(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 اردیبهشت 1390- شماره 19926

جمهوري آذربايجان از چين موشك هاي دوربرد خريداري مي كند
روسيه كشورهاي غربي را از مداخله در سوريه برحذر داشت
معترضان در 3 شهر عمان عليه سلطان قابوس شعار دادند
مبارزان بحريني عليه آل خليفه و آل سعود مسلح مي شوند
سيلي شاهزاده سعودي زير گوش عبدالحليم خدام سوريه سقوط نكرد ، دروغ گفتيد
شليك به فلسطيني ها در سالگرد روز نكبت
زد و خورد دانشجويان با پليس در پايتخت شيلي
چها رسوي پنج قا ره
با شنيدن خبر حكم بازداشت همسر حسني مبارك سكته كرد
هلاكت 7 تفنگدار آمريكايي در ناآرامي هاي افغانستان
كاخ سفيد شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناخت
مقتدا صدر: اشغالگران بايد به طور كامل خاك عراق را ترك كنند
شكست سياست خاورميانه اي اوباما ميچل رفت، هيل آمد
تشديد اعتصاب و اعتراض در يمن براي ساقط كردن رژيم علي عبدالله صالح



جمهوري آذربايجان از چين موشك هاي دوربرد خريداري مي كند

وزير صنايع دفاعي جمهوري آذربايجان از برنامه اين كشور براي خريد موشك هاي دوربرد چيني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «ياور جمال اف»، وزير صنايع دفاعي جمهوري آذربايجان در حاشيه نمايشگاه صنايع دفاعي اسلامبول اعلام كرد كشورش قصد دارد موشك هاي دوربرد از چين خريداري كند.
اين مقام رسمي افزود: كشورش مذاكرات اوليه با كشور چين را انجام داده و اميدوار است در كوتاهترين زمان ممكن اين معامله انجام پذيرد.
وي همچنين از امضاي چندين توافقنامه نظامي بين كشورش و طرف هاي تركيه و اوكراين براي خريد تجهيزات نظامي خبر داد و افزود: اين توافقنامه ها در جريان سفرش به اسلامبول به امضا رسيده است. گفتني است، دهمين نمايشگاه بين المللي صنايع دفاعي اسلامبول از تاريخ 10 الي 13 ماه مه برگزار شد.

 



روسيه كشورهاي غربي را از مداخله در سوريه برحذر داشت

دولت روسيه درباره دخالت كشورهاي غربي در سوريه هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري هاي روسي، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه درباره دخالت كشورهاي غربي در امور داخلي سوريه هشدار داد و تأكيد كرد در غير اين صورت وضعيت ليبي در اين كشور تكرار مي شود.
وي درباره مقاصد برخي شركت كنندگان در اتفاقات جاري در سوريه ابراز نگراني كرد و گفت، اين افراد درصددند مقدمات دخالت بيگانگان در اين كشور را فراهم كنند.
لاوروف با بيان اينكه مسكو در كنار دمشق ايستاده است ابراز اميدواري كرد كه وضعيت ليبي در سوريه تكرار نشود.
مقامات سوريه مي گويند ناآرامي ها كاهش پيدا كرده و آرامش بيشتري بر شهرها حاكم شده است.

 



معترضان در 3 شهر عمان عليه سلطان قابوس شعار دادند

تظاهرات در عمان با دخالت نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد.
اعتراضات در عمان كه در چند روز گذشته به صورت تجمعات مسالمت آميز صورت گرفت طي دو روز گذشته با دخالت نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد و شماري از تظاهركنندگان مجروح و يا دستگير شدند.
شهرهاي جنوبي و شمالي عمان روز جمعه و شنبه شاهد تظاهرات گسترده مردمي بود كه به كم كاري دولت در مورد اصلاحات اعتراض كردند.سلطان قابوس پادشاه عمان طي دو ماه گذشته از زمان شروع اعتراضات مردمي وعده داده بود كه اصلاحات سياسي و اقتصادي را به مرحله اجرا درخواهد آورد و براي بيكاران شغل ايجاد و با فساد مالي مقابله خواهد كرد ولي در اين مدت به هيچ يك از وعده هاي خود عمل نكرده است.
به همين دليل معترضان در خيابان هاي شهرهاي صلاله، صحار و مسقط تظاهرات كردند و با نيروهاي امنيتي درگير شدند.
نيروهاي امنيتي عمان براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك آور و شليك گلوله استفاده كرد كه در جريان اين درگيري عده اي مجروح شدند.
تعداد زيادي از معترضان نيز توسط پليس و نيروهاي امنيتي دستگير شدند.معترضان خواستار اصلاحات دموكراتيك در دولت، كاهش بيكاري و افزايش دستمزد هستند.
ارتش عمان شهر صحار و صلاله را به محاصره خود درآورده است و تردد در سطح شهر به شدت تحت كنترل است.
شبكه هاي اينترنتي و مخابراتي قطع شده و منازل برخي از فعالان سياسي به شدت كنترل مي شود.

 



مبارزان بحريني عليه آل خليفه و آل سعود مسلح مي شوند

سرويس خارجي -
جوانان انقلابي اعلام كردند كه اگر نيروهاي آل خليفه و آل سعود به كشتار مردم پايان ندهند دست به سلاح مي برند.
انقلابيون بحرين با توجه به ادامه كشتار و سركوب ددمنشانه ملت مظلوم بحرين توسط نيروهاي رژيم آل خليفه و اشغالگران آل سعود اعلام كردند كه ديگر وقت آن رسيده كه ملت نيز دست به سلاح برده و به قيام مسلحانه عليه آل خليفه و آل سعود بپردازند.
فعالان بحرين هنوز دست به اين كار نزده اند ليكن مذاكراتي با رهبران احزاب مخالف و سياستمداران اين كشور به ويژه رهبران شيعه در جريان است تا در صورت توافق نهايي مبارزان دست به اسلحه ببرند.
انقلابيون بحريني از روز آغاز قيام تاكنون به صورت مسالمت آميز قيام و انقلاب خود را ادامه داده اند و تا اين لحظه دست به سلاح نبرده اند ليكن كشتار و سركوب ددمنشانه رژيم آل خليفه باعث شده كه مبارزان به روش هاي ديگر مقاومت نيز بينديشند.
معترضان بحريني در تمامي دوران مبارزه با دست خالي در مقابل گلوله نيروهاي بحريني و سعودي ايستاده اند.
اين در حالي است كه درگيري ها، سركوب ها و شكنجه ها در بحرين همچنان ادامه دارد و نيروهاي آل خليفه با همكاري آل سعود به مردمي كه خواسته هاي خود را به صورت مسالمت آميز بيان مي كنند حمله ور مي شوند و آنها رامورد ضرب و شتم قرار داده و يا به شهادت مي رسانند.
نيروهاي رژيم بحرين براي متفرق كردن تظاهركنندگان به غير از گازهاي اشك آور و خفه كننده از گلوله هاي جنگي نيز استفاده مي كنند و با تيراندازي مستقيم به سوي مخالفان آنها را به خاك و خون مي كشند.
در جريان سركوب هاي خونين بحرين تاكنون ده ها تن از جمله شماري از فعالان حقوق بشر و همچنين شماري از زنان كشته، مفقود، شكنجه و يا زنداني شده اند.
«سعيد الشهابي» مبارز بحريني در اين باره گفت، بيش از 90 زن اعم از دكتر، وكيل و روزنامه نگار در زندان هاي بحرين مورد تجاوز، بي اخلاقي، هتك حرمت و ضرب و شتم قرار گرفته اند.
وي افزود، از زماني كه ارتش وهابي سعودي به بحرين وارد شده جنايات هم بيشتر شده است.
آيت الله شيخ عيسي قاسم از مراجع شيعه بحرين با هشدار به حكومت بحرين اظهار داشت، سياست سركوب و كشتار واكنش شديدي به دنبال دارد كه باعث متشنج شدن اوضاع مي شود و در نهايت به درخواست كمك از خارج براي مداخله در امور كشور منجر مي شود.
وي از ملت بحرين خواست در مقابل مستكبران و هم پيمانان آنها تسليم نشوند و همچنان به مقاومت خود عليه حكومت ظالم آل خليفه ادامه دهند.
نيروهاي بحريني براي تحت فشار قرار دادن معترضان بحريني و همچنين ايجاد فتنه طايفه اي در اين كشور اماكن مذهبي از جمله مساجد و حسينيه ها را تخريب مي كنند از آغاز اعتراض هاي مردمي در بحرين از 14 فوريه نيروهاي بحريني با حمايت نيروهاي عربستاني ده ها مسجد و حسينيه را تخريب و ده ها جلد قرآن كريم را به آتش كشيده اند.
اين در حالي است كه يك عضو مجلس اعيان انگليس گفت، فاجعه در بحرين شديدتر از ليبي است.وي از سازمان ملل و ديگر سازمان هاي بين المللي خواست نسبت به نقض حقوق بشر در بحرين موضع گيري كنند و در قبال اين فجايع و بي تفاوت نباشند.
نماينده دايم پرتغال در سازمان ملل متحد نيز درباره لشكركشي و دخالت نظامي عربستان سعودي در بحرين گفت، به طور يقين در زمان مناسب پاسخ روشني به اين مسئله خواهيم داد.


 



سيلي شاهزاده سعودي زير گوش عبدالحليم خدام سوريه سقوط نكرد ، دروغ گفتيد

شاهزاده سعودي در ديدار با معاون اسبق رئيس جمهور سوريه در پاريس به گوش وي سيلي زد و گفت، درباره سوريه اخبار دروغ داديد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري العالم، نشست معاون سابق رئيس جمهور سوريه و تعدادي از مقامات عربستاني و لبناني درباره تحولات سوريه با دعوا و جدل به پايان رسيد.
در اين نشست كه در پاريس برگزار شد، شاهزاده بندر بن سلطان سيلي محكمي به صورت عبدالحليم خدام معاون اسبق رئيس جمهور سوريه زد و گفت: هرگونه اطلاعات و گزارش هايي كه درباره سوريه داده اي، دروغ است. تو گفته بودي كه رژيم سوريه در مدت دو هفته سقوط خواهد كرد ولي اين طور نشد.
بندر بن سلطان افزود، تو گفته بودي همه چيز را براي سقوط نظام سوريه فراهم كرده اي اما اينك عكس پيش بيني هاي تو اتفاق افتاد. ما اكنون در باتلاق فرو رفته ايم و تمامي اطلاعات و اخبار ما دروغ از آب درآمده است.
اين شاهزاده سعودي تاكيد كرد، تو ما را فريب دادي و كاري از پيش نبردي به همين دليل مستحق اموالي كه قول آنها را به تو داده بوديم نيستي.
بندر فورا محل جلسه را به همراه افسر فرانسوي ترك كرد.
در اين نشست علاوه بر عبدالحليم خدام نماينده اي از جريان 14 مارس لبنان و يك فرد سوري نيز حضور داشت.

 



تظاهرات همبستگي در چندين كشور برگزار شد
شليك به فلسطيني ها در سالگرد روز نكبت

تظاهرات فلسطينيان ساكن سرزمين هاي اشغالي به مناسبت روز نكبت (فاجعه اشغال فلسطين) با حمله وحشيانه نظاميان رژيم صهيونيستي به خشونت كشيده شد.
نظاميان صهيونيست با حمله به فلسطيني هاي ساكن بيت المقدس يك جوان 17 ساله فلسطيني را به ضرب مستقيم گلوله به شدت زخمي كردند.
نظاميان صهيونيست همچنين به تظاهرات فلسطيني ها در مناطق «سيلوان» «العيساويه» «راس العامود» و اطراف مسجدالاقصي حمله كرده و با شليك گلوله، گاز اشك آور و بمب هاي صوتي و دودزا شماري از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
در اين درگيري ها 34 فلسطيني بازداشت شدند، اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي و پليس رژيم صهيونيستي با استقرار در ورودي هاي منتهي به بخش قديمي شهر قدس از ورود فلسطيني هاي پايين تر از 45 سال به درون اين شهر جلوگيري كردند.
در پانزدهم ماه مه سال 1948 حادثه اي در تاريخ فلسطين روي داد كه روز نكبت نام گرفت، در اين روز سرزمين فلسطين با زور و خشونت اشغال شد و بيش از 800 هزار فلسطيني از خانه و كاشانه شان آواره شدند.
اين در حالي است كه در كشورهاي مختلف هم به مناسبت فاجعه اشغال فلسطين و اعلام همبستگي با مردم مظلوم اين سرزمين تظاهرات گسترده اي صورت گرفته است.
در مصر، اردن، انگليس، كانادا، استراليا، پاكستان، لبنان و كشورهاي ديگر جهان هواداران ملت فلسطين تظاهرات كردند و تشكيل كشور مستقل فلسطين و بازگشت آوارگان فلسطيني به كشورشان را خواستار شدند.
از سوي ديگر دولت هاي اندونزي و تونس اعلام كردند كه اجازه نخواهند داد تا مراسم سالروز تشكيل رژيم صهيونيستي از سوي صهيونيست ها در اين كشورها برگزار گردد.

 



زد و خورد دانشجويان با پليس در پايتخت شيلي

تظاهرات دانشجويي در شيلي با دخالت پليس اين كشور به درگيري و خشونت كشيده شد.
به گزارش رويتر، هزاران نفر از دانشجويان معترض به سيستم آموزشي شيلي در شهر «والپاريزو»، واقع در 75 مايلي شمال غربي «سانتياگو» تظاهرات كردند. براساس اين گزارش، دانشجويان كه خواستار ايجاد تغييرات اساسي در ساختار آموزشي اين كشور هستند، پس از اينكه با حمله نيروهاي پليس مواجه شدند، با سنگ و بطري به مقابله با آنها پرداختند. پليس ضدشورش نيز با استفاده از باتوم، گاز اشك آور و ماشين هاي آب پاش دانشجويان را متفرق كردند.
بنابر اعلام «سانتياگو تايمز»، برخلاف ساير كشورهاي آمريكاي لاتين، اغلب بخش هاي سيستم آموزشي «شيلي» توسط بخش خصوصي اداره مي شود كه نتيجه اين امر گراني بيش از حد شهريه دانشجويان اين كشور شده است. دولت تصميم دارد روند خصوصي سازي دانشگاه ها را همچنان ادامه دهد.
براساس گزارش صندوق بين المللي پول، توليد ناخالص داخلي شيلي به ازاي هر فرد چيزي بين 11800 تا 11900 دلار آمريكاست. براساس اين گزارش، شهريه دانشجويي در دانشگاه هاي منطقه اي شيلي نيز بيش از 3200دلار است. از آنجايي كه شيلي كشور بسيار فقيري است، ادامه اين روند براي دانشجويان ميسر نيست. دانشجويان شيلي با انتشار بيانيه اي اعلام كردند اقدامات دولت در «تعميق خصوصي سازي» آموزش عالي اين كشور بايد هرچه سريعتر متوقف شود.

 



چها رسوي پنج قا ره

خوي نظامي گري آمريكا
شبكه خبري «ان تي وي» آلمان با ارائه گزارشي اعلام كرد، جنگ افروزي كافي است و بايد واشنگتن خوي نظامي گري خود را كنار بگذارد.
براي اينكه واقعاً ارزش هاي دموكراسي حاكم شود آمريكا بايد به ديپلماسي روي آورد نه خوي نظامي گري.
خريد هواپيماهاي بدون سرنشين
قطر خواستار خريد هواپيماهاي بدون سرنشين تركيه موسوم به «بايراكتار» شد.
اين هواپيماها با سرعت 55 كيلومتر در ساعت قابليت پرواز در روز و شب را دارا هستند و داراي برد 15 كيلومتر هستند و تا ارتفاع 12 هزار فوت مي توانند اوج بگيرند.
دولت وحدت ملي فلسطين
منابع فلسطيني اعلام كردند كه جنبش هاي فتح و حماس توافق كردند كه دولت وحدت ملي به رياست محمود عباس تشكيل شود.
به گفته اين منابع نخست وزير دو معاون خواهد داشت كه يكي از آنها اسماعيل هنيه و ديگري شخصيتي مستقل از نوار غزه خواهد بود.
محكوميت جنايتكار صرب
يك جنايتكار صرب به دليل همكاري در قتل مسلمانان در دوران جنگ بالكان به 13 سال حبس محكوم شد.
«كرنوگوراچ» نظامي 39 ساله در نوامبر سال 2010 در شمال بوسني دستگير شد.

 



با شنيدن خبر حكم بازداشت همسر حسني مبارك سكته كرد

همسر رئيس جمهور مخلوع مصر به اتهام كسب ثروت نامشروع و فساد مالي به 15 روز حبس محكوم شد و با شنيدن اين خبر، سكته كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري شرق الاوسط، دستگاه قضايي مصر، حكم بازداشت سوزان ثابت همسر حسني مبارك را براي بررسي ثروت و رانت خواري صادر كرده است.
براساس اين گزارش، همسر رئيس جمهور مخلوع مصر، متهم به سوء استفاده از موقعيت خود و ثروت اندوزي از طريق نامشروع است.
همچنين خبرگزاري مصر اعلام كرد: مردم مصر با شنيدن خبر صدور حكم بازداشت سوزان ثابت در ميدان التحرير قاهره ابراز شادماني كردند.
روزنامه عربستاني الوطن نيز نوشت: سوزان ثابت به محض شنيدن خبر حكم بازداشت 15 روزه اش دچار مشكل قلبي شد و دكتر «محمد فتح الله» مدير بيمارستان شرم الشيخ اعلام كرد: مسئولان بيمارستان، سوزان را به بخش مراقبت هاي ويژه منتقل كردند تا تحت مراقبت پزشكي قرار گيرد.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي به همسر مبارك اجازه دادند تا بهتر شدن حال جسماني اش، در بيمارستان بماند و پس از آن به زندان قناطره در حومه قاهره انتقال داده خواهد شد. جمال و علاءمبارك فرزندان سوزان نيز هم اكنون به جرم اختلاس، حيف و ميل كردن اموال عمومي و تيراندازي به سوي مردم در زندان قناطره به سر مي برند.حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر پس از سه دهه حكومت، در روز 25 ژانويه با انقلاب مردمي از قدرت بركنار شد و به شرم الشيخ پناه برد.

 



هلاكت 7 تفنگدار آمريكايي در ناآرامي هاي افغانستان

يك پليس افغان دو نظامي آمريكايي را در استان هلمند كشت و شماري را زخمي كرد. علاوه بر آن، پنج نظامي آمريكايي در جنوب و شرق افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نظاميان ناتو كه سرگرم خوردن غذا در يك محوطه پليس استان هلمند افغانستان بودند، از سوي يك پليس افغان هدف رگبار مسلسل قرار گرفتند. در اين تيراندازي، دو نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند و شماري نيز زخمي شدند. پليس مذكور هم هدف قرار گرفت و به شدت مجروح شد. اوايل ماه جاري نيز يك خلبان افغاني، افسران اطلاعاتي ارشد آمريكايي را در فرودگاه كابل به رگبار بسته و 9 نفر از آنها را به هلاكت رسانده بود. اين حملات موجي از وحشت را ميان نظاميان آمريكايي به وجود آورده است.
ناتو همچنين، طي بيانيه اي از كشته شدن يك نظامي آمريكايي در جنوب افغانستان خبر داد.
ولي در مورد جزئيات اين حادثه چيزي نگفت.
خبرگزاري آريا نيز به نقل از «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان افغانستان گزارش داد، شبه نظاميان طالبان يك دستگاه تانك را در شهرستان «خوگياني» استان «ننگرهار» در شرق افغانستان منهدم كردند كه به هلاكت چهار نظامي آمريكايي انجاميد.
نفرت عمومي مردم افغانستان نسبت به آمريكايي ها، به نظاميان افغان نيز رسوخ كرده است و به همين خاطر، اتفاقات مذكور به صورت ماهانه درآمده است. منابع وابسته به ناتو معمولا در مورد مليت نظاميان به هلاكت رسيده، سكوت مي كنند و در صورتي كه در مورد هويت افراد كشته شده با سكوت ناتو مواجه شويم، پيشاپيش مشخص است كه افراد كشته شده، آمريكايي هستند.

 



كاخ سفيد شوراي انتقالي ليبي را به رسميت شناخت

آمريكا شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده مردم اين كشور به رسميت شناخت و اعلام كرد جنگ عليه «معمر قذافي» را تا سقوط وي ادامه مي دهد.
به گزارش واحد مركزي خبر، كاخ سفيد ضمن استقبال از هيئت اعزامي شوراي ملي انتقالي ليبي، اين شورا را نماينده مشروع و مورد اعتماد ملت ليبي دانست، جمعه گذشته هيئتي از شوراي ملي انتقالي ليبي با مشاور امنيت ملي آمريكا در كاخ سفيد ديدار كرده بود. اين شورا دو خواسته داشته است: اول اينكه آمريكا اموال بلوكه شده قذافي و خانواده اش را به شورا تحويل دهد و دوم، شورا را به عنوان نماينده مردم ليبي به رسميت بشناسد. آمريكا با مورد دومي موافقت كرده است. اما در مورد موافقت با تحويل اموال بلوكه شده به انقلابيون، گزارشي نرسيده است.
در همين حال، «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، در ديدار با دبيركل ناتو، اعلام كرد كه جنگ در ليبي ادامه مي يابد. وي بار ديگر، علت آغاز جنگ ناتو در ليبي را حفاظت از جان غيرنظاميان ذكر كرد.
طي آخرين حملات ناتو به ليبي، شش انفجار شديد صبح ديروز در حومه طرابلس شنيده شده است. به گفته شاهدان، در پي اين حمله، دود غليظي از محل هاي هدف قرار گرفته مشاهده شده است. جنگنده هاي ناتو پنجشنبه گذشته يك مجتمع مسكوني متعلق به معمر قذافي را هدف قرار دادند. در پي اين حمله كه به كشته شدن سه نفر و جراحت 27 تن ديگر انجاميد، وزير خارجه ايتاليا مدعي شد قذافي زخمي شده و طرابلس را ترك كرده است. ديكتاتور ليبي نيز به اين اظهارات واكنش نشان داد و گفت: به بزدلان صليبي مي گويم شما هرگز قادر نخواهيد بود به جايي برسيد كه من در آنجا هستم. وي همچنين، گفت كه از طرابلس فرار نكرده است.
«موسي ابراهيم» سخنگوي دولت ليبي نيز اخبار منتشر شده مبني بر اينكه قذافي در حمله نيروهاي ناتو زخمي شده است را رد كرد و گفت: اين اخبار تنها براي ايجاد تشويش است و صحت ندارد.
در ارتباط با درگيري هاي داخل ليبي، «پل گيبسون»، كارشناس نظامي گفت: اوضاع در ليبي به نفع انقلابيون و به ضرر نيروهاي قذافي پيش مي رود.
ساير رويدادها
¤ رهبران مخالف قذافي با نمايندگان 15 شهر ليبي در بنغازي ديدار كردند.
¤ روسيه خواستار انجام مذاكره ميان رژيم قذافي و انقلابيون ليبي شد.

 



مقتدا صدر: اشغالگران بايد به طور كامل خاك عراق را ترك كنند

رهبر جريان «صدر» عراق از مردم اين كشور خواست با برگزاري تظاهرات، خواستار خروج كامل اشغالگران از كشورشان شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «مقتدا صدر» به اظهارات اخير مقامات عراقي مبني بر برگزاري نشست و رايزني گروه هاي اين كشور در مورد ماندن و يا رفتن آمريكايي ها، واكنش نشان داد و خواستار برپايي تظاهرات مسالمت آميز مردم عراق شد.
مقتدا صدر كه در خطبه هاي نماز جمعه مسجد كوفه سخن مي گفت، تأكيد كرد كه «ارتش مهدي» در كمين اشغالگران خواهد بود. ارتش مهدي شاخه نظامي جريان صدر بوده و به دستور مقتدا صدر، فعاليت نظامي آن به حالت تعليق درآمده است.
رهبر جريان صدر، طي خطبه نماز جمعه در مسجد كوفه گفت: من از ملت عراق مي خواهم كه يك صدا و يكپارچه خروج آمريكايي ها از خاك عراق را فرياد بزنند و با برپايي تظاهرات، خواستار خروج اشغالگران از خاك عراق شوند و به هيچ وجه تمديد حضورشان را نپذيرند.
طبق قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن كه در سال 2008 به امضاي طرفين رسيده، آمريكا متعهد شده است كه همه نيروهاي خود را تا پايان سال 2011 (11 دي آينده) از عراق خارج كند. اين در حالي است كه طي روزهاي اخير واشنگتن فشارهاي زيادي را متوجه دولت عراق كرده است تا تمديد حضور نظاميان آمريكايي را بپذيرد.
اختلاس 17 ميلياردي
كميسيون شفاف سازي پارلمان عراق اعلام كرد، سازمان ها و مؤسسات آمريكايي فعال در عراق مرتكب يك فساد مالي گسترده شده اند و مبلغي حدود 17 ميليارد دلار از سرمايه هاي ملت عراق را اختلاس كرده اند.
به اعتقاد كارشناسان، بازگشت و احياي اين سرمايه به بيت المال عراق، بعيد به نظر مي رسد.
ساير رويدادها
¤ يك پايگاه نظاميان آمريكايي در شهر قادسيه عراق مورد حمله موشكي افراد ناشناس قرار گرفت.
¤ «مايكل لاري»، افسر ارشد اطلاعاتي سابق انگليس وجود تسليحات كشتار جمعي درعراق زمان صدام را دروغ دانست و گفت كه آمريكا و انگليس فقط قصد داشتند به اين بهانه به عراق حمله كنند.


 



شكست سياست خاورميانه اي اوباما ميچل رفت، هيل آمد

سرويس خارجي-
ديويد هيل سفير سابق آمريكا در اردن جايگزين «جرج ميچل» نماينده ويژه آمريكا در خاورميانه شد.
جرج ميچل نماينده ويژه آمريكا در امور خاورميانه از سمت خود استعفا و اعلام كرد كه از زمان انتصاب به سمت فرستاده ويژه آمريكا در خاورميانه در ژانويه 2009 فقط قصد داشته دو سال در اين سمت باقي بماند.باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا روز جمعه استعفاي جرج ميچل را پذيرفت و برپايبندي دولتش به روند صلح خاورميانه تأكيد كرد.
باراك اوباما تصريح كرد كه «ديويد هيل» سفير سابق آمريكا در اردن كه هم اكنون معاون وزير خارجه است به جاي جرج ميچل به عنوان فرستاده ويژه آمريكا در خاورميانه منصوب خواهد شد.
استعفاي غيرمنتظره ميچل در حالي اعلام شد كه فقط چند روز به سخنراني باراك اوباما كه احتمالاً پنجشنبه هفته جاري درباره وقايع اخير خاورميانه و شمال آفريقا ايراد خواهد شد مانده است.
روزنامه هاي آمريكايي نيويورك تايمز و هافينگتون پست استعفاي ميچل را شكستي براي سياست دولت باراك اوباما در خاورميانه عنوان كردند.
اين روزنامه ها نوشتند نماينده ويژه آمريكا در خاورميانه پس از دو سال سرخوردگي و شكست استعفا كرد.
هافينگتون پست تصريح كرد، اين استعفا نشانه ديگري از ناهماهنگي و ناكامي در سياست خاورميانه اي دولت باراك اوباما محسوب مي شود. تحليلگران سياسي منطقه نيز تأكيد كردند كه قيام هاي مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا، توافقنامه آشتي ملي فلسطيني ها و شكست طرح هاي باراك اوباما در مورد مسائل خاورميانه از علل اصلي استعفاي جرج ميچل بوده است.
از سوي ديگر استعفاي ميچل مقارن است با ديدار بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با باراك اوباما كه جمعه آينده در كاخ سفيد با يكديگر ديدار خواهند كرد.

 



تشديد اعتصاب و اعتراض در يمن براي ساقط كردن رژيم علي عبدالله صالح

سرويس خارجي -
شهرهاي مختلف يمن همچنان شاهد تظاهرات، اعتصابات، نافرماني مدني و ناآرامي است، اين در حالي است كه ديكتاتور علي عبدالله صالح تاكيد كرد كه به هيچ وجه قصد عقب نشيني و كناره گيري از قدرت را ندارد.
هزاران يمني روز گذشته در شهرهاي مختلف استان صعده در شمال يمن تظاهرات كردند و كناره گيري علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور را خواستار شدند تظاهركنندگان طرح هاي شوراي همكاري خليج فارس را محكوم و اعلام كردند كه اين طرح ها براي حمايت از عبدالله صالح ارائه مي شود.
در ميدان التغيير شهر صنعا پايتخت يمن نيز انقلابيون تجمع كرده و اعلام كردند كه تا سرنگوني علي عبدالله صالح خيابان ها را ترك نخواهند كرد.
تحصن كنندگان شعارهايي عليه عبدالله صالح سر دادند و تاكيد كردند كه فريب طرح هاي بيگانگان را نخواهند خورد.
شبكه خبري العربيه نيز از اعتصاب هاي عمومي در شهرهاي تعز، عدن و استان هاي جنوبي يمن براي سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح خبر داد.
العربيه افزود، اعتصابات و نافرماني مدني يمن را فلج كرده و بسياري از طرح ها را از كار انداخته است.
در همين رابطه وزير نفت و معادن يمن هشدار داد كه كشورش در آستانه فروپاشي كامل اقتصادي است.
وي افزود، فعاليت پالايشگاه ها متوقف شده، شركت هاي نفتي خارجي كشور را ترك كرده اند و خرابكاري در خطوط لوله هاي نفت و برق اوضاع اقتصادي را مختل كرده است و اگر مشكل ادامه يابد دولت نمي تواند نيازهاي اساسي شهروندان را برآورده كند.
سخنگوي نيروهاي نظامي هوادار انقلابيون نيز گفت، هر روز نظاميان بيشتري از دستورات علي عبدالله صالح سرپيچي و به جمع انقلابيون مي پيوندند.
وي افزود، عبدالله صالح مي خواهد بين مردم جدايي بيندازد و كشور را به جنگ و درگيري و خشونت بكشاند ولي نيروهاي مسلح با اين كار مخالفند.
وي تاكيد كرد، هفته آينده تظاهرات سراسري در يمن با عنوان هفته پايداري برگزار خواهد شد و اين تظاهرات تا سقوط نظام عبدالله صالح ادامه خواهد يافت.
اين مقام نظامي همچنين تصريح كرد، مخالفان در مقابل نهادهاي دولتي تظاهرات خواهند كرد ولي به سوي كاخ رياست جمهوري نمي روند.
گفتني است كميسارياي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل اعلام كرد كه به زودي يك هيئت حقيقت ياب براي بررسي خشونت عليه تظاهركنندگان يمني به اين كشور اعزام خواهد شد.اين در حالي است كه عبدالله صالح ديكتاتور يمني در واكنش به اصرارها براي كناره گيري از قدرت اعلام كرد كه به هيچ وجه عقب نشيني نخواهد كرد و از قدرت كنار نخواهد رفت.
وي به جاي پذيرش شكست خطاب به مخالفان گفت، با آتش بازي نكنيد و مخالفت هاي خود را پايان دهيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14