(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 26 اردیبهشت 1390- شماره 19927

ويتامين هاي مناسب پوست
چگونه عادات بد كودكان را ترك دهيم؟
هل دانه اي جادويي
يك انتخاب درست
ليمو ضد سرطان است
احساسات مسري هستند
پياز پزشكي با قابليت هاي فراوان
مكمل هاي روي سرماخوردگي را درمان مي كنند
پاشنه بلند و قوس كفش درد زانو مي آورد
گردو بخشي مهم از رژيم غذايي سالم



ويتامين هاي مناسب پوست

متخصصان پوست تاكيد دارند كه چهار ويتامين اصلي شامل ويتامين هاي آ،ث، د و اي از مهم ترين ويتامين هاي مفيد و موثر براي حفظ سلامت پوست هستند.
متخصصان مركز پزشكي مايوكلينيك در آمريكا طي مقاله اي خاطر نشان كردند: ويتامينA از تاثير اشعه فرابنفش بر پوست بدن جلوگيري مي كند. منابع اصلي حاوي اين ويتامين شامل انواع سبزي ها و ميوه هاي زرد و نارنجي مثل هويج، كدو حلوايي، طالبي، زردآلو، انبه، پرتقال و همچنين سبزي هاي پهن برگ مثل اسفناج، كاهو و نيز تخم مرغ و شير و جگر هستند.
ويتامينC نيز به علت خاصيت آنتي اكسيداني زيادي كه دارد از تشكيل راديكال هاي آزاد در سطح پوست جلوگيري كرده و در نتيجه از ايجاد چين و چروك در پوست پيشگيري مي كند و پوست را شفاف تر مي سازد. اين ويتامين در سبزيجات و ميوه هاي تازه و بيشتر در مركبات شامل پرتقال، گريپ فروت، انواع ليمو و نارنگي، كيوي، انواع توت، گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي، هندوانه، طالبي، توت فرنگي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز مثل كلم بروكلي موجود است.
ويتامين D نيز به نوبه خود با جلوگيري از تاثير نامطلوب اشعه فرابنفش روي پوست، باعث شادابي و شفافيت پوست مي شود. منابع ويتامين د متفاوت هستند. شير و ماهي هاي روغني منابع خوب اين ويتامين محسوب مي شوند. ويتامين د بيشتر در مواد غذايي و منابع حيواني موجود است و روغن كبد ماهي غني ترين منبع اين ويتامين است. ويتامينD در مقادير متفاوت در كره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر موجود است. اما روزانه 20 دقيقه پياده روي در آفتاب با رعايت نكات ايمني لازم، مثل استفاده از كرم هاي ضدآفتاب نيز مي تواند نياز روزانه بدن را به اين ويتامين تامين كند.
ويتامين بعدي ويتامينE است كه مانند ويتامين C چون يك آنتي اكسيدان مهم است، از تشكيل راديكال هاي آزاد در سطح پوست جلوگيري مي كند و جلوي چين و چروك شدن پوست و پيري زودرس را مي گيرد.
بهترين منابع غذايي حاوي ويتامين E شامل سبزي هاي پهن برگ مثل اسفناج و كاهو، آجيل، مارگارين و روغن هاي گياهي نظير روغن جوانه گندم، سويا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه كتان و زيتون هستند.

 



چگونه عادات بد كودكان را ترك دهيم؟

كودكان نيز همانند افراد بزرگسال از نخستين روزهاي پس از تولد، عادت هاي خاص خود را دارند.
براي مثال كودك به ساعات خواب، خوردن شير در ساعاتي منظم، صداها و تصويرهاي محرك خاص و حتي بوهايي آشنا عادت پيدا مي كند.
اين گونه عادات همراه با رشد فيزيكي كودك و باتوجه به خصوصيات و ويژگيهاي فردي و سني تغيير پيدا مي كنند علاوه بر عادات نامبرده، متخصصين روانپزشك اطفال، عادت هاي ديگري را تحت عنوان «عادات تسكين بخش» كه كودك به صورتهاي گوناگوني در مواقع احساس تنهايي و رها شدن آنها را بروز مي دهد را نيز مطرح مي سازند، كه از جمله آنها مي توان به همراه داشتن و يا خوابيدن با عروسك، خرس و يا اسباب بازي خاص ديگر، بازي با موها يا لاله گوش، مكيدن انگشت و يا ماليدن گوشه ملحفه يا روانداز را نام برد. كودك در واقع با اين رفتارهاي عادت گونه خاص سعي در پر كردن جاي خالي مادر و دلداري خود دارد. ثابت شده است كه خواندن شعرهاي ريتميك «لالايي» كه در همه فرهنگها با آهنگهايي شبيه به هم متداول است، با صدايي آرام و آهسته و همراه با تكرار كلمات در به خواب رفتن سريع تر كودكان مؤثر است و شايد براي آنها يادآور صداي تپش قلب مادر در دوران زندگي جنيني است. در هر صورت، هرچه كودك در طي روز احساس نارضايتي و ناخشنودي بيشتر مي كند، پناه آوردن او به «عادات تسكين بخش» شدت بيشتري مي يابد. يكي از اين عادات «مكيدن انگشت» است.
عمل مكيدن در نوزادان كاملا غريزي است. ميزان احساس نيز در همه كودكان به طور يكسان ديده نمي شود. نوزادان با مكيدن پستان مادر احساس آرامش و اطمينان خاطر مي كنند. به همين دليل مكيدن انگشت در كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي كنند، به ندرت ديده مي شود و تنها ممكن است به هنگام گرسنگي به اين عمل مبادرت ورزند. در سه ماه اول، كودك به محض احساس گرسنگي، مي خواهد چيزي را بمكد به همين علت، مكيدن انگشت تا قبل از 6ماهگي، يا دليل بر «گرسنگي» نوزاد است و يا ارضاء نشدن كافي «حس غريزي مكيدن» بنابراين اگر كودكي با وجود تغذيه از شير مادر، سعي در مكيدن انگشت خود دارد مادر بايستي وقت بيشتري را براي هر وعده شير دادن به او اختصاص دهد و بدين ترتيب به كودك فرصت بيشتري جهت مكيدن از يك پستان داشته باشد. اما اگر كودك با شيرخشك تغذيه مي شود و درعين حال تمايل زيادي به مكيدن انگشت خود دارد، بايد با انتخاب سرپستانكي كه سوراخ كوچك تري دارد. مدت زمان بيشتري را جهت مكيدن دراختيار كودكان گذاشت.
اما برخي از كودكان عادت به مكيدن شست دارند. مكيدن شست و مشابه آن نظير مكيدن انگشتان پا و لبها در شيرخوارگي شايع است. شروع عادت مكيدن شست دركودكان از 4-3 ماهگي اين و بلافاصله پس از تولد چنين عادتي دروني شكل نمي گيرد. كودك در سنين شيرخوارگي پس از غذا خوردن شست خود را مك مي زند. برخي ازكودكان به محض اينكه پستانك يا پستان را از دهانشان بيرون بياورند، به اين كار مبادرت مي ورزند مكيدن شست يكي از اعمال سازشي اوليه است كه كودك بوسيله آن خود را خوشحال مي كند.
اگر مكيدن شست درسنين بالا مخصوصاً درسال هاي قبل از مدسه رفتن مشاهده شود، نشانه اختلال است.
مكيدن انگشت درسنين بالا معمولاً شبها قبل از خواب در موقع گرسنگي، هنگام تماشاي تلويزيون بي خوابي و يا بيماري مشاهده مي شود.
براي از بين بردن اين عادت بعد از دوره شيرخواري استفاده از تنبيه تلخ كردن يا بستن شست، خجالت، تمسخر، تهديد، تذكر و خارج كردن انگشت كودك از دهان او، بي حركت كردن آرنج و... معمولا شيوه هاي بي فايده اي هستند و در بعضي مواقع موجب تشديد اين عادت خواهند شد.
بهترين و مؤثرترين شيوه آن است كه كودك را به طور مستقيم به سمت اصلاح رفتار نامطلوب فوق هدايت كنيم و او را به كارهايي كه مورد علاقه اش مي باشد واداريم تا به تدريج اين عادت از سر وي بيافتد.
گاه احساس گرسنگي و نارضايتي هاي مختلف ديگر موجب مي شود كه كودك با انگشت مكيدن آشنا شود. و يا كودك ممكن است حتي بعد از شيرخوردن به انگشت مكيدن مبادرت ورزد. اگر كودك نتواند غريزه مكيدن را از طريق مكيدن شير از پستان مادر يا پستانك ارضاء كند. به شيوه هايي مانند مكيدن شست و غيره جبران مي كند.
كودك از شش ماهگي به بعد استقلال داشتن را احساس مي كند و مكيدن انگشت باعث مي شود كه او احساس امنيت بيشتري كند.
اگر محبت ها و توجه لازم شما موجب شود كه كودك توجه به محيط اطراف خود داشته باشد و با امكانات تازه اي كه او را با دنياي جديد پيوند مي دهد آشنا شود به تدريج كمتر به مكيدن شست روي مي آورد و كم كم آن را ترك مي كند. غريزه مكيدن پس از يك سالگي از بين مي رود و اگر كودكي هنوز انگشت مي مكد، مي تواند علل مختلفي مانند: حسادت، افسردگي، تغييرات جديد ناخوشايند، تولد يك بچه جديد، ترس از والدين، رفتن به كودكستان و... داشته باشد. گاهي ممكن است كه كودك بدون علت به مكيدن انگشت مبادرت كند، دراين گونه مواقع بهترين راه حل اين است كه توجه كودك را به اسباب بازي يا آنچه كه در اطرافش مي گذرد جلب كنيد و با او در فعاليتي شركت كرده و بيشتر اوقات را با او بگذرانيد.
والدين بايستي با آگاهي كامل، شيوه هاي صحيح برخورد را برگزينند و در برابر اين عمل كودك حساسيتي از خود نشان نداده و كاملا خود را «بي تفاوت» جلوه دهند. هرگز چه غيرمستقيم به كودك نگوييد كه انگشت يا دستت را در دهان نبر؛ زيرا تذكرات پي درپي مادر به هنگام مكيدن انگشت، حساسيت بيشتر كودك را برخواهد انگيخت و ممكن است از روي لجاجت، شدت مكيدن را بيشتر كند. متأسفانه گاه مادران از شيوه هايي مانند تهديد و ترساندن كودك از موجودي وحشتناك و يا تنبيهي شديد و نيز به كاربردن جملاتي مانند:
«اگه دوباره انگشتت را بمكي، ديگه دوستت ندارم» سعي در ترك اين عادت طفل مي كنند.
درحالي كه اين رفتارها نه تنها هيچگونه اثري نخواهد داشت، بلكه حتي برعكس به علت تشويش و اضطراب بيشتر كودك از تهديدو تنبيه و يا شك و شبهه در مورد توجه و علاقه مادر نسبت به خود، نتيجه معكوس داشته و كودك با شدت بيشتري سعي در مكيدن انگشت خود خواهد كرد.
چه بايد كرد؟
والدين بايستي در صدد كشف علت اصلي، پناه بردن كودك به عمل مكيدن برآيند و عواملي مانند اختلاف والدين و ناآرامي محيط خانوادگي، حسادت نسبت به برادر و يا خواهر كوچكتر، عادت به مكيدن انگشت در اثر تقليد از كودكان و همبازي هاي ديگر، ارضا نشدن حس مكيدن در دوران نوزادي، در دسترس نداشتن اسباب بازي هاي مناسب، بي حوصلگي و علل مشكوك ديگر را مدنظر داشته باشند و پس از شناخت علت اصلي، سعي در جبران كمبود احتمالي برآيند.
حساسيت به خرج نداده و از روش هاي غلط معمول مبني بر تهديد، تنبيه، فلفل زدن، باند پيچي كردن و به كار بردن جملاتي كه كودك با شنيدن آنها احساس ناامني بيشتري مي كند (مانند ديگه دوستت ندارم و...)، استفاده نكنند.
والدين ضمن انتخاب رفتار صحيح در جهت ابراز عشق و علاقه بيشتر نسبت به او، بايستي آرامش خود را نيز حفظ كرده و بپذيرند كه اگر برخوردي منطقي و نه احساسي داشته باشند، دير يا زود كودك در پاسخگويي به راه حل درست آنها، دست از اين كار خواهد كشيد.
البته در برخي از موارد پس از ترك عادت، كودك ممكن است بعداز گذراندن دوران نقاعت بيماري خاصي و يا قرار گرفتن در برابر مشكل روحي جديدي، مجددا براي مدتي شروع به مكيدن انگشت خود كند. دراين صورت، نيز والدين با توجه به توصيه هاي فوق، رفتار مناسب را بايد در پيش گيرند.
چناني

 



هل دانه اي جادويي

مواد رزيني است. هل يك گياه تحريك كننده است كه موجب آرامش مغز و دستگاه تنفسي و سيستم گوارشي مي شود. هل مشكل هاي مربوط به دستگاه تنفس، مانند: سرفه، آسم، برونشيت و گرفتگي صدا را برطرف مي كند و نيز هنگام استفراغ و سوءهاضمه براي سيستم گوارشي مفيد است.
اثرهاي تحريك كننده هل باعث سلامتي روان و شادابي مي شود. مي توان آن را همراه چاي، قهوه، شير و غذا نوش جان كرد و نيز مي توان از آن در دستشويي به عنوان بوگير استفاده كرد.
در طب قديم از هل براي جلوگيري دل بهم خوردگي و تهوع استفاده مي شده است. بايد توجه داشت كه دانشمندان طب سنتي بر اين باورند كه مصرف زياد هل براي روده ها زيان آور است و براي رفع اين مشكل، مصرف آن را با كتيرا تجويز مي كنند.

 



يك انتخاب درست

آيا مي دانستيد ازدواج مناسب فوايد زيادي دارد؟ اگر در اين مورد ترديد داريد، مطالب زير را بخوانيد:
كودكان و نوجوانان
تحقيقات نشان مي دهد يك ازدواج مناسب براي كودكان و نوجوانان چنين خانواده هايي فوايد زير را به همراه دارد:
1- احتمال بيشتري وجود دارد كه آنها به دانشگاه بروند.
2- احتمال بيشتري وجود دارد كه آنها ازنظر تحصيلي موفق باشند.
3- آنها از نظر فيزيكي سالم تر هستند.
4- آنها ازنظر اقتصادي وضعيت بهتري دارند.
5- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها دست به خودكشي بزنند.
6- آنها ناهنجاري هاي رفتاري كمتري در مدرسه بروز مي دهند.
7- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها قرباني خشونت هاي فيزيكي شوند.
8- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها در دام اعتياد گرفتار شوند.
9- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها رفتار بزهكارانه را درپيش بگيرند.
10- آنها رابطه بهتري با مادران و پدران خود دارند.
11- احتمال كمي وجود دارد كه آنها پس از ازدواج طلاق بگيرند.
12- احتمال كمتري وجود دارد كه ازنظر اخلاقي دچار مشكل شوند.
13- احتمال كمتري وجود دارد كه به بيماري هاي مقاربتي مبتلا شوند.
14- احتمال كمتري وجود دارد كه دچار فقر شوند.
زنان
تحقيقات نشان مي دهد كه ازدواج موفق براي زنان تأثيرات مثبت زير را دارد:
1- آنها از رابطه رضايت بخشي بهره مند مي شوند.
2- آنها ازنظر احساسي سالم تر هستند.
3- آنها شرايط مالي بهتري دارند.
4- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها قرباني خشونت و ساير جرايم شوند.
5- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها اقدام به خودكشي كنند.
6- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها به مواد مخدر روي بياورند.
7- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها در فقر بمانند.
8- آنها رابطه بهتري با كودكان خود دارند.
9- آنها ازنظر فيزيكي سالم تر هستند.
مردان
براساس تحقيقات انجام شده ازدواج موفق برروي مردان نيز تأثيرات مثبت زيادي دارد:
1- آنها عمر طولاني تري دارند.
2- آنها ازنظر فيزيكي سالم تر هستند.
3- آنها ازنظر مالي وضعيت بهتري دارند.
4- آنها ازنظر شغلي ثبات بيشتري دارند.
5- آنها از درآمد بالاتري برخوردارند.
6- آنها ازنظر اقتصادي سالم تر هستند.
7- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها به مواد مخدر گرايش پيدا كنند.
8- آنها رابطه بهتري با فرزندان خود دارند.
9- آنها رابطه عاطفي بهتري با همسرشان دارند.
10- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها درگير جرايم خشونت آميز شوند.
11- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها به بيماري هاي مقاربتي دچار شوند.
12- احتمال كمتري وجود دارد كه آنها به خودكشي مبادرت كنند.
جوامع
جوامعي كه درصد بالايي از جمعيت آنها ازدواج موفق دارند از فوايد زير سود مي برند:
1- جمعيت شهروندان سالم (ازنظر فيزيكي و احساسي) چنين جوامعي زيادتر است.
2- شهروندان اين جوامع ازنظر تحصيلي در وضعيت بهتري هستند.
3- در اين جوامع ميزان خشونت خانوادگي پائين تر است.
4- در اين جوامع آمار جنايت پايين تر است.
5- در اين جوامع ميزان جرايم جوانان كمتر است.
6- در اين جوامع خانواده هاي بيشتري داراي خانه مستقل هستند.
7- در اين جوامع ميزان مهاجرت پايين تر است.
8- در اين جوامع وضعيت مالكيت بهتر است.
9- در اين جوامع مردم نياز كمتري به استفاده از خدمات اجتماعي دارند.
آذرشايان

 



ليمو ضد سرطان است

ليمو خواص بسياري دارد و يكي از مهم ترين و اعجاب انگيزترين آنها نقش اين ميوه در مقابله با كيستها و تومورها است.
خاصيت اين ميوه در بهبود سرطان ثابت شده است. برخي از پزشكان از اين هم فراتر رفته و معتقدند كه ليمو در زمينه مقابله با تمام انواع سرطانها بسيار مفيد است.
به گزارش پايگاه اينترنتي يانز، ليمو همچنين به عنوان يك داروي ضد ميكروبي در برابر عفونت هاي باكتريايي و قارچي و براي مقابله با انگلهاي داخلي و كرم ها موثر است. اين ميوه در عين حال تنظيم كننده فشار خون بيش از حد بالا بوده و خاصيت ضد افسردگي، استرس و ضد اختلالات عصبي دارد.
پزشكان آمريكايي همچنين مي گويند از ليمو براي پيشگيري از آفتاب سوختگي نيز مي توان استفاده كرد. تركيبات طبيعي موجود در چاي همراه با پوست ليمو، بدن را در برابر اشعه فرابنفش مضر خورشيدي كه مهمترين عامل ابتلا به سرطان پوست است، محافظت مي كند. گرماي شديد تابستان، مي تواند شما را كاملا خسته و فرسوده كند اما چند قطره آب ليمو مي تواند اين خستگي را تا حد زيادي كاهش دهد.
آب ليمو مي تواند بسياري از بيماري ها را معالجه كند، براي مثال براي گلو درد، اگر آب ليمو را به مدت يك دقيقه، سه بار در روز قرقره كنيد، پس از چند بار استفاده، اثر خوب درماني آن را خواهيد ديد. از آب ليمو براي تصفيه كليه ها، كبد و خون نيز استفاده مي شود.
آب ليمو براي سيستم هاضمه نيز اعجاز مي كند و خاصيت ضد تهوع دارد و در درمان سوزش سردل، اسهال و يبوست مفيد است.

 



احساسات مسري هستند

خانم «الف» مي گويد: «غالبا به خاطر رفتار همسرم از كوره در مي روم و بر سرش فرياد مي زنم. مدت زيادي طول مي كشد تا مجددا آرامش خود را به دست آورم... براي حل اين مشكل نياز به كمك دارم!»
اگر قدرت انتخاب داشته باشيد ترجيح مي دهيد به تنهايي فيلم تماشا كنيد يا در كنار سايرين اين كار را انجام دهيد؟
اگر ترجيح مي دهيد با سايرين فيلم تماشا كنيد احتمالا متوجه اين مسئله شده ايد كه حضور مردم تأثيرات فيلم را دوچندان مي كند و باعث مي شود صحنه هاي سرگرم كننده، جذاب تر، صحنه هاي ترسناك، دلهره آورتر و صحنه هاي غم انگيز، متأثركننده تر گردد.
به همين دليل است كه مردم براي تماشاي فيلم يا نمايش به سالن هاي سينما و تئاتر هجوم مي آورند. اين مسئله نشان مي دهد كه احساسات، مسري هستند. البته نيازي نيست حتما در كنار تعداد زيادي از مردم باشيد. شما در زندگي زناشويي نيز غالبا شاهد اين حقيقت هستيد و مي توانيد از آن براي پايه ريزي يك ارتباط مناسب با همسرتان استفاده كنيد.
مشاجرات خانوادگي
در ابتداي مقاله خانم «الف» به بيان احساسات خود پرداخت. او زماني كه حمايتي از جانب همسرش نمي بيند دچار نااميدي مي شود و با توجه به تجربيات ناگواري كه در گذشته داشته به سرعت از كوره درمي رود و بر سر همسرش فرياد مي زند و يا به او بي اعتنايي مي كند.
نخستين تأثير منفي چنين تعاملي لطمه خوردن به محبت ميان زوجين مي باشد. هر زمان كه آنها در چنين شرايطي قرار مي گيرند با گرفتن حالت تدافعي و يا عصبانيت از يكديگر دور مي شوند.
آيا چنين وضعيتي براي شما آشناست؟
به نظم درآوردن رفتار
آيا تاكنون ديده ايد كه والدين چگونه فرزند پريشان خود را آرام مي كنند؟ يك كودك غمگين تنها با حضور اطمينان بخش والدين به حالت عادي بازمي گردد و براي اين كار آرامش آنها ضروري است. در غير اين صورت وضعيت كودك بر روي والدين تأثير منفي مي گذارد و شرايط را بغرنج تر مي كند.
زوجين نيز بايد چنين رويه اي را درپيش بگيرند.
آقاي «ب» از دست پسرش بسيار عصباني بود و هر زمان كه به مشكلات مالي احتمالي او فكر مي كرد عصبانيت اش شدت پيدا مي كرد. در واقع خشم او به يك ترن شباهت داشت كه از كنترل خارج شده باشد!
زماني كه خشم آقاي «ب» به نهايت خود رسيد همسرش سكوت خود را شكست و به آرامي گفت: «مي دانم كه ناراحت هستي. تو بيش از حد به پسرمان توجه داري ولي او بايد خودش در مورد زندگي اش تصميم بگيرد. تو نقش مهمي در بزرگ شدن پسرمان داشته اي ولي اكنون بايد به او اجازه دهي خودش راهش را پيدا كند. حالا ما بايد بر روي زندگي خودمان تمركز كنيم. همه چيز روبراه مي شود...»
اين تعامل تأثير زيادي بر روي آقاي «ب» داشت و مثل آبي بود كه بر روي آتش بريزند! دليل تأثيرگذاري اين اقدام چه بود؟ درواقع آرامش همسر آقاي «ب» به او سرايت كرد. نكته مهم ديگر اينكه همسر آقاي «ب» احساسات وي را مورد تأييد قرار داد (مي دانم كه ناراحت هستي). اين مسئله به هيچ عنوان نبايد ناديده گرفته شود؛ زيرا علت تأثيرگذاري حضور آرامش بخش طرف مقابل همين است.
اگر همسرتان به اين باور برسد كه به احساسات او اهميتي نمي دهيد تلاش شما بي نتيجه خواهد بود.
سؤالات اساسي
فرض كنيد در شرايطي قرار گرفته ايد كه هم شما و هم همسرتان به شدت عصباني هستيد. در اين شرايط براي به نظم درآوردن احساسات خود به پرسش هاي زير پاسخ دهيد:
1-براي اينكه عصبانيت همسرتان بر روي شما تأثير منفي نگذارد از نظر فكري چه كار مي توانيد انجام دهيد؟ (تكرار جملات مثبت خطاب به خودتان، خلق تصاوير آرامش بخش،...)
2- براي آرام شدن انجام چه كارهاي فيزيكي مي تواند موثر باشد؟ (كشيدن نفس عميق، پياده روي تند، شل كردن عضلات،...)
3- قبل از اينكه به آرام كردن همسرتان بپردازيد چگونه مي توانيد احساسات او را به رسميت بشناسيد؟
¤ زماني كه به اين سؤالات پاسخ مي دهيد به ياد داشته باشيد كه به مرحله عمل درآوردن جواب ها كاري وقت گير است.

 



پياز پزشكي با قابليت هاي فراوان

نتايج بررسي ها در خانواده هايي كه مصرف پياز در آنان بالا است كه نشان مي دهد كه درصد ابتلا به بيماري هايي نظير حملات قلبي، كم مويي، سرطان هاي دهان و گلو و مري، روده، سينه، تخمدان، پروستات و كليه در مقايسه با كساني كه كمتر پياز مصرف مي كنند كاهش مي يابد.
پياز يك گياه با خواص شگفت انگيز است كه براي مصارف پخت و پز غذا به كار مي رود و يكي از خواص مهم آن پيشگيري از پوكي استخوان است كه با جلوگيري از كاهش موادمعدني بويژه كلسيم در سلول هاي استخواني، از بروز پوكي استخوان جلوگيري مي كند.
مصرف پياز قلب را فعال و گردش خون را تقويت كرده، قندخون و كلسترول را پايين آورده و از سكته جلوگيري مي كند.
پياز به دليل داشتن گوگرد باعث افزايش رشد موهاي سر مي شود و بوي آن خاصيت ميكروب زدايي داشته و الياف غذايي آن دستگاه هاضمه را تقويت مي كند.
پياز به دليل داشتن آهك، دندان ها را محكم و خطر ابتلا به چندين سرطان را كاهش مي دهد.
نتايج تحقيق مصرف زياد پياز در خانواده ها نشان داده است كه 84 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان مري، 56 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 83 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه، 73 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و 71 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و 38 درصد كاهش خطر ابتلا به سرطان كليه در مقايسه با خانواده هايي كه پياز كمتري مصرف مي كنند را، موجب شده است.
اين گياه خوراكي از بيماري آب مرواريد در چشم نيز جلوگيري مي كند. به همين دليل مصرف آن به افراد سالمند توصيه مي شود.

 



مكمل هاي روي سرماخوردگي را درمان مي كنند

مكمل هاي عنصر روي در شكل هاي مختلف شامل قرص، كپسول و شربت مي تواند طول دوره علائم سرماخوردگي را حداقل تا يك روز و شدت علائم اين بيماري را نيز كاهش دهد.
افرادي كه مكمل هاي روي را مصرف مي كنند علائم سرماخوردگي در آنها سريعتر بهبود پيدا مي كند.

 



پاشنه بلند و قوس كفش درد زانو مي آورد

كفش هاي داراي ارتفاع بلند پاشنه و قوس طولي موجب درد پا و زانو مي شوند.
يكي از نكات بسيار مهمي كه بايد افراد در انتخاب كفش مناسب رعايت كنند دارا بودن انعطاف پذيري كف كفش ها است زيرا يك كفش مناسب بايد قوس طولي مناسب را داشته باشد كه اين امر به خصوص در افرادي كه كف پاي صاف دارند از اهميت ويژه اي برخوردار است.
دارا بودن قوسي طول كفش در زمان ايستادن افراد باعث عدم ايجاد فشار بيشتر از حد به مفاصل كف پا و عضلات مي شود و در نتيجه از درد و خستگي در عضلات و زانوي افراد جلوگيري مي شود.
نكته ديگري كه بايد افراد در انتخاب كفش مناسب رعايت كنند عدم انتخاب كفش ها با نوك باريك است زيرا اگر كفش باريك باشد و عرض كمي داشته باشد باعث انحراف انگشت شست و همچنين برآمدگي مفاصل بين انگشتي مي شود.
استفاده از كفش هاي پنجه باريك و پاشنه بلند كه در بين زنان شايع است نيز باعث فشار به مفاصل جلوي پا و دردهاي سر استخوان پا مي شود و در اين راستا كفش هاي بدون پاشنه نيز توصيه نمي شود زيرا به طور متوسط پاشنه كفش افراد بايد ارتفاع يك اينچ يا 5/2 سانت داشته باشند.
پشت پاشنه كفش مناسب بايد با جنس محكم و بادوام حمايت شود تا از چرخش پاشنه جلوگيري شود و در اين راستا بايد رويه و كف كفش ها نيز انعطاف پذير باشد تا در هنگام راه رفتن و در زمان بلند كردن پاشنه به خوبي انگشتان اجازه خم شدن داشته باشند.

 



گردو بخشي مهم از رژيم غذايي سالم

متخصصان آمريكايي مي گويند مغز گردو بيش ترين ميزان آنتي اكسيدان را درمقايسه با ديگر مغزهاي خوراكي دارد.
آنان توصيه مي كنند كه هر فرد درطول شبانه روز هفت عدد مغز گردو بخورد.
متاسفانه مردم زياد به خوردن گردو تمايل ندارند.حال آن كه تحقيقات نشان مي دهد خوردن مغز گردو بايدبه عنوان بخشي مهم از رژيم غذايي سالم درنظر گرفته شود.
برپايه تحقيقات انجام شده گردو منبعي سرشار از پروتئين است و مصرف منظم آن فرد را از ابتلا به بيماري قلبي، سرطان كليه، ديابت نوع 2، سنگ صفرا و ديگر بيماري ها محافظت مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14