(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مرداد 1390- شماره 19989

كوتاه اقتصادي
با توليد داخل كشور از واردات 4 كاتاليست پتروشيمي بي نياز شد
ابلاغ بخشو دگي جرايم توليدكنندگان
بهمني: مشكل بدهي نفتي هند به ايران حل شد
متخلفان مالياتي دستگير شدند
فرزين: اختصاص منابع پارس جنوبي به يارانه نقدي كذب محض است
فروش چاي داخلي با نشان خارجي
آغاز طرح تشديد كنترل و نظارت بهداشتي ويژه ماه رمضان
معاون وزير صنايع اعلام كرد هدف گذاري 500ميليون تني استخراج از معادن
معاون وزير كار خبر داد اولويت هاي اشتغال سال90
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام: قيمت گوشت و مرغ تابع عرضه و تقاضاست
خشم رسانه هاي انگليس از معرفي وزير پيشنهادي نفت



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس شوراي اصناف كشور در واكنش به اعتراض برخي بنكداران پارچه به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده گفت: بنكداران پارچه بايد ماليات بر ارزش افزوده بپردازند.قاسم نوده فراهاني در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شود برخي از واحدهاي صنفي در بازار پارچه فروشان اقدام به تعطيلي واحد خود در اعتراض به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده كرده اند، اظهار داشت: ما در صنف پارچه فروش 3 گروه داريم، گروه اول مربوط به بنكداران پارچه است كه بايد ماليات بر ارزش افزوده خود را بپردازند، گروه دوم خرده فروشان پارچه هستند كه در واقع مشمولين بند «ج» به حساب مي آيند و فعلا نبايد ماليات بر ارزش افزوده بدهند.
¤ مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي مصرف محلي استان تهران با اشاره به عرضه انواع كالاهاي مصرفي ويژه سبد ماه مبارك با 5 تا 15درصد تخفيف در فروشگاههاي تعاوني مصرف گفت: پيرو مساعدت وزارت بازرگاني كالابرگ هاي شكر و برنج تا پايان شهريورماه تمديد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3390 الي 3399، 3311، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 3312، 3313، 3344، 3350، 3351، 3355، 3356 و در مركز مخابرات خاتم الانبيا(ص) كرج با پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ بانك پاسارگاد در ماه مبارك رمضان به هم ميهناني كه از طريق بانكداري مجازي اين بانك اقدام به افتتاح حساب كنند، جوايز نفيسي اهدا مي كند.خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بانك ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات هم ميهنان و اعلام اين خبر گفت: بانك پاسارگاد در ماه نزول قرآن به 300 نفر از كساني كه در طول اين ماه مبارك، براي اولين بار از طريق سيستم بانكداري مجازي بانك پاسارگاد اقدام به افتتاح حساب كنند، به قيد قرعه جوايز نفيسي اهدا مي كند.
¤ مدير موسسه مطالعات بين المللي انرژي از انجام آزمايشات بر روي مدل طرح جامع انرژي كشور خبر داد و گفت: تا دو ماه آينده نتيجه بررسي ها اعلام مي شود.حسين ايرانمنش با اشاره به تدوين طرح جامع انرژي گفت: بخش مدل سازي اين طرح كامل و آزمايشات اوليه بر روي مدل صورت گرفته است.
¤ همراه اول در ايام ماه مبارك رمضان در قالب طرح بركت به مشتركان دائمي و اعتباري خود اجازه مكالمه رايگان مي دهد.روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: اين اپراتور در ماه مبارك رمضان (از ابتدا تا پايان ماه) به ازاي هر سه دقيقه مكالمه با همراه اول و تلفن ثابت، در همان مكالمه، يك دقيقه مكالمه رايگان مي دهد.
¤ سخنگوي كميسيون ويژه اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از اجراي ناقص قانون هدفمندي يارانه ها انتقاد كرد و گفت: قرار نبود يارانه نقدي به همه اقشار پرداخت شود و از يارانه بخش توليد و صنعت غفلت شود.سيدكاظم دلخوش در گفتگو با مهر، درباره شيوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: اعتقادم اين است دولت بايد براساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي به بخش هاي توليد و صنعت و كشاورزي توجه كند.
¤ مديرعامل شركت پروژه هاي نيروگاهي ايران (مپنا) گفت: بزودي عمليات ساخت نخستين نيروگاه زغال سنگ سوز كشور با ظرفيت 650 مگاوات آغاز مي شود.
¤ در آستانه حلول ماه مبارك رمضان و با مشاركت ايرانسل و كميته امداد امام خميني(ره)، پرداخت كمك هاي نقدي و صدقات مشتركين ايرانسل به كميته امداد امام خميني(ره) از طريق تلفن همراه ممكن شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين سامانه، همزمان با حلول ماه مبارك رمضان و با امضاي قرارداد همكاري ميان معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) و مديرعامل ايرانسل طي مراسمي در مجتمع ولايت كميته امداد برگزار شد، آغاز به كار مي كند. مشتركين به آساني مي توانند در هر لحظه و هر كجا كمك هاي نقدي خود را از طريق گوشي تلفن همراه خويش به نيازمندان اهدا كنند.
¤ معاون برنامه ريزي، توسعه و فناوري وزارت صنايع و معادن گفت: 65 درصد مشكلات بنگاههاي توليدي مربوط به موضوع تامين مالي و تنها هفت درصد در مورد هدفمندي يارانه ها است.

 



با توليد داخل كشور از واردات 4 كاتاليست پتروشيمي بي نياز شد

معاون وزير نفت از دستيابي ايران به دانش فني توليد چهار كاتاليست تحريم شده صنايع پتروشيمي در داخل كشور خبر داد و گفت: با بومي سازي اين كاتاليستها واردات آنها از خارج كشور ممنوع شده است.
به گزارش مهر، محمدرضا مقدم با اشاره به دستيابي به دانش فني كاتاليست هاي هيدروژن زدايي، توليد اسيداستيك، PE و پلي اتيلن سنگين، گفت: نتايج آزمون هاي اين كاتاليست ها نمايانگر موفقيت آميز بودن آنها بوده به طوري كه در برخي موارد نتايج بهتر از مشابه خارجي حاصل شده است.
معاون پژوهش و فن آوري وزارت نفت، گفت: با توجه به تقاضاي كاتاليست و شرايط تحريم، توليد كاتاليست نه تنها براي بازارهاي مصرف داخل امري لازم به نظر مي رسد، بلكه با توجه به نياز منطقه مي توان نسبت به بازاريابي و صادرات آن نيز اقدام كرد.
وي با تاكيد بر اينكه شركت صنايع پتروشيمي، كاتاليست هايي را براساس پلاتين براي هيدروژن زدايي پارافين ها توسعه داده است، بيان كرد: مزيت پلاتين به عنوان جزء فعال كاتاليست هيدروژن زدايي اين است كه امكان هيدروژن زدايي از پارافين هاي سبك و سنگين را دارد.
وي ميزان تقاضاي مشتريان آتي كشور را 120 تن كاتاليست در سال اعلام كرد و يادآور شد: بهاي اين كاتاليست به ارزش لحظه اي پلاتين بستگي دارد و در سال هاي گذشته در گستره 300 الي 350 دلار در هر كيلوگرم توسط مجتمع هاي داخل كشور خريداري شده و اين كاتاليست توسط گروه پژوهش هاي كاتاليستي اين شركت طراحي و ساخته شد.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه اين كاتاليست در واحد اسيداستيك پتروشيمي فن آوران و در آينده در پتروشيمي بوشهر مصرف دارد، تاكيد كرد. در شرايط فعلي كاتاليست هاي فوق در ليست مواد تحريمي است.
مقدم با بيان اينكه كاتاليست توليدي اين شركت كاملا مطابق بانمونه خارجي آن است، مبلغ خريد مصرف فعلي و مصرف آينده اين كاتاليست را چهار تا 14 ميليون دلار در سال دانست و اظهار داشت: در صورت تامين كل مقدار مصرف يك الي سه ميليون دلار در سال صرفه جويي خواهد شد؛ اين كاتاليست توسط گروه پژوهش هاي غيرپليمري اين شركت طراحي و ساخته شده است.اين مقام مسئول با بيان اين كه پروژه جايگزين كاتاليست مورد نياز واحد اسفريلين پتروشيمي جم، به جاي كاتاليست هاي تحريم شده در بازه زماني 45 روزه در واحد صنعتي 300 هزار تني پلي اتيلن با موفقيت اجرا شد، عنوان كرد: تاكنون بيش از 600 تن محصول با مشخصات استاندارد گريد تزريق توليد شده است.
وي در ادامه با بيان اينكه براي اولين بار در كشور يكي از مهمترين كاتاليست هاي پلي اتيلن سنگين در مقياس صنعتي ساخته شد، تصريح كرد: در حال حاضر سالانه حدود 450 تا 500 تن انواع مختلف كاتاليزورهاي پلي الفيني وارداتي نياز واحدهاي مختلف پلي الفيني را تامين مي كند كه از ارزشي بيش از 120 ميليون دلار برخوردار است.
مقدم با بيان اينكه اين كاتاليست با شرايط خاصي كه دارد امكان افزايش توليد بيش از 10 درصد ظرفيت واحدهاي پلي الفين را فراهم مي سازد، يادآور شد: كاتاليست وارداتي در گذشته با قيمتي حدود 300 دلار به ازاي هر كيلو در اختيار مجتمع هاي داخلي قرار مي گرفت و در واحدهاي خط اتيلن غرب، مركز و شرق كاربرد دارد.
معاون وزير نفت در امور پژوهش و فناوري با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي قيمت تمام شده توليد هر كيلو كاتاليست به حدود 45 تا 50 دلار كاهش پيدا كرده است، خاطرنشان كرد: با توليد اين كاتاليست علاوه بر قطع وابستگي به شركت هاي خارجي در حدود 35 ميليون دلار در سال صرفه جويي ارزي خواهد شد.

 



ابلاغ بخشو دگي جرايم توليدكنندگان

رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: در جلسه شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي مقرر شد تا بانك مركزي طي هفته جاري بخشنامه مورد نياز براي بخشش جرايم و تقسيط بدهي معوقات بانكي را ابلاغ كند.
محمد نهاونديان در كنفرانس مطبوعاتي بعد از هفتمين جلسه شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي اظهار داشت: عمده بحث صورت گرفته در جلسه درباره اجراي ماده 28 قانون بودجه 90 و تقسيط بدهي معوقات بانكي و بخشش جرايم آن بود.
وي افزود: در اين جلسه مقرر شد تا بانك مركزي در هفته جاري بخشنامه لازم براي بخشش جرايم و تقسيط بدهي معوقات بانكي را ابلاغ كند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: همچنين مقرر شد تا اگر بدهي هاي گذشته از وثايق كافي برخوردار باشد وثيقه جديد اخذ نشود.
نهاونديان گفت: براي تشخيص اينكه معوقات بانكي مربوط به كدام يك از واحدهاي توليدي است، اتاق هاي بازرگاني و اتاق هاي تعاون اين كار را انجام مي دهند و عوامل معوق شدن بدهي را هم اعلام مي كنند.
وي افزود: مقرر شد تا جرايم ديركرد به طور كامل و با هماهنگي هيئت مديره بانك ها بخشيده شود و اينطور نباشد كه 1 يا 2 درصد از جرايم بخشيده شود چرا كه صراحت قانون بر بخشش كل جريمه است.
رئيس اتاق بازرگاني ايران درباره نرخ ارز و تصميمات اخذ شده گفت: شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي از جهت گيري بانك مركزي بر اجراي تكليف قانون برنامه پنجم توسعه تاكيد دارد به طوري كه نرخ ارز بايد با ملاحظه نرخ تورم داخلي و بازارهاي جهاني محاسبه شود.
وي افزود: جهت گيري اصلاح نرخ ارز به نحوي كه از توليد و صادرات حمايت كند مورد تاكيد شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي است و معتقديم كه شيوه اجرا و شيب اجرا بايد توسط بانك مركزي مديريت شود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران در پاسخ به سوال فارس درباره اينكه اين تكليف قانوني هنوز اجرا نشده و بايد الزامي براي اجراي آن وجود داشته باشد، گفت: زماني كه بانك مركزي تصميم گرفت تا اين تكليف را اجرا كند التهاباتي در بازار ارز به وجود آمد لذا بانك مركزي اقدام به مديريت اين التهابات كرد. ما معتقديم بايد شكاف بين قيمت آزاد و قيمت بانك مركزي مديريت شود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران درباره بسته حمايت از توليد و تكليف آن و تصميم گيري شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي گفت: گزارشي در خصوص بسته حمايت از توليد تهيه شده بود اما به دليل كمبود وقت در جلسه مطرح نشد و به جلسه بعد موكول شد.
جزئيات بخشودگي جرايم
با دستور محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي، مديريت كل اعتبارات بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه اي به كليه مديران عامل بانك هاي دولتي، غيردولتي و موسسات اعتباري اعلام كرد كه با تاييد هيئت مديره، جريمه ديركرد اصل و سود تسهيلات سررسيد شده و معوق واحدهاي توليد، صنعتي، معدني و كشاورزي را ببخشند.
در اين بخشنامه آمده است: بند 28 قانون بودجه سال 1390 كل كشور به شرح زير جهت استحضار و صدور دستور اقدام مقتضي در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه ايفاد مي گردد:
«به منظور حمايت از توليد و اشتغال، به بانك ها و موسسات اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي اجازه داده مي شود با تاييد هيئت مديره بانك ها و موسسات اعتباري مذكور، اصل و سود تسهيلات سررسيد شده و معوق واحدهاي توليدي صنعتي، معدني و كشاورزي را كه در بازپرداخت بدهي هاي خود دچار مشكل شده اند، براي يك بار تا پنج سال تقسيط و از سرفصل مطالبات سررسيد گذشته و معوق خارج كنند. همچنين اجازه داده مي شود كليه جريمه هاي ناشي از ديركرد بازپرداخت اصل و سود تسهيلات موضوع اين بند پس از تعيين تكليف تا آن زمان و انجام تسويه حساب كامل با تائيد هيئت مديره بخشيده شود. چنانچه اشخاص حقيقي يا حقوقي براساس تسويه بدهي هاي معوق خود به بانك هاي عامل مراجعه نمايند، به هيئت مديره اجازه داده مي شود با رعايت قوانين و مقررات براي مطالبات بيش از 5 ميليارد ريالي خود، از ساير اموال منقول و غيرمنقول آنان مازاد بر وثايق تحويلي به بانك ها از طريق اجراي ثبت اسناد و املاك يا مراجع قضايي اقدام نمايند.»

 



بهمني: مشكل بدهي نفتي هند به ايران حل شد

رئيس كل بانك مركزي از حل مشكل بدهي نفتي هند به ايران خبر داد.
محمود بهمني در گفت وگو با مهر در مورد پرداخت بدهي هند به ايران بابت نفت گفت: ايران مذاكرات مفصل و خوبي را با هندي ها بابت وصول مطالبات خود داشته و مساله حل شده است.
رئيس كل بانك مركزي افزود: با اطمينان مي گويم كه مشكلي از بابت وصول بدهي هند به ايران وجود ندارد و به طور قطع ايران اين طلب را دريافت خواهد كرد.
وي درباره رقم بدهي هند به ايران و تداوم صادرات نفت ايران به اين كشور تصريح كرد: ميزان صادرات نفت به هند از سوي وزارت نفت اعلام مي شود ولي مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
براساس اعلام قبلي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، بدهي نفتي هند به ايران 5 ميليارد دلار است.
بهمني همچنين شايعات وصول مطالبات ايران از هند به واسطه تركيه را نيز تكذيب و تاكيد كرد: تركيه هيچ نقشي ندارد و ايران خود بدهي هاي معوق را وصول خواهد كرد.
رسانه هاي خارجي در روزهاي اخير از وصول تدريجي بدهي نفتي هند به ايران از طريق تركيه خبر داده بودند.
در همين حال، احمد قلعه باني مديرعامل شركت ملي نفت ايران اعلام كرده است: بخشي از بدهي ارزي هند به ايران اين هفته تسويه مي شود.
ايران به طور متوسط روزانه 400 هزار بشكه نفت خام به هند صادر مي كرد. طراحي پالايشگاههاي نفت هند مطابق با نفت خام سنگين ايران است.

 



متخلفان مالياتي دستگير شدند

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور از دستگيري متخلفان مالياتي خبر داد.
علي عسكري در گفت وگو با مهر درباره تخلفات مالياتي كه توسط برخي از افراد صورت مي گيرد گفت: در بررسي هاي مالياتي چنانچه تخلفي مشاهده شود، مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه مواردي در اين زمينه بوده كه مورد پيگيري قرار گرفته است، افزود: افراد متخلف در زمينه ماليات دستگير شده اند و پرونده هاي آنها در مرحله رسيدگي است.
وي اظهار داشت: متأسفانه در كشور تعدادي از افراد هستند كه به دنبال سوءاستفاده هستند، به طوري كه با موديان مالياتي ارتباط برقرار كرده و اذعان مي كنند كه مي توانند ماليات مودي را كاهش دهند، بنابراين پول را از مودي دريافت كرده و اسناد صوري به وي تحويل مي دهند اما مودي زماني كه به ادارات مالياتي براي مفاصا حساب مراجعه مي كند گرفتار مي شود، چنين مواردي وجود داشته و آن را كتمان نمي كنيم.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد بدهي مالياتي بانك مركزي تصريح كرد: هيچگاه سازمان امور مالياتي مشكلي با بانك مركزي در بخش ماليات نداشته و اگر بحثي در مسير تشخيص و رسيدگي مالياتي بوده مورد رسيدگي قرار گرفته است.
وي از پرداخت كامل ماليات عملكرد سال گذشته بانك مركزي در تيرماه امسال خبر داد و تصريح كرد: بانك مركزي هيچ بدهي مالياتي ندارد.
عسكري رقم ماليات بر عملكرد بانك مركزي را 320 ميليارد تومان و مانده بدهي از دوره قبل را 540 ميليارد تومان اعلام كرد كه به صورت كامل پرداخت شده است.
وي ادامه داد: يك مورد مربوط به تسعير نرخ ارز به مبلغ 680 ميليارد تومان مربوط به سال 88 است كه در مسير دادرسي قرار دارد كه با قطعي شدن تعيين تكليف نيز خواهد شد.
مشاركت 90درصدي طلافروشان
از سوي ديگر معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي از مشاركت 90درصدي طلافروشان در پرداخت ماليات بر ارزش افزوده خبر داد.
محمد قاسم پناهي در گفت وگو با فارس افزود: همكاري طلافروشان با اجراي قانون ماليات ارزش افزوده بهتر شده و در جامعه هدف 12 هزار و 500 نفري طلافروش در كشور بالاي 90درصد يعني 10 هزار و 500 نفر اظهارنامه داده اند.
پناهي گفت: فكر مي كنم در تابستان تعداد بيشتري از طلافروشان در اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده مشاركت كنند، اخيرا سازمان امور مالياتي با مجامع امور صنفي توافق نامه در مورد ماليات عملكرد امضا كرده كه يكي از شروط پذيرش خوداظهاري در مورد كساني است كه مشمول اجراي قانون ماليات هستند، آنان در صورتي مي توانند از اين تفاهم نامه استفاده كنند كه در نظام ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام و اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده را ارائه كنند. لذا از كليه موديان مشمول نظام صنفي و ساير موديان درخواست مي شود كه در مهلت مقرر تا 15 مرداد 90 نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
پناهي در مورد متن توافق نامه گفت: به موجب اين توافقنامه اگر موديان حداقل 15درصد بيشتر از ماليات عملكرد سال قبل خود اظهار كنند، اين خوداظهاري پذيرفته مي شود و رسيدگي مجدد نمي شود.

 



فرزين: اختصاص منابع پارس جنوبي به يارانه نقدي كذب محض است

دبير كارگروه ستاد هدفمندي يارانه ها تخصيص هرگونه اعتبار از منابع مربوط به پارس جنوبي براي پرداخت يارانه نقدي را كذب محض خواند.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه متاسفانه عده اي در اين باره اظهارنظرهاي نادرستي داشته اند، گفت: ما در جلسات رسمي در اين باره به طور مفصل گزارش داده ايم و تأكيد كرده ايم كه براي پرداخت يارانه نقدي كاملاً براساس قانون عمل مي شود.
وي افزود: ما فقط از منابع ناشي از اصلاح قيمت حامل هاي انرژي به يارانه نقدي تخصيص مي دهيم، اين منابع ناشي از فروش بنزين، گازوئيل، نفت كوره، نفت سفيد، گاز مايع، برق، آب و گاز است كه در آنها سهمي براي يارانه نقدي در نظر گرفته شده است.
معاون وزير اقتصاد در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شود دولت عامل اصلي اختلاف اخير ايجاد شده در نرخ ارز براي كسب درآمد و پرداخت يارانه نقدي بوده است، گفت: من نمي دانم نرخ ارز چه ارتباطي به حساب هدفمندي يارانه ها دارد، اما معتقدم كساني كه اين مسائل را مطرح مي كنند، حتي يك بار هم قانون هدفمند كردن يارانه ها را با دقت نخوانده اند و روال اجرايي آن را هم بررسي نكرده اند.
فرزين ادامه داد: پولي كه شركت پخش و پالايش از فروش حامل هاي انرژي و شركت گاز و آب و برق از فروش اين سه نهاده كسب مي كنند، به علاوه درآمدي كه دولت سال گذشته از فروش گندم داشت و امسال ندارد به خزانه واريز شده و طبق قانون بخش مربوط به يارانه نقدي از آن برداشته مي شود.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها با بيان اين كه امسال علاوه بر اين سه هزار و 500 ميليارد تومان به عنوان يارانه آرد و نان در بودجه ديده شده است، گفت: همه منابع يارانه نقدي همين هاست و هرگونه اظهارنظر ديگري خلاف واقع است.

 



فروش چاي داخلي با نشان خارجي

سرپرست سازمان چاي كشور بااشاره به اينكه اغلب چاي هاي خارجي در واقع همان بي كيفيت ترين چاي داخلي با اسانس هاي شيميايي هستند، گفت: 90 درصد چاي در ادارات و وزارتخانه ها چاي هاي تقلبي است.
علي محرر در گفت وگو با مهر درباره اين موضوع كه 60 درصد از چاي هاي خشك داخلي قابل استفاده نيستند، اظهار داشت: اينطور نيست كه 60 درصد بي كيفيت باشند، البته كارخانه هايي وجود دارند كه حجم زيادي از توليد آنها به دليل فرآوري نامناسب قابل استفاده نيست اما كارخانجات خوبي هم هستند كه حتي يك گرم چاي هم در انبارهايشان نمي ماند.
سرپرست سازمان چاي با اشاره به اينكه چاي هاي خارجي همان چاي هاي داخلي با بكارگيري اسانس هاي شيميايي هستند، گفت: اغلب چاي هايي كه به نام خارجي فروخته مي شود بي كيفيت ترين چاي توليد داخل است كه با اسانس هاي شيميايي به فروش مي رسد.
وي افزود: بنده هر چايي كه در 90 درصد ادارات و وزارتخانه ها ديده ام، بدترين نوع چاي ايراني بوده كه با اسانس هاي شيميايي به فروش رسيده است و در واقع اين چاي ها بسيار بي كيفيت بوده و براي مصرف كننده مضر هستند.
سرپرست سازمان چاي سرانه مصرف چاي در ايران را بين يك كيلو و 200 تا 400 گرم اعلام كرد و گفت: بازار داخلي به واردات چاي نياز دارد زيرا كل توليد داخل حدود 30 هزار تن است كه جوابگوي مصرف داخلي نيست اما واردات بايد براساس شرايط مناسب و قوانين وارداتي باشد.
محرر تصريح كرد: سال گذشته 26 هزار تن چاي خشك توليد شد كه حدود 20 هزار تن آن به فروش رفته و 6 هزار تن باقيمانده هم در حال فروش است.
سرپرست سازمان چاي با وجود شركتهاي جديدي در بازار چاي داخلي اشاره كرد و افزود: اين شركتها با مخلوط چاي داخلي با كيفيت و چاي هاي خارجي نوع جديدي از چاي را عرضه مي كنند و اميدواريم كه به اين رويه ادامه دهند و به دنبال سودهاي «ميلياردي و يك شبه» نباشند.
محرر وضعيت كنوني كارخانجات چاي را مناسب توصيف كرد وگفت: فعلا كارخانجات شرايط مناسبي در تهيه چاي دارند، زيرا چاي نياز به بازاريابي صحيح و فرآوري مناسب دارد كه در صورت رعايت اين شرايط موفق خواهد بود.

 



آغاز طرح تشديد كنترل و نظارت بهداشتي ويژه ماه رمضان

رئيس سازمان دامپزشكي كشور از آغاز طرح تشديد كنترل و نظارت بهداشتي ويژه ايام ماه مبارك رمضان خبر داد.
سيدمحسن دستور افزود: با توجه به فرارسيدن ايام ماه مبارك رمضان و ضرورت تشديد كنترل و نظارت بهداشتي بر توليد، توزيع و عرضه فرآورده هاي خام دامي، مسايلي چون هماهنگي هاي بين بخشي، برنامه هاي عملياتي و نظارتي و همچنين اطلاع رساني در اين زمينه مورد توجه سازمان دامپزشكي كشور قرار گرفته است.
وي تشكيل ستادهاي استاني و شهرستاني نظارت بهداشتي دامپزشكي به منظور تدوين دقيق برنامه عملياتي و اقدامات نظارتي مربوط با بهره گيري از كليه امكانات و تجهيزات موجود را از جمله نكاتي عنوان كرد كه در راستاي هماهنگي هاي بين بخشي مورد تاكيد قرار گرفته است.
به گفته دستور، هماهنگي برون بخشي با استانداري، فرمانداري ها، شهرداري ها، سازمان جهاد كشاورزي استان، ائمه جمعه و جماعات، كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان و نيز مركز بهداشت استان و واحدهاي تابعه، تعزيرات حكومتي و در صورت ضرورت ساير ادارات ذيربط در راستاي اجراي بهينه طرح از جمله برنامه هايي است كه در راستاي هماهنگي هاي ميان بخشي اتخاذ شده است.
وي در تشريح برنامه هاي عملياتي كنترل و نظارت بهداشتي ويژه ايام ماه مبارك رمضان نيز گفت: در اين مدت اكيپ هاي ثابت و سيار كنترل و نظارت بهداشتي ساماندهي مي شوند و اين اكيپ ها به امكانات مورد نياز نظير لباس فرم متحدالشكل و خودروهاي ويژه بازرسي مجهز مي شود.
به گفته رئيس سازمان دامپزشكي كشور، در تمام ايام ماه مبارك رمضان، طرح تشديد كنترل و نظارت بهداشتي در 2 نوبت كاري فعاليت مي كنند.
به گفته اين مقام مسئول، در راستاي اجراي اين طرح، شبكه هاي دامپزشكي تمامي شهرستان ها جهت صدور مجوز بهداشتي- قرنطينه اي حمل فرآورده هاي دامي در ايام تعطيل نيز به عنوان كشيك فعاليت مي كند.
دستور اضافه كرد: اماكني نظير مراكز توزيع و عرضه فرآورده هاي دامي، خودروهاي ويژه حمل فرآورده هاي خام دامي، كشتارگاههاي دام و طيور، سردخانه هاي نگهداري فرآورده هاي خام دامي، كارگاههاي فرآوري و مراكز بسته بندي فرآورده هاي خام دامي در اين مدت تحت پوشش طرح كنترل و نظارت بهداشتي قرار گيرند.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور ادامه داد: در راستاي برنامه نظارتي اين طرح، مديران كل دامپزشكي استان ها موظف هستند تا بر حسن اجراي طرح در سطح استان و شهرستان ها نظارت داشته باشند.
وي افزود: تشديد نظارت بر اماكن توليد، فرآوري، توزيع و عرضه فرآورده هاي خام دامي به ويژه رعايت بهداشت فرآورده، بهداشت فردي و بهداشت از عمده ترين محورهاي نظارت و كنترل محسوب مي شود.

 



معاون وزير صنايع اعلام كرد هدف گذاري 500ميليون تني استخراج از معادن

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن ايجاد حداكثر ارزش افزوده از محصولات معدني را از مهمترين برنامه هاي اين وزارتخانه درسال 90 ذكر كرد.
وجيه الله جعفري اظهار اميدواري كرد: امسال با هدايت بخشي از تسهيلات طرح كمك هاي فني بتوان فراوري هاي مواد معدني استخراج شده را با ارزش افزوده بالا تا محصولات نهايي ارتقاء داد.
وي با بيان اينكه درسال پاياني برنامه پنجم ميزان استخراج از معادن حدود 500 ميليون تن هدف گذاري شده است، افزود: بر اين اساس در حال برنامه ريزي براي تحقق اهداف ساير بخش ها متناسب با هدف گذاري ياد شده در طول سال هاي برنامه پنجم هستيم.
جعفري ادامه داد: در راستاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها دربخش صنعت و معدن، نوسازي و بهره وري بيشتر از واحدهاي صنايع معدني را درسال جاري دنبال خواهيم كرد.
وي مكانيزاسيون فعاليت هاي معدني، تدوين آيين نامه اجرايي قانون معادن و در راستاي آن ايجاد پايگاه جامع جمع آوري اطلاعات بخش معدن بويژه اكتشاف، توسعه و تقويت ايجاد زيربناها و همچنين امكان ايجاد تسهيلات براي خريد تجهيزات و ماشين آلات در بخش ايمني معادن را از ديگر برنامه هاي سال 90 برشمرد.
جعفري با اشاره به محقق شدن اهداف بخش معدن در برنامه چهارم تصريح كرد: تحقق اين اهداف نشان داد كه بخش معدن از قابليت ها و توانمندي هاي بالاتر براي توسعه برخوردار است.

 



معاون وزير كار خبر داد اولويت هاي اشتغال سال90

معاون وزير كار با اعلام اولويت هاي امسال اشتغال زايي، گفت: استفاده از ظرفيت پروژه هاي نيمه تمام و راه اندازي مشاغل خرد روستايي، خانگي و زودبازده از جمله اين اولويت ها است.
محمدحسين فروزان مهر در گفتگو با مهر از ايجاد شرايط مناسب در اقتصاد كشور به منظور دستيابي به هدف 2ميليون و 500هزار نفري اشتغال زايي سال جاري خبر داد و گفت: اين موضوع در سال جاري توسط شوراي عالي اشتغال نهايي شد و خوشبختانه براي اين منظور نيز منابع خوبي پيش بيني شده است.
معاون توسعه اشتغال و كارآفريني وزارت كار و امور اجتماعي، اظهار داشت: اولين گام مهم در اين بخش تجهيز منابع بوده كه به خوبي انجام شد و در همين راستا نياز است تا از ظرفيت هاي اقتصادي كشور و بخش هايي كه خالي مانده استفاده شود.
فروزان مهر كمك به بهره برداري واحدها و بنگاه هايي كه به نوعي به مرحله اتمام خود رسيده است را يكي از اولويت هاي امسال در توسعه اشتغال زايي دانست و بيان داشت: هم اكنون واحدهايي را در اين بخش داريم كه نيازمند فعال سازي و بهره برداري است.
اين مقام مسئول در وزارت كار و امور اجتماعي، افزود: در واقع فعال سازي پروژه هاي نيمه تمام در سال90 نيز يكي از برنامه هايي است كه مطرح و دنبال مي شود. در كنار اين موضوع، جذب سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار هم به ايجاد شرايط اشتغال زايي كمك مي كند كه براي آن نيز اقدامات خوبي درحال انجام است.
وي خاطرنشان كرد: توسعه و ايجاد مشاغل خرد و كوچك و روستايي در كنار زودبازده ها نيز موضوع كار ديگري است كه دنبال مي شود. البته در كنار توجه به ظرفيت هاي خرد، گسترش واحدهاي بزرگ صنعتي نيز مطرح است.

 



مديرعامل شركت پشتيباني امور دام: قيمت گوشت و مرغ تابع عرضه و تقاضاست

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام از تدابير وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار و گوشت و مرغ در ماه مبارك رمضان خبر داد.
صدراله دولت درگفتگو با مهر گفت: وزارت بازرگاني براي ماه مبارك رمضان تدابير مناسبي را براي تامين نياز مردم درمورد گوشت قرمز و مرغ انديشيده، به اين ترتيب توزيع گوشت در قالب گوشت گرم و منجمد با قيمت هاي مناسب در سراسر كشور آغاز شده است.
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام افزود: قيمت مرغ و گوشت قرمز گرم در بازار تابع عرضه و تقاضا است و بر اين اساس، در شرايط فعلي و در روزهاي اخير، شرايط قيمتي مناسب تري نسبت به سال گذشته بر بازار حاكم است و مي توان ادعا كرد كه بازار مرغ، بازاري متعادل تر نسبت به سنوات گذشته است.
وي تصريح كرد: قيمت مرغ هم اكنون در بازار حدود 3500 تومان است كه به نظر مي رسد قيمتي عادلانه بوده و منافع توليدكننده و مصرف كننده درآن لحاظ شده است. البته هم اكنون قيمت مرغ در نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا 3100 تومان است.
دولت درمورد قيمت مرغ منجمد نيز گفت: درحال حاضر قيمت هركيلوگرم مرغ منجمد در بازار عمده فروشي 3هزار تومان و در بازار خرده فروشي بين 3150 تا 3200 تومان است. در بخش ذخاير مرغ منجمد نيز امسال استثنايي ترين وضعيت را داريم كه البته بيش از 90 درصد اين ذخاير، مربوط به توليدات داخلي است.مديرعامل شركت پشتيباني امور دام همچنين درمورد وضعيت گوشت قرمز در بازار نيزگفت: قيمت هاي درسال جاري كنترل شده و البته امسال نيز افزايش قيمت گوشت قرمز كمتر از 10 درصد بوده است، به نظر مي رسد به نوعي قيمت هم اكنون دربازار عادلانه و منصفانه و درجهت حمايت از توليدكننده و مصرف كننده است.وي تصريح كرد: در استان هاي مختلف گوشت به اندازه كافي ذخيره سازي شده و در حال عرضه است. ضمن اينكه دركنار گوشت منجمد، از استان سيستان و بلوچستان نيز به صورت روزانه لاشه گرم وارد كلانشهرها و به خصوص تهران شده و توزيع مي شود.
دولت ادامه داد: گوشت گرم در شبكه هاي توزيع مشخص شده به خصوص توسط صنف قصاب گوسفندي و گاوي توزيع مي شود.

 



خشم رسانه هاي انگليس از معرفي وزير پيشنهادي نفت

معرفي مهندس رستم قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي نفت، واكنش رسانه هاي وابسته به غرب را برانگيخته است.
به گزارش روابط عمومي وزارت نفت، انتخاب مهندس قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت نفت بازتاب ناگواري را براي رسانه هاي غربي به دنبال داشت.
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف در گزارشي با اشاره به پيشنهاد رئيس جمهوري اسلامي ايران براي معرفي مهندس قاسمي به عنوان وزير نفت نوشت: يك سپاهي رئيس اوپك خواهد شد، مردي كه تمام زندگي اش را وقف مبارزه با غرب كرده است.
اين روزنامه در ادامه اين گزارش مي افزايد: اگر مهندس قاسمي از سوي مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد اخذ نمايد سرنوشت قيمت هاي نفت جهان به دست مردي خواهد افتاد كه تمام زندگي اش را براي مقابله و مبارزه با غرب وقف كرده است. قيمت هاي نفت در حال حاضر به اندازه كافي بالا هست و چشم انداز بهره گيري از قيمت هاي نفت براي زير منگنه گذاشتن جهان به منظور تحقق اهداف خود، چيزي است كه بايد شب هاي پر از كابوس و بي خوابي را براي ما به ارمغان آورد.
بي بي سي انگليس هم با پرداختن به اين خبر اعلام كرد: بايد ديد كه انتخاب مهندس قاسمي چه پيامي به دنياي خارج از ايران ارسال مي كند و چه تأثيري بر مشتريان كنوني و بالقوه نفت و انرژي ايران خواهد داشت.
اين اقدام به جامعه جهاني مي گويد كه ايران اهميتي براي تصميم هاي مرتبط با تحريم هاي وضع شده قائل نيست و از نظر ناظران نوعي پاي بندي بر سياست هاي كنوني ايران در حوزه هاي مختلف تعبير مي شود.
قاسمي: مشكلي براي سفر
به كشورهاي خارجي ندارم
وزير پيشنهادي نفت در پاسخ به جوسازي رسانه هاي غربي اعلام كرد: مشكلي براي حضور در كشورهاي خارجي ندارد.
برخي رسانه هاي غربي پس از معرفي مهندس قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي نفت به جوسازي عليه وي پرداخته و با اين ادعا كه قاسمي نظامي است و مشمول تحريم هاي بين المللي مي باشد نسبت به حضور وي در مجامع بين المللي ابراز ترديد كردند.
اين در حاليست كه قاسمي با اعلام اينكه «من يك چهره نظامي نيستم، اما خود را پاسدار حفظ و صيانت از ثروتهاي ملي و ارزشهاي نظام مي دانم»، گفته است كه «حتي در دوران جنگ تحميلي به عنوان مهندس بيشتر در فعاليت هاي عمراني و پشتيباني دفاع مقدس فعاليت مي كردم.» همچنين در خصوص علت حضور نامش در ليست تحريم هاي اتحاديه اروپا و آمريكا، توضيح داده كه «بنده به دليل مسئوليتم در قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) در ليست تحريم كشور آمريكا هستم، نه سازمان ملل؛ بنابراين براي حضور در كشورهاي ديگر مشكلي ندارم و آمريكا هم براي ما اهميتي ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14