(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 خرداد 1390- شماره 19952

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مخمصه راهبردي صهيونيسم در منطقه (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
نقطه امن (گفت و شنود)
چشم ايران در فضا تصاوير ماهواره «رصد» به زمين رسيد
وزير اطلاعات: سرويس هاي اطلاعاتي غربي براي مردم در سفرهاي خارجي طعمه مي گذارند
گاردين: آل سعود اين بارضربه اساسي را از مصر خواهد خورد (خبر ويژه)
گرايش به اسلام در ميان محرومان خطر تازه امنيت ملي براي آمريكا (خبر ويژه)
اپوزيسيون ديگر حال تظاهرات از پشت كامپيوتر را هم ندارد! (خبر ويژه)
نامه اي كه طنزنويس فراري را به دردسر انداخت (خبر ويژه)



مخمصه راهبردي صهيونيسم در منطقه (يادداشت روز)

پي بردن به اينكه مسئله دقيقا چيست، گاه بسيار مهم تر از آن است كه پاسخي براي آن بيابيم. به همين دليل است كه اغلب طرح يك پرسش دقيق و تعيين كننده، از پيدا كردن پاسخ يا سناريويي براي پاسخ به آن بسيار دشوار تر است. اين نوشته تلاش مي كند به درك يك وضعيت درون منطقه خاورميانه كمك كند بي آنكه بناي نتيجه گرفتن از آن داشته باشد اگرچه وقتي وضعيتي به طور كامل و اصولي درك شود، دريافتن نتيجه هاي آن سخت نخواهد بود.
صورت مسئله اين است: راز حرف هاي اخير مئير داگان چيست؟ او فقط چند ماه است -از سپتامبر 2010- موساد را ترك كرده (در نتيجه كاملا منطقي است كه فرض كنيم اخبار، اطلاعات و ارتباطات او تا حدود زيادي به روز است)، صهيونيست ها مي گويند كارنامه اش با هيچ كدام از مديران سابق موساد قابل مقايسه نيست و اگر نبود ناسازگاري هايي كه حدود يك ماه است با دولت نتانياهو شروع كرده بي ترديد رسانه هاي اسراييلي از او اسطوره اي مي ساختند كه كسي را ياراي رقابت با او نباشد. داگان از زدن حرف هايي شبيه آنچه در چند هفته گذشته از او شنيده ايم و صداي همه را هم در اسراييل درآورده چه مقصودي دارد؟ او مي خواهد چه بگويد؟ و ايران به عنوان اصلي ترين هماورد راهبردي امريكا و اسراييل در منطقه، از اين سخنان چه چيز بايد بفهمد؟
اجازه بدهيد داستان را مرور كنيم. داگان روزي كه در سپتامبر گذشته مي خواست موساد را ترك كند نطق الوداعي كرد و در آن گفت كه باور ندارد ايران تا سال 2015 قادر به ساخت سلاح هسته اي باشد در حالي كه تا پيش از او مقام هاي رسمي اسراييل بارها گفته بودند آخرين تاريخ را سال 2011 مي دانند. چرا داگان سقف زماني رسيدن ايران به وضعيتي كه در آن قادر به توليد سلاح هسته اي باشد را به يكباره به اندازه 4 سال بالا برد؟ آيا او نمي دانست كه با اين كار به سياست راهبردي اسراييل كه همواره بر جا انداختن ايران به عنوان يك تهديد فوري متمركز بوده، تا چه حد لطمه مي زند؟ مدتي بعد -در ماه فوريه- داگان به عنوان اولين حضور رسانه اي خود در دانشگاه عبري بيت المقدس حاضر شد و در عين ناباوري به مخاطبانش گفت در تمام عمرش جمله اي احمقانه تر از اين نشنيده كه اسراييل بايد به ايران حمله كند. شاهكار سوم هم كه دو هفته پيش پديدار شد. داگان به دانشگاه تل آويو رفت و در آنجا گفت آغاز هرگونه درگيري با ايران به جنگي منطقه اي منجر مي شود كه اسراييل قادر به بيرون كشيدن خود از آن نخواهد بود. بعد هم اضافه كرد با بيرون رفتن كساني مانند خودش، يادلين و ديسكين (روساي امان و شين بت) از كابينه نتانياهو، ديگر مطمئن نيست كسي باشد كه بتواند جلوي اتخاذ تصميم هاي غير عاقلانه از جانب او و باراك را بگيرد. داگان گفت: «تصميم گرفته است حرف بزند»!
رييس سابق موساد كه براي حفظ رژيم جعلي اسراييل از ارتكاب هيچ جنايتي فروگذار نكرده وبدون شك از امثال نتانياهو صهيونيست تر است، چه مقصودي از اين شو رسانه اي و مخالف خواني هاي پي در پي دارد؟ هدف داگان انتقال كدام پيام به كدام مخاطبان است؟ اين مسئله اي است كه بايد درست طرح شود؛ آن وقت جواب خود به خود روشن خواهد شد.
يك توضيح ساده و دم دست كه منابع اسراييلي بويژه طيف هاي داراي سمپاتي به نتانياهو فورا سراغ آن رفته اند اين است كه داگان بناي ورود به صحنه سياسي اسراييل را دارد و لذا تصميم گرفته اعتبار اطلاعاتي اش را دستمايه قرار بدهد و در پوشش انتقادهاي مربوط به امنيت ملي آرام آرام خود را به رهبر اپوزيسيون رقيب نتانياهو تبديل كند و بعد هم سر فرصت پست نخست وزيري را به چنگ بياورد. اين توضيح اگر چه بسيار ساده است ولي واقعا منطقي است كه فكر كنيم درست هم هست. از صهيونيست هايي كه سال ها روي سرزمين غصبي مردماني زندگي كرده اند كه هنوز كليد خانه هاي خراب شده شان در جيب هاشان است و در اين مدت هم كسب و پيشه اي جز جنايت نداشته اند، آيا بعيد است كه براي رسيدن به قدرت با توسل به هر ابزار ممكن روي سر هم سوار شوند؟! با اين حال، اگر فرض كنيم اين هم جنبه اي از قضيه است اندكي اطلاع از مجموعه بحث هاي راهبردي درباره ايران كه هم اكنون در مراكز مطالعاتي و حلقه اي تصميم گيري غرب جريان دارد كافي است تا بتوان نتيجه گرفت كه اين توضيح «به اندازه كافي» رضايت بخش نيست. موضوع قاعدتا بايد بسيار مهمتر از يك رقابت سياسي داخلي باشد چرا كه داگان به آساني مي توانست موضوعات و مشكلات داخلي بويژه اقتصادي دولت نتانياهو را كه كم هم نيست دستمايه قرار بدهد و از راه هاي كوتاه تري به مقصود خود برسد. اگر داگان از موضوعي بسيار حساس يعني مسئله ايران شروع كرده و اخيرا هم متعرض مسئله اي بغرنج مانند مناقشه با فلسطيني ها شده پس هدف فراتر از كم كردن روي نتانياهوست و مسئله بزرگ تر و مهم تري در كار است.
نخستين نكته اي كه توجه به آن اهميت فراوان دارد اين است كه مهم ترين اعتراض ها به داگان در اين مدت اين نبوده كه چرا چنين حرف هايي مي زند بلكه اين بوده كه چرا اين مواضع را علني بيان مي كند. از ميان آنها كه به داگان پاسخ داده اند -حتي باراك- كمتر كسي با محتواي سخنان او درگير شده و بيشتر اعتراض ها اين بوده كه چنين حرف هايي را نبايد علني زد. پس ما با موضوعي مواجهيم كه در خلوت و محافل پشت پرده پذيرفته شده ولي سخن گفتن علني درباره آن مجاز دانسته نمي شود. اين موضوع چه مي تواند باشد؟
براي يافتن پاسخ بايد دركي اجمالي از راهبرد مشترك امريكا و اسراييل كه هدف آن تغيير دادن محاسبات استراتژيك ايران است به دست آورد. اين راهبرد، كه پس از حوادث سال 88 در ايران در دستور كار قرار گرفت اساسا مبتني بر دو پيش فرض بود. پيش فرض اول اينكه هيچ راهبرد تك گزينه اي عليه ايران كارآمد نيست و هر راهبردي كه هدف خود را تغيير محاسبات (و در نتيجه تغيير رفتار ايران) قرار داده باشد ضرورتا بايد مجموعه اهرم هاي فشار را به نحوي با يكديگر تلفيق كند كه يكديگر را تقويت كنند و در بلند مدت قابل اعمال باشد. به همين دليل بود كه امريكايي ها پس از سال 88 تصميم گرفتند مجموعه 6 گزينه مذاكره، تحريم، ايجاد تهديد معتبر نظامي، عمليات اطلاعاتي، حمايت از جريان فتنه در داخل ايران و عمليات رواني و رسانه اي را به يكديگر تلفيق كنند. (اينكه امريكايي ها به ايجاد يك تلفيق موثر موفق بودند يا نه بحثي ديگر است.) پيش فرض دوم اين راهبرد هم اين بود كه ايران به عنوان يك تهديد فوري (كه زمان براي مهار آن به سرعت در حال سپري شدن است) و همچنين يك تهديد جهاني (يعني تهديدي كه نه فقط اسراييل و امريكا بلكه كل جهان را در معرض خطر قرار داده) جلوه داده شود تا بار رويارو شدن با آن فقط به دوش اسراييل و امريكا نيفتد و آنها بتوانند ديگران را هم با خود همراه كنند.
نكته كليدي اين است كه ببينيم نقش اسراييل در اين راهبرد دقيقا چه بود. اين سوالي است كه پاسخي بسيار مهم دارد. نقشي كه اسراييلي ها در راهبرد جديد امريكا بر عهده گرفتند و به صراحت هم آن را اعلام كردند اين بود كه اسراييل «مسئول ايجاد يك تهديد معتبر نظامي» عليه ايران است. در اينجا تفاوتي بسيار كليدي هست ميان حمله نظامي و ايجاد تهديد معتبر نظامي. حمله به معناي وارد شدن به يك درگيري سخت با ايران است كه هيچ كس در غرب و در اسراييل اكنون طرفدار آن نيست. اما ايجاد تهديد معتبر نظامي دقيقا به اين معناست كه مجموعه شرايطي بوجود آورده شود كه ايران تحت آن شرايط به اين نتيجه برسد كه در صورتي كه در مقابل درخواست هاي غرب كوتاه نيايد، وقوع يك درگيري نظامي به عنوان گزينه آخر قطعي است. يكي از مشكلات بزرگ اسراييل و امريكا در اين مدت همواره اين بوده است كه احساس مي كرده اند ايران تهديدهاي آنها به حمله را جدي نمي گيرد و باور نمي كند در حالي كه عقيده داشتند اگر بنا باشد فشار ها -بويژه تحريم- روي ايران موثر باشد از جمله ضروريات اين است كه ايران باور كند عاقبت مقاومت ورود به جنگ است. تحليل اسراييلي ها كه امريكا هم آن را پذيرفت اين بود كه ايران تنها در صورتي كوتاه خواهد آمد كه دورنماي جنگ را ببيند و باور كند و اگر اين اتفاق نيفتد با هيچ نوعي از تحريم هر چقدر هم شديد باشد نمي توان ايران را به كوتاه آمدن وادار كرد. به همين دليل در شرايطي كه باراك اوباما تصميم گرفته بود ميدان دار ادبيات مذاكره در مقابل ايران باشد، اسراييل بازي مكملي را در پيش گرفت آن هم اين بود كه دائما تهديد كند اگر تلاش هاي امريكا نتيجه ندهد آن وقت خود مستقلا وارد عمل خواهد شد. تحليل مشترك امريكا و اسراييل در پس پرده اين بود كه اين تقسيم كار بالاخره جواب خواهد داد و اگر هم منجر به تغيير تصميم هاي راهبردي ايران درباره برنامه هسته اي و منطقه اي اش نشود، حداقل در داخل ايران اختلاف هايي حاد ايجاد مي كند كه خود به خود به اين برنامه ها هم صدمه خواهد زد. پس اگر بخواهيم خلاصه كنيم قضيه اين بود كه اسراييل بناي جنگيدن با ايران را نداشت اما تصميم گرفت شعار جنگ بدهد، به اين اميد كه راهبرد تلفيق گزينه هاي اوباما در مقابل ايران جواب بدهد.
حالا مي شود فهميد كه داگان در واقع چه مي خواهد بگويد. به نظر مي رسد لب لباب حرف داگان اين است كه اسراييل بايد ماموريت «ايجاد تهديد معتبر نظامي عليه ايران» را كنار بگذارد به چند دليل. دليل اول اين است كه داگان عقيده دارد اسراييل در اثر تحولات منطقه دچار مشكلات امنيتي و سياسي حاد و بي سابقه اي شده كه ديگر انرژي اي براي نقش بازي كردن در مقابل ايران براي آن باقي نمي گذارد. به عبارت ديگر، وقتي اسراييل نه «توانايي» و نه «تصميم» درگيري با ايران را ندارد، پس ديگر مسخره است كه خود را كانديداي ايفاي نقش پليس بد در مقابل ايران بكند. دليل دوم اين است كه ايران نيز به دليل «كسب نوعي اعتماد به نفس فزاينده راهبردي» بدون شك در موقعيتي است كه ديگر چنين تهديدي را نه از جانب امريكا و اسراييل و نه از جانب هيچ كشور يا بلوك ديگري باور نخواهد كرد و در واقع تحولات منطقه ايران را وارد يك «فاز پايدار امنيت راهبردي» كرده است. و دليل سوم هم اين است كه دولت اشغالگر اكنون با تهديدهايي از جانب مرزها و همچنين درون سرزمين هاي اشغالي مواجه است كه مشغول كردن خود به تهديد ايران فقط نوعي گريز كودكانه از مواجهه با اين تهديدهاي سهمگين تر خواهد بود. تهديدهاي جديد مجددا مسئله «موجوديت» را به مسئله اول اسراييل تبديل كرده در حالي كه به نظر مي رسد امنيت اسراييل ديگر مسئله اول امريكا در منطقه نيست.
بنابراين، فقط در يك جمله بايد گفت داگان مخمصه راهبردي صهيونيسم در منطقه را درك كرده و احساس مي كند حالا وقت امتياز دادن است.
مهدي محمدي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ از معتكفين و رجبيون مي خواهم در اين ماه شريف در ادعيه هاي خود براي آزادي امام موسي صدر و ديپلمات هاي ربوده شده در لبنان متوسليان، اخوان موسوي و... و پيروزي مردم مظلوم بحرين، يمن، ليبي، فلسطين و عراق و افغانستان و... هم دعا كنند. صد البته تعجيل در فرج اولين و مهم ترين خواسته ماست.
2069---0991
¤ بعضي از مواقع كه توفيق حاصل مي شود و سخنان حضرت امام خميني(ره) را گوش مي كنم احساس مي كنم كه متناسب با شرايط فعلي ما بيان شده و براي امروز بسيار راهگشا است. حال كه از چنين نعمتي برخوردار هستيم مسئولين محترم صداوسيما قسمت هايي از سخنان بنيانگذار جمهوري اسلامي و حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را متناسب با شرايط روز جامعه انتخاب و شب ها چند دقيقه قبل از اخبار سراسري شبكه يك سيما پخش كنند.
يك پيام از استان البرز
¤ حجتيه و سلفيه دو روي سكه انگليسي هستند كه ماموريت دارند در جهان اسلام جنگ فرقه اي به پا كنند و استفاده آن را بيگانگان ببرند.
4903---0915
¤ كساني كه خودشان سابقه مخالفت با تصميمات و مصلحت انديشي هاي رهبري دارند نمي توانند اطاعت از ولايت فقيه را بر سر ديگران بزنند. شرط قبولي اعمال انسان داشتن صداقت است.
9987---0913
¤ از نمايندگان مجلس و دولت خدمتگزار عاجزانه مي خواهم فرصت خدمت به ملت را از دست ندهند كه فردا در محضر حضرت حق نمي توانند پاسخگوي كم كاري خود شوند به جاي گير دادن به يكديگر به راه حل ها فكر كنيد و گره هاي مشكلات مردم را رفع نماييد.
3819---0916
¤ تجربه تاريخي گواه است كه اظهارات اخير مقامات بحريني مبني بر انجام اصلاحات اقتصادي، نشانه سقوط قريب الوقوع رژيم سفاك آل خليفه است. ان شاءالله
رحمان
¤ به عنوان شهروند ايراني از صدق در گفتار و اطلاع رساني دلسوزانه روزنامه كيهان و مديرمسئول محترم آن را كه هدفي جز حفظ نظام از خطرات و دسيسه هاي داخلي و خارجي و اطلاع رساني به هنگام و حفظ ارزشهاي والاي اسلامي و خون مقدس شهدا ندارد تقدير و تشكر مي كنم. و اميدوارم مسئولين نظام از اين بصيرت كيهان استفاده نمايند.
8587---0911
¤ مجلس براي استخدام از بين افراد بيكار با تحصيلات ليسانس فراخوان داده و از هر نفر نيز براي ثبت نام 25 هزار تومان دريافت مي نمايد. خواستم به نمايندگان و مسئولين امور اداري مجلس عرض كنم اين بي انصافي نيست كه از افراد بيكار اين مبلغ دريافت شود؟
پدر يك متقاضي بيكار
¤ برخورد با مفاسد اخلاقي و هنجارشكنان يكي از وظايف نيروي انتظامي است ولي با توجه به بدحجابي مدرن كه بي شباهت به بي حجابي نيست و هر روز در جامعه رو به گسترش است هيچ برخوردي از سوي ناجا ديده نمي شود ولي در نحوه جمع آوري ديش هاي ماهواره اي كه آن نيز وسيله اي مفسده انگيز است بهانه به دست بدخواهان داده مي شود.
احمدي
¤ در منطقه عمومي طرشت تهران اراذل و اوباش و دزدان منازل به راحتي اقدام به سرقت از منازل مي كنند و محل تجمعشان نيز معلوم است بارها به ناجا و 110 اطلاع داده شده به جاي قول برخورد مردم را به قفل زدن انبارها و مواظبت بيشتر؟! راهنمايي مي كنند؟! اين اقدامات اوليه هر عاقلي است. درخواست مي شود ناجا اقتدار و امنيت خود را بيشتر به نمايش بگذارد!
جمعي از اهالي محل
¤ ضمن تشكر از مديرمسئول محترم روزنامه كيهان به خاطر نكته اخيرشان در تمجيد از ايستادگي حضرت آيت ا... مصباح در مقابل انحرافات جريان هاي انحرافي گذشته و حال لطفاً از قول بنده بنويسيد هر فرد دين مدار و علاقه مند به نظام هرگز دوست ندارد سقوط و انحراف و شكست خواص مردود را ببيند. ولي گاهي مواقع براي حفظ و اصل دين و نظام چاره اي جز طرد بعضي از خواص وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب در همين مورد فرموده اند: «دل انسان غمگين مي شود كه چرا كساني كه نان انقلاب و امام زمان را خورده اند حالا طوري عمل كنند كه آمريكا واسرائيل به واسطه عمل آنان كف و سوت بزنند و شادي كنند.»
ميرشرفي
¤ خواهشمندم بحث جداسازي و تك جنسيتي دانشگاهها را با جديت دنبال كنيد تا حصول نتيجه.
7134---0918
¤ از نيروي انتظامي درخواست مي شود با عوامل تهيه و توزيع و مصرف كنندگان موادمخدر، كراك و شيشه و... در محله ياغچي آباد در منطقه 16 كه در پي بي تفاوتي نهادهاي قضايي و امنيتي به جولانگاه آنها تبديل شده و امنيت اهالي را كاهش داده برخورد جدي نمايند.
جمعي از اهالي محل
¤ آب قم در ابتداي افتتاح خيلي شيرين و قابل استفاده بود ولي مدتي است كاملا با روز افتتاح متفاوت شده و علاوه بر تغيير مزه ايجاد دل درد مي كند. مسئولين سازمان آب و فاضلاب علت اين امر را توضيح بدهند.
6441---0919
¤ در تاريخ 1/3/90 براي بيمه شخص ثالث خودروي پرايدم به نمايندگي بيمه ايران در گله دار فارس مراجعه و چهارصد و چهل و چهار هزار و صد تومان پرداخت كردم با توجه به اينكه ديه 90 ميليوني از سوي رئيس قوه قضائيه فعلا منتفي است تكليف اضافه پرداختي ما چه مي شود؟
حسن حيدري
¤ شركت خودروسازي بهمن قيمت وانت مزدا را هفته گذشته دو ميليون تومان افزايش داد. بنده با هزاران مشكل (وام و قرض و...) قصد خريد وانت مزدا را داشتم كه با اين افزايش قيمت درمانده شدم علت گران شدن را سازمان بازرسي گزارش كند.
0208---0912
¤ جانباز شيميايي و موج گرفتگي هستم. علي رغم داشتن 7 سال سابقه جبهه هنوز هيچ سرپناهي ندارم. دروغ نگويم ده ميليون تومان وام مسكن گرفته ام كه دردي از بنده درمان نكرده است. چرا كه در پروژه مسكن شهر كرج سرگردان شده ام و معلوم نيست چه مي شود؟
3098---0912
¤ قرار بود مسكن مهر در پروژه پرند با قيمت پايين ساخته شود ولي در حال حاضر با متري 500هزار تومان ساخته ميشود و تحويل مي دهند اين وضعيت چه فرقي با قيمت آزاد دارد؟ لطفا رسيدگي شود.
1522---0919
¤ تعاوني مسكن منطقه يك آموزش و پرورش دو سال قبل از هر يك از معلمين متقاضي مسكن منطقه مبلغ 12 ميليون تومان پول گرفت. بعد از اين مدت هنوز يك متر زمين هم خريداري نكرده اند تا چه رسد به اينكه بخواهند وارد ساخت و ساز بشوند. آيا نبايد دستگاهي و مسئولي به فعاليت تعاوني هاي مسكن نظارت داشته باشد تا در حق افراد ضعيف جامعه ظلم نشود.
اميري
¤ پس از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها يكي از معضلات بوجود آمده نحوه محاسبه بهاي مصرفي آب، گاز و برق آپارتمان نشين هاست كه هر روز به مراكز متعدد از جمله ادارات شركت گاز، برق، آب و فاضلاب و شوراي حل اختلاف مراجعه مي شود و پاسخ قانع كننده اي هم شنيده نمي شود. از ستاد طرح هدفمند كردن يارانه ها درخواست مي شود اين معضل حاد را كه در برخي موارد به جنگ و دعوا نيز مي انجامد، طي دستورالعملي مرتفع نمايد كه عدالت به اين است كه متراژي محاسبه شود يا نفري؟ اگر نفري محاسبه شود فردي كه تك نفره است با 3 نفره چه تفاوتي در مصرف گاز او وجود دارد؟ و... لازم است كيهان نيز بدان بپردازد.
جمعي از آپارتمان نشين ها
¤ بعضي از رانندگان با تغييراتي كه در اگزوز وسايل نقليه خود داده اند اقدام به آلودگي صوتي مي كنند و متأسفانه مأمورين نيروي انتظامي هيچ برخوردي با آنان ندارند چرا؟
4435---0935
¤ مصاحبه با كارگردان معلوم الحال و هتاك نسبت به مردم ايران و همچنين دعوت از او براي شركت در برنامه هفت سيما چه معنا و مفهومي دارد؟ آيا اين حركت درحقيقت توهين به شعور اجتماعي مردم نيست؟
2619---0936
¤ آشوب هاي اخير در سوريه نشان از اوج عصبانيت آمريكا و رژيم صهيونيستي به خاطر بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه است زيرا سوريه يك سنگر مقاومت و خط مقدم براي اين كشورها و پل ارتباط ايران با خط مقدم حزب الله لبنان است. لذا مسئولان سياسي كشورمان به ويژه دستگاه ديپلماسي بايد خيلي هوشيار باشند.
يك شهروند
¤ سريال مختارنامه با زيبايي تمام نكته هاي درس آموز تاريخي خوبي را پيش روي ما قرار داده است به ويژه براي ما ايراني ها كه با پيروي از مكتب متعالي، مترقي و بي مانند تشيع در راه حق قيام كرده ايم و هزينه هاي بي شماري هم داده ايم.
يك هم وطن
¤ از دولت محترم به ويژه آموزش و پرورش درخواست مي شود نسبت به اجراي قانون مديريت خدمات كشوري در مورد بازنشستگان 88 اين وزارت اقدام عاجل نمايند.
1554---0913
¤ با توجه به ماهيت پليد جاسوس انگليس (ادوارد براون) در كشورمان پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامي جاي بسي تأسف و تعجب است كه نام وي در خياباني در مركز پايتخت، ميدان انقلاب ابتداي كارگر شمالي همچنان خودنمايي مي كند. از شوراي شهر، شهردار و فرماندار تهران درخواست اقدام فوري در محو نام او داريم.
راسخ
¤ مردم روستاي «رود فارياب» چشم انتظار ساخت سالن ورزشي هستند. از سازمان تربيت بدني (وزير محترم آينده ورزش) درخواست رسيدگي داريم.
سيدكريم محمدي- دهيار رودفارياب
¤ با امام خامنه اي كسي نگردد گمراه
او در شب فتنه مي درخشد چون ماه
در هر نفسم براي او مي خوانم
لاحول و لا قوه الا بالله
8869---0939
¤ چرا مسئولان وزارت ارتباطات به وعده خود درباره برداشتن پيش شماره از شهرستان هاي استان تهران از ارديبهشت 09 عمل نمي كنند؟
2362---0912
¤ از نيروهاي امنيتي- قضايي درخواست مي شود نسبت به برخورد قوي و مقتدرانه و ملموس براي شهروندان مان با مفاسد اقتصادي، رانت خواران و افرادي كه صدها ميليارد پول بيت المال را از بانك گرفته اند و پس نمي دهند، داشته باشند.
4061---0917
¤ برخي فرق منحرف از اسلام ناب مدعي اند براي محرميت بين دختران و پسران در سنين نوجواني بايد به خوردن از شير حيوان به صورت مشترك مبادرت ورزند! لازم است نسبت به افشاي چهره فرقه هاي نوظهور اهتمام بيشتري داشته باشيم.
8858---0919
¤ صدا و سيما بايد اين تصور را كه علم فقط در دانشگا ه هاست از اذهان مردم پاك سازد چه بسيار شهرونداني كه از استعدادهاي بالايي برخوردار هستند ولي آن را كشف نكرده اند. وظيفه رسانه ملي كشور است كه با تهيه و پخش برنامه هاي ويژه مردم را به سوي كارآفريني سوق بدهد.
1455---0911
¤ با اشاره به خبر مربوط به شركت توانير مندرج در صفحه اقتصادي كيهان 91/3/09 اين سؤال پيش مي آيد كه وزارت نيرو براساس كدام قانون و با چه اختياري براي همه سازمان ها دستورالعمل صادر مي كند؟
8516---0919
¤ پدرم كارمند بازنشسته است. سال 38 مدارك مربوط به ازدواجم را براي دريافت هديه ازدواج به كانون بازنشستگان تهران ارسال كرده ام. بعد از گذشت هفت سال از ازدواج بنده هنوز خبري از هديه نشده است چرا دولت به تعهدي كه داده عمل نمي كند.
1016---0917
¤ علي رغم اينكه كيهان مشكلات مربوط به مربيان پيش دبستاني را منعكس و پيگيري مي كند ولي معلوم نيست چرا وزير محترم آموزش و پرورش جوابگو نيستند و در اين مورد عكس العمل نشان نمي دهند.
9314---0935
¤ خانم هاي هنرپيشه اي كه با هزينه بيت المال به حج مشرف شده اند صبر مي كردند چند ماه از سفرشان به خانه خدا مي گذشت بعد با سر و وضع غيراسلامي در محافل و مجامع ظاهر مي شدند.
2619---0936
متأسفانه ظاهرا به خاطر تحصيل فرزندان بعضي از آقايان در كشور انگلستان طرح قطع رابطه با دولت انگليس در مجلس شوراي اسلامي خاك مي خورد و به جايي نرسيده است اگر چنين باشد واقعا جاي تأسف دارد.
4882---0913
¤ 41 ماه از تركيدگي لوله آب محله لسيجان در شهر چمستان نور مي گذرد. عجيب اين است كه مسئولين اداره آب و فاضلاب شهر علي رغم اطلاع از موضوع هيچ عكس العملي نشان نمي دهند. در ضمن كنتور برق منزل بنده نيز از دو سال پيش خراب شده و تاكنون هيچ اقدامي از سوي اداره مربوطه صورت نگرفته است. چرا؟
4150---0812
¤ به تصور اينكه كارت بانك شهر در شمال ايران هم اعتبار دارد در سفر خانوادگي به شهرهاي شمالي كشور پول نقد با خود نبردم ولي به علت عدم خدمات دهي اين بانك خجالت زده خانواده شديم و دست از پا درازتر خيلي زود از سفر برگشتيم.
قنبرپور
¤ از ميدان تره بار دلاوران اقدام به خريد ماهي سنگسر كردم. موقع استفاده متوجه شديم تلخ و فاسد است. با چند مركز مثل وزارت بهداشت، دامپزشكي و وزارت بازرگاني تماس گرفتم هيچ كدام جوابگو نبودند. لطفا بنويسيد آيا سلامت مردم واقعا رها شده و هيچ متولي پاسخگويي ندارد؟
بختياري
¤ شهرك بهارستان در شهرستان گنبد كاووس با اينكه جمعيت قابل توجهي در آن ساكن هستند ولي از پليس و پاسگاه نيروي انتظامي خبري نيست. حتي گشت مأمورين انتظامي نيز شامل شهرك مذكور نمي شود. اميدواريم با انعكاس موضوع از اين طريق رسيدگي بشود.
مهرباني
¤ باتوجه به اينكه پيكر شهيد «ادواردو آنيلي» در ايتاليا با آئين غيرمسلماني به خاك سپرده شد شايسته است كه در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) يك مزار نمادين برايش درنظر گرفته شود.
آذر بزرين
¤ چندين سال است كه پرونده 74هزار هكتار سوءاستفاده بنياد... از جنگل هاي استان گلستان در سازمان بازرسي كل كشور خاك مي خورد. آيا اميدي هست كه به اين پرونده رسيدگي شود؟
668-0911
¤ دولت محترم در سال 98 براي هر نوزاد مبلغ ده ميليون ريال به حساب آنها واريز و در سال09 كل مبلغ اهدايي و سود آن را برداشت چرا؟
5925-0911
¤ جان خود در ره اولاد علي مي بازيم
همچو مالك به عدوان علي مي تازيم
اي كه گويي كه خلايق ز ولي خسته شوند
كوري چشم تو بر سيدعلي مي نازيم
0069-0919
¤ از مرداد ماه88 كه سهام عدالت مددجويان پرداخت شده هيچ خبري از سود آنها نيست؟ بايد براي دريافت سود آن به كجا مراجعه كرد؟
4643- 0936
¤ چرا كيهان در مقابل عقب نشيني دستگاه قضا درپي هياهوها موضع نمي گيرد؟ چرا بايد حكم اعدام مدير بزرگ ترين سايت مستهجن معلق شود؟
روح الله شهامت
¤ سند ثبتي يك ساختمان و زمين در شهرك شهيد كشوري سرطاف در استان ايلام را دارم كه دولت ادعا مي كند اينجا فضاي سبز است و به دولت تعلق دارد و اجازه ساخت و ساز نمي دهد. از مسئولين امر درخواست مساعدت دارم.
5322-0918
¤ بيش از نيمي از داخل محوطه جايگاه سوخت گيري گاز سي ان جي جنب ترمينال جي در اصفهان خاكي و كاملاً ناهموار است و پس از ماه ها متأسفانه هنوز براي عبور خودروها آسفالت نشده است از مسئولين شهرداري و... انتظار اقدام مي رود.
محمود بليغيان- اصفهان
گفتند كه عاشقي و آرام نه اي
در بند خيال خم ابروي كه اي
گفتند بگو، به قصد قربت گفتم
سيدعلي حسيني خامنه اي
كوهي- تبريز
¤ امروز به دكتر متخصصي مراجعه كردم و ايشان پس از ويزيت و تشخيص گفت: قرصي را مي نويسم كه بيمه هزينه آن را نمي پذيرد ولي اگر 61هزار تومان به من بدهيد داروي آن پيش خودم موجود است. اين نوع برخورد يك پزشك نشان مي دهد كه جامعه ما به نقطه نامطلوبي رسيده است كه حتي برخي پزشكان هم به دنبال سودجويي هستند.
پيك
¤ به آقاي هاشمي رفسنجاني بگوييد، مردم به اين خاطر اعتمادشان را به امثال شماها از دست داده اند كه حاضر نيستيد فرزندان فتنه گر و آشوب طلب خود را به دست قانون بسپاريد.
حبيب الله باقرپور- بهبهان
¤ از مقاله بسيار ارزشمند آقاي شريعتمداري تحت عنوان «فكري براي رماتيسم بكنيد» تشكر مي كنم.
خاني
¤ بنده به خاطر سستي و سهل انگاري دستگاه ديپلماسي كشور در قبال كشورهاي در حال انقلاب به ويژه بحرين انتقاد شديد دارم. هيچ عكس العمل انقلابي از اين دستگاه نمي بينيم و وقتي عكس العملي هم نشان داده مي شود بيشتر شبيه «گاف» است. مثلا در حالي كه دولت بحرين براي فريب جهانيان آماده باش نيروهاي خود را لغو مي كند دستگاه ديپلماسي كشورمان با عجله از اين تصميم استقبال مي كند و حال آن كه همان شب تعداد زيادي از مردم را قتل عام و تعداد زيادي را بازداشت مي كنند.
يك شهروند
¤ با توجه به اعلام رسمي دولت ژاپن مبني بر آلودگي مزارع چاي سبز اين كشور به مواد راديواكتيو جاي بسي تعجب است كه مسئولين امر اجازه فروش اين محصول را در كشور مي دهند.
5100-0936
¤ با توجه به ماجراي مستند «الماس» آيا ضدانقلاب مطمئن است كه مهاجراني و كديور و... نيز نفوذي نيستند؟!
يك شهروند از اصفهان
¤ از مراجع ذي ربط درخواست مي شود در مورد ماده 148 سند منازل قولنامه اي تجديدنظر نمايند. چرا كه سه پسر بنده به همين علت قادر به ازدواج نخواهند بود.
4542-0912
¤ مدت 6ماه است كه پرونده درخواستي وام بنده از بنياد مسكن به بانك مسكن رفته ولي هيچ خبري از پرداخت وام نيست. از مسئولين بانك مسكن درخواست تعجيل در پرداخت وام را دارم.
عليزاده از قريه ضياءالدين
¤ طبق آمارهاي رسمي سالانه چندين ميليارد دلار كالاهاي قاچاق و غيرمجاز و بعضا لوكس و تشريفاتي وارد كشور مي شود. اولا ايجاد 5/2ميليون فرصت شغلي براي جوانان در سال جاري منابع مالي خاص خود را طلب مي نمايد كه از طريق صرفه جويي همگاني مردم و دولت ميسر است ثانيا باعث انسجام بخشي بيشتر در توليد و صادرات غيرنفتي و تاسيس وزارت تجارت خارجه اسلامي در سال جهاد اقتصادي مي شود و با عدم شتابزدگي مي توان به بسياري از نابساماني هاي فرهنگي و اقتصادي پايان داده و ثالثا راه رفع كمبودهاي ما مردم و دولت عدالت محور را هموارتر نمود.
گودرزي- اصفهان
¤ خدمات اينترنت همراه ايرانسل بسيار نامطلوب است. به طوري كه بسياري اوقات دسترسي مشكل است مسئولين ايرانسل نسبت به رفع مشكل اقدام نمايند.
5715-0939
¤ در روز 51خرداد فيلم كارتوني دنياي سبزيجات پخش شد كه اين فيلم تمام نشانه هاي فراماسونري و شيطان پرستي را به طور كامل داشت چرا مسئولين صدا و سيما دقت كافي در پخش برنامه هاي خود ندارد.
6627-0919
¤ با وجود گله مندي بسيار از اينكه هنوز بعد از 33 سال از انقلاب گذشته بخشي از صفوف نمازجمعه تهران در خيابان طالقاني يعني در مجاورت با آلودگي بيمارستاني (بيمارستان شهيد آيت الله مصطفي خميني و بانك خون و پلاسما) تشكيل مي شود، از نصب سايه بان در اين خيابان كمال تشكر را دارم.
4238-0912
¤ از شهرداري زنجان انتظار مي رود نسبت به ترميم خيابان اين شهر كه مركز استان است اهتمام بيشتري نمايد. وضع فعلي خيابان هاي مركز استان زيبنده اين شهر نيست.
2948-0912
¤ دو مشكل ساكنين محله خاك سفيد تهران را رنج مي دهد يكي اينكه به خانه هاي اين منطقه كنتور برق نمي دهند. ديگر اينكه از دادن سند به صاحبان منازل خودداري مي كنند. كساني كه در اين منطقه ساكن شده اند چه گناهي كرده اند كه به خاطر عدم همراهي مسئولين بايد هر از چند گاه توسط مامورين اداره برق مورد توهين قرار بگيرند و به آنان تهمت دزدي برق زده شود.
نويد
¤ در طول سال تحصيلي 09-98 از نزديك شاهد تلاش عزيزان فرهنگي براي تعليم و تربيت فرزندانمان بوديم. بر خودم لازم و ضروري مي دانم كه از يكايك آنان به ويژه مدير مدرسه راهنمايي دخترانه خسرو خاور واقع در منطقه 11 آموزش و پرورش تشكر و قدرداني بكنم.
بربستگان
¤ ساحل درياي مازندران در محدوده رامسر وضع نابساماني پيدا كرده است. از مسئولين مربوطه درخواست رسيدگي داريم.
5633-0911
¤ اگر چنانچه مسئولين ما بتوانند كارخانه توليد سيگار كشور را تعطيل و مردم نيز كشيدن سيگار را بر خود حرام كنند قطعا انقلاب بزرگي اتفاق خواهد افتاد. در اين صورت علاوه بر جلوگيري از امراض گوناگون سالانه ميلياردها تومان پول مردم با اين كار پس انداز مي شود.
0965-0912
¤ در برنامه هفت هفته گذشته سيما كسي كه در مقام دفاع از فيلم سينمايي «جرم» صحبت مي كرد تعصب خشك داشت و حرف هاي غيرمنطقي مي زد به طوري كه باشلوغ كاري هاي خود اجازه نمي داد فردي كه به عنوان منتقد فيلم دعوت شده بود به اظهارنظر بپردازد.
فخرالساعه
¤ اگر خواننده هاي زن قبل از انقلاب زنده مي ماندند در برنامه كودك شبكه دو سيما در حال اجراي برنامه بودند. بهتر است اسم اين برنامه را« ترانه هاي خاله» بگذارند تا به واقعيت نزديك تر باشد.
5235-0916

 



نقطه امن (گفت و شنود)

گفت: اخبار و گزارش رسانه هاي غربي از بحران اقتصادي گسترده اي حكايت مي كند كه سراسر كشورهاي اروپايي و آمريكا را فرا گرفته است.
گفتم: در پي همين بحران اقتصادي فراگير، مردم در شهرهاي مختلف اروپا و آمريكا به خيابان ها ريخته و همه روزه عليه دولت هايشان دست به تظاهرات مي زنند.
گفت: يادت هست كه قرار بود آمريكا و اروپا با تحريم جمهوري اسلامي ايران، كشور ما را با بحران اقتصادي روبرو كنند؟!
گفتم: چندين قطعنامه براي تحريم ايران صادر كردند ولي اين قطعنامه ها و تحريم ها نتيجه معكوس داده و خود خياط در كوزه افتاده است.
گفت: به لطف خدا، تاكنون هيچيك از تيرهايي كه دولتمردان آمريكايي و اروپايي عليه ايران شليك كرده اند به هدف نخورده و به سمت خودشان كمانه كرده است.
گفتم: سرگروهباني مشغول آزمايش تيراندازي سربازانش بود و با كمال تعجب ديد كه تير هيچكدام از آنها به هدف نمي خورد. سرهنگ فرمانده پادگان وقتي اين وضع را ديد رفت و كنار سيبل(تابلوي هدف) نشست. سرگروهبان با ناراحتي گفت؛ قربان! جاي خطرناكي نشسته ايد و سرهنگ گفت؛ با اين نشانه گيري مزخرفي كه سربازان تو دارند، امن ترين نقطه همين جاست!

 



با شكست انحصار غربي ها در توليد اطلاعات فضايي
چشم ايران در فضا تصاوير ماهواره «رصد» به زمين رسيد

سرويس سياسي-
با پرتاب نخستين ماهواره تصويربردار ايراني به فضا موسوم به «رصد»، ايران توانمندي عكس برداري اختصاصي از هر نقطه از جهان را كه بخواهد به دست آورد.
ماهواره رصد كه روز پنجشنبه 26 خرداد به فضا پرتاب شد و به گفته محمدمهدي حاجي ابراهيمي از مقام هاي سازمان هوافضا تاكنون 29 بار دور زمين چرخيده است، ارسال اطلاعات به ايستگاه زميني كنترل كننده ماهواره را آغاز كرده است.
بنابر گزارش هاي موجود، اين ماهواره كه با توانمندي كاملا بومي ساخته و به فضا پرتاب شده هم اكنون در حال ارسال گزارش ها و تصاويري از وضعيت خود و وضعيت كره زمين به كشور است و به تدريج تصاوير دقيق تري نيز ارسال خواهد نمود.
ايران پس از در مدار قرار گرفتن «رصد» اين امكان را به دست آورده كه عمليات «كسب اطلاعات فضايي» بويژه «تصويربرداري از نقاط دلخواه» را از انحصار قدرتهاي بزرگ خارج كند و برتري هاي اطلاعاتي منحصر به فرد و قابل توجهي به دست بياورد.
ماهواره رصد از بين 14بار چرخش به دور زمين در شبانه روز، 3-2 بار در روز و 3-2 بار در شب از آسمان ايران مي گذرد.
حاجي ابراهيمي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينكه «رصد» نسل اول ماهواره هاي تصويربردار ايراني است و به زودي نسل هاي بعد نيز از راه خواهد رسيد، گفته است: «همه مراحل طراحي، ساخت، تجميع، آزمايش و آماده سازي براي پرتاب اين ماهواره در مدت دو تا سه سال در داخل كشور بوده است.»
وي همچنين خبر داده است: «قرار است تا آخر سال جاري دو تا سه ماهواره از نسل هاي متكامل تر اين ماهواره كه به دست متخصصان توانمند كشور ساخته مي شود، به فضا پرتاب شود.»
سخنان وزير دفاع
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پرتاب ماهواره رصد را موفقيت آميز خواند و تاكيد كرد كه با اقدامات صورت گرفته حركت و گام هاي مهمي براي ساخت ماهواره هاي بزرگ و ماهواره هاي سنگين تر در داخل كشور برداشته شده است.
سردار احمد وحيدي با اشاره به پرتاب موفقيت آميز جديدترين ماهواره ايراني به نام «رصد» اظهار داشت: با عنايت الهي و تحت توجهات حضرت ولي عصر و معصومين(ع) توانستيم ماهواره رصد را با ماهواره بر سفير در مدار قرار دهيم كه اين يك خبر مسرت بخش براي كساني است كه به عظمت و بزرگي ايران مي انديشند.
وحيدي با بيان اينكه ماهواره بر سفير توانست ماهواره رصد را در ارتفاع بالاي 260 كيلومتر در مدار به صحت تزريق كند، اظهار داشت: اين عمليات پس از انجام مراحل مختلف يعني جدايش مرحله اول، جدايش مرحله دوم، كليه مراحل ديگر را به خوبي پشت سر بگذارد.
وي در ادامه به كوچكي وزن ماهواره رصد اشاره كرد و افزود: اين ماهواره عليرغم كوچكي، تمام خصوصيات يك ماهواره بزرگ را داشته و از قابليت تصويربرداري نيز برخوردار است.
وزير دفاع خاطرنشان كرد: فرستنده و گيرنده هاي لازم در برد اين ماهواره پيش بيني شده، داراي رنجينگ فرستنده و كنترل دما بوده و قابليت كنترل موقعيت خود در موقعيت اكتيو و پسيو را دارند.
وحيدي ادامه داد: يعني ماهواره رصد مي تواند هم با گراديان بوم جاذبه به شكل پسيو خود را كنترل كند و هم با چرخشگر مغناطيسي مي تواند موقعيت خود را تثبيت كند.
وي با اشاره به وجود پانل خورشيدي در اين ماهواره گفت: اين پانل به ماهواره رصد اين ويژگي را داده تا بتواند توان خود را از خورشيد بگيرد.
وزير دفاع اظهار داشت: اينها همه مشخصاتي است كه در يك ماهواره بر كوچك پيش بيني شده و مي تواند بسيار مهم باشد.
وحيدي با اشاره به اين دستاورد بزرگ افزود: ما توانستيم براي تثبيت و توسعه توان فضايي ايران گام بلندي برداريم كه اين پيروزي را خدمت رهبر معظم انقلاب، ملت ايران و شهداي انقلاب اسلامي تبريك مي گوييم.
وي اين موقعيت را برپايه يك هماهنگي و مديريت بسيار خوب در سطح كشور دانست و تصريح كرد: سازمان هوافضاي وزارت دفاع در كنار دانشگاه مالك اشتر اين وزارتخانه كه ماهواره را ساخت و با حمايت هاي همه جانبه سازمان فضايي كشور كه متولي مسائل فضايي كشور است، توانست به اين موفقيت بزرگ دست پيدا كند.
وزير دفاع تصريح كرد: در پرتو اين مديريت يكپارچه، تدابير رهبري عزيز انقلاب و حمايت هاي بي دريغ رئيس جمهور توانستيم به اين موفقيت ها دست پيدا كنيم كه البته اين اقدام در تثبيت موقعيت ايران در خصوص ماهواره بر بسيار مهم بود و ما از اين به بعد گام هاي مهم ديگري را براي ساخت ماهواره برهاي بزرگتر و ماهواره هاي سنگين تر برخواهيم داشت.
وحيدي در پايان با اشاره به همزماني اين دستاورد بزرگ با سالروز ميلاد اميرالمؤمنين علي(ع) گفت: اين عمليات با رمز «يا علي ابن ابيطالب(ع) و شعار الله اكبر» صورت گرفت و اميدواريم هميشه عنايات و توجهات حضرت علي(ع) و ائمه معصومين شامل حال ملت ايران باشد.
بازتاب پرتاب ماهواره رصد در رسانه هاي خارجي
در پي پرتاب موفقيت آميز ماهواره رصد، رسانه هاي خارجي به بازتاب قرارگرفتن اين ماهواره در مدار زمين پرداختند.
در همين زمينه، خبرگزاري فرانسه در خبري اعلام كرد ايران با موفقيت ماهواره خود را به فضا پرتاب كرد.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز در گزارشي با اشاره به در مدار زمين قرار گرفتن ماهواره رصد نوشت: اين دومين بار است كه ايران ماهواره خود را با موشك به فضا پرتاب كرده است.
بوستون گلوب ديگر روزنامه آمريكايي بود كه به بازتاب خبر ماهواره رصد پرداخت.
اين نشريه آمريكايي همچنين به نقل از «چارلز پي ويك» كارشناس موشك هاي ايران در گروهي پژوهشي در الكساندريا ويرجينيا نوشت: اين گام قابل توجهي براي ايرانيان است.
خبرگزاري انگليسي رويترز نيز در گزارشي اعلام كرد ايران دومين ماهواره ساخت داخل را با موفقيت در مدار زمين قرار داده است.
پايگاه شبكه خبري بي بي سي ديگر رسانه خارجي بود كه در مدار زمين قرار گرفتن ماهواره رصد را گزارش كرد و نوشت: ايران يك ماهواره تصويربرداري ساخت داخل را به فضا پرتاب كرده و در مدار زمين قرار داده است.
بي بي سي ادامه داد: براساس اين گزارش ها، ماهواره رصد هم مانند ماهواره ملي اميد، به طور كامل در داخل كشور طراحي و ساخته شده است.
ماهواره اميد در سال 2009 به فضا پرتاب شد.
همچنين به گزارش باشگاه خبرنگاران، سي ان ان عربي، روزنامه مصري الشروق، پايگاه خبري شبكه روسيا اليوم، النشره و... ديگر رسانه هاي خارجي بودند كه خبر موفقيت آميز پرتاب ماهواره رصد را در صدر اخبار خود قرار دادند.
 



وزير اطلاعات: سرويس هاي اطلاعاتي غربي براي مردم در سفرهاي خارجي طعمه مي گذارند

وزير اطلاعات از مردم درخواست كرد در سفرهاي خارجي نسبت به دام هاي پهن شده از جانب سرويس هاي خارجي هشيار باشند.
حيدر مصلحي كه روز چهارشنبه در حاشيه جلسه دولت سخن مي گفت، در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه شنيده شده سرويس هاي جاسوسي غرب براي ايرانياني كه مي خواهند به خارج از كشور بروند و ويزا بگيرند طعمه مي گذارند، گفت: يكي از روش هايي كه سرويس هاي اطلاعاتي استفاده مي كنند كه افراد را جذب كنند، اين است كه وقتي فرد مي خواهد برود ويزا بگيرد، براي او طعمه مي گذارند و مردم بايد حواس شان به اين موضوع باشد كه هست.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه شما ديگر عضو شوراي پول و اعتبار نيستيد آيا اين امر علت خاصي دارد، گفت: علت خاصي ندارد؛ در دولت دو وزير براي عضويت در اين شورا انتخاب مي شوند و ما انتخاب نشديم و افرادي كه كانديدا شده بودند راي آوردند و بحث خاصي نبوده است.
مصلحي هم چنين در پاسخ به اين سوال كه وزارت خارجه انگليس در 22 خرداد بيانيه اي داده بود و از جريان فتنه حمايت كرده بود علت اين امر چيست؟ گفت: خيلي روشن است؛ اگر آن ها حمايت نكنند بايد علامت سوال باشد؛ آن ها به دنبال مقابله با نظام اسلامي هستند؛ در حال حاضر نظام اسلامي به دنيا و كشورهاي اسلامي الگو مي دهد و آن ها اين حركت را دنبال مي كنند.
وي افزود: آن ها به دنبال اين هستند كه بگويند انقلاب اسلامي متوقف شده است در حالي كه انقلاب اسلامي راه خود را طي مي كند.
رجانيوز هفته گذشته خبر داده بود با ابلاغ رياست جمهوري، وزير اطلاعات از ادامه عضويت در شوراي پول و اعتبار كنار گذاشته شده است.
در گزارش رجا آمده بود: در حاليكه تا پيش از اين وزير اطلاعات به عنوان يكي از اعضاي منتخب دولت در شوراي پول و اعتبار به عنوان عالي ترين ركن سياستگذاري پولي كشور حضور عضويت داشته است، هيئت وزيران در يكي از جلسات اخير خود با سلب عضويت وزير اطلاعات تصويب كرده است كه وزيران كار و امور اجتماعي و تعاون، به عنوان وزيران عضو شوراي پول و اعتبار تعيين شوند.

 



گاردين: آل سعود اين بارضربه اساسي را از مصر خواهد خورد (خبر ويژه)

سران حكومت سعودي اكنون واقف شده اند كه ضربه اساسي و استراتژيك جديد در منطقه را اين بار نه از جانب ايران بلكه متحد سابق خود مصر دريافت خواهند كرد.
روزنامه گاردين در گزارشي نوشت: در گذشته بحث ايران هراسي در منطقه مطرح بود. عربستان و مصر در اين باور مشترك بودند. سقوط مبارك براي عربستان تنها به معناي از دست دادن متحدي مهم در منطقه نبود، بلكه از بين رفتن توازن قدرت در منطقه را به دنبال داشت. اكنون منطقه ديگر بر محور رياض- قاهره در برابر ايران تعريف نمي شود و اولويت اصلي رياض ديگر مقابله با تاثيرگذاري ايران و لبنان در منطقه نيست، بلكه جلوگيري از سرايت انقلابها به ديگر كشورهاي عربي است.
اين روزنامه انگليسي با اشاره به مداخلات عربستان در كشورهاي منطقه براي سركوب انقلابها نوشت: مقامات سعودي ارتش را به منامه- پايتخت بحرين- براي سركوب مردم مخالف آل خليفه اعزام كرده اند. از سوي ديگر زماني كه اوضاع در يمن ناآرام شد، سعودي ها به حمايت از عبدالله صالح و تطميع روساي قبايل يمن براي حمايت از صالح پرداختند. آنها همچنين به تجهيز نيروهاي نظامي صالح و فراهم كردن اطلاعات براي مقابله با انقلابيون يمن اقدام كردند.
گاردين مي افزايد: با افزايش شمار انقلابيون و مخالفت بيشتر قبايل با نيروهاي دولتي، عربستان راهي جز اين نديد كه نيروهاي خود را در يمن وارد و با كمك «شوراي همكاري هاي خليج فارس»، انتقال قدرت پس از صالح را هموار كند. از سوي ديگر عربستان در تلاش است تا تمامي انقلابهاي منطقه را سركوب كند. مقامات آل سعود در اقدامي 4 ميليارد دلار به ژنرال هاي ارتش به دليل فرمانبرداري در ماههاي اخير پرداخت كردند. همچنين 20 ميليارد دلار به بحرين و عمان كمك كردند تا ناآرامي ها را در اين كشورها از بين ببرند. آنها همچنين 400 ميليون دلار نيز به اردن كمك كردند تا مشكلات مالي خود را رفع و رجوع كند.
اين گزارش حاكي است: از نگاه مقامات آل سعود انقلابها براي حكومت هاي خودكامه عرب خطرناك هستند و آنها بايستي از هر راه و به هر قيمتي آنها را دفع كنند. در همين چهارچوب است كه دعوت عربستان از مراكش و اردن براي عضويت در سازمان همكاريهاي خليج فارس، مفهوم پيدا مي كند. با افزايش درخواست مردم در كشورهاي عربي براي انجام تغيير، مقامات سعودي آشفته تر مي شوند. در حالي كه سعودي ها در پي اين هستند تا پايه هاي حكومت هاي لرزان را مستحكم كنند، بايستي چشمي هم به مسائل داخلي خود داشته باشد. دومينوي اعراب در حال حركت از يك كشور عربي به كشور ديگر است.
گاردين در پايان نوشت: مقامات سعودي سالها تحت تاثير پروژه «ايران هراسي» از ايران و اقدامات آن در منطقه در هراس بودند اما در حال حاضر با توجه به انقلابهاي منطقه توجه خود را به انقلابهاي عربي و مصر معطوف كرده اند. در اين شرايط سعودي ها در پي اين هستند تا به مانند دهه 60 از مصر فاصله گرفته و به ديگر كشورهاي خودكامه نزديك شوند.
يادآور مي شود برخي گزارش هاي موثق حاكي از آن است كه رژيم عربستان با تحريك جريان هاي سلفي و تندرو در مصر مي كوشد، انقلاب مردم مسلمان اين كشور را به القاعده نسبت دهد و اسلام هراسي را هم در اين كشور و هم در مصر با ساير ملتهاي در معرض انقلاب رواج دهد.

 



گرايش به اسلام در ميان محرومان خطر تازه امنيت ملي براي آمريكا (خبر ويژه)

منابع خبري مي گويند موج روز افزون گرايش به اسلام در زندان هاي آمريكا و همچنين ميان طبقات محروم، مقام هاي اين كشور را مستاصل كرده است.
شبكه تلويزيوني العربيه روز جمعه گزارش داد مسئولان مديريت و خدمات زندان هاي آمريكا به اعضاي كنگره اين كشور گفته اند اسلام گرايي در زندان هاي آمريكا بويژه افرادي كه در زندان به دين اسلام مي گروند، به خطري براي امنيت ملي آمريكا محسوب تبديل شده است.
كميته امنيت ملي آمريكا در مجلس نمايندگان اين كشور با برگزاري جلسه اي موضوع اسلام گرايي در داخل زندان ها را بررسي كرد. در آمريكا بالاترين ميزان زندانيان در جهان وجود دارند. ميانگين زيادي از اين افراد آفريقايي تبارهاي آمريكا هستند. اين درحالي است كه دين اسلام تنها ديني است كه زندانيان خيلي سريع به ان گرايش پيدا مي كنند و اين مساله زمينه و بستر مناسبي را براي سازمان ها و گروه هاي اسلامي فعال در داخل زندان ها جهت جذب و بسيج زندانيان فراهم مي كند. اين چيزي است كه شماري از مسئولان و مقامات سابق و كنوني كميته امنيت ملي آمريكا به ان معترفند.
مايكل داوننگ پليس لس آنجلس در اين باره گفت:«اين پديده اي كوچك است اما آثار بسيار بزرگي دارد. شمار زيادي از زندانيان وجود دارند كه از سوي افراد اسلام گرا مورد تاثيرگذاري قرار مي گيرند».
العربيه در گزارش خود اضافه مي كند اين نخستين جلسه اي نيست كه پيتر كينگ رئيس كميته امنيت ملي در خصوص بنيادگرايي اسلامي برگزار مي كند، ضمن آنكه جلسه جديد نيز مانند جلسات قبلي به علت متمركز شدن روي مسلمانان بحث و جدالهايي را به همراه داشت.
در همين حال شماري از اعضاي كنگره با پيتر كينگ كه مي گويد رشد اسلام گرايي در زندان ها به«تروريسم» كمك مي كند اختلاف نظردارند و معتقدند باندهاي خشن در داخل آمريكا شمار بيشتري از آمريكاييها را به قتل رسانده اند و حال آن كه رويكرد به اسلام از خشونت گرايي بي هدف و كور مخالفت مي كند.

 



اپوزيسيون ديگر حال تظاهرات از پشت كامپيوتر را هم ندارد! (خبر ويژه)

يك نويسنده آمريكايي كه نقش فعالي در حمايت از جريان فتنه در ايران داشته است، اعتراف كرد كه هواداران جريان فتنه در ايران بسيار كم شمارند و همان عده قليل هم ترجيح مي دهند به جاي حضور در خيابان درون خانه هايشان بنشينند و مبارزه فيس بوكي بكنند.
توماس اردبرينگ خبرنگار روزنامه واشينگتن پست كه ظاهرا در تهران به سر مي برد، در سرمقاله شماره 24 خرداد اين روزنامه نوشت: «معترضان در ايران پايگاههاي اجتماعي از قبيل فيس بوك را به تظاهرات خياباني ترجيح مي دهند. دو سال قبل فعالان ايراني از پايگاههاي اينترنتي رسانه هاي اجتماعي به عنوان موتورهاي سازمان دهي تظاهرات ضد دولتي استفاده كردند. اما اكنون فعالان مي گويندآزادي هاي بي حد و حصر موجود در اينترنت در واقع به منزله انحراف از ابراز مخالفت در جهان واقعي است. به جاي راهپيمايي در خيابانها، همان اپوزيسيون، سرگرم بازي هاي اينترنتي از قبيل فارم ويل و عكس هاي ارسالي توسط دوستانشانند و بحث هاي سياسي شان را به پايگاههاي رسانه هاي اجتماعي از قبيل فيس بوك محدود مي كنند كه ابراز نارضايتي از طريق ان كم خطرتر است».
اردبرينگ در بخش ديگري از مقاله خود مي نويسد: «بسياري مي گويند تصاوير و مطالبي كه در رسانه هاي اجتماعي در ايران منتشر مي شود، نشان مي دهد زندگي كساني كه بخش عمده اعتراضات 2009 را در ايران تشكيل دادند هنوز راحت تر ا زآن است كه بخواهند آن را با اعتراضاتي از نوع تظاهرات براندازي، به خطر اندازند».
اردبرينگ كه از مشاوران دولت اوباما در امور ايران هم هست، در حالي از روي آوردن جريان فتنه در ايران به فضاي مجازي به عنوان «انحراف» ياد مي كند، كه دولت امريكا اخيرا ادعا مي كند تلاش هاي وسيعي را براي گسترش اينترنت در كشورهايي مانند ايران آغاز كرده است.
روزنامه نيويورك تايمز روز چهارشنبه گذشته خبر داد كه دولت آمريكا يك پروژه 70 ميليون دلاري به نام چمدان را كليد زده كه هدف از آن ارسال اينترنت مجاني به ايران از طريق تلفن هاي همراه و وسايلي شبيه به آن است. كارشناسان اين خبر را بيشتر يك پروژه تبليغاتي ارزيابي كردندكه هيلاري كلينتون براي جبران ناكامي هاي آمريكا در قبال تحولات منطقه راه انداخته و ضمنا تاكيد كردند كه ايران كه پيش از اين پروژه هايي پيچيده تر از اين هم را خنثي كرده در مبارزه با پروژه چمدان كار سختي در پيش نخواهد داشت.
يادداشت واشينگتن پست در آستانه روزهاي 22 و 25 خرداد در ايران منتشر شد. روزهايي كه ناظران مي گويند هواداران جريان فتنه در داخل و خارج از ايران حال و حوصله تظاهرات فيس بوكي را هم در آن نداشتند.

 



نامه اي كه طنزنويس فراري را به دردسر انداخت (خبر ويژه)

بعد از افشاي نفوذي بودن «مدحي» در ميان اپوزيسيون، ابراهيم نبوي، طنزنويس فراري روزنامه هاي زنجيره اي از جمله كساني است كه اين روزها گروه هاي اپوزيسيون به چشم نفوذي وزارت اطلاعات به او مي نگرند. ترديد درباره نفوذي بودن ابراهيم نبوي بعد از افشاي نامه وي به مقامات اطلاعاتي كشور افزايش يافته است. «مهرداد- الف» يكي از ضد انقلابيون ساكن لس آنجلس با انتشار اين نامه در وبلاگ خود خطاب به طنزنويس روزنامه هاي زنجيره اي مي نويسد «آقاي ابراهيم نبوي يا به قول كيهان آقاي «الف- ن» درخواست شما از وزارت اطلاعات براي موافقت با صدور ويزاي خروج و تاكيد بر پشيماني خود از همكاري با روزنامه هاي اصلاح طلب چگونه قابل توجيه است و براي آن چه پاسخي داريد؟ اصلن(!) بفرمائيد كه چطوري از كشور خارج شده ايد؟ اگر به شكل قانوني خارج شده ايد كه وزارت اطلاعات دستور صدور ويزاي خروج جنابعالي را داده است و اگر غيرقانوني خارج شده ايد، چه كسي باور مي كند كه وزارت اطلاعات رژيم بعد از درخواست شما براي ويزاي خروج، نسبت به خروج شما حساس نبوده و آقاي طنزنويس را به حال خود گذاشته تا از كشور خارج شود و در ينگه دنيا كنگر بخورد و لنگر بيندازد»!
گفتني است كه برخي از گروه هاي اپوزيسيون، پيشنهاد «اسب تروا» از سوي ابراهيم نبوي را القاي وزارت اطلاعات مي دانند و معتقدند نبوي با اين پيشنهاد خود قصد لو دادن هواداران باقيمانده جنبش سبز- بخوانيد فتنه 88- را داشته است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14