(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 خرداد 1390- شماره 19942

تفاهم نامه ساخت سريال سرلشكر شهيد مهدي باكري امضا شد
اندك اندك جمع مستان مي رسند
پژواك
قاشق تراشي در خوانسار احيا مي شود
در اصفهان طراحي پوستر انتظار به مسابقه گذاشته مي شود
پرده برداري از تمثال اولين شهيد نماز هوانيروز در آمل
معرفي نفرات برتر نخستين جشنواره تئاتر خياباني استان گلستان در كلاله
افتتاح نخستين خانه فرهنگ ديجيتال استان گلستان در گنبدكاووس
آغاز پخش 20 ساعته سيماي آذربايجان غربي
قلم طلايي تبريز به مكتب حافظ اهدا شد
ترميم زيلوي 600 ساله ميبد
ساخت فيلم آموزشي تعقيب يك سايه در گيلان



با حضور مقامات آذربايجان غربي و مسئولان سيما فيلم
تفاهم نامه ساخت سريال سرلشكر شهيد مهدي باكري امضا شد

اروميه- خبرنگار كيهان:
با حضور استاندار آذربايجان غربي، نماينده ولي فقيه و اعضاي شوراي اداري استان و مسئولان سيما فيلم و خانواده هاي معظم شهدا تفاهم نامه ساخت سريال سرلشكر شهيد مهدي باكري امضا شد.
تفاهم نامه ساخت سريال شهيد مهدي باكري بين معاونت سياسي اجتماعي استانداري به نمايندگي از آذربايجان غربي و مسئولان سيما فيلم به نمايندگي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران امضا شد.
مجموعه تلويزيوني شهيد باكري با بودجه اوليه 50 ميليارد ريال توسط بهترين گروه هاي توليدي سيما ساخته خواهد شد و قابليت ترجمه به زبان هاي زنده دنيا و همچنين عرضه در مجامع بين المللي را دارا خواهد بود.
استاندار آذربايجان غربي در آيين امضاي تفاهم نامه ساخت سريال سردار شهيد باكري كه با حضور مقامات استاني و كشوري برگزار شد گفت: امضاي اين تفاهم نامه و آغاز به ساخت سريال شهيد باكري نشان از توجه ويژه دولت نهم و دهم و در راس آنها رييس جمهور به حوزه دين و ايثارگري دارد.
وي افزود: در سفر سوم رئيس جمهوري به استان در راستاي بزرگداشت ياد و خاطره سردار شهيد باكري سه پيشنهاد به هيات دولت ارائه شد كه يكي از آنها ساخت مجموعه تلويزيوني اين شهيد بزرگوار بود كه امروز شاهد امضاي تفاهم نامه آن با مركز سيما فيلم به نمايندگي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران هستيم.
وي گفت: پيشنهاد دوم احداث يادمان شهداي استان با محوريت شهيد باكري بود كه اين پيشنهاد نيز به تصويب هيات دولت رسيد.
جلال زاده خاطر نشان كرد: پيشنهاد سوم نيز مربوط به شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي شود كه طبق آن پيشنهاد شده سالروز ولادت و يا شهادت شهيد باكري به عنوان روز شهردار در تقويم رسمي كشور به ثبت برسد كه در اين راستا نيز رايزني هايي را با حوزه هاي ذي ربط انجام مي دهيم.
استاندار آذربايجان غربي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه همدلي، صميميت و همراهي بين مسئولين ارشد استان، ائمه جمعه و روحانيون موج مي زند گفت: در سايه اين وحدت و همدلي روند امور در استان شتاب گرفته است.
معاون سياسي اجتماعي استاندار آذربايجان غربي در مراسم امضاي اين تفاهم نامه نيز گفت: ساخت سريال سردار سرلشگر شهيد باكري در 2الي 3 سال آينده به اتمام مي رسد.
دكتر ابراهيم فتح الهي افزود: ساخت اين مجموعه تلويزيوني از مصوبات سفر سوم رئيس جمهوري و هيئت دولت به استان بود كه به صورت مشترك توسط سيما فيلم به نمايندگي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و استانداري آذربايجان غربي ساخته مي شود.
وي ادامه داد: جمع آوري اطلاعات و مجموعه خاطرات، زندگينامه اين شهيد بزرگوار از ايام جواني، دانشجويي، تصدي گري شهرداري و اعزام به جبهه و سال هاي مقاومت و ايثار در هشت سال جنگ تحميلي حدود 9ماه طول خواهد كشيد.
وي اظهار كرد: در ساخت اين سريال علاوه بر استانداري، سپاه شهداي استان، بنياد شهيد و امور ايثارگران، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيماي مركز آذربايجان غربي مشاركت خواهند داشت.
گفتني است شهيد مهدي باكري از سرداران رشيد سپاه اسلام و فرمانده بلندآوازه لشكر 31 عاشوراي تبريز در دوران 8 سال دفاع مقدس بود و ساخت اين سريال كمترين كار است كه در حق اين شهيد بزرگوار انجام مي شود.

 



اندك اندك جمع مستان مي رسند

سرويس شهرستان ها:
عاشقان امام خميني(ره) در قالب كاروان هاي پياده و سواره راه حرم مطهر را پيش گرفته اند تا در مراسم بيست و دومين سالگرد ارتحال ملكوتي بنيانگذار انقلاب اسلامي در كنار مرقد آن يار سفر كرده باشند.
به گزارش خبرنگار كيهان از اصفهان: سرهنگ پاسدار محمود افقري مدير روابط عمومي و تبليغات مجتمع دانشگاهي اميرالمؤمنين گفت: تعدادي از دانشجويان اين مجتمع تحت عنوان كاروان «عاشقان حسيني زائران خميني» از گلستان شهداي اصفهان عازم حرم مطهر امام خميني شدند. وي افزود: شركت كنندگان در اين كاروان به صورت دوي امدادي مسافت 600كيلومتري اصفهان تا حرم مطهر امام خميني را طي خواهند كرد.
افقري اضافه كرد: دانشجويان در طول مسير ضمن زيارت و تجديد عهد و پيمان با شهدا، گلزارهاي شهدا را عطرافشاني و با 30خانواده شهيد ديدار خواهند كرد. همچنين ختم قرآن كريم و صلوات به نيابت از ياران ولي عصر(عج) و سلامتي حضرتش از ديگر برنامه هاي اين كاروان است.
به گزارش خبرنگاركيهان از قزوين و به گفته معاون سياسي و امنيتي استاندار اين استان 20هزار نفر از قزوين از طريق ناوگان حمل ونقل عمومي استان و تعداد زيادي از مردم با خودروهاي شخصي خود به مرقد امام خميني اعزام مي شوند. سيروس صابري افزود: 645دستگاه اتوبوس و 300دستگاه ميني بوس زائران استان قزوين را به حرم مطهر بنيانگذار انقلاب منتقل مي كنند.
وي اضافه كرد: در سالروز ارتحال امام خميني(ره) در 22مسجد بزرگ استان قزوين مراسم عزاداري برپا خواهد شد.در همين حال، خبرنگاركيهان از زنجان گزارش داد هفت هزار نفر از استان زنجان عازم حرم مطهر امام خميني مي شوند. به گفته فرمانده سپاه ناحيه زنجان از اين تعداد 3هزار نفر از شهرستان زنجان هستند.
رجب الماسي گفت: عمليات انتقال زائران حرم مطهر امام خميني با 75 اتوبوس انجام خواهد شد. همچنين مراسم عزاداري در مساجد و اماكن مذهبي استان زنجان برگزار مي شود.
همچنين مدير بسيج ورزشكاران استان مازندران گفت: كاروان ورزشي رشته هاي مختلف به صورت سواره و پياده براي شركت در سالگرد ارتحال امام خميني از شهرهاي مازندران به سوي تهران اعزام شد.
دبير هيئت دوچرخه سواري استان آذربايجان غربي گفت: 14دوچرخه سوار مسير 900كيلومتري استان تا مرقد امام خميني را ركاب مي زنند. اين دوچرخه سواران از صبح دوشنبه 9خردادماه جاري به مدت يك هفته مسير ياد شده را ركاب مي زنند. پنج دوچرخه سوار از خوي و 9دوچرخه سوار از بوكان كاروان دوچرخه سواران را تشكيل مي دهند.


 



پژواك

برگزاري نمايشگاه عكس هاي مستند در تبريز
تبريز- خبرنگار كيهان: نمايشگاه عكس هاي مستند «رضا- فردين فر» و «آرش- موسوي خسروشاهي»، در مجتمع سينمايي 22 بهمن تبريز، برگزار شد.
در اين نمايشگاه 17 عكس مستند با موضوع «مردم بازار تبريز» به صورت سياه و سفيد و رنگي به نمايش گذاشته شد. كه كار اين دو هنرمند عكاس و دانشجوي گرافيك است.
نمايش آثار عليرضا حسيني در تبريز
¤ 43 اثر خوشنويسي «عليرضا- حسيني» به صورت نستعليق و نقاشي خط، با موضوع آزاد، در خانه فرهنگ تبريز، به نمايش گذاشته شد.
برگزاري نمايشگاه كتاب در فيروزآباد
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: در راستاي گراميداشت ياد و خاطره امام خميني و شهداي قيام 15 خرداد، و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني با مشاركت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش نمايشگاه كتاب در شهرستان فيروزآباد برگزار شد.
در اين نمايشگاه كه تا تاريخ 31 خردادماه در معرض ديد بازديدكنندگان است. هزاران جلد كتاب با موضوعات متنوع با تخفيف ويژه به علاقمندان عرضه مي شود.
جمع آوري آثار شاعران مذهبي سرخس
سرخس- خبرنگار كيهان: رئيس اداره تبليغات اسلامي سرخس از جمع آوري آثار شاعران شهرستان و ارسال به دبيرخانه كنگره شعر و نثر آييني خبر داد. حجت الاسلام والمسلمين مهدي فاخر گفت: اداره تبليغات اسلامي شهرستان با اعلام فراخوان به شاعران مذهبي و آييني شهرستان درخصوص برگزاري پنجمين كنگره شعر و نثر آييني، طي مدت اعلام شده ضمن دريافت آثار و طبقه بندي آنها در تاريخ مقرر تمامي آثار را به دبيرخانه كنگره واقع در اداره تبليغات اسلامي استان ارسال كرد كه پس از بررسي در كنگره شركت داده شوند. وي تعداد آثار ارسالي از اين شهرستان را 20 اثر در بخش هاي مختلف نام برد.
انتشار كتاب فرهنگ كلمات هماهنگ در بناب
بناب- خبرنگار كيهان: يونس حاجي قره چپق از شعرا و نويسندگان پيشكسوت شهرستان بناب و اهل روستاي قره چپق از توابع اين شهرستان، موفق شد براي نخستين بار كتاب «فرهنگ كلمات هماهنگ» تركي و فارسي را تأليف و به چاپ برساند. اين كتاب در تيراژ يك هزار و 500 جلد براي چاپ اول توسط انتشارات بنياد چاپ شده و داراي 828 صفحه است.
نويسنده در اين كتاب با ترجمه و مقايسه كلمات و واژه هاي تركي و بررسي و سنجش معيارها، وزن ها و اندازه را با چندين فرهنگ ديگر كه تقريبا با اختلاف نظر نوشته شده بود؛ مقايسه كرده است.
توليد نماهنگ در لشكر عملياتي زرهي 8 نجف اشرف
اصفهان- خبرنگار كيهان: نماهنگ فرشتگان جهاد برگرفته از حماسه آفريني هاي شهدا و رزمندگان لشكر عملياتي زرهي 8 نجف اشرف تهيه و توليد شد. اين نماهنگ به همت روابط عمومي و تبليغات اين لشكر در قالب نماهنگ تصويري با صداي حاج صادق آهنگران تهيه و توليد شده است. در اين نماهنگ به مدت 300 ثانيه گوشه اي از حماسه ها و رشادت هاي فرماندهان شهيد اين لشكر بخصوص سردار شهيد حاج احمد كاظمي در طول دفاع مقدس و نمونه هايي از رشادت هاي رزمندگان حال حاضر اين يگان به تصوير كشيده شده است.
اجراي نمايش خياباني در دهلران
دهلران- خبرنگار كيهان: به مناسبت گرامي داشت سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر نمايش خياباني تحت عنوان (قهرمان) در مقابل مسجدجامع دهلران به اجرا درآمد.
درخشش هنرمند زنجاني در جشنواره سراسري وقف
زنجان- خبرنگار كيهان: در نخستين جشنواره فرهنگي هنري «وقف، چشمه هميشه جاري» كه در هفت بخش كتاب، مقاله، شعر، ادبيات داستاني، خوشنويسي، هنرهاي تجسمي، فيلم، فيلم نامه و عكاسي در سراسر كشور برگزار شد، بيش از 3 هزار اثر پس از داوري در هر استان به دبيرخانه هاي استاني ارسال شدند كه از ميان آنها 598 اثر به دبيرخانه مركزي راه يافت.
در اين جشنواره اصغر محمدي از هنرمندان حوزه هنري زنجان، در بخش خوشنويسي شركت داشت و اثر وي مقام اول استاني را كسب كرد و به جشنواره كشوري راه يافته است.
برگزاري جشنواره عكس در همدان
همدان- خبرنگار كيهان: «سفر عشق» اولين جشنواره و نمايشگاه عكس از برنامه اعزام كاروان هاي راهيان نور استان همدان به مناطق عملياتي جنوب است كه از روز 30 ارديبهشت ماه تا 3 خرداد ماه در محل مجتمع فرهنگي شهيد آويني به اجرا درآمد.
در اين جشنواره و نمايشگاه، 130 قطعه عكس از 34 عكاس به نمايش درآمد كه اين تعداد از ميان 1185 عكس ارسالي توسط 137 عكاس به دبيرخانه، برگزيده شد.

 



قاشق تراشي در خوانسار احيا مي شود

خوانسار-خبرنگار كيهان:
يكي از صنايع دستي رايج و پررونق در دوران گذشته قاشق تراشي است كه به واسطه وفور چوب و عدم استفاده از قاشق و چنگال فلزي در خوانسار قديم از اهميت و رونق بسياري برخوردار بوده است.
در گذشته علاوه بر ساخت و تراش انواع قاشق هاي چوبي كوچك و بزرگ، قاشق هاي بزرگي براي نوشيدن مايعات از جنس چوب گلابي ساخته مي شد كه بسيار ظريف و پرگنجايش بود و دسته آن به شكل دست به كفه متصل مي شد و به همين دليل به قاشق دست دلبري معروف بوده و روي برخي از آن ها نيز اشعار مناسبي نوشته مي شد از قبيل:
تيشه ها خوردم به سر فرهادوار
تا رسيدم بر لب شيرين يار
اين صنعت كه با وجود درگذشت آخرين استادان اين فن و عدم علاقه مندي نسل جوان كم كم در حال فراموشي بود، هم اكنون براي نخستين بار به همت يك جوان 39 ساله خوانساري در حال احياء است.
مهدي رجبي چند سالي است با عشق و علاقه وصف ناپذيري در كنار شغل آزاد خود، كارگاه قاشق تراشي را با الگوپذيري از سنت كهن گذشتگان و با هزينه شخصي داير كرده است. وي انگيزه خود از روي آوردن به اين صنعت فراموش شده را اينچنين بيان مي كند: در سال 1380 با ديدن يك قاشق چوبي زيبا و ظرافت هاي به كار رفته در آن كه با هنر دست بوجود آمده بود به اين كار علاقه مند شدم.
وي افزود: مدتي را نزد مرحوم آقا ميرزا محرابي از قاشق تراشان به شاگردي گذراندم و پس از چندين سال تمرين و مطالعه و جمع آوري تصاوير انواع قاشق ها و ساير وسائل چوبي و به دنبال تشويق و حمايت هاي مكرر پدر و مادر خود از سال 85 به صورت حرفه اي با اخذ مدرك از سازمان فني و حرفه اي استان اصفهان و اخذ كارت شناسايي در اين رشته از ميراث فرهنگي به ساخت و تراشيدن قاشق هاي چوبي با چوب گلابي و شاه ميوه پرداختم.
رجبي اظهار داشت: قصد دارم پس از افزايش آثار، نمايشگاهي از اين صنعت را برگزار كنم و هم اكنون نيز براي زنده نگهداشتن اين ميراث كهن، آمادگي لازم را براي پذيرش علاقه مندان و هنرجويان اين رشته دارم.وي در ادامه خواستار حمايت بيشتر مسئولان از اين رشته هنري همچنين اعطاي تسهيلات به منظور تجهيز اين كارگاه آموزشي و همكاري دست اندركاران براي افزايش و پذيرش هنرجو شد.

 



در اصفهان طراحي پوستر انتظار به مسابقه گذاشته مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
نخستين مسابقه طراحي پوستر انتظار از 16 تا 30 تير ماه سال جاري در اصفهان برگزار مي شود.
«اميرمسعود حلاج» مديرخانه گرافيك حوزه هنري استان اصفهان در اين باره گفت: در اين مسابقه تمامي طراحان گرافيك كشور به خلق آثار خود با موضوع انتظار در قالب روايات و احاديث و اشعار مرتبط با حضرت مهدي(عج) مي پردازند.
وي افزود: خانه گرافيك اصفهان موضوع اين مسابقه را به شعر يا حديث خاصي محدود نكرده تا هنرمندان و طراحان گرافيست بتوانند به راحتي پوسترهايي با اين مضمون را طراحي و آثار خود را با تنوع بيشتري ارائه كنند.
مديرخانه گرافيك اصفهان اضافه كرد: در مرحله نخست، 60 اثر به بخش نمايشگاه راه خواهند يافت كه از اين ميان آنها 10 نفر به عنوان نفرات برگزيده انتخاب خواهند شد كه سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي و به 7 نفر برگزيده جوايزي از سوي خانه گرافيك اعطاء خواهد شد.
وي گفت: آثار برگزيده در كتاب سال خانه گرافيك اصفهان نيز به چاپ خواهد رسيد.
حلاج افزود: در بخش جنبي يا خارج از مسابقه، از 20 نفر از گرافيست هاي حرفه اي كل كشور دعوت شده است تا به توليد آثار حرفه اي و ماندگار با موضوع انتظار بپردازند كه اين آثار نيز در كنار نمايشگاه مسابقه طراحي پوستر انتظار، براي بازديد علاقه مندان به نمايش گذاشته خواهد شد.
وي اظهار داشت: افتتاحيه اين نمايشگاه همزمان با ولادت امام زين العابدين(ع) در روز 16 تير ماه سال جاري و اختتاميه آن نيز روز 30 تير ماه برگزار مي شود.

 



پرده برداري از تمثال اولين شهيد نماز هوانيروز در آمل

آمل- خبرنگار كيهان:
از تمثال اولين شهيد نماز هوانيروز امير سرتيپ خلبان شهيد «حسين قاسمي» در زادگاهش روستاي كاشي محله آمل پرده برداري شد.
فرماندار شهرستان آمل در اين مراسم با بيان اينكه جهاد و شهادت دوبالي كه انسان را به سعادت مي رساند گفت: ما هرچه داريم از بركت خون شهدا مي باشد و آنان بودند كه عزت و سربلندي را به ما هديه كردند و امروز شهدا به الگوئي براي همه مسلمانان دنيا تبديل شده اند.
يدالله اكبرزاده با بيان اينكه كدام شهيد در وصيت نامه خود نوشت من براي مكتب ايراني شهيد شدم، افزود: اولين مسئله اي كه در وصيت نامه شهدا بود اطاعت پذيري از ولايت بود و هركه در اين مسير قرار گيرد راه خير است چه خواص باشد و چه عوام. وي گفت: فرهنگ شهدا نشات گرفته از عاشورا است و در عاشورا آن چه اتفاق افتاده پيروي از ولايت بود.فرماندار شهرستان آمل با برشمردن ويژگي هاي شهيد قاسمي، گفت: همه تلاش دشمنان در آن زمان اين بود كه بهترين هايي چون شهيد قاسمي را به شهادت برسانند.
اكبرزاده اظهار داشت: اما از آنجا كه شهيد قاسمي در جنگ كردستان بدست كومله اسير شد لذا دشمنان با انواع شكنجه ها تلاش كردند تا اين شهيد عزيز را از مسير انقلاب و نظام خارج كنند كه نه تنها موفق نشدند بلكه شهيد قاسمي به عنوان امام جماعت اسارتگاه در صحنه حاضر شد.
فرماندار آمل در ادامه افزود: ايستادگي اين شهيد عزيز باعث شد تا دشمن وي را به شهادت برساند و اين عمل شهيد قاسمي باعث شد كه وي به عنوان اسوه تقوا و الگو و اولين شهيد نماز در هوانيروز قرار گيرد.
گفتني است در پايان اين مراسم باشكوه از تمثال امير سرتيپ خلبان شهيد حسين قاسمي با حضور برخي مسئولان كشوري و لشگري و شهرستان آمل و خانواده معظم شهدا پرده برداري شد.

 



معرفي نفرات برتر نخستين جشنواره تئاتر خياباني استان گلستان در كلاله

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
اختتاميه نخستين جشنواره تئاتر خياباني استان گلستان در شهرستان كلاله با معرفي نفرات برتر به كار خود پايان داد.
عليرضا راغبي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كلاله و دبير نخستين جشنواره تئاتر خياباني گلستان درمراسم اختتاميه با ارائه گزارشي از روند برگزاري اين جشنواره گفت: از ميان 19 اثر نمايشي رسيده به دبيرخانه جشنواره، پس از ارزيابي و بازبيني هاي صورت گرفته 10 اثر نمايشي به مرحله پاياني راه يافتند كه طي 2 روز در محلهاي تعيين شده با حضور گرم و صميمي مردم هنردوست كلاله به اجرا درآمدند.
براساس اعلام هيئت داوران: در بخش كارگرداني مجتبي طالبي با نمايش «ابليسك» ازگرگان و محمد ميرعرب رضي با نمايش «چشمها را بايد شست» به صورت مشترك رتبه اول را از آن خود كردند.
فرشيد كلته با نمايش قاراچمق از آق قلا و احمد افتخاري با نمايش آرش از كلاله و اسفنديار قرنجيك با نمايش كمك آقا از گنبدكاووس بصورت مشترك رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش بازيگري زن: هيئت داوران دراين بخش براي رتبه اول انتخابي نداشت، هانيه يوسفي از گرگان و وحيده رخشاني از گنبد به صورت مشترك دوم شدند.
دربخش بازيگري مرد: مهدي صمدي از گرگان و محمدميرعرب رضي از آزادشهر به صورت مشترك اول، عبدالرسول اونق از آق قلا و اسفنديار قرنجيك از گنبد به صورت مشترك دوم، عليرضا پلمه از بندر تركمن و سعيد صالح آبادي از گرگان به صورت مشترك سوم شدند.
در بخش نويسندگي: مجتبي طالبي نويسنده نمايش ابليسك از گرگان، لطيفه دوغدي زاده نويسنده نمايش آرش از كلاله، فرشيد كلته نويسنده قاراچمق از آق قلا، اسفنديار قرنجيك نويسنده نمايش كمك آقا از گنبد، عليرضا يلمه نويسنده نمايش نوبل سرخ از بندرتركمن، جواد رازقندي نويسنده نمايش فوتينا از گرگان به صورت مشترك تقدير شدند.
همچنين هيئت داوران دربخش طراحي لباس از احمد افتخاري طراح لباس نمايش آرش از كلاله، دربخش موسيقي زنده از قربان محمد ميرزاعلي از گنبد و اسماعيل پاي از راميان، و دربخش طراحي بروشور از اكرم رودسرابي از گرگان و به خاطر بازي خلاق از راضيه افتخاري و مبينا پژمان از كلاله، عرازايري از بندر تركمن، محمدباي و حميد يازرلو از راميان و حسن رجب پور از گرگان تقدير به عمل آورد.
همچنين هيئت داوران بخاطر همدلي و همراهي با جوانان درعرصه نمايش از احمد افتخاري، ايرج رجبي و ابوالفضل رضاقوچاني تقدير بعمل آورد.
گفتني است، از برترين هاي نخستين جشنواره تئاتر خياباني استان گلستان در كلاله با اهداء لوح يادبود، يادمان جشنواره و وجه نقد تقدير شد.

 



افتتاح نخستين خانه فرهنگ ديجيتال استان گلستان در گنبدكاووس

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
نخستين خانه فرهنگ ديجيتال استان گلستان با حضور معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گنبدكاووس افتتاح شد.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاح اين خانه فرهنگ ديجيتال كه امام جمعه و جمعي از مسئولان شهرستان گنبدكاووس حضور داشتند گفت: فضاي ايجاد شده در اين مكان به خانواده ها اطمينان مي دهد تا با خيال راحتي از امكانات ديجيتالي و فضاي مجازي استفاده كنند.
دكتر «حميد شاه آبادي» با اشاره به تأسيس اين مركز در گنبد كاووس گفت: براساس مصوبه سفر سوم هيئت دولت به استان گلستان قرار است 16 مركز در اين استان احداث شود كه اين نخستين مركز از اين مصوبه است.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: در صورت استقبال و فراهم كردن امكانات مناسب، مراكز ديجيتال در ساير شهرها راه اندازي خواهدشد.مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان نيز گفت: اين مركز در فضاي 350متر مربع آماده بهره برداري شده است.دكتر «غلامرضا منتظري» افزود: براي راه اندازي اين مركز 120ميليون تومان از اعتبارات سفر سوم هيئت دولت هزينه شده است. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان همچنين گفت: در اين مركز همزمان 37 كاربر در زمينه هاي مختلف مي توانند از رسانه ديجيتال اين مركز استفاده كنند.
وي گفت: اين مركز مكان مناسبي براي استفاده و تحقيقات طلاب، دانشجويان، دانش آموزان و خانواده هاي گنبدي مي باشد.
اين مركز با 10 بخش اينترنت، ابزارهاي پيشرفته توليد رسانه، كارگاه تخصصي توليد رسانه، آموزش، خدمات الكترونيك، نرم افزارهاي رايانه اي، بازيهاي رايانه اي و... راه اندازي شده است.

 



آغاز پخش 20 ساعته سيماي آذربايجان غربي

اروميه- خبرنگاركيهان:
با حضور استاندار پخش 20ساعته برنامه هاي صدا و سيماي مركز آذربايجان غربي آغاز شد.
استاندار آذربايجان غربي در مراسم آغاز پخش 20ساعته برنامه هاي صداوسيماي مركز آذربايجان غربي پخش 20ساعته برنامه هاي صداوسيماي مركز استان را رويدادي فاخر و ظرفيت بسيار عظيم فرهنگي براي معرفي ظرفيت هاي استان در بخش هاي مختلف عنوان كرد.
جلال زاده گفت: افزايش زمان پخش برنامه هاي صدا و سيماي مركز آذربايجان غربي فرصت مناسبي براي معرفي ظرفيت هاي بالاي استان است.
وي با اشاره به اينكه صداوسيماي مركز آذربايجان غربي از جمله رسانه هاي پيشتاز و فعال در كشور است ادامه داد: كسب رتبه هاي برتر و جوايز متعدد در جشنواره هاي مختلف نشان از اين مدعاست.
وي در ادامه ارتقاي شاخص هاي فرهنگي را از جمله اولويت هاي مهم مديريت عالي استان عنوان نمود و افزود: استانداري آذربايجان غربي از برنامه ها و توليدات فاخر و اثرگذار فرهنگي و هنري در استان حمايت مي كند.گفتني است بعد از اين برنامه هاي صداوسيماي مركز آذربايجان غربي از ساعت 6 صبح تا ساعت 2 بامداد پخش مي شود.

 



قلم طلايي تبريز به مكتب حافظ اهدا شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
جايزه «قلم طلايي» جشنواره كتاب سال تبريز به كتاب «مكتب حافظ» شادروان «منوچهر مرتضوي» اهداء شد.
«قلم طلايي» كتاب سال تبريز طي مراسمي كه در آن برگزيدگان نخستين دوره جشنواره كتاب سال تبريز معرفي شدند، اهدا شد و از مدير انتشارات «ستوده» و «آيدين» بعنوان ناشران نمونه سال تقديرشد.
مير جلال الدين كزازي، عضو هيئت علمي دانشكده ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي تهران در اين نشست، تبريز را ديار خاقاني ها و نظامي ها خواند و گفت: جاي بسي افتخار است كه امروز نيز فرزندان آنان سر به تعظيم «كتاب» برداشته اند.
وي با ستايش از سابقه فرهنگي آذربايجان و تبريز، وجود اين فرهنگ غني را مايه مباهات فرهنگ ايران زمين خواند و افزود: تبريز شهر شكرريز و شرربيزكلام است.
براي جشنواره كتاب سال تبريز 250 اثر از سراسر كشور ارسال شده بود.

 



ترميم زيلوي 600 ساله ميبد

يزد- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: ترميم زيلوي 600 ساله ميبد كه در مسجد جامع اين شهر قرار دارد در دستور كار ميراث فرهنگي استان يزد قرار گرفته است.
بهرام رضايي اظهار داشت: موزه زيلو در محل كاروانسراي شاه عباسي ميبد برپا شده كه البته با توجه به كمبود فضا داراي مشكلات و نقايصي است.
وي افزود: زيلوهايي كه اكنون در موزه نگهداري مي شوند تا سال 1382 در وضعيت بسيار نامناسبي در فضاي زيرپله فرمانداري و انبارهاي گوناگون همراه با وسايلي همچون تيرآهن و لوله هاي داربست نگهداري مي شدند و در مجموع از اماكن و مساجد به همت انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گردآوري شده است.
رضايي خاطر نشان كرد: پس از مرمت كاروانسرا، بخشي از اين زيلوها در فضاي شترخوان شرقي اين بنا به نمايش درآمد و بقيه نيز در مكان مناسبي نگهداري مي شود.وي عنوان كرد: با توجه به كمبود فضاي موزه، زيلوها در وضعيت ايده آل موزه نگهداري نمي شود اما با توجه به پايش هاي منظمي كه از سوي متخصصان مرمت و مبارزه با عوامل بيولوژيك صورت مي گيرد، آسيب جدي اين زيلوها را تهديد نمي كند اما برخي از زيلوهاي تاريخي به ويژه زيلوي مسجد جامع ميبد به تاريخ 808 هجري قمري نياز به مرمت دارد.رضايي با اشاره به اينكه مرمت اين زيلو در برنامه مرمتي سال جاري اين اداره كل قرار دارد، يادآور شد: همچنين در سال جاري طرح ارتقاي كيفي موزه زيلو در دستور كار اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گرفته به طوري كه اكنون ويترين هاي خاصي براي نگهداري و به نمايش درآمدن زيلوها در دست ساخت است كه حداكثر تا سه ماه ديگر در موزه قرار خواهد گرفت.


 



ساخت فيلم آموزشي تعقيب يك سايه در گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
مجموعه فيلم آموزشي «تعقيب يك سايه» از سوي معاونت تربيت و آموزش فرماندهي انتظامي استان گيلان در دست ساخت است.
سرهنگ محمود شعباني معاون تربيت و آموزش نيروي انتظامي گيلان گفت: اين فيلم در 6قسمت توسط عبدالعلي مكرمي ساخته مي شود كه در بخشي از آن تعدادي از هنرمندان و بازيگران گيلاني نيز حضور دارند.
به گفته وي در ساخت و توليد مجموعه تعقيب يك سايه پليس هاي تخصصي پيشگيري، مبارزه با موادمخدر، آگاهي، اطلاعات و فرماندهي انتظامي شهرستان رشت همكاري دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14