(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2  تیر 1390- شماره 19957

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گفت وگوي تلفني با بيل و زنبيل
حداد عادل : اعتماد مردم به اصولگرايان بر پايه تعريف رهبري از اصولگرايي است
تقويت خانواده عامل سعادت بشر
خارج از دستور
معماي آدينه (نكته)
سيدعلي خميني: توهم و دست بيگانه عامل فرقه سازي است
وزير كشور: كانديداهاي مجلس براي استعفا 7 روز ديگر فرصت دارند
صفارهرندي: احمدي نژاد فرزند اصولگرايي بود نه مؤسس آن
معارفه 2 معاون جديد در وزارت خارجه



گفت وگوي تلفني با بيل و زنبيل

ديشب شوهرت رو ديدم زنبيل!
زنبيل: كاخ سفيد بفرمايين.
چيزه كوچولو: من با هيلاري كار داشتم؛ هيلاري كلينتون.
زنبيل: خودم هستم؛ شما؟
چيزه كوچولو: به قول بابام جخت بلا منم خودم هستم!
زنبيل: شماره مستقيم منو از كجا پيدا كردي؟
چيزه كوچولو: از «مدحي» گرفتم؛ «محمدرضا»!
زنبيل: بي معرفت شماره منو داد، شماره اين اوباما رو نداد؟!
چيزه كوچولو: اتفاقاً شماره باراك رو هم دارم؛ جورج سوروس، مايكل لدين، ديك چني، جان دالتون... حتي اسرائيل سل مئير داگان با آهنگ پيشواز!! ببينم تو منشي نداري كه خودت گوشي رو برمي داري؟!
زنبيل: زنگ زدي مستقيم، دختر بچه!
چيزه كوچولو: گذشت دوره اي كه نونهال انقلاب بودم؛ الان واسه خودم شدم يك درخت! تو هنوز هم فكر مي كني «ما نو گل بهاريم»؟!
زنبيل: ما بايد چي كار كنيم كه اين جمهوري اسلامي سقوط كند؛ تو بلدي خواهر؟!
چيزه كوچولو: من اتفاقاً براي شما يك برنامه دارم؛ از همين الان از مردم بخواهيد نيمه شعبان در حمايت از آمريكا و اسرائيل معابر را چراغاني كنند، شيريني و شربت بدهند، بعد اسب تروا را زين كنيد؛ هينده! پتيكو پتيكو پتيكو!!
زنبيل: كاش مي شد مي توانستيم از مردم ايران دعوت كنيم كه جمعه ها در مخالفت با نظام بروند نماز جمعه و «مرگ بر آمريكا» بگويند؛ اين ديگر خيلي تابلوست!! نمي شود، اما اگه مي شد، چي مي شد! اي خواهر! مانده ايم چي كار كنيم؟! الان ذي حسابي وزارت خارجه پر شده از فاكتورهايي كه ما از شكم مردم آمريكا زديم، خرج فتنه 88 كرديم، اما آخرش چي؟! هيچي! بر و بچ اداري مالي وزارت خارجه را دشمن خودمان كرديم با اين گندكاري ها!
چيزه كوچولو: اتفاقاً اداري مالي وزارت خارجه ما هم داشت چيز مي شد، اما جلويش گرفته شد! ببينم اين اسرائيل براي چي مئير داگان را ممنوع الخروج كرده؟! مگر بدبخت چي گفته بود حالا؟!
زنبيل: هيچي بابا! گفته بود اگر اسرائيل به ايران حمله كند، نابود خواهد شد!
چيزه كوچولو: خلاف ادب است ها، اما پدرسگ يك بار در عمرش حرف حساب زد، همچين اسرائيل از دماغش درآورد كه! حالا خوب است اين مئير داگان قبلاً رئيس موساد بوده ها! اسرائيل به نيروهاي اصلي خودش رحم نمي كند، واي به حال كودكان فلسطيني! به اين شيرين شيرينا بگو لااقل از حقوق بشر مئير داگان دفاع كند، از فلسطيني ها نخواستيم! شما هم به كي داديد نوبل را!
زنبيل: چه بگويم جان تو! خوب شد زنگ زدي، داشتم مي مردم از غصه! پيش پاي تو اين «كاندوليزا» زنگ زده بود، داشت هر چي از دهانش مي آمد بيرون، به من مي گفت! زبانش مثل نيش عقرب مي ماند!
چيزه كوچولو: گفتي «رايس»، ياد «آلبرايت» افتادم! همه شان هفته بعد مي خواستند جمهوري اسلامي را سرنگون كنند! ببينم تو از بيل راضي هستي؟! شوهر خوبي هست؟!
زنبيل: ايش! دست روي چيز، يعني دلم نگذار كه خون است! مرتيكه چشم چران، برايش 2 تا خرس گنده درست كردم، راه به راه هوو مي آورد برايم؛ الهي جز و جگر بزني مونيكا!
چيزه كوچولو: هنوز هم با مونيكا ارتباط دارد؟! صد رحمت به قابيل، عجب قرومساخيه اين بيل ديگه! حكايت «ديشب باباتو ديدم آيدا»، هر شب مثل اينكه يه جا پلاسه!! گوشي موبايلش رو چك كن!
زنبيل: نمي دونم از دست اين هيزبازي هاش چي كار كنم؟!
چيزه كوچولو: كتاب «مردان مريخي، زنان ونوسي» رو بخون!
زنبيل: ايش! نظام خانواده توي اين قبرستون از اساس پاشيده! الان در آمريكا زن جدا زندگي مي كند، مرد جدا، سگ جدا، اين خرس گنده ها هم جدا!!
چيزه كوچولو: گفتي «پاشيده» من ياد «پاشيدن مالچ» افتادم! جخت بلا شما در عراق نبوديد، ما مشكل ريزگرد نداشتيم ها!
زنبيل: دلم يك خورده باز شد با تو حرف زدم... (ديلينگ ديلينگ) ... چند لحظه گوشي، ببينم كيه؟... بله!
بيل: سلام زنبيل!
زنبيل: سلام بيل!
بيل: امشب يك خورده دير ميام خونه! توي سر كار، شيفتمه!
زنبيل: ايش! اصلاً مي خوام صد سال سياه بر نگردي! دختري كه به حرف مادرش گوش نكنه، حقشه! گفته بود تو هيزي ها، گوش نكردم؛ خودم كردم كه لعنت بر خودم باد!
بيل: حالا يه شب ما خواستيم دير بيايم خونه ها!... (ديلينگ ديلينگ) ... چند لحظه گوشي، پشت خطي دارم؛ بله؟
چيز كوچولو: من موبايل بيل رو گرفتم يا اينكه اشتباهي زنگ زدم به خاك انداز؟!
بيل: بفرمايين، شما؟
چيز كوچولو: من بچه مديرعامل خبرگزاري چيزنا هستم. شما واقعاً بيل هستي؟!
بيل: خودم هستم!
چيز كوچولو: امشب كجا مي خواي بري ناقلا؟!
بيل: تو از كجا فهميدي؟! اصلاً شماره من رو از كجا گير آوردي؟!
چيز كوچولو: از «مدحي» گرفتم؛ «محمدرضا»!
«بچه هاي آقاي چيز»

 



روز گذشته در نطق ميان دستور جلسه علني مجلس
حداد عادل : اعتماد مردم به اصولگرايان بر پايه تعريف رهبري از اصولگرايي است

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس و عضو كميته 3 نفره اصولگرايان، در صحن علني بهارستان از بايسته هاي جريان اصولگرايي در فضاي امروز جامعه سخن گفت.
حال و هواي آخرين سال مجلس هشتم و نزديكي به انتخابات رفته رفته نمود خود را در جلسات علني هم به نمايش گذاشت. در همين راستا غلامعلي حداد عادل به عنوان يكي از چهره هاي شاخص اصولگرايي هم نطق ميان دستور خود را به همين موضوع اختصاص داد.
وي روز گذشته در جلسه علني مجلس گفت: سال 90 كه امروز دومين فصل آن را آغاز مي كنيم، علاوه بر آنكه سال جهادي اقتصادي است، سال انتخابات مجلس نهم نيز است.
حداد انتخابات اسفندماه امسال را آزموني حساس و انتخابي خطير دانست كه به گفته وي ملت ايران مي بايست يك بار ديگر با موفقيت در آن، وفاداري خود را به آرمان مردم سالاري ديني به اثبات برساند.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: قدرت هاي سلطه كه با پيروزي انقلاب دستشان از ايران كوتاه شد از نهادينه شدن مردم سالاري ديني در ايران وحشت دارند، آنها هميشه و در همه انتخابات براي ما طرح و برنامه دارند و ابتدا سعي مي كنند مردم را با تبليغات ماهواره اي خود از شركت در انتخابات مايوس كنند تا بتوانند بگويند در ايران دموكراسي وجود ندارد.
حداد عادل ادامه داد: اگر برخلاف آرزوي آنها، مردم مانند 22 خردادسال 88، با اكثريت بالا در انتخابات شركت كنند دشمنان باز هم القاي شبهه و فتنه مي كنند و مي گويند در انتخابات تقلب شده چرا كه آنها مي خواهند شيريني مردم سالاري ديني را در كام ملت ايران تلخ كنند.
وي افزود: بي گمان مردم كشور ما انتخابات سال 90 مجلس را با شكوه تمام برگزار خواهند كرد و بصيرت خود را در اين آزمون بزرگ به اثبات خواهند رساند.
اين نماينده اصولگراي مجلس تصريح كرد: نزديك به 10 سال است، مردم در انواع انتخابات به اصولگرايان راي مي دهند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامي هم اصولگرايي را تعريف كردند و مردم هم بر پايه آن تعريف، به اصولگرايان اعتماد كردند.
وي با اشاره به نشانه هاي اصولگرايي از ديد مقام معظم رهبري گفت: رهبري نشانه هاي اصولگرايي را ايمان، هويت اسلامي و انقلابي، انس با خدا و قرآن، دوري از هواي نفس، سلامت اخلاقي و اعتقادي دانسته اند و عدالت خواهي و حفظ استقلال سياسي و اقتصادي، فرهنگي و خودباوري و فسادستيزي، مسئوليت پذيري و شايسته سالاري و قانون گرايي را نيز علامت اصولگرايي برشمردند و شجاعت، قاطعيت و سعه صدر، تحمل مخالف و خردگرايي و ساده زيستي، اجتناب از اسراف و تجمل گرايي و غرور را نيز از شاخصه هاي اصولگرايي عنوان كردند.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: اصولگرايان طيف وسيعي دارند و طبعا ميان آنها اختلاف سليقه هم وجود دارد اما آنها خوب مي دانند كه بايد با وجود اختلاف سليقه، در انتخابات مجلس نهم با هم وحدت داشته باشند.
حداد عادل تاكيد كرد: اصولگرايان به اين نكته مهم توجه دارند كه تحمل اختلاف سليقه ميان خودشان آسانتر از شكست در انتخابات است، اگر هر جمعيت، حزب و سازمان اصولگرا بر سر تشخيص و سليقه خود اصرار ورزد و از دايره وحدت بيرون رود و براي خود فهرست جداگانه اي بدهد مردم متحير خواهند شد و راي ها شكسته مي شود و احتمال شكست پيدا خواهد شد.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، وحدت را تنها راه پيروزي اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم عنوان كرد و گفت: ما براي پيروزي در انتخابات مجلس نهم راهي جز وحدت همه اصولگرايان نداريم.
وي تاكيد كرد: اصولگرايان در 10 سال گذشته، نشان داده اند كه مي توانند وحدت پيدا كنند؛ تجربه انتخابات مجلس هشتم پيش چشم ماست و تجربه اي است ارزشمند و آموزنده.
حداد عادل با اشاره به هيئت 3 نفره كه از چندي پيش كار وحدت اصولگرايان را براي انتخابات مجلس نهم آغاز كرده است، تصريح كرد: اين هيئت با توجه به تحولات و حوادث ماه هاي اخير كار خود را دنبال كرده و با راهنمايي علما و روحانيون انقلابي به ساز و كارها و نتايج اميدوار كننده اي دست يافته است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس افزود: مهم توجه به اين نكته است كه بدانيم ركن اصلي اصولگرايي، تبعيت از ولايت فقيه است، ملت ايران با ولايت فقيه در انقلاب به پيروزي رسيده و اين پيروزي را با ولايت فقيه حفظ خواهد كرد.
حداد عادل تبعيت از ولايت فقيه را افتخار اصولگرايان برشمرد وگفت: هر شخص و جرياني كه با اين محك و معيار مردود شناخته شود از دايره اصولگرايي بيرون است.
در اين راستا البته حجت الاسلام سالك هم در خصوص موضوعات مطرح شده در آخرين نشست جامعه روحانيت گفت كه ماموريت كميته 7 نفره 1- سياست گذاري براي حركت اصولگرايان، 2- هدايت آنها و 3- داوري براي حل اختلافات احتمالي در ميان اصولگرايان است كه همه اينها بر مبناي منشور اصولگرايي خواهد بود.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تاكيد كرد: حضرت آيت الله مهدوي كني و آيت الله محمد يزدي نيز نظرشان بر همين است كه اين گروه 7 نفره با اين ماموريت كار خود را ادامه دهند.
سالك افزود: جامعه روحانيت مبارز تاكيد بسياري بر حفظ وحدت اصولگرايان و پيروان ولايت در حول محور رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي دارند. بنابراين بايد مجموع اصولگرايان از پرداخت به مواردي كه موجب افتراق و جدايي مي شود پرهيز كنند چرا كه اصلاح طلبان و برخي جريانات ديگر در پي ايجاد اختلاف و جدايي در ميان اصولگرايان هستند كه ما بايد با حفظ هوشياري از بيان مطالب و اظهارنظرهاي تفرقه انگيز بپرهيزيم.
لغو يك استيضاح و اعلام وصول استيضاحي ديگر
روز گذشته اميدوار رضايي عضو هيئت رئيسه مجلس هم در صحن علني اعلام كرد كه نمايندگان امضا كننده استيضاح وزيرخارجه با توجه به استعفاي ملك زاده استيضاح خود را پس گرفتند.
وي افزود: مقرر شده تا وزير خارجه در جلسه كميسيون امنيت با حضور نمايندگان در خصوص انتصاب ملك زاده توضيح دهد.
بر پايه اين گزارش متن نامه نمايندگان انصراف دهنده از استيضاح وزيرخارجه كه توسط اميدوار رضايي قرائت شد، به شرح ذيل است:
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
برادر ارجمند جناب آقاي دكتر لاريجاني
با سلام و احترام
چون استيضاح آقاي دكتر صالحي وزير محترم امور خارجه به دليل نصب فردي فاقد صلاحيت از حلقه انحرافي انجام شده بود و با تغيير معاون اداري و مالي وزارت مذكور خطرات آن انتصاب فعلا منتفي به نظر مي رسد، ما امضاكنندگان و تاييدكنندگان استيضاح وزيرخارجه كه نامه استيضاح او را امضا كردند، و به زير 10 نفر رسيده، پس از مشورت به اين نتيجه رسيده اند كه استيضاح را پس بگيرند و اين تصميم پس از آن به قطعيت رسيد كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مقرر شد وزير امور خارجه را دعوت كند و با حضور امضاكنندگان استيضاح خطرات گسترش نفوذ جريان انحرافي در حوزه ديپلماسي خارجي را به بحث بگذارند.
در عين حال يك عضو كميسيون شوراهاي مجلس هم از طرح استيضاح وزير كشور خبر داد.
سيدمحمدجواد ابطحي، نماينده مردم خميني شهر در مجلس با بيان اينكه طرح استيضاح وزير كشور با 25 امضاء اعلام وصول و به هيئت رئيسه تقديم شده است، گفت: آقاي لاريجاني درصدد است با امضاكنندگان طرح استيضاح وزير كشور ديدار داشته باشند تا استيضاح منتفي و منجر به سؤال از وي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه در برخي دستگاه ها شاهد ضعف ها و كاستي هايي هستيم، گفت: با توجه به شرايط كلي كشور استيضاح وزير كشور به صلاح نظام نيست و اين موضوع با گفتگو و تعامل بين دولت و مجلس حل خواهد شد.
نماينده مردم فارس در مجلس هم به عنوان يكي از نمايندگان امضاكننده طرح استيضاح وزير كشور دلايل استيضاح وي را تشريح كرد.
جعفر قادري واگذاري انتخاب استانداران به افراد غيرمسئول، عملكرد ضعيف استانداران و فرمانداران، عدم توزيع اعتبارات عمراني استان ها براساس شاخصه هاي كشوري، مشكلات و ناهماهنگي هاي موجود ميان مجتمع استانداري و مجموعه نهادهاي امنيتي، تداوم سرپرستي ها بيش از چهار ماه و عدم معرفي فرماندار، بخشدار، استاندار و معاونين استانداري در مجموعه برخي استان ها و عدم اجراي قانون تقسيمات كشوري و مشكلاتي از اين دست در مجموعه وزارت كشور را از محورهاي استيضاح مصطفي محمد نجار در سمت وزير كشور برشمرد.
غلامعلي حدادعادل در انتخابات هيئت رئيسه كميسيون فرهنگي مجلس، مجدداً به عنوان رئيس اين كميسيون انتخاب شد.
در اين انتخابات كه عصر روز سه شنبه برگزار شد، سيداحمدرضا دستغيب (فرزند علي اصغر) و سيدرمضان شجاعي كياسري به عنوان نواب رئيس انتخاب شدند.
همچنين ستار هدايتخواه مجدداً به عنوان سخنگو و سيدعلي طاهري به عنوان دبير اول و سيدعلي حسيني به عنوان دبير دوم انتخاب شدند.
بررسي عملكرد وزارت بهداشت در حوزه سلامت
با دعوت رئيس مجلس شوراي اسلامي از وزير بهداشت و درمان براي ارايه توضيحاتي در خصوص وضعيت حوزه سلامت و بهداشت، مرندي، اميدوار رضايي و شهرياري به نمايندگي از كميسيون بهداشت و درمان به بررسي وضعيت اين حوزه پرداختند.
عليرضا مرندي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: درخواست كميسيون بهداشت از وزارت بهداشت و درمان اين است كه هرچه كامل تر، سريع تر و گسترده تر قانون مربوط به حوزه بهداشت و سلامت را اجرا كند.
نماينده مردم تهران افزود: اولين اولويت كشور در حوزه سلامت و بهداشت ارايه مراقبت هاي بهداشت و سلامت در قالب شبكه بهداشتي درماني است؛ چرا كه اين شبكه جامع ترين، عادلانه ترين و به صرفه ترين شيوه خدمت رساني در اين حوزه است. بنابراين اولويت وزارت بهداشت بايد اجراي اين شيوه باشد.
وي خاطرنشان كرد: عوامل سلامت بيش از 50 درصد بر جامعه تأثير دارد. از اين رو بايد براي ارتقاي سطح سلامت دركشور همكاري بين بخشي تقويت شود. يعني وزارتخانه هاي بهداشت و درمان و بازرگاني، مجلس و صدا و سيما بايد بر سطح همكاري هايشان بيفزايند.
به گفته وي، تكميل شبكه بهداشتي و درماني از اولويت هاي وزارت بهداشت است كه تأمين، حفظ و ارتقاي سلامت جامعه را مشروط به همكاري متوليان شهري ممكن مي سازد.
نماينده مردم تهران با انتقاد به افزايش تعداد تخت هاي بيمارستاني گفت: وزارت بهداشت بايد به جاي صرف بودجه براي افزايش تعداد تخت هاي بيمارستاني، اين بودجه را صرف نقاط محروم كند. تجهيزات پزشكي پرستيژ دارد ولي شبكه بهداشتي و درماني اصلي ترين نياز امروز جامعه است.
پس از مرندي، اميدوار رضايي به نمايندگي از كميسيون بهداشت و درمان گفت: كمبود پزشك، بي عدالتي در سلامت، توزيع ناعادلانه اعتبارات، نيروي انساني و امكانات، مشكلات بيمه همگاني، پژوهش هاي انجام شده در حوزه سلامت، مدافعان بين بخشي، تخلفات جاده اي از عوامل برهم زننده تعادل بخش بهداشت و درمان است. براي رفع اين چالش ها به كمك دولت و مجلس نياز است كه اين كار از طريق برنامه پنجم توسعه انجام گرفت.
وي تصريح كرد: تحول بنيادين در آموزش پزشكي از مهم ترين رويكردهاي قانون برنامه پنجم توسعه است. عدالت در سلامت به طور كامل در كشور برقرار نيست. اكنون افرادي كه پول بيشتري دارند از سلامت و بهداشت بهتري برخوردارند و اين در حالي است كه سهم مردم عادي از هزينه ها بيش از 60درصد است كه بايد براساس قانون برنامه به 30درصد كاهش مي يافت.
در ادامه، حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان نيز در سخناني اولويت اول حوزه سلامت را راه اندازي كامل شبكه بهداشتي و درماني دانست و گفت: متاسفانه در حوزه درمان، مردم نگراني هاي جدي دارند. پرداخت از جيب مردم در گزارش وزير54 درصد ذكر شد ولي فكر مي كنم در عمل اين عدد 70درصد است.
نماينده مردم زاهدان افزود: مردم انتظار ندارند پشت در بيمارستان هاي دولتي معطل شوند و يا در اين بيمارستان ها با پديده شوم زيرميزي مواجه شوند. اين پديده اعتماد به نظام را كم مي كند. مردم نبايد براي انجام يك عمل جراحي در بيمارستان هاي دولتي مبالغ اضافه تري پرداخت كنند؛ چرا كه گردش مالي نظام در حوزه سلامت 30 هزار ميليارد تومان است.
وي با اشاره به حجم بدهي هاي دولت به بيمارستان ها و دانشگاه ها گفت: بدهي دولت به بيمارستان ها و دانشگاه ها بسيار بالاست. به عنوان مثال بدهي دولت به دانشگاه تهران 110ميليارد تومان است.
شهرياري با اشاره به مشكلات موجود در حوزه بيمارستان هاي بخش خصوصي گفت: اگر قرار به بسته شدن بيمارستان هاي خصوصي است نبايد برنامه ريزي ها به گونه اي باشد كه اين بيمارستان ها ورشكست شوند يا به پديده شوم زيرميزي و تخلف رو بياورند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا ميرتاج الديني هم در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: لايحه دو وزارتخانه جديد كه از ادغام تشكيل مي شوند، يعني وزارت صنعت و تجارت و كار و رفاه اجتماعي را به مجلس شوراي اسلامي تحويل مي دهيم و انشاء الله تا هفته آينده كه مجلس برقرار است بررسي شود.
وي اعلام كرد: با توجه به اين كه لايحه وزارت راه و شهرسازي نهايي شد و شوراي نگهبان آن را تاييد كرد، يكشنبه هفته آينده راي اعتماد وزير راه و شهرسازي يعني آقاي نيكزاد خواهد بود.

 



تقويت خانواده عامل سعادت بشر

در علوم اجتماعي، خانواده تعريف تقريباً مورد قبولي داشته وداراي عناصر مشترك قابل قبولي در بين صاحب نظران است. از جمله اينكه خانواده، دو ركن دارد: يكي زن و ديگري مرد و در نتيجه، فرزند نيز از اين دو ركن پديد مي آيد . اين خانواده، وقتي قانوني است و از حقوق و مزاياي قانوني بهره مي برد كه بوسيله ازدواج كه يك قرار داد بين طرفين و بر اساس اصول پذيرفته شده در نظام ارزشي و حقوقي جامعه است، انجام گيرد كه اينها همگي كم و بيش مورد اتفاق بوده است.
تهديد كيان خانواده درغرب
اما تحولات اجتماعي تدريجاً موجب شده كه بسياري از همين اصول مشترك، بعدها مورد ترديد و تشكيك قرار گيرد، بطوري كه در دوران پست مدرن، مشكل مي توان اصل ثابتي را براي خانواده تعريف كرد و در قرن اخير، مسائلي مطرح شده كه تعاريف مورد وفاق را زيرسؤال برده است. امروز صحبت از اين است كه خانواده با دوهمجنس، يعني دو زن يا دو مرد، مي تواند تشكيل شود و معتقدند بايد براي جامعه بر اساس آنچه در دنيا رخ مي دهد، تصميم گرفت بطوري كه در بعضي از كشورها اين مفاسد جنبه قانوني هم پيدا كرده است. در چنين شرايطي خانواده به عنوان هسته مركزي جامعه و ازدواج به عنوان نهاد كارآمد جامعه، تعريفشان عوض شده است.
شايد در آينده اي نه چندان دور، سؤال شود آيا در جامعه وجود نهادي به نام خانواده ضرورت دارد يا خير؟ شايد بگويند جامعه از ياخته هاي پراكنده اي تشكيل مي شود كه ازدواج در بين افراد آن ضرورت ندارد؛ يعني افرادي به دلخواه خود، دو نفر ، پنج نفر ويا صد نفر با هم زندگي مي كنند، بدون اين كه چيزي به نام خانواده در جامعه وجود داشته باشد. با اين زندگي ماشيني كه اين گونه پيش مي رود آيا چنين چيزهايي ممكن است يا خير؟ و آيا به صلاح زندگي اجتماعي است يا بايد مانع آن شد؟ بسياري از صاحب نظران مي پندارند كه تحولات اجتماعي، تحولاتي جبري است و پيگيري ما بي فايده است.آيا واقعاً اين گونه است؟ يا اينكه مي توانيم بگوئيم عوامل اختياري مي تواند در بسياري از تحولات اجتماعي، نقش داشته باشد و كساني هم هستند كه مي توانند اين تحولات را رهبري و اصلاح كرده و يا تغيير دهند. بايد نخبگان و كساني كه براي جامعه، برنامه ريزي مي كنند، مدل هايي كه مطلوبتر وبه نفع انسانيت است در نظر گرفته و سعي كنند آنها را در جامعه پياده كنندتا جوامع آينده، شكل بهتري به خود گرفته و انسان از سعادت بيشتري برخودار گردد.
اكنون وظيفه دانش پژوهان و اساتيد در بهره گيري هرچه بيشتراز ديدگاه اسلام با توجه و درك صحيح از مفاد قرآن و روايات اهل بيت درجهت پاسخ به اين گونه نظرات ،سنگين است. بعضي از كساني كه تحت تأثير فرهنگ خاصي قرار گرفته اند و دركشان در رجوع به آيات و روايات انحراف پيدا كرده، برخي از تحولات اجتماعي را ضروري مي پندارند و عقيده دارند كه بايد آنها را پذيرفت. آنها مي گويند:« آنچه در آيات و احاديث آمده توصيه ها يا دستوراتي موقتي است و براي زمان خاصي بوده كه تاريخ مصرف آن نيز گذشته است. اين دستورات متعلق به هزار سال پيش بوده و براي زندگي امروز ما كارساز نيست، پس بايد به دنبال علم رفت، چرا كه اين دستورات، صرفاً مطالبي تاريخي است».
عده اي هم مي گويند:«ماهيت انسان، عوض شده و انسانهاي پيش از دوران مدرنيته، دوران مدرن و پست مدرن، داراي سه ماهيت كاملاً متفاوت هستند».
اماآنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه آيا اسلام با اين نظرات موافق است يا نه؟ آيا از نظر اسلام، انسان در دوران هاي مختلف زندگي، ماهيت انساني اش دستخوش تغييرات مي شود و تكاليف، وظايف و حقوقش تفاوت پيدا مي كند؟
فطرت ثابت انسانها
در جواب بايد گفت كه انسان يك ماهيت دارد و عليرغم تفاوت هاي فراواني كه در شكل زندگي فردي و اجتماعي پديد مي آيد، يك سلسله اصول مشترك وجود دارد كه فطرت انسان را تشكيل مي دهند. اين فطرت، ثابت است و طبق فرمايش قرآن، تبديل پذير نيست و اگر روزي با پديدار شدن تحولات اجتماعي ، مقرراتي پذيرفته شود كه بر خلاف مقتضيات فطري باشد و در اجتماع هم به آن عمل گردد، نهايتاً به ضرر وزيان آن جامعه انساني منجر خواهد شد.
ممكن است روزگاري بيايد كه خواسته ها وسيلقه هاي انسانها عوض شده، چيزي را بخواهند كه خلاف فطرت است و بعيد نيست كه بر اثر تحولات اجتماعي، خواسته هاي ديگري داشته باشند، امّا آيا اين خواسته ها به نفع آنها خواهد بود؟ آيا وقتي انسان به سيگار عادت كرد، معنايش اين است كه سيگار كشيدن حتماً به نفعش خواهد بود؟
ازدواج،آرام بخش انسانها
قرآن در مورد خانواده مي فرمايد كه اين نهاد اختصاص به زمان خاصي ندارد و از دو جنس مخالف زن و مرد ،با يك رابطه عاطفي متقابل بين آنها تشكيل مي شود. همين گرايش طبيعي و فطري كه توأم با رفع نيازهاي فيزيولوژيكي دو طرف است، باعث مي شود يك نهاد اجتماعي يعني واحد خانواده پديد آيد. طبيعي ترين عاملي كه مي تواند انسانها را كنار هم جمع نموده و باعث به وجود آمدن اجتماع شود، همين ازدواج و نهاد خانواده است.
يكي از مشخصه هاي انسان اين است كه اضطراب و دلهره بر او عارض مي شود، بسياري از فلاسفه اگزيستانسياليست از جمله ژان پل سارتر، اضطراب را يكي از مقومات انسانيت مدرن مي دانند، ولي اسلام آن را يك امر عرضي دانسته و مي گويد كه انسان بايد به طور طبيعي آرامش داشته باشد.اين در حالي است كه تجارب انسانها از هر نژاد و قوم و مليتي هم نشان داده كه بهترين عاملي كه بين دو انسان، آرامش بر قرار مي كند، ازدواج است و كساني كه ازدواج نمي كنند در اعماق دلشان، دلهره وجود دارد. در حقيقت داروي شفابخش طبيعي اضطراب ، زندگي خانوادگي و پيوند يك زن و مرد است.
آيات ابتداي سوره نساء در باره اهميت دادن به ازدواج و بركات خانواده است .مي دانيم كه يكي از بزرگترين نيازهاي انسان، ازدواج است و خيلي ها فكر مي كنند نيازها تنها همان نياز هاي جسماني است، در حالي كه نيازهاي عاطفي در انسان خيلي شديدتر از نيازهاي فيزيولوژيكي است. اگر ما خانواده را اين طور پذيرفتيم كه بر اثرعامل فطري خدادادي، دو انسان قراردادي مي بندند كه تابع شرايط عقلاني خاص و تابع شرايط شرعي كه مكمل عقل هم هست، اجتماعي انساني به وجود مي آيد، و جامعه اي كه از چنين واحدهايي تشكيل شده باشد موجب ارتباط دروني متقابل بين افراد خانواده ها مي شود.
پس بايد توجه داشت كه عوامل فطري است كه موجب تكامل انسان مي شود و اين عوامل را خدا در وجود انسان براي برقرار شدن ارتباط طبيعي بين انسانها قرار داده است وبا اين پيش فرضهايي كه بر اساس بينش اسلامي است، نتيجه مي گيريم كه مؤثرترين عامل در سعادت انسانها، تقويت خانواده است.
سخنراني حضرت آيه الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش «تقويت نظام خانواده و آسيب شناسي آن» - 11/12/84
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

كدخدايي: مجلس اختيار تعويق ادغام ها را دارد
سخنگوي شوراي نگهبان گفت مجلس اختيار تعويق ادغام ها را در دو سال آينده دارد و نمي توان اين حق را از مجلس سلب كرد.
عباسعلي كدخدايي با اشاره به طرح مطرح شده در مجلس شوراي اسلامي براي تعويق دو ساله ادغام وزارت خانه ها به مهر گفت: اگر طرحي براساس قانون و مصوبات كشور تصويب شود و مغايرتي با شرع مقدس نداشته باشد، مجلس اختيار تصميم گيري در اين موضوع را دارا است و بنابراين معتقدم مجلس اختيار تعويق ادغام وزارت خانه در دو سال آينده را دارد و نمي توان اين حق را سلب كرد.
وي درخصوص جلسات شوراي نگهبان و وزارت كشور براي برگزاري انتخابات مجلس نهم شوراي اسلامي، گفت: شوراي نگهبان و وزارت كشور در سطح كارشناسي جلسات متعددي را تاكنون برگزار كرده اند و اين جلسات همچنان استمرار دارد.
كدخدايي افزود: در اين جلسات هماهنگي هاي اجرايي و نظارت و بخش هاي مربوط به رايانه اي شدن اين انتخابات و اقداماتي كه در اين زمينه بايد صورت گيرد مورد بررسي قرار مي گيرد.
سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: جلسات ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور جلسات هماهنگي است و اين جلسات تا پس از برگزاري انتخابات مجلس نهم ادامه خواهد داشت.

 



معماي آدينه (نكته)

اميرحسين فردي
از بچه گي ها، جمعه هايش به يادمانده است. جمعه ها همه جمع بودند، گرگ و ميش صبح نمي رفتند و تاريكي شب برنمي گشتند. از صبح همه خانه بودند. سفره هايمان شلوغ مي شد و قلك هايمان پر از پول، جمعه روز نظافت بود و به خود رسيدن و به ديدار آشنا رفتن و گفتن و خنديدن و به قول امروزي ها، يك اوقات فراغت پرملاط. تنها چيز آزار دهنده اش، همان حمام هاي عمومي صبحگاهي اش بود كه بايد خواب آلود بيدار مي شديم و دنبال پدر از خيابان هاي خلوت و خواب آلود مي گذشتيم و خودمان را به حمام شلوغ و غرق در بخار آب داغ مي رسانديم. به فرمان پدر خودمان را محكم كيسه مي كشيدم تا فتيله فتيله چركمان در بيايد و بعد هم صابون بود و آب داغ و آخر سر آن خزينه خوفناك و سوزان كه بايد سرمان را چند بار زير آب مي برديم و در مي آورديم. بدون آن كه علتش را بدانيم. اين قسمت از جمعه اصلاً به ما خوش نمي گذشت!
بزرگ كه شديم. جمعه ديگر همان جمعه سابق نبود. دلمان بي دليل مي گرفت. دچار چه كنم چه كنم آزار دهنده مي شديم.مخصوصاً عصرهاي جمعه غصه همه روزها، هفته ها، ماه ها و حتي سال ها. يك جا توي دلمان تلنبار مي شد و نمي دانستيم با آن همه غم و اندوه چه كنيم؟ نه مسابقات فوتبال بعد از ظهرهاي جمعه كه دسته جمعي ساك بر دوش. به محل برمي گشتيم، نه كوه نوردي هاي سخت و نفس گير كه با كوله پشتي هايمان مي آمديم و نه سينما و تئاتر رفتن هاي دسته جمعي. هيچ كدام آراممان نمي كرد. بغض ناخواسته اي خرچنگ وار با چنگال هاي تيزش گلويمان را مي فشرد. بي اختيار از خانه بيرون مي زديم. به كوچه ها و خيابان ها پناه مي برديم، راه مي رفتيم، راه مي رفتيم، بي هدف، بي مقصد و مقصود، نمي دانستيم به كجا بايد برويم، اما مي دانستيم كه بايد برويم. كوچه ها رفته رفته تنگ تر مي شدند و جسم و قلبمان را يك جا مي فشردند و خانه ها و بناهاي خياباني، روي سرمان آوار مي شدند. اين گونه بود جمعه هايمان در سال هاي آوارگي. تا اين كه روزي جمعه ديگري از راه رسيد، جمعه اي كه ديگر نه تنها دلمان نگرفت، بلكه سبك بال هم شديم. جمعه اي كه اولين نماز جمعه تهران به امامت مردي كه ابوذر زمانه اش نام بود، برگزار شد. همه آنهايي كه جمعه ها دلشان مي گرفت، پروانه وار آمده بودند. ميليون ها جان شيفته و مشتاق. حالا ديگر جمعه هايمان معنا پيدا مي كرد. مي دانستيم چه كنيم و كجا برويم كه آواره و بي مقصد و مقصود نباشيم. به راز اندوهمان پي برده بوديم. جمعه روز او بود، بي آن كه بدانيم، اما غم فراغش را احساس مي كرديم. به دنبالش مي گشتيم. آواره كوه و كوچه و خيابان ها بوديم. نمي دانستيم از چه كسي بايد سراق گم شده خود را بگيريم، به كجا برويم؟ دور خودمان مي گشتيم و خسته و افسرده برمي گشتيم. تا اين كه در آن جمعه تاريخي سرگشتگي يمان را معنا كرديم. جمعه هايي از اين دست، در ساليان گذشته. همچنان و پي درپي آمدند و رفتند. تا اين كه ناگهان جمعه ديگري درخشيد و در تاريخ ماندگار شد، آخرين جمعه آخرين ماه بهار 88؛ آنگاه كه غبار فتنه رخسار افق را در محاق فرو برد و حراميان ايمان، با فانوس فريب مردمان ساده و صادق را به سوي سراب بردند، در آن جمعه، مردي كه بار سنگين امانت رهبري امت را برشانه هاي زخمي خويش مي كشيد، در مقام امام جمعه برفراز آمد و خطاب به صاحب جمعه بث الشكوي نمود و فرمود آماده است تا آن پيكر مجروحش را فدا نمايد و اما نگذارد ايمان امت تاراج شود. آنگاه چشم ها اشك بار شدند و آسمان باريد، آن هم در آخرين جمعه، آخرين ماه بهار!
اكنون حكايت جمعه ها شورانگيزتر هم شده است. هر جمعه كه مي آيد، قلب ظالمان از ترس در سينه مي تپد و زانوهايشان سست مي شود. حال جمعه روز قيام و انقلاب ملت هاي مسلمان و اسير منطقه شده است. هر جمعه از بلاد مسلمين فرياد آزادي و رهايي به گوش مي رسد. جمعه ها ديگر جمعه هاي غفلت و عيش و نوش بي خبري نيست. جمعه ها روز ديدار عاشقان و آزادگان است، اين روزها به خوبي احساس مي شود كه جمعه صاحب دارد و با سرانگشت تدبير اوست كه ستم ديدگان مسلمان جمع مي شوند و بر آتش انقلاب مي دمند و بر وعده تخلف ناپذير الهي پاي مي فشرند.
باش تا صبح دولتش بدمد.
كه اين هنوز از نتايج سحر است

 



سيدعلي خميني: توهم و دست بيگانه عامل فرقه سازي است

گروه ادب و هنر-
نوه امام خميني(ره) گفت: منشأ فرقه سازي ها توهم و يا دست اختلاف افكن و بيگانه است كه آگاهي مردم از فرقه سازي هاي جديد جلوگيري مي كند.
به گزارش منابع خبري، اختتاميه شانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل با معرفي برگزيدگان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني كه به نمايندگي از برادر خود سيدحسن خميني جايزه برگزيده شدن كتاب «فرهنگ جامع فرق اسلامي» را دريافت كرد در اين مراسم گفت: اوايل كه كار اين كتاب شروع شده بود كسي آمد و مي گفت اين كتاب چيست كه مي نويسيد؟! يك مشت باطل! شما مگر غير از اين عقيده داريد كه مذهب شيعه مذهب حق است؟ باطل را ذكر نكنيد تا فراموش شود. شما چرا اينها را نبش قبر مي كنيد؟ الان هم اين سؤال مطرح است كه فايده اين كار چيست؟
وي در پاسخ به اين مباحث اظهار داشت: علاوه بر فايده تاريخي و علمي بررسي تاريخ فرق، فايده ديگر اين گونه پژوهش ها جلوگيري از تاسيس فرقه هاي جديد است يعني وقتي انواع فرق با انديشه هاي مختلف، چگونگي تاسيس، چگونگي رشد و بروزشان را مورد بررسي قرار مي دهيم ديد و نگاهي كسب مي كنيم كه در جامعه امروز از فرقه سازي هاي جديد جلوگيري شود. اينكه انسان خبير باشد كه از چه نقطه اي انحراف آغاز مي شود مي تواند با آن مقابله كند.
حجت الاسلام سيدعلي خميني افزود: چه مي شود كساني كه تا امروز همه با هم در حيطه اصول عقايد اسلامي واحد بودند از هم جدا مي شوند؟ و خيلي وقت ها اختلاف هايشان سياسي نيز مي شود و به كشت و كشتار منتهي مي شود؟ بررسي تاريخي و جامعه شناختي جدايي اين فرق باعث شده است تا امروز همه جامعه اسلامي نسبت به فرقه سازي هاي جديد هوشيار باشند. اطلاع رساني و فهم فلسفه وجودي فرق باعث مي شود از فرقه سازي هاي جديد جلوگيري شود. وقتي آگاهي جامعه افزايش يابد طبيعتا جلوي اين آفت ها گرفته مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني در ادامه ضمن ريشه يابي ايجاد فرق متعدد ادامه داد: غالب فرقه سازي ها از دو منشأ سرچشمه مي گيرد: يا توهم و يا دست اختلاف افكن و بيگانه. در فرقه هاي مختلف شما مي بينيد كه يك انسان متوهم يك سري رياضت هايي را انجام مي دهد اما سعه قالب وجودش به آن حد نيست كه اين مفاهيم را درك كند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني ضمن برشمردن كتاب فرهنگ جامع فرق اسلامي به عنوان يك كتاب ارزشمند علمي افزود: دومين عامل اختلاف افكني دست بيگانه است، بيگانه هم نه صرفا به معناي قدرت هاي خارجي، چه بسا اختلاف هاي درون گروهي موجب شده است تا انشعاب صورت گيرد و مسائل مادي و دنيوي نيز مطرح بوده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: اين اثر در حوزه تاريخ فرق است؛ يعني كلام نيست و به مساله تاريخ كلام مي پردازد. كتاب براساس دست نوشته هاي كسي است كه عمري را در اين راه صرف كرده و آن مرحوم آيت الله روحاني است.
حجت الاسلام سيد علي خميني ادامه داد: كتاب «فرهنگ جامع فرق اسلامي» به معرفي و بررسي 2 هزار و340 فرقه پرداخته است.

 



وزير كشور: كانديداهاي مجلس براي استعفا 7 روز ديگر فرصت دارند

مصطفي محمد نجار اعلام كرد كه افراد داراي مسئوليت تا 9 تيرماه براي استعفا و شركت در انتخابات مجلس فرصت دارند.
وزير كشور در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته براي برگزاري انتخابات اظهار كرد: اقدامات با حضور دستگاه هاي اجرايي و شوراي نگهبان در حال انجام است و كارها براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته پيش مي رود. مصطفي محمد نجار گفت: تا 9 تيرماه فرصت وجود دارد كساني كه دولتي هستند يا مسئوليتي دارند براي شركت در انتخابات، استعفا دهند.
به گزارش ايسنا، نجار با اشاره به تشكيل ستاد انتخابات و بيان اين كه اولين اطلاعيه ستاد انتخابات نيز صادر شده بود، گفت: دومين اطلاعيه ستاد انتخابات نيز روز سه شنبه صادر شد.

 



صفارهرندي: احمدي نژاد فرزند اصولگرايي بود نه مؤسس آن

صفارهرندي گفت: احمدي نژاد فرزند اصولگرايي بود، فرزند جرياني كه مدت ها قبل از روي كار آمدن او كار خود را آغاز كرده بود.
حسين صفارهرندي در گفت وگو با فارس افزود: آقاي احمدي نژاد عضوي از اين جامعه اصولگرايي بود كما اينكه نمايندگان اصولگراي مجلس هفتم و اعضاي شوراي شهر دوره دوم تهران با همان آبادگران نيز از اعضاي همين جامعه و خانواده اصولگرا بودند.
وي تأكيد كرد: كساني كه مي گويند آقاي احمدي نژاد خودش مؤسس يك مكتب و جريان جديد است اين حرف يك نوع گزافه گويي است و مبتني بر واقعيات تاريخي كه در نزديكي ما اتفاق افتاده اند، نيست. نمي شود حوادث را تحريف و ادعاهاي بي ربط كرد. صفارهرندي تأكيد كرد: اصولگرايي تعريف دارد و بايد تأكيد كرد كه جزئيات عمل اصولگرايان در انطباق با اصول و مباني جريان اصولگرايي است كه برخي بيشتر و برخي كمتر ملتزم هستند. بعضي ها وسط راه از اصولگرايي خود حوصله شان سر رفته و دو مرتبه ياد گذشته هاي خود كرده اند و اين گفتمان را مي خواهند ناديده بگيرند كه ممكن است يكي از آنها آقاي احمدي نژاد يا دوستانش باشند.
وي گفت: كسان ديگري هستند كه از حرف هايشان مي شود اين چيزها را فهميد. كساني كه اخيراً از برخي ناكامي هايي كه در دوستي با آقاي احمدي نژاد حاصل شده و برخي ناملايمات و رفتارهاي ناميموني كه در دولت دهم بروز كرد؛ اين را بهانه كرده اند براي بازگشت به ارزش هاي قبلي و مثلاً هم پيماني با گفتمان سازندگي و شخصيت هاي آن دوره برايشان موضوعيت پيدا كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كابينه احمدي نژاد در دولت نهم ادامه داد: اين نشست و برخاست هايي كه اخيراً بعضي از اصولگرايان با آقاي هاشمي داشتند به نظر مي رسد نوعي تعريض به گفتمان اصولگرايي از جانب همين آقايان اصولگرا هم هست كه بايد گفت اگر آنها هوس كرده اند اين گفتمان را در مقابل گفتمان نوين اصولگرايي محك بزنند و از برخي سنت ها دفاع كنند، آن سنت ها با واقعه 3 تير به نوعي مدفون شد و به تاريخ پيوست. وي افزود: اگر دو مرتبه كساني بخواهند به نوعي همين سنت ها را زنده كنند و سنت هاي جناح راستي قبل از اصولگرايي نوين را مطرح كنند مطمئن باشند كه در چشم مردم اين روش ها جلوه نمي كند. اگر كساني مي خواهند از اين مسيري كه متضمن تعهد به اصول و ارزش هاي انقلاب و امام است دو مرتبه بازگردند به سنت هاي ماقبل اصولگرايي به يك بخت آزمايي شكست خورده وارد مي شوند كه نتيجه آن را در آزموني مثل انتخابات خواهند ديد.

 



معارفه 2 معاون جديد در وزارت خارجه

مراسم معارفه معاون اداري و مالي و اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه روز گذشته با حضور علي اكبر صالحي در محل اين وزارتخانه برگزار شد.
مراسم معارفه بهروز كمالوندي معاون جديد اداري و مالي وزارت خارجه و علي آهني معاون اروپا و آمريكاي اين وزارتخانه ظهر ديروز (چهارشنبه) با حضور علي اكبر صالحي، تعدادي از معاونان و جمعي از مديران كل اين وزارتخانه در وزارت امور خارجه كشورمان برگزار شد.
در پي استعفاي محمد شريف ملك زاده معاون اداري و مالي وزارت خارجه و پذيرش آن توسط صالحي، وزير خارجه كشورمان بهروز كمالوندي را به اين سمت منصوب كرد.
كمالوندي پيش از اين سفير جمهوري اسلامي ايران در زيمبابوه و اندونزي بوده و در كارنامه 30 ساله خود تجربه كار ديپلماتيك در كشورهايي چون سيرالئون، سوئد و اسپانيا را نيز داشته است.
وي همچنين به مدت هشت سال به عنوان مدير كل در حوزه هاي امور اداري و نظارت و ارزيابي وزارت امور خارجه خدمت كرده و آخرين سمت وي پيش از اين انتصاب، معاون آمريكاي وزارت امور خارجه بوده است. كمالوندي از ديپلمات هاي با تجربه در دستگاه ديپلماسي كشور مي باشد كه به زبان هاي انگليسي و اسپانيايي تسلط و با زبان عربي آشنايي داشته و فارغ التحصيل رشته علوم سياسي دانشگاه تهران مي باشد.
علي آهني نيز كه به عنوان معاون اروپا و آمريكاي وزارت خارجه توسط صالحي منصوب شد، پيش از اين معاونت اروپاي اين وزارتخانه را عهده دار بود.
آهني با سابقه 30 سال خدمت در وزارت امور خارجه مسئوليت هاي مختلفي را تجربه كرده است. وي تجربه كار به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي فرانسه، ايتاليا، بلژيك و اتحاديه اروپايي را در سابقه خدمت خويش داراست. وي پيش تر نيز در سمت معاون اروپا و آمريكا و معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه خدمت كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14