(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 خرداد 1390- شماره 19952

كوتاه اقتصادي
شناسايي 200 هزار خانه خالي در تهران
اعلام فهرست محصولات كشاورزي ممنوع الورود
واريز پنجمين مرحله يارانه نقدي اول تير
برنامه ويژه براي تنظيم بازار ماه رمضان
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي: بانك هاي كشور گروه بندي مي شوند
12 هزار ميليارد تومان اعتبار براي 6 هزار طرح صنعتي
سناريوي بانك ها براي ايجاد 5.2 ميليون شغل
چگونگي جهاد اقتصادي در بخش كشاورزي
براي دومين بار و با 276راي نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران شد
قيمت گذاري جديد نان با رتبه بندي نانوايي ها
ابهام در حذف ماليات بر ارزش افزوده سكه
افزايش كرايه حمل و نقل عمومي از روز چهارشنبه



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل دفتر تامين و توزيع كالا وزارت بازرگاني از افزايش قيمت خريد مرغ منجمد به 2900 تومان خبر داد و با اشاره به وضعيت مطلوب توليدات داخلي و ذخاير صورت گرفته، اظهار داشت: از افزايش كاذب قيمت مرغ در ماه مبارك رمضان جلوگيري مي شود.
¤ يك كارشناس اقتصادي از افت حداقل 15 هزار توماني قيمت سكه در صورت حذف ماليات بر ارزش افزوده در بورس خبر داد.فرزان سهرابي در واكنش به خبر حذف ماليات بر ارزش افزوده سكه اظهار داشت: اين اقدام به شدت باعث نوسان شديد در معاملات آتي بورس مي شود و ازاين پس بايد خريداران حواس خود را جمع كنند تا دچار ضرر نشوند.
¤ نايب رئيس خانه معدن با اشاره به افزايش 12 درصدي نرخ واقعي ارز در كشور گفت: تغيير ناگهاني نرخ ارز طي روزهاي اخير، هزينه واردات قطعات مورد نياز بخش معدن و صنايع معدني را 20 تا 25 درصد افزايش داده است.
¤ طي مراسمي در سالن اجتماعات برج همراه، جوايز طرح هاي «همراه ميلاد2» و «نويد همراه2» همراه اول قرعه كشي و برندگان اين طرح ها مشخص شدند.به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، 13334جايزه جشنواره مشتركان دايمي (طرح همراه ميلاد2) و 44604 جايزه جشنواره مشتركان اعتباري همراه اول (طرح نويد همراه2) با حضور نمايندگان نهادهاي نظارتي و شماري از مديران مخابراتي، اصحاب رسانه و مشتركين قرعه كشي شد.
¤ عضو هيئت مديره اتحاديه تعاوني هاي توليدي با اشاره به اينكه وزارت صنايع متولي تامين و توزيع يارانه بنگاه هاي توليدي است، گفت: تمام تعاوني هاي توليدي داراي مجوز فعاليتي از اين وزارتخانه مشمول دريافت يارانه توليد مي شوند.
¤ دبير كانون صنايع غذايي ايران با اشاره به افزايش نرخ واقعي ارز در كشور، گفت: اين رشد قيمت نبايد عطف به ماسبق شود زيرا با اين كار بسياري از توليدكنندگاني كه در گذشته نسبت به خريد مواد اوليه و يا تجهيزات از خارج اقدام كرده اند، متضرر مي شوند.
¤ وزير تعاون از بازگشت دوباره لايحه اصلاح قانون تعاون كه توسط دولت به مجلس ارائه شده بود، خبر داد و گفت: طرح موضوع ادغام وزارتخانه ها و لزوم تغييرات دوباره در برخي مواد پيشنهادي لايحه، دليل اصلي بازگشت لايحه بوده است.محمد عباسي از بازگشت دوباره لايحه اصلاح قانون تعاون از مجلس به دولت خبر داد و گفت: دليل اصلي اين امر عمل به تكاليفي است كه دولت در قالب ماده 53 قانون برنامه پنجم دنبال مي كند كه از سوي مجلس به عهده دولت گذاشته شده است.
¤ مديرعامل صندوق توسعه سرمايه گذاري كشاورزي گفت: در حال حاضر بانكها اين دغدغه را دارند كه با تسهيلات دهي در بخش كشاورزي پولشان به دليل ريسك بالاي اين بخش بازپرداخت نشود.
¤ مديرعامل اتحاديه تعاوني چايكاران ايران با اشاره به اينكه چايكاران مكلف به بازپرداخت وام بلاعوض بانك ها با سود آن شده اند، گفت: متأسفانه سياست دولت در حمايت از چايكاران به گونه اي است كه قدرت رقابت از آنها را در رقابت با چايكاران خارجي مي گيرد.
¤ رئيس انجمن روغن زيتون و زيتون شور تاكيد كرد: با توجه به واردات غيرقانوني 16 هزار تن روغن زيتون، به مصرف كنندگان توصيه مي شود محصولاتي كه مجوز وزارت بهداشت را دارند، بخرند اما عملا با مراجعه به فروشگاه ها هيچ يك از اين موارد ديده نمي شود.
¤ مديرعامل كارگزاري سهم آشنا از صدور نخستين مجوز فعاليت سرمايه گذاري خارجي در معاملات قرارداد آتي سهام و طلا بازار سرمايه ايران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

 



شناسايي 200 هزار خانه خالي در تهران

معاون وزير مسكن گفت: در حال حاضر از طريق اداره برق 200 هزار واحد مسكوني در تهران مصرف برقشان صفر تا 50 كيلووات ساعت گزارش شده كه اين به معني خالي و نيمه خالي بودن آن واحد مسكوني است.
ابوالفضل صومعلو در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اين مطلب افزود: دقيقا نمي توانيم در مورد خالي از سكنه بودن اين واحدهاي مسكوني اظهارنظر كنيم، چرا كه احتمال دارد مالك آن واحد مسكوني در شهرستان باشد و يا مالكي كه منتظر گران تر شدن مسكن و يا مالكي كه تصميم به فروش دارد، اما خريداري براي آن پيدا نمي شود.
وي اظهار داشت: اما طبق گزارش اداره برق براي 200 هزار واحد مسكوني مصرف برق صفر تا 50 كيلووات گزارش شده است كه اين نشانگر اين است كه يا اين واحد مسكوني خالي از سكنه است و يا اينكه تردد در آن بسيار پايين است.
وي تاكيد كرد: استنباطي كه مي توان از گزارش اداره برق كرد اين است كه واحدهاي مسكوني خالي از سكنه كه مصرف برق آنها صفر كيلووات ساعت است حدود 100 هزار مسكن است.

 



اعلام فهرست محصولات كشاورزي ممنوع الورود

معاون وزير بازرگاني با اعلام اسامي كالاهاي وارداتي ممنوع شده به كشور، گفت: فهرست
35 گانه ممنوعيت محصولات كشاورزي از سوي وزارت جهاد اعلام شده است.
حميد صافدل در گفت وگو با مهر با اشاره به نامه جديد وزير جهاد كشاورزي به وزارت بازرگاني، گفت: براساس اين نامه، واردات گوجه فرنگي تازه يا سرد شده، پياز، موسير، سير، تره فرنگي، ساير سبزيجات سيرگونه، كاهو، كلم، گل كلم، مارچوبه، فلفل فرنگي، ساير سبزيجات، اسفناج، انواع قارچ ها، انواع ميوه هاي خشك كرده، ليمو، ليموترش، گريپ فروت، گلابي، آلو، سيب، هلو، شليل، شفت آلو، خربزه، هندوانه، مويز، توت فرنگي، تمشك، انگور، زغال اخته، كيوي، انار، زرشك و عناب ممنوع شده است.
معاون وزير بازرگاني افزود: بر اساس اين تصميم، محصولات كشاورزي براساس ميزان توليد و نياز كشور در گروههاي مختلف دسته بندي شده اند، البته اين موضوع كه ضوابط واردات محصولات كشاورزي از سوي وزارت جهاد كشاورزي اعلام شود، از اختيارات اين وزارتخانه است.
وي با بيان اينكه وزارت بازرگاني تنها مسئوليت ثبت سفارش كالاها را به عهده دارد، گفت: براساس ماده 16 قانون بهره وري محصولات كشاورزي، مسئوليت صدور مجوزهاي لازم براي واردات محصولات كشاورزي برعهده وزارت جهاد است.به گفته صافدل، متقاضيان واردات محصولات كشاورزي بايد قبل از هرگونه اقدامي براي واردات، از وزارت جهاد كشاورزي مجوز لازم را دريافت كنند.
ممنوعيت ورود انواع سبزيجات
رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت از ممنوع شدن ورود هرگونه سبزيجات، صيفي جات و جوانه هاي گياهي به كشور توسط وزارت بهداشت خبر داد.
دكتر كاظم ندافي با اشاره به اينكه كمتر كسي فكر مي كند جوانه غلات هم جزو سبزيجات است و بايد قبل از مصرف گندزدايي و ضدعفوني شود، اظهار كرد: مردم و مصرف كنندگان همان طور كه سبزيجات و صيفي جات را قبل از خوردن شستشو و ضدعفوني مي كنند بايد جوانه غلات را هم بشويند و ضدعفوني كنند.
وي به تمهيدات انديشيده شده براي جلوگيري از ورود اين باكتري به كشور توسط مسافران كشورهاي اروپايي به ايران اشاره كرد و اظهار داشت: راهنمايي براي مسافران هواپيماهايي كه از اروپا به سمت ايران مي آيند تدوين و ارسال شده و در آن گوشزد شده اگر علايم بيماري در اين افراد وجود داشت حتما بايد به مراكز درماني مراجعه كنند و اگر همراهشان سبزيجات و صيفي جات و جوانه غلات بود بايد آنها را به پايگاه هاي بهداشت مرزي مستقر در فرودگاهها تحويل دهند.

 



واريز پنجمين مرحله يارانه نقدي اول تير

پنجمين مرحله از پرداخت يارانه هاي نقدي به حساب سرپرستان خانوار، روز چهارشنبه اول تير به حساب افراد واريز مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه در نخستين مرحله براي بيش از 60 ميليون نفر يارانه واريز شد، به گفته سخنگوي طرح تحول اقتصادي در پايان ماه ارديبهشت امسال، تعداد افراد ثبت نامي براي دريافت يارانه در سايت مركز آمار به 73 ميليون و 600 هزار نفر و تعداد افراد ثبت نام و افتتاح حساب كرده در سايت وزارت رفاه به 72 ميليون و 500 هزار نفر رسيده است.
اين در حالي است كه سايت رفاهي براي اعلام شماره حساب واريز يارانه همچنان باز است و اگر چه امكان ثبت نام افراد جديد در سامانه مركز آمار ايران وجود ندارد، اما ثبت شماره حساب براي افراد تاييد شده ممكن است.
گفتني است، تاكنون در دو مرحله يارانه نقدي 89 هزار تومان و در مرحله سوم و چهارم با افزايش يارانه نقدي نان، 45 هزار و 500 تومان به حساب هر نفر ايراني متقاضي واريز شده است. با اين حساب تاكنون به ازاي هر نفر متقاضي يارانه 269 هزار تومان واريز شده است و در واقع رقمي به حدود 19 هزار ميليارد تومان ازسوي دولت به اين موضوع اختصاص يافته است.
در مرحله چهارم واريز يارانه ها به گفته يك نماينده مجلس مشخص شد كه حدود دو ميليون نفر از ايرانيان ساكن خارج كشور نيز با ثبت نام، تاكنون يارانه نقدي دريافت مي كرده اند، در حالي از اثر افزايش قيمت ها در داخل چيزي متوجه آنها نبوده است. به گفته مسئولان اقتصادي قرار است درباره اين عده تصميمي اتخاذ شود.
طبق روال دو دوره گذشته، يارانه نقدي در هفته ابتدايي هر ماه به حساب متقاضيان واريز مي شود.

 



برنامه ويژه براي تنظيم بازار ماه رمضان

وزير جهاد كشاوزري گفت: با همكاري وزارت بازرگاني برنامه هاي خوبي براي تنظيم بازار ويژه ماه مبارك رمضان و تامين كالاهاي مورد نياز شهروندان اجرا مي شود.
صادق خليليان: حمايت از توليد داخل و كشاورزان را راهبرد اصلي اعلام كرد و افزود: با همكاري وزارت بازرگاني برنامه هاي خوبي براي تنظيم بازار ويژه ماه مبارك رمضان و تامين كالاهاي مورد نياز شهروندان اجرا مي شود.
وي همكاري وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني را در تنظيم بازار موثر و مفيد خواند و افزود: خوشبختانه در سالهاي اخير دستاوردهاي خوبي هم در اين زمينه داشتيم.خليليان درباره تقويت تشكل ها و تعاوني هاي روستايي افزود: با واگذاري اختيارات و تصدي به اين تشكل ها مي توانيم از توليد داخل حمايت كنيم و هم بازار محصولات كشاورزي ساماندهي مي شود.
وي گفت: در دوره اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از همكاري اين تشكل ها در تامين نهاده ها و اصلاح ساختارها و فرآيند توليد و بازاريابي محصولات كشاورزي استفاده كرديم و خوشبختانه تعاوني هاي روستايي و كشاورزي طرح عرضه مستقيم محصولات كشاورزي را هم به خوبي اجرايي كرده اند و قرار است غرفه هاي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي به 3 هزار واحد افزايش يابد.
وزير جهاد كشاورزي افزود: دولت با ارائه تسهيلات ارزان قيمت و وام هاي بلندمدت و همچنين قرض الحسنه از ساماندهي تشكل ها و تعاوني هاي كشاورزي و روستايي به ويژه در ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي حمايت مي كند.
خليليان از ارائه تسهيلات به اجراي طرح هاي زيربنايي آب و خاك خبر داد و گفت: دولت 85 درصد هزينه اين طرح ها را تامين مي كند و متقاضيان بايد 15درصد آورده داشته باشند.
وي ابراز اميدواري كرد: امسال در يك ميليون هكتار طرح هاي زيربنايي آب و خاك اجرا شود.

 



سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي: بانك هاي كشور گروه بندي مي شوند

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي گفت: دومين جلسه كارگروه تحول نظام بانكي با حضور سخنگوي كارگروه طرح تحول، قائم مقام بانك مركزي و معاون بانك، بيمه و نظارت بر اجراي اصل 44 قانون اساسي و برخي از مديران عامل بانك ها و مديران و كارشناسان برگزار شد.
محمدرضا فرزين گفت: در اين جلسه اصغر ابوالحسني معاون امور بانك و بيمه وزارت امور اقتصادي و دارايي، طرح تحول نظام بانكي را ارائه كرد و در جلسه گذشته نيز بانك مركزي طرح خود را در اين زمينه ارائه داده بود.
وي در مورد محتواي اين طرح گفت: وزارت اقتصاد طرح تحول نظام بانكي را با نگاه به مشكلات و چالش هاي فعلي نظام بانكي بررسي كرده و روش هاي حل اين مشكلات را پيشنهاد داده است.
وي با بيان اينكه اساس اصلاحات ساختاري طرح وزارت اقتصاد با طرح بانك مركزي تا حد زيادي يكسان است افزود: نظام تامين مالي مبنا و محور اصلي طرح وزارت اقتصاد است و از اين منظر مشكلات و چالش هاي سيستم بانكي مورد بررسي قرار گرفته و بهينه سازي تخصيص منابع هدف اصلي اين طرح مي باشد.
معاون وزير اقتصاد گفت: در اين طرح مهمترين مشكلات نظام بانكي در 3 گروه شامل: مشكلات ساختاري، مشكل قوانين و مقررات و مشكل عملكردي مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه در اين طرح بانك ها در قالب 4 گروه مختلف دسته بندي شده اند گفت: در طرح آمده است كه بانك هاي قرض الحسنه جهت رفع نيازهاي ضروري و منابع خرد در قالب عقد قرض الحسنه فعال باشند و بانك هاي تجاري در قالب 5 عقد مبادله اي، بانك هاي تخصصي تنها در قالب عقد مشاركت و همچنين بانك هاي جامع شامل عمليات و تخصيص هر سه گروه بانك فوق فعاليت كنند.
فرزين افزود: در جلسه آينده، جمع بندي و دريافت نظرات كارشناسان در مورد هر دو طرح بانك مركزي و وزارت اقتصاد صورت خواهد گرفت.

 



مديرعامل بانك صنـعت و معدن خبر داد
12 هزار ميليارد تومان اعتبار براي 6 هزار طرح صنعتي

مديرعامل بانك صنعت و معدن گفت: 6 هزار و 220 طرح بزرگ صنعتي و معدني كشور به ارزش 12 هزار و 200 ميليارد تومان در بانك صنعت و معدن تصويب و تامين اعتبار شد.
محمدرضا پيشرو افزود: از مجموع اين تعداد طرح، 4 هزار و 700 طرح صنعتي نيازمند به سرمايه در گردش بودند و تعداد 850 طرح صنعتي ديگر نيز به طرح هاي نيمه تمام صنعتي اختصاص دارند كه براي تكميل آنان رقمي معادل 20 هزار ميليارد ريال مصوب شده است.
مديرعامل بانك صنعت و معدن تعداد طرح هاي بزرگ ايجادي صنعت و معدن را بالغ بر 660 طرح عنوان كرد و ادامه داد: رقم 66 هزار ميليارد ريال براي آنها مصوب و از سوي بانك صنعت و معدن تامين مالي شده است.
پيشرو تصريح كرد: تامين مالي 520 طرح در سال 88، و 601 طرح ايجادي و نيمه تمام در سال 89 توسط بانك صنعت و معدن انجام شده است.
به گفته وي، براساس ابلاغ بسته سياستي بانك مركزي، بانك صنعت و معدن در سال جاري با اعمال حداقل رقم سود بانكي 11 درصد به جاي سود 12 درصد اعطاي تسهيلات به صنعتگران و توليدكنندگان را مبناي كار خود قرار داده است.
پيشرو يادآور شد كه بانك صنعت و معدن به عنوان بانك تخصصي حوزه صنعت و معدن طي 2 سال اخير تامين اعتبار طرح هاي آمايش صنعتي و معدني همچون طرح هاي بزرگ ايجادي، نيمه تمام و موجود نيازمند به سرمايه در گردش را برعهده گرفته است.
اين مقام بانكي همچنين از گشايش اعتبار ارزي بالغ بر يك ميليارد و 800 ميليون دلار از محل صندوق ذخيره ارزي خبرداد و گفت: تاكنون 4 ميليارد دلار آن مصوب شده است.
مديرعامل بانك صنعت و معدن در ادامه گفت: در دور ويژه سفر ستاد تسهيل امور و پشتيباني از واحدهاي توليدي و شهرك هاي صنعتي به شهرهاي مختلف تاكنون بيش از 14 هزار و 500 مصوبه داشته است كه نزديك به 70 درصد اين مصوبات مربوط به امور بانكي بوده است.
پيشرو، درخواست سرمايه در گردش، تقاضاي نقدينگي، مكاتبه و درخواست همكاري بانك هاي عامل وام دهنده، اعمال تقسيط مجدد تسهيلات دريافتي صنعتگران در دوره هاي قبل را از درخواست صنعتگران و معدنكاران استانها در امور بانكي برشمرد.
مديرعامل بانك صنعت و معدن ادامه داد: همچنين درخواست خارج شدن اسامي آنان از فهرست بدهكاران، درخواست تسهيلات جديد از سوي صنعتگران و معدنكاران حتي در صورت تمام نشدن پرداخت اقساط قبلي، رفع مشكلات مربوط به وثيقه گذاري از بانكي به بانك ديگر جهت دريافت تسهيلات جديد از ديگر مشكلات صنعتگران و معدنكاران در امور بانكي بوده است.
پيشرو ادامه داد: تفاهمنامه اي بين بانك صنعت و معدن و بانك ملي منعقد شده كه در قالب «طرح خدمت» در حال اجرا است.
وي به وجود 65 شعبه بانك صنعت و معدن در سراسر كشور اشاره كرده و افزود: در مناطقي كه شعبه بانك صنعت و معدن وجود ندارد شعب مكانيزه بانك ملي براي تسهيلات به موقع و پرداخت بدهي به صورت آنلاين به صنعتگران و معدنكاران نقاط دور دست كشور خدمات ارايه مي دهند.پيشرو اولويت كاري بانك صنعت و معدن در سال جهاد اقتصادي را تكميل سريع طرح هاي آمايش صنعتي و معدني عنوان كرد و گفت: اين طرح ها تا اواسط سال 91 به پايان خواهند رسيد.
مديرعامل بانك صنعت و معدن همچنين تصريح كرد: تمامي واحدهاي صنعتي و معدني كه ازبانك صنعت و معدن تسهيلات دريافت كرده اند، به بخش خصوصي تعلق دارند.

 



سناريوي بانك ها براي ايجاد 5.2 ميليون شغل

سخنگوي اقتصادي دولت با تشريح برنامه هاي بانكها براي تحقق 2/5 ميليون شغل به عنوان يكي از برنامه هاي مهم دولت در سالجاري، يكي از معيارهاي انتخاب طرحها را بازدهي سريع و اشتغالزايي اعلام كرد.
سيد شمس الدين حسيني در گفتگو با مهر درباره برنامه بانكها براي تحقق ايجاد 5.2 ميليون شغل به عنواني يكي از اهداف مهم دولت در سالجاري گفت: بانكها همچنان در جلسات شوراي عالي اشتغال شركت مي كنند و متناسب با تدابير مالي كه اين شورا به ويژه با محوريت بانك مركزي و وزارت اقتصاد تعيين مي كند، از برنامه هاي اشتغالزايي پشتيباني مي كنند.
سخنگوي اقتصادي دولت دهم افزود: اين در حالي است كه وامها و تسهيلات پرداختي از سوي بانكها به جز درصد كمي كه به عنوان وامهاي ضروري و اجتماعي مانند وام ازدواج، تحصيل يا قرض الحسنه تعلق مي گيرد، بقيه وامها ي بانكها همگي در جهت حمايت از توليد است.
وي تصريح كرد: به عنوان نمونه بانك كشاورزي، سرمايه در گردش در اختيار بنگاههاي مرتبط با كشاورزي قرار مي دهد و يا وام به صورت سرمايه ثابت و سرمايه گذاري به آنها مي دهد، كه تمامي اين موارد در جهت اشتغال زايي صورت مي گيرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: منتهي كشوري مانند ايران به دليل رشد جمعيت بالا و افزايش نرخ مشاركت با عرضه نيروي انساني و نيروي كار بيشتر در مراتبي از زمان مواجه مي شود و يا اينكه تقاضاي نيروي كار در آن بالا مي رود، بنابراين طبيعي است كه بايد در برنامه هاي درآمدزايي اقتصادي و رشد اقتصادي به كاربري، بيشتر توجه كند.
به گفته وي طبيعي است كه يكي از معيارهاي انتخاب طرحها در بين طرحهاي بي شماري كه به بانكها ارائه مي شود به بازده رسيدن سريع تر و ايجاد اشتغال است و اين پشتيباني از سوي بانكها صورت مي گيرد و دولت نيز با توجه به منابعي كه در اختيار دارد از بانكها حمايت مي كند.
گفتني است پس از پرونده طرح بنگاه هاي كوچك زودبازده و به دنبال افزايش درخواست كارجويان براي ورود به بازار كار، تحقق 2 ميليون و 500 هزار فرصت شغلي بزرگترين پرونده اشتغالي دولت و به نوعي بزرگترين هدف در اين بخش حتي در ده هاي گذشته است.
دستيابي به اين هدف بزرگ بدون همكاري و افزايش قدرت تسهيلات دهي بانكها به هيچ وجه امكانپذير نيست؛ هرچند همه نيازهاي بازار كار براي تحقق يك فرصت شغلي فقط پول نيست و بايد به موضوعاتي مانند ميزان مهارت نيروي كار، وضعيت توليد و سرمايه گذاري بخش خصوصي نيز توجه داشت.
با اين حال، بايد منتظر بمانيم تا برنامه روشن و جدي بانكها در اين زمينه اعلام شود. در حال حاضر 3 ماه از سال سپري شده است و بانكها براي حمايت از دولت در زمينه تحقق هدف بزرگ اشتغالي خود 9 ماه ديگر فرصت دارند.

 



مركز پژوهش هاي مجلس اعلام كرد
چگونگي جهاد اقتصادي در بخش كشاورزي

مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي چگونگي جهاد اقتصادي در بخش كشاورزي را تبيين كرد.
دفتر مطالعات زيربنايي مركز پژوهش هاي مجلس با اعلام اين مطلب كه بخش كشاورزي مي تواند منبعي براي رشد اقتصادي ملي، فراهم كننده فرصت هاي سرمايه گذاري براي بخش خصوصي و محرك اوليه صنايع مرتبط با كشاورزي و اقتصاد غيركشاورزي روستايي باشد افزود: به دليل اينكه دو سوم ارزش افزوده كشاورزي جهان در كشورهاي در حال توسعه ايجاد مي شود، بررسي هاي به عمل آمده در اين بخش در كشور ما نشان مي دهد كه نقش بخش كشاورزي در اقتصاد ملي و برنامه هاي توسعه تنها آميزه اي از آثار مثبت و منفي بوده است.
در اين گزارش آمده است: براي بهبود جايگاه اين بخش در اقتصاد ملي و برنامه هاي توسعه، لزوم تحول بخش و قرارگرفتن آن در مسير توسعه يكپارچه روستايي امري اجتناب ناپذير است، زيرا رشد بهره برداري از نفت و تمايل روزافزون به شهرنشيني كه در عمل از سوي دولت هاي مختلف قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي پيگيري شده است به ضعف بخش كشاورزي كمك كرده و ورود محصولات كشاورزي خارجي از جمله روغن، چاي، برنج، ميوه و... كه به طور بي رويه در چهار سال اخير انجام شده است بر عدم تناسب توليدات داخلي با نيازهاي بازار شهري افزوده است.
اگر چه هم اكنون به سبب بالابودن قيمت نفت در اين باره مشكل چنداني احساس نمي شود، اما سير نزولي درآمدهاي نفتي دورنماي فرداهاي دشواري را پيش روي مي گشايد. بنابراين لازم است با در نظر گرفتن آثار شوم افول كشاورزي در بلندمدت، بخش كشاورزي در صدور اولويت هاي برنامه ريزي توسعه قرار گيرد، زيرا در سال هاي اخير مشاهده شده است كه قيمت محصولات كشاورزي نسبت به قيمت محصولات ديگر بخش ها با آهنگ كندتري افزايش مي يابد براي مثال همان طور كه قيمت مسكن، خودرو و... رو به افزايش است، قيمت محصولات كشاورزي چه از طريق گسترش واردات و چه از طريق كنترل دولت افزايش چنداني نمي يابد و در نتيجه بخش كشاورزي روز به روز ضعيف تر شده و مشكلات كشاورزي كشور حادتر شده است.
در ادامه آمده است: بنابراين جهاد اقتصادي با به كارگيري حداكثر توان همراه با تغيير رويه و حصول به اهداف توسعه در بخش كشاورزي محقق خواهد شد. در اين جهاد تغيير رويه ها اساس تحقق اهداف است، اين موضوع نكته كليدي قوانين مهمي چون هدفمند كردن يارانه ها، اجراي اصل چهل و چهارم قانون اساسي و قانون افزايش بهره وري در بخش كشاورزي و لايحه جامع منابع طبيعي و آبخيزداري كشور است.
اين گزارش مي افزايد: در ضمن بايد مباحثي نظير تعرفه، ارزش پول ملي، ميزان توليد داخل، قيمت كالاها و به ويژه قيمت تضميني با افزايش حاصل از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها در قالب يك بسته ديده شود تا نتايج منطقي حاصل شود.

 



براي دومين بار و با 276راي نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران شد

محمد نهاونديان با اخذ 276 راي از مجموع 362 راي مأخوذه براي دومين بار پياپي به عنوان رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران انتخاب شد.
انتخابات هيات رئيسه جديد اتاق بازرگاني ايران عصر روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد.
در اين انتخابات رقابت براي رياست بر اتاق ايران در بين چهره هايي همچون محمد نهاونديان، علي نقي خاموشي، شجاع الدين بازرگاني و عليرضا بوستاني انجام شد.
همچنين در اين انتخابات علي نقي خاموشي 42رأي، شجاع الدين بازرگاني 41 رأي و عليرضا بوستاني 3 رأي كسب كردند.به گزارش فارس، در ادامه برگزاري انتخابات هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران، نامزدها براي انتخاب 4 نايب رئيس به رقابت پرداختند كه در نهايت غلامحسين شافعي با 185 راي به عنوان نايب رئيس اول، خدامراد احمدي با 169 راي به عنوان نايب رئيس دوم، محسن جلال پور با 156 راي به عنوان نايب رئيس سوم و پدرام سلطاني با 143 راي به عنوان نايب رئيس چهارم انتخاب شدند.
همچنين در انتخابات روز چهارشنبه هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران، محمود اسلاميان با 137 راي خزانه دار و عبدالرحمن سليماني مقدم با 171 راي منشي اتاق بازرگاني ايران شدند.
محمد نهاونديان پس از كسب 276 راي و رياست مجدد براي دور هفتم اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: مي دانم كه من شايستگي اعتماد شما را ندارم و دوستان نزديك مي دانند كه به هيچ وجه قصد ادامه اين مسير رانداشتم اما به شما تعهد مي دهم كه اين بار مسئوليت را با وجود عدم شايستگي در حد توان به شرط ادامه همكاري شما تا پايان ادامه دهم.
وي افزود: برادرمان آقاي خاموشي حقشان به گردن اتاق بازرگاني و بخش خصوصي است و اين بر هيچ كس پوشيده نيست و ما بايد قدر سرمايه هاي اجتماعي خودمان را بدانيم و در نظر من آقاي خاموشي تا هميشه رئيس افتخاري اتاق ايران هستند و از برادر ديگرمان آقاي بازرگاني جز خوبي، خدمت و خلوص نديدم و نامزدي ايشان از سر خيرخواهي بود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: اين حضور جدي و متين هيئت نمايندگان يك پيام دارد و آن پيام انسجام و عزم بخش خصوصي است تا اقتصاد ايران را در ساختار نوين هدايت كند و از طريق تضارب آرا به سخن تازه برسد و اميدوارم كه اقتصاد ايران را به لطف الهي و تدبير همگان دگرگون كنيم.
وي افزود: اميدوارم در اين دوره بتوانيم با پيشرفت و عدالت نرخ رشد بالاي 8 درصد را تامين كنيم و با همكاري صميمانه با دولت، مجلس و قوه قضائيه وظيفه خود كه مشاوره به اين سه قوه است انجام دهيم چرا كه اتاق وظيفه خود مي داند تا مستقل و مستدل ارائه طريق كند و رويكرد اتاق همكاري صميمانه با اركان نظام است.

 



معاون وزير بازرگاني اعلام كرد
قيمت گذاري جديد نان با رتبه بندي نانوايي ها

معاون وزير بازرگاني گفت: امسال همه واحدهاي نانوايي رتبه بندي مي شود و قيمت گذاري آن هم براساس رتبه نانوايي خواهد بود.
حميد عليخاني در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: امسال همه واحدهاي نانوايي رتبه بندي مي شود چرا كه ما پيش از اين تجربه رتبه بندي كارخانجات آرد را داشته ايم و معتقديم براي ارتقاء كيفيت نان بايد درجه بندي و رتبه بندي بين واحدهاي نانوايي نيز صورت گيرد.
وي افزود: بايد بين واحد نانوايي كه توليد با كيفيت نان دارد با واحدي كه توجه به كيفيت ندارد تفاوت وجود داشته باشد. لذا همين تفاوت ها است كه باعث مي شود قيمت ها نيز تغيير كند.
معاون وزير بازرگاني گفت: من هم شنيده ام كه برخي واحدهاي نانوايي تعطيل شده است اما مستندات آن را نديده ام اما دولت سه راه پيش بيني كرده است تا واحدهايي كه پس از هدفمند كردن يارانه ها توليد آنها مقرون به صرفه نيست، مورد حمايت قرار گيرند.
وي افزود: اولين راه حل اين است كه واحدهاي تعطيل شده با تسهيلات 7 درصدي مجتمع نان بزنند. دومين حمايت اين است كه بدون اينكه از اين واحدها عوارض تغيير شغل دريافت شود شغل خود را تغيير دهند و سومين راه حل و حمايت دولت اين است كه اگر واحدهاي نانوايي قادر به توليد نان با شرايط جديد و كيفيت خوب نيستند فروشگاه هاي نان بزنند و توزيع كننده نان شوند.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران اظهار داشت: ما در نظر داريم كه در مناطق 22گانه تهران 22 فروشگاه الگو ايجاد كنيم تا بقيه نانوايي ها بدانند كه نانوايي مورد نظر مردم بايد چه ويژگي داشته باشد و از آن الگوبرداري كنند.

 



ابهام در حذف ماليات بر ارزش افزوده سكه

در شرايطي كه رئيس كل بانك مركزي از حذف ماليات بر ارزش افزوده سكه در آينده نزديك خبر داد اما معاون سازمان امور مالياتي كشور از اين خبر اظهار بي اطلاعي كرد.
محمد بهمني رئيس كل بانك مركزي اواخر هفته گذشته با اشاره به برنامه اين بانك براي كنترل بازار ارز گفت: البته ما تنها از يك ابزار براي كنترل نرخ ها استفاده كرديم و آن فقط نرخ ارز بود ولي به زودي اعلام خواهيم كرد كه نرخ ماليات بر ارزش افزوده سكه حذف مي شود و قيمت طلا شديدا كاهش پيدا خواهد كرد و اين روند كاهشي در ارز بيشتر خواهد بود.
وي با بيان اينكه بانك مركزي از ابزارهاي ديگري نيز استفاده خواهد كرد، تصريح كرد: براي نرخ سود سپرده ها برنامه ريزي داريم و شايد در چند روز آينده آن را به تصويب برسانيم تا سپرده گذاران ما با اطمينان بيشتر و دريافت سود بيشتر پولشان را به بانك ها بسپارند و قطعا نرخ سود اوراق مشاركت ما با اين كار افزايش پيدا خواهد كرد.
رئيس كل بانك مركزي گفت: بنابراين تمام تمهيدات خود را به كار گرفتيم تا بتوانيم بازاري تعادلي ايجاد كنيم كه از وظايف بانك مركزي است و نرخ ارز، نرخ طلا و نرخ سپرده ها را به چيزي كه مورد نظر ماست برسانيم.
در همين حال محمد قاسم پناهي معاون سازمان امور مالياتي كشور در گفت وگو با ايسنا درباره حذف ماليات بر ارزش افزوده سكه اظهار كرد: تاكنون چنين توافقي بين سازمان امور مالياتي و بانك مركزي انجام نشده است و من از اظهارات آقاي بهمني در اين باره بي اطلاعم.
وي گفت: طبق قانون، سكه مشمول معافيت از ماليات بر ارزش افزوده نيست.پيش از اين سيد شمس الدين حسيني- وزير امور اقتصادي و دارايي- هم با تاكيد بر اخذ ماليات بر ارزش افزوده از سكه گفته بود: هيچ ابهامي در زمينه اخذ ماليات بر ارزش افزوده سكه وجود ندارد. بانك ملي و بانك كارگشايي مسئول وصول ماليات بر ارزش افزوده سكه اند و بايد چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت كنند.

 



چمران خبر داد
افزايش كرايه حمل و نقل عمومي از روز چهارشنبه

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: از ابتداي تير ماه نرخ كرايه حمل و نقل عمومي براساس مصوبه شورا افزايش مي يابد اما در خصوص افزايش بليت مترو هنوز مشكلاتي وجود دارد.
مهدي چمران در حاشيه مراسم افتتاح نخستين كارخانه تبديل ضايعات ميوه و تره بار به خوراك دام با بيان اينكه افزايش نرخ كرايه هاي تاكسي از ابتداي تابستان اجرايي مي شود افزود: اما مترو با مشكل مواجه هستيم كه اميدواريم تا چند روز آينده حل شود.وي در پاسخ به اين پرسش كه همراهي شورا چقدر در به نتيجه رسيدن پروژه هاي شهري تأثيرگذار است به مهر گفت: قطعاً شورا در كنار مديريت شهري پروژه ها را دنبال كرده و به نتيجه مي رساند. شورا نيز تأكيد داشت اين كارخانه هرچه زودتر به نتيجه برسد.
همچنين به گزارش فارس رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اظهار كرد: شوراي شهر مسلماً و يقيناً قطع درختان در تهران را پيگيري مي كند.
چمران درباره قطع درختاني كه طي چند روز اخير در تهران رخ داده است، اظهار داشت: شوراي شهر به طور قطع، درختان قطع شده تهران را مورد پيگيري قرار خواهد داد حتي اگر كار به زنداني كردن برسد.وي با اظهار بي اطلاعي از قطع 250 اصله درخت در بلوار دانشجو ولنجك، تصريح كرد: درباره اين موضوع هنوز گزارشي به دست بنده نرسيده است؛ به محض دريافت گزارش پيگيري هايمان را آغاز مي كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14