(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 تیر 1390- شماره 19970

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور: حجم كارهاي عمراني دولت 2برابر مي شود
عضو كميسيون اصل 90:برگزاري مناقصه ها در وزارت نفت شفاف نيست
در قالب يارانه شير پرداخت مي شود اختصاص 720 ميليارد تومان تسهيلات به دامداران
توزيع گندم ارزان قيمت بين مرغداران و دامداري ها
سرمايه گذاري 50 ميليارد دلاري در ميادين نفتي خليج فارس
اعلام كالا برگ روغن و شكر ويژه ماه رمضان
انتشار اوراق قرض الحسنه از نظر فقهي بلامانع است
واگذاري 40 شركت نفتي در سال جاري
به زودي اعمال مي شود افزايش 14 درصدي قيمت بليت هواپيما
سهامداران تأسيسات راه آهن سود 700 ريالي مي گيرند
تهديد سلامتي مردم با گوشي هاي همراه قاچاق



كوتاه اقتصادي

¤ مدير كل امور اجتماعي و سهام وزارت كار گفت: مرحله دوم پالايش و احراز شرايط كارگران ساختماني با همكاري تشكل هاي كارگري براي دريافت سهام عدالت آغاز شده است.مسعود كاظم زاده در خصوص آخرين وضعيت سهام عدالت كارگران، اظهار داشت: پس از اينكه اطلاعات تمامي كارگران ثبت نام شده در مرحله اول توسط دبيرخانه سهام عدالت پالايش شد، مجدداً در اختيار وزارت كار قرار گرفته كه براين اساس، نرم افزار مرحله دوم پالايش و بررسي اطلاعات افراد آماده شده و طي هفته جاري آموزش مديران كل كار و امور اجتماعي استان ها آغاز شده است.
¤ اسامي بانكهاي ارائه كننده تسهيلات در محدوده بافتهاي فرسوده از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام شد.براساس دستورالعمل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، ارائه سهيلات در محدوده بافتهاي فرسوده در سال جاري توسط بانك هاي ملي، سپه، صادرات، ملت، تجارت و رفاه كارگران پرداخت مي شود.وزارت راه و شهرسازي به منظور نوسازي بافتهاي فرسوده شهري در كشور در قالب مسكن مهر تسهيلات 20 و 25 ميليوني با كارمزد 4 تا 12 درصد مي پردازد كه مالكان مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
¤ رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان از راه اندازي بانك اصناف تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: كارهاي مقدماتي راه اندازي اين بانك انجام شده است.حسن رادمرد با اشاره به تشكيل كميته اي متشكل از اصناف و وزارت بازرگاني براي پيگيري مقدمات راه اندازي بانك اصناف اعلام كرد: در ديدار اصناف با رئيس جمهوري، وي طي دستوري به بانك مركزي، خواستار پيگيري هر چه سريع تر راه اندازي بانك اصناف شد.
¤ بازرس اتحاديه چايكاران شمال كشور گفت: هم اكنون 70 روز از آغاز برداشت و خريد تضميني برگ سبز چاي مي گذرد، اما كشاورزان وجهي بابت محصول خود دريافت نكرده اند.
¤ نفت خام سنگين صادراتي در حالي چهارشنبه هفته جاري براي نخستين بار عرضه مي شود كه براساس اطلاعات اوليه اي كه وجود دارد امكان عرضه 50 هزار بشكه در هر روز وجود دارد.چهارشنبه هفته جاري نفت خام سنگين صادراتي در بورس كالاي كيش عرضه مي شود كه براساس مشخصاتي كه ارائه شده محل تحويل و بارگيري اين كالا در جزيره خارك بوده و شركت مي تواند 50 هزار بشكه در هر روز عرضه كند.
¤ معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و دبير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: حذف يارانه پردرآمدها در حال بررسي است و زماني كه به جمع بندي مناسب در اين زمينه دست يافتيم، نتايج آن را اعلام خواهيم كرد.
¤ مقام هاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت يك بانك ديگر در ايالت ايلينويس و دو بانك ديگر در ايالت كلرادو جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور به 51 مورد برسد.
¤ مدير فني و پذيرش بورس كالا از تقاضاي تيرآهن براي ورود به بورس به عنوان يك كالاي مشابه خبر داد و گفت، كلينكر و سيمان سفيد در جلسه بعدي هيئت پذيرش بررسي مي شود.
¤ يورو استات اعلام كرد: واردات 27 كشور عضو اتحاديه اروپا از ايران در 4 ماه نخست 2011 با رشد 8/1 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به 02/4 ميليارد يورو رسيد.به گزارش يورواستات، مبادلات تجاري ايران با اتحاديه اروپا در 4 ماه نخست 2011 به 42/7 ميليارد يورو رسيد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل يك درصد كاهش داشته است.

 



رئيس جمهور: حجم كارهاي عمراني دولت 2برابر مي شود

رئيس جمهور تاكيد كرد: از امسال حجم كارهاي عمراني دولت 2برابر مي شود.
محمود احمدي نژاد ديروز در چهاردهمين اجلاس هيات عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان افزود: طرح جديد مسكن بزودي آماده مي شود كه مهندسان كشور بايد در اين طرح وارد شوند و كار كنند تا وضعيت زندگي مردم به سمت الگوي مناسب پيش برود.
رئيس قوه مجريه با تاكيد بر ساختن كشور طبق الگوي اسلامي ايراني گفت: زماني كه از الگوي اسلامي سخن مي گوييم بدان معناست كه تصوير مناسبات انساني، اجتماعي و فضاي فرهنگي آينده را ترسيم مي كنيم.
وي با تاكيد بر ساختن ايران براساس الگوي اسلامي ايراني گفت: نبايد در مسير ساختن، اصالت خود را تغيير دهيم چرا كه در اين صورت ديگر خودمان نيستيم و شيرازه كار از هم فرو مي پاشد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود نگاه ايراني به همه موضوعات را مبتني بر مهندسي دانست و گفت: هر جا كار موفقي در كشور انجام شد حاصل كار مهندسي است.
رئيس جمهوري هدفمندي يارانه ها را به عنوان يك كار مهندسي موفق ذكر كرد و گفت: مجامع بين المللي كه از ما تعريف مي كردند با اجراي هدفمندي يارانه ها گفتند كه اين كار بسيار موفق و در دنيا الگو شد. البته نمي گوييم كه اجراي آن بدون نقص است اما نسبت به عظمت كار، بسيار ناچيز است.
رئيس قوه مجريه مساله مسكن را يكي از مهمترين معضلات 50 سال اخير ايران و بسياري كشورهاي دنيا ذكر كرد و گفت: اين سؤال مطرح است كه ريشه مشكل مسكن چيست؟ اكثريت مردم عمر آينده خود را مي دهند تا 80 متر آپارتمان داشته باشند.
احمدي نژاد خطاب به مهندسان حاضر در اجلاس اين پرسش را طرح كرد كه آيا اين وضعيت شهرسازي مطلوب است؟ و در ادامه گفت: ببينيد كه تا چه ميزان مقررات براي جلوگيري از تخلفات وضع شده اما كارساز نيست و دليل آن اين است كه شيوه شهرسازي ما، شيوه درستي نيست.
وي درباره اشكال اساسي وضعيت موجود اظهار داشت: ما دور شهر خط كشيده ايم و گفته ايم كه داخل اين محدوده، شهر است و بيرون آن نه؛ اين در حالي است كه اين كار به داخل شهر ارزش افزوده مي دهد.
رئيس جمهوري ادامه داد: زماني كه از مسئولان سؤال مي كنيم كه چرا اين خط را كشيده ايد؟ مي گويند كه اگر اين خط كشي نباشد شهر گسترش مي يابد و هزينه هاي مديريت بالا مي رود و علاوه بر آن باغها و زمين هاي كشاورزي اطراف از بين مي رود.
رئيس جمهوري گفت: اما متاسفانه اين خط كشي نتوانسته به اين مواردي كه ذكر مي شود يعني كاهش هزينه هاي مديريت و مصون ماندن زمين هاي اطراف كمكي كند.
احمدي نژاد با اشاره به وسعت يك ميليون و648 هزار كيلومترمربع خشكي ايران گفت: كل شهرها و روستاهاي كشور يك ميليون هكتار است و ما 29 ميليون هكتار قابل استفاده براي سكونت در اختيار داريم. آيا نمي توانيم شيوه شهرسازي را تغيير دهيم؟
رئيس قوه مجريه با بيان اين كه در دنيا شهرهايي وجود دارد كه 18 ميليون نفر و قريب به اتفاق آنها در ويلاهاي دوبلكس زندگي مي كنند، تصريح كرد: مي توانيم به شيوه ديگري زندگي كنيم و از اين 29 ميليون هكتار استفاده هاي بهتري داشته باشيم.
احمدي نژاد با اشاره به تعداد 20 ميليون خانواده ايراني، برنامه هاي دولت در زمينه مسكن را يادآور شد و گفت: اگر به هر خانواده هزار متر زمين دهيم تا سه برابر شدن جمعيت ايران فضا وجود دارد.

 



عضو كميسيون اصل 90:برگزاري مناقصه ها در وزارت نفت شفاف نيست

سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس با اشاره به جلسه اخير اين كميسيون گفت: در حوزه نفت و گاز يك بحث و عقيده كلي درباره پروژه هايي كه پيمانكاران در آن شركت مي كنند داريم، عواملي وجود دارد كه خارجي ها را در مناقصات برنده مي كند.
حسين اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه گذشته كميسيون اصل 90 مجلس اظهار داشت: يكي از اين مباحث مربوط به 100 هكتار زميني بود كه محيط زيست بدون توجه به مخاطرات زيست محيطي به يك شركت خصوصي در ميانكله و آشورا ده داده بود كه كميسيون وارد اين موضوع شد و با كمك سيستم هاي نظارتي اين زمين ها به محيط زيست بازگردانده شد.
وي افزود: قانون گريزي و عدم رعايت اصول مشخص شده در نهادهاي نظارتي به تبعات سنگيني منجر مي شود، چنانكه نيك كار اصفهاني سفير اسبق ايران در ارمنستان كه وزارت اطلاعات پيش از اين اعلام كرده بود كه دستگاه سياست خارجي مجاز نيست از اين فرد استفاده كند و سيستم به اين موضوع توجه نكرد در فرآيندي درگير فسادهاي مالي و امثال آن شد كه به پناهندگي و فرار اين فرد به انگلستان منجر شد.
وي با بيان اينكه سومين نكته در جلسات اخير كميسيون در رابطه با موضوع بنزين بود اظهار داشت: زماني ما 65 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي كرديم و 40 ميليون ليتر توليد روزانه كشور بود كه بعد از سهميه بندي 15 ميليون ليتر مديريت و از مصرف كاسته شد اما كماكان 10 ميليون ليتر واردات داشتيم.
وي افزود: پس از آن از سوي نهادهاي مسئول گفته شد در راستاي هدفمندي و افزايش توليد پالايشگاه ها واردات بنزين به كشور قطع خواهد شد اما در حال حاضر دولت به تعهد مبني بر قطع واردات عمل نكرده و واردات ادامه دارد.
اسلامي گفت: آقاي ميركاظمي انصافا وزير توانمند، قوي، با درايت و پاكيزه اي بود و صنعت نفت را كاملا علمي و مدبرانه اداره مي كرد و حدس مي زنم در صورت ادامه مديريت ايشان اين تعهد دولت عملياتي مي شد.
وي در ادامه تصريح كرد: مباحث مربوط به معاوضه بنزين و نفت خام نيز در جلسه كميسيون اصل 90 بررسي شد اما چون به نتيجه قطعي نرسيد بررسي كميسيون روي اين موارد ادامه خواهد يافت.
سخنگوي كميسيون اصل 90 با اشاره به بررسي قرارداد كرسنت در اين كميسيون اظهار داشت: در كميسيون و در حوزه مباحث نفت و گاز يك بحث و عقيده كلي درباره پروژه هايي كه پيمانكاران در آن شركت مي كنند داريم و تصور مي كنيم عواملي وجود دارد كه خارجي ها را در مناقصات برنده مي كند.
وي اضافه كرد: اين در حالي است كه براساس قانون UPC500 مربوط به مناقصات، شركت هايي كه مولفه هاي حضور در مناقصات را دارند بايد به راحتي بتوانند وارد مناقصه شده و در يك رقابت عادلانه شركت كنند.
اسلامي گفت: اين بحث مربوط به سال 90 نيست و از پيش از انقلاب و حتي بعد از آن يك رانت غيرقابل تشخيص اما واقعي براي خارجي ها در مناقصات وجود دارد.
وي تصريح كرد: اين مسئله در وزارت نفت مانند ديدن مورچه روي سنگ سياه در شب تاريك است كه به نحوي خارجي بر داخلي مقدم مي شود.
وي افزود: ما در زمان يكي از وزرا در دوره هفتم مجلس پرونده اي در كميسيون اصل 90 داشتيم كه براساس آن يك شركت خارجي مناقصه را برنده شده و به يك شركت داخلي سپرده بود و براي سپردن اين مناقصه به شركت داخلي 20 ميليون يورو پول گرفته و رفته بود و شركت داخلي مستقلا پروژه را انجام و تحويل داده بود.سخنگوي كميسيون اصل 90 گفت: در آن زمان من نايب رئيس كميسيون بودم و وقتي اين موضوع را به مرحوم آقاي فاكر رئيس وقت كميسيون گفتم از شدت ناراحتي سردرد گرفت.

 



در قالب يارانه شير پرداخت مي شود اختصاص 720 ميليارد تومان تسهيلات به دامداران

سخنگوي بانك سپه درخريد شير گفت: 720 ميليارد تومان تسهيلات با بازپرداخت 4 ماهه به عنوان يارانه شير در اختيار دامداران قرار مي گيرد.
محسن دارايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در بودجه سال جاري 360 ميليارد تومان براي يارانه شير در نظر گرفته شده و قرار است همين مقدار هم بانك سپه در نظر گرفته و به ميزان 720 ميليارد تومان طي يك سال براي دامداران تسهيلات داده شود.
سخنگوي خريد تضميني شير در بانك سپه افزود: اين وجوه اداره شده است و تسهيلاتي كه به دامداران داده مي شود چهار ماهه خواهد بود و از آنجايي كه از قانون هدفمندي يارانه ها تبعيت مي كند بعد از برگشت، تسهيلات به خزانه دولت برگشت داده نشده و به صورت گردشي تسهيلات ادامه مي يابد.
دارايي در مورد نرخ تسهيلات گفت: اين نرخ براساس ميانگين سود بانكي متداول و رقمي كه معاون رئيس جمهور اعلام مي كند خواهد بود بطور مثال اگر آنها سود 4 درصد را اعلام كنند با محاسبه ميانگين سود بانكي 14 الي 17 درصدي بانك، سود بانكي 9 درصدي اعمال خواهد شد.
دارايي گفت: عامليت خريد توسط دو صندوق حمايت از توسعه دامپروري و توليدات دامي و مادر تخصصي سرمايه گذاري بخش كشاورزي خواهد بود و اين دو صندوق در مورد معرفي دامدار، ميزان وام، نرخ بهره و ساير موارد تصميم گيري مي كنند و بانك سپه عامل پرداخت تسهيلات خواهد شد.
به گفته وي، اين تصميم در معاونت راهبردي رياست جمهور با حضور مديران صندوق ها گرفته شد اما قرارداد رسمي هنوز منعقد نشده است.
سخنگوي خريد شير در بانك سپه گفت: قرار است با اين ميزان تسهيلاتي كه در اختيار دامداران و كارخانه ها قرار مي گيرد قيمت تمام شده شير تعديل و با قيمت مناسب تري به دست مصرف كننده برسد.

 



توزيع گندم ارزان قيمت بين مرغداران و دامداري ها

وزير جهادكشاورزي گفت: در راستاي حمايت از مرغداري ها و دامداري هاي سراسر كشور 770 هزار تن گندم ارزان قيمت از يك ميليون تن مصوب دولت توزيع شده و مابقي آن تا شهريور سال جاري عملياتي مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، صادق خليليان تصريح كرد: سال گذشته دولت مصوب كرد براي حمايت از مرغداري ها و دامداري هاي سراسر كشور يك ميليون تن گندم ارزان قيمت به آنان اختصاص يابد كه تاكنون 770 هزار تن گندم ارزان قيمت توزيع شده است.
وي در خصوص 230 هزار تن گندم باقي مانده براي اجراي كامل اين طرح خاطرنشان كرد: توزيع باقي مانده موكول به اين شد تا زماني كه وزارت بازرگاني خريدهاي تضميني گندم خود را آغاز كرد آن بخش از گندم هايي را كه مورد مصرف دام و طيور است، در اختيار وزارت جهادكشاورزي قرار دهد تا بين مرغداري ها و دامداري ها توزيع شود و اين كار تا شهريور سال جاري انجام خواهد شد. وزير جهاد كشاورزي در خصوص كمك به كشاورزان اصفهاني براي مقابله با خشكسالي گفت: براساس پيگيري هايي كه وزارت جهادكشاورزي در اين باره انجام داد، منجر به اخذ يك مصوبه از دولت شد كه مبلغ 500 ميليارد ريال براي اجراي طرح هاي مقابله با خشكسالي و استمهال وام هاي آنان اختصاص مي يابد.
وي يادآور شد: اين مبلغ در اختيار استانداري قرار گرفته كه بايد از طريق معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تخصيص يابد و هرچه سريع تر براي كشاورزان هزينه شود.
خليليان در پايان تأكيد كرد: اين كار تا زمان اخذ مصوبه دولت به وزارت جهادكشاورزي ارتباط پيدا مي كرد كه در اين زمينه به وظيفه خود عمل كرديم و مابقي آن به وزارت كشور و استانداري اصفهان براي دريافت مجوزهاي لازم تخصيص اعتبار و هزينه آن براي كشاورزان مربوط مي شود.

 



سرمايه گذاري 50 ميليارد دلاري در ميادين نفتي خليج فارس

مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه 50 ميليارد دلار در ميدان هاي نفتي مشترك و غيرمشترك خليج فارس سرمايه گذاري مي شود.
محمود زيركچيان زاده اظهار داشت: بر اين اساس سالانه بايد به طور متوسط 10ميليارد دلار در ميدان هاي نفتي خليج فارس سرمايه گذاري شود و در اين راستا امسال و سال آينده بزرگترين قراردادهاي نفت و گاز در شركت نفت فلات قاره منعقد خواهد شد.
وي افزود: قرارداد توسعه ميدان هاي گازي فرزاد B، فروز A و B و مجموعه ميدان هاي گازي اطراف جزيره لاوان در سال جاري منعقد خواهد شد.
وي درباره آخرين نتايج مذاكرات با شركت مپنا براي توسعه ميدان گازي فروز B و توليد برق از طريق گاز (GTW) در اين ميدان گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، در نيمه نخست سال جاري قرارداد توسعه اين ميدان به منظور شروع سرمايه گذاري و توسعه آن منعقد خواهد شد.مديرعامل شركت نفت فلات قاره تصريح كرد: اين شركت بيش از يك ميليارد و 350 ميليون دلار قرارداد با بانك ملت منعقد كرده و سال گذشته بيش از 300 ميليون دلار آن جذب شد كه بيشترين جذب صنعت نفت از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري انرژي در كشور به شمار مي آيد.
زيركچيان زاده از افزايش تنوع سبد تأمين مالي شركت نفت فلات قاره در آينده نزديك خبر داد و گفت: در كنار جذب منابع خارجي مذاكرات خوبي با بانك هاي ملت، صادرات، تجارت و پاسارگاد در دست اقدام داريم.
وي گفت: توليد گاز طبيعي مهمترين هدف شركت نفت فلات قاره ايران در برنامه پنجم توسعه است كه بر اين اساس، توليد 10ميليارد فوت مكعب گاز در روز (معادل 10 فاز عسلويه) از ميدان هاي كيش، فرزاد B، فروز A و B، لاوان، بلال، رشادت و برخي ديگر از ميدان هاي نفتي در دستور كار قرار دارد.

 



اعلام كالا برگ روغن و شكر ويژه ماه رمضان

مديرعامل اتحاديه تعاوني مصرف محلي تهران گفت: مردم استان هاي تهران و البرز مي توانند با در دست داشتن كالا برگ شماره 521 و 501 شهري جهت دريافت روغن و شكر به تعاونيهاي مصرف محلي مراجعه كنند.
ابراهيم طلايي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در راستاي سياست هاي تنظيم بازار با هدف تأمين و توزيع اقلام مصرفي خانوارها در ايام مبارك ماه شعبان و ماه ميهماني خدا «رمضان»، توزيع گسترده اقلام كالابرگي در دستور كار تعاوني هاي مصرف محلي قرار گرفت.
وي با اشاره به اينكه تمام اقلام مصرفي كالا برگي به قيمت مصوب بين خانوارها توزيع خواهد شد، خاطرنشان كرد: تعاوني هاي مصرف محلي در كليه نقاط استان تهران، استان البرز، شهرستان شهريار، شهر ري و شميرانات آماده تأمين و توزيع اقلام كالابرگي به خانوارها هستند.
مديرعامل اتحاديه تعاوني مصرف محلي تهران گفت: شكر يارانه اي به شماره كالابرگي 501 شهري به ازاء هر نفر يك هزار و 200 گرم و روغن به شماره كالابرگ 521 به ازاء هر نفر 900 گرم در بين مردم توزيع خواهد شد.وي ضمن تأكيد بر اينكه دولت در بحث تأمين و توزيع اقلام كالابرگي نهايت همكاري را با متوليان اجرايي داشته است، خاطرنشان كرد: به لحاظ تأمين و توزيع اقلام كالابرگي ويژه ماه مبارك شعبان و ماه ضيافت الله با هيچ مشكلي مواجه نيستيم و به تعداد كالابرگ هاي در اختيار مردم، اقلام مصرفي تهيه شده است كه در وقت مقتضي در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

 



انتشار اوراق قرض الحسنه از نظر فقهي بلامانع است

كميته فقهي سازمان بورس، انتشار اوراق قرض الحسنه را بلامانع دانست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، در جلسه اي كه با حضور اعضاي كميته تخصصي فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضاي هيئت مديره سازمان بورس برگزار شد، اعضاي كميته فقهي پس از بررسي ابعاد مختلف اوراق قرض الحسنه، ساختار آن را از نظر فقهي بلامانع تشخيص دادند.
اوراق قرض الحسنه اوراق بهاداري است كه بر اساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر مي شود و به موجب آن قرارداد، ناشر اوراق به ميزان ارزش اسمي آن ها به دارندگان اوراق بدهكار است و بايد در سررسيد معين يا عندالمطالبه به آنان بپردازد.
ناشر با انتشار اوراق قرض الحسنه با سررسيدهاي معين، وجوه مازاد افراد خير را جمع آوري كرده در طرح خاص سرمايه گذاري مي كند و سپس از محل بودجه سالانه يا از طريق جمع آوري اقساط وام هاي قرض الحسنه و يا با انتشار اوراق قرض الحسنه جديد، اوراق قرض الحسنه سررسيد شده را تسويه حساب مي كند. با تكرار و استمرار اين رويه هميشه مي توان مبلغ قابل توجهي از وجوه افراد خير را در اختيار صندوق و به تبع آن در اختيار گروه هاي هدف قرار داد.

 



واگذاري 40 شركت نفتي در سال جاري

سرپرست وزارت نفت با اشاره به واگذاري سهام 40 شركت نفتي در سالجاري از ساخت 2 پالايشگاه جديد نفت خبر داد و اعلام كرد: اوپك بدون استدلال هاي كارشناسي شده نسبت به افزايش سقف توليدات نفت اقدام نخواهد كرد.
محمد علي آبادي در گفت وگو با مهر با بيان اين كه در برنامه چهارم توسعه در مجموع وضعيت واگذاري سهام شركت هاي صنعت نفت به بخش خصوصي در قالب اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي مطلوب بوده است، گفت: وزارت نفت براي واگذاري سهام حدود 40 شركت نفت، گاز و پتروشيمي در سال جاري برنامه ريزي كرده است.
سرپرست وزارت نفت همچنين در تشريح سفر بازديد از تاسيسات و امكانات صنعت نفت در استان هاي حاشيه درياي خزر، بيان كرد: امسال اعتبارات قابل توجهي براي توسعه شبكه گاز شهري و روستايي اختصاص يافته است و از اين رو پيش بيني مي شود روند توسعه شبكه هاي گاز در سال جهاد اقتصادي با شتاب بيشتري دنبال شود.
اين عضو كابينه دولت با اشاره به بهره برداري از خط لوله انتقال گاز دامغان به بندر نكا تا 2 سال آينده، اظهار داشت: پيش بيني مي شود با ساخت اين خط لوله انتقال گاز طبيعي پايداري شبكه ملي گاز در استان هاي شمالي كشور افزايش يابد.
وي همچنين از توسعه شبكه گاز در استان هاي حاشيه درياي خزر به عنوان يك راهكار زيست محيطي ياد كرد و ادامه داد: با توسعه گاز به شهرها و روستاهاي استان هاي گيلان، مازندران و گلستان قطعا جنگل ها كمتر مورد آسيب قرار خواهند گرفت.
اين مقام مسئول همچنين در خصوص برنامه وزارت نفت براي ساخت پالايشگاه هاي جديد نفت همچون كاسپين در استان هاي شمالي كشور، توضيح داد: ساخت 2 پالايشگاه جديد نفت در استان مازندران به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است.
بنا به همين گزارش، علي آبادي درباره احتمال افزايش سقف توليد نفت اوپك، افزود: در شرايط فعلي سياست جمهوري اسلامي ايران و رئيس كنفرانس اوپك حفظ سقف توليد نفت اين سازمان است.
سرپرست وزارت نفت با تاكيد بر اين كه در حال حاضر بازار جهاني به نفت بيشتري نياز ندارد، تبيين كرد: اين موضوع مورد تاييد اكثر اعضاي اوپك است.
رئيس اوپك با بيان اين كه ايران هم اكنون رصد و پايش تحولات بازار جهاني نفت را دنبال مي كند، گفت: برخي از كشورهاي عضو كه وابستگي به ابرقدرت ها دارند خواستار افزايش توليد نفت هستند.
اين عضو كابينه دولت در پايان خاطرنشان كرد: اعضاي اوپك بدون استدلال هاي كارشناسي شده نسبت به افزايش سقف توليد نفت اين سازمان اقدام نخواهند كرد.
براساس آخرين گزارش رسمي دبيرخانه اوپك بهاي هر بشكه سبد نفتي اين سازمان با حدود يك دلار و 14 سنت افزايش از مرز 108 دلار به ازاي هر بشكه عبور كرده است.

 



به زودي اعمال مي شود افزايش 14 درصدي قيمت بليت هواپيما

معاون وزير راه و شهرسازي از افزايش 14 درصدي قيمت بليت هواپيما در آينده نزديك خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي، تا مدتي قيمت بليت انواع شقوق حمل ونقل هيچ گونه افزايشي نداشت.
وي با بيان اينكه پس از هدفمندي يارانه ها قيمت سوخت هواپيما از هر ليتر 1000 ريال به 4 هزار ريال و نرخ سوخت قطار از هر ليتر 165 ريال به يك هزار و 500 ريال افزايش يافت، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي تلاش كرد متناسب با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و در راستاي همكاري با مردم افزايش قيمت ها منطقي و مناسب باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه تا قبل از ايام نوروز 1390 و در طول تعطيلات نوروزي هيچ افزايش قيمتي در سيستم هاي حمل ونقل ريلي و هوايي اعمال نشد، اظهار داشت: پس از ايام نوروز به دليل عدم افزايش قيمت هاي بليت، مابه التفاوت قيمت سوخت به شركت هاي هواپيمايي و ريلي تحميل شد در حالي كه قسمت اعظم اين شركت ها خصوصي هستند.
وي اضافه كرد: در ابتداي هر سال جديد بسته به ميزان تورم، قيمت هاي انواع شقوق حمل ونقل با افزايشي مواجه مي شد، ضمن آنكه قيمت حامل هاي انرژي نيز در سال جاري آزاد شد بنابراين شركت هاي حمل ونقلي ريلي و هوايي نيازمند حمايت بودند.
افندي زاده ادامه داد: در ستاد هدفمندي يارانه ها و وزارت راه و شهرسازي بررسي هاي كارشناسي دقيقي در مورد افزايش قيمت انواع بليت سيستم هاي حمل ونقلي بررسي شد و هدف اين بود كه خدمات سيستم هاي حمل نقل ريلي و شركت هاي هوايي كاهش پيدا نكند.وي خاطرنشان كرد: با برگزاري جلسات مختلف تصميم بر اين شد كه براي جبران مابه التفاوت قيمت سوخت قطار از 165 ريال به يك هزار و 500 ريال و نيز ميزان تورمي كه هر ساله وجود داشت قيمت بليت قطارها حدود 14 درصد افزايش يابد.نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: سيستم حمل ونقل هوايي معمولا حدود 5/2 درصد كل سفرهاي حمل ونقل عمومي كشور را در سال تشكيل مي دهد و طبق بررسي هاي انجام شده 65 درصد از اين سفرها كاري هستند.
افندي زاده يادآور شد: در ستاد هدفمندي يارانه ها و شوراي عالي هواپيمايي جلسات بسيار زيادي درباره قيمت بليت هواپيما تشكيل و در نهايت مقرر شد كه حداكثر به طور متوسط 14 درصد به قيمت انواع بليت هواپيما در مسيرهاي داخلي افزوده شود.
وي با بيان اينكه افزايش قيمت بليت هواپيما قطعا در تابستان جاري و در آينده نزديك اعمال خواهد شد، خاطرنشان كرد: شركت هاي هواپيمايي براي ارائه خدمات بهتر به مسافران و جبران مابه التفاوت قيمت سوخت خود هزينه زيادي را متحمل شده اند كه در راستاي عدم كاهش خدمات آنها به مسافران در تابستان جاري اين افزايش قيمت اعمال خواهد شد.افندي زاده افزود: در مسيرهاي خارجي هيچ مشكلي با شركت هاي هواپيمايي وجود ندارد، زيرا موضوع قيمت بليت در پروازهاي خارجي رقابتي است و در بحث رقابتي طبيعتا متناسب با ميزان مشتري و مسافران و نوع كلاس بندي صندلي ها قيمت ها اعمال مي شود.

 



سهامداران تأسيسات راه آهن سود 700 ريالي مي گيرند

در مجمع عمومي شركت مهندسي ساختمان و تأسيسات راه آهن (بالاست) پرداخت مبلغ 700 ريال به ازاي هر سهم مورد موافقت و تصويب قرارگرفت.
درجلسه مجمع عمومي شركت مهندسي ساختمان و تأسيسات راه آهن كه با حضور نماينده وزير اقتصاد و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان بورس و 35/83 درصد از سهامداران فعاليت خود را آغازكرد، ابتدا گزارش هيئت مديره، توسط مديرعامل، شركت ارائه و در ادامه گزارش بازرس و حسابرس قانوني شركت قرائت شد و در پايان بررسي دستور كار جلسه مطرح و تصميماتي اتخاذ شد.
صورت هاي مالي به اتفاق آرا به تصويب رسيد و سپس با وجود پيشنهاد 20 درصدي توسط هيئت مديره با موافقت سهامدار عمده، پرداخت مبلغ 700 ريال به ازاي هر سهم معادل 60 درصد از سود قابل تقسيم به ازاي هر سهم درسال 89، مورد موافقت و تصويب قرارگرفت.
همچنين محاسبه پاداش هيئت مديره بر مبناي يك ماه حقوق و مزاياي غيرخالص تعيين و به تصويب مجمع رسيد.
بنابراين گزارش: شركت مهندسي ساختمان و تأسيسات راه آهن (بالاست) به عنوان يكي از شركت هاي اقماري راه آهن جمهوري اسلامي ايران است كه بخشي ازسهام آن سال گذشته واگذار شد و بخشي ديگر از سهام آن كماكان در اختيار راه آهن است.اين شركت در امور پيمانكاري و خدماتي از قبيل تعمير و نگهداري ساختمان و تأسيسات راه آهن و زيرسازي و روسازي خطوط ريلي و ساخت ابنيه فني و پل هاي بزرگ و توليد و حمل بالاست كشور در حال فعاليت است.

 



تهديد سلامتي مردم با گوشي هاي همراه قاچاق

رئيس اتحاديه فروشندگان صوتي و تصويري تهران گفت: بيشتر گوشي هاي تلفن همراه قاچاقي كه از طريق مبادي غيررسمي وارد كشور مي شود داراي هيچگونه گواهي استانداردي نيستند كه اين امر به سلامتي مصرف كنندگان آسيب مي رساند.
ابراهيم درستي در گفت وگو با موبنا اظهار داشت: بيشتر كالاهايي كه از طريق مبادي غيررسمي وارد كشور مي شوند داراي هيچگونه گواهي استانداردي نيستند كه اين امر به سلامتي مصرف كنندگان نيز آسيب مي رساند. وي افزود: برخي از گوشي هاي تلفن همراه قاچاق از رده خارج و فاقد هرگونه فناوري هاي به روز و جديد هستند.
وي تصريح كرد: ورود اين كالاها به دولت، فعال قانوني و مصرف كننده آسيب جدي مي رساند و دولت براي اين امر بايد هر چه زودتر تدابير درستي بيانديشد. درستي، دليل اين بي نظمي و گستردگي ورود گوشي هاي قاچاق در بازار را بالا بودن تعرفه عنوان كرد و افزود: تعرفه 25 درصدي واردات گوشي تلفن همراه باعث شده تا فعالان قانوني از دور خارج شوند و عنان اين بازار پرمصرف در اختيار قاچاقچيان قرار گيرد.
وي اظهار داشت: با شرايط فعلي دولت هر چه سريع تر بايد تصميمي منطقي براي كاهش تعرفه و همچنين وضعيت فعلي بازار تلفن همراه بگيرد چرا كه در حال حاضر سهم قاچاقچيان از بازار تلفن همراه حدود 90 است و اين رقم بيانگر بي سروساماني اين بازار است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14