(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 خرداد 1390- شماره 19942

كوتاه اقتصادي
خوش چهره، كارشناس اقتصادي: مسئولان درك درستي از مفهوم جهاد اقتصادي ندارند
استقرار 15 كانكس راهنماي زائران حرم امام(ره) در جاده هاي استان تهران
رئيس كنفدراسيون صادرات ايران: غيرواقعي بودن نرخ ارز صادرات را با چالش مواجه مي كند
برگزاري اجلاس كشورهاي صادركننده گاز در غياب وزير نفت ايران
اجراي پنجره واحد تجاري در صنعت فرش
دستور رئيس جمهور براي ارائه تسهيلات به بزرگترين مجتمع پتروشيمي كشور
تمامي شهرهاي ايران امسال به شبكه گاز متصل مي شوند
افزايش قيمت لاستيك خودرو و روغن موتور
طبق تصميم شوراي پول و اعتبار نرخ سود سپرده هاي بانكي افزايش نمي يابد
فراخوان فروش فوق العاده براي ماه رمضان
وزارت بازرگاني مسئوليتي در واردات محصولات كشاورزي ندارد



كوتاه اقتصادي

¤ با امضاي قرارداد بين سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و مركز تحقيقات مهندسي فارس وابسته به جهاد كشاورزي، براي نخستين بار در كشور، توليد اتانول از باگاس نيشكر به منظور بهره برداري در شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه كليد خورد. مهرداد صباغي معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش با اعلام اين خبر افزود: اجراي طرح «پژوهش و احداث واحد 10 هزار ليتري اتانول سوختي از باگاس» كه از پروژه هاي مهم بيوتكنولوژي تعريف شده در ايدرو است، در قالب قرارداد 10 ماهه برنامه ريزي شده و شركت كشت و صنعت هفت تپه از نتايج آن براي توليد گسترده بيواتانول بهره خواهد برد.
¤ مذاكرات دو روزه ايران وهند براي يافتن راهكاري در زمينه حل اختلاف ارزي دو كشور و پرداخت پول نفت صادراتي ايران بدون نتيجه مشخص پايان يافت.اين در حالي است كه هيئت ايراني شركت كننده در مذاكرات نسبت به نتيجه بخش بودن بحث و گفت وگوها ابراز خوشبيني كرده بود.
¤ مسئول دبيرخانه مشاغل خانگي وزارت كار گفت: طبق مصوبه شوراي عالي اشتغال 600 هزار شغل با اعتباري بالغ بر دو هزار ميليارد تومان از طريق مشاغل خانگي در سال جاري ايجاد خواهد شد.
مهناز امامدادي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص اجراي قانون مشاغل خانگي طي سال جاري اظهار داشت: با توجه به تأكيد بر توسعه و رونق ايجاد اشتغال در كشور، مشاغل خانگي نيز از ابزارهاي موجود براي اشتغال هدف گذاري شده طي سال جاري محسوب مي شود.
¤ ميادين نفتي سروستان و سعادت آباد با 62 درصد پيشرفت كلي براي توليد زودهنگام تا پايان امسال در مدار توليد قرار مي گيرد. مهدي فكور مدير عامل اين شركت در بازديد از اين ميادين نفتي هدف از بهره برداري از اين ميادين را توليد روزانه 15 هزار بشكه نفت به منظور تأمين بخشي از خوراك پالايشگاه شيراز عنوان كرد كه تا سقف 25 هزار بشكه در روز قابل افزايش است.
¤ مشاور معاونت توسعه اشتغال وزارت كار از آغاز ايجاد پنجره واحد كسب و كار در استان ها خبر داد و گفت: وزارت كار به دنبال راه اندازي سامانه ملي اطلاعات بازاركار است.مسلم خاني با اعلام اينكه در حال حاضر با استانداران براي ايجاد پنجره واحد كسب و كار در استان ها هماهنگي صورت پذيرفته است، گفت: در اين پنجره به صورت مجازي و يا فيزيكي اين فضا به وجود مي آيد كه يك كارآفرين يا سرمايه گذار بتواند در يك فضاي واحدي مجوزهاي مورد نياز خود را كسب كند.
¤ معاون وزير تعاون از افتتاح سامانه خوداظهاري صورت هاي مالي تعاوني ها براي تعيين تكليف سهم واقعي تعاون در اقتصاد خبر داد و گفت: در اين زمينه 30 فعاليت و 8 تيم كارشناسي پيش بيني شده است.عبدالمجيد غريب رضا با بيان آخرين اقدامات به عمل آمده در زمينه تفكيك سهم بخش تعاون از حساب هاي ملي كه با كمك مركز آمار ايران در قالب تفاهم نامه مشترك دنبال مي شود، گفت: در اين راستا براي دستيابي به نتايج نهايي جلسات مستمري را برگزار مي كنيم.
¤ تازه ترين گزارش واحد اطلاعاتي اكونوميست از افزايش هشت ميليارد و 600 ميليون دلاري مازاد تجاري ايران در سال جاري خبر مي دهد.در گزارش ماه آوريل 2011 واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست ميزان واردات ايران در سال گذشته 59 ميليارد دلار برآورد و پيش بيني شده است كه با 300 ميليون دلار افزايش اين شاخص در سال جاري به 59 ميليارد و 300 ميليون دلار برسد.بنابر اعلام اكونوميست، سال آينده واردات ايران 100 ميليون دلار كاهش داشته و به 59 ميليارد و 200 ميليون دلار بالغ خواهد شد.
¤ وزير كار و امور اجتماعي گفت: اصلاح موادي از قانون كار در راستاي بروز رساني برخي مسائل جامعه كارگري و كارفرمايي كشور و پاسخ به نيازهاي روز كارگران حاصل مشاركت دولت، كارفرما و كارگران خواهد بود.
¤ وزير نيرو اعلام كرد كه قيمت هاي كنوني مصرف برق تا زمان تشكيل جلسه بعدي ستاد هدفمندي يارانه ها و تصميمات جديد تغييري نخواهد كرد و در سطح كنوني باقي خواهد ماند.

 



خوش چهره، كارشناس اقتصادي: مسئولان درك درستي از مفهوم جهاد اقتصادي ندارند

يك كارشناس اقتصادي با اشاره به گذشت بيش از دو ماه از سال جهاد اقتصادي گفت: هنوز مسئولان درك درستي از مفهوم جهاد اقتصادي پيدا نكرده اند.
محمد خوش چهره در گفت وگو با فارس افزود: با گذشت دو ماه از سال جاري هنوز درك درستي نسبت به اين موضوع به وجود نيامده و اقدام چشمگيري از سوي مسئولين انجام نگرفته به نحوي كه اقدام شتاب زده مجلس شوراي اسلامي در تشكيل كميسيون ويژه جهاد اقتصادي براي محقق شدن تاكيدات مقام معظم رهبري در جلوگيري از استفاده تبليغاتي و تشريفاتي از اين نام گذاري مفيد واقع نشده است.
اين كارشناس اقتصادي در ادامه گفت: در اين ميان البته سكوت و عدم توجه عملياتي توسط قوه مجريه و ساير قوا مبين اين مطلب است كه اين نام گذاري با اولين چالش خود در عدم درك صحيح و باور جدي قواي سه گانه در راس آنها قوه مجريه روبه رو شده است.
خوش چهره ضمن تاكيد بر اينكه كاركردها نشان از آن دارد كه به جاي تمركز در حوزه اقتصاد گرايش به مسائل سياسي و اجتماعي توان و ظرفيت برخي از قوا را در برگرفته است، اذعان داشت: اين گرايشات حتي تاثيرات قابل توجهي در حوزه هاي كاركرد اقتصاد ملي و حوزه هاي اجتماعي و سياسي و مذهبي نيز برجاي گذاشته است.
وي با اشاره به اينكه در سال جهاد اقتصادي با استفاده از تمام ظرفيت هاي خالي و اولويت دادن به ظرفيت هاي موجود كشور مي توان در نظام تصميم گيري، سياست گذاري و قانون گذاري اقدامات موثري در بخش اقتصاد انجام داد، تصريح كرد: در طول اين چند ماه از اين نام گذاري نه تنها اين اولويت ها در نظر گرفته نشده بلكه به طور عادي نيز حوزه اقتصاد مغفول مانده است.
خوش چهره در ادامه با ذكر مثالي اظهار داشت: اگر با نگاه خوش بينانه اي به مباحث ادغام وزارتخانه هايي كه بخش اصلي حوزه هاي اقتصادي را در برمي گيرند، نگريسته شود مشاهده مي كنيم كه با اين اقدامات حداقل نيمي از سال، اين وزارت خانه ها فلج مي شوند و اقدام قابل توجهي در آنها انجام نمي گيرد.
به گفته وي كم كاري، بي انگيزه شدن در تصميم گيري و برنامه ريزي ها كه تاثير قابل توجهي به بدنه سازمان ها به وجود خواهد آورد اولين تناقض آشكار با اهداف سال جهاد اقتصادي دارد.
خوش چهره ضمن بيان اين مطلب كه برخي از تصميمات اقتصاد كلان مخصوصا در تصميم گيري هاي پولي، مالي و ارزي مبين عدم توجه به بخش توليد است، تصريح كرد: بخش توليد محور جهاد اقتصادي به شمار آمده و بايد موانع و چالش هاي آن از بين برود در حالي كه هنوز درك درستي از اين موضوع براي افزايش توليد ملي به وجود نيامده و برنامه هايي نيز در دست اقدام قرار ندارد.
اين كارشناس اقتصادي دلايل اصلي افت اقتصادي كشور را سيل بي رويه واردات ظرف 10 سال گذشته تاكنون دانست و اظهار داشت: هر سال نسبت به سال قبل كشور ركوردشكني قابل توجهي را در اين رابطه شاهد است به صورتي كه بالاترين سطح واردات را از آن خود كرده ايم.
خوش چهره رقم وارداتي رسمي كشور را بالغ بر 70 ميليارد دلار و به جز واردات غيررسمي مانند قاچاق اعلام كرد و گفت: كشور به واسطه اين اقدامات هر ساله آسيب هاي جدي را متحمل مي شود به صورتي كه واردات بي رويه كالا يعني تهاجم به اقتصاد ملي مخصوصا در كالاهاي مصرفي.
به گفته وي اراده اي بايد در اين سال اتخاذ شود كه با كنترل واردات و رفع موانع توليد ملي پيشرفت اقتصاد كشور حاصل آيد در حالي كه تاكنون اقدام قابل توجه اي در اين حوزه انجام نشده و حتي در اين رابطه برنامه ريزي منسجمي نيز صورت نگرفته است.
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه توليد شغل با رفع موانع توليد ملي محقق خواهد شد، افزود: توجه به توليد ناخالص ملي، افزايش اشتغال و درآمد مطلوب را همراه با فرصت هاي رفاهي در سطح جامعه محقق مي كند.
خوش چهره تصريح كرد: افزايش جهشي قيمت ارز باعث اختلاف طبقاتي مي شود و ثروت مندان را با سرمايه بيشتر و فقيران را فقيرتر خواهد كرد البته تغييرات بنيادين را نيز در اقتصاد كشور به وجود خواهد آورد.
خوش چهره تاكيد كرد: فعالين اقتصادي بايد جهاد اقتصادي را باور داشته و در عرصه هاي مختلف با يكديگر مشاركت كنند البته اين امر به كاركردهاي مديريت كلان اقتصادي بستگي دارد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه گرايش به مولد كردن بخش هاي توليد و جذب منابع آنها به سمت توليد اولين قدم براي اين امر محسوب مي شود، گفت: دومين قدم مشاركت آحاد مردم در تمايل و خريد توليدات ملي نسبت به واردات كالاهاي خارجي كه امكان توليد آن ها در داخل مي باشد است به نحوي كه مردم بايد با نگاه تنفر به كالاهاي خارجي نگاه كنند چرا كه اين امر ايجاد فرصت شغلي براي خارجيان و بيكاري براي فرزندان جامعه را به وجود خواهد آورد.

 



استقرار 15 كانكس راهنماي زائران حرم امام(ره) در جاده هاي استان تهران

معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان تهران گفت: حدود 15 كانكس پذيرايي و راهنمايي زائران طي ايام سالگرد ارتحال امام در سطح جاده هاي استان تهران استقرار مي يابند.
محمدرضا خوشرو در گفت وگو با فارس درخصوص آماده سازي جاده هاي استان تهران براي پذيرايي از زائران حرم مطهر امام خميني(ره) اظهار داشت: در گام اول ارائه خدمات به زائران، اغلب محورها در حوزه استحفاظي استان تهران با استفاده از دستگاه هاي مكانيزه شست وشو داده شدند و در گام بعد راهداران تلاش گر با حضور مستمر آماده خدمت رساني به هموطنان و رفع مشكلات احتمالي در سطح محورها هستند.
وي با اشاره به اينكه حدود 15كانكس پذيرايي و راهنمايي زائران طي اين ايام در سطح جاده هاي استان تهران استقرار مي يابند، گفت: در كانكس هاي مورد نظر، راهداران ضمن پذيرايي از مسافران، راهنماي راه هاي حوزه استحفاظي استان تهران را در اختيار مسافران قرار خواهند داد.
خوشرو خاطرنشان كرد: اين اكيپ هاي راهداري با استفاده از ماشين آلات و لباس فرم راهداري و نيز تهيه بروشورها و تابلوهاي راهنمايي در سطح راه ها فعاليت مي كنند.
معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان تهران با بيان اينكه كانكس ها در محورهاي مواصلاتي كه به استان تهران منتهي مي شوند، استقرار مي يابند، تصريح كرد: محل هاي استقرار كانكس ها براي ارائه خدمات به مسافران درمحورهاي هراز، دماوند و فيروزكوه، عوارضي اول تهران-ساوه، جاده امام رضا(ع) از محدوده پاكدشت، اتوبان كرج-تهران و عوارضي تهران-قم خواهد بود.
خوشرو تصريح كرد: در اين ايام همچنين تعدادي اكيپ هاي راهداري سيار در سطح جاده هاي استان تهران فعال خواهند بود تا به زائران حرم مطهر امام خميني(ره) خدمات دهند.
وي تصريح كرد: اكيپ هاي راهداري به مسافراني كه به شمال كشور سفر مي كنند نيز طي اين ايام خدمات ارائه مي دهند.
معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان تهران با اشاره به اينكه لكه گيري و درزگيري راه ها با رعايت اصول فني و ايمن انجام گرفته است، گفت: هرگونه ناهمواري و دست انداز در محورهاي مواصلاتي برطرف شده است.
خوشرو با بيان اينكه در اين ايام نسبت به جمع آوري تابلوهاي اضافي و غيرمجاز و شستشوي علايم، نيوجرسي و گاردريل هاي موجود اقدام شده است، گفت: همچنين نسبت به اصلاح و رفع نواقص علائم افقي و عمودي، اقدامات لازم انجام شده است.
معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان تهران با اشاره به اينكه تمامي عوامل راهداري با لباس مخصوص راهداري در طول راه ها حضور دارند، تصريح كرد: سطح جاده ها و حريم راه ها از مواد زايد پاكسازي شده و در صورت وجود خطوط اضافي و گمراه كننده نسبت به پاك سازي آنها اقدام شده است.
خوشرو ادامه داد: خط كشي اغلب محورهاي استان كه فاقد خط كشي مناسب هستند نيز اقدام شده است، همچنين تمامي ماشين آلات راهداري اعم از سبك، نيمه سنگين و سنگين مجهز به چراغ گردان هستند كه در هنگام ماموريت در طول محور از آنها استفاده مي شود.
معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان تهران اضافه كرد: هماهنگي لازم با گشت هاي امداد خودرو در رابطه با رفع نقائص فني ا حتمالي خودروهاي مسافران انجام شده است.
خوشرو خاطرنشان كرد: همچنين روز چهارشنبه هفته جاري جلسه توجيهي در اداره كل راه و ترابري استان تهران با حضور تمامي كاركنان و مديران ستادي و شهرستاني و معاونان در اين باره برگزار مي شود.
معاون راهداري اداره كل راه و ترابري استان تهران خاطرنشان كرد: در آمادگي كامل هستيم تا در صورت بروز مشكلات احتمالي در جاده هاي استان تهران طي ايام ارتحال حضرت امام خميني(ره)، در كوتاه ترين زمان، مشكلات را برطرف كنيم.

 



رئيس كنفدراسيون صادرات ايران: غيرواقعي بودن نرخ ارز صادرات را با چالش مواجه مي كند

رئيس كنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينكه امروز هزينه هاي نقل و انتقال پول براي صادركنندگان بالا رفته است، گفت: نرخ ارز واقعي نيست.
اسدالله عسگر اولادي ديروز، در همايش كنفدراسيون صادرات ايران اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادي نبايد از صادرات غافل شويم در حالي كه محيط كسب و كار آنطور كه ما دلمان مي خواهد شفاف نيست، بايد تلاش كنيم تا اين عدم شفافيت را مديريت كنيم.
وي افزود: مسئولان مي آيند و مي روند و اين مردم هستند كه مي مانند، بايد توجه داشته باشيم كه نظام ما يك تيرك اصلي دارد و آن ولايت است، البته تيرك هاي ديگري هم وجود دارد كه آن هم تيرك اقتصادي است.
رئيس كنفدراسيون صادرات ايران گفت: بايد ميزان دريافتي و پرداختي كشور تعادل داشته باشد تا گرفتار تسلط ديگران نباشيم، در واقع دريافتي هاي ارزي ما كه همان صادرات است بايد در پرداختي هاي ارزي كه همان واردات است فزوني داشته باشد.
عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران گفت: از نظر همه مكاتب اقتصادي ايجاد شغل با سرمايه گذاري ميسر است و توسعه سرمايه گذاري در راستاي توليد و توليد بايد صادرات محور باشد.
وي افزود: ما براي كشورمان تكليف داريم و بايد بدانيم حفظ منافع كشور بايد بالاتر از منافع معيشتي و شخصي قرار گيرد. اقتصاد پيشرفته جهان را مردان اقتصادي آن ساخته اند كه مي توان به آلمان، ژاپن و چين اشاره كرد.
رئيس كنفدراسيون صادرات ايران گفت: با همه غوغاهايي كه براي انتخابات اتاق ها ايجاد كرده اند بايد توجه داشته باشيم كه صادرات مسير خاص خودش را دارد و در دو ماهه اول امسال صادرات رشد 5/34 درصدي داشته است.
وي افزود: نرخ ارز واقعي نيست و در ارديبهشت ماه 5 تا 8 درصد افزايش داشته است، اين در حالي است كه در شرايط امروز هزينه نقل و انتقال پول به كشور آسان نيست و حداقل 5 تا 6 درصد هزينه ايجاد مي كند و اگر دولت كمك نكند اين هزينه ها صادرات را با چالش مواجه مي كند.
اين گزارش حاكي است:معاون سازمان توسعه تجارت گفت: سهم صادرات از تسهيلات بانكي 8 درصد بوده اما فقط 5/1تا 2 درصد تعلق گرفته است و البته ما بر روي نرخ سود تسهيلات براي صادرات هم حرف داريم.
كيومرث كرمانشاهي نيز در اين همايش اظهار داشت: وضعيت صادرات نسبت به گذشته خوب است اما نسبت به پتانسيل كشور و رقبا بايد كار بيشتري صورت گيرد.
وي افزود: تجارت جاده دو طرفه است و ايرادي ندارد كه اگر 100 ميليارد دلار واردات داريم 200 ميليارد دلار هم صادرات داشته باشيم. الان فرصت نقد يكديگر را نداريم، امروز وضعيت و شرايط صادرات خوب است و بايد كمك كنيم تا رشد داشته باشد.
وي با بيان اينكه واردات از صادرات ساده تر است، گفت: فقط كالاهايي كه ارزش افزوده بالايي دارند مشوق صادرات دريافت مي كنند و تاكيد ما بر صادرات با ارزش افزوده بالا است.
وي با بيان اينكه شوراي عالي صادرات بايد هر دو هفته يكبار جلسه برگزار كند، گفت: سهم صادرات از تسهيلات بانكي 8 درصد بوده است اما فقط 5/1 تا 2 درصد به صادرات تعلق گرفته است كه البته ما بر روي نرخ سود تسهيلات براي صادرات هم حرف داريم.
كرمانشاهي گفت: نرخ سود تسهيلات براي صادركنندگان در بسته بانك مركزي از 12 درصد به 14 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: برابري صادرات با واردات هدف ماست و معتقديم تنظيم بازار بايد با صادرات باشد.

 



برگزاري اجلاس كشورهاي صادركننده گاز در غياب وزير نفت ايران

دوازدهمين اجلاس وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز امروز در غياب وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در قاهره پايتخت مصر آغاز به كار كرد.
به گزارش مهر در اين نشست به جز وزير نفت ايران، همه وزيران نفت و انرژي كشورهاي عضو در كنار اعضاي ناظر حضور خواهند داشت و براساس برنامه، گزارشهاي آخرين تحولات بازار گاز، دبيرخانه مجمع، گزارشهاي مالي، اداري و هماهنگي و پيگيري مقدمات برگزاري اجلاس سران در اين نشست بررسي خواهد شد.
از سوي ديگر، مطابق با گزارشهاي رسمي وزارت نفت، در حاشيه برگزاري اين اجلاس كشورهاي شركت كننده يك جلسه غيرعلني نيز پشت درهاي بسته برگزار خواهند كرد كه با توجه به غيبت وزير نفت، احتمالا نماينده هيئت عامل ايران در اين نشست حضور پيدا خواهد كرد.
پيگيري ها از وزارت نفت نشان مي دهد با توجه به اينكه هم اكنون سيدمحمد علي خطيبي عضو هيئت اجرايي مجمع كشورهاي صادركننده گاز بوده، احتمالا وي به نيابت از وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در نشست قاهره شركت مي كند.
گفتني است: در حال حاضر 11 كشور به عنوان عضو و سه كشور ناظر در مجمع كشورهاي صادركننده گاز حضور دارند كه كشورهاي عضو 42 درصد از توليد گاز جهان، 70درصد از ذخاير گازي جهان، 38درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) را در ا ختيار دارند.
الجزاير، بوليوي، ايران، قطر، گينه استوايي، ليبي، مصر، نيجريه، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا اعضاي مجمع كشورهاي صادركننده گاز هستند.
طرح تاسيس مجمع كشورهاي صادركننده گاز 10بهمن سال 1385 از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار با ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت وقت روسيه مطرح شد.

 



اجراي پنجره واحد تجاري در صنعت فرش

مبادلات سنتي فرش دستباف برچيده مي شود. با ايجاد پنجره واحد تجاري در صنعت فرش، روابط تجاري تسهيل، زمان صادرات و هزينه ها كاهش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما پيش از ظهر ديروز طي مراسمي در مركز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت بازرگاني، تفاهم نامه همكاري بين مركز توسعه تجارت الكترونيكي و مركز ملي فرش ايران به امضا رسيد. هدف از امضاي اين توافقنامه، روان سازي بازرگاني خارجي، تسهيل فرآيند ترخيص كالاهاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي، افزايش حجم تجارت خارجي در حوزه فرش و حمايت از اين صنعت و نيز شكوفايي اقتصاد ملي در بستر تجارت الكترونيكي مي باشد.
بنابراين گزارش، دكتر جعفر محمودي رئيس مركز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت بازرگاني پيش از امضاي اين تفاهمنامه گفت: با امضاي اين تفاهمنامه، اولين گام در ايجاد پنجره واحد تجاري به صورت پايلوت در صنعت فرش برداشته شده كه مي تواند مبادلات اين كالاي سنتي ايران در بازارهاي جهاني را تسهيل كند.
وي تصريح كرد: فرش مقوله اي است كه درآمد آن نصيب اقشار ضعيف و كم درآمد شده و مانعي براي مهاجرت اقشار روستايي از روستاها به شهرها به شمار مي آيد، اين در حالي است كه برخلاف ساير پروژه ها، اجرايي شدن پنجره واحد تجاري نيازمند فرهنگ سازي ميان آحاد جامعه و مسئولان كشور است.
به گفته محمودي، توسعه پنجره واحد تجاري يكي از بزرگترين وظايف وزارت بازرگاني و مركز توسعه تجارت الكترونيكي است تا گام بزرگي در راستاي تسهيل روابط تجاري، كاهش زمان صادرات و واردات و نيز كاهش هزينه ها برداشته شود.
وي اظهار داشت: تلاقي اين دو پروژه منجر به انعقاد تفاهمنامه اي بين مركز توسعه تجارت الكترونيكي و مركز ملي فرش ايران شده است.
وي ايجاد پنجره واحد الكترونيكي را يكي از پنج كار مهم در معاونت توسعه فناوري اطلاعات و تجارت الكترونيكي براي بهبود فضاي كسب و كار در كشور دانست و تصريح كرد: در آينده نزديك شاهد عملياتي شدن پنجره واحد تجارت در صنعت فرش دستباف خواهيم بود.
همچنين، فيصل مرداسي رئيس مركز ملي فرش ايران از توجه به مقوله فرش دستباف در برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: در كنار هم قرار گرفتن فرش به عنوان محصولي سنتي و پنجره واحد به عنوان يكي از فناوري هاي روز دنيا، بسيار حائز اهميت است.
وي با اشاره به جايگاه فرش دستباف در توليد و اشتغال كشور افزود: در حال حاضر بالغ بر يك ميليون نفر در اين حوزه مشغول به فعاليت هستند و جمعيت و نيروي كار بالفعلي در اين بخش وجود دارد كه در صورت رونق فضاي كسب و كار، مي توانند مشغول به فعاليت شوند.
مرداسي با بيان اين مطلب كه فرش دستباف از بعد تجارت پس از پسته و آهن سومين كالاي صادرات غيرنفتي كشور محسوب مي شود، گفت: با صادرات گمركي اين هنر و صنعت جداي از صادرات چمداني آن 500 الي 600 ميليون دلار ارز نصيب كشور مي شود.
رئيس مركز ملي فرش، توسعه تجارت الكترونيكي را يكي از شاخص هاي مهم هدفگذاري شده اين مركز براي سال 90 اعلام و تصريح كرد: در اين رابطه بايد اقدامات گسترده تري در زمينه فرهنگ سازي ذينفعان صورت گيرد.
وي، توجه به مقوله فرش دستباف در برنامه پنجم توسعه را مورد توجه قرار داد و در اين باره گفت: جالب است كه در ميان برنامه هاي توسعه اقتصادي كشور براي اولين بار فرش دستباف با حكم توسعه در بخش روستايي جهت گيري مستقلي را به دست آورده است.

 



دستور رئيس جمهور براي ارائه تسهيلات به بزرگترين مجتمع پتروشيمي كشور

رئيس جمهور با صدور دستوري مجوزهاي قانوني براي تامين يك فاينانس بين المللي را براي بزرگترين مجتمع پتروشيمي در دست ساخت ايران صادر كرد.
به گزارش مهر، دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و سرپرست وزارت نفت در نشست مشتركي با معاونان وزارت نفت دستورات و تصميمات جديد براي ساخت و توسعه برخي از طرحهاي اولويت دار صنعت نفت صادر كرده است.
بر اين اساس، هفته جاري سرپرست وزارت نفت ضمن موافقت با پيشنهاد مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي برخي از مجوزهاي قانوني براي ساخت يكي از بزرگترين مجتمع هاي پتروشيمي كشور در عسلويه صادر كرد.
با موافقت رئيس كابينه دولت دهم، امكان گشايش بخشي از فاينانس مجتمع پتروشيمي دماوند و شتاب در طرح ساخت و توسعه اين واحد پتروشيميايي فراهم شده است.
پيگيري ها از وزارت نفت نشان مي دهد با اجراي دستور رئيس جمهور به زودي بيش از 200 ميليون يورو به اين واحد پتروشيمي تزريق منابع مالي انجام مي گيرد.
هدف از ساخت مجتمع پتروشيمي دماوند تامين سرويس هاي جانبي طرحهاي پتروشيميايي فاز دوم منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه) است.
در حال حاضر براي اجراي اين پروژه بزرگ پتروشيميايي سه فاز اجرايي تعريف شده است كه مطابق با مصوبه شوراي اقتصاد بايد 20 درصد اعتبار مورد نياز اين مجتمع پتروشيمي توسط دولت تامين شود.

 



تمامي شهرهاي ايران امسال به شبكه گاز متصل مي شوند

يك مقام مسئول در شركت ملي گاز از گازرساني به تمامي شهرهاي ايران تا پايان امسال خبر داد و گفت: امسال در مجموع تعداد روستاهاي گازدار كشور به مرز 12 هزار روستا افزايش مي يابند.
مجتبي شيخ بهايي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت توسعه شبكه گازي شهري و روستايي در سال جهاد اقتصادي، گفت: سال گذشته در مجموع حدود يكهزار و 500 روستا و 80 شهر كشور به شبكه ملي گاز متصل شدند.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر اينكه امسال برنامه جامع گازرساني به شهرها و روستاها همچون سال گذشته تدوين شده است، تصريح كرد: اما در بودجه اوليه اعتبار طرحهاي گازرساني كشور حدود 200 ميليارد تومان كاهش يافته است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با تاكيد بر اينكه پيش بيني مي شود امسال بخشي از منابع مالي و اعتباري گازرساني به شهر و روستاهاي كشور از محل وامهاي داخلي و سرمايه گذاري خارجي تامين شود، اظهار داشت: در مجموع پيش بيني مي شود امسال با گازرساني به كمتر از 100 شهر تمامي شهرهاي ايران از نعمت گاز طبيعي بهره مند شوند.
وي همچنين با اعلام اينكه امسال امكان گازرساني به حدود يكهزار و 500 روستاي جديد وجود دارد، تبيين كرد: در مجموع تا پايان سال اول برنامه پنجم توسعه تعداد روستاهاي گاز دار كشور به مرز 12 هزار روستا افزايش مي يابند.
طبق اين گزارش: در برنامه پنجم توسعه طرح جامع گازرساني به روستاهاي كشور تدوين شده است، براساس اين برنامه بايد تا 5 سال آينده تمامي روستاهاي بالاي 100 خانوار ايران از نعمت گاز طبيعي بهره مند شوند كه در اين صورت جشن گازرساني به اين روستاها گرفته مي شود.
هم اكنون شرط اصلي گازرساني به تمامي روستاهاي بالاي 100 خانوار فاصله آنها از خطوط لوله انتقال گاز طبيعي بايد كمتر از 15 كيلومتر باشد، در مجموع پيش بيني مي شود تا پايان برنامه پنجم توسعه ضريب نفوذ گاز به روستاهاي كشور به 70 تا 75 درصد افزايش يابد.
در شرايط فعلي بيش از 60 ميليون نفر از جمعيت كشور تحت پوشش گاز طبيعي قرار دارند كه براساس برنامه تعريف شده بايد تا پايان برنامه پنجم حدود هشت هزار و 800 روستا و 140 شهر جديد نيز به شبكه ملي گاز متصل شوند.

 



افزايش قيمت لاستيك خودرو و روغن موتور

معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان از تصويب افزايش قيمت 10 درصدي روغن موتور و 8 درصدي لاستيك خودرو خبر داد.
محمدحسين نكويي مهر در گفت وگو با ايسنا با رد موافقت با افزايش قيمت لبنيات گفت: بخشي از اين ها تقاضايي داشته اند، اما هنوز هيچ موافقتي صورت نگرفته است.
وي با اشاره به تصويب افزايش 3 محصول كره، روغن و شوينده ها كه 2 هفته پيش خبر آن را اعلام كرده بود، ادامه داد: البته اقلام ديگري هم بوده اند كه پس از بررسي ها به آن توجه شده است.
معاون وزير بازرگاني اضافه كرد: افزايش روغن موتور و لاستيك خودرو نيز به ميزان 10 و 8 درصد بوده است كه اين رقم ها مورد توافق بوده است.
وي يادآور شد: بخش هاي ديگري هم در حال رايزني هستند و برخي ديگر محصولات به صورت موردي هم بوده است. ممكن است اين موافقت ها گروه كالايي نبوده و موردي باشند.
نكويي مهر در ادامه در مورد بازار آهن آلات كه چند روز قبل هشدار داده بود در اين بازار با سفته بازي برخورد خواهد شد، گفت: آهن آلات براساس بورس است و قيمت ها در بورس تعيين مي شوند و بورس است كه تعيين كننده قيمت محسوب مي شود. اگر از بورس بيرون بيايد و ضرايبي بخورد كه آن ها خلاف چارچوب و ضوابط باشند، با آن ها برخورد مي شود.
وي تصريح كرد: علاوه بر اين، بحث احتكار هم به عنوان موضوعي كه ممكن است روي آن تمركز كنند، مطرح است. ما احساس كرديم كه بعضي ها مي خواهند آن ها را نگهداري كنند و اكنون هم همين طور است كه اگر بخواهند احتكار كنند با آن ها برخورد خواهد شد و البته اكنون برخورد هم شده است.

 



طبق تصميم شوراي پول و اعتبار نرخ سود سپرده هاي بانكي افزايش نمي يابد

يك عضو شوراي پول و اعتبار از تغيير نكردن بسته سياستي نظارتي سال 90 خبر داد.
اين مقام مسئول و عضو شوراي پول و اعتبار در گفت وگو با فارس درباره مصوبات جلسه بعدازظهر سه شنبه اين شورا، اظهار داشت: اعضاء شوراي پول و اعتبار در اين جلسه تصميم گرفتند كه بانك هاي دولتي و خصوصي همان بسته سياستي نظارتي ابتداي سال جاري را بدون تغيير اجرا كنند.
وي در مورد اظهارات رئيس كل بانك مركزي براي تغيير در نرخ هاي سود سپرده ها و اوراق مشاركت افزود: قرار شد بانك ها براساس مصوبات بسته سياستي كه دو ماه قبل به تصويب رسيده، عمل كنند.
اين عضو شوراي پول و اعتبار تاكيد كرد: شورا به افزايش نرخ سود سپرده ها، اوراق مشاركت و انتشار اوراق گواهي سپرده خاص و عام رأي نداد.
گفتني است نرخ سود سپرده 5 ساله 15 درصد، 4 ساله 5/14درصد، 3 ساله 14 درصد، 2 ساله 13 و يك ساله 5/12 درصد در بسته سياستي امسال بانك مركزي تعيين شده است.
اين نرخ ها سال گذشته براي سپرده هاي 5 ساله 17درصد، 4 ساله 16 درصد، 3 ساله 15 درصد، 2 ساله 5/14 و يك ساله 14 درصد تعيين شده بود.

 



فراخوان فروش فوق العاده براي ماه رمضان

رئيس شوراي اصناف كشور از اعلام فراخوان براي برپايي فروش هاي فوق العاده به مناسبت ماه مبارك رمضان خبر داد.
قاسم نوده فراهاني افزود: امسال درصدد هستيم فروش هاي فوق العاده در سطح شهر را جايگزين نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا كنيم.
وي تصريح كرد: با برگزاري فروش هاي فوق العاده ديگر نيازي به تعيين محل هاي ويژه براي برپايي نمايشگاه هاي عرضه مستقيم نخواهد بود.
رئيس شوراي اصناف ضمن تاكيد بر فراخوان و دعوت از اصناف در انجام طرح فروش فوق العاده به مناسبت ماه رمضان و بازگشايي مدارس، اظهار داشت: اگر تعداد اصناف داوطلب براي حضور در فروش فوق العاده جوابگوي نياز مردم باشد، ديگر در پي تعيين محل نمايشگاه هاي عرضه مستقيم نخواهيم بود.
وي هدف از برپايي فروش هاي فوق العاده به جاي نمايشگاه عرضه مستقيم كالا را در دسترس بودن ارزاق عمومي به خصوص كالاهاي پروتئيني، مواد غذايي و ساير ملزومات لازم براي ماه مبارك رمضان عنوان كرد.

 



وزارت بازرگاني مسئوليتي در واردات محصولات كشاورزي ندارد

معاون وزير بازرگاني مي گويد: طبق قانون، وزارتخانه متبوع او هيچ نقشي در واردات محصولات كشاورزي ندارد و بايد وزارت جهاد كشاورزي براي واردات پياز، گوجه فرنگي و غيره همزمان با برداشت، پاسخ دهد.
محمدعلي ضيغمي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: براساس ماده 16 قانون بهره وري بخش كشاورزي مصوب سال گذشته هرگونه اعمال نظر و صدور مجوز واردات محصولات كشاورزي بر عهده وزارت جهاد كشاورزي است و وزارت بازرگاني فقط نقش دبيرخانه اي و ثبت سفارش را براساس اعلام وزارتخانه متولي بخش كشاورزي را دارد.
وي تصريح كرد: براساس اين قانون، ايجاد هرگونه ممنوعيت واردات، سهميه بندي، دادن مجوز و ابزار قرنطينه در مسئوليت وزارت جهاد كشاورزي است. ضيغمي همچنين از راه اندازي ستاد تنظيم بازار اصناف از 10 خردادماه خبر داد و گفت: اين ستاد به حكم دولت كليد خورده است.
وي با ياري خواستن از مسئولان استاني براي كمك به دولت در واگذاري تنظيم بازار به بخش خصوصي به ويژه اصناف اظهار داشت: به هر ميزان دولت نقش تصدي گري خود را كاهش دهد به همان ميزان بهتر مي تواند بازار را مديريت كند.
معاون وزير بازرگاني اصلاح نظام توزيع را به عنوان يكي از برنامه هاي طرح تحول اقتصادي در وزارت بازرگاني مورد توجه قرار داد و گفت: سال گذشته 10 برنامه با هدف اصلاح نظام توزيع مراحل اجرايي خود را آغاز كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14