(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 تیر 1390- شماره 19971

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فعالان سياسي: سپاه وظيفه دارد با جريان برانداز داخلي همچون دشمن خارجي برخورد كند
طرح سؤال از رئيس جمهوررسماً منتفي شد
انتقاد شديد آيت الله مكارم از مخالفت ها در اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها
اهداف آمريكا از تحريم نمادين 50 مقام ناشناس ايراني
نظرسنجي راديو فردا : تحريم مقامات ايراني بي تأثير است
وزير كشور: دقت در انتخابات را فداي سرعت نمي كنيم
با صدور پيامي مقتدي صدر خواستار اخراج فوري منافقين از عراق شد
فرمانده نيروي زميني ارتش : امسال 3 تا 4 رزمايش برگزار مي كنيم
عباس زاده مشكيني : با اجراي قانون جديد احزاب ائتلاف ها بايد پروانه موقت بگيرند
دعوت علماي هند، سودان و اندونزي از آيت الله نوري همداني براي سفر به اين كشورها
نقش علما و روحانيت در دينداري مردم



فعالان سياسي: سپاه وظيفه دارد با جريان برانداز داخلي همچون دشمن خارجي برخورد كند

سرويس سياسي-
با گذشت چند روز از نامه گستاخانه محمدرضا خاتمي، عضو حزب منحله مشاركت و از حاميان فتنه 88 به فرمانده سپاه، برخي فعالان سياسي ضمن حمايت قاطع از مواضع دقيق و آگاهانه سردار جعفري خواستار برخورد اين نهاد با جريان برانداز همچون دشمنان خارجي شدند.
«زهره الهيان» نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با فارس، سپاه پاسداران را مدافع قانوني انقلاب اسلامي دانست و گفت: قانون اساسي سپاه را موظف به حراست از كيان انقلاب اسلامي در برابر تمامي هجمه هايي كه انقلاب را تهديد مي كند، كرده است، بنابراين در فتنه 88 تمام سپاه از كليت نظام در برابر براندازان دفاع كرد.
وي اهانت هاي سران حزب منحله و غيرقانوني مشاركت به فرمانده سپاه را ناشي از توطئه نافرجام جريان فتنه براي براندازي انقلاب اسلامي دانست و گفت: وقتي يك جريان برانداز رسما خودنمايي مي كند، برخورد با آن ديگر سياسي نيست بلكه سپاه پاسداران وظيفه دارد با جريان برانداز داخلي همچون دشمن خارجي برخورد كند چرا كه اين دو جريان هدف يكساني دارند.
علاءالدين بروجردي نماينده مردم بروجرد و رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز درخصوص نامه توهين آميز محمدرضا خاتمي دبيركل حزب منحله مشاركت به فرمانده سپاه، با بيان اينكه «هيچ گاه نبايد اين فرمايش حضرت امام(ره) را فراموش كرد كه فرمودند اگر سپاه نبود، كشور هم نبود»، اين مسئله را نشان دهنده نقش سپاه در حراست از نظام، تماميت ارضي و ارزش هاي انقلاب اسلامي دانست.
بروجردي متذكر شد: امروز فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسياري از فرماندهان ارشد اين نيرو از افتخارات نظام هستند و افكار عمومي ملت ايران به هيچ وجه اهانت به جايگاه والاي سپاه را برنمي تابد.
فاطمه آجرلو، نماينده كرج نيز با تاكيد بر دفاع سپاه از انقلاب اسلامي در هر كجاي جهان و با هر نوع وسيله گفت: خاتمي با انتشار نامه توهين آميز به فرمانده سپاه قصد داشت فتنه گران را كه مردگان سياسي هستند، زنده كند.
وي تصريح كرد: امروز متاسفانه ورشكسته هاي سياسي عقده گشايي كرده مي خواهند با فضاسازي، دوباره حرف بزنند اما بنده آنها را دعوت مي كنم به زماني بازگردند كه جهادسازندگي و وزارت كشاورزي را ادغام كرده گام در مسير ادغام سپاه با ارتش برداشتند.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا نماينده مردم نيشابور و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به تكاپوي جريان برانداز براي تخريب وجهه سپاه پاسداران، گفت: از ابتداي انقلاب اسلامي برخي جريان ها تحمل سپاه پاسداران را نداشتند و به انحاي مختلف اقدام به تخريب سپاه مي كردند اما چهره مردمي سپاه توطئه آنها را خنثي كرد.
وي با بيان اينكه «سپاه پاسداران با تمامي جريان هاي انحرافي برخورد كرده و خواهد كرد»، «به نامه هتاكانه يكي از اعضاي داخلي فتنه 88 به فرمانده سپاه پاسداران» اشاره كرد و گفت: اينگونه اقدامات و اهانت ها به فرمانده سپاه از كينه ورزي هاي تاريخي به بسيج و سپاه نشأت مي گيرد.
سبحاني نيا در پايان گفت: اهانت به فرمانده سپاه پاسداران با هدف خرسندي دشمنان انقلاب اسلامي و در جهت مسير تعيين شده توسط دشمنان خارجي انجام مي شود اما ملت ايران نسبت به اين توطئه ها كاملا آگاه هستند.
حجت الاسلام غضنفرآبادي نايب رئيس كميسيون قضايي مجلس نيز در اين باره تاكيد كرد كه هجمه، حمله و اهانت به نهادهاي اصيل انقلاب از جمله سپاه پاسداران توسط اعضاي حزب منحله مشاركت از همان دوران دوم خرداد آغاز شده بود، لذا نامه دبيركل اين حزب منحله موضوع جديد و تازه اي نيست.

 



گزارش خبري كيهان
طرح سؤال از رئيس جمهوررسماً منتفي شد

سرويس سياسي-
در پي انصراف 30 نماينده امضاكننده طرح سوال از رئيس جمهور، عملي شدن اين طرح به دليل از حد نصاب افتادن رسما منتفي شد.
«علي مطهري» نماينده مردم تهران در مجلس به همراه 99 نماينده ديگر مجلس طرح سوال از رئيس جمهور را مطابق با اصل 88 قانون اساسي تهيه و در مورخ 5 تيرماه سالجاري به هيئت رئيسه مجلس ارائه كرد تا طبق آئين نامه داخلي مجلس اين طرح در دستور كار قرار گيرد.
اما برخي نمايندگان مجلس كه طرح سوال را امضا كرده بودند، به خبرنگاران پارلماني خبرگزاري فارس گفتند: «امضاي ما مشروط به شروط خاصي بود و در زمان فعلي حاضر به عملي شدن اين طرح نيستيم».
براساس اين گزارش، طي روزهاي اخير 30 نماينده مجلس در نامه اي به هيئت رئيسه، نسبت به پس گرفتن امضاي خود اقدام كردند تا تعداد امضاكنندگان اين طرح حداكثر به عدد «70» كه نشانگر منتفي شدن طرح است، برسد.
در همين رابطه نائب رئيس اول مجلس با بيان اينكه برخي از نمايندگان امضاي خود را براي طرح سوال از رئيس جمهور پس گرفته اند گفت: برخي از نمايندگان گفتند ما زماني طرح را امضا كرديم كه رئيس جمهور محل خدمت خود را ترك كرده بود و اكنون ضرورتي نيست.
«محمدرضا باهنر» در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال كه آيا نمايندگان مجلس در خصوص طرح سوال از رئيس جمهور امضاهاي خود را پس گرفته اند؟ گفت: در اين خصوص آماري ندارم اما آنچه مي دانم اين است كه 100 نماينده طرح سوال از رئيس جمهور را امضا و به هيئت رئيسه مجلس ارائه كردند.
وي افزود: با توجه به وظيفه اي كه هيئت رئيسه مجلس دارد، بايد اين طرح عملي شود البته برخي از نمايندگان امضاءكننده اعلام كردند ما زماني اين نامه را امضا كرديم كه رئيس جمهور محل خدمت خود را ترك كرده بود اما اكنون در محل كار خود حاضر شده و ديگر ضرورتي نيست از وي سوال شود.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: اگر امضاها به حد نصاب نرسد، اين طرح عملي نخواهد شد و البته تعدادي از نمايندگان مجلس تاكنون امضاهاي خود را براي سوال از رئيس جمهور پس گرفته اند.
بحث طرح سوال از رئيس جمهور طي روزهاي گذشته به موضوعي جنجال برانگيز در فضاي سياسي كشور تبديل شده بود، طرحي كه صرف نظر از مضمون سوالات و به مصلحت بودن يا نبودن اجرايي شدن آن، شادماني وصف ناپذير و گسترده اي را در رسانه هاي مخالف به همراه داشت به گونه اي كه ده ها صفحه تحليل و گزارش، بخش عمده اي از خوراك تبليغاتي خود را به آن اختصاص دادند.
در اين رابطه سايت «جرس» وابسته به جريان برانداز كه در خارج كشور اداره مي شود، در اين باره مدعي شد: «محمود احمدي نژاد» كه پيش تر به دليل عدم تعيين سرپرست براي وزارت نفت، يك كارت زرد از مجلس گرفته بود، به دليل «تخصيص بودجه به يارانه صنعت در قالب اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها از محل غيرقانوني فروش فولاد هرمزگان»، دو اخطاره شد و به شكل قانوني با دريافت يك اخطار ديگر از مجلس، به طور خودكار در معرض استيضاح قرار خواهد گرفت.
در اين ميان رسانه هاي معاند با پوشش گسترده اظهار نظرهاي بانيان اين طرح، سعي در مستند نمودن ادعاهاي خود داشتند. در اين ارتباط «روز آنلاين» ضمن اشاره به تاكيد «علي مطهري» مبني بر لزوم طرح سوال از احمدي نژاد نوشت: «مطهري در روزهاي گذشته بر ميزان فعاليت ها و مصاحبه هاي خود در اين خصوص افزوده است.» او هفته گذشته نيز گفت: «سوال از رئيس جمهور را تاكنون به «ملاحظات گوناگون» مسكوت گذاشته بوده اما اين بار «به فضل الهي» اين سوال را به جريان خواهد انداخت.»
به بيان اين رسانه جريان ضد انقلاب، نفس به جريان افتادن طرح سوال از احمدي نژاد در مجلس به معناي اين است كه رئيس دولت به «خط قرمز قدرت» در جمهوري اسلامي نزديك شده و در صورت ادامه روند گذشته، بايد منتظر برخوردهاي جدي تر مانند برخوردهاي قضايي يا برخورد قانوني مجلس با او بود.
در همين رابطه، زهره الهيان، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت، در شرايطي كه رسانه هاي بيگانه مترصد آن هستند كه ضمن بزرگ نمايي اختلاف سليقه هاي موجود ميان مجلس و دولت، اين مسائل را در بوق و كرنا كرده و جار و جنجال تبليغاتي به راه بيندازند، اساسا طرح اين گونه مباحث به مصلحت نمي باشد. همان طور كه در روزهاي گذشته نيز شاهد آن بوديم اطلاع رسانه هاي بيگانه از طرح اين سوال، جنجال هاي تبليغاتي فراواني به همراه داشته و اين رسانه ها صرف نظر از نيت طراحان سوال و حتي محتواي آن، سعي در سوءاستفاده سياسي از اين موضوع داشته اند.
«علي اصغر زارعي» ديگر نماينده اصولگراي مردم تهران در مجلس نيز در اين باره گفت، برخي با دنبال كردن طرح سوال از رئيس جمهور به دنبال اهداف سياسي خاصي هستند.
«مهدي كوچك زاده» نيز درباره اين طرح گفت، در صحبت هاي اخير رهبر معظم انقلاب با جمعي از فرماندهان سپاه، ايشان درخصوص وحدت نيروهاي انقلاب و پرهيز از خدشه وارد كردن به آن، به نكات مهمي اشاره فرمودند. در صورتي كه اين فرامين مبناي عمل قرار گيرد و چنانچه در ادعاي اصولگرايي و تبعيت از ايشان صداقت وجود داشته باشد، كاملا محرز است كه برجسته نمودن اختلاف نظرها با رئيس جمهور، اقدامي نادرست است.

 



انتقاد شديد آيت الله مكارم از مخالفت ها در اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها

سرويس شهرستانها:
آيت الله مكارم شيرازي از مخالفت هاي صورت گرفته درباره اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاهها كه مراجع تقليد خواستار اجراي آن هستند انتقاد كرد.
اين مرجع تقليد در سخنراني خود در صحن جامع رضوي در مشهد مقدس در جمع دهها هزار نفر از زوار بارگاه ملكوتي حضرت ثامن الحجج(ع) اظهار داشت: متاسفانه كارهاي بدي از سوي بعضي از مسئولان صورت مي گيرد كه وجدان اخلاقي را به شدت جريحه دار و تضعيف مي كند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي ادامه داد: از جمله اينكه وزير علوم كه مرد باايمان و شجاعي است تصميم مي گيرد بعضي از اساتيد دانشگاه را كه با صراحت در كلاس هاي درس سخناني بر ضد اسلام و نظام مي گويند و تاثير نامطلوبي در دانشجويان مي گذارند بازنشسته كند و البته اين افراد نسبت به اساتيد محترم دانشگاه كاملا در اقليت هستند.
مكارم شيرازي اضافه كرد: همچنين تصميم مي گيرد طرح جداسازي دانشجويان را از نظر جنسيت در بخش خاصي اجرا كنند و اين طرح چنانچه آثار مثبتي روي پيشرفت علمي و اخلاقي دانشجويان داشت توسعه پيدا كند.
وي اضافه كرد: ناگهان از طرف بالا نامه اي فرستاده مي شود و او را فورا از اين كارها باز مي دارند و آن را به عنوان كار «سطحي» و «غيرعالمانه» تحقير مي كنند در حالي كه كاري است كاملا مفيد و عميق و عالمانه؛ بي آنكه قول بدهند ما اين برنامه را به صورت عالمانه تري اجرا مي كنيم و اين در حالي است كه اكثريت قاطع مراجع از اين برنامه استقبال كرده اند.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: اين امور و همانند آن نشان مي دهد كه آنها اصولا اعتقادي به مسائل فرهنگ اسلامي ندارند و نبايد منتظر آنان نشست.
وي تاكيد كرد: اينجانب شديدا اينگونه كارها را از سوي هر مقامي باشد محكوم مي كنم و وظيفه خود مي دانم كه به جامعه انقلابي و اسلامي هشدار دهم كه براي مبارزه با ناهنجاري هاي اجتماعي و مفاسد اخلاقي و فرهنگي خودشان بايد به پا خيزند و برنامه ريزي كنند و از نهادهاي انقلابي كمك بگيرند و مجلس شوراي اسلامي نيز بايد اين مسير را نسبت به مسائل فرهنگي كه به جاي حادي رسيده است روشن سازد.

 



اهداف آمريكا از تحريم نمادين 50 مقام ناشناس ايراني

سه كشور انگليس، آمريكا و كانادا اعلام كردند 50 مقام ايراني را به فهرست تحريم هاي خود اضافه خواهند كرد.
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا روز جمعه 17 تير 1390 (8 ژوئيه 2011) گفت اين كشور 50 مقام ايراني را كه به ادعاي او ناقض حقوق بشر بوده اند مشمول مقررات منع صدور رواديد مي كند. در بيانيه كلينتون آمده است: «امروز ايالات متحده به همراه بريتانيا محدوديت هاي صدور رواديد براي مقام هاي دولتي و ديگر اشخاصي كه در نقض حقوق بشر در ايران دخيل بوده اند، اعمال كرد».
«جان برد»، وزير خارجه كانادا هم با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه اوتاوا از اين تحريم ها حمايت مي كند.
در همين حال «ويليام هيگ»، وزير خارجه انگليس هم با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه از اين تحريم ها حمايت مي كند.
در بيانيه هيگ نسبت به بيانيه كانادا و آمريكا، تأكيد بيشتري روي موضوع هسته اي ديده مي شود و مسئله حقوق بشر در اولويت دوم قرار گرفته است. در اين بيانيه آمده است: «اين افراد دانشمندان، مهندسان و عناصري را شامل مي شوند كه در تأمين مواد و تجهيزات لازم براي برنامه هاي هسته اي و تسليحاتي ايران مشاركت دارند. در فهرست تازه، علاوه بر افراد مرتبط با برنامه هسته اي نام افرادي نيز است كه حقوق بشر در ايران را جداً زير پا گذاشته اند».
آمريكا، انگليس و كانادا نام اين 50 مقام ايراني را اعلام نكرده اند.
اتحاديه اروپا پيش از اين 32 مقام ايراني را به بهانه آنچه نقض حقوق بشر مي خواند، تحت تحريم مسافرتي و مالي قرار داده بود اما خبرگزاري رويترز روز شنبه 18 تير گزارش داد كه نام اين 50 نفر، به 32 نفر قبلي اضافه خواهد شد.
برخي كارشناسان عقيده دارند تحريم هاي فعلي با توجه به فضاي سياست داخلي در ايران اعمال شده است. به عقيده اين كارشناسان تحليل غربي ها اكنون اين است كه در حالي كه جريان مخالف در ايران پشتوانه مردمي خود را از دست داده، اگر پشتوانه حمايت خارجي را هم از دست بدهد قطعاً به سرعت دچار مرگ سياسي خواهد شد. اين موضوعي است كه هيلاري كلينتون هم در بيانيه خود به آن اشاره كرده است: «اقدامات امروز، گوشزد مهمي براي ايران است كه جامعه جهاني به تلاش خود ادامه خواهد داد تا آن مقام هايي را كه آمال دموكراتيك هموطنان خود را سركوب و حقوق بشر را نقض مي كنند، پاسخگو گرداند».
اين حدس وجود دارد كه با نزديك شدن به انتخابات مجلس اقدامات ايذايي از اين دست از جانب كشورهاي غربي شدت بگيرد.
علاوه بر اين، درباره اجرايي بودن اين تحريم ها نيز ترديدهايي جدي وجود دارد. علي اكبر صالحي رئيس پيشين سازمان انرژي اتمي و وزير خارجه فعلي ايران هم توسط اروپا و آمريكا تحريم شده بود اما از وقتي كه وي به سمت وزير خارجه منصوب شده، غربي ها اين تحريم را رسماً لغو كرده اند و وي در مقام وزير خارجه ايران به برخي كشورهاي اروپايي سفر كرده است.
همچنين فريدون عباسي دواني هم در قطعنامه 1747 شوراي امنيت تحريم شده بود اما وي كه اكنون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران است، آخر خرداد به وين سفر كرد.
اين موارد نشان دهنده آن است كه اين تحريم ها حتي از حداقل ارزش هم برخوردار نيست.
سعيد كمال دهقان روز 18 تير 1390 در اين باره در گاردين نوشت: «اگر كساني كه نامشان در فهرست قرار دارد هنوز بتوانند سفر كنند (اشاره به صالحي) و به علت سمت شان مستثني شوند به منزله به سخره گرفتن كلي مجازات منع سفر خواهد بود. راه دور زدن اين تحريم ها براي جمهوري اسلامي اين خواهد بود كه افرادي كه مشمول منع سفر هستند ترفيع سمت دهد! برخي تگران هستند كه منع سفر در مورد فريدون عباسي دواني كه اخيراً به رياست سازمان انرژي اتمي ايران منصوب شد به علت ارتقاء سمتش لغو شود».

 



نظرسنجي راديو فردا : تحريم مقامات ايراني بي تأثير است

شركت كنندگان در جديدترين نظرسنجي راديو فردا، سازمان وابسته به سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) اعلام كردند كه اقدام آمريكا و انگليس براي تحريم مقامات ايراني بي تاثير است.
راديو «فردا» جديدترين نظرسنجي خود را به تحريم اخير انگليس و آمريكا عليه مقامات ايران در خصوص مسئله حقوق بشر اختصاص داد.
پايگاه خبري اين راديو در اين نظرسنجي از كاربران و مخاطبان خود اين سوال را مطرح كرد كه «آمريكا و بريتانيا همراه با كانادا اعلام كرده اند عليه 50 نفر از كساني كه به گفته آنها ناقض حقوق بشر در ايران هستند تحريم هايي اعمال مي كنند. درباره اين تحريم ها چه فكر مي كنيد؟» كه بيش از 60 درصد مخاطبان اعلام كردند، «بي تاثير است».
به گزارش فارس، در اين نظرسنجي 60.2 درصد مخاطبان گزينه «بي تاثير است» را انتخاب كردند و 39.8 درصد نيز اعلام كردند كه اين تحريم ها اثرگذار است.
روز جمعه، «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس اعلام كرده بود كه «لندن در حال همكاري نزديك با شركاي خود براي وضع تحريم هاي گسترده اي عليه افراد مرتبط با برنامه غني سازي و برنامه هاي نظامي ايران است تا از سفر آنها به كشورهاي ما ممانعت به عمل آيد».
هيگ با بيان اينكه «اين افراد شامل دانشمندان، مهندسان و آنهايي است كه قطعات مي خرند»، افزود: اقدامات فوق با شركايي مانند آمريكا و كاناد در حال هماهنگي است.
با وجود آنكه انگليس با مشاركت در حمله آمريكا به افغانستان و عراق مرتكب و كشتار صدها شهروند و غيرنظامي بي گناه، بزرگترين نقض حقوق بشر در جهان شده است، گفت لندن در نظر دارد براي ايراني هايي كه در نقض حقوق بشر دست دارند، ممنوعيت هايي ايجاد كند.
هيگ روز جمعه همچنين گفت بيش از 50 نفر در اين فهرست قرار دارند اما به نام آنها اشاره اي نكرد.

 



وزير كشور: دقت در انتخابات را فداي سرعت نمي كنيم

وزير كشور از احتمال برگزاري انتخابات رايانه اي در برخي از مناطق كشور خبر داد و گفت: براي وزارت كشور سلامت و دقت از اهميت بالايي برخوردار است و دقت را فداي سرعت نمي كنيم.
مصطفي محمدنجار درخصوص انتخابات مجلس نهم با بيان اين مطلب اظهار كرد: همچون 30 سال گذشته انتخاباتي پرشور و با نشاط، با نمادي از وحدت ملي و حضور ميليوني مردم برگزار مي كنيم. وزير كشور تصريح كرد: وزارت كشور بسترهاي لازم را براي حضور حداكثري مردم ايجاد مي كند.
محمدنجار در خصوص بحث حجاب و عفاف و همچنين ناامني در كشور اظهار كرد: حجاب و عفاف در كشور بسيار عالي است و ناامني هم در كشور نداريم و آرامش بر كشور حاكم است.

 



با صدور پيامي مقتدي صدر خواستار اخراج فوري منافقين از عراق شد

رهبر جريان صدر عراق، منافقان تروريست را دشمنان ملت عراق و اسلام خواند و بر لزوم اخراج فوري آنان از خاك عراق تاكيد كرد.
حجت الاسلام «سيد مقتدي صدر»، رهبر جريان صدر عراق در پيامي با اشاره به جنايت هاي گروهك تروريستي منافقين، بر لزوم اخراج فوري آنان از خاك اين كشور تاكيد كرد.
در اين پيام آمده است: اعضاي گروهك تروريستي منافقين، گمراه و گمراه كننده هستند و همگان آنان را به مزدوري غرب و اشغالگران مي شناسند.
وي افزود: اخراج اعضاي اين گروهك تروريستي از عراق امري حتمي است، اما تاسف آور است كه براي اخراج آنان نيز به توافقات سياسي نياز است.
مقتدي صدر تصريح كرد: منافقين دشمنان ملت عراق و اسلام هستند و تا زماني كه به اين دشمني ها ادامه دهند و دشمني خود با عراقي ها و اسلام را اعلام كنند هيچ جايگاهي در اين كشور ندارند.
به گزارش رسا، مردم استان واسط عراق نيز در همايشي كه روز گذشته تحت عنوان «سكوت در برابر قاتلان عراق تا كي؟» برگزار شد بر لزوم اخراج منافقين از خاك اين كشور تاكيد كرده و به دولت هشدار دادند اگر در اخراج اعضاي اين گروهك تروريستي تعلل كنند، براي تحقق اين امر دست به كار خواهند شد.
شركت كنندگان در اين همايش با اشاره به جنايت هاي منافقين در خاك عراق و ايران و ترور مقامات ايراني مانند شهيد بهشتي و شهيد مطهري، خواستار بي توجهي دولت عراق به مواضع آمريكا شده و تدابير لازم براي اخراج آنان را فراهم سازد.

 



فرمانده نيروي زميني ارتش : امسال 3 تا 4 رزمايش برگزار مي كنيم

فرمانده نيروي زميني ارتش گفت: وظيفه خود مي دانيم كه در مسير خدمت به مردم، جابه جايي پادگان ها را با جديت دنبال كنيم.
امير احمد رضا پوردستان در مراسم افتتاح فاز يك پادگان جديد لشكر پيروز 77 خراسان به توانايي يگان مهندسي نيروي زميني ارتش اشاره كرد و افزود: همانگونه كه اين يگان در دوران هشت سال دفاع مقدس پيچيده ترين پروژه هاي مهندسي را طراحي و اجرا مي كرد، امروز نيز در عرصه ساخت پادگان هاي مختلف در سطح كشور از توانمندي خاصي برخوردار است و به فضل خداوند تمامي مراحل ساخت اين پادگان ها، توسط نيروهاي اين يگان صورت مي پذيرد.
وي ادامه داد: يكي از برنامه هاي اصلي ما در سال جاري كه با تاكيدات مقام معظم رهبري نيز همراه بوده، موضوع انتقال پادگان هاي نيروي زميني ارتش از محدوده شهرهاست كه اين مهم در چند مركز استان از جمله مشهد در حال اجراست.
به گزارش ايسنا، پوردستان تصريح كرد: زماني كه ما طرح انتقال پادگان هاي خود را از مناطق شهري آغاز كرديم، نگاه برخي از مسئولان دولتي به اين پادگان ها به عنوان يك لقمه بود و آنان منتظر بودند تا بعد از تخليه اين اماكن، آن ها را قطعه بندي كرده و به فروش برسانند،بدون اين كه هيچ كمكي در جهت ساخت پادگان جديد داشته باشند كه خوشبختانه اين نگاه با جلسات متعددي كه فرماندهان ارتش با مسئولان دولتي داشته اند، تاحد زيادي از بين رفته است.
وي خاطرنشان كرد: پس از تخليه پادگان ها و به منظور تامين هزينه ساخت مكان جديد، اين زمين ها تغيير كاربري يافته و به فروش مي رسد.
فرمانده نيروي زميني ارتش ادامه داد: مقام معظم رهبري در ديداري كه با مسئولان نيروي زميني ارتش داشتند، سه محور اصلي را براي اين مجموعه ترسيم كردند كه جابه جايي پادگان ها يكي از اين خواسته ها بود.
وي بازسازي و نوسازي چهره كنوني پادگان ها و اجراي طرح جامع ساختاري و آمايش سرزميني در مرزهاي كشور را از ديگر توصيه هاي مقام معظم رهبري به مجموعه نيروي زميني ارتش برشمرد. وي تصريح كرد: انتقال پادگان از درون شهرها علاوه بر توسعه فضاي شهري در قالب فضاي سبز، يكي از دغدغه هاي اصلي فرماندهان نظامي را كه جابه جايي وآموزش نيروهاست، از دوش مسئولان برمي دارد زيرا اين قبيل امور در يك فضاي شهري قابل قبول نيست و به يك فضاي مناسب با تمام استانداردهاي لازم نياز دارد.
پوردستان اضافه كرد: اميدواريم در قالب برنامه پنج ساله پنجم توسعه بتوانيم قدم بزرگي را در خصوص جابه جايي پادگان ها خصوصا در دو شهر مشهد و اهواز با همكاري دولت برداريم.
وي تصريح كرد: رييس جمهور در انتقال پادگان ها، ارتش را ياري كند.
فرمانده نيروي زميني ارتش اظهار داشت: ارتقاي توان رزمي به منظور مقابله با دشمنان از جدي ترين برنامه هاي ما در نيروي زميني است كه اين امر در سطوح مختلف از قبيل نيروي انساني و ادوات نظامي در حال انجام است و علاوه بر اين امسال 3 تا 4 رزمايش در برنامه ما گنجانده شده كه به موقع زمان برگزاري آن ها اعلام خواهد شد.

 



عباس زاده مشكيني : با اجراي قانون جديد احزاب ائتلاف ها بايد پروانه موقت بگيرند

دبير كميسيون ماده 10 احزاب گفت: در پيش نويس اصلاح قانون جديد احزاب، پيش بيني شده است كساني كه مي خواهند در قالب ائتلاف براي انتخابات كار كنند بايد از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز فعاليت موقت بگيرند.
محمود عباس زاده مشكيني در خصوص نوع فعاليت جبهه ها و ائتلاف ها در مسير منتهي به انتخابات مجلس نهم و مباحثي كه در اين خصوص در پيش نويس اصلاح قانون احزاب گنجانده شده است، اظهار كرد: معمولا قبل از هر انتخاباتي، يكسري تابلوهايي با عنوان جبهه و ائتلاف در فضاي تبليغات كشور به ويژه در تهران ديده مي شود و ما بر اساس اين تجربه از انتخابات مجلس هشتم شروع به سامان دادن اين ائتلاف ها كرديم چنانچه وزارت كشور از استانداري ها خواست اطلاعات كساني كه مي خواهند در قالب جبهه و ائتلاف براي انتخابات فعاليت كنند را دريافت و در كمترين زمان براي آن ها شناسنامه اي تهيه كند و از طرف فرمانداري ها به اين ائتلاف ها اجازه فعاليت دهند.
وي افزود: حسن اين مساله اين بود كه اگر خداي نكرده كسي از ناحيه فعاليت اين ائتلاف ها متضرر شود مي توان پيگيري هاي لازم را انجام داد حال در پيش نويس اصلاح قانون احزاب، بحث ائتلاف ها و جبهه ها را مطرح كرديم و اين موضوع پيش بيني شده است كساني كه مي خواهند در قالب ائتلاف براي انتخابات كار كنند بايد از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز فعاليت موقت بگيرند در واقع اين موضوع در اين پيش نويس با رعايت همه ملاحظات و ملازمات ديده شده است.
دبير كميسيون ماده 10 احزاب گفت: بحث پيش نويس اصلاح قانون احزاب، هم اكنون در كميسيون شوراهاي مجلس در حال پيگيري است و به دليل حضور و جديت اعضاي اين كميسيون اين بحث به سرعت رسيدگي مي شود كه البته جا دارد از آن ها تشكر شود. با اين وجود من فكر مي كنم اين پيش نويس به انتخابات مجلس نهم برسد اگر هم چنين نشد به نظر من وزارت كشور مي تواند از تجربه چهار سال گذشته خود بهره مند شود و فضاي تبليغاتي حضور ائتلاف ها و جبهه ها را نظم و ترتيب دهد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا كميسيون ماده 10 احزاب با توجه به زمان باقيمانده تا انتخابات، تمهيداتي براي كسب مجوز و صدور پروانه احزاب در نظر گرفته است، اظهار كرد: كميسيون محدوديتي ايجاد نمي كند چون به طور طبيعي برگزاري اولين مجمع براي موسسان تقريبا طولاني است و ممكن است پرونده اين متقاضيان جديد به انتخابات مجلس نهم نرسد اما به هر ترتيب ما توصيه به عدم اقدام افراد در اين راستا نمي كنيم، اين موضوع حقي است كه قانون به مردم داده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه در پيش نويس قانون احزاب چه تمهيداتي براي بحث يارانه احزاب در نظر گرفته است، اظهار كرد: در پيش نويس، پيش بيني شده كه دولت مي تواند براي احزاب يارانه در نظر بگيرد منتها دولت بايد اين اطمينان را حاصل كند كه اين بودجه در راستاي منافع عمومي هزينه شود.
عباس زاده همچنين درباره اقدامات كميسيون ماده 10 احزاب در جهت بسترسازي براي فعاليت بانشاط احزاب و گروه هاي سياسي با بيان اين كه مبناي كميسيون بر سعه صدر است، گفت: اگر احزاب و گروه هاي سياسي از خطوط قرمز و قانون عبور نكنند كميسيون علاقمند است كه احزاب در يك فضاي بانشاط كار كنند و ظرفيت هايشان را به ميدان بياورند و هر كمكي لازم باشد ما به احزاب قانون مند خواهيم داشت. وي تاكيد كرد: حضور احزاب در عرصه انتخابات به طور طبيعي انديشه ها و سلايق را قاعده مند و كم هزينه مي كند و موجب نشاط سياسي در جامعه مي شود.
دبير كميسيون ماده 10 احزاب درباره بحث استعفايش از سمت مديركل سياسي وزارت كشور نيز اظهار كرد: بنده نزديك پنج سال است كه در اين مجموعه بودم. از سال گذشته ترجيح دادم اين مسئوليت را تحويل بدهم تا براي چرخش نخبگان در مسووليت هاي حساس، فضا ايجاد شود كه در نهايت اوايل تيرماه مجموعه مجاب شد كه از اين بخش، مسئوليت استعفا دهم.

 



دعوت علماي هند، سودان و اندونزي از آيت الله نوري همداني براي سفر به اين كشورها

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سفر به شهر مقدس قم دعوتنامه رسمي علماي كشورهاي هندوستان، سودان و اندونزي را جهت سفر به اين كشورها تقديم حضرت آيت الله نوري همداني كرد.
محمدباقر خرمشاد رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، روز شنبه در ديدار خصوصي خود با حضرت آيت الله حسين نوري همداني، دعوتنامه علماي كشورهاي هندوستان، سودان و اندونزي را جهت سفر به اين كشورها تقديم اين مرجع تقليد كرد.
حجت الاسلام محمدحسين شمس از اعضاي دفتر حضرت آيت الله نوري همداني با اعلام اين خبر به خبرگزاري رسا، جزئياتي از ديدار خصوصي محمدباقر خرمشاد رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي را تشريح كرد.
اين عضو دفتر حضرت آيت الله نوري همداني ابراز داشت: اين مرجع تقليد در اين ديدار به تحولات اخير در جهان اسلام اشاره كردند و گفتند غربي ها و آمريكا با ترفندهاي مختلف مي خواهند انقلاب هاي مردمي منطقه را منحرف كنند.
وي افزود: حضرت آيت الله نوري همداني در اين ديدار همچنين با اشاره به سفر خود به كشورهاي تانزانيا و كنيا، خواستار رسيدگي فرهنگي بيشتر به منطقه آفريقاي شرقي شدند و گفتند بنده در سفري كه به اين كشورها داشتم، مشاهده كردم كه زمينه گرايش به اسلام و معارف اهل بيت(ع) در اين كشورها وجود دارد.
حجت الاسلام شمس گفت: اين مرجع تقليد همچنين گفتند مردم اين كشورها به انقلاب اسلامي با ديده احترام و عظمت مي نگرند و هر كجا ما مي رفتيم شاهد علاقه آنها به امام خميني(ره)، انقلاب اسلامي و نظام و رهبري بوديم.
اين عضو دفتر حضرت آيت الله نوري همداني گفت: رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در اين ديدار ابراز داشت در تحقيقاتي كه ما انجام داده ايم سفر اين مرجع تقليد به كشورهاي تانزانيا و كنيا از جنبه هاي فرهنگي و معنوي تاثيرات بسياري داشته است.
حجت الاسلام شمس ابراز داشت: رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين در اين ديدار دعوتنامه علماي كشورهاي مختلف از جمله علماي هند، سودان و شوراي عالي مسلمانان اندونزي را تقديم حضرت آيت الله نوري همداني كرد.

 



نقش علما و روحانيت در دينداري مردم

وجود مبارك رسول گرامي(ص) را خود آن حضرت يا كسي كه به منزله نفس آن حضرت است بايد معرفي كند و آن علي بن ابيطالب است. وجود مبارك اميرالمؤمنين دروصف رسول گرامي مي فرمايد: «المجتبي م ن خلائ ق ه، المعتام ل شرح حقائ ق ه(1). يعني در بين مخلوق ها ذات اقدس اله وجود مبارك پيامبر اعظم (ص) را بر چين كرد، او جبايه خداست، مجتباي خداست، برگزيده خداست. انبياء را در بين توده مردم برگزيد كه ان الله اصطفي آدم(2) و وجود مبارك حضرت را از بين انبياء و اولياء انتخاب كرده است.
اما براي چه انتخاب كرد؟ المعتام لشرح حقائقه. «اعتيام» همان اختيار است، «معتام» يعني مختار. ذات اقدس اله وجود مبارك حضرت را انتخاب كرد، براي اينكه حقائق الهي را براي مردم شرح كند. حقائق الهي بخشي به عقائد برمي گردد، بخشي به اخلاق برمي گردد، بخشي به فقه و بخشي به حقوق برمي گردد. آنچه كه به نام حقائق است، ذات مقدس رسول گرامي براي مردم شرح داد.
ناتواني توده مردم از دسترسي به عمق سخنان رسول اكرم(ص)
ولي هيچ كس نمي تواند عمق سخنان رسول گرامي را ادراك بكند! اين بيان نوراني را مرحوم كليني (رض) در همين اصول كافي از وجود مبارك امام صادق(ع) نقل كرد كه فرمود: وجود مبارك رسول گرامي در تمام مدت عمر با احدي به اندازه فكر خودش سخن نگفت. ما كلّم رسول اللّه الع باد بكنه عقل ه قطّ(3)، به مقدار كنه عقل خودش با احدي حرف نزد!! چون احدي نمي تواند كنه سخنان رسول گرامي را بفهمد!
قبل از مرحوم صدرالمتألهين شايد عده اي بودند كه اين حديث را شرح كردند، ولي در اين 4 قرن و اندي اول كسي كه اين حديث را درست شرح كرد مرحوم صدرالمتألهين بود، بعدها مرحوم مجلسي(رض) و اينها همين راه را ادامه دادند؛ كه منظور وجود مبارك امام صادق كه فرمود با احدي به اندازه كنه عقل خودش حرف نزد، غير اهل بيت اند، چون خود اهل بيت به منزله نفس پيامبرند. با آنها به اندازه كنه عقل خود سخن گفت، و آنها هم به اندازه كنه عقل رسول گرامي فهميدند. اما ديگران اينچنين نبودند: ما كلّم رسول اللّه (صلّ اللّه عليه و آل ه و سلّم) الع باد؛ اين جمع، محلي به الف- لام است، يعني با احدي به اندازه فكر خودش سخن نگفت. چون كسي كه به اندازه فكر او بفهمد، نبود! اينكه در روايت هاي ديگر فرمود: ما، همه انبياء مأمور شديم كه به اندازه عقول مردم سخن بگوئيم: انّا معاش ر الانبياء نكلّم النّاس علي قدر عقول هم(4) از همين وادي است. وجود مبارك حضرت امير فرمود: ذات اقدس اله رسول گرامي را انتخاب كرد تا حقائق الهي را براي مردم شرح بكند.
روحانيت و علما، عامل دينداري توده مردم و حفظ شرف
و استقلال كشور
الان در اين كشور 07 ميليوني، حداكثر خيلي ما خوش بين باشيم، 1 ميليون نفر. دينشان را با استدلال و با مراجعه به قرآن و روايات اهل بيت دارند؛ 96 ميليون دينشان را از اين لباس [لباس روحانيت] دارند. اين كار كمي نيست! مردم دينشان را از منبر و سخنراني و علماء و وعاظ و مدرسان دارند؛ اين كم كاري نيست! اينكه آدم 07 ميليون ديندار تربيت كند، اين كار كمي نيست! بخشي از اينها را علما، اساتيد، مراجع و وعاظ قبلي حفظ كردند؛ بقيه اش را ماها به عهده داريم. اين كم شرف است؟! كشورهاي ديگر هم همين طور است؛ اين كار كمي نيست!
اين مردم، مسلمانند؛ اگر انقلاب كردند، همين مردم به بركت اسلام انقلاب كردند؛ و گرنه در جنگ جهاني اول ايران تسليم شد، در جنگ جهاني دوم ايران تسليم شد، در كودتاي ننگين 82 مرداد، ايران تسليم شد! هر وقت سخن از اسلام و دين و روحانيت و مراجع و علماء بود، اين كشور پيروز شد. در جريان دفاع مقدس 8 سال، آن خاكريز مقدم، آن خط اول، آن خط شكن ها؛ همه آنها شعارشان يا حسين، يا حسين بود نه مرز پر گهر!! شما در شب هاي عمليات حضور داشتيد يا نداشتيد؟ سخن از مرز پرگهر نبود، سخن از يا حسين يا حسين بود و اين هم به بركت علماء است.
بنابراين كار كمي نيست كه شما آقايان داريد! چه شرفي بالاتر از اين؟ چه خدمتي بالاتر از اين؟! آدم اين عمامه را ببوسد، اين عبا را ببوسد؛ اين را از دست پيغمبر مي گيرد، اين را از دست امام صادق مي گيرد! بالاخره اين مردم دينشان را از كي دارند؟ اين مردم، مردم با شرف مملكتند! اين شرف را به وسيله دين داشتند وگرنه شما تاريخ جنگ جهاني اول را مي خوانيد، تاريخ جنگ جهاني دوم را مي خوانيد، كودتاي ننگين 82 مرداد را مي بينيد. هر وقت روحانيت قيام كرد و دين مردم به صحنه آمد، اين كشور محفوظ بود. هر وقت روحانيت نبود و دين نبود؛ يا 71 شهر، 71 شهر تسليم كرديم، يا نفت را به آمريكا و انگليس داديم و گاز را به شوروي سابق داديم و تسليم شديم و ژاندارم منطقه شديم! بنابراين شرف اين كشور به ابي عبدالله است، به دين مردم است؛ و اكثر اين مردم، يعني اكثريت قريب به اتفاق، دينشان را از علماء دارند. بنابراين قدر اين لباس را بدانيد؛ افتخار ماست، شرف ماست، و حيثيت ماست؛ اين را بايد داشته باشيم.
شئون متفاوت انبياء و علماء در «تعليم عمومي»
و «تربيت خصوصي»
وجود مبارك پيامبر(ص) و همچنين رئيس مذهب ما وجود مبارك امام صادق(ع) اينها دو تعليم دارند تعليم عمومي و تعليم خصوصي، همه انبياء اينطورند، وجود مبارك رسول گرامي هم همين طور است. علماي ما هم دو تعليم دارند؛ غالب اين مراجع ما يك ديدار عمومي دارند كه براي مردم سخنراني مي كنند، موعظه مي كنند، اين جاي «تبليغ» است. يك جاي «تعليم» دارند كه كار دوم شان است؛ يك جاي «تحقيق» دارند كه كار سوم شان است. اين علماي ما 3 مرحله كار مي كنند؛ در كار تبليغ، با توده مردم سخنراني دارند، در حسينه ها و مراكز فكري و فرهنگي و مساجد و اينها. در جلسات عمومي جا براي تحقيق نيست، جا براي تعليم نيست؛ جا براي تبليغ است. گاهي ممكن است در اثناي سخنراني يك مطلب تعليمي يا تحقيقي ذكر بشود. ولي محور اصلي مجالس عمومي همان (تبليغ) است. وقتي شاگردانشان به محضر ايشان مي روند، اينها ديگر صبغه تبليغي ندارند، كار تعليمي دارند، دارند درس مي گويند. وقتي خودشان در كتابخانه شان شخصاً نشسته اند؛ آنجا ديگر دارند كتاب مي نويسند، جاي تحقيق است كه فوق تعليم است.
ذات اقدس اله به همه انبياء، مخصوصاً به وجود مبارك خاتم(ع) فرمود: شما كتاب داريد، نبوت داريد، حكمت داريد؛ همه اينها را من به شما دادم. شما يك تعليم عمومي داريد كه يعلّ مهم الك تاب و الح كمه(5) است كه با تبليغ آميخته است، يك درس هم داريد؛ آن درس ديگر مال توده مردم نيست! در سوره مباركه آل عمران فرمود: ما كان ل بشر ان يؤت يه اللّه الك تاب و الحكم و النّبوّه ثمّ يقول ل لنّاس كونوا ع باداً ل ي م ن دون الله و لك ن كونوا ربّانييّن بما كنتم تعلّ مون الك تاب و بما كنتم تدرسون(6). فرمود: هيچ پيامبري از طرف ذات اقدس اله نيامده و خداي سبحان به او كتاب و حكمت و نبوت و اين معارف را نداد كه (معاذالله) آن پيامبر مردم را به خودش دعوت كند! مردم را به «الله» دعوت مي كند؛ و لذا اين دعوت، دعوت مردم است به (الله) كه دعوت عمومي است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) پس از مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب به مناسبت سالروز ميلاد حضرت رسول اكرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) - قم؛ اسفند 7831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه / خ 871 - «الله و رسوله»
(2) آل عمران/ 33
(3 و 4) الكافي / 1/ 32- (كتاب العقل و الجهل)
(5) بقره/ 921
(6) آل عمران / 97
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14