغرافيائي مسجد
اين مسجد در محدوده مركزي شهر بابل، خيابان شيخ كبير (افرا داربن) واقع شده است.از شمال به محله سرحمام و از سمت شرق به محله شهيد گدازگر (شمشير گرمحله) و از سمت غرب به محله شهيد روشن ضمير (طوقداربن) و از سمت جنوب به فاصله تقريبي دويست متر به خيابان گلشن متصل مي شود. گفتني است مساجد متعددي اطراف مسجد محدثين واقع شده است كه مانند حلقه انگشتر آن را احاطه كرده است. مسجد محدثين را از شمال به مسجد كاظم بيك، و از شمال شرقي مسجد پيرعلم و از شرق به مسجد موسي بن جعفر (ع) و از غرب به مسجد كوچك شمشيرگر محله و از جنوب به مسجد گلشن جنوب غربي به مسجد خاتم الوصيا (بيسر تكيه) مي رسد كه ميانگين فواصل اين مساجد تقريباً به 300 سال مي رسد. حدود سال 1364 شمسي اين مسجد به همت فردي بنام مرحوم حقوقي و ديگر مومنين تجديد بنا شد كه امروز شبستان پايين را تشكيل مي دهد و در سال 1380 شمسي نيز شبستان بالا توسط افراد نيكوكار ديگري ضميمه آن شد طوري كه هر دو شبستان به همان اندازه است كه در قديم بوده است. مساحت كل مسجد 1600 متر است كه از قسمت هاي زير تشكيل شده است: شبستان پايين و شبستان بالا، قبرستان (حياط مسجد)، مقبره علما كه مرحوم ملانصيرا و شيخ كبير در آن مدفون هستند، كفشداري، مناره قديمي و مسجد داراي سه درب شرقي، غربي و جنوبي است.
چگونگي ساخت محراب مسجد
محراب مسجد خود نقل فراوان دارد كه راويان دراين باره معتقدند: خشت زيرين محراب را شخص امام زمان (عج) خود تعيين كرده است و نقل است كه هنگام ساخت مسجد قرار گرفتن محل محراب مورد ترديد واقع شد كه محراب را كدام قسمت مسجد بنا كنند؟ هر محلي را كه انتخاب مي كردند خشت هاي آن فرو مي ريخت تا آن كه روزي با تعجب در ابتداي صبح مشاهده شد خشت هايي به صورت هلال، محل و جهت قبله رانشان مي دهد و تصميم گرفتند روي همان خشت ها محراب را بسازند، خشت ها روي هم چيده شد و مشاهده شد كه محراب درست شده است و متوجه شدند كه خورشيد پنهان به اين نقطه از زمين براي محراب توجه و نظر دارند.اما وظيفه مسئولان، خيران و مردم در قبال اين مكان معنوي علاوه بر معرفي مسجد، كمك به آباداني و توسعه آن و تقويت بخش هاي فرهنگي با محوريت امام عصر (عج) مي باشد.
افزايش خدمات رفاهي براي جذب زائران يكي از موارد مهمي است كه مي بايست مورد توجه قرار گيرد. اين گام علاوه بر كمك مادي به توسعه مسجد مي تواند درمعرفي اين مكان معنوي و جذب زائر موثر باشد.
در پرتو جذب زائر از شهرهاي مختلف كشور كه مي تواند از طريق شبكه استاني و حتي شبكه ملي، پايگاه هاي اطلاع رساني و مطبوعات صورت گيرد مي توان برخي از فعاليت هاي فرهنگي را نيز توسعه داد. در ميان استفاده از نيروهاي مستعد و همكاري نهادهاي دولتي و شخصي و مديريت امكانات و برنامه ها نقش قابل توجهي دارد.



 



در شهر ما
شهر تاريخي ماسوله و مشكلاتي كه در عمق ريشه دوانده است

درحالي كه به سال جديد وارد شده ايم اما مشكلات شهر تاريخي ماسوله هم چنان باقي است. هرچند استاندار قبلي گيلان علاقه بسياري به ماسوله داشت و حتي يك بار هم با حضور فيزيكي خود مسائل شهر را از نزديك بررسي كرد اما متاسفانه اين بازديد ميداني هم دردي از دردهاي ماسوله را درمان نكرد.
استاندار جديد گيلان نيز در خصوص رفع مشكلات ماسوله را دردست بررسي قرار داده كه شايد اعتباراتي هم جهت اجراي پروژه هاي عمراني به منطقه اختصاص دهند.
مواردي هم چون آسفالت جاده ماسوله- فومن- احداث پاركينگ- ايجاد فضا و امنيت لازم براي مسافران و... درعين حال بحث ساماندهي دامداران و خلوت شدن مراتع هم خود مورد ديگري است كه بايد به آن پرداخته شود.از سوي ديگر عليرغم تاكيد استاندار سابق مبني بر خودداري از هرگونه ساخت وساز در حاشيه و بستر رودخانه ها با اين حال در چند كيلومتري ماسوله هتل، سوئيت و پارك هاي جنگلي در دل رودخانه ساخته شده يا درحال ساخت است.
هم چنين دريافت عوارض ورودي به شهر از مسافران و گردشگران در ايام نوروز و تابستان مثلا بابت پاركينگ هم موجب گله و اعتراض آنها شده است.
بهرحال ماسوله گفتني هاي بسيار دارد و لازم است در تخصيص اعتبارات به اين شهر تاريخي توجه خاصي شود و استاندار محترم گيلان نيز اين منطقه زيباي توريستي و گردشگري را دريابند.
ماسوله- خبرنگار كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14