(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 خرداد 1390- شماره 19950

كيسينجر : چين در آينده تهديدي براي آمريكاست
8 شهيد و 34 مجروح در انفجارهاي بغداد و بصره
پيروزي اسلامگرايان در انتخابات پارلماني تركيه
حكم زندان براي 2 نوجوان مبارز بحريني
تركيه در يك نگاه
نبرد خونين ميان انقلابيون و نظاميان قذافي در 50 كيلومتري طرابلس
پرونده جنايات آل خليفه و 14 مقام انگليسي به دادگاه لاهه مي رود
اعلام اعتصاب سراسري در يونان همزمان با ادامه اعتراض هاي ضددولتي
در مصاحبه با شبكه العالم جوانان انقلابي يمن : آمريكا و عربستان دخالت نكنند
شهر ناآرام شمال سوريه به تصرف كامل ارتش درآمد
تظاهرات گسترده عليه پادشاه در شهرهاي مغرب
اعزام 80 نيروي اطلاعاتي آمريكا به افغانستان
راهپيمايي ضدآمريكايي دانشجويان در خيابان هاي كراچي



كيسينجر : چين در آينده تهديدي براي آمريكاست

وزير خارجه اسبق آمريكا گفت: چين در آينده نزديك به كشوري ابرقدرت تبديل مي شود و به چالشي بزرگ براي ايالات متحده تبديل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «هنري كيسينجر» در گفت وگو با شبكه خبري «سي ان ان» با اشاره به قدرت رو به گسترش چين در زمينه اقتصادي اظهار داشت: پكن تهديدي بزرگ براي آمريكا است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه «آيا فكر مي كرديد روزي چين به يك قدرت جهاني تبديل شود و به لحاظ اقتصادي و فناوري با آمريكا رقابت كند؟» گفت: اين موضوع غيرقابل تصور بود و هيچ كس چنين انتظاري را نداشت.
وي افزود، آمريكا وارد جهاني شده كه بر آن تسلط ندارد.

 



8 شهيد و 34 مجروح در انفجارهاي بغداد و بصره

انفجار دو بمب در پايتخت و دومين شهر بزرگ عراق هشت شهيد و 34 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، تروريست هاي ناشناس يكشنبه بمبي را در يك استاديوم ورزشي جنوب بغداد منفجر كردند، كه به شهادت سه تماشاچي فوتبال و جراحت 14 تن ديگر انجاميد.
حال برخي از مجروحان اين حادثه، وخيم گزارش شده است. تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است.
در بصره، دومين شهر بزرگ عراق، واقع در جنوب اين كشور نيز يك خودروي بمب گذاري شده منفجر شد. اين انفجار كه به شيوه انتحاري بود و در منطقه «العشار» اين شهر و در مجاورت يك مركز پليس روي داد، جان پنج پليس و شهروند عراقي را گرفت و 20 تن ديگر را هم مجروح كرد. بصره طي ماه هاي اخير آرام بوده است.

 



پيروزي اسلامگرايان در انتخابات پارلماني تركيه

اسلامگرايان تركيه به رهبري رجب طيب اردوغان در بيست و چهارمين انتخابات پارلماني اين كشور، پيروز شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از شمارش 94درصد آرا، حزب عدالت و توسعه به رياست رجب طيب اردوغان با كسب 4/50 درصد آرا در انتخابات مجلس تركيه به پيروزي رسيد.
براساس اين گزارش، حزب عدالت و توسعه براي سومين بار به تنهايي قادر به تشكيل دولت آينده اين كشور خواهد بود.
اين پيروزي در حالي محقق شد كه پيش بيني هاي قبلي حكايت از پيروزي قاطع آن در انتخابات پارلماني داشت.
حزب عدالت و توسعه كه در انتخابات پارلماني سال 2007 ميلادي 341 كرسي از 550 كرسي مجلس (47درصد) را به دست آورد، اين بار نيز توانست سيطره خود را بر فضاي سياسي تركيه حفظ كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از مسجل شدن پيروزي حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلماني، هزاران تن از اسلامگرايان ترك با تجمع در مقابل دفتر حزب عدالت و توسعه، در مركز شهر «آنكارا» شعار «اردوغان نخست وزير تركيه است» را سر دادند.
اين گزارش حاكي است رجب طيب اردوغان پس از پيروزي حزبش طي سخنان كوتاهي تاكيد كرد: تركيه الگويي براي دموكراسي در جهان خواهد بود.
اردوغان در اجتماع طرفداران خود گفت: به عنوان يكي از فرزندان اين امت مي گويم، تركيه در آينده به عنوان الگويي براي دموكراسي در جهان خواهد بود.
وي تصريح كرد: بي ترديد، اين انتخابات به نفع كشور و امت ما و همه جهان بوده است و بي ترديد اين نتايج نيز به نفع امت ما و جهان در برقراري صلح و عدالت و دموكراسي خواهد بود.
اردوغان افزود: از مردم تركيه كه براي سومين بار حزب عدالت و توسعه را به قدرت رساندند، متشكرم.
وي با تاكيد بر اينكه مردم ديگر كشورها نيز در انتظار نتايج انتخابات تركيه بودند، متذكر شد: اين پيروزي به همان اندازه كه پيروزي شهرهاي تركيه است به معني پيروزي بيروت، رام الله، قدس، غزه، طرابلس و ديگر شهرهاي خاورميانه نيز هست و پيروزي حزب عدالت و توسعه، پيروزي ثبات، صلح و عدالت است.
برپايه اين گزارش، همزمان با اعلام پيروزي نهايي حزب عدالت و توسعه، هزاران نفر از مردم در آنكارا و ديگر شهرهاي تركيه با سرازير شدن به خيابان ها با بدست گرفتن پرچم اين كشور با شعار الله اكبر به شادماني پرداختند.
نتايج آرا
با شمارش نهايي آرا حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان نخست وزير كنوني تركيه نيمي از آرا را به خود اختصاص داد و با تصاحب 326 كرسي از مجموع 550 كرسي پارلمان، توانست براي سومين بار پياپي، دولت جمهوري تركيه را بار ديگر به دست گيرد.
براساس شمارش آراي نمايندگان، حزب جمهوري خلق (ملي گراي لائيك) بارزترين حزب مخالف دولت تركيه با 8/25درصد و تصاحب 135كرسي پارلمان و حزب خلق ملي گرا با 2/13درصد و تصاحب 54 كرسي نيز به پارلمان راه يافتند.
نمايندگان احزاب مستقل نيز 6/6درصد آرا را كسب و 35كرسي پارلمان را در بيست و چهارمين انتخابات مجلس تركيه به دست آوردند.
تغيير قانون اساسي تركيه
تغيير قانون اساسي تركيه به عنوان يكي از شعارهاي محوري انتخابات پارلماني تركيه، توانست حزب عدالت و توسعه را به پيروزي قاطعي در انتخابات مجلس اين كشور برساند.
رجب طيب اردوغان پس از پيروزي حزبش در انتخابات بر اين موضوع تأكيد كرد كه با رقبايش همكاري و با احزاب مخالف در مورد قانون اساسي جديد گفت و گو خواهد كرد.
همچنين مقابله با شورشيان جدايي طلب در منطقه جنوب شرقي و پيوستن به اتحاديه اروپا دو چالش عمده نخست وزير آينده تركيه است.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است يك مقايسه اجمالي در نتايج انتخابات دوره قبلي و كنوني نشان مي دهد كه حزب عدالت و توسعه به تنهايي نتوانسته است دو سوم كرسي هاي پارلمان تركيه را به دست آورد و براي تغيير قانون اساسي ناگزير به جلب موافقت و ائتلاف با احزاب ديگر است.
براساس اين مقايسه حزب عدالت و توسعه در انتخابات گذشته 47درصد آرا با 341 كرسي كسب و در انتخابات كنوني 4/50 درصد آرا 326كرسي را تصاحب كرده است. در انتخابات 12 ژوئن تركيه بيش از 50 ميليون راي دهنده به پاي صندوق هاي راي رفتند تا از ميان 492 نامزد از 15 حزب سياسي 550 نماينده را براي مجلس اين كشور برگزينند.
واكنش اسرائيل
رژيم اشغالگر صهيونيستي در يك واكنش شتابزده پس از پيروزي اسلامگرايان در انتخابات پارلماني تركيه، آمادگي تل آويو را براي بهبود مناسبات با اين كشور اعلام كرد.
راديو رژيم صهيونيستي روز دوشنبه اعلام كرد كه اين رژيم براي از سرگيري مناسبات بهتر خود با تركيه مانند گذشته آماده است.
از سوي ديگر، منابع سياسي در تل آويو اعلام كردند كه اسرائيل انتظار دارد پس از انتخابات اخير در تركيه، اردوغان سياست خود را تغيير دهد و مسئوليت پذيري بيشتري نسبت به اين رژيم داشته باشد!
مناسبات اسرائيل و تركيه پس از آن به تيرگي گرائيد كه رژيم صهيونيستي با حمله به كشتي مرمره، چند تبعه ترك را به شهادت رساند و تعدادي را نيز بازداشت كرد.


 



حكم زندان براي 2 نوجوان مبارز بحريني

سرويس خارجي-
نوجوان 15 ساله بحريني به اتهام شركت در تظاهرات از سوي دادگاه نظامي بحرين به 6 ماه حبس محكوم شد.
دادگاه نظامي بحرين «محمد ابراهيم خاتم» 15 ساله را به اتهام شركت در تظاهرات و سردادن شعارهاي ضد آل خليفه به 6 ماه حبس محكوم كرد.
اين نوجوان بحريني كه عضو باشگاه فوتبال تضامن نيز هست كم سن ترين فردي است كه تاكنون در دادگاه نظامي بحرين حاضر شده است. وي در تاريخ سوم خرداد زماني دستگير و به دادگاه فراخوانده شد كه به همراه همسالان خود به مدرسه مي رفت.كارشناسان حقوق بشري دستگيري و محاكمه اين دانش آموز بحريني را يكي از نادرترين موارد نقض حقوق بشري عنوان كردند و اظهار داشتند طبق كنوانسيون هاي حقوق بشري محمد ابراهيم جزو كودكان محسوب مي شود و نبايد او را دستگير يا محاكمه كنند.از سوي ديگر دادگاه نظامي بحرين خانم «آيات حسن محمد قرمزي» شاعره بحريني را به اتهام تحريك عليه نظام به يك سال زندان محكوم كرد. جرم اين دانشجوي 20 ساله بحريني خواندن يك شعر عليه پادشاه بحرين در ميدان لؤلؤ (مرواريد) بود.
شعر آيات قرمزي كه موجب زنداني شدن وي شد به اين شرح است: ما زندگي در قصر را نمي خواهيم، ما مردمي آزاده هستيم كه ذلت و بدبختي را از بين خواهيم برد. ما انسان هايي هستيم كه ظلم حكام ظالم را ريشه كن خواهيم كرد.اي حمد (پادشاه بحرين) از خدا بترس، من عليه تو به پا خواهم خاست من به خاطر اين مردمان كه همواره تحت ظلم و ستم حكام ستمگر قرار دارند دلم تكه تكه شده است.
اي حمد آيا صداي اعتراض مردم را نمي شنوي، آيا زجر مادراني كه آنها را داغدار كرده اي نمي شنوي؟ مردم انقلابي بحرين پس از شنيدن اشعار آيات قرمزي با شور و اشتياق خاصي از اشعار وي استقبال كردند و هم قسم شدند كه تا سرنگوني خاندان آل خليفه از پاي ننشينند.
اين در حالي است كه اين دختر دانشجوي بحريني بلافاصله از سوي نيروهاي امنيتي در اواخر بهمن ماه 89 تحت تعقيب قرار گرفت و به زندان افتاد.وي در 15 روز اول حبس خود در زندان انفرادي بود و تاكنون تنها دوبار موفق به ديدار با خانواده اش شده است.
آيات به كارشناسان عفو بين الملل گفته كه او و همفكرانش را در زندان چشم بسته تحت شديدترين شكنجه هاي غير انساني قرار مي دادند. در روزهاي پاياني فروردين ماه خبر شهادت اين شاعره بحريني منتشر شد ولي شخص ناشناسي با خانواده وي تماس گرفت و اعلام كرد كه وي به كما رفته و در بيمارستان ارتش بستري است.تاكنون 400 غيرنظامي در دادگاه هاي نظامي محاكمه شده اند كه از اين تعداد هفت تن به دليل اتهاماتي كه تحريك مردم ناميده شده به يك تا 6 سال زندان محكوم شده اند.همچنين دادگاه تجديد نظر نظامي بحرين اظهار نظر درباره حكم دو نوجوان بحريني كه به اتهام شركت در تظاهرات مسالمت آميز به اعدام محكوم شده بودند را به تعويق انداخت.

 



تركيه در يك نگاه

نام كشور: جمهوري تركيه
جمعيت: حدود 79 ميليون نفر
پايتخت: آنكارا (حدود 4 ميليون نفر)
مساحت 562/783 كيلومتر مربع
زبان رسمي: تركي
دين: 8/99% مسلمان بقيه مسيحي و يهودي
تركيه به درياهاي سياه، اژه و مديترانه راه داشته و با كشورهاي بلغارستان، گرجستان، يونان ،ايران،عراق و سوريه مرز مشترك دارد.
اين كشور در كنار داشتن منابع طبيعي همچون آهن، مس، زغال سنگ، نفت و... چند سالي است به كمك صنعت و بخش خدماتي خود به سرعت در حال رشد و گسترش دادن اقتصاد خود است. در عين حال اين كشور با زنده نگه داشتن كشاورزي سنتي خود موفق شده 30درصد از نيروي كاري اش را در اين بخش به خدمت بگيرد.
تركيه يك سوم نيروي كار بخش صنعتي خود را نيز در بخش منسوجات و پوشاك به خدمت گماشته و از صنعت توريسم خود نيز نهايت بهره برداري را مي كند.
اين كشور توانسته در بخش بانكداري و بيمه نيز رشد خوبي از خود نشان دهد.
تركيه در سال 1945به سازمان ملل پيوست و در سال 1952نيز عضو ناتو شد. اين كشور در سال 1964 عضو وابسته جامعه اروپا شد. طي يك دهه گذشته تلاش هاي فراوان اين كشور براي پذيرفته شدن به عنوان عضو اتحاديه اروپا به جايي نرسيده است.

 



نبرد خونين ميان انقلابيون و نظاميان قذافي در 50 كيلومتري طرابلس

درگيري هاي شديد ميان نيروهاي دولتي و انقلابيون در شهر استراتژيك «الزاويه» ليبي به مرگ 100 نيروي وفادار به ديكتاتور اين كشور انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فارس، درگيري هاي شديدي ميان نظاميان قذافي و انقلابيون بر سر تسلط بر شهر استراتژيك «الزاويه» ديروز ادامه داشت. در اين درگيري خونين، حداقل 100 تن از نيروهاي قذافي كشته شدند. شبكه الجزيره شمار كشته هاي انقلابيون را 15 تن ذكر كرد. اين درگيري همچنان ادامه دارد.
الزاويه در 50 كيلومتري پايتخت قرار دارد و به عنوان دروازه ورودي طرابلس محسوب مي شود.
شهر بحران زده «مصراته» نيز ديروز همچنان زير گلوله باران نيروهاي قذافي قرار داشت. اين گلوله باران به مرگ هفت نفر و جراحت چهار تن ديگر انجاميد.
جنگنده هاي ناتو نيز چندين بار مركز طرابلس را بمباران كردند. يكشنبه گذشته علي رغم خطر حمله هوايي، «معمر قذافي» با «ايليو مژينف» رئيس فدراسيون شطرنج جهان، به مدت دو ساعت شطرنج بازي كرد!
ناتو بار ديگر تاكيد كرد، با دقت تجهيزات نظامي قذافي را هدف قرار خواهد داد، تا ماشين جنگي وي را متوقف كند. اين ادعاهاي ناتو در حالي مطرح مي شود كه قذافي با آرامش به جنگ خود ادامه مي دهد.
ايرنا به نقل از روزنامه انگليسي «ساندي استار» گزارش داد ديكتاتور ليبي براي حفظ جان خود، در عمق 182 متري زمين كه براي آب رساني به شهرهاي مختلف حفر شده، پناه گرفته است. اما، بازي دو ساعته قذافي با رئيس فدراسيون جهاني شطرنج، صحت اين خبر را با علامت سوال مواجه مي كند. «ايليو مژينف» به خبرگزاري روسي «اينتر فاكس» گفت: قذافي هنگام بازي متعهد شد كه هرگز ليبي را ترك نكند، چرا كه ليبي سرزمين مادري اوست.
ايليو مژينف در ادامه افزود: قذافي به من گفت كه ليبي سرزميني است كه فرزندان و نوه هايم در اينجا كشته شده اند، هيچ سمت رسمي ندارم كه از آن كناره گيري كنم، من نخست وزير يا رئيس جمهور يا پادشاه نيستم، لذا هيچ پستي ندارم و نمي دانم كه بايد از چه پستي كناره گيري كنم.
ديدار عبدالجليل
از امارات و قطر
به گزارش واحد مركزي خبر، «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي به امارات و سپس قطر رفت.
در پي ديدار عبدالجليل از امارات، «شيخ عبدالله بن زايد بن آل نهيان» وزير خارجه امارات، اعلام كرد كه اين كشور، شوراي ملي انتقالي ليبي را به عنوان نماينده مردم ليبي، به رسميت مي شناسد. سفر يكشنبه عبدالجليل به دوحه نيز براي بار دوم صورت گرفته است.

 



پرونده جنايات آل خليفه و 14 مقام انگليسي به دادگاه لاهه مي رود

رئيس ائتلاف بين المللي مبارزه با فرار از جنايات اواخر اين هفته براي مطرح كردن شكايت جديدي عليه رژيم آل خليفه در دادگاه لاهه حاضر مي شود.
به گزارش شبكه خبري العالم، خانم «مي خنسا» قرار است در تاريخ 16 و 17 ژوئن (26 و 27 خرداد) براي ارايه شكايت جديدي عليه آل خليفه به دليل صدور حكم اعدام جوانان بحريني در لاهه حاضر شود.
با توجه به افشاي آموزش نيروهاي اشغالگر سعودي توسط انگليس كه براي سركوب مردم بحرين آموزش ديده اند 14 مقام انگليسي نيز به عنوان شريك جرم آل خليفه معرفي مي شوند.
قرار است 10 وكيل از آلمان، اسپانيا و فرانسه در دادگاه لاهه به اين منظور حاضر شوند.
دادگاه لاهه از سازمان ملل خواسته است تا بازرساني براي بررسي اوضاع بحرين به اين كشور اعزام كند. اين درخواست نقطه عطفي در روند تلاش هاي حقوقي و آگاه سازي محافل مدافع حقوق بشر غربي است كه پيگيري و مجازات جنايتكاران بحريني را تسريع مي بخشد.
شبكه تلويزيوني العالم همچنين به نقل از يك گزارش محرمانه وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد، آل خليفه نزديك به200 ميليون دلار تجهيزات ويژه سركوب هاي خياباني و مقابله با اعتراضات مردمي از آمريكا خريداري كرده است.
اين تجهيزات شامل تفنگ و سلاح هاي هجومي، انواع گاز اشك آور و در عين حال تجهيزات راداري و الكترونيكي نظامي است.
العالم افزود، دولتمردان كاخ سفيد همواره از مقامات بحريني حمايت مي كنند زيرا يكي از مهم ترين پايگاه هاي دريايي آمريكا در آب هاي بحرين مستقر است. در همين حال دبير كل جمعيت الوفاق بحرين درباره سياست خاندان آل خليفه براي دور زدن مطالبات مردم بحرين و معرفي ميانجي براي گفت وگو با مخالفان تاكيد كرد، مردم بحرين هوشيار هستند و فريب اين سياست هاي رياكارانه را نمي خورند.
وي افزود، تا زماني كه خواسته انقلابيون بحرين محقق نشود گفت وگويي در كار نخواهد بود.
شيخ علي سلمان گفت، مردم منبع قدرت در كشور هستند و حرف آخر را در كشور مي زنند.
وي همچنين تاكيد كرد، سياست مشت آهنين خاندان آل خليفه عليه انقلابيون محكوم به شكست است و سرانجام پيروزي از آن ملت بحرين است. «سعيد شهابي» يكي از سران مخالف بحرين نيز در اين باره گفت، رژيم بحرين هيچ گزينه اي جز كنار رفتن از قدرت ندارد.
وي افزود، مقامات بحريني بهتر است بدانند كه مردم بحرين انقلاب خود را در هيچ شرايطي متوقف نمي كنند.
شهابي تاكيد كرد، رژيم بحرين رژيمي كهنه و مرتجع است و بايد از قدرت كنار برود.

 



اعلام اعتصاب سراسري در يونان همزمان با ادامه اعتراض هاي ضددولتي

هزاران نفر از مردم آتن در نوزدهمين روز از تظاهرات و اعتصاب هاي ضددولتي خود به خيابان ها ريختند.
به گزارش «واشنگتن پست»، به دنبال اظهارات «جرج پاپاندرو»، نخست وزير يونان مبني بر لازم الاجرا بودن طرح هاي رياضت اقتصادي، دستكم 20 هزار نفر از مردم «آتن» در نوزدهمين روز از اعتراضات خود مقابل ساختمان پارلمان تظاهرات كردند.
«پاپاندرو» روز يكشنبه تاكيد كرد، براي حل بحران بدهي يونان و به رغم مخالفت هاي گسترده مردمي قصد دارد سياست هاي اقتصادي را كه به فشار آمدن به اقشار مختلف جامعه يونان منجر مي شود به مرحله اجرا بگذارد.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين باره نوشت، تظاهركنندگان يوناني با تجمع مقابل ساختمان پارلمان ضمن محكوم كردن سياست هاي اقتصادي دولت، اعلام كردند، روز چهارشنبه (فردا) دست به اعتصاب سراسري مي زنند. معترضان تاكيد كردند، روز چهارشنبه علاوه بر اعتصاب، قصد تشكيل يك زنجيره انساني به دور ساختمان پارلمان را دارند. يونان پس از شكست در طرح دريافت كمك 110 ميليارد يورويي اتحاديه اروپا، به منظور حل بحران شديد اقتصادي حاكم بر اين كشور، تصميم به اجراي طرح رياضت اقتصادي جديدي به ارزش 28 ميليارد يورو از محل افزايش ماليات و كاهش هزينه هاي عمومي را دارد. اين طرح جديد قرار است تا سال 2015 به تدريج اجرا شود. گفتني است، فساد گسترده مالي و بيكاري مفرط، عمده دليل خشم مردم يونان و در نتيجه تظاهرات چند هفته اي آنان است. برخي تظاهركنندگان با دزد خواندن مقامات دولتي خواستار حل فوري فساد اقتصادي در كشورمان شدند.

 



در مصاحبه با شبكه العالم جوانان انقلابي يمن : آمريكا و عربستان دخالت نكنند

سرويس خارجي -
جوانان انقلابي يمن تاكيد كردند تظاهرات ميليوني مردم يمن طي روزهاي اخير در شهرهاي مختلف يمن اين پيام را براي آمريكا، عربستان و ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به همراه داشت كه درامور داخلي يمن دخالت نكنند.
«عبدالله المحبار» نماينده جوانان انقلابي يمن در گفت وگو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد، پيام انقلاب يمن بسيار واضح و روشن است و مردم يمن نمي خواهند كه آمريكا، عربستان يا هيچ كشور ديگري در امور داخلي كشورشان دخالت كند.
وي افزود: انقلاب يمن ضد استكباري، مردمي و مسالمت آميز است و هدفش سرنگوني رژيم حاكم است.
المحبار اظهار داشت، اين انقلاب به يكي از اهداف خود يعني بركناري علي عبدالله صالح از قدرت دست يافت و تا سرنگوني كامل رژيم و نابودي همه اعضاي آن به راه خود ادامه خواهد داد.
وي بر اصرار جوانان انقلاب برخواسته هاي خود يعني تشكيل شوراي انتقالي كه مسئول تشكيل دولت وحدت ملي و تعيين قانون اساسي جديد براي كشور باشد تاكيد كرد.
نماينده جوانان انقلابي يمن همچنين گفت، انقلابيون از مسئولان باقيمانده در رژيم مي خواهند كه به صف انقلابيون بپيوندند و در راه برقراري آزادي، عدالت و دموكراسي در كشور تلاش كنند.
اين در حالي است كه احزاب مخالف يمن نيز اعلام كردند كه معاون ديكتاتور يمن از برگزاري نشست و گفت وگو با مخالفان به بهانه هاي مختلف خودداري مي كند.
اين احزاب تاكيد كردند كه تلاش ها براي پايان دادن به بحران سياسي در يمن پس از مخالفت «عبدربه منصور هادي» جانشين ديكتاتور با برگزاري نشست با مخالفان به شكست انجاميد.
از سوي ديگر، شبكه تلويزيوني بي بي سي عربي طي گزارشي ضمن نمايش صحنه هايي از تظاهرات مردم يمن و شعارهاي آنها عليه رژيم علي عبدالله صالح اعلام كرد، در حالي كه علي عبدالله صالح در عربستان تحت درمان قرار دارد اعتراضات عليه حكومت وي همچنان ادامه دارد و مردم خواستار تشكيل شوراي انتقالي و بازنگشتن علي عبدالله صالح به كشور هستند.
در همين رابطه برخي از كارشناسان سياسي منطقه و فرامنطقه اي درباره پيامدهاي بحران يمن در منطقه هشدار داده و تاكيد كردند.
اوضاع يمن بسيار مبهم است و معلوم نيست علي عبدالله صالح به كشور باز مي گردد يا نه.
اين كارشناسان افزودند: مسائل يمن به شدت بر مسايل منطقه تاثير مي گذارد و منطقه را ناامن و بي ثبات مي كند.
اين در حالي است كه روسيه دو هواپيماي خود را براي بازگرداندن 15 تبعه روسي در اين كشور به يمن اعزام كرده است.
حدود 1000 نفر از شهروندان روسيه و همچنين چند صد نفر از اتباع ساير كشورهاي جامعه مشترك المنافع در يمن به سر مي برند.

 



شهر ناآرام شمال سوريه به تصرف كامل ارتش درآمد

ارتش سوريه پس از چند روز درگيري موفق شد كنترل شهر «جسرالشغور» كه مقر باندهاي مسلح بود را به دست گيرد.
شبكه تلويزيون دولتي سوريه اعلام كرد، نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند كنترل شهر ناآرام جسرالشغور كه در روزهاي گذشته بيش از 120 تن از نيروهاي امنيتي و پليس در آنجا به دست افراد مسلح كشته شدند را تحت كنترل كامل خود در آورند.
در همين حال خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) نيز اعلام كردند كه نيروهاي نظامي در شهر سرگرم گشت زني هستند و اكنون بقاياي مخالفان مسلح ضد دولتي در اطراف شهر تحت پيگرد قرار دارند.
اين منطقه روزهاي گذشته شاهد درگيري شديد افراد مسلح با نيروهاي ارتش سوريه بود كه در روز نخست اين درگيري ها، دست كم 120 نفر از نيروهاي امنيتي سوريه در دو كمين افراد مسلح كشته شدند.
سانا اعلام كرد كه ارتش پس از خنثي سازي بمب ها و بسته هاي انفجاري كار گذاشته شده زير پل ها و در راه هاي ارتباطي وارد شهر شد و پس از درگيري هاي سخت كه طي آن يك نفر ديگر از نيروهاي ارتش در آن كشته شد، كنترل شهر را در دست گرفت.
از سوي ديگر نمايندگان شبكه حقوق بشر سوريه در نشستي از سكوت سازمان ملل و كشورهاي غربي مقابل جنايات گروه هاي مسلح در سوريه ابراز انزجار و آن را محكوم كردند.
به گزارش سانا، نمايندگان شبكه حقوق بشر سوريه اقدامات خشونت آميز و تروريستي گروهك هاي مسلح در اين كشور و سكوت آشكار سازمان ملل و كشورهاي غربي در قبال آن را محكوم كردند.
نمايندگان مذكور تصريح كردند كه علاوه بر انعكاس حقايق، بايد اسناد و مدارك و تصاوير همه جنايات و نقض قوانيني كه خرابكاران در سوريه انجام مي دهند و به قتل، آتش سوزي، مثله كردن اجساد و آتش زدن نهادهاي خصوصي و عمومي و دولتي اقدام مي كنند، گردآوري شود.

 



تظاهرات گسترده عليه پادشاه در شهرهاي مغرب

ده ها هزار تن از مردم مغرب با برپايي تظاهرات اعتراض آميز در 40 شهر و روستاي اين كشور، خواستار محدوديت اختيارات پادشاه و مبارزه با فساد مسئولان بلندپايه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، اين تظاهرات روز يكشنبه و دو روز پس از آن برگزار شد كه محمد ششم، شاه مغرب، پيش نويس اصلاحات قانوني را كه اختيارات او را به نفع نخست وزير كاهش مي دهد، دريافت كرد.
بر پايه اين گزارش، تظاهرات مخالفان دولت مغرب در حالي برگزار شد كه جنبش جوانان 20 فوريه با هدف پيگيري خواسته هاي خود مبني بر انجام اصلاحات و محدوديت اختيارات پادشاه، آن را سازماندهي كرده بود.
تظاهركنندگان در دارالبيضاء و شهرهاي ديگر مغرب با حمل شعارهايي، برگزاري انتخابات آزاد، مبارزه با فساد و محاكمه عاملان سركوب و فساد را در دولت حاكم خواستار شدند.
آنها همچنين پيش نويس پيشنهادي قانون اساسي از سوي كميته وابسته به پادشاهي مغرب را رد كرده و شعار مي دادند: «انتخابات مضحك، بايكوت بايد گردد، نان، آزادي و حيثيت انساني لحاظ بايد گردد.»
محمد ششم روز جمعه اصلاحيه قانوني را از «عبدالطيف المنوني»، رئيس كميته مشورتي اصلاح قانون اساسي دريافت كرد و اين كميته ماه مارس (اسفند سال گذشته) پيش نويس اصلاحات پيشنهادي قانون اساسي را آماده كرده بود اما پادشاه از پذيرفتن آن طفره مي رفت.
كشور مغرب كه از فوريه تاكنون، همزمان با خيزش هاي اسلامي در كشورهاي عربي، دچار ناآرامي هايي شده است، از ماه گذشته تاكنون همچنان به صحنه اعتراضات مردمي مبدل شده است.
اين گزارش حاكي است در دارالبيضاء نيز حدود 7000 جوان مغربي كه اصلاحات سياسي را خواستار بودند با برگزاري يك راهپيمايي مسالمت آميز براي چهارمين هفته پياپي در اين كشور به تظاهرات پرداختند.
همچنين تجمعات مشابهي نيز در منطقه «سلا» در نزديك شهر رباط (پايتخت) برگزار شد كه در آن 1000 نفر شركت داشتند و پليس براي متفرق كردن آنها دخالتي نكرد.

 



اعزام 80 نيروي اطلاعاتي آمريكا به افغانستان

رسانه هاي غربي فاش كردند، دولت واشنگتن با اعزام80 نيروي اطلاعاتي ورزيده به افغانستان، قصد دارد كه اين كشور را به پايگاه اطلاعاتي آمريكا عليه ايران، روسيه و چين تبديل كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «غلام جيلاني ضواك» رئيس «مركز مطالعات راهبردي و مشورتي افغانستان» به نقل از رسانه هاي غربي فاش كرد، آمريكا 80 مأمور اطلاعاتي ورزيده خود را به افغانستان اعزام كرده است. ضواك در اين رابطه، توضيح داد كه آمريكا قصد دارد يك جنگ اطلاعاتي در منطقه (عليه ايران، روسيه و چين) راه اندازي كند.
وي خاطرنشان كرد: هدف اصلي آمريكا، ايجاد پايگاههاي نظامي در افغانستان است و جنگ اطلاعاتي مورد نظر آمريكا نيز از درون همين پايگاه هاي نظامي، هدايت خواهدشد.
«وحيد مژده» يك كارشناس ديگر افغان نيز گفت: آمريكا به خاطر شكست گزينه نظامي، به گزينه اطلاعاتي در افغانستان روي آورده است.

 



راهپيمايي ضدآمريكايي دانشجويان در خيابان هاي كراچي

دانشجويان دانشگاه هاي كراچي پاكستان تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كردند و از واشنگتن خواستند به عمليات توسط هواپيماهاي بدون سرنشين در خاك پاكستان پايان دهند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دانشجويان دانشگاه هاي مختلف شهر كراچي پاكستان يكشنبه در خيابان هاي اين شهر تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كردند. دانشجويان كه شمار آنها به صدها نفر مي رسيد، در اين تظاهرات آرام، دور تازه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان را محكوم كردند. بر روي پلاكاردهايي كه تظاهركنندگان در دست داشتند، شعارهايي در محكوميت پيروي سران اسلام آباد از سياست هاي آمريكا نوشته شده بود. دانشجويان از دولت اسلام آباد خواستند آمريكا را براي توقف كشتار شهروندان بي گناه پاكستان، تحت فشار قراردهد.
ظاهراً دولت پاكستان در حفظ تماميت ارضي اين كشور، ناتوان است و نيروهاي نظامي و امنيتي آمريكا هر وقت كه اراده كنند، دست به عمليات نظامي در داخل خاك پاكستان مي زنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14