(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 خرداد 1390- شماره 19938

عضو ارشد فتح : دولت وحدت ملي ظرف 10 روزآينده تشكيل مي شود
مخالفت روسيه با تحريم هاي بين المللي عليه سوريه
انيشتين: به اشغالگران فلسطين كمك نمي كنم
مردم :ما از بيداري خاورميانه الهام گرفته ايم
تظاهرات صدها مخالف دولت در ميدان مركزي كويت
قدرداني انقلابيون بحرين از حمايت ايران
فرار افسران ارتش قذافي از ليبي به تونس
تجمع اعتراض آميز در آتن مقابل پارلمان يونان
8 كشته و 10 مجروح در عمليات تروريستي پاكستان
با پيوستن يگان هاي نظامي يمن به مردم شمارش معكوس براي سقوط ديكتاتور آغاز شد
تظاهرات در پايتخت و چند شهر اردن؛ به رابطه با اسرائيل پايان دهيد
پايان محاصره غزه رفت و آمد از مرز رفح آغاز شد



عضو ارشد فتح : دولت وحدت ملي ظرف 10 روزآينده تشكيل مي شود

عضو شوراي مركزي فتح گفت، دولت وحدت ملي ظرف 10 روز آينده تشكيل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از خبرگزاري شين هوا، نبيل شعث در يك كنفرانس مطبوعاتي در غزه كه پس از ديدار با اعضاي جنبش حماس برگزار شد اظهار داشت كه دولت وحدت ملي جديد مي تواند ظرف 10 روز آينده تشكيل شود.
وي در مورد نشست خود با سران حماس گفت: ما در اين نشست بر اجراي توافق آشتي ملي تاكيد كرديم و به همين دليل دولت وحدت ملي به زودي تشكيل خواهد شد.شعث افزود، دو هفته پس از تشكيل دولت، اعضاي پارلمان فلسطين دور هم جمع خواهند شد و به منظور اجراي بندهاي توافقنامه چندين كميته را تشكيل خواهند داد.نبيل شعث پنجشنبه گذشته از طريق گذرگاه بيت حانون در شمال نوار غزه وارد اين منطقه شد و مورد استقبال اعضاي حماس قرار گرفت.

 



مخالفت روسيه با تحريم هاي بين المللي عليه سوريه

رئيس جمهور روسيه مخالفت خود را با اعمال تحريم هاي بين المللي عليه نظام سوريه اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ديميتري مدودف» در پايان اجلاس سران گروه 8 در بين خبرنگاران اظهار داشت، روسيه با اعمال تحريم عليه سوريه مخالف است چرا كه اين تحريم ها نشان داده اند كه بهترين شيوه نيستند.وي از بشاراسد رئيس جمهور سوريه خواست مسئله اصلاحات را به پيش ببرد و حرف را به عمل تبديل كند.رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در تماس تلفني با بشاراسد بر ايستادگي آنكارا در كنار دمشق به منظور برقراري امنيت، ثبات و وحدتي بيشتر در سوريه تاكيد كرد.
دو طرف در اين گفت وگو بر ضرورت حفظ و توسعه سطح روابط در راستاي مصالح و منافع دو ملت دوست تاكيد كردند.

 



انيشتين: به اشغالگران فلسطين كمك نمي كنم

آلبرت انيشتين فيزيكدان آلماني در پاسخ به درخواست يك باند صهيونيستي براي كمك مالي به يهوديان و بيرون كردن فلسطيني ها از سرزمين شان تاكيد كرد، من هيچوقت به تروريست ها و جنايتكاران كمك نمي كنم.
پيش از تشكيل رژيم اسرائيل، دو گروه از يهوديان تروريست مشغول پاكسازي فلسطين از ساكنان غرب و اشغالگران انگليسي بودند. يكي از اين باندهاي تروريستي را «آوراهام اشترن» پايه گذاري كرد كه به باند اشترن يا گانگسترهاي خشن شناخته شدند.
حمايت مالي از اين تروريست هاي يهودي از طريق آمريكا تامين مي شد و «شپارد ريفكين» مدير اجرايي هماهنگ كردن اين كمك هاي مالي بود. ريفكين از آلبرت انيشتين درخواست كرد به منظور تامين تسليحات براي بيرون كردن اعراب از سرزمين هاي خود به مقامات صهيونيستي كمك كند.
اين درخواست در تاريخ 10 آوريل يعني يك روز پس از قتل عام اعراب در دير ياسين كه به قتل عام 250 نفر فلسطيني بي گناه منجر شد صورت گرفت و انيشتين در پاسخ به اين درخواست گفت: «من به تروريست ها و جنايتكاران كمك نمي كنم». متن كامل نامه به اين شرح است، آقاي شپارد ريفكين، زماني كه يك فاجعه واقعي براي مردم فلسطين اتفاق مي افتد اولين مسئول اين فاجعه انگليس و دومين مسئول سازمان هاي تروريستي هستند كه مقامات صهيونيستي آن را به وجود آورده اند.
من تمايلي براي كمك كردن به باند اشترن كه با اشخاص جنايتكار و گمراه ارتباط دارد ندارم.»
به گزارش خبرگزاري فارس، اين نامه كه در تاريخ 10 آوريل 1948 منتشر شد اكنون در آرشيو يادبود دير ياسين نگهداري مي شود.

 



پليس تظاهرات را به خشونت كشاند خروش ضد دولتي در شهرهاي اسپانيا
مردم :ما از بيداري خاورميانه الهام گرفته ايم

ده ها هزار نفر از مردم اسپانيا با تاكيد بر ادامه تظاهرات ضددولتي اعلام كردند، از انقلاب هاي مردم خاورميانه الهام گرفته اند.
به گزارش خبرگزاري ها، به رغم دخالت پليس و سركوب تظاهركنندگان آنها اعلام كردند دست از مبارزه برنخواهند داشت.
آنها به اين نكته اشاره كردند كه آنچه در اسپانيا مي گذرد در حقيقت ادامه انقلاب هاي مردمي در كشورهاي عربي در خاورميانه و شمال آفريقاست.
هفته نامه «آبزرور» نيز در شماره اخير خود با «انقلاب» خواندن آنچه اكنون در اسپانيا مي گذرد به نقل از تظاهركنندگان نوشت، مردم اسپانيا با الهام از مردم كشورهاي عربي و شجاعت مسلمانان خاورميانه، انقلاب خود را پيش خواهند برد.
درگيري در بارسلون
تجمعات ضد دولتي بارسلون با هجوم پليس ضد شورش به مردم، به خشونت كشيده شد.
پليس ضد شورش اسپانيا جمعه با حمله به چادرهاي معترضان به سياست هاي اقتصادي دولت در بارسلون دستكم 121 نفر از آنها را مجروح كرد.
مقامات رسمي اسپانيا «نظافت ميدان اصلي بارسلون براي برگزاري جشن پيروزي احتمالي تيم فوتبال بارسلونا بر منچستر يونايتد» را دليل اصلي وقوع اين خشونت ها اعلام كردند.
به گفته رئيس پليس محلي شهر، هنگامي كه گروهي به منظور نظافت اين ميدان براي شركت مردم در جشن پيروزي احتمالي تيم اسپانيايي آمده بودند، با مقاومت معترضان روبه رو شدند كه حدود دو هفته است اقدام به تجمع اعتراض آميز كرده اند. پليس براي شكستن مقاومت معترضان با باتوم، گاز اشك آور و گلوله به جان آنها افتاد.بنا بر اعلام منابع بيمارستاني، 45 نفر از مجروحان از جمله يك نيروي پليس به دليل جراحات سطحي و پس از درمان سرپايي مرخص شدند.
در اين ميان علاوه بر «بارسلونا» ديگر شهرهاي اين كشور اروپايي نيز شاهد تظاهرات مشابهي بود.
«والنسيا» يكي از اين شهرهاست كه جمعه همزمان با حوادث «مادريد» شاهد برپايي تظاهرات گسترده ضددولتي بود.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» ده ها هزار نفر از مردم اين شهر با ريختن به خيابان ها عليه سياستمداران، بانكداران و مقامات دولتي كه آنها را مسئول بحران فعلي اقتصادي مي دانند شعار دادند.
هزاران نفر از مردم شهر شمالي «پامپلونا» نيز همچون اين شهرها تظاهرات ضد دولتي برپا كردند. روي دست نوشته هاي برخي تظاهركنندگان نوشته شده بود: «با خشونت نمي توان اذهان را خاموش كرد، انقلاب اسپانيا، اينجا ميدان التحرير مصر است و ...» مردم به طور گسترده عليه بيكاري، بدهي و بحران شديد اقتصادي حاكم بر اين كشور شعار مي دادند.
يادآور مي شود جمعه، شهر جنوبي «مالاگا» نيز ناآرام بود.

 



تظاهرات صدها مخالف دولت در ميدان مركزي كويت

صدها كويتي با تجمع در ميدان مركزي شهر كويت، خواستار كناره گيري نخست وزير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان، «شيخ ناصر محمدالاحمد الصباح» نخست وزير كويت رابه ناتواني در اداره كشور و شكست سياست هاي داخلي و خارجي متهم كردند و خواستار كناره گيري وي شدند.
تظاهركنندگان براي اعلام خواسته و مواضع خود به سمت ساختمان مجلس الامه كويت راهپيمايي كردند و برخي از نمايندگان مخالف نخست وزير نيز در اين راهپيمايي شركت داشتند. اين تظاهرات در ميان اقدامات امنيتي شديد نيروهاي امنيتي برگزار شد و بيش از 3000 نيروي امنيتي و پليس مسيرهاي منتهي به ميدان مركزي كويت را به محاصره خود درآورده بودند.
در اين تجمع، وليد الطبطبائي، مسلم البراك، ضيف الله ابورميه، خالد الطاحوس و مبارك الوعلان نمايندگان مجلس الامه در جمع تظاهركنندگان حضور يافته و به سخنراني و سر دادن شعارهايي برضدنخست وزير پرداختند.
تجمع كنندگان كويتي كه در ابتدا تعداد آنها كم بود، پس از حضور نمايندگان پارلمان، افزايش يافت اما از بيش از 1500 نفر تجاوز نكرد.
همچنين يك هلي كوپتر به صورت مستمر بر بالاي ميدان الصفاء در حال پرواز بود كه نمايندگان مجلس معتقد بودند كه وزير كشور از طريق آن، تظاهرات مخالفان شيخ ناصر محمد را كنترل مي كند.
معترضان كويتي سپس با تجمع در مقابل مجلس الامه و پاره كردن عكس نخست وزير و 24 تن از نمايندگان طرفدار وي، خشم خود را از وضعيت موجود اعلام و تهديد كردند براي دستيابي به خواسته هاي خود جمعه آينده نيز تظاهرات خواهند كرد.
تظاهركنندگان كه از سوي جنبش شباب التغيير سازماندهي شده بودند با تجمع در ميدان «الاراده» در مركز شهر كويت خواستار انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات جديد شدند. در اين تجمع، تظاهركنندگان با الگوبرداري از جوانان مصري، شعارهاي الشعب يريداصلاح النظام (مردم خواستار اصلاح رژيم هستند) و الشعب يريد اسقاط الرئيس (مردم خواهان سرنگوني نخست وزير هستند) را سر دادند.
همچنين به دليل ممانعت پليس و نيروهاي امنيتي از برگزاري اين تظاهرات، معترضان كويتي شعار «الشعب يريد ساحه الصفاء (مردم خواستار حضور در ميدان الصفاء هستند) و حريه، حريه، حكومه شعبيه (آزادي، آزادي، دولت مردمي) را سرداده و خشم خود را از حضور مداوم شيخ ناصر محمد در صحنه سياسي كويت اعلام كردند.

 



قدرداني انقلابيون بحرين از حمايت ايران

سرويس خارجي-
انقلابيون بحرين ضمن ابراز تاسف از سكوت كشورهاي عربي و اسلامي در قبال حوادث بحرين از ايران به دليل حمايت از مخالفان آل خليفه قدرداني كردند.
«ابراهيم مدهون» فعال سياسي بحرين و عضو شوراي مشورتي جمعيت وفاق ملي اين كشور تاكيد كرد، انتفاضه مردم بحرين تا تحقق كليه اهداف ادامه خواهد داشت.
وي افزود، ما از ايران و مصر به دليل اين كه اقدامات ظالمانه نظام بحرين را محكوم و از قيام مردم حمايت كردند قدرداني مي كنيم چرا كه فقط اين دو كشور هستند كه از مردم مظلوم و بي دفاع بحرين حمايت مي كنند و ديگر كشورهاي عربي و اسلامي راه سكوت و انفعال را در پيش گرفته اند.
«مدهون» تصريح كرد، توطئه هاي بين المللي به رهبري آمريكا و رژيم صهيونيستي توسط دولت هاي بحرين، عربستان و امارات عليه مردم بحرين در حال جريان است و اين بهترين گواه سكوت مجامع بين المللي در قبال عمليات قلع و قمع مبارزان توسط آل خليفه است.
اين فعال سياسي بحريني با تكذيب هرگونه مداخله ايران در بحرين گفت، اين گونه اتهامات با هدف ضربه زدن به تحرك ملي مردم بحرين صورت مي گيرد و كساني كه اين نوع اتهامات را به ايران وارد مي كنند خود در عمليات سركوب مخالفان با نظام بحرين همدست هستند.
وي افزود، ايران تنها در مورد رسيدگي و پاسخ دادن به نيازهاي مردم بحرين توصيه هايي را به نظام بحرين ارايه داده و هيچگاه در امور داخلي اين كشور دخالت نكرده است.
ابراهيم مدهون تاكيد كرد، اقدام ايران در راه اندازي كاروان اعلام همبستگي با مردم بحرين به مثابه دخالت در امور داخلي اين كشور نيست. جوانان انقلاب 14 فوريه نيز با انتشار بيانيه اي ادامه تظاهرات عليه نظام آل خليفه را خواستار شدند و از مردم انقلابي بحرين خواستند به تظاهرات خود به ويژه روزهاي جمعه براي سرنگوني نظام ادامه دهند.
در اين بيانيه تاكيد شده است، ما در بحرين در برابر آزمايشي سخت قرار داريم و همچنان بر تشكيل دولت مدني به طوري كه حقوق برابري براي تمامي شهروندان ارائه كند اصرار مي كنيم.
در اين بيانيه همچنين آمده است: پيش بيني مي شود مسئولان دولت بحرين دست به برخي حماقت ها بزنند تا به نحوي به ملت بحرين فشار بيشتري وارد كنند. اما بايد بدانند كه طرح هاي نظامي نظام شكست خواهد خورد.
اين در حالي است كه فرمانده كل نيروهاي دفاع بحرين اظهار داشت، ارتش بحرين هميشه در صحنه است و هرگز از صحنه كنار نخواهد رفت و تا هر زمان كه نياز باشد در خيابان ها مستقر خواهد شد.
از سوي ديگر، روزنامه آمريكايي «كريستين ساينس مانيتور» در گزارشي به بررسي نقض حقوق بشر در بحرين و سركوب مردم اين كشور توسط رژيم حاكم پرداخت.
اين روزنامه نوشت، رفتار نيروهاي امنيتي بحرين با مخالفان نشان از نقض هاي گسترده و سازماندهي شده حقوق بشر دارد و مشروعيت رژيم آل خليفه را با ابهامات زيادي مواجه كرده است.
اين روزنامه آمريكايي تصريح كرد، داستان هاي غم انگيز افرادي كه دستگير شده اند و ضرب و شتم و شكنجه اي كه متوجه آنان شده نشان مي دهد كه موارد نقض حقوق بشر در اين كشور فراوان به چشم مي خورد.

 



فرار افسران ارتش قذافي از ليبي به تونس

شماري از افسران ارشد و نظاميان ارتش ليبي به ديكتاتور اين كشور پشت كردند و وارد خاك تونس شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، شماري از افسران ارشد و نظاميان ارتش ليبي جمعه گذشته با دو فروند كشتي از ليبي گريختند و به بندر شهر «بنقردان» تونس وارد شدند.اين افراد همزمان با تشديد حملات ناتو، خاك ليبي را ترك كرده اند.
به گفته منابع غربي، شخص قذافي نيز براي ايمن ماندن از حملات ناتو، در بيمارستان هاي طرابلس پنهان مي شود. تاكنون بسياري از سران دولت ليبي به قذافي پشت كردند و به انقلابيون پيوسته اند. در جديدترين حملات ناتو به پايتخت ليبي كه جمعه شب انجام شد، محل سكونت قذافي هدف قرار گرفت. «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس، اعلام كرد عمليات ناتو در ليبي، وارد مرحله جديدي مي شود.
در همين حال، «صفيه قذافي»، (همسر قذافي) ناتو را به جنايت جنگي متهم كرد. وي گفت: آنان (ناتو) پسرم و مردم ليبي را كشته اند.
آنان در حال بد نام كردن و از بين بردن حيثيت ما هستند. وي گفت، به دنبال مرگ پسرش (سيف العرب) به دست ناتو، زندگي براي وي هيچ ارزشي ندارد.
اجلاس گروه 8
«باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، در جريان نشست گروه 8 در فرانسه گفت: رهبر ليبي بايد اين كشور را ترك كند. وي تأكيد كرد تا بركناري قذافي، ناتو به حملاتش در ليبي ادامه مي دهد.
در همين حال، «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه نيز خواستار بركناري قذافي شد. وي در اجلاس مذكور گفت، كشورش آماده ميانجيگري در بحران ليبي با هدف بركناري قذافي است.
اجلاس دو روزه گروه 8 در شهر دوويل فرانسه، جمعه گذشته پايان يافت.رژيم ليبي ضمن رد درخواست گروه «هشت»، مبني بر كناره گيري قذافي از قدرت، اعلام كرد: هرگونه ابتكار عمل براي حل بحران ليبي بايد از طريق اتحاديه آفريقا صورت گيرد.
اوضاع اسفبار مصراته
جمعيت صليب سرخ ليبي، شرايط را در شهر جنگ زده ليبي، اسفبار توصيف كرد. براساس گزارش اين جمعيت، فرار پزشكان متخصص و پرستاران از شهر، شرايط را وخيم تر كرده است.طي چهار روز اخير سه آمبولانس اين جمعيت مورد اصابت گلوله قرار گرفته و يك كشته و چهار مجروح برجاي گذاشته است.علاوه بر آن، طي جمعه گذشته پنج نفر از انقلابيون در زد و خورد با طرفداران قذافي، جان خود را از دست دادند و ده ها نفر ديگر نيز زخمي شدند. ظاهراً گردان هاي قذافي برخي مناطق مصراته را مين گذاري كرده اند.

 



تجمع اعتراض آميز در آتن مقابل پارلمان يونان

هزاران نفر از مردم يونان در چهارمين روز از اعتراضات ضددولتي تظاهرات «روزخشم» برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم «آتن» جمعه شب و در چهارمين روز از اعتراضات ضددولتي خود مقابل ساختمان پارلمان اين كشور تجمع كردند.
تظاهركنندگان كه اين روز را «روزخشم» نامگذاري كرده اند، به شدت به برنامه هاي رياضت اقتصادي كه قرار است در پارلمان به تصويب برسد، اعتراض دارند.
گروه زيادي از مردم هم كه از شهرهاي مختلف به «آتن» آمده بودند مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و دارايي تجمع كرده و خواستار حل بحران اقتصادي حاكم بر اين كشور اروپايي شدند. دولت اسپانيا در راستاي اجراي سياست هاي تحميلي صندوق بين المللي پول در ازاي دريافت وام اقدام به اجراي برخي رياضت هاي اقتصادي كرده است كه مردم به شدت با آن مخالفند.
واگذاري شركت ها و موسسات دولتي به بخش خصوصي از جمله اقدامات «آتن» است كه فشار آن بيش از هر كس بر دوش مردم اين كشور سنگيني مي كند.
يادآور مي شود اسپانيا و گرجستان نيز درگير ناآرامي هايي هستند. ناآرامي ها در اين دو كشور به خشونت كشيده شده است.

 



8 كشته و 10 مجروح در عمليات تروريستي پاكستان

انفجار بمب در يك منطقه قبيله اي شمال غرب پاكستان، هشت كشته و 10 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، ديروز يك بمب قوي در بازار شلوغ منطقه قبيله اي «باجور» پاكستان منفجر شد و به مرگ هشت نفر و جراحت 10 تن ديگر انجاميد. به گفته «اسرار خان» يك مقام ايالتي، دو تن از كشته شدگان، از ريش سفيدان قبيله اي و طرفدار دولت بودند. منابع بيمارستاني گفتند، چهار تن از مجروحان در بيمارستان فوت كردند و شمار كشته شدگان از چهار نفر، به هشت تن افزايش يافت. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است. شبه نظاميان طالبان در شمال غرب پاكستان فعال هستند و تاكنون ريش سفيدان قبايل را نيز به اتهام همكاري با دولت اسلام آباد، هدف قرار داده اند.
خبرگزاري فارس نيز به نقل از «رحمان مالك» وزير كشور پاكستان، گزاش داد؛ عمليات خودسرانه آمريكا در خاك پاكستان، موجب اتحاد گروه هاي تروريستي با يكديگر براي گرفتن انتقام خون «اسامه بن لادن» شده است. وي گفت، به زودي كميسيون مستقلي براي انجام تحقيقات در مورد عمليات «ابيت آباد» تشكيل خواهد شد. كماندوهاي آمريكايي 12 ارديبهشت طي عملياتي در ابيت آباد، سركرده شبكه القاعده (بن لادن) را كشتند.
وي گفت: پيش از انجام عمليات عليه «بن لادن»، تروريسم تا حد قابل توجهي تحت كنترل درآمده بود، اما پس از كشته شدن وي، شرايط دگرگون شده است.
مالك همچنين گفت: پاكستان بيش از هر كشور ديگري در جنگ عليه تروريسم قرباني داده است و اسلام آباد اجازه نخواهد داد كه خون هاي بيشتري در اين راه ريخته شود.
استقبال سرد
سفر اخير «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا، به پاكستان با استقبال سرد مقامات اسلام آباد مواجه شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، هيچ مقام مهمي براي استقبال از كلينتون، در فرودگاه حاضر نشده بود، و تنها «غالب اقبال» رئيس تشريفات وزارت خارجه پاكستان در فرودگاه راولپندي به استقبال كلينتون رفت. يك مقام دولتي پاكستان در همين رابطه، به خبرگزاري فارس گفت، شخص كلينتون هم متوجه غيبت آشكار مقامات پاكستاني شده بود و وقتي در اين مورد، پرس و جو كرد، با لبخند خاموش اقبال مواجه شد!

 



با پيوستن يگان هاي نظامي يمن به مردم شمارش معكوس براي سقوط ديكتاتور آغاز شد

سرويس خارجي -
با پيوستن تعداد زيادي از نيروهاي نظامي دولت يمن به صفوف انقلابيون احتمال سقوط علي عبدالله صالح و فرار وي از كشور افزايش يافت.
شهرهاي مختلف يمن روز جمعه نيز شاهد برگزاري تظاهرات گسترده مخالفان علي عبدالله صالح بود و با پيوستن افسران نظامي و سربازان ارتش به صفوف انقلابيون احتمال سقوط حكومت علي عبدالله صالح افزايش يافت.
اين در حالي است كه رهبران قبايل يمن نيز نسبت به اين مسئله هشدار داده بودند و تاكيد كرده بودند كه كاري مي كنيم علي عبدالله صالح به زودي يمن را با پاي برهنه ترك كند.
منابع ديپلماتيك يمن نيز از قطع اميد شوراي همكاري خليج فارس از بركناري علي عبدالله صالح از قدرت و ارجاع پرونده يمن به شوراي امنيت خبر دادند.
روزنامه القدس العربي به نقل از منابع ديپلمات نوشت، تلاش هاي شوراي همكاري خليج فارس براي بركناري مسالمت آميز علي عبدالله صالح به بن بست رسيد و اين شورا تصميم گرفت كه پرونده يمن را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
اين در حالي است كه منابع ديپلمات از قطع حمايت پادشاه عربستان از نظام علي عبدالله صالح نيز خبر دادند.
منابع ديپلمات همچنين اظهار داشتند كه ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و عبدالطيف الزياني دبيركل شوراي همكاري خليج فارس بارها با علي عبدالله صالح گفت وگو كرده اند تا وي را متقاعد سازند به طور مسالمت آميز از قدرت كناره گيري كند ولي وي نپذيرفته است.
در همين رابطه وزير خارجه يمن ضمن انتقاد از درخواست كشورهاي عربي و غربي براي بركناري علي عبدالله صالح اظهار داشت، درخواست ها براي انتقال پرونده يمن به شوراي امنيت ما را نگران مي كند.
از سوي ديگر، سخنگوي رسمي وزارت خارجه ايتاليا خواهان اعمال فشار بيشتر بر علي عبدالله صالح براي بركناري از قدرت شد.
وي از رئيس جمهور يمن خواست يك گام به عقب بردارد و براي امضاي تفاهم با احزاب مخالف متقاعد شود.
اين در شرايطي است كه درگيري ها بين نيروهاي امنيتي يمن با هواداران صادق احمر رهبر قبيله حاشد و ديگر اعضاي قبايل يمني همچنان ادامه دارد و طي روزهاي اخير ده ها نفر كشته و زخمي شدند.
مخالفان علي عبدالله صالح در بسياري از شهرهاي يمن از جمله صنعا و تعز تظاهرات كرده و بار ديگر خواستار كناره گيري وي شدند.

 



تظاهرات در پايتخت و چند شهر اردن؛ به رابطه با اسرائيل پايان دهيد

سرويس خارجي -
هزاران تظاهركننده اردني با برگزاري تظاهرات گسترده در امان پايتخت اردن و ديگر شهرهاي اين كشور خواستار سرنگوني دولت «معروف البخيت» نخست وزير اين كشور شدند.
تظاهركنندگان اردني با برگزاري تظاهرات در امان و چند استان ديگر در روز جمعه خواستار استعفاي البخيت، مبارزه با فساد، اجراي اصلاحات سياسي و اقتصادي شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات همچنين با سر دادن شعار مرگ بر اسرائيل خواستار اخراج سفير رژيم صهيونيستي از اردن و قطع رابطه كامل با اين رژيم شدند.معترضان اردني اعلام كردند كه دولت در مبارزه با فساد و تحت پيگرد قرار دادن مفسدان جدي نيست.اين تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه ملك عبدالله دوم شاه اردن اخيرا نامه اي به معروف البخيت نوشت و در آن تاكيد كرد كه دولت بايد از كساني كه شخصيت شان به وسيله افراد فاسد خدشه دار شده حمايت كند.اردن از چند ماه پيش همانند ديگر كشورهاي عربي صحنه تظاهرات اسلام گراها و احزاب مخالف به اضافه سنديكاهاي كارگري و جنبش هاي جوانان و دانشجويان است و معترضان خواستار مبارزه با فساد و اجراي اصلاحات سياسي و اقتصادي هستند.

 



پايان محاصره غزه رفت و آمد از مرز رفح آغاز شد

سرويس خارجي-
گذرگاه حياتي رفح كه از چهار سال پيش به دستور حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر و در راستاي همدستي با رژيم صهيونيستي بر روي مردم غزه بسته شده بود روز گذشته رسماً بازگشايي شد.
روز گذشته ساعت 10 صبح به وقت محلي غزه گذرگاه مرزي رفح بين غزه و مصر بازگشايي شد و چندين اتوبوس حامل فلسطيني هاي ساكن غزه وارد خاك مصر شدند.
گروهي از دانشجويان و افراد بيمار هم جزو مسافران بودند.
مسئولان مصري و فلسطيني اعلام كردند از اين پس گذرگاه رفح هر روز هفته به جز جمعه و روزهاي تعطيل از ساعت 10 صبح به وقت غزه تا 6 بعدازظهر براي عبور افراد به دو سوي مرز باز است.
مقام هاي مصري اعلام كردند علاوه بر زنان و مردان زير 18 سال و بالاي 40 سال و دانشجويان و بيماران، جواناني كه والدينشان آنان را همراهي كنند هم از دريافت رواديد براي عبور از گذرگاه مستثني هستند.
يك مسئول وزارت خارجه دولت منتخب فلسطين (حماس) اعلام كرد فعاليت گذرگاه رفح به شكل خوب و منظم پيش مي رود و هماهنگي ها با طرف مصري براي ايجاد تسهيلات بيشتر براي مسافران ادامه دارد.
گذرگاه رفح مهم ترين راه ارتباطي 5/1ميليون جمعيت غزه با جهان خارج است.
حدود يك ماه پيش در پي آشتي حماس با فتح، مصر اعلام كرد كه گذرگاه رفح را بازگشايي خواهد كرد.
در همين رابطه دولت مصر در واكنش به اعتراض رژيم صهيونيستي به تصميم قاهره مبني بر بازگشايي دايم گذرگاه رفح به اسرائيل درباره هرگونه دخالت در اين مورد هشدار داد.
در پي بازگشايي گذرگاه، مردم فلسطين ابراز خوشحالي كردند و يكديگر را در مرز رفح در آغوش گرفتند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14