(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 تیر 1390- شماره 19966

كوتاه اقتصادي
اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به بخش كشاورزي
دريافت 1500 تومان عوارض آزادراه تهران- پرديس
صدور برچسب انرژي براي تمام ساختمان هاي كشور
در صورت تامين اعتبار ارايه مي شود سبد كالايي ماه رمضان براي كارمندان دولت
امسال با 5/13ميليون تن تكرار مي شود خودكفايي درتوليد گندم
مدير عامل شركت ملي گاز: مجوز جايگاه هاي سي ان جي بدهكار باطل مي شود
پس فردا بلندترين سد بتني كشور به بهره برداري مي رسد
برگزار ي همايش اعزام نيروي كار به كانادا و استراليا
اجراي نخستين طرح جامع آمارگيري سنجش بهره وري در بخش بازرگاني
رئيس پژوهشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت:سيستم ترمز كاميون فراز مغايرتي با استانداردهاي روز ندارد
فرش دستباف در طرح خريد اعتباري كاركنان دولت قرار گرفت



كوتاه اقتصادي

¤ معاون اقتصادي بانك مركزي گفت: به احتمال قوي سال 1390 سال جديد پايه آماري خواهد بود منتهي نتايج آن را در آمارها با يك سال تاخير يعني از ابتداي 92 مشاهده خواهيم كرد.حسين قضاوي درباره تغيير سال پايه آماري اظهار داشت: بانك مركزي اقدامات خود را براي تغيير سال پايه آماري امسال انجام مي دهد.
¤ وزارت بازرگاني اعلام كرد: در نيمه دوم امسال از 22 واحد نانوايي استاندارد در استان تهران رونمايي مي شود.به منظور الگوسازي براي توليد نان به روش استاندارد، در نيمه دوم امسال 22 نانوايي در 22 منطقه تهران به عنوان الگو معرفي و رونمايي خواهد شد.
¤ معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت تعاون اعلام كرد: امسال هزار و 300 ميليارد تومان بودجه و اعتبار براي تعاوني ها در نظر گرفته شده است كه بايد ازمحل فروش بنگاه هاي دولتي به اين بخش اختصاص يابد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 2219، 6640، 6641، 6648، 6646، 6649، 6695 الي 6697، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 6650 الي 6656، 6660 الي 6669، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ رئيس هيئت مديره انجمن كارفرمايان پتروشيمي از واگذاري پتروشيمي زاگرس در هفته آينده خبر داد و گفت: از دولت مي خواهيم تا قيمت خوراك واحدهاي پتروشيمي را به قيمت رقابتي برگردانده و تا 10 سال ثابت باشد تا سرمايه گذاران بتوانند روي اين صنعت سرمايه گذاري كنند.
¤ دبيركل اتاق بازرگاني تهران از جمله پيامد افزايش چك هاي برگشتي را از بين رفتن اعتماد بين فعالان بخش خصوصي ذكر كرد و با بيان علل اين افزايش، پيشنهاد كرد كه نظام اعتبار اسنادي در داخل كشور راه اندازي شود.محمدمهدي راسخ در مورد افزايش چك هاي برگشتي كه چند روز پيش عزت الله يوسفيان به عنوان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از برگشت خوردن 16 هزار چك در روز سخن گفته بود، عنوان كرد: اين وضعيت نشان خوبي از شرايط اقتصادي كشور ندارد و ناشي از وضعيت نامناسب اقتصادي كشور است.
¤ يورواستات در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد اتحاديه اروپا در سه ماه نخست 2011 بالغ بر 40 ميليون بشكه نفت خام به ارزش 4 ميليارد دلار از ايران وارد كرد.
¤ سومين اجلاس كميته نظارتي و مشورتي آموزش فني و حرفه اي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به ميزباني ايران و مسئوليت سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و با هدف تبادل تجربيات كشورهاي عضو اين سازمان از 25 تا 28 تيرماه در تهران برگزار مي شود.
¤ دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان اعلام كرد توليد سيمان كشور در سه ماهه نخست امسال به بيش از 16 ميليون و 944 هزار تن رسيد كه اين ميزان نسبت به سه ماهه نخست سال 89 رشد 18 درصدي را نشان مي دهد.

 



اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به بخش كشاورزي

وزير جهاد كشاورزي گفت: دولت با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در راستاي حمايت از بخش كشاورزي و افزايش بهره وري و كاهش مصرف انرژي و آب، بسته هايي را تهيه كه در قالب تسهيلات ارزان قيمت به كشاورزان ارائه مي شود.
صادق خليليان از پرداخت يارانه نهاده هاي كشاورزي، تسهيلات خريد و تامين نقدينگي حامل هاي انرژي، تسهيلات اصلاح ساختارها و تسهيلات تعويض تراكتورهاي كشاورزي به عنوان بسته هاي حمايتي اين بخش نام برد و افزود: برخي از اين بسته ها اجرايي شده و برخي ديگر تا روزهاي آينده در اختيار كشاورزان قرار خواهد گرفت.
وزير جهاد كشاورزي در ادامه از مهيا شدن بستري براي جايگزيني تراكتورهاي نو با تراكتورهاي فرسوده و پرمصرف كشاورزان خبر داد و گفت: كشاورزان براي دريافت تراكتورهاي نو، بخشي از قيمت آن را با تحويل تراكتورهاي فرسوده خود و محاسبه قيمت اسقاط آن از سوي كارخانه هاي سازنده و مابقي را با دريافت تسهيلات ارزان قيمت از دولت تامين مي كنند.
وي اظهار داشت: اقدامات لازم در اين خصوص انجام پذيرفته و تا 2 ماه آينده عملياتي مي شود.
خليليان در ادامه از حمايت ديگر دولت براي اصلاح ساختار حامل هاي انرژي و مصرف آب ياد كرد و گفت: اين وام تا سقف يك ميليارد ريال با نرخ سود و كارمزد يارانه اي 4 تا 6 درصد و با بازپرداخت طولاني مدت به كشاورزان اعطا مي شود.
وي افزود: اين وام براي كاهش مصرف انرژي و آب بخش كشاورزي و همچنين افزايش بهره وري اعطا مي شود كه خوشبختانه در بحث مصرف آب كشاورزي و بحث انرژي در مرغداري ها اقدامات خوبي انجام شده و اعطاي اين وام به گلخانه ها و دامداري ها در اولويت قرار دارد.
وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: همچنين بسته حمايتي ديگري در قالب وام بانكي با نرخ سود و كارمزد 4 درصد به ميزان حداكثر 50 ميليون ريال متناسب با نوع فعاليت در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد تا با آن بتوانند هزينه هاي جاري خود را پوشش داده و از عهده افزايش قيمت حامل هاي انرژي برآيند.
وي با توجه به اينكه تعدادي از كشاورزان اين وام را دريافت كردند و تعدادي ديگر در نوبت هستند، خاطرنشان كرد: دريافت اين وام به راحتي صورت مي گيرد و وثيقه خاصي نياز ندارد و تنها متناسب با نوع فعاليت، ميزان آن متفاوت خواهد بود.
خليليان يارانه نهاده هاي كشاورزي را يكي ديگر از بسته هاي حمايتي دولت براي بخش كشاورزي عنوان كرد و گفت: نهاده هايي مانند كود به صورت يارانه اي و در چارچوب قانون هدفمندي يارانه ها در اختيار كشاورزان قرار داده شده است.

 



دريافت 1500 تومان عوارض آزادراه تهران- پرديس

معاون وزير راه و شهرسازي جزئيات اخذ عوارض خودروها در آزادراه تهران- پرديس را اعلام كرد.
احمد صادقي در نشستي خبري در خصوص آزادراه تهران- پرديس گفت: 50درصد از سرمايه گذاري اين آزادراه از سوي دولت و 50درصد ديگر از سوي بخش خصوصي تامين شده است كه به منظور برگشت سرمايه و تشويق بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در آزادراهها، وصول عوارض به اجرا درمي آيد.
وي افزود: آزادراه تهران- پرديس به طول23 كيلومتر است كه براي احداث آن بيش از 170ميليارد تومان هزينه شده است و براي برگشت سرمايه 1500 تومان عوارض براي خودروهاي سواري و 3500 تومان عوارض براي كاميونت و خودروهاي غيرسواري در نظر گرفته شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اخذ عوارض از شنبه آينده آغاز مي شود، گفت: اهالي ساكن در پرديس و دانشجويان رودهن و بومهن كه تردد زيادي به تهران دارند با دستور وزير مشمول تخفيف شده اند و از آنها 500 تومان براي عوارض دريافت مي شود و ما به التفاوت آن را دولت مي پردازد.وي در خصوص چگونگي ارائه اين تخفيف به اين افراد گفت: مديريت شهرك پرديس زير نظر وزارت راه و شهرسازي است كه از آنها استعلام شده و افرادي كه داراي خودرو هستند كارت ملي و كارت خودرويشان دريافت مي شود و براي آنها برچسبي تهيه شده تا روي خودرويشان نصب كنند.
صادقي در اين خصوص كه عوارض دريافتي مبلغ زيادي است، بيان كرد: ما نمي خواهيم اين آخرين آزادراهي باشد كه ساخته مي شود زيرا بخش خصوصي هنگامي تمايل به سرمايه گذاري دارد كه برگشت سرمايه داشته باشد. هزينه اين آزادراه هم در 15 سال برگشت داده مي شود كه اين مقرون به صرفه نيست و بايد براي بخش خصوصي جاذبه ايجاد شود.
وي با بيان اينكه قيمت اين عوارض معقول است، گفت: قصد داريم با مشاركت بخش خصوصي به سمتي برويم كه سالانه 500 كيلومتر آزادراه در كشور ساخته شود تا به اين وسيله سوانح جاده اي كاهش يافته و زمان سفر كمتر شود.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: نرخ عوارض اين آزادراه را وزارت راه همراه با شريك خود با پيش بيني تعداد خودروها و هزينه نگهداري آزادراه تعيين كرده اند و توسط شوراي اقتصاد به تصويب رسيد.

 



صدور برچسب انرژي براي تمام ساختمان هاي كشور

با مشاركت 3 دستگاه دولتي و شهرداري ها به زودي براي تمام ساختمانهاي كشور برچسب مصرف انرژي صادر مي شود.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفتگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر با مشاركت وزارت نفت، راه و شهرسازي و امور زيربنايي، نيرو و شهرداري تدوين برچسب انرژي ساختمانها در مراحل پاياني قرار گرفته است، گفت: پيش بيني مي شود تدوين اين برچسب انرژي تا نيمه دوم امسال به پايان برسد و از سال آينده براي اجرا به طور رسمي ابلاغ شود.
عباس كاظمي با تاكيد بر اينكه هدف از تدوين برچسب انرژي مديريت مصرف حاملهاي مختلف انرژي به ويژه در ساخت و سازهاي جديد است، تصريح كرد: بر اين اساس ساختمانهاي موجود و جديد بنابر ميزان هدرروي انرژي رتبه بندي و برچسب انرژي دريافت مي كنند.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه مطابق با اين استاندارد و شناسنامه جديد خريداران و مستاجران ساختمانها مطابق با ميزان مصرف انرژي، ساختمان مورد نظر خود را انتخاب مي كنند، اظهار داشت: مطابق با اين برچسب انرژي بايد تمامي ساخت و سازها مطابق با مصالح استاندارد همچون عايقهاي حرارتي، پنجره هاي دوجداره، موتورخانه هوشمند و شيرهاي ترموستاتيكي انجام شود.
كاظمي در ادامه با يادآوري اينكه با تدوين و اجراي برچسب انرژي تمامي ساختمانهاي كشور به نوعي درجه بندي و رتبه بندي مي شوند، تاكيد كرد: حتي قرار است اين برچسبها در اسناد مالكيت ساختمانها هم قيد شود.
وي با بيان اينكه مطابق با لوازم خانگي، ساختمانها هم از برچسبهاي انرژي A تا E برخوردار خواهند شد، تاكيد كرد: در حال حاضر حتي يك ساختمان با درجه A و B مصرف انرژي هم در سطح كشور وجود ندارد.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت، خاطرنشان كرد: به طوري كه اگر در ساختماني با رعايت تمامي مقررات امكان مصرف كمتر از 100كيلووات ساعت در هرمترمكعب انرژي فراهم شود، امكان صدور درجه A يا B فراهم مي شود.

 



در صورت تامين اعتبار ارايه مي شود سبد كالايي ماه رمضان براي كارمندان دولت

رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور گفت: كالابرگ و سبد كالايي ماه رمضان تامين اعتبار نشده است.
بهمن حاجعلي در گفت وگو با فارس در خصوص كالابرگ هاي ماه مبارك رمضان اظهار داشت: كالابرگ هاي اين ماه هنوز تامين اعتبار نشده است و ما منتظر جلسه اي هستيم تا در اين خصوص تشكيل شود و اميدواريم طي يك تا 2 روز آينده اين جلسه برگزار شود.
وي در تشريح ديگر اقدامات تنظيم بازار ماه مبارك رمضان گفت: براي ماه مبارك رمضان سبد كارمندي در نظر گرفته شده است اما تامين اعتبار آن بايد توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري انجام شود كه هنوز اين اتفاق هم نيفتاده است.
وي در واكنش به اين سؤال كه سال گذشته به دليل اين كه هيچگونه يارانه اي براي سبد كالايي در نظر گرفته نشده بود اين سبد از سوي سازمان ها مورد استقبال قرار نگرفت، گفت: اگر معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اعتبار لازم را پرداخت كند قيمت كالاهاي اين سبد زير قيمت تمام شده خواهد بود و اگر غير از اين باشد نمي توان نامش را سبد گذاشت.

 



امسال با 5/13ميليون تن تكرار مي شود خودكفايي درتوليد گندم

معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه با اجراي هدفمندي يارانه ها 2 ميليون تن مصرف گندم كاهش يافته و 5 ميليون تن گندم از سال گذشته باقي مانده است گفت: امسال به رغم خشكسالي پاييز با توليد 5/13ميليون تن گندم خودكفايي را تكرار مي كنيم.
مجيد خليلي خشنود در نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: به رغم خشكسالي پاييز سال 89 كه در 30 سال گذشته بي سابقه بود به محصولات ديم خسارات جدي وارد و در محصولات آبي نيز كشاورزان مجبور به برگرداندن زراعت گندم شدند.
معاون توليدات گياهي گفت: اما بارندگي هاي بهاره تا حدود زيادي اين خلأ را جبران كرد و امسال حدود 13 الي
5/13ميليون تن گندم برداشت مي شود و با توجه به اعلام شركت بازرگاني دولتي به نياز 5/9ميليون تني مصرف گندم كشور امسال نيز به توليد پايدار خواهيم رسيد.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: طي سنوات گذشته با خريد 11ميليون و200 الي 11 ميليون و500 هزار تن، خودكفايي در گندم اعلام مي شد، اما با اجراي هدفمندي يارانه ها ميزان مصرف گندم با 2 ميليون تن كاهش به
5/9ميليون تن رسيده است.
خشنود با اعلام اينكه شركت بازرگاني دولتي خريد گندم تضميني را بدون هماهنگي با وزارت جهاد انجام مي دهد، گفت: اين موضوع مورد اعتراض كشاورزان، وزارت جهاد و كميسيون كشاورزي مجلس است كه اين رويه بايد تغيير كند.
وي با بيان اينكه تركيب كشت براي استانهاي كشور در حال تدوين است، گفت: اين تركيب با اولويت كاهش كشت محصولاتي با نياز آبي بالا انجام مي شود همچنين جايگزيني توليد علوفه به ويژه جو به جاي گندم در دستور كار است.
خشنود گفت: در حال حاضر 5 ميليون تن گندم ذخيره و طبق اعلام شركت بازرگاني دولتي تاكنون 3 ميليون تن گندم هم خريداري شده است، يعني ميزان مصرف كشور تامين و خريدهاي بعدي به عنوان ذخيره سال آينده خواهد بود.

 



مدير عامل شركت ملي گاز: مجوز جايگاه هاي سي ان جي بدهكار باطل مي شود

معاون وزير نفت با تشريح برنامه هاي دولت براي برخورد با بدهكاران گازي از ابطال مجوز فعاليت جايگاههاي CNG بدهكار خبر داد و گفت: احتمال تقبل ماليات بر ارزش افزوده جايگاه هاي CNG توسط دولت وجود دارد.
جواد اوجي در گفتگو با مهر با بيان اينكه از ابتداي سالجاري تاكنون به طور متوسط بالغ بر 17 ميليون متر مكعب گاز به جايگاههاي CNG ارسال شده است، گفت: ميزان گازرساني به جايگاههاي CNG نسبت به سال گذشته حدود 4 ميليون متر مكعب در روز افزايش يافته است.
مدير عامل شركت ملي گاز درباره آخرين تصميم دولت براي وصول بدهكاريهاي گازي جايگاههاي CNG اظهار داشت: در حال حاضر جايگاههايي در سطح كشور فعاليت مي كنند كه بين 700 ميليون تا يك ميليارد تومان به دولت بابت عدم پرداخت قبوض گاز بدهي دارند.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه هم اكنون فروش گاز در جايگاههاي CNG به صورت نقدي است، تصريح كرد: هيچ گونه دليلي براي عدم پرداخت بدهي هاي گازي جايگاههاي CNG به خزانه دولت قابل قبول نيست.
اين مقال مسئول با بيان اينكه هم اكنون وزارت نفت با هماهنگي شوراي تأمين و استانداري نسبت به قطع موقت انشعاب گاز جايگاههاي CNG اقدام مي كند، بيان كرد: براين اساس، انشعاب گاز آن دسته از جايگاههايي كه تاكنون 3 تا 4 دوره قبض گاز خود را پرداخت نكرده اند پس از دريافت اخطاريه هاي متعدد اقدامي براي پرداخت بدهي نمي كنند، قطع خواهد شد.
وي با يادآوري اينكه براي به حداقل رسيدن مشكلات مردم گاز همه جايگاههاي CNG در يك منطقه به طور همزمان قطع نخواهد شد، تأكيد كرد: عدم پرداخت بدهي هاي دولت توسط جايگاه داران CNG هيچ گونه توجيهي ندارد.
اوجي در ادامه از ابطال مجوز جايگاههاي CNG بدهكار خبر داد و افزود: اخيراً با موافقت دولت آن دسته از جايگاههايي كه بدهي هاي سنگين دارند به ساير بخشها واگذار خواهند شد.
معاون وزير نفت با بيان اينكه با ابطال مجوز جايگاههاي CNG بدهكار از سرگيري خدمات رساني اين جايگاهها به بخش خصوصي علاقه مند و متعهد واگذار مي شود، اظهار داشت: در مجموع با انجام مذاكرات متعدد سعي مي شود تا با رفع مشكلات جايگاه داران امكان ارائه خدمات بيشتر به مردم فراهم شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تأكيد بر اينكه هم اكنون در ستاد هدفمندي يارانه ها در خصوص رفع مشكلات جايگاههاي CNG تصميم گيري مي شود، گفت: يكي از محورهاي ستاد هدفمندي يارانه اعمال تغييرات جديد در ماليات بر ارزش افزوده جايگاههاي CNG است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با بيان اينكه امكان حذف ماليات بر ارزش افزوده جايگاههاي CNG نيست، تصريح كرد: اما اين امكان وجود دارد كه بخشي از هزينه مالياتي اين بنگاههاي اقتصادي توسط شركت ملي گاز و يا دولت تقبل شود.
در همين حال اخيراً محمد علي آبادي سرپرست وزارت نفت از برخورد قانوني وزارت نفت با جايگاههاي CNG بدهكار خبر داده و اعلام كرده است: به زودي مشكل جايگاههاي CNG بدهكار به طور كامل مرتفع خواهد شد.

 



پس فردا بلندترين سد بتني كشور به بهره برداري مي رسد

«سد كارون 4» روز پنج شنبه با حضور مقام هاي عالي كشور به بهره برداري مي رسد.
اين سد بلندترين سد بتني كشور با ارتفاع 230 متر است كه در استان چهارمحال و بختياري و در فاصله 180 كيلومتري جنوب غربي شهركرد قرار دارد.
در تمام مراحل ساخت اين سد، از كمترين توان خارجي بهره گرفته شده است و از اين رو سد كارون 4 لقب بومي ترين سد كشور را گرفته است.
بنابراين گزارش، «سد كارون4» شامل چهار واحد نيروگاهي هر يك به ظرفيت 250 مگاوات است. حجم مخزن اين سد 2/2 ميليارد متر مكعب آب است كه در زمان كنوني 100 درصد حجم مخزن پر است.
اين سد بالادست ترين سدي است كه بر روي رودخانه كارون ساخته شده است و در پايين دست آن سدها كارون 3، كارون 1 و مسجد سليمان در دست بهره برداري هستند.
براساس اين گزارش، به اين ترتيب با بهره برداري از اين سد، از حداكثر پتانسيل برق آبي اين رودخانه عظيم كه پر آب ترين رودخانه ايران است استفاده مي شود.
آبگيري سد كارون 4 در پنجم فروردين سال 89 به دست رئيس جمهوري انجام شد.

 



برگزار ي همايش اعزام نيروي كار به كانادا و استراليا

نخستين همايش فرصت هاي شغلي و كار آفريني در كانادا با حضور مقامات وزارت كار و امور اجتماعي، مسئول منابع نيروي انساني كانادا و كارشناسان اين حوزه در تهران برگزار مي شود.
محمد حسين فروزان مهر، معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار يكي از دغدغه هاي نظام را مهار كار و ايجاد زمينه اشتغال جوانان فارغ التحصيل دانشگاهي دانست و گفت: با توجه به قانون برنامه پنجم قرار است با ايجاد و اعزام 100 هزار نيروي كار زمينه اشتغال جوانان را فراهم كنيم و نرخ بيكاري را با اين روش به 7 درصد برسانيم.
معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار با بيان اينكه اعزام نيرو به كانادا و استراليا در رشته علوم پزشكي متناسب با استاندارد پذيرش آنها شروع خوبي براي تبادل اطلاعات است، گفت: به زودي اولين همايش اشتغال زايي در خارج از كشور برگزار مي شود و اين همايش كمك مي كند تا بتوان با استانداردهاي آموزشي گواهينامه هايي را اخذ كرد.
وي، كاهش نرخ بيكاري را نيازمند سرمايه گذاري كلان دانست و گفت: با صدور خدمات فني مهندسي به خارج از كشور و ايجاد زمينه اشتغال براي نيروي جوان مي توان زمينه حضور ايرانيان را در تمامي كشورهاي دنيا فراهم كرد.
فروزان مهر، همجواري با كشورهاي داراي نيروي كار ارزان و تبليغات منفي صورت گرفته را باعث عدم تمايل برخي كشورها دانست و گفت: اميد است با فعال سازي ديپلماسي اقتصادي و تلاش فعالان اقتصادي و ايجاد يك برنامه منسجم زمينه خوبي در اعزام نيروها به خارج از كشور فراهم شود.
فروزان مهر افزود: در حال حاضر اكثر كشورها از طريق اعزام نيرو به خارج از مرزها نيازهاي خود را رفع مي كنند كه وزارت كار و امور اجتماعي با توجه به اهداف خود متولي اعزام نيروهاي ايراني به خارج از كشور است كه اين موضوع با وزارت امور خارجه، وزارت بازرگاني و وزارت كشور بررسي شده تا روابط را بهبود بخشد.
وي تمركز بيش از حد نيرو در بازار داخل را باعث عدم استفاده از فرصتهاي رقابتي و غافل شدن از بازار بين المللي دانست و گفت: راهبردها و سياستهاي برنامه پنجم با همكاري دستگاههاي متولي در نظر دارد تا با اعزام 100 هزار نيروي كاري عرصه رقابتي را گسترش دهد.وي از سازمان آموزش فني و حرفه اي خواست تا با ارائه آموزش متناسب با استانداردهاي بين المللي نيروها را تربيت كند تا آنها دچار مشكل نشوند.
اين همايش 17 تيرماه در باشگاه وزارت كار برگزار مي شود.

 



اجراي نخستين طرح جامع آمارگيري سنجش بهره وري در بخش بازرگاني

وزارت بازرگاني براي نخستين بار در كشور، طرح سراسري آمارگيري از 100 هزار واحد صنفي و بازرگاني را اجرا كرد.
رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در اين باره گفت: وزارت بازرگاني در قالب اين طرح، اطلاعات آماري دقيق و معتبر موردنياز براي محاسبه و تحليل شاخص هاي بهره وري بخش بازرگاني را در 34 فعاليت صنفي و بازرگاني جمع آوري نموده تا بتواند «برنامه جامع ارتقاي بهره وري بخش بازرگاني» را بازنگري و اجرا نمايد.
مهدي فتح الله با بيان اين كه اين طرح شامل واحدهاي صنفي، فروشگاه هاي زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف، صادركنندگان و واردكنندگان حقيقي و حقوقي و شركت هاي پخش كالا مي شود، اظهار داشت: تاكنون از مجموع 100 هزار پرسشنامه تكميل شده، 80 هزار پرسشنامه داده آماري شده و در نرم افزار استخراج ثبت گرديده است و به زودي نتايج نهايي آن منتشر خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه طرح آمارگيري از واحدهاي صنفي و بازرگاني از امسال به صورت سالانه اجرا مي شود، افزود: نتايج تحليلي اين طرح براي تمامي مديران اتاق هاي بازرگاني، اتحاديه هاي صنفي و بازرگاني، بنگاه هاي تجاري، مديران فروشگاه هاي زنجيره اي در سطح ملي و استاني بسيار كارآمد است.
فتح الله با بيان اين كه از نتايج اين طرح مي توان در اندازه گيري ميزان استفاده از انرژي در واحدهاي صنفي و بازرگاني نيز استفاده نمود، تصريح كرد: از اين طريق مي توان حمايت از واحدهاي صنفي و بازرگاني را هدفمند نمود تا در مجموع به اجراي موفق طرح هدفمندسازي يارانه ها (در فعاليت هايي كه متولي بهبود بهره وري آنها وزارت بازرگاني است) منجر شود.
رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در خصوص اهداف طرح آمارگيري از واحدهاي صنفي و بازرگاني گفت: اين طرح براي اندازه گيري و تحليل شاخص هاي بهره وري بخش بازرگاني و با هدف ارتقاء بهره وري كه تاثير بسزايي در بهبود بهره وري كليه بخش هاي اقتصادي دارد، انجام شده است.

 



رئيس پژوهشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت:سيستم ترمز كاميون فراز مغايرتي با استانداردهاي روز ندارد

در حالي كه موضوع شماره گذاري «فراز» به اختلاف نظر بزرگي بين پليس و خودروساز تبديل شده، رئيس پژوهشكده مهندسي خودرو اعلام كرد: سيستم ترمز كاميون «فراز» هيچگونه مغايرتي با استانداردهاي روز اروپا ندارد.
محمدحسن شجاعي فرد رئيس پژوهشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران، با بيان اين مطلب گفت: اين پژوهشكده آزمون هاي داخلي و بين المللي متعددي را بر روي سيستم ترمز كاميون فراز انجام داده است كه همگي مطابقت اين سيستم با استانداردهاي روز اروپا را تاييد مي كند. وي ادامه داد: به منظور اطمينان از صحت اين تاييديه ها (استاندارد VCA) كه توسط كشور چين به شركت ايران خودرو ديزل اعلام شده بود آنها را براي پارتنر خارجي پژوهشكده (شركت يورو موتورز) ارسال كرديم تا مورد بررسي دقيق قرار گيرد.
رئيس انجمن مهندسي خودرو ايران با اشاره به حدود دو ماه فعاليت شبانه روزي در راستاي انجام آزمون هاي متعدد بر روي سيستم ترمز كاميون فراز، اظهار داشت: اين پژوهشكده در ابتدا از صحت و سقم اطلاعات ارائه شده توسط طرف هاي چيني به ايران خودرو ديزل مطمئن نبود و به همين دليل در صورتي كه اطلاعات آنها با استانداردهاي روز دنيا مغايرت داشت شركت ايران خودرو ديزل مي توانست از طرف چيني ادعاي خسارت كند.
شجاعي فرد افزود: پس از ارائه تاييديه هاي نهايي از سوي پارتنر خارجي پژوهشكده و دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران، كارگروهي متشكل از اساتيد و دانشجويان نخبه داخلي و خارجي دانشگاه با استفاده از نرم افزارهاي شبيه سازي و امكانات پيشرفته موجود، آزمون هاي متعددي را بر روي سيستم ترمز خودرو فوق انجام دادند.
وي با اشاره به اين كه سيستم ترمز «فراز» به دليل وجود سيستم BVS در شرايط سراشيبي نيز موفق عمل مي كند، ادامه داد: تمام اطلاعات و آزمون هاي انجام شده بر روي كاميون «فراز» بر پايه سه مدل و راهكار مورد ارزيابي قرار گرفت و نتايج تمام اين بررسي ها نشان داد كه سيستم ترمز اين كاميون با اطلاعات ارائه شده از سوي شركت سازنده، آزمون هاي رندوم (رول تست) و شبيه سازي با تمام استانداردهاي وي.سي.اي (VCA) مطابقت دارد. وي با بيان اين كه وجود اين استانداردها به تنهايي نميتواند مانع بروز سوانح جاده اي شود، تصريح كرد: عوامل مهم ديگري مانند شرايط جسمي راننده، كيفيت جاده، استفاده از تريلرهاي استاندارد براي كاميون هاي كشنده و ... نقش بسزايي در ايجاد تصادفات دارد.
رئيس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران، در پاسخ به اين سؤال كه علت اصلي عدم شماره گذاري فراز از سوي پليس راهور ناجا چيست؟ افزود: ما وظيفه نداريم كه به پليس پاسخگو باشيم و نتايج آزمون هاي انجام شده را در اختيار آنها قرار دهيم، هر چند كه در فرآيند بررسي سيستم ترمز اين كاميون، تحقيقات تئوريك و پيچيده اي صورت گرفته و فرآيند كاملا علمي و آكادميك پياده شده است. وي همچنين از مكاتبات پليس راهور ناجا با اين پژوهشكده براي بررسي تصادفات جاده اي كشور خبر داد و افزود: چنانچه سيستم ترمز «فراز» با مشكل مواجه بود نمي توانست استاندارد CE اروپا را پشت سر گذارد. شجاعي فرد در ادامه با بيان اين كه متاسفانه تاكنون فقط نگاه اقتصادي به صنعت خودرو كشور شده است، متذكر شد: بايد براي صنعت خودروسازي كشور يك استراتژي و چشم انداز روشن ترسيم كنيم و به جاي كسب جايگاه اول توليد در منطقه، به اولين صادركننده تبديل شويم.

 



فرش دستباف در طرح خريد اعتباري كاركنان دولت قرار گرفت

فرش دستباف ايران در سامانه طرح خريد اعتباري كاركنان دولت قرار گرفت.
به گزارش مركز ملي فرش ايران با ورود به طرح «ميزان يك» هر كدام از كاركنان دولت مي توانند با ارائه كارت خريد اعتباري كه در زمان حاضر تا سقف يك ميليون و500 هزار تومان اعتبار دارد، با مراجعه به فروشگاههاي فروش فرش دستبافي كه به اين طرح پيوسته اند، كالاي خود را خريداري كنند.
اين گزارش مي افزايد: يكي از الزامات ورود تامين كنندگان و فروشندگان فرش دستباف به طرح ميزان1، دريافت ايران كد است.
بر پايه همين گزارش، ارائه فرش دستباف در طرح ميزان2 نيز كه ويژه تامين كالاهاي مورد نياز ادارات دولتي است در دستور كار وزارت بازرگاني قرار گرفته است.
اين سامانه خريداران دولتي را قادر مي سازد كليه مراحل از درخواست خريد كالا تا پرداخت وجه را به صورت غيرمتمركز و از طريق سيستم يكپارچه انجام دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14