(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مرداد 1390- شماره 19989

اخبار هفته
كاسه هايي كه هميشه سر رسانه ها شكسته مي شود !
با يتيمان قهر نكنيم
وقتي ون ها تاكسي تهران شدند



اخبار هفته

ضربه به سر عامل اصلي مرگ درتصادفات
سازمان پزشكي قانوني ضربه به سر را همچنان عامل اصلي مرگ در تصادفات اعلام كرد و گفت: تعداد كشته هاي ناشي از تصادفات بهار سال جاري 2/13 درصد كاهش يافته است.
براساس اين گزارش پزشكي قانوني در حوادث رانندگي بهار امسال پنج هزار و 55 نفر كشته شدند كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته 2/13 درصد كاهش را نشان مي دهد.
بر اين اساس بيشترين كاهش تلفات رانندگي در سه ماهه اول امسال مربوط به خردادماه است كه نسبت به خرداد سال گذشته 4/16 درصد كاهش ديده مي شود.
بيشترين تلفات در جاده هاي برون شهري
بالاترين سهم كشته هاي حوادث رانندگي بهار امسال با 5/60 درصد در جاده هاي برون شهري اتفاق افتاده است.
محل تصادف ديگر قربانيان، 2/29 درصد در جاده هاي درون شهري، 7/9 درصد د رجاده هاي خاكي و روستايي و 6/0 درصد نامعلوم گزارش شده است.
استان تهران داراي بالاترين تلفات
براساس اين گزارش، استان تهران با 445 كشته بيشترين تلفات را در بين 31 استان كشور دارد، اين در حالي است كه با جدا شدن البرز، آمار 81 نفر كشته اين استان به جمع آمار استان تهران اضافه نشده است.
پس از استان تهران، خراسان رضوي و فارس، هر كدام با 404 نفر كشته قرار دارند. اما در كمترين ها، ايلام با 41 و كهگيلويه و بويراحمد با 43 نفر كشته قرار دارند.
رانندگان بيشتر كشته ها
بيشترين تلفات حوادث رانندگي سه ماهه اول امسال نشان مي دهد مردها با 5/77 درصد، بيشتر از زن ها در تصادفات جان خود را از دست مي دهند.
براساس اعلام پزشكي قانوني، در زمان وقوع تصادف، رانندگان 4/39 درصد افرادي هستند كه كشته شده اند، 6/22 درصد عابر پياده و 6/36 درصد تلفات حوادث سرنشين يا ترك وسيله نقليه بوده اند.
سن 5/59 درصد تلفات حوادث رانندگي بهار امسال، بين 18 تا 49 سال بوده است و 7/8 درصد افراد 10 سال و كمتر، 2/5 درصد 11 تا 17 سال، 1/30 درصد 18 تا 29 سال، 4/29 درصد 30 تا 49 سال و 5/25 درصد تلفات، بالاتر از 50 سال، سن داشته اند.
بنابر اين گزارش 9/31 درصد تلفات، خودرويي كه در تصادف درگير و باعث مرگ افراد شده، سواري است.
كاميون، كاميونت و تريلي با 17 درصد بعد از سواري خودروي عامل مرگ، وانت بار با 9/7 درصد وسيله موثر در مرگ بوده است. موتوسيكلت با 8/5 درصد و اتوبوس و ميني بوس با 8/4 درصد وسيله درگير با خودرو يا عابر متوفي بوده اند.
همچنان ضربه به سر با 4/54 درصد مهم ترين عامل مرگ در تصادفات است.
شكستگي هاي متعدد با 2/23 علت دوم و 3/8 درصد كشته ها نيز به دليل خونريزي جان خود را از دست داده اند.
پزشكي قانوني در اين گزارش تاكيد كرده است محل فوت 6/51 درصد كشته ها، محل حادثه، 3/8 درصد هنگام انتقال به بيمارستان و 1/39 درصد تلفات در بيمارستان جان خود را از دست داده اند.
ساخت بوستان نياكان در محله حصار بوعلي
بوستان محله اي نياكان در ضلع جنوبي فرهنگسراي نياوران مورد بهره برداري قرار گرفت.
با بهره برداري از اين بوستان، شمار بوستانهاي محله اي ناحيه اي و فرامنطقه اي در ناحيه يك به 11 بوستان رسيد.
جشن تقدير از 1200 تاكسيران
با حضور شهردار منطقه7 جشن بزرگ تقدير از 1200 تاكسيران منطقه برگزار شد.
اين جشن در تالار امام علي(ع) دانشگاه شهيد بهشتي برگزار گرديد و مهندس ميرزايي از خدمات تاكسيرانان منطقه و خانواده هاي آنان تجليل كرد.
در اين مراسم از چهار نفر از تاكسيرانان خطي و تلفني كه سال هاي متمادي بدون هيچگونه تخلفي فعاليت كرده اند، نيز تجليل به عمل آمد.
هفتمين بوستان بدون دخانيات در شرق تهران
هفتمين بوستان بدون دخانيات شهر تهران در پارك فدك افتتاح شد.
به گفته رقيه مولايي رئيس اداره سلامت شهرداري منطقه8 قرار است كلينيك ترك سيگار نيز در اين بوستان راه اندازي شود تا به افراد متقاضي خدمات درماني ارائه كند.
ايستگاه هاي افطاري در ميدان آزادي
همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان ايستگاه هاي فرهنگ به همراه غرفه افطاري در محوطه ميدان آزادي برپا مي شود.
نصرالله آباديان شهردار منطقه9 با اشاره به برپايي ايستگاه هاي فرهنگ در محوطه ميدان بزرگ پايتخت و اجراي برنامه شبي با قرآن در مساجد گفت: در بخشي از محوطه ميدان مسجد كوفه طراحي و غرفه هايي به شكل پيشخوان ايجاد مي شود.
شهردار منطقه9 برپايي جشن ويژه ميلاد امام حسن مجتبي(ع) ، مسابقات جام رمضان، نقاشي و مقاله نويسي را از ديگر برنامه هاي شهرداري در ماه مبارك رمضان برشمرد.
كلنگ مسجد سيدالشهدا(ع) زمين خورد
كلنگ مسجد سيدالشهدا(ع) در دارالمؤمنين تهران به زمين زده شد.
علي محمدنژاد شهردار منطقه14 گفت: اين مسجد در مساحتي به وسعت 2هزارمترمربع و هزينه اي بالغ بر 40ميليارد ريال با كمك خيرين و همكاري شهرداري منطقه احداث مي شود.
نصب نخستين گيرنده ديجيتال
سنجش كيفيت هوا
معاون حمل ونقل ترافيك شهرداري منطقه18 از نصب و جانمايي نخستين گيرنده ديجيتال سنجش كيفيت هواي جنوب غرب پايتخت خبر داد.
مهندس سيروس ميلاني هدف از اين اقدام را آگاه سازي رانندگان وسايل نقليه از وضعيت آب و هوا در اين نقطه از پايتخت اعلام كرد و گفت: اين گيرنده ديجيتال قادر خواهد بود اطلاعات جامعي رالحظه به لحظه از ميزان آلايندگي هواي منطقه18 تهران نمايش دهد و به تابلوي نمايشگر ميدان الغدير ارسال كند.
به گفته اين مقام مسئول، عمليات نصب اين گيرنده ديجيتال 5/2ميليارد ريال هزينه داشته است.

ساماندهي شبكه معابر در منطقه 15
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه 15 از اجراي طرح هاي ترافيك عمراني در معابر اين منطقه خبر داد.
سيدجلال حسيني گفت: دور برگردان ضلع غربي پايانه خاوران از نقاطي است كه نسبت به ساماندهي آن اقدام شده است.
وي افزود: همچنين اصلاح هندسي مقابل درب غربي ساختمان شهرداري منطقه ايجاد رفيوژ مياني و پارك ممنوع و طرح پاركبان در خيابان ابومسلم و اجراي دوربرگردان در خيابان شهيد بقايي از طرح هايي است كه در راستاي ساماندهي شبكه معابر پيشنهادات اجرايي آن تهيه و آماده شده است.
گفتني است، همسطح سازي 60 تقاطع براي رفاه حال معلولان و سالمندان و خط كشي معابر از ديگر اقدامات بوده است.

 



كاسه هايي كه هميشه سر رسانه ها شكسته مي شود !

هفته گذشته تعدادي از مسئولان مرتبط با امنيت جامعه در مجلس شوراي اسلامي حاضر شدند تا گزارشي از برخي ناامني هاي اجتماعي به نمايندگان مردم ارائه دهند. مسئولان محترمي كه زير بار فشار افكار عمومي مجبور به اظهارنظر شده بودند بالاتفاق مدعي شدند اين ما نبوديم كه نتوانستيم بلكه رسانه ها بودند كه با انتشار اخبار قتل ها باعث ايجاد احساس ناامني در جامعه شدند!
مسئولان و نمايندگاني كه در اين مراسم شركت كرده بودند رسانه ها را مقصر دانستند؛ احمدي مقدم انتقاد كرد كه رسانه ها در انعكاس جرائم و اخباري مثل تجاوز گروهي در كاشمر و خميني شهر جانب احتياط را نگه نداشته اند، زهره الهيان عضو هيئت رئيسه مجلس معتقد بود كه صفحه حوادث روزنامه ها بدآموزي دارد و نجار از فيس بوك و توييتر به عنوان مروجان ناهنجاري ها و نابساماني ها ياد كرد. محسني اژه اي هم احساس ناامني در جامعه را ناشي از القائات رسانه ها دانست و...
بي آن كه بخواهيم از نقش رسانه ها در ايجاد فضاي امن و برعكس در جامعه غفلت كنيم مي خواهيم اين سؤال را مطرح كنيم كه آيا شكستن كاسه، كوزه ها بر سر رسانه ها مي تواند ايجادكننده امنيت د رجامعه باشد.
امروز از اين همايش چند روز مي گذرد و در اين مدت يك پيشكسوت وزنه برداري نيز به همان شيوه اي كه مرحوم داداشي به قتل رسيد نقش زمين شد تا مسئولان ذي ربط در گزارش روزانه خود دلايل ديگري براي اثبات نقش رسانه ها در نامني هاي اجتماعي داشته باشند.
سيروس برنا عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه ناامني هاي اخير در كجا ريشه دارد مي گويد ناامني هاي اجتماعي اخير آخرين حوادث از اين دست نخواهد بود چرا كه اين حوادث متأثر از كم و كيف مديريت فرهنگي و اجتماعي كشور در طول ساليان متمادي است.
وي شكاف طبقاتي، بيكاري، تهاجم فرهنگي و نارسايي هاي موجود در الگوسازي فرهنگي را از جمله دلايلي مي داند كه زمينه ساز ناامني هاي پيش گفته شده است.
برنا در واكنش به اين سؤال كه آيا انداختن تقصيرها بر گردن رسانه ها پاسخ مناسبي به نگراني عموم مردم مي تواند باشد مي گويد مچگيري، فرافكني و انداختن توپ در زمين ديگران بدترين راهكاري است كه مسئولان مي توانند به آن تمسك كنند.
وي ادامه مي دهد ممكن است با پوشش رسانه اي اين رخدادها عده اي احساس ناامني كنند ولي عدم اطلاع رساني و پاك كردن صورت مسئله مشكلي را حل نخواهد كرد چرا كه اين رويدادها اساس و بنيان خارجي داشته و باز تكرار خواهند شد.
يك روانشناس نيز با اشاره به اين نكته كه حوادث اخير توسط كساني صورت گرفته كه اكثراً در سنين نوجواني قرار دارند مي گويد : سن نوجواني سني است كه انسان ناخودآگاه علاقه دارد تجربه هاي جديدي كسب كند كه براي او لذت بخش باشد از اين رو اگر نتوانيم به مسئوليت خود در قبال جوانان عمل كنيم حوادث تأسف باري رقم خواهد خورد.
عباس اسماعيل گل ادامه مي دهد: متأسفانه دستگاه هاي ذي ربط در موضوع اخير با هم هماهنگ نيستند و ما به جاي اين كه به فكر پيشگيري باشيم به فكر آن هستيم كه چگونه در سريع ترين زمان ممكن مجرم دستگير و مجازات شود.
وي ادامه داد دستگيري و مجازات مجرم هر چند ضروري است ولي پيشگيري نيست چرا كه با وجود مجازات كه در لزوم آن نيز شكي نيست حوادث مشابه رخ مي دهد پس بايستي همه اقدامات هم زمان صورت گيرد و پيش رود.
مهدي جهانشيري وكيل و حقوقدان اما نظر ديگري دارد. وي مي گويد ناامني هاي اجتماعي از ديدگاه جرمشناسي در اكثر موارد ناشي از خودشيفتگي مرتكبان اين نوع جرايم است. وي ادامه مي دهد قوه قضائيه بايستي با استفاده از اهرم كيفري نوك پيكان نامني از سوي مردم را به سمت مجرمان خطرناك تغيير دهد.
جهانشيري ادامه مي دهد حتمي بودن مجازات بيشتر از ميزان آن مي تواند در كاهش ناامني ها نقش ايفا كند.
وي با اشاره به طولاني بودن پروسه رسيدگي به برخي جرايم مي گويد در مواردي چون قتل مرحومه لاله سحرخيزان شاهد آن بوديم كه رسيدگي، اعلام حكم و اجراي آن نزديك به يك دهه طول كشيد و اين موضوع تعدادي از مجرمان را جري مي كند و آنها با اين احساس كه مجازات حتمي و قطعي نيست و يا فشار و لابي برخي مانع از اجراي حكم خواهد شد با خيال راحت به اعمال مجرمانه دست مي زنند.
سؤال ديگري كه در اذهان عمومي ايجاد شده اين است كه آيا برخورد قاطع با جرايم تنها در صورت رسانه اي شدن و حساسيت مردم به اين جرايم صورت خواهد گرفت.
آيا اگر قتل ميدان سعادت آباد رسانه اي نمي شد و يا قتل پل مديريت اين گونه بازتاب نمي يافت شاهد اجراي سريع حكم بوديم؟!
تا زماني كه قوه قضائيه و نهادهاي مسئول تنها در صورت انعكاس رسانه اي جرايم اجتماعي واكنش سريع نشان مي دهند روزنامه ها و سايت هاي خبري و... چاره اي جز اين ندارند كه با انتشار اخبار مسئولان را به اجراي وظايف خود تشويق كنند!

 



با يتيمان قهر نكنيم

هميشه دوست داشتم بتوانم به خانواده هاي نيازمند و بچه هاي يتيم كمك جزئي كنم و چون هميشه عاشق وطنم، ايران بودم كمك به ايرانيان بزرگ ترين آرزوي من بود.
وقتي بتوانم نگراني را از چشمهاي يك يتيم بزدايم، آرامش خيال مي گيرم. احساس مي كنم اينطوري كه اكنون مي توانم با خداي خودم در خلوت خودم سخن بگويم 10سال پيش واقعا اين حالت براي من وجود نداشت؛ همه را مديون اين بچه هاي يتيم هستم. اگر الان دنيا را به من بدهند حاضر نيستم با اين بچه ها و حالت معنوي كه دارم عوض كنم.
ليلا نجفي، قاضي و حقوقدان كه 20 سالي مي شود مقيم كشور انگلستان است. از سال 2002 سرپرستي 4 يتيم از مددجويان كميته امداد را برعهده گرفته و اكنون به همراه 4 فرزندش سرپرستي 17 يتيم را عهده دار است و حالا بعداز اين همه مدت به همراه دخترش پرستو فكوري براي ديدار با بچه هاي تحت پوشش آمده است.
حسي مادرانه نسبت به ايتام را مي توان در او يافت، وقتي كه چشمانش اميد و آرزوي يتيمان را ورق مي زد.
يك سالي است كه حس مادرانه را از طريق انجمن خيريه ليلا صالح زهي در انگلستان بين ايراني و غيرايراني رواج داده است.
او مي گويد: 100 درصد سعادتي است براي تمام كساني كه در خارج از ايران حامي يكي از ايتام اين كشور باشند، چرا كه ايران كشوري است كه به گردن تمام كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان منطقه حق و حقوقي داشته است.
كسي كه سالها از وطنش دور بوده، مي خواهد اين دوري و فاصله را با حمايت نيازمندان كشورش از بين ببرد. اكنون به همراه گروه اعزامي از انجمن خيريه صالح زهي در انگلستان به ايران آمده اند تا ضمن آشنايي با فعاليت هاي كميته امداد بويژه طرح اكرام ايتام در كارگاه آموزشي اين طرح شركت كنند. او را در حين اين بازديد مي يابم برايم جالب است بدانم چرا كميته امداد را براي اين اقدام خيرخواهانه انتخاب كرده است و او مي گويد: من از سال 2002 حامي 4 يتيم تحت پوشش كميته امداد بودم كه يكي از دوستانم در ايران اين بچه ها را براي من انتخاب كرده بود؛ تنها ماهانه، مبلغي را به حساب آنها واريز مي كردم و هيچ ارتباط مستقيم و غيرمستقيمي با آنها نداشتم تا اينكه سال گذشته از طريق كنسول ايران به همايشي دعوت شدم و با اصرار خواهرم كه خود حامي چند يتيم از مددجويان كميته امداد است راهي ايران شدم 20 سالي بود كه به ايران نيامده بودم؛ ترس داشتم كه اعتمادم از بين برود.
با توجه به تبليغات منفي كه در مغرب زمين است، اصلا دوست نداشتم از نزديك با فعاليت هاي كميته امداد آشنا شوم كه اعتمادم از بين برود و مجبور بشوم سرپرستي اين بچه ها را كنار بگذارم. دختر كوچكم كه در آن سفر همراهم بود اصرار كرد تا سرپرستي يك كودك را برعهده بگيرد. به خاطر اصرار دخترم راهي كميته امداد شديم، تمام مسير خودم را نفرين مي كردم كه چرا قبول كردم چون فكر مي كردم اگر چيزي ببينم كه ضدو نقيض باشد و تاييد كننده تبليغات غربي ها باشد، گرفتار عذاب وجدان خواهم شد. چند دقيقه اي طول كشيد تا توانستم خود را با محيط وفق دهم. بعداز آن به اين نتيجه رسيدم كه بعضي وقتها، آدم در نوشته هاي اساتيد و فيلسوفان دنيا چيزي را به نام معجزه مي خواند ولي تا زماني كه با آن روبه رو نشود، نمي تواند معاني خيلي از باورها را درك كند.
آن روز يك معجزه بزرگ در زندگيم بود، چرا كه با ديدن ايتام و صحبت كردن با امدادگران و مقايسه كميته امداد با خيريه هاي ديگر در انگليس و اروپا، تحت تأثير عملكرد كميته امداد قرارگرفتم؛ واقعا مي توانم بگويم كه اولين تجربه اي بود كه اين قدر براي من خالص و كامل بود. بعد ازاين بازديد با همسرم در انگلستان تصميم گرفتيم كه به جذب حامي براي ايتام تحت پوشش امداد بپردازيم. دلم مي خواست تا موقعي كه زنده هستم يك كار نيمه تمامي را انجام دهم و به عنوان يك ثروت و شغل براي بچه ها به ارث بگذارم كه آنها هم ادامه دهنده اين راه باشند. تصميم گرفتيم به شماره حضرت علي(ع) 110 بچه از ايتام تحت پوشش كميته امداد بگيريم. اكنون باور دارم دخترم كه امسال در رشته پزشكي قبول شده مي تواند بازوي قوي براي گسترش و تبليغ اين امر در دانشگاه باشد.
با توجه به تبليغات منفي كه اشاره كرديد چطور توانستيد به اين كار ادامه دهيد؟
زندگي فراز و نشيب هاي زيادي دارد، اما مي توانم بگويم سخت ترين كاري بود كه در عمرم انجام دادم، چرا كه آنجا تبليغات متضادي با آنچه در داخل وجود دارد صورت مي گيرد. وقتي افراد شناسنامه هاي ايتام را با آرم كميته امداد مي ديدند، اصلا قبول نمي كردند. خانواده هايي بودند كه سرپرستي بچه هاي متعددي از كشورهاي مختلف را عهده دار بودند اما نسبت به اين بچه ها كم لطفي مي كردند. گردهمايي هاي مختلفي را برگزار كرديم، 2 جلسه با حامياني داشتيم كه باور درستي نسبت به اين موضوع نداشتند، اتفاقات جالبي براي تعدادي ازحاميان رخ داده بود، سعي كرديم آنها را با افرادي كه كمتر به اين موضوع باور دارند، روبه رو كنيم تا تجربيات مثبت آنها منتقل شود. ازطرفي هم مهم ترين چيزي كه به من كمك كرد اعتمادي بود كه مردم درطي سالها نسبت به ما داشتند. درحقيقت من اعتماد و آبروي خودم را براي پيشبرد اين امر گرو گذاشتم. بيش از 50 نفر از حاميان به تأييد من ايتام را پذيرفتند. البته وقتي شما قرار است يك نهال نويي را در يك جامعه بكاريد، به منظور اعتمادسازي بايد زمان بيشتري به مردم بدهيد كه با پاسخ به شبهات اين اعتمادسازي صورت خواهدگرفت.
علاوه بر بحث اعتمادسازي با مشكلات قانوني هم مواجه بوده ايد؟
متأسفانه با توجه به شرايطي كه ايران در جهان غرب دارد هرگونه ارتباط به صورت مستقيم غيرممكن است. ما با درنظرگرفتن تمام حقوق صحيح در غرب و ورود ما تحت زيرشاخه كه مجموعه آن به ثبت رسيده است قصد داريم، بتوانيم امكان و امنيت را براي حاميان ايجادكرده تا پرداختي به ايتام ايراني تحت پوشش كميته امداد، هيچ مشكل قانوني را براي آنها بوجود نياورد. از طرفي ديگر شناسنامه هاي ايتامي كه به اروپا صادر مي شود، نياز است از استاندارد اروپا برخوردار باشد چرا كه ما در كنار فعاليت آن خيريه ها، بچه هاي يتيمي را معرفي مي كنيم كه اقدامي تازه براي آنها است، بايد كيفيت را درسطح كار آنها آورده و سؤالات اوليه در همين شناسنامه ها پاسخ داده شود؛ اينكه مشخصات كامل بچه به همراه علت مرگ پدر يا نبود حضور پدر و تعداد سال نبود پدر در خانواده مشخص شود.
حوادثي كه به معجزه مي ماند
خانمي سرپرستي 4 يتيم تحت پوشش كميته امداد را برعهده گرفت، چند روز بعد اين خانم با گريه تماس گرفت و گفت: نوه من در آلمان فلج بود، قرار بر انجام جراحي شد كه 90 درصد آن منفي بود و تنها با 10 درصد شانس اقدام به اين عمل شد. اين خانم درخواب ديده كه بايد سرپرستي پسر يتيمي با نام ياسين را برعهده گيرد. وقتي آن خانم با مددكار كميته امداد تماس گرفته بدون اينكه خوابش را بازگو كند، مي خواهد كه يك پسر يتيم را به او معرفي كند، جالب است خود مددكار پسري به نام ياسين را براي اين خانم انتخاب كرده و بعد از اين اتفاق، نوه آن خانم سالم از اتاق عمل بيرون مي آيد. اين يكي از عجايب و معجزات اين امر بوده است. من ايشان را درمقابل افراد مردد قرار مي دهم تا خودشان با اثرات مثبت اين امر از نزديك آشنا شوند.

 



وقتي ون ها تاكسي تهران شدند

اگر در روزهاي داغ تابستان بدون ورزش كردن قصد لاغر كردن خود را داريد، پيشنهاد مي كنيم سوار صندلي عقب يكي از تاكسي هاي ون شويد تا در كمتر از چند دقيقه لاغري از طريق سوناي متحرك را تجربه كنيد!
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزها كه بحث اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش كرايه هاي حمل ونقل در كشور از هميشه داغ تر شده، موضوع استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي نيز براي مردم بيش از گذشته اهميت پيدا كرده است.
درواقع بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تقاضاي مردم براي استفاده از سيستم حمل ونقل عمومي ارزان به شدت افزايش يافت.
از سوي ديگر دولت و شهرداري ها نيز به منظور ترويج استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي در كشور طي سال هاي اخير برنامه هاي زيادي مانند تحويل تعداد زيادي اتوبوس به ناوگان اتوبوس راني كشور را به اجرا درآوردند.
اما يكي از نمونه هاي به نسبت ناموفق ترويج استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي در كشور را مي توان استفاده از ون هاي چيني دانست.
استفاده از ون هاي چيني از زماني كه شما مي خواهيد سوار آنها شويد تا زماني كه از آن پياده مي شويد، برايتان دردسرساز است!
اگر شانس با شما يار باشد، هنگام سوار يا پياده شدن سرتان به سقف ون نمي خورد. در حين حركت نيز روي صندلي ها احساس چندان راحتي نداريد و در صورت عبور ون از روي موانع حتي كوچك با شدت هر چه تمام از روي صندلي خود به بالا و پايين پرتاب مي شويد.
اما اين پايان ماجرا نيست. چون برخي رانندگان ون، خودرو خود را به مخزن گاز مجهز مي كنند كه نصب اين مخزن باعث مي شود رديف آخر صندلي هاي ون به ميزان قابل ملاحظه اي بالا رفته و سرنشينان اين قسمت از ون حين عبور خودرو از روي موانع عملا سرشان به سقف خودرو برخورد مي كند.
از سوي ديگر در روزهاي داغ تابستان نيز نشستن در تاكسي هاي ون عملا غيرممكن مي شود و برخي اوقات دماي داخل كابين به حدي بالا مي رود كه مسافران به شدت كلافه مي شوند. اين درحالي است كه منافذ ورود و خروج هواي ون نيز چندان مناسب نبوده؛ به طوري كه در برخي از انواع ون ها وقتي مسافري پنجره كنار خود را باز مي كند عملا مانع باز شدن پنجره مسافر عقبي مي شود.
اما اگر در جلوي صف ايستاده و در پي نشستن روي صندلي رديف جلو ون هستيد تا در مسير احساس راحتي بيشتري داشته باشيد، بهتر است زياد دلتان را خوش نكنيد!
حتي سرنشين رديف جلو ون نيز هنگام نشستن روي صندلي احساس چندان راحتي ندارد، زيرا فضاي كافي براي قرار دادن پا در آن وجود ندارد و مسافر مجبور است در طول مسير پاي خود را به صورت كج قرار دهد. همچنين در صورتي كه پنجره كنار سرنشين جلو باز نباشد، فرد در طول رسيدن به مقصد هيچ نقطه اي براي تكيه دادن دست هاي خود ندارد تا احساس راحتي كند.
باز وبسته كردن در ون هاي چيني نيز دردسرهاي زيادي دارد و بسياري از افراد مسن و حتي زنان قادر نيستند اين درها را باز يا بسته كنند و فقط در صورتي كه درهاي ون برقي باشند، براي سرنشينان سهولت ايجاد مي شود.
نكته جالب اينجاست با توجه به اين كه كرايه تاكسي هاي ون با تاكسي هاي سواري تفاوت چنداني ندارد، به همين دليل مردم نيز مدتهاست كه تمايل چنداني به استفاده از ون نشان نمي دهند و با درنظرگرفتن تمامي معايب فوق بايد به مردم كاملا حق داد كه اين خودروها را ناديده بگيرند. اين درحالي است كه برخي از رانندگان تاكسي هاي ون نيز براي تشويق مردم به سوارشدن مشتريان مبلغي كمتر از تاكسي هاي سواري از مردم دريافت مي كنند كه اين كار نيز تابع قانون خاصي نيست.
ون سوناي متحرك
تاكنون بسياري از كارشناسان نسبت به استفاده از ون هاي چيني در ناوگان حمل و نقل عمومي كشور انتقاد كرده اند.
از جمله حميد طاهباز توكلي- دبير انجمن مراكز تخصصي تحقيق و توسعه صنايع و معادن، دراين باره مي گويد: «ون هاي چيني به هيچ وجه براي استفاده در مناطق كوهستاني به ويژه شهر تهران مناسب نيستند.»
وي مي افزايد: «ون هاي چيني كشش حركت در سربالايي را نداشته و موتور آنها داغ مي كند، بنابراين امكان استفاده از كولر آنها وجود ندارد.»
او با بيان اينكه درتابستان خودروهاي ون به دليل فضاي بسته و محدود و تعداد بالاي مسافر، به حمام سوناهاي سيار تبديل مي شوند، خاطرنشان مي كند: «اين درحالي است كه به دليل واردشدن فشار به موتور اين خودرو، امكان استفاده از كولر نصب شده روي آنها وجود ندارد. البته چنين وضعيتي كم و بيش در فصل زمستان نيز وجود دارد.»
او تصريح مي كند: «اي كاش با توجه به اين كه تهران يك شهر كوهستاني است هنگام تصميم گيري براي واردات ون هاي چيني، تحقيق و دورانديشي بيشتري صورت مي گرفت.
دبير انجمن مراكز تخصصي تحقيق و توسعه صنايع و معادن با بيان اين كه به جاي واردات ون هاي چيني، مي توانستيم از تاكسي هاي مورد استفاده در تركيه كه حدود هفت مسافر به راحتي در آن جا مي شوند، استفاده كنيم، مي گويد: «ون هاي چيني به شدت فضاي بسته و محدودي داشته و مسافران هنگام سوار و پياده شدن از آنها و نشستن، دچار كمر و گردن درد مي شوند.»
وي عنوان مي كند: «بهتر بود قبل از تصميم گيري براي واردات ون هاي چيني، به تجربه مشابه كشورهاي ديگر مانند مالزي و تركيه توجه كرده و بعد تصميم گيري مي شد، اما معمولا متأسفانه چنين تحقيقاتي انجام نمي شود.»
درهمين حال اوستا گودرزي- عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت نيز با اشاره به اين كه ون هاي وارداتي چيني نمونه از رده خارج شده ون هاي ژاپني هستند، مي گويد: «در حال حاضر الگويي در خودروسازي جهان شكل گرفته كه خودروسازان خودروهايي كه ديگر در بازارهايي همچون ژاپن، اروپاي غربي و آمريكا قابل عرضه نباشد را براي توليد به شريك چيني خود واگذار مي كنند.»
او با بيان اين كه استانداردهاي چين از نظر سطح آلايندگي، ايمني و مصرف سوخت در سطح پاييني است، خاطرنشان مي كند: «خودروسازان جهاني خودروهايي كه از نظر استانداردها مانند ايمني و مصرف سوخت در بازارهاي درجه يك قابل توليد نباشند را در چين توليد مي كنند. اين درحالي است كه برخي خودروهاي چيني حتي نتوانسته اند حداقل استانداردهاي اروپايي را پاس كنند و در عين داشتن آلايندگي بالا، ايمني پايين دارند.گودرزي عنوان مي كند: «خودروهاي وارداتي از چين از محصولات درجه يك اين كشور نيز نبوده و برخي از آنها بازار خود را در چين نيز از دست داده اند، اما به دليل قيمت پايين وارد ايران مي شوند.»
وي با بيان اين كه قيمت ون درج يك در جهان در حدود 40 هزار دلار است، اظهار مي كند: «واردات اين نوع ون ها براي سيستم حمل ونقل عمومي نيز هزينه هاي زيادي دارد، بنابراين بهتر است كه به جاي واردات ون هاي بي كيفيت چيني، دولت هزينه هاي لازم براي توليد ون باكيفيت در خودروسازان داخلي را تأمين كند.»
راننده ها مقصرند!
اما براي اين كه يك طرفه به قاضي نرفته باشيم سراغ يكي از رانندگان تاكسي هاي ون در خط سيدخندان- انقلاب رفته و نظر او را درباره كيفيت و راحتي ون هاي چيني پرسيديم.
حسين كه راننده يكي از همين تاكسي هاي ون است، با قبول برخي ايرادات موجود در اين نوع تاكسي ها مي گويد: متأسفانه برخي رانندگان به موقع به سر و وضع خودروي خود نمي رسند و اين باعث مي شود ون در طول زمان به دليل استفاده بيش از حد فرسوده شود.
وي مي افزايد: «به عنوان مثال خيلي از مردم از راحت نبودن صندلي تاكسي هاي ون گله دارند كه اين موضوع به خاطر رسيدگي نكردن راننده به وضعيت صندلي خودرويش است و اين شكايت كاملا حق مردم است.»
حسين در عين حال با بيان اين كه مي توان ناوگان حمل ونقل شهري به ويژه در تهران را با ون هاي باكيفيت تقويت كرد، مي گويد: «متأسفانه رانندگان تاكسي با پرداخت مبالغ زيادي اقدام به خريد ون مي كنند، اما بعد از تحويل خودرو تازه با مشكلاتي مانند تأمين قطعات يدكي و هزينه بالاي تعميرات مواجه مي شوند. اين درحالي است كه مي توان با حمايت از مالكان تاكسي هاي ون سهم قابل توجهي از حمل ونقل درون شهري در تهران را با استفاده از اين وسيله انجام داد.
به گفته او يك تاكسي ون قادر است در طول يك روز كاري حتي تا 200 نفر را نيز جابه جا كند.
اما در اين بين مديرعامل سابق سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران نيز اواخر سال قبل به نكات جالب و در عين حال قابل تأملي درباره ون هاي وارداتي اشاره كرد.
حسين تيموري كرماني اظهار كرد كه در سال 1384 هنگامي كه بحث ورود خودروهاي ون به ناوگان حمل ونقل عمومي مطرح بود ما نياز شهر تهران را 700 دستگاه اعلام كرديم اما معلوم نيست چه كساني و بر چه اساسي گفتند تهران به 10 هزار ون نياز دارد و ما نفهميديم اين خودروها چگونه وارد سيستم شدند.
او گفت: ورود بيش از حد و بدون برنامه ريزي و كار كارشناسي سبب بروز مشكلات زيادي شد تا درنهايت مسئوليت مديريت و نظارت بر اين خودروها به سازمان تاكسيراني محول شد، اما از آنجا كه تعداد ون هاي موجود بسيار بيشتر از حد نياز است و اين خودروها بعضا به دست افراد غيرحرفه اي و غيرمتخصص افتاده سوق دادن آنها به سوي مأموريت اصلي شان و خدمات رساني در خطوط مشخص كار دشواري است.»
مديرعامل سابق سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيران شهر تهران تأكيد كرد: از ابتدا بايد براساس ضوابط و مقررات به افراد واجد شرايط خودروهاي ون واگذار مي شد، آن هم به ميزان لازم تا تمام اين خودروها كاملا تحت نظارت و در خطوط و مسيرهاي مشخص
به كارگيري مي شدند.
محمدجواد به آبادي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14