(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 تیر 1390- شماره 19970

پوست مصنوعي دستاورد جديد دانشمندان روباتيك
درمان طبيعي عرق كف دست
رمزهاي طبيعت براي سلامتي پوست و مو
چشمي با هزاران لنز
يك روش موثر براي جلوگيري از پرخوري
مغز 2500 ساله
فست فودها عامل ديابت در جهان
آموزش دندانپزشكي با كمك روبات
جانور پرسر وصدا



پوست مصنوعي دستاورد جديد دانشمندان روباتيك

دانشمندان دانشگاه فني مونيخ موفق به ساخت ورق هاي كوچك شش ضلعي براي ساخت پوست حساس دستگاه هاي بدون مغز شدند.
اين فناوري نه تنها به روباتها در جهت يابي بهتر در محيط كمك مي كند، بلكه براي اولين بار، «حس» را در آنها فعال خواهد كرد. با اين پوست، در آينده اي نزديك روباتهايي از حس لامسه برخوردارمي شوند.
يك دست روباتيك در حال حاضر بصورت جزئي با حسگرها تجهيز شده و ثابت كرده كه اين طراحي قابل اجراست.
پوست انسان يك معجزه ارتباطات است، عصب ها به انتقال دما، فشار، نيروهاي برشي و ارتعاشات از باد گرفته تا درد را منتقل مي كنند.
در همين حال، پوست اندامي است كه انسان خود را با آن از طبيعت جدا كرده و بدن را از محيط متمايز مي كند.
دانشمندان دانشگاه مونيخ در حال حاضر مشغول ساخت يك پوست مصنوعي براي روباتها با يك هدف مشابه هستند. اين كار منجر به ارائه اطلاعات مهم لمسي به روبات شده، در نتيجه مفهوم دريافتي آن را كه با چشمان دوربيني، اسكنرهاي مادون قرمز و دستهاي مهاركننده شكل گرفته، تكميل خواهد كرد.
مانند پوست انسان، شيوه اي كه پوست مصنوعي لمس مي شود مي تواند به كاربري هاي جديدي در روباتها مانند عقب نشيني خودكار هنگام برخورد با اجسام و يا براي اولين بار استفاده از چشمها براي جست وجوي منبع برخورد منجر شود.
چنين رفتاري مخصوصا براي آن دسته از روباتها مهم است كه به افرادي كه مدام در محيطهاي در حال تغيير در حال سفر هستند، كمك مي كنند.
برخلاف داده هاي لمسي كه توسط پوست ارائه مي شود، حس بينايي محدود است چرا كه اجسام ممكن است پنهان يا دور باشند.
محور اين پوسته جديد روباتيك كه «بيولويد روبات (Bioloid Robot)» نام دارد، يك ورق شش ضلعي با صفحه مدار پنج سانتي متر مربع است.
هر مدار كوچك مداري از چهار حسگر مادون قرمز تشكيل شده كه هر چيز نزديكتر از يك سانتيمتر را شناسايي مي كنند.
اين روبات با شش حسگر حرارتي و يك شتاب سنج تجهيز شده كه به آن اجازه مي دهد تا با دقت حركت اندام را منطبق كرده و بفهمد كه كدام بخش بدن حركت كرده است.
براي اين كه روبات از توانايي تشخيص برخوردار شود، علائم حسگرها بايد توسط يك رايانه مركزي پردازش شوند.
اين موضوع به هر ابزار حسگر اجازه مي دهد كه نه تنها اطلاعات خود را بگذراند، بلكه براي عناصر مختلف حسگر نيز مانند يك پايگاه داده عمل كند.
در حال حاضر تنها يك بخش كوچك از پوست آماده شده كه شامل 15حسگر است.

 



درمان طبيعي عرق كف دست

ترجمه: ابوالفضل جعفري نژاد
اگر عرق كف دستهايتان شما را كلافه كرده و راه حلي براي خلاصي از آن پيدا نكرده ايد، احتمالا اعتماد به نفس پاييني داريد، خجالتي هستيد و چون اين مشكل به اين راحتي ها از شما دست بردار نيست و هميشه براي شما دردسرساز مي شود، از استرس زيادي رنج مي بريد.
به همين خاطر ممكن است خيال داشته باشيد از شر دست هاي عرق كرده تان براي هميشه خلاص بشويد، اما ممكن است ندانيد چگونه
روش هاي درماني بسياري براي درمان اين بيماري وجود دارد، اما بعد از امتحان كردن درمان هاي متعدد به اين نتيجه مي رسيم كه نهايتا درمان هاي گياهي كارسازترند.
ابتلا به اين بيماري مي تواند بسيار آزاردهنده باشد؛ زيرا تنها اثر آن بر روي دست ها نخواهد بود بلكه زندگي اجتماعي افراد را تحت تاثير قرار خواهد داد.
ما در طول روز مجبوريم هنگام سلام كردن دست بدهيم كه خيس بودن دستها مي تواندبراي طرف مقابل بسيار آزاردهنده و حتي چندش آور باشد. از اين رو بهتر است هميشه حوله اي دم دست داشته باشيم و هر 15 دقيقه دستهايمان را خشك كنيم. از سوي ديگر روش هاي درمان ديگري نيز وجود دارند. اما همه آنها موثر نيستند. استفاده از كرمها يا داروها به احتمال زياد اثربخش نخواهند بود. استفاده از بوتاكس نيز رايج است ولي علاوه بر هزينه بالا اثرات آن موقتي است و بايد مجددا تزريق شود.
در پايان براي رهايي از اين بيماري بهتر است روشهاي درماني پرهزينه و خطرناك را فراموش كرد و از درمانهاي طبيعي كم هزينه كه نتايج مثبت آنها ثابت شده و كاربرد آسان تري دارند را به كار برد. از جمله:
1-پيشنهاد اول اين است كه دستها را در محلولي از سركه و آب ليمو ترش قرار بدهيد تا براي مدتي خيس بخورند. اين كار به شما كمك مي كند تا از شر باكتري هايي كه جذب عرق مي شوند راحت بشويد؛ زيرا همين باكتريها عامل بوي بد هستند.
2-سعي كنيد لباسهاي مناسب بپوشيد. عرق بيش از حد مي تواند ناشي از بد لباس پوشيدن باشد. سعي كنيد اخبار هواشناسي را از دست ندهيد و براساس آن لباس مناسب را انتخاب كنيد.
3-از خوردن غذاهاي تند خودداري كنيد و گياه خواري را فراموش نكنيد. در ضمن نوشيدن آب ميوه و دوغ هم به عنوان يكي از روش هاي ثابت شده و موثر براي از بين بردن عرق كف دست توصيه مي شود.
4-سعي كنيد خودتان را به طور مرتب وزن كنيد. اضافه وزن مي تواند موجب عرق كردن زيادي بشود.
5-دستها را بطور مرتب بشوييد. اين كار علاوه بر اينكه دست هاي شما را تميز نگه مي دارد باعث مي شود كمتر عرق كنيد.
اينها تنها چند روش موثر بودند كه هر زمان آنها را انجام بدهيد، مطمئنا به نتيجه دلخواه مي رسيد.
بنابراين براي برطرف كردن اين مشكل بايد اين 5 عمل را انجام بدهيد:
خيساندن دستها در محلول سركه و ليمو ترش، لباس پوشيدن مناسب، پرهيز از غذاهاي تند و در عوض مصرف بيشتر سبزيها و نوشيدن آب ميوه و دوغ، جدي گرفتن اضافه وزن و در نهايت شستن منظم دست ها.
چاي درمان طبيعي
هزاران سال است كه در آسيا چاي نه فقط به عنوان يك نوشيدني گوارا، بلكه به خاطر خصوصيات شفابخشي آن مصرف مي شود اما طي سالهاي اخير به علت كشف خواص دارويي آن براي درمان موقت عرق كف دست اهميت يافته است.
اسيد تانيك موجود در چاي با خاصيت چربي زدايي از سطح پوست همان عنصر شفابخش است. اسيد تانيك همچنين يكي از اساسي ترين قسمت هاي تشكيل دهنده اسپره هاي مخصوص «متوقف كننده تعريق» به حساب مي آيد.
طريقه مصرف
شيوه هاي مختلفي براي به كار بردن اين داروي طبيعي وجود دارد ولي يكي از ساده ترين و موفق ترين اين است كه 5 عدد كيسه چاي (حتي نمونه هاي ارزان قيمت هم موثر خواهند بود) را درون يك ليتر آب قرار داده و بمدت 10-15 دقيقه جوشانده و اجازه دهيد تا سرد شود. پس از آن دستها را به مدت 30 دقيقه در اين محلول قرار دهيد.
هشدار: در برخي موراد گزارش شده است كه مصرف چاي سبب تغيير رنگ موقتي دست بيماران به نارنجي كم رنگ شده است ولي جاي هيچگونه نگراني نيست؛ زيرا در صورت بروز چنين عارضه اي تغيير رنگ ايجاد شده به سرعت برطرف خواهد شد.
نوشيدن چاي يا دمكرده مريم گلي(sage)
گياه مريم گلي به علت دارا بودن عنصر روي به عنوان درمان موقت اين بيماري شناخته شده و گفته مي شود باعث بهبود سيستم تعريق و خوشبو شدن بدن مي شود. در عين حال مصرف درازمدت و بيش از اندازه روي باعث تهديد سلامتي شده و توصيه نمي شود.
روش هاي درماني جديد
طي سالهاي اخير دانشمندان بر روي نوعي درمان به نام «يونتوفورز» يا جابه جايي يوني كار مي كنند كه فوق العاده كارآمد است و به عنوان درماني ساده و سريع داراي نتايج مثبت است.
يونتوفورز ازآب براي هدايت يك جريان الكتريكي خفيف در سطح پوست استفاده مي كند. نحوه عملكرد آن كاملا قابل درك نيست ولي دانشمندان معتقدند اين جريان الكتريكي و ذرات معدني موجود در آب با يكديگر وارد عمل شده و به طور نامحسوس باعث ضخيم شدن لايه خارجي پوست مي شود. اين لايه ضخيم شده از ترشح عرق به سطح پوست جلوگيري مي كند. با مسدود كردن منافذ خروجي، عرق كردن كف دست به طرزي چشمگير و ناگهاني متوقف مي شود.
روش درماني يونتوفورز صرفه نظر از اينكه شما مبتلا به فرم خفيف بيماري باشيد يا اينكه علائم پيشرفته بيماري شامل چكه كردن عرق از كف دست و احساس عدم اعتماد به نفس در روابط اجتماعي را داشته باشيد، موثر خواهد بود.
يونتوفورز درماني جايگزين و سودمند براي آن دسته از افرادي است كه تمامي روشها از جمله مصرف روزانه داروها، كرم ها، اسپري ها و روشهاي درماني گياهي را امتحان كرده اند و يا به فكر درمانهاي جدي تري از جمله بوتاكس يا عمل جراحي هستند. اما از آنجا كه قيمت خريد يك دستگاه از پيش ساخته يونتوفورز بسيار بالاست اكثر افراد قادر به خريد آن نيستند.

 



رمزهاي طبيعت براي سلامتي پوست و مو

مراقبت از پوست و مو يكي از مهمترين توصيه هاي سلامتي است و پيدا كردن روشهايي براي مراقبت از اين بافت حياتي كه از عناصر اصلي زيبايي است بهترين هديه اي است كه مي توانيد به خودتان بدهيد.
همه انسانها دوست دارند پوستي زيبا و جوان داشته باشند. اگر به موقع و به روشهاي طبيعي از پوست خود مراقبت كنيد، مي توانيد با روشي مقرون به صرفه براي مدتي طولاني تر پوستي زيبا و طبيعي داشته باشيد.
در مقاله جديدي كه در سايت تخصصي «لوكال زوم» به چاپ رسيده چندين راهكار طبيعي براي اين منظور توصيه شده اند كه در حفظ شادابي طبيعي پوست و تداوم سالهاي جواني موثرند:
در اين مقاله آمده است:
- اگر پوست چرب داريد، ماليدن سير روي پوستتان روش بسيار مفيدي است. چون تا حد زيادي موجب از بين رفته آكنه مي شود. همچنين مي توانيد براي بهبود جوش هاي پوستي خود ماسكي از سيب و عسل تهيه كرده و آن را روي جوش هايتان بگذاريد. اين دو ماده تاثير شگفت انگيزي روي پوست دارند.
-موها و جمجمه سر خود را با روغن زيتون ماساژ دهيد. روي سرتان را در اين حالت با يك كلاه حمام بپوشانيد و حدود 30 دقيقه در اين وضعيت بمانيد. سپس با شامپو سرتان را بشوييد. روغن زيتون براي درمان موخوره، شوره سر و افزايش درخشش موها مفيد است. براي از بين بردن حالت وز موها مي توانيد چند قطره از اين روغن را روي موهاي خود بماليد.
- اگر مي خواهيد پوستي درخشان داشته باشيد، يك شيشه عسل را به وسايل حمام خود اضافه كنيد. پوست بدن را به عسل آغشته كنيد سپس با هر دو دست و در حالي كه دستها خشك هستند به آرامي روي پوست با كف دست ضربه بزنيد به تدريج عسل حالت چسبنده پيدا مي كند و پوستتان كشيده مي شود. در همين حالت ضربه زدن، پوستتان را آب بكشيد. اين كار گردش خون را در عروق پوستي بهبود مي بخشد و باعث زيبايي و درخشش پوست مي شود.
- يك راهكار طبيعي و خانگي ديگر استفاده از شير در رژيم زيبايي است. شير يك پاك كننده فوق العاده است بويژه اگر با مقداري جوي دو سر تركيب شود. جوي دو سر نيز يك ماسك فوق العاده مفيد صورت براي كساني است كه پوست چرب دارند. تركيب اين غلات با عسل، ميوه و تخم مرغ يك ماسك ارگانيك مفيد بوجود مي آورد.
با بكار بستن اين روش ها ديگر مجبور نيستيد لوازم و مواد آرايشي گران قيمت تهيه كنيد و در عين حال نگران عوارض جانبي آنها در آينده باشيد.

 



چشمي با هزاران لنز

گروهي از دانشمندان استراليايي فسيلهاي چشم مركب بي مهرگان با قدمت 515 ميليون سال را كشف كردند كه نشان مي دهد قدرت بينايي جانوران دوره كامبرين بسيار بيشتر از آن بوده كه تاكنون تصور مي شده است.
ديرينه شناسان موزه جنوب استراليا و دانشگاه آدلايد در جزيره كانگرو موفق شدند چندين فسيل با قدمت 515 ميليون سال را كشف كنند كه مربوط به چشم هاي مركب با بيش از 3 هزار لنز است.
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: «اين چشمها بسيار پيچيده تر از نمونه هايي هستند كه تاكنون پيدا شده است و با چشمهاي مركب مگسها، سنجاقكها، ميگوها و خرچنگهاي امروزي برابري مي كند.»
اين تيم با اين كشف دريافتند كه قدرت تيزبيني بي مهرگان، بسيار سريع و پس از پيدايش اولين جانوران شكارچي در 540 ميليون سال قبل، پس از بروز انقلاب كامبريني به تكامل رسيده است.
براساس گزارش ABC، چشمهاي مركب در بسياري از بي مهرگان مدرن امروزي وجود دارند. عملكرد اين چشمها با چشمهاي انسان و ساير پستانداران بسيار متفاوت است. به طوري كه يك چشم مركب از تعداد زيادي لنز تشكيل شده كه انتهاي هر يك از اين لنزها يك عصب قرار گرفته است. تمام اين اعصاب در پشت مغز به يكديگر متصل مي شوند و چيزي كه حيوان مي بيند در واقع يك تصوير موزائيكي جمع آوري شده از تمام لنزها است.
به گفته اين محققان، اين فسيلهاي چشمي مي تواند مربوط به يك بي مهره ميگو مانند باشد كه در آبهاي كم عمق زندگي مي كرده است. يك خرچنگ امروزي دنيا را با هزار لنز و يك سنجاقك آن را با 28 هزار لنز مي بيند.

 



يك روش موثر براي جلوگيري از پرخوري

اگر مي خواهيد از دل دردهاي فريب دهنده احساس گرسنگي رهايي پيدا كنيد، آرد گندم و بادام درختي بخوريد.
خوردن آرد گندم و بادام، احساس سيري را در انسان افزايش مي دهد و بنابراين باعث كم شدن تمايل به خوردن غذا و در نتيجه جلوگيري از پرخوري مي شود.
دل دردي كه از احساس گرسنگي ناشي مي شود ممكن است در هر فردي در زمان مختلفي از طول روز بروز كند اما به هر حال به سراغ هر كسي مي آيد و انسان را وادار به خوردن مي كند. براي كساني كه قصد دارند وزن خود را كاهش دهند، گرفتار درد گرسنگي شدن، يك نگراني جدي است.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، پزشكان توصيه مي كنند كه مصرف نشاسته هايي مثل آرد گندم كه مدت بيشتري در دستگاه گوارش باقي مي مانند تا هضم شوند، مي تواند راه حل مفيدي براي اين مشكل باشد. بادام نيز از جمله ميان وعده هاي مغذي است كه مي تواند مدت طولاني تري در شما احساس سيري ايجاد كند و بنابراين گزينه مناسبي از اين نظر محسوب مي شود.

 



مغز 2500 ساله

باستان شناسان بر اين باورند كه توانسته اند يكي از قديمي ترين مغزهاي جهان را كه به يك انسان عصر آهن تعلق دارد كشف كنند.
دانشمندان هنگامي كه يك منطقه را براي ساخت محوطه دانشگاه نيويورك حفاري مي كردند، اين جمجمه را در يك گودال پر از گل يافتند. با بررسي بيشتر جمجمه توسط محققان، آنها با بافت نرم يك مغز 2500 ساله روبرو شدند كه سالم مانده بود.
شكستگي ها و نشانه هاي روي استخوان سر نشان مي دهد كه اين انسان كه بين 26 تا 45 سال سن داشته احتمالا اعدام شده و پس از بريده شدن سرش به طور جداگانه دفن شده است.
دانشمندان از اينكه بافت مغزي كه به طور معمول پس از چند سال فاسد مي شود، چگونه پس از گذشت چند قرن سالم مانده متحير و شگفت زده هستند.
متخصصان موسسه باستان شناسي دانشگاه نيويورك چندي پيش از سوي دانشگاه براي حفاري اكتشافي اين منطقه فراخوانده شدند تا پيش از شروع عمليات ساخت محوطه دانشگاه، اين محل را مورد جست وجو قرار دهند.
آنها اين جمجمه را جداگانه درحالي كه به صورت رو به پايين روي خاك ماسه اي غني از مواد آلي قرار داشت پيدا كردند.
اين دانشگاه تيمي از دانشمندان، باستان شناسان، شيميدانان و باستان شناسان زيستي و همچنين متخصصان اعصاب را براي تحقيق در مورد چگونگي سالم ماندن بافت مغز اين انسان به كار گمارده است.
اين تيم همچنين به بررسي چگونگي مرگ اين انسان و شيوه دفن آن كه ممكن است با سالم ماندن بافت نرم مغزي در ارتباط باشد پرداخته اند.

 



فست فودها عامل ديابت در جهان

محققان عامل اصلي افزايش تعداد ديابتي ها در دنيا را توسعه رژيم هاي غذايي غربي و استفاده از فست فودها در كشورهاي در حال توسعه مي دانند كه به شدت باعث رشد ميزان چاقي شده است.
براساس گزارش جديدي كه آمار ديابتي هاي جهان را 350 ميليون نفر اعلام كرده است، چاقي ناشي از تغيير سبك رژيم هاي غذايي و افزايش طول عمر مهم ترين علل اين اتفاق هستند.
ديابت نوع2 شايع ترين نوع ديابت است كه بين 85 تا 95 درصد موارد را تشكيل مي دهد و معمولا مرتبط با چاقي است. در اين حالت بدن قادر به توليد انسولين كافي براي شكستن گلوكزها نبوده و قند خون بالا مي رود.
به نوشته گاردين ميزان گلوكز افراد در آمريكا با سرعتي بيش از دو برابر اروپاي غربي طي 3 دهه گذشته افزايش داشته است. در ميان كشورهاي ثروتمند ديابت و گلوكز در آمريكا، مالت و نيوزلند و اسپانيا بيشترين موارد و در هلند، اتريش و فرانسه كمترين موارد بوده است. به رغم شيوع چاقي در بريتانيا، ميزان ديابت كمتر از اكثر ساير كشورهاي پردرآمد بوده است.
در ساير موارد كشورهاي جزيره اي اقيانوس آرام هم يكي از بالاترين آمارها را داشته و عربستان سعودي هم به همين صورت بوده است.
ميزان گلوكز خون به ويژه در جنوب آسيا، آمريكاي لاتين، درياي كارائيب، آسياي مركزي، شمال آفريقا و خاورميانه هم بالا بوده است.
كمترين ميزان گلوكز هم در كشورهاي صحراي آفريقا و بعد از آن در شرق و جنوب شرق آسيا گزارش شده است.

 



آموزش دندانپزشكي با كمك روبات

ژاپني ها روباتي كاملاً انسان نما را ويژه آموزش به دانشجويان دندانپزشكي ساخته اند كه مي تواند مانند يك بيمار واقعي در برابر فعاليتهاي دندانپزشك از خود واكنش نشان دهد.
به گزارش مهر، روبات «شواهاناكو 2» كه قرار است از طريق شركت تأمين تجهيزات دندانپزشكي ويژه آموزش به دانشجويان به فروش برسد، رونمايي شد.
اين روبات به گونه اي طراحي شده كه دانشجويان دندانپزشكي مي توانند به راحتي بر روي آن مهارتهاي دندانپزشكي را تمرين كنند، در حالي كه روبات واكنشهايي مشابه انسانها را در برابر درمانهاي انجام شده از خود نشان مي دهد. اين به آن معني است كه ممكن است روبات احساس خفگي كرده يا عطسه و سرفه كند، زبانش را حركت دهد و حتي دچار درد در فك شود و دانشجو بايد خود را با همه اين شرايط انطباق دهد.
زبان و دستهاي روبات از دو درجه آزادي حركت برخوردارند از اين رو روبات مي تواند با آغاز به كار دانشجو، ناآرامي كه معمولاً در بيماران ديده مي شود را شبيه سازي كند. پوست اين روبات از جنس سيليكون بوده و بخش داخلي دهان از لايه اي يك تكه ساخته شده و از اين رو دانشجو اين احساس را خواهد داشت كه انساني واقعي زير دست او قرار گرفته است.
همچنين يكپارچه بودن بخش داخلي دهان امكان نفوذ آب يا ديگر مايعات را به داخل روبات از بين برده و به اين شكل از وارد آمدن آسيب به دستگاه هاي حساس روبات جلوگيري خواهد شد.
براساس گزارش گيزمگ، استادان دندانپزشكي در دانشگاه «شوا» ژاپن معتقدند دانشجويان با كار بر روي اين روبات، حس واقعي درمان يك انسان را تجربه مي كنند و به همان اندازه دچار استرس ناشي از مسئوليت درمان فرد را احساس خواهند كرد به گفته آنها اگر صورت اين روبات تا اين اندازه به انسان شباهت نداشت، چنين حس واقعي در دانشجويان ايجاد نمي شد.

 



جانور پرسر وصدا

گروهي از دانشمندان فرانسوي و اسكاتلندي در بررسي هاي خود نشان دادند كه پرسروصداترين جانور روي زمين حشره كوچكي به نام «قايقران آبي» است.
اين حشره كه «قايقران كوچك آبي» با Micronecta scholtzi ناميده مي شود كمتر از 2 ميليمتر طول دارد اما اين جانور كوچك پر سروصداترين حيوان روي زمين است.
اين حشره آبزي كه در اروپا بسيار ديده مي شود مي تواند صدايي به بلندي 2/99 دسي بل توليد كند. به طوري كه صداي توليد شده توسط اين «قايقران كوچك» برابر با صداي يك اركستر زنده است. گونه نر اين حشره براي جذب ماده و جفتگيري اين صدا را با اندام هاي خود توليد مي كند.
محققان فرانسوي و اسكاتلندي به سرپرستي «جيمز ويندميل» از دانشگاه «استراتسلايد» به اين كشف دست يافتند، اين دانشمندان با قرار دادن ميكروفن هاي ويژه اي در زير آب توانستند صداهاي پرقدرت اين حشره را ضبط كنند.
«جيمز ويندميل» در اين خصوص توضيح داد: «ما بسيار شگفت زده شديم چرا كه در ابتدا فكر مي كرديم اين صدا را گونه هاي بزرگ تري چون سيگاراها توليد مي كنند. سيگاراها حشرات آبزي كمتر تكامل يافته اي هستند. اما بعد دريافتيم كه بي هيچ ترديدي مسئول توليد اين صداها قايقران كوچك آبي است.»
99درصد از اين صدا زماني كه از آب به هوا مي رسد از بين مي رود با وجود اين، بلندي اين صداها آن چنان قوي است كه براي گوش انسان قابل شنيدن است.
به گفته اين دانشمندان، حيوانات بزرگ صداهاي بلندتري دارند به طوري كه صداي نهنگ ها به 188 دسي بل و صداي فيل هاي آفريقايي به 117 دسي بل مي رسد، اما صداي اين جانوران با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاري دارد درحالي كه توليد اين صداي بلند براي حشره اي دو ميليمتري در نوع خود منحصر به فرد است.
به همين علت اين قايقران كوچك نسبت به ابعاد بدن خود پرسروصداترين جانور روي زمين است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14