(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 تیر 1390- شماره 19959

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جناب شهردار ! با شنيدن اين خبر چقدر شوكه شديد ؟!(نكته)
سردار نقدي: اعزام گزارشگر حقوق بشر به ايران يك بازي سياسي است
سخنگوي شوراي نگهبان: هيچ مرجعي به جز شوراي نگهبان حق نظارت بر انتخابات را ندارد
ولايتمداري در كلام سيدعلي خميني (نگاه)
وزارت امور خارجه روسيه: تحريم هاي آمريكا عليه ايران همكاري ها ميان 1+5 را سست كرده است
وزير كشور: منابع مالي تروريست ها از تجارت مواد مخدر تامين مي شود
وزير امور خارجه: وضعيت نصرت الله تاجيك در حال پيگيري است
بولتون: واشنگتن از مخالفان در ايران و سوريه حمايت كند
ناگفته هايي از همايش نوآوري و اجتهاد آيت الله خامنه اي در بيروت
وزير اطلاعات: با اعضاي جدا شده از گروهك منافقين با عطوفت اسلامي رفتار مي شود



جناب شهردار ! با شنيدن اين خبر چقدر شوكه شديد ؟!(نكته)

سيدمحمدعماد اعرابي
وقتي خبر را خواندم؛ سرم را پايين انداختم و فقط چند باري آه كشيدم. به ياد خيلي ها افتادم؛ به ياد مشهدي رضا كه سر پارك محل ترازو مي گذارد؛ به ياد همين پيرمردي كه با آن سن و سال تقريباً سه رقمي اش سر كوچه روزنامه، بساط پهن مي كند و باتري مي فروشد؛ به ياد دختركي افتادم كه هر جمعه كنار جاده بهشت زهرا(س) گل به دست ايستاده و با تمام توان به سمت ماشين ها داد مي زند: «دسته اي هزار تومان!» يادش بخير! يادقاسم افتادم كه آمده بود زنگ در خانه مان را مي زد؛ از راه كه رسيدم، كنارش ايستادم و گفتم چه كار داري؟ گفت واكسي ام؛ كفش براي واكس زدن نداريد؟... نگاهي به قد و بالايش كردم كه به زور 1 متر و 50 را پر مي كرد؛ هنوز بچه بود اما آمده بود مردانگي كند تا در اين روزگار كه آسمان انصاف، سوراخ شده خانواده اش «محتاج غير» نباشد. خدا را شكر كه قاسم كامپيوتر ندارد تا نگاهي به سايت هاي خبري بياندازد. خدا را شكر كه مشهدي رضا اصلاً به كامپيوتر فكر نمي كند چه رسد به اينترنت و سايت هاي خبري؛ از رسانه و خبر فقط همين رسانه ملي خودمان را مي شناسد كه آن هم اخبار را برايش سياه و سفيد تعريف مي كند در يك لامپ تصوير 14 اينچي. از آنتن ديجيتال هم خبري نيست؛ بايد آنقدر دوشاخه آنتن را به اين طرف و آن طرف بگرداند تا بالاخره در يكي از جهات شش گانه تعداد تصويرهاي گوينده خبر تلويزيون به حداقل برسد؛ آن وقت با عيال پاي تلويزيون مي نشيند و مي گويد: «الان «مختار» شروع مي شود؛ راستي چرا اخبار اينقدر طولاني شده!!»
الان كه مي نويسم كلي كار كوچك و بزرگ دارم كه روي سرم ريخته، اما بعد از خواندن آن خبر كذايي اينقدر حالم گرفته شد كه بنشينم و تمام دق دلي ام را بر سر اين دكمه هاي بي گناه كيبورد خالي كنم؛ خدا خير دهد مخترع اين صفحه كليد را، انصافاً گاهي اوقات خوب كار كيسه بكس را انجام مي دهد! نمي دانم خبر سياسي بود؛ اقتصادي بود؛ فرهنگي بود يا اجتماعي فقط مي دانم ضد حال بود اساسي! نوشته بود... بگذريم؛ بيا به چيز ديگري فكر كنيم؛ به امام مان كه هميشه مي گفت اين انقلاب، انقلاب مستضعفين و پا برهنه ها است، به حضرت خميني(ره) كه هميشه يار و ياور مظلومان بود، به سيد روح الله كه يك اتاق 10، 12 متري داشت در جماران و از همان جا جهان را مي لرزاند. اصلاً چرا راه را دور كنيم به رهبرمان كه حتي دشمن هم به زندگي ساده اش اعتراف كرد. به مسئوليني كه حتي در همين ايام هم مثل سال هاي اول انقلاب زندگي مي كنند، ساده و مردمي؛ اما اين خبر هيچ سنخيتي با اسلام و انقلاب و امام نداشت، تلخ بود آنقدر كه به زمين و زمان بدبين مي شدي كه كجاي راه را اشتباه آمديم! اينكه هزينه يك پيش دستي در برج ميلاد هفتاد هزار تومان است؛ اينكه مبلمان آنجا را از آلمان سفارش داده اند تا مثلاً تك باشد؛ اينكه هزينه صرف غذا براي هر نفر در رستوران اين برج ناهنجار 168 هزار تومان است، اينكه مسئول برج در يك گزارش خبري چرتكه مي اندازد و دخل و خرج بي حسابش را توجيه مي كند!(1) اين ها، بيشتر مرا به ياد جشن 2500 ساله شاهنشاهي در تخت جمشيد مي اندازد كه حالا جناب مدير با تمام افتخار باد در غبغب مي اندازد و از چنين هزينه هايي دفاع مي كند و البته مي گويد: «بايد اين برج و امكانات آن در شأن تهران باشد»(2)؛ چقدر نادان شده ايم كه شأن و منزلت مردم را با چند تكه چوب به حراج مي گذاريم، ننگ بر ما كه از مسلماني فقط اسمش را داريم و رسمش را سال هاست در بن بست هاي «غرب زدگي» فراموش كرده ايم، وقتي ديدم جناب مدير فرموده: «قرار نيست اقشار متوسط از اينجا استفاده كنند؛ مگر در تهران چند درصد بنز و بي ام و سوار هستند، اينجا براي افرادي است كه بتوانند از پس هزينه هاي آن بربيايند!»(3) تمام وجودم آتش گرفت؛ به ياد امام(ره) افتادم و آن نطق هاي آتشين در جماران عليه دهان اين تفكرات مادي؛ يادش بخير! آقا در همين سفر قم فرمودند: «تفكرات مادي دشمن بشريت است» چقدر رهبرمان مظلوم است وقتي اين همه سال نسبت به خلق و خوي كاخ نشيني و رفاه زدگي هشدار مي دهد و آن وقت اين مدير محترم، مصرف زدگي و سرمايه داري را اينچنين تبليغ مي كند و به رخ مردم مي كشد! نمي دانم شايد مشكل از ماست؛ شايد مشكل از ماست كه هنوز نتوانسته ايم به باغ وحشي كه جهان سرمايه داري برايمان آورده، لبخند بزنيم! شايد مشكل از ماست كه هنوز فكر مي كنيم تا همسايه گرسنه است، نبايد خوابيد! شايد مشكل از ماست كه نمي توانيم مثل آقاي مدير وجدان مان را به تعطيلات بفرستيم! شايد مشكل از ماست كه هنوز فكر مي كنيم وجداني هست؟! بگذريم...
خبر را كه خواندم، ياد يك چيز ديگر هم افتادم؛ دنيا چقدر كوچك است! ديروز جناب شهردار در همين برج ميلاد كذايي كه البته جاي اقشار متوسط نيست چه رسد به فقير(!) فرمود: «افرادي هستند كه پول خريد نان در حد ضروريات خود را هم ندارند؛ در يكي از مناطق تهران كه براي بازديد رفته بوديم پشت شيشه يك نانوايي نوشته شده بود، «نان نسيه داده نمي شود» من به عنوان شهردار شوكه شدم»(4) راستي جناب شهردار! حالا كه دخل و خرج برج ميلادتان را دانستيد، با شنيدن اين خبر چقدر شوكه شديد؟! شايد هم از پيش مي دانستيد و... بماند؛ بعد از ديدن اين خبر، عجيب دلم هواي مشهدي رضا را كرده كه باز روي ترازوي عقربه اي اش بروم و او هم وزنم را بخواند و بگويد: «ماشاءالله چاق شدي! خوب به خودت مي رسي ها!؟» ولي پيرمرد روز به روز لاغرتر مي شود...
منابع:
1 و 2 و 3- «همه مردم نمي توانند از رستوران گردان برج ميلاد استفاده كنند». (31 خرداد 1390). خبرگزاري فارس، كد خبر: 9003310231
4- «قاليباف: مشكل نان و ورزش مردم را برطرف كنيم». (23 خرداد 1390). خبرگزاري فارس، شماره: 9003230747

 



سردار نقدي: اعزام گزارشگر حقوق بشر به ايران يك بازي سياسي است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين، اعزام گزارشگر حقوق بشر به ايران را يك بازي سياسي دانست و گفت: اگر قرار است حقوق بشر واقعي مورد بررسي قرار گيرد، ابتدا بروند زندان هاي گوانتانامو، ابوغريب و زندان هاي مخفي آمريكا در اروپا را بررسي كنند.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در گفتگو با خبرگزاري فارس، درخصوص تصميم سازمان ملل مبني بر اعزام گزارشگر حقوق بشر به ايران، اظهار داشت: تا كنون افراد زيادي با اين عنوان به ايران آمدند و هردفعه دست از پا درازتر برگشتند چراكه اگر واقعا بخواهند حقيقت را بگويند، چيزي جز رسوايي نصيبشان نخواهد شد.
نقدي اينگونه رفتارها در قبال ايران را يك بازي سياسي دانست و افزود: اگر قرار است حقوق بشر به صورت واقعي بررسي شود، اول بايد بروند جنايات صورت گرفته در زندان هاي گوانتانامو و ابوغريب را بررسي كرده و نيز زندان هاي مخفي آمريكا در اروپا را تعطيل كنند و ببينند كه چه جنايات آشكاري در اين زندان ها رخ داده است. وي ادامه داد: آمريكا هر روز با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين، مردان، زنان، كودكان و سالخوردگان بي گناه پاكستاني را در خانه هاي خود مي كشد و يا در عراق با حمايت ارتش آمريكا، شاهد بمبگذاري در اماكن مقدس و به خاك و خون كشيدن زائران اهل بيت(ع) هستيم.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطرنشان كرد: اينها افتضاحات آشكاري است كه فهميدن آن نيازي به اعزام محقق هم ندارد ولي چون در ايران چيزي نيست، مي خواهند محقق و گزارشگر حقوق بشر اعزام كنند.
نقدي درخصوص سياست جمهوري اسلامي در قبال اين موضوع نيز تصريح كرد: با توجه به مصلحت كشور، مسئولين سياسي نظام مي دانند كه چطور در قبال اين موضوع عمل كنند.

 



سخنگوي شوراي نگهبان: هيچ مرجعي به جز شوراي نگهبان حق نظارت بر انتخابات را ندارد

كدخدايي تاكيد كرد هيچ مرجعي به جز شوراي نگهبان حق نظارت بر امر انتخابات را ندارد.
عباسعلي كدخدايي كه صبح شنبه در نشست خبري به سوالات خبرنگاران جواب مي داد، در پاسخ به سوالي درباره تحركات جريان انحرافي در برخي از شهرستان ها براي انتخابات مجلس نهم و اينكه شوراي نگهبان براي عدم ورود افراد وابسته به اين جريان در مجلس چه برنامه اي دارد؟ گفت: شوراي نگهبان نظارت بر اجراي صحيح انتخابات و نيز صيانت از حقوق و آراي مردم را وظيفه خود مي داند و در اين زمينه از طريق قانوني اقدامات خود را دنبال مي كند. از اين رو در اين دوره از انتخابات هم مثل ادوار گذشته قانوني عمل خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: براي ما فرقي نمي كند چه گروهي در انتخابات فعاليت و تلاش مي كنند؛ مهم اين است كه تخطي از قانون وجود نداشته باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي ادامه داد: شوراي نگهبان با پيگيري هاي خود و با استفاده از ناظرين مطلع و با تجربه تلاش مي كند به وظيفه خود يعني پاسداري از حقوق مردم به درستي عمل كند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار يك روزنامه اصلاح طلب درباره آنچه دغدغه هاي جريان متبوع خود و جريان اصولگرايي نسبت به سلامت انتخابات مي خواند، پاسخ داد: آنچه ملاك بررسي صلاحيت هاست، رفتار منطبق با قانون هر فرد است، براي ما فرقي نمي كند گروهي در انتخابات شركت مي كند يا نه، گرچه اميدواريم شاهد حضور باشكوه همه گروه ها در انتخابات باشيم. كدخدايي تاكيد كرد: ابزار ما ملاك هاي قانوني است و براساس ملاك هاي قانوني بررسي صلاحيت ها و نظارت انتخابات را انجام مي دهيم، از اين رو رفتار اشخاص مهم است، نه جناح ها. وي ادامه داد: آنچه ما همواره تاكيد كرده ايم، آن است كه بدون ترس و واهمه نظارت بر انتخابات را براساس قانون انجام خواهيم داد.
سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه پرسيد: «چگونه مي خواهيد متوجه شويد برخي افراد جزو جريان انحرافي هستند؟»، تاكيد كرد: ابزار اصلي ما نظر مراجع چهارگانه است كه در قانون آمده است البته رفتار افراد نيز مهم است و البته تحقيقات محلي نيز از ديگر ابزاري است كه شوراي نگهبان براي صلاحيت افراد از آن بهره مي گيرد.
كدخدايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظر شوراي نگهبان درباره كميته اي موسوم به صيانت از آرا چيست، گفت: مرجع رسمي براي صيانت از آرا شوراي نگهبان قانون اساسي است و هيچ مرجع ديگري كه در قانون ذكر شده يا نشده است، حق نظارت بر امر انتخابات را ندارد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نظر شوراي نگهبان درباره آن دسته از افراد و گروه هاي موسوم به جريان اصلاح طلب كه با جريان فتنه مرزبندي نكرده اند، براي ورود به انتخابات مجلس چيست، گفت: معيار شوراي نگهبان درباره كساني كه در فتنه و حوادث انتخابات 88 دخالت داشتند، رفتار اين افراد است و چنانچه اين رفتارها مغاير قانون بوده باشد، شوراي نگهبان نسبت به بررسي صلاحيت آنها دقت بيشتري خواهد كرد.
كدخدايي همچنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار يك روزنامه اصلاح طلب مبني بر اينكه آيا آن دسته از اعضاي سازمان مجاهدين و مشاركت كه داراي سابقه كيفري نيستند، مي توانند براي شركت در انتخابات كانديدا شوند يا خير، گفت: من درصدد تعيين مصاديق نيستم و زماني كه بررسي صلاحيت ها انجام شود، رفتارهاي منطبق بر قانون ملاك است و اگر اين رفتارها مغاير با قانون باشد، نسبت به بررسي صلاحيت آن بررسي دقيق تري خواهد شد.
كدخدايي به علاوه در ابتداي نشست خبري خود به ارائه توضيحاتي درباره لوايح و موارد بررسي شده در جلسات اخير شوراي نگهبان پرداخت.
طبق اعلام سخنگوي شوراي نگهبان، لايحه تشكيل وزارت راه و شهرسازي كه در جلسه مورخ 31 خرداد ماه 1390 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است؛ در جلسه مورخ 1/4/1390 شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.

 



ولايتمداري در كلام سيدعلي خميني (نگاه)

ايرج نظافتي
روز سه شنبه هفته گذشته يكي از دوستان و هم كلاسي هاي سابق ما در دانشگاه كه در جهاد دانشگاهي تهران داراي پست مديريت است تماس گرفت و گفت: امروز بعد ازظهر در سالن خانه كتاب تهران كتاب هاي منتخب فصل را از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي مي كنند، اگر توانستي حتماً بيا.
عصر همان روز به مراسم مذكور رفتم كه جمعيت قابل ملاحظه اي آنجا حضور داشتند و اصحاب رسانه نيز از طيف هاي مختلف در حال تهيه عكس و خبر و مصاحبه بودند.
يكي از كتاب هاي منتخب «فرهنگ جامع فرق اسلامي» بود كه مؤلف و گردآورنده اش حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني نوه حضرت امام(ره) بود.
مجري برنامه از آقاي دعايي سرپرست مؤسسه اطلاعات تقاضا كرد تا به جايگاه بيايد و به عنوان ناشر اين اثر درباره كتاب فوق سخن بگويد.
آقاي دعايي پشت تريبون رفت و گفت: آقاي سيدحسن خميني به علت مشغله كاري نتوانستند امروز در اين جمع حضور داشته باشند و به همين علت برادر كوچكتر خود آقاي سيدعلي خميني را فرستاده اند تا درباره كتاب فوق توضيح دهند.
و سپس آقاي دعايي از سيدعلي خميني خواست تا به جايگاه بيايد و از كتاب تاليفي برادرش دفاع كند.
حاضران در سالن كه تقريباً قريب به اتفاق آنها مثل بنده تاكنون در جايي پاي سخنراني سيدعلي خميني ننشسته بودند و با لحن كلام و مواضع سياسي و ديدگاه هاي اجتماعي او آشنا نبودند، مشتاق شنيدن سخنان نوه امام راحل بودند، به گونه اي كه در هنگام قرار گرفتن سيدعلي خميني پشت تريبون، سكوت مطلق برسالن حكمفرما شد... همه منتظر بودند تا ببينند موضع سيدعلي خميني چيست؟ از چه زاويه اي به اين كتاب خواهد پرداخت و اصلاً مي خواهد چه بگويد؟
سيدعلي خميني سخن خود را به نام خدا و خواندن قرائت فاتحه اي براي شادي روح حضرت امام(ره) آغاز كرد و سپس به تحليل كتاب برادر پرداخت كه لحن كلام نافذ و قوي او و اشاره هاي زيركانه و هوشيارانه و البته محتاطانه او به جريان هاي فتنه گر و اختلاف افكن كه هميشه در طول تاريخ اسلام باعث ايجاد دو دستگي و چند دستگي در ميان مسلمانان شده اند همه را مات و مبهوت كرد. شيوه كلام و استدلال سيدعلي خميني در توضيح و تفهيم مسايل بسيار قوي و كلامي نافذ و تأثيرگذار داشت.
مواضع ولايتمدارانه و قاطعانه سيدعلي خميني آنچنان حاضران را به وجد آورد كه مجري برنامه پس از پايان اين سخنراني به جاي اينكه ايشان را سيدعلي خميني خطاب كند او را سيدعلي خامنه اي ناميد و گفت: از برادر عزيزمان حضرت حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي خامنه اي! تشكر مي كنيم... كه البته مجري فوراً سخن خود را اصلاح و علت اين اشتباه لفظي را ذوق زدگي از شيوه كلام نوه امام(ره) خواند.
متأسفانه اصل سخنان و تحليل ايشان به طور كامل در خبرگزاري هاي رسمي و روزنامه ها كار نشد و حتي برخي از سايت هاي خبري كه رابطه اي مشخص با سران فتنه 88 دارند فقط آن بخش از سخنان سيدعلي خميني را كه درباره كتاب فوق الذكر بود، درج كردند و تحليل مفصل و مستند ايشان درباره نقش عوامل بيگانه داخلي و خارجي در هدايت فتنه ها و گرفتار شدن فتنه گران در توهم را سانسور كرده و بعضاً به جاي كلمه فتنه گران از كلمه اختلاف افكنان استفاده نمودند.

 



وزارت امور خارجه روسيه: تحريم هاي آمريكا عليه ايران همكاري ها ميان 1+5 را سست كرده است

وزارت امور خارجه روسيه ضمن زير سؤال بردن تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران تأكيد كرد كه اين مسأله پايه همكاري ها در ميان اعضاي 1+5 را سست مي كند و تأثير منفي بر اعتبار شوراي امنيت خواهد گذاشت.
وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه تصميم دولت آمريكا مبني بر اعمال تحريم هاي ضد ايراني كه اين بار عليه عمده ترين اپراتور ترابري جمهوري اسلامي ايران و هواپيمايي ملي اين كشور به اتهام دست داشتن آنها در گسترش سلاح كشتار جمعي صورت گرفته سؤالاتي بسيار جدي را به وجود مي آورد.
بنابر گزارش خبرگزاري «نووستي»، در تحليل هاي وزارت امور خارجه روسيه كه روز جمعه منتشر شد، آمده است: چنين اعمالي كه براساس كاربرد خارجي قوانين داخلي آمريكا پايه گذاري شده شرايطي بالقوه را به وجود مي آورد كه ساختارهاي تجاري روسيه كه با شركت هاي مذكور (ايراني) همكاري مي كنند نيز مي توانند تحت شعاع آن قرار گيرند.
در اين بررسي ها آمده است: اين مساله پايه همكاري هاي ما در گروه «1+5» را نيز سست كرده و تأثيري منفي بر اعتبار شوراي امنيت خواهد گذاشت و اين ابهام را به وجود مي آورد كه سياست تحريمي آمريكا در قبال ايران به دنبال اهداف ديگري غير از تحكيم رژيم منع گسترش تسليحات هسته اي است.
وزارت امور خارجه روسيه بر موضع مسكو تأكيد كرد كه استفاده آمريكا از تحريم هاي يكجانبه عليه اشخاص حقيقي و حقوقي روسيه مغاير با محتواي روابط كنوني ميان دو كشور است.
در اين اطلاعيه آمده است: چنين سياستي براي ما كاملاً غير قابل قبول است. بايد در اين سياست كاملاً تجديد نظر شود.
آمريكا در ادامه سياست هاي خصمانه و شكست خورده اش روز پنج شنبه يك اپراتور بزرگ بنادر ايراني و نيز خط هواپيمايي ايران اير را تحريم كرد تا فشار عليه ايران را با هدف متقاعد كردن تهران به كنار گذاشتن فعاليت هاي هسته اي اش تشديد كند.
در همين حال العربيه طي مقاله اي تحريم هاي اقتصادي غرب عليه ايران را بي فايده دانسته و اعلام كرد اقتصاد كشورمان در مسير رشد قرار دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از العربيه، العربيه در جديدترين گزارش خود به علاقه شركت ها و كمپاني هاي مطرح دنيا براي برقراري تعاملات تجاري با ايران اشاره كرده و آورده است: تحريم هاي اقتصادي عليه ايران تاكنون هيچ تأثيري نداشته و رشد اقتصادي اين كشور در حال پيشرفت است.
براساس اين گزارش، با وجود اينكه يك سال از دور جديد تحريم هاي آمريكا و متحدانش عليه ايران مي گذرد اما هنوز بسياري از بانك هاي بين المللي خواستار ادامه همكاري هاي خود با ايران هستند.
بسياري از شعبه هاي مالي بخش بانكداري در سراسر جهان از مشاركت در طرح هاي صنعتي تهران استقبال كرده و حاضر به پذيرفتن تحريم هاي اعمال شده غرب نيستند.
در ادامه، مسئولان العربيه از بي توجهي كشورهاي اروپايي در اجراي كامل تحريم ها عليه ايران انتقاد كرده و از آنان خواستند تهران را از لحاظ اقتصادي تحت فشار قرار دهند و با وجود چنين خصومت هاي آشكاري اما همچنان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از امضاء قراردادهاي تجاري با ايران حمايت مي كنند.

 



وزير كشور: منابع مالي تروريست ها از تجارت مواد مخدر تامين مي شود

وزير كشور تاكيد كرد كه منابع مالي بسياري از تروريست ها از طريق قاچاق مواد مخدر تامين مي شود.
مصطفي محمد نجار وزير كشور كه در حاشيه اجلاس بين المللي مبارزه جهاني با تروريسم با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، با اشاره به حضور اشغالگران در افغانستان گفت: نيروهاي بيگانه بايد افغانستان را ترك كنند چرا كه شاهديم هرچه ناامني در افغانستان وجود دارد از ناحيه نيروهاي بيگانه است.
وي با بيان اينكه بخاطر حضور نيروهاي بيگانه در افغانستان توليد مواد مخدر افزايش پيدا كرده است، افزود: به دليل حضور اشغالگران در افغانستان شاهد كشتار خواهران و برادران افغاني در اثر اعمال تروريستي هستيم. وزير كشور با تاكيد بر لزوم جلوگيري از قاچاق مواد مخدر از افغانستان خاطرنشان كرد: منابع مالي خيلي از تروريست ها از طريق قاچاق مواد مخدر تامين مي شود كه مي بايست جلوي آن گرفته شود.
نجار در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه ايران چگونه مي تواند در مبارزه با تروريسم به افغانستان كمك كند ابراز داشت: اگر نگاه دقيقي به اين اتفاقات داشته باشيم مي بينيم كه پشت اين تروريست ها نيروهاي نظام سلطه هستند و براي مثال منافقيني كه اين همه كشتار انجام مي دادند از سوي نظام سلطه حمايت مي شوند و الان نيز در افغانستان و پاكستان در شرق كشور گروههاي تروريستي كه دستگير مي شوند به حمايت نظام سلطه و رژيم صهيونيستي اشاره دارند.
وي ادامه داد: امروز جمهوري اسلامي ايران با برگزاري اجلاس بين المللي مبارزه جهاني با تروريسم كه با استقبال بسياري از كشورهاي منطقه و جهان روبرو شد به دنبال اين بود كه به يك همفكري و اشتراك نظر برسيم و تعريف مشتركي از تروريسم داشته باشيم. وزير كشور با بيان اينكه با مظاهر تروريسم بايد به طور جدي از سوي مردم و دولت هاي منطقه برخورد شود در پاسخ به اين سؤال كه چرا از كشورهاي اروپايي در اين اجلاس شركت نكرده اند خاطرنشان كرد: در هر صورت آنهايي كه خود مدعي مبارزه با تروريسم هستند بايد در عمل اين موضوع را نشان دهند.
نجار ادامه داد: امروز از مباحثي همچون حقوق بشر و مبارزه با تروريسم تعريف روشني نداريم و مي بينيم كه كساني كه مدعي حقوق بشر و مبارزه با تروريسم هستند خلاف آن عمل مي كنند.
آنتونيو دلئو، نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل هم كه در نشست خبري خود در زمينه ارائه گزارش جهاني مواد مخدر، در دفتر اين سازمان در تهران سخن مي گفت، اظهار داشت: مسائل بهداشتي و معضلات مواد مخدر نه تنها براي ايران بلكه براي تمام كشورها يك معضل به حساب مي آيد و در اين راستا در سال 2009 كشفيات ايران بالغ بر 89 درصد ترياك و 41 درصد هروئين جهان را دربر مي گيرد.
وي ادامه داد: طبق آمار سال 2009، 145 تن (معادل هروئين) وارد ايران شده است كه 82 تن به تركيه، 6 تن به آفريقا، 3 تن به كشورهاي قفقاز و مابقي به كشورهاي اروپايي قاچاق شده است.
نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در تهران اظهار داشت: در مبارزه و مقابله با مواد مخدر فعاليت هاي ايران قابل تقدير است زيرا تاكنون ايران 3 هزار و600 شهيد و 11هزار معلول و جانباز در اثر مبارزه با مواد مخدر داشته است. دلئو ادامه داد: در گزارش جهاني مواد مخدر از فعاليتهاي ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر كه ايران نقش فعالي ايفا كرده است تقدير به عمل آمده است كه يكي از اقدامات، ابتكار سه جانبه ايران، افغانستان و پاكستان در زمينه تبادلات اطلاعات براي عمليات مشترك بر عليه باندهاي مواد مخدر بوده است.

 



وزير امور خارجه: وضعيت نصرت الله تاجيك در حال پيگيري است

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران درباره آخرين وضعيت نصرت الله تاجيك ديپلمات ربوده شده ايراني در انگليس گفت: اين موضوع در حال پيگيري است تا انشاءالله بتوانيم به نتيجه نهايي برسيم.
نصرت الله تاجيك سفير اسبق جمهوري اسلامي در اردن به اتهام واهي تلاش براي خريد دوربين هاي ديد در شب براي ايران در انگليس دستگير شد و دادگاهي در اين كشور به استرداد وي به آمريكا حكم داد كه هنوز اجرا نشده است.
اين وضعيت در حالي ادامه دارد كه هيچ سند و مدركي دال بر ادعاي دولت انگليس وجود ندارد و تنها ادعا و فشارهاي مقامات آمريكايي در اين مساله دخيل بوده است.
در همين حال «بن واليس» رئيس گروه ارتباط پارلماني انگليس با ايران چهارشنبه اول تيرماه از «ترزا مي» وزير كشور انگلستان درباره زمان بازگشت نصرت الله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن به كشور كه در انگليس در حصر خانگي به سر مي برد، سوال كرد كه «دامن گرين» معاون وزير كشور انگليس در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: از سوي تاجيك درخواست تجديدنظر در موضوع استردادش مطرح شده و ما در حال بررسي اين درخواست در وزارت كشور هستيم.
در سفر اسفندماه حسن قشقاوي معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه كشورمان به لندن، وي در جلسه اي مشترك با جك استراو و بن واليس كه در محل پارلمان انگلستان برگزار شد، درخصوص وضعيت نصرت الله تاجيك گفت وگو و درخواست كرد كه با توجه به بي گناهي تاجيك و بيماري وي، هرچه زودتر زمينه رفع حصر خانگي تاجيك و بازگشتش به ايران فراهم شود.
بن واليس هم در اين جلسه قول داد كه موضوع را در پارلمان انگلستان پيگيري كند.
تاجيك در حال حاضر در وضعيت وخيم جسمي و روحي به سر مي برد.

 



بولتون: واشنگتن از مخالفان در ايران و سوريه حمايت كند

نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد در نشست اخير كميته امورخارجي مجلس نمايندگان آمريكا با وجود شواهد موجود درباره تحريك ناآرامي ها در سوريه توسط واشنگتن، از كاخ سفيد خواست تا از هر اقدامي در جهت كمك به مخالفان در ايران و سوريه دريغ نكند.
به گزارش روزنامه «واشنگتن تايمز »، «»جان بولتون » گفت:ما بايد هر چقدر كمك كه مخالفان فكر مي كنند، مفيد است به آنها ارائه دهيم. طي سال هاي گذشته من اين كار را چه به صورت عمليات محرمانه چه كاملا آشكارا انجام داده ام.
عضو ارشد انديشكده «امريكن اينترپرايز » در شرايطي درخواست كمك به مخالفان در ايران و سوريه توسط دولت آمريكا را مطرح كرد كه چه در زمان ناآرامي هاي پس از انتخابات ايران و چه هم اكنون در سوريه شواهد بسياري مبني بر تحريك اين ناآرامي ها توسط مقامات و رسانه هاي آمريكايي و غربي وجود دارد.
چندي پيش روزنامه واشنگتن پست گزارشي را منتشر كرد درباره كمك هاي وزارت خارجه آمريكا به مخالفان در سوريه و تحريك ناآرامي ها در دمشق و ديگر مناطق اين كشور و همچنين «تيري ميسان » تحليلگر برجسته فرانسوي نيز گزارشي را در پايگاه ولترنت منتشر كرد كه نشان مي داد ناآرامي هاي هم اكنون در سوريه توطئه طراحي شده شخص بولتون در سال 2002 بوده است.
جلسه كميته امورخارجي مجلس نمايندگان آمريكا با جان بولتون روز پنج شنبه با موضوع سياست هاي آينده آمريكا در قبال ايران و سوريه برگزار شده بود و عمدتا به بررسي برنامه هسته اي ايران پرداخت؛ برنامه هسته اي كه بنا به گفته بولتون به سرعت درحال پيشرفت است.
بولتون در اين نشست با اشاره به پيشرفت سريع ايران در زمينه هسته اي تأكيد كرد: خيلي دير شده است كه بخواهيم اقدامات را عليه تأسيسات هسته اي ايران صورت دهيم حتي با وجود اينكه از يك حمله سايبري استفاده كرده ايم.
وي در ادامه گفت: آنها (ايراني ها) در حال معرفي سانتريفيوژهاي پيشرفته تر هستند و به سرعت در حال پيشرفتند.
نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل در ادامه اظهارات خود در اين نشست در تلاش براي تسليحاتي جلوه دادن برنامه كاملا صلح آميز ايران مدعي شد: من سه سال و نيم است كه از حمله نظامي عليه ايران سخن گفته ام. در صورت عدم وجود اقدام نظامي عليه برنامه تسليحات هسته اي ايران، اين كشور به زودي زود به تسليحات هسته اي دست خواهد يافت.
بولتون با تأكيد بر اين موضوع كه عمليات محدودسازي در قبال شوروي سابق به اين دليل كارساز شد كه رهبران آن ملحد و بي دين بودند، تأكيد كرد: ايران هسته اي را به دليل اعتقادات مذهبي رهبران اين كشور نمي توان متوقف كرد.
نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل در ادامه ادعاهاي خود گفت: ايران مي تواند اورانيوم غني شده كافي براي توليد يك بمب هسته اي را در يك ماه و نيم و يا 4 بمب در 6 ماه تهيه كند.
اين در شرايطي است كه گزارش هاي مكرر نهادهاي اطلاعاتي آمريكا بر اين نكته تأكيد دارد كه ايران از سال 2003 تا كنون هيچ فعاليت هسته اي مرتبط با توليد تسليحات نداشته است و بسياري از مقامات آمريكايي نيز خود بر اين امر اذعان داشته اند.
علاوه براين، گزارش هاي مكرر آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز همواره بر عدم انحراف برنامه هسته اي ايران و همچنين تطابق كامل آن با توافقات بين المللي تأكيد داشته است.
در اين نشست، بولتون به همراه چندين نفر ديگر از اعضاي كنگره آمريكا از جمله «دانا رورباكر » و «برد شرمن » از نمايندگان جمهوريخواه كنگره آمريكا حمايت خود را از گروهك تروريستي منافقين اعلام كردند.
پيش از آغاز اين نشست نيز، دستيار بولتون به يك گروه از حاميان منافقين در جمع حاضرين در اين نشست نزديك شد و به آنها گفت كه از تلاش هاي آنان حمايت مي كند.
همزمان با اين اقدام دستيار بولتون، «الينا راس لتينن » رئيس كميته امورخارجي مجلس نمايندگان نيز با تكان دادن دست براي اين گروه حمايت خود را از منافقين اعلام كرد.
بولتون در اظهارات خود در اين نشست اگرچه بار ديگر بر حمله به ايران تأكيد كرد اما تصريح كرد كه چنين اقدامي مي تواند به درگيري منطقه اي وسيع تري بيانجامد كه البته مدعي شد: چنين اقدامي ارزش امتحان كردن دارد.
وي در ادامه ضمن مطرح كردن اظهاراتي ضد و نقيض هرگونه جايگزين براي اقدام نظامي عليه ايران را شديدا رد كرد و مدعي شد كه هيچ اقدامي جز حمله نظامي نمي تواند ايران را از دستيابي به تسليحات هسته اي كاملا به موقع باز دارد. بولتون همچنين ادعا كرد: راه حل ديپلماتيك كارساز نخواهد بود. مهمترين همكاري و كمكي كه آمريكا مي تواند در تعامل با ايران انجام دهد اين است كه باورپذيري گزينه نظامي را احيا كند.

 



ناگفته هايي از همايش نوآوري و اجتهاد آيت الله خامنه اي در بيروت

سرويس سياسي-
همايش «نوآوري و اجتهاد از ديدگاه آيت الله خامنه اي»، 16 و 17 خردادماه 90 در بيروت برگزار شد.
در اين همايش به بررسي ابعاد علمي و اجتهادي حضرت آيت الله خامنه اي پرداخته شد و انديشمندان و صاحب نظراني از كشورهاي مختلف اسلامي حضور داشتند. پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي در گزارشي به قلم حجت الاسلام محمدرضا زائري، به برخي از ناگفته هاي اين همايش و حاشيه هاي آن پرداخته است.
جدا از آنچه در رسانه هاي داخلي يا خارجي به شكل خبر يا گزارش درباره همايش بين المللي تجديد و اجتهاد آيت الله خامنه اي منتشر گرديد، شايد بد نباشد حاشيه هاي متنوع و مهم اين همايش مورد توجه و بررسي قرار گيرد چرا كه ملاحظه اين حواشي مي تواند هم اهميت اين همايش را بيشتر نشان دهد و هم براي برنامه هاي ديگر، مشابه مورد نظر باشد.
¤ پيش از برگزاري همايش برخي نگران عدم موفقيت آن بودند و با اشاره به عنوان صريح همايش يعني «افكار و انديشه هاي اجتهادي آيت الله خامنه اي» مي گفتند اگر عنوان همايش چيزي ديگر مانند انديشه هاي اسلامي معاصر يا رهبران معاصر جهان اسلام و امثال اين ها بود مي توانست مشاركت گسترده تري را جلب كند و براي همين، فكر مي كردند شايد با توجه به حساسيت هاي شديد سياسي نسبت به ايران و رهبر معظم انقلاب در فضاي رسمي عربي اين همايش موفقيت چنداني نداشته باشد ليكن از نخستين ساعات صبحگاه دوشنبه ششم ژوئن شرايط ديگري آشكار گرديد.
¤ محل برگزاري همايش هتل گالريا (ماريوت سابق) در محله «جناح» بيروت بود كه معمولا براي برگزاري بعضي مراسم و همايش ها استفاده مي شود و جمعيت انبوه شركت كنندگان در همايش كاملا جلب توجه مي كرد. شايد اگر محل برگزاري همايش جايي در ضاحيه جنوبي بيروت مثل مجمع سيدالشهدا بود و به صورت يك برنامه مناسبتي و عمومي برگزار مي شد حضور انبوه جمعيت خيلي عجيب نبود ولي استقبال گسترده براي يك همايش فكري، علمي و تخصصي عادي به نظر نمي رسيد؛ طوري كه حضور گسترده مردم باعث تعجب بود و بسياري نه تنها جا براي نشستن در جلسه افتتاحيه نداشتند بلكه حتي نتوانستند جايي براي ايستادن در داخل سالن پيدا كنند.
¤ از آنجا كه مهمانان همايش در همين هتل اقامت داشتند و در مراسم افتتاحيه نيز بسياري از مسئولان رسمي دولتي و بزرگان ديني و سران حزب الله حضور پيدا مي كردند، حفاظت امنيتي هتل مخصوصا در روز افتتاحيه قابل توجه بود.
¤ مشاركت فعال بانوان از طيف هاي مذهبي و اجتماعي مختلف مخصوصا بانوان محجبه و چادري به شكل جدي جلب توجه مي كرد و نه تنها در جلسه افتتاحيه، بلكه در نشست هاي تخصصي بخش عمده اي از سالن را به خود اختصاص داده بودند و نيز چند بار هم در سخنان شركت كنندگان به اين موضوع اشاره شد. برخي اين مساله را حجتي بر عليه كساني ارزيابي كردند كه رويكرد جمهوري اسلامي و رهبرانقلاب را در راستاي محدود كردن بانوان تلقي مي كنند.
¤ دقايقي پيش از آغاز مراسم افتتاحيه يك افسر نظامي به صورت رسمي پيام تبريك و سبدگل اهدايي رئيس جمهور لبنان را به حجت الاسلام والمسلمين شفيق جرادي تحويل داد. ميشل سليمان در اين پيام كه ارسال آن به اين همايش معني و مفهوم بسيار مهمي داشت، آرزو كرده بود كه برگزاري همايش امام خامنه اي به تقويت بنيان هاي روابط مستحكم برادري و دوستي در لبنان كمك كند.
¤ در مراسم افتتاحيه حضور قوي و غيرمنتظره مجري برنامه با عمامه مخصوص اهل سنت لبنان غافلگيركننده بود و باعث تعجب و تحسين همگان شد، مخصوصاً در شرايط فعلي سياسي و مذهبي جهان عرب كه بسياري به اختلافات مذهبي دامن مي زنند اين حضور بسيار با معنا و مهم بود. چنين چيزي در لبنان و ديگر كشورهاي عربي عادي نيست و معلوم بود كه اين شخص داراي مواضع مترقي سياسي و ديني است و هنگامي كه او براي سخنراني از آقاي نصرالله دعوت كرد، تعابير بسيار احساسي و عاطفي او و تجليل ويژه او از حزب الله نشان دهنده همين مساله بود.
¤ حضور رسمي جريان هاي سياسي، احزاب گوناگون، مسئولان مختلف از طيف هاي مذهبي و سياسي بسيار قابل توجه بود و چهره هاي فراواني از طيف هاي بعضاً متضاد براي اين برنامه در كنار هم جمع شدند.
مخصوصا با توجه به اينكه همايش صراحتاً به نام رهبرمعظم انقلاب برگزار مي شد اين حضور رسمي بسيار معنا داشت.
¤ در ميان شركت كنندگان، حضور نمايندگان مذهبي اهل سنت- چه از داخل و چه از خارج لبنان- مخصوصا برخي از شيوخ الازهر مصر و يك هيأت از فلسطيني ها بسيار جلب توجه مي كرد. گروه فلسطيني حتي در جلسات تخصصي هم به طور جدي حضور يافت. خانمي هم از سلفي هاي طرابلس كه با پوشش خاص خود در برنامه ها حاضر بود اظهار داشت اخيراً با انديشه هاي آيت الله خامنه اي و مفهوم ولايت فقيه آشنا شده و براي آگاهي بيشتر از تفكر شيعه در اين زمينه و شناخت دقيق تر شخصيت آيت الله خامنه اي به اين همايش آمده است.
¤ همچنين حضور برخي از اساقفه و رؤساي ديني مسيحيان لبنان از جمله فرستاده ويژه اسقف اعظم ماروني هاي مشرق قابل ذكر بود. «پدر سبوه سركيسيان» نيز كه اسقف ارامنه ايران است در برنامه حضور فعال داشت و ارتباط صميمي او با اعضاي هيأت ايراني و علما خيلي ديدني بود. او كه پايان نامه دكتري خود را در باره فاجعه كربلا نوشته، در سخنراني خود نيز به خوبي از نقش رهبر معظم انقلاب در اداره روابط حاكميت اسلامي با اقليت هاي ديني و گفتگوي بين اديان سخن گفت.
¤ دروزي هاي لبنان نيز از طيف هاي گوناگون چه از جريان غالب تابع وليد جنبلاط و چه از جريان هاي محدودتر تابع طلال ارسلان و وئام وهاب در برنامه ها حاضر بودند. مخصوصاً در جلسه افتتاحيه حضور خود وئام وهاب با جماعتي از شيوخ دروزي خيلي مورد توجه قرار گرفت. مخصوصاً با توجه به شرايط اجتماعي و سياسي موجود اين حضور بسيار مهم بود و نظر به اتفاقاتي كه سه سال پيش طي درگيري هاي داخلي بيروت و جبل ميان دروزي ها و شيعيان رخ داد چنين حضوري در همايش مزين به نام آيت الله خامنه اي از سوي دروزي ها قابل پيش بيني نبود.
¤ پژوهشگران و سخنرانان و مهمانان شركت كننده در همايش از كشورهاي گوناگون بودند كه از جمله مي توان به مغرب، فلسطين، سوريه، عراق، كويت، الجزاير، مصر، انگليس، استراليا، تونس، ايران و لبنان اشاره كرد. گروهي نيز از علماي نيجريه در مراسم حضور يافته بودند و همچنين در روز افتتاحيه جمعي از طلاب مؤسسه امام خميني(ره) قم كه در سفر لبنان به سر مي بردند به صورت گروهي در جلسه شركت كردند.
¤ سخنراني آقاي نصرالله در جلسه افتتاحيه مثل هميشه با استقبال گسترده مواجه شد و در طول سخنراني ايشان همه با سكوت كامل به آن گوش فرا داده بودند و تنها گاهي در مقاطع مهم حضار شيعه با ذكر صلوات ابراز احساسات مي كردند. اين سخنراني از دو جهت اهميت ويژه داشت: يكي از اين جهت كه تحليلي مختصر و دقيق از نقش رهبري در هدايت و پيش بيني مقاومت و پيروزي در مقابل دشمن در جبهه خارجي بود و ديگر، از اين جهت كه آقاي نصرالله براي نخستين بار به برخي نكات از ديدارهاي خود و مسئولان حزب الله با ايشان طي دو دهه گذشته اشاره و نكاتي از اين جلسات بيان كرد.
¤ هيأت ايراني حضور قابل توجهي داشت و گرچه شايد توقع مي رفت اين حضور سطح بالاتر و گسترده تري داشته باشد ولي حضور دكتر حداد عادل و برخي از علماي قم و تهران و اساتيد دانشگاه و حوزه مانند آيت الله محسن اراكي و آيت الله محمدي عراقي به همراه نمايندگاني از نهادهاي رسمي ايراني براي همه مشهود بود و همچنين سخنراني هاي پژوهشگران ايراني مخصوصاً حجج اسلام محمدتقي سبحاني و احمد واعظي با توجه و استقبال مواجه گرديد.
¤ الستر كروك مشاور پيشين رئيس اتحاديه اروپا و رئيس فعلي مؤسسه بين المللي حل نزاعات نيز به همراه يكي دو تن از همراهانش حضور فعال و جدي در همه جلسات داشت و در سخنراني خود نيز موضع قابل تحسين و مهمي اتخاذ كرد.
¤ بعد از ظهر روز نخست همايش، جلسه اي خصوصي ميان ارائه دهندگان مقالات و شركت كنندگان رسمي تشكيل شد كه از قبل به صورت عمومي اعلام نشده بود و بازتاب رسانه اي نيز پيدا نكرد. موضوع اين جلسه محدود، انقلاب هاي عربي و نقش انقلاب اسلامي و رهبري آيت الله خامنه اي بود كه مخصوصاً از سوي شركت كنندگان غير ايراني مطالب قابل توجه و مهمي در آن مطرح گرديد.
¤ با اينكه معمولاً در همايش هاي فكري و علمي استقبال عمومي چندان گسترده نيست اما در اين همايش جلسات تخصصي نيز با حضور جدي و انبوه حاضران روبرو شد طوري كه جلسات و نشست هاي تخصصي بين هفتاد تا سيصد و پنجاه نفر شركت كننده داشت. شايد برگزاري پنج نشست مقدماتي با موضوعات مختلف قبل از برگزاري همايش به جديت و اهميت آن كمك كرده بودند زيرا به نظر مي رسيد برخي از شركت كنندگان با پيشينه حضور در آن نشست ها به همايش آمده اند.
¤ در حاشيه همايش، نمايشگاه كوچكي از نقاشي هاي هنرمندان جوان دانشجوي هنر با موضوع انديشه هاي آيت الله خامنه اي برگزار شد. اين جوانان كه با عشق و اعتقاد شخصي به اين كار اقدام كرده بودند مجموعه اي از تصاوير تابلوهايشان را نيز براي ملاحظه و تبرك رهبر معظم انقلاب به همراه هيأت ايراني به محضر ايشان فرستادند.
¤در حاشيه همايش مجموعه اي حاوي بروشور همايش و خلاصه برخي مقالات، سي دي حاوي برخي از سخنان و انديشه هاي آيت الله خامنه اي و برخي اوراق برنامه همايش بين حاضران توزيع شد. نكته مهم در اين مجموعه، كتاب كوچكي با عنوان «ولايت فقيه» بود كه نوشته شيخ تاج الدين هلالي از علماي الازهر مصر و مفتي سابق مسلمانان استراليا است. انتشار كتابي با اين موضوع از سوي يك عالم اهل سنت براي همه باعث تعجب و تحسين بود مخصوصا با توجه به اين نكته كه برخي سعي دارند چنين وانمود كنند كه حتي همه علماي شيعه بر اين عقيده نيستند، انتشار اين كتاب توسط يك عالم سني بسيار مهم بود.
¤ پوشش خبري رسانه اي همايش بسيار گسترده بود طوري كه تقريبا حدود دوازده روزنامه، شانزده كانال تلويزيوني و بيست و چهار سايت خبري اينترنتي در همان يكي دو روز نخست به انتشار اخبار و گزارش هاي همايش پرداختند.
¤ تلاش و فعاليت پرشور حجت الاسلام شفيق جرادي مدير همايش عليرغم مشكل جسمي و حركتي ايشان در طول مدت برگزاري برنامه هاي مختلف كاملا مشهود بود. ايشان كه از علماي برجسته شيعه لبنان و مورد قبول مسيحيت و مراكز علمي و دانشگاهي مختلف است به همراه همكاران متعهد و پرتلاش خود در پژوهشگاه مطالعات ديني و فلسفي «معارف حكميه» ماهها براي برگزاري اين همايش برنامه ريزي كرده بودند.
¤ بعضي اعضاي هيات ايراني پس از مراسم شام سفارت ايران به مناسبت برگزاري همايش كه با حضور گسترده چهره هاي برجسته لبناني در باغ سفارت برگزار شد، به ديدار آقاي سيدحسن نصرالله رفتند و اين موضوع باعث ناراحتي بقيه مهمانان ايراني شد كه تازه روز بعد از موضوع مطلع شده بودند!
¤ پيشنهادهاي مطرح شده بعد از همايش نيز بسيار قابل تامل بود و نشان مي داد كه اين همايش نه تنها مثل برخي از همايش ها نقطه پايان يك موضوع نبوده، بلكه تازه باعث آغاز حركت ها و فعاليت هايي نيز شده است. از جمله موضوعاتي كه با اين همايش مطرح گرديد مي توان به اين موارد اشاره كرد:
1- اعلام جايزه سالانه امام خامنه اي براي خلاقيت فكري و حركت هاي جوانان در جهان اسلام.
2- برگزاري نشست مطالعه انديشه هاي آيت الله خامنه اي در الازهر مصر.
3- برگزاري دوره هاي آموزشي و مطالعاتي انديشه هاي آيت الله خامنه اي در مراكز علمي و آموزشي حوزوي شيعه لبنان.
4- برگزاري اردوي سيار در مناطق و روستاهاي مختلف لبنان براي ترويج و معرفي انديشه هاي آيت الله خامنه اي (اين حركت آغاز شده است.)
5- انتشار و ارائه گزارش سالانه از وضع عدالت در جهان به نام آيت الله سيدعلي خامنه اي.
در مجموع، برگزاري اين همايش نشان داد كه هم نياز و ضرورت، و هم زمينه و ظرفيت موجود در جهان عرب و جهان اسلام براي معرفي انديشه ها و افكار ولي امر مسلمين بسيار بيش از تصور ماست و ضرورت دارد با بررسي نقاط ضعف و نقاط قوت اين همايش، از آن به عنوان يك نقطه آغاز براي ايجاد يك جريان گسترده و قوي در راستاي معرفي چهره واقعي و علمي و فكري حضرت آيت الله خامنه اي براي نخبگان فكري و علمي، و فضاي فرهنگي و مطالعاتي كشورهاي مختلف استفاده شود. چيزي كه بايد اعتراف كنيم اينكه متاسفانه تاكنون نه تنها به اندازه اهميت اين موضوع و اين شخصيت، بلكه حتي به اندازه مطالبه عمومي رسانه هاي بين المللي نيز بدان نپرداخته ايم.

 



وزير اطلاعات: با اعضاي جدا شده از گروهك منافقين با عطوفت اسلامي رفتار مي شود

وزير اطلاعات گفت عطوفت اسلامي شامل حال افراد جدا شده از گروهك منافقين خواهد شد.
حجت الاسلام «حيدر مصلحي» با تاكيد بر تسلط كامل وزارت اطلاعات بر فعاليت همه گروه هاي تروريستي و از جمله گروهك منافقين تصريح كرد: با توجه به شرايط پيش آمده، گروهك منافقين به سوي نابودي و اضمحلال پيش مي رود.
وي در خصوص نحوه برخورد با اعضاي فريب خورده گروهك منافقين كه از اردوگاه اشرف فرار كرده و از اين گروهك جدا شده اند به ايرنا گفت: اگر اين افراد به دامان نظام جمهوري اسلامي ايران بازگردند برنامه اي براي پذيرش آنها وجود دارد و عطوفت اسلامي شامل حال آنها مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14