(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 تیر 1390- شماره 19966

ماهاتير محمد : با قدرت گرفتن آسيا آمريكا سلطه جهاني خود را از دست مي دهد
درگيري ها در يك شهر يمن 4 كشته و 12 مجروح برجاي گذاشت
تجمع اعتراض آميز در آتن عليه جلوگيري از حركت كاروان غزه
مجلس تركيه براي انتخاب رئيس تشكيل جلسه داد
واكنش ها به سخنراني دبيركل حزب الله اظهارات سيدحسن نصرالله دادگاه حريري را بي اعتبار كرد
دادگاه لاهه رسيدگي به پرونده جلاد بالكان را از سر گرفت
پيروزي مخالفان دولت در انتخابات پارلماني تايلند
تظاهرات ضدآمريكايي در بنگلادش با دخالت پليس به خشونت كشيده شد
فرستاده آمريكا به سودان جنوبي رفت
حمله دريايي و هوايي ناتو به مواضع نظاميان قذافي
30 كشته در ناآرامي هاي2 استان شرقي افغانستان
جشن سالگرد استقلال در خيابان هاي ونزوئلا
مخالفت آل خليفه با اعزام كميته حقيقت ياب سازمان ملل به بحرين
بشاراسد: اصلاحات را طبق زمان بندي اجرا مي كنيم



ماهاتير محمد : با قدرت گرفتن آسيا آمريكا سلطه جهاني خود را از دست مي دهد

نخست وزير پيشين مالزي گفت، با قدرت گرفتن آسيا، آمريكا به زودي قدرت و سلطه خود را از دست خواهد داد.
به گزارش ايرنا، ماهاتير محمد اظهار داشت، در قرن 21 كشورهاي آسيايي به قدرتي تاثيرگذار در معادلات جهاني مبدل خواهند شد و كشورهايي نظير آمريكا ديگر قادر نخواهند بود بر كشورهاي ديگر سلطه پيدا كنند.وي افزود، در قرن حاضر كشورهاي آسيايي نقش بسزايي در معادلات اقتصادي، سياسي و اجتماعي و فرهنگي جهان ايفا مي كنند و گوي سبقت را از كشورهاي اروپايي ربوده اند.
ماهاتيرمحمد تصريح كرد، كالاهاي آسيايي بازارهاي دنيا را تسخير كرده اند و جايگزين مناسبي براي كالاهاي اروپايي شده اند و مي توان اذعان كرد كه كشورهاي اروپايي توان رقابت با كشورهاي آسيايي را ندارند.

 



درگيري ها در يك شهر يمن 4 كشته و 12 مجروح برجاي گذاشت

در درگيري بين نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن با مخالفان در شهر تعز دست كم چهار نفر كشته و 12 تن زخمي شدند.
در اين درگيري كه بين نيروهاي گارد رياست جمهوري و مخالفان در شهر تعز صورت گرفت از سلاح هاي سنگين از جمله آر.پي.چي استفاده شد.
اين در حالي است كه نيروهاي گارد رياست جمهوري در شهرهاي مختلف از جمله صنعا پايتخت يمن به حالت آماده باش درآمدند و كمربند امنيتي در اطراف شهرها ايجاد كرده اند.وزير دفاع يمن هم اعلام كرد كه نيروهاي ارتش با افراد مسلح وابسته به القاعده در استان ابين درگير شده اند.از سوي ديگر، عبدربه منصور هادي معاون علي عبدالله صالح رايزني خود با سران احزاب مخالف و رهبران قبايل را آغاز كرده تا بحران فعلي از حالت بن بست خارج شود.

 



تجمع اعتراض آميز در آتن عليه جلوگيري از حركت كاروان غزه

صدها نفر از مردم يونان و فعالان بين المللي صلح با برگزاري يك راهپيمايي و تجمع در برابر سفارت آمريكا در آتن پايتخت يونان خواستار ازسرگيري حركت كشتي هاي كاروان آزادي 2 شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، به دنبال دستگيري كاپيتان يكي از كشتي هاي ناوگان آزادي 2 و جلوگيري دولت يونان از اعزام كمك هاي انسان دوستانه به مردم غزه، صدها نفر از يوناني ها و فعالان بين المللي حامي غزه يك راهپيمايي اعتراض آميز در مقابل سفارت آمريكا در آتن انجام دادند و خواستار آزادي كاپيتان كشتي و حركت كشتي ها به سوي غزه شدند. مردم يونان از دولت خود خواستند دست از همراهي با رژيم صهيونيستي بردارد و آلت دست اسرائيل نباشد.
اين در حالي است كه فعالان صلح حاضر در كاروان آزادي 2 در اعتراض به مانع تراشي هاي يونان براي حركت اين كاروان به سمت غزه در مقابل سفارت آمريكا در آتن دست به اعتصاب غذا زدند.
اين فعالان از باراك اوباما خواستند به دولت يونان اجازه دهد تا كشتي ها به سمت غزه حركت كنند.
از سوي ديگر، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در گفت وگوي تلفني با «جرج پاپاندرائو» همتاي يوناني خود در مورد جلوگيري دولت يونان از حركت ناوگان آزادي 2 از وي قدرداني كرد.
روز جمعه گذشته فعالان صلح كشورهاي مختلف از جمله آمريكا با كشتي هايي تحت عنوان كاروان آزادي 2 به سمت غزه در حركت بودند كه توسط گارد ساحلي يونان محاصره و مجبور به ترك كشتي شدند.

 



مجلس تركيه براي انتخاب رئيس تشكيل جلسه داد

منابع خبري از نشست عمومي مجلس تركيه براي انتخاب رئيس جديد آن خبر دادند.
به گزارش ايرنا، در اين نشست، «جميل چيچك» معاون نخست وزير تركيه و نماينده مردم آنكار از حزب عدالت و توسعه و «تونجا توسكاي» نماينده حزب «حركت ملي» به عنوان نامزدهاي رياست مجلس ملي تركيه نامزد شده اند.
براساس اين گزارش، طبق قانون اساسي تركيه، براي انتخاب رئيس مجلس در دو دور راي گيري، نامزدهاي رياست مجلس، ملزم به كسب دو سوم آراي (367 راي) نمايندگان هستند.اين در حالي است كه در صورتي در دو دور راي گيري، نامزدي موفق به كسب اين حد نصاب نشود در دور سوم، نماينده اي كه بتواند 276 راي كسب كند كرسي رياست مجلس را به دست خواهد آورد.گزارش هاي دريافتي حاكي است، راي گيري براي انتخاب رئيس جديد مجلس ملي تركيه در حالي برگزار مي شود كه 35 نماينده مستقل و 135 نماينده حزب جمهوري خواه خلق در اعتراض به آزاد نشدن برخي نمايندگان زنداني، هنوز اداي سوگند نكرده و به اين دليل نمي توانند در راي گيري حضور داشته باشند.به گفته ناظران آگاه، با توجه به اينكه حزب عدالت و توسعه 327 كرسي پارلمان را در اختيار دارد، انتخاب جميل چيچك به رياست مجلس ملي تركيه در دور سوم راي گيري قطعي به نظر مي رسد.

 



واكنش ها به سخنراني دبيركل حزب الله اظهارات سيدحسن نصرالله دادگاه حريري را بي اعتبار كرد

سرويس خارجي -
رئيس مجلس اعلاي اسلامي شيعيان لبنان تاكيد كرد، سخنان دبيركل حزب الله دادگاه بين المللي حريري را از بين برد.
آيت الله شيخ «عبدالامير قبلان» با اشاره به سخنراني سيدحسن نصرالله درباره دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان گفت، مدارك و شواهدي كه سيدحسن نصرالله ارائه كرد اعتبار دادگاه را از بين برد و آن را به ابزار اجرايي نقشه هاي رژيم صهيونيستي مبدل ساخت. وي دادگاه حريري را سياسي خواند و افزود، اين دادگاه وظيفه تخريبي را برعهده داشت چرا كه راي دادگاه همزمان با صدور بيانيه وزارتي عنوان شد و تلاش كرد كه همزيستي در لبنان و مقاومت را تضعيف سازد. رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان از دولت لبنان خواست از رژيم صهيونيستي به خاطر جناياتي كه در جنگ 33 روزه مرتكب شد به دادگاه بين المللي شكايت كند.
شيخ قبلان همچنين تصريح كرد، دادگاه بين المللي ترور حريري از ابتدا براساس سياست هاي واشنگتن و هم پيمانانش تاسيس شد و ارتباط بسيار قوي با تل آويو دارد.
وي از برخورد ملت لبنان در قبال كيفرخواست دادگاه حريري تقدير كرد و گفت، شهروندان لبناني با هوشياري و درايت خود فتنه اين دادگاه را خنثي كردند.
شخصيت ها و تحليلگران سياسي لبنان نيز تاكيد كردند سخنان سيدحسن نصرالله تاثيراتش را در داخل لبنان براي ايجاد آرامش بين احزاب و گروه هاي مختلف و مردم گذاشت و ملت لبنان توطئه گران و دشمنان ملت را شناختند.رسانه هاي لبناني نيز با پوشش كامل سخنان سيدحسن نصرالله اظهار داشتند سخنراني دبيركل حزب الله لبنان رسانه هاي غربي را بايكوت كرد.گفتني است برخي از رسانه هاي منطقه اي و غربي تنها به پوشش برخي از اظهارات سيدحسن نصرالله پرداختند و بقيه اظهارات وي را سانسور كردند.

 



دادگاه لاهه رسيدگي به پرونده جلاد بالكان را از سر گرفت

دادگاه رسيدگي به جرايم جنگي قصاب بالكان از سرگرفته شد.
به گزارش شبكه خبري «بي بي سي»، دادگاه رسيدگي به جرايم جنگي «راتكو ملاديچ» از رهبران صرب ها در جريان جنگ داخلي يوگسلاوي پس از مخالفت دادگاه با درخواست وي براي به تعويق افتادن، از سرگرفته شد.
«ملاديچ» به اتهام نسل كشي و قتل عام هزاران مسلمان محاكمه مي شود.
براساس گزارش هاي دريافتي، «ملاديچ» در جلسه ديروز دادگاه بنا به دلايل نامعلومي به كرات خارج از نوبت صحبت مي كرد كه اين اقدام با تذكر قاضي دادگاه مواجه شد.
26 ماه مه سال جاري بود كه مقامات دولتي جمهوري صربستان خبر دستگيري «ملاديچ» به عنوان يكي از مهمترين افراد تحت پيگرد دادگاه جنايي بين المللي را اعلام كردند.
«ملاديچ» در جلسات قبلي دادگاه خود را بي گناه خواند.
وي متهم به كشتار مسلمانان بوسنيايي به خصوص در واقعه «سربرنيتسا» است كه طي آن دستكم 8000 نفر قتل عام شدند.

 



پيروزي مخالفان دولت در انتخابات پارلماني تايلند

با پيروزي حزب مخالف تايلند در انتخابات پارلماني، رايزني ها براي تشكيل دولت جديد آغاز شده است.
پس از اعلام نتايج انتخابات پارلماني روز يكشنبه كه طي آن حزب مخالف «براي تايلندي ها» توانست بر حزب حاكم دموكرات پيروز شود، مخالفان رايزني ها براي تشكيل يك دولت ائتلافي را آغاز كرده اند.
بنا به گزارش «بانكوك پست»، «اينگ لاك شيناواترا»، خواهر «تاكسين شينا واترا» نخست وزير سابق و تبعيدي تايلند پس از پيروزي در اين انتخابات طي يك سخنراني خواستار اتحاد و احترام به همه احزاب و مردم شد.
براساس اين گزارش، حزب پيروز براي تشكيل دولت جديد نيازمند كسب حداقل 300 كرسي است و حال آنكه اين حزب 264 كرسي از 500 كرسي پارلمان را از آن خود كرده است لذا بايد با احزاب ديگر ائتلاف كند حزب حاكم دموكرات نيز در اين انتخابات تنها توانست 160 كرسي خود را حفظ كند.
«تاكسين شيناواترا» نيز پس از شنيدن خبر پيروزي خواهرش اعلام كرد، ديگر تمايل ندارد نخست وزير شود. وي كه در دوبي زندگي مي كند به خبرنگاران گفت: هرچند مدت زيادي است كه در حزب حضور داشته است اما قصد دارد بازنشسته شود.
به اعتقاد تحليلگران سياسي، يكي از چالش هاي مهم، «اينگ لاك شينا واترا» به موضوع برادرش كه در تبعيد به سر مي برد مربوط مي شود. اين تحليلگران معتقدند، در صورت بازگشت وي، اين كشور بار ديگر همچون سال گذشته دستخوش تحولات سياسي و امنيتي خواهد شد.
يادآور مي شود «تاكسين شينا واترا» كه دو دوره نخست وزير تايلند بوده است در سال 2006 طي يك كودتا از قدرت بركنار شد. پس از مدتي وي به اتهام فساد مالي و سياسي تحت تعقيب قرار گرفت.
خبر آخر اينكه، حزب حاكم و ارتش تايلند با پذيرفتن نتايج انتخابات، اين پيروزي را به مخالفان تبريك گفتند.

 



تظاهرات ضدآمريكايي در بنگلادش با دخالت پليس به خشونت كشيده شد

پليس بنگلادش براي متفرق كردن معترضان به قرارداد صدور گاز اين كشور به يك شركت آمريكايي از باتوم و گاز اشك آور استفاده كرد.
به گزارش بي بي سي، صدها تن از معترضان به قرارداد صدور گاز به آمريكا كه در داكا پايتخت بنگلادش تجمع كرده بودند با حمله پليس به مقابله پرداختند.
معترضان كه به مدت 6 ساعت دست به اعتصاب زده بودند به نحوه فروش گاز ارزان بنگلادش به شركت آمريكايي «كنو كوفليپ» اعتراض كردند.
شاهدان عيني گفتند در حمله پليس به صف تظاهركنندگان، نزديك به 150 نفر بازداشت و تعدادي نيز زخمي شدند.
معترضان به صدور گاز ارزان قيمت به آمريكا، دولت بنگلادش را تهديد به برپايي تظاهرات در روز ششم ژوئيه كردند.
دولت بنگلادش به علت ناآرامي هاي داخلي و فشارهاي اقتصادي اخيرا توجه خود را به فروش گاز اين كشور به شركت ها و كارتل هاي خارجي كرده است.
اين موضوع باعث شده است كه مخالفان، دولت را متهم به فروش منابع ملي به بهاي ارزان كنند.

 



فرستاده آمريكا به سودان جنوبي رفت

در آستانه اعلام استقلال سودان جنوبي، فرستاده ويژه آمريكا عازم پايتخت اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «پريتستون لايمن»، فرستاده ويژه كاخ سفيد روز دوشنبه عازم پايتخت سودان جنوبي شد تا در گفت وگوها براي پايان دادن به خصومت ها ميان سودان جنوبي و شمالي شركت كند.
براساس اين گزارش، منطقه جنوب سودان در نظر دارد، هفته آينده از شمال اين كشور اعلام استقلال كند و به همين منظور، وزارت خارجه آمريكا بيانيه اي را منتشر كرده كه حاكي از آن است كه فرستاده ويژه اين كشور در مراسم استقلال جنوب سودان كه روز نهم ژوئيه (18تيرماه) در «جوبا» پايتخت آن برگزار خواهد شد، شركت خواهد كرد.
لايمن همچنين در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «بي بي سي» اظهار داشت: آمريكا از سودان جنوبي درخواست كرده است تا بعد از استقلال به سوي يك نظام چند حزبي حركت كند.
فرستاده ويژه آمريكا در امور سودان خاطرنشان كرد: مقامات سودان جنوبي به من گفته اند كه متعهد به جذب ساير گروهها و احزاب به روند سياسي هستند.
اعلام استقلال سودان جنوبي در حالي صورت مي گيرد كه مقام هاي سوداني رايزني هاي گسترده اي با صهيونيست ها و سرمايه گذاران غربي و آمريكايي براي مشاركت و سرمايه گذاري در كشور جديدالتاسيس به عمل آورده اند.
همچنين سودان جنوبي برخلاف شمال، داراي منابع و ذخاير غني نفت و گاز است و در حال حاضر بر سر ترسيم مناطق مرزي خود با خارطوم درگير شده است.

 



حمله دريايي و هوايي ناتو به مواضع نظاميان قذافي

نيروهاي ناتو مواضع نظاميان «معمر قذافي» در «البريقه» را از دريا و هوا هدف حمله قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز ناوچه هاي جنگي و هلي كوپترهاي ناتو مواضع نظاميان قذافي در شهر بندري البريقه را گلوله باران كردند. از تلفات احتمالي اين حمله، گزارشي نرسيده است. گردان هاي وابسته به قذافي نيز شهر «اجدابيا» را با شش موشك گراد هدف قراردادند كه يك كشته برجاي گذاشت.
انقلابيون نيز خود را براي حمله گسترده به البريقه و «رأس لانوف» كه از آن نفت صادر مي شود، آماده مي كنند. انگليسي ها نيز اعلام كردند با هلي كوپترهاي آپاچي، به يك مقر نيروهاي قذافي در غرب طرابلس حمله و سه تانك آنها را منهدم كردند. گلوله باران شهر «مصراته» نيز به دست نيروهاي قذافي ادامه دارد.
موضع تركيه
به گزارش خبرگزاري فارس، «احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه كه به «بنغازي» سفر كرده است، اعلام كرد كه آنكارا روابطش را با دولت قدافي قطع كرده است و انقلابيون را به رسميت مي شناسد. اوغلو از اعطاي كمك 200 ميليون دلاري آنكارا به مخالفان قذافي نيز خبر داد.
همزمان با تحولات مذكور، تركيه سفير خود در طرابلس را به طور رسمي از ليبي خارج كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، شوراي انتقالي ليبي، طرح اتحاديه آفريقا براي حل و فصل بحران ليبي را رد كرد. سخنگوي انقلابيون گفت: اين طرح شامل ترك قدرت از جانب قذافي، فرزندان وي و محافل مرتبط با او نمي شود.
ساير رويدادها
¤ روزنامه انگليسي «ديلي ميل» فاش كرد، انقلابيون ليبي به طور پنهاني با آمريكا توافق كردند «عبدالباسط المقرحي» را تحويل واشنگتن بدهند. المقرحي متهم به انفجار هواپيماي لاكربي در اسكاتلند است.
¤ سيف الاسلام پسر قذافي، گفت: غرب به دنبال منابع نفت و گاز ليبي است.

 



30 كشته در ناآرامي هاي2 استان شرقي افغانستان

نيروهاي ناتو و نظاميان دولت كابل طي يك عمليات مشترك در دو استان شرقي افغانستان، 30 شبه نظامي را كشتند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نيروهاي ناتو و افغان ديروز طي عمليات مشتركي در استان هاي «ننگرهار» و «فراه» در شرق افغانستان، 30 شبه نظامي را كشتند كه بيشتر آنها از اتباع خارجي هستند. هرچند در حملات ناتو، غيرنظاميان هدف قرار مي گيرند، ولي سخنگوي استاندار ننگرهار گفت كه همه كشته شدگان حمله ديروز شبه نظامي طالبان بودند. ننگرهار در مناطق مرزي و نزديك به پاكستان قرار دارد. دو كشور افغانستان و پاكستان يكديگر را به كوتاهي در جلوگيري از ورود تروريست هاي طالبان به خاكشان متهم مي كنند.
مخالفت با طرح خروج
به گزارش خبرگزاري فارس، دو سناتور آمريكايي به نام هاي «جام مك كين» و «ليندسي گراهام» كه در افغانستان به سر مي برند، با طرح عقب نشيني «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، مخالفت كردند. طبق طرح مذكور، آمريكا بايد تا 11 دي آينده 10 هزار نيروي خود در افغانستان را كاهش دهد.
دو سناتور مذكور كه جمهوريخواه هستند، طرح فوق را براي آمريكا، خطرناك توصيف كردند و گفتند، اوباما توصيه فرماندهان آمريكايي را ناديده گرفته است. خبر ديگر از افغانستان اينكه، دو نظامي عضو ناتو در ناآرامي هاي مناطق مختلف افغانستان كشته شدند.

 



جشن سالگرد استقلال در خيابان هاي ونزوئلا

هزاران نفر از مردم ونزوئلا دويستمين سالگرد استقلال كشورشان را در غياب رئيس جمهور جشن گرفتند.
شمار زيادي از مردم ونزوئلا در دويستمين سالگرد استقلال كشورشان از اسپانيا، به خيابان ها آمده و با سر دادن شعارهايي در حمايت از «هوگو چاوز»، رئيس جمهور اين كشور كه در كوبا به سر مي برد، جشن گرفتند. «چاوز»، رئيس جمهور محبوب ونزوئلا مدتي است براي درمان بيماري سرطان در كوبا به سر مي برد.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار اين خبر نوشت، «حاميان چاوز در اين تجمع گسترده فرياد مي زدند: زنده باد چاوز؛ تمام ونزوئلا در كنار توست.»
گزارش هاي دريافتي حاكي است، «چاوز» نيز پس از شنيدن اين خبر از مردم كشورش قدرداني كرد و گفت: حمايت مردمش بهترين داروست.
وزارت خارجه ونزوئلا در اظهارنظري اعلام كرد حال رئيس جمهور اين كشور رو به بهبودي است.

 



مخالفت آل خليفه با اعزام كميته حقيقت ياب سازمان ملل به بحرين

رئيس كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل متحد فاش كرد، «حمد بن عيسي آل خليفه» پادشاه بحرين از وي خواسته است به اين كشور كميته حقيقت ياب اعزام نكند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پادشاه بحرين از «ناوي پيلاي» رئيس كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل خواسته بود كه به اين كشور كميته حقيقت ياب اعزام نكند، و وي نيز با اين درخواست موافقت كرده بود.
اين در حالي است كه آل خليفه مدعي شده است در تشكيل كميته حقيقت ياب، با كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل متحد همكاري كرده و متعهد شده بود كه كميته اي داخلي با حضور كارشناسان بين المللي تشكيل دهد.
پادشاه بحرين همچنين اعلام كرد كه كميته مستقلي شامل حقوق دانان بين المللي تشكيل داده است تا درباره حوادث جاري و اعتراضات اخير در بحرين تحقيق كند.
سازمان ملل متحد نيز از تصميم مقامات بحريني براي تشكيل كميته مستقل تحقيق درباره سركوب اعتراضات اخير در اين كشور استقبال كرده بود.از سوي ديگر دو جمعيت مخالف بحرين هشدار دادند كه ازگفت وگوهاي ملي خارج خواهند شد.
دبيركل جمعيت الوفاق بحريني اعلام كرد كه جلسات گفت وگوهاي ملي فرمايشي است و كمكي به حل مشكلات كشور نمي كند.
وي افزود، جلسات گفت وگوها به گونه اي ترتيب داده شده كه صداي مخالفان شنيده نشود و نتايج دلخواه براي رژيم به دست آيد. عضو كميته مركزي جمعيت وعد نيز گفت، ما در صورت موفق نبودن گفت وگوهاي ملي گزينه هايي داريم كه هم اكنون آن را فاش نمي كنيم وي افزود، براي ما مسئله مهم خواست مردم است و تا زماني كه خواسته مردم تحقق پيدا نكند دست از مخالفت برنمي داريم.
اين در حالي است كه مردم منطقه النسابس در غرب منامه با برگزاري تظاهرات مخالفت خود را با هرگونه گفت وگو اعلام كردند.
تظاهركنندگان خواستار انجام اصلاحات سياسي، آزادي تمامي زندانيان سياسي و استعفاي نخست وزير شدند.


 



بشاراسد: اصلاحات را طبق زمان بندي اجرا مي كنيم

سرويس خارجي -
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، اصلاحات در سوريه طبق جدول زماني انجام مي شود.
بشاراسد در ديدار با جمعي از سوري هاي مقيم آمريكا اظهار داشت. اصلاحات در حال اجراست ولي براي به نتيجه رسيدن به زمان كافي نياز دارد.
وي افزود، برخي اشتباهات از سوي نيروهاي امنيتي صورت گرفته كه جلو آن گرفته خواهد شد و تلاش مي شود كه مشكلات با راه حلهاي مسالمت آميز حل و فصل شود.
رئيس جمهور سوريه همچنين تاكيد كرد كه دخالت عوامل خارجي در حوادث سوريه كاملا آشكار است.
از سوي ديگر، بشاراسد روز شنبه استاندار «حماه » را از منصب خود بركنار كرد.
منابع آگاه علت اين امر را مديريت ناصحيح و گرايش به راهكار امنيتي اين استاندار عنوان كردند.
اين منابع افزودند به دستور بشاراسد قرار شده كه استاندار جديد با مشورت مردم انتخاب شود.منابع آگاه سوري همچنين از بازگشت 5000 آواره سوري به وطن خود خبر دادند.
اين منابع تصريح كردند با بازگشت آرامش به مرزهاي سوريه و تركيه و عادي شدن اوضاع در اين منطقه شهروندان سوري تمايل دارند كه به كشور خود بازگردند.
اين در حالي است كه خبرگزاري رويتر اعلام كرد كه دولت سوئيس براي تحت فشار قرار دادن دولت سوريه 23 ميليون دلار از دارايي هاي اين كشور را بلوكه كرد.
در ماه مه گذشته نيز دولت سوئيس 31 مقام سوري را در فهرست تحريم ها قرار داد كه براساس آن سفر اين افراد به اروپا ممنوع و اموال آنان مصادره شد.
دخالت كشورهاي غربي در امور داخلي سوريه در حالي صورت مي گيرد كه بيش از 100 هزار نفر از مردم شهر صافيتا از توابع استان حماه عصر روز يكشنبه در حمايت از روند اصلاحات بشاراسد راهپيمايي كردند.
راهپيمايان هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي كشورشان را محكوم كردند و شعارهايي در زمينه وحدت و يكپارچگ
سر دادند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14