(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 تیر 1390- شماره 19971

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اوراسيا ريويو: ايران با تحريم مقامات آمريكايي اهرم حقوق بشر را از دست واشنگتن گرفت
رئيس جمهور در ديدار سفير جديد امارات: آمريكا و متحدانش بايد منطقه را ترك كنند
درخواست صالحي از بان كي مون براي پيگيري سرنوشت 4 ديپلمات ايراني
ايران دخالت مستقيم آمريكا در سوريه را محكوم كرد
دانايي فر:ادعاي دخالت ايران در عراق فرافكني آمريكا با هدف تمديد حضور در اين كشور است
باقري لنكراني: جريان هاي انحرافي در حال معامله با يكديگر هستند
سرپرست سازمان فضايي: 2 ماهواره جديد «پارس 2» و «قائم» به فضا پرتاب مي شود
 ايران و حزب الله به مرزهاي آمريكا رسيده اند
عكاس قديمي كيهان در خوزستان درگذشت
با حضور وزير كشور استاندار جديد كهگيلويه و بويراحمد معرفي شد
شوشتر پنجمين شهر بي فرماندار خوزستان شد
سيداحمد خاتمي: هدف دشمن از راه اندازي شبكه هاي ماهواره اي ترويج فساد است
آيت الله حائري شيرازي:نماز خواندن بي ولايت انسان را به ورطه تباهي مي كشاند
اخبار ادبي و هنري



اوراسيا ريويو: ايران با تحريم مقامات آمريكايي اهرم حقوق بشر را از دست واشنگتن گرفت

يك پايگاه اينترنتي غربي تصميم مجلس جمهوري اسلامي ايران درباره اعمال تحريم عليه 26 مقام آمريكايي را عاملي دانست كه وجهه واشنگتن به عنوان تنها كشور مطالبه گر در زمينه حقوق بشر را مخدوش كرده است.
پايگاه اينترنتي ارواسياريويو در گزارشي به قلم كوروش ضياباري نوشت: تصميم مجلس ايران مبني بر اعمال تحريم و صدور كيفرخواست بر ضد 26 مقام آمريكايي كه مرتكب جنايات جنگي شده و حقوق بشر را نقض كرده اند، تعجب دولت آمريكا را برانگيخت دولتي كه همواره كشورهاي مستقل مانند ايران را به نقض حقوق بشر و حمايت از تروريسم متهم كرده است.
اين گزارش با بيان اينكه مجلس ايران تصميم گرفته است براي 26 مقام آمريكايي كه در دهه هاي گذشته حقوق بشر را نقض كرده اند، حامي فعاليت هاي تروريستي بوده اند و در قاچاق گسترده موادمخدر دست داشته اند كيفرخواست صادر كند اضافه كرد: اين تصميم مجلس، وجهه آمريكا را خدشه دار مي كند و كشوري كه به طور سنتي خود را مدافع شماره يك دموكراسي و مدافع سرسخت حقوق بشر معرفي مي كند، اكنون به خطر افتاده است.
بنابراين گزارش، از ميان 26 نفري كه در اين فهرست قرار دارند، اسامي پل برمر حاكم نظامي آمريكا در عراق پس از سقوط صدام و ژنرال تامي فرانكس رئيس فرماندهي مركزي آمريكا در زمان تهاجم به افغانستان و عراق، بيشتر از همه توجه رسانه هاي مهم آمريكا را به خود جلب كردند.
با وجود اين، نام هر كدام از اين مقامات آمريكايي كه قرار است ايران آنها را تحت پيگرد قرار دهد، اقدام خصمانه و خصومت آميز آمريكا و سياستگذاران را به خاطر مي آورد كه جامعه بين الملل نمي تواند از آن چشم پوشي كند. نمايندگان مجلس كه اين پيشنهاد را مطرح كرده اند اعلام كردند پرونده اين بيست و شش نفر پس از محاكمه غيابي آنها در ايران به دادگاه هاي بين المللي ارجاع داده خواهد شد.
در همين حال، ديروز علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايرنا تأكيد كرد: طرح تحريم 26 مقام آمريكايي ناقض حقوق بشر و شكنجه گران زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو به زودي در صحن علني مجلس بررسي مي شود.

 



رئيس جمهور در ديدار سفير جديد امارات: آمريكا و متحدانش بايد منطقه را ترك كنند

رئيس جمهور كشورمان در ديدار سفير جديد امارات تاكيد كرد كه آمريكا و متحدانش به عنوان دشمنان ملت هاي منطقه بايد منطقه را ترك كنند.
محمود احمدي نژاد در اين ديدار، با تاكيد بر ضرورت گسترش حداكثري سطح همكاري هاي ايران و امارات در تمامي زمينه ها گفت: برخي مسائل فرعي كه بعضا بين دو كشور ايجاد مي كنند، نمي تواند خدشه اي به روابط برادرانه ايران و امارات وارد كند و بايد در مقابل همه آنها باحفظ هوشياري در مسير گسترش روزافزون روابط دو جانبه و منطقه اي گام برداشت.
وي روابط جمهوري اسلامي ايران و امارات متحده عربي را برادرانه دانست و با تاكيد بر اينكه مناسبات دو كشور بايد در طراز برادري تنظيم شود، اظهار داشت: دو كشوربا گسترش روز افزون همكاري ها و تقويت مناسبات برادري، فرصت توطئه و فتنه گري را از دشمنان ملت هاي منطقه مي گيرند.
احمدي نژاد با بيان اينكه كشورهاي منطقه همه امكانات لازم را براي پيشرفت و تعالي در اختيار دارند ولي دشمنان فراواني در مسير گسترش روابط برادري و پيشرفت كشورهاي منطقه وجود دارد، اظهار داشت: انديشه ها و دستان خبيث زيادي هستند كه از برادري و اتحاد دولت ها و ملت هاي منطقه بيم دارند زيرا از اين همكاري هيچ كس جز دشمنان منطقه ضرر نمي كند.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه دشمنان درصدد ايجاد كينه توزي و تفرقه بين برادران ديني هستند، تصريح كرد: دولت ها و ملت هاي منطقه بايد در مقابل طراحي هاي دشمنان هوشيار باشند تا آنان نتوانند نقشه هاي خود را عليه منطقه اعمال كنند.
احمدي نژاد تاكيد كرد: آمريكا و متحدانش به عنوان دشمنان ملت هاي منطقه بايد منطقه را ترك كنند و دولت ها و ملت هاي منطقه در كنار هم مسائل خود را حل و فصل كرده و در مسير رفاه و امنيت منطقه اي پيش بروند و به فضل الهي آرزوي تاريخي ملت هاي منطقه براي اسقاط نظام سلطه جهاني در آينده نزديك محقق خواهد شد.
وي افزود: دشمنان قصد دارند از برادران عليه برادران استفاده كنند لذا همه بايد هوشيار باشند كه در اين طراحي دشمنان نقشي نداشته باشند زيرا تجربه نشان داده كه سلطه گران بعد از بهره برداري، دوستان خوبي نيستند و اكثر جنگ هاي دولت آمريكا عليه دوستان سابق خود بوده است.
سفير جديد امارات متحده عربي نيز پس از تقديم استوارنامه خود به اهتمام كشورش براي افزايش هر چه بيشتر همكاري ها و مناسبات دو كشور در تمامي زمينه ها تاكيد كرد و گفت: در مدت ماموريت خود تلاش خواهيم كرد برخي بي اعتمادي هايي كه در گذشته بين دو كشور بوجود آمده را به طور كامل برطرف كرده و زمينه را براي گام هاي بلند در راستاي افزايش همكاري هاي دو كشور فراهم سازيم چرا كه امارات متحده عربي مصمم است روابط خود با جمهوري اسلامي ايران را تعميق بخشيده و مستحكم كند.

 



درخواست صالحي از بان كي مون براي پيگيري سرنوشت 4 ديپلمات ايراني

سرويس سياسي-
در مراسم بيست و نهمين سالگرد ربوده شدن 4 ديپلمات ايراني در لبنان، وزير امور خارجه كشورمان از بان كي مون خواست با تشكيل كميسيون ويژه تلاش مضاعفي براي رسيدگي به وضعيت نهايي اين ديپلمات ها انجام دهد.
علي اكبر صالحي روز يك شنبه در اين مراسم كه در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: موضوع ربوده شدن 4 ديپلمات ايراني در لبنان صرف نظر از ابعاد حقوقي، سياسي و بين المللي از حيث ابعاد انساني و حقوق بشري حائز اهميت است.
وي با اشاره به تشكيل دولت جديد لبنان افزود: از ميقاتي نخست وزير و عدنان منصور وزير خارجه لبنان ضمن تقدير و سپاس از اقدامات ايشان و دولت هاي پيشين مي خواهم به منظور تسريع در نتيجه گيري سرنوشت اين 4 ديپلمات به تشكيل كميته پيگيري مشترك با هدف يكسان سازي داده ها اهتمام ورزند.
صالحي با اشاره به اعلام آمادگي بان كي مون دبير كل سازمان ملل به منظور ايفاي نقش فعال تر سازمان ملل در زمينه روشن شدن وضعيت ديپلمات هاي ربوده شده ايراني اضافه كرد: از ايشان مي خواهم با تشكيل كميسيوني ويژه ، تلاش مضاعفي براي تحقيق و رسيدگي به وضعيت نهايي اين افراد انجام دهد.
وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: علاوه بر اين از دبير كل صليب سرخ جهاني نيز به جهت مسئوليت ويژه در اين گونه مسائل مي خواهم با وجود شواهد و قرائني مبني بر زنده بودن ديپلمات هاي ايراني و اسارت آنان نزد رژيم صهيونيستي هرچه سريعتر اقدامي جدي كنند و با اغتنام از فرصت پيش آمده بر ضرورت پيگيري موضوع ربايش عليرضا عسكري كه مورد پذيرش و اهتمام دبير كل صليب سرخ قرار گرفته است مجددا تاكيد كنم.
صالحي گفت: بي ترديد گزارش رژيم صهيونيستي در سال 2008 درخصوص ديپلمات هاي ايراني نه تنها از مسئوليت اين رژيم جعلي درخصوص اين پرونده كم نكرده است بلكه مفاد اين گزارش در ارتباط اين رژيم با عناصر ربايش در لبنان تصريح مي كند و اين امر ضرورت اهتمام ويژه سازمان ملل متحد و صليب سرخ جهاني را مضاعف مي سازد.
صالحي تاكيد كرد كه وزارت امور خارجه از هيچ كوشش و فعاليت اساسي و مستمر در راستاي بازگرداندن فوري اسطوره هاي مقاومت دريغ نخواهد كرد.
همچنين وزير امور خارجه كشورمان ديروز در جمع خبرنگاران از تشكيل كميته حقوقي در لبنان متشكل از حقوقدانان برجسته اين كشور براي بررسي پرونده 4 ديپلمات ربوده شده ايراني خبر داد.
در همين حال، به گزارش مهر، مريم مجتهدزاده مشاور رئيس جمهور در امور بانوان و همسر سيدمحسن موسوي كاردار ربوده شده سفارت ايران در لبنان در مراسم بيست و نهمين سالگرد ربوده شدن 4 ديپلمات ايراني تصريح كرد: خانواده هاي 4 ديپلمات در دو بعد لبناني و بين المللي اقداماتي را پيگيري كردند كه با توجه به مسئوليت لبنان به عنوان محل وقوع ربايش با مسئولان لبناني مذاكراتي را داشته ايم و در بعد بين المللي نيز چون اين چهار نفر زنده اند و در اسارت رژيم صهيونيستي هستند سازمان ملل وظيفه دارد با تشكيل كميته حقيقت ياب اين رژيم را مورد سوال و بازخواست قرار دهد.
گفتني است؛ سيدمحسن موسوي، احمد متوسليان، تقي رستگار مقدم و كاظم اخوان 4 ديپلمات ايراني در تيرماه سال 61 در حالي كه از شهر بندري طرابلس به بيروت بازمي گشتند در 20 كيلومتري شمال بيروت توسط شبه نظاميان مرتبط با رژيم صهيونيستي در شرايطي كه لبنان در اشغال آن رژيم بود ربوده شدند.
صالحي: در چارچوب نظرات شوراي عالي امنيت ملي با آمانو مذاكره مي كنم
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به ديدار آتي خود با مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اتريش تأكيد كرد كه مذاكره با آمانو در چارچوب نظرات شوراي عالي امنيت ملي صورت خواهد گرفت.
«علي اكبر صالحي» ديروز در حاشيه نشست «سفيران بي نشان» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در مورد محور مذاكراتش با آمانو با توجه به انتقادات اخير آمانو در مورد برنامه هاي هسته اي ايران گفت: ملاقاتي با آقاي آمانو در وين خواهم داشت. تكليف مسائل هسته اي روشن است. شوراي عالي امنيت ملي مسئول پرونده هسته اي ايران است و تمامي اقدامات در اين باره از طريق شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هماهنگ مي شود و هر صحبتي كه من نيز با آقاي مانو داشته باشم در اين چارچوب است.
صالحي همچنين در مورد قرار گرفتن نام 50 نفر از مقامات ايراني در ليست تحريم اتحاديه اروپا و آمريكا گفت: اين رفتار آمريكا امر جديدي نيست، 30 سال است كه از اين اقدامات انجام مي دهند. جمهوري اسلامي ايران همواره با قدرت و قوت تمام مشكلات خود را حل كرده و مسير رشد را پيموده است. آنها آب در هاونگ مي كوبند.
صالحي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص روابط ايران و عربستان نيز با بيان اين كه ما با عربستان از نظر روابط دوجانبه مشكل خاصي نداريم، خاطرنشان كرد: مشكلي كه بين ما است ديدگاه هاي ما نسبت به مسائل و تحولات منطقه است كه احتياج به رايزني دارد و سوءتفاهم هاي موجود با اين رايزني ها مي تواند برطرف شود.

 



ايران دخالت مستقيم آمريكا در سوريه را محكوم كرد

معاون وزير خارجه كشورمان ضمن محكوم كردن دخالت هاي مستقيم آمريكا در امور داخلي برخي كشورهاي منطقه، حضور سفير آمريكا در شهر «حما» سوريه را برخلاف عرف ديپلماتيك خواند.
«محمدرضا رئوف شيباني» معاون خاورميانه و مشترك المنافع وزارت امور خارجه كشورمان دخالت هاي مستقيم آمريكا در امور داخلي برخي كشورهاي منطقه را شديداً محكوم كرد.
شيباني با اشاره به حضور سفير آمريكا در شهر «حما»ي سوريه به ويژه در شرايط حساس كنوني كه كليه تلاش ها در جهت شكل گيري گفت وگوي ملي در اين كشور در جريان است، اين اقدام سفير آمريكا را دخالتي آشكار در امور داخلي سوريه عنوان كرد و اين عمل را برخلاف عرف ديپلماتيك در صحنه بين المللي دانست.
معاون وزير امور خارجه كشورمان روش هاي آمريكا در منطقه را روش هايي برخاسته از خوي و خصلت مداخله جويانه و سلطه طلبانه نظام سلطه دانست كه با هدف تطهير چهره نفاق گونه اين كشور نزد افكار عمومي منطقه صورت مي گيرد.
وي ضمن هشدار نسبت به تعارف جديدي كه در نتيجه اين نوع عملكرد آمريكا بر جامعه بين المللي تحميل مي شود، رفتار سفير آمريكا در سوريه را پيش زمينه خطرناكي دانست كه در جهت طبيعي جلوه دادن دخالت هاي خارجي در امور داخلي كشورها و نقض حاكميت ملي دولت ها صورت مي گيرد.

 



دانايي فر:ادعاي دخالت ايران در عراق فرافكني آمريكا با هدف تمديد حضور در اين كشور است

سفير كشورمان در بغداد اتهامات جديد مقامات آمريكايي مبني بر دخالت در عراق را رد و تاكيد كرد كه اين اظهارات نشان دهنده مشكلات كاخ سفيد براي جلب نظر پارلمان و دولت عراق جهت تمديد حضور در اين كشور است.
«حسن دانايي فر» در گفت وگو با ايسنا، اظهارات «مايك مولن» رئيس ستاد مشترك نيروهاي آمريكا در عراق درباره ايران گفت: معتقدم آمريكايي ها به دنبال بهانه تراشي و طرح ايران هراسي و ايجاد شبهه و اضطراب بين دولتمردان و جامعه عراق هستند. آمريكايي ها به دنبال القاي اين مسئله هستند كه اگر عراق را ترك كنند، عراق از سوي ايران تهديد مي شود.
وي تاكيد كرد: اين اظهارات فرافكني و كذب است؛ آمريكا نياز دارد طرفداراني را در پارلمان و دولت عراق در رابطه با تمديد حضورشان در اين كشور به دست آورند.

 



باقري لنكراني: جريان هاي انحرافي در حال معامله با يكديگر هستند

عضو كابينه دولت نهم با اشاره به تلاش برخي فتنه گران براي حضور مجدد در عرصه سياسي كشور گفت مردم در انتخابات پيش رو خاطره فتنه 88 را از ياد نخواهند برد.
دكتر كامران باقري لنكراني ديروز در مصاحبه اي گفت: متاسفانه با مشكلاتي كه در چند ماه گذشته پيش آمده بخش هايي از جريان فتنه گر احساس كردند كه مي توانند مجددا در صحنه سياسي حاضر شوند كه البته اين يك اشتباه سياسي محض است. اين گروه با نگاه به جامعه خواهد ديد كه جامعه هرگاه متوجه شود كه فردي به جريان فتنه وابستگي دارد قطعا به آن اعتماد نخواهد كرد چون جريان فتنه نيز به مردم اعتماد نكرد و در واقع در 8 ماه فتنه انگيزي برخلاف منافع كشور موضع گيري كرد.
وي اضافه كرد: اين دسته حتي اگر با منافق گري از سد تاييد صلاحيت نيز عبور كنند مورد اقبال عمومي قرار نخواهند گرفت. عده اي نيز در فتنه وجود داشتند كه جزو اصحاب سكوت بودند و بايد بدانند كه اين امتياز مثبتي تلقي نمي شود. مردم اين خاطره را فراموش نمي كنند. روزي كه رهبر انقلاب براي دفاع از انقلاب، «هل من ناصر» گفتند افرادي كه سكوت كردند براي خود سابقه منفي را قرار دادند كه جنس آن در بهترين صورت شبيه جنس سابقه توابين بعد از عاشورا است. البته توابين بعد از واقعه كربلا به شهادت رسيدند تا نشان دهند اشتباه كردند. در حال حاضر ما چنين همتي از اين افراد نديديم و شايد اگر چنين همتي از خود نشان دهند مورد اقبال مردم قرار گيرند.
وزير سابق بهداشت كه با «شرق» گفت وگو كرده، همچنين در رابطه با مقوله جريان انحرافي نيز گفت: گروههايي هستند كه يا به دليل غرور يا غفلت جريان هاي انحرافي را شكل مي دهند. البته اين جريان هاي انحرافي نيز انواع و اقسام دارد. وقتي تحركات را با معيارها بسنجيم متوجه مي شويم كدام جريان انحرافي است. نبايد فكر كنيم جريان انحرافي فقط يك جاي خاصي است. امروزه با جريان هاي انحرافي متعددي روبرو هستيم كه ويژگي مشترك آنها توجه به كسب ثروت و قدرت است. چون محور كار اين دو مساله است گاهي اوقات شاهد معاملاتي بين آنها هستيم. اين معاملات باعث ضربه زدن به منافع ملي مي شود و در واقع آرمانها در اين ميان ذبح خواهد شد.
در ادامه اين گفت وگو خبرنگار پرسيد؛ تحليلي وجود دارد كه احمدي نژاد سال 84 با احمدي نژاد سال 90 تغييراتي كرده است. البته آقاي باهنر نيز گفته احمدي نژاد تغيير نكرده بلكه شناخت ما از او كامل تر شده. شما چه تحليلي داريد؟
در پاسخ به اين موضوع لنكراني عنوان كرد: عده زيادي نمي توانند اينجا صحبت كنند، يعني كساني كه در انتخابات سال 84 و حتي 88 به احمدي نژاد راي ندادند نمي توانند بگويند فلاني از اول به گونه اي ديگر بوده است. فكر كساني كه در انتخابات 84 به افراد ديگري نگاه مي كردند و در انتخابات 88 نيز به همين صورت عمل كردند را نمي توان به عنوان فكر جامعه تلقي كرد.
وي افزود: نكته دوم اينكه همه انسانها عوض مي شوند. بنده همان لنكراني سال 84 نيستم و عوض شدم، هم موهايم سفيد شده (با خنده) و هم نگاهم تغيير پيدا كرده و تجربه بيشتري پيدا كردم.
عضو كابينه دولت نهم اضافه كرد: نكته سوم اين است كه اين ظلم به رويش دهه گذشته انقلاب است كه بخواهيم آن را منحصر به افراد كنيم. ضمن اينكه نمي خواهيم نقش دكتر احمدي نژاد را به عنوان پرچمدار احياي گفتمان عدالت كتمان كنيم. ولي بايد گفت كه اين جريان ظرفيت هاي فراواني دارد و اگر بخواهيم اين را به افراد محدود كنيم، در نتيجه بايد آن را با نقاط ضعف و قوت افراد ببينيم كه اين ظلم به جريان است.
باقري لنكراني در بخشي از اين مصاحبه به موضوع رفتار اصولگرايان نيز اشاره داشت و گفت: فكر مي كنم كه در اصل حضور، بيش از بحث روي افراد، بايد نوعي اتحاد و همگرايي بين جريانهاي اصولگرايي حاصل شود، اين موضوع اصل مهمتري است تا اينكه ما بخواهيم بر روي افراد بحث كنيم. مهم همگرايي بين نيروهاي اصولگرا است.
وي افزود: فكر مي كنم مجلس نهم نيز مانند سوم تير يك واقعه غيرقابل پيش بيني است. اصولا در انتخابات مجلس معمولا 60درصد نمايندگان عوض شده اند، پيش بيني اين است كه در دور نهم نيز اين تغييرات باشد و حتي برخي پيش بيني مي كنند تعداد نمايندگان جديدالورود به مجلس از دوره هاي گذشته بالاتر باشد.
لنكراني درباره احتمال كانديداتوري اش در انتخابات مجلس نيزگفت: نمي خواهم بگويم حضور در مجلس اشكال دارد ولي بنده وظايف ديگري نيز دارم و در حال تحقيق و پژوهش هستم. در دوران پس از وزارت 60 مقاله ISI ارائه داده ام. گمان مي كنم كارهايي كه در حال حاضر انجام مي دهم كارهاي كمي نيست و بايد به خودم فشار زيادي بياورم تا از لذت كار علمي جدا شوم. حقيقتا داوطلب اين كار نيستم.

 



سرپرست سازمان فضايي: 2 ماهواره جديد «پارس 2» و «قائم» به فضا پرتاب مي شود

سرپرست سازمان فضايي ايران اعلام كرد كه ماهواره سنجش از دور پارس 2 و ماهواره عملياتي و كاربردي مخابراتي قائم با دانش بومي ايران به فضا پرتاب مي شود.
حميد فاضلي در توضيح برنامه هاي پژوهشكده تحقيقات فضايي سازمان فضايي ايران با تاكيد بر طراحي و ساخت ماهواره هاي سنجشي و مخابراتي از تعريف دو پروژه مهم در اين بخش خبر داد كه مي تواند قدم هاي محكمي براي اكتساب فناوريهاي فضايي باشد.
وي اظهار داشت: اجراي دو پروژه ماهواره سنجشي «پارس 2» با رزولوشن 5 متر و پروژه عملياتي و كاربردي مخابراتي «قائم» كه قرار است در مدار ژئو قرار گيرد از جمله برنامه هاي پژوهشكده تحقيقات فضايي است.
سرپرست سازمان فضايي ايران از ساخت و عملياتي كردن دو پروژه ماهواره اي «پارس 2» و «قائم» به عنوان هدفهاي اصلي سازمان فضايي ايران نام برد و گفت: پروژه ماهواره اي «پارس 2» در پژوهشكده تحقيقات فضايي در حال انجام است كه اين پروژه عملياتي سنجش از دور با عمر حدود 3 سال طراحي مي شود و مي تواند تصويربرداري با دقت 5متر داشته باشد.
وي با تاكيد بر اهميت اين پروژه خاطرنشان كرد: هم اكنون ايران در تامين تصاوير ماهواره اي با مشكل مواجه است و اگرچه از طريق ساير كشورها اين تصاوير در اختيار ما قرار مي گيرد اما با اجراي پروژه «پارس 2» مركز كنترل ماهواره در داخل كشور خواهد بود و همه مقدرات كنترل و دريافت و پردازش تصوير مربوط به اين ماهواره و دوربين هايي كه روي آن نصب مي شود را در داخل كشور خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه پروژه ماهواره «پارس 2» با هدف بومي سازي دانش ماهواره هاي سنجش از دور طي 3 تا 4 سال آينده در كشور به بهره برداري مي رسد به «مهر» گفت: پروژه هاي تحقيقاتي مانند پروژه ماهواره اميركبير و نويد و ظفر در دانشگاه علم و صنعت هم پروژه هاي سنجشي هستند اما با رزولوشن خيلي بزرگتر طراحي مي شوند و تصويرهايشان عملياتي نيست كه بتوانند مشكلات كشور را حل كنند.
فاضلي با اشاره به رسيدن به توانمندي هاي تصويربرداري با دقتهاي بيشتر، توانمندي كنترل دوربينها در تعيين وضعيت نقاط مورد نظر براي تصويربرداري به عنوان قابليتهاي اين پروژه، هدف از اجراي پروژه «پارس 2» را تامين دوربين هاي بسيار دقيق كه به لحاظ اپتيكي بتواند دقتها را داشته باشد و تامين توان با كمك سلولهاي خورشيدي كه روي آن نصب مي شود و زيرسيستم هايي كه بخواهد در شرايط فضايي تحت تاثير تشعشعات و دماها و بارگذاري روي سازه شود برشمرد و گفت: همه اين دانش ها در قالب اين پروژه هاي دانشگاهي كسب خواهد شد.
وي اضافه كرد: با عملياتي كردن ماهواره پارس 2 ايران به معناي واقعي سازنده ماهواره خواهد شد و ساخت ماهواره هاي دانشجويي نويد و اميركبير قدمهاي مياني و مسير اكتسابي و بلوغ اين فناوري است كه بايد طي شود.
سرپرست سازمان فضايي ايران درمورد ماهواره قائم كه ماهواره اي عملياتي و كاربردي مخابراتي است و قرار است در يك ارتفاع بسيار دورتر پرتاب شود گفت: ماهواره سنجشي پارس 2 در ارتفاع 600 كيلومتري سطح زمين استقرار پيدا خواهد كرد اما ماهواره قائم در ارتفاع 36 هزار كيلومتري استقرار پيدا مي كند.
وي با بيان اينكه ماهواره قائم ماهواره اي زمين آهنگ است اضافه كرد: اين ماهواره در يكي از سه موقعيت مداري كشورمان كه مصوب در اتحاديه جهاني مخابرات - ITU - است استقرار پيدا خواهد كرد.
فاضلي در پاسخ به اين سوال كه آيا ماهواره «قائم» به جاي «زهره» تعريف شده است گفت: در واقع «زهره» نام ثبت شده نقاط مداري ايران در ITU است و نقطه مداري ايران به عنوان شبكه ماهواره اي زهره 1، 2 و 3 در مدار 26، 34 و 47 درجه معروف است اما كالبد ماهواره اي كه قرار است پرتاب شود را «قائم» نامگذاري كرده ايم.

 



در كميته امنيت ملي مجلس نمايندگان آمريكا مطرح شد
 ايران و حزب الله به مرزهاي آمريكا رسيده اند

يك عضو موسسه اينترپرايز طي سخناني براي اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا مدعي فعاليت ايران و حزب الله در آمريكاي لاتين و نزديك شدن جريان مقاومت به مرزهاي آمريكا شد.
«راجر نوريگا» در سخنان خود در كميته امنيت ملي مجلس نمايندگان آمريكا با اشاره به رابطه حزب الله لبنان با ايران ادعا كرد: معتقدم كه حضور ايران و حزب الله در آمريكاي لاتين يك تهديد آشكار عليه امنيت ملي آمريكا محسوب مي شود.
به گزارش مهر به نقل از سايت خبري «ديلي كالر» اين عضو موسسه اينترپرايز و از دوستان «جرج بوش» در ادامه افزود: آنها (ايران و حزب الله) انگيزه لازم براي ايجاد تهديد عليه آمريكا را دارند و اكنون در حال افزايش توانايي هاي خود براي انجام اين كار هستند.
پس از نوريگا نوبت به «پاتريك ميهان» از اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان رسيد تا درباره اين ادعا سخن بگويد، وي در اين باره در سخناني غيرواقعي مدعي شد: نبايد از ياد ببريم كه پيش از وقوع حملات 11سپتامبر توسط القاعده، اين حزب الله بود كه بيشترين حملات را به مواضع آمريكا انجام مي داد.
«جانيس كپهارت» از مركز مطالعات مهاجرتي نيز در ادامه اين اظهارات مدعي شد: حزب الله فقط در لبنان نيست، اعضاي اين گروه هم اكنون در آمريكاي لاتين حضور دارند و البته حضور آنها در منطقه مربوط به دهها سال قبل است.
«داگلاس فراح» از كارشناسان مركز استراتژي و برآورد بين المللي نيز در ادامه مدعي شد: حزب الله در حال گسترش ريشه هاي خود در آمريكاي لاتين بوده و ارتباطاتي با گروههاي تروريستي در اين منطقه دارد.
اما در اين ميان «جكي اسپاير» از جمهوريخواهان مجلس نمايندگان نظر ديگري در خصوص حزب الله و ايران داشت، وي پس از ادعاهاي اين افراد گفت: گمان نمي كنم كه يك مثلث متشكل از ايران، حزب الله و يك كشور آمريكاي لاتين همچون ونزوئلا درصدد ضربه زدن به آمريكا باشند. ما هنوز اين نكته را نمي دانيم كه آيا فعاليت حزب الله در آمريكاي لاتين بويژه ونزوئلا با كمك هاي ايران انجام مي شود يا خير.
«جيمز بوسوورث» از كارشناسان مسائل خاورميانه نيز در اين جلسه گفت: حضور حزب الله در آمريكاي لاتين تا حدي نيست كه كنگره بخواهد توجه اصلي خود را روي آن متمركز كند. در آمريكاي لاتين مسائل مهمتري وجود دارند.

 



عكاس قديمي كيهان در خوزستان درگذشت

اهواز-خبرنگاركيهان:
مرد نيم قرن عكاسي خبري خوزستان، پس از ماهها تحمل رنج و مقاومت در برابر بيماري در نخستين ساعات بامداد ديروز دعوت حق را لبيك گفت.
حاج عبدالمهدي جميلي از سال 1340 همكاري خود را با روزنامه كيهان آغاز كرد و تا سال 1362 در اين روزنامه مشغول به فعاليت بود و پس از آن نيز به صورت فعال در عرصه اطلاع رساني استان خوزستان حضور چشمگير داشت.
وي جزو معدود عكاساني بود كه در بحبوحه شكل گيري انقلاب صحنه هاي به ياد ماندني خروش مردم حق طلب خوزستان را جاودانه كرد و پس از آن نيز همزمان با آغاز جنگ تحميلي به ثبت رشادت هاي رزمندگان اسلام در قالب تصوير همت گمارد.
مشيت الهي بر اين تعلق گرفت كه بهار فرحناك زندگي او را خزاني ماتم زده به انتظار نشيند و اين بارزترين تفسير آفرينش فراخناي بيكران هستي است.
سيدلطف ا... سپهر، مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در پي اين ضايعه با صدور پيام تسليتي، درگذشت اين پيشكسوت را به خانواده وي تسليت گفت.
همچنين خانواده مطبوعات خوزستان نيز درگذشت اين استاد بزرگ عكاسي خوزستان را به خانواده وي تسليت گفت.

 



با حضور وزير كشور استاندار جديد كهگيلويه و بويراحمد معرفي شد

ياسوج-خبرنگاركيهان:
مراسم معارفه استاندار جديد كهگيلويه و بويراحمد با حضور وزير كشور برگزار شد.
وزير كشور در اين مراسم اظهار داشت: مردم شجاع و مومن استان كهگيلويه و بويراحمد در هشت سال دفاع مقدس مقام اول اعزام را به خود اختصاص دادند و امروز سزاوار و شايسته خدمت و انجام كارهاي بزرگ هستند.
مصطفي محمد نجار با بيان اينكه اين استان كوچك ظرفيت ها و توانمندي هاي فراواني در زمينه هاي مختلف از قبيل نفت و گاز، منابع آبي، جنگل و گردشگري دارد، افزود: با وجود خدمات فراوان انجام شده اين استان نيازمند توجه بيشتري است و دولت نهم و دهم نيز در راستاي عدالت محوري خدمات ارزنده اي به استان داشته و لازم است كه با برنامه ريزي و تلاش، خدمات رساني به مردم كهگيلويه و بويراحمد بيشتر شود.
اكبر نيكزاد استاندار جديد كهگيلويه و بويراحمد هم در اين آيين از خدمات نظام و دولت هاي گذشته به ويژه دولت هاي نهم و دهم در اين استان تقدير و تشكر كرد.
نيكزاد تاكيد كرد كه همه با هم بايد به فكر عمران و آباداني كهگيلويه و بويراحمد باشيم.

 



شوشتر پنجمين شهر بي فرماندار خوزستان شد

در پي تداوم سير عزل و جابه جايي فرمانداران شهرستان هاي خوزستان، در اقدامي غيرمنتظره فرماندار شوشتر از سمت خود عزل و اين شهر، پنجمين شهر بي فرماندار خوزستان شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شوشتر، پس از آنكه شهرستان هاي بدون فرماندار خوزستان پس از مهلت استعفا براي كانديداتوري نمايندگي مجلس به رقم چهار رسيد، روز گذشته فرماندار شوشتر به دلايل نامعلومي از سمت خود عزل شد.
فرماندار عزل شده شوشتر كه در كارنامه خود تلاش بسيار زيادي در امور عمراني در سطح اين شهرستان داشته است، در گفت وگويي كوتاه با خبرنگار فارس در اين شهرستان اظهار داشت: پس از برگزاري جلسه شوراي حل اختلاف استان براي بررسي مشكلات شوراي شهر شوشتر اين پيام را دريافت كردم.
محمدرضا آملازاده با اشاره به اينكه مشكلات در سطح شهرستان شوشتر با تغيير مكرر مديريت حل نمي شود، گفت: هنوز دليلي براي عزل از سمت فرمانداري شوشتر به من ابلاغ نشده است ولي روز جمعه با تماسي تلفني به بنده اطلاع داده شد كه ديگر در شوشتر به عنوان فرماندار حاضر نشوم.
براساس اين گزارش، عزل محمدرضا آملازاده فرماندار شوشتر به دليل مقاومت وي در مقابل طرح انحلال شوراي شهر شوشتر در شوراي حل اختلاف انجام شده است و وي پس از آن جلسه در هيچ نشست كاري ديگري شركت نكرده است.
شوشتر بيش از چهار ماه است كه فاقد شهردار و در شرايط كنوني نيز بدون فرماندار است و در صورت انحلال شوراي شهر بحران مديريتي در شهرستان شوشتر دور از انتظار نخواهد بود. آبادان، ماهشهر، دزفول، اميديه و شوشتر در استان خوزستان فرماندار ندارند و برخي از آنها با سرپرست اداره مي شوند.

 



سيداحمد خاتمي: هدف دشمن از راه اندازي شبكه هاي ماهواره اي ترويج فساد است

اليگودرز - خبرنگار كيهان:
امام جمعه موقت تهران و عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري در يادواره شهداي گمنام اليگودرز، هدف دشمن از راه اندازي دو هزار شبكه ماهواره اي توسط دشمن را اشاعه فساد در جامعه توصيف كرد.
آيت الله سيداحمد خاتمي گفت: امروز دشمن با انجام انواع توطئه ها در مسير نسل جوان كشور اسلامي مان، قصد ترويج فساد را دارد.
وي افزود: از مهمترين اهداف اين شبكه ها، فروپاشي خانواده ها و اخلاق در اين نهاد مقدس است كه جوانان ما بايد هوشيار باشند و با پيروي از راه شهيدان توطئه هاي آنها را خنثي كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به توطئه هاي براندازي گفت: انتظار شهيدان از ما تقويت نظام، حضور در صحنه ها و شركت در انتخابات و همچنين حمايت عملي از ولايت است.
وي افزود: مردم ما عاشق ولايت هستند و تمام عشقي كه به حضرت وليعصر(عج) دارند يكجا نثار نايب بر حقش مي كنند كه حضور گسترده آنها در حماسه نهم دي ماه نشانه اين عشق و ارادت به شمار مي آيد.
به گزارش ايرنا، عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري عصر شنبه نيز در آيين بزرگداشت شهداي مفقودالاثر ازنا در محل مصلاي امام جعفر صادق(ع) اين شهر گفت: شهداي والامقام دوران دفاع مقدس در تحرير وصيت نامه هاي خود با نوشتن اين مطلب كه «امام را تنها نگذاريد»، مسئله مهم پشتيباني از ولايت فقيه را به نسل هاي آينده سفارش كرده اند.
وي در ادامه گفت: سابقه مبارزه، نحوه شهادت و وصيت نامه شهدا به عنوان اسناد تاريخي بايد ثبت و ضبط شود.

 



آيت الله حائري شيرازي:نماز خواندن بي ولايت انسان را به ورطه تباهي مي كشاند

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اهميت ولايت پذيري و تبعيت محض از آن، گفت: اهميت اين مسئله تا به آن جاست كه اگر انساني نماز بخواند اما ولايت پذير نباشد همين نماز خواندن او سبب مي شود وي به ورطه تباهي افتاده و گمراه شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، آيت الله محي الدين حائري شيرازي شنبه شب در جمع نمازگزاران مسجد قبا كرمانشاه، ولايت مداري را شرط قبولي اعمال و سعادت و خوشبختي انسان ها عنوان كرد و گفت: قرآن صراحتا در آيه سوم آيت الكرسي مي فرمايد كه «ولايت همه كاره است و انسان را از ظلمت و تاريكي به نور و روشنايي مي برد».
وي تصريح كرد: نماز ستون دين اسلام است و به انسان روشنايي مي بخشد اما اگر ولايت مداري پشت آن قرار نداشته باشد و فرد نماز خوان ولايت الهي را نپذيرد چگونه نماز مي تواند از ظلمت ها و تاريكي ها به سمت نور و روشنايي حركت كند، بلكه حتي ممكن است از نور به ظلمت نيز كشيده شود.
آيت الله حائري شيرازي خاطرنشان ساخت: نمازخواندني كه پشت سر آن ولايت نباشد مطمئنا هيچ سودي براي انسان ندارد و حتي ممكن است زمينه گمراهي وي را نيز فراهم كند.

 



اخبار ادبي و هنري

«العالم» انتخاب اول مردم بحرين
روزنامه فايننشال تايمز انگليس، از اين كه 82 درصد جمعيت اهل سنت بحرين مخاطب شبكه خبري العالم هستند اظهار شگفتي كرد.
به گزارش ايسنا، در اين گزارش با اشاره به اعزام نيروهاي سعودي براي حمايت از رژيم آل خليفه و سركوب حركت بيداري جوانان بحريني، به عنوان واقعيت آشكار در بحرين، تاكيد شده است: «براساس گزارش يك منبع قابل اعتماد، نظرسنجي از افكار عمومي در بحرين از جمعيت يكسان شيعه و سني، كه توسط عوامل وابسته به دولت صورت گرفته، نشان داد كه 90 درصد شيعيان بحرين، براي دريافت آخرين اخبار، شبكه العالم، شبكه عرب زبان ايران را منبع خود معرفي كردند.»
نويسنده اين مقاله با تاكيد بر اين كه خودش از مخاطبان و بينندگان العالم نيست، خاطرنشان كرد: اما حدس بزنيد بقيه مخاطبان چه كساني هستند! 82 درصد جمعيت سني بحرين كه اقليت اين كشور را تشكيل مي دهند، طي اين مدت از مخاطبان اين شبكه بودند.
دستور جديد كاخ سفيد به هاليوود
ميشل اوباما، به منظور ترسيم چهره اي قهرمان از همسران نظاميان آمريكايي و دلجويي از آنها به خاطر تحمل فشار ناشي از سياست هاي جنگ طلبانه دولت آمريكا، از هاليوود خواست تا داستان ها و فيلم هاي بيشتري در خصوص خانواده هاي ارتش آمريكا براي جهان روايت كنند.
به گزارش مشرق، وب گاه خبري سي ان بي سي نوشت: ميشل اوباما، كه لقب بانوي اول آمريكا را به خود گرفته است، با اعضاي اتحاديه هاي نويسندگان، تهيه كنندگان، كارگردانان و بازيگران آمريكا در تئاتر رايترز گيلد ديدن نمود و به بحث در خصوص نيروهاي مسلح آمريكا و خانواده هاي آنها پرداخت.
خاطرات «10 افسر» از فتنه 88
موسسه فرهنگي و انتشاراتي رسول آفتاب، خاطرات 10 نفر از فعالان فرهنگي را از حوادث فتنه 88 در قالب كتاب «10 افسر» به چاپ مي رساند.
به گزارش خبرگزاري كتاب، مازيار بيژني، وحيد جليلي، حسين قدياني، غلامحسين متو، ميثم محمدحسني، مهدي كوچك زاده، وحيد يامين پور، سعيد قاسمي، ميثم نيلي و محسن منصوري، به بيان خاطرات مرتبط با حوزه فعاليتشان در جريان حوادث فتنه 88 پرداختند و اين موسسه خاطرات مذكور را ضبط كرد و به صورت لوح فشرده تصويري با عنوان «10 افسر» منتشر كرده است. خاطرات اين فعالان فرهنگي از حوادث فتنه 88 تا پايان تابستان سال جاري به صورت كتاب نيز منتشر خواهد شد.
شبكه شما نيمه شعبان به طور رسمي افتتاح مي شود
مدير شبكه مراكز استاني (شما) از راه اندازي رسمي اين شبكه در 26 تير همزمان با نيمه شعبان سالروز ميلاد منجي عالم بشريت خبر داد.
محمدصادق پهلوان زاده به ايرنا اظهار داشت: پخش آزمايشي اين شبكه از 14 تير مصادف با سوم شعبان سالروز ميلاد امام حسين(ع) آغاز شده بود و به دليل موفقيت دو هفته اي اين شبكه در جذب مخاطب در سراسر كشور تصميم گرفته شد تا اين شبكه افتتاح رسمي شود.
وي راه اندازي اين شبكه را نياز مراكز استاني و درخواست بينندگان رسانه ملي در سراسر كشور عنوان كرد و گفت: شعار اين شبكه «شبكه اقوام ايراني» است و سعي دارد آداب، سنن، فرهنگ و رسوم مناطق مختلف كشور را به نمايش بگذارد.
كتاب «آمريكاشناسي» پروفسور مولانا رونمايي مي شود
مراسم رونمايي از كتاب «آمريكاشناسي: فراز و فرود يك امپراتوري» نوشته پروفسور حميد مولانا، سه شنبه 21 تير برگزار مي شود.
در اين مراسم كه در تالار مهر حوزه هنري تهران برگزار مي شود، پروفسور حميد مولانا (مولف كتاب)، دكتر فواد ايزدي (استاد دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران)، حجت الاسلام دكتر سيد مهدي خاموشي (رئيس سازمان تبليغات اسلامي) و دكتر منصور واعظي (رئيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور) سخنراني خواهند كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14