(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 خرداد 1390- شماره 19951

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديدار رؤساي جمهور ايران و چين در حاشيه اجلاس شانگهاي
دادستان تهران : چند مدير نفتي در چارچوب يك پرونده مهم بازداشت شدند
موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفيف 996نفر از محكومان محاكم قضايي
حجت الاسلام قرائتي در همايش زكات:زكات نبايد دولتي شود
مهمانپرست : هيچ تصميمي در مورد خزر بدون اجماع قابل اجرا نيست
جلسه رسيدگي به پرونده شهادت غلام كبيري تجديد شد
ايران در حال ايجاد يك ساختار مالي غيرقابل شناسايي در جهان است
رشوه 600 هزار دلاري گروهك منافقين براي خروج از فهرست تروريستي آمريكا
معاون فرهنگي وزارت علوم: ايجاد دانشگاه هاي تك جنسيتي مطالبه مردمي است
شكل گيري نهضت قرآني در زندان هاي كشور
هدرروي 60 درصد آب بخش كشاورزي استان تهران
وزير كشور: بيداري اسلامي منطقه بلاي جان استكبار شده است
ميدان بهارستان مشهد به شهداي بحرين تغيير نام داد
صادرات 5/4 ميليارد دلاري محصولات كشاورزي در سال جاري
اخبار ادبي و هنري



ديدار رؤساي جمهور ايران و چين در حاشيه اجلاس شانگهاي

سرويس سياسي-
روساي جمهور ايران و چين در حاشيه اجلاس شانگهاي با يكديگر ديدار كردند.
بنابر گزارش خبرگزاري شينهوا از آستانه، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران روز سه شنبه اعلام كرد اميدوار است همكاري هاي ايران و با چين در حوزه هاي مختلف، افزايش و بطور كلي، مناسبات دوجانبه گسترش يابد.
احمدي نژاد در ديدار با هو جينتائو رئيس جمهور چين اعلام كرد ايران آماده است با طرف چيني براي افزايش همكاريهاي اقتصادي و تجاري، تبادلات فرهنگي و ارتباط بين مردم اين دو كشور، همكاري كند. رئيس جمهور ايران خاطر نشان كرد اين كشور و چين، تاريخچه اي قديمي از روابط خوب با يكديگر دارند و امسال چهلمين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيك بين اين دو كشور است.
وي افزود: ايران آماده افزايش تماس ها با چين در خصوص مسائل منطقه اي و بين المللي به منظور تقويت امنيت و ثبات منطقه اي و بين المللي است.
اظهارات رييس جمهور چين
در همين حال، منابع غربي گزارش مي دهند كه رئيس جمهور چين در اين ديدار از احمدي نژاد خواسته است كه مذاكرات ايران و 1+5 هر چه زودتر از سر گرفته شود.
خبرگزاري چيني شينهوا گزارش داده است كه هو جينتائو رئيس جمهور چين روز سه شنبه اعلام كرد ايران بايد هر چه زودتر با 6 كشور (گروه 1+5)، گفت وگو كند.
بنابر اين گزارش، رئيس جمهور چين گفت: «تحت شرايط فعلي، ايران بايد از همه عناصر مثبتي كه به پيشبرد فرايند گفتگو كمك مي كنند، استفاده كند».
وي از ايران خواست اقدامات قابل توجهي به منظور برقراري اعتماد و پيشبرد فرايند گفتگو، اتخاذ كند.
رئيس جمهور چين در اين ديدار خاطر نشان كرد: «پيدا كردن راه حلي جامع و مناسب براي مسئله هسته اي ايران از طريق گفتگو و مذاكره، راه اصلي براي تضمين حق اين كشور در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است». وي افزود: «اين فقط به نفع طرف ايراني نيست بلكه همچنين به برقراري صلح و ثبات در منطقه خاورميانه كمك مي كند».
هو جينتائو رئيس جمهور چين همچنين گفت: «تقويت و توسعه بيش از پيش روابط دوستانه و تعاملي با ايران به نفع دو طرف است و به حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، كمك مي كند».
هو در اين ديدار خاطر نشان كرد: «از زمان برقراري روابط ديپلماتيك بين اين دو كشور به ويژه در سال هاي اخير، روابط چين-ايران با تلاش هاي مشترك دو طرف، شاهد رشد سالم و پيوسته بوده است». وي گفت: «سران اين دو كشور تبادل ديدارهاي هميشگي با يكديگر را حفظ كرده اند و اعتماد متقابل سياسي بين دو طرف بطور پيوسته بهبود يافته و همكاريهاي عملگرايانه توسعه يافته است. دو كشور بايد تماس هاي بلندپايه با يكديگر را حفظ كنند و تبادلات دوستانه را در همه حوزه ها، گسترش دهند».
رئيس جمهور چين تصريح كرد «دولت ها، نمايندگان پارلمان و احزاب سياسي دو كشور نيز بايد تبادلات و همكاريها را حفظ كنند. وي از دو كشور خواست با ادامه دادن به همكاريهاي اقتصادي و تجاري دوجانبه، همكاريهاي عملگرايانه را پيش ببرند. دو كشور بايد مبادلات فرهنگي خود را گسترش دهند».
احمدي نژاد به عنوان ميهمان در اجلاس شانگهاي كه امسال در قزاقستان تشكيل مي شود حضور يافته و اين ديدار در حاشيه اين اجلاس برگزار شده است.
ديدار با رئيس جمهور قزاقستان
رؤساي جمهور ايران و قزاقستان نيز در حاشيه اجلاس شانگاي ديدار كردند.
دكتر محمود احمدي نژاد در ديدار نور سلطان نظربايف رييس جمهور اين كشور، مناسبات و همكاري هاي دو كشور را رو به گسترش و رضايت بخش توصيف كرد و گفت: امروز تهران و آستانه ظرفيت هاي فراواني براي افزايش روابط في مابين در بخش هاي مختلف دارند كه مي توان همه آن ها را به نفع منافع دو ملت فعال كرد.
رييس جمهور بر لزوم همكاري و تعاملات فرهنگي بين دو ملت ايران و قزاقستان تأكيد كرد و افزود: اشتراكات فرهنگي دو ملت ظرفيت مناسبي است كه بايد از آن براي گسترش هرچه بيشتر مناسبات در ساير عرصه ها بهره برد.
نور سلطان نظربايف رييس جمهور قزاقستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور دكتر احمدي نژاد در قزاقستان براي شركت در اجلاس همكاري هاي شانگهاي گفت: آستانه به دنبال ايجاد و تقويت همكاري هاي فراگير و گسترده با ايران است و اين موضوع را به نفع منافع دو ملت و منطقه مي داند.

 



دادستان تهران : چند مدير نفتي در چارچوب يك پرونده مهم بازداشت شدند

دادستان تهران در تازه ترين اظهارات خود از بازداشت چند مدير ارشد اقتصادي خبر داد.
دكتر عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسراي ناحيه يك (شميران) در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، اظهار داشت: دو هفته پيش شش نفر از كاركنان نفت كه بعضا بازنشسته و شاغل بودند، 48 ساعت بازداشت شدند. دادستاني پس از بررسي هاي لازم آن ها را با توديع ضمانت آزاد كرد.
جعفري دولت آبادي يادآور شد: اين پرونده بسيار مهمي در ايران است كه بعضا جنبه هاي بين المللي نيز دارد اما اينكه درباره اتهامات اين افراد به سرعت در مطبوعات بحث شود، جاي بررسي است. اتهامات اين افراد قابل اعلام نيست ولي اصل خبر بازداشت صحت دارد. اين پرونده از پرونده هاي معروف اقتصادي است كه جنبه بين المللي دارد و افراد ديگري نيز تحت تعقيب هستند.
شكايت از روزنامه ايران
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه با توجه به انتشار مطلبي در يكي از روزنامه هاي پرتيراژ حامي دولت مبني بر اقتدارگرا بودن رييس قوه قضائيه، فرمانده سپاه و آقاي مصباح، آيا دستگاه قضايي موضوع را پيگيري خواهد كرد؟، گفت: دادستاني روز گذشته عليه اين روزنامه اعلام جرم كرد، مدير مسئول احضار شده و بايد در جلسه بازپرسي حضور يابد و درباره اتهاماتش توضيح دهد. اكنون اين پرونده به يكي از شعب دادسراي فرهنگ و رسانه ارجاع شده و به آن رسيدگي خواهد شد.
خبرنگار ديگري در خصوص ضرب و جرح يك روحاني به دليل امر به معروف و نهي از منكر از دادستان خواستار توضيح شد كه وي تصريح كرد: اولا به رسانه ها توصيه مي كنم كه سرعت خبر را فداي دقت خبر نكنند. اصل حادثه تلخ بود به ويژه آنكه جرم به صورت علني اتفاق افتاده بود؛ لذا اصل حادثه غيرقابل دفاع است. پليس و قوه قضائيه نيز به موقع اقدام كرده و متهمان را دستگير كردند. اميدواريم اين پرونده ظرف 10 روز آينده به دادگاه ارسال شود.
دادستان تهران ادامه داد: البته اين پرونده با حواشي اي نيز همراه بود. بايد در انتشار برخي مطالب دقت بيشتري شود. در حادثه ديگري هم كه روز 15 ارديبهشت رخ داد، يك روحاني دچار ضرب و جرح شد كه اين مورد مصداق واقعي امر به معروف و نهي از منكر بود و در اين پرونده چهار نفر دستگير شدند؛ البته رسانه ها به اين موضوع كمتر پرداختند و ديدار ما با اين روحاني نيز به علت جبران همين موضوع بود.
تكذيب حصر خانگي
برخي افراد وابسته به دولت
خبرنگاري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه هفته گذشته شايعاتي در مورد حصر خانگي برخي از افراد وابسته به دولت منتشر شد. آيا اين صحت دارد؟ كه دادستان پاسخ داد: تكذيب مي شود.
احضار متهمان پرونده بيمه
جعفري دولت آبادي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر صحت اخبار منتشر شده در خصوص بازداشت تعدادي از مسئولان عالي رتبه استانداري نيز اظهار كرد: يكسري افراد به دادستاني احضار شدند كه پرونده آنها مرتبط با پرونده بيمه است اما در خصوص اعلام اتهامات، معذوريت داريم.
بازداشت مديرعامل اسبق ايران خودرو
دادستان تهران همچنين در خصوص خبر بازداشت مديرعامل اسبق شركت ايران خودرو گفت: بر اساس تبصره ماده 188 قانون، نمي توان اتهامات را قبل از قطعي شدن حكم اعلام كرد اما بازداشت اين فرد با هويت «غ» و چند نفر ديگر صحت دارد. اين فرد بر اساس شكايت شاكي خصوصي احضار شد و چند روز در بازداشت بود اما بعد آزاد شد. نكته قابل ذكر اين است كه اقدامات اين افراد قابل تعقيب است. اين پرونده از دو سال پيش مطرح بود و بازپرس پس از جمع آوري دلايل اقدام به احضار متهمان كرد.
جعفري دولت آبادي در مورد آخرين وضعيت پرونده حادثه ايران خودرو نيز گفت: اين پرونده به دادگاه ارسال شده است.
اخطار به دو مداح
جعفري دولت آبادي در خصوص رسيدگي به پرونده مداحان كه با شكايت دولت تشكيل شده بود نيز گفت: احضارها به آنها ابلاغ شده و آنها بايد حضور يابند و پاسخگو باشند.
12 متهم از جرياني خاص
به دليل مفاسد اقتصادي
در اختيار دادستاني هستند
خبرنگار ديگري با اشاره به رسيدگي به مفاسد اقتصادي جرياني خاص از دادستان تهران خواستار توضيح شد كه وي اظهار كرد: 12 متهم در اختيار دادستاني هستند. اين افراد كساني اند كه در نهادهاي دولتي كار مي كردند البته برخي از آنها فقط رابط اين افراد بودند. همه اين افراد براي تحقيق احضار شدند و اميدواريم در يك فرجه زماني مناسب تحقيقات تكميل شود؛ اما نكته قابل توجه اين است كه قوه قضائيه در برابر مفاسد اقتصادي كوتاه نمي آيد.
دادستان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا همه اين افراد مسائل اقتصادي داشتند؟ گفت: بازداشت اكثر اين افراد مربوط به مسائل مالي است.
پليس از پشتوانه خوب قضايي برخوردار است
خبرنگار ديگري از دادستان عمومي و انقلاب تهران سوال كرد كه «آيا دستگاه قضايي در اجراي طرح امنيت اخلاقي با پليس همراه شده است؟» كه وي پاسخ داد: جلسه ستاد مبارزه با جرايم خاص روز گذشته تشكيل شد. فرمانده پليس تهران گزارش مفصلي ارائه داد. در اين جلسه هماهنگ شد كساني كه خارج از عرف در منظر عمومي ظاهر مي شوند در مرحله اول مورد تذكر قرار گيرند و در صورت تكرار به قوه قضائيه معرفي شوند. به پليس نيز گفتيم خودروهايي را كه برخي اصول را رعايت نمي كنند متوقف شوند.
جعفري دولت آبادي تاكيد كرد: امروز پليس از پشتوانه خوب قضايي برخوردار است اما از خانواده ها و مردم نيز مي خواهيم كه در اجراي اين طرح همكاري كنند.
سه تبعه آمريكايي
در زندان از بهترين امكانات برخوردار بوده اند
دادستان تهران درباره زمان برگزاري دادگاه سه تبعه آمريكايي و ادعاهاي سارا شورد مبني بر بدرفتاري با آنها در زندان نيز تصريح كرد: اميدواريم دادگاه اواخر تير يا مردادماه برگزار شود. ادعاي خانم شورد را رد مي كنيم. اين در حالي است كه اين سه آمريكايي از بهترين امكانات برخوردار بودند و رفتار خوبي با آنها شده است. آنها با خانواده هاي خود نيز تماس داشتند و در اين زمينه خانم شورد از جاده انصاف خارج شده است.
خبرنگاري با اشاره به عدم برگزاري جلسات دادگاه اين سه تبعه آمريكايي به دليل عدم انتقال دو آمريكايي از زندان به دادگاه، از دادستان تهران خواستار توضيح شد كه وي پاسخ داد: اين اشكال را پس از جلسه دوم محاكمه متوجه شديم و تلاش كرديم تا براي محاكمه بعدي ناهماهنگي ها از بين برود. اميدواريم در جلسه آينده تصميم نهايي در اين زمينه اتخاذ شود.
فريبرز رئيس دانا به يك سال حبس محكوم شده است
خبرنگار ديگري آخرين وضعيت پرونده فريبرز رئيس دانا را مورد اشاره قرار داد كه دادستان گفت: بر حسب اطلاعات گرفته شده، وي به يك سال حبس محكوم شده است.
فردي كه وارد منزل كروبي شده به هفت ماه حبس محكوم شد
خبرنگار ديگري سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه نتيجه رسيدگي به پرونده حمله كنندگان به منزل مهدي كروبي چه شد؟ كه جعفري دولت آبادي پاسخ داد: اگر منظورتان كسي است كه وارد منزل وي شده، اين فرد به هفت ماه حبس محكوم شده و در صورتي كه اعتراض كند، پرونده به دادگاه تجديدنظر خواهد رفت. در صورت عدم اعتراض نيز حكم اجرا خواهد شد.
اطلاع به خانواده هدي صابر
با تاخير رخ داد و امكان انتخاب بيمارستان وجود نداشت
دادستان عمومي و انقلاب تهران در خصوص فوت هدي صابر نيز تصريح كرد: وي روز جمعه اظهار كسالت مي كند. دو بار به بهداري زندان منتقل مي شود و بعد به دليل كسالت بيش از حد از طريق رئيس دادسراي زندان به بيمارستان منتقل مي شود اما در بيمارستان دچار آنفاركتوس مي شود. آنچه ما در اين پرونده به عنوان ابهام مطرح كرديم اين است كه بايد گزارش وضعيت زنداني با سرعت بيشتري به دادستاني منتقل مي شد. ما در چنين شرايطي به خانواده زنداني اطلاع مي دهيم و آنها اجازه دارند در هر بيمارستان و با هر پزشكي كه مايل هستند صحبت كنند تا بيمار در آنجا تحت درمان قرار گيرد؛ البته اين اتفاق با تاخير رخ داد و امكان انتخاب بيمارستان وجود نداشت.
جعفري دولت آبادي ادامه داد: ما پس از مرگ به كالبدشكافي تاكيد داشتيم تا فوت اين فرد مانند فوت هاله سحابي به كشور هزينه وارد نكند. جسد دو روز قبل به پزشكي قانوني منتقل شد و روز گذشته پس از معاينات به خانواده تحويل و دفن شد.
وي در خصوص فوت هاله سحابي نيز خاطرنشان كرد: مرگ وي در خارج از حوزه دادستاني تهران بود اما وقتي موضوع مرگ به ما اعلام شد. طبق وظايف كاري خودمان بازپرس را به منزل متوفي فرستاديم و از آنها خواستيم كه اجازه كالبدشكافي دهند اما خانواده سحابي اعلام كردند كه نسبت به اين موضوع شكايتي ندارند و اين به صورت مكتوب در پرونده موجود است. به لحاظ اصرار خانواده سحابي مبني بر عدم كالبدشكافي، جسد به پزشكي قانوني منتقل شد و پس از بررسي آخرين وضعيت به خانواده وي تحويل داده شد.
جعفري دولت آبادي گفت: دادستاني تهران در موضوع زمان و مكان دفن هيچگونه دخالتي نداشته است. ما معتقد بوديم كه كالبدشكافي از هاله سحابي نظام را بيمه مي كرد. دشمنان بدانند كه اينگونه نيست كه بتوانند جرم هاي ناكرده را همواره به گردن ما بيندازند.
پرونده فحاشي به فائزه هاشمي آماده ارسال به دادگاه است
آخرين سوال خبرنگاران از دادستان تهران در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسراي ناحيه يك (شميران) در خصوص رسيدگي به پرونده فحاشي به فائزه هاشمي بود كه دادستان پاسخ داد: اين فرد پس از فحاشي مجدد چند روزي بازداشت شد و پرونده پس از تكميل تحقيقات در حال حاضر آماده ارسال به دادگاه است.

 



موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفيف 996نفر از محكومان محاكم قضايي

رهبر معظم انقلاب اسلامي با پيشنهاد رئيس قوه قضائيه به مناسبت ايام ولادت امام علي(ع) مبني بر عفو و تخفيف تعدادي از محكومان دادگاه هاي عمومي و انقلاب و ساير محاكم موافقت كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با پيشنهاد آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه به مناسبت ايام خجسته ميلاد با سعادت اميرالمؤمنين علي عليه السلام مبني بر عفو و تخفيف مجازات تعداد 996نفر از محكومان دادگاه هاي عمومي و انقلاب و ساير محاكم موافقت كردند.

 



حجت الاسلام قرائتي در همايش زكات:زكات نبايد دولتي شود

حجت الاسلام محسن قرائتي گفت: در سال هاي گذشته توافق شده بود دولت معادل زكاتي كه از سوي مردم جمع آوري مي شود را تأمين كند كه به عقيده من اين اقدام نيت و ا نگيزه زكات دهندگان را كم مي كند.
صبح ديروز همايش سراسري زكات در محل ساختمان مركزي كميته امداد كشور با حضور حجت الاسلام محسن قرائتي، حبيب الله عسگراولادي، حسين انواري و متوليان جمع آوري زكات برگزار شد. در اين همايش حجت الاسلام قرائتي با اشاره به اينكه بيش از 3 هزار و 200 آيه و حديث در مورد زكات وجود دارد گفت: اگر كميته امداد از جمع آوري زكات شانه خالي كند اين امر مهم بر زمين مي ماند.
رئيس ستاد اقامه نماز از ادامه سخنراني خودداري كرد و از حاضران خواست تا مشكلات خود را مطرح كنند.
يكي از حاضران اظهار داشت: متأسفانه در سطح كلان كشور و ميان مسئولان جلساتي با عنوان زكات ديده نمي شود ما صندوق زكات در روستاها نداريم و موضوع زكات در كتابها و مدارس ديده نشده است.
نماينده ديگري با اشاره به يكي از آيات قرآن گفت: خداوند هم براي افرادي كه زكات مي دهند فرموده است كه بايد تشويق شوند ولي در حال حاضر تنها راه تشويق معادلي است كه دولت مي دهد زيرا دولت موظف شده در ازاي جمع كل زكات دريافت شده در سال همان مبلغ را به عنوان معادل پرداخت كند ولي در بسياري از استانها اين كار انجام نمي شود.
حجت الاسلام قرائتي در پاسخ گفت: در سالهاي گذشته ما يك قول و وعيدي داشتيم با دولت مبني بر اين هر چقدر زكات جمع شد همانقدر دولت معادلش را بدهد. بعد ديديم كه اين اقدام نيت و انگيزه زكات دهندگان را تحت تأثير قرار داده و كاهش مي دهد.
وي گفت: من در مورد اين قول و قرار توبه كرده ام و اصلاً معادل زكات را از دولت نمي خواهيم زيرا نمي خواهيم كه زكات دولتي شود. بايد رابطه ستاد زكات با دولت همانند ملحفه و پتو باشد كه با يك سوزن وصل و با يك سوزن جدا مي شود. آخوند و روحاني نبايد دولتي شود آن وقت با تغيير رئيس جمهور يا دولت زكات هم تحت تأثير قرار مي گيرد.
حسين انواري، سرپرست كميته امداد نيز در ادامه همايش با اشاره به اينكه شايد گاهي اين شبهه ايجاد شود كه مي خواهند زكات را با اموري كه مراتب پايين تري دارد تحت الشعاع قرار دهند، گفت: از ابتدا هم قرار نبود زكات تحت يك امر ديگري باشد. بلكه معتقديم بايد ديگر مراكز براي پيشبرد كارهاي خود از زكات بهره ببرند.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره)، با تأكيد بر اينكه زكات مي خواهد بستر يك معنويت و انسان سازي را فراهم كند، گفت: نقش روحانيت براي تحقق و تثبيت اين امر بسيار مهم است. اينكه شما به عنوان متولي زكات به نام نماينده ولي فقيه اخذ زكات مي كنيد بايد به اين جايگاهي كه داريد توجه كنيد. شما هم مي توانيد دين مردم را اصلاح كنيد و هم در صحنه عمل آن اعتقادات را پياده نماييد.
وي تأكيد كرد: بدون حضور روحانيت جريان سازي امر زكات امكان ندارد و روحانيت در اين امر، مقوم است؛ لذا بايد توجه كنيم آن جريان انسان سازي و تزكيه در بحث زكات به فراموشي سپرده نشود.
همچنين ستاري معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) نيز با بيان اينكه سال گذشته 520 هزار نفر در كشور زكات پرداخت كردند و 33 هزار روستا درگير اين كار بودند، گفت: سال گذشته 70 ميليارد تومان يعني 30 درصد از درآمد زكات براي رفع مشكلات نيازمندان و فقرا به كميته امداد امام خميني(ره) اختصاص يافت.
وي خاطرنشان كرد: بيش از 23 هزار نفر نيروي افتخاري با رغبت در اين بخش همكاري مي كنند.

 



مهمانپرست : هيچ تصميمي در مورد خزر بدون اجماع قابل اجرا نيست

سخنگوي وزارت امور خارجه بر ضرورت اجماعي بودن هرگونه تصميم درباره درياي خزر تاكيد كرد.
رامين مهمانپرست در مورد اظهارات سفير آمريكا در آذربايجان درباره عبور خط لوله گاز از بستر درياي خزر گفت: بحث خزر و مسائل مربوط به رژيم حقوقي درياي خزر از جمله مساله زيست محيطي درياي خزر در دستور كار كشورهاي ساحلي اين دريا قرار داشته است و هيچ تصميمي بدون اجماع قابل اجرا نخواهد بود.
او افزود: موضوعات مهمي مانند استخراج، اكتشاف و انتقال انرژي از درياي خزر به دليل محدود بودن دريا مي تواند آثار زيست محيطي بسيار خطرناكي را داشته باشد؛ بنابراين هرگونه تصميم گيري براي خزر و به ويژه تصميم هايي كه مربوط به انتقال انرژي مي شود با توجه به ملاحظات جدي زيست محيطي بايد با اجماع و نظر 5 كشور ساحلي درياي خزر صورت گيرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان ادامه داد: ما هرچه فكر مي كنيم آمريكايي ها را جزء اين پنج كشور نمي دانيم و نمي دانم از چه موضع و جايگاهي آن ها اظهار نظر مي كنند؟ بهتر است كه در اين مورد كه به آن ها ارتباطي ندارد و واجد صلاحيت اظهارنظر نيستند اظهار نظر نكنند. هر 5 كشور ساحلي به اندازه كافي مسلط به موضوعات خزر هستند و استفاده از خزر براي برنامه هايي كه مي تواند به پيشرفت كشورها كمك كند در دستور كار قرار دارد و شرايط زيست محيطي درياي خزر با توجه به افراد زيادي كه در ساحل آن زندگي مي كنند براي هر پنج كشور بسيار اهميت دارد.
مهمانپرست ادامه داد: بهتر است آمريكايي ها خود را نگران خزر نكنند و بيشتر به مسائل داخلي خودشان بپردازند. در درون كشور خودشان مشكلات زيادي دارند و بهتر است ذهنيت ها را در آن راه به كار ببرند.
شرط ايران براي ارائه پيشنهاد در مورد بحرين
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم چنين در پاسخ به پرسشي در مورد اظهارات صالحي مبني بر ارائه پيشنهادات ايران براي حل بحران بحرين گفت: هرگاه شرايط مناسب آماده شود و مقامات دولت بحرين به اين نتيجه برسند كه آمادگي براي انجام اصلاحات واقعي دارند و مي خواهند سياست هاي درستي را در پيش بگيرند، صالحي پيشنهادات خود را اعلام مي كند.
انگليسي ها استعداد شنيدن صداي مردم منطقه را ندارند
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري در مورد بيانيه وزارت خارجه انگليس و اظهارات مقامات آمريكايي به بهانه انتخابات رياست جمهوري سال 88 و مواضع اين دو كشور گفت: با كمال تعجب شاهد اظهاراتي از طرف مقامات انگلستان و آمريكا هستيم كه آشكارا بر دخالت در امور داخلي كشور ماو ساير كشورهاي منطقه مي پردازند.
معتقديم اگر مقامات انگليس و آمريكا همه استعداد خود را به كار گيرند تا بتوانند صداي مردم كشورهاي منطقه را بشنوند و آن را درك كنند متوجه خواهند شد كه علت اصلي حركت مردم و بيداري مردم مسلمان منطقه خشم و نفرت آن ها نسبت به سياست هايي است كه كشورهاي غربي به ويژه آمريكايي ها و انگليس در منطقه داشته اند.
وي تاكيد كرد: با توجه به رويكرد بسيار غلط آن ها در منطقه و ادامه اين رويكرد با كمك به سركوب حركت هاي مردمي و آموزش نيروهاي سركوب گر توسط نيروهاي انگليسي آن ها صلاحيت اظهارنظر در اين موارد را ندارند و تلاش مي كنند تا صورت مساله را تغيير دهند و فرافكني كنند تا متهمان اصلي فراموش شوند.
مهمان پرست تاكيد كرد: به آن ها توصيه مي كنيم به جاي پرداختن به اين اظهارات بي پايه و اساس به تصحيح رويكرد غلط خود بپردازند و متوجه شوند كه مردم منطقه ديگر سياست هاي استعماري آن ها را تحمل نخواهند كرد.
شهرزاد ميرقلي خان
به بهانه هاي واهي
در زندان هاي آمريكاست
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد نامه مديركل امور ايرانيان وزارت خارجه به سفارت سوييس به عنوان حافظ منافع آمريكا در ايران در مورد وضعيت شهرزاد ميرقلي خان نيز گفت: متاسفانه اتباعي از كشور ما بدون برخورداري از حقوق خود و دسترسي كنسولي و بدون بهره مند شدن از شرايط مطلوب انساني در بازداشتگاه ها و زندان هاي آمريكا به سر مي برند و با وضعيت بغرنجي روبه رو هستند كه يكي از آنان شهرزاد ميرقلي خان است و با وجود ادعاهاي حقوق بشري آمريكا، شاهد برخورد غيرقابل توجيهي نسبت به اتباع ايراني هستيم. وي از كم ترين دسترسي كنسولي برخوردار نبوده است و شرايط بهداشتي و پزشكي نامناسبي داشته است و بدون اين كه جرمي مرتكب شده باشد و يا ثابت شده باشد، به بهانه هاي واهي وي را در زندان نگه داشتند.
مهمان پرست تاكيد كرد: ما به صورت جدي از مقامات آمريكايي خواسته ايم دست از اين اقدامات ضد حقوق بشر دارند و نسبت به آزادي ميرقلي خان در اسرع وقت اقدام كنند.
حضور نظامي در سوريه
تبعات سنگيني براي منطقه دارد
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در مورد اين كه برخي رسانه ها از انتظار حمله نظامي عليه سوريه خبر داده اند، موضع شما در اين رابطه چيست؟ خاطر نشان كرد: حضور نيروهاي خارجي در كشورهاي منطقه را به هيچ وجه به نفع كشورهاي منطقه نمي دانيم.
او تاكيد كرد: با افزايش همكاري هاي كشورهاي منطقه نيازي به حضور نيروهاي فرامنطقه اي نيست. ما حضور نظامي را كاري اشتباه و وارد شدن به صحنه اي كه مي تواند تبعات سنگيني براي منطقه داشته باشد مي دانيم. مساله سوريه داخلي است و سياست مزورانه آمريكايي ها و كشورهاي غربي را در اظهار نظرهايي كه در رابطه با برخي از كشورهاي منطقه از جمله سوريه دارند باعث رسوايي آن ها مي دانيم. آن ها كشورهاي منطقه را گزينشي انتخاب مي كنند و در مورد حمايت از مردم استانداردهاي دوگانه دارند.
ايران درخواست عضويت كامل در شانگهاي ندارد
او در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا نپذيرفتن درخواست ايران براي عضويت در شانگهاي باعث ناراحتي از چين و روسيه خواهد شد كه مهمان پرست گفت: ما اصلا در اجلاس امسال درخواستي براي عضويت كامل اعلام نكرديم. معتقديم حضور كشورهاي مختلف در كنار هم مي تواند فرصتي براي تبادل نظر و مشورت براي يافتن راه حل در خصوص بحران هاي منطقه باشد. ايران كشور موثر و قدرتمند در منطقه است و حتما استفاده از نقطه نظرات كشور ما براي ساير كشورها نيز مي تواند مفيد باشد؛ همانطور كه ما معتقديم كشورهاي بزرگي در مجموعه سازمان همكاري شانگهاي حضور دارند كه تبادل نظر با آن ها حتما براي حل بحران هاي منطقه مفيد و موثر است.

 



جلسه رسيدگي به پرونده شهادت غلام كبيري تجديد شد

جلسه محاكمه متهم به قتل شهيد حسين غلام كبيري، اولين شهيد فتنه 88 صبح روز سه شنبه برگزار اما براي انجام تحقيقات بيشتر تجديد شد.
حسين غلام كبيري بسيجي جواني بود كه در تاريخ 25خرداد سال 88 در منطقه سعادت آباد از سوي خودروي پرايد مورد حمله قرار گرفت و يك روز بعد در يكي از بيمارستانهاي تهران به علت شدت جراحات وارده به شهادت رسيد.
در ابتداي جلسه ديروز، سيدرضايي نماينده دادستان با اشاره به مدارك موجود در پرونده مانند شكايت اولياي دم، نظريه پزشكي قانوني، گزارش پليس آگاهي و اظهارات شهود، خواستار مجازات متهم به اتهام مباشرت در قتل عمدي شد. اولياي دم نيز خواسته خود را قصاص متهم عنوان كردند.
به گزارش فارس، در ادامه جلسه، متهم در جايگاه قرار گرفت و با بيان اينكه اتهام قتل را قبول ندارد گفت: من تنها اشتباهي كه كردم اين بود كه بدون گواهينامه رانندگي كردم و كسي را هم نكشتم.
متهم در حالي مدعي بود در زمان وقوع قتل، بازداشت و در كلانتري سعادت آباد بوده است كه هيچ مدركي كه اين ادعا را اثبات كند در پرونده وجود ندارد.
بعد از اظهارات متهم مبني بر اينكه به هيچ وجه اتهام قتل را قبول ندارد، تعدادي از شاهدان حادثه اعم از دوستان متهم، دوستان مقتول و يك مامور نظامي كه در صحنه حادثه حاضر بودند، در جايگاه قرار گرفته و اظهاراتي را درباره مشاهدات خود بيان كردند.
بعد از اظهارات متهم، شاهدان و وكيل مدافع متهم، قاضي عزيز محمدي رياست شعبه 71 دادگاه كيفري استان ختم جلسه را اعلام و براي انجام تحقيقات بيشتر، دستور تجديد جلسه رسيدگي به پرونده را صادر كرد.
بنابراين گزارش، پيش از آغاز جلسه دادگاه، در هنگام ورود متهم به سالن، خانواده شهيد غلام كبيري كه وي را تاكنون نديده بودند به اعتراض پرداختند و با فحاشي متهم به خانواده شهيد، درگيري مختصري رخ داد كه با واكنش ماموران يگان انتظامي مجتمع قضايي خاتمه يافت.



 



جروزالم پست مدعي شد
ايران در حال ايجاد يك ساختار مالي غيرقابل شناسايي در جهان است

يك روزنامه صهيونيستي در گزارشي تاكيد كرد كه ايران در حال ايجاد يك ساختار مالي غيرقابل شناسايي در جهان است.
روزنامه جروزالم پست در گزارشي كه 12ژوئن به قلم ياكوف كاتز منتشر كرده است، با اشاره به تازه ترين گزارش كميته تحريم سازمان ملل- كه هنوز به طور عمومي منتشر نشده- ادعا كرد ايران براي دور زدن تحريم هاي بين المللي، اقدام به خريد بانكهاي خارجي مي كند.
اين روزنامه با اين ادعا كه به گزارش كميته سازمان ملل دسترسي دارد، نوشت: «تهران براي مهار كردن آثار تحريم هاي سازمان ملل متحد اقدام به خريد بانكهاي خارجي و دفاتر بين المللي مبادلات ارزي درسراسر جهان مي كند. يك كميته متشكل از كارشناسان سازمان ملل در خصوص گزارش خود كه براي شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارسال كرده است تاكيد كرد هدف ايران از چنين اقداماتي دور زدن تحريم هاي بين المللي است.»
در ادامه اين گزارش آمده است: «ايران از طريق دفاتر مبادله ارز از خارج از كشور، اقدام به انتقال ارزهايي مانند دلار و يورو مي كند. اين دفاتر نيز مبالغ دريافتي را به بانك واسطه در دبي و يا تركيه و در نهايت از طريق اين بانكها به بانك عامل در كشور نهايي واريز مي كنند. اين گزارش تاييد مي كند معاملات ارزي انجام شده از اين طريق، داراي نام كامل كاربر و يا مشتري نيست بنابراين دريافت كننده اصلي نيز از تحريم بودن كشور پرداخت كننده، آگاه نمي شود.»
جروزالم پست نوشت: «كارشناسان سازمان ملل متحد در اين گزارش هشدار داده اند كه ايران سرگرم ايجاد ساختارهاي سري مالي در كشورهاي مختلف جهان است.»
بنابر ادعاي جروزالم پست، در گزارش سازمان ملل آمده است: «يك كشور اعلام كرد ايران از سال 2009 تاكنون، 10 بار اقدام به خريد بانك خارجي كرده است و در همين مدت نيز تلاش هاي زيادي را براي ايجاد موسسات مالي مختلف در بخش هايي از آمريكاي جنوبي داشته است.»
كارشناسان اقتصادي و مالي معتقدند: «اگرچه اين قبيل گزارش ها بويژه از سوي منابع صهيونيستي مملو از غرض ورزي است ولي همين گزارش به خوبي نشان دهنده آن است كه ايران در دور زدن تحريم هاي مالي كاملا موفق است.»

 



رشوه 600 هزار دلاري گروهك منافقين براي خروج از فهرست تروريستي آمريكا

يكي از شركت هاي بزرگ لابي كننده در واشنگتن در حال تلاش براي حذف نام گروهك تروريستي منافقين از فهرست سازمان هاي تروريستي وزارت امور خارجه آمريكاست.
براساس فهرستي كه دو هفته پيش در مورد گروه هاي فشار يا جلب رأي منتشر شد، گروه آكين گامپ استراوس براي جلب آرا و لابي گري براي حمايت از حذف نام گروهك تروريستي منافقين از فهرست سازمان هاي تروريستي وزارت امور خارجه آمريكا ثبت شده است.
تعدادي از اعضاي برجسته اين كمپاني از جمله ويك فازيو نماينده دموكرات كنگره آمريكا، روي اين موضوع كار مي كنند. ديگر اعضاي اين تيم فشار عبارتند از هال شاپيرو مشاور ارشد پيشين كلينتون در شوراي اقتصاد ملي، جان گيليلند دستيار سناتور پيشين بلانش لينكولن، و سين دي آردسي مشاور نماينده پيشين دونالد پيز.
اين شركت همواره يكي از پر سودترين شركت هاي لابي در واشنگتن بوده است. درآمد حاصل از لابي گري اين شركت در سه ماهه اول امسال بالغ بر هشت ميليون و هفت هزار دلار بود.
به گزارش انجمن دفاع از قربانيان تروريسم خاورميانه به نقل از پايگاه خبري كنگره آمريكا، اين گروه همچنين توانسته است حمايت افراد برجسته اي را در واشنگتن جذب كند كه از جمله آنها مايكل موكاسي- دادستان كل پيشين آمريكا- در دوران بوش و بيل ريچاردسون- سفير ويژه آمريكا در سازمان ملل و وزير انرژي- بوده است. هوارد دين- رئيس پيشين كميته دموكراتيك ملي- و جان بولتون- سفير پيشين آمريكا در سازمان ملل- نيز از ديگر افرادي هستند كه در حمايت از گروهك تروريستي منافقين سخنراني هايي داشته اند.
براساس اسناد وزارت امور خارجه آمريكا، اين گروه در دهه 60 توسط عده اي از دانشجويان ماركسيست و در مخالفت با شاه ايران تشكيل شده بود. گروهك تروريستي مجاهدين خلق همچنين متهم به انجام حملاتي تروريستي عليه آمريكاييان در دهه 70 است.
براساس فهرست فاش شده، اوايل امسال گروهك تروريستي منافقين در پوشش ايرانيان مقيم آمريكا، شركت حقوقي «دي جنوآ و توئنسينگو را براي لابي گري در مورد اين مسئله استخدام كرده و تاكنون 600 هزار دلار به آن پرداخت كرده اند.

 



معاون فرهنگي وزارت علوم: ايجاد دانشگاه هاي تك جنسيتي مطالبه مردمي است

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: ايجاد دانشگاه هاي تك جنسيتي يك مطالبه مردمي است كه از لحاظ فرهنگي و ديني توجيه دارد.
غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه در حال حاضر تعداد دانشگاه هاي دخترانه كمتر از انگشتان دست است، افزود: درخواست هايي براي تاسيس دانشگاه هاي تك جنسيتي در موسسات غيرانتفاعي وجود دارد كه البته هنوز به نتيجه نرسيده است.
وي به فارس گفت: در داشتن دانشگاه هاي تك جنسيتي پيش از اين كه خواسته باشيم وارد حوزه هاي قانوني شويم بيشتر تناسب فرهنگي است كه در اين زمينه وجود دارد. معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم ادامه داد: فضاي بومي جامعه ما خواستار وجود دانشگاه هاي تك جنسيتي است. فرهنگ و آداب و رسوم و اعتقادات مردم ما تشكيل دانشگاه هاي تك جنسيتي را مي پسندد.

 



رئيس سازمان زندان هاي كشور خبر داد
شكل گيري نهضت قرآني در زندان هاي كشور

رئيس سازمان زندان هاي كشور از شكل گيري نهضت قرآني در زندان هاي كشور خبر داد و گفت: سال گذشته در ماه رمضان 138 هزار ختم قرآن در زندان هاي كشور قرائت شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، غلامحسين اسماعيلي در مراسم بزرگداشت سالروز ولادت امام علي(ع) در مجتمع فرهنگي زندان مركزي قم اظهار داشت: رويكرد اصلي سازمان زندان ها به اصلاح و تربيت زندانيان، مبتني بر گسترش فرهنگ ديني بوده و به دنبال ارتقا و بالندگي باورهاي ديني آنان هستيم.
وي وظيفه سازمان زندان ها در اجراي احكام و قوانين را موجب افتخار اين سازمان دانست و گفت: مجازات حبس بيشترين ميزان از مجازات هاي مندرج در قوانين ما را در بر مي گيرد و كار در حوزه اجراي اين مجازات، مسئوليتي خطير و بسيار سخت است كه شيريني خاص خود را نيز دارد.
اسماعيلي عنوان داشت: در دوره مديريت شهيد مظلوم آيت الله بهشتي به عنوان بنيانگذار و موسس سيستم قضايي جمهوري اسلامي، آيه شريفه «و من احياها و كانها احيا الناس جميعا» به عنوان سرلوحه و شعار اصلي سيستم قضايي قرار گرفت كه بيانگر تاكيد نظام قضايي جمهوري اسلامي بر اصلاح و تربيت زندانيان است.
وي گام اول در مسير اصلاح و بازگشت به جامعه را اعتقاد محكم و تصميم خود زنداني براي پيمودن مسير توبه از گذشته و ترك افعال مجرمانه ذكر كرد و پشت پا زدن به گذشته و انجام عمل صالح و شايسته را از گام هاي ديگر اين مسير دانست.
وي در پايان شكل گيري نهضت قرآني در زندان هاي كشور را در ارتقاي باورهاي ديني زندانيان موثر دانست و خاطرنشان كرد: در سال گذشته با اجراي نهضت قرآني در زندان هاي كشور 138 هزار ختم قرآن در طول ماه مبارك رمضان در زندان هاي كشور انجام گرفت.

 



هدرروي 60 درصد آب بخش كشاورزي استان تهران

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران گفت: در تهران 60 درصد آب در اختيار بخش كشاورزي است كه به علت شيوه نادرست انتقال و مصرف، هدر مي رود.
محمد موسوي در نشست خبري كه به مناسبت هفته جهاد كشاورزي برگزار شد، اظهار كرد: استان تهران يك ميليون و 369 هزار هكتار مساحت دارد كه يك ميليون و 165 هزار هكتار آن اراضي كشاورزي و منابع طبيعي است اين مقدار 85 درصد مساحت كشور را تشكيل مي دهد و حفاظت، كنترل، مديريت و پايداري عرصه هاي زراعي و باغي تحت مسئوليت و مديريت بخش كشاورزي است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران با بيان اينكه در توليد سيب درختي، ذرت علوفه اي، ماهيان زينتي، گيلاس، سبزي و صيفي گلخانه اي و پرورش شترمرغ، استان تهران رتبه هاي تك رقمي را دارد، عنوان كرد: امسال 88 طرح با 451 ميليارد ريال سرمايه گذاري و همچنين ايجاد هزار و 900 اشتغال مستقيم و 2 هزار و 291 اشتغال غيرمستقيم را به بهره برداري مي رسانيم.
موسوي همچنين اضافه كرد: از نظر توانمندي توليد، 49 درصد پروژه ها مربوط به پروژه هاي زيربنايي آب و خاك، 27 درصد توليدات دامي و عشايري، 18 درصد توليدات گياهي و 6 درصد صنايع تبديلي و تكميلي است. در مجموع 112 كيلومتر انتقال آب با لوله و كانال را بهره برداري كرديم. همچنين 483 هكتار اراضي كشاورزي با آبياري تحت فشار اداره مي شود.
وي در ادامه با اشاره به اين كه 52 هزار متر مربع گلخانه هاي جديد را به بهره برداري مي رسانيم، تصريح كرد: 20 هزار متر مربع گلخانه هاي توليد گل در استان تهران را بهره برداري مي كنيم كه اين مقدار يك ميليون و 700 هزار شاخه گل در سال توليد مي كند. در مجموع توليد گل استان در سال به يك ميليارد و 52 ميليون اصله شاخه گل مي رسد.
موسوي به احداث گاوداري هاي شيري كه ظرفيت كل آن هزار و 175 راس است، اشاره و اظهار كرد: پرواربندي هاي گوساله با 2 هزار و 200 راس گاو به بهره برداري مي رسند؛ همچنين 35 هزار قطعه پرورش مرغ گوشتي، 5/2 ميليون قطعه در سال توليد ماهيان زينتي از جمله پروژه هاي امسال ما است.
وي پيوند نداشتن صاحبان صنايع كشاورزي و توليدكنندگان موادخام را يكي از مشكلات بخش كشاورزي دانست و عنوان كرد: سياست ما توسعه صنايع تبديلي و تكميلي است. براي گاوداري هاي بالاي 500 راس گاو و 15 تن در روز توليد شير، مجوز مي دهيم و صنايع تبديلي و تكميلي در آن ها ايجاد مي كنيم.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران با بيان اين كه يكي از اقدامات بسيار مهمي كه از آن پشتيباني مي كنيم بحث پايداري منابع پايه اي توليد است، اظهار كرد: امسال 26 هزار هكتار از اراضي باغي و زراعي استان تهران را نوسازي و تجهيز مي كنيم.

 



وزير كشور: بيداري اسلامي منطقه بلاي جان استكبار شده است

وزير كشور با اشاره به تحولات منطقه و موج بيداري اسلامي گفت: اين بيداري حاصل اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران است.
به گزارش فارس از زنجان مصطفي محمدنجار در جلسه شوراي اداري استان زنجان اظهار داشت: در حال حاضر بيداري اسلامي ايجاد شده در كشورهاي منطقه بلاي جان استكبار جهاني به ويژه صهيونيست ها شده است.
وي با اشاره به اينكه اين دومين سفر او طي يك سال گذشته به استان زنجان بوده است، افزود: در همين مدت كارهاي زيادي در استان زنجان انجام شده است.
وزير كشور با بيان اينكه خدمت رساني به مردم از تاكيدات رئيس جمهور است، خاطرنشان كرد: هيئت دولت در واقع در سه دوره سفر خود به استان ها، كشور را شخم زده است.
وي انجام سفر به استان هاي مختلف توسط هيئت دولت را حذف بروكراسي عنوان كرد و ادامه داد: در اين سفرها تصميمات براساس مقتضيات منطقه اي گرفته شده است.
وي با اشاره به تشكيل ستاد جهاد اقتصادي در استان زنجان گفت: اين به منزله لبيك گفتن به منويات مقام معظم رهبري است و ادامه داد: از تحريم هايي كه بر ضد كشور اعمال مي شود، بايد به عنوان يك فرصت براي بروز استعدادها استفاده شود.
وي با اشاره به افزايش بودجه عمراني كشور افزود: در بودجه سال جاري چند نكته اساسي نيز مد نظر است كه دست مديران را در انجام كارهاي عمراني باز مي گذارد.
نجار حجم تسهيلات در نظر گرفته شده، قبول پروژه در حال انجام به عنوان وثيقه و همچنين اجازه انتشار اوراق قرضه را از جمله نكات بارز بودجه در سال جاري عنوان كرد.
وي همچنين بر تداوم هدفمندسازي يارانه ها تاكيد و ادامه داد: هرچند اين قانون خوب اجرا شده ولي اين كافي نيست چرا كه بايد از تداوم اجراي آن مراقبت شود.
وزير كشور با اشاره به افزايش بهره وري و اصلاح نحوه مصرف پس از هدفمندسازي يارانه ها افزود: در حالي كه مصرف برق خانگي پس از هدفمندسازي يارانه ها كاهش يافته مصرف كارخانه ها افزايش داشته كه حاكي از افزايش توليد است.
وي با اشاره به اينكه ايران آماده يك جهش اقتصادي است، گفت: شرايط براي مديراني كه بتوانند تصميمات بزرگي بگيرند، آماده شده است.
نجار با مهم ارزيابي كردن امنيت تاكيد كرد: باجرات مي توان گفت كه در حال حاضر ايران جزو كشورهاي امن محسوب مي شود.
گفتني است؛ وزير كشور در سفر يك روزه خود به استان زنجان در برنامه هايي از قبيل: حضور در همايش جهاد اقتصادي استان، كلنگ زني فاز دوم زنجانرود و تونل بعثت، افتتاح بلوار الغدير، حضور در شوراي هماهنگي مواد مخدر، حضور در شوراي اداري استان و افتتاح چند طرح مهم ورزشي استان شركت كرد.

 



ميدان بهارستان مشهد به شهداي بحرين تغيير نام داد

مشهد- خبرنگار كيهان:
به منظور حمايت از مردم مظلوم بحرين، ميدان بهارستان به ميدان شهداي بحرين تغيير نام مي يابد.
در يكصد و بيست و دومين جلسه علني سومين دوره شوراي اسلامي شهر مشهد، طرح دوفوريتي تغيير نام ميدان بهارستان به «ميدان شهداي بحرين» و ساخت نماد ميدان «لولو» بحرين در اين مكان و تامين هزينه از سوي شركت سپاد با اكثريت آرا به تصويب رسيد.
عباس شيرمحمدي رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد، در ابتداي اين جلسه با اشاره به اين كه 27 خردادماه روز بيابان زدايي است، اذعان داشت: براي جلوگيري و كاهش آلودگي هاي ناشي از پيشروي گرد و غبار از غرب كشور به سمت مشهد بايد اقدامات لازم انجام گردد.
در اين جلسه همچنين اصلاح اساسنامه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد، مشتمل بر 5 فصل، 39 ماده، 37 تبصره، و 101 بند به تصويب شوراي اسلامي شهر مشهد رسيد.
دستور كار بعدي اين جلسه، در خصوص نامه مديركل اداره اتباع و مهاجرين خارجي مبني بر افزايش سرانه بهاي خدمات شهري اتباع خارجي بود، كه با نظر كميسيون مربوطه مصوبه قبلي شورا تاييد و با اين افزايش قيمت موافقت نشد.
در اين جلسه همچنين، طرح پيشنهادي اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد مبني بر صدور پروانه ساختماني منوط به ارايه رسيد پرداخت حق بيمه كارگران ساختماني به تصويب رسيد كه براساس اين طرح شهرداري مشهد با همكاري سازمان تامين اجتماعي و اداره كل امور اجتماعي موظف به ساماندهي كارگران ساختماني و بهره مندي كارگران از مزاياي اين قانون شدند.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد
صادرات 5/4 ميليارد دلاري محصولات كشاورزي در سال جاري

قزوين- خبرنگار كيهان:
معاون بهبود توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي گفت: پيش بيني مي شود صادرات محصولات كشاورزي در سال جاري به 5/4 ميليارد افزايش يابد.
مجيد خشنود در مراسم بهره برداري از هفت طرح جهاد كشاورزي قزوين بيان كرد: پاداش به ابتكارات بخش كشاورزي از اولويت هاي وزارت جهاد كشاورزي در سال جاري است.
وي با اشاره به اولويت جهاد كشاورزي در توسعه مكانيزاسيون ادامه داد: نخستين گام ما در مكانيزاسيون كشاورزي، ايجاد بانك نشاي برنج و توسعه كشت اين محصول در كشور است.
معاون بهبود توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي افزود: صرفه جويي در استفاده از نيروي انساني، كاهش دوره آماده سازي نشا از 30 روز به 20 روز، كاهش مصرف بذر، كاسته شدن عوامل بيماري زا، آفات حيواني و خسارات ناشي از تغييرات دمايي به دليل مراقبت هاي مستمر و توليد نشاي مرغوب از مزاياي ايجاد بانك نشا است.
خشنود در ادامه با اشاره به افزايش صادرات محصولات كشاورزي افزود: ميزان صادرات محصولات جهاد كشاورزي از 3 ميليارد و 200 ميليون دلار در سال 88 به 3 ميليارد و 800 ميليون دلار در سال 89 افزايش يافت و پيش بيني مي شود امسال اين ميزان به 5/4 ميليارد دلار افزايش يابد.
وي با بيان اينكه اين ميزان صادرات به صورت خام بوده است، يادآور شد: با فرآوري محصولات كشاورزي، درآمد حاصل از صادرات بيش از پيش افزايش خواهد يافت.
در اين مراسم با حضور معاون وزير جهاد كشاورزي افتتاح طرح توليد علوفه خلر و ماشك، طرح تجهيز و اصلاح مراكز خدمات جهاد كشاورزي رازميان و رجايي دشت، بانك نشاي برنج، طرح توسعه ايستگاه گياهان دارويي زرآبادالموت، طرح احداث باغات ديم در اراضي شيب دار ديكين و رونمايي از دستگاه فندق شكن صورت گرفت.

 



اخبار ادبي و هنري

دروغ پراكني درباره فروش «پايان نامه»
پخش كننده فيلم «پايان نامه» با اشاره به شايعه تخلف اين فيلم در اكران، گفت: تاكنون گزارشي از تخلف به دست ما نرسيده و به نظر مي رسد يكسري دوست دارند فروش فيلم را مخدوش نشان دهند.
محسن صادقي مسئول پخش فيلم سينمايي «پايان نامه» در گفت وگو با فارس درباره شايعات اخير و تخلفات صورت گرفته در اكران اين فيلم، گفت: اين خبر منبع موثقي نداشت كه ما آن را پيگيري كنيم، اما احساس مي كنم يكسري اين وسط دارند حركت هايي انجام مي دهند و تاكنون گزارش تخلفي به ما نرسيده است.
صادقي ادامه داد: كف فروش در سينما استقلال 7 ميليون و 200 هزار تومان است كه ما اين كف فروش را رد كرديم اما اين ها فروش هفته اول را ملاك قرار دادند در صورتي كه روز يكشنبه سينما استقلال نيمه تعطيل بود و ما اين كف فروش را رد كرديم.
همچنين حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي نمايش از ادامه اكران فيلم سينمايي «پايان نامه» تا يك هفته ديگر خبر داد و گفت: شايعه تخلف «پايان نامه» در اكران، يك سوءتفاهم است و از نظر ما مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
پايان نامه فيلمي درباره فتنه ماسوني سال 88 است و جريان معاند نفوذ كرده در عرصه سينماي ايران با اكران اين فيلم به شدت مخالف است.
لغو كنسرت گروه موسيقي صهيونيستي در استانبول
كنسرت گروه موسيقي صهيونيستي يووال رون كه قرار بود در ايام سالگرد قتل عام فعالان صلح توسط كماندوهاي ارتش رژيم صهيونيستي در كشتي مرمره آبي در ميدان سلطان احمد شهر تاريخي استانبول برگزار شود، در پي واكنش مردم مسلمان تركيه و نهادهاي غيردولتي لغو شد.
به گزارش فارس، روزنامه واكيت تركيه كه خبر برگزاري اين كنسرت را به اطلاع مردم مسلمان رسانده و خواهان واكنش نسبت به برگزاري آن شده بود، در ادامه اين خبر تصريح كرد كه كنسرت مذكور از سوي مجمع ديالوگ بين فرهنگ ها و كنسولگري رژيم صهيونيستي در استانبول ترتيب داده شده بود، ولي به دنبال واكنش مردم لغو شد.
نمايش «33 روز» در چهار كشور خارجي
قرارداد پخش فيلم سينمايي «33 روز» به كارگرداني جمال شورجه با كشورهاي سوريه، تركيه، لبنان و تونس بسته شد.
مهدي همايونفر تهيه كننده و مديرعامل موسسه پخش بين المللي صبا فيلم در گفت وگو با فارس گفت: به تازگي قرارداد پخش فيلم در چهار كشور تركيه، سوريه، لبنان و تونس بسته شده است و اميدواريم بتوانيم همزمان با ايران در خارج از كشور نيز عيد فطر فيلم را به نمايش درآوريم البته هنوز زمان اكران فيلم در كشورهاي خارجي قطعي نشده است.
وي در ادامه افزود: اكران فيلم در كشورهاي عربي و به خصوص مصر براي ما از اهميت خاصي برخوردار است و هفته آينده نماينده ما براي مذاكره با نمايندگان كشورهاي مصر و امارات عازم اين كشورها خواهد شد.
پنجمين جشنواره سراسري شعر بسيج هنرمندان
برگزار مي شود
محورهاي موضوعي پنجمين جشنواره سراسري شعر بسيج هنرمندان عبارتند از: بازخواني ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي(ولايت و رهبري، عدالت و ستم ستيزي، مبارزه با استكبار، ايثار و شهادت، مهرورزي و بسيج مستضعفين)، بيداري اسلامي (تبيين و تبليغ اهداف و آرمان حركت هاي اسلامي منطقه، تجليل از مردم بپاخاسته)، جهاد اقتصادي(تلاش اعتقادي، توليد هدفمند، مصرف بهينه، عزم ملي در عرصه هاي اقتصادي و استفاده از كالاهاي داخلي) و مضامين آييني، اجتماعي و عاشقانه(مبتني بر سه اصل اخلاق، هدايت و عفاف).

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14