(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 خرداد 1390- شماره 19944

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سيدحسن نصرالله: ديدگاه هاي ديني و سياسي امام خامنه اي ،كامل و راهبردي است
سفر احمدي نژاد به ارمنستان به تعويق افتاد
دشواري هاي آمريكا در مسير ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت
رئيس مجلس شوراي اسلامي: مردم در برابر تضعيف كنندگان جايگاه رهبري مي ايستند
دبير ستاد حقوق بشر : ايران منشور حقوق بشر اسلامي را تدوين مي كند
تقويت ديپلماسي رسانه اي ايران در آمريكاي لاتين با راه اندازي تلويزيون هيسپن
اهتزاز پرچم فلسطين در مرز لبنان و سرزمين هاي اشغالي از سوي دو نماينده مجلس ايران
ارسال 800 اثر سينمايي به دبيرخانه جشنواره فيلم ميلاد سرخ
نخستين المپياد هنري كشور امسال برگزار مي شود
نصب نخستين نيروگاه هيبريدي در جزيره خارك
تشييع پيكر 2 زائر حرم امام خميني در خلخال
وزير امور اقتصادي و دارايي: نفت خام بزودي در بورس عرضه مي شود
قم در سالروز شهادت امام هادي(ع) غرق در عزا و ماتم شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: فيلم ارزشمند و فاخري بايد از زندگي امام خميني(ره) ساخته شود
اخبار ادبي و هنري



سيدحسن نصرالله: ديدگاه هاي ديني و سياسي امام خامنه اي ،كامل و راهبردي است

دبيركل حزب الله لبنان در سخناني در همايش نوآوري و اجتهاد، روش و تفكر و ديدگاههاي امام خامنه اي را مورد بررسي قرارداد و تاكيد كرد كه وظيفه ما اين است كه امام سيدعلي خامنه اي را به امت اسلامي بشناسانيم.
سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان صبح دوشنبه در كنفرانس نوآوري و اجتهاد در هتل ماريوت بيروت گفت: بعد از آشنا شدن كامل با شخصيت جهادي، فكري و سياسي امام خامنه اي، مي توانم بگويم كه ما امام بزرگي در رهبري، اجتهاد و سياست و تقوا داريم كه از ديدگاهي كامل و راهبردي برخوردار است.
وي افزود: در حال حاضر وظيفه ما اين است كه امام سيدعلي خامنه اي را به امت اسلامي بشناسانيم تا همگان از بركات وجود وي استفاده كنند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت: اين امت با چالش هايي روبه رو شده است كه طي دهه ها و قرن هاي گذشته با آن روبه رو نبوده است. اين وظيفه برعهده اين كنفرانس است و از اهميت و حساسيت بسيار بالايي برخوردار است.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين عنوان داشت: ما به جوانان سوري و فلسطيني درود مي فرستيم و از مقاومت آنها در برابر اشغالگران و دولت آمريكا قدرداني مي كنيم. اين مسئله پيام بسيار واضحي را مي رساند و آن عزم و اراده موجود در ميان امت اسلامي بويژه در برابر دولت آمريكا است كه مي خواهد انقلاب هاي ملت هاي عربي را مصادره كند.
وي در ادامه افزود: شناخت شخصي و مستقيم من از حضرت امام خامنه اي به من اين فرصت را داد تا بتوانم افكار و ديدگاهها و همچنين روش تفكر و تحليل وي را در خصوص حوادث و نحوه رهبري و مديريت و همچنين تصميم گيري بشناسم.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد: ما در برابر شخصيتي بسيار بزرگ و استثنايي هستيم و معتقديم كه بسياري از مردم در امت اسلامي شناختي از امام خامنه اي ندارند و مي دانيم كه وي چقدر در امت اسلامي مظلوم واقع شده است.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين تاكيد كرد: امام خامنه اي حتي در ايران نيز مظلوم واقع شدند. ما در برابر شخصيتي قرار داريم كه دشمنان، وي را محاصره كرده و دوستان حق او را آنچنان كه بايد و شايد ادا نكردند.
امام خامنه اي خبر پيروزي را پيشاپيش داده بود
سيدحسن نصرالله در خصوص روش تفكر و مديريت امام خامنه اي در زمينه هاي مختلف عنوان داشت: در اين زمينه شواهد مختلفي وجود دارد. اولين مسئله به كنفرانس سال 1991 مادريد برمي گردد.
دبيركل حزب الله لبنان، در ادامه سخنانش در كنفرانس «نوآوري و اجتهاد» در بيروت، گفت: در آن زمان در خصوص موفقيت روند سازش صحبت مي شد و اين كه آمريكايي ها اين مسئله را تحميل كردند. اما نظر امام خامنه اي در اين زمينه متفاوت بود. وي معتقد بود كه اين كنفرانس نتيجه اي دربر نخواهد داشت و روند سازش موفق نخواهد بود. آمريكا نيز نخواهد توانست اين مسئله را تحميل كند.
دبيركل حزب الله لبنان در ادامه افزود: بعد از گذشت تقريبا 20 سال امروز از زبان كساني كه در مذاكرات با اسرائيل حضور داشته و برخي شخصيت ها كه در كنفرانس مادريد مشاركت داشتند، مي شنويم كه از گذشت دو دهه نااميدي، شكست و سرگرداني سخن مي گويند كه در نهايت به روند به اصطلاح مذاكرات انجاميد.
سيدحسن نصرالله همچنين تاكيد كرد: مدرك و شاهد دوم مسئله مذاكرات سوريه و اسرائيل در سال 1996 و شرايط موجود در منطقه در آن زمان است. در آن زمان گفته مي شد كه روند سازش موفقيت آميز بوده و شرط اصلي براي موفقيت اين روند به رسميت شناختن مرزهاي 4 ژوئن سال 1967 از سوي اسرائيل است. برخي به ما مي گفتند كه خود را خسته نكنيم و تمام مسائل به پايان رسيده است و هيچ نيازي به فداكاري و تقديم خون خود وجود ندارد. برخي از آنها از ما مي خواستند تا به سمت سازش حركت كنيم.
وي در ادامه افزود: در بيرون از اين نشست و در ايران تحليل ديگري وجود داشت. امام خامنه اي معتقد بود كه اين روند به پايان نخواهد رسيد و روند سازش موفق نخواهد بود. وي به ما پيشنهاد ادامه مقاومت را داد. امام خامنه اي به ما تاكيد كرد كه فعاليت ها و جهاد خود را افزايش دهيم تا به پيروزي دست يابيم.
سيدحسن نصرالله همچنين تاكيد كرد: امام خامنه اي همواره بر اصل پيروزي مقاومت تاكيد داشت و به ما مي گفت كه به پيروزي مقاومت ايمان دارد. امام خامنه اي بعد از سال 1996 عنوان داشت كه اسرائيل توانايي حمله دوباره به لبنان را ندارد و حتي نمي تواند عقب نشيني كند.
اسرائيل توانايي باقي ماندن در موضع خود را ندارد و ما بايد منتظر باشيم ببينيم اسرائيل چه خواهد كرد. اما همه مسائل به ادامه يافتن مقاومت بستگي دارد.
وي در ادامه افزود: در اواخر سال 1999 انتخابات رياست دولت در اسرائيل ميان بنيامين نتانياهو و ايهود باراك برگزار شد. باراك تهديد كرد كه در ماه ژوئيه از جنوب لبنان عقب نشيني خواهد كرد. وي قصد داشت به تضمين هاي امنيتي از سوي دولت لبنان و يا حافظ اسد، رئيس جمهور وقت در آن زمان دست يابد ، اما شكست خورد.شرايط در آن زمان بيانگر آن بود كه وي از جنوب لبنان عقب نشيني نخواهد كرد. ما با امام خامنه اي در آن زمان ديدار داشتيم و او به ما گفت كه پيروزي شما در لبنان بسيار نزديك است. اين پيروزي از آنچه كه شما فكر مي كنيد نزديك تر است. اين اظهارات با اطلاعات و تحليل هاي آن زمان در تضاد بود. حتي در آن زمان اطلاعاتي درخصوص آمادگي اسرائيل براي عقب نشيني وجود نداشت.
سيد حسن نصرالله ادامه داد: امام خامنه اي به ما گفت كه خود را براي اين پيروزي آماده كنيد و سخنراني سياسي خود را بعد از عقب نشيني آماده كنيد. به همين دليل بعد از عقب نشيني اسرائيل ما شگفت زده نشده و خود را براي اين مسئله آماده كرده بوديم.
جنگ احزاب
دبير كل حزب الله لبنان همچنين عنوان داشت: در جريان جنگ ژوئيه [جنگ 33 روزه] كه با هدف از بين بردن مقاومت در لبنان صورت گرفت و شما همگان شاهد خشونت هاي اسرائيل در آن زمان بويژه در روزهاي اول بوديد و برخي در آن زمان معتقد بودند كه پيروزي در اين جنگ و يا سالم ماندن در جريان اين جنگ نوعي جنون و ديوانگي است. پيام شفاهي امام خامنه اي توسط يكي از دوستان در ضاحيه جنوبي به دست من رسيد.
دبير كل حزب الله لبنان عنوان داشت: امام خامنه اي در اين پيام به ما گفت اين جنگ شبيه ترين جنگ به جنگ احزاب در زمان پيامبر است.
سيد حسن نصرالله در ادامه سخنراني اش در كنفرانس «نوآوري و اجتهاد» افزود: در زمان پيامبر اسلام، قريش و يهوديان مدينه تمام توان خود را بكار گرفتند و پيامبر و ياران وي را محاصره كردند. جنگ ژوئيه، بسيار شبيه جنگ احزاب است، اما شما به خداوند توكل كنيد. من به شما مي گويم كه حتما پيروز خواهيد شد، بلكه بالاتر. معتقدم زماني كه اين جنگ به پايان برسد، قدرت و توان شما افزايش خواهد يافت.
تحليل امام خامنه اي
بعد از حوادث 11 سپتامبر
سيدحسن نصرالله در ادامه افزود: درخصوص ديگر شواهد و دلايل در زمينه روش تفكر و ديدگاه هاي امام خامنه اي، بايد بگويم كه بعد از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 ديديم كه چگونه تمام دلها به لرزه افتاد. بسياري معتقد بودند كه منطقه ما وارد دوره سيطره و تسلط آمريكا شده است، به طوري كه سيطره آمريكا در منطقه ما 100 سال و بلكه بيشتر به طول خواهد انجاميد.
وي گفت: برخي جنگ عراق را شبيه به جنگ هاي صليبي مي دانستند. من در سفر خود به ايران در اين زمينه از امام خامنه اي سوال كردم. وي در پاسخ به من جوابي برخلاف آنچه كه در منطقه شايع است و حتي برخي از مسئولان جمهوري اسلامي معتقد بودند كه اين شرايط، شرايط جديدي در خاورميانه است و ما بايد در خصوص سازش با دولت آمريكا سخن بگوييم، داد. امام خامنه اي به من گفت «نگران نباشيد. آمريكا به اوج خود رسيده است و اين اوج، آغازي براي فروپاشي و از بين رفتن به شمار مي آيد. زماني كه آمريكايي ها به افغانستان و عراق مي روند، در واقع به سمت نابودي و پرتگاه حركت مي كنند. آمريكا نمي تواند منافع خود را از طريق نظام هاي وابسته به خود در منطقه محقق ساخته و از منافع خود دفاع كند و مجبور مي شود تمام ناوگان هاي سراسر جهان را به منطقه خاورميانه گسيل كند. اين مسئله بيانگر ناتواني آمريكا است نه قدرت آن.
سيدحسن نصرالله همچنين عنوان داشت: امام خامنه اي در ادامه تاكيد كرد «بنابراين زماني كه آمريكايي ها به خاورميانه مي آيند، در آينده اي نزديك غرق خواهند شد و به دنبال راهكاري براي برون رفت از آن شرايط خواهند گشت». طي دهه گذشته امت ما با خطرناك ترين جنگ در تاريخ خود مواجه شد، اما امام خامنه اي با تدبير و درايت خود اين مبارزه را رهبري كرد. در سال 1996 ما شاهد آن بوديم كه جنبش هاي حماس و جهاد فلسطين به صورت خاصي مورد حملات بسيار شديدي قرار گرفتند به طوري كه برخي معتقد بودند كه ديگر هيچ توان و قدرتي براي مقاومت فلسطين درخصوص انجام عمليات باقي نمانده است. اما عمليات استشهادي در قدس و تل آويو، رژيم صهيونيستي را لرزاند. بعد از آن شاهد تنش در جنوب لبنان بوديم. نشست شرم الشيخ با حضور رهبران جهان براي دفاع از اسرائيل و محكوم كردن به اصطلاح تروريسم برگزار شد. آنها اسم جنبش جهاد، حزب الله و حماس را جزو اين موارد دانستند و آنها را تهديد كردند. قطعنامه هايي نيز براي تحريم اين جنبش ها صادر شد. بعد از آن شاهد جنگ خوشه هاي خشم در آوريل سال 1996 بوديم. بعد از آن نتانياهو آمد و اسرائيل به خانه اول بازگشت.
دبيركل حزب الله لبنان در ادامه افزود: امام خامنه اي معتقد است كه اسرائيل رو به نابودي است. وي همچنين معتقد است كه اين مسئله در آينده روي نخواهد داد، بلكه در زمان نزديكي اتفاق مي افتد. وي معتقد است كه سازش با اسرائيل نتيجه بخش نخواهد بود و تمام آنچه كه درخصوص مسئله فلسطين و منطقه خاورميانه از انجام مذاكرات مستقيم گرفته تا جنبش هاي مقاومت و تلاش هاي مردم فلسطين روي مي دهد، بيانگر اراده و خواست محكم اين ملت مقاوم است و نشان مي دهد ما در مقابل نسلي از ملت فلسطين قرار داريم كه اميد بسيار قدرتمندي براي بازگشت به سرزمين خود دارند.
سيدحسن نصرالله همچنين عنوان داشت: ما زماني سخنان امام خامنه اي درخصوص اسرائيل را درك مي كنيم كه دستاوردهاي مقاومت و تجربه جنگ ژوئيه و جنگ غزه را ارزيابي كنيم. در آن زمان خواهيم فهميد كه اسرائيل به سمت نابودي در زمان نزديكي حركت مي كند و اين ديدگاه بر پايه شجاعت اين رهبر بنا شده است.
وي در ادامه افزود: طي دوره گذشته امت ما با جنگ بسيار سختي در تاريخ روبه رو بوده است، به طوري كه آمريكا و همپيمانان آن با تمام قدرت و امكانات خود براي تسلط بر منطقه خاورميانه و براندازي نظام هاي مخالف وارد صحنه شدند، اما امام خامنه اي با تدبير و شجاعت اين جنگ را مديريت كرد. تاكنون جزئيات بسياري در اين زمينه پنهان مانده است.
گفتني است؛ در اين همايش نمايندگاني از كشورمان از جمله حداد عادل و مصباحي مقدم از نمايندگان مجلس و آيت الله سيد احمد خاتمي حضور داشتند.

 



سفر احمدي نژاد به ارمنستان به تعويق افتاد

سرويس سياسي-
سفر رئيس جمهور به ارمنستان به زمان ديگري موكول شد.
اين سفر قرار بود روز دوشنبه 16خرداد انجام شود كه لغو شد.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان در توضيح علل اين اتفاق اعلام كرد: سفر رئيس جمهور به ارمنستان به طور قطع در آينده نزديك انجام مي شود.
رامين مهمان پرست ديروز گفت: جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان به عنوان دو كشور همسايه، از روابط خوبي برخوردارند و علاوه بر حسن مناسبات همجواري، رايزني هاي مستمري ميان مقامات دو كشور برقرار است.
وي افزود: در همين راستا، در پاسخ به سفر اخير رئيس جمهوري اين كشور به تهران و به منظور انجام مذاكرات دوجانبه و امضاي اسناد همكاري فيمابين، سفر آقاي احمدي نژاد به ارمنستان پيش بيني شده بود كه بدليل نياز به زمان بيشتر براي تنظيم و نهايي كردن اسناد و بر اساس توافق طرفين، سفر به تاريخ ديگري موكول شده است كه به زودي اعلام مي شود.

 



دشواري هاي آمريكا در مسير ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت

با آغاز نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، تلاش گسترده آمريكا و برخي متحدان غربي اش براي ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت سازمان ملل آغاز شده است.
ديپلمات ها در تهران مي گويند نشست ماه ژوئن شوراي حكام تا روز 10 ژوئن طول مي كشد و دستور كارهاي متنوعي مانند تصويب بودجه دو ساله آژانس و رسيدگي به فاجعه فوكوشيما خواهد داشت اما احتمالا آمريكايي ها مايلند موضوع سوريه را به اصلي ترين مسئله نشست تبديل كنند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي روز 24 مه گزارشي درباره سوريه منتشر و در آن ادعاهاي آمريكا مبني بر اينكه تاسيسات ديرالزور اين كشور يك راكتور هسته اي بوده است را تاييد كرد. اين تاسيسات در سال 2008 توسط اسرائيل بمباران شد و پس از اين بمباران -كه اسرائيلي ها هرگز مسئوليت آن را نپذيرفتند- بازرسان آژانس توانستند يك بار از اين تاسيسات بازديد كنند. در نمونه برداري هايي كه طي اين بازديد به عمل آمد، مقداري آلودگي راديواكتيو در اطراف تاسيسات مشاهده شد. توضيح سوريه درباره اين آلودگي ها اين بود كه اسرائيلي ها حين بمباران مقداري مواد راديواكتيو در منطقه پخش كرده اند. از آن تاريخ به بعد آژانس هيچ گونه دسترسي به تاسيسات منهدم شده ديرالزور نداشته است. آخرين ارزيابي آژانس كه همان مقطع انجام شد اين بود كه شكل ظاهري تاسيسات ديرالزور به يك راكتور شبيه است اما آژانس هرگز قاطعانه ادعا نكرد اين تاسيسات يك راكتور هسته اي اعلام نشده بوده است. تا اينكه روزنامه وال استريت ژورنال در 25 ارديبهشت 1390 (15مه 2011) گزارش داد آمريكا آمانو را تحت فشار گذاشته است كه ارزيابي خود درباره ماهيت تاسيسات ديرالزور را تغيير دهد و اعلام كند كه اين تاسيسات يك راكتور هسته اي بوده است. بنابر نوشته وال استريت ژورنال، اين اعلام آژانس مي توانست مسير ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت را هموار كرده و در نهايت به اعمال برخي تحريم ها عليه اين كشور منجر شود، تحليلگران عقيده دارند علت اين درخواست آمريكا اين بوده كه واشنگتن تصميم گرفته بود همزمان با ناآرامي هاي داخلي در سوريه فشار خارجي را هم بر اين كشور افزايش بدهد تا شايد بتواند سوريه را به جدا شدن از محور مقاومت وادار كند. اما مشكلي كه وجود داشت همانطور كه يك كارشناس در 26 ارديبهشت گفت اين بود كه آژانس از سال 2008 هيچ دسترسي به ديرالزور نداشته پس به هيچ وجه نمي توانست ادعا كند كه تحقيقات جديدي در مورد آن به عمل آورده يا اطلاعات جديدي در اختيار دارد. بنابراين، اگر آژانس ارزيابي خود را از ماهيت اين تاسيسات تغيير مي داد يك سياسي كاري واضح انجام داده بود. به عبارت ديگر سوال اين بود كه بازرسان چگونه مي توانند درباره ماهيت تاسيسات ديرالزور به يك ارزيابي جديد برسند در حالي كه از سال 2008 هيچ دسترسي به آن نداشته اند؟ با اين حال آمانو در گزارش 24 مه خود درباره سوريه ماموريتي را كه از جانب آمريكا دريافت كرده بود به طور كامل انجام داد و اعلام كرد كه ديرالزور يك راكتور هسته اي اعلام نشده بوده است. اكنون زمان آن است روشن شود شوراي حكام با اين تخلف آشكار و سياسي كاري واضح آمانو چگونه رفتار خواهد كرد؟
برخي گزارش ها نشان از آن دارد كه راه آمريكا براي ارجاع پرونده هسته اي سوريه به شوراي امنيت چندان هموار نيست. فردريك دال و سيلويا وستال در گزارشي براي خبرگزاري رويترز از وين كه در تاريخ 11 ارديبهشت منتشر شده دلايل اين دشواري را چنين فهرست كرده اند.
دليل نخست احتمال مخالفت روسيه و چين با اين اقدام است. دال و وستال مي نويسند: «ديپلمات هايي كه از ارجاع سوريه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد حمايت مي كنند مي گويند ارجاع سوريه به شوراي امنيت نيازمند راي گيري است و مشخص نيست آيا روسيه و چين كه در برابر محكوميت سركوب تظاهركنندگان در سوريه در شوراي امنيت مقاومت كردند از چنين اقدامي حمايت خواهند كرد يا خير». روسيه، دمشق را متحد راهبردي خود مي داند.
دليل دوم اين است كه برنامه هسته اي سوريه اكنون ديگر وجود خارجي ندارد و هر بحثي هست مربوط به گذشته است. در گزارش رويترز آمده است: «ديپلمات هاي برخي كشورهاي غيرغربي عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويند در مورد ارجاع سوريه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ترديد دارند زيرا آنچه كه در ديرالزور اتفاق افتاده بود اكنون به تاريخ تبديل شده است».
سومين دليل اين است كه سوريه اخيراً آمادگي كامل خود را براي همكاري با آژانس اعلام كرده است. رويترز مي نويسد: «ترديدها در مورد ارجاع سوريه به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ممكن است با پيشنهاد دقايق آخر سوريه در مورد همكاري كامل با آژانس براي حل مسائل مربوط به سايت ديرالزور تقويت شود. اين پيشنهاد سوريه اواخر هفته گذشته در نامه اي به يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي مطرح شده است».
و آخرين دليل اين است كه اعضاي جنبش عدم تعهد بويژه ايران به صراحت اعلام كرده اند كه با ارجاع غيرقانوني پرونده سوريه به شوراي امنيت مخالفند. دكتر علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز گفت: «آمريكا در تلاش هايي سعي دارد موضوع سوريه را از شوراي حكام به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد. اين در حالي است كه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در آژانس اين تلاش ها را غيرحقوقي دانسته و آن را موجب كاهش سطح حقوقي و فني آژانس مي دانند».
دال و وستال هم در گزارش خود نوشته اند: «يك ديپلمات از كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت كشورهاي زيادي هستند كه در مورد پيش نويس قطعنامه عليه سوريه و مفاد آن ترديد دارند.
به اين ترتيب روشن است كه آمريكا براي ارجاع پرونده سوريه به شوراي امنيت بايد مسيرهاي ديپلماتيك دشواري را طي كند و از جمله يك بار ديگر همانند موضوع ايران در سال 2006 آژانس را وادار به رفتاري غيرقانوني نمايد. 4 روز آينده نشان خواهد داد كه اين اتفاق رخ مي دهد يا خير.

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي: مردم در برابر تضعيف كنندگان جايگاه رهبري مي ايستند

سرويس شهرستانها-
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: جايگاه ولايت فقيه به عنوان ساختار مهم كشور در شكل گيري امور بسيار تاثيرگذار است و مردم نيز هوشيارانه در برابر جريان هايي كه مي خواهند جايگاه رهبري را تضعيف كنند، مي ايستند.
به گزارش خبرنگار كيهان از بابل دكتر علي لاريجاني در مراسم دوازدهمين سالگرد ارتحال آيت الله روحاني امام جمعه بابل و نماينده فقيد رهبر معظم انقلاب در مازندران كه در حوزه علميه صدر بابل برگزار شد، گفت: تا زماني كه رهبري سكاندار اين كشور است نگراني وجود ندارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن ترسيم ادوار سي و دو ساله انقلاب و سنگ اندازي ها و مشكل آفريني هاي دشمنان خارج و درون و ايستادگي امام خميني و رهبري به همراهي مردم يادآور شدند؛ فقط جنگي كه بر ما تحميل كردند براي هر كشوري كافي بود كه نظام آن كشور از هم بپاشد آن هم جنگي كه سي و چند كشور به دشمن ما كمك مي كردند.
وي در خصوص نقش روحانيت در پيروزي انقلاب اسلامي گفت: در زمان طاغوت تنها روحانيت بود كه با توكل به خداوند و روراست با مردم بدون اتكال به غرب و شرق توانست بر رژيم شاهنشاهي پيروز شود.
همچنين به گزارش فارس لاريجاني افزود: جايگاه ولايت فقيه به عنوان ساختار مهم كشور در شكل گيري امور بسيار تاثيرگذار است و مردم ايران نيز هوشيارانه در برابر جرياناتي كه بخواهند جايگاه رهبري را تضعيف كنند، مي ايستند.
لاريجاني خاطرنشان كرد: اگرچه ما نتوانستيم در همه ابعاد، احكام اسلامي را جاري كنيم، چنانچه رهبر انقلاب نيز فرمودند كه تا عدالت راه طولاني داريم و اجراي عدالت نياز به كار، فهم و دقت عمل دارد.
وي با اعلام اينكه حرف هاي نامناسبي كه گفته مي شود در مكتب امام نبود، اضافه كرد: امام خميني توانست پوسته اسلامي كه به زور به تن تفكر اسلامي بود را به دور بيندازد و در حوزه سياسي و اجتماعي فكر نو ارائه دهد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: اينهايي كه حرف هاي كم مايه انحرافي را در اسلام مي زنند دستي در انقلاب ندارند و زحمتي نكشيده اند.
وي اضافه كرد: در اين كشور كساني كه مسئوليت دارند نبايد به دنبال حاشيه بروند بلكه بايد وقت را صرف بهبود شرايط اقتصادي كنند.
وي از استان مازندران به عنوان استان عالم پرور و شيعه خيز نام برد و خاطرنشان كرد: مازندران داراي عالمان و دانشمندان زيادي است كه در سطح استان رشد و نمو كردند و در مجامع بين المللي خوش درخشيدند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه آيت الله روحاني از برجستگان و استوانه هاي انقلاب بود، بيان داشت: آيت الله روحاني مبارزي نستوه و خستگي ناپذير بود كه همراه با اهداف امام و انقلاب گام برمي داشت.
لاريجاني ساده زيستي و قناعت را از مهم ترين ويژگي هاي زندگي آيت الله روحاني برشمرد و يادآور شد: آيت الله روحاني در زندگي سياسي و اعتقادي خود نيز تقواي الهي پيشه كرده بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي از آيت الله هادي روحاني به عنوان مبارزي نام برد كه در قيام 15 خرداد نقشي بسيار تعيين كننده داشت.
رئيس قوه قانونگذاري كشور بيان داشت: در شرايطي كه كشور به وجود اين گونه روحاني ها نيازمند بود آيت الله روحاني در اين عرصه ها حضور جدي داشته و اهداف انقلاب را دنبال مي كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي از آيت الله روحاني به عنوان شخصيتي نام برد كه با خلوص نيت و هدفي الهي و در شكل گيري انقلاب اسلامي ايران حضوري موثر داشت.
مراسم دوازدهمين سالگرد ارتحال آيت الله هادي روحاني با حضور شخصيت هاي ملي مسئولان استاني استاندار مازندران و آيت الله طبرسي نماينده مقام معظم رهبري در استان مازندران در شهرستان بابل در حال برگزاري است.

 



دبير ستاد حقوق بشر : ايران منشور حقوق بشر اسلامي را تدوين مي كند

دبير ستاد حقوق بشر كشورمان از تدوين منشور حقوق بشر اسلامي از سوي جمهوري اسلامي ايران در آينده نزديك خبر داد.
دكتر محمدجواد لاريجاني با بيان اينكه يكي از فعاليت هاي جمهوري اسلامي اين است كه مسئله حقوق بشر را در كشورهاي اسلامي به عنوان محوري كه اسلام پايه تفكرات حقوق بشر باشد، دنبال كند، گفت: هدف اصلي ايران تدوين منشوري براساس اسلام است تا آن را به عنوان يك منشور كامل در سطح جهاني اشاعه دهيم.
لاريجاني در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: براساس منشوري كه در آينده با حضور كارشناسان مسائل ديني و حقوقي تدوين خواهد شد كليه مسائل اسلامي در سطح دنيا گسترش و حقوق بشر به معناي واقعي بروز پيدا خواهد كرد.
وي در رابطه با تشكيل دادگاه بين المللي اسلامي كه متشكل از تمام كشورهاي مسلمان دنيا باشد نيز اظهار داشت: رايزني هاي گسترده اي در اين زمينه با كشورهاي مسلمان صورت گرفته است كه اين مهم را بايد به صورت عملي به جريان انداخت و در جلسه آينده كنفرانس اسلامي مطرح و در مورد آن تصميم گيري خواهد شد.
دبير ستاد حقوق بشر، تشكيل دادگاه بين المللي اسلامي را يك پيشنهاد مثبت و تاثيرگذار ارزيابي كرد و گفت: تشكيل دادگاه بين المللي اسلامي منجر به همكاري في مابين كشورهاي اسلامي مي شود كه در اين راستا ما از حقوق جهان اسلام به شكل قانوني و حقوقي در سطح جهان دفاع مي كنيم.

 



تقويت ديپلماسي رسانه اي ايران در آمريكاي لاتين با راه اندازي تلويزيون هيسپن

اليوت بروكنر تحليلگر رسانه، راه اندازي تلويزيون هيسپن در آمريكاي لاتين از سوي ايران را در راستاي قدرت نرم جمهوري اسلامي دانست.
اين تحليلگر رسانه در مقاله اخير خود نوشت: ايران براي نفوذ بيشتر در آمريكاي لاتين در ديپلماسي رسانه اي خود تلويزيون هيسپن (Hispan tv) را به راه انداخته و با هوشمندي زبان اسپانيايي را براي آن انتخاب كرده است.
به گزارش مشرق، وي تصريح كرد؛ در سال 2008، سايت «لاتم تات» در مورد حضور ايران در آمريكاي لاتين مطالبي نوشته بود. اين موضوع در سال هاي اخير مخصوصا با تلاش هاي ايران براي تقويت روابط با كشورهاي آمريكاي لاتين به ويژه ونزوئلا توجه زيادي را به خود جلب كرده است، و به يك عامل موثر در مذاكرات احتمالي بين ايالات متحده و بسياري از كشورهاي منطقه تبديل شده است.
وي در ادامه نوشت: مبارزه براي تسخير قلوب و اذهان از 3 مه، زماني كه كوبا و ايران اعلام كردند كه قصد دارند همكاري رسانه اي خود را از طريق برنامه هاي اسپانيايي شبكه تلويزيوني هيسپن (HispanTV) گسترش دهند، وارد مرحله جديدي شده است. تلويزيون هيسپن هفته گذشته، هشت ماه پس از اعلام اهميت افزايش آگاهي از «مشروعيت ايدئولوژيك» ايران از سوي مقامات دولتي ايران در سپتامبر 2010 راه اندازي شد.
وي با اشاره به هوشمندي ايران در انتخاب زبان اسپانيايي براي راه اندازي اين تلويزيون اضافه كرد. اين شبكه براي كشورهاي اسپانيايي زبان كه اكثر آنها در آمريكاي لاتين واقع شده اند راه اندازي شده است. راه اندازي اين شبكه نمونه اي از تلاش هاي مبارزاتي دولتها در زمينه كسب قدرت نرم براي ارتقاي سياست، بهبود ديپلماسي عمومي و داشتن حرفي براي گفتن در اين آشفته بازار اطلاعاتي است.
روزنامه ميامي هرالد گزارش مي دهد كه هدف از اين همكاري انتشار «اخبار معتبر دست اول» بوده چرا كه اين يك هدف مطلوب است كه به ندرت قابل حصول بوده و نيازمند سال ها تلاش و همكاري است.
اين تحليلگر رسانه در پايان افزود: دولت ايران فاقد ديدگاه و نقطه نظر نبوده و طبعا شبكه اطلاع رساني آن نيز بدون ديدگاه نخواهد بود و اين تلويزيون قدرت نرمي براي جمهوري اسلامي خواهد بود.

 



اهتزاز پرچم فلسطين در مرز لبنان و سرزمين هاي اشغالي از سوي دو نماينده مجلس ايران

سرويس سياسي-
دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با حضور در مرز لبنان و سرزمين هاي اشغالي پرچم فلسطين را به اهتزاز درآوردند.
به گزارش منابع خبري از لبنان، غلامعلي حدادعادل و غلامرضا مصباحي مقدم دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با حضور در مرز لبنان و سرزمين هاي اشغالي در جنوب اين كشور پرچم فلسطين را به نشانه قريب الوقوع بودن آزادي اين سرزمين برافراشتند.
حدادعادل و مصباحي مقدم به منظور شركت در كنفرانسي با موضوع ابعاد شخصيتي رهبر معظم انقلاب به لبنان رفته اند.
اين كنفرانس صبح روز دوشنبه با سخنراني سيدحسن نصرالله آغاز شد.
حدادعادل و مصباحي مقدم در حالي در مرز لبنان و فلسطين حضور يافتند كه يك روز قبل مردم سوريه در سالروز يوم النكسه در مرز جولان با نظاميان صهيونيست درگير شدند و اين درگيري 24 شهيد و 350 مجروح برجاي گذاشت.

 



ارسال 800 اثر سينمايي به دبيرخانه جشنواره فيلم ميلاد سرخ

تهيه كنندگان و فيلمسازان سينماي ايران با ارسال 800 فيلم سينمايي، مستند، كوتاه داستاني و انيميشن، از جشنواره ميلاد سرخ اردبيل استقبال كردند.
به گزارش ايرنا از اردبيل به زودي كار هيئت انتخاب نخستين جشنواره ميلاد سرخ در چهار گروه سينمايي(ويديويي)، مستند، كوتاه داستاني و انيميشن در اردبيل آغاز مي شود تا آثار برگزيده اين جشنواره موضوعي معرفي شده و در سينماها و مجامع فرهنگي و هنري استان اردبيل روي پرده بروند.
در جشنواره ميلاد سرخ فيلم هايي با مضامين سنن ائمه معصومين(ع) و امامزادگان بويژه امام حسين(ع) در چهار محور سير و سلوك، جشن و اعياد، مجالس پاسداشت و سوگ و رهروان نمايش داده خواهد شد.
تقدير از هنرمندان برجسته استان اردبيل و سينماگران فعال در موضوعات مرتبط با جشنواره از ديگر برنامه هاي اين جشنواره است. نخستين جشنواره ميلاد سرخ با هدف ترويج و تحكيم فرهنگ ديني با هدف پاسداشت مقام شامخ امام حسين(ع) و اصحاب و ياران باوفايش در ايام شعبانيه از 12 تا 15 تيرماه در استان اردبيل برگزار مي شود.

 



نخستين المپياد هنري كشور امسال برگزار مي شود

مديركل مركز آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: امسال براي نخستين بار، المپياد هنري در كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان به نقل از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان، در مراسمي از آموزشگاه هاي آزاد هنري برتر در استان سمنان تجليل شد.
مديركل مركز آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم طرح سوادآموزي هنري را مهم ترين اولويت كاري اين اداره كل اعلام كرد و گفت: امسال دبيرخانه ملي سوادآموزي هنري در مركز آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت ارشاد ايجاد شده است.
عيسي كشاورز با بيان اينكه طرح ملي استعدادسنجي هنري امسال در كشور اجرا مي شود، بيان كرد: در اين طرح، استعدادهاي هنري افراد مشخص و به عنوان يك شناسنامه هنري ثبت مي شود.
وي افزود: در حال حاضر در كشور 3 هزار آموزشگاه آزاد، 12 هزار مركز مهارتي و 70 مركز علمي و كاربردي هنري زير نظر اين اداره كل فعاليت دارند و در آنها فعاليت هاي هنري انجام مي شود.
وي داشتن كارت شناسايي براي هنرمندان را لازم و ضروري دانست و گفت: امسال براي نخستين بار، المپياد هنري در كشور برگزار مي شود.كشاورز تصريح كرد: امسال شهريه آموزشگاه هاي آزاد هنري تغييري نكرده است.

 



توسط محققان آذربايجان شرقي انجام گرفت
نصب نخستين نيروگاه هيبريدي در جزيره خارك

رئيس جهاد دانشگاهي استان آذربايجان شرقي گفت: نخستين نيروگاه هيبريدي (بادي-خورشيدي) با قابليت توليد 50 كيلووات انرژي الكتريكي در روز در منطقه پايانه هاي نفتي جزيره خارك نصب شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز احمد فرشبافيان در اين باره به خبرنگاران اظهار داشت: عمليات ساخت اين نيروگاه توسط متخصصان گروه انرژي هاي نو جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي چهار ماه و نيم طول كشيد و در طول 10 روز در منطقه پايانه هاي نفتي جزيره خارك نصب شد.
وي افزود: محققان جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي به صورت شبانه روزي در تلاش بودند تا اين نيروگاه به صورت كاملا فني و مطابق با اصول فناوري روز نصب شود كه بحول و قوه الهي اين مهم به انجام رسيد.
فرشبافيان اضافه كرد: اين نيروگاه هيبريدي (بادي-خورشيدي) كه توان توليد 50 كيلووات برق را در روز دارد براي روستاهاي كمتر از 20 خانوار مناسب است و مي تواند تمام انرژي الكتريكي آنها را در طول روز تامين كند.
وي با بيان اينكه اين طرح براي توليد برق الكتريكي به كمك منبع انرژي تجديدپذير و از نوع بادي و خورشيدي به كار مي رود، تصريح كرد: براي انتقال برق به صورت كابلي به ازاي هر روستا حدود يك ميليارد تومان هزينه صرف مي شود، اما هزينه نيروگاه هيبريدي از مرحله طراحي و ساخت تا نصب كمتر از يك سوم آن مي شود و اين در حالي است كه اين نيروگاه داراي ويژگي هايي مانند توليد انرژي پاك، نگهداري ارزان و راحت نسبت به نيروگاه ها و تعمير و سرويس دهي آسان است.
اين مسئول با اشاره به اينكه پنل هاي خورشيدي و توربين هاي بادي اين نيروگاه خريداري شده، خاطرنشان كرد: در حال حاضر تمام دانش فني توليد تجهيزات اين نيروگاه از طريق مهندسي معكوس توسط متخصصان جهاد دانشگاهي اين استان به دست آمده و درصدد هستيم كه در ساخت نمونه هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد.

 



تشييع پيكر 2 زائر حرم امام خميني در خلخال

پيكر دو بانوي زائر حرم امام خميني(ره) كه در بازگشت از مرقد مطهر امام بر اثر سانحه رانندگي جان خود را از دست دادند در شهر خلخال تشييع و به خاك سپرده شدند.
به گزارش ايرنا از خلخال پيكر «خمار رموزي» و «صبيه حكم پور» دو بانوي زائر مرقد مطهر امام خميني با حضور امام جمعه و فرماندار خلخال و جمع زيادي از مردم اين شهرستان تشييع شد.
پيكر مرحومه رموزي 66 ساله در شهر خلخال و مرحومه حكم پور 60 ساله در روستاي ايلوانق اين شهرستان به خاك سپرده شدند.
اتوبوس حامل زائران زن مرقد مطهر امام خميني حوالي نيمه شب 15 خرداد به هنگام بازگشت از تهران در ابتداي جاده در حال احداث پونل، خلخال در نزديكي روستاي نوده رضوانشهر استان گيلان با كوه برخورد كرد. در جريان اين سانحه رانندگي دو نفر جان خود را از دست داده و 34 نفر ديگر مصدوم و راهي بيمارستان شدند.
11 نفر از مصدومان اين سانحه رانندگي به بيمارستان هاي رشت و رضوانشهر و 17 نفر ديگر نيز به بيمارستان امام خميني(ره) خلخال منتقل و بستري شدند.ديگر مصدومان اين حادثه نيز سرپايي مداوا شده اند. پليس راه گيلان دليل اين سانحه رانندگي را تخطي راننده از سرعت مطمئنه و ناتواني در كنترل خودرو اعلام كرده است.

 



وزير امور اقتصادي و دارايي: نفت خام بزودي در بورس عرضه مي شود

وزير اقتصاد با اشاره به فروش بنزين توليد كشور در بورس كيش از عرضه نفت خام در بورس نيز طي روزهاي آينده خبر داد.
شمس الدين حسيني ظهر دوشنبه در حاشيه بازديد از گمرك شهيد رجايي در گفت وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بيان اينكه يكي از مباحث مهم در بازار نفت سود و فوايدي است كه از طريق تجارت بورسي حاصل كشورها مي شود، اظهار داشت: طي ساليان گذشته اين فايده به نوعي شامل حال كشورهاي توليدكننده نشده است.
وي در همين راستا ادامه داد: يكي از تلاش هايي كه در كشور آغاز شده، فعال سازي بورس نفت بوده كه با هماهنگي هاي صورت گرفته وزارت اقتصاد با ساير بخش هاي مرتبط روند فروش بورسي فرآورده هاي نفتي در كشور آغاز شد.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: اين روند ابتدا از فروش محصولات پتروشيمي و سپس پالايشگاهي (بنزين) آغاز شده و طي روزهاي آينده نيز طبق پروسه اي كه ديده شده است وارد فروش نفت خام مي شود.
وي با بيان اينكه دبيرخانه اوپك با حضور وزير اقتصاد در نشست آتي اين سازمان موافقت كرده است، از حضور سرپرست وزارت نفت نيز در نشست مذكور خبر داد.
حسيني اظهار داشت: با توجه به رايزني هايي كه همكاران در وزارت نفت با دبيرخانه اوپك داشتند در مجموع جمع بندي ها بر اين بوده كه وزير اقتصاد در نشست پيش روي اوپك شركت كند.
به گفته وي رئيس جمهور نيز در جريان اين پيشنهاد قرار گرفته و دستور شركت بنده را در اين نشست صادر كرده است.
وزير اقتصاد در ادامه با اشاره به انتصاب علي آبادي به عنوان سرپرست وزارت نفت، ادامه داد: پس از اين انتصاب مقرر شده كه سرپرست وزارت نفت نيز در نشست آتي شركت كند.
وي اضافه كرد: همچنين اوپك به اين موافقت رسيده است كه پذيراي يك سرپرست و يك وزير اقتصادي از ايران باشد.
حسيني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه پرونده مربوط به دريافت ماليات ارزش افزوده بر سكه تعيين تكليف شده است، افزود: جمع بندي دولت و كميته مربوطه نيز بر آن است كه در مورد اين كالا نيز قانون ماليات بر ارزش افزوده اجرا شود به نحوي كه هيچ ابهامي در اين زمينه وجود ندارد.
وي عنوان داشت: هدف اصلي در اعمال اين قانون حذف فاصله كاذب قيمت جهاني سكه با قيمت داخلي آن بود كه اين امر تحقق يافته است.
وزير اقتصاد با اشاره به تدوين لايحه اصلاح قوانين گمركي گفت: در صورت تصويب و اجراي اين قانون بخش اعظمي از كاستي ها و نواقص موجود در بخش گمركات كشور برطرف مي شود.
حسيني ظهر دوشنبه در جمع مديران گمرك و مسئولان رده بالاي استان هرمزگان، با بيان اينكه تهيه لايحه اصلاح قانوني گمركي و ارائه آن به مجلس كاري سنگين بوده است، اظهار داشت: تصويب اين لايحه در مجلس مي تواند جهش قابل ملاحظه اي را در گمركات كشور به وجود آورد.
وي با بيان اينكه قوانين سابق و كنوني گمركي كارآيي خود را از دست داده است، افزود: بايد گفت در حال حاضر قوانين گمركي به نحوي است كه گمرك تنها هزينه ها را اخذ مي كند و آنچنان درآمدي ندارد.
به گفته وزير اقتصاد و دارايي بسياري از كاستي ها با اجراي لايحه جديد قوانين گمركي در كشور برطرف مي شود.
حسيني همچنين با بيان اينكه بالغ بر 85 درصد از حجم واردات كشور را مواد اوليه، كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي تشكيل مي دهد، افزود: گمرك با پيشگيري از ورود كالاهاي نامناسب به سلامت اجتماعي و اقتصادي نيز كمك كند.
وي گفت: پروژه هاي متعددي هم اكنون در گمركات كشور آغاز شده كه فرآيند آن سهولت روند ترخيص كالا بوده است.
به گفته وزير اقتصاد و دارائي امروزه پنجره واحد صادراتي در تمام گمركات كشور مستقر و صادركننده به تمام امور مورد نياز به صورت متمركز دسترسي دارد.
وي بيان داشت: مبحث تجهيز و توسعه سيستم آي سي كودا، تسهيل در واگذاري بخش هايي شامل اصل 44، توجه به معيشت نيروها و تسهيل در استفاده از تحولات فن آورانه از جمله مباحث مورد توجه لايحه اصلاح قانون گمركي كشور است.
اين مسئول افزود: اين قانون پس از تقديم به شوراي نگهبان در حال رفع ايرادات است كه اميد مي رود پس از اين امر به مجلس ارائه شود.

 



قم در سالروز شهادت امام هادي(ع) غرق در عزا و ماتم شد

شهر مقدس قم در سالروز شهادت دهمين اختر تابناك امامت و ولايت حضرت امام هادي(ع) غرق در ماتم و عزا بود.
به گزارش ايرنا، ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) ديروز با برگزاري آيين هاي سوگواري در غم جانكاه سالروز شهادت آن حضرت اشك ماتم ريختند.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ديروز يكپارچه سياهپوش بود و صداي قرائت قرآن و نوحه سرايي مداحان اهل بيت از مأذنه هاي آن به گوش مي رسيد.
دسته هاي عزادار نيز از سراسر شهر قم به حركت درآمده بودند و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) همراه با زائران به سوگواري پرداختند.
بيوت آيات عظام و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نيز به همين مناسبت آيين هايي برپا و سخنرانان گوشه هايي از زندگاني گهربار امام هادي(ع) را بيان كردند.
مسلمانان خارجي مقيم قم بويژه عراقي ها، افغانها، پاكستاني ها و ديگر مليت ها نيز با راه اندازي هيئت هاي مذهبي در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در غم شهادت حضرت امام هادي(ع) اشك ماتم ريختند.
شيفتگان و دوستداران اهل بيت(ع) در ديگر شهرهاي استان قم نيز در سوگ سالروز شهادت امام هادي(ع) به سوگواري پرداختند.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: فيلم ارزشمند و فاخري بايد از زندگي امام خميني(ره) ساخته شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
بايد فيلم سينمايي ارزشمند و فاخري از زندگي پر بركت امام خميني(ره) تهيه شود تا اثر باشكوه و ماندگار ديگري از معمار كبير انقلاب اسلامي، وجود داشته باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع مسئولان و مديران فرهنگي و مذهبي تبريز با اعلام مطلب فوق گفت: متاسفانه در چند سال اخير، اثر فاخري در اين عرصه توليد نشده و بايد اين نقص و خلاء را جبران كرد.
محمد حسيني با اشاره به بازي هاي رايانه اي در كشور و تاكيد بر اين كه نياز به فعاليت جدي در سخت افزاري و نرم افزاري و فعاليت هاي فرهنگي وجود دارد، اظهار داشت: بايد در عرصه هاي فرهنگي، جدي تر و بيشتر از هميشه فعال بود و اين ضرورت، بخصوص در زمينه هاي قرآني، كاملا احساس مي شود. وي همچنين در شوراي فرهنگ عمومي استان در تبريز گفت: دولت با ادغام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري مخالف است.
حسيني افزود: بحث اين ادغام به عنوان لايحه و طرح، ازسوي برخي از نمايندگان مجلس، ارائه شده كه در هر صورت، در مجلس شوراي اسلامي، مورد بررسي و مطالعه قرار مي گيرد و بايد كار كارشناسي روي آن انجام شود ولي بعيد بنظر مي رسد دولت اين طرح را بپذيرد و قبول كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص پايبندي هيئت دولت به ولايت فقيه گفت: تمام وزراي دولت پشتيبان ولايت فقيه هستند و اصولا اساس فعاليت هاي دولت پايبندي به ولايت باشد.
وي افزود: شخص رئيس جمهور در هيئت دولت پايبندي خود را به ولايت، به صراحت اعلام و مورد تاكيد قرار داده و تصريح كرده است كه از قبل از انقلاب، معتقد به ولايت فقيه بوده است.
وي افزود: اين جوسازي ها كه اخيرا صورت مي گيرد، بي مورد و بي اساس است و دولت كاملا معتقد به ولايت بوده و فرمايشات رهبري، نصب العين دولت است.
وي در حاشيه اين نشست نيز به خبرنگاران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با توجه به اين كه تبريز، اولين پايتخت تشيع محسوب و شناخته مي شود و چهره هاي برجسته و ارزشمند و علماي بزرگ در اين شهر بوده اند، موافق برپايي جشنواره سراسري فرهنگي - هنري «علوي» و نيز تشكيل دبيرخانه دايمي آن در اين شهر است و اساسا دبيرخانه مزبور با مركزيت تبريز، در خصوص شخصيت حضرت علي(ع)، فعاليت هاي خود را شروع مي كند كه يكي از ويژگي هاي بارز اين جشنواره، پرداختن به ابعاد شخصيتي امام علي(ع) و از منظر هنر است.
به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، يك دهم درصد از اعتبارات تملك دارايي، به خريد آثار هنري از سوي دستگاه هاي اجرايي، تخصيص داده شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

فروش 50 ميليوني فيلم «پايان نامه»
فروش فيلم سينمايي «پايان نامه» به كارگرداني حامد كلاهداري پس از 10 روز نمايش در سينماهاي تهران به 50 ميليون تومان رسيد.
حامدكلاهداري در گفت وگو با خبرنگار كيهان، با اعلام خبر فوق گفت: در حالي كه به فيلم «پايان نامه» لقب فيلم دولتي داده اند، اما تيزر اين فيلم تا چند روز پيش امكان پخش از سيما را نداشت. اين در حالي بود كه طي اين روزها تيزر ساير فيلم هايي كه همزمان با «پايان نامه» اكران شده اند به طور مرتب از شبكه هاي مختلف تلويزيوني پخش مي شد.
وي افزود: با آزاد شدن پخش تيزر فيلم و تكميل سينماهاي نمايش دهنده آن و همچنين انجام كارهاي خاص تبليغاتي كه براي اولين بار در ايران صورت مي گيرد، فروش فيلم رو به افزايش است.گفت وگوي تفصيلي كيهان با حامد كلاهداري به زودي در صفحه تصوير روز كيهان چاپ خواهد شد.
فيلم «پايان نامه» به فتنه و وقايع پس از انتخابات سال 88 مي پردازد.
شورجه: جوانان تمايل بيشتري به ساخت فيلم هاي ديني دارند
جمال شورجه كارگردان و تهيه كننده سينما درباره لزوم ساخت آثاري در جهت تحكيم و ترويج فرهنگ ديني گفت: تمايل ساخت آثار مذهبي و ديني در ميان جوانان هنرمند كه به تازگي وارد حرفه ساخت آثار كوتاه مي شوند، بيشتر ديده مي شود گويا اين عزيزان تعلق خاطر بيشتري نسبت به توليد آثار مذهبي دارند اما اين اشتياق در سينماي حرفه اي متاسفانه ديده نمي شود.
وي افزود: شايد يكي از دلايل عمده آن مشكل گيشه اين فيلم ها باشد كه نمي تواند پاسخگو باشد و گرايش افراد به ساخت آثار مذهبي در سينماي بلند داستاني كمتر ديده مي شود.وي در ادامه گفت: توليد پايين فيلم ها با رويكرد ديني در سينماي بلند و حرفه اي يكي از آفت هاي مديريت سينماي ايران به شمار مي آيد كه مي توان با يك برنامه ريزي طويل المدت و اصولي در سينماي حرفه اي كشور اين مشكل را از ميان برداشت.
همان طور كه در آثار كوتاه و مستند ساخت آثاري مذهبي درخور توجه، اخلاق مدار، دين محور مورد توجه هنرمندان قرار مي گيرد بايد مورد توجه فيلمسازان در سينماي بلند و حرفه اي كشور نيز باشد.
شبكه ماهواره اي «اللؤلؤ» راه اندازي شد
شبكه ماهواره اي «اللؤلؤ» فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
به گزارش شيعه آنلاين، اين شبكه ماهواره اي به انقلابيون بحرين اختصاص دارد و قرار است تمام فعاليت هاي انقلابي آنان را پوشش دهد و در واقع به تريبوني براي رساندن صداي مظلومان بحرين به جهانيان تبديل خواهد شد.
نام اين شبكه ماهواره اي از ميدان «اللؤلؤ» در مركز منامه گرفته شده كه مركز اصلي قيام و آغاز انقلاب ملت بحرين عليه رژيم آل خليفه بوده است.
فارابي هم حرف هاي داودنژاد را تكذيب كرد!
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي در پاسخ به عليرضا داودنژاد كه گفته بود معاونت سينمايي از فيلم «مرهم» حمايت نكرده و حتي در توليد اين فيلم مانع تراشي كرده است اعلام كرد: معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از فيلم سينمايي «مرهم» حمايت كرده است.
در اين اعلاميه آمده است: فيلم «مرهم» عليرغم توليد به شيوه ويديويي، علاوه بر استفاده از امكانات موسسه رسانه هاي تصويري، مبلغ 106 ميليون تومان طي دو مرحله از تسهيلات وام بنياد سينمايي فارابي بهره گرفته و قرارداد آن در بنياد موجود است. بايد توجه داشت كه حمايت هاي بنياد سينمايي فارابي و موسسه رسانه هاي تصويري بر اساس اهداف و سياست هاي معاونت امور سينمايي و از محل اعتبارات اين معاونت به فيلم مرهم اختصاص يافته است.
در بخش ديگري از اين اعلاميه آمده: فيلم «مرهم» علاوه بر حمايت هاي اشاره شده، از حمايت ويژه اي نيز از سوي سازمان صداوسيما برخوردار شده، به گونه اي كه 100 تيزر رايگان در زمان اكران به اين فيلم تعلق گرفته است.
گفتني است سازنده فيلم مرهم از هواداران فيلمسازان ضدانقلابي چون بهرام بيضايي است.وي با حضور در برنامه هفت شبكه سوم سيما و يكي از شبكه هاي راديويي از پناهي نيز حمايت كرد.پناهي كه اينك در سايه توجه كانونهاي صهيونيستي قرار دارد، در زيرزمين خانه خود، مشغول واقع نمايي ادعاي تجاوز به فتنه گران بود كه توسط ماموران امنيتي دستگير شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14