(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مرداد 1390- شماره 19989

جاي خالي نمادها و تمثيل ها در ميادين اروميه (در شهر ما)
كارشناس مسئول دفتر آموزش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش: طرح همگام با قرآن در مدارس اجرا مي شود
بهره مندي دانش آموزان همداني از برنامه هاي اوقات فراغت
ايران در كيهان
استاندار قزوين:طرح جايگزيني كالاهاي داخلي در سبد خانوار، از استان قزوين آغاز مي شود
اعتبارات موجود جوابگوي شهرداري ها نيست
انتقاد شهرداراروميه از جوسازي ها
خسارت خشكسالي به 14 هزار هكتار از مزارع گندم در يزد
به گفته شهردار مسئله آب فاجعه اي بزرگ براي اصفهان است
91 روستاي اهواز بهسازي مي شود
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري كرمانشاه:
هيچ محدوديتي براي تقويت زيرساخت هاي نماز جماعت نداريم
معرفي كتاب هاي جشنواره نهضت كتابخواني رضوي
شعار امسال مدارس مازندران نزديك ترين مدرسه به خانه، بهترين است
بهره برداري از 4 مجتمع رفاهي اقامتي در رودسر



جاي خالي نمادها و تمثيل ها در ميادين اروميه (در شهر ما)

تعدد نمادها در كشورهاي جهان نشانگر تنوع و غناي فرهنگي آن كشورهاست.
معمولاً در تمام دنيا رسم بر اين است كه ميادين شهري و يا پاركها و محوطه هاي تاريخي با نمادهايي متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه زينت داده مي شوند؛ تا علاوه بر يادآوري افتخارات گذشته و فرهنگ بومي و ملي، به عنوان نماد آن شهر نيز معرفي شوند.
بر پايه همين باور با اضمحلال رژيم ديكتاتور پهلوي در سال57 كه كليه نمادهايي كه ارتباطي با طاغوت و نظام سلطنتي داشت از مناظر عمومي شهرها به زير كشيده شد و سقوط و ويراني مجسمه هاي پدر و پسر پهلوي كه در تمامي شهرهاي ايراني نمونه اي از آنها نصب شده بود به عنوان تابلويي از پايان استبداد شاهنشاهي در تاريخ ايران براي هميشه به حافظه جهان سپرده شد.
ميدان ايالت (انقلاب)، مركز (ولايت فقيه)، مجسمه (آزادي)، شاپور(شهدا)، مهاباد دروازسي(دفاع مقدس)، بازارباش(جانبازان)، كسري و... از ميادين قديمي شهر اروميه هستند كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نمادهاي طاغوتي موجود در اين ميادين ويران شد، اما هيچ جايگزيني براي آنها تعريف نشد و تا به امروز هنوز نيز حركتي درخور و شايسته براي پر كردن جاي خالي آنها صورت نگرفته است.
شهر اروميه درگذشته تاريخي خود شاهد جنگ هاي فراواني بوده و بارها زير سم اسب ها تخريب و در آتش كينه دشمنان و معاندان سوخته است، كه انقلاب و قيام مسلحانه عليه رژيم پهلوي و هشت سال جنگ تحميلي، 15سال درگيري مسلحانه گاه و بيگاه با گروهك هاي معاند جمهوري اسلامي كه هنوز نيز ادامه دارد از آن جمله است، و اين شهر مردمان و سرداراني سلحشور و تاريخ سازي را در بطن خود پرورش داده كه هر كدامشان براي تفاخر يك مملكت و يك ملت بزرگ كفايت مي كند.
هرچند برخي از مسئولان تلاش كردند تا مردم هويت اروميه را در انگور و سيب و نقل جست وجو كنند كه قابل كتمان نيست؛ اما اينكه همه شهر و هويت تاريخي و اعتقادات و باورهاي مذهبي در اين خوراكي ها محدود شود انصافاً جفا در حق نسل هاي گذشته و آينده اين مردم حماسه ساز است.
ميدان آزادي اروميه امروز، بدون نماد است كما اينكه ميادين انقلاب و ولايت فقيه و جانبازان و دفاع مقدس و خيرين و... هنوز بدون نماد هستند.
هرچند در اواسط دهه هفتاد مجسمه سه سردار پرافتخار اروميه (مهدي، حميد باكري و مهدي اميني) در ميدان ولايت فقيه (مركز) نصب شد و تا امروز اين تنها تنديسي است كه اروميه بعد از انقلاب به خود ديده است.
اما از سويي ميدان ايالت (انقلاب) بعد از كشمكش هاي زياد بين خوشه انگور و سيم و شلنگ و چراغ ها و لامپ هاي فلاشر و نورپردازي هاي گاه و بي گاه هنوز به جايگاه تاريخي و فرهنگي واقعي خودش كه داراي سه عمارت ثبت شده در فهرست ميراث فرهنگي است؛ دست نيافته است.
شهرداران در شهر اروميه و يا هر مدير سازمان زيباسازي كه در اين شهر معرفي شده اند بنا به سليقه و ذهنيات شخص خود و بدون مشاوره و فراخوان نمادي را در اين ميدان تاريخي اجرا كرده اند كه جديدترين آن به قول يكي از دوستان كاشت ميله هاي عظيمي است كه چند شاخه گل بزرگ قرمز به آن چسبانده و اين شده نماد قديمي ترين ميدان اروميه.
و حال جاي اين سؤال باقي است كه آيا زمان آن نرسيده كه در سازمان فرهنگي شهرداري و يا حتي در شوراي شهر يا شوراي فرهنگ عمومي استان و شهر مديران مربوطه بنشينند و فكرهايشان را روي هم بريزند و از چند نفر مشاوره بگيرند و براي ميادين اروميه نمادهاي زيبا، ظريف و درخور شهر و مردمانش را نصب كنند تا خاطراتي ماندني و افتخارآميز از گذشته ها به خصوص براي جوانان و نوجوانان فراهم كنند تا به هويت تاريخي خود دست يازند. آيا وقت آن نرسيده كه ميادين تاريخي شهر را از گزند جابه جايي مديران مصون نگه داريم و تاريخ شهر را نجات دهيم؟ كي اروميه را به هويت واقعي اش بازمي گردانيد؟
راستي نماد شهر اروميه چيست؟! اينها برخي از سؤالاتي است كه شهروندان اروميه اي مي خواهند شهر و ديار خودرا با پاسخ آن معرفي كنند. و انتظار مي رود مسئولان در اين حوزه با استفاده از استعدادهاي ملي و بومي منطقه با اجراي طرح هاي ايراني اسلامي بخشي از هويت پرافتخار اروميه را زنده نگه دارند.
سيده سميه سجادي
خبرنگاركيهان در اروميه

 



كارشناس مسئول دفتر آموزش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش: طرح همگام با قرآن در مدارس اجرا مي شود

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
طرح «همگام با قرآن» با هدف تربيت قرآني نسل جوان در همه مدارس كشور از سال تحصيلي جديد اجرا مي شود.
«محمدتقي رحيمي» كارشناس مسئول دفتر آموزش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش در جلسه توجيهي- آموزشي طرح همگام با قرآن و در جمع كارشناسان، كارشناس مسئولان راهنمايي، سرگروه هاي درس قرآن و مديران مدارس شرق استان گلستان كه در گنبدكاووس برگزار شد، گفت: در اين طرح در آغاز هر ساعت درسي، سه تا پنج دقيقه قرآن تلاوت و معني آيات تلاوت شده، قرائت مي شود.
وي افزود: طرح همگام با قرآن با هدف تربيت قرآني نسل جوان با ترويج و بهره گيري از مفاهيم قرآني از سال تحصيلي 89-88 و به صورت پايلوت در برخي مدارس كشور آغاز شده بود و امسال در همه مدارس سه مقطع تحصيلي اجرا خواهد شد.
رحيمي، رسالت مهم معلمان را تربيت اسلامي نسل آينده ذكر كرده و گفت: تربيت نسل جوان براساس آموزه هاي بسياري ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي پيشگيري خواهد شد.
وي، آشنايي معلمان با مفاهيم و قرائت قرآن را از پيش نيازهاي مهم در اجراي طرح همگام با قرآن در مدارس اعلام كرد و گفت: معلمان بايد با الفباي مفاهيم و قرائت قرآن آشنا شوند و سپس آن را به دانش آموزان منتقل كنند.

 



بهره مندي دانش آموزان همداني از برنامه هاي اوقات فراغت

همدان -خبرنگاركيهان:
مديركل تبليغات اسلامي استان همدان گفت: 11 هزار نفر از برنامه هاي تابستاني اداره كل تبليغات اسلامي استان بهره مند شدند.
حجت الاسلام المسلمين احد آزاديخواه در مراسم اختتاميه برنامه هاي فراغت تابستاني اين اداره كل، افزود: طرح غني سازي اوقات فراغت تابستاني تبليغات اسلامي از 4تير ما آغاز شد و به علت فرارسيدن ماه مبارك رمضان در 6 مرداد ماه به پايان رسيد.
وي ادامه داد: درهمين راستا، 120بوستان معرفت، 30هسته جوان و 11پايگاه نخبگان فعاليت داشتند كه 11هزار نفر از كودكان، نوجوانان وجوانان استان را تحت پوشش برنامه هاي خود قرار دادند.

 



ايران در كيهان

اهداي تجهيزات آزمايشگاهي
¤ رئيس شوراي شهر جنگل گفت: رئيس انجمن همكاري هاي پزشكي ايران و آلمان تمام تجهيزات يك آزمايشگاه تخصصي پزشكي به شهر جنگل اهدا كرد.
وي افزود: اين آزمايشگاه نيازهاي بخش جنگل كه شامل 19 روستا و يك شهر با جمعيتي بالغ بر 30 هزارنفر را تأمين مي كند.
كاهش انتظار حركت قطار
مشهد- خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد و حومه گفت: طبق بررسي هاي دقيق به عمل آمده ميانگين تأخير درسير قطارها از ابتداي بهره برداري قطار شهري مشهد فقط 9 ثانيه بوده است كه نشان دهنده نظم و دقت بالا در سيستم حمل و نقل ريلي درون شهري است. مهندس مسعود بيژني از روي ريل قرارگرفتن تعداد 6 واگن جديد در خط يك قطار شهري مشهد به مناسبت نيمه شعبان خبر داد و افزود: هم اكنون سرفاصله انتظار مسافرين در ايستگاه ها براي سوارشدن به قطار شهري از 35 دقيقه به 20 دقيقه كاهش پيدا كرده است.
اجراي طرح تذكر لساني
اهر- خبرنگاركيهان: دادستان عمومي و انقلاب شهرستان اهر با اشاره به شروع طرح امنيت اخلاقي درسراسر كشور گفت: در چارچوب اين طرح از اول ماه مبارك رمضان تذكر لساني به متخلفان شروع شده است.
حجت الاسلام والمسلمين نظري افزود: چنانچه تذكر لساني تأثير نداشت مسئولان قضايي براساس وظيفه اي كه دارند با متخلفان به شدت برخورد خواهندكرد.
اختصاص 500 ميليون ريال اعتبار
دهلران- خبرنگاركيهان: فرماندار دهلران در مراسم كلنگ زني مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي عين صوله بخش موسيان گفت: درسال جاري بيش از 500 ميليون ريال اعتبار براي مساجد اختصاص يافته است. به گفته فرماندار دهلران مسجد صاحب الزمان در زميني به مساحت 650 مترمربع احداث مي شود.
ويزيت رايگان
¤ به مناسبت پنج مرداد سالروز اقامه اولين نمازجمعه در كشور مراجعه كنندگان به مركز بهداشتي شماره يك دهلران به صورت رايگان ويزيت شدند. به گفته رئيس اين مركز تعداد افرادي كه ويزيت شدند 25 نفر بود.
بهسازي بقاع و امامزاده ها
رشت- خبرنگاركيهان: استاندار گيلان با اشاره به 900 بقعه متبركه در اين شهرستان گفت: آرامگاه امامزادگان و بقاع متبركه از مراكز آماده براي توسعه فرهنگي محسوب مي شوند.
مهدي سعادتي همچنين از اجراي طرح هاي عمراني و بهسازي بقاع متبركه خواهر امام در رشت و آقاسيدجلال الدين اشرف در آستانه اشرفيه خبر داد.
پرداخت 12 ميليارد ريال مستمري
گرگان- خبرنگاركيهان: رئيس كميته امداد امام(ره) شهرستان مراوه تپه گفت: درسال گذشته، به مددجويان تحت حمايت مبلغي بالغ بر 12 ميليارد و 413 ميليون و 530 هزار ريال در قالب مستمري پرداخت شده است.
حاجي حسيني افزود: ازطرف اين نهاد به 62 نوعروس تحت حمايت جهت خريد جهيزيه و به 68 داماد هديه ازدواج مبلغي بالغ بر 486 ميليون ريال كمك شده است.
وي اظهارداشت: طي سال گذشته 270 خانوار از زنان سرپرست روستايي و عشايري بيمه شدند.
توسعه ارتباطات الكترونيكي
قزوين- خبرنگار كيهان: معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري قزوين گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه 60 درصد از تعاملات و ارتباطات بين مردم و دولت بصورت الكترونيكي انجام مي شود.
عباسعلي درافشاني افزود: در حال حاضر 78 دستگاه اجرايي استان قزوين به شبكه دولت وصل هستند.
وي از تفويض اختيارات رئيس جمهور به استانداران براي ساماندهي نيروي انساني و اداري دستگاه هاي اجرايي به عنوان يكي از اقدامات موثر در تحول نظام اداري ياد كرد و گفت: بهره مندي مديران از بينش، دانش و مهارت هاي لازم يك شرط اساسي براي ايجاد تحول در نظام اداري است كه در اين زمينه برنامه ها و اقدامات خوبي در استان اجرايي شده است.
استفاده از يك سوم ظرفيت
زنجان- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: اكنون از يك سوم ظرفيت تصفيه خانه زنجان استفاده مي شود يعني كمتر از 20 درصد مشترك داريم در حالي كه 33 درصد امكان واگذاري وجود دارد.
پورنصرت افزود: به منظور برطرف كردن اين مشكل برنامه تبليغاتي خاصي در خصوص فروش انشعابات خواهيم داشت.
محروميت از تسهيلات
اراك- خبرنگار كيهان: مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي با بيان اينكه ستاد پيشگيري حريق در مراتع اين استان تشكيل شده است گفت: باتوجه به اهميت پوشش گياهي مراتع و حفظ آب و خاك، در ستاد مصوب شد، كشاورزاني كه اقدام به آتش سوزي پس چراي مزارع مي كنند، به استناد بخشنامه شماره 176 وزير جهاد كشاورزي از هرگونه تسهيلات دولتي محروم و به مراجع قضايي معرفي مي شوند.
احداث سيل بند
نايين - خبرنگار كيهان: نماينده مردم شهرستان هاي نايين و خور در بازديد از پروژه سيل بند شهرك صنعتي نايين اظهار داشت: اين سيل بند به طول 3200 متر و عرض كف 17 متر و عرض روي سيل بند 11 متر ساخته شده است. حسين حسني ادامه داد: عرض كانال اين سيل بند 50 متر و ارتفاع خاكريز آن بين سه تا 6/4 متر در غرب و شمال جاده نايين اصفهان است.
وي هزينه ساخت اين سيل بند را 860 ميليون ريال ذكر و ابراز اميدواري كرد تا پايان مرداد ماه سيل بند مزبور مورد بهره برداري قرار بگيرد.
كاهش زندانيان مراغه
مراغه- خبرنگار كيهان: دادستان عمومي و انقلاب شهرستان مراغه در جريان ملاقات عمومي به مناسبت هفته قوه قضاييه گفت: طي سه ماهه اخير با تمهيدات انجام گرفته 271 نفر از آمار جمعيتي زندان مراغه كاهش يافته است. علي ديزجي افزود: از اين مجموع 42 نفر براي بازپروري به مراكز بازپروري مرند اعزام و مابقي در صورت داشتن صلاحيت به مرخصي و يا حكم زندان باز در مورد آنها انجام گرفته كه ان شاءالله بتوانند مشكلات پرونده هاي خود را حل كنند.

 



استاندار قزوين:طرح جايگزيني كالاهاي داخلي در سبد خانوار، از استان قزوين آغاز مي شود

قزوين-خبرنگار كيهان:
استاندار قزوين گفت: اجراي طرح جايگزيني كالاهاي داخلي به جاي كالاهاي خارجي در سبد خانوار، از اين استان آغاز مي شود.
احمد عجم در جلسه «كميسيون مبارزه با كالاهاي قاچاق و ارز استان قزوين» افزود: جلوگيري از مصرف كالاهاي خارجي و جايگزيني كالاهاي داخلي از فرموده هاي مهمي است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي بر آن تاكيد دارند و بر ما نيز اجراي اين امر يك تكليف است.
استاندار قزوين قاچاق را به عنوان يك پديده آسيب رسان به اقتصاد كشور اعلام كرد و افزود: مبارزه با پديده قاچاق را بايستي در اولويت كاري خود قرار دهيم، بويژه در استان قزوين كه به دليل موقعيت جغرافيايي آن امر مبارزه با قاچاق و ارتقاء كشفيات مي بايست با تلاش و كوشش مسئولان و متوليان امر به صورت مناسبي افزايش يابد.
وي بر برنامه ريزي و منسجم تر جهت افزايش تعداد كشفيات تاكيد كرد و افزود: كنترل مستمر و بيشتر مبادي ورودي و خروجي استان ضرورت است و با يك كاركرد مناسب تا پايان سال جاري تلاش خود را جهت مبارزه با اين پديده نامناسب به عنوان يك وظيفه شرعي و قانوني بيشتر كنيم.
استاندار قزوين بر اطلاع رساني به موقع، سريع و دقيق رسانه ها به خصوص رسانه ملي درخصوص مبارزه با قاچاق تاكيد كرد.

 



اعتبارات موجود جوابگوي شهرداري ها نيست

اردبيل- خبرنگار كيهان:
اعتبارات تخصيصي دولت به شهرداري ها جوابگوي نيازهاي شهروندان نيست.
معاون عمراني استانداري اردبيل در معارفه نخستين شهردارمرادلو مشگين شهر با اعلام مطلب بالا افزود: شهرداري ها بايد براي حل مشكلات اساسي شهرها از طريق افزايش درآمدهاي محلي تلاش نمايند.
ايرج بيگدلو گفت: از سوي استانداري اردبيل 700 ميليون ريال كمك بلاعوض به شهرداري تازه تاسيس مرادلو اختصاص يافته است.
دراين مراسم فتح آقا محمد اوغلي فرماندار مشگين شهر نيز گفت: براي آغاز عمليات عمراني در شهر مرادلو از سوي فرمانداري يك ميليارد و 850 ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است.
وي افزود: همكاري مردم با شهردار و تعامل بين اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهرداري مي تواند در موفقيت شهردار و تحقق اهداف موردنظر مؤثر باشد.
دراين مراسم محمد فرامرزي به عنوان اولين شهردار مرادلو معرفي شد.

 



انتقاد شهرداراروميه از جوسازي ها

اروميه -خبرنگاركيهان:
شهردار جديد اروميه گفت: شايعه پراكني و جوسازي عليه شهرداري حاكي از به خطر افتادن منافع عده اي درشهرداري است.
عليرضا عصمت پرست دراولين نشست مطبوعاتي خود با اشاره به اينكه شهرداري اروميه ماهانه 14ميليارد ريال هزينه به كاركنان مازاد پرداخت مي كند افزود: به دليل بررسي كارشناسي اين موضوع و به خاطر به خطر افتادن منافع عده اي، شايعه اخراج كارگران با اعداد و ارقام غير واقعي و واهي درشهر پيچيد و اعتراضاتي را نيز ايجاد كرد.
وي ادامه داد: در زمان حاضر علاوه بر نيروهاي رسمي و قراردادي شهرداري، تعدادي نيرو نيز به صورت شركتي و حجمي با اين مجموعه همكاري مي كنند كه طبق برآوردها ماهانه رقم قابل توجهي كه مي توان با آن 12پروژه كوچك يك ميلياردي و يا يك پروژه بزرگ را در شهر اجرا كرد. به افراد مازاد كه براي شهرداري سودي ندارند پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: متاسفانه هر مديريت جديدي كه در شهرداري وارد شده نفرات جديدي را نيز با خود به مجموعه شهرداري تحميل كرده كه همين موضوع نيز سبب شده كه تعداد نيروهاي متخصص و كارشناس كمتري را داشته باشيم.
وي با انتقاد از اينكه يك نوع سيستم بيمار و مريض درشهرداري اروميه حاكم است خاطرنشان كرد: با جديت هرچه بيشتر و با تكيه بر راهكارهاي قانوني با متخلفان برخورد خواهم كرد و اجازه نخواهم داد تا شهرداري محل جولانگاه عده اي براي منافع شخصي باشد.

 



خسارت خشكسالي به 14 هزار هكتار از مزارع گندم در يزد

يزد-خبرنگار كيهان:
رئيس جهاد كشاورزي استان يزد گفت: خشكسالي هاي پي درپي اخير به 14 هزار هكتار از مزارع گندم در استان خسارت وارد كرده است.
حسين بري ابرقويي اظهار داشت: خشكسالي يزد امسال وارد يازدهمين سال متوالي خود شد و اين خشكسالي ها سبب خشك شدن بسياري قنوات، چاه ها و منابع تامين آب كشاورزي شده است.
وي افزود: كم آبي و خشكسالي به مزارع گندم استان خسارت هاي بسياري وارد كرده است؛ به نحوي كه امسال به 14 هزار هكتار از اين مزارع در نقاط مختلف استان خسارت هاي جدي وارد شده است.
رئيس جهاد كشاورزي استان يزد با اشاره به اينكه اين خسارات سبب شده تا ميزان گندم توليدي در استان يزد در سال جاري بيش از 7 هزار تن كاهش يابد، خاطرنشان كرد: اين خسارت ها به طور عمده ناشي از خشكسالي بوده اما تگرگ، سرمازدگي و نيز در افزايش خسارات موثر بوده است.
بري ابرقويي با بيان اينكه فصل برداشت گندم در بسياري از مناطق اين استان پايان يافته، افزود: امسال از سطح 25 هزار و 400 هكتار از اراضي زراعي اين استان گندم برداشت شده است.
وي اقدامات حمايتي جهاد كشاورزي را مبارزه با علف هاي هرز با ريك برگ، پهن برگ و سمج در سطح 5 هزار و 525 هكتار، مبارزه با آفت سن گندم مادري و پوره در سطح 12 هزار و 102 هكتار و محلول پاشي مزارع گندم با كودهاي ريز مغزي و زيستي در سطح 2 هزار و 280 هكتار اعلام كرد.
بري ابرقويي با اشاره به فعاليت 36 دستگاه كمباين بومي و مهاجر و 61 دستگاه دروگر براي اجراي عمليات برداشت گندم از شهرستان هاي خاتم، ابركوه، طبس و بهاباد به عنوان مناطق گندم خيز استان يزد ياد كرد.

 



به گفته شهردار مسئله آب فاجعه اي بزرگ براي اصفهان است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
شهردار اصفهان بحث آب را فاجعه اي بزرگ براي اصفهان دانست و خواستار رفع تمام موانع در جاري شدن آب در زاينده رود شد.
سيدمرتضي سقائيان نژاد در نشستي با خبرنگاران با تاكيد بر اينكه مسئله آب اصفهان بايد در سطح ملي تصميم گيري شود از ناخشنودي رهبر معظم انقلاب درقبال خشك شدن رودخانه زاينده رود خبرداد و گفت: زاينده رود يك رودخانه فصلي نيست كه نسبت به خشك شدن آن بي توجه باشيم.
وي با بيان اينكه درحال حاضر مشكل اصلي اصفهان، خشكسالي رودخانه زاينده رود است، اضافه كرد: جريان آب در رودخانه زاينده رود به دوران پيش از اسلام بازمي گردد. شهردار اصفهان با اشاره به اينكه از خشكي رودخانه زاينده رود افسرده ام، گفت: چگونه است كسي اين اجازه را ندارد به رودخانه 4 هزار كيلومتري آمازون تجاوز كند اما حق آبه رودخانه 200 كيلومتري زاينده رود ناديده گرفته مي شود.
وي حق آبه زاينده رود را مربوط به دوران شيخ بهايي ناميد و با اين سؤال كه آيا مي شود رودخانه زاينده رود را حذف كرد؟ افزود: نمايندگان مردم اصفهان بايد منابع آب را با جديت دنبال كنند تا حق آبه رودخانه زاينده رود تضمين و آب در آن جاري شود.
سقائيان نژاد همچنين با اشاره به وجود اختلافات در زمينه مديريت رودخانه زاينده رود گفت: در اخبار آمده بود جنگ قرن 21، جنگ آب است اما متاسفانه درحال حاضر ما بر سر آب دچار جنگ داخلي شده ايم. وي با اعلام اينكه طبق برنامه 5 ساله شهرداري، بايد هرسال 180 هكتار فضاي سبز در شهر اصفهان ايجاد شود، افزود: آيا با وجود خشكي زاينده رود و آبرساني به درختان به وسيله تانكر امكان تحقق اين امر وجود دارد؟
شهردار اصفهان با بيان اينكه با ساخت و افتتاح اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهدها در اصفهان مجبور مي شوند، آب را در رودخانه زاينده رود جاري كنند، اضافه كرد: درحال حاضر پارك زيبا و بزرگ ناژوان كه به عنوان ريه اصفهان از فضاي سبز طبيعي و دست كاشت برخوردار است درحال خشك شدن است و مسئولان و نمايندگان نبايد خاموش بنشينند و بايد از بزرگ ترين فاجعه جلوگيري كنند.

 



91 روستاي اهواز بهسازي مي شود

اهواز -خبرنگاركيهان:
فرماندار اهواز گفت: 91 روستاي اين شهرستان امسال تحت پوشش طرح بهسازي روستايي قرارمي گيرند.
عبدالعزيز فدعمي دركميته برنامه ريزي شهرستان اهواز با بيان اين مطلب افزود: امسال 8 ميليارد و 600 ميليون تومان اعتبار به بهسازي روستاهاي اهواز اختصاص مي يابد.
وي اظهارداشت: هم اكنون 70 درصد جاده هاي روستايي اهواز آسفالت شده و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري 90 درصد از راه هاي روستايي شهرستان آسفالت شود.
فدعمي اعتبار شهرستان اهواز از محل اعتبارات استاني را در سال جاري 104ميليارد تومان و سهم شهرستان باوي را 5/11ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: علاوه بر اعتبارات استاني 85 ميليارد تومان اعتبار نيز به قطار شهري اهواز اختصاص مي يابد.
وي سهم استان را از اعتبارات توسعه اي 166ميليارد تومان عنوان و خاطرنشان كرد: انتظار مي رود از اين اعتبار رقمي بيش از 40 ميليارد تومان سهم شهرستان اهواز باشد.
فدعمي همچنين از واگذاري زمين به خانه هنرمندان اهواز خبر داد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان نيز دراين جلسه با بيان اينكه سالانه يك ميليارد تومان از اعتبارات فرهنگي اهواز عودت داده مي شود زيرا امكان هزينه كرد آن وجود ندارد. تصريح كرد: تالار، فرهنگسرا يا مكان تخصصي فرهنگي در شهرستان اهواز وجود ندارد، و ما سال گذشته به سختي مجوز برگزاري جشنواره دفاع مقدس را در خوزستان گرفتيم حال آنكه خوزستان پايتخت دفاع مقدس كشوراست.
حجت الاسلام سيد لطف الله سپهر با بيان اينكه موزه هنرهاي معاصر از زمان كلنگ زني درسال 81 تاكنون بلاتكليف مانده است، افزود: ارشاد ماهانه 12ميليون تومان اجاره بابت اسكان انجمن هاي هنري مي پردازد و با وجود داشتن آثار فاخر فرهنگي استاني مكاني براي عرضه و نمايش آنها نيست.

 



معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري كرمانشاه:
هيچ محدوديتي براي تقويت زيرساخت هاي نماز جماعت نداريم

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
براي تقويت زيرساخت هاي نماز جماعت در ادارات هيچ محدوديتي نداريم.
اين مطلب را كيومرث كلانتري، معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري كرمانشاه در جلسه ستاد اقامه نماز استان كرمانشاه بيان داشت و تصريح كرد: از هر اقدامي كه روند اقامه نماز جماعت در ادارات را تقويت سازد حمايت و پشتيباني مي كنيم.
وي در ادامه گفت: ادارات بايد توجه به اقامه نماز در اول وقت، عدم تقارن ساعت جلسات با نماز جماعت، حضور مستمر مديران در نماز جماعت و در نظر گرفتن برنامه هايي خاص براي ترغيب كارمندان به حضور در نماز جماعت را سرلوحه كارهاي خود قرار دهند.

 



معرفي كتاب هاي جشنواره نهضت كتابخواني رضوي

كرج- خبرنگاركيهان:
دركميته اي با حضور پژوهشگران و كارشناسان فرهنگي كتاب هاي جشنواره ملي نهضت كتابخواني رضوي انتخاب و معرفي شدند.
دبيراجرايي جشنواره نهضت كتابخواني رضوي با بيان اين مطلب گفت: بيش از 100عنوان كتاب پيرامون سيره امام رضا (ع) در رده هاي سني و موضوعي گوناگون از ناشران سراسر كشور جمع آوري و موردبررسي و ارزيابي قرارگرفت.
مهدي عسگري افزود: پس از بررسي هاي صورت گرفته 40 عنوان كتاب انتخاب و به عنوان اثر برتر شناسايي شد كه در نهايت سه عنوان كتاب با نظر اعضاي كميته براي جشنواره كتابخواني رضوي انتخاب و معرفي شدند.
وي در ادامه به عناوين اين كتاب ها اشاره كرد و اظهارداشت: براي رده سني زير 18 سال كتاب «سبزتر از بهار» نوشته شكوه قاسم نيا از انتشارات مدرسه و براي رده سني بالاي 18سال كتاب «سيره علمي و عملي امام رضا (ع)» نوشته عباس زارعي سبزواري از انتشارات به نشر انتخاب شده است.

 



شعار امسال مدارس مازندران نزديك ترين مدرسه به خانه، بهترين است

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: شعار سال تحصيلي جديد در مدارس استان عبارت است از «بهترين مدرسه، نزديك ترين مدرسه به خانه است».
محمدعلي اميري با بيان اينكه دريافت هر نوع وجه نقدي به هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان ممنوع است، افزود: ثبت نام مدارس تا پايان شهريور ادامه دارد.
وي با بيان اينكه در زمان ثبت نام رعايت محدوده جغرافيايي يك اصل محسوب مي شود گفت: شعار امسال مدارس ما در زمان ثبت نام «بهترين مدرسه نزديك ترين مدرسه به خانه است» كه بايد مديران و خانواده ها به آن توجه داشته باشند.
اميري افزود: نظارت و بازديد از مدارس براي ثبت نام به شكل جدي در شهرستان ها و مناطق در سطح استان توسط معاونان و نمايندگان مديركل انجام مي شود و تلاش ما پيگيري مطالبات مردم عزيز استان است.
وي گفت: ثبت نام اينترنتي دانش آموزان نيز توسط مديران مدارس با همراهي اداره فناوري اداره كل انجام مي شود و دانش آموز و اوليا هيچ مسئوليتي در اين خصوص ندارند.

 



بهره برداري از 4 مجتمع رفاهي اقامتي در رودسر

رحيم آباد- خبرنگار كيهان:
با حضور استاندار گيلان 4 واحد مجتمع رفاهي اقامتي در شهرستان رودسر مورد بهره برداري قرار گرفت.
در حاشيه مراسم گشايش اين اماكن اقامتي و هتل ها اميد عزيزي مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گيلان گفت: اين پروژه ها شامل هتل ارشيا درواجارگاه، هتل پاپيون در روستاي گيلاكجان، هتل آپارتمان و مجتمع اقامتي پديدار خزر در منطقه حسن سراي رودسر بودند كه به بهره برداري رسيدند.
به گفته وي براي ساخت و بهره برداري از اين طرح ها كه در مجموع بيش از 11 هزار و 14 مترمربع مساحت و 13 هزار و 623 مترمربع زيربنا دارند افزون بر 85 ميليارد ريال از محل تسهيلات بانكي و سرمايه شخصي هزينه شده است.
وي خاطرنشان ساخت: بهره برداري از اين اماكن اقامتي و هتل ها براي 78 نفر از جويندگان كار به طور مستقيم ايجاد شغل و 220 تخت نيز به مجموع ظرفيت هاي اقامتي استان اضافه شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14