(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 خرداد 1390- شماره 19952

دريچه اي به دانشگاه
ظهور عقلانيت و معنويت در اعتكاف
منشور
عدالت از ديدگاه امام خميني(ره) (ضربان)
به بهانه شصت و سومين سال تشكيل رژيم صهيونيستي
حكايت فلسطين داستان جنايت و خيانت
عضو كميسيون آموزش مجلس : اگر غيرقانوني بودن صدور مجوز محرز شود از تأسيس دانشگاه ايرانيان جلوگيري مي كنيم
ژاپنيه فهميد اين ... نفهميد!!



دريچه اي به دانشگاه

3 استفتا از آيت الله جوادي آملي
درباره طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها
آيت الله جوادي آملي در پاسخ به استفتايي درخصوص اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها، اجراي اين طرح را كار خوبي عنوان كردند.
به گزارش «خبرگزاري دانشجو»، آيت الله جوادي آملي در پاسخ به استفتايي درخصوص اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها گفت: اجراي اين طرح كار خوبي است و مدت هاست كه اين طرح قرار بود اجرايي شود اما به دلايل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهارنظر كتبي در اجراي اين كار باشد يا نباشد ضرورتي ندارد. متن كامل سؤال و پاسخ اين استفتا بدين شرح است:
سؤال: آيا با اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها موافق هستيد؟
جواب: اجراي اين طرح كار خوبي است و مدت هاست كه اين طرح قرار بود اجرايي شود اما به دلايل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهارنظر كتبي در اجراي اين كار باشد يا نباشد ضرورتي ندارد.
سؤال: در اين طرح گله هايي شده، برخي ها مخالف اجراي آن هستند، اما دانشجويان بسيجي دنبال اين هستند كه پشتوانه نظر مراجع را در خصوص اجراي اين طرح به عنوان يك پشتوانه محكم در مواقع ضروري داشته باشند؟
جواب: كسي كه با اين قضيه مخالف است، كلا با مباحث ديني مخالف است نظر مراجع هم برايش تفاوتي ندارد، كسي كه با ضروريات دين مخالفت كند با حرف مراجع نيز مخالفت خواهد كرد حالا اينكه ما تكليف كنيم شايد خيلي تفاوتي نداشته باشد.
مانعي ندارد كه اين قضيه به صورت شفاهي انتشار يابد، مهم اين است كه بسيج دانشجويي بتواند به اين هدف خود دست يابد.
3 لزوم برخورد قاطع با مظاهر بدحجابي
و ناهنجاري هاي اخلاقي
چهل دفتر جامعه اسلامي دانشجويان سراسر كشور در نامه سرگشاده اي به رئيس جمهور كشورمان و فرمانده نيروي انتظامي، خواستار برخورد قاطعانه تر با مظاهر بدحجابي و ناهنجاري هاي اخلاقي شدند.
به گزارش شبكه خبر دانشجو، چهل دفتر جامعه اسلامي دانشجويان سراسر كشور در نامه اي خطاب به محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان و سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، خواستار برخورد قاطعانه تر با مظاهر بدحجابي و ناهنجاري هاي اخلاقي شدند.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است: امروز صحنه اصلي مبارزه و كانون توجه دشمن در قالب جنگ نرم، نابودي بنيان خانواده به عنوان اساس جامعه اسلامي از طريق ترويج و اشاعه ابتذال و بي بند و باري و شكستن حريم عفاف و حجاب جامعه است. آنچه قطعي و مسلم است آنكه امروز استكبار جهاني ايجاد فساد و بي بندوباري و به تبع آن گرفتن روح مقاومت و مبارزه از نسل جوان و تبديل آنان از يك نيروي مبارز به يك نيروي مخرب را راه اصلي مقابله و مبارزه با ملت ايران و پيروزي در اين جنگ نرم مي داند. متأسفانه با وجود روشن بودن مسئله و با وجود شواهد محكم و متعدد مبني بر تمركز دشمن روي شكستن حريم عفاف و حياي جامعه به ويژه از طريق گروه هاي مشخص و سازماندهي شده داخلي در قالب هنرمندان، توليد و توزيع كنندگان محصولات فرهنگي، توليدكنندگان و توزيع كنندگان پوشاك نامناسب و تيم هاي خانگي پسران و دختران با پوشش هاي مبتذل جهت ترويج مدل هاي پوشش مورد نظر دشمن هنوز اقدام سازماندهي شده و مستمر و هماهنگي از سوي نهادهاي مسئول جهت شناسايي و برخورد با اين عوامل و حل مسأله انجام نشده و تأسف بارتر اينكه برخي از مسئولان اعتقادي به دست داشتن دشمن در اين موضوع و برنامه ريزي شده و سازماندهي شده بودن موضوع ندارند و حتي اعتقادي نيز به برخورد و حل موضوع ندارند و اين سبب بروز بسياري ناهنجاري هاي اخلاقي و اجتماعي شده كه شوربختانه روز به روز نيز در حال افزايش است.
در ادامه به لزوم احياي امر به معروف و نهي از منكر و توجه ويژه مسئولان به آن تاكيد شده است.
در اين راستا 25 انجمن اسلامي دانشگاه هاي سراسر كشور، چند پايگاه بسيج دانشجويي و دفتر تحكيم وحدت نيز در بيانيه هاي جداگانه اي پيگيري قاطعانه اين مسائل را از مسئولين خواستار شدند.
لازم به ذكر است كه هر سال با شروع فصل گرما بحث حجاب و عفاف، احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر و لزوم برخورد قاطع مسئولين با مظاهر بدحجابي مطرح مي شود كه تاكنون بيشتر با برخوردهاي سلبي همراه بوده تا ايجابي.مضروب شدن دو نفر در حين انجام امر به معروف گر چه مسأله تازه اي نيست ولي موجب سر باز كردن اين زخم در بطن جامعه شده است.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس
3شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصميم گيرنده تأسيس دانشگاه ايرانيان درتهران است
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه وزارت علوم با تأسيس دانشگاه ايرانيان در كيش موافقت كرده است، گفت: تغيير درخواست مكان دانشگاه از كيش به تهران نيازمند بررسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
سيدضياءالدين اعزازي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجو، با بيان اين مطلب كه درخصوص جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با حضور وزير علوم درخصوص تأسيس دانشگاه ايرانيان برگزارشد، خاطرنشان كرد: دراين نشست كامران دانشجو مراحل صدور دانشگاه غيردولتي را به طور دقيق توضيح داد.وي با اشاره به اينكه تاكنون وزير علوم با تأسيس دانشگاه ايرانيان موافقت اصولي داشت، افزود: هر فردي كه درخواست تأسيس دانشگاه غيرانتفاعي را دارد بايد وزارت علوم بررسي هاي لازم را درخصوص مكان مورد درخواست انجام دهد كه آيا دراين مكان نياز به تشكيل دانشگاه وجود دارد يا نه.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اين مطلب كه وزارت علوم براي جلوگيري از خروج ارز از كشور و حل كردن مسائل فرهنگي و سياسي كه درخصوص تحصيل دانشجويان ايراني در خارج از كشور وجود دارد با تأسيس دانشگاه ايرانيان موافقت داشت، گفت: هنوز وزارت علوم درخصوص اعضاي هيئت مؤسس اين دانشگاه بررسي هاي لازم را انجام نداده است.اعزازي با اشاره به اينكه درحال حاضر وزارت علوم با دلايل تأسيس دانشگاه موافقت كرده است، خاطرنشان كرد: درخواست ابتدايي براي مكان دانشگاه ايرانيان مربوط به كيش بود اما اگر اين درخواست از كيش به تهران تغيير يابد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد اظهارنظركند نه وزارت علوم.
وي گفت: طبق قانون درخواست تأسيس دانشگاه در مراكز استان ها به غير از تهران مربوط به وزارت علوم است و اگر چنانچه درخواستي براي تأسيس دانشگاه درتهران وجود داشته باشد بايد اين موضوع به تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات اضافه كرد: وزارت علوم با دلايل راه اندازي دانشگاه ايرانيان در كيش موافقت كرده است.
اعزازي با بيان اين مطلب كه افرادي همچون لطف الله فروزنده، ملك زاده، وحيد دستجردي، عزيزي، مشايي و بقايي اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه ايرانيان را تشكيل مي دهند، گفت: البته در گذشته نيز ازسوي رايزنان فرهنگي خارج از كشور درخواست هايي براي تأسيس دانشگاهي جهت پوشش دادن دانشجويان خارج از كشور وجود داشت.وي ادامه داد: درخواست تشكيل دانشگاه ايرانيان براي اولين بار ازسوي تشكل غيردولتي خانه ايرانيان مطرح شد اما به طور شفاف مشخص نيست كه آيا اين تشكل غيردولتي است يا نه.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: البته درخواست براي تشكيل دانشگاه ايرانيان مربوط به سالهاي قبل است كه مكاتباتي دراين زمينه صورت گرفته است.
اعزازي ادامه داد: هر فردي مي تواند درخواست تأسيس دانشگاه غيردولتي را داشته باشد اما ضرورت دارد كه اعضاي هيئت مؤسس آن از اعضاي هيئت علمي دانشگاه باشد كه اين روند در مورد دانشگاه ايرانيان نيز طي شده است.
وي با بيان اين مطلب كه متأسفانه درخصوص برخي اعضاي هيئت مؤسس و درخواست دهندگان تأسيس دانشگاه ايرانيان اين تصور بوجود آمده است كه برخي اشخاص حاضر در دولت قصد سوءاستفاده از موقعيت خود را دارند، گفت: البته دراين زمينه قانون در دو جنبه علمي و بررسي صلاحيت اخلاقي و سياسي بايد به طور دقيق عمل كند.عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بيان داشت: صلاحيت اخلاقي و سياسي توسط وزارت اطلاعات و صلاحيت علمي درخواست دهندگان تأسيس دانشگاه بايد از سوي وزارت علوم بررسي شود.اعزازي گفت: هيچ كس حق ندارد بدون مستندات قانوني در مورد كسي اظهارنظر كند.

 



ظهور عقلانيت و معنويت در اعتكاف

همه ساله مراسم اعتكاف در دانشگاه هاي كشور با حضور چشم گير دانشجويان بصير و جوياي حق برگزار مي شود و روح معنويت و نشاط را در كالبد دانشگاه ها مي دمد و موجب درآميختن عقلانيت انساني و معرفت الهي در فضاي دانشگاه مي شود. امسال نيز مراسم اعتكاف با حضور چشمگير دانشجويان و اساتيد، در دانشگاه هاي سراسر كشور برگزار شد.
¤¤¤
حداكثر مساعدت
در روزهاي اعتكاف
معاون آموزشي وزارت علوم گفت: دانشگاه ها حداكثر مساعدت را در ايام اعتكاف، مبني بر برگزار نكردن امتحانات داشته باشند.
حسين نادري منش معاون آموزشي وزارت علوم در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه هنوز درخواستي مبني بر عدم برگزاري امتحانات در ايام اعتكاف به وزارت علوم نرسيده است، گفت: وزارت علوم خواستار حضور دانشجويان در مراسم ديني و فرهنگي خصوصا مراسم اعتكاف است.
وي افزود: جاي خوشبختي دارد كه جوانان كشور ما براي حضور در مراسم اعتكاف تا اين حد جدي هستند.
وي با بيان اينكه اكثر دانشگاه ها به زمان اعتكاف توجه دارند و سعي مي كنند آزمون هاي پايان نيم سال تحصيلي خود را در اين روزها برگزار نكنند، گفت: وزارت علوم از دانشگاه ها كه باني برگزاري مراسم اعتكاف هستند انتظار دارد كه حداكثر مساعدت را براي عدم برگزاري امتحانات در اين ايام با دانشجويان داشته باشند.
اولين مراسم اعتكاف مستقل دانشگاه پيام نور تهران برگزار مي شود
پس از ساخت و افتتاح مسجد دانشگاه پيام نور تهران، اين مسجد ميزبان اولين مراسم مستقل اعتكاف دانشجويان و اساتيد دانشگاه پيام نور در سال جاري است.
به گزارش پايگاه خبري دانشجويان پيام نور، به همت نهاد مقام معظم رهبري و بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور استان تهران، اولين مراسم مستقل اعتكاف دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه در محل سازمان مركزي دانشگاه پيام نور و مسجد تازه تأسيس اين دانشگاه به نام مسجد امام رضا(ع) برگزار مي شود.
در سال هاي گذشته اعتكاف دانشجويان و اساتيد دانشگاه پيام نور در مساجد ساير دانشگاه ها برگزار مي شد، اما در سال جاري با توجه به افتتاح مسجد اين دانشگاه براي اولين سال مراسم اعتكاف در اين مسجد برگزار مي شود.
طبق اعلام مسئولان برگزاري اين مراسم، ثبت نام براي شركت در اين مراسم صورت گرفته است و قريب به 200 نفر از اساتيد و دانشجويان دانشگاه پيام نور براي شركت در اين مراسم ثبت نام كرده اند كه 130 نفر از اين افراد را بانوان تشكيل مي دهند.
سخنرانان اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين مسعود عالي و حجت الاسلام ناصر نقويان است و مداحي اين مراسم را نيز محسن طاهري و حميد عبدالهي برعهده دارد.
حضور چشمگير دانشجويان در مراسم اعتكاف دانشگاه هاي كشور
700 دانشجوي دانشگاه صنعتي اميركبير در مراسم اعتكاف رجبيه كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود، شركت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مأوا، تعداد
400 دانشجوي دختر و
300 دانشجوي پسر از شب 27 خرداد در مسجد دانشگاه صنعتي اميركبير پذيرش شده و در مراسم اعتكاف شركت دارند.
براساس اين گزارش، حجج الاسلام صديقي، پناهيان، نقويان، ماندگاري، حاج ابراهيم و ميراحمدي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعتي اميركبير از سخنرانان اين سه روز مراسم اعتكاف خواهند بود. برنامه ختم قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، پاسخ گويي به سؤالات شرعي و احكام از جمله برنامه هايي است كه در اين سه روز براي دانشجويان درنظر گرفته شده است.
همچنين مراسم اعتكاف رجبيه با حضور بيش از 250 نفر از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت از 26 تا 28 خرداد در مسجد الشهداء اين دانشگاه برگزار مي شود. حجج الاسلام صديقي، قاسميان، طباطبايي و رهبر در اين مراسم براي دانشجويان سخنراني مي كنند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه شهيدبهشتي، مراسم اعتكاف رجبيه از تاريخ 26 الي 28 خرداد در مسجدالزهراء دانشگاه شهيدبهشتي برگزار مي شود.
در ديگر دانشگاه هاي كشور نيز مراسم اعتكاف دانشجويي با استقبال چشمگير دانشجويان برگزار شده است.
90درصد معتكفين را جوانان تشكيل مي دهند
رئيس ستاد مركزي اعتكاف قم از حضور و استقبال چشمگير جوانان براي شركت در مراسم معنوي اعتكاف ابراز خرسندي كرد.
به گزارش خبرگزاري اهل بيت(ع) (ابنا) حجت الاسلام سيدعليرضا تكيه اي با بيان اينكه جوانان اشتياق فراواني براي شركت در مراسم معنوي اعتكاف دارند، بيان داشت: يكي از مسئولان دانشگاهي مي گفت تلخ ترين روز دانشگاه زمان پذيرش اعتكاف است كه به دليل كمبود فضاي مناسب برخي از دانشجويان پذيرفته نشده و به شدت غمگين مي شوند.
وي با ابراز تأسف از كمبود وجود فضاي مناسب براي برگزاري اعتكاف اظهار داشت: اين مشكل نه تنها در قم بلكه در بسياري از شهرهايي كه گرايش هاي مذهبي دارند، وجود دارد كه تعداد متقاضيان بسيار زياد است، اما فضاي مناسب به حد كافي وجود ندارد.
رئيس ستاد مركزي اعتكاف قم با بيان اينكه بيشترين درصد معتكفين را جوانان تشكيل مي دهند، خاطرنشان كرد: با توجه به استقبال جوانان از اين امر معنوي در سطح كشور، حدود 90درصد از معتكفين را جوانان تشكيل مي دهند كه اين نشان دهنده سطح بالاي روحيه معنوي آنهاست.
حجت الاسلام تكيه اي به اهداف برگزاري اين مراسم اعتكاف اظهار داشت: فراهم كردن وحدت رويه و تلاش براي غني سازي اعتكاف در كشور از اهداف مهم برگزاري اين مراسم معنوي است.
وي به اقدامات صورت گرفته براي اجرا در اين مراسم اشاره كرد و گفت: تهيه كليپ و مستند تصويري توسط صدا و سيما و چاپ جزوه و ويژه نامه معتكفين كه كتاب كار نام دارد، از جمله برنامه هاي صورت گرفته براي اين ايام به شمار مي رود.
رئيس ستاد مركزي اعتكاف قم ادامه داد: از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده براي زمان سه روزه اعتكاف، اهداي بسته هاي فرهنگي با محتويات كتاب با عنوان در محضر يار و بازگشت به خدا و ارائه نرم افزار نورالجنان به معتكفين است.
رئيس ستاد مركزي اعتكاف قم از برگزاري جلسه هايي براي معتكفين در طول مدت اعتكاف خبر داد و اذعان داشت: برگزاري حلقه هاي معرفت به صورت تخصصي و در موضوعات خاص و به صورت عمومي از جمله برنامه هاي درنظر گرفته شده براي اين ايام معنوي است. برگزاري مراسم جشني براي معتكفين در شامگاه ميلاد با سعادت امام علي(ع)، يادواره شهداي هفتم تير نيز از ديگر برنامه هاي اين مراسم است.
رئيس ستاد مركزي اعتكاف قم از برگزاري مراسم اعتكاف براي غيرايراني ها در مسجدي معين خبر داد و اظهار داشت: براي غير ايراني ها مسجدي مشخص شده است و اعتكاف دانشجويي و دانش آموزي براي برادران هم درنظر گرفته شده است.
وي اضافه كرد: برنامه هايي با موضوعات نقش ولايت اخلاقي در تكامل انسان، بيان ولايت، پاسخ به سؤالات شرعي در اين ايام به اجرا درمي آيد و همچنين جلسات توجيهي براي برگزاركنندگان قبل از اعتكاف برگزار مي شود.

 



منشور

جهاد يعني مبارزه
جهاد با جهد و تلاش از لحاظ ريشه يكي اند؛ يعني در آن معناي جهد و كوشش وجود دارد؛ اما جهاد فقط اين نيست؛ جهاد يعني مبارزه؛ مبارزه در همين اصطلاح متعارف فارسي امروز ما. مبارزه انواع و اقسامي دارد: مبارزه علمي داريم، مبارزه مطبوعاتي داريم، مبارزه سياسي داريم، مبارزه اقتصادي داريم، مبارزه نظامي داريم، مبارزه آشكار داريم، مبارزه پنهان داريم؛ اما يك نقطه مشترك در همه اينها وجود دارد و آن اينكه در مقابل يك خصم است؛ در مقابل يك مانع است با دوست معني ندارد؛ مبارزه در مقابل يك دشمن است... كار جهادي بايد هدفمند، درست متوجه به آرمان ها و هوشمندانه و عاقلانه و دشمن شكن باشد. يعني به همان معنائي كه ما مبارزه را در اصطلاح معمولي به كار مي بريم: «دارم مبارزه مي كنم؛ اين يك مبارزه است.» اين، يك تعبير مصطلح است. در جهاد، اين معنا هست.
بيانات در بازديد از پژوهشكده رويان
25/4/1386

 



عدالت از ديدگاه امام خميني(ره) (ضربان)

محمدرضا حياتي
مي توان گفت كه يكي از پارامترهاي مهم در پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 شعار عدالت و عدالت خواهي بود كه امام راحل جايگاه ويژه اي را براي آن در نظر گرفته بود.
بر اين اساس بر آن شديم مروري اجمالي بر انديشه هاي امام خميني(ره) پيرامون موضوع عدالت داشته باشيم.
اين سخن امام كه «سيدالشهدا(ع) نمي خواست حكومت كند؛ مي خواست عدالت باشد» ارزش عدالت را براي ما دو چندان مي كند، تا بفهميم كه مفهوم عدالت براي برهه خاصي از تاريخ نيست بلكه مقوله عدالت، اصول و مباني اصلي اسلام است كه بايد به آن توجه شود.
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، عدالت را شاخصه اصلي حكومت اسلامي مي دانند و معتقدند كه بدون آن جمهوري اسلامي معنا و مفهوم پيدا نمي كند.
حضرت امام تعبيرات مختلفي به تعريف مفهوم عدالت دارند، امام در صحيفه نور در يك تعريفي از عدالت، برخورد يكسان و بدون تبعيض با افراد اشاره مي كند: «عدالت اين است كه اين آدمي كه الان احتياج به من دارد، از خارج آمده الان، از راه دور آمده، به اين اداره احتياج دارد، زود رسيدگي بشود، به احتياج اين. اين طور نباشد كه يك سري كه آشناي ما هست، جلو كارش را انجام بدهيم، يك كسي كه خير، غريبه هست، عقب تر انجام بدهيم و هكذا، چيزهايي كه شما مي دانيد، مي شد؛ اين چيزهايي كه مي شد، ديگر نگذاريد بشود» (صحيفه نور 20/9)
اما مي توان گفت كه پررنگ ترين و برجسته ترين تعريفي كه امام از عدالت داشتند، ظلم نكردن و ظلم پذير نبودن است، «تشيع در عين مقاومت، عادل است؛ و عدالت يعني «نه ظلم بكن و نه زير بار ظلم برو» (صحيفه نور 533/5)
براساس همين تعريف بود كه امام پايه و مبناي جمهوري اسلامي را بر عدالت اجتماعي ناميد و حكومت اسلامي را حكومتي معرفي كرد كه بر پايه عدالت باشد «حكومت اسلامي يعني يك حكومت مبتني بر عدل و دموكراسي و متكي بر قواعد اسلام» (صحيفه نور 5/133)
اما براي برقرار كردن عدالت در نظام سياسي يك كشور نيازمند بسترهايي هستيم تا بتوانيم اين گفتمان را نهادينه كنيم، مي توان گفت مهمترين بستر، بستر فرهنگي است؛ يعني بيشترين چيزي كه مي توان كمك كند تا چنين نظامي تاسيس، برقرار و تقويت شود و باقي بماند و كارش را درست اجرا كند، بستر فرهنگي است.
مهم ترين عامل براي اين فرهنگ عمومي، حاكم شدن فرهنگ عمومي اعتقادات و شناخت اصول اساسي اسلام است، يعني ما باور كنيم كه خدايي هست و همه چيز را مي داند و همه جا حاضر و ناظر است؛ امام راحل درباره اين موضوع هم در صحيفه نور مي گويند «بايد جوانان روحاني و دانشگاهي قسمتي از وقت را صرف كنند در شناخت اصول اساسي اسلام كه در راس آن توحيد و عدل و شناخت انبياي بزرگ، پايه گذاران عدالت و آزادي است و...» (صحيفه نور 3/323).
اما بايد به اين نكته توجه داشت كه عدالت كه در چارچوب انديشه الهي و آسماني باشد از ديدگاه امام، مقصد نهايي نيست، بلكه مقصد نهايي قرب الي الله و معنويات است «... مقصد اعلا اين نبوده كه عدالت اجتماعي ايجاد كنند، مقصد اعلا اينها نيست اما اينها مقصد است، البته عدالت، اجراي عدالت يك مقصدي است، عدالت الهي را بخواهيد اجرا كنيد لله تعالي مقصدي است...»(صحيفه نور 19/446)
و اما كلام آخر، ما به عنوان دانشجويان خط امام و انقلاب كه در فضاي نخبگي كشور حركت ميكنيم وظيفه اختصاصي ما اين است كه به تحقيقات بنيادي در اين مساله بپردازيم و در محيط دانشجويي كشور اين گفتمان را تبيين كنيم.
¤ عضو شوراي مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور

 



به بهانه شصت و سومين سال تشكيل رژيم صهيونيستي
حكايت فلسطين داستان جنايت و خيانت

الله كرم مشتاقي
«به اين يهوديان وقيح بگو؛ من حاضر نيستم داغ ننگ فروختن بيت المقدس شريف به آنان و خيانت به امانت مسلمانان را در تاريخ به پيشاني داشته باشم. بدهكار بودن براي يك كشور ننگ نيست چرا كه كشوري مثل فرانسه نيز بدهي دارد. بهتر است يهوديان پولهايشان را براي خودشان نگه دارند، دولت عثماني حاضر نيست در دژهايي كه با پول دشمنان اسلام ساخته مي شود از خود محافظت كند. به آنان بگو كه از قلمرو عثماني خارج شوند و از اين پس به هيچ وجه سعي نكنند با من ملاقات كنند و يا به اينجا بيايند. آقاي هرتزل را نصيحت كن كه گام ديگري در اين مورد برندارد، من نمي توانم حتي يك وجب از اين سرزمين را بفروشم، مردم من اين سرزمين را با خون و مبارزه آبياري كرده اند.»
نوشته بالا بخشي بود از سخنان سلطان عبدالحميد عثماني - آخرين پادشاه اين سلسله- در پاسخ به تئودور هرتزل، زماني كه وي (هرتزل) به دولت عثماني در ازاي واگذاري فلسطين به يهوديان پيشنهاد مقدار بسيار زيادي پول و رشوه و وام كرده بود.
قلم ها خسته اند از نوشتن و تكرار و تكرار و تكرار كه، حكايت اشك و آتش و خون و خيانت از سال هزار و هشتصد و نود و اند ميلادي در شهر بال سويس آغاز شد، خسته از بيان اين كه، كيانند اين «وايزمن» و «هرتزل» و «بن گوريون» و «مناخيم بگين» و كه و كه.
زبان ها خسته از ذكر و تكرار روز شمار تاريخ تشكيل رژيم سراندر پا جنايتكار و نژادپرست صهيونيستي.
چه مي توان گفت از «مشتي دزد و قاچاقچي كه از جميع بلاد عالم رانده شده اند امروز خيال غصب خاك مسلمين را كرده اند» (عين جمله آيت الله كاشاني در روزهاي نخست تشكيل رژيم صهيونيستي).
آنچه امروز قلوب مسلمين را جريحه دار كرده است نه داستان جنايت آمريكايي ها و غربي ها و اسراييلي هاست بلكه حكايت خيانت مدعيان قوم است.
من نمي دانم چرا اسم اين رژيم اشغالگر را كه مي شنوم درد بي دردي شيوخ غرب گلويم را مي فشارد من همان قدر كه دست بن گوريون را در استقرار اشغالگران موثر مي بينم به همان ميزان عبدالله بن عبدالعزيز بن عبدالرحمن بن تركي بن فيصل بن عبدالله بن محمد بن سعود را (كه مطمئنم اين بن ها) را اگر ادامه بدهي به ابوجهل مي رسي) در ادامه و ثبات آن مقصر مي دانم.
سلطان عثماني با همه ظلم ها و فسادش، وجود اين را داشت كه دست رد بر سينه هرتزل و اربابانش بزند، غيرت آنرا داشت كه در پاسخ به آنان بگويد: «اين سرزمين به من تعلق ندارد كه بخواهم آن را به شما واگذار كنم، بلكه متعلق به مردم مسلمان است.»
تو گويي سلطان ترك تبار عثماني مي دانست كه خلفي صالح نخواهد داشت كه با دلي پراندوه، در جواب نامه هرتزل مي نويسد: «بهتر است پولتان را پس انداز كنيد، و هنگامي كه سرزمين من پاره پاره شد، آن را (فلسطين را) بدون بها به چنگ آوريد، اما اكنون من اجازه نمي دهم موجود زنده را كالبدشكافي كنيد.»
امروز عميقا به اين مسئله پي برده ايم كه عامل طغيان صهيونيسم و ضعف فلسطين، سلاطين تن پرور و عافيت طلب و ترسو و حكومت هاي دست نشانده و نكبت بار آنان است.
كيست كه نداند خون دلي كه بيوه زن فلسطيني مي خورد بيش از آنكه از اسراييلي ها باشد از دست مفتي هاي مفت خور و مفت گوي وهابي است.
خشم امروز ما به همان اندازه كه متوجه قوم نژادپرست يهود است، متوجه شيوخ نافهم و كم فهم و كج فهم عرب نيز هست.
از شيوخ و سلاطين و امراي بي خاصيت حوزه خليج فارس جز سكوت و كرنش و محكوميت هاي هر از چند سال يك بار، توقعي نيست، چه آنكه اينان بود و نبود خود را مديون آمريكايند.
وزير خارجه كوتاه نظر امارات، اين مردك لوس و مفت خور، حلقومش جز با اشاره دشمنان اسلام باز نمي شود. چه توقعي است از فرياد او عليه اسراييل.

 



عضو كميسيون آموزش مجلس : اگر غيرقانوني بودن صدور مجوز محرز شود از تأسيس دانشگاه ايرانيان جلوگيري مي كنيم

فاطمه آجرلو عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس، درخصوص روند بررسي تأسيس دانشگاه جامع بين المللي ايرانيان كه قرار است در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برگزار شود، گفت: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اولين جلسه بررسي روند تأسيس دانشگاه جامع بين المللي ايرانيان را برگزار مي كند تا مشخص شود اين دانشگاه به صورت غيرقانوني و يا به وسيله رانت مجوز دريافت كرده است يا خير.
وي افزود: در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اگر محرز شود دانشگاه جامع بين المللي ايرانيان غيرقانوني مجوز دريافت كرده است، با خاطيان برخورد كرده و از تأسيس اين دانشگاه جلوگيري مي كند.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: تخلف، تخلف است و فرد متخلف نيز مهم نيست كه چه كسي است و بايد با وي برخورد شود و اين يك نگاه جامع است. افراد مهم نيستند، قانون و اجرايي شدن آن و عدم تخلف در زمان اجراي قانون اصل است.
گفتني است بحث تأسيس دانشگاه جامع بين المللي ايرانيان چندي پيش نيز درصدر اخبار رسانه اي قرار گرفته بود. گفته شده آقاي م مجوز دانشگاه را گرفته و درصدد راه اندازي آن است.

 



ژاپنيه فهميد اين ... نفهميد!!

حامد رضايي
حدود يك سال پيش وقتي سرصحبت را با همكلاسي ژاپني و بودايي خودم باز كردم و نظرش را راجع به انقلاب اسلامي پرسيدم در جواب همان طور كه با دست نشان مي داد گفت: «روسري ها عقب اومده اين براي شما خيلي بده.»
خيلي برام جالب و تعجب آور بود كه يك ژاپني كه از نگاهي كاملا بيرون به انقلاب ما مي نگرد از بين رفتن حجاب را اولين و مهم ترين خطر براي انقلاب مي داند. مي دانم كه اين بنده خدا روي هوا حرف نمي زند چون وي الآن دانشجوي كارشناسي ارشد روابط بين الملل دانشگاه تهران است و كارمند رسمي وزارت خارجه ژاپن. يعني سياست را به خوبي مي داند.
اين دوست ژاپني ما خطر انقلاب را نه تهديد نظامي آمريكا مي دانست و نه اسراييل و نه تحريم اقتصادي و نه روشنفكران غربزده و نه جنبش سبز و نه مشايي و نه جن و نه رمال و نه هيچ چيز ديگر. او روي حجاب دست گذاشت و اين براي من خيلي درس آموز بود.
بالاخره اين هم از عجايب انقلاب ماست كه ژاپني ها مي فهمند خطر واقعي انقلاب چيست و كساني كه ادعاي حزب اللهي و انقلابي بودن شان گوش فلك را كر كرده نمي فهمند كه نقطه كانوني برنامه ريزي دشمن براي اين انقلاب كدام است.
¤ دانشجوي علوم سياسي دانشگاه تهران

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14