(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 اردیبهشت 1390- شماره 19928

آتش در خانه و كار فرهنگي! (نكته)
نگاهي تاريخي به نقش زنان در هدايت رفتارهاي انقلابي
مهجوريت و عقب افتادگي جامعه در نگاه تزييني به زن است
جوابيه راه و ترابري استان گيلان و توضيحات كيهان
فرار از خانه بازتاب خشونت هاي خانگي
اخبار هفته



آتش در خانه و كار فرهنگي! (نكته)

روح الله امين آبادي
چندي است كه مباحث مربوط به حجاب و گشت ارشاد در جامعه به صورت جدي نقل محافل شده است. عده اي با اين موضوع كه از ضروريات دين مبين اسلام نيز محسوب مي شود چنان برخورد مي كنند كه گويا بي حجابي جزو منكرات محسوب نمي شود!
ديرزماني است كه عده اي با بهانه هاي واهي چون لزوم كار فرهنگي تنبلي خويش در اجراي حدود و موازين الهي را توجيه مي كنند.
نمي توان مدعي كار فرهنگي شد ولي با متخلفان از حدود الهي برخوردي نكرد. كسي نمي تواند مدعي شود تا زماني كه براي ترك اعتياد و مبارزه با مواد افيوني كار فرهنگي تأثيرگذاري صورت نگرفته است نبايستي با قاچاقچيان برخورد صورت گيرد! و يا تا زماني كه كار فرهنگي صورت نگرفته دزدي آزاد است.
امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يكي از شعائر الهي مربوط به ظاهر بوده و ربطي به باطن انسان ها ندارد.
آيت الله مجتبي تهراني در اين رابطه مي گويد: «اين حرف يعني چه؟! گاهي به گوشمان مي خورد كه: «بايد براي اصلاح جامعه، كار فرهنگي كرد.» چقدر ظاهر اين جمله قشنگ است!! ولي يعني چه؟ يعني بايد از اعمال ظاهريه دست برداريم؟! اگر منظورشان اين است، جواب ما را بدهند كه اين همه آيات و روايات در باب امر به معروف و نهي از منكر، مربوط به ظاهر است يا مربوط به باطن است؟ امر به معروف و نهي از منكر از اهم واجبات در اسلام است. اين مربوط به ظاهر است يا باطن؟ اينجا مي تواني ما را دور بزني؟ اينها از اهم واجبات است و جزو اعمال ظاهريه است.»
اگر بپذيريم كه بي حجابي يك تخلف اجتماعي است بايد اين را نيز بپذيريم كه با هنجارشكنان برخورد قانوني شود.
منتقدان برخورد قانوني با بي حجابي و مفاسد اجتماعي استدلال هاي عجيبي دارند.آنان مي گويند: «گشت ارشاد زماني مي تواند نقش خود را به درستي ايفا كند كه تمام زيرساخت هاي فرهنگي درخصوص مسئله عفاف در جامعه فراهم باشد در اين راستا بايد فضا را به سمتي برد كه مردم خود از بي حجاب ابراز نفرت كنند و اين مسئله نيازمند فرهنگ سازي است.»
اين عده مي گويند: «اگر فردي خودش حجاب را برگزيند هيچ گاه آن را كنار نمي گذارد ولي اگر به زور گشت ارشاد و يا هركس ديگر قرار است فردي با حجاب شود همان بهتر كه در عرصه اجتماع عريان حاضر شود.»
اين عده در استدلال هاي خود به اين نكته بسيار مهم توجه نمي كنند كه بي حجابي يك جرم فردي نيست بلكه يك شخص بي حجاب و يا بدحجاب امنيت اجتماعي و اخلاقي جامعه را به هم مي ريزد.
استدلال منتقدان شبيه گفتار شخصي است كه آتش بر دست گرفته و مي خواهد خانه خود را آتش بزند و در مقابل اعتراض مردم و همسايگان مي گويد: «چهار ديواري اختياري!» و عده اي نيز در تأييد عمل خلاف وي استدلال مي كنند تا زماني كه اين شخص متوجه نشود آتش زدن خانه ضررهاي جبران ناپذيري دارد زور پاسخ نخواهد داد.
حال تا شما كار فرهنگي كنيد و اين كار پاسخ دهد هم خانه آن شخص آتش گرفته و هم همسايگان در آتش ناداني اين شخص زندگي خود را از دست داده اند!
بايد بپذيريم كه بي حجابي يك ناهنجاري است كه امنيت اخلاقي جامعه را به هم مي ريزد.
رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا چندي پيش از آغاز طرح تابستاني پليس امنيت اخلاقي در كشور خبر داد و افزود: «درحال حاضر همه از قوانين در اين رابطه مطلع هستند و نيازي به ارشاد نيست.»
سخن اين مقام مسئول اميدها را زنده مي كند كه ديگر در جامعه شاهد بهانه گيري هاي تحت پوشش لزوم اقدامات فرهنگي پيش از برخورد با هنجارشكنان نخواهيم بود.

 



نگاهي تاريخي به نقش زنان در هدايت رفتارهاي انقلابي
مهجوريت و عقب افتادگي جامعه در نگاه تزييني به زن است

منيره غلامي توكل
حركت هاي صورت گرفته در كشورهاي اسلامي نشان مي دهد با گذشت بيش از چند قرن از تاريخ اوليه اسلام و گسترش دين مبين در اقصي نقاط جهان و قدرت يافتن كشورهاي اسلامي، هنوز هم جوامع اسلامي در ميادين مختلف در صدر توطئه ها و زياده طلبي هاي دنيازدگان قرار دارند و مسلمانان بايد با بصيرتي تاريخي از اركان ساختار اسلامي جامعه خود دفاع كنند و اين دفاع نياز به الگويي منطبق با وضعيت كنوني دارد. اگر به اتفاقات رخ داده در مسير حركت انقلابي كشورها نگاهي هر چند سطحي نيز بيندازيم متوجه نقش زنان در حمايت و هدايت از تحركات اسلامي مي شويم. نقشي كه اگرچه در تاريخ چند دهه اخير خود را نشان داده است اما حيات خود را وامدار مجاهدت و شجاعت زنان و الگوهاي بزرگي چون حضرت زهرا(س) مي داند. الگوهايي كه به زن مسلمان شجاعت و بصيرت و صبري مي دهد كه اذيت هاي روحي و جسمي را براي حمايت از اسلام و انقلابيون تحمل كنند و چه بهتر كه با نگاهي دقيق به اوضاع سياسي بتوانند از اين ورطه نفاق خود و جامعه را به سلامت بيرون بكشند.
برگ برگ تاريخ اسلام، حوادث عبرت آموز و الگوهاي بي نظيري را به خاطر دارد كه مطالعه آن مي تواند راهگشاي بن بست ها و خاموش كننده فتنه ها و تبيين كننده شبهات و مرتفع كننده انحرافات در بستر زمان باشد. قيام فاطمي و تأثير كردارها و رفتارها و انديشه هاي حضرت زهرا(س) در هدايت مردم زمان خود براي ما الگويي فرازمان به وجود آورده است كه مي توانيم از آن در برهه هاي مختلف استفاده كنيم.
كسب قدرت بزرگ ترين محرك ايجاد نفاق
برخي از محققان معتقد هستند كه جريان نفاق در جوامع اسلامي با مهاجرت پيامبر(ص) به مدينه و تشكيل دولت اسلامي در اين شهر آغاز شد. درست از زماني كه اين دين وحداني از قدرت و نيروي قهر و غلبه برخوردار شده بود و مي توانست ديگ آز و طمع كافران به ظاهر مسلمان شده را نسبت به آينده اسلام و زمامداران آن به جوش آورد.
ميترا خسروبيك كارشناس مسائل تاريخي با بيان اين مطلب مي گويد: ميل به حكومتداري و ارضاء غريزه سلطه جويي يكي ديگر از دلايل نفاق در جوامع بوده و است. علاوه بر تاريخ صدر اسلام اگر به تاريخ تحول و انقلابات ساير كشورها نگاهي بيندازيم، نمونه هاي بارزي از اينگونه نفاق ها را مي يابيم.
علامه طباطبائي در اين باره مي گويد: (در ميان جوامع مردان بسياري ديده مي شوند كه به دنبال هر دعوتگري راه مي افتند و بر گرد هر فريادي تجمع مي كنند. ...به اين اميد كه روزي هدفشان را به اجرا درآورند و بر مردم حكومت كنند و اداره امور را به تنهايي در دست گيرند...) ايشان معتقد بودند: (پي آمد چنين نفاقي جز دگرگون كردن اوضاع و كمين كردن عليه اسلام و مسلمانان و فاسد كردن جامعه ديني نيست. حتي چنين منافقاني، تا آن جا كه بتوانند جامعه را تقويت مي كنند... تا آسياب امور مسلمانان در راستاي منافع شخصي آنان به گردش درآيد.)
اين كارشناس تاريخ اسلام ادامه مي دهد: پذيرش اسلام با چشم اندازي منفعت طلبانه، دست يافتن به جايگاه معنوي در دل حكمرانان يا مسلمانان به منظور تخريب داخلي جامعه اسلامي و رسيدن به اهدافي كم اهميت تر، مثل رشد و توسعه منافع شخصي در پرتو مصالح اسلامي يا حمايت از قوميت و... از ديگر دلايل نفاق اندازي در ميان مسلمانان بوده و است. ما بعد از انقلاب اسلامي هم با چنين گروه هايي روبه رو بوده ايم ، گروه هايي كه به مرور زمان مسير خود را از انقلاب ملت ايران جدا كرده و حتي با ملت در افتادند . ساير كشورهاي انقلابي هم با اين چالش ها روبه رو خواهند شد.
وي سپس با بررسي اوضاع جامعه اسلامي بعد از رحلت پيامبر تاكنون ادامه مي دهد: بعد از پيامبر(ص) جريان نفاق، زمام امور را خود به دست گرفت، يا اينكه دست كم با اولياي حكومت، به طور پنهاني به اين تفاهم رسيد كه در صورت تأمين امنيتش، مخالفت نورزد و آشوب و ناامني ايجاد نكند از اين رو بود كه هرچه به اصطلاح جانشينان پيامبر بر جامعه اسلامي و حتي خاندان رسالت ظلم روا داشتند با اعتراضي از روي صدق و وفاداري روبرو نشد! اكنون هم جوامع اسلامي با تهديد بي بصيرتي برخي از افراد روبرو هستند گروه هايي كه جريان نفاق سلطه طلبي را از اتحاد ملي و ديني تشخيص نمي دهند و براي حفظ اركان قدرت خود، ملت و دين را با هم فدا مي كنند و اگر كمي تاريخ را عبرت آموز ببينند، سرانجام كارهاي خود را پيش بيني خواهند كرد.
خسروبيك با بيان اينكه بعداز انقلاب اسلامي ايران اگر رهنمودهاي امام خميني و هدايت ولي فقيه و اطاعت ملت نبود جامعه اسلامي ما هم در فراز و نشيب جريانات سياسي بدخواهان دچار مشكل مي شد مي افزايد: همراهي مردم با علما و فقها و عبرت گرفتن از تاريخ، دلايل قوت نظام جمهوري اسلامي و بصيرت جوانان آن است. چرا كه توانستند با اتكا به قدرت ايمان و آشنايي با راه هاي مبارزاتي الگوهاي اسلامي خود از تمام برهه ها و آزمايشات الهي سربلند بيرون آيند. تأسي از انقلاب اسلامي ايران به رهبري ولايت فقيه با گذشت زمان آثار خود را در حركت و خيزش مردمي ساير كشورهاي مسلمان نيز نشان مي دهد و ما شاهد پيروزي مسلمانان و حكمراني مستضعفان بر روي زمين خواهيم بود.
روشن سازي افكار مردم، مهم ترين راهكار نجات جامعه اسلامي
مهم ترين راهكار مبارزه با نفاق در جامعه در زمان پيامبر؛ آگاه سازي افكار توسط ايشان و بعداز پيامبر اقامه قيام و دفاع از ولايت توسط خاندان رسالت و ولايت بود. حضرت زهرا(س) بانوي مجاهدي كه در يك عرصه و چندين جبهه مبارزه كرد و در تمام آنها پيروز و سرافراز بيرون آمد به عنوان اولين مدافع ولايت و محكم كننده مكتب مهدويت، در تاريخ اسلام شناخته شده است.
راهكارهاي اسوه جامعه مسلمان را در هدايت جامعه مي توان به 1- دفاع از اسلام و رسالت پدر 2- دفاع از ولايت و احقاق حق سياسي- اجتماعي و اقتصادي خانواده 3- دفاع از ادامه حيات اسلام با پايه گذاري نهضت عاشورا بوسيله تربيت فرزنداني چون حسين(ع) و زينب 4-مستحكم كردن پايه هاي مهدويت با احاديث معتبر از پيامبر و مشخص كردن مزار شريفش به وسيله اين گنج الهي؛ تقسيم كرد.
اكنون نيز حوادث و مصيبت ها و رنج هايي كه هر روز بر جوامع اسلامي تحميل مي شد و آن را از تعالي اهداف اسلام به قهقراي دوران جاهليت نوين سوق مي داد، مواضع ناجوانمردانه برخي از مسلمان نماها و نيز تحول ارتجاعي در سيستم سياسي و تغيير اوضاع و شرايط به سود ارتجاع و جاهليت از دلايلي است كه بايد انديشمندان و مردم را به مطالعه بيشتر تاريخ و الگوپذيري از آن ترغيب كند.
دكتر مصطفي شجاعي با بررسي راهكارها قيام فاطمي و زينبي به عنوان الگوهاي مبارزاتي مردم و رسيدن به هدايت اجتماعي مي گويد: حضرت زهرا(س) كه در بطن مسائل سياسي جامعه و بحران ها رشد كرده و اهداف توطئه گران را مي شناخت با بصيرتي الهي، عهده دار دفاع از حق شد و هشيارانه چون سياست مداري و رهبري چون سياستمدار و رهبري آگاه و مدافع حريم امامت در برابر انحرافات، در صحنه جامعه حضور جدي و فعال يافت و از تمام ظرفيت هاي اجتماعي و الهي خود براي دفاع از امامت و نجات جامعه مسلمانان استفاده كرد.
وي با اشاره به روش هاي مبارزاتي حضرت زهرا(س) كه بيشتر در قالب جنگ نرم و روشن سازي اذهان مردم صورت گرفت مي افزايد: حركات ايشان در دفاع از ولايت انقلابي پرخروش را در بطن جامعه به وجود آورد كه نطفه هاي آگاهي و شعور را بارور كرد و با جهاد امام حسين(ع) در قالب قيام رو دررو در جبهه حق عليه باطل به ثمر رساند.
اين محقق و استاد دانشگاه؛ نتيجه اين مبارزات را دفاع از حريم امامت و ولايت و حفظ اساس و فروع دين در جامعه اسلامي برمي شمارد و مي گويد: اين راهكارها توانست تا حدي جو متشنج سياسي آن روز جامعه اسلامي را كنترل كند و مردم كشورهاي مسلمان و انقلابي نيز بايد با الهام از سياست هاي ايشان و مطالعه در تاريخ زندگاني اين بانوي بزرگ راهكارهاي درست مبارزاتي را انتخاب كنند كه متأسفانه جاي خالي توجه به امامت و ولايت در حركت هاي انقلابي جز حركت انقلابي و موفق مردم ايران خالي است.
نقش آفريني تاريخي زنان در هدايت سياسي جامعه
مصطفي شجاعي با تاكيد بر اينكه حضرت فاطمه(س) در حساس ترين دوران اسلام؛ مهم ترين و محوري ترين حركت سياسي جامعه را رقم زد مي گويد: ايشان با سياستي و كياستي برگرفته از آگاهي و بصيرت و شناخت جامعه اسلامي آن زمان؛ شيوه هايي مدبرانه و حكيمانه را برگزيد كه نشان از حضور مستقيم و غيرمستقيمش در صحنه هاي مختلف جامعه داشت.
اين وقايع تاريخي بر تفكر غلط پرده نشين بودن زن به معناي تحجر خط ابطال مي كشد و حضور انحصاري مرد را در عرصه هاي سياسي رد مي كند؛ چرا كه زنان با وجود الگوهايي فرااسلامي چون حضرت فاطمه(س) و دخت گرامي شان حضرت زينب(س) مي توانند نقش خود را در جامعه ملموس و تاريخي بدانند صدالبته كه زنان ايران با حضور مستمر خود در فروپاشي كاخ استبداد و دفاع از خاك وطن و پرورش نسل قهرماني كه هنوز فهميدنشان كار هر انسان و نگاشتن اوصاف شان كار هر قلم نيست به خوبي شان و منزلت خود را در آيينه بزرگ زنان تاريخ اسلام درك كرده اند و با اعتلاي جايگاه علمي و اجتماعي و سياسي خود هرچه بيشتر در جريانات سياسي و اجتماعي وارد شده و بر آن تاثير مي گذارند. اينك هم در جوامع انقلابي مانند بحرين و يمن مادران و زنان با بينشي فاطمي و با حمايت از مردان و فرزندان خود و تربيت نسلي با افكار حسيني مي توانند با جريان سازي از نظام اسلامي و اهداف اسلامي خود دفاع كنند.
در خيزش و بيداري هاي اسلامي كنوني نقش زنان و بينش و جنبش سياسي آنها بروز پيدا كرده است.
توجه و شناخت سيره هاي رفتاري و عملي بزرگاني چون حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار مي تواند يكي از راهكارهاي باارزش در حفظ اصول اسلام و ايجاد وحدت و تثبيت قدرت در جوامع مسلمانان در جبهه هاي مبارزاتي آنان با ابرقدرت هاي دنيا طلب باشد.
حجت الاسلام نعمت اله صابري نيا با اشاره به نخستين نشانه هاي نفاق علني بعد از رحلت پيامبر در جامعه اي كه با هدايت الهي تربيت يافته بود و با وحي ربوبي بنيانش مستحكم شده بود مي گويد: شجاعت، ولايتمداري؛ دفاع به موقع از ولايت و افشاي توطئه هاي پس پرده دشمنان اسلام و روشن گري اجتماعي به عنوان راهكارهاي مبارزاتي بانوي بزرگ اسلام حضرت فاطمه(س) بود كه توجه به آن مي تواند راهگشاي نجات مسلمانان از گرداب هاي نفاق و سلطه باشد.
نماينده ولي فقيه در ناحيه بسيج شهيد بهشتي تهران، با تأكيد بر اينكه حضرت فاطمه زهرا(س) در جريان انحرافات پس از نبي مكرم اسلام(ص) پرچمدار حركت و جنبش اسلامي بود مي گويد: ايشان با ايراد خطبه ها، رايزني ها با مخالفان و قرائت دعاهاي عارفانه و ايجاد سؤال در اذهان، مسير هدايت مردم را هموار كرده و گمراهي ها را از بين بردند و بر ماست تا با تطبيق درست از وقايع روز ايشان با روزهاي پيش وري ملت واحده مسلمان راه نجات را تشخيص داده و در مسير درست حركت كنيم.
وي ادامه مي دهد؛ در دوره هاي بعد از حيات ائمه هدي تا زمان ما؛ هر جا حكومتي با نام اسلام قصد رشد و نمو داشته باشد به دليل قطع دست منفعت طلبان مورد توجه هجوم سردمداران زر و زور و تزوير قرار گرفته است. تاريخ كشور ما گواه صادقي از اين ادعاست و اكنون نيز در كشورهاي اسلامي همسايه اين گونه تحركات به روشني ديده مي شد.
وي تصريح مي كند: شناخت دوست از دشمن، آشنايي با شگردهاي مبارزاتي دشمنان و توجه به الگوهاي ديني و تأسي از آنان مي تواند راههاي مقابله با تهديدات نرم، جنگ و خونريزي، جنگ رواني، تحريم اقتصادي و... از جمله راهكارهايي است كه بايد با اجراي درست آنها راه را براي به وجود آمدن كشورهاي مسلمان قدرتمند هموار كرد و در اين مسير اگر الگوي ما بانويي مانند حضرت زهرا(س) است نفرات مؤثر و نقش آفرين ما مي تواند زنان و دختران محجبه مسلمان باشند.
وي، در ادامه بر خلأ تأسي از امامت و ولايت در برخي از جريان هاي انقلابي سايركشورهاي مسلمان اشاره كرده و مي گويد: بزرگ ترين ركن وحدت در جوامع اسلامي ولايت در غياب امام عصر(عج) ولايت فقيه است. اكنون كه ملت ما توفيق تشكيل حكومت اسلامي را تحت زعامت ولايت فقيه داشته است و توانسته سه دهه پرتلاطم را با موفقيت پشت سر بگذارد بايد توجه داشته باشد آنچه كه در دهه چهارم كه به نام دهه پيشرفت و عدالت در سال جهاد اقتصادي مايه اقتدار و عزت و دوام و بقاء حكومت اسلامي ايران خواهد شد؛ توجه هرچه بيشتر مردم- مخصوصاً بانوان به عنوان تربيت كنندگان نسل آينده و سازندگان زيرساخت هاي فرهنگي- به عنصر اصلي ولايت است.
همسران و مادران سربازان هشت سال دفاع مقدس با داشتن روحيه اي ولايت پذير توانستند با حمايت معنوي از رزمندگان سنگرهاي دفاع را تا آخرين روزها حفظ كنند و اكنون به عنوان سرلوحه و الگوي ساير زنان مسلمان در حركت هاي انقلابي شناخته شوند و اين در حالي است كه در خيزش و بيداري هاي اسلامي كنوني، نقش زنان بسيار تأثيرگذار و بينش و جنبش سياسي آنها بروز پيدا كرده است و بايد بيش از پيش با حضور فيزيكي و سياسي خود و به كارگيري شعور و آگاهي اسلامي در ظلم ستيزي و مبارزه با استعمار نقش آفرين باشند.
زنان در استمرار انقلاب هاي اسلامي در چارچوب حكومت اسلامي، سهم بسزايي دارند
الهه ملاعلي كارشناس علوم سياسي، خاستگاه دروني نقش سياسي زنان مسلمان در شكل گيري نهضت اسلامي وامدار اصولي مانند اصل آزادي فعاليت سياسي، مجاهدت انساني، ايثار و فداكاري، شجاعت، صلابت، حماسه، همت والا و مقاومت و جانبازي، قدرت و تعهد، عفت و عصمت و تحول روحاني آنان، وحدت كلمه و همياري ايشان با مردان در جريان نهضت شهادت طلبي آنان مي داند و مي گويد: تاريخ نشان داده است زنان مسلمان در پيشگامي و راهبري نهضت اسلامي به ويژه در هماهنگي و دوشادوشي با مردان در جريان شكل گيري نهضت و در تحولات فرهنگي- اجتماعي فراگير جامعه و فرآيند تداوم و استمرار انقلاب هاي اسلامي در چارچوب حكومت اسلامي، سهم بسزايي دارند.
وي با تأكيد بر اينكه تبيين الگوهاي معنوي و مطلوب براي زنان مسلمان و ارائه راهبردها و رهنمودهاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي در برهه هاي مختلف نهضت هاي اسلامي از مهم ترين اقدامات نظام هاي اسلامي در حوزه زنان است مي افزايد: نبايد نقش بسزاي زنان را در تربيت و سازندگي افراد جامعه اسلامي نديده گرفت. آماده كردن بستر حضور و جهاد زنان براي پيشبرد مسير نهضت هاي اسلامي، اهميت به نقش و وظيفه عظيم زنان در بناي جامعه اسلامي و هدايت فعاليت هاي اقتصادي نظام از طريق مشاركت در سازندگي و ريشه كن كردن فقر و استضعاف از راهكارهاي نظام جمهوري اسلامي بوده است كه از انديشه امام خميني تا عمل به آن توسط مسئولان ذي ربط توانسته است پيشرفت هاي قابل توجهي را در عرصه هاي مختلف براي كشور به ارمغان بياورد.
وي با اشاره به حضور بانوان در انقلاب هاي اخير مردم بحرين و يمن و مصر در برابر ظلم طاغوتيان زمان مي گويد: اين يك فرصت براي كساني است كه هنوز نتوانسته اند به درك واقعي نفوذ زنان در جامعه و تأثيرگذاري آنها بر جريانات سياسي و اجتماعي برسند.
آنها بايد با رصدكردن حضور زن مسلمان اين واقعيت را درك كنند كه مهجوريت و عقب افتادگي در نگاه تزييني به زن است. حضرت زهرا به عنوان الگوي زنان مسلمان با حضور در جامعه نفاق زده و بحران زده زمان خود و دفاع از اركان نظام اسلامي راه ها را براي حضور همه جانبه زن در ميادين مبارزه باز كرد.

 



جوابيه راه و ترابري استان گيلان و توضيحات كيهان

در پي انتشار گزارشي در صفحه 7 مورخه 20 فروردين با عنوان «تصادفات و تلفات جاده اي 53 درصد كاهش يافت. اداره كل راه و ترابري استان گيلان جوابيه اي را به دفتر روزنامه ارسال كرد.
در اين جوابيه آمده است:
اگرچه تشخيص وقوع يك سانحه رانندگي با همكاران راهنمائي و رانندگي مي باشد، لكن تشخيص علت يا علل نهائي دخيل در آن و به بيان ديگر ثبوت و اثبات و احراز دليل، در حوزه صلاحيت مراجع عالي در مقام ترافع بوده، لذا اظهارنظر در اين خصوص، نوعاً انحراف اذهان عمومي از واقع و تحميل بار علل بر دوش اشخاص غيرمنتسب محسوب است.
مقامات محترم راهنمائي و رانندگي در بيان ابتدائي خود در محل، عواملي چون سرعت غيرمجاز و... را ملاك قرار داده اند كه قطعاً در جمع آن بالطبع راه، نتايج ديگري از جمله ميزان عكس العمل راكب وسيله و تاثير نيروي گريز از مركز و شتاب و انرژي حاصل از اين وصف و نهايتاً عدم توانائي در تطابق عكس العمل راكب با وضعيت حاصل را موجد و منتج بوده كه جملگي اين اوصاف منصرف بر نوع مهارت (عام و خاص) راننده راكب متغير خواهد بود، كه مورد توجه قرار نگرفته است.
وجود علائم عديده هشداردهنده و بازدارنده و... در محور ملاك نظر، خلاف و مدعاي همكاران معروض را مؤيد بوده و تاكيد مي نمايد، چنانچه فرمول هاي حصول ضرايب مقدار بار انرژي بر اجسام در سوانح رانندگي، ملاك عمل قرار مي گرفت، طبعاً همكاران مورد اشاره، خود تاييد مي فرمودند كه وجود يا فقد گاردريل ، مانع و رادع حادثه نبوده و اي بسا كه عواقب ديگري را نيز منتج مي گرديد كه مورد عنايت نبوده است.
كيهان: در گزارش انتشار يافته در صفحه 7 مورخ 20 فروردين سال جاري به نقل از سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي آمده بود: يكي از تلخ ترين حوادث نوروز امسال غرق شدن يك خانواده پنج نفره بر اثر سقوط خودروي آن ها در جاده رشت بعد از امامزاده هاشم به داخل يك مرداب بود كه متأسفانه به دليل نبود گاردريل در اين مسير و لغزندگي جاده در كنار سرعت غيرمجاز راننده اين خودروي پژو آردي، خودرو واژگون و تمامي سرنشينان آن در مردابي غرق شدند كه در اين خصوص موضوع ناايمن بودن راه نيز براي پيگيري مراجع قضايي در كروكي تصادف درج شده است.
آنچه كه در اظهارات سردار مومني به وضوح ديده مي شود اذعان به تخلف راننده و سرعت غيرمجاز خودرو كه منتهي به واژگوني آن و غرق شدن تمامي مسافران شده است مي باشد ولي روشن است كه هزينه هر تخلفي مرگ و غرق شدن در مرداب نيست. در صورتي كه مسئولان راه و ترابري استان گيلان به وظايف خود به خوبي عمل كرده بودند و جاده ناايمن نبود امروز شاهد تلفات جاده اي هر چند اندك نيز نبوديم.
نكته ديگر كه در جوابيه اداره كل راه و ترابري استان گيلان ديده مي شود تلاش براي پيچيده گويي و استفاده از اصطلاحات به ظاهر تخصصي است. جوابيه بايد گويا و پاسخگوي اتهاماتي باشد كه به اداره كل راه و ترابري استان گيلان وارد شده است. در اين زمينه نيز با نهايت تأسف شاهد هستيم در جوابيه ارسال شده به دفتر روزنامه نه تنها به ادعاي راهور ناجا مبني بر ناايمن بودن جاده پاسخ داده نشده بلكه ادعا شده است در صورت وجود گاردريل شايد شاهد عواقب ديگري نيز بوديم!

 



فرار از خانه بازتاب خشونت هاي خانگي

فرار از خانه يكي از بازتاب هاي خشونت هاي خانگي است كه به دليل تاثيرات اجتماعي آن قابل تأمل است.
يك كارشناس مددكاري اجتماعي در اين زمينه مي گويد: انحراف دختران و فرار از منزل از جمله رفتارهاي ناسازگارانه اي است كه به علت هاي متعدد از فرزندان سر مي زند كه باتوجه به پيامدهاي سوء آن براي جامعه بايد آن را از جمله آسيب هاي اجتماعي به حساب آورد و در واقع نوعي واكنش نسبت به شرايطي است كه از نظر افراد نامساعد غيرقابل تحمل و بعضاً تغييرناپذير است. اين عمل معمولا به عنوان يك مكانيسم دفاعي به منظور كاهش ناخوشايندي و خلاصي از رفتارهاي آزاردهنده و مضر و دستيابي به خواسته هاي مورد نظر و عموماً آرزوهاي دور و دراز انجام مي شود.
مينا رستمي ادامه مي دهد: اين حركت نوعي تضاد است تضاد ميان فردي كه از يك سو مي خواهد مستقل باشد و از سوي ديگر خواستار همبستگي است؛ در اكثر موارد اقدام به فرار به طور ناگهاني بدون خبر و اطلاع اعضاي خانواده صورت مي گيرد اما در برخي شرايط فرد قصد خود را به صورت تهديد به فرار اطلاع مي دهد اين عمل اغلب در بين پسران معمول است.
رستمي مي افزايد: از ديدگاهي ديگر فرار نوعي اختلال رفتاري است كه در ارتباط با واكنش هاي سازگارانه به صورت آشفته خود را نشان مي دهد در اين صورت فرار اختلالي عميق در رفتار تعريف مي شود كه باعث برانگيختن و تحريك افراد به خروج از محيط نظم و انضباط و زمينه را براي ترك كانون فراهم مي كند.
وي با اشاره به اين كه كودك يا نوجوان عاصي مي شود و خانه اش را ترك مي كند زيرا پدر براي پسر و مادر براي دختر قابل تحمل نيست، ادامه مي دهد: اگر پدران نيز بيش از حد مستبد و پرخاشگر باشند رشد و سير عادي كودك مخصوصاً نوجوان و جوان را نسبت به استقلال شخصيت و اعتماد به نفس و به طور كلي رشد فكري، عاطفي، رواني و اجتماعي متوقف و يا لااقل به تاخير مي اندازد.
رستمي با بيان اين كه انگيزه هاي فرار برحسب جنس، سن، تحصيلات و محيط زندگي متفاوت است مي گويد: در مجموع مي توان انگيزه هاي فرار را در 4 گروه كلي، اثبات وجود و جلب توجه ديگران و اجبار والدين براي اجراي تمايلات و خواسته هاي خويش، رهايي از هنجارها و فشارها و تحميل ها، قيد و بندها و آزارهاي خانواده و كسب آزادي عمل در رفتارهاي فردي و اجتماعي، لجاجت با خانواده، سلب آرامش و ايجاد بدنامي يا مشكل براي آن ها به جهت عدم تعلق و دلبستگي به خانواده، تحت فشار قرار دادن ديگران براي تحقق خواسته هاي خود در خصوص زندگي آينده و موقعيت هاي بهتر اقتصادي دسته بندي كرد.
وي انواع فرار را فرار عكس العملي، فرار براي راحت زندگي كردن و فرار براي آينده سازي عنوان كرده و ادامه مي دهد: اكثراً جوانان و دختران در اظهارات خود اذعان داشته اند كه از فشارهاي داخل خانواده كه مي تواند به دنبال يك بحران ايجاد شده باشند مي گريزند مانند مشكلات مالي و تغيير در ساختار سرپرستي خانواده با نظارت محدودكننده والدين. بعضي هم نيز به علت كنترل يا انتظار بيش از اندازه والدين فرار مي كنند.
رستمي تصريح مي كند: براساس آمار 70 درصد از موارد فرار دختران از خانه ناشي از برخورد نامناسب و ناشايست والدين با دختران است و دختران بعد از فرار از منزل عواقب تعارض و تجاوز، آشنا شدن با خانه هاي تيمي، مصرف و فروش مواد مخدر و انواع بيماري هاي عفوني در انتظار آن ها است.
وي با بيان اين كه به اعتقاد صاحب نظران خانواده در شكل دهي به زندگي و رفتار فرد تا حد زيادي موثر است مي گويد: اگر خانواده با مشكلات و آسيب هاي عديده اي مواجه باشد روند جامعه پذيري اعضاي خانواده مختل مي شود.
رستمي با بيان اين كه 4 نوع آسيب براي خانواده وجود دارد كه در رفتارهاي نابهنجار فرزندان موثر است، عنوان مي كند: خانواده هاي بي كفايت، خانواده هاي ضداجتماعي، خانواده آشفته، خانواده از هم گسيخته را به عنوان اين آسيب ها معرفي كرد.
وي ادامه مي دهد: طبعاً فرزندان در سايه پدر و مادر است كه احساس سربلندي، غرور و سرافرازي مي كنند اين پدر و مادر هستند كه مشتركاً مي توانند به شخصيت كودك انسجام و تماميت بخشند. سايه پدر و مادر است كه از فرزندان نسلي سالم، متعهد و مفيد و پربار مي آورد خانواده طبيعي ترين، گرم ترين محيط زندگي براي كودكان است. علي ر غم اين واقعيت ها بايد ديد كه چرا برخي از كودكان فرار از خانه، زندگي با بيگانه و عواقب زيانبخش آن را بر ماندن در منزل و زندگي با والدين خود ترجيح مي دهند. رستمي تصريح مي كند: فرار از خانه يكي از بازتاب هاي خشونت هاي خانگي است كه به دليل تاثيرات اجتماعي آن قابل تامل است اغلب نوجواناني كه قرباني خشونت هاي خانواده مي شوند با عقده هاي رواني و اختلال ها دست به گريبان هستند حالت هاي ترس، استرس و اضطراب و ناامني مي كنند لذا اعمال خشونت هاي روحي جسمي از سوي اعضاي خانواده عامل بسيار مهمي در فرار برخي از دختران است بسياري از والدين آگاهانه يا ناآگاهانه با تبعيض بين فرزندان، موجب اختلاف بين آن ها و دلسردي از زندگي مي شوند.
وي بيان مي كند: تبعيض در مواجهه با خطاها و اشتباهات فرزندان دختر و پسر و عدم اتخاذ رويه منطقي براي برخورد با خطاهاي فرزندان و تنبيه تبعيض آميز براساس برتري پسر بر دختر يا بالعكس موجب سلب اعتماد به نفس و بدبيني فرزندان نسبت به والدين مي شود. اگر در شيوه تربيتي خانواده ها فرزندان از آزادي و اختيار لازم متناسب با سن و شرايط خويش محروم شوند دچار احساس نارضايتي، تحقير، تنفر و سرخوردگي از خانواده مي شوند لذا از هر فرصتي جهت عدم پيروي از هنجارهاي خانواده بهره مي برند و درصدد هستند با فرار از خانه از اين محروميت ها رهايي يابند و بالعكس نيز توجه بيش از حد متعارف و در اختيار بودن امكانات فوق سن فرزند هم مي تواند زمينه مسايلي چون فرار از خانه را ايجاد كند. رستمي اظهار مي دارد: تحقيقات نشان مي دهد ثبات در خانواده و نقش والدين در تجربيات منفي فرزندان قوياً الگوي ترك خانه را در جوانان تعيين مي كند وجود شرايط فوق همراه با داشتن پايگاهي در خارج از خانواده كه از نوجوان يا جوان حمايت كند ترك خانه را توسط نوجوان يا جوان را تسهيل مي كند و سرعت مي بخشد تمايل به شكل دادن انواع خانواده هاي غيرسنتي نظير همزيستي بدون ازدواج رسمي و يا زندگي به صورت زندگي گروهي و غيره نيز خود مي تواند يكي از علل فرار جوانان از منزل باشد اما بايد توجه داشت كه از هم گسيختگي خانواده و فرار از خانه همواره در ارتباط نزديكي با يكديگر قرار دارند.
اين كارشناس مددكاري اجتماعي مي گويد: جو درون خانواده تا حدودي وابسته به مشكلات اجتماعي- اقتصادي است لذا خانواده هايي بيشتر در معرض خطر هستند كه در آن ها تركيبي از تعارض والدين و ناامني اقتصادي وجود دارد.

 



اخبار هفته

كاهش بافت هاي فرسوده در منطقه 9
شهردار منطقه 9 از كاهش 4درصدي بافتهاي فرسوده و افزايش 2 برابري متراژ پروژه هاي پيش بيني شده براي نوسازي املاك فرسوده دراين منطقه خبرداد.
عليرضا جعفري گفت: به دليل ساخت وساز در 110 هكتار از محدوده املاك فرسوده 4درصد از متراژ بافت هاي فرسوده منطقه كم شده است.
وي افزود: با توجه به رشد ساخت وساز در منطقه و تمايل مالكان بافت هاي فرسوده به نوسازي و استفاده از تسهيلات، پيش بيني شده كه امسال نوسازي در متراژ 107 هزار مترمربعي صورت گيرد.
وي اظهار داشت: براساس برنامه زمان بندي شده سازمان نوسازي شهر تهران درسال گذشته بايد 53هزار متر در منطقه نوسازي صورت مي گرفت كه اين آمار در پايان سال به دليل استقبال اهالي نسبت به ساخت وساز به 168هزارمتر رسيد.
شهردار منطقه 9 تعداد واحدهاي پيش بيني شده براي نوسازي را 200 و 133 واحد مسكوني درهر ماه دانست و گفت: اميدواريم امسال هم با تسهيلاتي كه توسط شهرداري و وزارت مسكن به مالكان ارائه مي شود روند ساخت وساز درمنطقه افزايش يابد.
بهره برداري از مجموعه ورزشي ايثارگران
شهردار منطقه 14 گفت: مجتمع ورزشي ايثارگران با سالن چند منظوره به همراه مجموعه ورزش هاي آبي درحال تكميل است و امسال بهره برداري مي شود.
علي محمد نژاد افزود: اين مجموعه با عرصه اي نزديك به 3 هزار مترمربع و زيربناي 6 هزار مترمربع شامل استخر، سونا، جكوزي، سالن چند منظوره، فوتسال، واليبال، هندبال و سالن هاي بدنسازي پينگ پنگ و شطرنج است.
به گفته وي، مجتمع ورزشي ايثارگران در خيابان تاجري، خيابان جعفري واقع است.
6كيلومتر پياده رو سازي در محور خاوران
معاون فني و عمراني شهرداري منطقه 15، از اجراي 6 كيلومتر عمليات پياده روسازي در محور خاوران خبرداد.
حلاجيان گفت: اين محور كه حدفاصل ميدان بسيج تا خيابان شهيد ذوالفقاري است به عنوان محور نمونه در اجراي طرح استقبال از بهار انتخاب شد.
وي همچنين به بازسازي محور بي آرتي در خيابان خاوران اشاره كرد و گفت: احداث 6 ايستگاه ديگر نيز در اين محور در دستوركار است.
نصبGIS در ايستگاه هاي اتوبوس
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري منطقه 18 گفت: بزودي تمامي ايستگاه هاي اتوبوس به نقشه GIS مجهز مي شوند.
مهندس سيروس ميلاني افزود: اين سيستم دسترسي شهروندان را به اطلاعات خطوط و نحوه سرويس دهي وسايل نقليه راحت تر مي كند.
به گفته وي درحال حاضر 19 خط بليتي و ريالي اتوبوسراني روزانه به شهروندان خدمات مي دهند.
ساماندهي كانال هاي آلوده جنوب تهران
به منظور جلوگيري از انتشار آلودگي دوكانال بزرگ در محدوده جنوب تهران بهسازي شد.
مهندس عباس فرشاديان معاون فني و عمراني منطقه 20 گفت: اين كانالها خاكي و روباز بودند و محل تجمع جانوران موذي، انتشار آلودگي و نشت فاضلاب به منازل مسكوني خيابان هاي اطراف بودند.
وي افزود: اين دو كانال در محدوده ضلع جنوبي محله عباس آباد وجاده نظامي قراردارد كه با بتن سرپوشيده شده است.
به گفته فرشاديان طول اين كانالها هزار و 260 متر است و براي بازسازي و تملك املاك محدوده آنها حدود 2 ميليارد و 920 ميليون ريال هزينه صرف شده است.
اجراي صحيح طرح تفصيلي نيازمند همكاري همه نهادها است
عضو فراكسيون مديريت شهري و روستايي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه كلان شهر تهران در حال حاضر با مشكلات بسياري مواجه است، گفت: اجراي موفق طرح تفصيلي جديد شهر تهران نيازمند آن است كه همه نهادها دست به دست هم داده و شهرداري را ياري كنند چون ارائه خدمات به شهروندان وظيفه تمامي نهادها است.
قدرت الله عليخاني؛ با اشاره به اينكه شهرداري متولي اصلي اجراي طرح تفصيلي است، گفت: نهادهاي مختلف بايد در اجراي طرح تفصيلي در كنار شهرداري قرار بگيرند زيرا اين طرح پروژه عظيمي است كه نيازمند همكاري همه نهادهاي دولتي و حتي خصوصي است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر مشكل ترافيك و به ويژه آلودگي هوا بزرگ ترين مشكلاتي است كه سلامت شهروندان تهراني را تهديد مي كند، گفت: نمي توان انتظار داشت شهرداري به تنهايي بتواند اين معضل را برطرف كند زيرا موضوع ترافيك به نهادهاي ديگري چون نيروي انتظامي نيز مرتبط مي شود. بنابر اين يكي از نهادهايي كه بايد در اجراي طرح تفصيلي با شهرداري همكاري كند نيروي انتظامي است.
عليخاني يادآور شد: سالانه حدود يك ميليون و 500 هزار خودرو در كشور توليد مي شود كه يك ميليون از اين تعداد سهم كلان شهر تهران است، لذا با اين وسعت ورود خودرو به بازار تهران انتظار مي رود كه وضعيت ترافيك و آلودگي هوا روز به روز وخيم تر شود. به همين دليل نخستين مشكلي كه بايد در اولويت طرح تفصيلي قرار بگيرد كاهش حجم ترافيك و آلودگي هواي شهر تهران است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني طرح تفصيلي وي با انتقاد از ميزان حمايت دولت از اجراي طرح هاي توسعه شهري، اظهار كرد: دولت در اجراي طرح تفصيلي بعد از شهرداري بايد نقش اصلي را ايفا كند چون شهرداري براي تامين اعتبارات لازم براي اجراي طرح هاي توسعه شهري نيازمند حمايت هاي اقتصادي دولت است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14