(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول خرداد 1390- شماره 19932

نهنگ ها و دلفين ها همچنان مرده به ساحل مي آيند
تونل سرريز سد هراز آمل بازگشايي شد
ايران در كيهان
راه اندازي بانك اطلاعاتي اتحاديه مشاوران املاك در كرج
افزايش رشته هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاه ايلام
دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با كمبود خوابگاه مواجه است
واگذاري 11 هزار مترمربع زمين براي ساخت كتابخانه در قزوين
استاندار مسقط و عضو هيئت وزيران كشور عمان:
مازندران انتخاب اول عماني ها براي سفرهاي گردشگري به ايران است
برازجاني ها سهميه موز داشتند؟!
مطالبات فرهنگيان در هاله اي از ابهام!
تعطيلي گمركات پارس آباد مغان: فرصتي كه از دست مي دهيم
راهپيمايي نمازگزاران علي آباد كتول در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه دولت



نهنگ ها و دلفين ها همچنان مرده به ساحل مي آيند

خليج فارس نه تنها طي دهه هاي اخير در صدر اخبار حوادث و رويدادهاي سياسي، اقتصادي، صنعتي، انرژي و... قرارگرفته بلكه اخبار حوادث و چالش هاي زيست محيطي نيز، نام اين درياي بسته را كه تنها ازطريق تنگه هرمز با آب هاي دنيا ارتباط دارد به سر زبان ها انداخته است.
شايد امروز با آوردن نام «كشند قرمز» درايران و چه بسا نقاط ديگر منطقه، هر مخاطبي بي گمان به ياد تلف شدن آبزيان طي سالهاي اخير در سواحل شمالي خليج فارس و به ويژه هرمزگان بيفتد.
هيچ دوستدار محيط زيستي، مرگ دسته جمعي دلفين ها طي سالهاي اخير به ويژه سال 86 كه در حوالي خور گنگان لاشه بيش از 70 قطعه از اين موجود كمياب به ساحل آمد را فراموش نكند.
اينكه منطقه خليج فارس و سواحل آن طي سالها و دهه هاي اخير با توسعه صنعتي و اقتصادي پرشتابي در شمال و جنوب روبه رو شده است برهيچ كسي پوشيده نيست، توسعه اي كه به واسطه آن نه تنها اكولوژيك و بستر آب هاي پيرامون را حتي تا درياي عمان تحت تأثير قرار داده، بلكه روزانه پاي هزاران شناور غول پيكر اعم از نفت كش، تجاري و كانتينربر را نيز به خليج فارس باز كرده است.
مسئله اي كه به نظر مي آيد برخلاف ساير مسائل زيست محيطي كه به محيط در درازمدت صدمه وارد مي كند، به طور مستقيم به جان آبزيان بويژه آبزيان غول پيكر افتاده است كه بررسي لاشه هاي آبزيان به ساحل آمده طي سالهاي اخير اغلب حاكي از برخورد كشتي ها و شناورها با موجودات تلف شده است، كه به عنوان مثال مي توان به مرگ اخير يك نهنگ طي روزهاي اخير در جاسك هرمزگان اشاره كرد.
به دليل گردش خاص آب و وجود جريان هاي آبي در خليج فارس و آب هاي منتهي از درياي عمان به تنگه هرمز، حضور آبزياني مانند نهنگ ها و وال ها نيز كه به گفته بوميان و ساحل نشينان در زمان هاي قديم در سواحل جنوبي به صورت گله هاي پرتعداد ديده مي شدند، نيز امروز به طور محدودي ديده مي شود كه به نظر مي آيد همين تعداد نيز علاوه بر تلف شدن كه متأثر از نامتعادل شدن محيط زيست است، به طور مستقيم با برخورد به شناورها و پروانه هاي آنها ديگر هيچ وقت نمي توانند به اقيانوس برگردند كه مشاهده لاشه اين آبزيان در سواحل مي تواند نشانگر اين امر باشد.
اميد مي رود امروزه كه صنعت دريانوردي بين المللي صدها كنوانسيون را در بخش هاي مختلف با هدف اجرا براي شناورهاي اقيانوس پيما وضع كرده، براي جلوگيري از وقوع عواملي مانند برخورد شناورها با گونه هاي كميابي همانند وال ها و دلفين ها نيز با توجه به امور ناوبري و افزايش ديد راداري و ديگر راهكارها چاره اي بينديشد چرا كه معتقديم دراين راه هرقدر كه هزينه شود باز هم كم است.
بد نيست در اين راستا به اظهارات اخير مديركل حفاظت محيط زيست هرمزگان كه اشاره اي نيز به مرگ نهنگ 20تني در سواحل جاسك دارد، نگاهي داشته باشيم.
مجيد وفادار در همين راستا اظهارداشت: مأموران محيط زيست طي گشت زني در «خور نوك تراش» كه در شرق جاسك و حوالي روستاي گابريك در بخش مركزي اين شهرستان قرار دارد، جسد يك پستاندار عظيم الجثه 20تني را مشاهده كردند.
وي افزود: اين پستاندار از گونه اسپرم وال ها بوده كه 860 سانتي متر طول و طول باله سينه اي آن 80 سانتي متر، طول سر آن 200 سانتي متر و فك و دندان پاييني 24سانتي متر بوده است.
اين مسئول افزود: طبق مشاهدات اوليه و انجام بيومتري اين لاشه، پاره شدگي در قسمت باله پشتي لاشه ديده شد، به طوري كه پوست و گوشت اين بخش از بدن نهنگ آسيب جدي ديده و امعا و احشا بالاي ستون فقرات از بدن اين پستاندار بيرون زده است.
وفادار گفت: همچنين در قسمت مخرج اين آبزي نيز پارگي و فساد پوست ديده مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست هرمزگان اضافه كرد: از طرف ديگر به علت ماسه اي بودن ساحل دراين منطقه و حركت امواج دريا، يك سوم لاشه نهنگ در خاك فرو رفته است كه لازم است از طريق يك دستگاه لودر لاشه جابه جا شده و به طور كامل دفن شود تا پس از فاسدشدن كامل گوشت، اسكلت آن براي استفاده در موزه از زيرخاك بيرون آورده شود.
به گفته وي، آنچه در بررسي هاي اوليه مشخص شده اين موضوع است كه يك هفته از مرگ نهنگ گذشته و علت مرگ نيز به احتمال زياد برخورد با پروانه موتور كشتي هاي تجاري يا باري و يا نفتكش ها بوده است.
وفادار خاطرنشان كرد: درياي عمان منطقه دريايي داراي اكولوژي پيچيده اي است كه از يك سو رفت وآمد زياد شناورها تهديد جدي براي حيات پستانداران دريايي اين منطقه از جمله نهنگ ها و دلفين ها محسوب مي شود و ازسوي ديگر به دليل اينكه مسير حركت امواج در اين منطقه ازشرق به غرب (از اقيانوس هند به سمت تنگه هرمز) است. اگر پستانداري درميانه آب هاي درياي عمان دچار آسيب ديدگي شود، چهار تا پنج روز طول مي كشد تا به سواحل شهرستان جاسك برسد كه طي اين مدت امكان زنده ماندن پستاندار كم است.
وي با بيان اينكه از سال گذشته تاكنون اين سومين مورد كشف لاشه نهنگ درسواحل جاسك است، يادآورشد: وال اسپرم از گونه حفاظت شده پستانداران دريايي است كه هرساله به دليل عبور و مرور زياد شناورها و كشتي ها در آبراهه بين المللي دريايي عمان دچار مرگ و مير مي شوند.
بنابراين گزارش، نهنگ ها از جمله موجوداتي هستند كه به عقيده بسياري از پيشكسوتان دريانوردي در هرمزگان و كارشناسان دريايي، ورود آنها به خليج فارس نه تنها فوايد عديده اي را براي اكولوژيك اين دريا دارد، بلكه سبب تنظيم و تعادل چرخه آبزيان از ابتداي زنجيره تا انتهاي آن مي شود، كه دراين راستا نيز مي توان به اين نظريه اشاره كه در صورت ورود گله هاي وال ها و نهنگ ها به خليج فارس در سالهاي اخير، موجودات علل به وجود آورنده كشند قرمز كه به عنوان يكي از غذاهاي وال ها نيز مي توانند باشند، هيچ وقت به بلوم نمي رسيدند و تشكيل اين پديده مخرب را نمي دادند.
حال كه ديگر اين موجودات عظيم الجثه آن قدر كم شده اند كه حتي در خليج فارس نيز ديده نمي شود، بايد با رصد سير اين موجودات در دنيا و تشخيص مسيرهاي سفر آنها، ضريب ايمني آنها را در نقاط پرتردد به ويژه نقاطي همانند تنگه هرمز كه امروزه براي اين موجودات به مثابه «مثلث برمودا» است ارتقا و از مرگ آنها جلوگيري كرد، چرا كه در صورت پيشرفت روند تلفات گونه هاي كمياب، بشر آينده بايد چنين موجوداتي را نه در اكواريوم ها بلكه در تصاوير ضبط شده و فيلم هاي مستند ببيند.
گزارش از: فارس- اميرحسين توانگر

 



تونل سرريز سد هراز آمل بازگشايي شد

آمل- خبرنگار كيهان:
با حضور معاون استاندار مازندران و برخي مسئولان محلي تونل سرريز سد هراز آمل بازگشايي شد.
سيدعيسي هاشمي از سد هراز به عنوان يكي از بزرگ ترين طرح هاي زيربنايي استان ياد كرد و افزود: افتخار همه ما اين است كه فرزندان اين مرز و بوم و اين سامان اعم از كارفرما، پيمانكار و مشاور همه در تلاش هستند تا يك كارنامه بسيار خوبي را از خودشان به جاي بگذارند و يك كار خوب و ارزشمندي را شروع كردند و امروز كه تونل سرريز اين سد بازگشايي مي شود يك نقطه عطفي در احداث اين پروژه بزرگ محسوب مي شود كه جا دارد از زحمات همه عوامل اجرايي سد قدرداني كنم. وي با اشاره به پايين بودن شاخص مهار آب در استان در مقايسه با شاخص متوسط كشوري اظهار اميدواري كرد، با رويكردي كه در دولت نهم و دهم به منابع آب استان شده اين عقب ماندگي جبران شود.
همچنين در اين مراسم مديرعامل آب منطقه اي مازندران با ارزيابي بخش اول قرارداد 220ميليارد ريالي سد هراز گفت: بحمدالله با تلاشي كه از سوي كارفرما، مشاور و پيمانكار سد انجام شد هم اكنون اين قرارداد 27درصد پيشرفت كار دارد و مطابق با برنامه زمانبندي در حال انجام است.
رمضان طهماسبي در خصوص بازگشايي تونل سرريز سد افزود: تا دو ماه آينده با توجه به اهدافي كه براي اين تونل در زمان ساخت سد پيش بيني شده است خودروهايي كه از مسير هراز تردد مي كنند به عنوان انحراف موقت جاده از مسيري عبور مي كنند كه طول آن حدود 720متر است.
مديرعامل آب منطقه اي مازندران با اشاره به شروع عمليات جاده جايگزين گفت: به دليل اينكه بخشي از جاده هراز به طول حدود 9كيلومتر در زمان بهره برداري در محدوده درياچه سد قرار گرفته و به زير آب خواهد رفت لذا يك جاده جايگزين در ساحل راست جاده آمل- تهران به طول حدود 10 كيلومتر احداث خواهد شد كه عمليات اجرايي آن امروز شروع شده است.
وي در خصوص تونل انحراف آب سدهراز گفت: اين تونل نيز به طول 564 متر با پيشرفت حدود 50درصد در دست حفاري است.
طهماسبي اعتبارات سد هراز در سال 90 را 80 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت در تلاش هستيم با كمك مسئولين ارشد استان و وزارت نيرو اين رقم را تا حدود 280 ميليارد ريال افزايش دهيم.

 



ايران در كيهان

احداث 5 تقاطع غيرهمسطح

قزوين - خبرنگار كيهان : مديركل راه و ترابري قزوين گفت: احداث پنج تقاطع غيرهمسطح در راه هاي اصلي اين استان در دست اجراست.
محمدامين نصراللهي زاده افزود: تقاطع غيرهمسطح دولت آباد با دو دهانه 18متري در مسير آزاد راه قزوين-تاكستان با اختصاص 50 ميليارد ريال اعتبار تقاطع غيرهمسطح بشر در جاده قزوين- رشت، پل ورودي شهر آبگرم در مسير آزاد راه آبگرم- آوج- رزن از جمله اين طرح هاست.
گازرساني به 3 روستا
اراك- خبرنگار كيهان: بااجراي خط تغذيه گاز، سه روستا از توابع زرنديه استان مركزي از نعمت گاز طبيعي بهره مند مي شوند. به منظور اجراي طرح گازرساني به روستاهاي «از بيزان»، «چلسبان» و «بره موم» سه ميليارد و 850 ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته است.
تجليل از فرهنگيان
¤ ايوان غرب - خبرنگاركيهان: طي مراسمي با حضور مسئولان شهر ايوان غرب، ياد و خاطره 12 شهيد فرهنگي اين شهرستان گرامي داشته شد و از خانواده شهدا و 7 جانباز فرهنگي ايوان غرب تجليل به عمل آمد. همچنين دراين مراسم از 10 معلم نمونه و 15 فرهنگي بازنشسته قدرداني شد.
آغاز عمليات گازرساني
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: عمليات اجرايي گازرساني به 20 روستاي غرب شهرستان گنبدكاووس با حضور مديرعامل شركت گاز استان گلستان آغاز شد.
«رمضانعلي سنگدويني» مديرعامل شركت گاز استان گلستان با بيان اينكه اين پروژه يكي از پروژه هاي مهم گازرساني گنبدكاووس محسوب مي شود، افزود: براي اجراي اين پروژه بيش از 150 كيلومتر لوله گذاري از نوع فولادي و پلي اتيلن صورت مي گيرد.
به گفته وي، براساس برآورد كارشناسان شركت گاز براي تكميل اين پروژه 47 ميليارد ريال هزينه خواهدشد كه از محل اعتبارات عمراني تأمين و پرداخت مي شود.
بهره برداري از خوابگاه
مهربان- خبرنگاركيهان: طي مراسمي كه با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي و شهرستان مهربان برگزارشد، خوابگاه بنت الهدي دبيرستان شبانه روزي دخترانه نوبنياد مهربان در زميني به مساحت 105 مترمربع و با اعتبار 5 ميليارد و 200 ميليون ريال به بهره برداري رسيد. اين خوابگاه ظرفيت پذيرش 90 دانش آموز را دارد.
دايركردن كتابخانه وقف
كرج- خبرنگاركيهان: مديركل اوقاف و امورخيريه استان البرز در همايش «وقف احسان ماندگار» گفت: در راستاي نشر فرهنگ وقف، كتابخانه فني وقف دراين استان داير مي شود. حجت الاسلام والمسلمين ابوالفضل بني احمدي افزود: با استفاده از اهل فن، كتاب هاي شعر، مقالات و داستان در موضوع وقف چاپ مي كنيم تا فرهنگ وقف در خانواده ها از سنين كودكي نهادينه شود.


 



راه اندازي بانك اطلاعاتي اتحاديه مشاوران املاك در كرج

كرج - خبرنگار كيهان:
رئيس اتحاديه مشاوران املاك كرج از راه اندازي بانك اطلاعاتي مشاوران املاك در اين شهرستان خبر داد.
محمد قمي در نشست خبري با خبرنگاران اظهار داشت: اين اتحاديه در نظر دارد با راه اندازي سامانه، برخي خدمات الكترونيكي از قبيل ارسال بخشنامه هاي داخلي، اطلاعيه هاي سازماني و كشوري به اعضاي اتحاديه، خدمات ويژه در مورد خريد، فروش، رهن و اجاره را به شهروندان متقاضي ارائه كند.
وي گفت: تمام متقاضيان دفاتر مشاور املاك اطلاعات لازم را به صورت فايل در خصوص خريد، فروش، رهن واجاره در اين بانك اطلاعاتي اتحاديه ثبت مي كنند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك شهرستان كرج افزود: اين سيستم به گونه اي طراحي شده است كه در صورت پيدا شدن مسكن موردنظر، شرايط مكاني وبرخي از اطلاعات ديگر به صورت پيامك در اختيار شخص متقاضي قرار مي گيرد.

 



افزايش رشته هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاه ايلام

ايلام- خبرنگاركيهان:
رئيس دانشگاه ايلام گفت: سياست دانشگاه در زمينه آموزشي گسترش رشته هاي تحصيلات تكميلي است.
دكتر علي محمدي با بيان اين مطلب گفت: شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد چهار رشته مهندسي كشاورزي- گرايش بيماري شناسي گياهي، زبان و ادبيات عرب، مهندسي منابع طبيعي، بيابان زدايي، و شيمي فيزيك در دانشگاه موافقت به عمل آورد. رئيس دانشگاه ايلام افزود: اين دانشگاه داراي 18 رشته تحصيلي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا بوده كه با احتساب چهار رشته جديد مجموع رشته هاي تحصيلات تكميلي به 22رشته مي رسد.
دكتر علي محمدي ادامه داد: دانشگاه ايلام اين ظرفيت را دارد كه رشته هاي بيشتري در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا اخذ كند كه رايزني هاي لازم در اين زمينه با شوراي گسترش آموزش عالي درحال انجام است.
دانشگاه ايلام داراي 52 رشته تحصيلي در مقطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا است.

 



دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با كمبود خوابگاه مواجه است

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني هرمزگان از كمبود شديد خوابگاه در سال تحصيلي آينده خبر داد.
دكتر حسن نژاد در جمع خبرنگاران گفت: ساختار فضاهاي خوابگاهي دانشگاه علوم پزشكي، مناسب خوابگاه نيست بلكه فضاهايي مسكوني است كه براي اسكان دانشجويان تغيير كاربري داده شده اند، و با ساختار خوابگاهي كه داراي اماكن مختلف مجزا از قبيل كتابخانه، آشپزخانه و... است، هماهنگ نيست. وي گفت: ظرفيت ورودي دانشگاه ها در سال 89 افزايش يافته است اما ميزان فضاهاي خوابگاهي تغييري نكرده است، همچنين رشته هايي كه از كارداني به كارشناسي ارتقاء يافته سبب شده تا ظرفيت خوابگاه هاي دانشگاه جوابگوي اين ميزان دانشجوي متقاضي خوابگاه نباشد.
وي تصريح كرد: در سال تحصيلي آينده با توجه به اينكه خروجي خوابگاه هاي دانشگاه علوم پزشكي استان حدود 50 نفر و ورودي حدود 204 نفر است با مشكل شديد كمبود فضاي خوابگاهي مواجه خواهيم بود.

 



واگذاري 11 هزار مترمربع زمين براي ساخت كتابخانه در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
كارشناس امور انجمن هاي كتابخانه هاي عمومي استان قزوين گفت: واگذاري حدود 11 هزار مترمربع زمين در نقاط مختلف استان براي ساخت كتابخانه عمومي صورت مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان قزوين، وحيده حقيقي بيان داشت: طي يك سال گذشته 52 جلسه مربوط به انجمن كتابخانه هاي عمومي استان برگزار شد كه 255 مصوبه داشت كه 80 درصد مصوبات اين انجمن ها طي سال گذشته اجرايي شده است.
وي ادامه داد: از تعداد مذكور بيش از 200 مصوبه اجرايي شد كه شامل مصوبات فرهنگي، عمراني، مالي، فن آوري و تعمير و تجهيز بود.
كارشناس امور انجمن هاي كتابخانه هاي عمومي استان قزوين اضافه كرد: بخش عمده مصوبات جلسات انجمن هاي كتابخانه هاي استان را مصوبات فرهنگي تشكيل داده اند.
وي افزود: واگذاري حدود 11 هزار مترمربع زمين در نقاط مختلف استان براي ساخت كتابخانه عمومي از مصوبات عمراني اين جلسات است كه مشكل نبود كتابخانه در شهرها و روستاهايي نظير شاهين تپه، شهرستانك، خونان، عصمت آباد، كلنجين، زين آباد، خوزنين و سگزآباد را برطرف مي كند.
حقيقي تاكيد كرد: واگذاري زميني به مساحت 4 هزار مترمربع براي احداث كتابخانه در شهرستان قزوين و يك هزار و 500 مترمربع زمين جهت احداث كتابخانه مركزي تاكستان مهم ترين مصوبات عمراني انجمن هاي مذكور هستند كه نقش مهمي در توسعه كمي كتابخانه هاي استان خواهند داشت.

 



استاندار مسقط و عضو هيئت وزيران كشور عمان:
مازندران انتخاب اول عماني ها براي سفرهاي گردشگري به ايران است

ساري- خبرنگار كيهان
استاندار مسقط و عضو هيئت وزيران كشور عمان گفت: مازندران انتخاب اول عماني ها براي سفرهاي گردشگري به ايران مي باشد.
به گزارش روابط عمومي استانداري، استاندار مازندران در سفر به كشور عمان با استاندار مسقط و برخي مقامات آن كشور براي برقراري ارتباط اقتصادي في مابين ديدار و گفت وگو كرد.
سيدعلي اكبر طاهايي در ديدار با السيد سعودبن هلابي حمدالبوسعيدي، استاندار مسقط و عضو هيئت وزيران كشور عمان، با اشاره به ظرفيت هاي توليدي و تجاري مازندران گفت: مازندران آماده ارائه هرگونه خدمات و صادرات كالاهاي مختلف به كشور عمان است.
وي در ادامه اين نشست سطح تعامل و روابط سياسي دولت ايران با كشور دوست و مسلمان عمان را خوب توصيف كرد و افزود: مازندران به عنوان يكي از استان هاي مهم كشاورزي و گردشگري ايران آمادگي آن را دارد كه با كشورهاي حوزه خليج فارس از جمله كشور مسلمان عمان همكاري دوجانبه داشته باشد.
استاندار مسقط نيز در اين ديدار با ابراز خوشحالي از حضور هيئت ايراني و استاندار مازندران به كشور عمان گفت: پادشاه عمان نسبت به رهبر كشور ايران علاقه بسياري دارد و اين علاقه و دوستي مي تواند زمينه هاي مناسب سياسي و اقتصادي زيادي را براي دو طرف ايجاد كند.
سيد سعودبن هلابي حمدالبوسعيدي افزود: برخي شهرها مانند رامسر براي مردم عمان شناخته شده است و مازندران جزو انتخاب هاي اول عماني ها براي سفرهاي گردشگري به ايران محسوب مي شود.
طاهايي همچنين در اين ديدار از مقامات و بازرگانان كشور عمان براي بازديد از ظرفيت هاي استان مازندران دعوت به عمل آورد.

 



برازجاني ها سهميه موز داشتند؟!

مطبوعات محلي و برخي پايگا ه هاي اطلاع رساني و تعدادي از مسئولان شهرستان برازجان به تازگي خبري را منتشر كرده اند مبني بر اينكه براي مردم برازجان در ايام نوروز 90 مقدار زيادي سهميه موز! با قيمت دولتي در نظر گرفته شده بود كه متأسفانه از قضا فرد غير منصفي به بوشهر مي رود و با تحويل سهميه موز برازجاني ها اتفاقاً آنها را نيز در شهرستان برازجان منتهي با قيمت آزاد به فروش مي رساند.
طوري كه بنا به گزارش هاي موثق حتي يك كيلو! از اين سهميه چندتني نيز در ساز وكار قانوني به دست مردم نمي رسد.
اين در حالي است كه برازجاني ها تازه در نيمه ارديبهشت جاري متوجه شدند كه دولت در راستاي محروميت زدايي براي آنان سهميه موز در نظر گرفته بود. اما آنان همان موز را از بازار آزاد (سياه) تهيه كرده بودند.
از مسئولان حوزه تعزيرات حكومتي و مديران حوزه هاي ذي ربط انتظار مي رود ضمن اطلاع رساني در اين خصوص با عوامل و عناصر فرصت طلب در اين حوزه نيز برخورد شود.
برازجان - خبرنگار كيهان

 



مطالبات فرهنگيان در هاله اي از ابهام!

هر چند اصلاح قانون پرداخت و تعديل وضعيت حقوقي بازنشستگان از سوي دولت عدالت محور قابل تشكر و تقدير است، اما متاسفانه مبالغي مربوط به سال 86 بوده كه جزو مطالبات فرهنگيان بازنشسته است و همچنان بي پاسخ مانده است طوري كه در پيگيري هايي كه در اين خصوص از اداره آموزش و پرورش شهرستان و حتي استان به عمل آمده مسئولان اذعان داشتند؛ تصميم گيري در اين خصوص به سازمان بازنشستگان كشور مربوط مي شود كه پس از ابلاغ از سوي اين سازمان و طي روال اداري مطالبات را پرداخت خواهيم كرد.
اما از آنجا كه تاكنون بخشنامه اي در اين خصوص ابلاغ نشده است لذا مطالبات فرهنگيان همچنان در هاله اي از ابهام قراردارد.
اميد مي رود مسئولان محترم سازمان بازنشستگان كشور با هدف رفع مشكل فرهنگيان در اين خصوص به طور جد اقدام كرده و زمينه رفع اين معضل را فراهم كنند.
حسيني - هويزه

 



تعطيلي گمركات پارس آباد مغان: فرصتي كه از دست مي دهيم

شهرستان مرزي پارس آباد، ظرفيت ها، قابليت ها و سرمايه ها و منابع دست نخورده عظيمي براي جهش در بسياري از بخش ها و حوزه هاي اقتصادي و گمركي دارد.
شناسايي و استفاده به موقع و صحيح از اين فرصت ها و ظرفيت ها، آهنگ رشد و توسعه همه جانبه اين شهرستان را تسريع مي كند.
شهرستان پارس آباد در كنار ديگر فرصت ها و امكانات و ظرفيت ها، داراي دو گمرك و پايانه مرزي (اصلاندوز و تازه كند) است كه از جهات گوناگون مناسب ترين نقطه براي برقراري ارتباط زميني با جمهوري آذربايجان، آسياي مركزي و قفقاز و كشورهاي اروپايي است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران و ديگر اعضاي دولت هاي نهم و دهم در سفرهاي استاني به اردبيل، با درك نقش و اهميت اين گمركات در توسعه شتابان اين شهرستان و استان در زمينه هاي مختلف، به درستي و بجا بازگشايي اين دو دروازه را مصوب كردند.
متاسفانه با وجود اين مصوبه و خواست و تقاضاي پي درپي مرزنشينان منطقه و همچنين تمايل طرف آذري، اين گمركات همچنان بسته است و مصوبات دولت در اين زمينه هنوز اجرايي نشده است.
گشايش اين دو گذر مرزي از مطالبات جدي و مهم اين شهرستان است كه تاكنون بسياري وعده هاي عملي شدن آن را داده اند. نماينده مردم پارس آباد و بيله سوار در مجلس شوراي اسلامي كه پيگير تحقق اين مصوبه هيئت وزيران است، گفت: بازگشايي گمرك اصلاندوز و پايانه مرزي تازه كند در پارس آباد، از خواسته ها و مطالبات اولويت دار مردم اين شهرستان مرزي است.
وكيل سپه اضافه كرد: با وجود تمايل و پيشنهاد مقام هاي گمركي جمهوري آذربايجان، مبني بر بازگشايي اين دو گذر مرزي به ويژه گمرك اصلاندوز، متاسفانه همچنان اين گمرك بسته است.
وي، از سرگيري فعاليت گمرك اصلاندوز و پايانه مرزي تازه كند را از معدود مصوبه هاي سفرهاي استاني هيات وزيران عنوان كرد كه تا امروز محقق نشده است. وي با برشمردن برخي بركات و منفعت هاي نهفته در اين گمرك و پايانه مرزي، اظهار داشت: گشايش اين دو، كمك زيادي به تحول اساسي و توسعه پايدار دو طرف خواهد كرد.
وي در ادامه افزود: گمرك اصلاندوز و پايانه مرزي تازه كند پارس آباد، مناسب ترين، كوتاه ترين و با صرفه ترين مسير براي ارتباط زميني و انجام تبادلات تجاري و بازرگاني، ترانزيت كالا و سوخت و تردد اتباع دو كشور ايران و جمهوري آذربايجان است.
به گفته وي، در صورت شروع فعاليت اين دو پايانه گمركي، مسير انتقال كالا از جمهوري آذربايجان و تردد اتباع و كاميون هاي آذري به جمهوري خودمختار نخجوان و بالعكس، افزون بر 120 كيلومتر كاهش مي يابد.
براساس گفته ها و اظهارات اتباع مردم جمهوري آذربايجان بويژه روستاييان ساكن در نوار مرزي روبه روي پارس آباد و رانندگان كاميون هاي حامل مواد سوختي به جمهوري خودمختار نخجوان نيز علاقه زيادي به گشوده شدن گمرك اصلاندوز و تازه كند دارند. «يونس رجب اف» يكي از رانندگان كاميون هاي آذري، گفت: به لحاظ عدم فعاليت گمرك تازه كند و اصلاندوز، به ناچار مسافت هاي طولاني را طي مي كنيم كه اين علاوه بر تحميل هزينه هاي زايد براي دو كشور ايران و آذربايجان، در برخي موارد منجر به بروز حوادث ناگوار رانندگي شده است.
اين تبعه آذري كه حدود پنج سال است از «باكو» به «نخجوان» سوخت حمل مي كند، اضافه كرد: در صورت بازگشايي هر يك از اين دو گذر مرزي و فراهم شدن امكان تردد خودروها، به لحاظ داشتن صرفه اقتصادي از جهات مختلف، كاميون ها از اين مسير رفت و آمد خواهند كرد.
گزارش شبكه هاي تلويزيوني آذربايجان نيز از علاقه مسئولان بلند پايه اين كشور به بازگشايي اين گمركات حكايت دارد.
مسئولان و مقام هاي بلند پايه دو طرف در سفرهاي خود به دو كشور ايران و آذربايجان به كرات علاقه مندي كشور خود را پيرامون بسط و گسترش و ارتقاي حداكثري سطح روابط در زمينه هاي گوناگون اعلام كرده اند، كه افزايش قابل توجه حجم مبادلات تجاري بين دو كشور از 500 ميليون دلار فعلي باتوجه به ظرفيت ها و امكانات وسيع طرفين از جمله اين تمايلات است، كه گشايش گمرك اصلاندوز و تازه كند، تحقق اين اظهارات و علاقه مندي ها را ممكن خواهد ساخت.
سفير جمهوري آذربايجان كه به منظور شركت در نخستين اجلاس سه جانبه وزيران امور خارجه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان به اروميه سفر كرده بود، به ايرنا گفت: احداث خط آهن بين مغان در استان اردبيل و يكي از نقاط مرزي جمهوري آذربايجان از جمله ايميشلي، مي تواند بخش مهمي از مشكلات در حوزه حمل و نقل بين دو طرف را مرتفع سازد و اگر اين پروژه به سرعت عملياتي شود اقتصاد منطقه تكان خواهد خورد «جوانشير آخوندف» ادامه داد: با ايجاد اين خط آهن، جمهوري اسلامي ايران براحتي مي تواند به درياي سياه راه يافته و استان هاي شمال غربي اين كشور با آن سوي قفقاز ارتباط داشته باشند.
به گفته آخوندف، هم اكنون دولتمردان و روساي جمهوري دو كشور بر توسعه و بسط همكاريهاي همه جانبه در ابعاد مختلف تاكيد دارند و تلاش در اين راستا بايد توسط مسئولان هر دو كشور بخصوص در حوزه هاي اقتصادي مورد توجه جدي قرار بگيرد.
گمرك اصلاندوز در حالي همچنان تعطيل است كه طبق احكام كارگزيني صادر شده، 13 نفر كارمند دارد و اين نيروها به دليل عدم فعاليت اين گمرك، هم اكنون در گمرك بيله سوار مشغول خدمت هستند.
در جنگ بين ارمنستان و آذربايجان در اوايل دهه 90 ميلادي بر سر مالكيت «قره باغ» كوهستاني، صدها هزار نفر از آوارگان جنگي و پناه جويان آذري از طريق پايانه مرزي تازه كند پارس آباد جهت اسكان در خاك آذربايجان به آن سوي مرز منتقل شدند.
همچنين كمك هاي بشردوستانه جمهوري اسلامي ايران، ماه ها و سال ها از طريق اين گذر مرزي در اختيار جنگ زدگان آذربايجان قرار گرفت.
با اين اوصاف وجود اين دو گمرك فرصت بي بديلي است كه به سبب تعطيلي شان به راحتي و بدون كوچكترين استفاده، منافع آنها را از دست مي دهيم.
پارس آباد با 200 هزار نفر جمعيت در شمال استان اردبيل واقع است. اين شهرستان حدود 100 كيلومتر با جمهوري آذربايجان مرز مشترك آبي و خاكي دارد.
گزارش از: اسدالله فولادي- خبرنگار
كيهان در پارس آباد مغان

 



راهپيمايي نمازگزاران علي آباد كتول در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه دولت

علي آباد كتول- خبرنگار كيهان:
در پي اجرايي نشدن مصوبه سفر اول هيئت دولت به استان گلستان و شهرستان علي آباد كتول در سال 1384 مردم اين شهرستان پس از برگزاري نمازجمعه راهپيمايي كردند.
يكي از مصوبات سفر اول هيئت دولت به استان گلستان در سال 1384 احداث جاده علي آباد به شاهرود بود كه در سال 1385 شش ميليارد تومان بودجه برايش در نظر گرفته شد و بلافاصله زمينهاي ساكنان روستاي شيرين آباد نقطه آغازين احداث جاده خريداري و عمليات جاده سازي شروع شد ولي پس از پيشرفت چند كيلومتري به بهانه هاي واهي متوقف شد.
در جريان سفر اول رئيس جمهوري به استان سمنان اين موضوع طرح و تصويب شد ولي روند اجراي پروژه همچنان متوقف ماند.
در سفر سوم رئيس جمهوري به استان گلستان در مهر ماه 1389 ضمن تاكيد دوباره بر اجراي اين طرح اختيار اجراي اين مصوبه به استانداري گلستان واگذار شد ولي همچنان هيچ پيشرفتي در اين پروژه حاصل نشد.
همچنين مردم بارها با رئيس جمهور در اين زمينه مكاتبه كردند.
در سفر سوم هيئت دولت، در مصاحبه تلويزيوني، رئيس جمهور دستور اجراي اين مصوبه را صادر كرد.
علي رغم اين تاكيدات و دستورات پروژه همچنان متوقف است و به همين علت مردم اين شهرستان پس از اقامه نمازجمعه در راهپيمايي آرامي ضمن تجديد بيعت با رهبر معظم انقلاب و حمايت از دولت خدمتگزار خواهان اجراي سريع و بي چون و چراي اين مصوبه شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14