(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 خرداد 1390- شماره 19942

محاكمه حسني مبارك براي چندمين بار به تعويق افتاد
هلاكت 4 تفنگدار آمريكايي در ناآرامي هاي شرق افغانستان
جامعه درحال تغيير آمريكا (قسمت دوم)
موساد: اخوان المسلمين براي اسرائيل از بمب هم خطرناك تر است
تشديد درگيري هاي خونين در يمن مراكز حساس صنعا به دست انقلابيون افتاد
پيشنهاد مذاكره آل خليفه مردم بحرين: نمي پذيريم
اعلام عفوعمومي بشاراسد در سوريه
در پي تشديد حملات ناتو به طرابلس قذافي به پناهگاه فرار كرد
گسترش اعتراض هاي ضددولتي در شهرهاي يونان
گفت وگوهاي وحدت ميان سران 2 بخش قبرس
آغاز سفر آسيايي رئيس پنتاگون
فراخوان فلسطيني ها براي برگزاري تجمع ضد اسرائيلي



محاكمه حسني مبارك براي چندمين بار به تعويق افتاد

انتقال ديكتاتور مصر به زندان مركزي قاهره براي محاكمه به علت وخامت وضعيت جسماني او به تعويق افتاد.
به گزارش خبرگزاريها، دادستاني مصر با بررسي شرايط جسماني حسني مبارك، تصميم گرفت از انتقال وي به زندان طره قاهره تا اطلاع ثانوي خودداري كند. براساس اين گزارش، دادستاني مصر با صدور اطلاعيه اي، اعلام كرد: پس از بررسي پرونده هاي پزشكي مبارك، تصميم گرفتيم، از انتقال وي از شرم الشيخ به قاهره خودداري كنيم تا اوضاع جسماني اش بهبود يابد.اين در حالي است كه از يك ماه پيش تاكنون، چندين بار انتقال حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر به قاهره براي محاكمه به تعويق افتاده است.همچنين در حال حاضر، جمال و علاء مبارك فرزندان ديكتاتور سابق مصر به جرم سوءاستفاده مالي در زندان مركزي طره به سر مي برند.

 



هلاكت 4 تفنگدار آمريكايي در ناآرامي هاي شرق افغانستان

چهار نظامي آمريكايي بر اثر حملات شبه نظاميان طالبان در شرق افغانستان، به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دفتر مطبوعاتي نيروهاي ناتو در كابل اعلام كرد، چهار نظامي آمريكايي طي دو حمله جداگانه در شرق افغانستان كشته شدند. در مورد جزئيات اين دو حمله، توضيحي داده نشده است.شبه نظاميان طالبان در مناطق شرق افغانستان حضور پررنگ تري دارند. طي سال جاري ميلادي (از 11 دي تاكنون) 210 نظامي اشغالگر بر اثر حملات شبه نظاميان طالبان كشته شده اند. 10 سال حضور نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان، نه تنها اوضاع را در اين كشور باثبات نكرده، بلكه باعث شده است كه عوامل طالبان تقويت نيز بشوند. آمريكا به بهانه كشتن و يا دستگيري «اسامه بن لادن» در سال 2001 افغانستان را اشغال كرده است.

 



جامعه درحال تغيير آمريكا (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
بافت اوليه جامعه آمريكا چگونه تغيير كرد و چطور اين تغيير به تجزيه طلبي و جنگ هاي داخلي آمريكا منجر شد كه در آن 511/624 سرباز و افسر آمريكائي از ايالات شمالي و جنوبي كشته و 881/475 نفر ديگر مجروح شدند و صدها هزار غيرنظامي آمريكايي براثر بيماري و گرسنگي تلف شدند.
آمريكائي ها هميشه از «استثنايي بودن» خود صحبت كرده و مي نويسند ولي امروز اين استثنايي بودن، اگرهم درست بود، فقط در دو حوزه قدرت آمريكا مشاهده مي شود، يكي تسليحات نظامي و ديگري ايالات متحده به عنوان بزرگترين و اولين اقتصاد دنيا (اگر منحني افول اخير آمريكا را دراين دو حوزه درنظر نگيريم).
مردم آمريكا در 1860 ميلادي عقيده داشتند كه خوشبخت ترين جمعيت دنيا هستند. اكثر آمريكائي ها در مزارع و نقاط كشاورزي زندگي مي كردند و زندگي روزانه آن ها به مراتب بهتر از زندگي اجداد و پدران مهاجران اوليه از انگليس، اسكاتلند و ايرلند بود. ولي همين مردم يك سال بعد در 1861 ميلادي با يكديگر در افتادند و با جنگ هاي داخلي فاجعه بزرگي را به وجود آوردند.
آمار صادرات آمريكا به اروپا نشان مي دهد كه چه اتفاقي افتاد. در سال 1800 ميلادي ايالات متحده آمريكا مجموعا پنج ميليون دلار پنبه به دنيا صادر كرده بود كه دركل فقط هفت درصد صادرات كشور را تشكيل مي داد.
10 سال بعد در 1810 ميلادي اين رقم سه برابر شد و درسال 1840 صادرات پنبه به 63 ميليون دلار رسيد و در آستانه جنگ هاي داخلي درسال 1860 ميلادي به 191 ميليون دلار افزايش يافت.
ايالات جنوبي آمريكا كه اغلب مزارع توليد پنبه در آنجا بود به يك امپراتوري پنبه تبديل شد و چهار ميليون برده سياه پوست در كاشت و توليد آن كار مي كردند. پنبه 57درصد صادرات آمريكا را شامل مي شد و به نظر مي رسيد كه بردگي با خوشبختي اهالي جنوب آمريكا كه مالك مزارع پنبه بودند رابطه ناگسستني پيدا كرده است. طبق آمار موجود برده ها 40 تا 50 درصد جمعيت ايالات جنوبي را تشكيل مي دادند.
سال هاي طولاني حراج و خريد و فروش سياه پوستان قاره آفريقا به عنوان يك كالاي ارزشمند و پربها، رقمي از واردات آمريكا را تشكيل مي داد. تجار هلندي و كشتي هاي بازرگاني آنها اولين گروهي بودند كه بوميان قاره آفريقا را به صورت برده درسال 1619 ميلادي به صاحبان مزارع كشت تنباكو در آمريكا فروختند. در دهه 1860 ميلادي مالكيت بردگي در آمريكا به دو ميليارد دلار آن زمان افزايش يافت. برده ها نه تنها زحمت كشان و كارگران مزارع پنبه جنوب را تشكيل مي دادند بلكه خود منبع بزرگ ثروت به شمار مي رفتند. هر برده حدود چند هزار دلار معامله مي شد و صاحبان كشتزارهاي پنبه ايالات جنوبي هر كدام صاحب بين 10 تا چند صدنفر برده بودند. از ديدگاه مالكين، لغو و آزادي بردگي با سقوط يا توسعه اقتصاد جنوب آمريكا رابطه مستقيم پيدا مي كرد.
در چهار دهه اي كه از جنگ 1812 (ميلادي) انگليس با آمريكا مي گذشت، ايالات متحده كه از 13 ايالت و مستعمره اوليه تشكيل شده بود، شاهد يك تغيير در جمعيت، اقتصاد، صنعت، كشاورزي، روابط اجتماعي و مرزهاي خود بود. جمعيت آمريكا درسال 1815، حدود 4/8 ميليون نفر بود ولي در آستانه جنگ هاي داخلي درسال 1860 اين رقم به 5/31 ميليون نزديك مي شد. آلماني ها، ايتاليايي ها، فرانسوي ها، و ساكنان اسكانديناوي مهاجرين جديد ايالات متحده را تشكيل مي دادند و بيشتر در ايالات شمالي سكونت داشتند. شمالي ها با استفاده از منابع سرشار موجود بر صنعتي شدن اقتصاد و بازرگاني خود تكيه كردند و با تبديل طبقه زحمتكشان، برده ها و طبقه زنان به كارگران كارخانجات، ايالات خود را متمايز كردند. با تسخير و توسعه مرزهاي جديد در نيمه قاره شمالي آمريكا، شمار ايالات متحده افزايش يافت ولي سؤال اصلي اين بود كه آيا ايالات جديدي كه به اتحاديه مي پيوندند، اقتصاد صنعتي و لغو بردگي را انتخاب خواهند كرد يا اينكه روش ايالات جنوبي را پذيرفته و تجارت و خريد و فروش برده بين ايالات آزاد خواهد ماند؟ بافت جامعه آمريكا درحال تغيير بود ولي نخبگان آمريكا نمي توانستند خود را با اين تغييرات هماهنگ كنند.
بين 1815 الي 1860 ميلادي پنج ميليون اروپائي جديد به آمريكا مهاجرت كردند به طوري كه در آغاز جنگ هاي داخلي سه چهارم مهاجران و ساكنان آمريكا كه خارج از ممالك متحده متولد شده بودند ايرلندي و آلماني بودند. در ايالات جنوبي اكثر سفيدپوستان را نژاد انگلوساكسون انگليسي و اسكانديناوي و اسكاتلندي تشكيل مي دادند. جامعه آمريكا به سه گروه مشخص نژادي تقسيم شده بود. سفيدپوستان اروپائي نژاد، سياه پوستان برده يا آزاد شده و سرخ پوستان و بوميان اصلي آمريكا كه سال ها قبل سركوب شده و اغلب در چراگاه هاي خود زندگي مي كردند.
گرچه تكنولوژي هاي جديد ارتباطي مانند توسعه تلگراف، عكاسي، راه آهن و رسانه ها و مطبوعات جمعي به پيشرفت و رواج اقتصادي درهر دو ايالات جنوبي و شمالي كمك مي كرد ولي همين وسائل ارتباطي و اطلاعاتي روحيه و طرز تفكر جديدي در جامعه آمريكا ايجاد كرده بود كه سابقا وجود نداشت.
كتاب «كلبه عموتام» كه زندگي نامناسب طبقه برده آمريكا را ترسيم كرد و درسال 1852 منتشر گرديد ابعاد ظالمانه و ناعادلانه جامعه آن عصر را نشان داد و در چند ماه بيش از 300 هزار نسخه آن به فروش رفت.
طغيان و اعتراضات عليه بردگي و نظام اقتصادي آمريكا شدت يافت. همانطوري كه تاريخ نشان داد ايالات متحده براي شناخت بافت جديد جامعه خود در سال هاي بعد بايد متحمل خسارات انساني، سياسي، اقتصادي و اجتماعي بزرگي مي شد.

 



موساد: اخوان المسلمين براي اسرائيل از بمب هم خطرناك تر است

شماري از سران سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) اعلام كردند: تشكيل دولتي اسلامي در مصر به رهبري اخوان المسلمين از بمب اتم براي اسرائيل خطرناك تر است.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» با انتشار گزارشي اعلام كرد: سران موساد كه از گرايش هاي اسلامي دولت آينده مصر به شدت در هراس هستند، تشكيل دولتي با رويكرد اسلامي را براي امنيت خود به شدت خطرناك مي دانند.
براساس اين گزارش، جمعي از سران موساد از جمله ژنرال «شبتاي شاويت»، رئيس سابق موساد و «دكتر حائيم آسا» مشاور سياسي اسحاق رابين نخست وزير اسبق با هشدار درباره خطرناك بودن جماعت اخوان المسلمين براي اسرائيل، مدعي شدند كه اين گروه در پي به دست گرفتن قدرت در مصر است و تلاش مي كند، طومار كشور يهودي صهيونيستي اسرائيل را در هم پيچند.
برپايه اين گزارش سران موساد مدعي شدند كه اخوان المسلمين فرصت خوبي براي به قدرت رسيدن دارند زيرا قدرتمندترين گروه سياسي سازماندهي شده در مصر هستند به ويژه اين كه پس از سقوط مبارك قدرت بيشتري يافتند.
همچنين سران موساد با اشاره به برنامه هسته اي ايران(كه آن را خطري براي خود مي دانند و مدعي مي شوند كه ايران به دنبال ساخت سلاح اتمي است، در ادامه ادعاي خود) تاكيد كردند: جماعت اخوان المسلمين خطرش براي اسرائيل بيشتر از خطر بمب اتمي ايران است اگر بتوانند در مصر به قدرت برسند.

 



تشديد درگيري هاي خونين در يمن مراكز حساس صنعا به دست انقلابيون افتاد

سرويس خارجي -
در درگيري هاي خونين بين مزدوران علي عبدالله صالح با طرفداران شيخ صادق احمر از بزرگترين قبايل يمني دست كم 40 نفر كشته و ده ها نفر زخمي شدند.
با شكسته شدن آتش بس ميان مزدوران علي عبدالله صالح و مردان مسلح تحت فرمان صادق احمر رهبر قبيله حاشد درگيري ها شدت گرفت و روز گذشته دست كم 40 نفر در اين درگيري ها در صنعا كشته و ده ها نفر ديگر زخمي شدند.
نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح روز يكشنبه را آتش بس داده بودند كه با نقص آن و حمله به طرفداران شيخ احمر آتش درگيري ها بار ديگر شعله ور شد.
اين در حالي است كه قبايل ديگر يمني نيز به ياري قبيله حاشد آمده و با نيروهاي امنيتي يمن درگير شدند.
در اين درگيري ها مزدوران علي عبدالله صالح به غير از استفاده از سلاح هاي سنگين و تيربار و خمپاره انداز با زره پوش و تانك خيابان ها را به تصرف خود درآوردند.
از سوي ديگر، طرفداران قبيله حاشد نيز بر مقرهاي امنيتي و دولتي از جمله مقر حزب حاكم در صنعا سيطره يافتند و تمام اين ساختمان ها را از نيروهاي صالح تخليه و پاكسازي كردند تا ديكتاتور از اين ساختمان ها براي كمين كردن تك تيراندازها استفاده نكند.
مركز پليس و چندين ساختمان دولتي از جمله وزارت كشور، مجلس شورا و سازمان آب نيز به دست انقلابيون افتاد.
در ساير شهرهاي يمن نيز تعداد تلفات درگيري ها در حال افزايش است و گزارش ها حاكي است كه در شهر تعز كشتار زيادي به راه افتاده و نيروهاي امنيتي با شليك مستقيم به سوي مردم بي دفاع آنان را به خاك و خون كشيده اند.
خبرنگار شبكه فرانس 24 در تشريح اوضاع كنوني يمن اظهار داشت، اوضاع كنوني يمن بسيار پرتنش و نگران كننده است. صداي گلوله باران از شب تا صبح قطع نمي شود و تعداد غيرنظامياني كه كشته مي شوند لحظه به لحظه افزايش مي يابد.
وي اضافه مي كند با پيوستن بسياري از سربازان و افسران رده بالاي ارتش از جمله ژنران علي محسن الاحمر به انقلابيون صحنه درگيري ها به گونه اي ديگر رقم خورده و نيروهاي امنيتي به وحشت افتاده و ديوانه وار به سوي مردم شليك مي كنند.
اين خبرنگار همچنين مي گويد با پيوستن احمر به انقلابيون، نيروهاي امنيتي بهانه لازم براي حمله كامل به تظاهركنندگان را به دست آورده اند و ساعات آينده سرنوشت يمن بسيار حساس خواهد بود چرا كه احمر مسلما به اين حملات واكنش نشان خواهد داد.
در همين رابطه انقلابيون يمن اعلام كردند كه تلاش هاي شوراي همكاري خليج فارس براي متقاعد كردن علي عبدالله صالح براي كناره گيري از قدرت شكست خورده و از اين پس علي عبدالله صالح مسئوليت كامل به خشونت كشيده شدن درگيري ها را بايد برعهده بگيرد.
انقلابيون تاكيد كردند، تا به حال تظاهركنندگان به روش هاي مسالمت آميز تاكيد داشتند اما با خشونت و سركوب بيشتر مزدوران علي عبدالله صالح روند اعتراض ها تغيير خواهد كرد.

 



پيشنهاد مذاكره آل خليفه مردم بحرين: نمي پذيريم

سرويس خارجي-
پادشاه بحرين خواستار آغاز گفت وگوها با مخالفان شد، ولي انقلابيون اعلام كردند اين ترفندها تكراري است و به اعتراض هاي خود ادامه خواهند داد.
حمد بن عيسي آل خليفه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران از قوه مجريه و قانونگذاري بحرين خواست از همه طرف ها براي گفت وگو در جهت دستيابي به توافق ملي بدون پيش شرط دعوت به عمل آورد.
پادشاه بحرين گفت وگو را مسير پيشبرد روند اصلاحات براي ايجاد پيشرفت در همه زمينه ها، مشاركت در تحكيم پايه هاي طرح اصلاحي و تحقق خواسته هاي ملت بحرين در صلح، عدالت، ثبات، توسعه و پيشرفت خواند.
اين در حالي است كه انقلابيون بحريني اعلام كردند كه پادشاه بحرين بارها به نتايج مذاكرات با گروه هاي مخالف كه اكثريت آنها را شيعيان تشكيل مي دهند بي اعتنايي كرده است.
ناظران سياسي مي گويند كه نگراني آل خليفه از گسترش اعتراض هاي ضددولتي باعث شده كه او پيشنهاد مذاكره بدهند.
ائتلاف جوانان 14 فوريه نيز به رژيم آل خليفه هشدار داد در صورت اجراي حكم اعدام جوانان انقلابي بهاي سنگيني را خواهد پرداخت.
در بيانيه ائتلاف جوانان 14 فوريه آمده است، مسئوليت اعدام اين جوانان در درجه اول پادشاه بحرين است و هركسي كه در راه اعدام اين جوانان كوچكترين قدمي برداشته باشد مجازات خواهد شد.
جوانان انقلابي بحرين تاكيد كردند، حمد عيسي با امضاي حكم اعدام اين جوانان حكم مجازات خود در دادگاه مردمي بحرين را امضا خواهد كرد.
ائتلاف جوانان 14 فوريه در بخشي ديگر از بيانيه خود خطاب به مردم بحرين اعلام داشتند، مردم غيور بحرين كه تاكنون هرگونه ظلم فراواني را از سوي نظام فاقد مشروعيت متحمل شده اند بدانند كه در هر حال خداوند حامي آنان است و با صبر و استقامت در دفاع از مستضعفين بكوشند و حق جوانان بي گناه را از نظام فاسد بگيرند.
جوانان بحرين از تمامي مردم خواستند دست از اعتراضات و تظاهرات خود عليه خاندان آل خليفه برندارند.
انقلابيون بحرين همچنين از مردم خواستند با برگزاري تظاهرات گسترده در روز جمعه پايه هاي نظام حاكم را متزلزل سازند.
گفتني است همزمان با فراخواني گسترده انقلابيون بحرين براي برگزاري تظاهرات گسترده در روزهاي آينده در بحرين سازمان عفو بين الملل از مقامات بحريني خواست مردم معترض را سركوب نكند.
مدير بخش خاورميانه سازمان عفو بين الملل گفت، مقامات بحرين نبايد اشتباهات ماه هاي گذشته را در سركوب خشونت بار اعتراضات مسالمت آميز مردم بحرين مجددا تكرار كنند.
مردم اسپانيا نيز با برپايي تظاهرات گسترده ضمن حمايت از مردم بحرين جنايات آل خليفه عليه مردم بي گناه را محكوم كردند.
تظاهركنندگان با تجمع مقابل سفارت بحرين در مادريد با پخش پوسترهايي جنايات آل خليفه را به اطلاع همگان رساندند.

 



اعلام عفوعمومي بشاراسد در سوريه

رئيس جمهور سوريه فرمان عفو عمومي را كه شامل زندانيان سياسي و پيروان جنبش اخوان المسلمين مي شود صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) بشاراسد روز سه شنبه طي دستوري عفو عمومي را در اين كشور اعلام كرد.
اين عفو شامل همه متهماني مي شود كه تا پيش از 31ماه مه (روز سه شنبه) محكوم شده اند.
اين دستور شامل تمام زندانيان سياسي وابسته به همه جريان هاي سياسي اين كشور از جمله اعضاي گروه اخوان المسلمين نيز مي شود.
گروه اخوان المسلمين از سال ها پيش در سوريه ممنوع الفعاليت بوده است.
براساس اين دستور، تمام مجازات ها و حكم هاي زندانيان به نصف كاهش مي يابد، مشروط به اينكه شكايت شخصي از متهمان نشده باشد.
همچنين تمامي احكام اعدام به حبس ابد با اعمال شاقه و يا حبس ابد تغيير مي يابد.
احكام حبس ابد نيز به 20 سال زندان كاهش مي يابد.
براساس اين حكم، همچنين تمامي زندانياني كه بيش از 70 سال سن دارند، اگر قبل از سن 60 سالگي مرتكب جرم شده باشند، آزاد خواهند شد.
همچنين بشار اسد دستور تشكيل كميته اي عالي براي تدوين پيش نويس قانون احزاب را صادر كرد.
يك منبع آگاه دراين باره گفت، دولت سوريه هم اكنون در پي راهكارهايي است كه اصلاحات موردنظر خود را وارد فاز اجرايي كند. پيش نويس قانون احزاب پس از نهايي شدن از طريق رسانه ها به اطلاع مردم خواهد رسيد تا نظرات خود را درباره آن اعلام كنند.
از سوي ديگر، روزنامه السفير لبنان از تشكيل كميته نظارت بر گفت وگوهاي ملي به دستور «بشاراسد» خبر داد. گزارش اين كميته شامل هفت شخصيت سوري مي شود كه چهره هايي از احزاب مختلف از جمله حزب بعث و شخصيت هاي مستقل در آن حضور دارند. اين كميته ساز و كار و زمانبندي گفتگوهاي ملي ميان اقشار مختلف سوريه را تبيين مي كند، گفت وگوهايي كه در آن آينده سياسي، اقتصادي و اجتماعي سوريه مورد بحث قرار مي گيرد.وزير دادگستري سوريه درباره صدور فرمان عفو عمومي و تدوين پيش نويس قانون احزاب گفت، اين اقدام دولت در راستاي تحكيم وحدت ملي ارزيابي مي شود.
خبر ديگر اينكه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت، ملت فلسطين همبستگي خود را با سوريه اعلام مي كند و مطمئن است كه سوريه پرقدرت تر از هميشه از بحران كنوني خارج خواهد شد.
وي تاكيد كرد سوريه پايه اساسي ثبات خاورميانه و عمق استراتژيك مسئله فلسطين است.
محمود عباس از سوريه بابت حمايت و پشتيباني از به ثمر نشستن آشتي ملي گروه هاي فلسطيني قدرداني كرد.
از سوي ديگر، مخالفان بشار اسد در تركيه نشستي را برگزار كردند، يكي از نويسندگان سوري كه مخالف نظام سوريه است دراين باره گفت، اين نشست كاملا مشكوك است زيرا تلاش مي كند خود را جايگزين نظام كنوني سوريه جا بزند.
وي افزود، مخالفان درصددند خود را قدرت جايگزين نظام سوريه قلمداد كنند اما اين كار تعدي به حقوق جواناني است كه در روزهاي اخير در سوريه به شهادت رسيدند.
حزب الله لبنان نيز هدف غرب از دخالت در سوريه را سيطره مجدد بر منطقه و غارت ثروت ها قلمداد كرد.حزب الله لبنان تاكيد كرد، آمريكا و كشورهاي غربي بايد از دخالت در تحولات منطقه و مصادره كردن انقلاب هاي مردمي دست بردارند.

 



در پي تشديد حملات ناتو به طرابلس قذافي به پناهگاه فرار كرد

يك فرمانده ارشد انقلابيون ليبي با اشاره به پناه گرفتن ديكتاتور اين كشور در سنگرهاي عميق زيرزميني، سقوط رژيم ليبي را نزديك خواند.
به گزارش خبرگزاري مهر، سرلشكر «عمر الحريري» به روزنامه « شرق الاوسط» گفت: منطقه «باب العزيزيه» (در مركز طرابلس) كه «معمر قذافي» در آنجا حضور دارد، داراي تونل هاي زيرزميني 30 كيلومتري است و برخي از اين تونل ها به دريا منتهي مي شود. اين سرلشكر از ناتو خواست ديواره اين تونل ها را هدف قرار دهد. عمر الحريري گفت: با بررسي مواضع نظامي و شرايط سياسي جاري، به اين نتيجه مي رسيم كه تا سقوط رژيم قذافي، تنها يك ماه فاصله داريم. هم اكنون مواضع انقلابيون در تمامي جبهه ها مناسب بوده و قذافي در سراشيبي زوال قرار گرفته است.
اين فرمانده ارشد انقلابيون ليبي با اشاره به منبع اطلاعات خود در اين زمينه اظهار داشت: قذافي از مشاوران خارجي از جمله آلماني، در زمينه ساخت مقرهاي خود استفاده مي كرده و مهمترين مسئله براي وي از آغاز حكمراني بر ليبي، امنيت شخصي خودش بوده است.
وي در پايان، از حضور خود در كنار قذافي در جريان سرنگوني «ادريس السنوسي» شاه سابق ليبي، ابراز ندامت كرد.
آمار كشتار غيرنظاميان
به گزارش ايسنا، «موسي ابراهيم» سخنگوي دولت ليبي اعلام كرد، از آغاز حملات ناتو به ليبي (12 فروردين) تاكنون، 718 غيرنظامي در اين حملات، جان خود را از دست دادند و 4067 نفر نيز مجروح شدند. ناتو به بهانه دفاع از غيرنظاميان، حملات هوايي در ليبي را آغاز كرد. به گفته ابراهيم، حال 433 نفر از زخمي ها وخيم است. آمار مذكور، شامل سربازان كشته شده در ليبي نمي شود.
اين سخنگو با اشاره به ديدار اخير «جاكوب زوما» رئيس جمهور آفريقاي جنوبي با قذافي، گفت، قذافي در اين ديدار، هيچ اشاره اي به رفتن خود از ليبي نكرده است. زوما نيز گفت، قذافي مايل به كناره گيري از قدرت و ترك كشور نيست. طبق آخرين گزارشات جنگي از ليبي، جنگنده هاي ناتو منطقه باب العزيزيه را بمباران كردند.
احتمال آشتي
«سرگئي لاوروف»، وزير خارجه روسيه، گفت: احتمال حصول توافق بر سر آتش بس و احتمال آغاز مذاكره (ميان قذافي و مخالفان) وجود دارد. وزير خارجه روسيه گفت، مخالفان در ليبي براي مذاكره آماده هستند، اما تاكيد دارند كه با اشخاص بي طرف و تكنوكرات دولت مذاكره مي كنند.
ساير رويدادها
¤فعالان حقوق بشر در ليبي اعلام كردند، گردان هاي قذافي در شهر «مصراته» جوخه هاي آدم ربايي تشكيل داده اند.
¤ ايتاليا در شهر بنغازي (مركز انقلابيون) در شرق ليبي، يك كنسولگري ايجاد كرد.
¤ دولت آلمان سفير خود را در طرابلس به دليل يك سري اقدامات خودسرانه، بركنار كرد.
¤ يك مراسم تشييع جنازه در طرابلس به صحنه تظاهرات عليه قذافي تبديل شد.
¤ كشورهاي عضو ناتو برنامه نظامي در ليبي را تا پايان سپتامبر (10مهر) تمديد كردند.

 



گسترش اعتراض هاي ضددولتي در شهرهاي يونان

منابع خبري از گسترش تظاهرات ضددولتي در شهرهاي مختلف يونان خبر مي دهند.
به گزارش فرانسه، هزاران نفر از مردم يونان سه شنبه شب در هفتمين روز از تجمعات ضددولتي خود، مقابل پارلمان اين كشور تجمع كردند و نسبت به تصويب طرح رياضت اقتصادي هشدار دادند.
تجمع كنندگان با بلند كردن دستان خود به سمت ساختمان پارلمان خواستار توقف فوري تصويب و اجراي بسته هاي رياضت اقتصادي پيشنهاد شده از سوي اتحاديه اروپا شدند.
همزمان، هزاران نفر از جوانان اين كشور نيز مقابل دانشگاه «آتن» تجمع مشابهي تشكيل داده و به شدت عليه برنامه هاي اقتصادي دولت شعار دادند.
در اين تجمع علاوه بر حضور برخي چهره هاي سياسي و هنري، رئيس دانشگاه آتن نيز حضور داشت. تظاهركنندگان ضمن دعوت كردن از تمامي اقشار جامعه به پيوستن به خيل عظيم مخالفان اعلام كردند، حتي در صورت تصويب لايحه رياضت اقتصادي، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
گفتني است، يونان با بحران شديد اقتصادي و بيكاري جدي روبه رو است و اتحاديه اروپا تنها شرط موافقت با پرداخت وام را، اجراي طرح رياضت اقتصادي پيشنهادي خود عنوان كرده است.
مقامات رسمي يونان نيز اعلام كرده اند، براي برون رفت از اين اوضاع قصد تصويب و اجراي رياضت اقتصادي را دارند.
يادآور مي شود در حال حاضر كشورهاي يونان، پرتغال، اسپانيا و فرانسه با ناآرامي ها و تجمعات مشابهي روبه رو هستند. بحران سياسي و اقتصادي، از جمله دلايل اين تجمعات عنوان مي شود.
مردم اسپانيا از 15 ماه مه با چادر زدن در برخي ميادين شهر و حضور شبانه روزي در خيابانها عليه برنامه هاي اقتصادي كشورشان تحصن كرده اند.

 



گفت وگوهاي وحدت ميان سران 2 بخش قبرس

مذاكرات رهبران دو بخش ترك و يوناني نشين قبرس در مورد امنيت داخلي و روابط خارجي با حضور نماينده سازمان ملل برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در نشست روز چهارشنبه «درويش اوغلو و خريعستا فيوس» رهبران دو بخش قبرس، موضع امنيت داخلي و چگونگي عقد قراردادهاي بين المللي در صورت وحدت دو بخش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
براساس اين گزارش، سازمان ملل هفته گذشته در بيانيه اي اعلام كرد كه «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل، براي تسريع در روند مذاكرات وحدت، رهبران دو بخش قبرس را به مذاكره سه جانبه در هفتم ژوئيه (16تير) به ژنو دعوت كرده است.
اين سومين نشست رهبران دو بخش قبرس با دبيركل سازمان ملل براي آماده كردن مقدمات وحدت اين كشور به شمار مي رود.
اولين نشست رهبران دو بخش با سازمان ملل در نوامبر سال 2010 ميلادي و دومين نشست آنها در ژانويه سال جاري برگزار شده بود.
اين در حالي است كه مذاكرات وحدت دو بخش قبرس از دو سال پيش آغاز و تاكنون رهبران آن، بيش از يك صد دور با يكديگر مذاكره كرده اند.
لازم به ذكر است، جزيره قبرس پس از مداخله نظامي تركيه در سال 1974 ميلادي به دو بخش شمالي (ترك نشين) و جنوبي (يوناني نشين) تبديل شد كه بخش ترك نشين آن در دهه 1980 مستقل شد و نام جمهوري ترك قبرس شمالي را برخود نهاد.
گفتني است، آمريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل، تلاش هايي براي وحدت اين جزيره درياي مديترانه را آغاز كرده اند.

 



آغاز سفر آسيايي رئيس پنتاگون

وزير دفاع آمريكا براي اطمينان بخشي به كشورهاي شرق آسيا در مورد تعهدات واشنگتن، سفر خود را به اين منطقه از امروز آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رابرت گيتس» امروز با ورود به پايتخت سنگاپور، سفر به كشورهاي شرق آسيا را آغاز كرد. وي سپس از سنگاپور، به چين، ژاپن، استراليا، تايلند و مالزي مي رود. هدف از اين سفر گيتس، اطمينان دادن به همپيمانان مضطرب آسيايي واشنگتن و تضمين ادامه حضور آمريكا در اين منطقه، اعلام شده است.
همپيمانان آمريكا در آسياي دور نگرانند كه حضور نظامي آمريكا در اين منطقه كاهش يابد. گيتس در اين سفر به كشورهاي منطقه تضمين مي دهد كه علي رغم كسري بودجه فدرال، حضور نظامي آمريكا در منطقه تداوم خواهد داشت.
در صورت خروج نيروهاي آمريكايي از منطقه، حضور نظامي چين در اين منطقه پررنگ تر مي شود.
گيتس كه ژوئن آينده (اوايل تابستان) از پست وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) كناره گيري خواهد كرد، پس از سنگاپور، وارد چين مي شود و با «ليانگ گوانگلي»، وزير دفاع چين در مورد موضوعات حساس امنيتي في مابين گفت وگو خواهد كرد. دولت چين هنوز در اين مورد، اعلام موضع نكرده است.

 



فراخوان فلسطيني ها براي برگزاري تجمع ضد اسرائيلي

هزاران فلسطيني از عزم خود براي حضور در تجمع ضد اسرائيلي مرزهاي اشغالي در روز يكشنبه آينده خبر دادند.
به گزارش ايرنا، گروه هاي مختلف فلسطيني در لبنان با برپايي تجمعي در اردوگاه «برج البراجنه» اعلام كردند كه روز «نكسه» (روز شكست اعراب در جنگ با اسرائيل در سال 1967) به سوي مرزهاي سرزمين هاي اشغالي در مارون الراس راهپيمايي خواهند كرد.
در اين راهپيمايي كه «راهپيمايي حق بازگشت» نام دارد، مردم فلسطين با برافراشتن پرچم، مانند روز نكبت(روز اعلام موجوديت اسرائيل) به سوي مرزهاي شمالي سرزمين مادري خود حركت خواهند كرد.
براساس اين گزارش، اعلام راهپيمايي فلسطيني ها، صهيونيست ها را به شدت نگران و هراس زده كرده است، به طوري كه در مرزهاي اسرائيل و لبنان، صهيونيست ها اقدام به تقويت نيروهاي نظامي خود كرده اند.
از سوي ديگر، فرماندهي ارتش لبنان نيز از احتمال تكرار حادثه تلخ حمله رژيم صهيونيستي، به تظاهركنندگان فلسطيني مانند روز نكبت در منطقه مرزي مارون الراس ابراز نگراني و اقدامات سختگيرانه اي را اتخاذ كرده است.
در همين حال روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» نوشت: با توجه به فرا رسيدن سالروز نكسه، ارتش اسرائيل به تقويت نيروهاي خود در طول مرز با سوريه و لبنان پرداخته است.
به نوشته اين روزنامه، آمادگي ارتش صهيونيستي، به منظور جلوگيري از تكرار حوادث اخير در مراسم 15 ماه مه و منع راهپيمايي دسته جمعي فلسطيني ها به سوي مرزهاي اسرائيل صورت مي گيرد. در اقدامي ديگر، هزاران تن از فلسطيني ها از كشورهاي سوريه، لبنان و فلسطين با ثبت نام در پايگاه هاي اجتماعي، آمادگي خود را براي شركت در راهپيمايي بازگشت اعلام و تاكيد كردند راهپيمايي هايي نيز به سمت «مسجدالاقصي» در شهر قدس برپا خواهد شد.
«عبدالله عبدالله» سفير فلسطين در لبنان نيز گفت: ما با برگزاري اين تظاهرات در واقع خشم و تنفر خود را نسبت به مسئله اشغالگري رژيم صهيونيستي اعلام مي كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14