(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 خرداد 1390- شماره 19945

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در ديدار رئيس مجلس سنگاپور: دانش هسته اي نبايد به دست چند كشور انحصارطلب مصادره شود
روابط تهران - قاهره بايد در منطقه سرمشق باشد
مهمانپرست: مردم يمن اجازه دخالت طرف هاي خارجي را نمي دهند
رئيس ستاد انتخابات: هيئت هاي اجرايي انتخابات از سوم دي آغاز به كار مي كنند
معاون وزير خارجه: شرايط منطقه ظرفيت هاي جديدي براي نابودي اسرائيل فراهم كرده است
كوثري : طرح تحريم و تعقيب 26 مقام آمريكايي يك شنبه به هيئت رئيسه مجلس ارائه مي شود
ونزوئلا در دفاع از ايران روابط خود را با آمريكا قطع كرد
زير سطحي هاي ارتش به آب هاي دور دست بين المللي اعزام شدند
فعاليت بزرگترين مركز پلاسما فريزس كشور با يك سوم ظرفيت خود در كرج
ساخت 11 مركز داده ملي داخلي
سلطانيه : هر كسي مي تواند در اتاق آمانو را بكوبد و بگويد اطلاعاتي درباره ايران دارم !
يك خبرگزاري روس: مدودوف به دنبال ديدار با رئيس جمهور ايران است
دانشگاه علمي فني و حرفه اي در كشور تاسيس مي شود
مديرعامل تراكتورسازي ايران: طرح تعويض تراكتورهاي فرسوده هنوز اجرايي نشده است
دانش آموز فريدونكناري موفق به كسب مدال نقره در كره جنوبي شد
ايران در پاكستان كشتارگاه صنعتي مي سازد
نيروگاه بادي - خورشيدي در خارك نصب شد
با حضور وزير مسكن و شهرسازي بهره برداري از 3703 واحد مسكن مهر استان قم آغاز شد
اعزام 200 مبلغ ديني به سراسر كشور
اجراي سامانه آب خنك كننده در پالايشگاه آبادان
اخبار ادبي و هنري



لاريجاني در ديدار رئيس مجلس سنگاپور: دانش هسته اي نبايد به دست چند كشور انحصارطلب مصادره شود

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار رئيس مجلس سنگاپور، برخورد آمريكايي ها با موضوع حقوق بشر را دوگانه دانست و اعلام كرد: دانش هسته اي نبايد به دست چند كشور انحصارطلب مصادره شود.
بعدازظهر ديروز«علي لاريجاني» و «عبدالله ترموجي» روساي مجالس ايران و سنگاپور ديدار و در رابطه با مسائل مختلف بحث و تبادل نظر كردند.
«علي لاريجاني» در اين ديدار، گفت: دو كشور ايران و سنگاپور آماده گسترش روابط در همه زمينه هاي اقتصادي، منطقه اي و بين المللي هستند و لازم است تا گروه هاي دوستي پارلماني بين دومجلس تقويت شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بايد از همه ظرفيت ها استفاده كرد تا سياست همگرايي بين دو كشور و حوزه آسيا ارتقا يابد چرا كه پارلمان هاي جهان مي توانند در معادلات بين المللي نقش مهمي ايفا كنند.
وي ادامه داد: مردم كشورهاي مختلف اسلامي به خاطر خفقان و استبداد ديكتاتورهاي حاكم شرايط را بر خود سخت مي بينند و درصدد هستند تا وضعيت را متعادل كنند.
لاريجاني تاكيد كرد: آمريكايي ها از يك سو شعار حمايت از دموكراسي سر مي دهند و از سوي ديگر از ديكتاتورهايي نظير شاه حمايت مي كنند.
وي ادامه داد: در اجلاس بين المجالس اخير ايران پييشنهادي در جهت حمايت از حركت هاي دموكراسي خواهي ارائه كرد كه به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: برخورد آمريكايي ها با موضوع حقوق بشر نيز دوگانه است آنها در قبال ديكتاتورهاي دوستان خود هرگونه فرياد آزادي خواهي را سركوب مي كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: آمريكايي ها هيچگاه عليه اقدامات ضدحقوق بشري در برخي از كشورهاي منطقه هيچ اعلام موضعي نكردند، اما جمهوري اسلامي در تلاش است اين وضعيت را تغيير دهد.
وي افزود: دانش هسته اي هم نبايد به دست چند كشور انحصارطلب مصادره شود، بلكه در چارچوب آژانس همه كشورها از اين انرژي صلح آميز برخوردار شوند.
لاريجاني تاكيد كرد: ايران در پي دست يافتن به سلاح هسته اي نيست، اما برخي از كشورهايي كه خود اين سلاح را در اختيار دارند براي جلوگيري از پيشرفت هسته اي جمهوري اسلامي دائم بر مبهم بودن فعاليت هاي هسته اي تهران مانور تبليغاتي مي دهند.
لاريجاني در مورد بحرين نيز گفت: مردم بحرين دموكراسي مي خواهند، اما امريكا كمك مي كند تا برخي كشورها با اشغال اين كشور جلوي دموكراسي خواهي مردم را بگيرند. رفتارهاي دوگانه امريكا در اين رابطه موجب آبروريزي كاخ سفيد شده است و تداعي گر يك نوع بيماري سياسي در عرصه بين الملل است.
رئيس مجلس سنگاپور نيز در اين ديدار، تصريح كرد: سنگاپور كاملا با ايران در حق برخورداري كشورها از انرژي صلح آميز هسته اي موافق است.
لاريجاني خواستار افزايش سطح روابط اقتصادي ايران و سنگاپور شد
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: هم اكنون سطح روابط اقتصادي ميان دو كشور ايران و سنگاپور 2 ميليارد دلار در سال است ولي امكان افزايش چشمگير اين ميزان وجود دارد.
به گزارش فارس، «علي لاريجاني» در اولين روز سفر به سنگاپور با «ليم كيانگ» وزير تجارت و صنعت اين كشور ديدار و گفت وگو كرده و راجع به مسائل مختلف اقتصادي بحث و تبادل نظر كرد.
لاريجاني در اين ديدار، نگاه ايران را به توسعه روابط با سنگاپور مثبت خواند و گفت: هم اكنون سطح روابط اقتصادي ميان دو كشور 2 ميليارد دلار در سال است و امكان افزايش آن وجود دارد.
وي با اشاره به برگزاري همايش فرصت هاي اقتصادي سال گذشته ايران در سنگاپور، افزود: اين اقدام در آشنايي بازرگانان و تجار با ظرفيت هاي اقتصادي دو كشور بسيار موثر بود، بنابراين انتظار مي رود كه اتاق بازرگاني ايران در اين رابطه فعاليت بيشتري انجام دهد.
وزير تجارت و صنعت سنگاپور نيز در اين ديدار ضمن خيرمقدم به رئيس مجلس گفت: ديدار شما از سنگاپور فرصت خوبي است تا تجار و بازرگانان سنگاپوري با ظرفيت ها و پتانسيل هاي ايران آشنا شوند.

 



گزارش هيئت 50 نفره به ملت مصر
روابط تهران - قاهره بايد در منطقه سرمشق باشد

هيئت 45 نفره مصري پس از پايان سفر خود به تهران با صدور بيانيه اي با هدف آگاه ساختن ملت مصر تاكيد كرد كه كشورهاي منطقه بايد روابط تهران و قاهره را سرلوحه خود قرار دهند.
اين هيئت مصري هفته گذشته طي اقامت 5 روزه خود در ايران اسلامي ديدارهاي متعددي با مقامات و مسئولان كشورمان داشتند.
متن بيانيه هيئت مصري كه در پايان سفر به تهران و پيش از عزيمت به قاهره صادر شده و به امضاي همه اعضاي هيئت مصري رسيده است به شرح ذيل است:
بي شك مصر دوباره جايگاه خود را در دو جهان عرب و اسلام بازيافته و در راستاي تبعيت از اصول و مبادي انقلاب 25 ژانويه و عمل به اصول و مبادي فوق و اعلام «نبيل العربي» وزير خارجه مصر مبني بر گشودن صفحه اي جديد در روابط خارجي اين كشور و توجه به روابط ميان دو ملت ايراني و مصري كه توجيهي در ادامه قطع اين رابطه ملاحظه نمي شود، هيئت مصري سفري به جمهوري اسلامي انجام داد و در اين سفر با شخصيت هاي مردمي و رسمي بسياري ديدار كرد كه در راس آنها بايد از ديدار با «محمود احمدي نژاد»، رئيس جمهور ياد كرد و طي ديدارهاي صورت گرفته درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد و از آنجا كه اين هيئت اين سفر را بسيار مهم ارزيابي مي كند، خواستار مطلع ساختن و آگاه كردن ملت مصر از نتايج آن است:
يك: مصر و ايران در تمام سطوح چه مردمي و چه رسمي - با يكديگر روابط دوستانه و برادرانه و محترمانه داشته و اگر در اين ميان و در برهه اي از زمان اين روابط رو به سردي گراييده موقت و آني بوده و با از بين رفتن دليل آن، روابط دو كشور به حالت عادي خود بازگشته و هم اكنون به نظر مي رسد ، هيچ دليلي براي قطعي روابط ميان دو كشور ملاحظه نمي شود و هر دو كشور بايد روابط خود را مجددا از سر گيرند و كشورهاي منطقه نيز اين روابط را سرلوحه روابط خود با جمهوري اسلامي ايران قرار دهند.
دو: تمايل محمود احمدي نژاد و ديگر مقامات جمهوري اسلامي ايران و ابراز علاقه آنها به برقراري روابط با مصر اقدام مثبتي است كه بايد به شكلي پسنديده و مثبت از سوي دولت مصر پاسخ گفته شود.
سه: با برادران ايراني درباره روابط تجاري و بازرگاني و همكاري مشترك در حوزه هاي صنعت و كشاورزي و گردشگري و آموزش و هنر گفت وگوهايي به عمل آمد و محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور تاكيد كردند، تمام امكانات موجود در كشور را در خدمت دولت و ملت مصر قرار خواهد گذاشت و اين موضوعي است كه «علي اكبر صالحي» وزير خارجه ايران نيز بر آن تاكيد كرد. همچنين راهكارهاي همكاري مشترك در حوزه هاي فرهنگي مانند سينما و تئاتر و راديو و ترجمه آثار و نشر كتاب نيز توسط هيئت مصري با طرف ايراني بررسي شد.
چهار: هيئت مصري در تمام ديدارهاي خود تاكيد كرد كه حامي خواسته هاي بر حق ملل منطقه و آرزومند تحقق اين خواسته هاست كه در آزادي و وحدت و همكاري سياسي و اقتصادي و اجتماعي در تمام سطوح با تمام ملل و كشورهاي منطقه نمود پيدا مي كند و بي شك اين اتحاد و يكپارچگي جز با اتحاد مثلث مصر و ايران و تركيه عينيت و تجسم كامل نمي يابد و به همين دليل از جمله تلاش هاي اين هيئت فراهم ساختن زمينه تحقق هدف فوق الذكر است.
هيئت مصري از جمعيت دوستي ايران و مصر كه با هماهنگي با دفتر حافظ منافع ايران در مصر اقدام به ترتيب دادن اين سفر نمود و بدين وسيله بسياري از موانع ايجاد شده ميان دو ملت را برطرف نمود كمال تشكر را دارد و هم اكنون فقط مقامات دو كشور بايد در انديشه بازگرداندن روابط دو كشور به حالت عادي خود باشند.

 



مهمانپرست: مردم يمن اجازه دخالت طرف هاي خارجي را نمي دهند

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با ابراز تاسف از اقدامات خشونت بار در يمن گفت: مردم يمن با رشد و بلوغ سياسي خود اجازه دخالت طرف هاي خارجي جهت بهره گيري و تصميم گيري از جانب خود را نخواهند داد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص تحولات اخير يمن گفت: مردم يمن طي ماه هاي اخير د رجهت طرح مطالبات مشروع خود در صحنه سياسي و اجتماعي كشور حضور جدي يافته و در راه تحقق اين مطالبات متحمل صدمات فراواني شدند.
مهمان پرست افزود: روند جاري اين كشور نشان داد كه به اين مطالبات پاسخ لازم و متناسب با خواسته هاي مردمي داده نشد و متاسفانه اقدامات خشونت باري نيز در اين مسير صورت گرفت.
سخنگوي وزارت امور خارجه ابراز اطمينان كرد كه تمام اقشار مختلف مردم يمن به ويژه احزاب، گروه ها، روساي قبايل، بزرگان، نخبگان و انديشمندان با حفظ هوشياري و وحدت نظر در مسير دستيابي به مطالبات و حقوق قانوني خود گام خواهند برداشت.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه مردم يمن با رشد و بلوغ سياسي خود، اجازه دخالت طرف هاي خارجي جهت بهره گيري و تصميم گيري از جانب خود را نخواهند داد.

 



رئيس ستاد انتخابات: هيئت هاي اجرايي انتخابات از سوم دي آغاز به كار مي كنند

رئيس ستاد انتخابات كشور از آغاز به كار هيئت هاي اجرايي انتخابات در تاريخ سوم ديماه خبر داد.
سيدصولت مرتضوي روز سه شنبه در همايش يك روزه معاونين و مديران كل سياسي استانداري هاي سراسر كشور اعلام كرد: زمان ثبت نام نامزدهاي مجلس نهم و نيز آغاز به كار هيئت هاي اجرايي از تاريخ سوم ديماه است.
وي در خصوص بحث زمان استعفاي داوطلبان نمايندگي نيز گفت: از سوم خرداد تا 3 تير براي استعفاي داوطلبان نمايندگي يك ماه فرصت است. حال با توجه به اين كه فرآيند ثبت نام يك هفته است كساني كه سوم ديماه ثبت نام مي كنند استعفايشان بايد در تاريخ سوم تيرماه انجام شود. اما كساني كه روز آخر ثبت نام مي كنند تا نهم تيرماه فرصت استعفا دارند اما براي اينكه حقي از كسي ضايع نشود پيشنهاد مي كنيم كه تمامي كساني كه خواستار استعفا هستند تا سوم تيرماه استعفايشان را تقديم كنند.
انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در 12اسفند سال جاري برگزار مي شود.
قانون؛ معيار انتخابات
در تمام مراحل
وزير كشور نيز ديروز طي سخناني در همايش معاونين و مديران كل سياسي استانداري هاي سراسر كشور تاكيد كرد كه ملاك و معيار ما در همه مراحل انتخابات، قانون است.
مصطفي محمدنجار با بيان اينكه انتخابات يك مانور ملي است گفت: آمدن مردم به پاي صندوق ها و حضور حداكثري آنان خيلي مهم است و براي دنيا پيام دارد.
وزير كشور همچنين از تثبيت مديريت ها و ايجاد حداقل تغييرات مديريتي در فرمانداري ها را از كارهاي مهمي دانست كه بايد در زمان باقي مانده تا انتخابات دوره نهم مجلس مورد توجه قرار گيرد.
وي به امنيت و احساس امنيت كه اساس كل فعاليتهاي اقتصادي و فرهنگي است اشاره كرد و گفت: فضاي انتخابات نياز به آرامش و امنيت دارد و بايد به نحوي برنامه ريزي و پيگيري كنيم كه احساس امنيت و آرامش در مردم به حداكثر برسد.
وزير كشور درباره مسئوليت وزارت كشور و استانداريها براي تامين حداكثر امنيت و بويژه امنيت اخلاقي در جامعه گفت: بايد طوري كار كنيم كه در زمينه امنيت اخلاقي براي مردم اطمينان كامل وجود داشته باشد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور نجار همچنين گفت: از سوم خرداد فرآيند اجرايي انتخابات دوره نهم مجلس كليد خورد و در نخستين اطلاعيه مهلت استعفاي مسئولان اجرايي اعلام شد.

 



معاون وزير خارجه: شرايط منطقه ظرفيت هاي جديدي براي نابودي اسرائيل فراهم كرده است

معاون خاورميانه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه با اشاره به بيداري اسلامي در منطقه اعلام كرد كه شرايط جديد، ظرفيت هاي لازم براي نابودي رژيم صهيونيستي را فراهم كرده است.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، «محمدرضا رئوف شيباني» در ديدار جمعي از رهبران برجسته گروه هاي جهادي فلسطيني با تبيين نگرش جمهوري اسلامي ايران نسبت به خيزش هاي اسلامي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، تحولات موجود را تغييري اساسي در معادلات سياسي و امنيتي منطقه ارزيابي كرد و گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي به دليل از دست دادن متحدان راهبردي و سنتي خود در منطقه بزرگترين بازندگان انقلاب هاي مردمي منطقه هستند.
معاون وزير خارجه كشورمان قيام هاي مردمي عليه نظام هاي وابسته به آمريكا و حاميان منطقه اي رژيم صهيونيستي را پيروزي درخشاني براي محور مقاومت توصيف كرد و افزود: شرايط جديد منطقه ظرفيت هاي جديدي را براي مقاومت مشروع ملت فلسطين در مبارزه عليه اشغالگران صهيونيست و تحقق آرمان آزادي فلسطين و نابودي رژيم صهيونيستي فراهم كرده است.
ديدار حداد عادل
با رئيس مجلس لبنان
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در حاشيه كنفرانس بين المللي نوآوري و اجتهاد از ديدگاه رهبر معظم انقلاب در بيروت با نبيه بري، رئيس مجلس نمايندگان لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت و مصباحي مقدم نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند، روابط دوجانبه به ويژه روابط پارلماني، آخرين تحولات منطقه و خيزش هاي مردمي در كشورهاي عربي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در اين ديدار دكتر حداد عادل و نبيه بري اقدامات ددمنشانه اخير رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين و سوريه در منطقه جولان (به مناسبت روز نكبت) كه منجر به شهادت و مجروح شدن بيش از 300 نفر از تظاهركنندگان فلسطيني و سوري گرديد را محكوم و تاكيد نمودند كه هيچ راهي بجز بازگشت مردم فلسطين به خانه و كاشانه خود وجود ندارد.

 



كوثري : طرح تحريم و تعقيب 26 مقام آمريكايي يك شنبه به هيئت رئيسه مجلس ارائه مي شود

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: طرح تحريم و تعقيب26 مقام جنايتكار آمريكايي يك شنبه به هيئت رئيسه مجلس ارائه مي شود.
محمد كوثري نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به طرح تحريم و تعقيب 26 مقام جنايتكار آمريكايي كه به تصويب كميسيون امنيت ملي مجلس رسيده است، گفت كه اين طرح در كميسيون حتي يك مخالف هم نداشت.
وي با بيان اينكه طرح تحريم و تعقيب 26 مقام جنايتكار آمريكايي روز يك شنبه به هيئت رئيسه مجلس ارائه خواهد شد، افزود: انتظار مي رود اين طرح هفته آينده در صحن علني با اكثريت آرا به تصويب برسد.
كوثري با بيان اينكه طرح تحريم و تعقيب 26 مقام جنايتكار آمريكايي بعد از تصويب مجلس، بايد به تأييد شوراي نگهبان برسد، تصريح كرد: مجلس بر تحريم و تعقيب مقامات جنايتكار آمريكايي مصمم است.

 



ونزوئلا در دفاع از ايران روابط خود را با آمريكا قطع كرد

سرويس سياسي-
دولت ونزوئلا در پي اعمال تحريم هاي آمريكا عليه يك شركت نفتي اين كشور به خاطر صدور بنزين به ايران، روابط خود را با واشنگتن قطع كرد.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، «نيكولاس مادورو» وزير امور خارجه ونزوئلا اعلام كرد كه كشورش روز يكشنبه (15 خرداد) رسماً روابط خود را با آمريكا قطع كرده است.
وي تأكيد كرد كه از سرگيري روابط با ايالات متحده آمريكا غيرممكن خواهد بود.
آمريكا در 24 مه (3خرداد) تحريم هايي را عليه شركت بزرگ نفتي «پترولئوس» ونزوئلا به دليل صدور بنزين و ديگر محصولات نفتي به ايران اعمال كرد.
به موجب تحريم هاي تازه وضع شده از سوي آمريكا، شركت نفت ونزوئلا از كليه قراردادهاي دولت آمريكا، تامين مالي از سوي ايالات متحده در بخش صادرات و واردات و دريافت مجوز صادرات فناوري هاي حساس، منع مي شود.
مادورو پيشتر اين تحريم ها را «اقدامات غيرقانوني و توهين آميز از سوي دولت ايالات متحده» خوانده بود.
«رافائل راميرز»، وزير انرژي ونزوئلا كه همچنين رئيس شركت نفتي پترولئوس است در 25 ماه مه (4خرداد) گفت كه ونزوئلا به حفظ روابطش با ايران و هر كشور ديگري كه بخواهد ادامه خواهد داد.
وزير انرژي ونزوئلا گفت: «اين حق ما است و ما در اين مورد كوتاه نخواهيم آمد.»
«عبدالرضا مصري» سفيرجمهوري اسلامي در كاراكاس در اين باره گفت: مواضع مشترك جمهوري اسلامي ايران با ونزوئلا در اوپك، جنبش عدم تعهد و قرابت ديدگاه ها و مواضع در مورد موضوعات بين المللي مانند حق مسلم كشورها در برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي، خلع سلاح، محيط زيست و برخي موضوعات منطقه اي، علاوه بر مواردي كه ذكر شد، مجموعه دلايلي است كه باعث شده آمريكائيها در اين مقطع، فشار تبليغاتي خود را متوجه ونزوئلا به بهانه روابط و همكاري هاي خوب و در جهت منافع متقابل اين كشور و جمهوري اسلامي ايران نمايند.
وي تصريح كرد: ايالات متحده آمريكا همواره از ابزار تحريم كه ناشي از ضعف مقامات اين كشور در تحليل واقع بينانه از ظرفيت كشورهاي هدف و مناسبات حاكم بر روابط بين المللي است استفاده مي كند.
سفير ايران در ونزوئلا خاطرنشان كرد: البته فشار انقلاب هاي كشورهاي آفريقايي و عربي اين روزها عرصه را بر آمريكا تنگ كرده و بزرگترين جيره خوار خود يعني مبارك را از دست داده و بزودي دومين متحد خود يعني علي عبدالله صالح را نيز از دست خواهد داد و از طرف ديگر سياست شكست خورده آمريكا در عراق و افغانستان فشار داخلي را بر كاخ سفيد افزايش داده و تصميم اخير براي رهائي از فشارهاي رسانه اي و منحرف كردن سير اخبار است وگرنه هيچگونه اثر و كاربردي غير از يك طبل توخالي زودگذر ندارد.
ونزوئلا كه تقريباً 26درصد وارداتش از ايالات متحده است، يكي از تامين كنندگان اصلي نفت خام آمريكا با فروش حدود يك ميليون بشكه در روز به اين كشور محسوب مي شود.
شوراي امنيت سازمان ملل دور چهارم تحريم ها عليه ايران را در سال 2010 تحت فشار شديد آمريكا كه ادعا مي كند برنامه هسته اي ايران ممكن است ابعاد بالقوه نظامي داشته باشد، وضع كرد. ايران مكرراً اين اتهامات را رد كرده است.
كمي پس از تحريم هاي سازمان ملل، آمريكا به طور يكجانبه تحريمات تازه اي عليه بخش هاي مالي و انرژي ايران اعمال كرد و همچنين ديگر كشورها را به خودداري از سرمايه گذاري در بازار ايران تشويق كرد.
طبق اين تحريم ها، شركت هاي آمريكايي از مبادلات تجاري و واردات و صادرات كالا با ايران و همچنين سرمايه گذاري در اين كشور منع شدند.
بانك ها و شركت هاي خارجي كه با ايران تجارت مي كنند، ممكن است دسترسي شان به بانك صادرات و واردات آمريكا قطع شود، قدرت فروش شان در بازار آمريكا محدود و قراردادهايشان با دولت آمريكا فسخ شود.
ايران معتقد است كه به عنوان عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي و امضاكننده پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي حق استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز براي توليد برق و تحقيقات پزشكي را دارد.

 



به منظور دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده
زير سطحي هاي ارتش به آب هاي دور دست بين المللي اعزام شدند

زير سطحي هاي نيروي دريايي ارتش با هدف جمع آوري اطلاعات و شناسايي شناورهاي رزمي كشورهاي مختلف دنيا، وارد درياي سرخ شدند.
پس از اعلام مقامات عالي رتبه ارتش جمهوري اسلامي ايران مبني بر آمادگي زيرسطحي هاي نيروي دريايي براي حضور در مأموريت هاي طولاني مدت در آب هاي بين المللي، زير سطحي هاي نيروي دريايي ارتش به منظور دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده، همراه با چهاردهمين ناوگروه اعزامي نداجا به آب هاي دوردست اعزام شدند.
يك مقام آگاه با اعلام اين خبر گفت: اين ناوگروه كه در ارديبهشت ماه به منطقه خليج عدن اعزام شده بود، در ادامه مأموريت خود وارد آب هاي درياي سرخ شده است.
بنابراين گزارش، شناسايي شناورهاي رزمي كشورهاي مختلف دنيا و جمع آوري اطلاعات مربوط به بستر آبهاي آزاد و بين المللي از جمله وظايف زيرسطحي هاي اعزامي است.

 



فعاليت بزرگترين مركز پلاسما فريزس كشور با يك سوم ظرفيت خود در كرج

بزرگترين مركز پلاسما فريزس كشور كه عهده دار توليد فرآورده هاي خوني سالم و واكسن است و زمينه حيات بيماران خاص و نيز خودكفايي در توليد داروهاي كمياب را فراهم آورده هم اكنون با يك سوم ظرفيت واقعي خود در كرج فعاليت مي كند.
صنعت توليد فرآورده هاي خوني و به خصوص پلاسما فريزس در حال حاضر در كشور ما به آخرين فناوريهاي اين طب مجهز و در حال رقابت با كشورهاي اروپايي است.
اين ظرفيت خوب كه تنها با تلاش محققان و همت سرمايه گذاران بخش خصوصي محقق شده است امروز كشور ما را به يكي از قطب هاي توليد پلاسما تبديل كرده است كه بخش عمده اي از نياز بيماران خاص را با كمترين هزينه ممكن در كشور تأمين مي كند.
يكي از سه مركز بزرگ پلاسما فريزس كشور در استان البرز قرار دارد كه داراي مجوز رسمي از وزارت بهداشت ايران و آلمان و سازمان انتقال خون است و در زمينه توليد فرآورده هاي خوني سالم براي مصارف داخلي فعاليت دارد.
توليدات اين مركز جهت بيماران خاص از جمله سرطاني، هموفيلي، سوختگي، آلزامير، بيماري قلبي و نقص سيستم ايمني بدن و حتي توليد واكسن هپاتيت استفاده مي شود.
اين مركز داراي بالاترين استانداردها و جديدترين دستگاههاي روز اروپا و آمريكاست كه توانسته با گذر از مراحل پيچيده اداري، مجوز ورود اين دستگاهها را از سازمان ملل دريافت كرده و با ورود اين دستگاهها فعاليت خود را در راستاي اهداف انسان دوستانه و كمك به بيماران خاص به كار بگيرد.
تمام سرمايه گذاري اين مركز از طريق سرمايه گذاري خصوصي بوده و تاكنون هيچ گونه كمك و تسهيلات دولتي را اين مركز دريافت نكرده است كه به توجه بيشتر مسئولان و تسريع در روند اداري اخذ برخي مجوزهاي داخلي براي فعاليت اين طرح استراتژيك نيازمند است تا از اين پس با بهره گيري از تمام ظرفيت خود به فعاليت ادامه داده و در توليد داروهاي كمياب كه منجر به خودكفايي كشور مي شود تلاش بيشتري داشته باشد.


 



با هدف سرويس دهي مستقيم به مردم در حال انجام است
ساخت 11 مركز داده ملي داخلي

معاون توسعه فضاي تبادل اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات گفت: در حال حاضر 11 مركز داده ملي داخلي با رايانش ابري در كشور در حال ساخت است كه از اين تعداد 9 مركز داده جديد و 2 مركز نيز در حال توسعه هستند.
علي اصغر انصاري در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: ايجاد مراكز داده ملي داخلي براساس بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم مطرح شده است.
معاون توسعه فضاي تبادل اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات گفت: پياده سازي اين مراكز داده، به صورت رايانش ابري است كه در نهايت چند مركز داده براساس نياز شبكه و كاربران طراحي و ايجاد مي شوند كه سرويس دهي اين مراكز به صورت سرويس دهي مستقيم به كاربر و هدف آن سرويس دهي به مردم است.
وي ادامه داد: زيرساخت ها منطبق با همبندي شبكه ايجاد مي شوند و در صورت نياز در استان هاي ديگر نيز مراكز داده ايجاد و به اين شبكه اضافه خواهد شد.
انصاري تصريح كرد: به اين ترتيب هر مركز داده در هر استان تنها به همان استان سرويس نمي دهد، بلكه مانند شبكه سراسري برق يا گاز خدمات توزيع شده به صورت سراسري به كل كشور ارائه خواهد شد و براساس همبندي شبكه ممكن است يك استان مركز داده داشته باشد و استاني ديگر نداشته باشد.
معاون سازمان فناوري اطلاعات افزود: در حال حاضر 11 مركز داده ملي داخلي در كشور در حال ساخت است كه از اين تعداد 9 مركز داده جديد مي شوند و 2 مركز داده در حال توسعه هستند.
انصاري خاطرنشان كرد: در حوزه دولت الكترونيك علاوه بر خدمات بين دستگاهي كه از طريق اين بستر انجام مي شود، خدمات ديگري نيز از طريق وب، اينترنت و شبكه هاي داخلي به كاربران نهايي اعم از مردم و بنگاه هاي تجاري و اقتصادي ارائه مي شود كه مراكز داده و شبكه بستر تبادل تعاملات و تبادل اطلاعات خواهد بود.

 



با انتقاد از طرح مجدد مطالعات ادعايي
سلطانيه : هر كسي مي تواند در اتاق آمانو را بكوبد و بگويد اطلاعاتي درباره ايران دارم !

نماينده ايران در آژانس در بياني كنايه آميز از مدير كل آژانس خواست به هر كسي كه در اتاق او را كوبيد و گفت اطلاعاتي درباره ايران دارد اعتماد نكند.
دكتر علي اصغر سلطانيه كه صبح روز سه شنبه 17 خرداد 90 (7 ژوئن 2011) در جمع خبرنگاران در وين سخن مي گفت، در پاسخ به اظهارات آمانو گفت: «من به مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفتم كه نبايد متعجب شود از اينكه هر روز كسي در اتاقش را بكوبد نه به اين علت كه تروريست است يا مامور اطلاعات آمريكا است بلكه به اين علت كه آنها سخت كار مي كنند تا مداركي عليه ايران بياورند. تنها چيزي كه وجود دارد اين است كه از دبير خانه آژانس انتظار مي رود كار حرفه اي خود را انجام دهد و نظارت كند. وقتي كه اطلاعات موثق و قابل اعتمادي وجود داشته باشد، سپس روي آن كار كند و آن را به پايان برساند، در غير اين صورت ممكن است هرروز برضد هر كشوري از منابع آزاد اطلاعاتي بدست آيد. مشكل اينجا است كه دبيرخانه آژانس به ما نمي گويد كه اين اطلاعات را از كجا بدست مي آورد. در دنيا ميلياردها نفر هستند كه مي توانند كاغذي را به آژانس ارسال كنند».
آمانو روز دوشنبه بدون اينكه به منبع ادعاهايش اشاره كند يا اسنادي منتشر نمايد، ادعا كرده بود اطلاعات جديدي درباره برنامه هسته اي ايران به دست آورده كه نشان مي دهد ممكن است يك جنبه نظامي در اين برنامه وجود داشته باشد.
سلطانيه با اشاره به اينكه آژانس موظف است از موثق بودن منابع و درستي اطلاعات آنها اطمينان حاصل كند، ادامه داد: «فكر مي كنم بعد از گذشت هشت سال ديگر اين بحث سياسي تكراري و كسل كننده بس باشد. مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي مسئول ادامه اين بحث است و از او انتظار مي رود اطلاعات مبتني بر حقيقت را به كشورهاي عضو بگويد، به اين مسئله خاتمه دهد و فصل جديدي را بگشايد. اين دقيقا همان چيزي است كه انتظار مي رود». نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي كه پس از روز دوم نشست ماه ژوئن شوراي حكام در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، همچنين درباره مطالعات ادعايي اظهار داشت: «ما درباره مطالعات ادعايي همكاري كرديم و بيش از 100 ساعت جلسه در تهران داشتيم و من هم رياست جلسات را بر عهده داشتم. در واقع به جاي اينكه از اين همكاري كه فراتر از تعهدات ما در ان پي تي بود، قدرداني شود اكنون مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويد كه نمي تواند درباره طرح كاري نتيجه گيري كند».
وي افزود: «گفته هاي آمانو كاملا غيرقابل پذيرش است و صد درصد مغاير با طرح كاري است كه درباره آن توافق شد. وي هيچ گزينه اي ندارد جز اينكه هرگونه توافق بدست آمده در زمان مدير كل قبلي را محترم بشمارد. وي بايد هرگونه توافق بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي را محترم بشمارد و بايد به اين موضوع خاتمه دهد».

 



يك خبرگزاري روس: مدودوف به دنبال ديدار با رئيس جمهور ايران است

رئيس جمهور روسيه در راستاي توسعه روابط كشورش با ايران با رئيس جمهور كشورمان ديدار خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري روسي ايتارتاس، رئيس جمهور روسيه در نظر دارد ديداري با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران داشته باشد.
ديمتري مدودوف اين خبر را در نشستي با جامعه علمي و آموزش روسيه در موسسه پوشكين مسكو مطرح كرد.
براساس اين گزارش يكي از شركت كنندگان گفت: به نظر من روابط ايران و روسيه نيازمند توسعه بيشتر است كه مدودوف در پاسخ گفت: «تا آن جايي كه به توسعه روابط ايران و روسيه مربوط مي شود بايد بگويم كه من ديدار مختصري با احمدي نژاد خواهم داشت و اين موضوع را در ديدار با وي مطرح خواهم كرد.»
براساس اين گزارش مدودوف و احمدي نژاد ممكن است در حاشيه نشست سازمان همكاري شانگهاي با يكديگر ديدار كنند. نشست سازمان شانگهاي 15 ژوئن (25 خرداد) در آستانه پايتخت قزاقستان برگزار مي شود.

 



دانشگاه علمي فني و حرفه اي در كشور تاسيس مي شود

رئيس دانشگاه فني و حرفه اي كشور گفت: با موافقت شوراي گسترش آموزش عالي با تاسيس قطعي دانشگاه علمي فني و حرفه اي مقرر شد مراكز استاني هم به شكل دانشكده هاي وابسته به اين دانشگاه فعاليت هايشان را ادامه دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر، «سهراب رضايي» صبح سه شنبه در حاشيه بازديد از مراكز فني و حرفه اي بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در هرم آموزشي كشور سه زيرنظام كلي آموزش عمومي و عالي داشتيم كه متوليان آنها آموزش و پرورش و آموزش عالي بودند ولي جاي آموزش عالي فني و حرفه اي خالي بود كه تاسيس اين دانشگاه بزرگترين نويد و ثمره براي جبران اين خلأ است. وي اظهار داشت: در گذشته جايي براي آموزش عالي فني و حرفه اي در كشور نداشتيم، ولي با ارتقاي اين آموزشكده ها مجموعه آموزش هاي عالي فني و حرفه اي مبتني بر اشتغالزايي و كارآفريني و تقويت مهارت هاي فني و حرفه اي است.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي كشور گفت: هم اكنون 20 تا 30 هزار دانشجو در سطح 167 آموزشكده مجوزدار و 25 آموزشكده در حال تاسيس مشغول به تحصيل هستند كه پيش بيني مي شود امسال 60 هزار دانشجو جذب دانشگاههاي فني و حرفه اي در سطح كشور شوند.وي تصريح كرد: اين تعداد دانشجو در 58 رشته كارشناسي و كارداني مشغول به تحصيل هستند.

 



مديرعامل تراكتورسازي ايران: طرح تعويض تراكتورهاي فرسوده هنوز اجرايي نشده است

تبريز- خبرنگاركيهان:
طرح تعويض 150 تا 200 هزار دستگاه تراكتور در كشور كه قرار بود از سال گذشته اجرايي شود، تاكنون محقق نشده است.
مديرعامل تراكتورسازي ايران با اعلام مطلب فوق گفت: تراكتورسازي ايران براي اين طرح 250 ميليارد ريال هزينه كرده است. اما در حال حاضر به دليل گسيختگي كه در تخصيص اعتبار و عملياتي شدن اين طرح از سوي دولت وجود دارد سرمايه گذاري در اين امر، از سوي تراكتورسازي غيرقابل توجيه شده و فعلا تخصيص اعتبار و توليد تراكتور براي طرح تعويض تراكتورهاي فرسوده، متوقف شده است.
ابوالفتح ابراهيمي افزود: تاكنون هزار دستگاه تراكتور براي اجراي طرح مزبور در تراكتورسازي ايران توليد شده است. وي افزود: 2 هزار ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته به طرح از سال گذشته تاكنون ابلاغ نشده و هنوز اين طرح بر روي كاغذ است و انبارهاي تراكتورسازي نيز گنجايش نگهداري محصولات توليدي به اين منظور را ندارد.

 



دانش آموز فريدونكناري موفق به كسب مدال نقره در كره جنوبي شد

مسئول پژوهش سراي دانش آموزي مرحوم خبازي فريدونكنار از كسب مدال نقره توسط دانش آموز اين شهرستان در نمايشگاه تخصصي بين المللي مبتكران و مخترعان 2011 كشور كره جنوبي خبر داد.
حمزه علي شيرپور در گفت گو با فارس در شهرستان فريدونكنار اظهار داشت: سيده حكيمه محمدنژاد دانش آموز و مخترع نوجوان شهرستان فريدونكنار توانست با ساخت طرح كفشي براي معلولان در مسابقات و نمايشگاه تخصصي مبتكران و مخترعان 2011 كشور كره جنوبي شركت كرده و مدال نقره و ديپلم افتخار رقابت ها را كسب كند.
وي بيان داشت: ديپلم افتخاري از سوي دانشگاه معتبر «هاي باي» سئول كره جنوبي صادر شده است.
به گفته شيرپور مراحل تحقيقاتي و اجرايي اين طرح 9 ماه به طول انجاميده است و حدود 20 هزار تومان هزينه داشته كه با اجراي طرح توليد انبوه، قيمت آن بيش از 50 درصد كاهش خواهد يافت.
اين اختراع در اداره كل مالكيت صنعتي و طرحهاي تجاري سازمان ثبت كشور به ثبت رسيده است.

 



ايران در پاكستان كشتارگاه صنعتي مي سازد

مديرعامل سازمان همياري شهرداريهاي خراسان رضوي از برنامه ساخت بزرگترين كشتارگاه صنعتي كشور پاكستان توسط متخصصان اين سازمان در لاهور خبر داد.
به گزارش روز سه شنبه اين سازمان، «محمدحسن رضوي» در بازگشت هيات ايراني از سفر به پاكستان گفت: اين كشتارگاه در زميني به مساحت 9 هكتار با زيربناي 16 هزار متر مربع و سرمايه گذاري معادل 21 ميليون دلار توسط متخصصان ايراني ساخته مي شود.
وي افزود: 20درصد سهام اين كشتارگاه متعلق به موسسه صنعتي گوشت مشهد وابسته به سازمان همياري شهرداريهاي خراسان رضوي است.
او ادامه داد: تمامي اقدامات صورت گرفته در حوزه طراحي، نظارت، مديريت، آموزش، تامين تجهيزات و نصب در «كشتارگاه صنعتي لاهور» توسط متخصصان ايراني صورت مي گيرد.
مديرعامل سازمان همياري شهرداريهاي خراسان رضوي ابراز اميدواري كرد كه اين كشتارگاه ظرف 18 ماه آينده در شهر لاهور ايالت پنجاب پاكستان به بهره برداري برسد.
ظرفيت اين كشتارگاه 6 هزار راس دام سبك و سنگين است.
وي همچنين گفت: در حاشيه سفر هيات ايراني، «شهباز شريف» سر وزير ايالت پنجاب پاكستان نيز خواستار احداث پنج كشتارگاه ديگر با مشاركت سازمان همياري شهرداريهاي خراسان رضوي در شهر لاهور شد.

 



نيروگاه بادي - خورشيدي در خارك نصب شد

نصب نخستين نيروگاه هيبريدي (بادي-خورشيدي) كشور در جزيره خارك استان بوشهر آغاز شده و بزودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
رئيس پژوهش و فناوري شركت پايانه هاي نفتي ايران در گفت وگو با ايرنا با بيان اين مطلب افزود: براي طراحي و ساخت اين نيروگاه كه توان توليد 50 كيلووات برق را در روز دارد، حدود يك ميليارد ريال هزينه شده است.
مهدي حسين زاده اضافه كرد: از ويژگي هاي نيروگاه هيبريدي (بادي-خورشيدي) توليد انرژي پاك، نگهداري ارزان و راحت نسبت به نيروگاه ها و تعمير و سرويس آسان آن است.
رئيس پژوهش و فناوري شركت پايانه هاي نفتي ايران ادامه داد: طراحي، ساخت و نصب اين پروژه توسط متخصصان داخلي انجام شده است و دانش فني آن در اختيار ماست كه تجاري سازي آن در دست اقدام است.

 



با حضور وزير مسكن و شهرسازي بهره برداري از 3703 واحد مسكن مهر استان قم آغاز شد

بهره بردار ي از مرحله نخست طرح سه هزار و 703واحدي مسكن مهر استان قم و آغاز عمليات اجراي طرح احداث راه اصلي قم-آوه و تقاطع غيرهمسطح «خرمشهر» در قم نيز با حضور وزير مسكن و شهرسازي انجام شد.
به گزارش ايرنا، مجتمع 72 واحدي «امين 3» و 278 واحدي «فرهنگيان ناحيه 2» از طرح هايي بود كه در قالب فاز نخست اين طرح بزرگ از سوي وزير مسكن و شهرسازي افتتاح شد.
مجتمع 72 واحدي «امين3» كه ساخت آن 14 ماه به طول انجاميده، در شش بلوك احداث شده و ميانگين متراژ واحدهاي آن 85 مترمربع است.
همچنين پروژه 278 واحدي مسكن مهر فرهنگيان ناحيه 2 كه ساخت آن 24 ماه زمان برده، در هفت بلوك ساخته شده است.
متوسط ميانگين متراژ واحدهاي آن از 60 تا 97 مترمربع است.
طرح سه هزار و 703 واحدي مسكن مهر استان قم كه در قالب مسكن مهر 99 ساله، مسكن مهر 5 ساله و مسكن مهر خود مالكي است در قالب 22 پروژه به تدريج به متقاضيان و واجدان شرايط واگذار مي شود.
متراژ واحدهاي اين طرح از 60 تا 95 مترمتغير است.
117 ميليارد و 700 ميليون تومان براي اجراي اين طرح هزينه مي شود كه 61 ميليارد و 900 ميليون تومان آن در قالب تسهيلات بانكي به متقاضيان است.
از سوي ديگر عمليات اجراي طرح احداث راه اصلي قم-آوه (گازران) نيز ديروز با حضور سرپرست وزارت راه و ترابري و جمعي از مسئولان استان قم آغاز شد.
به گزارش ايرنا، طول اين راه 44 كيلومتر است كه 34 كيلومتر آن در حوزه استان قم و مابقي در استان مركزي قرار مي گيرد.
عمليات اجرايي قطعه نخست اين طرح به طول 13كيلومتر با اعتباري بالغ بر 70 ميلياردريال امروز آغاز شد.
اين طرح علاوه بر كاهش فاصله شهر جعفريه-قم، فاصله قم تا ساوه را نيز بيش از 20 كيلومتر كاهش مي دهد و باعث كاهش آمار تصادفات در اين محور مي شود.
طرح مزبور طبق برنامه قرار بود ظرف مدت 24 ماه به اتمام برسد كه اين زمان براساس دستور سرپرست وزارت راه و ترابري مبني بر تامين منابع مالي و مديريت زمان، در مدت يك سال انجام خواهد شد.
تقاطع غيرهمسطح «خرمشهر» نيز به عنوان سومين پروژه توسط سرپرست وزارت راه و ترابري در قم به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، اين تقاطع مدخل ورودي جنوب و غرب شهر قم از سمت جاده اراك به كمربندي قم به سمت تهران و كاشان و نيز محور ارتباطي منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان، اراك، اصفهان و در نهايت استان هاي جنوبي و جنوب غربي كشور محسوب مي شود.
عمليات اجرايي اين طرح از سال 85 آغاز شد و امسال با صرف اعتباري بالغ بر يكصد ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.

 



همزمان با ايام اعتكاف ماه رجب صورت گرفت
اعزام 200 مبلغ ديني به سراسر كشور

مديركل امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم از اعزام 200 مبلغ به سراسر كشور همزمان با ايام اعتكاف ماه رجب خبر داد.
حجت الاسلام غلام عباس موسوي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اهميت اعتكاف و ضرورت حضور روحاني و مبلغ در بين معتكف شوندگان بيان داشت: لازم است روحانيون حضوري جدي و فعال در كنار معتكفان داشته باشند تا بتوانند مردم را راهنمايي كنند و مسائل ديني و احكام شرعي آنها را به درستي پاسخ دهند.
وي خاطرنشان كرد: روحانيون در ايام اعتكاف به تبيين احكام و معارف اسلامي مي پردازند و امور مهم معنوي اعتكاف را مطرح مي كنند.
وي از اعزام 200 نفر مبلغ توانمند و فعال همزمان با ايام اعتكاف ماه رجب به سراسر كشور خبر داد و افزود: مبلغان با حضور در محافل معنوي معتكفان، نسبت به راهنمايي و ارشاد آنها اقدام مي كنند.
موسوي خاطرنشان كرد: اين مبلغان به مدت سه روز در مناطق اعزامي حضور پيدا مي كنند و با حضور خود بر معنويت اعتكاف مي افزايند.
وي عنوان داشت: مبلغان بايد از 19خرداد با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني سمتا براي ثبت نام اقدام كنند.

 



به منظور جلوگيري از آلودگي آب اروند صورت گرفت
اجراي سامانه آب خنك كننده در پالايشگاه آبادان

رئيس خدمات فني و مهندسي شركت پالايش نفت آبادان گفت: پروژه سامانه آب خنك كننده مداربسته پالايشگاه آبادان به منظور جلوگيري از آلودگي آب اروندرود در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان به نقل از پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، علي تقي زاده اظهار داشت: اين سامانه جايگزين سامانه آب خنك كننده قديمي و يكبار گذر پالايشگاه خواهد شد.
وي كاهش راندمان سامانه قديمي، احداث واحدهاي جديد و به تبع آن افزايش آب مصرفي پالايشگاه و افزايش هزينه هاي برداشت آب و ضرورت اجراي مقررات سازمان محيط زيست به منظور جلوگيري از آلودگي آب رودخانه اروند را از دلايل مهم اجراي اين پروژه عنوان كرد.
رئيس خدمات فني و مهندسي شركت پالايش نفت آبادان درخصوص دستاوردهاي اين پروژه گفت: با اجراي اين پروژه علاوه بر بهينه سازي و تامين آب خنك كننده و آب زلال مورد نياز واحدهاي پالايشي، نيروگاه ها و واحدهاي جديد تقطير (طرح تثبيت)، آب مورد نياز برج خنك كننده فاز 3، آب آتش نشاني فاز 3 و واحدهاي توليد آب بدون املاح، هزينه هاي برداشت آب را به طور قابل توجه كاهش خواهد داد و مشكلات خوردگي و خرابي مبدل هاي حرارتي ناشي از شورشدن آب رودخانه اروند را مرتفع خواهد كرد.
تقي زاده كاهش 95 درصدي آب برداشتي جهت سامانه آب خنك كننده پالايشگاه از رودخانه اروند و كاهش 97 درصدي پساب برگشتي ناشي از كاهش آب برداشتي را از مزاياي ديگر اين پروژه برشمرد.
وي تصريح كرد: اين پروژه از مردادماه سال 1387 آغاز شده است و پيش بيني مي شود در مردادماه امسال به بهره برداري برسد.

 



اخبار ادبي و هنري

بزرگترين پروژه تصويري مصر درباره موسس اخوان المسلمين
بزرگترين پروژه سينمايي و تلويزيوني درباره «حسن البنا» موسس اخوان المسلمين مصر در كنفرانسي خبري براي پخش در سال 2012 كليد خورد.
به گزارش فارس، پس از پيروزي انقلاب مردم مصر و ايجاد آزادي بيشتر براي فعاليت گروه هاي اسلامگرا خانواده حسن البنا به همراه شركت توليدات هنري «مها» در كويت فيلم و سريالي را درباره حسن البنا موسس اخوان المسلمين توليد مي كنند.
مسئولان شركت مها در كنفرانس خبري آغاز ساخت اين دو پروژه اعلام كردند فيلم سينمايي درباره حسن البنا براي ايام عيد قربان سال جاري آماده مي شود و قرار است سريال آن نيز در رمضان سال 1433 هجري قمري به نمايش درآيد.
كتاب «دا» در تلويزيو ن روايت مي شود
مجموعه انيميشن كتاب «دا» از ابتداي تير از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
اين اثر در 120 قسمت 15 دقيقه اي براساس خاطرات سيده زهرا حسيني از اشغال و مقاومت خرمشهر توليد شده است. اين كتاب كه به همت سيده اعظم حسيني نگارش يافته از جمله پرتيراژترين كتاب ها در سال هاي اخير بوده است. اين مجموعه به كارگرداني سينا عطائيان و تهيه كنندگي علي تقي پور توليد شده كه قرار است از اول تير چهار شب در هفته و پيش از بخش خبري ساعت 21 روي آنتن برود.
تهيه كننده اين مجموعه روز گذشته در نشستي خبري گفت: كتاب «دا» بسيار جذاب است ولي تا به حال حواشي اطراف كتاب نگذاشته است به متن آن كه پيرامون دفاع مقدس است، خيلي مشخص باشد.
تقي پور افزود: از ويژگي هاي اين مستند يا انيميشن تصويرسازي فضاي تلويزيوني همراه با كتابخواني است كه پس از ارائه اين طرح به شبكه يك، استقبال خوبي از سوي مديران اين شبكه صورت گرفت.
كارگردان مجموعه روايت تلويزيوني كتاب «دا» نيز گفت: اين روايت بيشتر كتابخواني است و حال و هوايي احساسي دارد و براساس الگوي تصويرسازي به صورت انيميشن ساخته شده است.
تجديد چاپ كتاب دفاع مقدس در كمتر از يك ماه
كتاب «ساعت 25/1 دقيقه شب به وقت بغداد»، خاطرات اسير آزاد شده ايراني عادل خاني در كمتر از يك ماه به چاپ دوم رسيد.
اسماعيل امامي كه به همراه همسرش، مريم احدپوركار گفت وگو و تدوين اين كتاب را بر عهده داشته اند، درباره اين كتاب گفت: «ساعت 25/1 دقيقه شب به وقت بغداد» خاطرات يكي از اسراي آزاده ايراني به نام عادل خاني است كه حدود چهار سال و سه ماه در اردوگاه هاي اسارت عراق به سر برد.
10 هنرمند حوزه تجسمي ايران راهي نجف مي شوند
10 هنرمند نقاش و خوشنويس ايراني به دعوت ستاد بازسازي عتبات عاليات راهي نجف مي شوند. اين هنرمندان روز 21 خرداد براي شركت در برگزاري نمايشگاهي به مناسبت ولادت حضرت علي(ع) راهي نجف مي شوند تا از 22 تا 27 خرداد در ورك شاپي كه به همت بنياد رودكي در اين شهر برگزار مي شود شركت كرده و سپس آثارشان را در قالب نمايشگاهي در معرض ديد علاقمندان قرار مي دهند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14