(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول خرداد 1390- شماره 19932

درگيري مرزي ميان سودان جنوبي و شمالي تعداد كشته ها به 200نفر رسيد
اعلام آمادگي امارات متحده براي حضور در ناتو(!)
به رغم تهديدهاي دولت مادريد هزاران نفر از معترضان در خيابان هاي اسپانيا ماندند
شاه اردن : بيم آن دارم آمريكا به من هم بگويد برو
عادل عبدالمهدي معاون اول جلال طالباني شد
مردم مصر : حسني مبارك را سريع تر محاكمه كنيد
مردم بحرين در حضور نظاميان خواستار سرنگوني آل خليفه شدند
اوباما جريمه مي شود
خطيب جمعه كوفه: اشغالگران آمريكايي براي ماندن در عراق اوضاع را نا امن مي كنند
اينجا پارلمان كويت است
انتخاب 15 عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل
انفجار تانكرهاي سوخت ناتو در پاكستان 16 كشته برجاي گذاشت
اعتراف تروريست ها در سوريه؛ ماموريت ما حمله به تاسيسات زيربنايي بود
پادشاه سعودي 3 مقام نظامي و دولتي را از كار بركنار كرد
احمد شاه مسعود را بن لادن كشت
6 كشته و 23 مجروح در عمليات تروريستي كابل



درگيري مرزي ميان سودان جنوبي و شمالي تعداد كشته ها به 200نفر رسيد

ارتش سودان از كشته شدن 200 سرباز خود به دست شورشيان سودان جنوبي در منطقه «ابيي» خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «الراكوبه»، ارتش سودان روز شنبه، منطقه نفت خيز مورد نزاع خود با سودان جنوبي را منطقه جنگي اعلام كرد و از كشته شدن 200 نظامي به دست ارتش جنوب خبر داد.
بر اساس اين گزارش، «سرلشكر صديق عامر» معاون رئيس هيئت امنيت و عضو شوراي دفاع سودان در يك كنفرانس خبري در «خارطوم» اظهار داشت، نيروهاي مسلح سودان در زمان و مكان مناسب به اين اقدام كينه توزانه جنوبي ها پاسخ خواهد داد.
اين در حالي است كه منابع خبري از كشته شدن 22 تا 25 نفر و زخمي شدن 10 نفر و ناپديد شدن 150نفر در اثر كمين شورشيان سابق ارتش آزادي بخش سودان جنوبي خبر دادند.

 



اعلام آمادگي امارات متحده براي حضور در ناتو(!)

امارات متحده عربي، خواستار ايجاد پست وابسته نظامي در پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «برنار والرو» سخنگوي وزارت امورخارجه فرانسه با صدور بيانيه اي اعلام كرد: فرانسه از اين درخواست امارات حمايت مي كند و آن را گامي در جهت تحكيم روابط موجود ميان امارات و ناتو مي داند.
سخنگوي وزارت امورخارجه فرانسه تصريح كرد: اين امر حاكي از گسترش همكاري هاي موجود ميان طرفين است.اين در حالي است كه امارات در راستاي سياست هاي آمريكا، غرب و عربستان سعودي با رويكرد مشاركت فعال در تحولات منطقه اي، در جريان حمله نيروهاي ائتلافي غرب به مواضع رژيم قذافي به صفوف حمله كنندگان غربي پيوست و تعدادي از هواپيماهاي جنگنده خود را در اختيار پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) براي بمباران ليبي قرار داد.

 



به رغم تهديدهاي دولت مادريد هزاران نفر از معترضان در خيابان هاي اسپانيا ماندند

مردم اسپانيا به رغم اعلام ممنوعيت برگزاري تظاهرات براي هفتمين روز متوالي در خيابان ها ماندند.
به گزارش ايسنا، ده ها هزار نفر از مردم سرتاسر اسپانيا ديروز به رغم اعلام ممنوعيت دولت براي برگزاري تظاهرات، در خيابان ها و ميادين اصلي تجمع كرده و عليه سياست هاي حاكمان خود شعار دادند.
به گزارش رويتر، نرخ بالاي بيكاري و فشارهاي سنگين رياضت اقتصادي از جمله مهمترين دلايل خروش يك هفته اي جوانان، دانشجويان و بيكاران اسپانيايي اعلام شده است كه در برخي روزها تعداد آنها به ميليون ها نفر هم رسيد.
براساس گزارش هاي دريافتي و تصاوير انتشار يافته، معترضان به طور شبانه و با زدن چادر در ميادين و خيابان ها حضور دارند.
پيش از اين خبرهايي مبني بر احتمال ورود پليس ضد شورش و پراكندن تظاهركنندگان مطرح مي شد اما ديروز وزير كشور اسپانيا اعلام كرد، نمي خواهد براي حل يك مشكل از خشونت استفاده كرده و مشكل ديگري به وجود آورد. اما در عين حال گزارش هايي نيز مبني بر برخورد پليس با تظاهركنندگان خشن منتشر شده است.به اعتقاد گروهي از تحليلگران، ورود نيروهاي امنيتي و سركوب تظاهركنندگان كه به طور مسالمت آميزي دست به تجمعات مي زنند مي تواند عواقب بسيار بدي براي سوسياليست هاي حاكم در پي داشته باشد.
يادآور مي شود امروز در اسپانيا انتخابات شوراي شهر و شهرداري ها برگزار مي شود و اين در حالي است كه تظاهركنندگان كه برخي خبرگزاري ها برگزاري آن در 50 شهر اسپانيا را اعلام كرده اند قصد شركت در آن را ندارند.
برخي نظرسنجي ها نيز نشان مي دهد سوسياليست ها به دليل عملكرد ضعيف اقتصادي شان در اين انتخابات شكست سنگيني را متحمل خواهند شد.بيش از 34 ميليون نفر از جمعيت 47 ميليوني اسپانيا واجدشرايط لازم براي شركت در اين انتخابات هستند كه قرار است طي آن 8116 شهردار، 68400 عضو شوراي شهر و 824 عضو پارلمان منطقه اي انتخاب شوند. گفتني است برگزاركنندگان اين تظاهرات پيش از اين اعلام كردند كه اين تظاهرات تا روز برگزاري انتخابات (امروز) خواهد بود.

 



در ديدار با سران صهيونيست مقيم واشنگتن
شاه اردن : بيم آن دارم آمريكا به من هم بگويد برو

شاه اردن در سفر خود به آمريكا و ديدار با يهوديان صهيونيست از شيوه برخورد دولت آمريكا با سران منطقه انتقاد كرد و گفت، مي ترسم اوباما به من هم بگويد برو.
روزنامه صهيونيستي معاريو با اعلام اين خبر نوشت، شاه اردن به شدت از دچار شدن خود به سرنوشت كساني مانند حسني مبارك هراسان شده است.
اين روزنامه افزود، عبدالله دوم اذعان كرد كه دولت هاي عربي منطقه به شدت از اين امر نگران هستند كه دولت آمريكا مانند حسني مبارك به آنها نيز بگويد استعفا بدهند و بروند.
اين در حالي است كه شاه اردن از افزايش اعتراضات مردمي در كشور نيز هراسناك شده است.
در همين رابطه هزاران نفر از مردم اردن روز جمعه پس از اداي نماز به خيابان ها رفتند و خواستار سرنگوني دولت، اجراي اصلاحات سياسي و مبارزه با فساد شدند.
در اين تظاهرات كه به دعوت احزاب مخالف دولت در شهر امان برگزار شد تظاهركنندگان پس از اداي نمازجمعه در مسجد ملك عبدالله به سمت ميدان جمال عبدالناصر حركت كردند و يكصدا فرياد مي زدند، «دولت فاسد بايد كنار رود»، «اصلاحات عميق سياسي و اقتصادي خواسته مردم است.» «مردم خواهان پايان استبداد هستند» تظاهركنندگان با تأكيد بر اين مسئله كه پادشاه اردن در اجراي اصلاحات جدي نيست و فقط به وعده و وعيد بسنده كرده است اظهار داشتند، چند ماه فرصت دادن به پادشاه كافي است اكنون زمان انجام تعهدات است.
مردم همچنين خواستار سقوط دولت معروف البخيت نخست وزير اين كشور شدند.
يمن
مردم يمن نيز با برگزاري تظاهرات گسترده در روز «جمعه وحدت» خواستار سرنگوني ديكتاتور حاكم شدند و اعلام كردند همچنان به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند كشوري مستقل و پيشرفته مي خواهيم كه وابسته به شرق و غرب نباشد.
معترضان يمني حركت به سوي كاخ رياست جمهوري و تصرف آن را مرحله نهايي پيروزي انقلاب عنوان كردند و افزودند منتظر دستور نهايي رهبران انقلاب براي يكسره كردن كار نظام هستيم و با تصرف كاخ رياست جمهوري سرنوشت انقلاب را مشخص خواهيم كرد.
اين در حالي است كه جوانان انقلابي يمن از همه مردم خواستند از روز شنبه تا آخر هفته جاري دست از كار كشيده و اقدام به اعتصاب عمومي و نافرماني مدني كنند.
امام جمعه صنعا نيز در خطبه هاي نمازجمعه خود از مردم يمن خواست با انقلابيون همراه شوند و براي پيروزي انقلاب به اعتصاب عمومي دست بزنند.
وي از همه خواست از هرگونه تعامل و رابطه با سازمان هاي دولتي تحت فرمان علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن يا طرفداران او خودداري و از دادن ماليات نيز پرهيز كنند.
اين در حالي است كه تعدادي از مسئولان احزاب مخالف و حتي حزب عبدالله صالح (حزب حاكم) از توافق ميان كشورهاي حوزه خليج فارس مبني بر وساطت براي بركناري او در روز يكشنبه (امروز) خبر دادند.

 



عادل عبدالمهدي معاون اول جلال طالباني شد

رئيس جمهوري عراق طي حكمي، «عادل عبدالمهدي» را به عنوان معاون اول خود برگزيد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «جلال طالباني» با صدور حكمي، عادل عبدالمهدي، از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق را به عنوان معاون اول خود تعيين كرد. پيش از اين، عبدالمهدي به همراه «طارق الهاشمي» معاونان رئيس جمهور بودند و اين نخستين بار است كه كسي به عنوان معاون اول رئيس جمهوري انتخاب مي شود.
پارلمان عراق اوايل ماه جاري (ارديبهشت) با اكثريت آرا نمايندگان، سه معاون براي رئيس جمهوري برگزيد، علاوه بر دو فرد فوق، «خضير الخزاعي» نيز معاون طالباني است. انتخاب عبدالمهدي به عنوان معاون اول، نشانه قرابت و نزديكي مجلس اعلا و ائتلاف كردستان عراق است.
شيعيان بيش از 65 درصد جمعيت عراق را تشكيل مي دهند.

 



مردم مصر : حسني مبارك را سريع تر محاكمه كنيد

هزاران تن از مردم مصر در اعتراض به بي توجهي شوراي عالي نيروهاي مسلح به محاكمه رئيس جمهور مخلوع اين كشور و عناصر فاسد در قاهره و شهرهاي بزرگ دست به تظاهرات گسترده زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان مصري با تجمع در ميدان «التحرير» تاكيد كردند: تمام مشكلاتي كه در حال حاضر مصر شاهد آن است، از پيامدهاي نظام سابق و نتيجه عملكرد آن است.
تظاهركنندگان بر لزوم سرعت بخشيدن بر بازجويي از حسني مبارك و اعضاي خانواده اش به منظور برقراري عدالت و بازگرداندن حقوق ملت مصر تاكيد و از «عبدالمجيد محمود» دادستان كل مصر و «سپهبد حسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح به شدت انتقاد كردند.
براساس اين گزارش، بركناري «عاصم الجوهري» وزير دادگستري و رئيس سازمان كسب درآمدهاي غيرقانوني در پي صدور حكم آزادي برخي از اعضاي رژيم سابق از جمله سوزان مبارك (همسر رئيس جمهور مخلوع)، بركناري دادستان كل و درخواست براي برگزاري تظاهرات خشم در روز جمعه آينده از ديگر درخواست هاي تظاهركنندگان مصري بود.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه «وطن» چاپ آمريكا، در شهرهاي «اسكندريه» و «سوئز»، نيز هزاران تن در اعتراض به هرگونه كندي در روند بازجويي از مبارك و اطرافيانش، دست به تظاهرات زدند و خواستار سرعت بخشيدن در روند محاكمه رئيس جمهور مخلوع شدند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، تظاهركنندگان در شهر «نصر» نيز اعلام كردند كه 100 هزار امضا از تمامي استانهاي مصر جمع آوري كردند و آن را به شوراي نيروهاي مسلح مصر انتقال دادند تا روند محاكمه مبارك تسريع شود.
از سوي ديگر اتحاديه كارگران مصر نيز خواستار تظاهرات ميليوني در 27ماه مه شد و اعلاميه هايي در بين تظاهركنندگان پخش شد كه در آن درخواست شده بود، نيروهاي مسلح تا زمان تعيين رئيس جمهور جديد و اجراي قانون فوق العاده براساس منافع كشور، حكومت را در دست بگيرد.
در همين حال «محمد البرادعي» از مخالفان برجسته رژيم سابق در واكنش به تعويق انتخابات پارلماني و تصويب قانون مباشرت حقوق سياسي، از شوراي عالي نيروهاي مسلح به شدت انتقاد كرد.
البرادعي متذكر شد: اين قانون عملا ميليونها مصري خارج از كشور را از حق شان در زمينه راي دادن در انتخابات نامزد مورد نظرشان محروم مي كند.
شوراي نظامي مصر، اخيرا در نشستي با تصويب قانون مباشرت حقوق سياسي، برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور را كه مقدمات تشكيل كابينه و انتخاب رئيس جمهور را فراهم مي كند، يك ماه به تاخير انداخت و قرار است به جاي سپتامبر در اكتبر سال جاري ميلادي برگزار شود.
در جديدترين تحول در عرصه سياسي، كاخ سفيد يكي از متخصص ترين اعضاي گروه ديپلمات خود به نام «آنه پاترسون» را به عنوان سفير جديد آمريكا در مصر برگزيد.
اين خانم ديپلمات پيشتر به عنوان معاون سفير آمريكا در سازمان ملل، مسئول پرونده قاچاق بين المللي مواد مخدر در وزارت امور خارجه آمريكا و سفير آمريكا در كلمبيا و السالوادور مشغول به كار بوده است.

 



مردم بحرين در حضور نظاميان خواستار سرنگوني آل خليفه شدند

مردم شهرهاي مختلف بحرين به رغم حملات گسترده نيروهاي بحريني و سعودي تظاهرات كردند و سرنگوني رژيم آل خليفه را خواستار شدند.
هزاران تظاهركننده بحريني پس از برپايي نمازجمعه در شهرهاي ديه، الدراز، منامه و چند شهر ديگر به خيابان ها آمدند و براي سرنگوني رژيم آل خليفه شعار دادند.
تظاهركنندگان همچنين خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
اين در حالي است كه اقدامات سركوبگرانه مقامات بحريني كه با پشتيباني نيروهاي آل سعود صورت مي گيرد همچنان ادامه دارد و تجمعات مردمي به شدت سركوب مي شود.
نيروهاي امنيتي آل خليفه و نظاميان آل سعود با حمله به منازل مبارزان سياسي در شهرها و روستاهاي بحرين آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و به زندان منتقل مي كنند.
رژيم حاكم بحرين همچنين براي ايجاد رعب و وحشت ميان مردم و جلوگيري از مشاركت آنان در تظاهرات در تمامي كوچه ها و خيابان ها نيروهاي نظامي مستقر كرده و هلي كوپترهاي اين رژيم در ارتفاعي بسيار پايين پرواز مي كنند تا مردم را دچار وحشت كنند.
دولت بحرين از زمان آغاز تظاهرات ضد رژيم در اواسط ماه فوريه صدها نفر از تظاهركنندگان و فعالان مخالف را بازداشت و شماري از آنان را شكنجه كرده است.سازمان عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر از دولت بحرين به دليل سركوب خشونت بار مردم معترض به شدت انتقاد كرده اند.
شوراي مسلمانان انگليس نيز از سياست هاي دولت انگليس در قبال بحرين عميقاً ابراز ناراحتي كرد و افزود: به نظر مي رسد ميان سياست خارجي انگليس و حمايت از حقوق بشر تناقض و ناهماهنگي وجود دارد.
تحليلگر ارشد هندي نيز ناآرامي هاي بحرين را بسيار دردناك و جنايات ضدبشري در اين كشور را وحشتناك توصيف كرد.

 



اوباما جريمه مي شود

شهرداري لندن تصميم دارد رئيس جمهور آمريكا را به دليل ترافيك خودروهاي سفارت آمريكا در اين شهر، به مبلغ 5 ميليون پوند استرلينگ جريمه كند.
به گزارش برنا به نقل از بي بي سي، «باريس جانسون» شهردار لندن قصد دارد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا را كه قرار است به زودي وارد لندن شود، جريمه مالي كند.
اين شهردار تصميم دارد اوباما را به دليل ترافيك خودروهاي سفارت آمريكا به هنگام ورودش به اين شهر به مبلغ 5 ميليون پوند استرلينگ جريمه كند.
اين در حالي است كه سفارت هاي خارجي در لندن با طرح پرداخت هزينه هاي ترافيكي كه شهرداري لندن آن را تعيين كرده است، مخالفت كردند. به موجب اين طرح اگر خودروهاي سفارت هاي خارجي در مركز شهر مشاهده شوند، جريمه مي شوند.
جانسون در ادامه افزود: به محض اينكه باراك اوباما غذاي خود را بخورد، فاكتور جريمه 5ميليون پوندي را دريافت مي كند.

 



خطيب جمعه كوفه: اشغالگران آمريكايي براي ماندن در عراق اوضاع را نا امن مي كنند

خطيب جمعه كوفه اشغالگران آمريكايي را متهم كرد كه براي تمديد حضور خود در عراق، به نا امني در اين كشور و اختلافات ميان گروه هاي سياسي دامن مي زنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «ضيا الشوكي»، خطيب جمعه مسجد كوفه و از رهبران جريان «صدر» گفت: اشغالگران تلاش مي كنند از دو طريق به حضور خود در عراق ادامه دهند؛ اول از طريق بي ثبات كردن كشور و دوم، با ايجاد تفرقه (ميان گروه ها) و نابساماني سياسي. به گفته اين مقام جريان صدر، برخي اظهارات و موضع گيري هاي رسانه ها، نشان مي دهد كه برخي رهبران عراق مايل به ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق هستند.
طبق قرارداد بغداد- واشنگتن، كاخ سفيد موظف است همه نيروهاي آمريكايي را تا 11دي آينده، از خاك عراق خارج كند. طي هفته هاي اخير آمريكايي ها تلاش هاي گسترده اي را براي تمديد حضور خود در عراق آغاز كرده اند.
در حال حاضر 46هزار نظامي آمريكايي در عراق حضور دارند.خبرگزاري مهر نيز به نقل از «علي الدباغ» گزارش داد، حضور نيروهاي آمريكايي در عراق، نه تنها براي مردم عراق نفعي ندارد، بلكه مشكلات داخلي و منطقه اي بسياري را نيز به همراه دارد. الدباغ گفت، حضور آمريكايي ها در عراق، حملات تروريستي و خشونت هاي طايفه اي در اين كشور را افزايش مي دهد.
خبر ديگر از عراق اينكه، انفجار بمب در بازار سنتي موصل، دو كشته و هشت مجروح برجاي گذاشت.

 



اينجا پارلمان كويت است

اينجا مجلس كويت است. نمايندگان به جان هم افتادند تا بتوانند حرف خود را به اثبات برسانند!
عده اي ازنمايندگان به حضور وكيل مدافع پنج تن از زندانيان كويتي در زندان گوانتانامو اعتراض كردند و عده اي ديگر پاسخ آنها را با مشت و لگد دادند.
اين اتفاق روز پنج شنبه افتاد و واكنش ها در رسانه هاي كويت به درگيري فيزيكي در پارلمان همچنان ادامه دارد. پرسش اين است كه آيا هر لايحه اي را بايد با مشت و لگد تصويب كرد؟

 



انتخاب 15 عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل

پانزده عضو جديد شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مقصر اصلي سازمان ملل متحد در نيويورك عصر جمعه شاهد انجام راي گيري براي انتخاب 15 عضو جديد شوراي حقوق بشر براي مدت 3 سال بود.
در اين راي گيري، كشورهاي اتريش با 177 راي، بنين با 147 راي، بوتسوانا با 177 راي، كنگو با 176 راي، كاستاريكا با 138 راي، كويت با 166 راي به عنوان اعضاي جديد اين شورا انتخاب شدند.
عضويت كشورهاي بوركينافاسو با 192 راي، شيلي 152 راي، جمهوري چك 148 راي، هند 181 راي، اندونزي 181 راي، ايتاليا 180 راي، پرو 136 راي، فيليپين نيز 183 راي و روماني با 131 راي نيز تمديد شد.
گفتني است كشورهاي منطقه شمال اروپا، گرجستان و نيكاراگوئه راي نياوردند.

 



انفجار تانكرهاي سوخت ناتو در پاكستان 16 كشته برجاي گذاشت

حمله افراد مسلح به تانكرهاي حامل سوخت ناتو در شمال غرب پاكستان، دست كم 16 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، افراد مسلح صبح ديروز تانكرهاي حامل سوخت براي نيروهاي ناتو در افغانستان را در دو نوبت مورد حمله قرار دادند. اين حملات كه در ايالت «خيبر» پاكستان صورت گرفت، دست كم 16 كشته بر جاي گذاشت. اين قربانيان زماني كه به تانكر نزديك شده بودند تا براي خود از آن سوخت بگيرند، انفجار دوم رخ داد و منجر به مرگ آنها شد. در پي وقوع اين حادثه، دولت اسلام آباد مسير لجستيكي ناتو در خاك پاكستان را بست. حدود 70 درصد كمك هاي پشتيباني و انتقال سوخت براي ناتو در افغانستان، از خاك پاكستان مي گذرد.
از شهر كويته پاكستان نيز خبر رسيد، پنج شهروند خارجي توسط افراد ناشناس در اين شهر كشته شدند. مقامات رسمي كشته شدگان را چچني و مرتبط با القاعده اعلام كردند. يك منبع پليس محلي گفت، اين افراد با نارنجك هايي كشته شدند كه خود به همراه داشته اند، اما كارشناسان كه افراد كشته شده را مورد بازديد قرار دادند گفتند آثاري از انفجار نارنجك يا كمربند انفجاري بر بدن قربانيان ديده نشده است.
خبر ديگر اينكه، طالبان پاكستان مسئوليت حمله به دو خودرو كنسولگري آمريكا در پيشاور را بر عهده گرفت. در حمله مذكور كه جمعه رخ داده است، يك نفر كشته شد و 10 نفر ديگر مجروح شدند.
اخراج آمريكايي ها
در پي بروز تيرگي ميان واشنگتن و اسلام آباد بر سر عمليات آمريكايي ها عليه «اسامه بن لادن» در شهر «ابيت آباد»، دولت پاكستان به 20درصد از نيروهاي عمليات ويژه آمريكايي ها دستور داد كه خاك پاكستان را ترك كنند. به نوشته واشنگتن پست، اين نيروها كار آموزش نيروهاي پاكستاني را بر عهده داشتند. شمار اخراجي هاي فوق، 25 تا 30 نفر اعلام شده است.

 



اعتراف تروريست ها در سوريه؛ ماموريت ما حمله به تاسيسات زيربنايي بود

افراد تروريست بازداشت شده در سوريه اعتراف كردند كه ماموريت آنان حمله به تأسيسات حياتي و نهادهاي دولتي و منفجر كردن خط لوله گاز و فرودگاه هاي سوريه بوده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، تلويزيون سوريه اعترافات چند نفر از افراد مسلح بازداشت شده در استان «ريف» اين كشور را پخش كرد.
«اسامه خليفه» يكي از اين افراد بازداشت شده اعتراف كرد كه به وي و دوستانش مقادير زيادي سلاح و مهمات و بسته هاي انفجاري تحويل داده بودند تا تاسيسات مهم و حياتي سوريه را منفجر كنند.
وي افزود، اين افراد همچنين ماموريت داشتند كه جوانان را براي خرابكاري و عمليات تروريستي جذب و آموزش دهند.
تاكنون گروهك هاي تروريستي بسياري طي يك ماه گذشته در سوريه بازداشت و به موارد خرابكاري و تروريستي عليه نظام دمشق اعتراف كرده اند.
در همين رابطه هوگوچاوز رئيس جمهور ونزوئلا طي اظهاراتي اعلام كرد كه دمشق قرباني حملات فاشيستي شده است.
وي همچنين تصريح كرد، سوريه قرباني تحريم هاي آمريكا شده است.
از سوي ديگر، «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو اظهار داشت، ناتو قصد مداخله نظامي در سوريه را ندارد.
وي افزود، مداخله ناتو در ليبي براساس قطعنامه هاي سازمان ملل و حمايت كشورهاي منطقه بود.
عبدالله دوم پادشاه اردن نيز در سفر هفته پيش خود به آمريكا و ديدار با باراك اوباما به وي توصيه كرد از قطع رابطه با دمشق پرهيز كند.
گفتني است خبرگزاري رسمي سوريه روز گذشته اعلام كرد كه افراد مسلح با حمله به تجمعات مردمي 17 نفر از شهروندان و نيروهاي پليس سوريه را كشتند.
همچنين يك مقام مسئول در وزارت كشور سوريه نيز اعلام كرد كه نيروهاي پليس دستور اكيد دارند براي اينكه از سلاح خود استفاده نكنند در حالي كه افراد مسلحي كه پيش از اين اقدام به حمله به مقر نيروهاي پليس داشته اند، روز جمعه با سوءاستفاده از تجمع مردمي پس از اداي نمازجمعه، به نيروهاي پليس و نيروي امنيتي شليك كردند.

 



پادشاه سعودي 3 مقام نظامي و دولتي را از كار بركنار كرد

منابع خبري از تغييرات گسترده در برخي مناصب دولتي و نظامي عربستان به دليل نگراني پادشاه اين كشور از خيزش هاي مردمي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، اين تغييرات گسترده در مناصب دولتي و نظامي، همگي با دستور شخص ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان صورت گرفته است. براساس اين گزارش، ملك عبدالله با صدور حكمي رئيس ستاد مشترك ارتش عربستان را بركنار و معاون او را به سمت جانشين وي منصوب كرد.
به موجب اين حكم، «ژنرال صالح المحيا» از سمت رياست ستاد مشترك عربستان كنار گذاشته شد و «عبدالرحمان المرشد» معاون رئيس ستاد مشترك و فرماندهي نيروهاي دريايي ارتش، با ارتقاي درجه، جانشين المحيا شد.
گفته مي شود، علت اين عزل و نصب هاي جديد، تلاش پادشاه بيمار عربستان در جهت آرام كردن شهروندان سعودي پس از تحولات اخير بوده تا اين كشور شاهد آغاز خيزش هاي مردمي و اعتراض آميز نباشد.
همچنين پادشاه عربستان با صدور دو حكم ديگر، «ابراهيم بن شايع الحقيل» رئيس ديوان مظالم و «علي بن سليمان العطيه» معاون وزير آموزش عالي كشور را بركنار كرد.
منابع عربستاني اگرچه هنوز علت اين بركناري ها را مشخص نكرده اند، اما با توجه به بالا گرفتن اعتراض ها در كشورهاي عربي، در روزهاي اخير، خبرهايي مبني بر احتمال تغييراتي در عربستان شنيده مي شود.
برپايه اين گزارش، تقاضاهاي گسترده مردم عربستان و بحران پيش آمده در پي سيل جده، از جمله مهمترين عوامل اين تغييرات بوده است.
نظام سياسي عربستان كه به شدت با انقلاب مردم مصر مخالفت مي كرد، پس از موفقيت مردم در سرنگوني رژيم مبارك، اين بار، نگران آن است كه انقلاب در برخي از كشورهاي هم مرز، چون يمن، نيز به پيروزي برسد و زمينه را بيش از پيش، براي شكل گيري انقلاب در داخل عربستان فراهم سازد.
از سوي ديگر، زنان عربستاني براي به دست آوردن حق رانندگي در كشورشان اعلام كردند، بزرگترين تجمع اعتراض آميز خود را با عنوان «زنان براي رانندگي» در هفدهم ژوئيه(26 تيرماه) برگزار خواهند كرد.
گفتني است براساس قوانين سنتي در عربستان، رانندگي زنان در اين كشور ممنوع و تخطي از آن جرم محسوب مي شود.

 



احمد شاه مسعود را بن لادن كشت

«عبدالله عبدالله» طي يك گفت وگوي مفصل با شبكه تلويزيوني «فرانس-24» گفت، ترور «احمدشاه مسعود» در شمال افغانستان به دستور «اسامه بن لادن» صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عبدالله عبدالله كه از سياستمداران باسابقه و از رهبران ائتلاف شمال افغانستان محسوب مي شود، در ارتباط با ترور «احمدشاه مسعود» قهرمان ملي افغانستان، اطلاعات جديدي داد و گفت: در 18 شهريور سال 1380رهبر شبكه القاعده (بن لادن) دو عامل انتحاري خود را تحت پوشش خبرنگار، به شمال افغانستان اعزام كرد. اين دو نفر در منطقه «خواجه بهاء الدين» استان «تخار» با مسعود مصاحبه را ترتيب دادند و در حين گفت وگو، بمب تعبيه شده در دوربين را منفجر كردند كه به مرگ احمدشاه مسعود انجاميد.
به گفته عبدالله، بن لادن عامل بسياري از نگون بختي هاي افغان هاست، اما مرگ وي پايان مشكلات ملت افغانستان نيست، زيرا او بخشي از تروريسم بوده است.عبدالله در اين خصوص كه آيا اسلام آباد قادر به حل مشكل تروريسم است، گفت: پاكستان براي مقابله با طالبان در آن كشور نياز به كمك دارد و افكار عمومي جهان نسبت به آنچه در پاكستان رخ داده، حساس است. اكنون طالبان پاكستان عليه نهادهاي پاكستان مي جنگند و طالبان افغانستان هم اگر قوي باشد، به طالبان پاكستان كمك مي كند و به صلح و امنيت منطقه ضربه مي زند. مقابله با ضربه زدن طالبان به پاكستان و افغانستان، بايد در دستور كار باشد. عبدالله كه درحال حاضر رهبري تشكل سياسي ائتلاف تغيير و اميد در كشورش را بر عهده دارد؛ راجع به مذاكره با گروه طالبان گفت: افغان ها، مذاكره با طالبان را رد مي كنند و مي گويند تنها در يك صورت امكان گفت و گو با آنها وجود دارد و آن اينكه، آنها بايد اقدامات تروريستي را كنار بگذارند و در اين صورت مي توانند به عنوان بخشي از جامعه افغانستان پذيرفته شوند.

 



6 كشته و 23 مجروح در عمليات تروريستي كابل

انفجار انتحاري در پايتخت افغانستان، شش كشته و 23 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز يك شبه نظامي وابسته به طالبان با ورود به داخل چادر كادر درماني بيمارستان نظامي كابل، بمب همراه خود را منفجر كرد. اين انفجار به مرگ شش دانشجوي پزشكي و جراحت 23 تن ديگر انجاميد. براساس گزارشات رسمي، چادر مذكور به عنوان چادر غذاخوري مورد استفاده پرسنل درماني قرار مي گرفته است. همه زخمي ها نيز دانشجويان رشته پزشكي هستند. گروهك طالبان مسئوليت حمله مذكور را برعهده گرفت.
شهر كابل طي ماه هاي اخير در مقايسه با قبل، آرام تر بوده است. عوامل طالبان بيشتر در جنوب و شرق افغانستان فعال هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14