(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 اردیبهشت 1390- شماره 19928

چرا قطار توسعه در گيلان وارد ريل نمي شود؟ (نكته)
معاون اول رئيس جمهور: مسكن مهر اقدامي بزرگ در سطح جهاني است
دانش آموزان قايني قرآن را در 20 دقيقه ختم كردند
فعاليت 1200 خير مدرسه ساز در استان يزد
نخستين جشنواره ملي گل و گلاب در قمصر برگزار مي شود
مديركل نوسازي مدارس استان: كمك خيران مدرسه ساز مازندران 430 برابر شده است
راه اندازي سامانه پيامكي دريافت اطلاعات گندمكاران در گلستان
6 هزار هرمزگاني به حرم امام خميني اعزام مي شوند
پايان مرحله نخست ساخت خشت امام علي(ع) در شاهرود
معاون برنامه ريزي استانداري قم: توسعه كشت گياهان دارويي از اولويت هاي سال 90 است
يادداشت خبرنگار
مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي: 10 سد آماده واگذاري به طرح هاي گردشگري است
راه اندازي مجدد كارخانه سبلان پارچه اردبيل
شناسايي دومين گونه گربه شني در استان اصفهان
يك كارخانه در سمنان، موزه مي شود
رهاسازي 60 هزار قطعه بچه ماهي در لنجان



چرا قطار توسعه در گيلان وارد ريل نمي شود؟ (نكته)

در سال 1385 عمليات اجرايي دو پروژه راه آهن رشت- قزوين و اصفهان- شيراز به طور همزمان آغاز شد. هر دو اين طرح ها خيلي پيشتر در مجلس ششم به تصويب رسيده بودند، با اين تفاوت كه طول خط آهن اصفهان- شيراز 506 كيلومتر و طول خط آهن رشت- قزوين 204 كيلومتر بود. اما در اجرا چه اتفاقي براي اين دو پروژه افتاد:
خط آهن اصفهان- شيراز كه طول آن حدود 5/2 برابر راه آهن رشت- قزوين است به فاصله 3 سال بعد از اجراي عمليات، در پايان سال 1388 به بهره برداري رسيد، اما راه آهن رشت- قزوين با گذشت 5 سال و در پايان سال 1389 پيشرفت فيزيكي 51 درصدي را در عمليات زيرسازي خود تجربه مي كند.
اين پروژه از سال 85 تا پايان سال 88 روند بسيار كندي را در اجرا سپري كرده ، به گونه اي كه پس از گذشت
4 سال و در اسفند سال 88 يعني آن هنگام كه راه آهن اصفهان- شيراز به زمان بهره برداري نزديك مي شد، از پيشرفت فيزيكي در حد 30 درصد برخوردار بود.
راستي چرا اين گونه است؟ اشكال كار در كجاست؟ چرا خط آهن كه كمتر خط ريلي در كشور به دلايلي كه ذيلا بدان اشاره خواهد شد توجيه پذيري آن را دارد، بايد اين چنين مورد بي مهري قرارگرفته و بعد از گذشت 5 سال فقط نيمي از راه اجرا را پيموده باشد؟
قرار گرفتن استان گيلان در كريدور شماره 9 حمل و نقل بين المللي و جاي گرفتن بزرگ ترين بندر فعال درياي خزر در اين استان، يعني بندرانزلي و بهره گيري گيلان از منطقه آزاد انزلي و برخورداري از بندر عظيم در دست ساخت كاسپين كه جملگي حجم وسيعي از كالا كه نياز به حمل و نقل ريلي و آسان را دارند، در خود جاي داده؛ ضرورت تسريع در احداث خط آهن قزوين- رشت- انزلي را بيش از پيش گوشزد و توجيه پذير مي كند.
در اهميت نياز استان گيلان به حمل و نقل ريلي كالا نبايستي از نقش مرز زميني آستارا و گمرك فعال آن در ترانزيت كالا به راحتي گذشت و آن را در معادلات خود جاي نداد.
از سويي گيلان به دليل برخورداري از زيبايي هاي بي بديل و خدا دادي، در تمام فصول سال پذيراي ميليون ها مسافر و گردشگر داخلي و خارجي است و استاني فعال در حوزه جذب گردشگر به شمار مي رود كه نيازمند امكانات است.
در اين ميان به عنوان يكي از مهم ترين امكانات و خدمات رفاهي كه محور توسعه نيز به شمار مي رود نياز به مسير رفت و آمد ايمن و راحت است و راه آهن با بهره گيري از واگن هاي لوكس و پيشرفته به راحتي مي تواند پاسخگوي اين نياز باشد ، طوري كه علاوه بر مردم استان، ميليونها گردشگر اين استان را نيز در سال جابه جا كند.
پروژه راه آهن قزوين- رشت- انزلي يك پروژه مهم و زيربنايي براي توسعه استان گيلان است. اما آنچه روند اجرايي پروژه را تاكنون تحت تاثير قرار داده يكي عدم تخصيص اعتبار لازم و ديگري جذب به موقع اعتبارات است.
گفته مي شود در سال 1390 اعتباري معادل
120 ميليارد تومان براي اجراي پروژه راه آهن قزوين- رشت- انزلي در نظر گرفته شده است. لكن باز همان نگراني وجود دارد كه آيا كل اين مبلغ تخصيص داده مي شود و در صورت تخصيص آيا مديريت حاكم بر اجراي پروژه توان جذب به موقع آن را دارد؟
با آنچه در پيش آورده شد اميد مي رود، نمايندگان محترم گيلان در مجلس و نيز مديران ارشد اجرايي استان با چانه زني ها و پيگيريهاي مستمر بتوانند در افزايش و اخذ اعتبار از يك سو و نيز جذب اعتبارات تخصيصي از سوي ديگر كه بايد با نظارت ويژه بر اجرا و تقويت آن همراه باشد، بر روند كند حاكم بر احداث خط آهن رشت- قزوين فايق آيند.
رشت- مهدي رمضاني مقدم

 



معاون اول رئيس جمهور: مسكن مهر اقدامي بزرگ در سطح جهاني است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به بهره برداري از
22 هزار واحد مسكن مهر در استان اصفهان گفت: بهره برداري از اين پروژه ها، اقدام بزرگ و مهمي در جهت مسكن دار شدن مردم استان اصفهان است.
«محمدرضا رحيمي» در بدو ورود به اصفهان افزود: 22هزار واحد مسكوني به شكل همزمان در استان اصفهان، پيشگامي مسئولان اين استان را نشان مي دهد كه 13هزار و 500 واحد آن مربوط به مسكن مهر و 8 هزار و 500 واحد مربوط به بنگاه هاي زودبازده است.
وي گفت: قيمت مسكن در سال هاي گذشته همواره رو به افزايش بود و رئيس جمهور براي رفع اين مشكل شخصاً ورود كرد و با پيگيري و برگزاري جلسات مستمر شوراي عالي مسكن نتايج مثبتي به دست آمد كه طرح مسكن مهر يكي از اين نتايج است.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه در استان اصفهان ساخت 165هزار واحد مسكوني در دست اقدام است، افزود: از اين تعداد 25 هزار واحد مسكن روستايي و 140 هزار واحد آن مسكن شهري مي باشد كه اميدواريم هرچه سريعتر مورد بهره برداري قرار گيرد.
وي اضافه كرد: با سرعتي كه دولت در ساخت مسكن در پيش گرفته است و با تلاش دست اندركاران وزارت مسكن و شهرسازي اميدواريم تا پايان دولت دهم كليه فاقدين مسكن و افرادي كه واجدشرايط هستند و در طرح مسكن مهر ثبت نام كرده اند صاحب مسكن شوند تا جشن مسكن دار شدن همه فاقدان مسكن برگزار شود.
رحيمي اظهار داشت: مسكن مهر اقدامي بزرگ است كه نه تنها در سطح كشور بلكه در سطح جهاني از ارزش ويژه اي برخوردار است، چرا كه هيچ كشوري اقدامي به اين گستردگي براي احداث مسكن و مسكن دار شدن مردم انجام نداده است.

 



دانش آموزان قايني قرآن را در 20 دقيقه ختم كردند

قاين- خبرنگار كيهان:
240 نفر از دانش آموزان قايني قرآن را در 20 دقيقه ختم كردند.
در راستاي طرح ارتقاي آموزش قرآن پايه سوم ابتدايي جلسه ختم قرآن كريم در 20 دقيقه و با حضور 240 نفر از دانش آموزان منتخب پايه سوم ابتدايي شهر قاين در مصلي نمازجمعه شهرستان برگزار گرديد.
در اين جلسه معنوي كه با دود سپند و مشك و عنبر عطرآگين شده بود و سينه هاي پاك دانش آموزان پايه سوم ابتدايي آماده قرائت و ختم قرآن كريم شده بودند علي كاظمي مدير آموزش و پرورش قاين ضمن تقدير از تلاش معلمين و دانش آموزان در طرح ارتقاي آموزش قرآن در مدارس ابتدايي طي سخناني خواستار بالا بردن سطح آموزش به سمت مفاهيم قرآني و زمينه سازي ايجاد زندگي بر مبناي معارف قرآن شد.
در پايان اين مراسم معنوي كه با حضور كارشناسان استان و شهرستان برگزار شد دعاي ختم قرآن قرائت و از دانش آموزان و آموزگاران فعال طرح تقدير به عمل آمد.

 



فعاليت 1200 خير مدرسه ساز در استان يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
1200 خير مدرسه ساز در استان يزد وجود دارد كه يك سوم مدارس و فضاهاي آموزشي در استان توسط آنها احداث، توسعه و يا تجهيز شده است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش و مديركل نوسازي مدارس استان يزد در نشست مشترك خبري با اعلام اين خبر خاطرنشان كردند: 37 پروژه نمازخانه در مدارس استان در حال اجراست كه 25 نمازخانه به اتمام رسيده و 12 نماز خانه اول مهرماه تحويل مي شود كه به بهترين و زيباترين شكل احداث شده است.
محمدكاظم رحيمي نژاد رئيس سازمان آموزش و پرورش استان يزد موفقيت دانش آموزان يزدي را در عرصه علم و كنكور، تلاش و كوشش و تكيه بر ديدن محوري معلمان استان دانست و افزود: محوريت دين با تفكر عقلاني نعمتي است كه بر جامعه تعليم و تربيت استان حاكم است. به گفته وي در حال حاضر 2200 آموزشگاه در سطح استان نزديك به 20 هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است محمدي مديركل نوسازي و تجهيز مدارس استان نيز گفت: 1200 خير مدرسه ساز در سطح استان يزد وجود دارد كه يك سوم مدارس و فضاهاي آموزشي در استان توسط خيرين ساخته يا توسعه و يا تجهيز شده است.
به گفته وي از تمامي اقشار جامعه استان نظير خانواده هاي شهدا و ايثارگران، بانوان، اقليت هاي مذهبي، زوجهاي خير و غيره در امر مدرسه سازي استان فعال هستند.

 



نخستين جشنواره ملي گل و گلاب در قمصر برگزار مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
شهردار قمصر كاشان از برگزاري نخستين جشنواره ملي گل و گلاب در اين شهر خبر داد.
وحيد فرخ تبار گفت: نخستين جشنواره ملي گل و گلاب به مدت 3 روز در اواخر ارديبهشت ماه در سايت جشنواره گل و گلاب قمصر كاشان برگزار مي شود.
وي افزود: مجوز برگزاري اين جشنواره طي چند نشست با مسئولان شهرستان كاشان و استان اصفهان براي شهرهاي قمصر، نياسر و برزك از توابع اين شهرستان كسب شده است.
وي نقطه عطف نخستين جشنواره ملي گل و گلاب را برگزاري اين جشنواره با محوريت دانشگاه كاشان ذكر و تصريح كرد: پژوهشكده اسانس هاي طبيعي قمصر وابسته به دانشگاه كاشان، اين جشنواره را برگزار مي كند.
به گفته وي، نخستين جشنواره ملي گل و گلاب در قمصر كاشان و دومين جشنواره در يكي از شهرهاي ديگر كشور كه در اين صنعت فعاليت دارند، برگزار مي شود.
فرخ تبار بر علمي شدن اين صنعت در كاشان تاكيد كرد و بيان داشت: براي ارتقاي صنعت گلاب در حوزه فناوري و علم، پژوهشكده اسانس هاي طبيعي قمصر مي تواند نقش مؤثري داشته باشد.
شهردار قمصر، هويت بخشي به صنعت گلاب و تلاش براي ارتقاي علمي و اقتصادي در حوزه صنعت گلاب را از جمله اهداف اين جشنواره برشمرد و يادآور شد: با رونق صنعت گلاب در كاشان، ديگر صنايع مرتبط با اين صنعت نيز شكوفا مي شود.

 



مديركل نوسازي مدارس استان: كمك خيران مدرسه ساز مازندران 430 برابر شده است

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل نوسازي مدارس مازندران گفت: كمك خيران مدرسه ساز مازندران 430 برابر شده است.
علي نبيان به كيهان گفت: خيران مدرسه ساز مازندراني توانستند در كنار دولت، كمبود فضاهاي آموزشي استان را برطرف كنند.
وي افزود: خيران مدرسه ساز مازندراني در سال 77 بيش از 770 ميليون تومان براي مدرسه سازي اختصاص دادند كه بعد از 12 سال اين رقم با افزايش 430 برابري رو به رو بوده است.
مديركل تجهيز، توسعه و نوسازي مدارس مازندران افزود: در سال گذشته خيران مدرسه ساز در امر ايجاد و تجهيز فضاي آموزشي حدود 33 ميليارد تومان را متعهد شدند.
نبيان گفت: 6 هزار و 411 كلاس تخريبي در مازندران وجود دارد كه در دولت نهم تاكنون تنها يك هزار و 521 كلاس درس تخريب، بازسازي و مقاومت سازي شده است كه حضور خيران مدرسه ساز بر سرعت فعاليت ها افزوده است.

 



راه اندازي سامانه پيامكي دريافت اطلاعات گندمكاران در گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
كشاورزان استان گلستان در صورت عدم دسترسي به اينترنت مي توانند از طريق پيامك 300001518 در سامانه خريد تضمين گندم ثبت نام كنند.
كارشناس انفورماتيك شركت غله و خدمات بازرگاني استان گلستان گفت: پس از ارسال پيامك به شماره مذكور، كارشناس مربوطه از طريق تماس، اطلاعات كشاورزان را دريافت و در سامانه مذكور ثبت مي نمايند.
متكي افزود: سامانه هدفمند خريد گندم به منظور كاهش زمان انتظار كشاورزان در صف هاي طولاني سيلوها و مراكز خريد گندم و كاهش هزينه هاي حمل ونقل راه اندازي شده است.

 



6 هزار هرمزگاني به حرم امام خميني اعزام مي شوند

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان گفت: امسال حدود 6 هزار زائر هرمزگاني براي شركت در مراسم سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي به مرقد امام خميني اعزام مي شوند.
حسين هاشمي تختي در نشست هماهنگي بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خميني(ره) با اعلام اين خبر گفت: بدون شك هويت انقلاب اسلامي و سرافرازي ملت ايران مديون مجاهدت و رهبري شجاعانه امام خميني است. دراين نشست با تشكيل كميته هاي مختلف، برنامه ريزي هاي لازم براي برگزاري هرچه باشكوهتر مراسم سالگرد ارتحال امام خميني در استان هرمزگان و در حرم مطهر امام انجام شد.

 



پايان مرحله نخست ساخت خشت امام علي(ع) در شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
پرده برداري از مرحله نخست ساخت خشت 4 متري امام علي(ع) در شاهرود آغاز شد.
اين مراسم كه با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان برگزار شد از مرحله نخست ساخت خشت 4 متري امام علي(ع) پرده برداري و اين خشت وارد مرحله فرآيند پخت و لعاب شد.
رضا نوري محقق و مجري ساخت اين خشت گلي اظهار داشت: مراحل نخست ساخت اين خشت كه در انجمن سفال و سراميك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شاهرود صورت گرفته است از نظر بزرگي ابعاد يكي از آثار منحصر به فرد ملي و جهاني است و داراي ابعاد2*2 متر و به ضخامت 4 سانتيمتر مي باشد كه با 800 كيلوگرم گل و با الهام از نقوش خشتهاي دوره ايلخاني مجموعه تاريخي بسطام ساخته شده است. مسئول انجمن سفال و سراميك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شاهرود افزود: نام مبارك علي(ع) در مركز اين خشت به صورت شمسه قرار گرفته است و همچنين به صورت چهارطرفه نيز روي آن نقش بسته است و مبين نام علي ابن ابيطالب(ع) علي ابن الحسين(ع) علي ابن موسي الرضا(ع) و علي ابن محمد(ع) مي باشد. همچنين دور تا دور اين خشت با سوره القدر و با خط كوفي متبرك شده است. رضا نوري قصد دارد اين خشت را به موزه امام علي(ع) اهدا كند.

 



معاون برنامه ريزي استانداري قم: توسعه كشت گياهان دارويي از اولويت هاي سال 90 است

قم- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي استانداري قم گفت: توسعه كشت گياهان دارويي در استان قم با توجه به ظرفيت ها و محدوديت ها از ولويت هاي بخش كشاورزي در سال جاري است.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، سيدرضا دهناد در نخستين جلسه ستاد استاني توسعه فناوري گياهان دارويي در سخناني اظهار داشت: با توجه به محدوديت هاي آبي و خاكي و همچنين ظرفيت هاي اقتصادي و اشتغالزايي كشت و فرآوري گياهان دارويي بايد هر چه بيشتر به سمت توسعه و گسترش كشت گياهان دارويي در استان قم گام برداريم.معاون برنامه ريزي استانداري قم تغيير الگوي كشت در استان را يكي از اولويت هاي بخش كشاورزي در سال جاري عنوان كرد و افزود: اقتصادي كردن توليد محصولات زراعي در استان قم مطالبه جدي و خواست مديريت عالي استان بوده و كشت محصولات كشاورزي در استان بايد هدفمند باشد.
وي همچنين تصريح كرد؛ براي رشد و توسعه كشت گياهان دارويي در استان قم بايد سياست هاي تشويقي بر اساس يك طرح مدون و بلندمدت در عرصه هاي گوناگون ارائه شود تا فرآيند تغيير الگوي كشت در استان تسريع يابد.
دهناد خواستار همگرايي و تعامل هر چه بيشتر وزارتخانه هاي بازرگاني و كشاورزي براي تجاري سازي محصولات زراعي شد و گفت: با يك برنامه منسجم و هماهنگي همه دستگاه هاي اجرايي مرتبط مي توان در بازه زماني مشخص به اهداف كمي از پيش تعيين شده دست يابيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود ارتقاي علم و فناوري در بخش كشاورزي استان را بسيار ضروري دانست و گفت: مديران اجرايي متخصص و كارشناسان كشاورزي در استان قم ظرفيت عظيمي براي دستيابي به رشد و توسعه بخش كشاورزي در استان هستند.
معاون برنامه ريزي استانداري قم در پايان اظهار داشت: در مطالعات آمايش بايد ظرفيت ها و توانمندي هاي هر استان در زمينه توليد و فرآوري گياهان دارويي مشخص شود.

 



يادداشت خبرنگار

ضرورت بازسازي مدارس در آبعلي
تعدادي از والدين دانش آموزان مدارس ابتدايي آبعلي با مراجعه به دفتر نمايندگي كيهان اظهار داشتند؛ به علت بالا بودن عمر ساختمان مدارس در آبعلي جان دانش آموزان در معرض خطر جدي است.
آنها از مسئولان آموزش و پرورش شهرستان خواستند تا قبل از وقوع حادثه اي تلخ و جبران ناپذير با تخريب و بازسازي دو باب مدرسه از وقوع هر نوع حادثه اي جلوگيري كنند. آنچه اين والدين را بيش از هر چيزي نگران كرده قرار گرفتن اين دو باب مدرسه بر روي گسل زلزله است كه اين حادثه را تشديد مي كند.
گفتني است در با تماس خبرنگار كيهان با خانم داوودي مسئول روابط عمومي آموزش و پرورش رودهن، وي گفت: تخريب و بازسازي اين مدارس در سال جاري در دستور كار اين اداره قرار دارد و اميد مي رود اين اقدام كه قرار است توسط سازمان تجهيز و نوسازي مدارس استان تهران صورت گيرد به موقع و قبل از وقوع حادثه اي تلخ انجام شود .
آبعلي- خبرنگار كيهان

 



مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي: 10 سد آماده واگذاري به طرح هاي گردشگري است

اروميه- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي گفت: 10 سد استان آماده واگذاري به طرح هاي گردشگري است.
نقي كريمي افزود: به منظور بهره برداري از ظرفيت سدهاي احداث شده در استان در بخش هاي اقتصادي مطالعاتي بر روي سدهايي كه كاربري كشاورزي دارند انجام داده ايم و 10 سد را كه از جاذبه هاي گردشگري و امكانات دسترسي مطلوب برخوردارند شناسايي كرده و آماده واگذاري به بخش خصوصي هستيم.
وي گفت: سدهاي شهيد قنبري ماكو، قيقاج پلدشت، ارس 2، دانالوي ماكو، كانسپي سرو، سنجاق مهاباد، خراسانه بوكان، ورگيل سردشت، جلديان در پيرانشهر و احمد آب تكاب سدهايي هستند كه در زمينه گردشگري، آبزي پروري و ورزش هاي آبي از ظرفيت هاي قابل توجهي برخوردارند كه با واگذاري به بخش خصوصي علاوه بر جذب گردشگر در افزايش توليد و اشتغالزايي پايدار نقش بسزايي خواهند داشت.

 



راه اندازي مجدد كارخانه سبلان پارچه اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
سيدحسين صابري، استاندار اردبيل از راه اندازي مجدد كارخانه سبلان پارچه اردبيل خبر داد.
وي در نشست با اعضاي هيئت مديره بانك تجارت به عنوان يكي از شركاي جديد اين واحد گفت: بهره برداري اصولي و صحيح از اين كارخانه مي تواند اردبيل را به نگين درخشان نساجي كشور تبديل كند.
وي افزود: به دنبال رفع موانع و مشكلات مالي كارخانه لازم است در جهت بازاريابي داخلي و خارجي براي توليدات آن اقدامات لازم و برنامه ريزي هاي اساسي از سوي مسئولين و دست اندركاران اين واحد توليدي بعمل آيد.
وي با تأكيد بر حمايت همه دستگاه هاي اجرايي استان از اين واحد گفت: اين كارخانه با مشاركت بانك تجارت دوباره راه اندازي مي شود و بدون شك فعاليت آن مي تواند در رونق اقتصاد استان و منطقه نقش موثري داشته باشد.

 



شناسايي دومين گونه گربه شني در استان اصفهان

خور و بيابانك - خبرنگار كيهان:
سرپرست اداره حفاظت محيط زيست شهرستان خور و بيابانك از ثبت وجود دومين گونه گربه شني در استان اصفهان و اولين در اين شهرستان خبر داد و گفت: اين نمونه نادر در روستاي فرحزاد شناسايي شده است.
حسين شيباني گفت: مردم روستاي فرحزاد در نزديكي روستاي مصر از توابع شهرستان خور و بيابانك ابتدا به گمان اينكه گربه شني قصد آزار طيور را دارد آن را به دام انداختند و سپس معلوم شد حيوان شكار شده از گونه كمياب گربه شني است.
وي اظهار داشت: در حال حاضر يك جفت نر و ماده اين گربه در اين منطقه شناسايي شده و در سلامت كامل به سر مي برند.
شيباني در ادامه كل و بز، قوچ و ميش، جبير و كاراكال، گربه شني و شاه روباه و همچنين پرندگاني چون هوبره، كبك، تيهو و زاغ بور را از جمله گونه هاي جانوري شهرستان نام برد و افزود: كل و بز ايراني شاخص ترين گونه هاي جانوري خور و بيابانك است كه در سال هاي اخير به دليل شكار و ناامني زيستگاه ها جمعيت آن رو به كاهش نهاده و جمعيت باقيمانده نيز در خطر شكار بي رويه قرار دارد.

 



يك كارخانه در سمنان، موزه مي شود

سمنان - خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي سمنان گفت: كارخانه ريسمان ريسي سابق سمنان به موزه هنرهاي معاصر شرق كشور تبديل مي شود.
اميرعلي عموزاده افزود: به منظور مقابله با جنگ نرم، مجتمع رسانه هاي ديجيتال در فضايي به متراژ 600 مترمربع و دركنار فرهنگسراي سمنان احداث شده است كه بزودي راه اندازي مي شود.
وي با اشاره به اينكه در اين مجتمع كارگاه آموزشي رايانه نيز داير خواهد شد افزود: مجتمع هاي فرهنگي هنري رسانه هاي ديجيتال در شهرهاي دامغان، شاهرود، گرمسار و مهديشهر تاسيس مي شود.
عموزاده گفت: فرهنگسراي نياوران تهران از 25 تا 28 ارديبهشت ماه جاري ميزبان هنرمندان استان سمنان است و اين استان برنامه هاي فرهنگي و هنري متنوعي از جمله تجليل از 5 هنرمند استان و اجراي گروه موسيقي و بازديد از غرفه مطبوعات و ديگر برنامه هاي فرهنگي براي علاقه مندان و بازديد از سياه چادر مهديشهر را ارائه مي دهند.
وي گفت: هدف از اجراي اين برنامه معرفي دستاوردهاي هنرمندان استان سمنان به كشور و تشويق هنرمندان است.

 



رهاسازي 60 هزار قطعه بچه ماهي در لنجان

زرين شهر- خبرنگاركيهان:
به منظور بازسازي ذخاير آبزيان 60 هزار قطعه بچه ماهي در درياچه ذوب آهن رهاسازي شد.
به گفته مدير جهادكشاورزي شهرستان لنجان، 60 هزار قطعه ماهي رهاشده در درياچه ذوب آهن از نوع فيتوفاگ، كپور و آمور با تركيب مساوي و با وزن ميانگين 8 تا 10گرم هستند.
محمد رجايي خاطرنشان كرد: منابع آبي شهرستان به لحاظ مساحت، عمق، شرايط فيزيكي و فيزيكو شيميايي جو، مستعدترين منابع آبي استان محسوب مي شوند.وي افزود: با توجه به روند نگران كننده خشكسالي در استان و محدودبودن منابع آبي مستعد مقرر شد كه درياچه تفريحي ذوب آهن، درياچه تفريحي شهرداري و رودخانه زاينده رود به عنوان مناطق مستعد در استان مقصد رهاسازي تعداد 10هزار قطعه بچه ماهي گرم آبي تعيين شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14