(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 خرداد 1390- شماره 19950

سخني با فرماندار جديد برازجان (يادداشت خبرنگار)
جذب 4 هزار آموزشيار نهضت سوادآموزي در آموزش و پرورش
ايران در كيهان
برگزاري كنفرانس دانشگاه هاي كشورهاي جاده ابريشم در جزيره كيش
معاون امور عمراني استاندار گلستان:5 هزار واحد مسكن مهر تا پايان خردادماه واگذار مي شود
باحضور خيران ايراني مقيم تركيه و آلمان  جشنواره خيران مدرسه سازدر تبريز برگزار شد
تنها 11مدرسه شهرستان كلاله سند مالكيت دارد
امام جمعه: رسانه ها بدون ترس مشكلات اليگودرز را منعكس كنند
ابلاغ نقشه راه براي افزايش كيفيت نان ازسوي وزير كشور
استاندار قزوين از 4 خانواده شهيد استان ديدار كرد
تلف شدن هزاران قطعه ماهي در رودخانه تلار قائم شهر
خشكسالي 55 ميليارد ريال خسارت به اراضي كشاورزي خاك شور وارد كرد
الزام صنايع استان اصفهان به كاهش برداشت از زاينده رود
برگزاري نخستين جشنواره توت فرنگي در گيلان
امام جمعه گنبدكاووس: نحوه فعلي جمع آوري زكات درست نيست
از مرحله توليد تا صادرات50 درصد سنگ كشور به هدر مي رود



سخني با فرماندار جديد برازجان (يادداشت خبرنگار)

هنوز از انتصاب غلامحسين خسروي فرماندار جديد دشتستان (برازجان) مدت كمي مي گذرد و از اين رو قضاوت در مورد عملكرد وي دور از انصاف به نظر مي رسد. اما از آنجا كه مدت مسئوليت و مديريت اشخاص در هر حوزه متأسفانه مشخص نيست و زمان مسئوليت هر مدير يا مسئول ممكن است زياد طولاني نباشد و از طرفي زمان به سرعت سپري مي شود، لازم ديدم با فرماندار محترم دل نوشته اي را بر ورق جاري سازم. ظواهر امر نشان مي دهد جلسات آقاي فرماندار با هدف آشنايي با مسئولان و مديران محلي و پيشبرد كارها بيش از حد طولاني و تشريفاتي شده است. لذا از اين مسئول انتظار مي رود با كاهش جلسات غيرضروري و وقت گير بر حوزه نظارت و سركشي ها افزوده و بر روند اجراي طرح هاي عمراني و توسعه اي شهرستان نظارت و ارزيابي داشته باشند. چرا كه كندي روند اجراي پروژه هاي عمراني همچون سد رئيسعلي، اتمام بازسازي كاروانسراي مشيرالملك و دژ برازجان و صدها آثار تاريخي و فرهنگي و برخي طرح هاي نيمه كاره كه سال ها از آنها مي گذرد علي رغم هدر رفت بودجه ملي باعث عقب ماندگي شهرستان شده است.
لذا اميد مي رود فرماندار محترم در مدت زمان مسئوليت خويش در شهرستان در كاهش بخشي از معضلات جدي اثربخش بوده و با كوله باري انباشته از خدمت و دعاي خير مردم، روزگاري شهرمان را ترك كنند.
برازجان- خبرنگار كيهان

 



رئيس سازمان نهضت سوادآموزي خبر داد
جذب 4 هزار آموزشيار نهضت سوادآموزي در آموزش و پرورش

ساري- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور از جذب چهارهزار نفر از آموزشياران نهضت در آموزش و پرورش در سال 90 خبر داد.
علي باقرزاده در مراسم توديع و معارفه مدير نهضت سوادآموزي استان مازندران در ساري گفت: 28 هزار نفر از آموزشياران نهضت نيز در قالب حق التدريس در اختيار آموزش و پرورش قرار مي گيرند.
وي در ادامه از برنامه ريزي و زير پوشش قرار دادن 25 هزار نفر از بي سوادان در سال 90 و 91 خبر داد و افزود: در ادغام سوادآموزي به آموزش و پرورش، برنامه ريزي براي ايجاد هر مدرسه يك كلاس نهضت سوادآموزي در دستور كار قرار دارد.
معاون وزير آموزش و پرورش با اعلام اينكه آمار علمي دقيقي از بي سوادي افراد جامعه نداريم خاطرنشان كرد: براساس آخرين اطلاعاتي كه در سال 88 براي قانون هدفمند كردن يارانه ها جمع آوري شد و براساس خود اظهاري افراد؛ حدود 10 ميليون و 600 هزار بي سواد در كشور وجود دارد.
گفتني است؛ در اين مراسم عباس النداني به عنوان معاون نهضت سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش مازندران منصوب شد.

 



ايران در كيهان

بيمه اراضي كشاورزي
كرج-خبرنگار كيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز گفت: در سال زراعي جاري، بيش ا ز 75درصد اراضي زراعي اين استا ن تحت پوشش صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار گرفت.
ناصر خاكي گفت: طي برنامه چهار ساله ميزان تحت پوشش قرار گرفتن اراضي زراعي حدود 11 برابر شده است كه پيش بيني شده است تا پايان برنامه پنج ساله تمام سطح زير كشت زراعي تحت پوشش بيمه قرار گيرند.
ساماندهي پايگاه هاي خبري
تبريز-خبرنگار كيهان: طرح ساماندهي پايگاه هاي خبري در آذربايجان شرقي، در حال اجرا ست.
اين طرح با هدف شناسنامه دار كردن پايگاه هاي مزبور، حمايت معنوي از سايت ها و جلوگيري از فيلترينگ آنها، اجرا مي شود.
بهره مندي بهينه از فضاي سايبر و ايجاد تعامل بين مخاطبين و سايت هاي خبري، از اهداف ديگر اين طرح است.
افتتاح 94 پروژه عمراني
گرگان-خبرنگار كيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان اعلام كرد: به مناسبت بزرگداشت هفته جهاد كشاورزي تعداد 94 پروژه عمراني و تسهيلاتي در سطح تمامي شهرستان هاي استان گلستان با اعتباري بالغ بر 190 ميليارد ريال و با حضور مسئولين افتتاح خواهد شد.
مهندس رمضانعلي جعفري افزود: اين پروژه ها به صورت عمراني شامل 45 پروژه در بخش هاي آب و خاك و تامين آب، صنايع كشاورزي، منابع طبيعي و آبخيزداري و شيلات با اعتباري بالغ بر 39 ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني و ملي به بهره برداري مي رسد.
تكميل موزه آران و بيدگل
كاشان-خبرنگار كيهان: شهردار شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل از تخصيص اعتبار 800 ميليون ريال براي تكميل و تجهيز تنها موزه اين شهر خبر داد.
محمد خاكسار با اشاره به اينكه 300 ميليون ريال اين اعتبار از بودجه سال قبل است، افزود: با اختصاص اين مبلغ، تاسيسات و تجهيزات موزه نصب و راه اندازي شده و آماده بهره برداري در روز جهاني موزه مي شود.
به گفته وي، تاكنون بيش از 300 شي تاريخي جهت ارائه در موزه مردم شناسي توسط شهروندان هديه شده است.
پرداخت تسهيلات انرژي
اهواز-خبرنگار كيهان: رئيس سازمان صنايع و معادن استان خوزستان گفت: از آغاز اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها و در راستاي اجراي بسته هاي حمايتي وزارت صنايع و معادن در اين زمينه، تاكنون 74 واحد صنعتي و معدني خوزستان از تسهيلات خط اعتباري هزينه انرژي برخوردار شده اند. سيدخلف موسوي افزود: 16 واحد صنعتي تاثيرپذير از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در استان شناسايي شده اند كه از اين تعداد، 108 واحد با مراجعه به اين سازمان و تكميل روند ثبت نام، براي عقد قرارداد دريافت تسهيلات به بانك عامل معرفي شده اند. كه از اين تعداد 74 واحد با بانك قرارداد امضا كردند.
تعويض كليد هاي پست برق
سمنان-خبرنگار كيهان: مدير دفتر فني انتقال معاونت بهره برداري شركت برق منطقه اي سمنان از تعويض كليدهاي قدرت 63 كيلو ولت ترانس هاي پست 63 كيلو وات دامغان خبر داد و گفت: بريكرهاي تعويض شده به علت عمر بالا و فرسودگي شديد قابليت پاييني داشتند كه با تعويض آنها و جايگزيني كليدهاي قدرت نوع گازي 6sf اين مشكل برطرف شد.
مهندس غلامرضا اساسه افزود: انجام عمليات تعويض كليدهاي قدرت مذكور با هزينه اي معادل 60 ميليون تومان انجام شده است.
برگزاري كلاس هاي آشنايي با نهج البلاغه
¤ نخستين دوره از سلسله كلاس هاي آشنايي با نهج البلاغه كه با عنوان سر سفره علي(ع) در تالار حكيم الهي سمناني فرهنگسراي كومش برگزار شد. در اين دوره 7 ماهه حجت الاسلام والمسلمين دكتر محمد سلطاني يكي از اساتيد حوزه و دانشگاه از شهر مقدس قم به تشريح 100 خطبه نخست نهج البلاغه همچنين خطبه فدكيه حضرت زهرا(س) در ا يام فاطميه براي علاقمندان پرداخت.
بهره برداري از طرح زيست محيطي
اراك-خبرنگار كيهان: همزمان با هفته محيط زيست بهره برداري از طرح هاي »هضم لجن» و «سيستم پيشرفت پساب» پتروشيمي شازند آغاز شد.
براي اجراي و بهره برداري از اين دو طرح 20 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
تصفيه بيولوژيكي فاضلاب و پساب، استفاده از لجن خشك شده به عنوان كود، كاهش حجم لجن فاقد بو و هرگونه آلاينده زيست محيطي، از جمله ويژگي هاي اين دو طرح هستند.
برگزاري جشنواره فرهنگ رضوي
رشت-خبرنگار كيهان: جشنواره بين المللي جلوه هاي فرهنگ رضوي در مطبوعات و خبرگزاري هاي استان گيلان برگزار مي شود.
منصور ايماني مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان با اعلام اين خبر گفت اين جشنواره در دو بخش ملي و بين المللي در زمينه هاي سرمقاله، يادداشت، عكس، مقاله، گزارش، مصاحبه، شعر، داستان كوتاه و خاطره برگزار مي شود.
وي افزود: اين جشنواره در محورهاي سيره عملي و نظري امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و امام زادگان منتسب به ايشان، اوضاع سياسي و اجتماعي دوران امامت امام رضا(ع) و غيره برگزار مي شود.
كاهش خريد محصولات كشاورزي
مانه و سملقان-خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي مانه و سملقان در نشست كميته خريد محصولات كشاورزي گفت: با توجه به اينكه بيش از 50 هزار هكتار اراضي شهرستان مانه و سملقان زير كشت ديم و آبي قرار گرفته و به دليل كاهش بارندگي 80درصد اراضي ديم دچار خسارت شده است. مجيد رزم آرا افزود: پيش بيني مي شود امسال با كاهش 40درصدي خريد محصولات كشاورزي مواجه باشيم.

 



برگزاري كنفرانس دانشگاه هاي كشورهاي جاده ابريشم در جزيره كيش

كيش- خبرنگاركيهان:
پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران دومين كنفرانس دانشگاههاي كشورهاي جاده ابريشم را به ميزباني دانشگاهي از تركيه در مركز همايش هاي اين دانشگاه برگزار كرد.
براساس اين گزارش اين كنفرانس با عنوان پل هاي ايجاد شده توسط آموزش عالي و با حضور 97 رئيس و نماينده ارشد دانشگاهها از 27 كشور از سه قاره آسيا- اروپا و آفريقا به همراه رئيس دانشگاهي از تركيه و مركز تحقيقاتي و كاربردي آسياي مركزي و خاورميانه برگزار شد.
در كنفرانس جاده ابريشم روساي دانشگاههاي كشورهاي ايران، گرجستان، مجارستان، فرانسه، هندوستان، جمهوري نخجوان، ايتاليا، عراق، آذربايجان، افغانستان، آلباني، قزاقستان، مقدونيه، قرقيزستان، مالزي، مراكش، مغولستان، پاكستان، عربستان، اوكراين و تاجيكستان با ارائه مقالات حضور فعال داشتند.
در حاشيه اين كنفرانس، بحث و تبادل نظر در خصوص زمينه هاي مشترك تاريخي، فرهنگي و علمي و تبادل گسترده علمي و پژوهشي و دانشجويي نيز صورت گرفت و مورد استقبال طرفين واقع شد.

 



معاون امور عمراني استاندار گلستان:5 هزار واحد مسكن مهر تا پايان خردادماه واگذار مي شود

گرگان- خبرنگار كيهان:
در پايان خرداد سال جاري 5 هزار واحد مسكوني مسكن مهر واگذار خواهد شد و تعدادي ديگر از اين واحدها نيز در هفته دولت و دهه فجر به بهره برداري مي رسد.
معاون امور عمراني استاندار گلستان با بيان اين مطلب افزود: درحال حاضر 33 هزار واحد مسكن مهر در اين استان درحال احداث داريم واين درحالي است كه تعهد استان براي مسكن مهر فقط احداث 19 هزار واحد مسكوني بوده است.
عبدالرضا دادبود تصريح كرد: براساس نهضت احداث مسكن مهر كه درسال گذشته در كشور و استان آغاز شد هماهنگي و همراهي دستگاه هاي مرتبط دوچندان و اين پروژه از سرعت مناسبي در استان برخوردار شد.
وي افزود: با وجود اين كه 33 هزار واحد مسكن مهر در استان در دست احداث است ولي برخي از شهرها به اندازه كافي نتوانستند از اين سهم بهره مند شوند.
به گفته وي پيش بيني مي شود با تهيه زمين مناسب احداث واحدهاي مسكوني طرح مسكن مهر در اين شهرها در نيمه دوم سال جاري شروع شود.

 



باحضور خيران ايراني مقيم تركيه و آلمان جشنواره خيران مدرسه سازدر تبريز برگزار شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
با حضور خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي سيزدهمين جشنواره خيران مدرسه ساز، در تبريز تشكيل شد.
در اين جشنواره از خيران متوفي و بازماندگان آنان و خيراني كه در سال هاي اخير، باني مدرسه سازي بودند و نيز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، به عنوان خير مدرسه ساز در مراغه، تجليل شد.
آيت الله محسن مجتهد شبستري امام جمعه تبريز در اين جشنواره گفت: با توجه به محدوديت در بودجه دولت و نيز روبه ازديادي جمعيت و نياز روزافزون كشور به ساخت مدارس بيشتر، وجود خيرين مدرسه ساز در اين شرايط فشرده و حساس، كاملا ارزشمند و قابل تقدير بوده و اين حضور، كمك بسيار قوي به دولت محسوب مي شود.
وي از نبود نمازخانه و مساجد در برخي از مدارس، ابراز تأسف كرد.

 



تنها 11مدرسه شهرستان كلاله سند مالكيت دارد

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
از 187 فضاي آموزشي شهرستان كلاله فقط 11 مدرسه داراي سند مالكيت است.
غلامعلي مير، مديرآموزش و پرورش كلاله درجلسه شوراي آموزش و پرورش شهرستان كلاله ضمن اعلام مطلب فوق افزود: ادارات منابع طبيعي، ثبت اسناد و املاك، امور اراضي و بنيادمسكن براي صدور سند مالكيت بنام آموزشگاه هاي اين شهرستان با مديريت آموزش و پرورش تعامل و مساعدت لازم را داشته باشند.
در ادامه اين جلسه حجت الاسلام «رضا فرامرزي» رئيس اداره تبليغات اسلامي كلاله از اعضاي شورا و مديريت آموزش و پرورش خواست درسال تحصيلي آتي زمينه تأسيس دبيرستان علوم و معارف اسلامي صدرا دراين شهرستان را فراهم كنند.

 



امام جمعه: رسانه ها بدون ترس مشكلات اليگودرز را منعكس كنند

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
در شهرستان اليگودرز مشكلاتي وجود دارد كه رسانه ها بايد بدون ترس آنها را به گوش مديران استان برسانند.
اين مطلب را حجت الاسلام حقيان امام جمعه اليگودرز در مراسم معارفه مدير جديد آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: بيان مشكلات از سوي رسانه ها به نفع شهر و باعث توسعه و پيشرفت منطقه خواهد شد.
وي با انتقاد از جابه جايي بي دليل مديران اين شهر گفت: متاسفانه مدتي است كه مديران كل استان بدون هماهنگي و هيچ گونه مشورتي با امام جمعه شهرستان اقدام به جابه جايي و عزل مديران توانمند اين شهر مي كنند.
وي افزود: هنگامي كه مي خواهند كلنگ پروژه اي را به زمين بزنند از امام جمعه دعوت مي كنند اما بدون اطلاع و مشورت با ما اقدام به عزل مديران مي شود.
دراين جلسه مسعود احمدي به عنوان مدير جديد آموزش و پرورش اليگودرز معرفي شد.

 



ابلاغ نقشه راه براي افزايش كيفيت نان ازسوي وزير كشور

ساري- خبرنگاركيهان:
استاندار مازندران درجلسه تعزيرات آرد و نان استان از ابلاغ نقشه راه افزايش كيفيت گندم، آرد و نان به استانداران ازسوي وزير كشور خبر داد.
سيدعلي اكبر طاهايي گفت: ارتقاء كيفيت نان و رضايت مصرف كننده و بهبود فرآينده هاي زنجيره تأمين نان از چرخه خريد تضميني گندم تا توليد، دو هدف كلان اين نقشه است.
وي در تشريح نقشه راه ابلاغي گفت: شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران با استفاده مطلوب از كليه امكانات، منابع و ظرفيت هاي جديد و بهره گيري از توانمندي هاي بخش خصوصي در حوزه خريد گندم، حمل و نقل، توليد و توزيع آرد و نان بستر لازم را براي افزايش كيفيت نان درسطح كشور فراهم مي سازد.
با نظارت، آموزش و برنامه ريزي اصولي كيفيت نان مازندران از رتبه 25 كشور به رده پنجم صعود كرده است.
وي با اشاره به اينكه مصرف سرانه آرد در مازندران از 11 به 7/2 كيلوگرم رسيده است، گفت: ورود گندم قوي در چرخه گندم هاي مورد مصرف نان، نظارت بر بوجاري كامل آرد در كارخانه ها، نظارت بر سبوس گيري و قيمت مناسب آرد و كنترل كامل رطوبت آردهاي استحصالي از جمله اهداف اجراي نقشه راه است.

 



استاندار قزوين از 4 خانواده شهيد استان ديدار كرد

قزوين-خبرنگار كيهان:
استاندار قزوين به همراه هيئتي از خانواده هاي 4 سردار شهيد قزوين ديدار كرد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل استانداري قزوين، احمد عجم در اين ديدار گفت: شهدا همواره جاويد و ماندگار هستند و گردآوري آثار آن ها نيز كار ارزشمندي است كه بايد در قالب فيلم، كتاب، لوح فشرده و غيره قابل انتقال به نسل هاي بعدي باشد.
عجم با اشاره به اينكه آثار شهداي استان در آينده نزديك در مكاني در معرض ديد مردم استان قرار مي گيرد، افزود: استان قزوين استاني عميق و فرهنگي است و در اين حوزه ها هر چه كار شود باز هم كافي نيست.
استاندار قزوين در اين ديدار كه فرماندار قزوين، مدير كل حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس، مشاور استاندار در امور ايثارگران، مديركل بنياد شهيد و ايثارگران و جمعي از مسئولان نظامي و انتظامي استان وي را همراهي مي كردند با خانواده هاي شهيدان حمدالله صفدري، اميررضا عطاري، غلامحسين اكبري و يدالله محمودي ديدار و گفت وگو كرد و در جريان دغدغه ها و خواسته هاي آن ها قرار گرفت.

 



تلف شدن هزاران قطعه ماهي در رودخانه تلار قائم شهر

قائم شهر-خبرنگاركيهان:
آلودگي بيش از حد آب رودخانه تلار قائم شهر، باعث تلف شدن هزاران قطعه ماهي شد.
در اين حادثه زيست محيطي كه همزمان با هفته محيط زيست در قسمت بالا دست و پايين دست پل ارتباطي بالارستم در منطقه سنگتاب اتفاق افتاد علاوه بر نابودي آبزيان و ماهيان (سفيد، كپور و خاوياري) در رودخانه تلار به سمت بخش كياكلا شهرستان قائم شهر، مشكلاتي نيز براي كشاورزان و دامداران به لحاظ استفاده از آب رودخانه براي احشام و دام ها و اراضي شاليزاري منطقه به وجود آمده است.
اگرچه چند تن از اهالي و شوراي اسلامي و دهياران حاشيه رودخانه تلار، سرازير شدن پساب ها و رعايت نكردن اصول زيست محيطي از سوي برخي شركت ها و واحدهاي توليدي و صنعتي به داخل رودخانه تلار را علت اصلي آلودگي ها و تلفات ماهيان رودخانه اعلام كردند؛ اما كارشناسان اداره حفاظت محيط زيست قائم شهر تاكنون با وجود گستردگي حجم بالاي آلودگي ها و فاجعه زيست محيطي پاسخ روشني از علت آلودگي و تلفات آبزيان ندادند و تنها به نمونه برداري آب و انتقال آن به آزمايشگاه اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران بسنده كردند و نتيجه و پاسخ را منوط به نظر و گزارش آزمايشگاه محيط زيست استان اعلام داشتند.
گفتني است وجود هزاران قطعه ماهي تلف شده در بستر اين رودخانه به لحاظ ايجاد بوي نامطبوع براي شهروندان و ساكنان مشكلاتي را به وجود آورده است.

 



خشكسالي 55 ميليارد ريال خسارت به اراضي كشاورزي خاك شور وارد كرد

رشتخوار خاكشور- خبرنگاركيهان:
فرماندار رشتخوار خاك شور گفت: بروز خشكسالي درسال جاري 55 ميلياردريال خسارت به اراضي كشاورزي اين شهرستان واردكرد.
مهندس هاشم جنگي درجلسه كارگروه آب و خاك و كشاورزي رشتخوار گفت: اين پديده موجب از بين رفتن 50 درصد از محصول گندم در سطح 20 هزارهكتار از اراضي كشاورزي و كاهش سطح توليد در مزارع كشاورزي تا سقف 50 درصد شده است.
وي خسارت هاي واردشده به محصولات باغي اين شهرستان را 15تا 50 درصد ذكر كرد و افزود: در صورت ادامه روند خشكسالي ميزان بروز خسارت هاي وارده به كشاورزان منطقه بيشتر خواهدشد.
وي گفت: باتوجه به پيش بيني خشكسالي درتابستان امسال و مشكل كمبود آب آشاميدني روستاهاي منطقه انتظار مي رود مسئولان استان نسبت به تخصيص اعتبارات ويژه براي جبران خسارت هاي وارده به اين شهرستان اقدام كنند.
وي افزود: محصولات كاشت بهاره اعم از عدس و نخود ديم نيز به دليل كاهش بارندگي يا سبزنشده و يا از سطح سبزي مناسبي برخوردار نيست كه اين امر كاهش 75درصدي سطح كشت حبوبات درشهرستان رشتخوار را موجب شده است.
اين مسئول همچنين از افت شديد آب هاي زيرزميني در اين شهرستان خبر داد و گفت: درحال حاضر تمام چاه هاي غيرمجاز شهرستان درحال شناسايي و پلمب قرار دارند و جلوي كشاورزاني كه از چاه ها اضافه برداشت مي كنند هم گرفته مي شود.

 



الزام صنايع استان اصفهان به كاهش برداشت از زاينده رود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مشكلات كشاورزان شرق اصفهان در نشست دادستان عمومي و انقلاب اصفهان و مسئولان كشاورزان و سازمان آب استان بررسي شد.
دراين نشست محمدرضا حبيبي دادستان عمومي و انقلاب اصفهان گفت: از برخي سازمان ها كه تصرفات غيرقانوني در مسير رودخانه داشتند خواسته شده تا آن را برچينند.
مسئولان كشاورزي و سازمان آب استان اصفهان نيز دراين نشست خواستار بيمه حداكثري براي بيمه محصولات كشاورزي شده و اظهارداشتند: تلاش مي شود توزيع آب در بالادست و پايين دست رودخانه يكسان باشد و شركتها و سازمان ها و صنايع ملزم به 20 درصد كاهش برداشت آب مي باشند.
نمايندگان كشاورزان شرق اصفهان نيز خواستار اجراي كامل قانون توزيع آب و حفظ و حراست هرچند بيشتر از مسير رودخانه و جلوگيري از تصرف نابجاي حريم رودخانه توسط سازمان ها و شركتها شدند و بر افزايش كمك سازمان هاي بيمه اي به كشاورزان تأكيد كردند.

 



برگزاري نخستين جشنواره توت فرنگي در گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره توت فرنگي استان گيلان در روستاي صوفيانده بخش تولمات صومعه سرا برگزار شد.
به گفته نوروزي دبير جشنواره، اين جشنواره با هدف معرفي روستاي صوفيانده به عنوان بزرگ ترين توليدكننده توت فرنگي در استان گيلان و نيز توسعه اشتغالزايي و به كارگيري نيروي جوان در كشت و توسعه اين محصول و در نهايت جلوگيري از خروج و مهاجرت روستائيان به شهر برگزار شد.
اهداي جايزه به تعدادي از باغداران برتر، اجراي موسيقي سنتي و محلي، نمايش چگونگي بافت حصير، كلاه و زنبيل از صنايع دستي گيلان توسط افراد بومي روستا، اهداي نشاي توت فرنگي به حاضران و نيز پذيرايي از ميهمانان با توت فرنگي تازه حاصل صوفيانده از برنامه هاي جنبي اولين جشنواره توت فرنگي در شهرستان صومعه سرا بود.

 



امام جمعه گنبدكاووس: نحوه فعلي جمع آوري زكات درست نيست

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
ساماندهي نحوه پرداخت زكات در جامعه و نيز فرهنگ سازي براي احياي اين فريضه واجب الهي از ضروريات است.
حجت الاسلام والمسلمين «محمدحسين سبحاني» امام جمعه شهرستان گنبدكاووس در جلسه ستاد احياي زكات اين شهرستان، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: نحوه فعلي جمع آوري زكات صحيح نيست و بايد راهكار جديدي براي آن مشخص كرد.
وي با ابراز گله مندي از ارائه آمار كذب و نحوه جمع آوري زكات براي بهره مند شدن از معادل ريالي آن از اعتبارات دولتي، افزود: زكات يك فريضه واجب الهي است كه فردي كه زكات بر او تعلق مي گيرد، بايستي به وظيفه خود عمل كند نه اينكه براي بهره مند شدن از معادل آن از اعتبارات دولتي، آمار كذب داده شود.
وي با بيان اينكه شهرستان گنبدكاووس فقط در توليد «گندم و جو» به طور متوسط سالانه بين يكصد تا دويست هزار تن برداشت دارد، تأكيد كرد: فقط زكات اين مقدار محصول، چند ميليارد تومان است كه اگر پرداخت شود، بسياري از مشكلات افراد نيازمند رفع خواهد شد.
محمدعلي ممشلي رئيس كميته امداد و دبير ستاد احياي زكات گنبدكاووس نيز در اين جلسه از جمع آوري مجموعا حدود 270 ميليون ريال زكات طي سال گذشته توسط اين ستاد خبرداد و گفت: زكات جمع آوري شده از 21 روستاي اين شهرستان بوده است كه بيشتر آن صرف كمك به نيازمندان اين روستاها شده است.



 



از مرحله توليد تا صادرات50 درصد سنگ كشور به هدر مي رود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان صنايع و معادن استان اصفهان گفت: يك سوم از توليدكنندگان صنعت سنگ كشور در اصفهان حضور دارند اما تنها 2 تا 5 درصد آنان به سيستم تكنولوژي روز مجهز هستند.
غلامحسين حسيني در نشستي با خبرنگاران با اشاره به اينكه نيمي از حجم توليد سنگ كشور به استان اصفهان اختصاص دارد، افزود: ضايعات سنگ از مرحله اكتشاف، استخراج تا صنعتي شدن، يك دغدغه بزرگ است.
وي با بيان اينكه حدود 50 درصد سنگ از مرحله توليد تا صادرات به هدر مي رود، گفت: با وجود اينكه 30 درصد از صنعت استان در زمينه سنگ است و ايران چهارمين كشور از نظر منابع سنگ در جهان به شمار مي رود، در زمينه فرآوري محصول و توليد سنگ با كيفيت و همچنين فرآيند حذف دورريزها به شدت عقب هستيم.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان اصفهان همچنين گفت: جايگاه فعلي ايران در صادرات سنگ شايسته نيست و بايد در جهت بهبود اين وضعيت تلاش كنيم. وي با اشاره به اينكه 95 درصد توليد سنگ در ايران به صورت سنتي انجام مي شود گفت: صنعت سنگ استان اصفهان يكي از صنايعي است كه در اولويت اول حمايت در صندوق توسعه ملي قرار گرفته است و بايد در بازسازي و نوسازي تجهيزات و ماشين آلات اين بخش، تلاش كرد. وي از تشكيل ستاد سنگ كشور با محوريت استان اصفهان خبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14