(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 تیر 1390- شماره 19962

پومپي تكرار مي شود؟
تبليغات قرص هاي لاغري راست يا دروغ ؟!
كنترل لرزشهاي سالمندي با يك سبد ميوه
«پري دريايي» پايان وحشت از اندوسكوپي
قندخون ديابتي ها هنگام ورزش
10 روش مؤثر براي مراقبت از كليه ها
هپاتيت ناشي از چربي
اشك هم بو دارد
بدن انسان انباشته از ميكروب
زنان و مردان هر روز شبيه تر از ديروز
شلوار روباتيك اميدي براي معلولان
چند توصيه براي درمان سردرد هاي دائمي



پومپي تكرار مي شود؟

مجله نشنال جغرافيك در گزارشي تصويري به معرفي يكي از خطرناك ترين آتشفشانهاي دنيا واقع در آفريقا پرداخته است كه در صورت فوران مي تواند حادثه اي مرگبار براي ساكنان منطقه رقم بزند.
در سال 79 پس از ميلاد آتشفشان «وزوويو» واقع در خليج ناپل ايتاليا فوران و مردم شهر «پومپي» را به سنگ تبديل كرد.
اكنون دانشمندان معتقدند كه آتشفشان «مونت نيراگونگو» واقع در حاشيه شرقي جمهوري دمكراتيك كنگو در آفريقا مي تواند براي مردم شهر «گوما» حادثه اي مشابه را به وجود آورد. آتشفشان «مونت نيرانگونگو» يكي از خطرناك ترين آتشفشانهاي دنيا است.
در دامنه اين آتشفشان، شهر «گوما» حدود يك ميليون نفر جمعيت قرار دارد. در دهه هاي اخير، دو فوران اين آتشفشان به اين شهر خسارتهايي وارد و خانه ها را نابود كرده است، اما اكنون زلزله شناسان معتقدند كه در آينده اي غير قابل پيش بيني خطري مرگبار مردم اين منطقه را تهديد مي كند.
يك زيست شناس ايتاليايي به نام «داريو تدسكو» كه در 14 سال اخير بر روي اين آتشفشان تحقيق كرده است به مجله «نشنال جغرافيك» گفت: «گوما خطرناك ترين شهر درتمام دنيا است.»
اطلاعات تاريخي نشان مي دهد كه در سال 2003 پس از فوران اين آتشفشان بيش از 11 ميليون و 468 هزار و 323 متر مكعب گدازه در شهر گوما فرود آمد كه منجر به نابودي 14 هزار خانه و فرار 350 هزار نفر شد.
در سال 1977 نيز گدازه ها با سرعت بيش از 82/26 متر بر ثانيه از كوه سرازير شدند. اين سريع ترين سرعت حركت گدازه در دنيا است كه تاكنون به ثبت رسيده است در اين فوران صدها نفر كشته شدند.
اما به گفته زلزله شناسان هر دوي اين حوادث در مقايسه با خطري كه ممكن است در فوران آينده اين آتشفشان به وجود آيد ناچيز هستند.
آتشفشان «نيراگونگو» از يك سيستم تونلي پيچيده برخوردار است كه همانند ريشه هاي درخت در سراسر كوه گسترده شده اند.
در سال 2002 پس از آنكه شكاف اوليه اين تونلها باز شد فشار هوا اين سيستم را تخليه و فورانهايي از مواد مذاب را به بيرون پرتاب كرد.

 



تبليغات قرص هاي لاغري راست يا دروغ ؟!

براساس طبقه بندي جديد از سوي متخصصان دانشگاه اوتاوا، داروهاي لاغري تنها به دو دسته كلي تقسيم مي شوند.
گروه اول داروهاي ضداشتهاست و گروه دوم داروهايي كه موجب جلوگيري از جذب چربي در دستگاه گوارش مي شود. البته دسته سومي از داروها هم وجود دارد كه جنبه علمي ندارد. متخصصان داروئي دانشگاه اوتاوا اين گروه از داروها را اين گونه دسته بندي كرده اند:
داروهاي ديورتيك: اين نوع داروها به سرعت با از دست رفتن آب بدن، شخص را دچار كاهش وزن مي كنند. مصرف اين داروها از نظر علمي نه تنها صحيح نيست بلكه خطرناك هم هست. اكثر مؤسساتي كه در تبليغات خود كاهش وزن سريع را نويد مي دهند از اين روش استفاده مي كنند.
داروهاي هورموني: اين نوع داروها موجب پركاري غده تيروئيد، افزايش مصرف انرژي، كاهش وزن و لاغر شدن مي شوند كه اين روش نيز به دليل اين كه در روند طبيعي بدن اختلال ايجاد مي كند از نظر علمي صحيح نيست و خطرناك است.
داروهاي واكرز: اين داروها با دفع مواد غذايي از بدن و جلوگيري از جذب مواد موجب كاهش وزن مي شود كه واضح است در درازمدت به بروز سوءتغذيه و كمبود بعضي مواد مورد نياز بدن مي انجامد. ضمن اين كه عوارضي از قبيل شكم درد دارد.
داروهاي ضداشتها: استفاده از اين داروها شرايطي را در بدن به وجود مي آورد كه فرد احساس گرسنگي نكند و ميزان غذاي بسيار كمتري در طول روز بخورد. مصرف اين داروها ميزان توليد هورمون هاي آدرنالين، دوپامين، سروتونين و كاتكول آمين را افزايش مي دهد و با تأثير بر مركز گرسنگي در بخشي از مغز به نام هيپوتالاموس، موجب سركوبي ميل به غذا و احساس سيري مي شود. القاي حالت سيري بدون عوارض جانبي ديگر نيست. مصرف اين داروها موجب افزايش ضربان قلب، افزايش فشار خون، بي خوابي، فراموشي و افسردگي مي شود.
داروهايي كه مانع جذب چربي مي شود: اين گروه از لاغركننده ها با اتصال به چربي موادغذايي، مانع جذب آنها مي شود. بايد توجه كرد بسياري از ويتامين هاي ضروري براي سلامت بدن مانند ويتامين هاي A، D، E و K محلول در چربي است و اگر با مصرف اين گروه از داروها، ويتامين ها نيز همراه چربي ها جذب بدن نشود، سلامت فرد به خطر خواهد افتاد. به گفته اين متخصص تغذيه، شايع ترين عوارض مصرف داروهاي لاغري، افزايش فشار خون، مشكلات قلبي عروقي، به هم خوردن عادت ماهانه در زنان، سردرد، سرگيجه، بروز جوش روي صورت، اضطراب، كم خوابي و تشنگي غيرطبيعي است.
پزشكان معتقدند، به دليل تبليغات وسيع، مردم درحال حاضر به بازارياب هاي اين گونه فرآورده هاي بي فايده و حتي مضر تبديل شده اند و نه تنها از محصولات لاغري بدون توصيه پزشك استفاده مي كنند بلكه به آشنايان خود نيز استفاده از چنين فرآورده هايي را توصيه مي كنند.
اكثر مردم از اين واقعيت غافلند كه چاقي در بسياري از موارد به دليل مشكلات متابوليك بدن ايجاد مي شود و بايد نسبت به رفع اين مشكل، اقدام جدي شود. چرا كه در صورت درمان نشدن عارضه چاقي روزبه روز شكل حادتري به خود مي گيرد و درمان آن نيز دشوارتر مي شود.
با وجود محدود بودن اثر اين داروها، عوارض سوء زيادي متعاقب مصرف آنها گريبانگير فرد خواهد شد كه از آن جمله مي توان به افزايش ضربان قلب، بي نظمي ريتم قلبي، بي خوابي، تنگي نفس و تشنج اشاره كرد.
داروي قطعي وجود ندارد
در چندين نوع از قرص ها كه فرد را بي اشتها مي كند، سيبوترابين وجود دارد و بيشتر براي افرادي كه چاقي بيمارگونه دارند يعني اضافه وزن بسيار بالا دارند تجويز مي شود. با توجه به ريسك استفاده از اين قرص، پزشك براي مدتي اين دارو را به فرد تجويز مي كند.
اين دارو بعد از مدتي اثرش را از دست مي دهد. داروهايي كه بخشي از چربي غذا را بلوكه مي كند و مانع جذب آن مي شوند به تنهايي جواب نمي دهند. نوع ديگري از قرص هاي لاغري تقريبا اثر خفيف دارند و سيري موقت ايجاد مي كنند. اين نوع قرص، حالت ژل مانند دارد و وقتي با يك يا دو ليوان آب خورده مي شود، در معده باز شده، حالت سيري موقت ايجاد مي كند. اين دارو هم زياد مناسب نيست. چون موقت است و بعد از يكي دو ساعت كه فرد گرسنه شد تمايل به خوردن غذا پيدا مي كند.
جالب است بدانيد كه در حال حاضر هنوز هيچ داروي چربي سوزي در دنيا ساخته نشده است.
اما بيشتر مردم به تبليغات اعتماد مي كنند بدون اين كه به خودشان زحمت بدهند و رژيم بگيرند، داروي چربي سوز مصرف مي كنند. بزرگ ترين عارضه اين داروها اين است كه فرد را سرخورده مي كند، چون دارو مصرف مي كند ولي لاغر نمي شود. پس نااميد و دچار افسردگي مي شود.
فقط اراده و برنامه لازم است
متخصصان معتقدند كه لاغر شدن كار سختي نيست. فقط احتياج به يك اراده قوي و يك برنامه ريزي اصولي دارد. فرد با يك رژيم مناسب مي تواند به راحتي لاغر شود.
رژيم مناسب، رژيم متعادلي است كه همه نيازهاي بدن را تأمين مي كند، نبايد رژيم به گونه اي باشد كه از آهن و پروتئين و كلسيم بدن كم كند. رژيم هايي كه فقط در آن ميوه و سبزي وجود دارد، غلط است. رژيم هاي سخت و بي اساسي كه يك عده از افراد مي گيرند، عوارض زيادي به دنبال دارد. اين گونه رژيم ها موجب مي شود بافت هاي مفيد بدن به همراه چربي تجزيه شود و بدن تحليل برود.
ورزش هم بدون رژيم جواب نمي دهد. درواقع ورزش به عنوان مكمل رژيم است و البته بايد معقول باشد. نبايد مدتي ورزش سنگين انجام داد و بعد آن را كنار گذاشت. خيلي از افراد ورزش هاي سنگين مي كنند و بعد از آن غذاهاي سنگين پركالري مصرف مي كنند كه اين جواب نمي دهد. بايد براي لاغر شدن در كنار رژيم غذايي مناسب، به طور متعادل ورزش كنيد.
ورزش هميشه بايد در زندگي ادامه داشته باشد. چه براي افرادي كه لاغرند و چه افرادي كه اضافه وزن دارند.
به طور كلي افرادي كه اضافه وزن دارند بايد شكيبا باشند و نه گفتن را هم بلد باشند. بهترين مقدار براي لاغر شدن، ماهي 2 تا 4 كيلو است. اگر لاغر شدن بيشتر از 4 كيلو باشد، عوارض زيادي در انتظار شخص خواهد بود. از اين رو بايد كاهش وزن تدريجي باشد.
ترجمه : عليرضا سزاوار

 



كنترل لرزشهاي سالمندي با يك سبد ميوه

پاركينسون يك اختلال سيستم مركزي اعصاب است كه فرد مبتلا را دچار مشكلات رفتاري و ادراكي مي كند كه درمراحل پيشرفته وي را به جنون مي كشد.
به گزارش شبكه ايران، از هر 500 نفر يك نفر به پاركينسون مبتلا مي شود و اين بيماري درسنين 50 سالگي به بالا شيوع بيشتري دارد. اما ظهور اين بيماري درسنين زير 40 سال به ندرت گزارش شده است.
افراد مبتلا به پاركينسون به علت مرگ بعضي از سلول هاي عصبي مغز با كمبود ترشح «دوپامين» روبه رو شده و در انجام فعاليتها و تحرك روزمره شان با مشكل مواجه مي شوند. پاركينسون به خودي خود موجب مرگ افراد نمي شود اما علائم آن شامل لرزش، سفتي عضلات و ناتواني درحركت دست خطرآفرين است.
علائم ديگر پاركينسون خستگي، درد، افسردگي و يبوست است كه با تشديد علائم وپيشرفت بيماري فرد از منظر رواني نيز بيشتر تحت فشار قرار مي گيرد. علت مرگ سلول هاي عصبي مغز هنوز براي پزشكان ناشناخته است. همين طور درمان قطعي براي آن نيز وجود ندارد. تركيب دارو، فيزيوتراپي و گاه عمل جراحي به كاهش علائم آن كمك مي كند.
در جديدترين تحقيقات، دانشمندان دريافتند مواد غذايي حاوي تركيبات «فلاونوئيد» ممكن است باعث كاهش علائم پاركينسون شود. «فلاونوئيد» نوعي آنتي اكسيدان است كه درميوه ها و سبزيجاتي مانند انواع توت، سيب و مركبات به وفور يافت مي شود و در واقع تركيبي از ويتامين ب و پروتئين كيترين است.
محققان دريافتند افرادي كه در رژيم غذايي خود از ميوه ها و سبزيجات حاوي فلاونوئيد، به خصوص سيب مركبات مخصوصا پرتقال و گريپ فروت، انواع توت و همچنين شكلات استفاده مي كنند، در علائم بيماري شان بهبودي قابل توجهي مشاهده مي شود.

 



«پري دريايي» پايان وحشت از اندوسكوپي

دانشمندان ژاپني موفق به ساخت دستگاهي شده اند كه پاياني بر نگراني هاي بيماران وحشت زده از آندوسكوپي خواهد بود!
محققان دانشكده پزشكي اوزاكا اين دستگاه زيردريايي را كه يك دوربين كپسولي ريز با قدرت حركت آزاد با باله است، «پري دريايي» ناميده اند.
به گفته اين محققان، بيمار مي تواند به راحتي اين كپسول را قورت داده و سپس پزشك با كنترل از راه دور قسمت هاي مختلف شكم را مشاهده كند.
به ادعاي اين دانشمندان، پري دريايي اولين دوربين كپسول دنياست كه به دليل اندازه بسيار كوچكش مي تواند به راحتي از مسير گوارشي انسان عبور كند.
دوربين هاي كپسولي درحال حاضر موجود بوده اما براي استفاده از آنها بايد اين دوربين ها را با حركات حلقوي عضلات در مسير گوارشي در معده و روده به جلو راند كه سودمندي آنها را محدود مي كند اما اين كپسول جديد از باله هايي با نيروي ميدان مغناطيسي براي حركت برخوردار است، اين باله ها به دوربين كمك خواهد كرد تا با كنترل از راه دور در مسير حركت كرده و تصاوير موردنياز را براي پزشكان ارسال كند.
اين كپسول مانند شياف براي آزمايش هاي روده بزرگ كار كرده و به همان شيوه از بدن خارج مي شود. اين دوربين هنوز در مرحله پيش ساخت قرار دارد و به گفته محققان براي استفاده علمي از آن به چند سال كار احتياج است.

 



قندخون ديابتي ها هنگام ورزش

قندخون افراد ديابتي هنگام ورزش بايد بين 100 تا 240 باشد و قندخون كنترل نشده بالاي 250 از موارد ممنوعيت نسبي انجام ورزش است.
بيماران ديابتي قبل از شروع ورزش حتما بايد با پزشك متخصص مشورت كنند و توصيه مي شود بيماران مبتلا به ديابت تيپ 1و 2 به طور متوسط يعني در حدي كه صحبت كردن عادي آنها تا حدودي مشكل شود، بين 20تا 60 دقيقه درهر جلسه يا مجموعا 150 دقيقه در هفته ورزش كنند.پياده روي، دوچرخه سواري، راه رفتن تند، ورزش هاي آبي از جمله ورزش هايي است كه براي افراد ديابتي توصيه مي شود.
همچنين ديابتي ها مي توانند 2 تا 3 روز در هفته بين 15تا 30 ثانيه براي هر كشش، وقت بگذارند و نوع حركات كششي آنان بهتر است براي اندا مهاي فوقاني و تحتاني 4تا 5 حركت باشد.
بيماران ديابتي كه مبتلا به مشكلات قلبي، نارسايي كليه يا اختلالات چشمي هستند، بايد از انجام ورزشهاي شديد پرهيز كنند.
حتي الامكان ورزش همراه با يك فرد ديگر انجام شود و پوشيدن كفش مناسب نيز نبايد فراموش شود. رعايت بهداشت فردي و مراقبت دقيق از پاها براي پيشگيري از عفونتهاي احتمالي ضروري است.

 



10 روش مؤثر براي مراقبت از كليه ها

به نظر مي رسد اكثر افراد وقتي صحبت از خطر بيماري كليوي مي شود، آن را انكار مي كنند، اما خوشبختانه چند اقدام پيشگيرنده براي جلوگيري از بروز آن وجود دارد. با راهبردهاي زير شما مي توانيد سلامت كليه هايتان را بهتر كنترل كنيد:
1) يك برنامه كاهش وزن تنظيم كنيد: به خاطر داشته باشيد كه اضافه وزن بسيار زياد باعث پايين آوردن عملكرد كليه ها مي شود. شاخص توده بدنتان (BMI) را اندازه بگيريد و آن را با وزن سالم تان مقايسه كنيد. مراقب رژيم غذايي تان باشيد و منظم ورزش كنيد. بايد كاري كنيد كه ورزش جزئي از برنامه زندگي تان درآيد. منظور از ورزش فقط پياده روي، دويدن با تمرين با وزنه نيست، حتي باغباني، خانه داري، بالا و پايين رفتن از پله ها يا بازي كردن با بچه ها هم نوعي فعاليت فيزيكي به حساب مي آيد.
2) مراقب كلسترول تان باشيد: كلسترول بالا هميشه با بيماري قلبي، سكته و بيماري هاي كليوي همراه است. به همين دليل است كه كنترل سطح كلسترول خون تان براي سلامت شما ضروري است. سعي كنيد يك رژيم غذايي سالم، ورزش منظم و مصرف داروهايي كه پزشك برايتان تجويز مي كند را رعايت كنيد.
3) سيگار را ترك كنيد: سيگار كشيدن يا استفاده از ساير دخانيات يكي از عوامل مهم در بيماري هاي كليوي مزمن است. پس همين امروز سيگارتان را ترك كنيد تا خطر ابتلا به نارسايي هاي كليوي را در خون تان پايين بياوريد. علاوه بر اين سيگار ضربان قلب و فشار خون تان را هم بالا مي برد. درست است كه ترك سيگار كار سختي است اما اگر مي خواهيد از سلامتي تان مراقبت كنيد، هيچ انتخاب ديگري نداريد.
4) آب بدنتان را تأمين كنيد: خيلي افراد دچار كم آبي مزمن هستند. نوشيدن مقدار كافي آب اهميت بسيار زيادي دارد مخصوصا در گرماي تابستان. كساني كه دچار «سنگ كليه» هستند يا در گذشته «سنگ كليه» داشته اند، بايد براي تأمين آب بدنشان برنامه درستي داشته باشند. البته بايد مراقب باشيد بيش از اندازه هم آب مصرف نكنيد. در صورت نياز با پزشك خود مشورت كنيد.
5) يك رژيم غذايي متوازن داشته باشيد: يك رژيم غذايي «پركربوهيدرات» كنترل ديابت را سخت تر مي كند. مواد غذايي «پركربوهيدرات» عبارتند از؛ نان، پاستا، حبوبات، سيب زميني و برنج. مصرف زياد نمك هم با فشار خون ارتباط مستقيم دارد. بسياري از افراد مبتلا به بيماري هاي كليوي به مصرف زياد نمك حساس هستند، بدنشان ورم كرده و فشار خون شان هم بالا مي رود. علاوه بر اين، هميشه بخاطر داشته باشيد كه رژيم هاي غذايي پرچربي نيز مي تواند موجب تصلب شريان شود كه يكي از بزرگ ترين عوامل بيماري هاي كليوي است.
6) از مصرف برخي داروهاي خاص و مواد مضر خودداري كنيد: مصرف مواد ممنوعه عملكرد كليه ها را ضعيف مي كند، پس مراقب باشيد.
حتي برخي داروهاي متداول موجود در داروخانه مثل داروهاي ضدالتهاب غيراستيروئيدي (مثل ايبوپروفن يا ناپروكسن سديم) مي تواند موجب ناراحتي هاي كليوي جدي شود. گاهي اوقات برخي داروها (مثل آنتي بيوتيك ها) براي افرادي كه ناراحتي كليوي دارند بايد با دوز متفاوتي تجويز شود.
حتي برخي گياهان و مكمل ها مي تواند به كليه ها ضرر برساند.
7) براي كنترل ديابت خود اقدام كنيد: ديابت يكي از متداول ترين عوامل بيماري كليه اي مرحله آخر (ESRD) مي باشد كه از مرحله1 شروع شده و تا مرحله 5 پيش مي رود. اينجاست كه عملكرد كليه ها تا جايي پيش مي رود كه نياز به درمان جايگزين كردن كليه مي شود. اين درمان شامل «دياليز» يا «پيوند» مي شود. اگر به دقت قند خون تان را تحت كنترل داشته باشيد بهتر مي توانيد از بروز بيماري شريان هاي كوچك خون كه بيماري «شرياني ميكرو» ناميده مي شود جلوگيري كنيد. اين اختلال معمولا همراه با كمبود پروتئين در ادرار همراه است و در آخر منجر به آسيب كليوي ديابتي مي شود.
8) فشار خون تان را كنترل كنيد: فشار خون دومين عامل متداول بيماري هاي كليوي است. خيلي اوقات فشار خون بالا موجب حمله هاي قلبي، نارسايي قلبي، سكته يا بيماري كليوي هم مي شود. براي جلوگيري از ضعيف شدن عملكرد كليه ها و مراقبت از مغز و قلب تان بايد بطور مداوم فشار خون تان را تحت كنترل داشته باشيد.
9- چكاپ هاي منظم را فراموش نكنيد : اهميت ويزيت منظم پزشك تان كاملا آشكار است و نياز به توضيح ندارد. براي كنترل وضعيت سلامتي خود بايد مرتب نزد پزشك برويد و آزمايش هاي مربوطه را انجام دهيد.
10) پيگيري مستمر دستورات متخصصان : تحقيقات نشان مي دهد كه افراد مبتلا به بيماري هاي كليوي در صورت دنبال كردن دستورات پزشك متخصص خود وضعيت بهتري پيدا مي كنند. علاوه بر اين، مراحل پاياني نارسايي كليه معمولا مشكلات ديگري مثل؛ كم خوني، متابوليسم موادمعدني استخوان و آماده سازي براي درمان جايگزين كليه را همراه دارد. به همين دليل اين كه ويزيت پزشك متخصص تان باعث مي شود از يكي از مهم ترين اندام هاي بدنتان كه «كليه» است، مراقبت كنيد.
حرف هاي نهايي
بيماري كليوي رو به رشد است. خوشبختانه اين بيماري ها قابل پيشگيري هستند. مطمئنا تشخيص زودهنگام مي تواند عملكرد كليه هايتان را طولاني تر كند. حفظ يك سبك زندگي سالم كار خيلي سختي نيست. به همين دليل است كه بايد اين توصيه ها را جدي بگيريد تا بتوانيد از يك زندگي سالم لذت ببريد.

 



هپاتيت ناشي از چربي

هپاتيت ناشي از چربي، نوعي اختلال كبدي است كه به بزرگ شدن اندازه كبد منجر مي شود.
اين وضعيت با ديگر علل بيماري هاي مزمن كبدي از جمله هپاتيت ويروسي B، بيماري هاي نقص سيستم ايمني، مسموميت دارويي و تجمع مس يا آهن در كبد رابطه اي ندارد. از سوي ديگر اين عارضه كبدي با تجمع ساده چربي در كبد موسوم به كبدچرب نيز متفاوت است چرا كه كبد چرب به تخريب سلول هاي كبدي منجر نمي شود درحالي كه هپاتيت ناشي از چربي ممكن است سبب تخريب سلول هاي كبدي شود.
به گزارش سايت مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا، اين بيماري ممكن است به دليل ديابت، بالا بردن چربي هاي خون چون كلسترول و تري گليسيريد، چاقي و سوء تغذيه در ارتباط باشد. به اعتقاد پزشكان، كبد چرب حاد ممكن است در اثر سموم كبدي مثل د.د.ت، بلع فسفر و تتراكلريدكربن رخ دهد يا ممكن است علتي براي آن پيدا نشود كه در اكثر موارد نيز اين گونه است.
بنابراين گزارش هنوز علت مشخصي براي هپاتيت ناشي از چربي پيدا نشده است. پيش از اين متخصصان تصور مي كردند كه علت بروز اين عارضه ديابت است چرا كه بيشتر مبتلايان را زنان ميانسال و چاقي تشكيل مي دادند كه قندخونشان بالا بود. به علاوه اين بيماران ممكن است چربي اضافي در خونشان داشته باشند. يا ممكن است به بيماري هاي ديگري از قبيل بيماري هاي عروق كرونري، تيروئيد، يا افزايش فشارخون مبتلا باشند.
به گفته پزشكان، هپاتيت ناشي از چربي در كودكان بين 9 تا 16 ساله نيز مشاهده شده است كه اغلب چاق بوده اند و فقط تعداد كمي از آنها كه دچار اين بيماري بودند، ديابت نيز داشته اند. محققان معتقدند كه در اين عارضه چون كبد نمي تواند چربي را به شكلي قابل دفع تبديل كند در كبد جمع مي شود.
اغلب بيماران مبتلا به اين عارضه كبدي از مشكل خود بي اطلاع هستند چون علامت خاصي ندارند. در اغلب موارد افزايش مختصري در ميزان ترشح آنزيم هاي كبدي ديده مي شود. تشخيص قطعي با نمونه برداري عضوي از كبد كه آزمايش راحت و خيلي كم خطري است، انجام مي گيرد.
درحال حاضر درمان مشخصي براي اين بيماري وجود ندارد اما در افرادي كه چاق، ديابتي يا دچار افزايش چربي خون هستند، توصيه مي شود كه وزن خود را كاهش دهند و قندخون و چربي خون خود را كنترل كنند تا به كنترل بيماري آنها بيشتر كمك شود. براي بيماران ديابتي معمولا پايين آوردن قندخون توصيه مي شود. براي بيماراني كه افزايش وزن و ديابت ندارند نيز اغلب يك رژيم كم چرب توصيه مي شود و البته داروهايي نيز وجود دارند كه هنوز ميزان شفابخشي آنها درحال آزمايش و بررسي است.
همچنين توصيه مي شود درجهت حفظ قواي بدني و بهبود برخي علائم از انجام كارهايي كه كبد را تحت فشار قرار مي دهند مانند ، مصرف بي رويه داروهاي غيرضروري حتي داروهاي بدون نياز به نسخه مثل استامينوفن اجتناب شود.
پزشكان تاكيد دارند كه براي حفظ سلامت اعضاي مهم بدن از جمله كبد هميشه يك غذاي متعادل را انتخاب كنيد كه شامل غذاي كم چرب يا فيبرغذايي زياد مثل سبزيجات،لوبيا، كاهو و ميوه هاي تازه باشد.

 



اشك هم بو دارد

مطالعات جديد ثابت كرد كه از اشك زنان بويي متصاعد مي شود كه هورمون تستوسترون مردان را كاهش مي دهد و ميل آنها به زنان را كم مي كند.
به گزارش «تاي ايندين نيوز»، در ادامه اين تحقيقات مشخص شد كه اين بو حتي زماني كه مردان اشك را نبينند نيز موثر است.
اين براي نخستين بار است كه ساختار شيميايي اشك و بوي ناشي از آن بررسي مي شود و نتايج علمي آن در اختيار ديگران قرار مي گيرد.
«نوام سوبل» محقق مؤسسه عصب شناسي در اين باره گفت: «ما مشخص كرديم كه از اشك زنان سيگنال هايي به مردان در قالب بو منتقل مي شود كه اين سيگنال تمايل مردان به زنان را كاهش مي دهد زيرا به طور مستقيم روي هورمون تستوسترون آنان اثر مي گذارد.
در حالي كه ارتباط انسان ها از طريق كلام و نگاه ثابت شده اما اين تحقيق ثابت كرد كه سيگنال هاي شيميايي نيز حاوي اطلاعات بسياري هستند كه انسان ها از خود ساطع كرده و به طرف مقابل منتقل مي كنند.
دانشمندان متوجه شده اند كه اشك احساسي، حاوي پروتئين بيشتري نسبت به اشك معمولي است كه از چشم خارج مي شود در نتيجه بو و تأثير بيشتري در كاهش ميل جنسي مردان دارد.
سوبل گفت: نكته بسيار جالب اين بود كه ديدن اشك زنان هيچ احساسي اعم از اندوه يا همدردي را در مردان مورد آزمايش ايجاد نمي كرد.
در آخر معلوم شدن كه اشك زنان در مردان همان تأثيري را ايجاد مي كند كه خرناس و بوي عرق مردان براي زنان!
اين مطالعه در مجله «ساينس» منتشر شده است.

 



بدن انسان انباشته از ميكروب

محققان به منظور معرفي هزاران باكتريي كه در بدن انسان زندگي مي كنند تصاويري از اين موجودات را در بدن انسانها شبيه سازي كرده اند.
اينهاباكتري هايي هستند كه بيش از 90 درصد سلولهاي زنده بدنتان را اشغال كرده اند، بدن انسان زيستگاه چندين تريليون شكل از حيات است، از E.coliهاي رشته مانند كه با استفاده از دمهاي سه شاخه خود در ميان روده هاي انسان به اين سو و آن سو مي روند گرفته تا باكتري سالمونلا كه در مسموميت غذايي بسيار شهرت دارند، اما بدون وارد آوردن آسيب در پوست انسان زندگي مي كنند از جمله اين شكلهاي مختلف حياتي هستند.
انواع مختلفي از باكتري ها بر روي پوست انسان يافت مي شوند كه به ويژه با غدد عرق و فوليكولهاي مو در ارتباطند. اين باكتري ها معمولا براي انسان آسيبي در پي ندارند البته برخي از آنها مي توانند موجب بروز آكنه شوند. معمولا باكتري ها زماني كه به پوست نفوذ مي كنند مي توانند دردسرآفرين شوند.
در بدن هر انساني بيش از 500 تا هزارگونه مختلف از باكتري ها وجود دارند و در بدن يك فرد بالغ تكثير مي شوند تا 100 تريليون سلول مجزا را به وجود آورند.
«روي اسليتور» از موسسه تكنولوژي «كورك» مي گويد روده انسان به تنهايي حاوي دو كيلوگرم باكتري است، در واقع تنها 10 درصد از ماهيت بدن ما انساني است و بقيه آن از ميكروبها انباشته شده است. شايد اين غلبه ميكروبي بر بدن انسان نگران كننده به نظر بيايد اما اين باكتري ها براي بدن سودمند هستند به طوري كه بدون آنها انسان قادر به ادامه حيات نيست.

 



زنان و مردان هر روز شبيه تر از ديروز

يك پژوهش آمريكايي درمورد جمجمه هاي زنان و مردان در چهار قرن اخير نشان داده كه ساختار چهره زنان و مردان در طول زمان بيشتر به يكديگر شباهت پيدا مي كند.
اين پژوهش كه توسط دانشمندان دانشگاه كاروليناي شمالي درمورد جمجمه هاي مردم پرتغال و اسپانيا در قرن هاي اخير انجام شده نشان مي دهد كه ويژگي هاي كرانيوفاسيال زنان ومردان از تفاوتهاي كمتري نسبت به قبل برخوردارند.
دانشمندان دراين تحقيقات به مطالعه 200 جمجمه از قرن 20 و 16 در اسپانيا و حدود 50جمجمه از قرن 20 در پرتغال پرداختند.
اين محققان دريافتند كه تفاوت هاي كرانيوفاسيال بين زنان و مردان معاصر بسيار كمتر از تفاوت هاي موجود در قرن 16 است. آنها همچنين دريافتند درحالي كه ويژگي هاي كرانيوفاسيال هر دو جنسيت در اسپانيا در طول زمان تغيير كرده، اين تغيير در زنان بارزتر بوده است. براي مثال، ساختار چهره زنان امروزي اسپانيايي بسيار بزرگتر از ساختار زنان قرن 16 بود و احتمالا اين تفاوت به دليل پيشرفت تغذيه يا ساير عوامل محيطي است.
محققان به طور ويژه به بررسي تفاوت ساختار چهره زنان با مردان پرداختند چرا كه اين كار به آنها در شناسايي جنسيت اسكلت هاي كشف شده براساس ساختار كرانيوفاسيال آنها كمك مي كند.

 



شلوار روباتيك اميدي براي معلولان

مهندسان روباتيك موفق به ساخت شلوار روباتيكي شده اند كه مي تواند به افراد فلج و ناتوان حركتي كمك كند تا دوباره برر وي پاهاي خود بايستند.
سازندگان اين ابزار روباتيك معتقدند اين روبات كه به پاهاي فرد بسته مي شود مي تواند حتي به فرد اين امكان را بدهد تا از پله ها هم بالا برود. روبات ReWalk كه به تازگي درمركز نمايشگاه هاي بيرمنگام رونمايي شده است، به عنوان ابزاري مناسب براي كمك به سربازان مجروح و آسيب ديده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اين ابزار بيونيكي كه عملكردي مشابه اسكلت بندي خارجي دارد، به موتوري رايانه اي مجهز است كه به فرد كمك مي كند تا به صورت راست بايستد و بدون نياز به كمك گرفتن از ديگران از پله ها بالا برود.
اين سيستم پـيچيده به افرادي كه از كمر به پايين فلج هستند، كمك خواهد كرد تا راحت تر زندگي كنند. تاكنون از اين تكنولوژي در ايتاليا براي كمك به افرادي كه دچار آسيب هاي نخاعي شده اند استفاده شده است. براساس گزارش تلگراف،شلوار روباتيك كاملا تعاملي بوده و به كاربران اجازه مي دهد آزادانه حركت كنند و به خوبي بر روي حركات روبات كنترل داشته باشند. اين ابزار از سال آينده با قيمت 50هزار پوند دراختيار كاربران خصوصي قرار خواهد گرفت.

 



چند توصيه براي درمان سردرد هاي دائمي

اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه دچار سردردهاي مكرر مي شويد، مي توانيد با دنبال كردن يك رژيم غذايي سالم و طبيعي مثل خوردن مقادير بيشتري از ميوه ها و سبزي ها كه بدن را سرشار از ويتامين ها و موادمعدني مي كنند، سردردهايتان را تسكين دهيد.
درمقاله جديد شبكه خبري تورنتونيوز دراين باره آمده است: مصرف زياد ميوه ها و سبزي ها و نيز انجام تمرينات ورزشي منظم در بهبود سردردهاي دائمي بسيار موثر است.
دراين مقاله همچنين آمده است: اگر عامل سردردهاي شما سرماخوردگي، استرس يا كمبود خواب باشد دراين مقاله چند توصيه كارآمد ارائه شده كه به شما در كاهش سردردهايتان كمك خواهدكرد.
نكته اول اينكه چرت كوتاه بين روز را فراموش نكنيد. اگر مدت كوتاهي بين روز بخوابيد به كاهش سردردهاي شما كمك مي كند اما مراقب باشيد كه مدت زمان اين چرت كوتاه نيمروزي طولاني نشود، چون زياد خوابيدن نيز مي تواند عامل بروز سردرد باشد، معمولا توصيه مي شود كه بين 15 تا 30 دقيقه خواب بعدازظهر كافي است.
توصيه دوم انجام تمرينات تنفسي آرامش بخش است. نفس هاي آرام و عميق بكشيد و دم و بازدم خود را خيلي آرام و تحت كنترل انجام دهيد. اين كار آشفتگي ناشي از سردرد را كاهش مي دهد.
راهكار سوم ماساژ سر است. ماساژ سر به عنوان يك روش معاصر براي تسكين سردرد شناخته شده است. شقيقه هاي خود را با انگشتانتان در يك حركت دايره اي شكل ماساژ دهيد. همچنين مي توانيد با انگشت به آرامي روي پيشاني خود ضربه بزنيد تا سردردتان تسكين پيدا كند.
راهكار آخر رايحه درماني است. استشمام برخي روغن هاي معطر نه تنها مي تواند سردرد شما را كاهش دهد، بلكه در افزايش خلق و ايجاد روحيه مثبت تأثير دارد. روغن هاي ضروري براي اين منظور شامل اسطوخودوس، عطر صندل يا وانيل هستند كه براي تسكين دادن و برطرف كردن استرس نيز مفيدند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14